(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 آذر 1392 - شماره 20655

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اولین آثار پیروزی سوریه بر دشمنانش (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
هواپیما (گفت و شنود)
ظریف: اشتراکات ما با کشورهای منطقه بیش از اختلافات است
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد
احتمال شکایت مجلس از خاتمی و رفسنجانی
افخم: اقدام اتحادیه اروپا علیه 17 شرکت ایرانی سیاسی و فاقد مبانی حقوقی است
وقتی مسئولان دولتی تهیه‌کننده صدا و سیما هم می‌شوند (خبر ویژه)
مشاور اوباما: آمریکا هم‌پیمانان خود را به ایران نمی‌فروشد (خبر ویژه)
توافق ژنو شکننده است آمریکا حق ایران را نخواهد پذیرفت (خبر ویژه)
یک اثر کاملا خودجوش از عضو هیئت مدیره منطقه آزاد کیش! (خبر ویژه)
گلایه یک سایت زنجیره‌ای از تیم رسانه‌ای دولت (خبر ویژه)
 


عملیات ارتش سوریه در شمال و شرق استان بزرگ حلب و آزادسازی تعدادی از شهرها و روستاهایی که در این دو منطقه آزاد شده‌اند، بیانگر آن است که زمان آزادی ‌شهر استراتژیک حلب فرا رسیده است. از سوی دیگر علنی شدن ارتباط فرماندهان گروههای شبه نظامی تروریستی با مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از شدت بحران در معارضه مسلحانه سوری حکایت می‌کند. در عین حال کشته شدن تعدادی از برجسته‌ترین فرماندهان میدانی گروههای تروریستی از جمله «عبدالقادر صالح» یا به قول نیروهای تحت امرش، حجی مارع میزان آسیب‌پذیری این گروهها از یک سو و میزان اشراف ارتش سوریه را از سوی دیگر نشان می‌دهد.
دو روز پیش گزارشگر «ساندی تایمز» در ترکیه دو خبر را در کنار هم به چاپ رساند «روت شرکوک»، خبرنگار این روزنامه نوشت، تعداد زیادی از فرماندهان گروههای مسلح از جمله «احمد القنطاری» سرکرده گروه «عمرالمختار» در منطقه جبل‌الزاویه، براندازی نظام سوریه را رها کرده و صرفا در قبال دریافت پول از سوی چند کشور عرب خلیج‌فارس به جنایت دست می‌زنند و پس از آن تا رسیدن سفارش بعدی در خانه‌های مجلل زندگی کرده و از خودروهای گران‌قیمت استفاده می‌کنند.
خبر دیگر گزارشگر ساندی تایمز به نقل از شبکه تلویزیونی وابسته به پارلمان رژیم صهیونیستی بود که در آن آمده بود «ابوعدنان» یکی از سران عناصر مسلح در سوریه با یعقوب مارکی و مندی صفدی دو مقام دولت و مجلس رژیم صهیونیستی در ترکیه ملاقات کرده‌اند. پس از این ملاقات، صفدی اعلام کرده است که «اسرائیل با همکاری ابوعدنان و دیگر فرماندهان گروههای مسلح برای اتحاد گروههای مسلح سوری تلاش خواهد کرد». این در حالی است که براساس دستور مقامات آمریکایی، اسرائیلی‌ها از اعلام موضع و یا آشکار کردن روابط با گروههای مسلح منع شده بودند. این دو خبر عمق بحران مخالفان نظام بشار اسد را برملا می‌کند.
عملیات ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر کاملا هوشمندانه انجام شده و برخلاف دو سال گذشته عمدتا عناصر موثرتر را هدف قرار داده است. کشته شدن عبدالقادر صالح که محوری‌ترین فرمانده گروههای تروریستی در حلب بود، نمونه‌ای از این حرکت هوشمندانه است. صالح در ابتدای بحران سوریه، گردان «آزادگان مارع» را تشکیل داد و از این طریق کنترل چندین شهر و روستا در حومه حلب را به دست گرفت. سپس از طریق توزیع پول زیاد توانست سایر گروههای مسلح را با خود همراه کند و عملا بر بخش اعظم شهر حلب که اولین شهر اقتصادی و اجتماعی و دومین شهر سوریه به لحاظ سیاسی می‌باشد، سیطره یافت. صالح ارتباط آشکاری با دولت اردوغان و اخوان‌المسلمین مصر داشت و مانند یک مقام رسمی عمل می‌کرد بگونه‌ای که اخوان و دولت مرسی، «محمد فاروق طیفور» معاون دبیرکل اخوان را واسطه ارتباط خود با عبدالقادر صالح قرار داده بود. وی در عین حال سرشاخه اصلی ارتباط گروههای تروریستی سوریه با سازمان اطلاعاتی ترکیه و فرماندهان نیروهای مسلح ترکیه بود. به درازا کشیده شدن - سه هفته‌ای - نبرد القصیر تا حد بسیار زیادی به دلیل مقاومت شدید نیروهای صالح - موسوم به تیپ توحید - بود. گروه وی پس از شکست در القصیر حمص راهی حلب شدند و چند روز پیش در شمال حلب توسط ارتش سوریه به هلاکت رسید. با کشته شدن وی افراد او و افراد سایر گروههای مسلح که در ذیل فرماندهی او عمل می‌کردند متواری شدند و بخش عظیمی از مناطق شمالی حلب آزاد شد. با آزادی این منطقه کنترل مرزهای شمالی سوریه تا حد زیادی به دست ارتش افتاد و راه ورود کمک‌های نظامی و غیرنظامی ترکیه به تروریست‌ها در حلب در مقیاس گسترده‌ای مسدود شد. جدای از اینکه کنترل بخش‌هایی از مرز شمالی سوریه یک دستاورد بسیار مهم به حساب می‌آید، در عین حال اینکه ارتش سوریه به شمال حلب نفوذ کرده نشانه آشکار نزدیک شدن زمان آزادی حلب است. کما اینکه دو روز پیش، نیروهای ارتش طی عملیاتی به منطقه شرق حلب نفوذ و از جمله شهر تیاره را آزاد کردند. نفوذ ارتش به شرق حلب نیز بیانگر آن است که از یک سو ارتباط تروریست‌ها در دو استان رقه و حلب بشدت ضعیف شده و از سوی دیگر تروریست‌های حلب از سمت منطقه شرق نیز در محاصره قرار گرفته‌اند. با این وصف و با توجه به قطع کامل ارتباط گروههای تروریست در دو منطقه جنوبی و غربی حلب اینک حلب در محاصره نسبتاً کامل ارتش قرار دارد و این به معنای آغاز شمارش معکوس آزادی حلب است. آزادی حلب قطعاً آزادی رقه، دیرالزور و ادلب را نیز در پی می‌آورد و بساط تروریزم را در سوریه برهم می‌زند و روند آن را به شدت کُند و قابل کنترل خواهد کرد.
شکست تروریست‌ها در سوریه کشورهای حامی آنان را بشدت نگران کرده است. از یک طرف کشورهای عربستان، قطر،‌ ترکیه و رژیم صهیونیستی وقتی در طرف «ائتلاف بازنده» قرار می‌گیرند، تبعات مواجه شدن با «ائتلاف پیروز» را باید بپذیرند و آن پذیرش برتری ائتلاف پیروز یعنی جبهه مقاومت است و این، کفه موازنه را بیش از گذشته به نفع مقاومت سنگین می‌کند. آثار چنین موضوعی در لبنان، سرزمین‌های اشغالی یعنی فلسطین، عراق، یمن، بحرین، عربستان و ترکیه کاملاً قابل پیش‌بینی و محاسبه است در این میان تنها ترکیه قادر است با اصلاح مواضع و نزدیک شدن به ایران تا حدی تبعات شکست ائتلاف بازنده را در مورد خود، کاهش دهد. موضوع دیگر این است که شکست، تروریست‌ها را به کشورهای خود گسیل خواهد کرد. گروههایی که مزه کار با سلاح را چشیده‌اند به هیچ وجه رتبه شهروند حاشیه‌ای را نمی‌پذیرند، آنگاه مقامات عرب یا باید حقوق ویژه آنان را به رسمیت بشناسند و یا خود را برای یک رویارویی خونین آماده نمایند.
