(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 11 آذر 1392 - شماره 20654

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اصلاح الگوی مصرف؛ کلید واژه فراموش شده هدفمندی یارانه‌ها (نگاه)
نمایندگان مجلس دو فوریت طرح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی را تصویب کردند
درمکتب امام
رئیس قوه قضائیه: برخورد با قضات متخلف اعتماد افکار عمومی را به دنبال دارد
خارج از دستور
رئیس کمیسیون اصل 90: حکم بازداشت 5 زمین‌خوار دیگر تهرانی صادر شد
با تصویب هیئت وزیران
استانداران کرمان و کردستان انتخاب شدند
واکنش هاشمی رفسنجانی به حقوق شهروندی و گزارش 100روزه روحانی
صالحی به دیدار خانواده شهید احمدی‌روشن رفت
عضو هیئت رئیسه مجلس: لایحه بودجه سال 93 چهارشنبه تقدیم مجلس می‌شود
استاد دانشگاه تهران: یقین داریم آمریکا زیر قولش می‌زند
محمدنبی حبیبی: آمار و ارقام رئیس جمهور متناقض بود
گسترش روابط تهران و آنکارا پس از توافق هسته‌ای ژنو
   


جواد اصفهانی
اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال 1389 به‌عنوان جراحی بزرگ اقتصادی ایران و امری که حتی مورد تقدیر نهادهای بین‌المللی واقع گردید تا به امروز باعث تسری نقدها و نظرات زیادی از سوی مردم و کارشناسان به بدنه جامعه شده است و به‌عنوان یکی از مباحث ویژه گفتمان‌های اقتصادی و اجتماعی حال حاضر کشور به شمار می‌آید.
لیکن از آن طرح بزرگ و سرنوشت‌ساز برای افق پیشرفت ایران اسلامی در حال حاضر تنها واژه‌های یارانه نقدی، کسری بودجه برای پرداخت یارانه‌ها، بار افزایش نقدینگی این طرح و تصمیم‌گیری برای این موضوع به‌عنوان چالشی برای اقتصاد کلان توسط اصحاب دولت در اذهان عمومی جاری می‌گردد. به نظر می‌آید در این وضعیت رویکردی به اصل غرض هدفمندی یارانه‌ها در انبساط افکار عمومی و سوق دادن نظرات کارشناسان می‌تواند کارگشا باشد.
در واقع به خاطر داریم یکی از ضرورت‌هایی که صاحب‌نظران را در خصوص لزوم اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها متفق‌النظر می‌نمود، وضعیت نامطلوب توزیع و مصرف یارانه‌ها و اسراف ملی به‌عنوان مهمترین پیامدهای این نوع توزیع در سطح کشور بود.
باور داریم که یکی از اهداف نامگذاری مدبرانه رهبر انقلاب بر سال‌ها، گفتمان‌سازی اهداف نامگذاری و تسری آن به بدنه اجتماعی کشور می‌باشد. انتخاب نام سال اصلاح الگوی مصرف توسط ایشان در سالی که دولت و مجلس به سوی تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها گام برمی‌داشتند، کلید واژه‌ای موکد برای این امر مهم در اقتصاد ایران به شمار می‌آمد.
حال جای این سؤال باقی است در این همهمه و دغدغه‌های یارانه‌ای چرا از توجه به کلیدی‌ترین اقدام موثر برای ارتقاء و جهش اقتصاد ملی و رسیدن به منظرهای متصور از سند چشم‌انداز 20 ساله غافل مانده‌ایم؟ به نظر می‌رسد در حال حاضر «اصلاح الگوی مصرف» تبدیل به واژگانی غریب در مباحثات کارشناسی روز کشور شده‌اند.
