(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 آذر 1392 - شماره 20655

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رئیس مجلس: مذاکره راه مناسبی برای حل مسئله هسته‌ای است
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
کاردار غیرمقیم انگلیس امروز به تهران می‌آید
عبداللهی تاکید کرد
اهتمام وزارت کشور در برخورد با حضور غیرقانونی اتباع خارجی
همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س) همایش بزرگ سه‌سالگان حسینی برگزار می‌شود
سفیر ایران در لاهه: ناکارآمدی تحریم‌ها با توافق ژنو بیشتر روشن شد
مجله تایم: تجربه نشان داده ایران با فشار تسلیم نمی شود
رئیس سابق سیا: حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته‌ایم
داوطلبان آزمون دکتری تا پنج‌شنبه فرصت دارند
واعظی خبر داد
افزایش پهنای باند اینترنت کشور
تهران در شرایط ناسالم
معاون وزارت خارجه: ایران با امضای معاهده امنیتی افغانستان با آمریکا موافق نیست
کارشناس آمریکایی: اسرائیل باید به جای ایران تحریم شود
کوتاه از ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی: دولت به تعهدات خود نسبت به مسکن مهر عمل می‌کند
راه‌اندازی سکوی جی‌سی‌پی میدان نفتی ابوذر در خارک
توقف صدور روادید برای زائران عتبات عالیات توسط کنسولگری عراق در اهواز
نماینده مجلس: ساختار کنونی توزیع بودجه کشور ناعادلانه است
معاون سازمان محیط زیست: مرگ دریاچه ارومیه 2 میلیون سال زودتر رسید
کمتر از 10درصد منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی از محل بازار سرمایه‌ است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه کشور: ایران تنها یک درصد بازار جهانی گل را در اختیار دارد
پیرترین مرد ایران در خمین زندگی می‌کند
   


شهید محراب، آیت‌الله اشرفی اصفهانی(ره): «من اگر هیچ خدمتی به اسلام نکرده باشم جز دفاع از مرجعیت و رهبری امام خمینی(ره)، پیش خداوند روسفید هستم.»

 


رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در مورد مسئله هسته‌ای پنهان‌کاری نداشته و دنبال سلاح اتمی هم نیستیم، گفت: مذاکره مسیر مناسبی برای حل‌وفصل این موضوعات است.
به گزارش خبرگزاریها از کاشمر، علی لاریجانی در هفتاد و ششمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس در محل زیارتگاه آن شهید در کاشمر اظهار داشت:
غرب بیش از 10 سال است که در ماجرای هسته‌ای ما سنگ‌اندازی و ماجراجویی می‌کند اما حرف ما این است که نمی‌توانید جوانان و ملت را از دانش هسته‌ای محروم کنید.
لاریجانی خطاب به کشورهای غربی گفت: مبادا در مورد جمهوری اسلامی ایران اشتباه کنید، اگر امروز ما برای حل مسئله هسته‌ای از راه مذاکره آماده‌ایم، نگاه دائمی ایران بوده نه برخلاف تصور شما که فکر می‌کنید بر اثر فشارها این تصمیم گرفته شده است؛ گرچه این ادبیات سخیف توسط برخی از سران کشورهای غربی به کار گرفته می‌شود.
لاریجانی با تاکید بر اینکه در مورد مسئله هسته‌ای پنهان‌کاری نداشته و دنبال سلاح اتمی هم نیستیم، تصریح کرد: مذاکره مسیر مناسبی برای حل و فصل این موضوعات است اما اگر تصور شما تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است پس چرا مذاکره می‌کنید؟
وی افزود: ملت ما سرافراز و پای اعتقاد خود ایستاده، راه مذاکره هم برای فهماندن این موضوع به شماست تا با تغییر رفتار، این مسئله را حل کنید.
وی با بیان اینکه با کمک به کارخانجات و صنایع می‌توانیم اشتغال‌زایی و اقتصاد پویایی داشته باشیم، افزود: در جامعه حرفهایی زده می‌شود که ظاهر فریبنده دارد ولی باطن آن به گونه دیگری است به طوری که با پرداخت 45 هزار تومان یارانه شاهد تورم در کشور شدیم که این روش درستی نیست و به جای آن راه‌اندازی صنایع تبدیلی و کارخانجات جانبی به جوانان جویای کار بسیار کمک می‌کند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت در حال تنظیم بودجه سال 93 است بعید می‌دانیم با وضع موجود چیزی برای کارهای عمرانی باقی بماند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز با این بودجه‌ها فقط از محل درآمد نفت و مالیات بودجه جاری ادارات را داریم و چیزی برای رونق صنعت، کشاورزی و کارهای عمرانی نمی‌ماند و تولید، رونق نخواهد گرفت.
وی با بیان اینکه هدف اصلی واگذاری سهام عدالت مالکیت مردم از کارخانجات و صنایع بود، گفت، به خاطر مشکل مدیریتی، مردم از این سهام بهره نبردند و امور به مردم واگذار نشد.
لاریجانی با انتقاد از اینکه پرداخت یارانه قرار بود که کشور را آباد کند و چنین اتفاقی صورت نگرفت، گفت: هم‌اکنون برای پرداخت یارانه‌ها هم از پول نفت برمی‌داریم و یارانه را پرداخت می‌کنیم که این امر بسیار اشکال دارد و باید این بیماری اقتصادی که در کشور شاهدیم توسط مردم حل شود و اگر اقتصاد درونی کشور برپا شود، قدرت اقتصادی ملت نیز بالا خواهد رفت. و با کمک به کارخانجات و صنایع می‌توانیم اشتغالزایی و اقتصاد پویا داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حل هرچه سریع‌تر مشکلات مدیریتی یادآور شد: نگاه مجلس به دولت جدید مثبت است اما به شرطی که سیاست‌ها و راهکارهای کلان نظام و رهبری در اداره امور فراموش نشود و تحقق یابد. لاریجانی افزود: راهی جز رونق تولید برای مبارزه با بیکاری وجود ندارد و باید شرایط رونق اقتصادی را فراهم کرد.
به گفته رئیس قوه مقننه، زمانی با دست پر در مذاکرات می‌توانیم مانور بدهیم که روی اقتصاد و تولید ملی کار کرده باشیم؛ لذا باید معادلات را درست تشخیص داد.
لاریجانی افزود: امیدواریم در بودجه سال آینده این مشکلات رفع و از ظرفیت‌ها استفاده شود تا با تسهیل سرمایه‌گذاری و ورود نیروهای کارآفرین، معضل تورم و بیکاری حل شود.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه مجلس از نگاه شهید مدرس جوهره قانون‌گذاری اسلام بود با تقدیر از اقدام آستان قدس رضوی در ساخت زیارتگاه برای شهید مدرس در کاشمر گفت: هنوز آن‌طور که باید از شهید مدرس قدردانی نشده است.
لاریجانی افزود: اقدامات امام‌خمینی در مسیر تفکر شهید مدرس بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

