(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 آذر 1392 - شماره 20653

حزب‌الله لبنان: فلسطین تنها با زور و اسلحه آزاد خواهد شد
راهپیمایی همبستگی با مسلمانان میانمار در پایتخت مالزی
فریاد سرنگونی آل‌خلیفه در تجمع اعتراضی مردم بحرین
نیویورک تایمز: پیروزی‌ها در جنگ دستاورد بزرگی برای بشار اسد است
افشای همکاری ریاض با موساد برای مقابله با اسلام سیاسی در منطقه
زد و خورد پلیس اوکراین با طرفداران دولت نارنجی در کیف
دستگیری 183 نفر از طرفداران مرسی به دست نظامیان مصر
گفت‌وگوی نواز شریف و حامد کرزای درباره نحوه مذاکره با سران طالبان
2 کشته و 9 مجروح در درگیری‌های جدید طرابلس لبنان
گسترش اعتراض‌ها در تایلند
مخالفان: فعالیت‌های دولت را تعطیل می‌کنیم
انگلیس و کانادا سفارتخانه‌های خود را در پایتخت لیبی تعطیل کردند
اسناد جنایات استعمار پیر محو می‌شوند!
   


حزب‌الله لبنان اعلام کرد فلسطین تنها با تفنگ و مقاومت فلسطینی‌ها آزاد خواهد شد.
به گزارش ایسنا، شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین تاکید کرد، مقاومت در فلسطین چه از سوی جنبش حماس یا جنبش جهاد اسلامی و چه دیگر گروه‌ها همچنان برقرار است و فلسطین تنها با مقاومت مسلحانه آزاد خواهد شد.وی افزود، حزب‌الله از مقاومت حمایت کرده و هرگز نمی‌پذیرد که اختلاف در دیدگاه‌ها باعث توقف حمایت از مقاومت فلسطین شود. شیخ نعیم قاسم همچنین گفت، جنبش حماس در رأس نیروهای مقاومت در فلسطین قرار دارد و یکی از ستون‌های محور مقاومت است که جهت‌گیری خود را برای مقابله با اسرائیل کم نمی‌کند.

 


صدها نفر با برپایی راهپیمایی در خیابان‌های پایتخت مالزی، تعرض بودائیان نسبت به مسلمانان در میانمار را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، صدها نفر با آغاز راهپیمایی از مسجد «تابونگ حاجی» کوالالامپور، علیه ظلم و ستم وتجاوزات نیروهای دولتی میانمار و بودائیان این کشور نسبت به مسلمانان شعار دادند. تظاهرکنندگان خواستار پایان دادن تعرض نسبت به مسلمانان میانمار شدند و کشتار مسلمانان و آتش زدن مساجد و اماکن آنها به دست بودائیان را محکوم کردند.
حمله بودائیان افراطی علیه مناطق مسلمان‌نشین در استان «راخین» میانمار طی دو سال اخیر ده‌ها کشته و بیش از 200 هزار آواره در پی داشته است.

 


مردم بحرین با شعار «هیهات مناالذله» باردیگر به خیابان‌ها آمدند و یک صدا سرنگونی آل‌خلیفه را فریاد زدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران بحرینی با برگزاری تظاهرات گسترده در مناطق مختلف بحرین در روز جمعه بار دیگر بر ادامه حرکت انقلاب بحرین تاکید کردند و با شعار «هیهات مناالذله» خواستار سرنگونی نظام بحرین شدند.
شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی در خطبه‌های نماز جمعه منطقه الدراز گفت، راه حلی در بحرین بدون اصلاحات سیاسی نیست و مشکل نقض حقوق بشر بدون راه حل سیاسی مرتفع نمی‌شود.
شیخ عیسی قاسم به محکومیت گسترده نقض حقوق بشر در بحرین از سوی سازمان‌های حقوق بشری و حتی دولت‌های دوست رژیم آل‌خلیفه اشاره کرد و گفت، سکوت مجامع حقوق بشری در قبال جنایات آل‌خلیفه شریک جرم بودن است.
از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر از شهادت یک جوان دیگر بحرینی خبر داد. وی از اهالی منطقه سنابس است که بر اثر سوختگی شدید ناشی از گلوله‌های حاوی گاز سمی به شهادت رسید.
نیروهای رژیم بحرین برای سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم بحرین از گاز‌های اشک‌آور، سمی و گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای استفاده می‌کنند که تعداد زیادی را به شهادت رسانده یا مجروح کرده‌اند. بحرین از فوریه سال 2011 شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی برای دستیابی به آزادی و اصلاحات سیاسی و لغو تبعیض است که با سرکوبگری رژیم بحرین مواجه شده است.

