(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 آبان 1392 - شماره 20643

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
180 درجه توافق در ژنو ؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
خوش‌خیال (گفت و شنود)
روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین: زیاده‌خواهی‌ها مسیر توافق در مذاکرات هسته‌ای را دشوار می‌کند
سخنگوی سازمان انرژی اتمی هرگونه «کاهش» یا «توقف» فعالیت‌های هسته‌ای را رد کرد
لس‌آنجلس‌تایمز: تصویب تحریم‌های جدید مذاکرات را تضعیف می‌کند
گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو
روزنامه آمریکایی هم نمی‌پذیرد ایران برای اعتمادسازی تعلیق کند (خبر ویژه)
فتح اصلی همان استعفا از دو شغلگی بود (خبر ویژه)
اکسپرس: هواپیمای اولاند فاقد کلید کنترل و رو به سقوط است (خبر ویژه)
تعلیق غنی‌سازی ایران آرزویی تحقق‌ناپذیر است (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


دور سوم - و به یک اعتبار پنجم - مذاکرات ژنو فردا با حضور نمایندگان ایران و 6 کشور برگزار می‌شود. هر چند 10 روز پیش خبرها از نزدیک شدن به توافق حکایت می‌کرد و اکنون نیز خبرها دلالت بر این موضوع دارد اما به نظر می‌رسد یک جای اصلی کار می‌لنگد و صرف‌نظر از توافق ظاهری یا عدم توافق در مذاکرات پیش‌رو، خشت‌های ناموزون این بنا تاب ماندگاری ندارد. سوءتفاهم بزرگی پیش آمده که احتمالا به زودی حباب متورم آن خواهد ترکید و واقعیت رخ خواهد نمود. در حقیقت با دوگانه‌ای متناقض از حقیقت و مجاز، و واقعیت و خیال مواجهیم که به سمت نفی یکی از نقیضین پیش‌ می‌رود.
وزیر محترم امور خارجه پریروز در دیدار اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفته است «حدود 90 درصد مباحث در مذاکرات ژنو مورد توافق قرار گرفت و درباره 10 درصد اختلاف‌نظر وجود دارد که در دور سوم مذاکرات درباره آن صحبت خواهیم کرد». دکتر ظریف همان روز در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا می‌گوید «ما حق غنی‌سازی را نه تنها غیرقابل مذاکره می‌دانیم بلکه هیچ ضرورتی برای شناسایی آن به عنوان یک حق نمی‌بینیم... ما در مذاکرات با 1+5 نشنیدیم که کسی خواهان توقف غنی‌سازی باشد. این موضوع در مرحله اول [!] به صورت کلی درخواست هیچ طرفی نیست». مقارن این اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت «ما در ژنو هیچ صحبتی درباره برچیدن ساختار تحریم‌ها علیه ایران نکردیم و این مسیر را به سوی برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم... ما در این مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم بخش ناچیزی از حدود 45 میلیارد دلار سپرده‌های ایران در حساب‌های بانکی سراسر جهان [احتمالا 3-4 میلیارد دلار] آزاد شود اما 95 درصد یا بیشتر تحریم‌های اساسی باقی خواهد ماند تا آنها (ایرانی‌ها) بگویند ما برنامه هسته‌ای را در وضعیت فعلی متوقف می‌کنیم و در واقع آن را به عقب برمی‌گردانیم». منابع رسانه‌ای می‌گویند حتی در صورت امکان دسترسی ایران به منابع مالی مورد اشاره خود، به خاطر تحریم‌های بانکی و مالی نمی‌تواند قدرت مانور خاصی داشته باشد و به تعبیر آسوشیتدپرس «تخفیف‌های جزئی آمریکا حتی به عنوان مسکّن هم در برابر فشار تحریم‌ها عمل نخواهد کرد».
معما این است که آن 90 درصد مورد نظر دکتر ظریف را با این 95 درصد اعلامی و اعمالی وزیر خارجه آمریکا چگونه می‌توان جمع کرد؟ یا چگونه می‌توان با عنایت به این گزاره متناقض که «غنی‌سازی حق غیرقابل چشم‌پوشی ایران است» (دکتر ظریف) و «مسیر را برای برچیدن کامل برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم» (جان کری) جمع نمود و تصور کرد 90 درصد مسیر توافق در ژنو طی شده و فقط 10 درصد مسائل باقی مانده است؟! اکنون چند ماه است که رئیس‌جمهور، وزیر و معاون وزیر خارجه آمریکا، سخنگویان دولتی و مشاور کاخ‌سفید با ادبیات مشابه اعلام می‌کنند ایران حق ندارد غنی‌سازی کند و هدف‌ نهایی مذاکرات نیز همین است که با حفظ فشارهای موجود، ایران به شکل پلکانی به تعطیلی غنی‌سازی تن دهد. بنابراین به احترام اهل خرد باید برای این پرسش، پاسخ منطقی پیدا کرد که براساس کدام صغرا و کبرای منطقی می‌توان از دل انبوه اظهارات یک شکل مقامات ارشد آمریکا این گزاره را استنتاج کرد که «آمریکا مخالف غنی‌سازی در ایران نیست»؟! نگرانی بزرگ‌تر درست همین جا بروز می‌کند.
درست است که غنی‌سازی طبق معاهده ان‌پی‌تی حق مسلم ماست و مشروعیت آن از آمریکا و غرب صادر نمی‌شود اما واقعیت این است که طرف مذاکره تصریح دارد همین حق مشروع را با زور و فشار از ما دریغ کند و بنابراین کف مذاکراتی که برای رفع سوءتفاهمات و رسیدن به توافق جهت حل چالش - ناحق - موجود برگزار می‌شود باید تصریح طرف مقابل بر این حق و تعهد به عدم انکار آن در 6 ماه بعد باشد. اگر نه در این بازی مار و پله مجددا گزیده خواهیم شد و برمی‌گردیم به خانه‌ای که 10 سال قبل آنجا بودیم و به شکل یکطرفه اعتمادسازی کردیم. آن زمان تعلیق‌های داوطلبانه را فراتر از تعهدات ان‌پی‌تی پذیرفتیم اما وعده 3 تا 6 ماهه به دو سال و نیم تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبدیل شد و بالاخره وقتی پرسیدیم کی این تعلیق‌های داوطلبانه‌ به سر می‌رسد، تازه آنجا گفتند بهترین تضمین عینی، همین تعلیق (تعطیل) دایمی است! آنجا تازه فهمیدیم که بلد نبوده‌ایم مدالیته و چارچوب تدوین کنیم و لااقل ته این کیسه اعتمادسازی را ببندیم تا هر چه رفتار اعتمادساز داخل آن می‌ریزیم از چاه ویل سر در نیاورد. آخر سر هم که نخواستیم به رفتار داوطلبانه ادامه دهیم، بدهکار شدیم و به گونه‌ای جنجال کردند که گویا جنایت جنگی مرتکب شده‌ایم و ما بوده‌ایم که مثلا بمب‌اتمی را در هیروشیما منفجر کرده‌ایم یا به سیاق تبلیغات فاشیستی صهیونیست‌ها، گویا ایران در حال حمله اتمی و تدارک جنگ جهانی سوم است!
