نگرانی فرهنگی! |
|
وزیر امور خارجه: پذیرش پروتکل الحاقی به نظر مجلس بستگی دارد |
|
درمکتب امام |
|
خوان حکمت |
|
ژنو 2 و توسعه روابط اقتصادی محور رایزنیهای نخستوزیر سوریه در
تهران |
|
زاکانی: باید مراقب تلههای انفجاری 1+5 باشیم |
|
باهنر: همه تحریمها هم رفع شود تورم حل نمیشود |
|
صالحی: میتوانستیم توافقنامه ژنو را قویتر تهیه کنیم |
|
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس: افرادی که در فتنه 88 آسیب جدی به کشور
وارد کردند باید مسئولیت آن را بپذیرند |
|
عضو کمیسیون برنامه و بودجه: تعداد نمایندگان مجلس به 310 نفر
میرسد |
|
|
|
|
پژمان کریمی در یک جامعه دینی، نظارت و تصدیگری دولت در حوزه فرهنگ، تا چه
اندازه مفید فایده است؟ آیا اساساً در حوزه فرهنگ، دخالت دولت چه در بعد تولیدی
و چه در حیطه نظارت پسندیده و مؤثر و مفید به حال فرهنگ است؟ ممکن نیست در جامعه
مبتنی بر آموزهها و معرفت دینی- الهی، در جامعهای که قرار است «اخلاق» مبنای
تعاملات اجتماعی، نهاده شود، فرهنگ، قطعهای، مقولهای، زمینهای و موضوعی جدا
افتاده فرض شود. فرهنگ بانی اخلاق و اخلاقیات است، خوب و بد! فرهنگ بسته به
شاخصها و مؤلفههای دینی، مشی و تعاملات فردی و اجتماعی را طراحی و القاء میکند.
فرهنگ محصولاتی دارد مانند شعر، داستان، نمایش و... که کار مهندسی ذهن و نگاه فردی
و جمعی را انجام میدهد. فرهنگ خوب یا بد، الهی و غیرالهی، محصولات فرهنگی خوب و
بد، مبتذل و فاخر یا بالنده، مناسبات و ساختارهای فکری و ساختها و ساحتهای سیاسی و
اجتماعی و اقتصادی را طراحی و پیشنهاد و اجرا میکند. انقلاب اسلامی ایران در
سال 57، محصول فرهنگ منبعث از آموزههای دینی بود. انقلابی بزرگ که شئون سیاسی،
اجتماعی و اقتصادی را دچار دگرگونی کرد. در واقع؛ انقلاب اسلامی مصداق و تجلی اهمیت
و کار ویژه فرهنگ در ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است! از اینرو مقوله
فرهنگ، چه در بعد مؤلفه و چه در زاویه محصولات، نمیتواند بیرون از نگاه و اراده
همه اجزای جامعه و سیاستگذاران سیاسی یا بهتر بگوئیم حاکمیت ارزیابی شود؛ در همه
دنیا و در همه اعصار به ویژه در جامعه دینی- اسلامی، در جامعه اخلاقگرا. چون اگر
فرهنگ از طرف حاکمیت دینی و اجزای جامعه دینی مانند صنوف، طبقات اجتماعی و نهادهای
سیاسی و اجتماعی، به حاشیه رانده شود، تحریم شود، و به خود واگذار گردد، یعنی منبع
و وسیله و اشاعه و ماندگاری مبانی اخلاقی و معرفتی ]= معرفت الهی[ نادیده گرفته
میشود و فضا برای تحریف و واژگونهنمایی و در نهایت نابودی فرهنگ دینی فراهم
میشود. باید گفت؛ چه هنرمندان بینسبت با دین و فرهنگ دینی و چه رسانههای
معاند با شریعت اسلامی، فرهنگ دینی را تحمل نمیکنند. آنها در پی دستیابی به منافع
نامشروع خوداند و فرهنگ دینی مانع آنها و دیواری در برابر فرهنگ مهاجم غیر دینی
است. زیرا فرهنگ دینی در پی الگودهی در زمینه اخلاقی، گسترش طاغوتستیزی و در
تعقیب شایع شدن این فرهنگ در همه جهان است! اما چه وقت میتوان از فرهنگ دینی
پاسداری کرد؟ چه وقت میتوان مبانی و شاخصها و ماهیت تار و پود فرهنگ دینی را
عرضه کرد؟ مطمئناً وقتی عرصه فرهنگ دینی به درستی معرفی شود، اراده تدوین و اشاعه
آن دیده شود، حواشی آن از عناصر نامطلوب و ضد فرهنگ زدوده گردد و سیاستهایی یکسان
به عنوان سیاستهای کاربردی و نظارتی بر فرهنگ متصور شود. این اتفاقها چگونه
میافتد؟ وقتی قدرتی چون حاکمیت دینی به دخالت فرهنگی دست یازد! پس، این حرف
عجیبی است که میتوان فرهنگ را به دور از دخالت و نظارت دولت یا حاکمیت مدیریت کرد!