به یاد داریم در زمانی که به سبب یارانه بنزین وگازوئیل مصرف فوق‌العاده و چندین برابر سرانه استاندارد و همچنین قاچاق سرسام‌آور دشمنان را به تحریم صادرات بنزین به ایران عنوان فلج‌کننده‌ترین نوع تحریم تحریک می‌کرد، اقدامات شجاعانه و قابل تقدیر دولت وقت در سهمیه‌بندی و مدیریت تولید و مصرف سوخت از سوی رهبر انقلاب اولین قدم در راه هدفمند کردن یارانه‌ها نام گرفت که نفس این عمل گامی مؤثر و اساسی در جهت اصلاح الگوی مصرف به شمار می‌آمد.
امروز کشور در وضعیتی قرار دارد که مصرف‌گرایی به عنوان میراث منحوس استعمار در قرون معاصر، گلوی اقتصاد ملی را می‌فشرد و از طرفی بهره‌وری پایین نیروی کار، انرژي و همچنین ضایعات بالا در بخش کشاورزی و صنایع و عدم استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده خطوط تولید صنعت هزینه فرصت‌های سنگینی را بر دوش اقتصاد کشور تحمیل می‌نمایند، در حالی که این موارد نه تنها منبعث از تحریم‌های اقتصادی نیستند بلکه فائق آمدن بر آنها از ضرورت‌‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد.
در حال حاضر که نسبت مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی در ایران بالاترین میزان را نسبت به کلیه کشورهای جهان‌ داراست و سرانه مصرف اقلام اساسی چندین برابر استانداردهای جهانی است و به طور متوسط حدود 20 تا 25 درصد محصولات کشاورزی و باغی ما تبدیل به ضایعات می‌گردد و کیفیت تولیدات صنعتی ما جلب نظر مشتری را نمی‌کند به نظر می‌آید علی‌رغم حرکت‌هایی که در گذشته صورت پذیرفته مدبرانه‌ترین عمل انجام اقداماتی عاجل و برنامه‌محور با دیدگاهی راهبردی و بر پایه قوانین موجود و یا تقنین قوانین به روز با هدف اصلاح الگوی مصرف با رویکردهای ذیل می‌باشد:
* اولویت دادن به تغییر و اصلاح وضع موجود از طریق فرهنگ‌سازی و ترویج روش مصرف درست
* واقعی کردن قیمت‌‌ها با لحاظ موقعیت جغرافیایی سکونت، عدالت اجتماعی و تامین معیشت دهک‌های ضعیف
* جایگزینی سامانه‌های نوین در صنایع، معادن و کشاورزی با رویکرد کاهش مصرف انرژی و افزایش حداکثری بهره‌وری تولید و نیروی کار و استفاده از ظرفیت بلااستفاده تولید ملی
* نظارت موثر و هدفمند بر فرایند توزیع کالا و خدمات در کشور
* توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی با اولویت نوسازی ناوگان حمل و نقل با اجزای کم‌مصرف و بهره‌ور و توسعه خطوط ریلی
* ایجاد مکانیسم‌های کارآمد مالیاتی و اخذ عوارض متناسب از کالاهای مصرفی و انرژی
* تدوین برنامه‌ای منسجم برای اصلاح الگوی مصرف در ادارات و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی به عنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان کشور
امید است دولتی که لقب خود را تدبیر و امید انگاشته است و بیش از 100 روز از 1460 روز زمان خود را سپری نموده است با توجه به ایام تدوین بودجه ملی و همچنین فرا رسیدن زمان تدوین برنامه ششم توسعه به مقوله اصلاح الگوی مصرف به عنوان کلید تعالی اقتصاد ملی توجه بیشتری نماید.

