(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 آذر 1392 - شماره 20655

هشدار صرفه‌جویی در مصرف آب به شهرهای اصفهان، مشهد، تهران و همدان
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: وزارت نیرو بدون مجوز تعرفه برق را گران کرده است
کوتاه اقتصادی
صالح‌آبادی اعلام کرد
رشد 142 درصدی ارزش بازار سرمایه طی سال جاری
جزئیات آزادسازی قیمت بلیط هواپیما اعلام شد
سیف خبر داد
تشکیل کارگروه ویژه وصول منابع بلوکه شده ایران در خارج
با حضور در یک نظرسنجی
مردم برندهای برتر را انتخاب می‌کنند
قطعیت حکم دادگاه اروپا به نفع کشتیرانی
عسگری آزاد: دولت فعلا نمی‌تواند حقوق کارمندان را افزایش دهد
   


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با هشدار نسبت به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب توسط ساکنان کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد، همدان و تهران، گفت: فعلا بحث جیره‌بندی آب مطرح نیست.
رحیم میدانی دیروز در یک نشست خبری در خصوص وضعیت نامناسب منابع آب کشور و همچنین احتمال جیره‌بندی در برخی از شهرها به ویژه کلان‌شهرها، گفت: پیش‌بینی هواشناسی بارش نرمال طی ماه‌های آینده است اما صحبت جیره‌بندی را فعلا نداریم و موضوع هشدار به مصرف‌کنندگان را مطرح کرده‌ایم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: درباره تهران نیز با توجه به اینکه منابع پشت سدهای 5 گانه تهران 37 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته وزارت نیرو تدبیر می‌کند تا از طریق مردم بحث جیره‌بندی مطرح نشود اما احتمالا با رسیدن آب سد ماملو به تهران در تابستان امسال و احداث تصفیه‌خانه آن، مشکل جیره‌بندی نخواهیم داشت.
میدانی با اعلام اینکه هم‌اکنون در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد، تهران و همدان به دلیل افت شدید ذخیره آب سدهایی مانند زاینده‌رود، دوستی و اکباتان با مشکل کمبود آب همراه هستیم، افزود: شاید یکی از تدابیر درباره اصفهان این باشد که به بخش کشاورزی آب ندهیم و دولت به طریق دیگری برای کشاورزان جبران کند.
این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: تا به امروز 49 میلیمتر در متوسط کشور بارندگی داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته 20 درصد منفی است ولی در درازمدت 29 درصد مثبت است. در بخش روان‌ها نیز نسبت به دراز مدت 41 منفی هستیم و درباره تهران هم نسبت به سال گذشته میزان بارش‌ها 27 درصد منفی شده است.
میدانی با بیان اینکه هم‌اکنون 6/17 میلیارد متر مکعب معادل 37 درصد کل ذخیره سدها آب داریم، گفت: کارگروه دریاچه ارومیه باید اقداماتی برای حل مشکل خشکی دریاچه هامون انجام دهد.وی با پایین دانستن قیمت آب و این که امکان خروج از چارچوب قوانین درباره اصلاح تعرفه آب وجود ندارد، اظهار داشت: بخش خانگی هم‌اکنون تنها 37 درصد قیمت تمام شده آب را پرداخت می‌کند.
میدانی با تاکید بر اینکه از طریق بستن چاه‌های غیرمجاز، تغییرات الگوی کشت و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها باید از منابع آب زیرزمینی محافظت کنیم، افزود: هدر رفت آب در 40 هزار کیلومتر آب شهری 5/25 درصد است اما وزارت نیرو منابع کافی برای رفع این مشکل را ندارد.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه 72 درصد از مشترکان کمتر از 3600 تومان پول آب پرداخت می‌کنند، از اجرای 64 پروژه تولید آب توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 2600 میلیارد تومان خبر داد و گفت: برای خرید تضمینی آب در سال آینده 700 میلیارد تومان در غالب بودجه درخواست کرده‌ایم.
وی با اعلام اینکه بیش از 700 پروژه در بخش آب و فاضلاب داریم که اجرای آنهانیاز به 110 هزار میلیارد تومان منابع دارد، تصریح کرد: سدهایی داریم که نصف آن هم پر نمی‌شود و وزارت نیرو در نظر دارد از طریق بازنگری در طرح‌های سدسازی این مسئله را بررسی کند.
میدانی با اعلام این که ممکن است احداث سدی به طور کلی منتفی شود، از تجدید‌نظر در طرح‌های مطالعاتی سدسازی خبر داد و افزود: در حال حاضر مطالعات برخی پروژه‌ها به ویژه در حوزه دریاچه ارومیه منتفی شده است.

