(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 آذر 1392 - شماره 20651

محکومیت رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
درخواست مالکی از آنکارابرای همکاری در مقابله با تروریست‌ها
بزرگترین انبار تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به دست ارتش سوریه افتاد
آصف علی زرداری به اتهام فساد مالی محاکمه می‌شود
سیاست جدید واشنگتن در افغانستان
امضای توافقنامه امنیتی بدون کرزای
حمله انتحاری به پایانه مسافربری دمشق
وزارتخانه‌ها همچنان در اشغال معترضان
اوضاع سیاسی و امنیتی در تایلند بحرانی‌تر شد
پلیس مصر 43 تن از مخالفان قانون جدید مهار تظاهرات را دستگیر کرد
پیونگ‌یانگ: تسلیم سیاست‌های خصمانه واشنگتن نمی‌شویم
شهادت 4 مبارز فلسطینی در کرانه باختری
 گزارش خبری
   


مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا رژیم صهیونیستی را به دلیل اشغال قدس و جولان محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه روز سه‌شنبه خود با اشاره به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، اقدام این رژیم در به اشغال درآوردن قدس و منطقه جولان را با اکثریت آراء محکوم کرد.مجمع عمومی بار دیگر از رژیم صهیونیستی خواست به طور کامل از بلندی‌های جولان تا خط ترسیم شده در تاریخ چهارم ژوئن سال 1967 میلادی طبق قطعنامه‌های شورای امنیت عقب‌نشینی کند.مجمع عمومی سازمان ملل همچنین تأکید کرد که رژیم صهیونیستی تاکنون زیربار قطعنامه‌های شورای امنیت درباره جولان نرفته است و اقدام این رژیم در تحمیل قوانین خود در این منطقه نادرست است و به هیچ عنوان مشروعیت ندارد.

 


نوری مالکی از دولت ترکیه خواست در مبارزه با تروریسم با دولت عراق همکاری کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نخست‌وزیر عراق از «جمیل چیچک» رئیس پارلمان ترکیه و هیئت همراه وی در بغداد به گرمی استقبال کرد. مالکی در این دیدار ضمن برشمردن منافع مشترک عراق و ترکیه،‌خواستار تقویت مناسبات میان طرفین شد.
مالکی در ارتباط با مبارزه با تروریسم، خطاب به چیچک و دولت ترکیه گفت: حتی اگر ما بر سر برخی مسائل اقتصادی و سیاسی اختلاف نظر داشته باشیم، در مورد مقابله با تروریسم باید اختلاف را کنار بگذاریم. گفتنی است ترکیه که از جانب گروه‌های تکفیری و القاعده فعال در سوریه تهدید شده، سیاستش را در قبال این تروریست‌ها تغییر داده است.

 