 


غذای حلال بخور!
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به عثمان بن حنیف انصاری فرماندار بصره:
آن غذایی را که حلال و حرام بودنش را نمی‌دانی، دور بینداز!
و آنچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین داری مصرف‌کن!
نهج‌البلاغه
نامه 45

 


نقش‌آفرینی بهاییان در پشت صحنه یک فیلم سینمایی!
یک عنصر بهائی، کار فراهم آوردن زمینه فعالیت سینماگران ایرانی در فرانسه را برعهده دارد.
به گزارش خبرنگار کیهان، «پانته‌آ. پناهی» سرحلقه‌ جامعه بهائی مقیم فرانسه، از تهیه‌کنندگان و مدیران ارشد کمپانی «منمتوفیلمز» فرانسه است.
وی نقش مجاب‌کننده اتحادیه اروپا را برای سفارش ساخت فیلم «گذشته» بکارگردانی (اصغر فرهادی) بر عهده داشته است و کمک 80 هزار یورویی ساخت فیلم یاد شده توسط او اهداء شده است.
هدف از سفارش فیلم گذشته، در واقع؛ ساخت فیلمی علیه مهاجران ایرانی به اروپا و بطور مشخص فرانسه بود.
پناهی - این عنصر بهایی - چندی پیش سفارش ساخت فیلمی در فرانسه را به مسعود کیمیایی، در کنار بهروز وثوقی - فرد مرتبط با اشرف پهلوی و آهنگساز حامی سلمان رشدی مرتد - اسفندیار منفردزاده - ارائه کرد.
کمپانی منمتو فیلمز، کارگردانان غیر فرانسوی و بخصوص ایرانی را برای ساخت فیلم در فرانسه جذب می‌کند. همین کمپانی نقش پشتیبان فیلم گذشته را ایفا کرد.
یکی از همکاران نزدیک پناهی، فردی بهایی به نام نادر تکمیل همایون است که قبلا در ایران به عنوان مترجم فعالیت کرد. یکی از کتابهای ترجمه شده به دست تکمیل همایون رویای آمریکایی نوشته «میشل سوتا»ست! پانته‌آ پناهی از دوستان «آنجلا مرکل» صدراعظم صهیونیست آلمان است. در جشنواره اخیر برلین وی ضمن گپ و گفت صمیمانه با مرکل سوار خودروی تشریفاتی مقام آلمانی شد.
پناهی از حامیان فیلم ضد ایرانی فصل کرگدن، ساخته فیلم‌ساز تجزیه‌طلب، بهمن قبادی است.
احتمال حضور پررنگ فیلم‌هایی
با موضوع فحشا و خیانت در جشنواره فجر
شنیده ‌ها حاکی است، فیلم‌هایی با موضوعاتی چون خیانت و فحشا در جشنواره فیلم فجر امسال حضور پررنگی خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار کیهان، برگزار کنندگان سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در نظر دارند تا تعدادی از فیلم‌های توقیف شده و دارای مضامین سیاه و ضداخلاقی که از راه یابی به سی و یکمین دوره این جشنواره بازماندند، را در جشنواره امسال پذیرا شوند!
اکثریت این فیلم ها، محصول دوران مدیریت سینمایی سابق بوده و در دولت گذشته توسط سازمان سینمایی مجوز ساخت گرفتند، اما اکثر آن ‌ها مجوز نمایش نگرفتند. این گونه فیلم ‌ها که دارای موضوعاتی چون خیانت، فحشا و سیاه نمایی علیه فضای جامعه ایران هستند، برای جلوگیری از برانگیخته شدن انتقادها به مدیریت سینمایی دولت دهم، امکان حضور در جشنواره فیلم فجر سال 91 را نیافتند، اما به نظر می‌رسد مدیریت سینمایی جدید قصد دارد با تجدید نظر در توقیف این فیلم ها، امکان نمایش آن ‌ها در جشنواره فیلم فجر آتی را فراهم کند.
بی مهری مسئولان دولتی
به یک شاعر پیشکسوت
مسئولان دولتی حاضر به تمدید دفترچه بیمه درمانی «احمد عزیزی» شاعر پیشکسوت ادبیات کشورمان که در بستر به سر می‌برد نشدند! این در حالی است که چند روز پیش با حمایت ویژه مسئولان هنری برای انتقال 2 تن از مرزنشین‌های گروه «سگهای زرد» و انتقال آنان از آمریکا هزینه‌های چند ده میلیونی شد.
در همین رابطه خواهر احمد عزیزی از تمدید نشدن دفترچه درمانی این شاعر انتقاد کرد و گفت: پرداخت هزینه‌های درمانی چندمیلیونی از توان‌ ما خارج است.
زینب عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت احمد عزیزی اظهار کرد: علائم طبیعی و شرایط عمومی برادرم خوب است و از نظر جسمانی مشکل خاصی ندارد.تنها مشکلی که باعث شده احمد در بیمارستان بماند، پایین بودن سطح هوشیاری اوست و اگر سطح هوشیاری‌اش به حد معمول برسد، همه مشکلات حل خواهد شد.
خواهر احمد عزیزی تنها مشکل فعلی را تمدید نشدن دفترچه درمانی این شاعر عنوان کرد و افزود: از اردیبهشت‌ تاکنون دفترچه درمانی احمد تمدید نشده و با وجود همه پی‌گیری‌‌ها هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.
او در ادامه خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از 100 تماس تلفنی با مسئولان داشته‌ام و برخی از مسئولان بلندپایه کشوری را نیز در جریان قرار داده‌ام، اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.
زینب عزیزی در عین حال گفت: سازمان صدا و سیما قول همکاری داده تا به زودی مشکل دفترچه درمانی احمد را حل کند.
خواهر احمد عزیزی با اشاره به هزینه‌های چندمیلیونی دارو و درمان این شاعر در ماه، تصریح کرد: اکثر داروهای احمد بسیار گران‌قیمت هستند و مثلا دو آمپول او حدود سه میلیون تومان هزینه دارد که اگر این آمپول را دریافت نکند، دست‌هایش دچار اسپاسم می‌شود.
او همچنین گفت: تأمین این هزینه‌‌ها بسیار سخت است و انتظار دارم مسئولان برای حل مشکل دفترچه درمانی این شاعر همکاری کنند.
احمد عزیزی از اسفندماه سال 86 تاکنون در بستر بیماری است و در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری شده است.
اعتراض مردم به حضور اسرائیل
در نمایشگاه کتاب مکزیک
نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوآدالاخارا به عنوان مهم‌ترين رويداد فرهنگي آمريكاي لاتين روز یکشنبه با اعتراض مردم به حضور رژیم صهیونیستی به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه، آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري كتاب به نقل از اكتوئاليداد، بيست و هفتمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب گوآدالاخارا كه به عنوان مهم‌ترين نمايشگاه آمريكاي لاتين مطرح است، ديروز، ‌30 نوامبر آغاز به كار كرد. برگزاري آیین گشایش با تظاهرات مردم در حمايت از فلسطين و اعتراض به حضور اسرائيل به عنوان میهمان ويژه نمايشگاه همراه شد. در این تظاهرات که به خيابان‌‌ها کشیده شد، ورود شيمون پرز ریيس رژيم صهيونيستي به مكزيك محكوم شد.
برگزاری اولین سوگواره فرهنگی آیینی « اشک و عطش»
اولین سوگواره فرهنگی آیینی «اشک و عطش» به مناسبت ایام محرم و صفر توسط کانون جوانان شهر تهران برگزار خواهد شد.
فاطمه دشتی دبیر این سوگواره با اعلام این خبر گفت:سوگواره اشک و عطش در چهار بخش مسابقه، نمایشگاه، مراسم آیینی اقوام ایرانی و مسابقه اختصاصی طراحی لباس برگزار خواهد شد و در بخش مسابقه آثار هنرمندان در هفت حوزه هنری با محوریت محرم، در روزهای دو تا 10 دی در برج میلاد به نمایش گذاشته خواهد شد که از آثار برتر در سالروز وفات رسول گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، قدردانی به عمل خواهد آمد.