چهارشنبه گذشته؛ رئیس جمهور گرامی در گزارشی از عملکرد 100 روزه خود، تأکید بر
برداشتن چتر امنیتی از روی سر فرهنگ داشت! در پاسخ باید گفت؛ آقای رئیس جمهور!
نخست اینکه، نظارت دولتی یا حاکمیت، به معنای ایجاد و شیوع جو امنیتی نیست! دوم؛
سپردن کار به دست هنرمندان و اعمال امنیت حرفهای و... نه در شرح وظایف هنرمند
میگنجد و نه به بهانه آن میتوان نسبت «دولت اسلامی و فرهنگ» را نادیده گرفت.
سوم؛ با کدام استدلال باید فرهنگ و دولت و دولت و فرهنگ، مجزا تلقی شوند؟
نگارنده بر آن نیست که دولت باید هنرمندان را تبدیل به کارمندان خود کند! در
تولیدات فرهنگی سرمایهگذار اصلی شود و مدیریت فرهنگی را به عناصر غیر هنرمند
بسپارد و...! اما! دولت باید استراتژی فرهنگی را طراحی، تدوین و ارائه کند؟
کدام دولت از جمله دولت فعلی، دست به این کار سترگ زده است؟ دولت باید نظارت
کند! اما دولت فعلی، چنان که اشاره شد، نظارت را به معنای اعمال جو امنیتی،
قلمداد کرده است! نظارت یعنی تشخیص سره از ناسره با مبنای قانون منبعث از دین!
بلبشو بودن عرصه فرهنگ، نهادینه شدن لیبرالیسم فرهنگی و ترویج اباحهگری در آثار
هنری- فرهنگی، ثمره تضعیف نظارت و یا نبود نظارت است. آیا دولت در ذیل عنوان
زدودن زمینه و چتر امنیتی، رفتن فضای فرهنگی به سوی هرج و مرج و نفی فرهنگ دینی را
میپسندد؟ رئیس جمهور محترم! شما از سپردن امور به هنرمندان سخن گفتید! قطعاً
هنرمندان باید در گرداندن چرخ فرهنگ جامعه مشارکت کنند اما کدام هنرمندان؟ هنرمندان
متعهد؟ هنرمندان سکولار و مخالف با مبانی نظام برآمده از اللهاکبرها و خون شهیدان.
برخی از هنرمندان بیماهیت سکولار، اساسنامه خانه سینما را تغییر دادند تنها با هدف
حذف بند «التزام به تقوا»! همینها یک نهاد صنفی را تبدیل به باشگاه سیاسی و حامی
مخالفان فرهنگ و نظام اسلامی کردند! اصلاً ملاکهای گزینش گردانندگان عرصه فرهنگ
در غیاب حاکمیت چیست؟ چرا ملاکها عرضه نمیشوند؟ چون وجود ندارند! چون هنوز
ما فرق شعار تبلیغاتی- آن هم از نوع غیر مستدل- را با سیاستگذاری نمیدانیم! به
هر روی، نگاه دولت یازدهم نسبت به گونه و میزان دخالت دولت در عرصه فرهنگ
نگرانکننده است. فرهنگ، مقولهای نیست که هزینه «آزمایش و خطای» آن ناچیز
ارزیابی شود. گاه یک مهرهچینی و یک حرکت اشتباه، به قیمت انحراف اذهان و گسترش
آوار و آسیبهای فرهنگی تمام میشود! و یک نکته دیگر! به گفته یکی از
نویسندگان؛ چه خوب بود- جناب رئیس جمهور- که به برخی از مصادیق امنیتی بودن فضای
فرهنگ که جنابعالی مدعی واقعیت آن هستید، اشاره میفرمودید! چه خوب بود چشم بر
تولیدات فرهنگی این سالها نمیبستید و میدیدید که باز به گفته همان نویسنده
ارجمند، چه کسانی به راحتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر کتاب گرفتند،
همانها که سالهاست علیه ایران و نظام دینی هتاکی میکنند! آقای رئیس جمهور! بیاییم
مستدل و مستند ادعا کنیم؟
|
|
|
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: تصمیمگیری درباره پذیرش پروتکل
الحاقی در اختیار مجلس است و مجلس نیز در سایه منافعی که تا زمان تصمیمگیری در این
باره نصیب کشور میشود، تصمیمگیری خواهد کرد. ظریف جمعه شب در یک نشست خبری در
حاشیه دیدار خود با مراجع و علمای قم، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره سرنوشت
توافق ژنو در صورت عدم تصویب پروتکل الحاقی از سوی مجلس گفت: حق مجلس در پذیرش یا
عدم پذیرش پیوستن ایران به پروتکل الحاقی محفوظ است و زمانی که به مرحله تصمیمگیری
درباره آن برسیم، مجلس براساس مجموعه امکانات و امتیازاتی که کشور کسب کرده است، در
این مورد تصمیمگیری میکند. ظریف افزود: ما هیچ چیز مخفی نداریم و همه دنیا
میدانند که ما بدنبال تولید سلاح هستهای نیستیم چرا که این کار علاوه بر فتوای
رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحریم ساخت و استفاده از سلاح هستهای، کاری غیر انسانی و
