(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 آذر 1392 - شماره 20653

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جای خالی اعتماد! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
شانس! (گفت و شنود)
رسانه‌های آمریکایی: برنامه هسته‌ای بهانه است غرب از ایران قدرتمند هراس دارد
عراقچی: لغو همه تحریم‌ها به توقف برنامه غنی‌سازی منجر نمی‌شود
5 محور همکاری ایران و ترکیه درباره سوریه
دی‌سایت: انتقاد نتانیاهو به آمریکا برای کمک به میانه‌روهای ایران است (خبر ویژه)
کلیپ سفارشی 100 روزه اگر برای مردم آب نداشت... (خبر ویژه)
دستور کار آمریکا برای دور بعدی مذاکرات (خبر ویژه)
روایت سایت حامی دولت از یک گزارش دورهمی! (خبر ویژه)
ابهامات و تناقضات مونولوگ 100 روزگی دولت (خبر ویژه)
درگذشت همکار
 


یک هفته قبل، وقتی کیهان در واکنش اظهارات مقامات آمریکایی پس از امضاء توافقنامه هسته‌ای میان ایران و شش کشور طرف مذاکره نوشت: «آمریکا قابل اعتماد نبود، توافق ژنو یک ساعت دوام آورد» بعضی‌ها خرده گرفتند و ادعا کردند که کیهان پیش داوری کرده و هنوز خبری نشده، موضوع را مورد تردید و تشکیک قرار داده است! اما اکنون و تنها یک هفته پس از امضاء توافقنامه، چندین و چند سند مهم و غیرقابل انکار جدید در دسترس است که صحت تیتر آن روز کیهان را تأیید می‌کند و هر انسان منصفی را به تأیید وا می‌دارد. به این چند نمونه توجه کنید:
1- آسوشیتدپرس از تدوین لایحه جدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و نوشت: این لایحه ایجاب خواهد کرد که دولت اوباما هر سی روز یک‌بار تأیید کند که ایران به توافق ژنو پایبند است و در هیچ عملیات تروریستی دست نداشته است (!) و بدون این تأیید، تحریم‌های جدید وضع خواهد شد! گفتنی است آمریکایی‌ها حزب‌الله لبنان، حماس و همه نهضت‌های اسلامی را «تروریست» می‌نامند!
2- دنیس راس عضو ارشد شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: دادن حق غنی‌سازی به ایران توهم ایرانیان است(!) تنها راه کاهش واقعی تحریم‌ها، عقبگرد در برنامه هسته‌ای و ایست کامل آن است!
3- رویترز هم نوشت: هرچند کشورهای غربی متعهد به لغو تحریم بیمه ایران شده‌اند، اما لغو این تحریم‌ها چندین ماه زمان می‌برد (!) و نیازمند تغییر رسمی در قوانین اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکاست!
4- شورای اتحادیه اروپا طی اطلاعیه‌ای تصمیم این اتحادیه را برای اعمال تحریم‌های جدید اعلام کرد و 17 شرکت کشتیرانی ایران را مشمول تحریم‌های جدید دانست.
5- رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هفته‌های آینده خواهند کوشید تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کنند!
6- نیویورک‌تایمز نوشت: به اعتقاد کاخ‌سفید، راه کنترل ایران مهار برنامه هسته‌ای و «تغییر ماهیت نظام» بطور همزمان است(!) با یک معامله هسته‌ای و تقویت گروه‌های نزدیک به آمریکا در ایران، می‌توان ماهیت نظام را تغییر داد(!) و با مهار قابلیت‌های هسته‌ای می‌توانیم روی «تغییر انقلابی در ایران» حساب کنیم!
اینها فقط چند نمونه از اظهارات و اقدامات غرب و رسانه‌هایی است که نمایندگان و سخنگویان مقامات غرب محسوب می‌شوند و بررسی دقیق و همه‌جانبه آنچه ذکر شد - و البته ده‌ها سند دیگر که از حوصله‌ این نوشتار خارج است‌- به روشنی نشان‌دهنده عهدشکنی غربی‌ها و درستی پیش‌بینی کیهان است.
اما ممکن است برخی در واکنش به اخباری که بدون هرگونه تحلیل و بصورت واقعیاتی عریان و گزنده از ماهیت طرف غربی تقدیم شد، به این نکته اشاره کنند که در غرب کسانی هستند که معتقدند باید زودتر از این‌ها با ایران توافق می‌شد و ایران در اثر این توافق به پیروزی‌هایی دست یافته است.
