(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 آذر 1392 - شماره 20655

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با نظر شورای نگهبان
طرح اصلاح قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 بار دیگر به مجلس بازگشت
مصباحی مقدم خبر داد
توافق دولت و مجلس برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها در سال 93
ادعای تکراری نتانیاهو: ایران به دنبال بمب اتم است!
قاچاق سوخت در پوشش شرکت پتروشیمی
هشدار دادستان به اصحاب فتنه‌ ؛
آب به آسیاب دشمن بریزید، برخورد می‌کنیم
درمکتب امام
روحانی در دیدار با نمایندگان استان مازندران: مشکلات کشور تنها با همکاری مجلس و دولت امکان‌پذیر است
با پیام رئیس‌جمهوری
یادواره شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی و 150 شهید روحانی در رشت برگزار شد
اذعان وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس خزانه خالی نیست
سرلشکر جعفری: توافق ژنو در صورت عهدشکنی غرب لغو می‌شود
آنتی‌وار: برنامه اصلی سنای آمریکا پس از تعطیلات بررسی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است
جلسه مشترک نمایندگان مجلس با شمخانی در خصوص قرارداد کرسنت
   


شورای نگهبان در مورد طرح اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی اعلام کرد که ابهام این شورا درباره این طرح همچنان باقی است.
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، طرح اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده(3) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی و الحاق دو تبصره به آن مصوب جلسه مورخ بیست‌و‌هشتم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ششم آذر1392 این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از نظر شورای نگهبان، در تبصره 5 اصلاحی، علی‌رغم اصلاح به عمل آمده ابهام سابق این شورا از این جهت که مشخص نیست تفکیک وظایف حاکمیتی و غیر حاکمیتی به موجب آیین‌نامه اجرایی است یا قانون،کماکان به قوت خود باقی است؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

 


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از توافق دولت و مجلس برای تداوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 خبرداد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: در جلساتی میان مجلس و دولت توافق شد که هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 ادامه داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد تا مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 93 موافقت کند.
وی در مورد اینکه آیا اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده در مجلس رای می‌آورد یا خیر؟ گفت: امیدواریم که مجلس به فاز دوم در بودجه سال آتی رای دهد.
همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ارائه گزارش عملکرد 100 روزه دولت یازدهم از سوی حسن روحانی اظهار کرد: آنچه به عنوان گزارش ارائه شد، در واقع گزارش عملکرد نبود، بلکه گزارش وضعیت مسائل و مشکلات کشور بود.
وی افزود: در حالی که ما علاقه‌مند بودیم دولت برنامه‌هایی که انجام داده و کارهایی که برای رفع مشکلات و موانع در دست اقدام دارد را تشریح کند، در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، همه کاندیداها به نوعی به مشکلات اشاره کردند، اگرچه آن موقع اعداد و ارقام مشخص نبود اما اکنون اعداد و ارقام کم و بیش مشخص شده اما باز هم بیان این مشکلات چیز تازه‌ای برای مردم نبود.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: صحبت کردن در فضای توام با ابهام و تردید خیلی موضوعیت ندارد، دولت باید مشکلات را یادآوری کند اما بعد از گذشت 100 روز از آغاز کار دولت، برنامه‌هایش را برای حل مشکلات هم بگوید.
قادری تاکید کرد: با گذشت بیش از 100 روز پذیرفته نیست که دولت به صورت کلی به بیان مشکلات بسنده کند، بلکه باید راهکارها و برنامه‌های خود را روشن کند، مثلا در مورد شاخص‌های فضای کسب و کار که زود به زود افت می‌کند بگوید که چطور می‌خواهد این کار را عملیاتی کند، اینها موضوعاتی است که ما علاقه‌مندیم برنامه دولت را در این زمینه داشته باشیم.
وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: درست است که بیان مشکلات فضا را روشن‌تر می‌کند اما مشکلی را حل نمی‌کند و شاید فقط روحیه یاس و ناامیدی را بیشتر کند تا اینکه گره‌گشا باشد، بنابراین دولت یازدهم مشخصا در بودجه 93 باید جهت‌گیری و راهکارهای خود را به صورت روشن بیان کند.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به ایتالیا ادعای خود مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم را تکرار کرد.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، اما اسرائیل مانع از این کار خواهد شد.
نتانیاهو در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا انریکو لتا گفت: دست از رویاهای خود بردارید و در ادامه باز هم مدعی شد ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.
نتانیاهو در ادامه لفاظی‌ها و اظهارات خصمانه خود با تکرار ادعاهای همیشگی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: ما اجازه نخواهیم داد ایران به قدرت اتمی دست پیدا کند و آن را علیه ما بکار گیرد و اسرائيل در صورت نیاز به تهدیدات پاسخ خواهد داد.
نتانیاهو در ادامه سخنانش گفت: من هرگز در برابر برنامه هسته‌ای ایران سکوت نخواهم کرد.
در همین حال اولمرت در پاسخ به این انتقادات برخی مقامات سابق صهیونیستی درباره چگونگی برخوردش با توافق ژنو، به لزوم فشار بر ایران تاکید کرد و گفت توافق موقت با تهران، رژیم تحریم‌ها را به سرعت به سمت فروپاشی می‌برد. وی افزود: اگر سریعا اقدامی انجام نشود، رژیم تحریم‌ها ممکن است فرو بریزدو سال‌ها تلاش بدون هیچ نتیجه‌ای به باد برود.
«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائيل به شدت از رویکرد «بنیامین نتانیاهو» در قبال توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت نتانیاهو با موضع‌گیری‌های تند خود علیه آمریکا «اعلام جنگ کرده» و تلاش می‌کند بین کاخ سفید و کنگره اختلاف ایجاد کند.
اولمرت با بیان اینکه نتانیاهو در موضوع ایران «احساسی عمل می‌کند»، می‌گوید چنین موضع‌گیری‌هایی اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی این اظهارات را در نشست موسوم به «آثار راهبردی توافق موقت ایران و 1+5» که پشت درهای بسته در موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو برگزار شد، بیان کرده است.
وی با بیان اینکه هم او و «آریل شارون» نخست‌وزیر پیش از او، از منازعه علنی با دولت آمریکا خودداری می‌کردند، گفت: ما هیچ وقت نخواستیم با اصلی‌ترین متحد اسرائيل در بیفتیم و کنگره را علیه رئیس‌جمهور تحریک کنیم.