 


یک روزنامه آمریکایی از پیروزی‌های بشار اسد در جبهه‌های جنگ و سرخوردگی روزافزون مخالفان نظام سوریه به عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، روزنامه نیویورک تایمز نوشت، پس از گذشت دو سال و نیم از شروع بحران سوریه مخالفان سرخورده و ناکام شده‌اند در حالی که نظام سوریه به دستاوردهای بزرگی در زمینه‌های نظامی دست پیدا کرده است.
این روزنامه آمریکایی در گزارشی پس از مصاحبه با چند تن از مخالفان نظام سوریه نوشته است، برخی از افراد مسلح از اینکه خود را درگیر جنگ با نظام بشار اسد کرده‌اند پشیمان هستند و معتقدند مشتی دزد در سوریه می‌جنگند و آنها ساده و کودن بوده‌اند که درگیر جنگ شده‌اند. نیویورک تایمز به نقل از یکی از تروریست‌ها می‌نویسد، وی طلا و جواهرات همسرش را فروخته و سلاح خریداری کرده ولی از این کار به شدت پشیمان است و معتقد است امنیت خود و خانواده‌اش را به خطر انداخته است.
این رسانه آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرده، احساس شکست نزد مخالفان سوری موفقیت بزرگی برای بشار اسد محسوب می‌شود. افرادی که برای سرنگونی نظام سوریه عهد بسته بودند به مخالفان پشت کرده‌‌اند و برخی از مخالفان از گسترش افراط‌گرایی بیمناکند یا از فساد روزافزون می‌نالند.
این در حالی است که برخی از کشورهای عربی همچنان به حمایت مالی و تسلیحاتی تروریست‌‌ها ادامه می‌دهند. برخی خبرها از میدان جنگ حاکی است دست‌کم 40 تبعه عربستان سعودی در عملیات نیروهای ارتش سوریه در منطقه القلمون استان دمشق کشته شدند.
یکی از تروریست‌ها به هلاکت رسیده سرگرد گارد سلطنتی عربستان است که فرماندهی تروریست‌ها را به عهده داشت.
در این عملیات تعداد دیگری از تروریست‌های مزدور از جمله چند تبعه یمنی کشته شدند.
درگیری نیروهای ارتش سوریه با تروریست‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اخیرا در گفت‌وگو با رهبران چند هیئت خبری و عربی اعلام کرده بود که جنگ در سوریه تا زمان حمایت عربستان از تروریسم ادامه دارد.
وی با توجه به شرایط کنونی بحران سوریه و ادامه حمایت کشورهای دیگر از تروریست‌های مسلح در سوریه تاکید کرده بود در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد کنفرانس ژنو 2 به موفقیتی دست یابد.
از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک اعلام کردند سفیران و مسئولان اروپایی به دمشق بازمی‌گردند.
پیشتر نمایندگان اتریش، رومانی، اسپانیا، سوئد و دانمارک و کاردار اتحادیه اروپا وارد دمشق شدند و برخی از آنها با معاون وزیر خارجه سوریه نیز دیدار داشتند.
فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد سوریه به ارتباط دیپلماتیک خود با کشورهای دیگر ادامه می‌دهد و اکنون 43 هیئت دیپلماتیک در سوریه فعالیت دارند.
سایر رویدادها
* مدیر کل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد این سازمان تعداد بازرسان خود را در سوریه دو برابر خواهد کرد.
* معاون وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، بازگشت هزاران جنگجوی اروپایی از سوریه نگرانی بزرگی برای اروپا است.
* وزیر برق سوریه گفت، تروریست‌های مسلح سه کارمند شرکت برق حمص در غرب این کشور را اعدام کردند.
* حدود 35 هزار خودرو شهروندان سوری در اردن توسط اداره گمرک این کشور توقیف شده است.
* بر اثر حمله خمپاره‌‌ای گروه‌های تروریستی به مسجد اموی دمشق چهار نفر کشته و 26 نفر مجروح شدند.
* منابع سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کردند، حدود 20 شرکت تمایل خود را برای انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه ابراز کردند.
* تروریست‌های سوری نوجوانان را فریب می‌دهند و از آنها در جنگ علیه نظام بشار اسد استفاده می‌کنند. حضور یک نوجوان 13 ساله مغربی در کنار تروریست‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