صرفنظر از ماهیت توافقنامه - که متن آن منتشر شده و برای همگان قابل بررسی و ارزیابی است - در پاسخ باید گفت که هم آنها که برای ما رجز می‌خوانند و چند نمونه از رجزخوانی‌هایشان را خواندید و هم آنها که معتقد به دست‌یابی ایران به توفیقاتی در ژنو هستند در یک هدف مشترکند و آن چیزی نیست جز تضعیف در نهایت حذف ایران از معادلات جهانی قدرت و سیاست. هر 2 گروه غربی یک هدف مشترک دارند ولی برای رسیدن به آن راه‌های مختلفی در نظر دارند. یک گروه به صراحت می‌گوید تحریم‌ها و فشارها کارساز بوده و ایران را بر سر میز مذاکره کشانده است و حال که چنین است هیچ امتیازی به آنها ندهیم! حتی از نوشتن کلمات مبهم و غیرقابل تحقق هم خودداری کنیم و همین جا یک ‌بار برای همیشه تکلیف ایران را روشن کنیم! اما گروه دوم می‌گویند ما ده سال پیش باید با ایران توافق می‌کردیم آن موقع ایران چند ده سانتریفیوژ داشت اما حالا حدود 20 هزار! پس باید با ترفند زیرکانه‌ای، ایران را از توسعه برنامه هسته‌ای و پیشرفت در این امر جلوگیری کنیم! ملاحظه می‌کنید که هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند اما با 2 زبان و روش مختلف.
اکنون آنچه باید از رفتار غربی‌ها نتیجه بگیریم این است که آنها به هیچ وجه قابل اطمینان و اعتماد نیستند و حتی برای یک توافق قابل تفسیر و تأویل با ده‌ها پرسش و اما و اگر نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و این ناشی از خوی استکباری آنهاست که هرگز تغییر نمی‌کند چه ده سال پیش و چه امروز! روحیه خود برتربینی و کدخدایی که باعث می‌شود آنها خود را ارباب بدانند و به دنیا به چشم رعیت نگاه کنند و طبیعی است که شکستن هر عهدی را با رعیت جایز می‌شمارند! این نکته‌ای است که مسئولان دستگاه دیپلماسی ما به خوبی بر آن واقفند و وزیر محترم امور خارجه هم روز قبل بر عدم اعتماد مردم ایران به غرب به خاطر همین رفتارها اشاره کرده بود. یقیناً تلاش آنان و همه آنانی که در راه سربلندی ایران اسلامی تلاش ‌کنند، مورد تقدیر خواهد بود.
از دیگر سو مردم فهیم ما این موضوع را به خوبی می‌دانند که پیشرفت‌های هسته‌ای و دیگر پیشرفت‌های ایران اسلامی در همین سال‌های تحریم سخت و در سایه مجاهدت فرزندان غیور و گمنام این مرز و بوم حاصل شده است در سایه جهاد خاموش مجاهدانی چون شهید شهریاری (که این روزها در سالگرد شهادت مظلومانه‌اش هستیم) ما به پیشرفت‌هایی دست یافتیم که غرب هرگز فکرش را هم نمی‌کرد و به همین خاطر است که با هر روشی در صدد توقف ما در همین نقطه است. اما شهریاری‌ها با خونشان به ما آموختند که غرب قابل اعتماد نیست و ما خودمان می‌توانیم به آنچه می‌خواهیم دست یازیم.
و بالاخره باید به این واقعیت که شواهد فراوانی از آن حکایت می‌کند توجه داشت که حریف نه فقط آنگونه که ادعا می‌کند، توانمند نیست، بلکه به قول برژینسکی در نشست شورای آتلانتیک (دسامبر 2011) دوران ابرقدرتی آمریکا به سر آمده و از قله - به زعم وی- 2001 به دره 2011 کشیده شده است... که شرح این ماجرا به درازا می‌کشد.
حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* قرار بود آقای روحانی گزارش صد روزه خود را اعلام کند ولی برخلاف شعار تدبیر، امید، وحدت و... در رسانه ملی فقط به تخریب دولت نهم و دهم پرداخت. جا داشت از زحمات آقای احمدی‌نژاد تقدیر می‌کرد و در نهایت به نقاط ضعف هم اشاره می‌کرد. این یک طرفه صحبت کردن در شأن رئیس‌جمهور نیست.
تماس‌های متعدد خوانندگان
* آقای روحانی در مورد مسائل فرهنگی در مصاحبه خود ایده‌ای سوال‌برانگیز را مطرح کردند که نه با منطق سازگار است و نه با سوگند ایشان. ایشان ضمن بیان رفع ممنوعیت چند کتاب و فیلم در دولت اظهار داشت ممنوعیت هیچ فیلم و کتابی لازم نیست، اگر فیلمی بد هم باشد مردم از آن استقبال نمی‌کنند حال با این استدلال اولا این یعنی میدان دادن به عناصر لاابالی در عرصه هنر ثانیا دور کردن نظام از عرصه نظارت بر مسائل فرهنگی و نیز مغفول ماندن از تلاش‌های جریان‌های ناسالم برای اخلاق‌زدایی در جامعه است. ثالثا با این منطق موسسه استاندارد که وظیفه جلوگیری از کالاهای نامرغوب را دارد باید برچیده شود و هر کسی مجاز باشد هر کالای مسموم و خرابی را تولید کند.
فاطمی
* زیر سوال بردن خدمات دولت قبل بر وجاهت دولت جدید چیزی نمی‌افزاید. آیا این نادیده گرفتن سخن رهبر معظم انقلاب نیست که درباره دولت قبل فرمودند می‌بینم که این دولت شبانه‌روز در حال کار است .