 


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش برق بدون مجوز تعرفه گران شده است.
امیر عباس سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در قبوض برق هر سری مبلغی بدون مجوز شورای اقتصاد و مجلس شورای اسلامی افزوده می‌شود.
وی با بیان این که در بخش آب و برق هر طوری که توانستند در حق مردم اجحاف کردند، اظهار کرد: با توجه به افزایش تعرفه حق انشعاب و قیمت‌ها در بخش آب و برق کمیته‌ای برای پیگیری موضوع تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: در اقدام اخیر هزینه انشعاب برق را از 250هزار تومان به 850 هزار تومان رسانده‌اند که در پی آن وزیر نیرو و معاونین وی به کمیسیون انرژی مجلس احضار شدند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که کمیته‌ای از وزارت نیرو و کمیسیون انرژی مجلس برای پیگیری هزینه‌ها در بخش آب و برق تشکیل شده، گفت: افزایش قیمت را بررسی می‌کنیم و تاکید داریم که تعرفه به قیمت تمام شده نرسد.
سلطانی اظهار کرد: به وزارت نیرو مجوز داده شده بود که در سال 92، 30 تا 38 درصد تعرفه آب و برق را افزایش دهد در حالی که اکنون قیمت برق نزدیک به 4 برابر شده و همان‌طور که مشاهده می‌شود قیمت کنتور و انشعاب به میزان 850 هزار تومان رسیده است.
وی با تاکید بر این که وزارت نیرو ادعا می‌کند هزینه انشعاب را برای دریافت در یک مرحله به جای 3 مرحله افزایش داده در حالی که این ادعا درست نیست، تصریح کرد: یک بار از مردم هزینه نصب انشعاب گرفته می‌شود و سپس می‌گویند خودشان تجهیزات را بخرند و پول پیمانکار را بدهند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اگر می‌خواستند پول انشعاب را در یک مرحله دریافت کنند قیمت آن نباید یک دفعه به 850 هزار تومان می‌رسید،‌گفت: بهانه دریافت تک مرحله‌ای حق انشعاب به جای 3 مرحله، توجیهی است برای قانونی جلوه دادن افزایش قیمت. در حالی که اگر این‌گونه بود هنوز 3 یا 4 باره از مردم پول دریافت نمی‌کرد.
سلطانی با اشاره به درج هزینه در قبض‌های برق بدون داشتن مجوز شورای اقتصاد یا مجلس، گفت: درج هزینه‌های جدید به صورت خودجوش صورت می‌گیرد و این کاری است که مخابرات انجام داد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این مسائل در بخش آب نیز مشاهده می‌شود و می‌توان گفت هر طوری که توانستند در حق مردم اجحاف کردند. لذا کمیته‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شده است.
بنابراین گزارش، مدتی است که هزینه دریافت انشعاب افزایش یافته و از سوی دیگر وزارت نیرو با بیان این‌که هزینه انشعاب در هر منطقه فرق دارد، قیمت مشخصی برای این بخش اعلام نشده است.
از سوی دیگر بسیاری از مشترکین در این اواخر از افزایش قیمت برق ناراضی بودند ولی وزارت نیرو بارها در واکنش به نارضایتی مردم، اعلام کرد که تعرفه برق ثابت و مانند سال 89 است.