تبعات دیگر شکست تروریزم برای اروپاست. اروپایی‌ها نه تنها از تروریزم سوریه حمایت کردند، بلکه در آموزش، تسلیح، سازماندهی،‌دادن پوشش اطلاعاتی به آنان نیز شرکت کرده و بستر اعزام شهروندان جنایتکار کشور خود به سوریه را فراهم کردند به گونه‌ای که گفته می‌شود عدد تروریست‌های اعزامی از اروپا از مرز چند هزار نفر فراتر رفته است. اروپا برای اینکه تبعات حمایت از تروریزم سوری را مهار نماید به یک بازی چند وجهی روی آورده است. اروپا از یک طرف تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی «نشست ژنو 2» معارضه ضد سوری را به دستاوردهایی ولو نازل برساند و از این طریق سرخوردگی آنان از سرویس‌های اطلاعاتی و سازمانهای سیاسی دولت‌های اروپایی را التیام ببخشند. در عین حال این یک اقدام بی‌فایده است چرا که قطعاً دولتی که در سال سوم بحران قادر است شهرهای خود را از چنگ «جبهه مشترک غربی، عربی، عبری تروریزم» بیرون بیاورد در اجلاس ژنو امتیاز نمی‌دهد و هیچ نگرانی هم از شکست مذاکرات ندارد. از طرف دیگر از حدود سه ماه پیش تماس‌ دولت‌های درجه دو و سپس درجه یک اروپایی با دولت سوریه برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک آغاز شده و بعضی از سفرا هم به دمشق بازگشته‌اند این حرکت اروپا برای آن است که قبل از اعلام رسمی شکست تروریزم در سوریه، نقش خود در این روند سه ساله را کمرنگ کرده و خود را اگر بشود در طرف مقابل گروههای تروریستی معرفی نماید! این هم البته به جایی نمی‌رسد چرا که حمایت کشورهای اروپایی از تروریزم آنقدر عیان بوده که کتمان کردن آن ممکن نیست.
البته تردیدی نیست که اروپایی‌ها مثل همیشه وقتی بوی شکست به مشام می‌رسد، همکاران و رفقای خود را در وسط میدان رها می‌کنند، امروز هم به وضوح ادامه ماجرا را به اعراب سپرده‌اند. دو روز پیش «صدام الجمل» یکی از عناصر مؤثر «جیش‌النصره» - تحت حمایت سعودی- در یک فیلم اینترنتی فاش کرد که اخیراً نشستی با حضور فرماندهان گروههای مسلح در شرق و شمال سوریه و امیر یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و مسئولان سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و یک کشور همسایه سوریه- که براساس خبر قبلی، رژیم صهیونیستی است- برگزار شده است. اعضای این جلسه ضمن ابراز نگرانی از روند عملیاتی در سوریه، ‌شبه نظامیان را به مقاومت در برابر ارتش سوریه ترغیب کرده‌اند.
پایان بحران سوریه برای غرب دردناک است، چرا که شکست یک جبهه کامل از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی تا کشورهای عربی، ترکی و رژیم صهیونیستی اعتراف به ناتوانی است. آمریکایی‌ها باید بپذیرند که نتوانسته‌اند یک بحران را با همه هزینه‌های آن به سوی نتیجه‌ای که می‌خواسته‌اند، مدیریت کنند. آمریکا باید بپذیرد که توان رهبری یک بحران را ندارد و اروپا باید بپذیرد که هم‌پیمانی با آمریکا و دنباله‌های منطقه‌ای آن به پیروزی ختم نمی‌شود و این می‌تواند به منافع حیاتی آنان آسیب وارد کند. در پایان این بحران، ترکیه باید بپذیرد که سیاست رقابت با جبهه مقاومت جواب نمی‌دهد و استفاده از پتانسیل آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و اعراب نمی‌تواند محدودیت‌های ژئوپلیتیکی آن را برطرف نماید. ترکیه باید فهمیده باشد که از سد سه کشور متحد شیعی- ایران، عراق و سوریه- نمی‌تواند عبور کند کما اینکه نمی‌تواند علایق 23 میلیون علوی، 19 میلیون کرد و حدود 40 میلیون دیگر سنی شهروند خود که همه دوستدار اهل بیت پیامبر(ص) و در نتیجه هوادار ایران هستند را نادیده بگیرد. تجربه سوریه باید به اردوغان فهمانده باشد که «نئو عثمانی» نه در داخل ترکیه، نه در منطقه و نه حتی در سطح بین‌المللی خریداری دارد، از این رو آنکارا باید بار دیگر خود را در محیط منطقه‌ای و به عنوان بخشی از آن تقویت نماید.
تحولات سوریه باید به هم‌پیمانان عرب غرب فهمانده باشد که درگیر شدن با جبهه مقاومت ولو اینکه با لجستیک فراوان و انواع حمایت‌های غرب توام باشد، به نتیجه نمی‌رسد، این سران عربی باید فهمیده باشند که مواجهه نظامی امنیتی با جبهه مقاومت به رشد و زایش این جبهه می‌انجامد. مگر نه این است که در سوریه پیش از این بحران حتی یک نفر نیروی ‌بسیجی وجود نداشت امروز تعداد این نیروها از 100 هزار نفر فراتر رفته و این یعنی افزوده شدن یک ارتش به ارتش‌های مقاومت و مگر نه این است که عراقی‌ها هم در همین ایام نیروهای جدیدی را برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه به میدان فرستادند و با تحولات سوریه شور جدیدی در ایران به وجود آمد و صفوف جبهه مقاومت را در همه این مرز و بوم‌ها منسجم‌تر کرد. حالا بعد از سه سال اعراب، ترکیه و غرب چه به دست آورده‌اند؟ از این پس عربستان، قطر، ترکیه، فرانسه، انگلیس، آمریکا و... باید هر شب کابوس انفجار نقطه‌ای حساس در پایتخت‌های خود به وسیله نیروهایی که خود آموزش داده و تجهیز کرده‌اند، ببینند و این تفسیر عینی این آیه شریفه است «و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین».
سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* بزرگترین اشتباه آن است که توافق اخیر در برنامه هسته‌ای ما را دچار غفلت کند و برای ما این خیال به وجود آید که مسائل هسته‌ای به سرانجام رسیده است، این فرصت که با یک بهای سنگین برای ما به دست آمده است، اگر ما از این فرصت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم به مشکلات فائق آئیم. اصل مشکلات کشور، اقتصادی است که به واسطه زیرساختهای غلط نقدینگی بالا، ضعف تولید داخلی و خام‌فروشی و مصرف‌گرایی است.
علی محمدیان
* اخیراً دیوید آلبرایت از سوی شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد، در توافق ژنو هرگز به ایران حق غنی‌سازی داده نشده و تعداد سانتریفیوژها از 19هزار به 5هزار تقلیل یافته، اگر این چنین نیست حتما باید جواب این عربده‌کشی‌ها را داد و مردم را از نگرانی خارج کرد.
یک هموطن
* مسئولان دلسوز کشور باید خیلی مراقب رفتار بازرسان آژانس بوده و تمامی حرکات آنها را رصد کنند به تجربه گذشته و به یقین برخی از آن‌ها از سوی اسرائیل برای ضربه زدن و ایجاد رخنه در تأسیسات ما مأمور شده‌اند.