 


کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس اعلام کرد: «آجی شارما» کاردار غیرمقیم لندن در تهران روز سه‌شنبه به تهران می‌آید.
محمدحسن حبیب‌الله‌زاده کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس در گفت‌وگو با ایرنا گفت: پس از معرفی کارداران ترددی (غیرمقیم) ایران و انگلیس، در گام نخست کاردار ترددی انگلیس در ایران به همراه هیئتی روز سه‌شنبه 12 آذرماه به منظور بازدید از اماکن این کشور و مذاکره با مقامات وزارت امور خارجه به تهران سفر خواهد کرد.
وی افزود: در مرحله بعد نیز اینجانب در معیت یک هیات برای بررسی وضعیت ساختمان‌ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و بررسی راه‌های بهبود ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم و مذاکره با مقامات انگلستان به این کشور سفر خواهم کرد.
حبیب‌الله‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان ساکن در انگلستان و اهمیت بهبود بخشیدن به آن اظهار داشت: صدها هزار هموطن ایرانی مقیم انگلستان هستند، ارائه انواع خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم این کشور و نیز بهینه ساختن این خدمات یکی از اهداف مهم وزارت امور خارجه بوده و در اولویت قرار دارد.

 


معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به ورود غیرمجاز اتباع خارجی به خاک کشور تاکید کرد: دولت در برخورد با این پدیده مصمم است.
علی عبداللهی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر ضعف عملکرد وزارت کشور در برخورد با ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور و حضور آنان در شهرهای مختلف گفت: بیشترین حضور اتباع خارجی در ایران مربوط به کشور افغانستان است و ما برای ساماندهی حضور اتباع افغانی و قانونی شدن اقامت آنان در ایران طرحی را با همکاری مقامات افغانستان تدوین کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه بیشترین درگیری‌ها در مرزهای شرقی کشور به دلیل تردد غیرمجاز افغانی‌ها از مرز پاکستان صورت می‌گیرد، افزود: آمار روزانه دستگیری افرادی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند، نشان‌دهنده جدیت کشور و سازمان مربوط در بحث قانونی کردن حضور اتباع خارجی در ایران است، اجرای قوانین داخلی در مورد مهاجران غیرقانونی تنها شامل افغانی‌ها نمی‌شود بلکه تمامی اتباع غیرقانونی را از جمله مهاجران پاکستانی و بنگلادشی را شامل می‌شود و ما با حضور غیرقانونی افراد در ایران از کشورهای مختلف برخورد می‌کنیم.
عبداللهی با تاکید بر این که نیروهای برخوردکننده ما در خصوص مقابله با حضور غیرقانونی در کشور، دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی هستند، گفت: برنامه‌ریزی کاملی انجام شده و دستگاه‌ها در این زمینه اطلاعات لازم را دارند و وظیفه خود را در حد توانشان انجام می‌دهند.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، اضافه کرد: برخی مواقع در یک روز و در مرزهای کشور بیش از هزار نفر دستگیری داریم و این نشان می دهد ما در این امر جدی هستیم؛ در مورد کارفرمایانی هم که از این اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند قانون تکلیف را روشن کرده و کمیته دائمی اتباع غیرمجاز و وزارت کار نیز در این راستا فعال هستند.
عبداللهی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاعات جدیدی درباره حادثه سراوان به دست آمده است، گفت: اطلاعات جدیدی نیست و اگر اطلاعاتی به دست آمد اعلام می‌کنیم.

 


به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت رقیه(س)، سازمان بسیج مداحان با همکاری هیئت رزمندگان اسلام، همایش بزرگ سه‌سالگان حسینی را برگزار می‌کند.
در این مراسم که روز یک‌شنبه 17 آذر مصادف با 5 صفر، شهادت حضرت‌رقیه از ساعت 8 تا 12 در مصلی بزرگ امام‌خمینی تهران برپا می‌گردد، حجت‌‌الاسلام محمدحسن راستگو سخنرانی می‌کند و ذاکر اهل بیت آقای حسین هوشیار به مداحی و ذکر مصیبت می‌پردازد.