 


*‌رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از استخراج 64میلیون تن سنگ‌آهن در سال 91 خبر داد و گفت: میزان تولید کنسانتره کشور در این سال 22 میلیون تن بوده که 5/18 میلیون تن آن فرآوری شده است. حسین عسگرزاده در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی گفت: در کشور ذخایر متنوع معدنی وجود دارد که نبود واحدهای مرتبط با آن منجر به طراحی مرکز فرآوری مواد معدنی شده است، این در شرایطی است که آنالیز نمونه‌های معدنی و زیست محیطی و زیر مطالعات آزمایشگاهی بر روی فرآوری مواد معدنی از جمله وظایف این مرکز است. رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی افزود: مشابه این مرکز در استرالیا و آفریقای مرکزی وجود دارد و هم‌اکنون پروژه سنگ‌آهن و تولید شمش آنتیموآن نیز در آزمایشگاه این مرکز در حال بررسی است.
* وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برداشت 6 میلیارد و 200 میلیون تومان برای پرداخت پاداش که در آخرین روزهای دولت قبل مورد تصویب قرار گرفته بود را لغو کرد. موضوع پرداخت پاداش‌های چند 10 میلیونی در تامین اجتماعی که گاهی به 20 برابر حقوق ماهانه می‌رسد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و فضای مجازی داشت و زمزمه پیگیری آن در مجلس شورای اسلامی شنیده شد.به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در نامه‌ای خطاب به «احمد میدری» معاون رفاه وزارتخانه خواست تا در نخستین نشست هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، نظام پرداخت به مدیران تامین اجتماعی بررسی شود.
* صبح دیروز بیش از 60 نفر از فعالان صنعت دامپروری کشور در مقابل وزارت صنعت تجمع و نسبت به عدم تخصیص نهاده‌های دامی و همچنین عدم قیمت‌گذاری توسط وزارت جهاد اعتراض کردند. یکی از معترضان دلیل این اعتراض را عدم تخصیص نهاده‌های دامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد. یکی دیگر از دامداران نیز گفت: قرار بود وزارت جهاد قیمت‌گذاری جدیدی برای شیر و لبنیات اعلام کند اما در شرایطی که دولت به ما نهاده‌های دامی نمی‌دهد با قیمت‌های فعلی، تولید مقرون به صرفه نیست.در همین حال مرکز آمار اعلام کرد: شاخص کل قیمت در گاوداریهای صنعتی کشور در حالی در اغلب استان‌های کشور طی تابستان گذشته افزایش یافت که شیر با رشد بیش از 10 درصدی بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده است.
* داد و ستد 6/174 میلیون اوراق بهادار به ارزش 2/1115 میلیارد ریال در 26 هزار و 429 دفعه در پایان معاملات یازدهم آذر ماه فرابورس به ثبت رسید. در جریان معاملات دیروز، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 62 میلیون سهم بیشترین حجم و ارزش بازار را به خود اختصاص داد. پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان نیز به ترتیب با 7/65 و 5/46 میلیارد ریال بالاترین ارزش معاملات را داشت.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2271 الی 2275، 5560 الی 5563، 5581، 5569، 5557، 5558 و 5589 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 