رهبر معظم انقلاب روز 13 آبان با اشاره به تجربه تعلیق در سال‌های 82 و 83 فرمودند «خب ما دو سال عقب افتادیم لکن به نفع ما شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنی‌سازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقا وجود ندارد... آن تعلیق، این فایده را برای ما داشت که معلوم شد با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، یا عقب افتادن کار، یا تعطیل کردن بسیاری از کارها مشکل حل نمی‌شود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است... این توصیه قبلی خودمان را باز هم تکرار می‌کنم: به دشمنی که لبخند می‌زند، اعتماد نکنید؛ این را ما به مسئولین‌مان، به بچه‌های خودمان، فرزندان خودمان - اینهایی که در مسئله دیپلماسی مشغول کار هستند، بچه‌های‌مایند، جوان‌های خود مایند - [توصیه می‌کنیم.] توصیه ما به اینها این است؛ مراقب باشید لبخند فریب‌گرانه، شما را دچار اشتباه نکند، دچار خطا نکند؛ ریزه کاری‌های دشمن را ببینید». در این کلمات حکیمانه، حمایت و دلسوزی و نقد و نگرانی با ظرافت تمام در هم تنیده‌اند. رهبر معظم انقلاب، مسئولان امر را نه به تاریخ‌های دور بلکه به تجارب همین دهه اخیر ارجاع می‌دهند تا بی‌صداقتی، بدعهدی و خود برتربینی دشمن فراموش نشود.
اگر نتوان ماجرای 10 سال پیش را با جزئیات به خاطر آورد، هنوز جزئیات اتفاقات سفر نیویورک و مذاکرات 10 روز پیش ژنو کاملا تازه است. همان رژیم مستکبری که با گدایی و لطایف‌الحیل، هیئت ایرانی را به انجام برخی رفتارهای «نا‌به‌جا» در نیویورک آلود، بلافاصله به هنگام گزارش کار ماوقع - از جمله مکالمه تلفنی اوباما با رئیس‌جمهور کشورمان - با بی‌صداقتی تمام مدعی شدند هیئت ایرانی درخواست این مکالمه را کرد! در مذاکرات اخیر ژنو نیز تمام گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه باج‌طلبی و زیاده‌خواهی جان کری از یک سو و خودنمایی لوران فابیوس موجب بر همه خوردن توافق شد، مانع از آن نگردید که وزیر خارجه شیطان صفت آمریکا با گستاخی ادعا کند‌«ایران آماده توافق نبود و مانع از توافق شد»! صداقت یک دولت را چند بار باید بسنجید؟ مگر همین دولت نبود که حقارت خود را در پشت پا زدن به توافق به دولت‌های ترکیه و برزیل- بر سر مبادله اورانیوم 5/3 درصد با سوخت 20 درصد - نشان داد و همین حالا نیز ماهی چند بار وزیر خارجه خود را به آستان‌بوسی صهیونیست‌ها می‌فرستد تا اعلان کند از فشارها علیه ایران کم نخواهیم کرد تا زمانی که عقب بنشینند.
آیا فهم این حقیقت دشوار است که طرف‌های غربی با جنگ زرگری و بازار گرمی، مایلند بندهای دام بزرگ را به پای طرف ایرانی سفت کنند و با کشاندن حریف به گوشه رینگ، قدرت مانور و تحرک را از او بگیرند؟! و آیا عقل اقتضاء می‌کند که قبل از مذاکرات و در حین مذاکرات بسیاری از برگ‌های برنده خود را بلوکه کنیم و در حالی که شفاف و مصداقی و روشن متعهد می‌شویم از بخشی از حقوق مسلم خود چشم ‌بپوشیم، مشتی عبارات در هم و بر هم و کلی و مبهم تحویل بگیریم و سر آخر نیز بدهکار باشیم؟ نفس این استدلال که طرف ایرانی برای مهار فشار تحریم‌ها پای میز مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای می‌رود، خطاست اما بر فرض که هدفگذاری ما همین موضوع باشد، آیا بیان صریح و متواتر این تصمیم در اروپا و آمریکا که ساختار اصلی تحریم‌ها دست نخورده باقی خواهد ماند، سیلی به صورت کرخت و خواب رفته برخی از ماها نیست؟ چرا باید آن‌گونه که حریف می‌خواهد از پله سوم و چهارم شروع کنیم و به عنوان متهم تن به قضاوت بزرگترین جنایتکار هسته‌ای دنیا بسپاریم؟ اصلا شلوغ‌بازی‌های شیادانه میان آمریکا و اسرائیل و فرانسه چرا باید مبنای تحلیل‌های هرمنوتیکی! برخی مسئولان و رسانه‌های خاص شود که بله! باید محذوریت‌های دولت آمریکا را که تحت فشار کنگره و دولت اسرائیل و عمرو و زید است، درک کنیم! آیا نمی‌شنویم نخست‌وزیر حقیر اسرائیل می‌گوید «آمریکا و فرانسه متحدان نزدیک ما هستند و ما امیدواریم دوستان‌مان را متقاعد کنیم تا به توافق خیلی بهتری با ایران برسند. ادامه فشارها می‌تواند نتایج دیپلماتیک بهتری به همراه داشته باشد»؟
باید به غرب تفهیم کرد ملت ایران در برابر فشار تهدید، مقاوم‌تر و تسلیم‌ناپذیرتر می‌شود. این حقیقت را خبرگزاری فرانسه چند روز پیش از قول مقامات آمریکایی نوشت و همان است که در نظرسنجی چند هفته پیش موسسه گالوپ اعلام شد حاکی از اینکه با وجود فشار تحریم‌ها و اینکه 85 درصد مردم ایران می‌گویند تحریم‌ها به زندگی آنها ضربه زده، اما میزان حمایت از برنامه هسته‌ای از 63 درصد در نظرسنجی سال 91 همین موسسه به 67 درصد افزایش یافته است ( البته آمار و ارقام واقعی به مراتب بالاتر از این رقم است). اگر این فرهنگ انقلاب اسلامی و ملت ایران است - که هست و دوست و دشمن به آن اذعان دارند - پس چرا دشمنان به طمع افتاده‌اند؟ چرا دنیس راس دیپلمات ارشد آمریکایی که تا همین اواخر مشاور ارشد اوباما بود جرئت می‌کند در وبسایت موسسه «سیاستگذاری خاور نزدیک واشنگتن» لاف بزند «روحانی به خاطر هزینه بالای تحریم‌ها، رئیس‌جمهور است. با ایجاد این فضا که حتی در صورت حاصل نشدن توافق‌های بیشتر، تحریم‌ بیشتری در کار نخواهد بود، کمکی به دولت روحانی نمی‌کنیم». دنیس راس به روایت ویکی پدیا «از پدرنامعلوم و مادری یهودی متولد شده و پس از جنگ 6 روزه به دین یهود درآمد. او به همراه مارتین ایندیک لابی آمریکا و اسرائیل را بنیان نهاد و معاون ولفویتز در پنتاگون در دولت کارتر، از مدیران شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریگان، مسئول برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه در دوره بوش پدر، مشاور هیلاری کلینتون و دستیار ویژه اوباما در حوزه خاورمیانه و جنوب و غرب آسیا بوده است». آیا جا ندارد با اقتدا به علمدار کربلا به دهان این صهیونیست بی‌پدر و امثال او زد؟! برای گرفتن حقوق ملت ایران از جبهه استکبار، ابتدا باید همین سوءتفاهم‌ها و طمع‌ورزی‌های دشمن را برطرف کرد و این از رئیس‌جمهور و دیپلمات‌هایی که فرزند انقلابند، برمی‌آید؛ اگر که مزاحمت برخی عناصر آلوده کنار زده شود.

محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* در این ایام حزن اهل‌بیت(ع) شایسته است همچون حضرت عباس(ع) با بصیرت و اطاعت از ولایت به دنبال کسب عزت حسینی باشیم.
5095---0913
* همه بدانند غرب و در رأس آن آمریکا زمانی تحریم‌ها را برمی‌دارند که مطمئن شوند ما سازندگی و پیشرفت صنعتی را متوقف کرده‌ایم و در بازار دربست محتاج آنها شده‌ایم. معلوم است که آن وضعیت از تحریم‌ها هم بدتر است.
8580---0912
* تعجب می‌کنم از ساده‌لوحی و خوشبینی مفرط برخی‌ها که فکر می‌کنند آمریکا و غرب حقوق هسته‌ای کامل ما را به رسمیت خواهند شناخت غافل از اینکه ما غرب را بارها آزموده‌ایم آنها مشتی دزد و جنایتکار و حلقه به گوش رژیم صهیونیستی هستند و هرگز از این بهانه‌ها (حقوق هسته‌ای، حقوق‌بشر و...) دست برنخواهند داشت تا اینکه به خیال خودشان ما را وادار به تسلیم نمایند.
8865---0912
* شنیده می‌شود که غنی‌سازی در کشور متوقف شده و سانتریفیوژهای جدید نیز نصب نخواهند شد. در حالی که تحریم‌ها همچنان ادامه دارد. به نظر نمی‌رسد این خبر صحت داشته باشد وگرنه نباید ساکت بود.
روشنایی
* توقف غنی سازی 20 درصد، کاهش سانتریفیوژها تا حد آزمایشگاهی، تعطیلی آب سنگین اراک، تعطیلی فردو خواسته آمریکایی‌ها در مذاکره هسته‌ای می‌باشد در مقابل فقط می‌خواهند در تحریم طلا، پتروشیمی و اموال بلوکه شده تخفیف‌هایی بدهند. البته وزیر امور خارجه پذیرش اینها را تکذیب کرد وگرنه روی چنین معامله‌ای غیر از خیانت چه نامی می‌شود گذاشت.
8415---0911
*‌ آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه تلویزیونی خود اعلام کرد هدف مذاکرات از بین بردن بی‌اعتمادی‌هایی است که در هشت سال گذشته بوجود آمده بنویسید این دور از اخلاق است که دولتمردان جدید در هر فرصتی به دولت گذشته حمله می‌کنند. در ضمن بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا سابقه 70 ساله دارد.
8116---0913
* از صحبت‌های آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان با مجری شبکه دو سیما فهمیدم که ایشان خیلی خوش‌باورانه فکر می‌کند آمریکایی‌ها فقط با مسئولین گذشته ایران مشکل داشته‌اند، آنجا که از اعتماد از دست رفته در 8 سال گذشته سخن گفت.
6966---0930
* به‌عنوان کسی که بیست سال است در مناطق مرزی زندگی می‌کنم و اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی را می‌بینم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اصرار می‌خواهم که به دنبال عزت و اقتدار روزافزون کشور باشند که تا به حال به برکت خون شهدا حاصل شده است و فریب لبخند و دستهای مخملی دشمنان را نخورید که به ضرر اقتدار و عزت کشورمان خواهد بود.
شجاع از بوکان
* سنگ‌اندازی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای که به نیابت از آمریکا نقش بازی کرد نشان داد که دولتمردان این کشور دم خودشان را به آمریکایی‌ها گره زده‌اند.
احمد شوقی
* آموزش و پرورش با داشتن حدودا نیمی از کارکنان دولت آیا بازهم نیازمند بازگرداندن بازنشستگان و فعالین فتنه 88 است؟!
7458---0912
* استاندار ایلام در اظهارات اخیر خود گفته حوادث سال 88 را فتنه نمی‌داند . اولاً اینکه کسی مثل ایشان که فتنه سال 88 را فتنه نداند جای افتخار ندارد چرا که در جنایت‌های فتنه‌گران و هتک حرمت‌های صورت گرفته در آن حوادث شریک خواهد بود ثانیاً این تفکر ایشان با نگاه ریاست محترم جمهوری کاملاً در تضاد است حداقل این شجاعت را داشته باشد که خودش را کنار بکشد.
صباغیان
* همگی ما مدیون شهدا به ویژه شهدای مفقودالاثر هستیم باید تا زمانی که حتی یک خانواده شهید مفقودالاثر باقی مانده نمونه‌گیری ژنتیکی آنان انجام شود و هیچ بهانه‌ای مثل نداشتن بودجه پذیرفته نیست. در برابر ولی‌نعمتان خود هر کاری که می‌توانیم باید انجام بدهیم.
7253---0935
* گویا نفوذ فرقه وهابیت از طریق رئيس قطری به کنفدراسیون فوتبال آسیا هم سرایت کرده که برای چندمین بار است که مسابقات باشگاهی و اصلی ایران با روز تاسوعا مصادف می‌شود.
5240---0911
* از مسئولین امر درخواست می‌شود حق‌الزحمه رانندگان سرویس معلمان شهر تهران را پرداخت کنند.
7458--0912
* از متولیان امر می‌پرسم اگر افرادی بخواهند برای اشاعه فرهنگ قرآن کریم از عمر و سال و مسکن و حقوق، تحصیلات و تجربیات خود هزینه کنند و این قابلیت را دارند که نیروهای متعهد را برای اشاعه این فرهنگ ساماندهی کنند و از سلامت دین و عقل نیز بهره‌مندند و سابقه تحصیلی و شغلی آنها نیز محرز است چرا باید این همه دوندگی کنند و از این اداره به آن سازمان پاسکاری شوند! و 15 ماه در انتظار بمانند؟ این همه آیین‌نامه‌های دست و پاگیر برای چیست؟ این همه فشار و سخت‌گیری به نفع کیست؟
مدیر مسئول مؤسسه قرآن «عترت و ولایت» زهرا شعبانی
* براساس بخشنامه جدید شرکت نفت تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری در شرکت ممنوع شده یعنی دولت جدید در همین ابتدای کار سفره را فقط برای پیمانکاران پهن کرده است.
1395---0916
* برخی افراد را می‌شناسم که می‌گویند از زمانی که یارانه‌ها به حسابم واریز شده نگاه نکرده‌ام که چقدر تا به حال در حسابم موجود است چون نیازی به آن ندارم. چنین کسانی چرا باید یارانه بگیرند؟! مگر کم از طریق مصرف بنزین برای خودروهای خود از دولت یارانه می‌گیرند این فرد و آن اهل روستای دورافتاده که سالهای سال از خودرو هم استفاده نمی‌کند و یارانه بنزین هم نمی‌گیرد باید به یک اندازه یارانه بگیرند.
یک هموطن
* راهنمایی و رانندگی برای رفاه حال مردم و شرکت در مراسم روز عرفه (23/7/92) از طریق صدا و سیما اعلام نمود طرح ترافیک از ساعت 13 به بعد اعمال نمی‌شود. اما اکنون با جریمه‌های 20 هزار تومانی که برای ما صادر شده مواجه شده‌ایم؟ لطفا پلیس راهور رسیدگی کند.
1629---0912
* برای بهبود وضعیت کیفی هوای تهران مسئولین دولتی اقدام به جمع‌آوری سرویس کارکنان دولتی نمودند و حق ایاب و ذهاب برای آنها در نظر گرفتند ولی متأسفانه اگر یک اداره 400 نفره با 10 اتوبوس به سرویس‌دهی کارکنان خود اقدام می‌نمود این اداره در حال حاضر با بیش از 300-200 سرویس شخصی به محل کار تردد نمی‌کردند که قطعاً بر آلودگی هوا می‌افزایند. سرویس مدارس نیز به خاطر مسائل و مشکلات اخلاقی وقتی به سواری پیکان، پراید و بنز تبدیل شد خانواده‌ها ترجیح دادند از وسیله شخصی خود استفاده کنند و بر آلودگی هوا افزوده شد. مسئولین به جای تدبیر و حل مشکل اقدام به پاک کردن صورت مسئله می‌نمایند از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود ضمن راه‌اندازی سرویس کارکنان به جای سرویس شخصی به کاهش بخشی از علل آلودگی هوای تهران کمک کنند.
عباسی

