(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 آذر 1392 - شماره 20651

کوتاه اقتصادی
سخنگوی دولت خبر داد
اختصاص 5 هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزی
تایوان از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شد
در حاشیه نشست اکو مطرح شد
توافق ایران و پاکستان برای تسریع در اجرای خط لوله صلح
پیشنهاد وزارت نفت: مشتریان خارجی نفت ایران را با بیمه و کشتی خود خریداری کنند
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب:فلات مرکزی بحرانی‌ترین شرایط آبی را دارد
وزیر ارتباطات خبر داد
افزایش 25 درصدی پهنای باند اینترنت کشور
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک خبر داد
کاهش دوباره قیمت مسکن
شاخص بورس 82 هزار واحدی شد
هفته آینده برگزار می‌شود
همایش بین‌المللی صنعت خودرو با حضور 20 کشور در تهران
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود می‌رود
   


* معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی از درخواست یک شرکت بیمه‌ای خارجی برای فعالیت در ایران خبر داد و گفت: این درخواست در حال بررسی است. رحیم مصدق با بیان این که، قانون برنامه پنجم توسعه امکان همکاری شرکت‌های بیمه داخلی با شرکت‌های سایر کشورها را فراهم کرده است، افزود: امکان ایجاد شعب شرکت‌های بیمه خارجی در ایران وجود دارد و بر همین اساس تقاضا به صورت اولیه دریافت شده و در مراحل بررسی هستیم که اگر به مراحل بعدی رسید اطلاعلات آن ارائه می‌شود.
* بیش از 139 میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود 1134 میلیارد ریال در پایان معاملات روز چهارشنبه فرابورس دادوستد شد. در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته، دادوستد 139 میلیون اوراق بهادار به ارزش بیش از 8/1134 میلیارد ریال در 27 هزار و 811 دفعه معامله ثبت شد و بیشترین حجم معاملات را بانک دی با 93/19 میلیون سهم به خود اختصاص داد.
* در جریان معاملات بورس انرژی ارزش معاملات تابلوی مشتقه (برق) و فیزیکی به 10 میلیارد و 316 میلیون و 780 هزار ریال بالغ و در مجموع چهار محصول در این بازار معامله شد. در معاملات دیروز بورس انرژی و در بازار مشتقه 378 قرارداد معاملات سلف موازی استاندارد در چهار نماد بار پایه و پیک روزانه و کم‌باری و میان‌باری روزانه معامله شد. این حجم معامله در 20 نوبت معاملاتی در تمامی نمادها برای تحویل در روزهای 10 تا 15 آذر معامله شد و ارزش کل معاملات برق به یک میلیارد و 221 میلیون ریال رسید.
*با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 7622 و 7623، 7754 الی 7759، 5550 الی 5554، 5500 الی 5503، 2610 الی 2614، 2280، 2281، 2283، 2228، 2229 از امروز روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* سامانه پیگیری تراکنش پایانه‌های فروش (pos) موسسه اعتباری (بانک) توسعه راه‌اندازی شد. به گزارش روابط عمومی موسسه اعتباری (بانک) توسعه، سامانه پیگیری تراکنش پایانه‌های فروش در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان موسسه آماده بهره‌برداری شد. با راه‌اندازی این سامانه مشتریان می‌توانند مبالغ واریزی به حساب خود را به صورت جمع کل تراکنش‌های انجام شده در بازه‌های زمانی که به حسابشان واریز می‌شود به صورت ریز واریزی‌ها به ازای هر تراکنش از طریق لینک مبالغ واریزی دستگاه‌های pos در سایت موسسه مشاهده کنند.
* مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران گفت: تابستان آینده نزدیک به 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود که حدود 550 مگاوات آن سهم بخش خصوصی و حدود 1400 مگاوات هم برعهده بخش دولتی است. مجید صالحی درباره واحدهای نیروگاهی در دست احداث و آماده شدن برای پیک مصرف تابستان سال آینده گفت: 2 واحد 162 مگاواتی نیروگاه گنو هرمزگان، 2 واحد 162 مگاواتی ایرانشهر، 2 واحد بخار در آبادان، نیروگاه خصوصی کهنوج، نیروگاه پره‌سر در گیلان، نیروگاه بخار گناوه و 2 واحد 25 مگاواتی اسلام‌آباد از جمله واحدهایی هستند که تابستان سال آینده وارد مدار می‌شوند.

