(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 آذر 1392 - شماره 20651

آنتونی ‌هاپکینز: در هالیوود آدم با شعور کم است
ارزیابی برنامه ها و سیاست های مدیریت سینمایی (بخش سوم)
دکتر شهاب اسفندیاری: سردرگمی در سیاست ها سازمان سینمایی را تهدید می کند
به بهانه پخش سری جدید برنامه «مطالعات اسلامی»
تنها برنامه انگلیسی زبان درباره علوم دینی
   


آنتونی‌هاپکینز بازیگر انگلیسی تبار هالیوود، اخیرا حرف های جالبی را مطرح کرده است.
وی در گفت‌وگویی اینترنتی با آسوشیتدپرس اظهار داشت: مسائلی مثل مواد مخدر، اعتیاد به الکل، زندگی بی‌بند و بار و شایعه‌سازی‌های بی‌معنی، از جمله چیز‌هایی هستند که در حرفه بازیگری (در غرب) در سطح وسیعی وجود دارند. این مسائل بازیگران جوان را درگیر خود می‌کنند و بسیاری از آن ها، قبل از این که فرصت رهایی از آن ها را پیدا کنند در آن ها غرق می‌شوند. برای من هم سال‌ها قبل همین اتفاق افتاد. تا مدت‌ها الکل مصرف می‌کردم و یک روز به خودم آمدم و دیدم این موضوع دارد هم مرا و هم حیثیت حرفه‌ای بازیگری‌ام را از بین می‌برد.
او درباره شهر زادگاهش «ولش» هم گفت: انگلیسی‌ها به دلایل مختلف موجودات سرد و بی‌روحی هستند. اما این مورد را نمی‌توان به اهالی ولش تعمیم داد.
وی  درباره بازیگری و سینمای غرب گفت: دنیای احمقانه‌ای است. برعکس آن چه از بیرون به نظر می‌رسد، یک دنیای پوچ است. فقط ظاهرش است که مردم عادی را کشته است. بعضی وقت‌ها از خودم می‌پرسم عمرم را بیهوده تلف نکرده‌ام؟ خیلی وقت‌ها وقتی به پشت سر نگاه می‌کنم، حس می‌کنم با یک زمین خشک و تلف شده روبرو هستم. سینما و بازیگری یک دروغ و تقلب است و تو در مقام بازیگر، هرچند وقت یک بار باید لباس دروغین آدم‌های دیگر را به تن کنی و در این دروغ‌گویی شریک شوی. زندگی هنری، زندگی در یک فضا و محیط دروغین است. اگر به عنوان بازیگر جنبه نداشته باشی در این دروغ غرق شده و از بین می‌روی.اما وقتی این دروغ را شناختی، می‌توانی به سلامت از کنار آن رد شوی. می‌توان بازیگران زیادی را مثال زد که شیفته این زندگی دروغین شده و همه چیز خود را از دست دادند. تلاش من در تمام این سالها این بود که مراقب خودم باشم و گول شهرت و پول را نخورم. هر روز به خودم می‌گفتم باید در مسیر درست گام بردارم و در دام سراب‌های مختلفی که پیش رویم هستند نیفتم.تنها زمانی که مراقب وسوسه‌های دروغین باشی می‌توانی به عنوان یک بازیگر خوب باقی بمانی و به فعالیت خود ادامه دهی، در سال‌های گذشته تعدادی فیلم بازی کردم که به آن ها افتخار می‌کنم. این فیلم‌ها کمک کردند تا کارنامه هنری خوب و قابل قبولی داشته باشم. سعی‌ام این بود که در این سرزمین تلف شده کار درستی ارائه دهم و جذب مسائل منفی آن نشوم.
 هاپکینز افزود: در هالیوود شما آدم‌های دیوانه زیادی پیدا می‌کنید که فکر می‌کنند خدا هستند و همه چیز باید تحت کنترل آن‌ها باشد. در این بین، باید با چراغ به دنبال کسانی بگردی که در کنار پول، شعور هم دارند و می‌خواهند یک فیلم خوب بسازند. البته پیدا کردن این جور آدم‌ها در آن‌جا، خیلی سخت است.