 


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر گفت: یک شرکت پتروشیمی در شهرستان کنگان به جرم قاچاق سوخت محکوم و جریمه شد.
محمود احمدی اعلام کرد: این شرکت در پوشش صادرات فرآورده‌های خود، اقدام به قاچاق گازوئیل می‌کرد.
وی افزود: نداشتن مدارک گمرکی و خارج کردن غیرقانونی سوخت از گمرک از دلایل صدور رای محکومیت برای شرکت پتروشیمی است.
وی تصریح کرد: رسیدگی به پرونده اتهامی این شرکت در مورد قاچاق کالا در اداره تعزیرات حکومتی کنگان منجر به جریمه یک میلیارد و 567 میلیون و 500 هزار ریالی شد.
به گزارش ایرنا، احمدی بیان کرد: بر اساس آزمایش‌هایی که از محلول شیمیایی صادراتی این شرکت انجام شد، بیش از 85 درصد این محموله، گازوئیل تشخیص داده شد.
مدیر کل تعزیرات حکومتی بوشهر ادامه داد: همچنین پرونده یک متهم به عرضه خارج از شبکه سوخت در تعزیرات حکومتی گناوه مورد رسیدگی قرار گرفت و به پرداخت جریمه محکوم شد.
وی خاطرنشان کرد: بنابر گزارش پلیس آگاهی اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان گناوه در مورد عرضه خارج از شبکه یکهزار و 500 لیتر سوخت، شعبه، متهم پرونده را احضار اما نامبرده دلیل و مدرک محکمه‌پسندی ارائه نکرد.
احمدی افزود: بر همین اساس اتهام انتسابی محرز و مسلم تشخیص داده شد و نامبرده به پرداخت 39 میلیون و 120 هزار ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 