 


سخنگوی دولت اعلام کرد: هیات دولت در جلسه دیروز خود 5 هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص داد.
به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسات هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این مصوبه به دلیل این است که بتوان به کشاورزانی که در حوادث مختلف خسارت می‌بینند، بازپرداخت بابت خسارت صورت گیرد.
سخنگوی دولت با بیان این که جلسه هیات وزیران با تصویب چند موضوع مهم برگزار شد، گفت: به منظور تسریع در تامین کالاهای اساسی و جلوگیری از دموراژ (جریمه) تصویب شد که از این پس کالاهای اساسی به وقت و بدون موانع به دست مردم خواهد رسید.
وی با بیان این که مصوبه دیگر هیات دولت تخصیص بدهی‌های معوقه کشاورزان خسارت‌دیده است، ادامه داد: 5 هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزان اختصاص داده شد تا به کشاورزانی که در حوادث مختلف خسارت می‌بینند، بازپرداخت شود.
وی ادامه داد: برای جبران خسارت ناشی از آتش‌سوزی در منطقه امامزاده ابراهیم گیلان، سیل و زلزله در ایلام و سیل در یزد تصویب شد تا مبالغ متناسبی به صورت تسهیلات و کمک بلاعوض به افراد خسارت‌دیده در اختیار این سه استان قرار گیرد.
نوبخت موضوع دیگر جلسه هیات دولت را گزارش تفصیلی دقیق محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بیان کرد و گفت: این گزارش درباره توافقنامه هسته‌ای ژنو بود که آثار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سخنگوی دولت ضمن تقدیر فراوان از اصحاب رسانه برای انعکاس سریع و دقیق مطالب دولت اظهار داشت: انتظار است در سایر موارد به‌ویژه در جلسات و حاشیه همایش ها نسبت به انعکاس خبرها دقت بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: در چند روز اخیر شاهد بودیم مطالب من درباره گزارشی مبنی بر آثار مثبت توافق هسته‌ای بر اقتصاد مطرح شد که در آن گفته بودم توقف تحریم‌ها و حتی محدود‌سازی تحریم‌ها آثار مثبتی بر اقتصاد ایران دارد و به همین هم بسنده کردم.
وی تصریح کرد: فایل صوتی و تصویری آن در سازمان صدا و سیما موجود است که بخش خبری 20:30 به صورت کامل پخش کرد.
وی ادامه داد: خبرنگار محترمی عدد 8 میلیارد دلار را مطرح می‌کند که به عنوان لید در چندین سایت و رسانه منعکس کردند، در صورتی که آن عدد اصلا در گزارش بنده نبوده و فایل صوتی هم همانطور که شب چهارشنبه پخش شد نشان می‌دهد که هیچ اظهارنظری نشد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: عدم پاسخ به سوالی که مبنای آن مشخص نبود، در بعضی از رسانه‌ها هم نقل شد و وقتی خبر را می‌خوانیم می‌بینیم که یک صفحه و نیم مطلب زده شده است و در آخر، جمله‌ای آمده که هیچ ارتباطی با سایر موارد ندارد اما این نصف جمله به عنوان تیتر خبر منتشر می‌شود که البته شاید برای برخی رسانه‌ها مهم باشد که آثار اقتصادی آن را بدانند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: مطمئن باشید که آثار اقتصادی و مابه‌ازای مالی که در 6 ماه برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد شد بسیار فراتر از این هشت میلیارد دلاری است که مطرح شده است.
وی همچنین اظهار داشت: در اوایل هفته آینده، پیش‌نویس لایحه بودجه را در هیات وزیران نهایی می‌کنیم تا در وقت قانونی، تقدیم مجلس کنیم.

 