6341---0919 و دو شهروند دیگر
* وقتی آقای روحانی مردم را دعوت به دوری از کینه می‌کند و می‌‌گوید اختلافات را کنار بگذارید، چطور در مصاحبه خود دولت قبلی را مورد تحقیر و تمسخر قرار داد و همه خدمات دولت قبل را نادیده گرفت؟
یک شهروند
* متاسفانه آقای روحانی برای دومین بار از رسانه ملی نظامیان ایثارگر و مدافعان کشور را با تمثیل سرهنگ بی‌منطق مورد اهانت قرار دادند و با وزیر خارجه احمق آمریکا یکسان فرض کردند.
سمندی - تهران
* آقای ظریف! شما نیات پاکی دارید. اما خیلی مواظب حیله‌گری‌های آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باشید. خیلی نباید ذوق زده شد. پشتوانه شما مردم و نظام است نه چیز دیگر.
یک شهروند
* دولت اگر بتواند با تحریم کشور را اداره کند هنر کرده است. اینکه شرط کند اگر تحریم نباشد ما کشور را اداره می‌کنیم که هر کسی هم می‌تواند این کار را بکند.
یک شهروند
* کاش آقای روحانی حداقل می‌فرمودند قبل از سال 84 ایران در پایین‌ترین سطح توان هسته‌ای بود و غربی‌ها حتی نصب 5 سانتریفیوژ را هم به رسمیت نشناختند و ما اکنون به شکر خداوند قریب 20 هزار سانتریفیوژ داریم یادمان نرود که قبل از سال 84 دو سال تمام غنی‌سازی ما را تعلیق کردند و دولت‌های نهم و دهم بودند که زحمت کشیدند و الان شما از کار تمام شده به نفع خود استفاده می‌کنید. یک طرفه به قضاوت رفتن و از تخریب اقتصاد و خزانه خالی سخن گفتن انصاف نیست.
یک هموطن
* در دانشکده اقتصاد حسابداری دانشگاه آزاد واحد مرکزی تدریس می‌کنم اتوبوس‌های بی‌آرتی که از میدان آزادی تا تهرانپارس می‌روند پر از خانم‌های دانشگاهی است ولی متاسفانه فضایی کم را برای خانم‌ها در نظر گرفته‌اند خواهشمندیم توجه ویژه‌ای به بخش خواهران در اتوبوس‌های بی‌آرتی در این مسیر شود.
یک استاد دانشگاه
* مصالح تامین شده برای بازسازی مزار شهدا در قبرستان وادی‌السلام قم به خاطر نبود خدمه مورد تخریب واقع گردیده است. لازم است مسئولین امر پیش‌بینی لازم را به عمل آورند.
2283---0912
* در برخی از شهرهای کوچک و به ویژه روستاها شاهدیم که مدیریت ضعیفی حکمفرماست وقتی از نبود یک وجب پیاده‌رو در کنار جاده و برخورد عابرین پیاده با خودرو سخن می‌گویی به جای قبول مشکل به فرافکنی پرداخته و اعلام می‌دارند برخی روستاها سرپناه ندارند! یا از مشکل بارندگی و انسداد جاده و آبگرفتگی برخی منازل مسکونی به علت عدم لایروبی40 ساله رودهای جاری به شهر داد سخن می‌دهند. انتظار می‌رود عزیزان مسئول با کار کارشناسی اقدام به تغییر و تحول نمایند و در روزهای بارانی و سرد برخی فرورفتگی‌های معابر و جاده‌ها را به آسفالت سرد نسپارند که پس از اندک زمانی نیاز مجدد به ترمیم داشته باشد.
رضایی از فومن روستای کاف‌احمدان
* برای پخش ورزش بانوان ورزشکار از رسانه ملی کشور باید الگویی تعریف و به اجرا گذاشته شود و الا با عادی سازی نمایش و پخش ورزش زنان که سیما در پیش گرفته، در آینده به تدریج ممکن است کار به نمایش صحنه‌های دارای منع شرعی بکشد.
5900---0918
* رانندگانی که در دزفول بار می‌زنند عوارض هم پرداخت می‌کنند ولی متاسفانه میدان تره‌بار اندیمشک هم مجددا با پاره کردن عوارض پرداختی در تره‌بار دزفول اقدام به صدور عوارض جدید می‌نماید. چه کسی مسئول بررسی و برخورد با این نوع تخلفات در کشور است؟
2283---0916
* مسئولین امر گزارشی در مورد موسسه مالی اعتباری فرهنگیان مرند آذربایجان شرقی که حدود دو ماه است ورشکسته شده و مردم در بلاتکلیفی به سر می‌برند، به مردم ارائه دهند.
2423---0939
* در خیابان گلبانگ واقع در دهکده المپیک هیچ‌گونه چراغ روشنایی وجود ندارد. از مسئولان اداره برق تقاضا داریم به روشنایی این منطقه اقدام کند.
طاهری
* کمربندی شهید صیاد شیرازی گنبدکاووس غیر استاندارد است و هر روز شاهد تصادف در این دوربرگردانیم که نمونه آن را در تاریخ 4/9 و 5/9/92 بود. از مسئولین امر انتظار می‌رود به استانداردسازی آن اقدام نمایند.
ابراهیم مهربانی