نیروهای ارتش سوریه با همکاری مردم این کشور موفق شدند بزرگترین انبار سلاح‌های اسرائیلی متعلق به تروریست‌ها را کشف کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی ارتش سوریه اعلام کرد، پس از ردیابی و پیگیری و با همکاری مردم بزرگترین مخفیگاه اسلحه و مهمات که ساخت رژیم صهیونیستی است در حومه دمشق و در یکی از مزارع این شهر کشف و ضبط شد.
در این انبار، سکوهای شلیک موشک و خمپاره‌انداز، موشک‌های «لاو» ساخت اسرائیل، انواع تفنگ‌های ساخت اروپا، گلوله‌های خمپاره، بمب‌های ساخت اسرائيل، مقادیر زیادی مهمات، موشک ضدتانک، مواد شیمیایی خطرناک، دستگاه‌‌های رایانه برای هدایت خمپاره‌‌انداز و سلاح‌های دیگر کشف شد.
سخنگوی ارتش سوریه افزود، پیش از این نیز انبارها و مخفیگاه‌های زیادی از تروریست‌های مزدور خارجی کشف و ضبط شده بود اما این مخفیگاه یکی از بزرگترین انبارهای تسلیحاتی تروریست‌ها بوده است. وی خاطرنشان کرد که این حجم از سلاح‌ها و مهمات نشان‌دهنده کمک‌های فراوان کشورهای حامی تروریست‌ها به آنان است.
از سوی دیگر «جرج گالووی» نماینده پارلمان انگلیس گفت، برای رسیدن به صلح در خاورمیانه سلاح‌های اتمی رژیم اسرائیل باید نابود شود.
وی خاطرنشان کرد که ما بیش از 30 سال است که این موضوع بسیار مهم را مطرح می‌کنیم که اسرائیل به صورت غیرقانونی صدها سلاح هسته‌ای دارد که هیچ‌گاه مورد بازرسی قرار نگرفته‌‌اند و تحت هیچ پیمانی قرار ندارند.
رژیم اسرائیل که در تاریخ 65 ساله اشغالگری خود چندین جنگ در منطقه خاورمیانه به راه انداخته با حمایت تسلیحاتی غرب به بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی تبدیل شده و به حمایت تروریست‌های مسلح در سوریه ادامه می‌دهد. رژیم صهیونیستی همچنین با ساخت بیمارستان‌های مرزی در مرز با سوریه به تروریست‌ها امدادرسانی می‌کند و آنها را تحت درمان قرار می‌دهد.
این در حالی است که نیروهای ارتش سوریه موفق شدند طی چند روز اخیر صدها تروریست را در مناطق مختلف این کشور به هلاکت برسانند.
در درگیری‌های روزهای اخیر در غوطه شرقی 300 تروریست کشته شدند که در میان آنان بیش از 40 سعودی از جمله فرزند یکی از افسران ارشد گارد سلطنتی عربستان به چشم می‌خورد.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین تلاش افراد مسلح برای نفوذ به لشگر 61 در حومه فنیطره جنوبی را دفع کرده و چندین پایگاه عناصر مسلح در «بیت جن» را هدف گرفتند.
ارتش سوریه در ادامه پیشروی در نقاط مختلف در حومه دمشق، نیمی از شهرک «النبک» را تحت کنترل خود درآورد.
کمیته‌های مردمی کردهای سوریه نیز دو نقطه دیگر در «حسکه»‌ را تصرف کردند.
پیروزی‌های پی‌در‌پی ارتش سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که میان گروهک‌های تروریستی اختلافات بالا گرفته و در همین رابطه گروه تکفیری دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش وابسته به القاعده به گروه تروریستی تازه تاسیس «جبهه اسلامی» اعلان جنگ داده است. «داعش» ریختن خون اعضای این گروه را مباح دانست!
کنفرانس ژنو
معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کنفرانس ژنو 2 درباره بحران سوریه در سطح وزیران خارحه 30 کشور برگزار خواهد شد.
«میخائیل بوگدانف» افزود، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد اما وزیر خارجه این کشور شرکت خواهد کرد.
این کنفرانس قرار است در روز 22 ماه ژانویه سال جدید میلادی (2 بهمن) برگزار شود.
نماینده چین در سازمان ملل از مخالفان و گروه‌های مختلف سوری خواست که بدون پیش‌شرط در مذاکرات ژنو شرکت کنند.
سایر رویدادها
* نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه از احتمال انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه در آب‌های بین‌المللی خبر داد.
* یکی از شاهزادگان سعودی تاکید کرد که دولت امارات، عربستان را قانع کرده است که دست از ماجراجویی در سوریه بردارد و طرح براندازی نظام این کشور را کنار بگذارد.
* میشل عون رهبر جریان آزاد ملی لبنان گفت، تروریست‌های مسلح در سوریه تهدیدی برای صلح در منطقه به حساب می‌آیند.
* روزنامه تودی زمان ترکیه به نقل از وزارت کشور ترکیه فاش کرد، 500 تن از اتباع این کشور در جمع تروریست‌های وابسته به القاعده حضور دارند و در سوریه می‌جنگند.
* وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که کشورش به اجرای تعهدات خود در امحای سلاح‌های شیمیایی در چارچوب زمانی مشخص پایبند است.

 