غیراسلامی است. وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما بدنبال کسب افتخار برای جمهوری
اسلامی از طریق ارائه گفتمان جدید و عزت ملت ایران هستیم، این کار را با ساخت سلاح
نمیشود ثابت کرد و ما هم نمیخواهیم چنین کنیم. ظریف با بیان این که در گذشته
نیز ایران به مدت دو سال به پروتکل الحاقی پیوسته بود، افزود: کشور ایران چیزی برای
پنهان کردن ندارد و غربیها هر چه بیشتر در کشور جست و جو کنند، بیشتر به حقانیت ما
پی خواهند برد. وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز براساس ارزیابی که از حسن نیت
طرف غربی خواهد داشت، در مورد الحاق ایران به این پروتکل تصمیمگیری میکند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: درصد غنیسازی با توجه به نیاز کشور در زمینههای مختلف
توسط ایران تعیین میشود و تنها جزئیات آن قابل مذاکره است. ظریف افزود: هدف از
طراحی گام اولیه که آن را «برنامه اقدام» نامگذاری کردهایم، رسیدن به ثبات و وضعیت
توافق دائمی است تا در آن پرونده هستهای ایران کاملاً عادی شود. وی ادامه داد:
تمام مذاکرات ما با طرف غربی و در هر مرحلهای که باشد، حتماً شامل برنامه غنیسازی
خواهد بود و اصل غنیسازی غیرقابل مذاکره است. ظریف همچنین گفت: تنظیم روابط با
کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از برنامههای اصلی سیاست
خارجی دولت یازدهم است. وی گفت: دلیلی برای نگرانی کشورهای عربی نمیبینیم و فکر
میکنیم که این نگرانی از مشکلی ساختگی که منشأ ایجاد آن نیز رژیم صهیونیستی است،
ناشی میشود. ظریف افزود: رژیم صهیونیستی بعنوان نا امن کننده واقعی منطقه برای
فرافکنی توجهات جهانی از 200 کلاهک هستهای که در اختیار دارد، اقدام به ایران
هراسی در منطقه میکند. وی ادامه داد: رژیمی که همه باید نسبت به آن حساس باشند،
رژیم صهیونیستی است که برای پیشبرد نیات غیرانسانی خود و انحراف افکار عمومی جهانی،
از سیاستهای ددمنشانه استفاده میکند. ظریف گفت: هدف اصلی مذاکرات بهبود روابط
با آمریکا نیست بلکه ایران بدنبال حل مشکل هستهای خود است. وی با بیان اینکه مردم
ایران از آمریکا و غرب سابقه خوبی در ذهن خود ندارند، افزود: مردم ایران از دست
آمریکا ناراحت و حتی خشمگین هستند و اعتمادی به آنان ندارند. ظریف گفت: با این
حال، مذاکرات هستهای، آزمایشی تاریخی و فرصتی بیسابقه در اختیار غرب گذاشته است
تا ذهنیت ایرانیان را نسبت به خود اصلاح کند و گامهای مثبتی در این راه بردارد.
وی گفت: غرب میتواند در این فرصت از بیاعتمادی مردم و مسئولان نظام نسبت به خود
بکاهد و باید ببینیم در عمل چه اتفاقاتی میافتد تا زمینه برای همکاریهای بیشتر
فراهم شود. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه فعلاً تحریمها ترک خورده و
در سراشیبی قرار گرفته است، افزود: مرحله اولیه مذاکرات و توافقات اولیه مرحله آسان
کار است و مرحله دشوار مذاکرات هنوز آغاز نشده است.
|
|
|
پیامبران برای دفع ظلم ظالمان آمدهاند نبی مبعوث است برای این که: -
قدرتمندهایی که به مردم ظلم میکنند، پایه ظلم آنها را بشکند. و این کنگرههای
ظلم که با زحمت این بیچارهها، به خون دل این بیچارهها و به استثمار گرفتن این
مردم ضعیف این پایههای قصر به بالا رفته و کنگرههایش (را بشکند). آمدن پیغمبر
اکرم (ص) برای شکستن این کنگرهها و فرو ریختن این پایههای ظلم بوده است. آئین
انقلاب اسلامی - ص 45
|
|
|
تأثير واقعه کربلا بر بيداري جامعه اگر وجود مبارك ابي عبدالله در همان
مدينه قيام و مبارزه مي كرد، حضرت را يا شهيد يا مسموم مي كردند و قبر مطهرش هم
نظير آن 4 قبور ائمه بقيع به صورت يك مخروبه در ميآمد؛ ديگر كربلا و پيام كربلا و
نهضت عاشورا و آن شور و شوق را به همراه نداشت! الآن همه آن ذوات قُدسي كه در بقيع
آرميده اند، هر كدامشان ميتوانند محور حركت باشند، امّا هيچ خبري نيست! اگر وجود
مبارك ابي عبدالله در خود مدينه قيام مي كرد، آن هم به همين سرنوشت مبتلا مي شد.
