(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 03 آذر 1392 - شماره 20647

همکاری تاجیکستان با آمریکا و ناتو گسترش می‌یابد
مردم بحرین با شعار «آزادی وطن» علیه آل‌خلیفه به خیابان‌ها ریختند
اعتراض‌ها در افغانستان امضای قرارداد امنیتی با واشنگتن را به تعویق انداخت
درگیری خونین با نظامیان حاکم در شهرهای مصر
در اعتراض به حمله پهپادها صورت گرفت
فریاد «مرگ بر آمریکا»در چند شهر پاکستان
مردم یمن: نمی‌گذاریم آمریکا در خاک ماگوانتاناموی دوم بسازد
عملیات غافلگیر‌کننده ارتش سوریه برای پاکسازی یک منطقه استراتژیک در شمال دمشق
تجمع اعتراضی در توکیو علیه لایحه جدید دولت ژاپن
زد و خورد با نظامیان صهیونیست در شرق قدس اشغالی
اعتراض‌های ضد حکومتی در شهرهای اردن
20 شهید و 42 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
پایتخت لیبی دوباره ناآرام شد
   


مقام ارشد نظامی آمریکا در آستانه خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، به تاجیکستان رفت و رئیس‌جمهور تاجیکستان در دیدار با این مقام نظامی قول همکاری داد.
ژنرال «ویلیام فریزر»، فرمانده ستاد حمل و نقل نیروهای مسلح آمریکا در سفری کوتاه و اعلام نشده به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با رئیس‌جمهور این کشور در زمینه روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور تاجیکستان بر اعلام آمادگی کشورش برای مشارکت در این طرح‌ها تاکید و اعلام کرده بر اساس توافقنامه امضا شده با ناتو، اقدامات لازم در این چارچوب را به انجام خواهد رساند.این مقام ارشد نظامی آمریکایی اولین مقام خارجی است که پس از پیروزی «امامعلی رحمان» در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان به این کشور سفر می‌کند.

 


هزاران تن از مردم بحرین با برگزاری تظاهراتی تحت عنوان «آزادی وطن» خواستار آزادی هر چه سریع‌تر زندانیان سیاسی شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، در این تظاهرات که روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه در منامه برگزار شد، شمار زیادی از رهبران و اعضای گروه‌های سیاسی مخالف دولت بحرین حضور داشتند.
تظاهرکنندگان با حمل پرچم‌های بحرین و سردادن شعارهایی، خواستار آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی شدند.
علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق ضمن ابراز تاسف از بازداشت‌های مستبدانه و تبعیض علیه شیعیان بر لزوم برکناری هر چه سریع‌تر نظام حاکم در بحرین تاکید کرد.
این در حالی است که شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین نیز در خطبه‌های نماز جمعه مسجد امام‌صادق(ع) منطقه الدراز تاکید کرد حمایت برخی حکومت‌ها از تروریسم امت اسلامی را به نابودی می‌کشاند.

 