 


رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان با یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی دیدار و درباره نحوه مقابله با اسلام سیاسی با وی گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک نوار ویدئویی که در شبکه اینترنت قرار گرفت، مذاکره «ترکی الفیصل» را با «یوسی الفیر» نشان می‌دهد. در این گفت‌وگو که خانم «شیرین هانتر» استاد آمریکایی هم حضور دارد، الفیصل با الفیر راه‌های مقابله با اسلام سیاسی در منطقه عربی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
پیش از این نیز «ساندی تایمز» از دیدار محرمانه «بندر بن سلطان» رئیس فعلی دستگاه اطلاعاتی عربستان با مقامات صهیونیست و افسران بلندپایه موساد خبر داده بود. در این دیدار نحوه مقابله با ایران مورد بررسی قرار گرفته بود. رژیم‌های اسرائیل و عربستان که شدیدا به آمریکا وابسته هستند، در ارتباط با انرژی هسته‌ای ایران جنجال راه انداخته‌اند. این دو رژیم سعی می‌کنند برای به اصطلاح مقابله با خطر ایران، به هم بیشتر نزدیک شوند.
«یوسی الفیر» از مشاوران «ایهود باراک» و یکی از افسران ارشد موساد است.
همبستگی با زندانیان
صدها نفر از مردم شهر «العوامیه» از توابع «القطیف» دیروز مقابل یک مرکز درمانی این شهر تجمع و با زندانیان سیاسی عربستان اعلام همبستگی کردند. در این تجمع محاکمات نمایشی زندانیان سیاسی محکوم شد.
در همین حال، نیروهای امنیتی عربستان با تیراندازی شدید به سمت خانه‌های مردم، یک ساختمان مسکونی را در العوامیه به آتش کشیدند.
عربستان مدعی است هیچ زندانی سیاسی ندارد؛ این در حالی است که خانواده‌های زندانیان سیاسی معمولا مقابل دادگاه‌ها و زندان‌ها دست به تظاهرات می‌زنند.

 


در ششمین روز از تظاهرات ضد دولتی اوکراین، معترضان با نیروهای امنیتی این کشور به شدت درگیر شدند.
صدها نیروی ویژه ضد شورش روز گذشته و در ششمین روز از اعتراض‌های ضد دولتی مردم این کشور در میدان مرکزی «کیف» با معترضان درگیر شدند.
در جریان درگیری‌هایی که بین طرفداران همکاری تجاری با اتحادیه اروپا و نیروهای امنیتی رخ داد، دستکم 33 نفر دستگیر و شماری مجروح شدند.
معترضان در این تظاهرات به دلیل مخالفت «ویکتور یانوکوویچ»‌ رئیس‌جمهور اوکراین با امضای همکاری تجاری با اتحادیه اروپا، خواستار استعفای وی هستند.
«یانوکوویچ» معتقد است شرایطی که اتحادیه اروپا برای اوکراین گذاشته قابل قبول نیست لذا حاضر نشد در اجلاس اخیر سران اتحادیه اروپا و شش جمهوری شوروی سابق که در «لیتوانی» برگزار شد، قرارداد و همکاری تجاری با اتحادیه اروپا را امضا کند.
از زمان مطرح شدن این مسئله فضای شهر «کیف» امنیتی شده و ناآرامی‌ها به شدت افزایش یافته است. دیروز همزمان با مخالفان دولت، طرفداران دولت نیز با برپایی تظاهرات از سیاست‌های «یانوکوویچ» در مواجهه با اتحادیه اروپا حمایت کردند.
تظاهرات ضد دولتی اوکراین از سوی احزاب سیاسی مخالف و طرفداران انقلاب نارنجی سازماندهی و برگزار می‌شود.