گذشته از اينكه عراق متوجه نمي شد، مكه متوجه نمي شد، شام هم متوجه نمي شد كه
اوضاع چه خبر است ! لذا وجود مبارك ابي عبدالله(ع) با قافله حركت كرد و مردم مدينه
و اطراف مدينه را با مصاحبه و مناظره و گفتگو هدايت كرد؛ از مدينه تا مكه تقريباً
80 الي 90 فرسخ است، در اين مدت هر كه را ديدند با او سخن گفتند يا نامه نوشتند
براي كساني يا مصاحبه كردند يا پيام دادند؛ اين فلات را روشن كردند. وقتي وارد
مكه شدند ، از همان اوّل به قصد عمره مفرده وارد شدند، نه به قصد حج كه حج را
تبديل به عمره كرده باشند! از همان اوّل به قصد عمره مفرده وارد شد و هيچ گاه قصد
عرفات و مشعر و مِنا نداشت؛ لذا در روز تَرويه حركت كرد، از مكه خارج شد؛ نه اينكه
حجّش را به عمره تبديل كرده باشد! و همه افرادي كه آمده بودند در مكه، آنها را
روشن كرد حماسه عاشورا و بيداري جامعه اسلامي از مكه تا كوفه كه تقريباً 300
فرسخ بود، وجود مبارك ابي عبدالله پشت سر هم نامه نوشت، مصاحبه كرد، همه را روشن
كرد. آن حضرت بخش وسيعي از خاورميانه، يعني مدينه و مكه و عراق را روشن كردند.
مانده محور سياست مملكت كه شام بود، آن را با سر مطهر خودش و با بچهها رفت و روشن
كرد. لذا طولي نكشيد كه دركلّ خاورميانه بعد از 3ـ4 سال خبر به همه رسيد، جريان
قيام مختار مطرح شد و اَموي سقوط كرد وگرنه بنياميّهاي كه خاورميانه در اختيار
آنها بود به اين آسانيها از بين نميرفتند! آن روز با نداشتن هيچ كدام از
اين امكانات، حضرت همه اين 3ـ4 منطقه را روشن كرد. لذا بعدها فهميدند كه چرا زنها
و بچهها بايد بروند! وجود مبارك زينب كبري با آن سخنراني حادّي كه در مجلسَين
دولت اَموي كرد، وضع را منقلب كرد؛ هم در كوفه، هم در شام. البتّه گريه ميكردند،
آنجا كه بايد گريه كنند؛ رَقَّتْ وَ بَكَت هست؛ امّا در آن مناظرههاي سياسي سخن از
بَكَتْ وَ رَقَّت نبود! آنجا سخن از گريه نبود، آن وقتي كه بايد مناظره بكند و
احتجاج بكند و سياستمدارانه مجلسَين كوفه و شام را اداره بكند، گريه نبود! بعد
البتّه در تنهایي خودشان گريه ميكردند. با قیام امام حسین(ع) خاورميانه روشن
شد. تا سالهاي متمادي هر كس ميخواست قيام بكند، به بهانه وجود مبارك ابي عبدالله
قيام ميكرد. كار به قدري بالا گرفت كه بسياري از همين سياستمداران آمدند، گفتند:
كربلا كه درست نبود، مگر ممكن است كسي حسين بن علي را بكشد؛ جريان حسين بن علي مثل
عيساي مسيح است كه خدا او را به آسمان برد، همين سخنرانيهاي زينب باعث شد؛ همين
سخنرانيها و قيام سيّدالشهداء و قرآن خواندن سر مطهر باعث شد. سعيد بن
عبدالله، نمونهاي از پرورشيافتگان مكتب حسيني امّا وجود مبارك ابي عبدالله
افرادي را تربيت كرد كه اين افراد براي هميشه ماندگارند! اينكه حضرت امير فرمود:
اَلعُلَماءُ باقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهر(1) و قرآن كريم میفرماید: شهداء باقياند:
لا تَحسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبيلِاللهِ (2) كَذا، لا تَقُولُوا لِمَنْ
يُقتَلُ فِي سَبيلِ الله (3) كَذا، ماندگارند؛ كساني را وجود مبارك ابي عبدالله
تربيت كرد كه از همه چيز گذشتند و خيليها را به همراه آوردند. وقتي روز عاشورا
وجود مبارك ابي عبدالله هنگام ظهر خواست نماز بخواند، اجازه ندادند! سعيد بن
عبدالله عرض كرد: اين افتخار را به من بده كه من بشوم سپر و جلو بايستم و شما نماز
بخوانيد و تيرها را به جان بخرم. سعيد بن عبدالله كي بود؟ اينها جزو خواص
شهداي كربلا بودند. سعيد بن عبدالله عرض كرد: من تعهد كردم نسبت به شما وفادار
باشم، من 1200 فرسخ راه آمدم تا خون بدهم! آن روز 1200 فرسخ، يعني 6ـ7 هزار
كيلومتر، آن هم راه نا اَمن! گفت: يَا بنَ رَسُولِ الله! من از كوفه آمدم مکه، نامه
مردم كوفه را به عرض شما رساندم، اين شد 300 فرسخ. شما دستور داديد در صحابت حضرت
مسلم كه نماينده شماست از مكه بيايم كربلا، اين شد 600 فرسخ. بار سوّم نامه مبارك
مسلم بن عقيل را كه نوشته، من از كوفه گرفتم، آوردم؛ به حضور شما رساندم، شد 900
فرسخ. بار چهارم پاي ركاب شما، از مكه آمدم تا اين منطقه كوفه و كربلا، شد 1200
فرسخ؛ اين بايد حقّ من باشد كه من جلو بايستم، شما نماز بخوانيد، اين تيرها به من
