(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 آذر 1392 - شماره 20655

دولت قاهره تابعیت مصری اعضای حماس را لغو کرد
توافق اسلام‌آباد و کابل بر سر گشایش دفتر طالبان در ترکیه
باگسترش ناآرامی‌ها
نخست‌وزیر تایلند کوتاه آمد ؛ از قدرت کنار می‌روم
پیشروی ارتش سوریه در حومه حلب تروریست‌ها را فراری داد
100 هزار نفر در شهرهای فرانسه علیه سیاست‌های اولاند به خیابان‌ها ریختند
حمله ارتش لبنان به مخفیگاه افراد مسلح برای مهار ناآرامی‌های طرابلس
با وجود ممنوعیت تظاهرات صورت گرفت
اوج‌گیری اعتراض‌های ضد دولتی در پایتخت اوکراین
آمریکا کرزای را برای امضای توافقنامه امنیتی تحت فشار گذاشت
اعتراض‌ جهانی به طرح صهیونیست‌ها برای غصب زمین‌های جدید
تظاهرات ضدآمریکایی در لاهورعلیه حمله پهپادها به خاک پاکستان
گسترش درگیری با نظامیان مصر در پی تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید
خوان هرناندز پیروز انتخابات ریاست جمهوری در هندوراس
   


دولت قاهره با تصویب قوانین جدید کار لغو حقوق شهروندی رهبران حماس و ممانعت از فعالیت‌های سیاسی احزاب در مصر را آغاز کرده است.
پس از تخریب تونل‌های مرزی غزه از سوی ارتش مصر که موجب افزایش شدید فشارهای اقتصادی بر یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت ساکنان غزه شد خبر می‌رسد قاهره تصویب قوانین جدیدی را در دستور کار قرارداده که براساس آنها رهبران حماس از داشتن حقوق شهروندی این کشور منع می‌شوند.به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، پیش از این هزاران نفر از فلسطینی‌های نوار غزه از جمله برخی از رهبران حماس تابعیت مصری داشتند اما آنطور که رسانه‌های مصری و صهیونیستی اعلام کرده‌اند، با لغو این تابعیت روابط دو طرف بیش از پیش تیره خواهد شد. گفته می‌شود یکی از دلایل لغو تابعیت اعضای حماس حمایت این جنبش فلسطینی از اخوان‌المسلمین مصر است.

 


بر اساس توافق میان دولت‌های پاکستان و افغانستان، دفتر سیاسی «طالبان» به زودی در ترکیه بازگشایی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان در جریان دیدار اخیر خود در کابل توافق کرده‌اند راهکارهای جدیدی را درخصوص از سرگیری مذاکرات صلح با گروه طالبان به اجرا درآورند. از جمله مواردی که در همین چارچوب، طرفین بر سر آن به توافق رسیدند، بازگشایی دفتر طالبان در ترکیه بود. پیش از این (خرداد گذشته) دفتر طالبان در قطر فعال بوده است. اما با اعتراض دولت کابل این دفتر بسته شد. مقامات افغان به عنوان «امارت اسلامی افغانستان» که تابلوی آن بالای دفتر طالبان در دوحه نصب شده بود، اعتراض داشتند. دولت اسلام‌آباد برای پیشبرد مذاکرات صلح، اخیرا چهار رهبر طالبان را از زندان‌های پاکستان آزاد کرده است.

 