 


دکتر شهاب اسفندیاری، مدرس، منتقد و مستندساز گفت: در نتیجه پراکندگی و تعارض در مشورت هایی که به رئیس سازمان سینمایی ارائه می شود، مدیریت سینمایی کشور در تعیین سیاست دچار بلاتکلیفی و سردرگمی شده است.
این عضو هیئت علمی دانشکده سینما تئاتر در گفت‌وگو با صفحه تصویر روز کیهان، درباره عملکرد 100 روزه مدیریت سینمایی دولت جدید اظهار داشت: الان برای قضاوت درباره عملکرد مدیریت سینمایی جدید خیلی زود است. در عرصه سینما حداقل باید دو سال بگذرد تا بتوان درباره مدیریت جدید و محصولات آن قضاوت کرد.
اسفندیاری درباره انتصاب‌های صورت گرفته در مدیریت سینمایی گفت: برخی از انتصاب ها امیدوار کننده است. یعنی برخلاف انتظار کسانی که گمان می کردند ممکن است افرادی منصوب شوند که به ارزش‌ها و اصول بی توجه باشند، به نظر می رسد که برخی از کلیدی ترین مسئولیت ها، ازجمله در اداره کل نظارت و ارزیابی سابق که حالا شده معاونت آثار (جایی که مجوز ساخت و پروانه اکران را صادر می کنند) افرادی منصوب شده اند که از جهت پایبندی به اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، افراد شناخته شده‌ا‌ی هستند و سوابق مثبتی هم دارند. همچنین برای بنیاد فارابی فردی انتخاب شده که مسئولیت کنونی او پایین تر از مسئولیت سابقش است و پذیرش این مسئولیت نوعی فروتنی از سوی او محسوب می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد که با تأمل و عقلانیت، افرادی بی حاشیه و فاقد سوابق منفی در پست های کلیدی سازمان سینمایی منصوب شده اند.
کارگردان مجموعه مستند «جهانشهری ها» ادامه داد: هرچند که رئیس سازمان سینمایی از مشورت طیف های گسترده‌ای استفاده می کند، اما مهم این است که بتواند از خیل این مشاوره ها، به تصمیماتی قاطع و مورد نیاز برای سینمای ایران برسد. برای یک مهمانی می توان پذیرای افراد و طیف های گوناگون بود، اما برای اقدامات عملی و تأثیرگذار در عرصه مدیریت و سیاستگذاری باید از میان مشورت‌های جریان‌های مختلف، بهترین تصمیم اتخاذ شود. الان آنچه محل سوال است این است که در مرحله تصمیم‌گیری و اقدام چه اتفاقی می افتد؟
وی افزود: چالش مهم تری که سازمان سینمایی با آن دست به گریبان است، مسئله بودجه است که به نظر می رسد، کلیت وزارت ارشاد به آن مبتلاست. به همین دلیل شایسته است، مشکلات بودجه ای هر چه زودتر مرتفع شود. هرچند که شاید این مشکل از زیاده روی های گذشته و بی دقتی در تخصیص بودجه های کلان به برخی از پروژه هایی که اولویت محتوایی و کیفیت مطلوب را نداشته اند ناشی شود که یک مقداری فرایند تخصیص بودجه را در این مجموعه زیر سؤال برده است. مثل ایده پروژه های فاخر.
این استاد دانشگاه در ارزیابی پروژه های سینمایی فاخر گفت: زمان شکل گیری این ایده در دوره وزارت آقای صفار هرندی و معاونت سینمایی آقای جعفری جلوه ، در انتخاب پروژه ها و همچنین تخصیص بودجه دقت می شد. امروز هم باید در این زمینه تجدید نظر شود و در تخصیص بودجه به پروژه های بزرگ ، تأمل و کارشناسی صورت گیرد که با کارهای نازل یا آثاری که از نظر محتوایی اولویتی ندارند اصل این قضیه لوث نشود.
دکتر شهاب اسفندیاری درباره مهم ترین اولویت امروز مدیریت سینمایی توضیح داد: همان طور که گفتم، اتخاذ بهترین تصمیم و اقدام از میان مشورت‌های متعددی که به رئیس سازمان سینمایی ارائه می‌شود مهم ترین مسئله ، پیش روی این مدیریت است. چون هر طیف، صنف و جریانی متناسب با گرایش ها و دیدگاه ها و منافعی که برای خودش متصور است، مشورت ها، طرح ها و ایده‌هایی را ارائه می دهد. باتوجه به اینکه رئیس این سازمان تازه وارد حوزه سینما شده ، این موضوع می‌تواند تصمیم گیری را برای ایشان دشوار کند. امید است که با تکیه به برخی از مدیران که هم از جهت سابقه کاری و هم صداقت و سلامت فعالیت کرده اند و افکار و گرایش‌هایی صحیح دارند، بتوانند اولویت ها و گرایش ها را مشخص کرده و اقدام کنند.
این مستندساز در پایان درباره تهدیدهای پیش روی مدیریت سینمایی دولت یازدهم هم گفت: خطری که در شرایط فعلی مدیریت سینمایی را تهدید می‌کند، پراکندگی ، تضاد و تعارض در مشورت ها و نظراتی است که به رئیس سازمان سینمایی می‌رسد که نتیجه‌اش بلاتکلیفی و سردرگمی در تعیین سیاست‌های جدید است. این نکته‌ای است که مدیریت سینمایی جدید باید با تدبیر از آن عبور کند و به نتایج و اقدامات و برنامه‌هایی که برای ارتقا و تعالی سینمای ایران ضروری است هر چه زودتر برسد.