بخورد. ممكن است ديگران بخواهند، ولي اين مال من است! حضرت فرمود: عيب ندارد. وجود
مبارك ابي عبدالله شروع كرد به نماز خواندن، آن هم به شدّت خوف كه نماز زود بايد
تمام بشود، زود هم تمام شد؛ در ملك خودش هم نماز خواند، خود حضرت كه وارد اين
سرزمين شد، اوّل اين سرزمين را خريد كه من در ملك خودم دفن بشوم. زائران من هم در
كنار من مهمان من باشند، همه آن منطقه را خريد. سعيد بن عبدالله جلو ايستاد تا
اين تيرها را بگيرد. 12چوبه تير از هر طرف كه آمد، او گرفت ؛ با دست گرفت، با سينه
گرفت، با پهلو گرفت؛ حالا نماز حضرت در آستانه تمام شدن است. يك تير از كناري پر
كشيد، سعيد ديد كه اگر دير بجنبد، ممكن است اين تير به حضرت برسد؛ صورتش را جلو
آورد و اين تير را با صورت گرفت و ديگر رَمقي نماند. عرض كرد: يَا بنَ رَسُولِ
الله! آيا به عهدم وفا كردم؟! فرمود: آري، تو به عهدت وفا كردي. تو در بهشت در
پيشاپيش مایي. ارتباط بيداري جامعه اسلامي با نهضت حسيني وجود مبارك ابي
عبدالله اينها را هدايت كرد، اينها را پروراند و نتيجه هم گرفت. يعني مكه را روشن
كرد، عراق را روشن كرد، مدينه را روشن كرد ؛ با بچههاي خود، با سر مطهر، با
سخنراني، با قرآن، وضع شام را روشن كرد و نتيجه گرفت. لذا الآن هر جا سخن از قيام و
دفاع از مظلومان است، سخن از كربلاست. بيانات حضرت آيتالله جوادي آملي (دام
ظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار
مختلف مردم ـ قم؛ دي 1387 ______________________________ (1) نهجالبلاغه /
خ 147 (2) آل عمران / 169 (3) بقره /154 خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر میشود.
|
|
|
رایزنی درباره نشست بین المللی ژنو 2 برای حل بحران سوریه و تقویت راههای گشترش
روابط دوجانبه از مهم ترین محورهای سفر نخست وزیر سوریه به ایران است. به گزارش
پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری نخستین دور مذاکرات هیاتهای عالی رتبه ایران و
سوریه صبح دیروز به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور و وائل الحلقی نخست
وزیر جمهوری سوریه در تهران برگزار شد. معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه
سوریه در صف اول خط مقاومت قرار دارد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است
تنها راه برای حل بحران سوریه راه حل سیاسی است و امروز همه کشورهای منطقه و جهان
به درستی این مسیر پی بردهاند.وی اضافه کرد: تهران با دموکراسی گزینشی مخالف است،
زیرا مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارند و هیچ کس نمیتواند به آنها بگوید که
چه کسی بر آنها حکومت کند و یا چه کسی نامزد انتخابات شود. معاون اول رییسجمهور
تصمیم بشار اسد در موافقت با موضوع نابود کردن تسلیحات شیمیایی را مدبرانه و راهی
در جهت دور کردن جنگ از این کشور توصیف کرد. جهانگیری حمایت از ملت سوریه در برابر
تروریستها و فشارهای خارجی را سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست. وائل
الحلقی نخست وزیر سوریه نیز در این نشست ضمن تبریک به رهبری، دولت و ملت ایران به
خاطر موفقیت در دستیابی به توافق هسته ای با کشورهای 1+5 گفت: موفقیت شما نتیجه
دیپلماسی هوشمند و خردمندانه و پایداری ملت ایران بر حقوق خود در استفاده صلح آمیز
از انرژی هسته ای است. وائل الحلقی در ادامه با تشریح مذاکرات پیشین دو کشور در
حوزه های مختلف ابراز امیدواری کرد این سفر زمینه ساز همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر
در این عرصه ها شود. وی با اشاره به تجارب شرکت های ایرانی گفت: دمشق تمایل دارد
شرکت های ایرانی در مرحله پس از بحران کنونی و بازسازی سوریه حضوری گسترده درآن
کشور داشته باشند. در این نشست طرفین پیرامون نحوه همکاری ها بر سر حضور شرکت
های دولتی و خصوصی ایران در حوزه های زیربنایی سوریه و راه های همکاری های بیشتر
بویژه پس از رفع بحران در آن کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. نخست
وزیر سوریه دیروز همچنین با علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز
دیدار و در باره مسایل دوجانبه گفت و گو کرد.