در پی ضرب‌الاجل 48 ساعته معترضان تایلند به نخست‌وزیر این کشور برای کناره‌گیری از قدرت، وی اعلام کرد که آماده کناره‌گیری است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «سوتهب تائوگسویان» رهبر مخالفان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، خانم «ینیگلوک شیناواترا» نخست‌وزیر دو روز فرصت دارد تا از پست نخست‌وزیری کناره‌گیری کند. در این بیانیه آمده است: در صورتی که نخست‌وزیر از قدرت کناره‌گیری کند، با او مؤدبانه و منصفانه رفتار می‌شود. وی افزود: استعفای نخست‌وزیر و یا انحلال مجلس کافی نیست، قدرت باید به مردم داده شود و هیچ گزینه دیگری مد نظر نیست. وی از کارکنان دولت نیز خواست دست به اعتصاب بزنند.
به گزارش پایگاه اینترنتی شفقنا، نخست‌وزیر تایلند در واکنش به این ضرب‌الاجل و اعتراضات خیابانی، دیروز اعلام کرد، آماده است به منظور حفظ صلح و ثبات در کشور، از سمت خود استعفا کند، به شرطی که برای تعیین نخست‌وزیر جدید انتخابات برگزار شود.
خانم شیناواترا اظهارات رهبر مخالفان در مورد واگذاری قدرت به مردم را رد کرد و گفت چنین درخواستی هیچ پایه و اساسی ندارد و تحت قانون اساسی غیرقابل قبول است.
خانم شیناواترا در حالی حاضر به کناره‌گیری از قدرت شده است که درگیری‌های خیابانی چند روز اخیر در بانکوک به خشونت کشیده شد و تاکنون چهار کشته و 127 مجروح بر جای گذاشت. نیروهای امنیتی برای سرکوب تظاهرات از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند و در برخی موارد نیز تیراندازی‌های مشکوکی صورت گرفت.
پس از دیدار رهبر مخالفان با خانم شیناواترا که یکشنبه شب صورت گرفت، ‌رهبر مخالفان به خبرنگاران گفت که با طرح استعفای شیناواترا برای برگزاری انتخابات حمایت نمی‌کند، بلکه وی خواستار تشکیل یک شورای مردمی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید است.
در همین حال، «پراچاپروم نوک» معاون نخست‌وزیر تایلند خبر داد یکشنبه شب در بانکوک و مناطق اطراف آن حکومت نظامی برقرار شده است. وی علت این اقدام را حفظ امنیت مردم ذکر کرده است.
حکومت نظامی در حالی در پایتخت تایلند برقرار می‌شود که ارتش این کشور 18 کودتا را در کارنامه خود دارد. تاکنون فرمانده ارتش تایلند سعی کرده است خود را در تحولات جاری این کشور بی‌طرف نشان دهد. اما درگیری میان پلیس و معترضان ادامه دارد. دیروز در حالی که صدها معترض قصد داشتند وارد دفتر نخست‌وزیری شوند، با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها از گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند.

 