 


گفت: برنامه مستند صدا و سیما درباره جنایات فتنه‌گران در روز عاشورای سال 88 بدجوری اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی را عصبانی کرده است.
گفتم: چشمشان کور، آن روزها که برای آمریکا و اسرائیل پادویی می‌کردند باید به رسوایی این روزها و داغ ننگ وطن‌فروشی که بر پیشانی آنها نوشته شده و پاک نشدنی است هم فکر می‌کردند.
گفت: برخی از عوامل فتنه گفته‌اند، تازه داشتیم این تصور را مطرح می‌کردیم که ماجرای سال 88 فقط یک اختلاف نظر بوده است ولی مستند صدا و سیما همه چیز را به هم ریخت.
گفتم: مگر ماجرای وطن‌فروشی و جنایت آنها در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 با آنهمه اسناد موجود قابل انکار است.
گفت: چه عرض کنم؟! شاید تصور کرده‌اند که می‌توانند ماجرای آن جنایت را تحریف کنند.
گفتم: دانش‌آموزی به مادرش گفت؛ دعا کن تا فردا صبح قله دماوند 21 متر کوتاهتر شود! مادرش پرسید؛ چرا؟ برای چی؟ و دانش‌آموز خوش‌خیال گفت؛ آخه در ورقه امتحانی ارتفاع قله دماوند را به جای 5681 متر، 5660 متر نوشته‌ام!!

