(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 آذر 1392 - شماره 20653

همایش بین‌المللی صنعت خودرو با حضور 20 کشور در تهران برگزار شد
کوتاه اقتصادی
بلومبرگ اعلام کرد
بورس تهران در خاورمیانه پربازده‌ترین است
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد
دلایل کاهش کشت گندم
مدیرعامل ایرا‌ن‌خودرو: همکاری پژو با ایران مجددا آغاز می‌شود
با کاهش 3 درصدی نسبت به مهرماه تورم آبان ماه 9/35 درصد اعلام شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان: خرید و فروش مسکن ویژه تهران از سال آینده آزاد می‌شود
حضور 300 شرکت دولتی و خصوصی در نمایشگاه راه و شهرسازی
   


اولین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با حضور فعالان خودرو سازی20 کشور در تهران برگزار شد.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری دیروز در مراسم افتتاح اولین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در تهران گفت: مرکز دیده‌بان شاخص‌های مهم اقتصادی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل خواهد شد تا شاخص‌های مرتبط با کسب و کار را رصد کند.
وی افزود: به زودی آئین‌نامه‌های مربوط با تشکیل این مرکز به تصویب هیأت دولت خواهد رسید.
معاون اول رئیس جمهور، هدف از تشکیل مرکز دیده‌بان شاخص‌های مهم اقتصادی را حرکت تمامی دستگاه‌های کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار اعلام کرد.
جهانگیری گفت: تمام تلاش دولت این است که نهایت آرامش را به فضای اقتصادی کشور برگرداند، چرا که هیچ فعالیت اقتصادی در زمانی که عدم اطمینان بر اقتصاد حاکم باشد، شکل نخواهد گرفت.
معاون اول رئیس جمهور افزود: یک سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی باید بداند که حداقل برای کوتاه مدت وضع تورم و نرخ ارز و سایر شاخص‌های اقتصادی به چه صورت است، این در شرایطی است که متأسفانه در دو سال اخیر حتی در برخی روزها سیاست‌های دولت قابل پیش‌بینی نبود و قیمت ارز و دیگر شاخص‌ها روند نگران کننده‌ای را دنبال می‌کرد.
وی تصریح کرد: برای اینکه ثبات در اقتصاد ایجاد شود، هدف‌گذاری اولیه دولت این است که نرخ تورم را کنترل کند. براین اساس نرخ تورم 40 درصدی در یکسال منتهی به شهریور سال 92 بسیار تکان دهنده بود که این امر صحبت از تولید و سرمایه‌گذاری را مشکل می‌کرد.
به گفته جهانگیری، هم اکنون ثبات و آرامش به بازار بازگشته و تورم روند نزولی به خود گرفته ضمن اینکه کاهش تورم نقطه‌ای نیز قابل ملاحظه است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال روند تورم را بهبود بخشیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه از حمایت دولت از صنایع خودروسازی خبر داد و افزود: دولت انتظار دارد که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به روزهای شکوفایی خود بازگردد، این در حالی است که دولت آگاهی دارد که صنعت خودرو در شرایط فعلی با چالش‌های زیادی مواجه است و قیمت تمام شده، کاهش تولید و کاهش روند سودآوری، نحوه تأمین مالی و کیفیت با مشکلاتی مواجه است.
انتقاد وزیر صنعت
از کیفیت خودروهای داخلی
وزیر صنعت از خودروسازان خواست خود را به کلاس جهانی ارتقا داده و کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند. محمدرضا نعمت‌زاده در همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: مشتریان ولی نعمتان خودروسازان هستند؛ اگر مشتریان خودرو نخرند آن گاه خودروسازان چه می‌خواهند بکنند.
وی با بیان این که مشتری‌مداری اصلی قدیمی در صنعت خودروی جهان است خاطرنشان کرد: هنوز برخی خودروسازان آن را دراولویت دوم می‌دانند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: من اگر مدیرعامل خودروسازی بودم هر روز آمارهای مربوط به خدمات پس از فروش را چک می‌کردم تا تعداد مشتریان ناراضی به طور دقیق مشخص شود.