 


سفیر کشورمان در لاهه تحریم‌ها را سیاستی از پیش شکست خورده دانست که ناکار‌آمدی آن با توافق ژنو بیشتر روشن شده است.
کاظم غریب‌آبادی در دومین گردهمایی مشترک تجار ایرانی و هلندی با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف تجاری و اعضای انجمن‌های تجاری مرتبط با ایران در لاهه، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ژنو، تحریم‌ها را سیاستی از پیش شکست خورده دانست که ناکارآمدی آن نیز با توافق ژنو بیشتر روشن شد.
وی با بیان اینکه با توافق ژنو ایران همچنان برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را با حق غنی‌سازی ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاستمداران و دولت‌ها تجارت را سیاسی کرده و از تحریم‌ها به عنوان ابزاری سیاسی جهت دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند، در حالی که وضع تحریم‌ها مغایر موازین بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بوده و به ضرر منافع شرکت‌هاست، ضمن این که ناکارآمدی آن‌ها نیز اثبات شده است.
غریب‌آبادی در ادامه سخنان خود به تجار هلندی توصیه کرد تا آنجا که می‌توانند از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه روابط تجاری خود با ایران استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، وی همچنین با بیان اینکه برغم شرایط موجود، روابط تجاری هلند و ایران به خوبی ادامه یافته و هلند شریک تجاری سوم ایران در اروپاست ظرفیت ایرانیان مقیم هلند را مورد تاکید قرار داد و از تلاش‌های آنان در توسعه روابط تجاری دو کشور قدردانی کرد.
گفتنی است، در دومین گردهمایی مشترک تجار ایرانی و هلندی همچنین نمایندگان جامعه تجاری به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 


مجله تایم در مطلبی اذعان کرد تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد فشار باعث نمی‌شود ایران تسلیم شود یا فروبپاشد.
فرید زکریا، نظریه‌پرداز و خبرنگار مجله «تایم» در مطلبی در همین نشریه به تحلیل واکنش‌ها به توافقنامه ژنو پرداخت و نوشت: مخالفت با توافقنامه جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران قابل پیش‌بینی بود با این حال، هنوز (این گونه واکنش‌ها) عجیب است. فرض کنیم اگر این توافقنامه نبود، چه رخ می‌داد؛ ایران بدون هیچ محدودیت یا بازرسی به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌داد.
زکریا نوشت: البته نیازی نیست این سناریو را تجسم کنیم چرا که قبلاً این اتفاق رخ داده است. در سال 2003، ایران برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای خود و سایر مسائل به آمریکا نزدیک شد. دولت جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا دست رد به سینه ایران زد چرا که معتقد بود دولت ایران، ضعیف است و به خاطر تحریم‌ها در حال نابودی است و اگر واشنگتن سرسخت باقی بماند، این کشور یا تسلیم می‌شود یا فرو می‌پاشد. بنابراین هیچ توافقی صورت نگرفت. نتیجه چه بود؟ در سال 2003، ایران 160 سانتریفیوژ نصب کرد و اکنون دارای حدود 19 هزار سانتریفیوژ است. درست است که امروز ایران تحت تحریم‌های شدیدی قرار دارد اما آن زمان هم همین گونه بود. به علاوه، برنامه هسته‌ای ایران دائماً با خرابکاری آژانس‌های جاسوسی اسرائیلی و غربی روبرو می‌شود. با این حال، هنوز تعداد سانتریفیوژها درحال افزایش است.
این نظریه‌پرداز هندی‌الاصل در ادامه افزود: واقعیت این است که طی یک دهه گذشته، ایران دانش فنی خود در زمینه انرژي هسته ای را به طور جدی گسترش داده و صدها دانشمند و کارشناس تربیت کرده است. برای کشور غنی از نفتی چون ایران، هزینه برنامه هسته‌ای تقریباً اندک است. براساس برآورد اداره اطلاعات انرژي آمریکا، ذخایر نفت سالانه ایران، حتی تحت تحریم‌ها، حدود 69میلیارد دلار است.
به گزارش فارس، فرید زکریا با ذکر موارد فوق نوشت: توافقنامه ژنو شرایطی را فراهم کرد تا اهداف ایران مورد آزمون قرار بگیرد. چین و روسیه تحریم‌های سازمان ملل را امضا کرده‌اند تا ایران را وادار به انجام مذاکرات جدی کنند اما زمانی که ایران چنین کند، بنابراین آنها دیگر به حمایت از تحریم‌های تنبیهی علیه این کشور ادامه نخواهند داد.
پایگاه المانیتور نیز در مطلبی درباره تاثیرات توافق ژنو نوشت، پیامدهای این رویکرد بی‌سابقه از سوی هر دو کشور (ایران و آمریکا) می‌تواند از مسئله برنامه هسته‌ای ایران نیز فراتر رفته و وضعیت ژئو پولیتیک منطقه را تغییر دهد. رد صریح فشارهای گروه‌های لابی حامی اسرائیل و مخالف این توافق و حامیان آنها در واشنگتن از سوی دولت اوباما و نیز برخی کشورهای عربی منطقه را می‌توان طلوع برهه جدیدی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به خاورمیانه تلقی کرد.

 


رئیس پیشین سیا اعلام کرد که می‌توان گفت آمریکا حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را پذیرفته است.
مایکل هایدن، ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پاسخ به سوالی درباره توافق حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 گفت: ما حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته‌ایم.
به گزارش خبرگزاری سی.ان.ان هایدن نسبت به سایر تندروهای جمهوریخواه آمریکایی دخیل در سازمان‌های امنیتی این کشور واکنش ملایم‌تری را نسبت به این توافق نشان داد و گفت که مایل است این توافق مسیر خود را طی کند.
رئیس پیشین سیا گفت: به هرحال ما گزینه‌های خوب زیادی در دست نداشتیم.
هایدن با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که اگرچه این توافق با تهران «خط قرمزی را که زمانی داشتیم» تغییر داد، اما ایران را از تولید سلاح هسته‌ای باز می‌دارد.
رئیس پیشین سیا گفت: ما دکمه مکث را فشار داده‌ایم. اکنون باید درباره فشار دادن دکمه حذف مذاکره کنیم.

 


مشاور عالی سازمان سنجش از تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دکتری 93 تا پس‌فردا پنج‌شنبه خبر داد.
حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دکتری 93 تا ساعت 24 روز پنج‌شنبه 14 آذرماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org گفت: به منظور فراهم کردن تسهیلات لازم برای متقاضیان شرکت در این دوره از آزمون دکتری که تاکنون موفق به انجام ثبت‌نام نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که مهلت ثبت‌نام تا روز پنج‌شنبه تمدید شود.
وی افزود: هر یک از داوطلبان باید با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اطلاعیه منتشر شده اصلاحات این دفترچه نسبت به انجام ثبت‌نام در مهلت مقرر اقدام کند.
به گفته توکلی، آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 93 برای پذیرش دانشجو در هشت گروه آموزشی و 267 کد رشته امتحانی منحصرا در یک نوبت در روز جمعه 16 اسفندماه 92 در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود.