 


گفت: یکی از ضد انقلابیون فراری در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است؛ چند ماهی است که این ضرب‌المثل فارسی را با خودم زمزمه می‌کنم و آن را بازگو کننده شرایط کنونی خودم و همه اپوزیسیون می‌دانم.
گفتم: کدام ضرب‌المثل را؟
گفت: نوشته است ضرب‌المثل «چی فکر می‌کردیم چی شد»! را.
گفتم: چرا؟! واسه چی؟!
گفت: نوشته است؛ اول که وارد انگلیس شدیم فکر می‌کردیم به یک زندگی لوکس و بی‌دردسر رسیده‌ایم ولی حالا می‌بینیم دولت انگلیس هر روز برایمان یک مشکل درست می‌کند و اداره مهاجرت پشت سر هم احضارمان می‌کند و...
گفتم: یارو اول هر ماه وارد بانک می‌شد و در حالی که قبض قسط را پرداخت می‌کرد، زارزار هم گریه می‌کرد. پرسیدند دیگه چرا گریه می‌کنی؟ گفت؛ از شانس بد! همه کیف پول پیدا می‌کنند ولی من یک کیف پر از قبض قسط پیدا کرده‌ام.

 


یک نشریه آمریکایی با اذعان به اینکه ایران بیشترین پتانسیل قدرت را در منطقه دارد، نوشت: برنامه هسته ای بهانه ای بیش نیست ؛ بیشترین نگرانی آمریکا و متحدان منطقه ای اش افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و جهان است.
«استفان والت» تحلیلگر مشهور مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی توازن قدرت در خاورمیانه و خلیج فارس را مسئله اصلی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 در ژنو دانسته است.
والت در این یادداشت به خوشحالی گروه‌های مذاکره کننده از این توافق هسته‌ای اشاره کرده اما افزوده است :" در بحبوحه این شادمانی‌ها موضوعی که نباید آن را فراموش کرد این است که «برنامه هسته‌‌ای ایران، در واقع موضوع اصلی نیست.»
وی می‌افزاید: «موضوع مهم‌تری که در این میان مطرح است روابط آینده ایران با جهان خارج است و اینکه آیا این توافق مسیر بازگشت مجدد ایران به اقتصاد جهانی و جامعه بین‌المللی را فراهم خواهد کرد یا خیر.»
این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «در واقع موضوع اصلی نزدیک شدن ایران به بمب نیست؛ موضوع اصلی توازن دراز مدت قدرت در خلیج فارس و خاورمیانه است. ایران از هر کدام از کشورهای دیگر منطقه پتانسیل قدرت بیشتری دارد: جمعیت بیشتر، طبقه متوسط نسبتاً پیشرفته و تحصیل‌کرده، برخی دانشگاه‌های خوب و منابع نفتی و گازی غنی برای افزایش رشد اقتصادی.»
این گزارش می‌افزاید: «در صورتی که ایران هر زمانی بتواند از موانع تحریم‌های بین‌المللی بگریزد با گذر زمان حرف های بیشتری برای زدن در مسائل منطقه خواهد داشت.»
«استفان والت»، همین موضوع را عامل نگرانی اصلی اسرائیل و عربستان سعودی از توافق هسته‌ای ژنو دانسته است: «همین چشم‌انداز چیزی است که در واقع پشت نگرانی‌های اسرائیلی‌ها و عربستان سعودی قرار دارد.»
فارین‌پالیسی عکسی معنادار از یک روزنامه عربستان را برای یادداشت استفان والت انتخاب کرد.
عکسی که نشریه فارین‌پالیسی برای این یادداشت استفان والت انتخاب کرده هم شایان توجه است. در این یادداشت تصویری از روزنامه «عرب نیوز» چاپ عربستان دیده می‌شود که تیتر اول آن به توافق هسته‌ای ژنو اختصاص یافته و در آن نوشته شده است: «توافق هسته‌ای، ترس‌هایی از هژمونی ایران ایجاد کرده است.»
والت در ادامه این یادداشت می‌نویسد: «اسرائیل و عربستان سعودی به این فکر نمی‌کنند که ایران یک روز بیدار شود و کلاهک‌های هسته‌ای را به سمت همسایگانش نشانه بگیرد و آنها احتمالاً حتی به این هم اعتقادی ندرند که ایران زمانی رو به این اقدام بی‌حاصل هسته‌ای بیاورد.»
وی تأکید می‌کند: «نه! آنها تنها نگران این هستند که ایرانی قدرتمندتر، از نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار باشد و این کار را به همان نحوی انجام دهد که تمامی قدرتهای بزرگ انجام می‌دهند.» این گزارش می‌افزاید: «از منظر تل‌آویو و ریاض، هدف، نگه داشتن ایران در یک محبس، تا هر چند زمان ممکن است: منزوی، بی‌یاور و تضعیف شده به صورت تصنعی.»
این تحلیلگر مسائل منطقه سپس به زاویه نگاه آمریکایی‌ها به مسئله توافق هسته‌ای اشاره می‌کند و می‌نویسد که منافع راهبردی اصلی آمریکا در طرح خاورمیانه بزرگ، توازن قدرت به گونه‌ای است که در آن هیچ کشوری به تنهایی مسلط بر اوضاع نباشد.
طبق نوشته وی، در چارچوب همین طرح، منافع آمریکا در داشتن رابطه با کشورهای بیشتری در خاورمیانه استوار است.
کاخ سفید :‌ تغییر ماهیت نظام و مهار برنامه هسته ای ایران باید بطور همزمان انجام گیرد
در همین رابطه یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کرد : تنها راه مقابله با ایران مهار برنامه هسته ای و تغییر ماهیت نظام این کشور بطور همزمان است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز ؛ این روزنامه در ادامه افزود : مقامات کاخ سفید معتقدند چنانچه معامله ای مناسب در موضوع هسته ای با تهران انجام گیرد می توان زمینه های تقویت گروه هایی را در ایران فراهم کرد که حامی واشنگتن و سیاست های آن هستند .
در این گزارش آمده است : تقویت حامیان آمریکایی در داخل ایران می‌تواند در نهایت منجر به تغییر ماهیت نظام ایران شود .از نظر کاخ سفید تنها راه مقابله و کنترل ایران همین راهکاراست.
علاوه بر آنچه این روزها منابع آمریکایی تأکید می‌کنند شواهد فراوان دیگری نیز در دست است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برنامه هسته‌ای ایران را فقط به عنوان یک بهانه برای اعمال تحریم‌ها تلقی می‌کنند و تحریم‌ها را در یک پروژه پلکانی با دو هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران و نهایتاً تغییر ساختار نظام تعریف کرده‌اند. سال گذشته رهبر معظم انقلاب با اشاره به ماهیت تقابل ایران و آمریکا بر این نکته تأکید ورزیده بودند که مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، فعالیت هسته‌ای کشورمان نیست بلکه آنچه آمریکایی‌ها را نگران کرده است این واقعیت است که جمهوری اسلامی طی سی و چند سال گذشته نشان داده است نه فقط بدون رابطه و کمک آمریکا بلکه در حال تخاصم و درگیری با آن نیز می‌توان قدرتمندترین کشور منطقه به لحاظ علمی، نظامی و تکنولوژیک بود. در همان روزها جرج فریدمن، مسئول مرکز راهبردی استراتفور در آمریکا نیز در اظهاراتی که به لحاظ سیاسی و در اوج چالش هسته‌ای ایران با 1+5 دور از انتظار به نظر می‌رسید از واقعیت یادشده پرده برداشت. و دیوید فروم نیز یک سال قبل در CNN با تاکید بر این نکته که تحریم‌ها با هدف تغییر ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران وضع شده‌اند، لغو آن بدون دستیابی به هدف یادشده را ناممکن دانسته بود و...