نعمت‌زاده خطاب به خودروسازان افزود: اگر مشتری از خودروی تحویلی خود ناراضی است آن را گرفته و با خودروی نو تعویض کنید به جای آن که با مشتری چانه بزنید.
وی با بیان این که هم مسئولان فنی شرکت‌های خودروسازی و هم شرکت‌های بازرسی باید نظارت‌های خود بر تولید خودروها را تقویت کنند، تصریح کرد: خودروسازان داخلی باید از خودروسازان جهانی بیاموزند. خودروسازان باید مشکلات داخلی و خارجی را مدیریت کرده و خود را به کلاس جهانی ارتقا دهند، در آن صورت دنیا به آن‌ها نیز روی خواهد آورد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایمنی از نکات بسیار مهم در تولید خودروها است. در حادثه تصادف اتوبوس‌ها در قم نیز تحقیقات زیادی صورت گرفت و در نهایت گفتند خودرو مطابق با طراحی شرکت خارجی است.
وی با بیان این که ما راضی نشده و گفتیم مگر طراحی شرکتهای خارجی وحی منزل است تصریح کرد: ما از کارشناسان خواستیم مشخص کنند که چه تغییراتی در طراحی اتوبوس‌های تولیدی باید ایجاد شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که بخش ایمنی صنعت خودرو باید بسیار فعال شده و در جهت ارتقای ایمنی خودروها فعالیت کند تصریح کرد: در این زمینه ایجاد مرکز آزمون تست جاده‌ای خودروها تصویب شده اما بدون اقدام مانده است، با این حال قرار شده مرکز آزمون تست جاده‌ای هر چه زودتر با مشارکت ایدرو و خودروسازان ایجاد شود.
وی با بیان این که سیاست‌گذاری‌های جدیدی برای توسعه صنعت خودرو خواهیم داشت تصریح کرد: در کمتر از یک سال آینده تولید کمی و کیفی خودروها را ارتقا خواهیم داد.
وی ادامه داد: هیچ قرارداد جدیدی را در صنعت خودرو بدون ذکر شدن بند صادرات در آن نخواهیم پذیرفت ضمن آن که در تمام قراردادهایی که با خودروسازان خارجی امضا شده تبصره صادرات باید به آن‌ها اضافه شود. به گونه‌ای که 30 درصد تولیدات مشترک صادر شود.
نعمت‌زاده در بخشی دیگر از سخنان خود از بازگشت تولید خودروهای دیزلی به چرخه تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: پالایشگاه اراک و سایر پالایشگاه‌های در دست احداث سوخت مورد نیاز این خودروها را تأمین خواهند کرد.
وی از برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت برای تولید خودروهای دیزلی در جهت عرضه به بازار داخلی خبر داد و گفت: براساس برخی دلایل تولید خودروهای دیزلی برای استفاده مردم در داخل کشور متوقف شده بود که هم اکنون برنامه داریم مجدد این خودروها را در کشور تولید کنیم.
سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار ایران می‌آیند
رئیس انجمن جهانی خودرو پتانسیل بازار ایران برای سرمایه‌گذاری‌ها را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی به زودی به ایران می‌آیند.
«پاتریک بلن» در همایش بین‌المللی صنعت خودرو در تهران گفت: بعد از بحران 2008 تولید خودرو در کشور کاهش داشته اما هم اکنون ایران وارد فاز جدیدی شده و باید نقش و پتانسیل خود را با بازیگران جهانی ایفا کند.
رئیس انجمن جهانی خودرو افزود: پیش از این رتبه ایران در تولید خودرو 13 بود اما اکنون این رتبه افت کرده است.
وی تصریح کرد: ایتالیا و اسپانیا از 10 رتبه اولیه تولید خود خارج شده‌اند و کانادا و هند جای آنها را گرفته‌اند، ضمن اینکه مطمئنم به زودی کاهش تولید ایران جبران خواهد شد.
به گفته بلن، ایران کشوری بزرگ و دارای جمعیت زیاد است، لذا آینده ایران بسیار روشن است و پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد.