 


نظامیان مصر در جریان سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین 183 نفر را بازداشت کردند.
پس از درگیری‌های شدید روز جمعه در جریان اعتراض‌ها علیه دولت مصر، خبر می‌رسد نیروهای امنیتی این کشور در شهرهای مختلف مجموعاً 183 نفر از هواداران اخوان‌المسلمین را بازداشت کرده‌اند.
در این روز دستکم 15 نفر نیز مجروح شده‌اند. این آمار متعلق به وزارت کشور مصر است و اخوانی‌ها معتقدند شمار بسیار بیشتری از مردم دستگیر و مجروح شده‌اند.
تظاهرات روز جمعه اخوانی‌ها در اعتراض به تصویب قانون جدید «مهار تظاهرات» از سوی رئیس جمهور مصر و محکومیت 14 دانشجوی دختر به 11 سال زندان از سوی دادگاه این کشور بود. طرفداران محمد مرسی و اخوان‌المسلمین در حالی روز جمعه تظاهرات سراسری برگزار کردند که وزارت کشور و نیروهای امنیتی با اشاره به قانون جدید تظاهرات مخالفان را به «برخورد سخت» تهدید کرده بود.
براساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، پلیس ضد شورش با استفاده از خودروهای آب‌پاش، گاز اشک‌آور و خودروهای زرهی اقدام به قلع و قمع مخالفان کرده است.
درگیری‌های نسبتاً شدیدی نیز در اطرف کاخ ریاست جمهوری «القبه» روی داد که به دلیل حضور سنگین نیروهای امنیتی ظرف چند ساعت پایان یافت. این تظاهرات با دعوت ائتلاف حمایت از مشروعیت و به بهانه یکصدمین روز کشتار 37 نفر از زندانیان اخوانی در جریان انتقال به زندان «ابوزعبل» برگزار شد.
در همین حال خبر می‌رسد، ایالات متحده برای دومین بار از قانون «منع تظاهرات» مصر انتقاد کرده است.
به گزارش «راشاتودی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد نگران مشکلاتی است که دولت مصر از قبل اجرای قانون جدید تظاهرات متوجه مردم این کشور می‌کند. «حازم الببلاوی» پیش از این گفته بود اگر ایالات متحده آمریکا به «مداخلات» خود در امور داخلی مصر ادامه دهد، همان رفتاری را با آن خواهد داشت که با ترکیه دارد.
خبر دیگر اینکه کمیته تدوین قانون اساسی در مصر با ماده‌ای موافقت کرده است که به شورای عالی نیروهای مسلح این کشور مصونیت اعطا می‌کند.
طبق این پیش‌نویس که روز پنجشنبه (7آذر) در رسانه دولتی مصر منتشر شد، قانون اساسی جدید این کشور قدرت بیشتری به شورای عالی نیروهای مسلح اعطا می‌کند و ممکن است فعالیت احزاب اسلامی را نیز به طور کامل ممنوع کند!
قرار است این مجمع 50 نفره کار تدوین پیش‌نویس قانون اساسی مصر را هفته جاری به پایان برساند. این قانون اساسی سپس در ماه دسامبر به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.
ماه جاری میلادی فاش شد ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش و وزیر دفاع مصر درصدد کسب مصونیت 5 تا 10 ساله برای شورای نظامی این کشور هستند.
طبق موارد فاش شده، السیسی همچنین خواهان برگزاری یک کمپین رسانه‌ای برای لابی کردن درباره گنجاندن یک بند خاص در قانون اساسی جدید مصر شده است.
این بند به السیسی اجازه خواهد داد در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر به پیروزی نرسد سمت خود به عنوان وزیر دفاع را حفظ کند.
تظاهرات در ترکیه
روز جمعه همزمان با برپایی تظاهرات سراسری در مصر، هزاران نفر از طرفداران «محمد مرسی» نیز در «اسلامبول» ترکیه راهپیمایی کردند.
به گزارش خبرگزار ی «شین‌هوا»، معترضان در جریان راهپیمایی علیه ارتش مصر و دولت موقت این کشور شعار داده خواستار آزادی 14 دختر جوانی شدند که به 11 سال زندان محکوم شده‌اند.