مقامات دولت و پالایشگاههای تایوان اعلام کردند، این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، منابع پالایشگاهی و مقامات دولت تایوان گفتند: این کشور پس از موافقت با نگه داشتن میزان واردات نفت خود از ایران در سطح سال قبل، برای 6 ماه آینده از تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران معاف شده است.
یک منبع تایوانی گفت: ما به تازگی بررسی 6 ماهه را به پایان رسانده‌ایم که از تایوان می‌خواهد در نیمه اول 2014 واردات نفت از ایران را زیر 2 میلیون بشکه در روز حفظ کند.این منابع گفتند: تایوان از دسامبر امسال تا ماه می 2014 از تحریم‌های آمریکا معاف خواهد بود.
تایوان یکی از 6 کشور وارد کننده نفت ایران در سال جاری، تاکنون روزانه حدود 10 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، در حالی که این رقم در سال گذشته میلادی 24 هزار بشکه در روز بود.کشورهای وارده کننده نفت ایران باید به آمریکا اسنادی را ارائه دهند که نشان می‌دهد واردات نفت آنها از ایران روند کاهشی دارد تا از تحریم‌های این کشور معاف شوند.بررسی وزارت خارجه آمریکا درباره معافیت کشورهای وارد کننده نفت ایران در 6 ماه آینده، قبل از توافق هسته‌ای ایران و غرب انجام شده است.این منابع گفتند: ما باید منتظر بررسی بعدی برای نیمه دوم 2014 باشیم تا ببینیم که میزان واردات افزایش خواهد یافت یا خیر.

 


وزیر امور خارجه ایران و مشاور نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه نشست شورای سازمان همکاری و اقتصادی توافق کردند به مذاکرات خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور سرعت بخشند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اکسپرس تریبیون، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاکستان و ایران دو کشور مسلمان و همسایه تصمیم گرفته‌اند، تا مذاکرات خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور را سرعت بخشند.این توافق در دیداری میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور امنیت ملی و امور خارجه در حاشیه نشست شورای سازمان همکاری اقتصادی در تهران صورت گرفته است.
این بیانیه چند روز پس از توافق ایران و غرب در ژنو اعلام شد. توافق ایران و غرب امید اسلام‌آباد برای ادامه این پروژه را تازه کرده است.
در جریان این مذاکرات، دو طرف توافق کردند، تا در هفته اول دسامبر، شرکت ملی گاز پاکستان و شرکت تدبیر انرژی گاز پارس در مورد پیشنهادهای جامع فنی و تجاری برای این خط لوله به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. این مذاکرات در سطح وزیران برگزار خواهد شد.
همچنین در این بیانیه آمده است: دو طرف جزئیات همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و مسائل جهانی را مورد بررسی قرار داده و در حوزه‌های مختلف همکاری دو کشور به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.هر دو مقام ایرانی بر تمرکز بر روابط اقتصادی دو جانبه تاکید کردند. همچنین با برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک وزرا در تهران در اوایل سال آینده موافقت کردند.

 