 


مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در خصوص توافق ایران و 1+5 و اظهارات مختلف پیرامون حق غنی‌سازی در ایران گفت: غنی‌سازی تا ابد خط قرمز ایران خواهد بود.
سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در خصوص توافق ژنو با بیان اینکه جنگی که وجود داشت، جنگ اراده‌ها بود، اگر 6 کشور بزرگ دنیا و 5 کشور شورای امنیت یک چیز را بخواهند و ما آن را خلاف حقمان بدانیم ایستادگی می‌کنیم، اظهار داشت: بعد از 10 سال ایستادگی و 6 قطعنامه شورای امنیت و تحریم اقتصادی و بالاخره با توافقی بیرون آمد که غنی‌سازی در آن وجود دارد.
عراقچی در بازدید از خبرگزاری مهر با تأکید بر اینکه غنی‌سازی تا ابد برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط قرمز شناخته می‌شود، تصریح کرد: واشنگتن‌پست هفته گذشته در مقاله‌ای به چیزهایی که کاخ‌سفید اعلام نکرده اشاره کرد و ذکر کرده بود مهم‌ترین جمله‌ای که آمریکا اعلام نکرده این است که غنی‌سازی را برای ایران بدون محدودیت‌ زمانی قبول کرده است.
وی با اشاره به اینکه باید این دستاورد به صورت واقعی باز شود، گفت: البته که هزینه‌هایی پرداخت کرده‌ایم اما برای هر دستاوردی لازم است هزینه‌هایی پرداخت شود.
همچنین عراقچی در گفت‌وگو با خانه ملت نیز غنی‌سازی در خاک ایران را خط قرمز جمهوری اسلامی خواند و گفت: لغو همه تحریم‌ها قطعا به توقف برنامه غنی‌سازی منجر نمی‌شود و قطعا برنامه غنی‌سازی ادامه پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: فعالیت غنی‌سازی هم‌اکنون در ایران وجود دارد و این روند ادامه پیدا می‌کند و تعلیقی در آن نیست و در گام نهایی نیز بخشی از راه‌حل خواهد بود.

 


سفیر کشورمان در ترکیه با اشاره به سفر اخیر احمد داووداوغلو به تهران گفت: ایران و ترکیه در این سفر تصمیم گرفتند در مورد بحران سوریه با یکدیگر همکاری کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه استار ترکیه علیرضا بیکدلی افزود: دو طرف در این سفر تصمیم گرفتند که در موارد زیر در مورد سوریه با یکدیگر همکاری کنند؛
1- حفظ اتحاد و تمامیت ارضی سوریه
2- توقف جنگ داخلی و برقراری آتش‌بس در سوریه
3- ایجاد امکانات لازم برای بازگشت پناه‌جویان سوری و انتقال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور
4- دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه و پرهیز از هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور
5- تاکید بر مبارزه با تروریسم و عملیات تروریستی در این کشور
بیکدلی که در نشست دیپلماسی خبرنگاران ترک شرکت کرده بود با اشاره به آمادگی ایران برای بهبود روابط ترکیه و سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامی امکانات خود برای این مسئله استفاده می‌کند.