 


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ظهر دیروز در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان در مورد مذاکرات آتی هسته‌ای به رایزنی پرداخت.
در این گفت‌وگوی تلفنی که به ابتکار رئیس‌جمهور روسیه انجام گرفت، طرفین در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و مذاکرات هسته‌ای تبادل ‌نظر کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این مکالمه تلفنی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، با تشکر از مواضع روسیه در اجلاس اخیر ژنو و بیان اشتراکات فراوان در نظرات دو کشور، تاکید کرد: ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده کلیه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.
وی افزود: در مذاکرات اخیر پیشرفت‌های خوبی حاصل شده بود اما باید همه به این نکته توجه داشته باشند که زیاده‌خواهی‌ها، می‌تواند مسیر توافق برد- برد را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند. به نظر ما نباید شرایطی ایجاد شود که در اراده طرفین برای حصول توافق و رسیدن به نتیجه مرضی‌الطرفین خللی پدید آید.
رئیس‌جمهور در مورد موضوع سوریه نیز تصریح کرد: ایران و روسیه در موضوع سوریه اشتراک نظرهای زیادی با هم دارند و خوشبختانه همه کشورهای تاثیرگذار به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر جنگ راه حل این بحران نیست و همه پذیرفته‌اند که گروه‌های تروریستی بیشترین خطر برای منطقه هستند که متاسفانه در داخل سوریه جنایات ضد انسانی خطرناکی انجام داده و می‌دهند. ما می‌توانیم دیدگاه‌های مثبت خود را در صورتی که شرایط لازم ایجاد شود، در اجلاس ژنو2 به توافقات مهم تبدیل کنیم البته حضور ما در این اجلاس بدون پیش شرط امکان‌پذیر خواهد بود.
پوتین نیز در این مکالمه تلفنی در زمینه مذاکرات هسته‌ای در ژنو گفت: در ژنو توافق بسیار نزدیک بود و ایران هم همکاری بسیار خوبی داشت که می‌توانست به نتیجه مطلوبی منجر شود اما متاسفانه همان‌طور که می‌دانید با مسئله‌ای که پیش آمد، توافق به تعویق افتاد. روسیه برای موفقیت این مذاکرات که در پس آن، اراده جدی طرفین وجود دارد، به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهور روسیه در خصوص تحولات سوریه و اجلاس ژنو2 هم با ذکر نتایج مثبت و مفید حضور ایران، به تبیین آخرین وضعیت منطقه پرداخت.

 


سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: روند کلی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، پرتوان و با برنامه از پیش تعیین شده ادامه دارد و هیچ وقفه‌ای در آن‌ها صورت نگرفته است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که روند کار در فعالیت‌های فنی و تحقیقاتی متفاوت از فعالیت‌های دیگر است، اظهار کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران را باید در این چارچوب دید و نمی‌توان به خاطر چند ماه کاهش فعالیت درباره کلیت کار قضاوت کرد.
کمالوندی با اشاره به برخی انتقادها با توجه به گزارش اخیر آژانس درباره ایران گفت: هر کسی ممکن است برداشت خود را از این گزارش و مطالب ارائه شده داشته باشد اما صنعت هسته‌ای کشور پرتوان و با برنامه از پیش تعیین شده ادامه دارد و منحنی پیشرفت‌های هسته‌ای رو به جلو است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هرگونه «کاهش» یا «تعطیل» شدن فعالیت‌های هسته‌ای را رد می‌کنم. در هیچ یک از بخش و یا بخش‌های مراکز و فعالیت‌های هسته‌ای کاهش و یا تعطیلی وجود ندارد. ماهیت کارهای تحقیقاتی و فنی این است که در یک بخش ممکن است کار به سرعت پیش برود و در جای دیگر کندتر و نمی‌توان با بررسی چند ماهه درباره کلیت کار قضاوت کرد.
اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود اعلام کرده بود، 3 ماه است که ایران توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده است.
کیهان نیز روز گذشته در سر مقاله خود نسبت به توقف فعالیت‌ها اعتراض کرده بود.

 


یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: حال که در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 قرار داریم، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در این برهه از زمان می‌تواند مذاکرات حساس بین ایران و 1+5 را تضعیف کند.
به گزارش «لس‌آنجلس‌تایمز» گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای ترغیب سنا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و این در حالی است که ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) قرار است روز چهارشنبه هفته جاری درباره توافق هسته‌ای در «ژنو» دیدار کنند.
این روزنامه می‌افزاید روز پنجشنبه 63 نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست «مایکل مک‌کوئل» رئیس کمیته امنیت داخلی از ایالت «تگزاس»، و «براد شرمن» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نماینده آمریکا نامه‌ای را به سناتورهای سنا نوشتند و خواستار اقدامی در خصوص قانون جلوگیری از ایران هسته‌ای شدند که در ماه ژوئیه در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمد.
در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است این طرح تحریم‌هایی را علیه مقامات ایران تشدید می‌کند و دولت‌هایی که کالاها، خدمات و فناوری آمریکا را در اختیار ایران قرار دهند، تنبیه می‌کند، این طرح همچنین شامل اعلام حمایت از آزادی، حقوق‌بشر، آزادی‌های مدنی، انتخابات آزاد و حاکمیت قانون در ایران می‌شود که در واقع یک درخواست پنهانی برای تغییر نظام در ایران است.
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بر این باورند، از آنجاییکه تحریم‌های کنونی ایران را به میز مذاکره آورده است، تهدید به تقویت تحریم‌ها می‌تواند ایران را وادار کند که آرزوهای خود در زمینه هسته‌ای را کنار بگذارد.
لس‌آنجلس تایمز ادامه داد که خواه این طرح به تصویب برسد یا نرسد، این تهدید وجود دارد که ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذارد، مسئله اینجاست که تعجیل در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در این برهه از زمان می‌تواند مذاکرات حساس بین ایران و 1+5 را تضعیف کند.
این گزارش ادامه داد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود نیز در خصوص اقدام بی‌مهابای کنگره درباره تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد و گفت: ما نیازی نداریم که به تحریم‌های کنونی که بسیار موثر بوده است و ایران را به میز مذاکره آورده است،‌تحریم‌های جدیدی را بیافزاییم. حال اگر معلوم شود که ایران با جدیت به میز مذاکره نمی‌آید و این مسئله هسته‌ای حل نشود، مجددا می‌توان تحریم‌ها را اضافه کرد.
به گزارش فارس، لس‌آنجلس تایمز در پایان نوشت: همانطور که کری گفت، کنگره باید آرام بگیرد و اجازه بدهد که مذاکرات پیش رود.