یک قاضی در پاکستان رئیس جمهور سابق این کشور را برای پاسخگویی درباره پرونده فساد مالی به دادگاه احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاضی دادگاه ملی حسابرسی پاکستان «آصف علی زرداری» را به دادگاه احضار کرد تا در مقابل اتهامات فساد مالی از خود دفاع کند. این اتهامات به ساخت و سازهای غیرقانونی با استفاده از منابع دولتی مربوط می‌شود. وکیل زرداری گفت که موکلش در جلسه دادگاه حاضر می‌شود.
پرونده‌های فساد مالی زرداری تاکنون به خاطر داشتن قدرت و مصونیت قضایی مورد بررسی قرار نمی‌گرفت. وی چند هفته قبل قدرت را به «محمد نواز شریف» واگذار کرد.
زرداری به پولشویی در سوئیس نیز متهم است. دولت سوئیس به درخواست اسلام‌آباد در مورد استعلام از حساب‌های بانکی زرداری جواب رد داده است. مقامات قضایی پاکستان اعلام کرده‌اند که پرونده‌های فساد مالی زرداری را دوباره مورد بررسی قرار می‌دهند.
خبر دیگر از پاکستان اینکه دولت اسلام‌آباد سه تن از رهبران طالبان افغانستان را با هدف تسهیل روند مذاکرات صلح‌ آزاد کرد. یک تانکر سوخت‌رسان ناتو نیز در منطقه جنوب غربی پاکستان توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد.

 


مقامات آمریکایی با هدف تحت فشار قرار دادن «حامد کرزای» برای امضای توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن، اعلام کردند که این توافقنامه را با یک مقام دیگر افغانستان امضا خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از مقامات واشنگتن به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که کاخ سفید قصد دارد توافقنامه امنیتی را با مقامی غیر از کرزای به امضاء برساند.
به گفته شبکه افغانی «طلوع نیوز»، «ضرار احمد مقبل» سرپرست وزارت خارجه افغانستان یکی از افرادی است که در امضای توافقنامه از وی نام برده شده است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که قانون اساسی افغانستان اجازه چنین اقدامی را به آمریکایی ها نمی‌دهد. به همین خاطر، کارشناسان می‌گویند مقامات کاخ سفید به منظور تحت فشار قرار دادن کرزای این اظهارات را بر زبان می‌آورند.
پیش از این آمریکایی‌ها تهدید می‌کردند، در صورتی که توافقنامه تا پایان سال جاری میلادی (10دی) امضا نشود، آمریکا همه نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد. ترس کابل از خروج یکباره نیروهای خارجی این است که احتمالاً شبه‌نظامیان طالبان به پایتخت برگردند و قدرت را به دست بگیرند. کرزای می‌گوید که وی تحت هیچ شرایطی توافقنامه امنیتی را امضا نخواهد کرد و رئیس جمهور بعدی باید آن را امضا کند.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آوریل (10 فروردین تا 10 اردیبهشت) برگزار می‌شود.
دوشنبه گذشته «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به طور سرزده وارد افغانستان شد تا رهبران کابل را به امضای توافقنامه متقاعد کند. وی در مورد ضرورت امضای توافقنامه توسط دولت افغانستان گفت: این اقدام برای ایجاد امنیت پایدار در این کشور بهترین گزینه است.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، عملیات مشترک نیروهای افغان و ناتو در پنج استان افغانستان، هلاکت 33 شبه‌نظامی طالبان و دستگیری 9 تن از آنها را در پی داشت.

 


حمله انتحاری به یک پایانه مسافربری در نزدیکی پایتخت سوریه 15 کشته و دست‌کم 40 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از تلویزیون سوریه، تروریست‌های مسلح که طی روزهای اخیر ضربات سختی را از ارتش سوریه دریافت کرده‌اند انتقام خود را از مردم دمشق گرفتند و سه‌شنبه را به روزی خونین برای مردم آن تبدیل کردند.
وزارت کشور سوریه اعلام کرد، یک عامل انتحاری سوار بر خودرو روز سه‌شنبه وارد پایانه مسافربری شلوغ و پرازدحام شد و خودرو را منفجر کرد که بر اثر آن 15 نفر از جمله چند دانش‌‌آموز کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.
همچنین در حادثه مرگبار دیگری 12 کادر پزشکی و درمانی شامل پنج پزشک، پنج پرستار و دو راننده آمبولانس در «دیر عطیه» واقع در حومه دمشق توسط تروریست‌ها ابتدا به گروگان گرفته شده و در نهایت به قتل رسیدند.
حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به یک بیمارستان و یک مرکز توانبخشی معلولان در خیابان بغداد دمشق یکی دیگر از جنایت‌های روز سه‌شنبه تروریست‌‌های سوریه بود که مجموعا سه کشته و 21 زخمی برجای گذاشت.حملات خمپار‌ه‌ای تروریست‌‌ها به مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها و شهروندان بی‌گناه اخیرا افزایش یافته است. این حملات معمولا پس از عملیات‌های موفقیت‌آمیز ارتش سوریه صورت می‌گیرد. روز دوشنبه ارتش سوریه توانست در یک عملیات برق‌آسا دست‌کم 300 تروریست مسلح را در «غوطه شرقی» به هلاکت برساند.