در پی افزایش اعتراضات مردمی و اعضای «لویه ‌جرگه» افغانستان به امضای توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن، بحث درباره این توافقنامه متوقف شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، همزمان با اجلاس پنج روزه لویه‌جرگه با هدف بررسی توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن، اعتراضات به این توافقنامه در داخل اجلاس و بیرون از آن ادامه داشت و همین اعتراضات بالاخره باعث شد که بررسی متوقف شود و امضای توافقنامه به تعویق بیفتد.
علاوه بر مردم کابل و جلال‌آباد و شماری از اعضای 2500 نفری لویه‌جرگه، علمای شهر هرات نیز علیه این توافقنامه دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند و با امضای طوماری از دولت کابل خواستند بندهای مربوط به مصونیت قضایی (کاپیتولاسیون) و جست‌وجوی خانه‌های مردم افغان توسط نظامیان آمریکایی را در توافقنامه نپذیرند. اینها دقیقاً مواردی هستند که آمریکایی‌ها به هیچ وجه از آن کوتاه نمی‌آیند.
این اعتراضات باعث شد که «حامد کرزای» در سخنرانی اختتامیه خود در اجلاس فوق، از اعضای لویه‌جرگه بخواهد امضای این توافقنامه را به تعویق بیندازند. کرزای می‌گوید که توافقنامه پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل (10 فروردین تا 10 اردیبهشت) امضا شود. در همین حال، آمریکا به کابل هشدار داد اگر توافقنامه تا پایان سال جاری میلادی (10 دی) امضا نشود، کمک‌های واشنگتن به افغانستان به مخاطره می‌افتد. سخنگوی کاخ سفید گفت: امضا نشدن توافقنامه تا پایان سال نشانه این است که کرزای و تیم وی می‌خواهند همه کمک‌های مالی قابل استفاده و پیشکش شده (آمریکا) را به مخاطره اندازند.
«چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا، هم گفت،‌ چنانچه رهبران افغانستان نخواهند توافقنامه امنیتی با آمریکا را فوراً امضا کنند، وی (هاگل) از رئیس جمهور آمریکا نخواهد خواست پس از سال 2014 (10 دی 1393) در افغانستان بمانند. کمک مالی و حمایت امنیتی در مقابل طالبان دو وعده‌ای هستند که آمریکایی‌ها از آنها برای ترغیب افغان‌ها به امضای توافقنامه بهره می‌گیرند.
در همین حال، آیت‌الله «محمد هاشم صالحی» مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور دینی، اعطای مصونیت قضایی به سربازان آمریکایی را به معنای زیر سؤال بردن استقلال و نقض حاکمیت ملی افغانستان دانست.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، بر اثر حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق مسکونی در استان «ننگرهار» هفت غیرنظامی افغان جان خود را از دست دادند.
عناصر طالبان هم دو کارمند وزارت بهداشت افغانستان را در استان «ارزگان» به دار آویختند.

 