 


نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه به طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی دولت نمی‌تواند از افراد بازنشسته در امور اجرایی کشور استفاده کند.
یکصدوپنجاه‌وهفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۰ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس، در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس اظهار داشت: روز دهم آذرماه سالروز شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس است؛ یاد آن مرد بزرگ و نماد مجلس در ایران را گرامی داشته و روز مجلس را به نمایندگان تبریک می‌گویم.
رئیس مجلس در ادامه افزود: همه دولت‌ها در ادوار مختلف پس از انقلاب از کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری سخن گفتند، اما کدام موفق شدند؟ امروز متاسفانه درآمد کل کشور برابر با هزینه جاری ادارات شده است و چیزی برای عمران کشور باقی نمانده که مردم از آن منتفع شوند؛ چرا این وضع وجود دارد؟
وی اظهار داشت: ریشه آن این است که دولت‌ها و مجالس همه با رای مردم سر کار می‌آیند و اینگونه جراحی‌های اقتصادی که قطعا به نفع ملت و کشور است، وقتی در کشمکش سیاست داخلی قرار می‌گیرد، کسی شجاعت اقدام نمی‌یابد. اینگونه اصلاحات با افکار پوپولیستی اتفاق نمی‌افتد و این افکارپوپولیستی نوعی عوام‌زدگی است نه مردمی بودن و رعایت مصالح کشور که نمونه اینگونه تصمیمات در نحوه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها رخ داد و به جای ایجاد مجال برای توسعه و عمران کشور عملا هزینه جاری کشور به میزان حداقل ۲۷ هزار میلیارد تومان اضافه شد.
مخالفت با پرداخت فوق العاده
به کارکنان بهزیستی
در ادامه جلسه علنی خانه ملت‌، نمایندگان به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان بهزیستی کشور رسیدگی کردند.
نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات نمایندگان مخالف و موافق این طرح، با کلیات این طرح با ۷۱ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن علنی مخالفت کردند.
بررسی استعفای سنایی از نمایندگی
در ادامه تقاضای استعفای مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و ۶ نفر از نمایندگان مجلس در مخالفت با استعفای سنایی صحبت کردند.
مجلس پس از استماع سخنان مخالفین استعفای مهدی سنایی، در نهایت با ۱۴۱ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در صحن علنی با استعفای مهدی سنایی از کسوت نمایندگی مردم نهاوند موافقت کردند. گفتنی است، قرار است سنایی به عنوان سفیر ایران در روسیه منصوب شود.
تصویب دو فوریت طرح ممنوعیت
به کارگیری و اشتغال بازنشستگان
در ادامه جلسه دو فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای بررسی این طرح، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، طراح طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی در موافقت با طرح مذکور اظهار داشت: قبل از جمع‌آوری امضاء برای طرح به معاون اول و سایر معاونان رئیس جمهور مراجعه کردم و از آنان خواستم جلوی ورود بازنشستگان به دستگاه‌های اجرایی را بگیرند، اما توجهی نکردند.
در ادامه موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس در مخالفت با طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در صحن علنی با بیان اینکه با اصل این طرح مخالف نیستم، اظهار داشت: طرح مذکور طرح خوبی است، ولی من با جزئیات مخالفت دارم و اگر جزئیات این طرح اصلاح شود، من با آن موافق هستم.
همچنین محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس در مخالفت با طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی گفت: در جزئیات این طرح استاندار، قائم‌مقام، معاونین وزرا و روسای سازمان‌ها وجود دارند. اگر تصمیم گرفتیم از بازنشستگان در دولت استفاده نشود، چطور نمایندگان بازنشسته می‌توانند نماینده شوند؟
عثمانی ادامه داد: کل سمت‌های ذکر شده در طرح ۵۰ نفر است؛ آیا مشکل ما اشتغال ۵۰ نفر است و با اخراج آنها مشکلات حل می‌شود؟
رسایی: کلید روحانی
کلید انبار داس بود
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در موافقت با این طرح اظهار داشت: ما این همه نیروی کار جوان و فعال داریم که تعهد و تخصص دارند، ولی به تازگی در آموزش و پرورش و در فاصله چند روزه در استان‌های مختلف افراد بازنشسته را استخدام کردند و حتی در یکی از استان‌ها فردی که در دوبی شرکت داشته، الان مدیرکل شده است.
رسایی گفت: آقای روحانی؛ چرا شما از نیروهای همفکری که در رای آوردنتان کمک‌تان کردند استفاده نمی‌کنید؟ در این خصوص رهبری می‌فرمایند مدیران ما نباید پشت کارتابلی باشند؛ چرا که گزارش کارتابل‌ها جلویشان چیده می‌شود و دیگر چیزی نمی‌بینند. بنابراین کسانی که می‌خواهیم در مدیریت قرار دهیم باید سابقه تخصص، تعهد و توان کارکردن داشته باشند. ولی وقتی افراد بازنشسته را به سر کار برمی‌گردانیم امید ترقی و تغییر در بین کارکنان قطع می‌شود و این روال حاکم در دولت برخلاف امید و تدبیر است و روند اجرایی کند می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه افراد مسن محتاط هستند و اهل ریسک نیستند، گفت: این موضوع برای مدیر آفت است و مدیر اجرایی باید اهل ریسک باشد. من از آقای روحانی سوال می‌کنم؛ شما گفتید با داس نیامدم و باکلید آمدم. با این روند جابه‌جایی‌ها این کلید ظاهرا کلید انبار داس بوده است؛ از همفکران جوان خود استفاده کنید.
در پایان دوفوریت طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی به رای گذاشته شد و وکلای ملت با ۱۶۶ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی آن را به تصویب رساندند.
حضور «ازهد قصیر»
در صحن علنی مجلس
محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ریاست ساعاتی از صحن علنی را برعهده داشت، طی سخنانی در صحن علنی مجلس گفت: مجلس میزبان آقای «ازهد قصیر» رئیس مجلس ایالاتی خیبر پختون خواه پاکستان است که با جمعی از همکارانشان در کشور ما حضور یافته‌اند و به مجلس تشریف آوردند.
وی زنگ پایان جلسه روز یکشنبه را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه ۱۳ آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.