رضا سرابی
* به عنوان یک افسر ارشد نیروهای مسلح از به سخره گرفتن این طیف از سوی رئیس‌جمهور شاکی هستم. برای ارائه شکایت مرا راهنمایی کنید. ضمناً گذراندن 4سال دانشکده افسری و دوره‌های خاص برای نیل به درجه سرهنگی مرد عمل می‌خواهد نه خنده‌ هالیوودی!
0912---7177
* آقای رئیس‌جمهور از آشتی با دیگران صحبت می‌کرد و درعین حال به تخریب دیگران مبادرت می‌ورزید. نکند این آشتی فقط شامل حال ضدانقلاب و فتنه‌گران می‌شود؟
غدیری
* شعار حقوق شهروندی دولت جدید یادآور شعار گفت‌وگوی تمدن‌های دولت اصلاحات است متأسفانه مشکلات جامعه و کشور را نشناخته‌اند.
0912---4789
* این سناتورهای وابسته به صهیونیست‌ها در آمریکا باید خوب درک کنند آن کسی که بتواند احیاناً به تأسیسات هسته‌ای ایران اسلامی نظر بدی داشته باشد هنوز از مادرش زاده نشده است.
غلامرضا عونی
* دولت اعلام کرده است تخم‌مرغ شانه‌ای 10هزار و 500تومان است اما در سوپری‌های محل هر شانه تخم‌مرغ 8 تا 9هزار تومان است. چرا دولت با اعلام یک نرخ واحد، تخم‌مرغ‌ها را گرانتر کرده است؟ بفرمایید فلسفه وجودی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان چیست؟
شاه‌محمدی و یک شهروند دیگر
* قیمت کنتور برق 450درصد از تاریخ 15مهر افزایش یافت آیا این هم مربوط به دولت گذشته است؟ آیا واقعاً معیشت مردم نسبت به قبل از شروع به کار دولت یازدهم بهتر شده است؟
رحمانی از شهر قدس
* اگر امروز در تمام دنیا اعلام کنند دیگر عقرب‌های عالم کسی را نیش نخواهند زد چه کسی باور می‌کند؟ دل خوش کردن به حرف دشمن عین مثال فوق است. غرب و استکبار تا قیامت دشمن اسلام بوده و خواهد بود. ننگ ابدی بر کسانی که به این دشمن اعتماد کنند و به دنبال حذف شعار مرگ بر شیطان بزرگ باشند.
0935---9785
* از مسئولان تقاضا داریم سری به شهرهای شمال کشور بزنند و ببینند که به خاطر برخی سیاست‌های غلط، چطور برنج در انبارها مانده است و کسی آن را خریداری نمی‌کند.
یک شهروند گیلانی
* از قوه قضائیه و نیروی انتظامی خواستارم حمایت قضایی و انتظامی ازبرادران و خواهران ایمانی که به صورت خودجوش و مردمی آمران به معروف و ناهیان از منکر در سطح جامعه هستند فکری بکنند. افراد ملتزم به این فریضه الهی نیاز به حمایت دارند.
0919---1940
* بعد از تحریم 17 شرکت جدید توسط اتحادیه اروپا از دولت انتظار می‌رود به صورت شفاف درباره توافق ژنو با مردم سخن بگوید. تیم دیپلماسی کشورمان یک طور حرف می‌زنند، وزیر خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا طور دیگر.
جانباز ابراهیم داودآبادی از اراک
* آقای روحانی ریاست‌محترم جمهوری شاید چون در طول این 100روز که روی کار آمده نتوانستند وعده‌هایش را عملی کنند، در ارائه گزارش خود فقط به دولت قبل حمله کردند اما نمی‌دانیم چرا درخصوص رسیدگی به مشکلات زلزله‌زده مردم برازجان دوباره وعده بازسازی کامل در طول سه هفته را داده‌اند.
صباغبان
* آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی در تعریف عدالت گفتند اگر به کسی انتقاد یا توهینی شد به او هم باید همان اندازه حق دفاع داده شود. بنابراین باید این حق به دولت قبل داده می‌شد تا نسبت به عملکرد خود در قبال تخریب صورت گرفته اخیر دفاع کند.
شاداب از گیلان
* از آنجا که آقای رئیس‌جمهور در گزارش 100روزه تمام اقدامات دولت آقای احمدی‌نژاد و رئیس‌جمهور سابق را زیر سؤال بردند اعتدال ایجاب می‌کند مناظره‌ای بین رئیس‌جمهور فعلی و گذشته صورت بگیرد. با این کار بسیاری حقایق برای مردم روشن خواهد شد.
0911---5010
* برنامه سرزده سیما 2بار به ما جانبازان فاقد بیمه سر زد ولی فقط اکتفا شد به 40 ثانیه سخن از دو رزمنده و بیشتر وقت به مسئولین اختصاص یافت. حال اگر برای فوتبالیستی یا هنرمندی واقعه‌ای رخ می‌داد تمام 21 کانال برای آن خبر و گزارش تهیه می‌کردند و همه اهل عالم متوجه حادثه می‌شدند ولی ما جانبازان شیمیایی که با زور دستگاه خود را حفظ می‌کنیم و ساعتها با سرفه‌های متوالی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنیم و فاقد بیمه و شغل هستیم هیچ کس خبردار نمی‌شود و اگر هم مطلع شوند دریغ از یک تماس.
فخرالساعه
* وزیر نفت در مصاحبه خود تأکید داشتند فازهای 17 و 18 هر‌طور شده تا پایان سال93 راه‌اندازی می‌شود. اما آیا آقای وزیر از وضع و حال نیروهایی که در این فازها برای آبادانی کشور کار می‌کنند خبر دارد که به سختی زندگی می‌کنند.
0916---8455
* در دولت قبل هم برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و هم برای خانه‌دار شدن خانواده‌های ضعیف جامعه تلاش زیادی صورت گرفت ولی در این دولت روی هر دو موضوع خط بطلان کشیده و خیال خودشان را راحت کرده‌اند.
0911---7109
* متأسفانه طی چند ماه گذشته چند تصادف در محورهای مواصلاتی شهرستان شهرضا مشاهده شده و متأسفانه این تصادفات رشد یافته است. از مسئولان راه و ترابری تقاضای رسیدگی داریم.
0913---1065
* تعطیلی مدارس در روز پنج‌شنبه‌ها باعث افت تحصیلی بچه‌ها شده است. بچه‌ها در این روز فقط پای تلویزیون نشسته و یا در کوچه‌ها پرسه می‌زنند. لطفاً درمورد این تصمیم تجدید نظر شود.
اکبر عابدی
* تماس گرفتم که بگویم اگر برای کیهان ممکن است قانون افزایش مرخصی زایمان از 6ماه به 9ماه را پیگیری کند. چرا که به قانون جدید عمل نمی‌شود.
درخشانی
* اخیراً صاحب فرزند شده‌ام. برای قطره فلج اطفال به هر درمانگاه شهرستان رامهرمز مراجعه کرده‌ام نتیجه نگرفته‌ام چنین مشکلاتی از موانع اصلی افزایش جمعیت است. این‌ها باید برطرف شود.
محمدی از رامهرمز
پاسخ روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان مورخ 92/8/26 با عنوان «رسیدگی به نحوه توزیع قبوض برق» محدوده کیانشهر به آگاهی می‌رساند: با بررسی‌های بعمل آمده مشخص شد در محدوده کیانشهر منازل مسکونی به صورت مجتمع و آپارتمانی هستند و مأمورین منطقه برق مذکور قبوض را داخل صندوق پستی یا تحویل مسئول ساختمان می‌دهند و تمامی قبوض در وقت مقرر توزیع می‌شوند.
پاسخ روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان در مورخ 92/8/30 روزنامه با عنوان «قطع برق» محدوده محله ولی‌عصر واقع در شهرک شهید محلاتی به آگاهی می‌رساند:
«مشکل محدوده مذکور به دلیل ایجاد نقص فنی در شبکه برق‌رسانی بوده که مشکل مرتفع و درحال حاضر محل فوق از جریان برق پایدار برخوردار می‌باشد.»