 


ادامه محاصره و اشغال وزارتخانه‌های تایلند توسط تظاهرکنندگان معترض، آینده سیاسی این کشور را با ابهام مواجه کرده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرات در تایلند همچنان ادامه دارد و معترضان در بانکوک که شماری از وزارتخانه‌ها را در اشغال خود دارند و شمار دیگری را نیز در محاصره گرفته‌اند، خواستار تعطیلی وزارتخانه‌های کار، صنایع، علوم و فناوری، بازرگانی و بهداشت نیز شده‌اند.
«سوتهپ» از اعضای برجسته حزب مخالف «سوسیال دموکرات» که رهبری اعتراضات ضددولتی را برعهده دارد، اعلام کرد که اعتراضات تا قطع نفوذ «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر سابق در امور سیاسی تایلند، ادامه می‌یابد. هم‌اکنون «یینگلوک شیناواترا» خواهر تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر تایلند است. سوتهپ گفت: ما به سلطه رژیم تاکسین خاتمه می‌دهیم.
نخست‌وزیر که برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حزب مخالف در پارلمان حضور یافته است، اعلام کرد که دست از مبارزه برنمی‌دارد.
به اعتقاد کارشناسان، اگر دولت قادر به آرام کردن اوضاع و حفظ حاکمیت خود نباشد، بحران این کشور حادتر خواهد شد و احتمالا کودتای تازه‌ای در آن رخ خواهد داد.

 


نیروهای امنیتی مصر 43 نفر از تجمع کنندگان مقابل مجلس شورای این کشور را که علیه قانون جدید مهار تظاهرات شعار می‌دادند، دستگیر کرد.
به گزارش فارس، به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، نیروهای امنیتی مصر روز سه‌شنبه و در ادامه سرکوب طرفداران اخوان‌المسلمین، دستکم 43 نفر از معترضان از جمله 22 دختر را مقابل مجلس شورای این کشور بازداشت کرد.
این افراد خواستار توقف قانون جدید «مهار تظاهرات» بودند که از سوی پلیس ضد شورش سرکوب شدند. معترضان همچنین اعلام کردند باید روند محاکمه‌های نظامی غیرنظامیان متوقف شود. براساس این گزارش، به رغم شدت عمل نیروهای امنیتی، معترضان خود را به میدان «طلعت حزب» رسانده و علیه «کودتاچیان» شعار دادند.
نیروهای امنیتی نیز با رساندن خود به این محل، مجدداً اقدام به سرکوب معترضان کردند. شدت این برخوردها به حدی بود که «طارق العوضی»، رئیس کمیته حقوقی حزب سوسیال دموکرات را به اعتراض واداشت. «العوضی» با اشاره به این بازداشت‌ها گفت وزارت کشور مصر سیاست‌های حسنی مبارک را دنبال می‌کند. پنج تن از اعضای کمیته تدوین قانون اساسی مصر نیز با مشاهده این خشونت‌ها استعفا کردند.
واحد مرکزی خبر اما به نقل از شبکه تلویزیونی «بی بی‌سی» عربی شمار افرادی که از کمیته تدوین قانون اساسی مصر استعفا کرده‌اند را «ده‌ها» نفر اعلام کرد و نوشت، این استعفاها در اعتراض به سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مصری‌ها صورت گرفت.
یک وکیل مصری که در این تظاهرات شرکت کرد، گفت: «نیروهای امنیتی،‌تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز را مورد ضرب و شتم قرار دادند و این نشان می‌دهد که هدف از تصویب این قانون (برپایی تظاهرات) سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز است». یک معترض مصری دیگر تصریح کرد: «ما در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کردیم تا این قانون لغو شود، اما نیروهای پلیس یک باره وارد میدان شدند و بیش از سی نفر را بازداشت کردند و تاکنون در بازداشت به سر می‌برند. این نیروها همچنین مقدار زیادی از گازاشک‌آور شلیک کردند». این گزارش می‌افزاید وزارت کشور مصر با صدور بیانیه اعلام کرد، معترضان به علت مشارکت در تظاهرات بدون مجوز و مراعات نکردن تدابیر قانونی لازم بازداشت شدند. این وزارت‌خانه همچنین افزود، از مسئولان برگزاری این تظاهرات درخواست کرده بود برای دریافت مجوز به مرکز پلیس مراجعه کنند، اما این افراد اصرار کردند بدون دریافت آن تظاهرات کنند.
گفتنی است عدلی منصور روز یکشنبه با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی قانون منع تظاهرات را تصویب کرد تا بنا به گفته مخالفان «از این پس راحت‌تر اقدام به قلع و قمع اخوانی‌ها کند.» خبر دیگر اینکه کمیته پنجاه نفره تدوین قانون اساسی مصر از پایان کار تدوین طرح نهایی قانون اساسی این کشور خبر داد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، کمیته پنجاه نفره کار تدوین طرح نهایی قانون اساسی مصر را به پایان برده است و فقط برخی اصلاحات در ساختار این طرح و مواد مربوط به دوره انتقالی باقی مانده است که باید بررسی شود. محمد سلماوی سخنگوی رسمی کمیته پنجاه نفره هم گفت: همه مواد به صورت توافقی تدوین شده است به جز بیست ماده که برخی از آنها نیز بررسی شده، توافقی درباره آنها به دست آمده و فقط دو یا سه مسئله باقی مانده است. در ادامه این گزارش آمده است: هر چند درباره مواد قانون اساسی توافق شده است اما هنوز اختلافاتی درباره برخی از این مواد وجود دارد.
«صدور حکم بازداشت دو فعال سیاسی برجسته که در سرنگونی حسنی مبارک نقش فعالی داشته‌اند» از دیگر خبرهای مهم این روزهای مصر است.
به گزارش واحد مرکزی خبر مقامات قضایی مصر حکم بازداشت «احمد ماهر»، رهبر جنبش جوانان ششم آوریل و «اعلا عبدالفتاح»، را به اتهام مشارکت در تظاهرات روز سه‌شنبه مقابل ساختمان مجلس شورای مصر صادر کرده است.
خبر دیگر اینکه وزارت خارجه مصر پس از انتقاد آمریکایی‌ها از قانون جدید مهار تظاهرات از کاخ سفید خواست در امور داخلی این کشور مداخله نکند.
«بدر عبدالعاملی» سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: اجازه مداخله هیچ کشوری در امور داخلی مصر را نمی‌دهیم.