 


وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: 40 گیگابیت بر ثانیه در 100 روز فعالیت دولت بر پهنای باند اینترنت بین‌المللی کشور افزوده شده است.
محمود واعظی، افزود: ممکن است مردم این سوال را داشته باشند که چرا با وجود این افزایش، پهنای باند را احساس نمی‌کنند و سرعت اینترنت فرقی نکرده، اما از 40 گیگابیت بر ثانیه به تازگی 10 گیگابیت آن در اختیار شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: شرکت‌ها 10 گیگابیت را بین کاربران خود به اشتراک خواهند گذاشت و ظرف 2 تا 3 هفته آینده 30 گیگابیت مابقی را به این شرکت‌ها ارائه خواهیم داد.
واعظی در عین حال اظهار امیدواری کرد که شرکت‌ها هم میزان ضریب اشتراک پهنای باند خود را کاهش دهند چرا که اکنون به دلیل برخی محدودیت‌ها ممکن است آن‌ها با ضریب اشتراک یک به 16، یک به 20 و یا حتی یک به 40 پهنای باند خود را در اختیار کاربران قرار دهند.
وی اظهار کرد: ممکن است توجیه این شرکت‌ها این باشد که هر 40 کاربر به طور همزمان متصل نمی‌شوند که سرعت آن‌ها خیلی کاهش پیدا کند اما به هر حال تلاش ما برای این است که این عدد حتی یک به 8 برسد.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با افزایش قیمت برخی خط‌های ‌ADSL اظهار کرد: ما هنوز پهنای باند را با قیمت قبلی در اختیار شرکت‌های ارائه کننده اینترنت می‌گذاریم به همین دلیل انتظار نداریم که آن‌ها اکنون تعرفه‌های خود را بالا ببرند. به همین دلیل اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد قطعا جلوی آن گرفته خواهد شد چرا که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه‌های هر بخش سقفی مجاز تعیین کرده است.
وی از راه‌اندازی سامانه تلفنی 195 به منظور رسیدگی به شکایات و انتقادات مردمی یاد کرد و افزود: این سامانه از هفته گذشته به طور آزمایشی آغاز به کار کرده است.
واعظی همچنین یادآور شد: اکنون سامانه 193 نیز برای ارائه خدمات پستی در نظر گرفته شده و مردم می‌توانند از طریق این شماره نیازهای خود را تامین کنند بدون آن که از منزل خارج شوند.
وی در ارتباط با این موضوع که قرار بر آن بوده که شرکت پست نیز از این پس هر ماه یک خدمت جدید ارائه کند توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که باید پست در کشور متحول شود چرا که به کارگیری خدمات پستی به خصوص در شهرهای بزرگ باعث کاهش ترافیک، حمل‌ونقل و آلودگی هوا خواهد شد. به همین دلیل ما بر این باوریم که لازم است پست و ‌‌IT با یکدیگر ازدواج کنند تا حاصل این ازدواج خدمات سریع و جدیدی را در اختیار مردم بگذارد.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که اکنون تیمی جدید برای مطالعه در این زمینه مشغول به کار شده‌اند افزود: در کشورهایی که اینترنت و رشد تکنولوژی سرعت بالایی دارد میزان استفاده از پست هم افزایش می‌یابد.

 


افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق، هوای پایتخت را بار دیگر در شرایط ناسالم قرار داد.
بر اساس آخرین اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، بر غلظت آلاینده‌ها در هوای شهر افزوده شده است. به طوری که با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار گرفته است.
دیروز (دوشنبه) میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون107 psi بوده که نسبت به روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: متاسفانه باز هم هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته است. بنابراین توصیه می‌شود سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و خردسالان از تردد در هوای آزاد خودداری کنند.
وی افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و با بهبود زیرساخت‌ها، کمتر شاهد واژه ناسالم در کارنامه روزهای هوای شهر باشیم اما تا محقق شدن این مهم، بهتر است شهروندان همکاری کرده و حتی‌الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا تردد خودروها در شهر کاهش یابد. بدین ترتیب گام موثری در سلامت خود و همنوعانشان برخواهند داشت.

 


ابراهیم رحیم‌پور اعلام کرد ایران با امضای معاهده امنیتی افغانستان با آمریکا موافق نیست.
معاون وزارت خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه با اشاره به تبعات امضای معاهده امنیتی افغانستان با آمریکا، گفت: ایران چند وقت اخیر به صورت برادرانه به مقامات افغانی اعلام کرد که با امضای این معاهده موافق نیست، زیرا امضا و اجرای این معاهده به منافع بلند‌مدت ملت و دولت افغانستان آسیب می‌زند.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر آمریکا، پروژه معاهده امنیتی یا کاپیتولاسیون را در کشورهای منطقه مانند عراق اجرا گذاشته، تصریح کرد: خوشبختانه در آن زمان مقامات عراقی این معاهده را نپذیرفتند، از این رو در شرایط کنونی ما به مقامات افغانی توصیه می‌کنیم که زیر بار امضای چنین معاهده‌ای نروند.
رحیم‌پور با بیان اینکه القاعده و طالبان قطعا موافق امضای معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا است، یادآور شد: این گروه‌های افراطی برای ادامه اقدامات خود نیاز به توجیه و بهانه مناسبی دارند، از این رو امضای این معاهده امنیتی زمینه‌ اقدامات آتی این گروه‌ها را فراهم می‌کند.
به گزارش مهر، وی از سفر حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان در آینده‌ای نزدیک به تهران خبر داد و گفت: کرزای در این سفر دیدارهایی را با مسئولان به‌ويژه دکتر روحانی رئیس‌جمهور انجام می‌دهد.