نیروهای ارتش سوریه مقر تروریست‌های القاعده در حومه حلب در شمال سوریه را هدف قرار دادند که در جریان آن ده‌ها تروریست کشته و زخمی شدند و تعداد دیگری پا به فرار گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای ارتش محل استقرار تروریست‌های داعش وابسته به القاعده در شهر «الباب» در حومه حلب را هدف قرار دادند که در جریان آن 30 تروریست به هلاکت رسیدند و 35 تروریست دیگر زخمی شدند. همچنین ارتش سوریه موفق شد شهرک «تیاره» در حومه حلب که مشرف به جاده اصلی استان الرقه است را به تصرف خود درآورد.با ادامه عملیات و پیشروی ارتش در این منطقه و کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست، تعداد دیگری از عناصر مسلح پا به فرار گذاشتند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات به دست نیروهای ارتش افتاد. این در حالی است که نبرد ارتش با تروریست‌ها در حومه دمشق نیز به کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست منجر شده است.در جریان این درگیری‌ها تعداد زیادی از تروریست‌های خارجی، ‌به ویژه عربستان سعودی کشته شدند.
شمار تروریست‌های سعودی در سوریه به حدی بالا است که به طور میانگین روزانه 20 نفر از آنان به هلاکت می‌رسند.نیروهای ارتش سوریه همچنین تلاش تروریست‌های مسلح برای نفوذ به مناطق تحت کنترل ارتش در حومه دمشق و حمص را ناکام گذاشتند. مهاجمان تلاش داشتند از حومه حماه به حمص حمله کنند اما پاتک ارتش موجب هلاکت و زخمی شدن تعدادی از آنان شد.
در پی عملیات نیروهای ارتش سوریه در «البنک» از توابع حومه دمشق تعداد زیادی از تروریست‌های مسلح از محل استقرار خود در این منطقه پا به فرار گذاشتند.
نیروهای ارتش سوریه در پی گشت‌زنی در النبک، محور غربی، جنوب غربی و کشتزارهای شرقی و نیز اطراف بیمارستان این شهرک را کاملاً تحت کنترل خود درآورده‌اند.
ارتش سوریه اکنون بر جاده اصلی دمشق- حمص از محور النبک به طور کامل تسلط پیدا کرده است اما پیش‌بینی می‌شود که تروریست‌ها بار دیگر این جاده را هدف قرار دهند.
ضرورت مقابله با تروریسم
رئیس جمهور سوریه در دیدار مشاور امنیت ملی عراق بر لزوم مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، «بشار اسد» روز یکشنبه در دمشق «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق را به حضور پذیرفت.در این دیدار دو طرف درباره تلاش‌ها برای حل بحران سوریه از راه دیپلماتیک گفت‌وگو و بر ضرورت مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید کردند.
دو طرف همچنین درباره تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 و اهمیت حضور کشورهای منطقه‌ای در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.
از سوی دیگر، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد هر راه حلی در مذاکرات صلح پیشنهاد شده که قرار است در کنفرانس ژنو 2 برگزار شود بدون تأیید رئیس جمهور سوریه اجرا نخواهد شد. وی طی اظهاراتی که در رسانه‌های سوریه منتشر شد افزود، هیئت نمایندگی سوریه در ژنو تحت فرامین اسد کار خواهد کرد و هر راه حل پیشنهاد شده باید به تأیید رئیس جمهور سوریه برسد.
سایر رویدادها
* فرمانده جدا شده از ارتش آزاد سوریه از همکاری اطلاعاتی برخی کشورهای عربی و غربی با ارتش آزاد سوریه پرده برداشت.
* گروه تروریستی امارت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش تمام عناصر مسلح یک گروهک تروریستی در منطقه خرانو را کشت.
* براثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در روستایی در استان الحسکه دست کم 12 نفر مجروح شدند.
* تروریست‌های مسلح روز یکشنبه چهار منطقه مسکونی در دمشق را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار دادند.
* وزارت خارجه فرانسه گلوله‌باران مدرسه فرانسوی‌ها در دمشق از سوی تروریست‌ها را محکوم کرد.
* وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، تجهیز کشتی آمریکایی برای اعزام به دریای مدیترانه به منظور از بین بردن سلاح‌های شیمیایی روی آن آغاز شده است.
* 1800 نظامی فراری با استفاده از فرمان عفو عمومی بشار اسد خود را تسلیم نیروهای ارتش این کشور کردند.
* در حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به بلندی‌های اشغالی جولان یکی از نظامیان ارتش سوریه زخمی شد.
* رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا در اظهاراتی به حضور اتباع آمریکایی در کنار گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه اذعان کرد.

 


ده‌ها هزار نفر از قربانیان سیاست‌های ریاضتی در شهرهای فرانسه علیه دولت «فرانسوا اولاند» تظاهرات کردند.
چپ‌گرایان و قربانیان سیاست‌های ریاضتی دولت فرانسه روز شنبه در خیابان های پاریس، مارسی و لیل علیه دولت سوسیالیست «اولاند» راهپیمایی کردند و از مقامات این کشور خواستند طرح افزایش مجدد مالیات‌ها را «فورا» متوقف کنند.
به گفته سازمان‌دهندگان این تظاهرات، دستکم 100 هزار نفر از مردم فرانسه در این اجتماع شرکت داشتند. دولت فرانسه مدتی است با هدف تامین سه میلیارد یورو درآمد از محل مالیات‌های مردمی، طرحی برای دریافت مالیات بیشتر از رانندگان خودروهای سنگین، ماهیگیران، کارکنان معادن، کشاورزان و... را آغاز کرده است. پیش از این هزاران نفر از رانندگان و کامیونداران سراسر این کشور راهپیمایی کرده و جاده‌های کشور را بستند.گفتنی است، طرح دریافت مالیات بیشتر از صنایع و خودروهای آلوده‌کننده محیط زیست در دوران ریاست جمهوری «نیکلا سارکوزی» پیشنهاد شده است و اولاند با حمله به شعارهای انتخاباتی و برنامه‌های اقتصادی سارکوزی توانست رئيس‌جمهور فرانسه شود!
مخالفت‌های گسترده با این طرح باعث شده در زمان مقرر به تصویب نرسد. طبق برنامه دولت، قرار بود این طرح پس از تصویب در پارلمان از ماه ژانویه سال 2014 به اجرا درآید ولی مخالفان موفق شده‌اند تصویب و اجرای آن را به تاخیر بیندازند. آنطور که خبرگزاری «رویترز» نوشته، تظاهرات گسترده روز یکشنبه با دعوت «جبهه چپ» به رهبری «ژاک لوک ملانشون» برگزار شد و معترضان تا محل وزارت اقتصاد فرانسه راهپیمایی کردند.