 


نخست‌وزیر پاکستان در کابل با «حامد کرزای» دیدار و در مورد مسایل فی‌مابین با او گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «نواز شریف» دیروز وارد کابل شد و با رئیس‌جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. محور اصلی گفت‌وگوی طرفین، چگونگی مذاکره با رهبران طالبان، مسائل مرزی و خروج نیروهای ناتو از افغانستان بود.
کرزای و شریف پس از مذاکره، در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند. نخست‌وزیر پاکستان در این کنفرانس خبری گفت: یک افغانستان آرام و باثبات به نفع پاکستان است.
شریف افزود: پاکستان از روند صلح در افغانستان حمایت خواهد کرد.
کرزای نیز گفت که می‌خواهد شاهد از بین رفتن تروریسم در اسلام‌آباد و کابل باشد.
نواز شریف به دعوت کرزای این سفر را انجام داده است.
حمله پهپادهای آمریکایی
همزمان با حضور شریف در کابل، پهپادهای آمریکایی مناطق مسکونی استان نورستان در شرق افغانستان راموشکباران کردند.
در این حمله دو غیرنظامی کشته شدند.
این حمله در حالی صورت گرفت که کرزای اخیرا تهدید کرده بود در صورت ادامه یافتن حملات پهپادها وحملات به غیرنظامیان افغان، کابل توافقنامه امنیتی با واشنگتن را امضا نخواهد کرد.
پاکستان نیز از جمله مناطقی است که مرتبا توسط پهپادها هدف حمله قرار می‌گیرد. جمعه گذشته هزاران پاکستانی در شهرهای مختلف این کشور علیه حملات پهپادها تظاهرات کردند.
کشته‌شدن فرماندار خودخوانده طالبان در «شیندند» افغانستان به دست نیروهای امنیتی افغان و هلاکت پنج عضو دیگر طالبان طی عملیاتی مشابه در استان نورستان، از دیگر رخدادهای دیروز افغانستان بود.

 


در پی درگیری‌های جدید میان حامیان و مخالفان نظام سوریه در طرابلس لبنان دست‌کم دو نفر کشته و 9 تن دیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری النشره، در درگیری‌های روز گذشته میان ساکنان منطقه «باب التبانه» و «جبل محسن» در شهر طرابلس لبنان دو کشته و 9 زخمی برجای گذاشت. پس از شروع درگیری تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌های اطراف محل درگیری و همچنین مدارس این مناطق تعطیل شد.
ساکنان طرابلس از شنیده شدن صدای خمپاره در منطقه باب‌التبانه خبر دادند.
شهر طرابلس از آغاز بحران سوریه تاکنون گهگاه شاهد درگیری‌هایی است میان منطقه جبل محسن که اکثریت ساکنان آن را علوی‌های طرفدار بشار اسد تشکیل می‌دهند با ساکنان منطقه باب‌التبانه که بیشتر مخالف نظام سوریه هستند.
پیشتر نیز درگیری‌های شدیدی میان ساکنان در منطقه صورت گرفته و ده‌ها تن کشته و زخمی شدند که با استقرار نیروهای ارتش درگیری به پایان رسید.
در شرایط کنونی نیز نیروهای ارتش بار دیگر در خیابان‌ها مستقر شدند و نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت موقت لبنان نشست فوق‌العاده‌ای با وزیر کشور درباره اوضاع بحرانی طرابلس برگزار کرد.

 