وی اظهار داشت: صنعت خودروسازی در ایران باید همزمان با حفظ و رشد تولید،‌کیفیت را نیز حفظ کند و اگر ایران بخواهد صادر کننده شود باید محصولات خوب و با کیفیتی را عرضه نماید.
به اعتقاد رئیس انجمن جهانی خودرو،‌خودروهای تولیدی ایران باید توان رقابت‌پذیری داشته باشند و بازاریابی مناسبی را برنامه‌ریزی کنند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بین‌المللی به زودی وارد بازار ایران خواهند شد و صنعت خودروی ایران می‌تواند در آینده نرخ رشد مناسبی را تجربه کند.

 


* سازمان ملل سال 2014 میلادی را به عنوان سال بین‌المللی خانواده کشاورز نامگذاری کرده است تا بر این مطلب تاکید کند که توانایی عظیم خانواده کشاورزان باید گرسنگی را در جهان از بین ببرد و منابع طبیعی را نیز حفظ کند. بنا بر اعلام فائو، در هر دو گروه کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه بیش از 500 میلیون خانواده کشاورز (خانواده مزرعه‌داران که برای تأمین نیروی کار و مدیریت مزرعه به اعضای خانواده متکی است) مواد غذایی را تولید می‌کنند که میلیاردها نفر را تغذیه می‌نماید. در بیشتر کشورهای در حال توسعه خانواده‌‌های کشاورز بیش از 80 درصد کل مزارع را در اختیار دارند. مدیرکل فائو بر پتانسیل عظیم تولیدی خانواده کشاورزان تاکید کرد.
وی افزود: با این انتخاب، ما خانواده‌های کشاورز را به عنوان کسانی که آمارهای تولید را رهبری می‌کنند می‌شناسیم.
* سومین سمینار بین‌المللی خلاقیت، کارآفرینی مبتنی
بر HIGH-TECH با معرفی و تقدیر از استادان و مدیران برتر علمی کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد به کار خود پایان داد. این سمینار با همت و حمایت پردیس بین‌الملل دانشگاه امیر کبیر، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، انجمن مدیران حرفه‌ای انگلستان‌(دفتر ایران)، اتاق بازرگانی آلمان - ایران، پروفسور الوانی، پدر علم مدیریت ایران، موسسه مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه، کانون مشق مدیریت و برخی از دانشگاه‌ها و سازمان‌‌های بین‌المللی و تعاونی‌ها برگزار شد. در پایان مراسم از تعدادی از مدیران و استادان برتر علمی کشور (پروفسور سیدمهدی الوانی، سعید فلاح تفتی، اسماعیل شاه‌ طهماسبی، فاطمه مهاجرانی، مجید طلیمی، عادل آذر، سعید منصور افشار و... تقدیر شد.
* حلال 402 پالایشگاه شیراز و برق فیزیکی نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان پس از پذیرش در کمیته عرضه بورس انرژی و اخذ تاییدیه از سازمان بورس و اوراق بهادار از این پس در بورس انرژی معامله می‌شوند. حسین حسنقلی‌پور رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی با اعلام این خبر گفت: با توجه به شکل‌گیری بازار فروش انواع حلال در بورس انرژی، پالایشگاه شیراز عرضه یکی از مرغوبترین حلال‌‌های تولیدی خود را به بورس انرژی سپرد.
* بانک پاسارگاد در دومین جشنواره برترین شرکت‌های ایران به عنوان شرکت برتر حامی هنر و فرهنگ معرفی شده و نشان طلایی را کسب کرد.به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، در این جشنواره که در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران و کارشناسان برگزار شد، بانک پاسارگاد به خاطر اقدامات موثر و حمایت‌گر خود از هنر، هنرمند و فرهنگ کشور به عنوان شرکت برتر حامی هنر و فرهنگ انتخاب شد.