 


«توانایی هسته‌ای را نمی‌توان از مغز دانشمندان ایرانی خارج کرد. پس چرا نباید یک راه حل سیاسی را که موجودی ایران در زمینه هسته‌ای را کنترل می‌کند بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک شده باشد، یک موفقیت خواند».
هفته‌نامه آلمانی دی سایت با انتشار این مطلب نوشت: آنچه در ژنو به دست آمد حتی شکاکان را هم غافلگیر کرده است. ایران قبول کرده که برنامه هسته‌ای خود را طی شش ماهی که مذاکرات نهایی جریان دارند، توسعه ندهد و در برخی موارد حتی از شدت آن بکاهد. غنای اورانیوم از پنج درصد بالاتر نرود، سانتریفیوژ جدیدی نصب نشود و موجودی اورانیوم با غنای بالا نیز تا حدی که دیگر برای ساخت بمب مناسب نباشد، رقیق شود.
این تحلیل می‌افزاید: بر اساس توافق ژنو 3، ایران همچنین از ادامه ساخت نیروگاه اراک خودداری و نقشه‌های ساخت را عرضه خواهد کرد و مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مجاز خواهند شد که روزانه از تأسیسات غنی‌سازی بازدید به عمل آورند و از صحت اظهارات ایران مطمئن شوند.
دی‌سایت ادامه می‌دهد: در عوض معدودی از تحریم‌ها- که معادل حدود هفت میلیارد دلار ارزش دارند- لغو می‌شوند و در این حالت ایران دیگر لازم نیست قطعات یدکی هواپیما، خودرو و دارو را از بازار سیاه تهیه کند، اما تحریم نفتی ادامه خواهد داشت و فشار حفظ می‌شود، اگر هم ایران به وظایف خود عمل نکند، دوباره همه تحریم‌ها به اجرا در خواهند آمد.
این نشریه آلمانی در ادامه با تأکید بر اینکه موافقت با ژنو یک موفقیت بود، می‌افزاید: عاقلانه‌تر آن بود که نتانیاهو به جای آن که از این موافقتنامه ایراد بگیرد، خودش هم بر آن صحه می‌گذاشت.
این نشریه آلمانی ادامه می‌دهد: این توافق دنیا را مطمئن‌تر می‌کند و اسرائیل هم از آن مستثنی نیست به خصوص به این علت که همین نتانیاهو بود که شرایط لازم را فراهم کرد زیرا بدون سرسختی، تحریم‌ها مقرر نمی‌شدند، بدون تحریم‌ها شرایط برای روی کار آمدن پرزیدنت روحانی فراهم نمی‌شد و بدون روحانی آمادگی برای گفتگو ایجاد نمی‌گردید.
دی سایت افزود: انتقادهای شدید نتانیاهو حتی ممکن است به روحانی کمک بیشتری هم بکند به طوری که هر چه اسرائیل بیشتر با این توافقنامه مخالفت ورزد، روحانی موقعیت بهتری خواهد داشت تا به تندروهای داخلی ثابت کند که اقداماتش در این زمینه درست بوده‌اند که خشم اسرائیل را برانگیخته‌اند(!)

 


تهیه‌کننده فیلم تبلیغات انتخاباتی رئیس‌جمهور، عضو هیئت‌ مدیره سازمان منطقه آزاد کیش شد!
«خبر ما، دانشجویان ایران» با انتشار این خبر نوشت: «حسین- د» با تائید هیئت وزیران به عنوان عضو هیئت مدیره «سازمان منطقه آزاد کیش» شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حکم صادره آورده که آقای «حسین- د» برای مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تعیین می‌شود. این تصویب‌نامه در تاریخ 19/8/1392 به تائید دکتر روحانی رسیده است.
خبرنامه دانشجویان می‌افزاید: هر چند در نگاه اول آقای «د» به عنوان یک عضو غیرموظف حقوق آنچنانی دریافت نکند اما نگاهی در قانون تجارت مشخص می‌کند این پست چقدر برای وی که اخیرا پس از ساخت کلیپ نوسفر گفته «این کلیپ به شکلی کاملا خودجوش ساخته شده است... و گروه سازنده کلیپ بی‌ آن که از اساس یا بعدا سفارش یا دستمزدی در کار باشد مایل بوده تا آن آرزوها/ تعهدات به زبان موسیقی و تصویر، ثبت و ماندگار شود»، نان و آب داشته است.
تهیه‌کننده مذکور اخیرا یک کلیپ را که کپی شده از کلیپ انتخاباتی اوباما بود، تهیه کرده که مقارن گزارش 100 روزه رئیس‌جمهور منتشر شد.
در ماده 134 قانون تجارت آمده است: «مجمع عمومی عادی صاحبان سهام می‌تواند با توجه به ساعات حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره در جلسات هیئت مدیره پرداخت مبلغی را به آنها به طور مقطوع بابت حق حضور آنها در جلسات تصویب کند. مجمع عمومی این مبلغ را با توجه به تعداد ساعات و اوقاتی که هر عضو هیئت‌مدیره در جلسات هیئت مدیره حضور داشته، تعیین خواهد کرد. همچنین در صورتی که در اساسنامه پیش‌بینی شده باشد مجمع عمومی می‌تواند تصویب کند که نسبت معینی از سود خالص سالانه شرکت به عنوان پاداش به اعضای هیئت مدیره تخصیص داده شود و اعضای غیر موظف هیئت‌ مدیره حق ندارند به جز آنچه در این ماده پیش‌بینی شده است در قبال سمت مدیریت خود به طور مستمر یا غیرمستمر بابت حقوق یا پاداش یا حق‌الزحمه وجهی از شرکت دریافت کنند.
مطابق آنچه در قانون تجارت ثبت شده است به ترتیب پنج و 10 درصد سود تقسیم شده شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص به عنوان پاداش هیئت مدیره تعیین می‌شود و نباید از این میزان بیشتر باشد. اعضای غیر موظف هیئت مدیره برای حضور در جلسات هیئت مدیره مبلغی را به عنوان حق حضور دریافت می‌کنند که مبلغ آن در مجمع عادی سالانه تعیین و تصویب می‌شود. این رقم هر ساله با توجه به میزان متعارف و مرسوم از مصوبات مجمع عادی سالانه است. برای مثال در مجمع عادی سالانه یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمانی مبلغی معادل 350 تا 400 هزار تومان برای تمامی شرکت‌های زیرمجموعه مشخص شد.