 


نیروهای ارتش لبنان با حمله به مخفیگاه افراد مسلح در طرابلس هشت فرد مسلح را دستگیر و مقادیری سلاح جنگی سبک، مهمات و تجهیزات نظامی را ضبط کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد واحدهای ارتش به چندین مرکز تجمع افراد مسلح و تک‌تیراندازان در طرابلس حمله بردند و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات کشف و ضبط کردند.
ارتش لبنان تاکید کرد تا بازگشت آرامش در این شهر همچنان در خیابان‌ها مستقر خواهد بود.
گفتنی است در درگیری‌های چند روز گذشته بین دو منطقه جبل محسن و باب‌التبانه در طرابلس 12 نفر کشته و دست‌کم 70 نفر زخمی شده‌اند. یکشنبه‌شب طرابلس شاهد خشونت‌آمیزترین درگیری‌ها بین ساکنان این دو منطقه با استفاده از سلاح‌های تیربار و راکت و خمپاره بود در جریان این درگیری‌ها یک نیروی ارتش کشته شد و 13 سرباز دیگر مجروح شدند.
شهر طرابلس در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و اکثر فروشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند.
در همین رابطه نبیه‌بری رئیس پارلمان لبنان طرحی سه ماده‌ای برای مهار ناآرامی‌های طرابلس ارائه کرده است.
این طرح شامل استقرار ارتش در تمامی محلات طرابلس و باز گذاشتن دست ارتش برای ایجاد امنیت و مقابله با عناصر مسلح، تغییر ترکیب دستگاه‌های امنیتی در این شهر و تمرکز مقامات محلی و سیاسی برای حضور در این شهر است.
در این حال حزب‌الله لبنان ادعای رسانه‌‌های وابسته به جریان 14 مارس مبنی بر حضور کارشناسان نظامی این جنبش در منطقه علوی‌نشین جبل محسن را تکذیب کرد.
حزب‌الله لبنان پخش این شایعات را تلاش برای انحراف افکار عمومی از ماهیت واقعی ناآرامی‌های طرابلس عنوان کرد.

 


به رغم اعلام ممنوعیت برگزاری تظاهرات، اعتراض‌ها علیه دولت اوکراین در پایتخت این کشور به اوج خود رسیده است.
«کیف» پایتخت اوکراین روز یکشنبه صحنه برخورد بین طرفداران اتحادیه اروپا و نیروهای امنیتی این کشور بود. آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند، نزدیک به 100 هزار نفر از مخالفان دولت اوکراین در حالی که خواستار «استعفای» «ویکتور یانوکوویچ» رئيس‌جمهور غرب‌ستیز خود بودند، مقابل دفتر ریاست جمهوری با نیروهای امنیتی به شدت درگیر شدند. شمار زیادی از مخالفان دولت نیز همزمان با تجمع در میدان «استقلال» کیف خواستار پیوستن کشورشان به اتحادیه تجاری، اتحادیه اروپا شدند.
ماجرا از حدود یک هفته قبل و پس از مخالفت «یانوکوویچ» با پیوستن کشورش به این اتحادیه تجاری آغاز شد. به اعتقاد رئیس جمهور اوکراین شروط اتحادیه اروپا برای پیوستن کشورش به این اتحادیه تجاری، کاملاً سیاسی است لذا وی حاضر به پذیرفتن آن نشده است.
یکی از شروط اتحادیه اروپا آزادی «یولیا تیموشنکو»،‌آخرین نخست‌وزیر نارنجی‌های اوکراین بود که با مخالفت «یانوکوویچ» مواجه شده است.
براساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، در جریان درگیری‌های شدیدی که درست یک روز پس از غیرقانونی اعلام شدن برپایی تظاهرات به وقوع پیوست، شماری از نظامیان و مردم مجروح شدند. خبرگزاری ریانووستی شمار مجروحان ناآرامی‌های روز یکشنبه را 165 نفر اعلام کرده است.
احزاب سیاسی مخالف در اوکراین اصلی‌ترین سازمان‌دهنده تجمع حامیان همگرایی اروپایی در مرکز پایتخت هستند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اعلام کرده‌اند تا زمانی که خواسته‌های آنها برآورده نشود، میدان استقلال شهر کیف را ترک نخواهند کرد.
«آرسنی یاتسنیوک» یکی از رهبران احزاب مخالف اوکراین و از همقطاران تیموشنکو، در سخنرانی در جمع معترضان در میدان استقلال، خواسته‌های آنها را برکناری دولت و «یانوکوویچ» رئیس جمهور است.
به گفته این سیاستمدار مخالف، بعد از برکناری دولت و رئیس جمهور، لازم است تا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش از موعد در اوکراین برگزار شود.
براساس آخرین اخبار منتشر شده، میدان استقلال «کیف» همچنان در تصرف مخالفان دولت است و گروهی از معترضان نیز دفتر شهردار شهر را به تصرف خود درآورده‌اند. برخی ناظران سیاسی می‌گویند، ناآرامی‌های اخیر اوکراین بعد از اعتراضات سال 2004 میلادی که با حمایت غرب به انقلاب نارنجی منجر شد، بزرگترین اعتراض‌های خیابانی این کشور است. جالب اینکه تظاهر‌کنندگان به شدت از سوی اروپا و آمریکا مورد حمایت و تشویق قرار گرفته‌اند!