درگیری‌های خونین بین حامیان اخوان‌المسلمین و نیروهای نظامی مصر سه کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.
مردم مصر در سه استان قاهره، سوئز و المنیا در تظاهرات «جنایت قرن» که روز جمعه و به مناسبت یکصدمین روز حوادث میدان‌های «رابعه‌العدویه» و «النهضه» برگزار شد، با نیروهای نظامی به شدت درگیر شدند. بنا به اعلام شبکه تلویزیونی «الجزیره» در این استان‌ها سه نفر از جمله یک کودک 10 ساله با نام «سمیر محمد» به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. کودک 10 ساله اهل سوئز از ناحیه سر مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته است. منابع وزارت بهداشت مصر ضمن تأیید این خبر اعلام کردند ده‌ها نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی نیز در جریان درگیری‌ها زخمی شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید، در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» پلیس ضد شورش با کمک گاز اشک‌آور، باتوم و خودروهای زرهی موفق به پراکندن معترضان شد. گروهی از نیروهای امنیتی نیز با مستقر شدن در اطراف دانشگاه الازهر مانع از حضور دانشجویان در این دو میدان شدند.
به گزارش ایسنا، شاهدان عینی اعلام کردند نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور به مقادیر زیادی در شهرک «نصر» در شرق قاهره استفاده کردند که در این میان شمار زیادی از تظاهرکنندگان دچار حالت خفگی شدند.
نیروهای امنیتی مصر همچنین 27 تن از تظاهرکنندگان حامی اخوان‌المسلمین را در القاهره و الجیزه بازداشت کردند.
این تظاهرات با حضور هزاران مصری در استان‌های مختلف این کشور و به دعوت ائتلاف حمایت از مشروعیت، متشکل از گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین برگزار شد.
علاوه بر قاهره در استان‌های اسکندریه، پورت سعید، قنا، المنیا، بنی سویف، الشرقیه، الفیوم، اسیوط و الدقهلیه نیز تظاهرات مشابهی در محکومیت «کودتای نظامی» برگزار شد.
تظاهرکنندگان با حمل تصاویر محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر و نمادهای میدان رابعه مجازات عاملان کشتار تظاهرکنندگان میدان‌های رابعه العدویه و النهضه را خواستار شدند.
پس از این خشونت‌ها، ائتلاف حمایت از مشروعیت از تمام طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی خواست در اعتراض به «جنایات نظامیان حاکم بر مصر» و «کودتای خونین» به تظاهرات خود ادامه دهند.
این خشونت‌ها یک روز پس از صدور مجوز رسمی دولت موقت مصر برای حضور نظامیان در دانشگاه‌ها و سرکوب دانشجویان معترض صورت می‌گیرد. طی هفته‌های گذشته اعتراض‌های دانشجویی علیه «کودتای نظامی» گسترش یافته بود، بنابراین ارتش و نظامیان مصری این اجازه را یافتند بدون هیچ گونه محدودیت هر وقت که خود لازم ببینند وارد دانشگاه‌ها شوند.
این گونه اقدامات حتی باعث شده هزاران نفر از دانشجویان تونسی در اعتراض به حمله نظامیان به دانشگاه الازهر مقابل سفارت مصر در تونس تظاهرات کنند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از پایگاه خبری «بناء نیوز» این تظاهرات در اعتراض به حمله ارتش مصر به مراکز فرهنگی و آموزشی صورت گرفت؛ معترضان سرکوب دانشجویان مصری را «غیر مسئولانه» خوانده و آن را محکوم کردند.
خبر دیگر اینکه، ‌نیروهای ارتش مصر روز گذشته خیابان «محمد محمود» قاهره که طی چند روز گذشته به محل اصلی تظاهرات مصر‌ها تبدیل شده بود را بستند. به نوشته پایگاه خبری «الیوم السابع»، نیروهای مصری از بیم تظاهرات و درگیری بین طرفداران و مخالفان مرسی، با استفاده از موانع فلزی و سیم خاردار این خیابان را که به میدان«التحریر» منتهی می‌شود بستند.
اخراج سفیر ترکیه
شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» عربی دیروز از اخراج سفیر ترکیه از مصر خبر داد.
براساس این گزارش، «بدر عبدالعاطی»، سخنگوی وزارت خارجه مصر ضمن اعلام این خبر افزود: قاهره سفیر خود در آنکارا را نیز فراخوانده است. روابط قاهره و آنکارا پس از برکناری محمد مرسی به شدت به سردی گرائیده است. ترکیه در واکنش به این اقدام، قاهره را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرد.

 


هزاران نفر از مردم پاکستان در پایتخت و شهرهای «راولپندی» و «پیشاور» علیه حملات پهپادهای آمریکایی و حملات تروریستی تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ دیروز اقشار مختلف مردم پاکستان در اسلام‌آباد مقابل سفارت آمریکا اجتماع کردند و علیه این کشور شعار دادند. تظاهرکنندگان خواستار توقف حملات پهپادهای آمریکایی به نوار قبایلی شمال غرب پاکستان شدند. هفته گذشته آمریکا برای نخستین بار به ایالت پختونخواه در نوار قبایلی حمله هوایی کرد که پنج کشته و چهار زخمی در پی‌داشت تاکنون وزیرستان شمالی به طور مرتب هدف حمله قرار می‌گرفت.
همچنین، اسلام‌آباد شاهد تظاهرات دیگری در محکومیت حملات تروریستی در داخل کشور بود، تظاهرکنندگان خشونت‌های اخیر در «کراچی» و حمله به شیعیان در راولپندی را محکوم کردند.
هزاران تن از مردم پیشاور نیز دیروز مقابل سرکنسولگری آمریکا در این شهر تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. تظاهرکنندگان از دولت اسلام‌آباد نیز خواستند در واکنش به حملات پهپادها،‌ مسیر تدارکاتی ناتو در خاک پاکستان را ببندد.
مردم راولپندی نیز دست به اعتراضات مشابه زدند. این شهر روز عاشورا شاهد تیراندازی افراطیون وهابی به سوی شیعیان عزادار بود که در نتیجه آن 11 نفر از شیعیان شهید شدند. مردم خشمگین راولپندی مثل مردم سایر مناطق از دولت می‌خواهند با تروریست‌ها به طور جدی مقابله و عاملان جنایات را مجازات کند.
علاوه بر اعتراضات مردمی، دولت پاکستان نیز «ریچارد اولسون» سفیر آمریکا در اسلام‌آباد را احضار کرد و در مورد حملات پهپادها از وی توضیح خواست. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این مورد آمده است: تداوم این حملات نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پاکستان است. پاکستان که متحد اصلی آمریکا در جنگ علیه تروریسم است، طی 12 سال اخیر لطمات شدیدی را از جانب تروریست‌ها و آمریکایی‌ها متحمل شده است. در آخرین حملات تروریستی که در کراچی رخ داد 9 نفر جان خود را از دست دادند و 40 تن نیز زخمی شدند. طالبان مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