روز دوشنبه در حالی پنجاه و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد که محسنی اژه‌ای به سوالات داغ خبرنگاران درباره پرونده‌های مختلف از پرونده سران فتنه، کرسنت، خاوری، مهدی هاشمی تا سیاسی شدن موضوع حقوق شهروندی پاسخ گفت.
این نشست اصحاب رسانه با سخنگوی قوه قضائیه بیش از ۹۰ دقیقه طول کشید و با پاسخ‌های صریح محسنی اژه‌ای همراه بود.
کمیته فیلترینگ با مصادیق مجرمانه برخورد می‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه معاون آمار قوه قضائیه عضویت در فیس‌بوک را جرم ندانسته اما پلیس فتا استفاده کاربران از فیس‌بوک را خلاف می‌داند، آیا نظر قوه قضائیه هم همین است، گفت: شما بخشی از مطالب آقای شهریاری را بیان کردید در این زمینه هیچ اختلافی بین ناجا و قوه قضائیه نیست.
وی افزود: هر شبکه‌ اجتماعی‌ای که مصادیق مجرمانه داشته باشد باید با آن برخورد شود و در مورد فیس‌بوک به دلیل انتشار مسائل خلاف عفت عمومی، فحشا و منکرات، مسائل ضد امنیتی و آموزش‌های ناصحیح تا زمانی که این موضوعات ادامه داشته باشد کمیته فیلترینگ با آن برخورد می‌کند.
سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد:‌ ممکن است روزی برسد که در کشور از این شبکه‌‌ها بی‌نیاز شویم اما تا آن روز اگر این شبکه‌‌ها مصادیق مجرمانه خود را حذف نکنند برخورد با آن‌ها ادامه خواهد داشت.
ظلم بزرگ فتنه‌گران
یکی دیگر از خبرنگاران گفت که برادر یکی از سران فتنه در یکی از روزنامه‌‌ها اظهار داشته که از حق خود در مورد نظام گذشته است. آیا سران فتنه می‌توانند چنین حقی داشته باشند که اژه‌ای، گفت: انصافاً در سال 88 و بعد از ماجرای انتخابات برخی از جریان‌‌ها مرتکب جرائمی شدند و ظلم بزرگی را به ملت و کشور کردند.
اژه‌ای با اشاره به اینکه در جریان فتنه اموال مردم تخریب شد، مساجد به آتش کشیده شد و حضور پرشور مردم در انتخابات به کام همه تلخ شد، گفت: نظام نهایت ارفاق را به برخی از متهمین کرده و همین ارفاق‌‌ها سبب شده تا برخی چنین ادعاهایی داشته باشند.
وی افزود: ما گاهی فکر می‌کنیم که برخورد قاطع و جدی با این موضوع نداشته‌ایم و شاید کوتاهی کرده‌ایم.
دادستان کل کشور تأکید کرد: بدون شک اگر عوامل فتنه بخواهند فضا را متشنج کنند و با اظهارات خلاف واقع آب به آسیاب دشمن بریزند مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند.
بازی سیاسی با منشور حقوق شهروندی!
اژه‌ای با اشاره به بحث منشور حقوق شهروندی، گفت:‌ این منشور هنوز به لایحه تبدیل نشده و تنها یک پیش‌نویس است.
وی افزود: شرع مقدس قانون اساسی و همچنین قوانین موضوعه عادی به حق هر انسانی و هر مسلمانی اهمیت فوق‌العاده داده است بنابراین همه ما باید به اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه ملتزم باشیم.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در قوانین مختلف از جمله قانون اساسی به مصادیق زیادی از حقوق شهروندی اشاره شده و بی‌انصافی است اگر بخواهیم با حقوق شهروندی بازی سیاسی کنیم و از آن برای کار سیاسی بهره‌ ببریم.
اژه‌ای تصریح کرد: امروز اگر هوای آلوده مناسب افراد نباشد و حیات انسان را به خطر بیندازد هر کسی که مدعی دفاع از حقوق شهروندی است باید به این موضوع توجه کند.
دادستان کل کشور توجه به بحث محیط زیست، بهداشت و سلامت مردم را از جمله موضوعات مهم در بحث حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از مردم در دسترسی به دارو و درمان مشکل دارند و ما باید در این زمینه رفع مشکل کنیم.
اهمال مسئولان در مبارزه با زمین‌خواری
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در گزارش 100 روزه دولت یازدهم وقوع تورم و گرانی به اقدامات دولت‌های نهم و دهم نسبت داده شده آیا به این ترتیب می‌توان این موضوع را استنباط کرد که اقدامات این دو دولت مجرمانه بوده و باید از سوی مدعی‌العموم پاسخگوی این اقداماتشان باشند گفت: از ابتدای انقلاب دولت‌‌ها هر کدام که بر سر کار آمدند دولت قبلی را مورد اتهام قرار دادند.
وی افزود: به طور مثال پس از آنچه دوره 8 ساله آقای هاشمی تمام شد دولت بعدی ایشان را در خیلی از موارد متهم کرد و بسیاری از نارسایی‌‌ها را به عملکرد این فرد نسبت دادند که این روال از همان زمان تاکنون به طور نسبی ادامه داشته است.
وی گفت: شکایت‌هایی که دستگاه‌های قضایی به آن‌ها رسیدگی می‌کند بخشی، آنهایی هستند که به واسطه شکایت شاکی خصوصی به جریان افتاده و بخشی از آن‌ها آن دسته از پرونده‌هایی است که توسط مدعی‌العموم تشکیل شده است.
دادستان کل کشور تصریح کرد: در خصوص سؤال شما باید بگویم که در این مورد تا امروز قرار نبوده دادستان و مدعی‌العموم واکنشی نشان داده و ورود به پرونده پیدا کند.
یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه قضا درباره وقوع زمین‌خواری و تلاش دستگاه قضایی برای مبارزه با این امر پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت: در بسیاری از موارد ما شاهد آن هستیم که مسئولان نظارت دقیق ندارند و نتیجه‌اش می‌شود این اتفاقاتی که شما می‌بینید.