 


گفت: «مایکل هایدن» رئیس سابق سازمان «سیا» گفته است در توافقنامه ژنو دکمه «مکث» را فشار دادیم و حالا باید دکمه «حذف» را فشار بدهیم!
گفتم: منظورش چیست؟!
گفت: منظورش خیلی واضح است. می‌گوید در توافقنامه ژنو برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و حالا با فشار دادن دکمه حذف باید فعالیت هسته‌ای ایران را به طور کامل از بین ببریم!
گفتم: غلط زیادی کرده! این، ایران است که طی سی و چند سال گذشته، عقبه‌های استراتژیک آمریکا در منطقه نظیر دولت‌های وابسته مصر و لیبی و تونس را حذف کرده و حذف دولت‌های اردن و عربستان و... هم آغاز شده است و...
گفت: آمریکا را هم به اعتراف برژینسکی به ضعیف‌ترین دوران حیات خود کشانده است و اسرائیل هم که به نابودی نزدیک شده است و...
گفتم: تعدادی دیوانه را با هواپیما منتقل می‌کردند، دیوانه‌ها با سروصدا و حرکت‌های عجیب و غریب حرکت هواپیما را مختل کرده بودند. خلبان به مهماندار گفت این دیوانه‌ها را یک جوری ساکت کن و بعد از نیم ساعت هواپیما ساکت و آرام شد. خلبان از مهماندار پرسید، چه کردی؟ مهماندار گفت؛ درِ هواپیما را بازکردم و به آنها گفتم بروید توی حیاط بازی کنید!