 


هزاران نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی اعتراض خود را به تصمیم واشنگتن برای ساخت یک بازداشتگاه در جزیره سوقطره اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، تظاهرکنندگان بر مخالفت قاطع خود با هرگونه حضور آمریکایی‌ها یا طرف خارجی در خاک کشورشان تاکید کردند.
تظاهرکنندگان اعلام کردند، وجود بازداشتگاه آمریکایی به معنی حضور اشغالگران در خاک یمن است که این امر مورد قبول ملت یمن نیست.
در این تظاهرات که به دعوت جوانان انقلابی یمن برگزار شد دولت صنعا به همدستی با آمریکا و تبدیل یمن به مرکز تجمع نیروهای آمریکایی متهم شد.
معترضان گفتند که مسئولیت جان هر سرباز آمریکایی که قدم به خاک یمن بگذارد برعهده دولت صنعا است و آمریکا باید بداند خاک یمن به گورستان اشغالگران تبدیل خواهد شد.
تظاهرکنندگان تاکید کردند به تحرکات مسالمت‌آمیز خود تا زمان سرنگونی دولت کنونی و محاکمه سران این دولت به جرم خیانت به کشور ادامه می‌دهند.
جزیره سوقطره بزرگترین جزیره یمن در استان حضرموت است.
اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها حاکی از آن است که مذاکراتی بین هیئت‌های یمنی و آمریکایی درباره شیوه اعطای کمک‌های مالی و فنی به دولت یمن برای ساخت زندان جدید تحت حمایت آمریکا صورت گرفته و طرفین توافق کرده‌اند پس از احداث بازداشتگاه در سو‌قطره، زندانیان یمنی و غیریمنی از بازداشتگاه گوانتانامو به این مکان منتقل شوند.
همچنین «عبدالکریم جدبان» نماینده الحوثی‌ها در پارلمان یمن جمعه شب در صنعا به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این جنایت را برعهده نگرفته است.

 