وی خاطرنشان کرد: البته به طور قطع دستگاه قضایی به واسطه کوتاهی سایر بخش‌‌ها از وظایف ذاتی خود که عبارتند از رسیدگی به پرونده و برخورد بازدارنده غفلت نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: در مهر و آبان امسال در دو استان اراک و قزوین مسئولان قضایی با 140 مورد زمین‌خواری برخورد قضایی کرده‌اند که این عدد بسیار بالا است.
آخرین وضعیت مهدی هاشمی
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پنجاه و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: قبول داریم که پرونده مهدی هاشمی می‌توانست زودتر به نتیجه برسد.
اژه‌ای در مورد وضعیت ستاد حقوق کشور و اینکه چگونه و با حکم چه کسی تاسیس شده گفت: ستاد حقوق بشر با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده و رئیس آن رئیس قوه قضائیه است.
وی با اشاره به خروج عیاشی از کشور یادآور شد: علی عیاشی در دادگاه محکوم شده است اما کشوری که وی به آن پناه برده، تعهدات لازم در مورد استرداد را انجام نمی‌دهد.
وی در ادامه به پرونده مه‌آفرید اشاره کرد و گفت: کار شناسایی اموال و قیمت‌گذاری آن‌ها سخت بود و در نهایت امروز(دوشنبه) و دیروز (یکشنبه)طی دو جلسه برگزار شده در مورد آن تصمیم گیری شد.
به پرونده خاوری هرچه زودتر رسیدگی کنید
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا خاوری می‌تواند با وجود فراری بودن، وکیل به دادگاه معرفی کند، گفت: پیش از هر چیز من از قاضی سراج می‌خواهم که این دادگاه را هرچه زودتر برگزار کند و پرونده موسوم به 3 هزار میلیاردی را به اتمام برساند.
دادستان کل کشور تاکید کرد: در بحث معرفی وکیل چه فرد فراری باشد چه نباشد می‌تواند وکیل بگیرد و منعی وجود ندارد البته اینکه دادگاه به همه بخش‌های این پرونده به صورت غیابی رسیدگی کند یا خیر، هنوز مشخص نیست.
دادستان کل کشور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص پرونده رئیس جمهور سابق (احمدی‌نژاد) و عدم حضور وی در دادگاه، گفت: در آئین دادرسی نحوه رسیدگی به اتهام مقامات مسئول متفاوت است و گاهی پرونده به دیوان عالی کشور، گاهی به دادگستری و گاهی به دادسرا می‌رود و از آنجا پرونده به دادگاه کیفری فرستاده می‌شود.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اگر رسیدگی مربوط به جرائم عادی رئیس جمهور باشد، پرونده به دادگستری می‌رود، گفت: در این موضوع پرونده پس از ارجاع به دادگستری مستقیم به دادگاه می‌رود و دادسرا حق ورود ندارد.
وی از برگزاری جلسه دوم دادگاه احمدی‌نژاد در تاریخ 16 دی‌ماه خبر داد و گفت: از آنجایی که بار اول در دادگاه حاضر نشد مجدداً برای وی احضاریه ارسال شده و دادگاه برای تاریخ 16 دی‌ماه تجدید وقت شده است.
رسیدگی به کرسنت در خوان هفتم
سخنگوی قوه قضائیه درباره سه پرونده قتلی که در یک ماه گذشته در کشور رخ داده و رسانه‌‌ها به آن پرداخته‌اند شامل قتل معاون وزیر، دادستان زابل و عضو هیئت مدیره یکی از شهرک‌های اطراف تهران در پاسخ گفت: در پرونده قتل معاون وزیر یک زوج دستگیر شدند که به قتل اعتراف کردند که یکی از آن‌ها به اتهام مباشرت در قتل و دیگری به اتهام معاونت به قتل در بازداشت به سر می‌برند.
وی گفت: البته به دلیل آنکه هنوز در این پرونده انحصار وراثت انجام نشده است پرونده تکمیل نشده و قرار مجرمیت صادر نشده است.
وی درباره قتل دادستان زابل نیز گفت: 6 متهم دستگیر شده‌اند که یکی از آن‌ها یک زن است و این افراد از معاندین بوده‌اند و همچنان تحقیقات درباره این پرونده در حال انجام است.
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده سوم نیز گفت: من اطلاع جدیدی ندارم اما در همان موقعی که این پرونده تشکیل شد دستورات لازم از سوی بازپرس پرونده صادر شد که احتمالا رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد.
محسنی اژه‌ای درباره تعیین تکلیف پرونده «م ر»ازمسئولین دولت دهم نیز گفت: قرار بوده است این فرد امروز(دوشنبه) به دادسرای تهران برود
وی تصریح کرد: اگر این فرد به دادسرا رفته باشد و از وی تحقیقات انجام شده باشد می‌توان گفت که تحقیقات پرونده وی به اتمام رسیده و به زودی پرونده آماده ارسال به دادگاه می‌شود.
دادستان کل کشور تصریح کرد: این در حالی است که پرونده متهمان بیمه ایران نیز در روز 18 آذر‌ماه به دادگاه رفته و در دادگاه کیفری به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.
به گزارش فارس، محسنی‌اژه‌ای در آخرین بخش از سخنان خود درباره نتیجه رسیدگی به پرونده کرسنت گفت: یکی از مشکلاتی که در سر راه این پرونده وجود داشت این است که هر ازگاهی برخی از مدیران به ما مراجعه می‌کردند و می‌گفتند که قرار است در این پرونده با طرفین آن صلح و سازش کند.
وی گفت: از همین جهت رسیدگی به این پرونده طولانی شد اما رسیدگی به آن در مرحله نهایی قرار دارد.