* در جریان معاملات دیروز شرکت‌های فرابورسی 163 میلیون اوراق به ارزش هزار و 305 میلیارد ریال از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت. طی معاملات نخستین روز هفته کاری، 163 میلیون اوراق به ارزش هزار و 305 میلیارد ریال در 49 هزار و 16 نوبت به نام سهامداران جدید تغییر مالکیت داد و دماسنج فرابورس با 1/2 واحد کاهش در کانال 4/856 واحد متوقف شد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 4440 الی 4449، 4460 الی 4462، 3390 الی 3399، 3311، 3345 الی 3349، 3357، 3387، 3386، 3316 الی 3319، 3305 الی 3310، 6510 الی 6514، 6615 الی 6619، 6559، 3961، 3965 و 2246 الی 2249، 2219 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


پایگاه خبری بلومبرگ، بورس تهران را پربازده‌ترین بورس خاورمیانه در هفته گذشته اعلام کرد.
در گزارش بلومبرگ آمده است: شاخص بورس تهران با 72/4 واحد افزایش در هفته گذشته درصدر بورس‌های منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه قرار گرفت و پس از آن بورس مکزیک با افزایش 16/3 درصدی در مقام دوم و بورس آلمان با افزایش 02/2 شاخص داکس در مقام سوم قرار دارند.
بنابراین گزارش: بیشترین کاهش را بورس مصر با 23/4 درصد افت به ثبت رساند در حالی که پس از آن بورس روسیه با افت 78/2 درصدی دومین بازار منفی دنیا لقب گرفت.
رکوردشکنی جدید بورس تهران
در همین حال شاخص بورس تهران در معاملات اولین روز هفته به رکورد جدیدی دست یافت.
دماسنج بازار سرمایه که حرکت صعودی خود را از هفته گذشته آغاز کرده و موفق به عبور از کانال‌های 81 و 82 هزار واحد شده بود در معاملات اولین روز هفته با 1442 واحد افزایش به نیمه کانال 83 هزار واحدی رسید و رقم 83 هزار و 572 واحد را ثبت کرد.
این رشد شاخص بورس به مدد شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، نفت و گاز پارسیان، غدیر، بانک پاسارگاد، مخابرات، چادر ملو و بانک تجارت شکل گرفت. این در حالی است که هلدینگ خلیج‌فارس حدود یک هفته منفی بود.
در همین حال دیروز، شرکت‌های پالایشگاهی و غذایی عمدتا منفی بودند و اقبال چندانی به آنها نبود.
دلیل رشد بورس
یک کارگزار بورس در خصوص علت رکوردشکنی‌های پی‌درپی شاخص بورس گفت: اخبار مثبت بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها جنبه مثبت روانی در بازار سرمایه دارد.
حسین خزلی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تاثیر اقتصادی و مالی کاهش تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی و خودرو حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد این در حالی است که بازار سرمایه واکنش روانی مثبت به این اخبار نشان داده و رشد بورس ناشی از جو روانی مثبت است.
خزلی خرازی تاکید کرد که ادامه روند جهشی و مثبت بورس به ادامه مذاکرات هسته‌ای در شش ماه آینده بستگی دارد.
دبیرکل سابق کانون کارگزاران در خصوص علت مثبت شدن نماد شرکتهای بانکی در بازار سرمایه گفت: در این مرحله تحریم‌های بانکی لغو نشده و بخشی از سهام بانکها به دلیل گزارش شش ماهه و عملکرد سال جدید و چشم‌انداز آینده مثبت شده است.

 


مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران همواره جزو 20 تولید‌کننده گندم در جهان است اما طی سال‌های گذشته با کاهش عملکرد (میزان برداشت محصول در واحد سطح) مواجه شده است.
سیدمحمدحسین شریعتمدار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌های نخست دهه 80 اراده خوبی برای افزایش میزان عملکرد و تولید گندم بین مسئولان کشور شکل گرفت تا بتوانیم نیازهای کشور را از تولید داخلی تامین کنیم که به دنبال این مسئولان، اقدامات مناسبی از جمله تعیین قیمت‌های مناسب، تامین ماشین‌آلات، کود و سم مورد نیاز کشاورزان و سرمایه‌گذاری مناسب را در این بخش انجام دادند و نهایتاً این برنامه‌ریزی نتیجه داد تا اینکه در سال 83 عملکرد گندم به 3827 کیلوگرم در هکتار افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: در سال 68 همچنین اراده‌ای به وجود آمد که باعث شد میزان عملکرد گندم از 1800 کیلوگرم در هکتار به 3400 کیلوگرم در هکتار در سال 77 رسید اما پس از آن در هشت سال گذشته شاهد بودیم که اراده‌ها مجدداً سست شد چرا که در حال حاضر عملکرد گندم در واحد سطح آن‌قدر پایین است که بسیاری از بیان آن خودداری می‌کنند.