قائم مقام وزارت نفت با تاکید بر اینکه با لغو برخی از تحریم‌ها، مشتریان خارجی می‌توانند نفت ایران را با بیمه و کشتی خود خریداری کنند، زمان بازگشت شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی به صنایع نفت و گاز ایران را اعلام کرد.
سیدکاظم وزیری هامانه در جمع خبرنگاران با استقبال از توافق بزرگ هسته‌ای ایران و 5+1 و کاهش برخی از تحریم‌های پیش روی صادرات نفت ایران به بازار جهانی، گفت: قطعا لغو تحریم‌ها عملیات صادرات و انتقال نفت ایران به بازار جهانی را تسهیل و تسریع می‌بخشد.
قائم‌مقام وزارت نفت با اعلام اینکه با اشاره به آمادگی ایجاد شده در بین شرکت‌های بین‌المللی برای بازگشت به صنعت نفت ایران، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود به محض لغو کامل تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به صنعت نفت و گاز ایران بازگردند.
وزیری هامانه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، ایران مطالبات مالی حاصل از فروش نفت خود را بازگرداند، تاکید کرد: از این رو مشکل نقل و انتقال ارزی حاصل از فروش طلای سیاه به حداقل کاهش خواهد یافت.
قائم مقام وزارت نفت خاطرنشان کرد: مشتریان نفت ایران از این پس می‌توانند با بیمه و کشتی‌های نفتکش خود نفت ایران را خریداری و حمل کنند.
این مقام مسئول درباره لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به بازار جهانی هم توضیح داد: تا پیش از لغو تحریم‌ها ایران هیچ‌گونه محصول بدون مشتری پتروشیمی نداشته است.
وی با تاکید بر اینکه با وجود اعمال تحریم‌ها ایران با عبور از سد محدودیت‌ها محصولات پتروشیمی خود را به کشورهای مختلف جهان صادر کرده است، بیان کرد: با این وجود لغو تحریم‌های اخیر منجر به آسان‌سازی روند صادرات پتروشیمی خواهد شد.
تاکتیک‌های فروش نفت پس از لغو تحریم‌ها
همزمان با توافق هسته‌ای ژنو و کاهش تحریم‌ها، ایران برای بازگشت به بازار نفت با چالش‌هایی همچون افزایش فروشندگان، کاهش خریداران، ورود نفت‌های غیرمتعارف روبرو است و در این بین کارشناسان هشدار می‌دهند که ارزان فروشی نفت و ایجاد جنگ قیمتی تاکتیک مناسبی برای بازگشت ایران به بازار نفت نیست.
غلامحسین حسن تاش درگفت‌وگو با مهر درباره مهمترین مشکلات پیش روی ایران برای بازگشت به بازار جهانی نفت، گفت: هم‌اکنون بازار نفت در شرایط اشباع به سر می‌برد و به دلیل بحران اقتصادی حاکم بر منطقه یورو تقاضا برای خرید طلای سیاه در پایین‌ترین سطح قرار دارد.
رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون تقاضای نفت توسط کشورهای نوظهور اقتصادی جهان همچون هند، برزیل، چین و برخی از کشورهای آسیایی هم متاثر از بحران اقتصادی آمریکا و اروپا در سطوح پایینی قرار دارد، اظهار داشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2014 میلادی تنها عرضه نفت توسط کشورهای غیر اوپک حدود 7/1 میلیون بشکه افزایش می‌یابد.
این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه همزمان با رشد عرضه نفت توسط کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در سال 2014 تقاضا برای خرید نفت تنها 1/1 میلیون بشکه افزایش می‌یابد، بیان کرد: به عبارت دیگر سال آینده بازار با شرایط فعلی با رشدی روزانه 700 هزار تا یک میلیون بشکه‌ای عرضه روبرو است.
وی با اعلام اینکه در صورت افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه و اجرای طرح‌های جدید افزایش تولید نفت عراق، وضعیت برای بازگشت ایران به بازار نفت مشکل‌تر هم خواهد شد، افزود: در این بین پیشنهاد می‌شود وزارت نفت برای بازگشت به بازار از ظرفیت‌های وزارت خارجه و صنعت، معدن و تجارت هم استفاده کند.
حسن تاش در پاسخ به این سوال که آیا ارزان فروشی نفت می‌تواند تاکتیک مناسبی برای ایران به منظور تصاحب بازارهای از دست رفته باشد؟ توضیح داد: قطعا ارزان فروشی نفت موفق نخواهد بود و شرکت ملی نفت ایران باید از ظرفیت اوپک برای بازگشت به بازار نفت استفاده کند.
رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد: ایران با دیپلماسی باید در بین اعضای اوپک برای رعایت سهمیه‌ها و کنترل عرضه اعضا اقدام کند.
ارزان فروشی نفت ممنوع است
جواد یارجانی رئیس اسبق امور اوپک هم با بیان اینکه شرایط فعلی برای فروش نفت قطعا از شرایط جنگ تحمیلی بدتر نیست که حتی یک روز هم صادرات نفت ایران متوقف نشد، تبیین کرد، سیاست‌های ما باید به گونه‌ای باشد که این پیام را بدهیم که دنیا از نفت ایران نباید بی‌نیاز شود.
این دیپلمات اسبق وزارت نفت با تاکید بر اینکه در طول چند سال گذشته بخشی از پالایشگاه‌های جهان، نفت سایر کشورها را جایگزین نفت ایران کرده‌اند، گفت: با این وجود شرکت ملی نفت ایران باید تاکتیک‌ها و روش‌های جدید و مبتکرانه‌ای را برای افزایش صادرات نفت در دستور کار قرار دهد.
یارجانی درباره احتمال ارزان فروشی نفت برای تصاحب بازارهای از دست رفته هم توضیح داد: ارزان فروشی نفت قطعا روش مناسبی نیست زیرا رقبا هم می‌توانند به راحتی قیمت نفت خود را پایین بیاورند از این رو این تاکتیک مناسبی برای افزایش صادرات نفت نخواهد بود.
3 چالش برای بازگشت ایران به بازار نفت
سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک نیز با یادآوری اینکه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت زمان‌بر خواهد بود، تصریح کرد: هم‌اکنون پایین بودن تقاضا، افزایش عرضه و ورود نفت از ذخایر نامتعارف همچون شیل اویل‌ها از مهمترین چالش‌های پیش روی ایران برای بازگشت به بازار جهانی نفت است.
مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تا چند سال گذشته آمریکا وارد کننده نفت بود اما امروز به صادرکننده این کالا تبدیل شده است، بیان کرد: با این مشکلات بازگشت ایران به بازار نفت به زمان نیاز دارد.
وی همچنین در خصوص پرداخت تخفیف به مشتریان برای فروش نفت هم توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران حتی در دوران تحریم‌ها هم هیچگونه تخفیفی به مشتریان ارائه نمی‌کرد و فقط بخشی از هزینه‌های خریداران از محل تحریم که منجر به افزایش هزینه حمل‌ونقل، نقل و انتقال پول و بیمه می‌شد توسط شرکت ملی نفت پرداخت شده است.
خطیبی با بیان اینکه ارزان فروشی نفت و یا راه انداختن جنگ قیمتی فقط به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود، خاطرنشان کرد: باید یکسری از مذاکرات در سطح بالا توسط وزارت امور خارجه برای افزایش صادرات نفت انجام شود.