 


کارشناس آمریکایی تاکید کرد: اسرائیل ناقض اصلی حقوق بشر است و باید به جای ایران تحریم شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی؛ «بروس کمپبل» کارشناس سیاسی در آمریکا و موسس حزب دفاع آمریکا می‌گوید اسرائیل ناقض اصلی حقوق بشر است و باید به جای ایران هدف تحریم‌ها قرار گیرد.
عضو حزب موسوم به دفاع آمریکا گفت: ایران باید درخواست کند که ناقضان اصلی حقوق بشر که اسرائیلی‌ها هستند، تحریم شوند چون ایران هیچ کاری نکرده است که به کسی آسیب برساند اما اسرائیل دست به هر کاری زد تا به همه آسیب برساند. ریشه مشکلات در آمریکا قرار دارد که شامل حمایت از اسرائیل می‌شود. به همین علت است که من حزب سیاسی جدید تشکیل دادم که نامش «حزب دفاع آمریکایی» نام دارد تا فقط به این مشکل بپردازم.

 


محرومیت مازندران از اعتبار
ساری - باشگاه خبرنگاران: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت در دو استان مازندران و فارس اجرا شد گفت: بابت این طرح 17 میلیارد تومان به وزارتخانه ورود پیدا کرد ولی مازندران که متولی این طرح بود از دریافت این اعتبار محروم ماند.جان‌بابایی با بیان اینکه میانگین دریافتی پزشک خانواده در شهر 4 میلیون و 500 هزار تومان و در روستا 2 میلیون و 500 هزار تومان است اظهار داشت: این موضوع سبب شد تا پزشکان خانواده روستایی به شهر بیایند لذا از وزارت بهداشت می‌خواهیم مشکل دریافتی پزشکان خانواده را حل و فصل کند.
تجلیل از پروفسور فضل‌الله رضا
رشت - باشگاه خبرنگاران: استاندار گیلان با حضور در دانشکده فنی فومن از مقام علمی پروفسور فضل‌الله رضا تجلیل کرد. محمدعلی نجفی گفت: پروفسور فضل‌الله رضا؛ اندیشمند و دانشمند برجسته گیلانی و چهره ماندگار ایران، یکی از فرزندان شایسته این دیار پر افتخار است که در تولید علم و فناوری در دنیای کنونی نقش تاثیرگذار دارد.استاندار افزود: تلاش‌ها و کوشش‌های پروفسور رضا در توسعه علم و دانش سبب شده است که نام نیکی از ایران و ایرانی و مردمان فرهیخته گیلان در جهان طنین‌افکن شود.
افتتاح بیمارستان
عسلویه - فارس: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: اولویت تامین اجتماعی در استان بوشهر افتتاح بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه در دهه فجر است که این مهم محقق می‌شود.وی افزود: از سه ماه پیش برای نصب تجهیزات این بیمارستان اقدام کرده‌ایم و تاکنون بخش زیادی از تجهیزات نصب شده است.مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: تعداد 170 نفر در این بیمارستان تازه‌تاسیس استخدام می‌شوند که مقدمات لازم برای استخدام این افراد به زودی انجام می‌شود.
پنهانکاری درباره بیماری ایدز
مشهد - باشگاه خبرنگاران: کارشناس آموزشی - پژوهشی علوم پزشکی مشهد گفت: به علت پنهانکاری درباره بیماری ایدز طی 11 سال گذشته تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور 9 برابر شده و این در حالی است که در کنترل بیماری ایدز غفلت صورت گرفته است. محمدعلی حسین‌پور با بیان اینکه در جهان 35 میلیون مبتلا به بیماری ایدز وجود دارد گفت: از این تعداد 14 میلیون تحت درمان قرار دارند و بقیه به صورت ناشناخته هستند. در همین حال، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کاهش سن ابتلا به ایدز یکی از چالش‌هایی است که جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.رضا سعیدی با بیان اینکه تا سال گذشته 68 درصد مبتلایان به بیماری ایدز را معتادان پرخطر تشکیل می‌داد گفت: این میزان در سال 92 به 52 درصد رسیده اما از سال 91 تا سال جاری 33 درصد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق آمیزش‌های جنسی مبتلا به این بیماری شده‌اند. وی تصریح کرد: 10 درصد جمعیت مبتلا به ایدز را بانوان تشکیل می‌دهند که این میزان در حال افزایش بوده و می‌تواند بسیار خطر‌‌آفرین باشد. سعیدی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از افزایش ایدز در جامعه باید آزمایش این بیماری قبل از ازدواج در دستور کار قرار بگیرد.
کشف 40 میلیارد تن ذخایر معدنی
همدان - واحد مرکزی خبر: بر اساس گواهی‌های کشف و پروانه‌های اکتشاف، تاکنون فقط در 7 درصد مجموع مساحت ایران، ذخایر معدنی کشف شده است.دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان این مطلب افزود: ذخایر معدنی کشف شده در این محدوده 40 میلیارد تن است. رضا بسطامی گفت: از 93 درصد بقیه نیز 11 درصد در محدوده محیط زیست و 20 درصد در محدوده شهرها و مناطق اسکان جمعیت است و در 62 درصد باقیمانده نیز تاکنون فعالیت اکتشافی جدی صورت نگرفته است.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: 20 هزار واحد مسکن مهر به مناسبت دهه فجر در 18 شهر جدید به بهره‌برداری می‌رسد.
«محسن نریمان» در شهر جدید گلبهار افزود: در بحث تکمیل واحدهای مسکن مهر، تلاش می‌شود تا مسائل مربوط به تاسیسات زیربنایی و روبنایی، بهداشت و فضای آموزشی، ورزشی، پارک‌ها و غیره لحاظ شود.
وی افزود: باید به مسائل جنبی پروژه‌های مسکن مهر و نیازهایی که خانواده‌ها برای زندگی در این محدوده‌ها بدان احتیاج دارند اعم از حمل ونقل، بهداشت و درمان و مانند آن نیز توجه شود.
وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های مسکن مهر فقط به عهده وزارت راه و شهرسازی نیست، افزود: دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت نیرو و نفت نیز متعهد هستند طبق قانون کمک کنند تا امکانات مورد نیاز مسکن مهر اعم از آب، برق، گاز و فاضلاب آنها تامین شود.
نریمان گفت: در بحث برق رسانی به این پروژه‌ها اخیراً به علت افزایش قیمتی که از سوی وزارت نیرو اعلام شده دچار مشکل شده‌ایم که باید در هر صورت این مسئله بررسی و حل شود.
وی اظهار کرد: ساکنان شهرهای جدید همانند شهروندان سایر شهرها و کلانشهرهای کشور باید از خدمات و انشعابات برق، گاز و تلفن و سایر خدمات دستگاه‌ها بدون پرداخت هزینه‌های اضافی نسبت به دیگران برخوردار شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: تمامی پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید در یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
نریمان اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 400 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید در دست اجرا است که 10 درصد آنها در دو شهر بینالود و گلبهار خراسان رضوی قرار دارد.
وی اعلام کرد: متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید بیش از 70 درصد است.
نریمان گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار است تا پایان سال جاری عملیات اجرایی بیشتر پروژه‌های مسکن مهر در کشور به پایان برسد.
وی افزود: دولت به تمام تعهداتی که نسبت به مردم در بخش مسکن مهر دارد، عمل خواهد کرد و همه کسانی که با دولت و شهرهای جدید قرارداد بسته‌اند، مشمول این تعهد دولت خواهند شد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا مشکلات و موانع پیش روی پیمانکاران در بخش مسکن مهر اعم از شهرهای جدید و دو میلیون واحد مسکونی که در بخش‌های دیگر در حال اجرا است، را حل کند.