 


وزارت خارجه کره‌شمالی با انتقاد از مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر، تاکید کرد که «پیونگ‌یانگ» زیر بار شروط واشنگتن در مذاکرات شش‌جانبه نمی‌رود.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد که «پیونگ‌یانگ» پیش‌شرط‌های پوچ و بی‌معنای آمریکا برای از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه را محکوم و آن را به هیچ عنوان نخواهد پذیرفت.
وی افزود، مادامی که واشنگتن به سیاست‌های خصمانه خود و تهدیدات علیه کره‌شمالی ادامه می‌دهد پیونگ‌یانگ به سیاست بازدارندگی خود ادامه می‌دهد.
سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی تاکید کرد، آمریکا علاقه‌ای به از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه ندارد و همواره پیش‌شرط‌های پوچ را برای از سرگیری مذاکرات تعیین کرده است اما یپونگ‌یانگ هرگز زیر بار پیش شرط‌های غیرمعقول نمی‌رود.
گفتنی است تایید برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی دو پیش‌شرط کره‌شمالی برای شروع مذاکرات شش‌جانبه است در حالی که آمریکا و کره‌جنوبی خواستار تعلیق برنامه‌‌های هسته‌ای کره‌شمالی هستند.این مذاکرات از اواخر سال 2008 میلادی متوقف شده است و چین به عنوان واسطه تلاش دارد تا مذاکرات طرفین بدون پیش‌شرط شروع شود.