 


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر فلات مرکزی شرایط بحرانی‌تری نسبت به حوضه‌های دیگر کشور دارد.
محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در حوضه فلات مرکزی کلا محدودیت نزولات داریم و با توجه به حجم کم بارندگی‌ها،‌ بارش‌ها نتوانستند تبدیل به روان‌آب شوند. وی افزود: تا پایان آبان‌ماه وضعیت بارندگی در کشور شرایط مطلوبی داشته و با حدود 50 درصد افزایش بارندگی در کشور مواجه بودیم. منتهی این دو ماه نمی‌تواند مبنای سیاست‌گذاری باشد چرا که حجم بارندگی در زمان مذکور بیش از 45 میلی‌متر نیست.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این که آمار مذکور مربوط به 20 درصد حجم بارندگی‌های سال است، گفت: نمی‌توانیم آن را به کل سال آبی تعمیم دهیم. بنابراین گزارش: با وجود بارندگی‌های صورت گرفته در کشور، در سامانه شرق تهران به شدت با کمبود آب مواجه هستیم به گونه‌ای که شرکت آب و فاضلاب مدیریت فشار و در پی آن افت فشار آب را اعمال می‌کند.
همچنین استان اصفهان با کم‌آبی و تنش شدید مواجه است به گونه‌ای که در مانور آبی سال جاری که در تهران برگزار شد به دلیل اهمیت موضوع و مدیریت تامین آب شرب، مسئولان استان اصفهان نتوانستند به عنوان استان جانشین در اوایل آبان‌ماه در تهران حاضر شوند.

 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه 100 روزه فعالیت وزارتخانه متبوعش را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، محمود واعظی، در پایان جلسه دیروز هیات دولت گفت: برنامه‌ای که برای 100 روز اول فعالیت دولت در نظر گرفته شد این بود که پهنای باند اینترنت کشور 25 درصد افزایش یابد.
وی افزود: بدین ترتیب در حال حاضر پهنای باند اینترنت کشور که 71 گیگابیت بر ثانیه می‌‌باشد با افزایش 25 درصدی مواجه شده است.
وی همچنین گفت: امیدواریم پهنای باند داخلی را نیز هم‌اکنون 500 گیگابیت بر ثانیه است 800 تا 900 گیگابیت بر ثانیه افزایش دهیم.
او با بیان اینکه در حال حاضر درخواست‌های زیادی برای اینترنت از طریق محافل دانشگاهی و دیگر اقشار وجود دارد گفت: در تلاشیم که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا در دو سال آینده اینترنت قابل قبولی را به مردم ارائه کنیم.
واعظی ادامه داد: در این باره برنامه‌ای برای 3 سال آینده داریم و طرح‌هایی در این زمینه تعریف کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در این ارتباط همکاری بین دولت و مجلس وجود دارد گفت: لایحه‌ای که دو هفته پیش مجلس آن را تصویب کرد به این منظور است که تا به وضع ارتباطات و مخابرات کشور سامان جدی بدهیم.
وی در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی ارتباطات نیز گفت: پیشنهادی را به شورای عالی مجازی دادیم و صحبت کردیم که به ما فرصت یک ماهه دهند تا مدل مفهومی و چارچوب فنی خود را در مورد شبکه ملی اطلاعات ارائه کنیم.
واعظی گفت: منتظریم در جلسه بعدی شورای عالی مجازی چارچوب‌های ما را بپذیرند تا اقدامات فنی و عملیاتی را آغاز کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این را هم گفت که مبالغ اضافی که در قبض‌های تلفن ثابت آمده بود از قبض‌های بعدی کم خواهد شد و به مردم بازگردانده می‌شود.