 


دستور کار آمریکا برای دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران چیست؟ روزنامه واشنگتن پست به بررسی این پرسش پرداخت.
دیوید ایگناتیوس در این تحلیل می‌نویسد: آمریکا نمی‌خواهد هیچ راکتور آب سنگینی در ایران فعالیت کند که البته شامل راکتور اراک نیز می‌شود. این راکتورها می‌توانند پلوتونیوم تولید کنند که در ساخت بمب کارایی دارد و یک بخش خطرناک و غیرضروری در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز محسوب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: ایالات متحده ایران را برای کاهش شمار سانتریفیوژها تحت فشار قرار می‌دهد. در حال حاضر اندکی بیش از 19 هزار سانتریفیوژ در ایران وجود دارد که آمریکا می‌خواهد تعداد آنها به نصف برسد. واشنگتن هم اکنون می‌گوید که در توافق جامع‌تر راه برای حق غنی‌سازی ایران به منظور استفاده صلح‌آمیز باز است. اما مذاکره‌کنندگان در دور آتی مذاکرات به دنبال کاهش تعداد سانتریفیوژها خواهند بود. آنها می‌خواهند تعداد سانتریفیوژها به اندازه‌ای کاهش یابد که تنها برای یک برنامه هسته‌ای غیر نظامی محدود کفایت کند. ایالات متحده موضوع تعطیلی سایت غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم را مطرح خواهد کرد. مقامات آمریکایی خواهند گفت که موقعیت احداث این سایت با تأکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای‌اش همخوانی ندارد.
واشنگتن پست خاطرنشان می‌کند: ایالات متحده با جدیت پایبندی ایران به تعهداتش به موجب توافق مقدماتی را زیر نظر می‌گیرد. ایران متعهد شده که به بازرسان اجازه بازرسی روزانه از سایت‌های هسته‌ای را بدهد. این در حالی است که این امکان وجود دارد در جریان این بازرسی‌ها، بازرسان به موارد جدیدی برخورد کنند که می‌تواند مبنای مذاکرات دیگری را تشکیل دهد.
در ادامه یادداشت ایگناتیوس می‌خوانیم: در نهایت، آمریکا و شرکای مذاکره‌ای‌اش باید با مهارت ساختاری را برای دور بعدی مذاکرات طراحی کنند. یک کمیسیون مشترک از کارشناسان که بر روند اجرای توافق شش ماهه نظارت دارد می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. در همین حال مذاکرات جامع بین ایران و گروه 5+1 آغاز می‌شود. البته باید دید که آیا در مرحله دوم نیز واشنگتن ساختاری موازی برای گفت‌وگوهای دوجانبه و محرمانه با ایران را مانند مرحله اول حفظ می‌کند یا خیر. در مرحله دوم، محرمانه نگاهداشتن موضوعات دشوارتر خواهد بود چرا که کشورهایی که از گردونه خارج می‌مانند به این موضوع اعتراض خواهند کرد.
در پایان این تحلیل می‌نویسد: یکی از کارت‌های خطرناک این بازی مذاکره‌ای، اسرائیل است. اوباما از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خواسته فضای بیشتری برای دیپلماسی در نظر گرفته و تیمی را به واشنگتن اعزام کند تا در مورد استراتژی مرحله بعد با مقامات آمریکایی رایزنی کند. شاید ایالات متحده و اسرائیل به یک کانال مخفی نیاز داشته باشند که خارج از فضای پرتنش و مملو از فشار کنونی، ‌زمینه گفت‌وگو را فراهم می‌کند. بله گرفتن از ایران برای توافق مقدماتی در ژنو 3 خیلی سخت بود، اما باید گفت که این تازه آغاز یک راه دشوار است.

 


«شب که خبرنگاران و تصویربرداران به دفتر رئیس‌جمهور می‌روند، متوجه می‌شوند دفتر ایشان خودشان رأساً آقای احمدی‌ افزادی که از مدیران فعلی دولت است را دعوت کرده‌اند»
سایت آینده آن‌لاین که از سایت‌های حامی دولت است با انتشار این خبر، از قول سردبیر روزنامه جام جم نوشت: در مورد مصاحبه اخیر نمی‌توان از رویکرد مسئولان دفتر رئیس‌جمهور و توقعات عجیب و غریب آنها چشم‌پوشی کرد. جالب است بدانید درباره حضور سه مجری در این مصاحبه بین نهاد و سازمان توافق شده بود. ساعت 2 بعد از ظهر از دفتر رئیس‌جمهور به صدا و سیما اعلام می‌کنند دو مجری کفایت می‌کند و آقای عابدینی نیاید.
شب که خبرنگاران و تصویربرداران به دفتر روحانی می‌روند، متوجه می‌شوند دفتر ایشان خودشان راسا آقای احمدی افزادی که از مدیران فعلی دولت است را دعوت کرده‌اند. ضمنا به تیم سازمان می‌گویند ما خودمان تصویربردار هم آورده‌ایم و تصویر هم خودمان می‌گیریم! به مجریان هم می‌گویند قرار نیست مصاحبه و چالش و... باشد. دور همی است برای ارایه گزارش رئیس‌جمهور... بامزه‌تر این که از روز قبل اصرار داشتند بخش خبری 21 پخش نشود یا سریع در چند دقیقه خلاصه بشود که مصاحبه زودتر شروع شده و به آخر شب نیفتد!