مخالفان دولت تایلند پس از تصرف ساختمان برخی وزارتخانه‌ها، ستاد ارتش و شرکت‌های دولتی مخابرات اعلام کردند که فعالیت‌های دولت را از فردا تعطیل خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان تایلندی ساختمان‌های اصلی دولت در بانکوک را در جریان تظاهرات عظیم خیابانی که از سال 2010 میلادی بی‌سابقه است، محاصره کردند. بیشتر اعتراض آنها به تاکسین شینا‌واترا نخست‌وزیر قبلی است.
تاکسین شیناواترا که سابق بر این غول ارتباطات و مخابرات تایلند بود، در سال 2006 میلادی و در پی یک کودتای نظامی سرنگون شد و از آن زمان تاکنون در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد اما ظن قوی در این باره وجود دارد که وی قدرت اصلی را در دولت خانم یینگلاک شیناواترا، خواهرش که هم‌اکنون نخست‌وزیر تایلند است، در دست دارد.
بنا بر گفته‌های پلیس بانکوک، چندین هزار معترض ضد دولتی در پنج پایگاه در سراسر پایتخت تایوان دیروز جمع شدند، اما انتظار می‌رود که تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بیشتر شود چرا که سازمان‌دهندگان این تظاهرات به دنبال ضربه نهایی پیش از مراسم تولد پادشاه این کشور آسیایی در پنجم دسامبر سال جاری میلادی هستند.
سازمان‌دهندگان این تظاهرات امروز (یکشنبه) را به عنوان «روز پیروزی» نام نهاده‌اند و قرار است در نزدیکی محل اقامت فرماندار که به شدت از آن محافظت می‌شود، تجمع کنند. معترضان متعهد شده‌اند تا ساختمان‌های مهم بیشتری را تصرف کنند و حتی باغ‌وحش بانکوک را اشغال کنند و همچنین محاصره وزارتخانه‌های دولت را بیش از پیش تنگ‌تر کنند.
معترضان دیروز اقدامات خود را با محاصره دفترهای دو شرکت مخابراتی دولتی اصلی آغاز کردند. سخنگوی این راهپیمایی اعتراضی گفت: ما کنترل این منطقه را به دست می‌گیریم همانطور که کنترل وزارت اقتصاد را به دست گرفتیم و از کارمندان خواستیم تا کار نکنند. بنابراین روز دوشنبه فعالیت‌های دولتی تعطیل خواهد بود.

 


در پی افزایش ناآرامی در لیبی دولت‌های انگلیس و کانادا سفارتخانه‌های خود را در طرابلس تعطیل کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، ادامه درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای دولتی لیبی، انگلیس و کانادا را وادار کرد که سفارتخانه‌های خود را در طرابلس تعطیل کنند.
آخرین درگیری‌ها دیروز در شهر بنغازی در شرق لیبی رخ داد که به جراحت شدید سه نیروی دولتی انجامید. بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سفارت انگلیس پیش از تعطیلی اعلام کرد، گروه شبه نظامی شهر «الزنتان» که در طرابلس به سر می‌برند، دستور کنگره لیبی مبنی بر خروج از این شهر را نادیده گرفته‌اند.
طرابلس ماه گذشته شاهد تیراندازی شبه نظامیان به سوی تظاهرات آرام مردم بوده که مرگ بیش از 45 نفر و جراحت ده‌ها تن دیگر را در پی داشته است.
مردم در تظاهرات فوق، به حضور شبه نظامیان در پایتخت اعتراض کرده بودند.

 


دولت انگلیس از وحشت برملا شدن جنایات خود در حال نابود کردن اسناد و پرونده‌های جنایات تاریخی این کشور در آفریقا است.
بر اساس این گزارش اداره آرشیو ملی در لندن به مقامات این کشور اجازه داده به طور سیستماتیک پرونده‌‌های جنایی امپراتوری بریتانیا در سا‌ل‌های استعمار آمریکا را نابود کند تا بدین ترتیب از افتادن آنها به دست سازمان‌ها و رسانه‌ها جلوگیری کند.
«این اسناد که عنوان سری دارند آخرین بخش از 8800 پرونده مربوط به 37 مستعمره سابق انگلیس بوده که در بخش سری آرشیو وزارت خارجه انگلیس نگهداری می‌شده و به تازگی وجود آنها افشا شده است.
بخشی از این پرونده که رسانه‌ای شده شامل جزئیاتی از جنایاتی است که انگلیسی‌ها به شکل شکنجه و قتل شبه‌نظامیان جنبش مائو مائو در کنیا مرتکب شده‌اند. بخش دیگر مربوط به 24 روستایی مالزیایی است که در سال 1948 توسط سربازان اسکاتلندی قتل‌عام شده‌اند. مدارک مهم و حساسی نیز در عدن نگهداری می‌شود که مقامات انگلیسی از آن نگهداری می‌‌کنند. این اسناد و مدارک نشان می‌دهد سازمان اطلاعات نظامی انگلیس در دهه 60 یک مرکز محرمانه برای شکنجه بازداشتی‌ها را رسما اداره می‌کرده است. کنیایی ها چندی پیش شکوائیه‌ای مطرح و لندن را به «بازداشت و شکنجه زندانیان» در زمان شورش جنبش مائومائو در دهه 50 متهم کرده‌ بودند! این گزارش را ایرنا به نقل از یونایتد‌پرس منتشر کرده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10