شریعتمدار تصریح کرد: این در حالی است که براساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور عملکرد گندم در سال جاری باید به 4800 کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یافت.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: براساس بررسی‌های مؤسسه بین‌المللی تحقیقات غلات، ایران طی سال‌های 74 تا سال 84 جزو 20 کشور تولیدکننده برتر گندم (هند، چین، کانادا، آمریکا و...) بود که همواره توانسته بود روند افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح را حفظ کند چرا که در این میان تنها 4 کشور افزایش عملکرد داشته‌اند.
وی ادامه داد: در بین کشورهایی که توانسته‌اند سالانه افزایش عملکرد گندم را حفظ کنند می‌توان به پاکستان با 2 درصد افزایش، ایران و روسیه با 3 درصد افزایش و قزاقستان با 5 درصد افزایش اشاره کرد.
شریعتمدار تصریح کرد: گرچه طی سال‌های گذشته میزان عملکرد محصول استراتژیکی مانند گندم کاهش پیدا کرده اما با توجه به پتانسیل‌هایی که ایران در تولیدات کشاورزی دارد باز هم می‌توان با امید به دستیابی به اهداف گذشته ادامه داد و وزارت جهاد کشاورزی به‌ عنوان مسئول و تامین‌کننده این محصولات در رسیدن به حد مطلوب تولیدات کشاورزی وظیفه مهمی بر عهده دارد.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در سیاست‌گذاری و استراتژی‌های بخش کشاورزی نباید خودکفایی به‌عنوان هدف مدنظر قرار بگیرد بلکه خودکفایی باید یکی از نتایج استراتژی درست در رسیدن به هدف باشد.
شریعتمدار افزود: البته کسی هم در این دوران از مسئولان نپرسید که چرا برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای شده که وضعیت تا این حد اسف‌بار شده است؟ در واقع نه روحیه پرسشگری در جامعه وجود داشت و نه روحیه پاسخگویی.
وی گفت: دولت تعهد دارد کود، سم و ماشین‌آلات مناسب را در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین باید وضعیت قیمت‌گذاری و بازرگانی محصولات کشاورزی را به‌گونه‌ای سامان دهد تا کشاورزان بتوانند انگیزه خود را در ادامه تولید پایداری و سالم افزایش دهند.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: طی دو ماهه گذشته زمینه‌ها و بستر لازم برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزان فراهم شد؛ به گونه‌ای که در جلسه‌ای با بانک کشاورزی مقرر شد اعتباری بالغ بر 750 میلیارد تومان برای واردات این تجهیزات اختصاص داده شود.
به گفته شریعتمدار چنین اقداماتی در گذشته نیز می‌توانست انجام شود تا بخش کشاورزی بیش از این آسیب نبیند اما هنوز هم برای حمایت از کشاورزان و بخش کشاورزی دیر نشده است.
وی اظهار کرد: درست است که کشاورزان و بخش کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما مسائل و مشکلاتی مانند واگذاری ساختمان شیشه‌ای هم جزء مسائل و مشکلات این بخش است که باید این ساختمان به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد چراکه روحیه کشاورزان و کارشناسان این بخش را کاهش داده است.
به گفته شریعتمدار شرکت خدمات هواپیمایی ویژه سم‌پاشی که از سال‌های قبل از 1320 به وزارت جهاد کشاورزی تعلق داشت با همه تجهیزات، هواپیماهای سم‌پاشی و خلبانانش در سال 89 به دلیل بدهی‌های دولت به شهرداری قزوین واگذار شد.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: چنین اقداماتی برای کشاورزان انگیزه‌ای باقی نمی‌گذارد که بخواهند به تولید ادامه بدهند و یکی از دلایلی که از آن سال به بعد سم‌پاشی هوایی انجام نشد این بود.