نیروهای ارتش سوریه در یک عملیات غافلگیرکننده به منطقه القلمون در شمال دمشق حمله کرده و با محاصره برخی مناطق راه ارتباطی تروریست‌ها با شرق حمص را قطع کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ارتش سوریه از روز جمعه عملیات جدیدی را برای تصرف منطقه استراتژیک القلمون آغاز کرده است. نیروهای ارتش با تصرف شهر «الحمیره» در این منطقه یک گام دیگر به نبرد نهایی و سرنوشت‌‌ساز القلمون نزدیک‌تر شدند.
این شهر در شرق «دیر عطیه» پناهگاه مهمی برای جیش الاسلام که مورد حمایت مستقیم عربستان سعودی است به شمار می‌رفت. منطقه کوهستانی القلمون از آغاز جنگ داخلی در سوریه به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شده است و بسیاری از تکفیری‌های مسلح پس از شکست در میادین مختلف در برابر ارتش سوریه در آن پناه گرفته‌اند. کارشناسان نظامی معتقدند حمله به این منطقه و تصرف کامل آن پیروزی بزرگی برای ارتش به ارمغان خواهد آورد.
پاکسازی القلمون به تروریست‌ها اجازه نمی‌دهد که از کمک‌های پشتیبانی کشورهای دیگر برخوردار شوند.
نیروهای ارتش همچنین به مخفیگاه‌ها و انبارهای مهمات تروریست‌ها در اطراف حمص، درعا و لاذقیه دست پیدا کردند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات را کشف و ضبط کردند.
بر اثر این عملیات تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیده یا مجروح شدند. ارتش سوریه همچنین چهار دستگاه تانک متعلق به تروریست‌ها در جنوب دمشق را منهدم کرد.
از سوی دیگر منابع محلی سوریه گزارش دادند که طی درگیری میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی در منطقه «خان العسل» در حومه دمشق تعداد زیادی از اعضای گروه‌های تروریستی به هلاکت رسیدند.
یکی از فرماندهان برجسته گروه‌های تروریستی ارتش آزاد در میان کشته‌شدگان شناسایی شده است.
ترور نافرجام
«علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه از ترور نافرجام در جاده طرطوس به بانیاس جان سالم به در برد، اما راننده‌اش کشته شد.
خبرنگار المیادین اظهار داشت، علی حیدر در سلامت کامل است اما تلاش‌ها برای تماس با او موفق نبوده است.
دفتر وزیر آشتی ملی نیز بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است. منطقه‌ای که ترور وزیر آشتی ملی سوریه در آن رخ داد از جمله مناطق امن در کشور محسوب می‌شود.
گلایه پوتین از کشورهای غربی
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پایان مذاکراتش با «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، مسکو نقش خود در برگزاری کنفرانس ژنو 2 را ایفا کرده است و اکنون نوبت شرکای غربی روسیه است تا مخالفان را برای شرکت‌ در آن متقاعد کند.
وی افزود، روسیه دست روی دست نگذاشته و به تلاش خود برای کمک به تحقق این کنفرانس ادامه می‌دهد.
نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرد مقامات آنکارا از برگزاری کنفرانس ژنو 2 حمایت کرده و خواستار برگزاری موفقیت‌آمیز آن هستند. این در حالی است که ائتلاف مخالفان سوریه از سازمان ملل خواسته‌اند برگزاری ژنو 2 را به تاخیر بیندازد.
سایر رویدادها
* سازمان منع تولید و گسترش سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل متحد اعلام کرد، نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را به مناقصه می‌گذارد.
* گروه‌های وابسته به سازمان القاعده بر یک چاه نفتی در شرق سوریه تسلط پیدا کردند.
* 50 آواره سوری و فلسطینی بازداشت شده در مصر که در حین تلاش برای مهاجرت به اروپا بازداشت شده بودند در اعتراض به شرایط بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زدند.
* عربستان گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های خبری روسیه مبنی بر آمادگی ریاض برای کمک به برگزاری کنفرانس ژنو 2 را رد کرد.
* یک منبع آگاه دیپلماتیک اعلام کرد معاون وزیر خارجه روسیه ظرف چند روز آینده با نمایندگان احزاب مخالف سوریه در ژنو دیدار خواهد کرد.