رئیس سازمان بورس عملکرد 9 ماهه بازار سرمایه را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا،‌ علی صالح‌آبادی در نشست خبری خود گفت: شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 122 درصد بازدهی داشته و از 38هزار و 41 واحد به 84 هزار و 385 واحد رسیده است.
وی افزود: ارزش بازار سرمایه نیز از ابتدای سال تاکنون با رشد 142 درصدی مواجه شده و از 170 هزار میلیارد تومان به 412 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین دفعات معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/3 برابر شده و از سه میلیون دفعه به 10 میلیون و 439 هزار دفعه رسیده است.
صالح‌آبادی ادامه داد: ارزش معاملات نیز با رشد 5/5 برابری از 12 هزار میلیارد تومان در دوره مشابه سال گذشته به 67 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به عملکرد فرابورس اشاره کرد و گفت: شاخص کل فرابورس در ابتدای سال 443 واحد بود که در حال حاضر به 859 واحد رسیده و 94 درصد رشد یافته است. ارزش بازار فرابورس نیز نسبت به ابتدای سال 94 درصد رشد کرده و از 95 هزار و 500 میلیارد تومان به 49 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.
به گفته وی، ارزش معاملات فرابورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/2 برابر شده و از 8100 میلیارد تومان به 18 هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد:‌ دفعات معاملات این بازار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/2 برابر شده و از 86 هزار دفعه به 5/2 میلیون دفعه بالغ شده است.
صالح‌آبادی به مجموع عملکرد بازار بورس و فرابورس اشاره کرد و افزود: مجموع ارزش بازار سرمایه از 220 میلیارد تومان در ابتدای سال به 507 میلیارد تومان رسیده و 5/2 برابر شده است. همچنین ارزش معاملات به 85 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر رشد یافته است. وی در ادامه به عملکرد بورس کالا اشاره کرد و گفت: در بورس کالا و در مدت مشابه سال گذشته 5/13 میلیون تن محصول معامله شده است که این میزان از ابتدای سال تاکنون به 5/16 میلیون تن رسیده و 24 درصد رشد یافته است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنین ارزش معاملات بورس کالا 70 درصد رشد یافته و از 17 هزار میلیارد تومان در مدت مشابه سال گذشته به 29 هزار میلیارد تومان رسیده است.
صالح‌آبادی به عملکرد معاملات آتی هم اشاره کرد و افزود: معاملات آتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش یافته و از 22 هزار میلیارد تومان به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است که این کاهش به دلیل ثبات بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت ارز و سکه بوده و با این کاهش اتفاق مثبتی رخ داده است.
به گفته وی، مجموعا در بازار سرمایه و بازارهای اوراق بهادار و کالا از ابتدای سال تاکنون 129 هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفته است که این میزان در سال 91 معادل 110 هزار میلیارد تومان بود یعنی حجم معاملات امسال بیشتر از کل سال گذشته بوده است که قطعا تا پایان سال رشد بالاتری را از لحاظ ارزش معاملات تجربه خواهیم کرد و رکورد جدیدی را در بازارها خواهیم داشت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که نقدشوندگی و حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و این بازار بزرگتر شده است به معاملات بورس انرژی اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال در بازار فیزیکی بورس انرژی 90 هزار تن معادل 118 میلیارد تومان کالا عرضه شد و 161 هزار مگاوات برق معادل 57 میلیارد تومان عرضه شد.
صالح‌آبادی در ادامه این نشست به تفاهمات بازار سرمایه با سایر ارگان‌ها اشاره کرد و افزود: سازمان بورس اخیرا با مجموعه وزارت نفت تفاهماتی امضا کرده است تا میعانات گازی و نفت خام در بورس انرژی عرضه شود که در این راستا عرضه میعانات گازی از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد و بر اساس اعلام شرکت نفت صرفا در بورس انرژی عرضه صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر این که در خصوص عرضه نفت تفاهم شده و به زودی عرضه نفت خام در بورس انرژی صورت می‌گیرد، گفت: در عرضه نفت خام عرضه‌کننده شرکت ملی نفت بوده و خریداران متعددی حضور دارند و نفت خام در رینگ داخلی معامله خواهد شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به معاملات آنلاین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 70 درصد دفعات معاملات به صورت آنلاین انجام شده و این اتفاق خوبی است که در بازار سرمایه رخ داده است.
به گفته صالح‌آبادی، معاملات آنلاین به رشد و توسعه بازار سرمایه کمک کرده و پیش‌بینی می‌شود با حذف معاملات وزن معاملات آنلاین در بازار سرمایه افزایش یابد.
دبیر شورای عالی بورس در ادامه به راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اشاره کرد و افزود: در حال حاضر صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه ایجاد شده و سومین صندوق از سه‌شنبه پذیره‌نویسی می‌شود که این صندوق‌‌ها می‌توانند جای خود را در بازار سرمایه باز کرده و به عنوان ابزار جدید به جذب سرمایه در بازار کمک کنند.