 


اهمیت ارشاد مردم
آن چیزی که با ارشاد حاصل بشود،
- قلب مردم را برمی‌گرداند.
و این کار، این هنر، از اسلام می‌آید.
و این هنر، از احکام اسلام می‌آید.
نه با یک توپ و تانک بخواهد (این) کار (را) بکند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 416

 


رئیس‌جمهور تاکید کرد: حل مشکلات کشور تنها با همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت امکان‌پذیر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار مجمع نمایندگان استان مازندران رویکرد تعاملی همه ارکان کشور در شرایط کنونی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد با مرتفع کردن موانع موجود پیش رو، چرخ‌های توسعه کشور را به گردش بیندازد.
وی با تاکید بر این که دولت رابطه خوبی با مجلس دارد و باید این رابطه به همین شکل ادامه یابد افزود: از مشکلات کشور تنها با همکاری و تفاهم دولت و مجلس می‌توان عبور کرد؛ در گذشته دیدیم که از اختلاف جز تشدید معضلات چیزی به دست نیامد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان مازندران، در حوزه‌های گردشگری، تجارت خارجی و کشاورزی ابراز امیدواری کرد: در سایه تعامل مثبت میان نمایندگان استان و سایر مسئولان از همه بسترهای لازم برای رشد و اعتلای استان مازندران استفاده شود.
روحانی همچنین از تلاش دولت برای حل معضلات استان مازندران در عرصه‌های کشاورزی، راه‌سازی و تجارت با کشورهای همجوار استان خبر داد و گفت: دولت تلاش دارد با ملاحظه اولویت‌ها و امکانات خود به مشکلات استان مازندران رسیدگی کرده و عمده همت خود را در فعال‌سازی بخش خصوصی با فراهم کردن تسهیلات برای آنها به کار گیرد.
همچنین نمایندگان مجمع استان مازندران لزوم اهتمام ویژه دولت به جاذبه‌های طبیعی دریا و جنگل را خاطرنشان ساخته و از شعارهای بدون عمل دولت پیشین در آزادسازی حریم دریا انتقاد کردند.