 


در اسلام اصل بر تقوا است
«ان اکرمکم عندالله اتقاکم» استثناء ندا]ّّّرد!
- پیغمبر اکرم(ص) برای اینکه اَتقایِ ناس بود، اکرم ناس بود.
- امیرالمومنین(ع) برای اینکه بعد از رسول اکرم (ص) اتقی الناس بود، اکرم ناس بود.
نسب و سبب و این حرفها (در این خصوص) در کار نیست! تقوا در کار است!
آئین انقلاب اسلامی - ص 118

 


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی تاکید کرد دادسرای انتظامی قضات به همراه سایر ارکان نظارتی این قوه وظیفه دارند ضمن برخورد با قضات متخلف موجب اعتماد بیش از پیش افکار عمومی به دستگاه قضایی شوند.
رئیس قوه قضائیه دیروز در دیدار با رئیس و قضات دادسرای انتظامی قضات با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی از ارکان اصلی نظام اسلامی است، از دادسرای انتظامی قضات نیز به عنوان رکن مؤثر دستگاه قضایی نام برد و گفت: با چنین نگاهی قطعاً می‌توان به روشنی جایگاه و اهمیت بالای کار دادسرای انتظامی قضات را درک کرد. آملی لاریجانی «قوه قضائیه سالم و مقتدر» را مرهون داشتن ابزار مناسب دانست و افزود: دادسرای انتظامی قضات حسب قانون نقش بسیار پررنگی در رسیدن به قوه قضائیه سالم و مقتدر دارد.
رئیس قوه قضائیه به «قانون نظارت بر رفتار قضات» و وظایف و اختیارات دادسرای انتظامی مبتنی بر این قانون اشاره و تأکید کرد: مطابق قانون نظارت بر رفتار قضات، وظایف سنگینی بر دوش دادسرای انتظامی قضات گذاشته شده است که اخلاص، پشتکار و تلاش بی‌وقفه قضات این دادسرا را در تحقق این وظایف که همان نظارت جدی و مستمر بر رفتار و عملکرد قضات است، می‌طلبد.
آملی لاریجانی افزود: در اهمیت و حساسیت وظایف قضات دادسرای انتظامی قضات همین بس که کار این مجموعه، قضاوت درباره عملکرد قضات است و البته این مسئله مستلزم رعایت نکات و شرایط خاصی است.
رئیس دستگاه قضا «توجه جدی به حفظ استقلال قضات» را یکی از مهمترین نکاتی دانست که باید در روند رسیدگی به تخلفات احتمالی قضات به آن توجه شود. وی گفت: به عنوان رئیس قوه قضائیه همواره مدافع حفظ استقلال قاضی و دستگاه قضایی بوده‌ام مگر اینکه در مواردی آرایی خلاف شرع صادر شده باشد که موظف به مخالفت با چنین آرایی هستم.
لاریجانی با تأکید بر تذکر دادن درباره تخلفات جزیی و شکلی قضات در صدور آراء خواستار برخورد جدی با تخلفاتی شد که موجب تغییر آرا و اجحاف به مردم می‌شود.
رئیس قوه قضائیه افزود: باید از ورود به حریم خصوصی قضات به بهانه پیگیری و نظارت بر رفتار و عملکرد آنان و به احتمال وقوع تخلف و خطا پرهیز و در عین حال با جرایم و عملکردهایی که موجب تأثیرگذاری ناصواب در صدور رأی می‌شود، برخورد جدی و قاطع شود.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آملی لاریجانی با بیان اینکه گاه ممکن است تخلفات، خطا‌ها و برخوردهای نامناسب معدودی از قضات را به پای تمام قوه قضائیه بنویسند و دادسرای انتظامی قضات به همراه سایر ارکان نظارتی این قوه وظیفه دارند ضمن برخورد با قضات متخلف موجب اعتماد بیش از پیش افکار عمومی به دستگاه قضایی شوند، به ضرورت بازدارندگی احکام این دادسرا نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله حساب معدود قضات متجری شده در دستگاه قضا را از اکثریت قضات پاکدامن، شریف و پرتلاش و عادل جدا می‌کند.

 


سامانه قوانین و مقررات کشور رونمایی شد
سامانه قوانین و مقررات کشور با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تالار آفتاب خانه ملت رونمایی شد.
کرمی مدیر پروژه این سامانه نیز در توضیح سامانه قوانین و مقررات کشور گفت: از ابتدای مجلس نهم یعنی در حدود یک سال و نیم پیش، جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس به ما ماموریت داد تا این سامانه را تدوین کنیم که از نسل جدیدی طراحی شده و دوباره‌کاری در آن وجود ندارد و قابلیت سرچ نیز در آن نهفته شده است.
لاریجانی نیز این سامانه را اقدام خوبی توصیف کرد و به دست‌اندرکاران این سامانه توصیه کرد در این سامانه قابلیت سرچ موضوعی نیز لحاظ شود.
سوال 8 نماینده مجلس از وزیر کشور
نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از تقدیم طرح سوال ۸ نماینده از وزیر کشور به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.
محمدجواد کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ضمن تکذیب برخی اخبار مبنی بر استیضاح وزیر کشور در صحن علنی مجلس، گفت: به هیچ وجه استیضاح وزیر کشور در دستورکار مجلس و نمایندگان قرار ندارد و ما چنین موضوعی را فعلا به صلاح تعامل دولت و مجلس نمی‌دانیم.
وی افزود: وزیر کشور هفته گذشته برای پاسخ به سؤال 8 تن از نمایندگان در کمیسیون شوراها حضور یافت اما نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ‌های وی قانع نشدند لذا سؤالات نمایندگان با امضای سؤال‌کنندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.
نایب رئیس کمیسیون شوراها در گفت‌وگو با تسنیم به برخی از بندهای سؤال از وزیر کشور اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: رسیدگی و جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور، بررسی علل توزیع مواد مخدر در کشور، تأخیر در انتخاب استانداران و عدم تعیین تکلیف امور استان‌ها، هماهنگ نبودن با نمایندگان و بی‌تدبیری در انتخاب برخی استانداران از جمله موارد و محورهای سؤال از وزیر کشور است.