 


برنامه «مطالعات اسلامی» عنوان برنامه‌ای است که از سیمای انگلیسی شبکه سحر و همچنین از طریق شبکه چهار سیما پخش می شود. رویکرد اصلی این برنامه همان طور که از عنوان آن برمی آید، نقد و واکاوی و به تعبیری مطالعه عمیق و آکادمیک در خصوص مباحث دینی و اسلامی است. به عنوان مثال درباره فلسفه دین یا فلسفه اخلاق و یا برخی مسائل فقهی و اصولی دیگر در کنار جایگاه دین در جهان غرب، در این برنامه به صورت مبسوط بحث و گفت و گو می شود.
باید اعتراف کرد که مباحث این برنامه کمی سنگین بوده و در سطح بالایی انجام می‌شوند، اما شاید دلیل این وزانت محتوایی به این برگردد که برنامه بیشتر مخاطبان خود را از میان اساتید دانشگاه یا طلاب علوم اسلامی انتخاب کرده است که به زبان انگلیسی مسلط بوده و یا ذاتا انگلیسی زبان هستند.
در برنامه “مطالعات اسلامی” درباره هر یک از موضوعاتی که اشاره شد و نیز راجع به موضوعات دیگر، بر حسب زمان مورد نیاز برای تبیین موضوع و نیز براساس میزان نیاز و میزان ضرورت پرداختن به یک موضوع، در یک یا چند نوبت پرداخته می شود.
به عنوان مثال هفت قسمت به موضوع فلسفه دین اختصاص یافت و اهمیت فلسفه دین و نیز کثرت مطالب و دامنه گسترده سوالات و ابهامات، ایجاب می کرد که در چندین قسمت مجزا به این موضوع پرداخته شود. کما اینکه شاید در همان هفت یا هشت جلسه هم نظر تهیه کنندگان برای ادای حق مطلب تامین نشده باشد. به هر حال در این برنامه که شاید در بین شبکه های انگلیسی زبان دنیا در نوع خود کم نظیر بوده و شاید کمتر برنامه ای باشد که در این سطح بالا به فلسفه علوم اسلامی و فلسفه دین می پردازد، به طور کاملا پایه ای و مبنایی و البته منطقی و بر اساس استدلال های کارشناسی و برآمده از اصول و منطق، راجع به علوم اسلامی بحث و کنکاش به عمل می آید. البته آنچه در بالا بیان شد به معنای این نیست که مخاطبان برنامه را شمار کمی تشکیل بدهد، بلکه به این معناست که مخاطب برنامه یک مخاطب کاملا کیفی و خاص است، خصوصا در بین طبقات دانشگاهی و حوزوی.
یک نکته جالب در برنامه مطالعات اسلامی این است که مجری برنامه، شخصی است به نام اعجاز حسین. وی که فردی اصالتا اسکاتلندی است، مسلمان بوده و برای تحصیلات حوزوی از سال‌ها قبل وارد کشورمان شده و در شهر مقدس قم مشغول کسب علوم حوزوی و دینی است که نهایتا با صدا و سیمای مرکز قم و سیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول همکاری شده و اکنون عهده دار اجرای این برنامه برای شبکه جهانی سحر است .به هر حال تجربه زندگی در غرب و آشنایی دقیق و آمیختگی با هویت اجتماعی و مکتبی غرب موجب شده تا وی در گفت و گو‌های خود با کارشناسان برنامه به نکاتی اشاره کند که ضمن تازگی برای مخاطب، مشخص باشد که این سوالات یا طرح مباحث مربوطه نشان از اطلاعات دقیق درباره دنیای غرب و نیازهای فکری جامعه غربی و شناخت دقیق و عمیق آنها دارد.
بدین ترتیب، زمانی که در رابطه با مقوله اخلاق یا فلسفه دین سخنی از سوی«اعجاز حسین» بیان می شود، یک سخن معمولی و یا مبتنی بر مشاهدات یا مطالعات و شنیده ها و تصورات ذهنی یک شخص فاقد هرگونه تجربه برخورد با جامعه غرب نبوده و کاملا انعکاس واقعیت های دنیای غرب است. بی‌شک حضور اعجاز حسین در این برنامه یک امتیاز مثبت است، ضمن آنکه توانمندی حرفه‌ای وی در اجرای برنامه هم قابل تحسین است.
ایوب توکلیان

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10