 


وزرای خارجه روسیه و آمریکا در تماس تلفنی خود نشست آتی ایران و گروه 1+5 را که قرار است چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در ژنو برگزار شود بررسی کردند.
به گزارش روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا طی تماسی تلفنی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 درباره حل بحران سوریه و همچنین نشست ایران و 1+5 را که قرار است اواخر هفته جاری در ژنو برگزار شود را مورد بررسی قرار دادند.
در این تماس تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی انجام شد، دو طرف درباره مسایل دیگر نیز به گفت‌وگو پرداختند.
سرگئی لاوروف اخیرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گروه 1+5 را مسئول به نتیجه نرسیدن دور قبلی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و این شش کشور در ژنو دانسته بود.

 


«در شرایطی که در تقسیم تقصیر همگان پاریس را به کارشکنی متهم می‌کنند اما باید توجه داشت که جنجالی‌ترین مسئله‌ای که سالهاست در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب تبدیل به گرهی کور شده، حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک این کشور است».
سایت دیپلماسی ایرانی با انتشار این تحلیل نوشت: تهران همواره بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی خود تاکید داشته و حسن روحانی رئیس دولت یازدهم نیز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با 5+1 در دولت وی به صراحت تاکید کرد که ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد.
این سایت فعال در حوزه دیپلماسی و نزدیک به دولت اضافه می‌کند: در آن سوی سکه هستند تحلیلگرانی که با استناد به این که اختلاف میان تهران با غرب بر سر مسئله غنی‌سازی اورانیوم امری نیست که به این سادگی حل شود ادعا می‌کنند که تهران بهتر است در یک گام اعتمادساز فعلا برنامه هسته‌ای خود در حوزه غنی‌سازی را برای دوره‌ای کوتاه متوقف کند. آنچه که این دسته هم فراموش کرده‌اند روزهایی است در فاصله 18 دسامبر 2003 تا 10 ژانویه 2006 که ایران در اقدامی اعتمادساز غنی‌سازی اورانیوم خود را براساس پروتکل الحاقی پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای متوقف کرد. البته که پروتکل الحاقی به تصویب مجلس نرسید اما نتیجه این تعلق هم عدم ارسال پاسخی مشخص از سوی آمریکا و متحدان غربی‌اش و البته تشدید تحریم‌ها علیه تهران بود. در نهایت هم ایران روند غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفت.
دیپلماسی ایرانی افزود: هافینگتن‌پست در روز 31 نوامبر در گزارشی با اشاره به حق مسلم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خصوص درخواست غرب از ایران برای گام‌های اعتمادساز نوشت چرا ایران باید پس از 7 سال که نشانه‌ای از تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای این کشور در دست هیچ کس نیست همچنان گام اعتمادساز را بردارد؟ از سال 2006 تاکنون حداقل در دو گزارش برآورد اطلاعات ملی (2007 و 2011) تاکید شده است که ایران برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش‌های فصلی از سال 2003 بارها تاکید کرده است که ایران مواد شکاف‌پذیر را برای مصارف نظامی تغییر شکل نداده است. علاوه بر این نتیجه گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا هم بر عدم تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است».
یادآور می‌شود دکتر ظریف وزیر امور خارجه پریروز در مصاحبه با ایسنا گفت آمریکا مخالف غنی‌سازی در ایران نیست.
وی همچنین گفته است: ما حق غنی‌سازی را نه تنها غیرقابل مذاکره می‌دانیم بلکه هیچ ضرورتی برای شناسایی آن به عنوان یک حق نمی‌بینیم زیرا این حق غیرقابل استنکاف است و همه کشورها باید به آن احترام بگذارند. ما در مذاکرات نشنیدیم کسی خواهان توقف غنی‌سازی باشد.
یادآور می‌شود مقامات آمریکایی نظیر اوباما، کری، شرمن، رایس و... بارها طی 3 ماه اخیر به تلویح یا به تصریح اعلام کرده‌اند حق غنی‌سازی در ایران را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها امکان دسترسی ایران به انرژی صلح‌آمیز را که به مفهوم خرید سوخت هسته‌ای از بازارهای بین‌المللی است می‌پذیرند.

 


اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور در اتاق بازرگانی با شگفتی و انتقاد محافل رسانه‌ای روبرو شد.
محمد نهاوندیان روز یکشنبه به اتاق بازرگانی رفته بود تا پس از قریب یکصد روز دو شغلگی اعلام کند که مایل نیست همچنان رئیس اتاق بازرگانی باقی بماند. او در عین حال ضمن اظهاراتی، از رشد نزولی تورم خبر داده و سپس گفته بود فعالان اقتصادی به زودی خواهند فهمید که معنای فتح در مذاکرات هسته‌ای چیست چرا که بلافاصله میدان گشاده‌‌ای پیش رویشان قرار می‌گیرد که می‌تواند فرصت تحرک و اشتغالزایی را به آنها هدیه کند.
این سخنان در حالی مطرح شد که مقامات آمریکایی مکررا درباره مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند ساختار اصلی تحریم‌ها را حفظ خواهند کرد.
سایت فردا در واکنش به اظهارات نهاوندیان نوشت: اینکه باید و شایسته است که تحریم‌های غیرقانونی غربی‌ها به وسیله مذاکرات برداشته شود حتما سخن درست و اقدام سنجیده‌ای است که تیم مذاکره کننده ایرانی با پشتیبانی رهبری و مردم در حال حل و رفع آن است ولی اینکه چنان تصور و چنین القا شود که این روند به حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور منجر خواهد شد دمیدن بر انتظارات غیرمعقول است که حداقل از رئیس دفتر رئیس‌جمهور و ریاست اتاق بازرگانی ایران انتظار نمی‌رفت و نمی‌رود. از سخن جناب نهاوندیان چنان بر می‌آید که تو گویی گشایشی در مسئله هسته‌ای منجر به فتح‌الفتوح اقتصادی در داخل می‌شود!
فردا افزود: گره زدن تمام مشکلات اقتصادی داخلی به ناف تحریم‌های خارجی اگر چه شاید محل و محفل خوبی برای فرافکنی برخی مدیران ناکارآمد برای توجیه سوءتدبیرها و عملکرد نادرست خود باشد ولی قطعا یک خطای استراتژیکی و امنیتی جدی است که کمترین نتیجه آن گستاخ شدن بیش از پیش دشمنان است. آیا این مدیران محترم نمی‌دانند تحریم‌، جنگ است و در شرایط جنگی، نباید در مقابل دشمنان که تمام امنیت ملی کشور را هدف گرفته‌اند، ضعف نشان داد؟! آیا گفتن آنکه «خزانه خالی است» یا «وضع بدتر از آن است که تصور می‌کردیم» یا نمونه‌های بسیاری که این روزها برخی می‌گویند، مشکلی از مشکلات این ملت حل می‌کند یا دستاویزی می‌شود بر فشار بیشتر غربی‌ها؟
فردا افزود: حتما باید مشکل تحریم را حل کرد ولی نه با نشان دادن ضعف و سستی یا انتظار بیش از اندازه از آن داشتن. آقای نهاوندیان پیش از آنکه مسئولیتی در دولت برعهده بگیرد گویا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور تنها 20 درصد و سوءتدبیر و سوءمدیریت 80 درصد است. حالا اما این مسئله انگار تغییر کرده و قاعده برعکس شده که برای رفع تحریم‌ها سهم و اندازه بیشتری در مشکلات اقتصادی قائل شده‌اند. وبسایت الف نیز با طرح این سوال که با سخنان آقای نهاوندیان، تیم ایرانی چگونه چانه‌زنی کند، نوشت: نهاوندیان در حالی برای چندمین‌بار در آستانه مذاکرات هسته‌ای از طریق رسانه‌ها چنین وعده‌هایی به افکار عمومی می‌دهد که مسئولان مستقیم پرونده هسته‌ای کشور که متخصص این حوزه هستند و به صورت طبیعی چشم‌انداز واقعی‌تری نسبت به مذاکرات دارند هرگز چنین وعده‌هایی نداده‌اند. از سوی دیگر نیز مسئولان ارشد کشورهای غربی اصرار دارند که به ساختار تحریم‌ها دست نمی‌زنند که از آن جمله سخنان وزیر خارجه آمریکا بود.
الف می‌افزاید: از دیگر سو از بعد سیاست خارجی و بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، آیا تکرار وعده‌های اینچنینی در آستانه مذاکرات از سوی مسئولان اقتصادی کشور عزتمندانه است؟ تیم دیپلماتیک ما چگونه در مذاکرات با طرف غربی توانایی چانه‌زنی برای افزایش امتیازات داشته باشد، وقتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور رسما همان امتیازات «ناچیز» از [اظهارات جان کری] را «فتح» در مذاکرات هسته‌ای می‌خواند؟ با این اوصاف طرف غربی به خود حق نمی‌دهد که به دیپلمات‌های ما بگوید طبق اظهارات دفتر ریاست‌جمهوری ایران همین امتیازات پیشنهادی هم بسیار بیش از تصور شما است؟
شایان ذکر است یکی از انتقادهای جدی که به رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور سابق وارد می‌شد این بود که وی به جای انجام امور سنگین و پر مسئولیت دفتری، مشغول سخنرانی و نظریه‌پردازی‌های عجیب و غریب است و انتظار می‌رود که این عارضه در دولت جدید باز تولید نشود؛ اگر چه مشکل از صندلی رئیس دفتر نباشد!

 