 


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد تاکنون ۴ الی ۵ نفر در رابطه با زمین‌خواری‌های تهران بازداشت شده‌اند و حکم بازداشت ۵ نفر دیگر از سوی دادسرا صادر شده است.
علی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به بررسی پرونده‌ زمین‌خواری در ۵ استان کشور اظهار داشت: این زمین‌خواری‌ها مربوط به استان‌های مازندران، گیلان، سمنان، البرز و تهران است که کمیسیون اصل ۹۰ کمیته‌هایی را برای بررسی زمین‌خواری‌ها تشکیل داده و به استان‌های مربوطه اعزام کرده است تا به صورت نامحسوس این موضوع را بررسی کنند.
وی ادامه داد: در مورد زمین‌خواری‌های صورت گرفته در تهران، تاکنون ۴ الی ۵ نفر بازداشت شده‌اند و اخیرا نیز حکم بازداشت حدود ۵ نفر دیگر از سوی دادسرا صادر شده که این افراد، متشکل از اشخاص حقوقی و وابسته به دستگاه‌های دولتی و افراد حقیقی هستند.
به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیش از این از وصول شکایات مربوط به زمین‌خواری از ۵ استان کشور خبر داده و گفته بود: پس از ارائه گزارشات مردمی مبنی بر وجود زمین‌خواری در چندین استان کشور، کارگروهی در کمیسیون تشکیل شد تا این موضوع را به صورت ویژه بررسی کند.

 