 


نیروهای رژیم صهیونیستی چهار مبارز فلسطینی را در ورودی‌های اصلی شهر «یطا» در کرانه باختری رود اردن به شهادت رساندند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری العالم، نیروهای رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب به سمت خودروی این مبارزان فلسطینی نزدیک در ورودی اصلی شهر «یطا» در جنوب الخلیل تیراندازی کردند و آنان را به شهادت رساندند. دو نفر از این مبارزان در خودرو شهید شدند و دو نفر دیگر موفق به فرار شدند که نیروهای رژیم صهیونیستی آنان را تعقیب کردند و به شهادت رساندند. رژیم صهیونیستی مدعی شد که این مبارزان قصد حمله داشتند، این در حالی است که نظامیان رژیم اشغالگر تقریباً همه روزه به کرانه باختری حمله می‌کنند و فلسطینی‌ها را می‌ربایند یا به شهادت می‌رسانند. در همین رابطه شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی 13 فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کردند.
از سوی دیگر مدیر کل اداره گذرگاه‌های غزه گزارش داد که مسئولان مصری با بازگشایی گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه به مدت دو روز موافقت کردند. مسئولان مصری از زمان برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری در ماه جولای (تیرماه) تاکنون به بهانه‌های امنیتی گذرگاه رفح را مسدود می‌کنند و هر از گاهی برای مدت کوتاهی آن را بازگشایی می‌کنند.
خبر دیگر اینکه وزارت خارجه ترکیه به رژیم صهیونیستی درباره عواقب توسعه شهرک‌سازی‌های این رژیم هشدار داد.
وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، توسعه غیرقانونی شهرک‌ها در مناطق اشغالی فلسطین به روند دستیابی به صلح لطمه خواهد زد.

 


پارلمان انگلیس: همکاری با آل سعود به حیثیت ما لطمه زده است
دولت انگلیس به سبب همپیمانی تجاری و سیاسی درازمدت با عربستان سعودی با مشکل «اعتباری» مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری پرس‌تی‌وی، پارلمان انگلیس اخیرا با ارائه گزارشی اعلام کرد که نزدیکی زیاد دولت انگلیس به سعودی‌ها و تروریسم، وجهه انگلیس را خدشه‌دار کرده و به حیثیت و اعتبار لندن ضربه وارد می‌سازد.
مشکل اعتباری که قانونگذاران انگلیسی از آن یاد کرده‌اند در حقیقت از تصویر خودساخته انگلیس به عنوان یک کشور دموکرات سرچشمه می‌گیرد که اکنون به خاطر وجود عربستان سعودی لکه‌دار شده و به خطر افتاده است. اگرچه انگلیس بسیاری از مسائل را نادیده گرفته و انکار می‌کند، اما جهان اکنون به روشنی می‌بیند، که این عربستانی‌ها هستند که از گروه‌های مزدور حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، از کسانی که در سوریه گلوی مسلمانان و مسیحیان را می‌درند و از لبنان گرفته تا عراق و پاکستان، بر ضد مردم بی‌گناه و بی‌دفاع حملات انتحاری انجام می‌دهند.
تحقیقات کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس تصدیق می‌کند که کشور نفت‌خیز عربستان «سابقه‌ای منحوس در زمینه حقوق بشر» دارد لیکن در اقدامی مضحک نظارت بر تسلیحات فراهم شده از جانب عربستان برای شبه‌نظامیان سوریه و تندروهای مناطق دیگر را خواستار شده است.
با این وجود و با کمی دقت به این گزارش مشخص می‌شود که قانون‌گذاران انگلیسی نگرانی چندانی از خشونت‌ها و افراط‌گرایی شبه‌نظامیان تحت حمایت عربستان ندارند، بلکه از خدشه‌دار شدن وجهه خود در سطح بین‌المللی به سبب هم‌پیمانی و دوستی با سعودی‌ها نگران هستند.
انگلیس با این وجود مدعی است که از «اصلاحات» در عربستان سعودی، بحرین و دیگر دیکتاتوری‌های حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند.
گزارش پارلمان انگلیس با ظرافت و مهارت تمام از دولت این کشور می‌خواهد عرضه تسلیحات از سوی عربستان سعودی به سوریه را «سبک و سنگین» کند. این فریب ناشیانه اما نتوانسته کسی را بفریبد. این اکنون یک حقیقت مسجل است که عربستان سعودی با صدها میلیون دلار از گروه‌های مزدور افراطی همچون جبهه النصره که با القاعده نیز در ارتباط است حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند در حقیقت، این شبکه‌های تروریست وهابی که روزانه ده‌ها غیرنظامی را در سوریه و عراق می‌کشند از سوی شخصیت‌های ارشد خاندان آل‌سعود، از جمله شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سازمان جاسوسی این رژیم برای این کار گماشته شده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10