 


سکوی جی‌سی‌پی میدان نفتی ابوذر راه‌اندازی شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر این سکو به منظور جمع‌آوری گازهای مازاد همراه نفت میدان ابوذر، جلوگیری از سوختن آنها و ارسال به خشکی برای مصرف در طرح ان‌جی‌ال جزیره خارک ساخته شده است.
رئیس مجتمع نفتی ابوذر گفت: با راه‌اندازی این سکو از سوزانده شدن 25 میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود. عبدالحمید جمعی اضافه کرد روزانه حدود 2 و هفت دهم میلیون مترمکعب گاز در سه سکوی میدان ابوذر می‌سوزد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده نزدیک از این گازها برای تزریق به چاه‌های منطقه استفاده خواهد شد.او گفت: گاز تولیدی میدان ابوذر از طریق سکوی جی‌سی‌پی به جزیره خارک منتقل شده و در ان‌جی‌ال خارک استفاده خواهد شد.
جمعی افزود: 16 میلیون فوت گاز شیرین میدان نفتی سروش نیز از طریق این خط به خارک منتقل خواهد شد.وی گفت طرح ان‌جی‌ال خارک به عنوان بزرگترین طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت در خلیج‌فارس، ظرفیت جمع‌آوری روزانه 600 میلیون فوت مکعب از گازهای همراه نفت مناطق خارک و بهرگان را دارد.جمعی افزود: با تکمیل کارخانه ان‌جی‌ال جزیره خارک گاز همراه نفت از سکوهای نفتی بهرگانسر، سروش، نوروز، فروزان، ابوذر، خارک و میادین دورود 1و2 جمع‌آوری خواهد شد.

 


با نزدیک شدن به اربعین حسینی، شمار متقاضیان دریافت روادید برای زیارت عتبات‌عالیات مقابل کنسولگری عراق در منطقه امانیه اهواز رو به افزایش است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، روز یکشنبه مقابل کنسولگری عراق و خیابان اطراف آن مملو از متقاضیان روادید برای زیارت عتبات عالیات بود اما از سوی کارکنان این کنسولگری برای ایرانی‌ها روادید صادر نشد.
به گفته برخی شاهدان عینی، بدنبال ازدحام مردم شهرهای خوزستان و استانهای همجوار مقابل کنسولگری عراق در اهواز، ماموران این کنسولگری فعالیت در خصوص صدور روادید برای متقاضیان ایرانی را متوقف و خطاب به متقاضیان اعلام کردند این کنسولگری تعطیل است.
این اقدام مقامات عراقی در اهواز در حالیست که شمار علاقه‌مندان و متقاضیان سفر به عتبات عالیات مقابل کنسولگری این کشور در حال افزایش است و بسیاری از متقاضیان در حالیکه زیرانداز و پتو با خود دارند در این محل در انتظار دریافت روادید به سر می‌برند.
به گفته برخی از متقاضیان، بدلیل زیاد بودن تقاضای سفر به کربلا برای شرکت در آیین اربعین حسینی، بسیاری از مردم شب را در هوای نسبتا سرد پاییزی مقابل این کنسولگری سپری می‌کنند.
«مصطفی حمیدی‌زاده» یکی از متقاضیان روادید در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از مسئولان ایرانی خواست تا مقامات عراقی را به روان‌سازی صدور روادید با توجه به شمار زیاد متقاضیان زیارت عتبات عالیات ترغیب کنند.
وی گفت:‌ دو روز است که در انتظار دریافت روادید برای شرکت در آیین اربعین حسینی و زیارت عتبات عالیات هستم.

 


نماینده ایلام، مهران، ایوان، سیروان، چرداول و ملکشاهی در مجلس گفت: ساختار کنونی توزیع بودجه کشور ناعادلانه است.
عمران علی‌محمدی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: نمایندگان استان‌های محروم در مجلس به دنبال استانی شدن بودجه هستند.
وی گفت: ساختار توزیع بودجه به شکل کنونی ناعادلانه بوده و نمایندگان استان‌های محروم خواستار استانی شدن بودجه برای رفع مشکلات این مناطق هستند.
وی ادامه داد: روند توزیع بودجه به شکل کنونی یعنی ناعدالتی و نابرابری و اگر به این منوال ادامه یابد استان‌های محروم سال به سال محروم‌تر می‌شوند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: زمانی که بین 60 تا 70 درصد بودجه استان‌های کشور توسط وزارتخانه‌ها توزیع می‌شود به این معنی است که استان‌هایی که سهم بیشتری در مدیریت اجرایی کشور دارند بودجه بیشتری می‌برند.
علی‌محمدی تصریح کرد: این یک واقعیت است که استان‌هایی که نمایندگان بیشتری دارند وزرا را تحت تاثیر بیشتری قرار داده و سهم بیشتری از بودجه را دریافت می‌کنند.
نماینده ایلام، مهران، ایوان، سیروان، چرداول و ملکشاهی در مجلس گفت: استان‌های محرومی مانند ایلام که سهم مدیریتی آنان در بدنه اجرایی کشور تقریبا کوچک است به طبع از بودجه کمتری که در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دارد بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: باید مجلس شورای اسلامی مقابل این بی‌عدالتی بزرگ را بگیرد و بودجه‌های استان‌ها را استانی کند.این نماینده مجلس اضافه کرد: اینجانب به عنوان یکی از نمایندگان استان‌های محروم کشور پیگیر طرحی هستم که بودجه را استانی کرده و در اختیار استانداران قرار دهم.