علیرضا رزم‌حسینی و عبدالمحمد زاهدی به عنوان استانداران جدید کرمان و کردستان با تصویب هیئت وزیران انتخاب شدند.
جلسه هیئت دولت یکشنبه به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.
در جلسه روز گذشته هیئت وزیران، به ترتیب علیرضا رزم‌حسینی و عبدالمحمد زاهدی به عنوان استانداران کرمان و کردستان با تصویب دولت انتخاب شدند.
به گزارش تسنیم، تاکنون ۲۶ استاندار انتخاب شده‌اند و تنها چهار استانداری با مدیریت قبلی اداره می‌شود.
استانداران خراسان‌رضوی، قم، قزوین و بوشهر تاکنون انتخاب نشده‌اند.
آخرین سمت اجرایی عبدالمحمد زاهدی، استانداری استان مرکزی در سال 84 بوده و علیرضا رزم حسینی نیز جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران دفاع مقدس بوده است.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت در سخنانی گفت دولت به شعارهایش پایبند است.
اکبر هاشمی رفسنجانی روز گذشته در دیدار مردم از شهرهای استان کرمان، با اشاره به نقش مردم در مراحل گوناگون انقلاب اسلامی و حق آنان برای برخورداری از حقوق کامل شهروندی مطابق قانون اساسی و یک زندگی کامل، گفت: هیچ کس حق ندارد با سلب این حقوق، در نان مردم خرده شیشه بریزد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «دولت به شعارهای خود پایبند است» ، به منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی که مصوّب مجتهدین خبرگان است و امضای امام راحل و مراجع را دارد و دوبار هم در رفراندوم به تأئید مردم رسیده، به حقوق کامل و آزاد مردم اشاره شده که باید رعایت شود.
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت،وی گفت :منشور حقوق شهروندی یادآوری اصول قانون اساسی است تا کسی با توجیهات امنیتی ، به مردم تهمت نزند و برایشان شنود نگذارد.
وی در حالی فضا را امنیتی القاء کرده که توضیح نداد با وجود قانون اساسی و قانون عادی درباره حقوق شهروندان چه نیازی به منشور حقوق شهروندی بوده است .آیا فقط بخاطر یادآوری است یا جنبه تبلیغاتی دارد؟
عضو مجلس خبرگان در ادامه سخنان خویش جمله « رأی مردم حق‌الناس است» را برخاسته از اجتهاد سیاسی مقام معظم رهبری دانست و گفت: اگر این جمله تبدیل به فرهنگ سیاسی شود، دیگر به هیچ انتخاباتی خدشه‌ای وارد نخواهد بود و در مقدمات هیچ انتخاباتی ، مردم تبلیغات دروغ نمی‌شنوند. البته ایشان به روال چند سال اخیر برای ادعای خدشه بر انتخابات،نیازی به ارایه دلیل و سند ندید و درباره واقعیت ملموس اصحاب فتنه که در سال 88 دست به وطن فروشی زدند توضیحی نداد.
رفسنجانی با یادآوری ماجرای یک پیامبر دروغین که نزد حضرت موسی اظهار ندامت کرده بود، گفت: غصب تفکرات و ایجاد انحراف در عقاید مردم بدترین گناه است و خداوند از حق خود می‌گذرد، امّا از حق‌الناس نمی‌گذرد، زیرا اظهار پشیمانی در درگاه خداوند برای ضایع کردن حق مردم، به خصوص حقوق فکری و دینی سودی ندارد، مگر اینکه همه کسانی را که با سخنان خویش فریب داده، به راه حقیقت برگرداند.
وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دولت در 100 روز گذشته و گزارش رئیس جمهور به مردم، گفت: آقای روحانی با نجابت سیاسی و اخلاقی گزارش خود را بیان کرد .
هاشمی رفسنجانی با مقایسه شرایط امروز کشور با سالهای پس از جنگ،بدون ارایه آماری دقیق و اشاره به خدماتی که انجام شده است گفت: آن خرابی‌ها معلول یک جنگ 8 ساله بود و در 8 سال گذشته هم شرایطی داشتیم که در مقابل بدهی‌های 12 میلیاردی سال 68، رئیس جمهور از بدهی‌های چند صد هزار میلیاردی می‌گوید که مطمئناً جبران آنها سالها طول می‌کشد.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در منزل خانواده شهید احمدی‌روشن با خانواده وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در سلسله دیدارهای رئیس سازمان انرژی اتمی با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران صنعت هسته‌ای کشور صالحی به همراه صادقلو مشاور امور ایثارگران، زارعان معاون امنیت و حفاظت هسته‌ای و کمالوند معاون امور بین‌الملل، و برخی خانواده‌های معظم ایثارگران در منزل دانشمند شهید مصطفی احمدی‌روشن حضور یافتند.
در این دیدار که ابتدا با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا برگزار شد صالحی بیان داشت: امروز صنعت هسته‌ای و اقتدار بین‌المللی ایران اسلامی مرهون مجاهدت شهدا و ایثارگران است و ما هر چه داریم به برکت وجود این عزیزان و خانواده معظمشان است. صالحی ادامه داد: ما بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم می‌گوییم در خصوص دستاورد خون شهدا و ایثارگرانمان ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهیم کرد و با تمام توان صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای را پیش خواهیم برد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این مطلب که مصطفی احمدی‌روشن با بهره‌مندی از تفکر ناب بسیجی توانست با کمک جوانان این مرز و بوم غنی‌سازی در کشور را به سمت بومی‌سازی پیش ببرد و امروز بومی شدن صنعت هسته‌ای کشور مرهون تلاش خستگی‌ناپذیر این عزیزان است.
صالحی خاطرنشان کرد: مصطفی احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد، علی محمدی، شهریاری، قشقایی و دیگر شهدای صنعت هسته‌ای کشور از دفاع مقدس تاکنون ناظر بر اعمال ما و مدیران هستند و ما این را با تمام وجود درک و لمس می‌کنیم.
وی در پایان گفت: البته غایت کمال هر مسلمان این است که در راه رسیدن به معبود و جایگاه همیشگی خود از زیباترین راه بهره ببرد و خوشا به حال آنان که با شهادت و چهره به سرخی خونشان به این دیدار می‌روند و من غبطه می‌خورم به این جوانانی که در اوج جوانی به رستگاری می‌رسند، امیدواریم خداوند همه ما را به این بزرگ‌مردان تاریخ متصل کند.