 


هزاران نفر از مردم ژاپن و فعالان حقوق بشر این کشور علیه لایحه «مجازات افشاگران اسرار دولتی» تظاهرات کردند.
دولت ژاپن به دنبال لایحه‌ای است که در صورت تصویب می‌تواند افرادی را که اقدام به افشای اسرار دولتی می‌کنند، به 10 سال زندان محکوم کند.
طرح این لایحه اما هزاران نفر از ساکنان شهر توکیو را به خیابان‌ها کشانده است. معترضان که غالباً از فعالان و طرفداران حقوق بشر هستند، می‌گویند دولت ژاپن با تصویب این لایحه به دنبال سرپوش گذاشتن بر رسوایی‌هایش است و از طرفی این مسئله با قانون اساسی و دموکراسی نیز در تضاد است.
به گفته سازمان دهندگان این تظاهرات، حدود 10 هزار نفر در این اعتراض‌ها شرکت کردند. «آزادی را از بین نبرید» از جمله شعارهای معترضان در شهر توکیو را تشکیل می‌داد. مخالفان همچنین می‌گویند تصویب این لایحه می‌تواند تهدیدی جدی برای آزادی مطبوعات باشد و رسانه‌های ژاپن برای جمع‌آوری اطلاعات درباره مسائل بسیار مهم و حساس با مشکل مواجه می‌شوند چرا که کارمندان دولت از این پس برای به شراکت گذاشتن و مطرح کردن اطلاعات از بیم تحت پیگرد قرار گرفتن، این کار را انجام نمی‌دهند.در میان معترضان گروهی از خبرنگاران ژاپنی نیز حضور داشتند. خبرنگاران معترض درخواستی را به کابینه دولت ژاپن ارایه کرده و خواستار لغو این لایحه شدند.
این لایحه در چند روز آینده تصویب می‌شود چرا که حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن اکثریت کرسی‌ها در هر دو مجلس نمایندگان پارلمان این کشور را در اختیار دارد. نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید که این قانون برای امنیت و تضمین همکاری و ارتباط با متحد اصلی این کشور یعنی آمریکا و سایر کشورهای دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است!

 


در پی حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان فلسطینی در شهر قدس اشغالی، ده‌ها تظاهر کننده زخمی یا دچار حالت خفگی شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، نظامیان رژیم صهیونیستی روز جمعه بار دیگر به جمعی از فلسطینی‌های شرکت کننده در تظاهرات مسالمت‌آمیزی که در نزدیکی دیوار حائل در شرق شهر اشغالی قدس برگزار شد حمله کردند.
نیروهای رژیم صهیونیستی با استفاده از گاز اشک‌آور شمار زیادی از تظاهرکنندگان را مجروح کردند.
تظاهرکنندگان خواستار اتخاذ تصمیمی جدی برای تخریب دیوار حائل در این منطقه شدند.
از سوی دیگر، وزارت امور اسیران فلسطینی در گزارشی اعلام کرد 4900 اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.
در این گزارش آمده است: شماری از این اسیران کودک، زن، معلول و نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین هستند و در میان اسیران 190 اسیر زیر 18 سال وجود دارد.
همچنین در میان اسیران فلسطینی 14 اسیر زن وجود دارد که در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند.
خبر دیگر اینکه دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه مذاکرات صلح، برقراری آشتی ملی در فلسطین را به تأخیر انداخته از دوره تعیین شده برای مذاکرات صلح به عنوان دوره‌ای دروغین یاد کرد.
موسی ابومرزوق معاون رئیس دفتر سیاسی حماس اظهار داشت، به رغم تمامی بهانه‌ها و اتهامات هرگز ماه پشت ابر پنهان نمی‌ماند و کاملاً مشخص است که آشتی ملی تا پایان دوران دروغین مذاکرات صلح همچنان به تأخیر می‌افتد.