 


یادواره شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی و 150 شهید طلبه و روحانی گیلان با پیام رئیس‌جمهوری در رشت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت در پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی که توسط وزیر اطلاعات قرائت شد آمده است: میرزا کوچک نمادی از شخصیت اسطوره‌ای است که برای دفاع از کیان کشور دست به اسلحه برد.
روحانی در این پیام افزود: میرزا درس دین آموخته بود تا پیش از این سرمای جنگل جانش را بستاند و سوختن سینه همراهانش با گلوله دشمن داخلی وخارجی را به چشم دیده بود اما سینه‌اش آنگاه به درد آمد که با چشم خود دید مجلس مشروطه، خانه ملت و امید حاکمیت را به توپ بستند و پیش از اینکه سرمای جنگل او را از پای درآورد، لگدکوب شدن ملک وطن زیر پای بیگانه دردی جانگاه بر دلش نشانده بود.
وی گفت: میرزا کوچک آتشی افروخت تا نشان دهد ایرانیان عبور خرمن وجود هر بیگانه متجاوزی را آتش می‌زند و کوچک‌خان قهرمان تاریخ پرماجرای ایران نمادی از پایمردی در برابر دو تهدید بزرگ بود، استبداد و استعمار، که همواره تاریخ ما را تهدید کرده‌اند و میرزا کوچک‌خان نماد تکیه مردم بر ایستادن در برابر بی‌عدالتی و از خودگذشتگی به خاطر مردم بود.
رئیس‌جمهور در این پیام بزرگداشت میرزا کوچک را تلاشی برای زنده نگه‌داشتن روح دینداری برای آزادگی، مبارزه برای عدالت، مقاومت در برابر بیگانه، پاسداشت ایثار و رادمردی برای زندگی شرافتمندانه دانست.
وزیر اطلاعات نیز در این یادواره بر نهادینه شدن فرهنگ شهادت در جامعه تاکید کرد و گفت: روحانیت اسلام پرچم شهادت را برافراشته نگه داشته است.
وی گفت: برگزاری یادواره شهدایی نظیر میرزا‌کوچک‌خان اجازه نمی‌دهد گرد فراموشی بر چهره شهدا بنشیند و باید همواره به یاد آنان باشیم و یاد آنها را زنده بداریم.
وی با اشاره به فرموده امام‌خمینی مبنی بر اینکه ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد، افزود: این یادواره‌ها باعث احیای فرهنگ شهادت در جامعه می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد علوی تجلیل از علما و روحانیون شهید را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: میرزا کوچک‌خان جنگلی بر مبنای حرکت امام‌حسین(ع) در زمانی که دستاوردهای مشروطه لگدمال شده بود، قیام کرد.

 


نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد طیب‌نیا برای پاسخ به سوالات بنده به کمیسیون اقتصادی آمد و میزان موجودی خزانه بانک مرکزی را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سوالش از وزیر امور اقتصادی و دارایی راجع به خزانه کشور و میزان موجودی آن اظهار داشت: این سوال در جلسه روز دوشنبه کمیسیون اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفت و بنده از وزیر اقتصاد پرسیدم «آیا خزانه کشور، خزانه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی خالی هستند؟ آیا میزان موجودی صندوق توسعه ملی نسبت به گذشته تغییرات خاصی داشته و این تغییرات نرخ طبیعی ورودی و خروجی پول به این صندوق بوده است؟ آیا خالی شدن خزانه در اواخر دولت گذشته دفعتا اتفاق افتاده و مبلغ قابل توجهی پول به صورت غیرقانونی از خزانه و صندوق خارج شده است؟».
وی ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به این سوالات به کمیسیون اقتصادی آمد و به این سوالات پاسخ داد که در سخنان خود گفت «خزانه بانک مرکزی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار موجودی دارد و ورودی صندوق توسعه ملی بیش از ۵۴ میلیارد دلار بوده همچنین موجودی کنونی آن حدود ۳۳ میلیارد دلار است».
این نماینده مجلس همچنین گفت: وزیر اقتصاد در مورد سخنان رئیس‌جمهور در رابطه با خزانه خالی هم گفت «منظور رئیس‌جمهور از خزانه خالی در واقع خزانه درآمدهای عمومی دولت بوده که البته این خزانه هم خالی نیست و در روز تحویل دولت در آن بیش از ۱۲۸۰ میلیارد تومان پول بوده است که با توجه به شرایط کشور این عدد نسبت به ماه‌های سابق و کنونی تغییر محسوسی نداشته منتها تعهدات دولت بیش از این است و درآمدهای خزانه جوابگوی برخی از هزینه‌های دولت نیست».
بذرپاش در ادامه تصریح کرد: بنده در ادامه سوال خود از وزیر اقتصاد پرسیدم، اینکه آقای روحانی گفته درآمد ۸ سال گذشته حدود ۷۵۰‌میلیارد دلار بوده و این درآمد در طول تاریخ بی‌سابقه بوده چه منظوری داشته است؟ چراکه به عنوان مثال یک کارمند ۲۰ سال پیش حدود ۲۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته که حقوق وی در طول سال ۲۴۰ هزار تومان می‌شده است. اما اکنون یک کارمند حدود یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد که در یک سال حدود ۱۸ میلیون تومان می‌شود. آیا مقایسه حقوق کنونی یک کارمند با حقوق ۲۰ سال پیش او درست است؟
وی ادامه داد: همچنین ۲۰ سال پیش فولاد با قیمت هر کیلو ۱۵ تومان وارد کشور می‌شد اما اکنون با قیمت ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان وارد کشور می‌شود. در ضمن هزینه‌های جاری کشور در آن سال‌‌ها حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده اما اکنون بودجه جاری دولت در سال ۹۲ بالغ بر یکصد و ۲۰‌هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین آیا اینگونه مقایسه‌های رئیس‌جمهور جالب توجه نیست؟
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: بنده خطاب به وزیر اقتصاد گفتم، قصد داشتم سوال خود را پس بگیرم اما رئیس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود دوباره بر روی این اعداد تاکید داشت که بیان این اعداد از نظر ما خلاف امنیت ملی است چراکه رسانه‌های بیگانه این موضوع را مستمسک فشار بر جمهوری اسلامی قرار داده و می‌گویند «این اعداد که از سوی رئیس‌جمهور ایران مطرح می‌شود، برای ایران در توافق ژنو یک اجبار ایجاد کرد نه یک انتخاب».
بذرپاش برهمین اساس تاکید کرد: تدبیر حکم می‌کند که وقتی در مقام مذاکره با برخی کشور‌ها هستیم به چنین خودکشی‌های سیاسی دست نزنیم و حداقل در سیاه‌نمایی‌‌ها اعتدال داشته باشیم چراکه این سیاه‌نمایی‌‌ها گستره مسیر حرکت دولت را هم دچار مشکل می‌کند.
وی در گفت‌وگو با تسنیم خاطر نشان کرد: در این جلسه بنده از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدم و این سوال به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

 