 


عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد لایحه بودجه چهارشنبه این هفته 13 آذر تقدیم مجلس می‌شود و انتظار می‌رود که رئیس جمهوری برای تقدیم این لایحه به مجلس بیاید.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اعلام این خبر افزود: تجربه سال‌های گذشته و با توجه به اینکه لایحه بودجه سال 1393 نخستین لایحه بودجه دولت آقای دکتر روحانی است، پیش‌بینی بر این است که رئیس جمهوری برای تقدیم این لایحه در صحن علنی مجلس حضور یابد.
سبحانی‌نیا با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته روال بر این بوده که روسای جمهور لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، افزود: البته یک بار به دلیل اختلافی که رئیس جمهوری سابق با مجلس داشت، معاون رئیس جمهور این لایحه را به مجلس آورد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با استقبال از اقدام دولت در ارائه سریع لایحه بودجه اظهار داشت: این برای نخستین بار است که دولت پیش از موعد قانونی (15 آذر) لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند.
سبحانی‌نیا افزود: این اقدام دولت سبب می‌شود تا کار بررسی لایحه بودجه در مجلس نیز با دقت بیشتر و به دور از عجله بررسی و تصویب شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌ها زمان‌بر است، گفت: با توجه به اینکه دولت پیش از موعد این لایحه را تقدیم مجلس می‌کند، نمایندگان نیز فرصت دارند تا طبق مهلت‌های قانونی ابعاد این لایحه را مورد بررسی قرار دهند.
وی پیش‌بینی کرد که لایحه بودجه در صورت تقدیم در 13 آذر ماه تا پایان دی ماه به صحن علنی مجلس بیاید.
همچنین «کاظم جلالی» رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی از حضور «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در جلسه روز یکشنبه این فراکسیون خبر داد و گفت: دولت لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را تا روز چهارشنبه (13آذرماه) تقدیم مجلس می‌کند.
جلالی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران افزود: لایحه بودجه سال آینده به گفته نوبخت در دولت آماده شده است.

 


منوچهر محمدی، استاد روابط بین‌الملل گفت؛ نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و یقین داریم آنها در توافق هسته‌ای زیر قولشان می‌زنند.
منوچهر محمدی، استاد دانشگاه رشته روابط بین‌الملل، در مراسم رونمایی از کتاب «امپریالیسم بشردوستانه»- نوشته ژان بریک مانت و ترجمه فواد ایزدی- گفت: رسالتی که 34 سال از آن غفلت شده است، این است که ما ماهیت و واقعیت استکبار و امپریالیسم را برای مردم خودمان تشریح کنیم.
وی افزود: 34 سال انواع جنگ، توطئه و تحریم ملت ما را قویتر از گذشته کرده است و اگر امروز هم می‌بینیم عده‌ای یک نوع نگاه خوشبینانه نسبت به آمریکا دارند باید بدانند که واقعا به اشتباه می‌روند. آمریکا تا ایران اسلامی را زیر پای خودش له کرده حس نکند آرام نمی‌شود.
این استاد دانشگاه درباره کتابی که در این مراسم رونمایی شد، اظهار داشت: این کتاب در حقیقت گوشه‌ای از جنایات امپریالیسم آمریکا را نشان می‌دهد ولی همه جنایات آن در این کتاب نیامده است. توصیه می‌کنم کار مطالعاتی و تحقیقاتی بیشتری در این حوزه انجام شود و محققان ما مورد به مورد جنایات آمریکا را مطالعه کنند.
محمدی گفت: امروز کتاب‌هایی در آمریکا راجع به فروپاشی این کشور نوشته می‌شود و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز پیش‌بینی کرده‌اند که این حکومت با این شیوه 10 تا 15 سال بیشتر ادامه پیدا نخواهد کرد و یقین بدانید فروپاشی آمریکا بدتر از فروپاشی شوروی خواهد بود.
به گزارش فارس، وی در پایان سخنانش با اشاره به مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو اظهار داشت: آنها که دلبسته‌اند مسئله ما از طریق توافق حل شود چندان امیدوار نباشند چون به آمریکا اعتمادی نیست. فریب و دروغ اساس کار این کشور است. اگر انتظار داریم آنها حرف حق ما را بشنوند اشتباه کرده‌ایم و یقین بدانیم آنها مثل سال 82 زیر قولشان خواهند زد.

 


دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی تاکید کرد: در مورد اعداد و ارقام ارائه شده در گزارش 100 روزه رئیس جمهور در خصوص تعهدات و بدهی‌های دولت گذشته تناقض‌هایی وجود داشت.
به گزارش روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، محمدنبی حبیبی که در پایان نشست دبیران این حزب سخن می‌گفت افزود: امید دادن به مردم برای حل مشکلات اقتصادی از نکات مثبت گزارش بود ولی اختصاص بخش عمده‌ای از وقت گزارش به نقد عملکرد دولت گذشته موجب شد که گفته شود رئيس دولت حرف چندانی برای گزارش عملکرد ندارد.
وی ادامه داد: از نقد دولت گذشته بدون تخریب استقبال می‌کنیم اما نقد و سیاه‌نمایی نباید به سمتی برود که نقطه قوت دولت فعلی تلقی شود.
دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت باید در برابر نقد مشفقانه و نیز مطالبات مردم پاسخگو باشد گفت: سه مجری که در این مراسم حضور داشتند سخنی از مطالبات مردم و نقدی از منتقدین منصف و مشفق به عنوان طرح سؤال مطرح نکردند. حال آنکه صدا و سیما در برنامه‌های خود این انتقادات را واتاب داده است. مناسب بود بخشی از آن سؤالات در اینجا مطرح می‌شد و افکار عمومی در جریان پاسخگویی رئیس جمهور قرار می‌گرفتند و هنوز هم دیر نشده است.
وی افزود: حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص خزانه خالی، مسئله منابع حاصل از هدفمندی‌ یارانه‌ها و رویکردهای اقتصادی دولت نقدهای مشفقانه‌ای مطرح کرد. حتی راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت آن مطرح کرد. اما نه پاسخی تاکنون دریافت کرده و نه مجریان در طرح سؤالات خود آن را لحاظ کردند.
حبیبی تاکید کرد: نمی‌خواهیم این گله را مطرح کنیم ولی چرا همکاران شهید احمدی‌روشن که در موفقیت‌های هسته‌ای نقش کلیدی داشتند از کار برکنار شدند. خواسته حزب مؤتلفه اسلامی این است که از همه کسانی که در دانش هسته‌ای که حق ملی همه ملت ماست نقش داشته‌اند قدرشناسی و استفاده شود. وی افزود: در مورد اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص تعهدات و بدهی‌های دولت گذشته و تحلیل‌آن تناقض‌هایی وجود داشت که در آینده در مورد آن اظهارنظر خواهیم کرد.
حبیبی همچنین در مورد اظهارات اخیر سخنگوی دولت درمورد رفع حصر از سران فتنه گفت: آقای نوبخت می‌گویند رفع حصر و آزادی زندانیان در دستور کار دولت است. باید دید نحوه دستورکار این مقوله چیست؟ اگر عده‌ای هنوز بر مواضع فتنه‌گری خود تاکید دارند چگونه می‌تواند دولت این موضوع را در دستور کار قرار دهد. سران فتنه حادثه‌ای ایجاد کرده‌اند که موجب قتل حداقل 22 شهید در سال 88 شد. وی در مورد انتشار پیش‌نویس حقوق شهروندی توسط رئيس جمهور گفت: اینکه دولت دغدغه حقوق شهروندی داشته باشد خیلی خوب است منتهی در عمل باید دید دغدغه حقوق چه دسته‌ای از شهروندان را دارد. اگر مثل دولت اصلاحات دغدغه حقوق شهروندی کسانی را داشته باشد که به فکر براندازی نظام در پوشش آزادی بیان و قلم هستند این یک راه طی شده و بن‌بست است اما اگر دغدغه‌ حقوق همه مردم را داشته باشد باید از آن استقبال کرد.

 


سفیر ایران در آنکارا در مصاحبه با یکی از رسانه‌های ترکیه از افزایش روابط دو کشور در پی توافق هسته‌ای به دست آمده در ژنو خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از حریت، «علیرضا بیگدلی» با اعلام این مطلب گفت: ایران و ترکیه تصمیم به توسعه روابط اقتصادی خود در پی توافق هسته‌ای انجام شده میان کشورهای 1+5 و تهران دارند.
به موجب توافق انجام شده در ژنو، بخشی از تحریم‌های ایران به صورت موقت و برای شش ماه لغو می‌شود و همین امر می‌تواند موجب توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر شود.
به گفته بیگدلی، هیئتی از ایران در آینده‌ای نزدیک به ترکیه سفر می‌کند تا در دیدار با مقامات آنکارا درباره افزایش روابط اقتصادی گفت‌وگو کند. از سوی دیگر «ظفر کاگلایان» وزیر بازرگانی ترکیه نیز در تاریخ 14 و 15 ژانویه سال آتی میلادی (25 و 26 دی‌ماه) به ایران سفر می‌کند.
بیگدلی در این رابطه گفت: زمینه‌های زیادی برای روابط تجاری ترکیه و ایران وجود دارد. ما باید این زمینه‌ها را بازبینی کرده و از آنها استفاده کنیم.
سفیر ایران در ترکیه، در ادامه از اقدامات هالک بانک ترکیه، در سال‌های اخیر به دلیل شرکت در مبادلات بانکی با ایران تشکر کرد.
بیگدلی همچنین پیشنهاد داد که ایران می‌تواند موجب برقراری مجدد روابط ترکیه و سوریه شود.
وی در این مصاحبه همچنین از روابط خوب اطلاعاتی میان تهران و آنکارا که در ماه‌های گذشته با انتقاداتی از سوی رژیم صهیونیستی روبرو شده بود سخن گفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10