 


قائم‌مقام وزیر راه در امور هوانوردی جزئیات جدیدی از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اعلام کرد.
علی محمد نوریان در نشست خبری خود با بیان اینکه در اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اول باید تنوع‌سازی اجرایی شود، اظهار داشت: باید مسافران کثیرالسفر، خانواده‌ها و توریست‌ها در کلاس‌های متفاوتی دسته‌بندی شوند به‌طوری که هر کدام با نرخ‌های متفاوت و امکانات متفاوت از صنعت هوایی استفاده کنند.
نوریان با اشاره به اینکه در نهایت بلیت هواپیما به 10 کلاس تقسیم می‌شود، تصریح کرد: ما پیشنهاد داده‌ایم که ایرلاین‌ها تشکیل یک کنسرسیوم بدهند نه این که ادغام شوند، زیرا در ادغام مالکیت و منابع مالی هم ادغام می‌شود اما در کنسرسیوم مالکیت‌ها حفظ شده و برخی اقدامات با کمک دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه با تشکیل کنسرسیوم هر مسافری با بلیت هر شرکتی می‌تواند سوار هواپیمای شرکت دیگر شود، افزود: اولین مشکل بخش خصوصی قیمت سوخت است که با توجه به سیاست آزادسازی به تدریج افزایش یافته است، بنابراین قیمت بلیت هم باید بالاتر برود، البته قیمت سوخت حدود 20 تا 30 درصد در نرخ بلیط موثر است.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درخصوص پرداخت بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه‌ها اظهار داشت: اکثر شرکت‌ها به فرودگاه‌ها بدهکارند که برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شده است تا موضوع بررسی شود.
وی درخصوص مشکل قوانین و عوارض گمرک برای شرکت‌ها گفت: به دنبال این هستیم تا فرم و شکل پرداخت عوارض گمرکی را برای واردات قطعات و خدمات صنعت هوایی به شکل مناسبی حل کنیم.
به گزارش مهر، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه متنوع‌سازی برای کاهش قیمت و اجرای کارهای مشترک انجام می‌شود، گفت: شرکت‌ها باید سیستمی را به طور مشترک ایجاد کنند و در خور شأن مردم سرویس‌دهی داشته باشند. به عنوان مثال، در حال حاضر کترینگ هواپیمایی آسمان و ماهان مشترک است که در زمان ایجاد کنسرسیوم می‌تواند برای همه شرکت‌ها استفاده شود.
وی با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم و اجازه به خطر افتادن سلامتی آنها را نمی‌دهیم، گفت: وقتی همه بخش‌های شرکت‌ها مشترک شد پرداخت هزینه بلیت، خدمات فرودگاهی، فنی و تعمیر و نگهداری، کترینگ به صورت گروهی پرداخت می‌شود که این به معنای کاهش هزینه‌ها است.
نوریان با اشاره به اینکه پس از اجرای کنسرسیوم، آزادسازی قیمت اجرایی می‌شود، گفت: آزادسازی به معنای گرانی نرخ‌ها نیست بلکه اگر هدایت شده باشد منجر به کاهش قیمت‌ها به جز در زمان‌های خاص پرواز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با تمام مدیران ایرلاین‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم، گفت: ما از لحاظ امنیتی کشوری خاص هستیم، بنابراین باید نظارت بیشتری را داشته باشیم اما این به معنای از بین رفتن رفاه مردم نیست.
قائم‌مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه تا پایان سال در فرودگاه امام خمینی(ره) تغییراتی در بخش امنیتی اجرا می‌شود، اظهار داشت: کنترل محسوس در ورودیه فرودگاه امام برداشته خواهد شد، البته 64 گیت کانتینر چک در فرودگاه امام داریم که با هماهنگی پلیس و دیگر نهادها قصد داریم کنترل ورودیه را برداریم.
وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ مردم هم اصلاح شود، افزود :نباید برای بدرقه مسافران تعداد زیادی از خانواده به فرودگاه بیایند، زیرا این، مشکلاتی را برای دیگر مسافران ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هتل فرودگاه امام در 22 بهمن ماه افتتاح می‌شود، گفت: همیشه مدعی بوده‌ایم که عزیزترین مسافران ما زیارتی هستند اما در عمل بدترین بخش فرودگاه را به آنها اختصاص می‌دهیم اما قصد داریم بهترین ترمینال زیارتی را در منطقه بسازیم که در حال حاضر در مرحله سفت‌کاری است.
نوریان با اشاره به اینکه 8 فرودگاه بین‌المللی دیگر هم در کشور وجود دارد که امکانات تجاری‌سازی را برای آنها هم به وجود می‌آوریم، افزود: قصد داریم با کمک سرمایه‌گذاران، منطقه فرودگاه‌هایی که در هفته دو یا سه پرواز دارند را تبدیل به مراکز توریستی با امکانات رستوران، هتل و فروشگاه‌های معتبر با برندهای خاص کنیم که یک مشاور بر روی آن کار می‌کند.
وی با بیان اینکه در اجرای آزادسازی ایرلاین‌هایی که به مناطق محروم پرواز دارند، یارانه از دولت می‌گیرند، گفت: ایرلاین‌ها به تعداد مسافری که حمل می‌کنند در فاز بعدی آزادسازی یارانه دریافت خواهند کرد.