|
|
|
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تهدیدهای خطرناک
بیانیه 1+5 را مورد توجه قرار ندهیم، بیانیه بلای جانمان خواهد شد، تاکید کرد: درون
این توافقنامه تلههای انفجاری تعبیه شده است و باید مراقب باشیم. علیرضا زاکانی
نماینده مجلس در هفتاد و سومین نشست فرهنگی اساتید بسیجی تهران بزرگ که در دانشگاه
تهران برگزار شد، با اشاره به توافق ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: این بیانیه در
دل خود نکات مثبت و فرصتهای خوب و در عین حال تهدیدهای خطرناک را دارد. اگر
تهدیدهای خطرناک را مورد توجه قرار ندهیم بیانیه بلای جانمان خواهد شد، چرا که درون
آن تلههای انفجاری تعبیه شده است و باید مراقب باشیم. دبیرکل جمعیت رهپویان با
بیان اینکه طرف مقابل دنیا را به خوب و بد تقسیم کرده است، گفت: ایران نماینده جبهه
حق و آمریکا نماینده جبهه باطل است. زاکانی تاکید کرد: غنیسازی مهمترین بخش
فناوری هستهای است و امروز نسل اول آن بومی شده است و نسل دوم را هم ساختهایم.
نشان دادیم میتوانیم روی پای خود بایستیم. نماینده مجلس با بیان اینکه مفاد
بیانیه ژنو قابل تامین است، اظهار داشت: آمریکاییها قبلا به ما پیشنهاد معامله
نمیدادند وقتی پیشنهاد دادند که غنیسازی 20 درصد به بالای 200 کیلو رسید.
دبیرکل جمعیت رهپویان با اشاره به اینکه آمریکا امروز با تحریم علیه ما سودی
نمیبرد، افزود: آنها امروز در درون به فروپاشی رسیدند. آبرویشان در جهان رفته
است و امروز مجبور شدند پای قرارداد را امضا کنند. آنها همانهایی بودند که در
گذشته خواستار تعطیلی فردو شده بودند اما امروز پای قرارداد را (توافقنامه) را امضا
کردهاند. وی خطاب به اساتید بسیجی تاکید کرد: اگر مفاد بیانیه را بخوانید متوجه
خواهید شد که طرف مقابل با چه ظرافتی این بیانیه را تنظیم کرده است؛ البته به
اعتقاد بنده آنها به همین بیانیه نیز عمل نخواهند کرد. با این حال موقعیت خوبی
فراهم شده است. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان بسیج اساتید کشور، دبیرکل جمعیت
رهپویان ادامه داد: عدهای رفع مشکلات اقتصادی را در گرو مسائل بینالمللی میدانند
در حالی که ما معتقدیم راه اساسی مصونیت در درون کشور است.
|
|
|
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت اگر بگوید همه تورم مربوط به
تحریم است، چنانچه همه تحریمها هم رفع شود، تورم حل نخواهد شد. محمدرضا باهنر
در خصوص شعار اعتدال آقای روحانی در زمان انتخابات گفت: انتظارها از دولت آقای
روحانی، انتظار اعتدال است. در اینکه او در این 100 روز چه کار کرده و از نیروهای
معتدل در بین وزرا و استانداران استفاده کرده یا خیر، دو حاشیه وجود دارد. اول
اینکه آقای روحانی گفته بود که من فراجناحی هستم و این به معنای آن است که از
معتدلین دو جریان باید استفاده شود در حالیکه چنین چیزی دیده نمیشود و عموما از یک
جریان استفاده شده است. وی در ادامه افزود: حاشیه دومی که بنده چند دفعه درباره
آن صحبت کردهام این است که به نظرم اگر از دولت آقای روحانی این تغییرات وسیع سر
نمیزد بهتر بود؛ در کشوری که یک حزب شکست میخورد و حزب دیگری روی کار میآید، فرض
کنید ما در کشور 150 تا 200 پست سیاسی داریم و طبیعی است که هر دولتی وقتی روی کار
بیاید این 200 پست سیاسی را تغییر داده و افرادی از جریان خود را روی کار میآورد
اما اگر این 200 پست بخواهند به عمق رفته و به 20 هزار و 50 هزار تغییر برسند،
تغییر اتوبوسی اطلاق میشود اما دیگر کار از این حرفها گذشته است. باهنر افزود:
من فکر میکنم آقای روحانی خیلی نیاز ندارد که کار سیاسی انجام دهد چون مسائل
مبتلابه این کشور اقتصادی است و همه نیز میدانند که مهمترین دغدغه مردم، اقتصاد
خانوار است. در حال حاضر مهمترین دغدغه خانوارها قیمتها و اشتغال است. اینکه دولت
آقای روحانی بخواهد به دنبال اعتدال و جواب دادن به شعارها برود باید روی همین
موضوعات متمرکز شود. وی در پاسخ به سوالی در خصوص گره زدن مشکلات اقتصادی به
تحریمها کار غلطی است یا خیر گفت: من معتقدم تحریمها علت تامه نیست. اما بخشی از
علت محسوب میشود حتی برخی موارد آنها را کمی کردهام مثلا بالای 16 درصد تورم در
کشور ما ساختاری و عدم تعادل بودجه عمومی دولت است و به دولتهای مختلف نیز ربطی
ندارد. البته به یک جراحی اساسی نیاز دارد و ما امید داریم که دولت آقای روحانی این
کار را کلید بزند؛ مجلس آمادگی دارد بودجه عمومی دولت را به سیستم بودجه عملیاتی
ببرد. اگر امروز شروع کنیم ممکن است تا چهار سال آینده مشکلات حل شود. مازاد بر آن