 


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه خلیج فارس و پس از کویت و عمان وارد کشور قطر شد و با مقامات این کشور در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه به رایزنی پرداخت.
محمد جواد ظریف، یکشنبه‌شب در مسقط به طور جداگانه با سلطان قابوس پادشاه عمان و یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان در دیدار جداگانه ضمن مرور روند پیشرفت همکاری‌های فی‌مابین در کلیه زمینه‌های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی، راه‌های تقویت این همکاری‌ها و طراحی همکاری‌های جدید را بررسی و مورد تأکید قرار دادند.
محمد جواد ظریف و یوسف بن علوی ضمن رایزنی پیرامون تحولات مهم منطقه‌ای از جمله بحران سوریه، بحرین، خاورمیانه و فلسطین ضرورت همکاری در جهت کمک به حل و فصل بحران‌ها و مقابله با افراط‌گرایی تأکید نمودند.
بررسی توافقات دو کشور در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل به صورت دوجانبه و چند جانبه از جمله مسئله خط لوله و حمل و نقل و ترانزیت و راه‌آهن از جمله محورهای مذاکرات دو وزیر در این دیدار بود و طرفین ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت این طرحها در خصوص چگونگی تسریع در اجرای آنها تبادل نظر کردند.
ظریف در حاشیه سفر به عمان و در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: معتقدیم که ایران و عربستان لازم است تا با یکدیگر برای صلح و ثبات در منطقه کار کنند.
ظریف گفت: من برای سفر به عربستان آماده‌ام و معتقدم که روابط ما با عربستان باید گسترش یابد.
وی افزود: معتقدیم که عربستان کشوری است که از اهمیت زیادی در منطقه و جهان اسلام برخوردار است. وزیر خارجه ایران سفرش به عربستان را فقط به ترتیب دادن زمان مناسبی برای طرفین مرتبط دانست و افزود: اگر خدا بخواهد بزودی به آنجا سفر خواهم کرد.
ظریف دیروز در صفحه توئیتر خود و پس از ورود به قطر نیز درباره سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه نوشت: «دیدارهای من با رهبران کویت، عمان و قطر نشان داد که آنچه ما را متحد می‌سازد بزرگ‌تر از اختلافات جزئی ماست.»
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به قطر سفر کرده است دیروز در دوحه با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر و خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر به طور جداگانه دیدار وگفتگو کرد. ظریف در دیدار با امیر قطر ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور اسلامی ایران به وی تاکید کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران، روابط حسنه با کشورهای منطقه است و سفر اینجانب به منطقه برای انتقال پیام دوستی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور اسلامی ایران برای تقویت روابط باهمسایگان تصریح کرد امنیت، رفاه و توسعه منطقه انفکاک ناپذیر هستند و آینده مشترک کشورهای منطقه را به یکدیگر پیوند داده است.
ظریف با اشاره به اینکه وجود پاره‌ای اختلاف نظرات نباید موجب غفلت از مشترکات شود، تاکید کرد: لازم است بر مشترکات تکیه کنیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا مانع بروز اختلاف شویم.
وی تصریح کرد: با حفظ و تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، پایه‌های اعتماد و همکاری مستحکم شده و بی‌تردید روابط وارد فصل جدیدی خواهد شد.
در این دیدار پیرامون تحولات منطقه بویژه بحران سوریه رایزنی شد و طرفین بر ضرورت همکاریهای چند جانبه در جهت کمک به ثبات، امنیت، صلح، توسعه و رفاه منطقه تاکید کردند.
وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر طی دیدار جداگانه، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و روند همکاری‌های دو کشور را در حوزه های مختلف بررسی کردند.
ظریف و خالد بن محمد العطیه ضمن توجه به ظرفیت‌ها و مشترکات فراوان دو کشور بر ضرورت شروع مرحله جدیدی از روابط که متضمن فعال‌تر شدن همکاری‌های دوکشور باشد، توافق نمودند.
بررسی تحولات منطقه از جمله سوریه ، مصر و لبنان از محورهای مذاکرات دو وزیر بود و طرفین توافق کردند برای یافتن راه‌های سیاسی و مسالمت آمیز کمک به حل و فصل بحران ها ومشکلات در منطقه به صورت دو جانبه و چند جانبه به رایزنی‌ها ادامه دهند.
ظریف در این دیدارها از طرف روحانی از امیر قطر و از جانب خود از همتای قطری‌اش برای سفر به ایران دعوت بعمل آورد که با استقبال آنها مواجه شد.