 


مردم اردن به منظور انجام اصلاحات کامل و آزادی زندانیان سیاسی تظاهرات ضدحکومتی برگزار کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طرفداران اخوان‌المسلمین اردن و جمعی از گروه‌های مردمی این کشور، روز جمعه به مناسبت سالروز تظاهرات «هدیه آوریل» و با شعار «اصلاحات آری» به خیابان‌ها ریختند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که در امان، پایتخت اردن و شهرهای مختلف این کشور برگزار شد، با سر دادن شعارهایی علیه حکومت آزادی فوری سه زندانی اردنی را که به اتهام در دست داشتن «نماد رابعه»، (نماد طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر) در بازداشت به سر می‌برند، خواستار شدند.
تظاهرکنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی، انجام اصلاحات در اردن، پاسخ‌گویی به خواسته‌های مردم و همچنین آزادی زندانیان سیاسی بازداشت شده در جریان اعتراضات علیه نظام حاکم مصر در سپتامبر سال جاری میلادی را خواستار شدند.
چند تن از اعضای اخوان‌المسلمین و نمایندگان جنبش‌های مردمی اردن نیز اعلام کردند از تهدیدات نظام علیه مخالفان که از آن با عنوان «شلاق زندان» یاد کردند، هراسی ندارند.
تظاهرات موسوم به «هدیه آوریل» سال 1989 از شهر «معان» آغاز و پس از آن به سایر استان‌های اردن کشیده شد و در پی آن چهار تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.
این دومین باری است که مردم اردن در سالروز «هدیه آوریل» در ماه نوامبر تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار می‌کنند.

 


حملات تروریستی در مناطق مرکزی عراق 20 شهید و 42 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شهرهای بغداد و مدائن شاهد پنج مورد انفجار بمب و حملات تروریستی بود. در این حملات غیرنظامیان نمازگزار، ماموران پلیس و عناصر شورای بیداری (شبه‌نظامیان وفادار به دولت) هدف قرار گرفتند. شمار شهدای این حملات 20 نفر و مجروحان نیز 42 تن اعلام شد.
بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی سازمان‌های جهانی در عراق هر ماهه 300 نفر کشته و زخمی می‌شوند.
دولت عربستان حامی اصلی تروریست‌ها در عراق است و از بعثی‌های سابق و تکفیری‌ها حمایت مالی می‌کند. در واکنش به این حمایت‌ها، گروه موسوم به «جیش‌المختار» شش گلوله خمپاره به خاک عربستان شلیک کرد.
«واثق البطاط» رهبر این گروه اعلام کرد، حملات بیشتری علیه عربستان در راه است. شیخ «خالد الملاء» مشاور رئیس‌جمهور عراق نیز با محکوم کردن کشتار مردم، تاکید کرد نباید در قبال جنایات رخ داده بی‌تفاوت بود.

 


ناآرامی‌ در پایتخت لیبی و تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان چند کشته و مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سخنگوی ارتش لیبی اعلام کرد، در جریان حمله تظاهرکنندگان به یک مقر کمیته امنیت طرابلس چند تن کشته و مجروح شدند. ابتدا تظاهرکنندگان معترض به حضور شبه‌نظامیان در پایتخت، در منطقه «بوسلیم» اجتماع کردند. سپس انفجار شدیدی منطقه بوسلیم را لرزاند و درگیری‌ها آغاز شد. از آنجا که یک گردان از شبه‌نظامیان مسلح در بوسلیم مستقر است، معلوم نشد که این تیراندازی از جانب نیروهای ارتشی صورت گرفت یا شبه‌نظامیان دست به چنین اقدامی زدند. منابع رسمی لیبی هیچ آماری در مورد شمار کشته‌ها و زخمی‌های این درگیری‌ها منتشر نکردند.
جمعه دو هفته قبل هم شبه‌نظامیان به سوی تظاهرکنندگان در طرابلس تیراندازی کردند و 33 نفر از آنها را کشتند و شمار تلفات تا دو روز پس از آن به بیش از 45 تن رسیده بود.
حضور شبه‌نظامیان مسلح در طرابلس که از دولت و ارتش فرمان نمی‌برند، مقامات و مردم را خشمگین کرده است. شبه‌نظامیان که علیه «معمر قذافی» دیکتاتور سرنگون شده لیبی جنگیده‌اند، می‌گویند که دولت آنها را در قدرت سهیم نکرده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10