حدود 10 واحد از تورم ما به مسکن مهر باز میگردد چرا که مسکن مهر یک معضل جدی در
جلوی پای دولت است. باهنر در گفتوگوی تفصیلی خود با فارس با تاکید بر اینکه
وزیر علوم باید به رفتارهای خود پاسخ دهد خاطرنشان کرد: من به حرفهای اولیه آقای
روحانی برمیگردم یکی از شعارهای ایشان اعتدال بود؛ اما اینکه در وزارت علوم از
اصلاحطلبان استفاده شود یا اصولگرایان ممکن است بگویند اعتدال در هر دو طرف وجود
دارد اما اگر دست بنده بود قطعا وزارت علوم را به اصلاحطلبان نمیسپردم. دولت باید
حداقل به این اعتدال پایبند باشد. بخشی از تندرویهای دوران اصلاحات اتفاقات سال 78
بود لذا از آن زمان تا سال 92 خود دانشجویان و حتی دانشجویان سیاسی به این جمعبندی
رسیدهاند که با ساختارشکنی نمیتوان کارها را پیش برد. البته که دانشجو باید سیاسی
باشد و تحلیل کند و در نهایت باید گفت دانشگاه مرکز علم، فرهیختگان و نخبگان است،
حرکتهای تند دانشجویی برنخواهد گشت و مردم این روشها را دیگر برنمیتابند؛ اگر
قرار باشد اصلاحطلبان از نوع رادیکال دوباره دانشگاه را بگیرند، مجلس بسیار جدی
میایستد.
|
|
|
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که انجام غنیسازی 20 درصد در کشور مرهون
شهید شهریاری است، گفت: میتوانستیم در شرایط بهتری باشیم و به گونهای تفاهمنامه
ژنو را قویتر تهیه کنیم. به گزارش تسنیم، علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی
اتمی عصر دیروز در مراسم سالگرد شهید شهریاری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،
با اشاره به سوابق آشنایی خود با این شهید، گفت: در دوره دانشجویی با شهید شهریاری
آشنا شدم و متوجه شدم وی یک سرشت دیگری دارد و هرچند در زندگی عزیزان بسیاری را از
دست دادهام، اما هیچگاه خبری مانند شنیدن خبر شهادت شهریاری مرا متاثر نکرد.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل تاثرم این بود که میدانستم چه گوهری را از دست
دادهایم و بازیابی این گوهر بسیار مشکل است، خاطرنشان کرد: پس از شهادت وی توفیق
شرفیابی به حضور رهبر انقلاب را یافتم و به معظم له گفتم که اگر به شهید شهریاری
در تخصص علمیاش نمره ۱۰۰ بدهیم، به بهترین شخصی که در عرصه علمی کشور است به زحمت
میتوان نمره ۵۰ داد. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بارها گفتهایم در
بخشی از فرآیند غنیسازی ۲۰ درصدی تنها مرجع ما در برخی از مسائل شهید شهریاری بود،
یادآور شد: غیر از خود وی، مرجع بالاتری نداشتیم تا مسائلی را که به نتیجه میرسید،
ثابت کند. صالحی با بیان اینکه امروز ملت به تولید ۲۰ درصد غنیسازی افتخار
میکند، تاکید کرد: جوهر قلم شهید شهریاری از خون شهدا نیز برتر بود و شهریاری در
خاطرات ملت ایران ثبت شد. صالحی با اشاره به اینکه در حالی که ما به غنیسازی ۲۰
درصد احتیاج داشتیم و طبق پروتکل از آنها این تقاضا را مطرح کردیم، آنها شرط و
شروطی را تعیین کردند که حاکمیت ملی ما را زیر سوال ببرند و وقتی بیانیه تهران که
بنا بر اخبار موثق به خواست اوباما بود و میان ایران، ترکیه و برزیل بسته شد را
امضا کردیم، آنها این بیانیه را نیز نقض کردند و ۳ روز بعد قطعنامه مشهور تحریم را
به رای گذاشتند. وی با بیان اینکه طبق این تجربه ایران لجاجت نکرده و همواره
همراهی داشته است، یادآور شد: هرچه جلوتر رفتیم، خلف وعده آنها بیشتر شد. رئیس
سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: زمانی که شهید شهریاری به شهادت رسید ما تنها ۵ هزار
سانتریفیوژ داشتیم اما امروز با گذشت 3 سال این رقم به 19 هزار سانتریفیوژ رسیده
است. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به توافقنامه اخیر ایران و ۱+۵ و ابهامات
موجود در این زمینه، یادآور شد: علیرغم روشنگریهای مختلف باز ابهاماتی را مطرح
میکنند که باید تلاش کرد آنها را برطرف کنیم. صالحی با تاکید بر اینکه
میتوانستیم در شرایط بهتری باشیم و به گونهای این تفاهمنامه را قویتر تهیه
کنیم، تصریح کرد: این مسئله دلایلی دارد که دلایل آن را برای روزی که اقتضای تاریخ
و شرایط مهیا باشد، میتوان بازگو کرد. وی با بیان اینکه ما چیزی در توافق ژنو
از دست ندادیم و این ملت راه را باز کرد، تاکید کرد: مهمتر از همه چیز این است که
ملت اتمام حجت کرد و اگر طرف مقابل زیر حرفش بزند و عهدشکنی انجام دهد همگان به این
اعتراف میکنند که ملت و رهبر انقلاب ایران همه اقدامات را برای نشان دادن صلحآمیز
بودن برنامه هستهای ایران انجام دادند.