 


سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از پیگیری موضوع عدم تحقق اساسنامه شرکت ملی نفت در دولتهای گذشته خبر داد.
مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره احتمال شکایت کمیسیون متبوعش از رؤسای جمهور پیشین به دلیل عدم تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت، گفت: در زمان مجلس هشتم خانه ملت طی مصوبه‌ای این مسئله (تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت) را ابلاغ کرده است. وی افزود: در این زمینه ابلاغیه و مکاتبه‌ای در مجلس هشتم صورت گرفت و موضوع طرح شکایت از محمود احمدی‌نژاد به همین خاطر در این زمان مطرح شد.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 ادامه داد: اگر این موضوع مربوط به همه رؤسای جمهور چه شامل دوران اصلاحات، چه سازندگی و چه آقای احمدی‌نژاد بوده، درصورت تشابه این اتهامات، باید به پرونده هر سه مورد رسیدگی شود.
وی همچنین تصریح کرد: دلایل تفاوت را باید بررسی کرد که چرا این اتفاق افتاده است (اشاره به شکایت از احمدی‌نژاد) اما اگر بناست این موضوع برای هر سه رئیس‌جمهور علی‌السویه باشد، طبیعتاً باید هر سه مورد پیگیری شود تا مشخص شود چرا در زمان آن‌ها اساسنامه شرکت ملی نفت محقق نشده است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: افراد برای ما فرقی نمی‌کنند. تخلف، تخلف است، از طرف هر کس که باشد؛ چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب و حتی افراد مستقل.
جلسه کمیسیون اصل ۹۰
با نماینده احمدی‌نژاد
همچنین محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آخرین وضعیت پرونده دانشگاه ایرانیان در کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جلسات متعددی با مسئولان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کردند که در آخرین جلسه مقرر شد آن‌ها گزارشات خود درباره نحوه تشکیل این دانشگاه و مجوز تاسیس آن را به کمیسیون ارائه دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر پاسخ این ۳ دستگاه هستیم و پس از پاسخ این استعلامات ما می‌توانیم گزارش خود را جمع‌بندی و نهایی کنیم همچنین پس از شفاف شدن موضوع، تکلیف ۱۶ میلیارد هم روشن می‌شود.
پورمختار در گفت‌وگو با تسنیم افزود: پس از ارائه توضیحات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین برگزاری جلسه‌ای با نماینده احمدی‌نژاد، پرونده دانشگاه ایرانیان جمع‌بندی می‌شود.

 


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدام اتحادیه اروپا در تحریم مجدد شرکت‌های ایرانی را سیاسی و فاقد مبانی حقوقی دانست.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این مطلب افزود: این اقدام به خصوص با توجه به مذاکرات ژنو و تلاش مشترک برای برداشتن گام‌های اولیه جهت اجرای آن، سؤال‌برانگیز و باعث تعجب است.
وی گفت: ما ضمن رد قاطع این امر توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا خود را همسو با جهت‌گیری تفاهم ژنو قرار داده و در مسیر تقویت اعتماد متقابل گام بردارد.
همچنین افخم در مصاحبه دیگری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در هجدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی حضور فعال خواهد داشت و سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه به نمایندگی از سوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد(نم) طی سخنرانی در این کنفرانس مواضع اصولی جنبش عدم تعهد را بیان خواهد کرد.

 


به گزارش مشرق، عزت‌الله ضرغامی با سه تن از مجریانی که در مراسم گزارش صد روزه دولت حضور داشتند دیدار کرد. رئیس رسانه ملی انتقادهای مطرح شده در فضای رسانه‌ها را به دلیل عدم اطلاع منتقدان از پشت صحنه برنامه گزارش 100 روزه دانست و در عین حال به دلایلی که شاید قابل فهم باشد از این پشت صحنه رمزگشایی نکرد.
اما سایت‌های خبری به نقل از سردبیر جام‌جم مطلبی را نقل کردند که در آن آمده بود «در مورد مصاحبه اخیر نمی‌توان از رویکرد مسئولان دفتر رئیس‌جمهور و توقعات عجیب و غریب آنها چشم‌پوشی کرد. جالب است بدانید درباره حضور سه مجری در این مصاحبه بین نهاد و سازمان توافق شده بود. ساعت 2 بعد ازظهر از دفتر رئیس‌جمهور به صدا و سیما اعلام می‌کنند دو مجری کفایت می‌کند و آقای عابدینی نیاید. شب که خبرنگاران و تصویربرداران به دفتر روحانی می‌روند، متوجه می‌شوند دفتر ایشان خودشان راسا آقای احمدی افزادی که از مدیران فعلی دولت است را دعوت کرده‌اند. ضمنا به تیم سازمان می‌گویند ما خودمان تصویربردار هم آورده‌ایم و تصویر هم خودمان می‌گیریم! به مجریان هم می‌گویند قرار نیست مصاحبه و چالش و... باشد. دور همی است برای ارائه گزارش رئیس‌جمهور... بامزه‌تر این که از روز قبل اصرار داشتند بخش خبری 21 پخش نشود یا سریع در چند دقیقه خلاصه بشود که مصاحبه زودتر شروع شده و به آخر شب نیفتد.»
ضرغامی در دیدار مجریان برنامه گزارش صد روزگی دولت به‌طور سر بسته گفته بود که به مسئولان ذی‌ربط دولت، درباره یکطرفه بودن برنامه مورد نظر توضیح داده است.
به نظر می‌رسد صدا و سیما نباید کفه احترام به دولت - چه دولت‌های سابق و چه دولت فعلی - را آن‌قدر سنگین ‌کند که عملا وزنی برای کفه ملت و نخبگان و ضرورت پرسشگری و مطالبه‌گری رسانه‌ای باقی نماند. طبیعتا چاره این مشکل آن است که مجریان صدا و سیما از وضعیت میکروفونی و تریبونی محض خارج شوند و کارشناسان و خبره‌های هر حوزه را پای برنامه‌های گفت‌وگو با دولتمردان بنشانند. قطعا احترام واقعی دولتمردان به میزان احترامی است که در عمل به پرسش‌های نقادانه می‌گذارند و نه چیدن یک سویه میز مونولوگ با حضور یک یا چند دکور انسانی تحت عنوان مجری و بیرون از حوزه مسئولیت صدا و سیما.