 


رئیس کل بانک مرکزی از تشکیل کارگروه ویژه‌ای در این بانک برای پیگیری وصول منابع بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی خبر داد.
ولی‌الله سیف صبح دیروز در حاشیه چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اعلام مصوبات جلسه در مورد یکسان‌سازی نرخ ارز در بودجه سال 93 و پیشنهادات بانک مرکزی در این زمینه گفت: نرخ دلار در بازار مشخص می‌شود و این واقعیتی است که در اقتصاد جای خود را دارد اما با توجه به عملکردهای اقتصادی هر رقمی در بودجه دولت مدنظر قرار گیرد به عنوان مبنا و متوسط نرخ خواهد بود.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: نرخ دلار در بودجه قطعی نیست، این نرخ، نرخ متوسط برای سال 93 خواهد بود اما از من نخواهید درباره دلار آزاد صحبت کنم چرا که الان بگوییم دلار 3 هزار تومان است می‌روید و می‌نویسید که فلانی گفت قیمت دلار باید 3000 تومان باشد. یکسان‌سازی ارز جزو اهداف جدی دولت است که حتما در نیمه دوم سال 93 به آن خواهد رسید.
وی تصریح کرد: نرخ مورد تایید بانک مرکزی برای دلار نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی است اما باز هم تاکید می‌کنم هدف کلی ما اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز تا نیمه دوم سال 93 است.
سیف در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی پس از مذاکرات اخیر هسته‌ای گفت: به این سرعت امکان آزادسازی منابع وجود ندارد اما بانک مرکزی در شرف است کارگروه ویژه‌ای در این باره طی هفته آینده تشکیل دهد تا نسبت به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور اقدام کند.
رئیس کل بانک مرکزی در مورد تامین نرخ ارز خودرو توسط بانک مرکزی و نرخ اعلامی از سوی این بانک به شورای رقابت گفت: نرخ ارز خودرو را شورای قیمت‌گذاری بر اساس واقعیتها تعیین می‌کند.
همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 93 پیش‌بینی شده و اجرا خواهد شد که احتمال حذف پرداخت یارانه نقدی و دادن سبد کالایی به جای آن وجود دارد.
به گزارش فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه نشست اعضای شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده کشور اظهار داشت: بحث هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه 93 دولت پیش‌بینی شده و مجلس نیز این موضوع را به نتیجه رساند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کنترل نقدینگی و کاهش تورم، شیوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال‌ آینده چگونه خواهد بود، بیان داشت: در حال حاضر چیزی به صورت نهایی وجود ندارد و باید سناریوهای مختلف در این راستا بررسی و در نهایت جمع‌بندی شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که احتمال جایگزین شدن سبد کالایی به جای پرداخت یارانه نقدی در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: احتمال همه چیز وجود دارد و البته پیشنهادی به دست ما نرسیده و نمی‌توان داوری کرد و مسلم این است که کنترل نقدینگی و کاهش تورم با پرداخت سبد کالایی امکان‌پذیرتر است و باید در این راستا پیشنهاد دولت را به صورت شفاف دریافت کرد و بعد از آن تصمیم‌گیری کرد.
این گزارش حاکی است: رئیس جدید اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز با بیان اینکه مصوبه دولت یازدهم برای گشایش ال‌سی 30 درصدی توسط سیستم بانکی همچنان اجرایی نشده گفت: کارگروهی برای بررسی مصوبه 34 بندی دولت در جلسه امروز شورای گفت‌وگو تشکیل شده است.
غلامحسین شافعی نحوه اجرای مصوبه 34 ماده‌ای در مورد اقتصاد را یکی از دستور جلسه‌های این نشست شورا دانست و گفت: قرار بود دبیرخانه شورای گفت‌وگو با مشارکت اتاق‌های سراسر کشور مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرای این مصوبه 34 ماده‌ای را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را در اختیار شورا قرار دهد. در این جلسه گزارش مذکور در اختیار اعضا قرار گرفت.
وی ادامه داد: موضوع گشایش اعتبار با 30 درصد مبلغ لازم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنوز اجرایی نشده است، بنابراین در این جلسه تصویب شد که بر اساس ماده 9 دستورالعمل شورا، کمیته‌ای با عضویت اتاق ایران، اتاق تعاون و اصناف برای پی‌گیری مواد بانکی تشکیل و گزارش آن به رئیس بانک مرکزی تقدیم شود.
شافعی، استفاده از فضای مناسب دیپلماسی در بالا بردن سطح تعاملات اقتصادی با سایر کشورهای دنیا از طریق بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در جلسه شورای گفت‌وگو ایجاد فضای مناسب دیپلماسی برای ارتقای سطح تعاملات اقتصادی از سوی اعضای شورا مورد توجه قرار گرفت.
به اعتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی، مبادلات اقتصادی می‌تواند از دیپلماسی سیاسی کشور حمایت کند.
شایان ذکر است: پس از استعفای محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئيس‌جمهور از سمت خود در ریاست اتاق بازرگانی ایران، روز یکشنبه انتخاب مجدد در این اتاق برگزار شد و غلامحسین شافعی در رقابت با دیگر کاندیدای اتاق و با 178 رای به عنوان رئیس جدید انتخاب شد.