فرمانده کل سپاه تاکید کرد: مسئولان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بدعهدی و یا زیر پا گذاشتن حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان و سوءاستفاده از توافق ژنو و تفسیر به رأی آن توسط غرب و آمریکا، با اقتدار تمام توافقنامه را کان‌ لم‌یکن تلقی نمایند.
سرلشکر محمدعلی جعفری درباره توافقنامه اخیر هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با اشاره به اینکه نقاط مثبت و منفی و برخی ابهامات در توافقنامه ژنو وجود دارد که می‌تواند در راستای کمک به دولت، مورد بحث و تامل کارشناسان و متخصصین در حوزه‌های مختلف فنی و حقوقی باشد، خاطر نشان کرد: دولت محترم و بخصوص دستگاه سیاست خارجی باید توجه داشته باشد که حد فاصل گام اول تا گام نهایی، برای دستیابی به اهداف نهایی می‌تواند فرصت‌ساز بوده و یا خدای ناخواسته بر اثر غفلت و عدم تیزبینی لازم، به زیان و آسیب برای کشورمان تبدیل شود.
فرمانده کل سپاه تاکید کرد: انتظار مردم از مسئولان اجرایی کشور و بخصوص دستگاه سیاست خارجه، حفظ شاخص خط مستقیم انقلاب در ایستادگی برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن و استیفای کلیه حقوق هسته‌ای ملت ایران اعم از چرخه کامل سوخت هسته‌ای، تصریح کامل در به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی و حذف کامل تحریم‌های ظالمانه است.
سرلشکر جعفری در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه مسئولان باید با هوشمندی کامل، مراقب عهدشکنی و نیات سوء و ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی باشند، تصریح کرد: اظهارات عهدشکنانه مقامات آمریکایی و برخی مسئولان غربی پس از توافقنامه اهمیت این مراقبت و هوشمندی را نشان می‌دهد.
وی تاکید کرد: مسئولان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بدعهدی و یا زیرپا گذاشتن حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان و سوء استفاده از توافقنامه و تفسیر به رأی آن توسط غرب و آمریکا، با اقتدار تمام توافقنامه را کان لم یکن تلقی نمایند.
وی خاطر نشان کرد: امروز آمریکایی‌ها و غرب فهمیده‌اند که فشارها بر ملت ایران نه تنها تاثیری در جهت تحقق خواست آنان ندارد، بلکه تاثیر معکوس داشته و ملت ایران روز به روز پیشرفت کرده و به عنوان یک نمونه، همانطور که وزیر خارجه آمریکا نیز اعتراف کرد، ایران که هشت سال پیش از 164 سانتریفیوژ بهره می‌برد، امروز علیرغم فشارهای فراوان و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و برخی متحدان مستکبرش، این تعداد را به 19000 سانتریفیوژ رسانده و در حوزه‌های دیگر نیز به پیشرفت‌های چشمگیر و خیره‌کننده‌ای دست‌یافته است. فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی راجع به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا بعد از امضای توافقنامه مبنی بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است، تاکید کرد: تکرار چنین جمله مضحکی از سوی مقامات آمریکایی و رژیم جعلی، نامشروع و منحوس صهیونیستی، برای ملت ایران تبدیل به یک طنز شده است، چه آنکه خود این مقامات نیز به خوبی می‌دانند که از هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران عاجز بوده و در صورتی که به هر گونه اقدام احمقانه‌ای از این جنس، دست بزنند، گزینه‌های بسیاری برای ایران روی میز وجود دارد و پاسخ‌های کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد که حذف رژیم صهیونیستی از جمله این اقدامات خواهد بود.
جعفری تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها و سگ‌هارشان در منطقه از چنین قدرتی برای اقدام نظامی علیه ایران برخوردار بودند، هیچ‌گاه آمریکا و برخی متحدانشان بر سر میز مذاکره با ایران نمی‌نشستند.

 


پایگاه اینترنتی آنتی‌وار در گزارشی نوشت: سنای آمریکا تا نهم دسامبر (18 آذر) تعطیل است اما یکی از برنامه‌های اصلی آن پس از بازگشت از تعطیلات رسیدگی به تحریم‌ها علیه ایران است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتی‌وار، سناتور روبرت منندز (نماینده نیوجرسی) رئیس کمیته روابط خارجی و یکی از طرفداران تحریم‌ها علیه ایران دیگر اعضای سنا را ترغیب کرده است اهرم فشار تحریم‌ها را به عنوان «سیاست تضمین» در صورت فروپاشی توافقنامه، نگه دارند.
در همین رابطه، روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی نوشت:‌ موضوع تحریم‌های ایران مانند بسیاری از مسائل دیگر مربوط به سیاست خارجی آمریکا در پنج سال ریاست جمهوری باراک اوباما باعث شده است او با تعداد زیادی از قانونگذاران حزب خودش و همچنین جمهوریخواهان اختلاف پیدا کند. یک گروه دو حزبی از سناتورهای ارشد آمریکا بقیه روزهای باقیمانده از تعطیلات شکرگزاری را صرف طرح تحریم‌های جدیدی کرده‌اند که امیدوارند پیش از آغاز تعطیلی کریسمس بتوانند آن را تصویب کنند.
در این گزارش آمده است: رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که یکی حامیان اصلی تحریم‌های جدید است، مدعی شد که اعمال تحریم‌ها موضع دولت آمریکا را محکم‌تر می‌کند و «به ایرانیان نشان می‌دهد که اگر دست به توافق نزنند، این اتفاق برایشان خواهد افتاد».
منندز مدعی است که دولت آمریکا با وجود مخالفت‌هایش هنگام آغاز مذاکرات جدید با ایران ممکن است از تصویب تحریم‌های جدید بسیار خوشحال شود.

 


تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای مشترک با دبیر شورای عالی امنیت ملی اسناد مربوط به پرونده قرارداد کرسنت را بررسی می‌کنند.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای مشترک با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت اسناد و مدارک مربوط به پرونده کرسنت را مورد بررسی قرار خواهند داد. به گزارش مهر، به نظر می‌رسد که نتیجه این جلسه مشترک بر تصمیم نمایندگان مجلس برای استیضاح و یا عدم استیضاح زنگنه وزیر نفت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10