 


رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از کاهش دوباره قیمت‌ها پس از مذاکرات ژنو خبر داد و گفت: با توجه به روند اقتصادی کشور، هیچ افزایش قیمتی را تا پایان سال نخواهیم داشت.
مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این که از ماه‌های ابتدایی امسال حباب قیمت‌ها به 13 درصد رسید، افزود: پس از حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل و صحبت‌های معقولانه‌ای که در آنجا مطرح کردند بازار مسکن هم در کنار دیگر بازارها به آرامش رسید و در نهایت هم نتیجه مذاکرات ژنو موجب شد که بازار باز هم با کاهش قیمت‌ها مواجه شود.
خسروی تصریح کرد: این موضوع منجر به این شد که سوداگران و افرادی که منتظر نتیجه نامناسب از مذاکرات بودند تا دوباره بازار مسکن را به هم بریزند به اهداف خود نرسند و قیمت‌ها باز هم در حال کاهش است.
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به این که نتیجه مذاکرات ژنو دیگر بازارهای سرمایه‌ای را هم با آرامش همراه کرد، گفت: انتظار می‌رود که قیمت مسکن تا پایان سال هم به نرخ‌های معقولی برسد و اعلام می‌کنم که با توجه به روند اقتصادی کشور، هیچ افزایش قیمتی را تا پایان سال و حتی پس از آن نخواهیم داشت.
وی با اشاره به این که خرید و فروش در آبان‌ماه هم مانند ماه‌های گذشته انجام شده و متقاضیان واقعی در بازار حضور دارند، گفت: در سال 91 به دلیل تحریم‌های نابجا و ناعادلانه‌ای که بر علیه کشور شد فاصله زیادی میان دلار و ریال قرار گرفت بنابراین قیمت‌ها افزایش بسیار زیادی داشت.
خسروی با بیان اینکه وقتی قیمت‌ها جهشی افزایش پیدا می‌کند قدرت خرید مردم بسیار کاهش می‌یابد، اظهار داشت: در سال گذشته اعلام کردیم که 20 درصد حباب قیمتی در بازار مسکن وجود دارد و قیمت‌ها واقعی نیستند.

 


شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته بیش از 500 واحد رشد کرد و وارد کانال 82 هزار واحدی شد.
به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران پس از یک روز استراحت کوتاه در روز سه‌شنبه دوباره در روز چهارشنبه روند صعودی در پیش گرفت و برای اولین بار وارد کانال 82 هزار واحدی شد.
به این ترتیب با رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها در بورس تهران شاخص کل بورس 580 واحد رشد کرد و در کانال 82 هزار و 129 واحدی ایستاد.
در بازار دیروز شرکتهای مخابرات، گل‌گهر، چادرملو، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری امید و بانکهای پاسارگاد، ملت و تجارت تاثیر مثبت در شاخص بورس گذاشتند.
با این اتفاق ارزش بازار سرمایه نیز در رکوردشکنی بی‌نظیر به 400هزار میلیارد تومان رسید و در بالاترین سطح خود ایستاد.

 


همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با حضور 20 کشور از روز شنبه در تهران برگزار می‌شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات برنامه ایران برای همکاری با خودروسازان بین‌المللی گفت: تمام تلاش‌ها برای این است تا همکاری‌های آتی خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی، کاملا هوشمندانه و با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و ویژه ایران دنبال شود.
احمد دوست‌حسینی در جمع خبرنگاران،‌ جزئیات برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با خودروسازان مطرح خارج را تشریح کرد و گفت: در نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران مناسبات همکاری شرکت‌های طرف قرارداد با خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی روزآمد خواهد شد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در همایش صنعت خودرو ایران بیش از 20 کشور جهان حضور خواهند داشت، ‌تصریح کرد: تمام تلاش‌ها برای این است تا همکاری‌های آتی خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی کاملا هوشمندانه و با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و ویژه ایران دنبال شود.
وی با بیان این که ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی در بازار داخلی و منطقه خاورمیانه برخوردار است، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری خودروسازان مطرح دنیا، محصولات جدید و همچنین تکنولوژی روز دنیا به صنعت خودرو و قطعه‌سازی تزریق شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مهمترین برنامه‌های همایش صنعت خودرو ایران پس از روزآمد کردن برنامه‌های شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی خارجی طرف قرارداد با شرکت‌های داخلی را برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای مشترک و قابل عرضه در سراسر جهان اعلام کرد.
وی با توجه به توافق هسته‌ای ایران، برگزاری نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران را نقطه عطفی برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور در شرایط فعلی دانست و متذکر شد: با توجه به شرایط به وجود آمده و پتانسیل موجود کشور امیدواریم که ظرف 4 تا 5 سال آینده به یکی از تولیدکنندگان مطرح در بازار خودروسازی و قطعه‌سازی جهان تبدیل شویم.
دوست‌حسینی، از برنامه‌ریزی این وزارت‌خانه برای حرکت صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید محصولات جدید و مورد تقاضای مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی خبر داد و اضافه کرد: باید ضمن تعریف همکاری‌های مشترک با خودروسازان و قطعه‌سازان مطرح جهان، شرایط تولید محصولات قابل عرضه در بازار رقابتی ایجاد شود.
وی همچنین از کیفیت، ایمنی و رقابتی بودن قیمت تولیدات صنعت خودروسازی به عنوان فاکتورهای مهم برای بقاء و ارتقای این صنعت نام برد.قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان و در پاسخ به این که آیا بستر لازم برای حضور خوروسازان جهانی در بازار ایران پیش‌بینی شده است؟ خاطرنشان کرد: وجود بستر مناسب، لازمه سرمایه‌گذاری‌های خارجی است البته باید بگویم که ابتدا باید بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاران داخلی نظیر تسهیل قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری، بیمه و مالیات، بازگشت سرمایه‌گذاری، ثبات نرخ ارز و برقراری تبادلات بانکی داخلی و خارجی مهیا و ایجاد شده باشد تا پس از آن شاهد ثبت قراردادهای مشترک با شرکت‌های خارجی باشیم.
به گفته وی، همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران نهم آذرماه سال جاری مطابق با 30 نوامبر 2013 در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران بر پا خواهد شد و تاکنون حضور هیئت‌هایی از کشورهای فرانسه، ژاپن، آلمان، ایتالیا، ترکیه، انگلیس، چین، هندوستان، جمهوری چک، کره‌جنوبی، اسپانیا، مصر، سوئیس، دانمارک قطعی شده است.

 


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: باید به صورت روزانه درصدد حل مشکلات اقتصادی باشیم و در این راه نباید در حل مشکلاتی نظیر مصوبات لغو عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگان که هنوز ابلاغ نشده تعلل کرد.
ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارائه گزارش عملکرد رئیس‌جمهور در 100 روز اول کاری دولت یازدهم، اظهار کرد: گزارشی که ارائه شد نشان دهنده این است که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود می‌رود ولی باید برای تثبیت شرایط نیز اقداماتی انجام شود.
وی ادامه داد: تثبیت شرایط نیز زمانی ایجاد می‌شود که بخش خصوصی میدان‌دار شده و با کمک دولت بتواند کارهای برنامه‌ریزی شده را عملیاتی کند.
جمیلی با بیان این‌که آمارهایی که رئیس‌جمهور ارائه داد و آمارهایی که ارائه نداد نشان دهنده تلاش و حضور بیشتر بخشی دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر است،‌ خاطرنشان کرد: البته این حضور نیز مستلزم یک عزم ملی است.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که بخش خصوصی و دولت باید در کنار همدیگر حرکت کند، تصریح کرد: البته نباید کارها را به گردن یکدیگر انداخت.
وی اظهار کرد: مشکلات شناسایی شده ولی در حل آنها نباید تعللی بوجود آید که متاسفانه در بعضی از موارد شاهد تعلل در حل مشکلات بوده‌ایم.
جمیلی با اشاره به بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لغو پیمان سپاری ارزی و لغو عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز لغو عدم معافیات مالیاتی صادرکنندگان ابلاغ نشده است.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: دولت، مشکل واردات دارو و نهاده‌های دامی را حل کرده و در مورد سایر مشکلات شناسایی شده نیز باید سریعا اقدام کند.
وی در پایان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز در سال آینده گفت: یکی از اصول اقتصاد رقابتی یکسان‌سازی و تک‌نرخی شدن ارز است که هم‌‌خواسته بخش خصوصی بوده و هم خواسته دولت، امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد تک نرخی شدن ارز در کشور باشیم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10