 


معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست از وضعیت کنونی آلودگی هوا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد: اگر آلودگی از حدی فراتر برود مرگ و میر فراگیر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدمحمد مجابی در مراسم و معارفه مهاجر مدیرکل جدید محیط‌زیست گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اظهار داشت:
دریاچه ارومیه به عنوان یک تالاب ارزشمند با بحران مواجه شده و زمان مرگ این اکوسیستم غنی‌2 میلیون سال زودتر شده است.
وی افزود: همه می‌خواستند توسعه افزایش یابد، اشتغال ایجاد و شرایط مناسب فراهم شود اما محصول این دغدغه‌ها چیز دیگری شد، باید بپذیریم که خشک شدن دریاچه ارومیه فقط مردن یک اکوسیستم نیست بلکه یک بحران جدی است.وی تصریح کرد: در برنامه سوم، پنج شهر از نظر آلودگی هوا وجود داشتند که در برنامه چهارم به هفت شهر رسید و آن زمان اعلام شد که در سال 1390 آلودگی باید به حد استاندارد رسیده و هوای پاک داشته باشیم که این برنامه هنوز محقق نشده است.معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پسماندها بیان داشت: در این رابطه لایحه دو فوریتی صادر شد و قانون مدیریت پسماند به تصویب رسید تا مشکلات موجود در این بخش برطرف شود.

 


سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران گفت: کمتر از 10 درصد منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور از محل بازار سرمایه تامین می‌شود.
روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان روز دوشنبه به نقل از «اسماعیل درگاهی» در نشست تخصصی آشنایی با ابزارهای نوین تامین مالی در اتاق اصفهان افزود: اقتصاد ایران ظرفیت شش برابر شدن رشد تامین مالی از بازار سرمایه را دارد.
وی ناآگاهی مدیران واحدهای اقتصادی از روش‌های تامین مالی به ویژه از بازار سرمایه را مهمترین چالش پیش رو دانست و گفت: آشنا شدن با ابزارهای نوین مالی می‌تواند نیاز بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کند.
سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، یکی از ویژگی‌های شرکت‌های عضو بورس را شفافیت اطلاعات و به روز شدن سیستم اطلاعات مالی و مدیریتی بیان کرد.
وی سهولت تامین مالی از طریق بورس و انتشار اوراق تامین مالی جدید، افزایش نقد شوندگی سهام و کاهش هزینه سرمایه، برخورداری از مشوق‌های دولتی و بورس مانند معافیت مالیاتی، سهولت در تغییر ترکیب سهامداران و انتقال‌پذیری مالکیت را از مزایای انتشار سهام در بورس اوراق بهادار تهران برشمرد.
وی با بیان اینکه شرکت‌های استان اصفهان با توجه به صنعتی بودن زمینه مناسبی برای پذیرش در بورس دارند، تاکید کرد: واحدهای صنعتی می‌توانند حداقل 10 درصد سهام خود را در بازار دوم با دو سال فعالیت و یکسال سودآوری عرضه کنند.

 


رئیس هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: سرانه مصرف سالانه گل در ایران 10 شاخه است که در مقایسه با سایر کشورها مانند روسیه و آلمان 140 شاخه کمتر است.
«غلامحسین ابراهیمی» دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برابر آمار اعلام شده از سوی سازمان‌های مختلف بین‌المللی، بیش از 82 درصد صادرات جهانی گل از کشورهای آلمان با سهم 22درصد، آمریکا 15درصد، فرانسه و انگلیس 10 درصد عرضه و مورد مصرف قرار می‌گیرد.وی گفت: آلمان با واردات گل از کشورهای آفریقایی و بسته‌بندی مناسب آن با استفاده از تجهیزات فرآوری نوین در میزان تولید و صادرات گل رتبه برتر دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: ایران با صادرات سالانه سه میلیارد و 25‌میلیون و 800 هزار شاخه گل و کسب 100‌میلیون دلار درآمد رتبه 26 را بعد از کشورهای آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، ژاپن و روسیه دارد.رئیس هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: 45 هزار تولیدکننده گل در ایران تنها یک درصد بازارهای جهانی گل را در اختیار دارند و با حمایت‌های دولت امکان افزایش آن تا بیش از 10درصد امکان‌پذیر است.ابراهیمی گفت: 50 درصد از تولیدات گل‌های شاخه بریده در ایران به علت نبود خریدار، کم بودن سرانه مصرف، فقدان امکانات صادراتی و بالا بودن هزینه تولید به ضایعات تبدیل می‌شود.وی مهمترین مشکلات در حوزه صنعت گل و گیاه را نبود پایانه‌های صادراتی گل و گیاه در کشور، ناآگاهی از سلیقه بازارهای جهانی به لحاظ اندازه شاخه، تعداد و غنچه‌های گل و رنگ، نبود هواپیمای اختصاصی باری ویژه حمل گل و گیاه، گرانی کرایه حمل هوایی و عدم انسجام بین تشکل‌های مرتبط گل و گیاه در کشور عنوان کرد.رئیس اتحادیه گل و گیاهان محلات همچنین گفت: در سال جاری به سبب بروز پدیده خشکسالی در استان مرکزی، میزان تولید گل‌های شاخه بریده 50 درصد کاهش یافته است.

 


علی‌اصغر رحمتی پیرمرد 120 ساله روستای ورآباد شهرستان خمین رمز سلامتی خود را در استفاده از هوای سالم روستا و خوردن غذاهای طبیعی و انجام فعالیت و کار کشاورزی می‌داند.
رحمتی متولد سال 1272 در روستای ورآباد از توابع شهرستان خمین است و به گفته خودش تاکنون برای درمان بیماری‌هایش تنها از داروهای گیاهی استفاده کرده است.این پیرمرد خمینی هم اکنون دچار کم‌شنوایی است. وی بیشتر عمرش را به کار کشاورزی پرداخته اما مدتی است که به علت کهولت سن خانه‌نشین شده است.این فرد کهن‌ سال، دو پسر، سه دختر، 33 نوه و شش نتیجه دارد و به گفته اطرافیانش رمز سلامتی نامبرده، استفاده از هوای سالم و پاک روستا، خوردن غذاهای طبیعی و انجام فعالیت و کار کشاورزی است.پیرمرد 120 ساله از وقتی کار کشاورزی را کنار گذاشته آب نخورده و فقط چای می‌نوشد و همیشه از خداوند می‌خواهد تا وقتی زنده است در کنار همسر 80 ساله‌اش زندگی کند.یک بار به سفر زیارتی مکه رفته و امسال نیز به زیارت مرقد مطهر ابا عبدالله‌الحسین(ع) شرفیاب شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10