 


رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از آغاز نظرسنجی گسترده مردمی برای انتخاب برندهای محبوب مردم خبر داد.
سید محمد جعفری اظهار داشت: در این جشنواره، هواداران و مشتریان وفادار هر یک از برندها، ضمن اعلام حمایت و رأی دادن به برندهای محبوب خود، زمینه انتخاب این برندها را به عنوان برند محبوب بازار ایران فراهم خواهند آورد.
براساس گزارش روابط عمومی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، برندهای برتر محبوب مردم، پس از انجام این نظرسنجی گسترده مردمی که از طریق 4 روش حضوری، اینترنتی، پیامکی و تلفنی در گروه‌های مختلف کالا و خدمات مصرفی مورد نیاز اقشار جامعه انجام خواهد شد، انتخاب شده و در نهایت مراسمی روز دوم بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی خواهند شد.
جعفری اضافه کرد: این جشنواره به عنوان یک رویداد بزرگ ملی با مشارکت و حمایت جدی فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
دبیر اجرایی جشنواره نیز در این ارتباط اظهار داشت: برندهای ملی و همچنین نمایندگی برندهای خارجی فعال در بازار ایران با ارایه مدارک مورد نیاز و براساس تناسب فعالیت‌ با یک یا چند مورد از گروه‌های کالا/خدمات می‌توانند حداکثر تا 20 آذر ماه با ثبت اطلاعات برند خود در پایگاه اینترنتی رسمی جشنواره اقدام به ثبت برند نموده و در این جشنواره شرکت کنند.
محمد ناطق گفت: بدیهی است با توجه به اهمیت بالای رأی و نظر مصرف کنندگان برای مدیران برندهای معتبر، این برندها تمام تلاش خود را برای حضور قوی و جلب نظر هوادارانشان در این جشنواره به کار خواهند بست و بی‌شک این رقابت بی‌واسطه، زمینه بسیار مناسبی را برای دستیابی به یک ارزیابی واقعی از میزان علاقمندی و هواداری مصرف کنندگان به برندها ایجاد خواهد کرد تا مدیران برندها بتوانند با برنامه‌ریزی بهتری، به اهداف عالی خود در کسب و کار دست یابند.
ناطق یادآور شد: با توجه به مدل برگزاری جشنواره، برندهای برتر جشنواره در هر گروه، برندهای حائز بالاترین آرای مردمی و هواداران هستند که در نهایت به برندهای برتر، تندیس برند محبوب اعطا خواهد شد.