وی درباره نحوه اجرای قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت اظهار کرد: اگر شرایط فراهم باشد و آنچه قانون به عهده دولت گذاشته است به همراه همه امکانات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد می‌توان با اجرای قانون انتزاع بسترهای لازم برای افزایش انگیزه کشاورزان و شرایط برای بهبود بازار محصولاتشان را فراهم کرد.
به گفته شریعتمدار کشاورزان برای ادامه تولید الزامات مهمی اعم از تجهیزات، اعتبارات، امکانات، سرمایه‌گذاری کافی، آموزش، برنامه‌ریزی دقیق و بهبود وضعیت بازرگانی محصولات کشاورزی دارند که باید به آن توجه کرد.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر در آینده به مسائلی مانند تجهیزات، اعتبارات، سرمایه‌گذاری کافی، ورود تکنولوژي و تجهیزات پیشرفته، آموزش روستائیان، برنامه‌ریزی دقیق و بهبود شرایط بازار و بازرگانی محصولات کشاورزی توجه کافی شود و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد می‌توانیم سپیده صبحی که رئیس‌جمهور وعده آن را داد برای بخش کشاورزی متصور باشیم.

 


مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: در همکاری با پژو وقفه‌ای ایجاد شده بود که با مذاکرات صورت گرفته ظرف امروز و فردا، همکاری با پژو مجددا آغاز خواهد شد.
هاشم یکه زارع در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اظهار کرد: فقط 30 درصد مشکلات صنعت خودرو ناشی از تحریم‌ بوده است بنابراین رفع تحریم‌ها به همین میزان تاثیر مثبت بر صنعت خودرو خواهد داشت.
وی با بیان این که در شش ماهه دوم سال ایران‌خودرو با رشد تولید از زیان خارج خواهد شد تصریح کرد: با رسیدن به تولید پایدار، سال آینده شرکت به سوددهی خواهد رسید.
او با بیان این که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سه ماهه چهارم سال آینده محصول جدیدی با مشارکت یک شرکت فرانسوی عرضه خواهد شد خاطرنشان کرد: 80 درصد این خودرو نیز در زنجیره جهانی این شرکت فرانسوی فروخته می‌شود.وی ادامه داد: ساخت قطعات و صادرات حداقل 30 درصد محصولات از جمله شروط ما در مذاکره با خودروسازان خارجی برای همکاری مشترک است.
وی با بیان این که همکاری با پژو در زمینه تولید محصولات جدید خواهد بود تصریح کرد: با یک شرکت آلمانی نیز برای تولید خودروی سواری در ایران مذاکراتی صورت گرفته است.
به گفته وی، شرکت مرسدس بنز نیز بعد از لغو تحریم‌ها مجددا به بازار تولید خودروی تجاری در ایران باز خواهد گشت. مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: پژو 405 از سال 95 از رده تولید خارج و خودروهای جدید جایگزین این خودرو خواهد شد.

 


پس از گذشت 13 ماه ازافزایش نرخ تورم در هر ماه ، تورم شهری آبان ماه با کاهش 3 درصدی نسبت به ماه قبل به 9/35 درصد رسید.
بنا بر اعلام مرکز آمار شاخص کل قیمت ها در آبان ماه سال جاری با افزایش 6/1 درصدی نسبت به ماه قبل به 4/175 رسید.
این درحالی است که درصد تغییرات شاخص کل یعنی نرخ تورم شهری از 2/36 در 12 ماهه منتهی به آبان ماه 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل به 9/35 درصد رسید که نسبت به تورم 2/36 درصدی در مهرماه گذشته بیانگر کاهش 3 درصد است.
براین اساس افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه نیز در ادامه روند کاهشی خود در چند ماه اخیر از 3/32 در مهر ماه به 8/29 در ماه گذشته رسید.
بنا بر اعلام مرکز آمار شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در ماه قبل با 2/1 درصد افزایش به 6/216 رسید این درحالی است که شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» درماه مورد بررسی با افزایش 3/1 درصدی 3/214 بوده است.