 


رئیس‌جمهور در گزارش خود تصریح کرد «دنبال آشتی است و می‌خواهد با همه آشتی کند.» این رویکرد خوبی است، باید از آن استقبال کرد و این رویکرد متضمن وحدت ملی و وحدت نخبگان است. اما اگر اینطور است چرا دو سوم گزارش عملکرد قهر و کینه‌توزی با دولت گذشته است؟ این با دنبال آشتی‌بودن نمی‌خواند. نقد دولت گذشته حق است، باید از آن دریغ نکرد اما نقد با گوشه و کنایه، طنز و هجو از سوی رئیس دولت که باید سخن او مقوم وحدت ملی باشد چه معنی دارد؟
سردبیر روزنامه رسالت ضمن ارائه این پرسش‌ها به نقد گزارش رئیس‌جمهور درباره عملکرد صد روزه دولت پرداخت و نوشت: آقای روحانی فوری‌ترین کار دولت را تامین کالاهای اساسی دانست. برخی از روزنامه‌های دوم‌خردادی از این گزارش تیتر زدند که تنها سه روز گندم داشتیم! به نظر می‌رسد در این مورد شعور مخاطب نادیده گرفته شده است. تامین کالاهای اساسی برای کشور چیزی نیست که با 4 یا 5 روز تدبیر قابل حل باشد. مساعی دولت گذشته در انباشتن انبارها نادیده گرفته شده است.
این کارشناس اقتصادی افزود: آقای روحانی دوباره موضوع خالی بودن خزانه را مطرح کردند. متاسفانه خبرنگاران یا مجریانی که آنجا بودند یک کلمه به نقدهای مشفقانه‌ای که به این سخن در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شده بود، اشاره نکردند. خزانه کشور محل دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت است. صفر بودن آن حتی منفی بودن آن دلیل بر خالی بودن آن نیست. حال آنکه رئیس‌جمهور اذعان دارند وقتی خزانه را تحویل گرفتند به اصطلاح مانده حساب آن 1280 میلیارد تومان بوده است. آشکارترین دلیل نادرست بودن این ادعا این است که دولت طی هشت ماه گذشته پرداخت‌های خود را سر موعد عمل کرده است. اگر خزانه خالی بود که کارمندان دولت و قضات و نیروهای لشکری و کشوری باید می‌رفتند خانه می‌نشستند تا دولت برود دنبال خزانه پر. از سوی دیگر رئیس‌جمهور محترم گله خزانه خالی را دارند، از طرف دیگر در همین گزارش وعده دو بسته کالایی را تا پایان سال، به اقشار کم‌درآمد می‌دهند. اگر خزانه خالی و دولت با کسری روبه‌روست این دو بسته کالایی را آن هم بدون مصوبه مجلس از کجا می‌خواهند بدهند؟
در ادامه این تحلیل آمده است: رئیس‌جمهور از موضوع کسری یارانه‌ها در سال جاری گفتند. بدون اینکه برای ادعای خود سندی ارائه دهند. منتقدین دراین‌باره سند ارائه داده‌اند که دولت کسری ندارد. اما نه رئیس‌جمهور، نه مسئولین مربوط در این مورد حاضر نشدند توضیح دهند. منتقدین به طور شفاف گفتند مهم‌ترین منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها فروش نفت خام در داخل، میعانات گازی و نفتی و گاز طبیعی است جمع جبری این سه قلم براساس صورت‌های مالی شرکت ملی نفت نه تنها پاسخگوی تامین منابع قانونی هدفمندی یارانه‌هاست بلکه مقدار زیادی هم مازاد دارد که دولت باید به عنوان درآمد عمومی به خزانه‌ واریز کند. اما رئیس‌جمهور همه این نقدها را نادیده گرفت و پاسخی به آن نداد و حرف خود را در مورد کسری یارانه‌ها تکرار کرد.
انبارلویی در ادامه نوشت: رئیس‌جمهور محترم مطالبی در مورد مهار تورم و کنترل حجم نقدینگی مطرح فرمودند، که در خور تقدیر است. اما مردمی که هر روز برای خرید به بازار می‌روند، می‌توانند در مورد این توفیق دولت در کنترل گرانی، تورم و... داوری کنند.
انبارلویی همچنین خاطر نشان کرد: سه تن از مجریان صدا و سیما در این گزارش، رئیس‌جمهور را یاری کردند. متاسفانه برخلاف اصول حرفه‌ای خبرنگاری گزارش یکصد روزه را تبدیل به یک گفتگوی خودمانی کردند و آن را از مرتبت «دیالوگ» به «مونولوگ» فرو کاهیدند.

 


با نهایت تأسف مطلع شدیم آقای غلامعلی ابراهیم‌زاده در دفتر نمایندگی کیهان در هادیشهر دارفانی را وداع گفته است. ضمن تسلیت به خانواده محترم ایشان برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10