 


با قطعیت حکم صادره از سوی دادگاه اتحادیه اروپا، مسیر طرح دعوی جهت جبران خسارت ناشی از تحریم‌های یک جانبه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هموار شد.
به گزارش مانا، با توجه به گذشت مدت قانونی جهت تجدیدنظرخواهی و قطعیت حکم صادره از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر بی‌اساس بودن اتهامات وارده به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مسیر طرح دعوی جهت جبران خسارت وارده ناشی از وضع تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی هموار شد.
در این ارتباط مدیر امور حقوقی و دعاوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ارائه توضیحاتی به مانا گفت: پس از صدور حکم دادگاه دیوان عدالت اروپا و گذشت فرجه قانونی و عدم تجدیدنظرخواهی از حکم قانونی صادره، خوشبختانه موجبات قطعیت حکم فراهم شد و علی‌القاعده این اختیار برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت طرح دعوی جداگانه جهت جبران خسارات وارده ناشی از وضع تحریم‌های غیرقانونی به وجود آمده است که این شرکت با توجه به مصالح خود تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد.
سید علا‌الدین سادات رسول تاکید کرد: بدیهی است هزینه‌های مترتب بر دعوی مطروحه نیز به موجب حکم صادره به عهده اتحادیه اروپا خواهد بود.

 


جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رئیس‌جمهوری در مورد رویکرد دولت در زمینه افزایش حقوق کارمندان گفت: کاهش درآمدهای دولت، اجازه مانور ویژه‌ای را نمی‌دهد.
محمود عسگری‌آزاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وضعیت مالی دولت به گونه‌ای است که سال آینده فقط می‌تواند ضرایب حقوقی را متناسب با تورم ترمیم کند.
به گفته عسگری‌آزاد طرح مهر آفرین به دلیل مغایرت با قوانین از سوی مجلس لغو شده بود و دولت یازدهم به تبعیت از قانون‌گذار اجرای آن را متوقف کرد.
وی افزود: این طرح مجوز استخدام 500 هزار نفر را به دستگاه‌های دولتی می‌دهد و بر اساس آن باید سالانه 11 هزار میلیارد تومان به هزینه‌های پرسنلی دولت اضافه می‌شد که این امر مقدر نبود.
جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئيس‌جمهوری گفت: خیلی از وزارتخانه‌ها دست به استخدام نزنند چون نگران بودند و پول نداشتند، اما عده‌ای هم شروع به استخدام کردند و مقدمات استخدام کمتر از 50 هزار نفر فراهم شده است، این موارد رسیدگی خواهد شد و حسب مورد تصمیم می‌گیریم.
عسگری‌آزاد با بیان اینکه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دستور کار مجلس است و این هفته یا هفته ‌آینده در صحن علنی مطرح می‌شود، افزود: سازمان احیا شده، سازمان قبلی نخواهد بود و در ساختار جدید، اختیارات بیشتری به دستگاه‌ها در زمینه بودجه‌ریزی و خرج بودجه داده می‌شود.
وی همچنین از تغییر قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاح آن خبر داد و گفت: معتقدم این قانون بر اساس مبانی علمی روز دنیا طراحی شده ولی خوب اجرا نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10