همچنین شاخص خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 41 درصد افزایش یافته و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 51 درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی ها ، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 41 درصد افزایش را نشان می دهد که درصد تغییرات این گروه در 12 ماهه منتهی به آبان ماه 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 5/52 درصد است که نسبت به تورم مهر ماه کاهش را نشان می دهد.
بنا بر این گزارش : شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز در آبان ماه 92 با افزایش 8/1 درصدی به 2/161 رسید.
این درحالی است که میزان افزایش شاخص این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 3/25 درصد بوده است.
همچنین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 5/29 درصد است که نسبت به مهر ماه بیانگر کاهش است.

 


مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: خرید و فروش مسکن ویژه تهران از سال آینده میسر خواهد بود.
فریبرز واحدی در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی افزود: یکی از مزایای مسکن ویژه تهران این گونه است که شیوه‌نامه به گونه‌ای تنظیم شده است که کسانی ثبت‌نام کرده‌اند، از سال آینده می‌توانند این واحدهای مسکونی را به غیر منتقل کنند.
واحدی با بیان اینکه میزان پرداخت قسط پنجم مسکن ویژه تهران مشخص شده است، گفت: قسط پنجم بالغ بر 61 میلیون تومان است، بنابراین اگر متقاضی نتواند این مبلغ را یکجا پرداخت کند، تسهیلاتی ایجاد کرده‌ایم که این مبلغ را در دو قسط در زمان تحویل مسکن و قبل از تحویل مسکن آن را پرداخت کنیم.
وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آیا این واحدهای مسکونی مشکل تامین برق نخواهند داشت، گفت: این واحدهای مسکونی برای انتقال آب و فاضلاب مشکلی ندارند، اما باید برای تامین برق با شرکت برق تهران مکاتباتی انجام شود، تا این شرکت نیز وارد سایت تهرانسر شود.
واحدی گفت: اقساط این واحدهای مسکونی در تهرانسر حدود 920 هزار تومان است که در طی 10 سال پرداخت خواهد شد.
قیمت نهایی واحدهای مسکونی که گفته می‌شد 250 میلیون تومان است، به عدد 293 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که این میزان افزایش شامل هزینه‌های آماده‌سازی، نصب انشعاب برق و آب و فاضلاب است.
وی تاکید کرد: بعد از انعقاد قرارداد، این واحدهای مسکونی طی 15 ماه تحویل متقاضیان خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که واحدهای مسکن ویژه تهرانسر چرا توسط برخی پیمانکاران با کندی پیش می‌رود، افزود: سه پیمانکار مسکن ویژه تهرانسر به دلیل کم‌کاری طی هفته جاری خلع ید و اخراج خواهند شد.
واحدی ادامه داد: سه شرکت دیگر در حد همین شرکت‌های اخراج شده قرار است جایگزین این شرکت‌ها شود که عمده فعالیت آنها قالب تونلی است.
واگذاری مسکن مهر
در 3 سال آتی
از سوی دیگر رئیس سازمان ملی زمین و مسکن هم در پاسخ به این سوال که چه میزان واحد مسکونی مهر باقی مانده است، گفت: عددی که اعم از قرارداد واگذاری معرفی به بانک و اقدام اجرایی برای مسکن مهر وجود دارد، بالغ بر 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی است که قرار است باقی مانده آنها که واگذار نشده است، واگذار شود.
سیدمحمد پژمان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شد، تا آخر آذرماه قرار بود مسکن مهر تعیین تکلیف شود، گفت: مسکن مهر که تکلیفش روشن است، با قاطعیت می‌گویم که دولت به تمامی تعهدات باقی مانده مسکن مهر پاسخ خواهد داد.
وی ادامه داد: حجم واحدهای مسکونی مهر آن قدر بزرگ است که حدود 2 یا 3 سال طول می‌کشد، به اتمام برسد. بنابراین طی تقسیم‌بندی که صورت گرفته تصور می‌شود، حدود یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی مهر باقی مانده باشد.
پژمان افزود: به مردم به طور کلی اعلام کرده بودیم که هیچ خللی در ادامه مسکن مهر وجود ندارد و با قاطعیت تکمیل و واگذاری واحدهای مسکونی مهر دنبال می‌شود.