 


دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد ایالات متحده کابل را برای امضای توافقنامه امنیتی تحت فشار قرار داده است.
به گزارش پرس‌تی‌وی، دفتر «حامد کرزای» طی بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا تحویل سوخت و تدارکات به ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرده است. این بیانیه افزود، هدف از این اقدام آمریکا، تحت فشار قرار دادن کابل برای پذیرش توافقنامه امنیتی است. کرزای از پذیرش و امضای این توافقنامه امنیتی امتناع می‌کند و این کار را به دولت بعدی محول کرده است.
پیش از این واشنگتن تهدید کرده بود، در صورتی که توافقنامه امنیتی فورا امضا نشود، آمریکا نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج می‌کند.
کرزای سوم آذر طی سخنانی در لویه‌جرگه (شورای بزرگان) اظهار داشته که توافقنامه امنیتی تحت شرایط خاصی امضا خواهد شد. وی امضای توافقنامه را به قطع حملات آمریکا به منازل غیرنظامیان مشروط کرده بود. کرزای به بندهایی از توافقنامه که ناقض حاکمیت افغانستان است، اشاره‌ای نکرد. استقرار حدود 10 تا 15 هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان پس از پایان سال 2014 (10 دی 1393)، و اعطای مصونیت قضایی (کاپیتولاسیون) به این نظامیان، دو مورد جنجالی در توافقنامه است که تاکنون اعتراضات زیادی را برانگیخته است.
مخالفت‌های کرزای با امضای توافقنامه، در داخل حاکمیت آمریکا هم باعث موضع‌گیری‌های تندی علیه وی شده است؛ «دایان فاینشتاین»، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از جمله این افراد است؛ وی گفت: فکر می‌کنم کرزای یک انسان بی‌اهمیت است، او قربانی احساس خشم خود شده است.
توافقنامه امنیتی اگر امضا شود، حضور نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان پس از پایان سال 2014 را رسمیت می‌بخشد.
به اعتقاد کارشناسان، رئیس‌جمهور افغانستان در منازعه‌ای که با آمریکا راه انداخته است، دست بالا را دارد، ‌زیرا واشنگتن تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد از افغانستان دل بکند و کرزای نیز به این مورد خوب پی برده است.
عملیات تروریستی
به گزارش خبرگزاری مهر، دیروز استان «میدان وردک» افغانستان واقع در شرق این کشور شاهد یک عملیات انتحاری بود. عامل انتحاری در این عملیات یک خودروی مملو از مواد منفجره را به پاسگاه پلیس شهرستان «نرخ» کوبید. این حمله مرگ چهار پلیس و جراحت 17 نفر دیگر را در پی داشت. این حمله به چند منزل مسکونی و مرکز تجاری نیز خسارت زیادی وارد کرد.