 


مشاور سابق اوباما گفت: آمریکا هم‌پیمانان خود را به توافق با ایران نمی‌فروشد.
دنیس راس در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: توافقنامه چند مرحله‌ای ایران با گروه 5+1 در مورد برنامه هسته‌ای‌اش به معنای نقض اساسی قراردادهای قبلی آمریکا نیست بلکه این مکانیزمی است که شش ماه، ساعت هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند تا طی این مدت، مذاکره برای راه‌حلی همه‌جانبه و فراگیر ادامه داشته باشد.
دنیس راس افزود: اگر توافقنامه فراگیر و همه‌جانبه‌ای حاصل نشود، گزینه حمله نظامی به ایران به روی میز بازمی‌گردد و اوباما از سیاست جلوگیری به سیاست مهار ایران پناه نمی‌برد.
مشاور صهیونیست اوباما گفت: در این میان طی شش ماه آینده، زمان خریده می‌شود و تدابیر شفاف‌سازی در این توافقنامه مرحله‌ای قدرتمندتر از هر زمانی است زیرا هر روز سایت‌های اصلی ایران رصد می‌شود و برای نخستین بار برای ما تسهیلاتی برای وارد شدن به اماکنی که دستگاه‌های سانتریفیوژ و انواع مختلف موتورها تولید می‌شود، وجود دارد و کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که تا زمانی که فکر می‌کنیم می‌توانیم به توافقنامه بزرگی با آنان دست یابیم می‌توانیم ساعت هسته‌ای ایران را متوقف یا به صورت جدی کُند کنیم.
وی افزود: در حال حاضر هدف این است که برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود تا مشخص شود آیا توافق همه‌جانبه با ایران امکان‌پذیر است یا نه و اگر این توافق امکان‌پذیر باشد، در آن صورت ما در جایگاه متفاوت‌تری خواهیم بود و این یعنی این که برنامه هسته‌ای ایران کاملا محدود می‌شود اما اگر امکان توافق همه‌جانبه با ایران فراهم نشود، ما باید گزینه‌های دیگر و از جمله متوسل شدن به زور را بررسی کنیم.
این دیپلمات صهیونیست می‌گوید: تحریم‌های اساسی هنوز پابرجاست و با دوراندیشی و قدرت و با همکاری متحدان آمریکا اجرایی می‌شود زیرا این تحریم‌ها اهرم فشار و برگ برنده ما برای موفقیت این مذاکرات است.
دنیس راس خاطرنشان کرد: ممکن است توافق شش ماهه کنونی بنا بر توافق طرفین شش ماه دیگر نیز تمدید شود و به نظر من رسیدن به توافق همه‌جانبه مستلزم مذاکرات یکساله است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آمریکا ممکن است زمینه را برای تسلط ایران بر منطقه فراهم کند یا این که آمریکا ممکن است از متحدان خود دست بکشد، گفت: این ترس و بیم‌ها از مدت‌ها قبل و پیش از توافق با ایران و پیش از بحران سوریه نیز وجود داشته است و علت آن هم ترس از نقش‌آفرینی ایران در عراق، یمن، لبنان، سوریه و بحرین بوده است و به همین دلیل واشنگتن سعی می‌کند یک ساختار امنیتی، نظامی و سیاسی‌ای برای برخورد با این مسئله با متحدان خود ایجاد کند، آمریکا همکاری در حوزه امنیت دریایی و امور دفاعی با این کشورها را گسترش داده است و به همین دلیل است که می‌گوییم واشنگتن متحدان خود را نخواهد فروخت و توافقنامه‌ای که به ضرر متحدانش باشد، امضا نخواهد کرد، چیزی که واشنگتن سعی می‌کند بگوید این است که موضع‌گیری‌اش در مورد رفتار ایران تغییر نمی‌کند بلکه در پی راه‌حلی برای پرونده هسته‌ای ایران است اما برخی اینگونه برداشت می‌کنند که رابطه ما با ایران همانند زمان شاه خواهد شد اما این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه ایران رفتارهایش را به طور کامل و 180 درجه در منطقه تغییر دهد.
دنیس راس گفت: مذاکرات با ایران تنها در مورد برنامه هسته‌ای این کشور است.
جملات اخیر این دیپلمات منتقد آمریکایی نشان می‌دهد رژیم استکباری آمریکا فقط توقع دارد ملت ایران از انقلاب اسلامی دست بکشند و رژیم نوکرمآب پهلوی اعاده شود!

 