|
|
|
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در فتنه 88 آسیب جدی به کشور وارد شد،
تاکید کرد افرادی که این آسیبها را وارد کردند باید مسئولیت آن را بپذیرند.
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در نشستی خبری در آستانه سالروز شهادت
آیتالله مدرس، به ارائه گزارشی از اقدامات این مرکز و برنامههای آینده آن پرداخت
و اظهار داشت: در دوره جدید دولت، پیشنهاد اساسی ما این بود که یک سند همکاری بین
دولت و مجلس تهیه شود. نماینده شاهرود در مجلس ادامه داد: مرکز پژوهشها برای
حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور دو پیشنهاد را در بخش اقتصاد مطرح کرد، یکی بخش
بلندمدت و دیگری بخش کوتاهمدت، در بخش بلندمدت همان پیشنویس سند اصلاح مدیریت بخش
عمومی کشور را پیشنهاد دادیم که یکی از مهمترین سرفصلهای آن قوانین پولی و مالی
کشور است، باید بدانیم بانکهای ما حمایتکننده قوی بخش اقتصادی و بخش خصوصی
اقتصادی نیستند، دومین موضوع که در این سند در نظر گرفته شده اصلاح قانون
مالیاتهای مستقیم است. وی با بیان اینکه برای اولین بار در مرکز پژوهشهای مجلس
پیشنویس اساسنامه شرکت ملی نفت ایران تهیه شد، گفت: دوستانم زحمات زیادی برای تهیه
این پیشنویس متحمل شدند و هم اکنون این پیشنویس به کمیته تخصصی کمیسیون انرژی
مجلس برای طی مراحل قانونی و بررسی ارجاع شده است. باید اساسنامه شرکت ملی
پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و همچنین شرکت ملی گاز ایران نیز
تهیه شود اما اگر دولت لایحه این اساسنامهها را برای بررسی به مجلس تقدیم کند
بهتر است در غیر این صورت ما مجبوریم نسبت به تهیه این اساسنامهها اقدام کنیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به رویکرد دولت به وقایع سال 88 گفت: در فتنه 88
آسیب جدی به کشور وارد شد و کسانی که این آسیبها را وارد کردند باید مسئولیت آن
را بپذیرند.
|
|
|
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طرح افزایش
20 نفری نمایندگان در صحن مجلس مطرح است و تعداد نمایندگان مجلس به 310 نفر افزایش
مییابد. عزتالله یوسفیانملا نماینده آمل در مجلس با اشاره به افزایش تعداد
نمایندگان مجلس اظهار داشت: در اصل 64 قانون اساسی تصریح شده تعداد نمایندگان مجلس
با در نظر گرفتن عوامل جمعیت، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها پس از هر 10 سال اضافه
شود. وی افزود: در این اصل آمده که 20 نماینده میتواند پس از سپری شدن این مدت
به جمع مجلسیها افزوده شود. یوسفیانملا تصریح کرد: با این وجود براساس قانون
باید هر 10 سال یک بار حدود 20 نفر به تعداد نمایندگان مجلس افزوده شود که با
احتساب این تعداد، اعضای خانه ملت که هماکنون 290 نماینده است به 310 نفر افزایش
مییابد. نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس در گفتوگو با فارس با تاکید اینکه
هماکنون طرح اضافه شدن نمایندگان در صحن مجلس مطرح است، عنوان کرد: با وجود تعداد
استانهای کشور بر تعداد نمایندگان همه استانهای کشور اضافه نمیشود و تنها چند
استان در این بین جای میگیرند.
|
|