 


هزاران نفر در سراسر دنیا در اعتراض به طرح نژادپرستانه رژیم اسرائیل برای آواره کردن ده‌ها هزار عرب بادیه‌نشین از روستاهایشان در صحرای نقب تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری پرس‌تی‌وی، هزاران معترض با برگزاری تظاهراتی به نام «روز خشم» در صحرای نقب، حیفا، بیت‌المقدس، کرانه باختری و نوار غزه تظاهرات کردند و اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در بیرون راندن فلسطینی‌های بومی از سرزمین نقب و جایگزین کردن آن با شهرک‌های یهودی را محکوم کردند.فلسطینی‌ها فریاد می‌زدند: ما فلسطینی هستیم و اجازه نمی‌دهیم با هموطنانمان چنین رفتاری صورت گیرد و آنان را از سرزمین خودشان اخراج کنند.
معترضان تاکید کردند، این طرح صهیونیستی اجرا نخواهد شد و ما این مسئله را نخواهیم پذیرفت.
در لندن، برلین، رم، اسلامبول، قاهره و برخی از شهرهای آمریکا نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت و تظاهرکنندگان با ایجاد شهرک‌های یهودی جدید مخالفت کردند.تظاهرکنندگان ضمن اعلام همبستگی با آرمان فلسطین تاکید کردند نباید فلسطینی‌ها از سرزمین مادری‌شان بیرون رانده شوند.
از سوی دیگر، 15 فلسطینی یکشنبه‌شب هنگام برگزاری نماز مغرب در بیت‌لحم بر اثر شلیک گاز اشک‌آور از سوی ارتش رژیم صهیونیستی مسموم شدند.
درگیری‌های مسلحانه در اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه در شهر صیدا در جنوب لبنان نیز سه کشته بر جا گذاشت.
همچنین منابع فلسطینی اعلام کردند معلمان کرانه باختری در اعتراض به وضعیت معیشتی نامناسب خود اعتصاب کردند و دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با نمایندگان معلمان برای پایان دادن به اعتصاب معلمان نتیجه‌ای نداشت.

 


هزاران پاکستانی در لاهور حملات پهپادهای آمریکایی به خاک کشور خود را محکوم کردند و از دولت اسلام‌آباد خواستند مسیر تدارکاتی ناتو را مسدود کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از 5000 نفر از مردم شهر لاهور در خیابان‌‌های این شهر علیه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان تظاهرات کردند. معترضان در این تظاهرات که عصر یکشنبه برگزار شد، شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و خواستار توقف همیشگی حملات پهپادها شدند.
یک رهبر «شورای دفاع پاکستان» (که حدود 40 حزب مهم این کشور در آن نماینده دارند) به تظاهرکنندگان گفت: این شورا قصد دارد با ایجاد شوراهای مردمی، همه شهروندان پاکستان را برای توقف حملات پهپادها و انسداد مسیر تدارکاتی ناتو با هم متحد کند.
وی تصریح کرد: اگر سران ارتش، دولتمردان و سران گروه‌های مختلف با هم متحد شوند، آمریکا به خود جرئت نمی‌دهد که حاکمیت پاکستان را با حملات پهپادها نقض کند.
«مولانا سمیع‌الحق» رهبر این شورا نیز خطاب به معترضان گفت: مردم امیدوار بودند که «نواز شریف» بعد از به قدرت رسیدن دستور سرنگونی پهپادهای آمریکایی را صادر کند، اما وی تحت فشار آمریکا از چنین اقدامی خودداری کرده است.طی روزهای اخیر نیز تظاهرات مشابهی در شهرهای مختلف پاکستان برگزار شده است.
بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل، حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان از سال 2004 تاکنون 2200 کشته برجای گذاشته است.