مطبوعات فرانسه علت رفتار ذلیلانه و برده‌وار رئیس جمهور این کشور در قبال صهیونیست‌ها را فاش کردند.
هفته‌نامه اکسپرس درباره فرانسوا اولاند که ماه مه 2012 با رأی 51/6 درصدی در مقابل سارکوزی به پیروزی رسید، نوشت: اولاند در واقع هواپیمایی را هدایت می‌کند که فاقد کلید کنترل است یا اهرم کنترل آن جواب نمی‌دهد.
اکسپرس می‌افزاید: حساب اعتبارات بین‌المللی فرانسه در نزد محافل بانکی و پولی جهان در حال سقوط است و وعده‌های رئیس جمهور در حال بی‌اعتبار شدن است. در داخل نوای غرولندهای ناراضیان خیابان آهسته، آهسته شنیده می‌شود و دولت در حال عقب‌نشینی است.
اکسپرس می‌نویسد: ما هنوز در جو انقلاب قرار نداریم ولی ادامه حرکت‌های اعتراضی می‌تواند به سطوح گسترده‌تر جامعه سرایت نماید.
لوپوئن، هفته‌نامه دیگر پاریس نیز بخشی از مطالب این هفته خود را به عملکرد دولت اولاند و نارضایی عمومی اختصاص داده و نوشت: این روزها محبوبیت رئیس جمهوری به پائین‌ترین حد خود رسیده است. در این مورد، یعنی سرعت سقوط اقبال فرانسوا اولاند نمی‌توان از یک تندباد سخن گفت، باید آن را یک طوفان نامید.
به نوشته لوپوئن، «آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها 21 درصد شهروندان فرانسوی هنوز از دولت فرانسوا اولاند حمایت می‌کنند و در ارقامی که به شخص رئیس جمهور و رفتار سیاسی وی مربوط می‌شود، این عدم اقبال عمومی به 75 درصد می‌رسد که 40 درصد آن مخالفان شدید به حساب می‌آیند و این آن چیزی است که تاکنون دیده نشده بود».
لوپوئن می‌نویسد: این سقوط اقبال عمومی به ویژه در میان هواداران سنتی فرانسوا اولاند بسیار چشم‌گیر است، شهروندانی که در همان دور اول اولاند را به عنوان مرد حل مشکلات دانسته و به وی رأی داده بودند. در این مورد رقم ناراضیان به 50 درصد می‌رسد که تنها طی یک ماه، 13 درصد سقوط نشان می‌دهد.
لوپوئن می‌افزاید: در مورد نخست وزیر نیز وضع از این بهتر نیست. تنها 21 درصد از شهروندان، از عملکرد نخست‌وزیر ابراز رضایت می‌کنند. به نوشته لوپوئن، در مورد رقابت نخست‌وزیران باید گفت که تنها یک نخست‌وزیر رقیب «ژان‌ژاک ‌ارو» بوده است، آن هم «آلن ژوپه» در سال 1996، که با 22 درصد محبوبیت کاخ نخست‌وزیری را ترک کرد.
در همین حال روزنامه صهیونیستی معاریو با اشاره به سفر اولاند به تل‌آویو و کارشکنی دولت فرانسه علیه مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: دولت اولاند به دلایل اقتصادی هفته گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده ضد رئیس جمهور به دلیل بدی اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم بود و محبوبیت اولاند به اندازه‌ای کاهش یافته است که تقریباً می‌توان گفت در تاریخ ریاست جمهوری فرانسه بی‌سابقه بوده است.
معاریو اضافه کرد: صنعت خودروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع فرانسه است که نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارد اما این صنعت اخیراً و با به قدرت رسیدن اولاند که وعده داده بود این صنعت را بار دیگر گسترش می‌دهد، شاهد عقبگرد و کاهش سوددهی بوده و تاکنون نیز هیچ گونه پیشرفتی در این صنعت مشاهده نشده است.
این روزنامه صهیونیستی افزود: اوضاع بد اقتصادی فرانسه، تنها دلیل شکست و ناکامی اولاند در گسترش صنعت خودروسازی نبوده بلکه فشارهای آمریکا نیز نقش بسیار زیادی در این امر داشته است زیرا با این فشارها صنعت خودروسازی فرانسه بدون پیشرفت باقی مانده و حتی عقبگرد داشته است و در این میان 11 هزار کارگر این بخش شغل خود را از دست داده‌اند.
دولت فرانسه تحت فشار آمریکا و شرکت جنرال موتورز، قراردادهای پرسود اقتصادی با ایران در زمینه خودروسازی را به هم زد که موجب اخراج ده‌ها هزار کارگر فرانسوی شد. با این حال دولت فرانسه به جای تغییر روش غلط گذشته، به فرو رفتن در باتلاق- اعتماد به آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل- ادامه می‌دهد و هر روز گرفتارتر و بدهکارتر می‌شود. از سوی دیگر سرسپردگی به رژیم صهیونیستی معمولاً مورد انزجار مردم در کشورهای اروپا قرار دارد و همین امر احتمالاً باعث لطمه بیشتر به دولت اولاند خواهد شد.
اولاند در جریان سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیونیستی بی‌آن که درباره تسلیحات اتمی رژیم اسرائیل سخنی بگوید مدعی شد فناوری هسته‌ای ایران تهدید برای همه جهان است و به همین خاطر ما موضع سخت‌گیرانه در مذاکرات ژنو اتخاذ کرده‌ایم.

 


«درخواست تعطیلی غنی‌سازی 10 سال پیش امکانپذیر بود اما اکنون آرزویی تحقق‌ناپذیر است».
داریل کیمبل تحلیلگر آمریکایی با انتشار این تحلیل در نشریه «کنترل تسلیحات امروز» نوشت: مطرح کردن این درخواست - چنانکه برخی محافل آمریکایی و اسرائیل مسلح به سلاح هسته‌ای پیشنهاد می‌کنند - که ایران بطور دائم تمام کارهای غنی‌سازی را متوقف و تاسیسات هسته‌ای مهم خود را برچیند، نتیجه معکوس خواهد داشت. درخواست «غنی‌سازی صفر» که یک حالت ایده‌آل است، ممکن است یک دهه پیش که برنامه هسته‌ای ایران در مراحل اولیه قرار داشت قابل دستیابی می‌بود اما امروز چنین درخواستی واقع‌بینانه نیست و تاکید روی آن تنها نسخه‌ای برای شکست است.
مدیر اندیشکده انجمن کنترل تسلیحات می‌افزاید: تحریم‌های بیشتر موجب توقف یا از بین رفتن توان بالقوه تسلیحاتی هسته‌ای ایران نمی‌شود. حمله نظامی نیز تنها برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر می‌اندازد اما آن را متوقف نمی‌کند و احتمالا موجب می‌شود که رهبران ایران آشکارا به دنبال بمب هسته‌ای باشند. مذاکره درباره یک توافق هسته‌ای بی‌عیب و نقص دشوار است اما آشکارا بهترین مسیر عمل است.
وی در عین حال نوشت: اولویت اول باید توقف تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران، و از بین بردن قابل تائید یا کاهش سطح غنای ذخایر کنونی اورانیوم 20 درصدی در ازای تامین سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران یا ارائه منابع جایگزین ایزوتوپ‌های پزشکی تولیدی این راکتور، باشد.
کیمبل معتقد است: کنگره آمریکا باید از دنبال کردن تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند چرا که این کار دورنمای راه حل مذاکراتی را به شدت مخدوش و احتمال ظهور یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را افزایش می‌دهد. چنانچه امیدی به کاهش جدی تحریم‌ها وجود نداشته باشد، ایران احتمالاً با محدودیت بر برنامه هسته‌ای خود موافقت نخواهد کرد. برای تضمین یک توافق، گروه 5+1 همچنین باید حق ایران در چارچوب ماده چهارم پیمان ان‌پی‌تی برای دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تحت شرایط خاص را به رسمیت بشناسد.

 


با نهایت تأسف مطلع شدیم همکارمان آقای غلامحسین اسماعیل‌زاده خبرنگار کیهان در بهاءآباد یزد در غم از دست دادن پدر گرامی‌اش سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10