«توافق هسته‌ای ژنو یک توافق تاریخی اما بی‌ثبات و شکننده است. هیچ کس توهم ندارد که این پایان بحران است.»
روزنامه فرانسوی لیبراسیون در تحلیلی به قلم مارک سمو و زان پیرپرن نوشت: توافق 6 ماهه ژنو، شکننده است. در ازای کاستن از تحریم‌ها، تهران باید غنی‌سازی اورانیوم را به میزانی که برای استفاده نظامی کاربرد دارد، متوقف کند؛ یک توافق تاریخی اما بی‌ثبات. موضوع، فقط یک قرارداد موقتی است. نکته بارز این توافق توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به میزان بیش از 5 درصد برای جمهوری اسلامی، در ازای تعلیق یا امکان تجدیدنظر بخشی از تحریم‌های نفس‌گیر اقتصاد ایران است.
لیبراسیون می‌افزاید: باراک اوباما با گفتن این‌که «برای اولین بار در طول حدود ده سال، ما پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم.» ابراز رضایت کرده است.
توافق چه چیزی را پیش‌بینی می‌کند؟ نویسندگان لیبراسیون در پاسخ به این پرسش خاطرنشان می‌کنند: این توافق گذر زمان را متوقف می‌کند. این توافق موقتی در مورد تعهدات تهران بسیار دقیق است. یک دیپلمات با لحنی طعنه‌آمیز می‌گوید‌«متنی است با کمربند و تسمه.» ایران وعده داده که تمام فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را تا بیش از 5 درصد به مدت شش ماه متوقف کند. به علاوه، متعهد است که اورانیوم غنی شده تا 20 درصد را که در اختیار دارد، خنثی‌سازی کند. ایران سانتریفیوژ اورانیوم جدید نمی‌سازد، جلوی پیشرفت راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک را می‌گیرد، همچنین اجازه تولید پلوتونیوم غنی‌شده را نمی‌دهد. این نکته یکی از حساس‌ترین نکات توافق‌نامه است.
به علاوه، تهران باید دسترسی روزانه سایت‌های هسته‌ای خود- غیر از اراک- را برای متخصصان آژانس بین‌المللی انرژي اتمی فراهم کند. در مقابل، اعضای «1+5» متعهد می‌شوند که تحریم‌ها را به ارزشی معادل 7 میلیارد دلار ( یا 1/5 میلیارد یورو) کاهش دهند اما «به صورتی محدود، موقتی و هدفمند که قابل انحلال است.» به نظر برونو ترتره عضو مؤسسه تحقیقات استراتژیک « این یک پیشرفت مسلم است؛ چرا که توافق، هیچ کدام از خطوط قرمزی را که کشورهای غربی در فرآیند مذاکره تدوین کرده بودند، با ملاحظه خطوط اصلی آنچه که می‌تواند به یک توافق نهایی برسد، زیر پا نمی‌گذارد.»
لیبراسیون ادامه می‌دهد: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می‌گوید «حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران پذیرفته شده است.»، چیزی که جان کری با لحنی خشک آن را رد می‌کند. در واقع، به رسمیت شناختن حقوقی «حق غنی‌سازی» مفروض، الگوی خطرناکی به وجود خواهد آورد و متن هم به هیچ وجه به آن اشاره‌ای نکرده است.
روزنامه فرانسوی در پاسخ این پرسش که آیا این پایان بحران اتمی ایران است؟ تصریح کرد: هیچ کس چنین توهمی ندارد. کار سخت از همین حال و مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی آغاز شده است. به نظر کنت پولاک کارشناس مسائل ایران در مؤسسه بروکینگز در واشنگتن «این مرحله سخت‌تر از این توافقی است که بر سر آن مذاکره شده و امتیازاتی که هر یک از دو طرف باید بپردازد.»
در پایان این تحلیل آمده است: همچنین برای غربی‌ها هم خیلی سخت خواهد بود که به تعهدات خود پایبند باشند، مخصوصاً در مورد مدت زمان کم کردن تحریم‌های ضربه زننده به ایران که دلایل تکنیکی هم دارد. تهران تا این لحظه از جانب خود، چیزی را نگسیخته و از فریز کردن آن چه که موفق شده بود در طول ده سال گذشته به انجام برساند، راضی است. در واقع، تبدیل شدن به کشوری که حدوداً می‌توان گفت «در آستانه» قرار گرفته است، یعنی توانایی علمی و صنعتی برای دستیابی به بمب هسته‌ای را دارد.(!)

 


کلیپ تعریفی صد روزگی دولت، تقلبی از آب درآمد و آوازه این کپی‌برداری مبتذل به آمریکا هم رسید!
«حسین- د» سازنده کلیپ تبلیغاتی موسوم به «نوسفر» مقارن با انتشار این کلیپ از سوی اسحاق جهانگیری به عضویت هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش درآمد. کلیپ نوسفر با تقلید کامل از یک کلیپ تبلیغاتی اوباما ساخته شده است.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی در همین زمینه نوشت: تیم رسانه‌ای رئیس جمهور ایران از نماهنگ اوباما تقلید کرد. تولیدکننده تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی ویدیویی منتشر کرد تحت عنوان «نوسفر» که تا حد زیادی تحت تاثیر لحن کلیپ باراک اوباما در سال 2008 است. در این نماهنگ به جای استفاده از جمله «آیا می‌توانم» و حضور 30 تن از هنرمندان حامی اوباما که بر روی زمینه یکی از سخنرانی‌های الهام‌بخش او آواز می‌خوانند، از سخنرانی روحانی استفاده شده است.
فارین پالیسی می‌افزاید تولیدکننده این نماهنگ، اثر مذکور را «خودجوش» توصیف کرده است، اما کاملا مشخص است که این نام از واقعیت به دور است. نماهنگ مذکور کاملا با کمپین روحانی و مشاورانش مطابقت دارد.

 


مسئول ساماندهی سیستم رسانه‌ای دولت مشخص نیست و همین امر خود را در گزارش صد روزه دولت نشان داد.
سایت انتخاب درباره این تحلیل خود با اشاره به اینکه دولت نتوانسته کار رسانه‌ای خود را سامان دهد، می‌نویسد: از یک سو بخش‌های مختلف رسانه‌ای دولت در صف نظیر ایرنا، ایسنا، برنا، پانا، مؤسسه ایران و سایر روزنامه‌های دولتی و نشریات روابط عمومی با بحران در تولید محتوای مناسب در جهت ارائه خدمات دولت مواجهند و از سوی دیگر بخشهای ستادی رسانه‌ای دولت، نظیر معاونت ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز نتوانسته‌اند در حوزه ساماندهی رسانه‌ای جریان حامی دولت موفق عمل کنند و اکثریت قریب به اتفاق فعالان رسانه‌ای حامی جریان اعتدال و اصلاح‌طلب، از این سردرگمی و فقدان توجه و راهبری ناراضی هستند. از سوی دیگر، نبود دانش و توانمندی رسانه‌ای مناسب در فعالیت‌های رسانه‌ای دولت که بخشی از آن در گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با ضعف در ایجاد ارتباط رسانه‌ای میان مسئولان دولتی با افکار عمومی نمودار گردیده است، نشان می‌دهد که هنوز دولت اعتدال فاقد راهبرد رسانه‌ای است.
انتخاب می‌افزاید: «به نظر می‌رسد این شرایط، بیش از هر مسئله دیگری معلول تعدد مدیریت درحوزه رسانه است و مشخص نیست از میان مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت (رئیس دفتر رئیس جمهور)، مشاور فرهنگی رئیس جمهور، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و معاون ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و دستیار ویژه رئیس جمهور، چه کسی مسئولیت ساماندهی و مدیریت سیستم رسانه‌ای دولت را برعهده دارد».
گفتنی است برخی خبرها از رقابت شدید در میان گروه‌های مدعی حمایت از دولت برای تصدی رسانه‌های دولتی حکایت می‌کند. در عین حال شماری از نشریات زنجیره‌ای به شدت در تلاشند که عملاً به دولت خط بدهند و با فضاسازی و قالب‌بندی، آنها را در کانال‌های پیش‌ساخته راه ببرند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10