وی گفت: هیچ عقل سلیمی بحث بلاتکلیف گذاشتن این میزان واحد مسکونی مهر را عقلانی نمی‌داند و قبول نمی‌کند. بنابراین اگر بتوانیم ایراد و اشکال مسکن مهر را کم کنیم، آن را ادامه می‌دهیم.
پژمان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن مهر در این سه سال باقی مانده افزایش می‌یابد، گفت: واحدهای باقی مانده مسکن مهر متفاوت است، چرا که برخی از واحدها هنوز در مرحله سفت کاری هستند و یا ممکن است برخی از واحدها شروع نشده باشد. بنابراین زمان‌بندی واحدهای مسکن مهر در اختیار ما نیست پس بنابراین یکی از موضوعات که باید بررسی شود همانا افزایش قیمت مسکن مهر است.
پژمان گفت: به دلیل اینکه تغییرات قیمتی در سال گذشته ایجاد شد و هزینه ساخت بالا رفت و چون قرار بود، مسکن مهر برای دهک‌های یک تا چهار احداث شود، به طور طبیعی تامین مبلغ بزرگ به صورت یکجا دشوار است.
وی ادامه داد: پس رایزنی‌ها برای افزایش سقف وام مسکن مهر در حال انجام است.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی از حضور 300 شرکت دولتی و خصوصی در نمایشگاه راه و شهرسازی خبر داد.
احمد مجیدی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه که دیروز انجام شد به خبرنگاران گفت: در حال حاضر 300 شرکت دولتی و خصوصی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که هدفشان این است که عملکرد این بخش را ارائه دهند.
مجیدی با بیان اینکه ارائه پتانسیل‌های بخش خصوصی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نمایشگاه وجود دارد گفت: امیدواریم نیازهای بخش خصوصی با استفاده از فرصت‌های این نمایشگاه رفع و قوانین و مقررات جذب بخش خصوصی در پروژه‌ها برطرف شود.
وی با بیان اینکه هدف نمایشگاه برقراری ارتباط با بیان مشکلات و موانع و بررسی راهکارها است گفت: هر سال با برگزاری نمایشگاه کیفیت نسبت به سال قبل افزایش یافته است و تجربیات هر سال برای سال آینده به کار می‌رود.
به گزارش مهر، معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: عمده‌ترین ظرفیت‌ها برای حضور بخش خصوصی در بخش ریلی و آزادراهی در این نمایشگاه عرضه شده است بنابراین فرصت مناسبی را در اختیار آنان قرار می‌‌دهد.مجیدی تصریح کرد: در هر یک از غرفه‌های این نمایشگاه اعم از دولتی و خصوصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های ارائه شده نشانگر حضور بخش خصوصی در حمل و نقل و شهرسازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از 16 ایرلاین تنها یک ایرلاین دولتی است گفت: این شرکت هواپیمایی هم قرار است به بخش خصوصی واگذار شود بنابراین در حمل و نقل هوایی هم بخش خصوصی حضور فعال دارد.
وی با اشاره به حمل و نقل دریایی گفت: در حمل و نقل دریایی مدیریت بنادر با دولت است و ما آمادگی واگذاری تمام فعالیت‌های تصدی‌گری را در این بخش به بخش خصوصی داریم.خاطرنشان می‌شود نمایشگاه راه و شهرسازی از دیروز به مدت 4 روز در محل مصلای تهران پذیرای علاقمندان از ساعت 9 صبح تا 17 عصر می‌باشد.
اجرای 110 میلیارد تومان پروژه در 8 ماه
در همین حال قائم‌مقام وزیر راه گفت: در 8 ماه نخست سال جاری 110 میلیارد تومان پروژه در بخش افزایش ظرفیت آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و هوشمندسازی جاده‌ها هزینه کرده‌ایم.
فریبرز واحدی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام جاده‌ای یکی از اولویت‌های هدف‌گذاری شده سال جاری است. وی همچنین عامل اصلی تصادفات منجر به فوت در آزادراه تهران - قم را خواب‌آلودگی دانست و گفت: در این راستا نوارهای زمینی هشدار‌دهنده در این آزادراه نصب کرده‌ایم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10