 


دانشجویان و هواداران اخوان‌المسلمین در اعتراض به پیش‌نویس قانون اساسی جدید با نیروهای امنیتی مصر در قاهره به شدت درگیر شدند.
کمتر از یک هفته پس از کشته شدن یک دانشجوی طرفدار محمد مرسی در محوطه دانشگاه قاهره به دست نیروهای امنیتی مصر، هزاران نفر از دانشجویان و هواداران اخوان‌المسلمین با ریختن به خیابان‌های پایتخت خواستار «قصاص» قاتلین وی شدند.
تصاویر و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی با معترضانی که در میدان‌های «طلعت» و «التحریر» شعار می‌دادند به شدت درگیر شده و با استفاده از گاز اشک‌آور اقدام به پراکندن آنها کرده‌اند.
دانشجویان نیز با استفاده از سنگ و بمب‌های آتش‌زا به درگیری با نیروهای امنیتی پرداخته و توانستند یک خودروی نظامی را به آتش بکشند.
«احمد مطر»، یکی از رهبران حزب آزادی و عدالت نیز از تمام طرفداران اخوان‌المسلمین مصر خواست با حرکت به سوی میدان «التحریر» به بازگشت مشروعیت کمک کنند. نیروهای امنیتی مصر یکشنبه برای پراکنده ساختن معترضان میدان التحریر از زره‌پوش نیز استفاده کردند.
تصویب پیش‌نویس
قانون اساسی
چند روز پس از تصویب قانون جنجال‌برانگیز «منع تظاهرات»‌ از سوی «عدلی منصور» رئیس‌جمهور موقت مصر خبر می‌رسد، روز یکشنبه نیز کمیته 50 نفره تدوین قانون اساسی جدید مصر، پیش‌نویس این قانون را به تصویب رسانده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عمرو موسی، رئیس کمیته 50 نفره مسئول اصلاح قانون اساسی مصر اعلام کرد که عملیات تصویب تمامی بندهای پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر به پایان رسید.
وی همچنین تاکید کرد که پیش‌نویس قانون اساسی که کمیته مسئول اصلاح قانون اساسی مصر درباره آن توافق کرده بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید دارد که این زمان از شش ماه تجاوز نمی‌کند.
قرار است پیش‌نویس قانون اساسی مصر امروز (سه‌شنبه) به عدلی منصور، رئیس‌جمهوری موقت این کشور ارائه شود.
عمرو موسی همچنین اعلام کرد اعضای کمیته مسئول اصلاح قانون اساسی در مذاکرات پایانی خود توافق کردند که انتخابات ریاست جمهوری یا پارلمانی بر اساس آنچه قانون اساسی تعیین کند، صورت بگیرد و انتخابات در هر حال در مدت زمان کمتر از شش ماه از آغاز اجرای قانون اساسی انجام خواهد شد. یکی از موارد قابل تامل در پیش‌نویس قانون اساسی جدید، محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی است که اعتراض‌هایی را از هم‌اکنون به راه انداخته است. موافقت شورای عالی نیروهای مسلح برای تعیین وزیر دفاع ظرف دو دوره ریاست جمهوری آتی نیز یکی از موارد درخور توجه در این پیش‌نویس است. 6 نفر از 50 عضو این کمیته با محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی مخالفت کرده‌اند.
این پیش‌نویس قرار است در یک همه پرسی به رای گذاشته شود که نخستین گام در چارچوب نقشه راهی است که ارتش برای «انتقال دموکراتیک» بعد از برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مخلوع مصر تعیین کرده است.

 


رئیس شورای انتخابات کشور هندوراس بر پیروزی خوان هرناندز عضو حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم شورای انتخابات کشور هندوراس روز یکشنبه طی بیانیه‌ای به صورت نهایی خوان هرناندز، یکی از اعضای حزب حاکم را به عنوان رئیس‌جمهور کشور معرفی کرد.
مطابق با آنچه در این بیانیه آمده است شمارش آرا در این کشور به پایان رسیده است و هرناندز توانسته است 36 درصد آرا را به دست آورد و شیمارو کاسترو، نامزد چپگرای این کشور 28 درصد آرا را به دست آورده است.
نتایج نهایی زمانی منتشر شده که کشور شاهد تظاهرات هواداران شیمارو کاسترو بود.
نامزد چپگرای کشور هندوراس روز شنبه طی فراخوانی از هوادارانش خواست تا در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خیابان‌ها تجمع کرده و دست به تظاهرات بزنند.
کاسترو ضمن انتقاد مجدد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری مجددا اعلام کرد که تقلبات در سطح وسیعی در این انتخابات صورت گرفته و تا آرا بازشماری نشود نتایج انتخابات را قبول نخواهیم کرد.
هندوراس در منطقه آمریکای مرکزی واقع شده است.
نیکاراگوئه، گواتمالا و السالوادور از همسایگان این کشور به شمار می‌روند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10