(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13 آذر 1392 - شماره 20656

فعالان فلسطینی: نمی‌گذاریم طرح یهودی‌سازی تل‌آویو اجرا شود
اعتراض شورای علمای اسلامی بحرین به سیاست ضد شیعی آل خلیفه
البرادعی: کشورهای عربی در برابر زرادخانه هسته‌ای اسرائیل نباید سکوت کنند
نبرد سنگین ارتش سوریه برای تصرف یک منطقه استراتژيک در مرز لبنان
قطر به مواضع خصمانه علیه دمشق پایان داد
بشار اسد مقابله با تهاجم فرهنگی غرب را ضروری دانست
ساختمان نخست‌وزیری تایلند و فرماندهی پلیس به تصرف معترضان درآمد
همزمان با ادامه اعتراض‌ها
اخوان‌المسلمین مصرقانون اساسی پیشنهادی نظامیان را نپذیرفت
27 شهید و 50 مجروح در حملات تروریستی عراق
‌نخست‌وزیر اوکراین اعترا‌ض‌های ضددولتی را کودتا خواند
معلمان واستادان ا نگلیسی دست از کار کشیدند
   


فعالان فلسطینی تأکید کردند حاضر نمی‌شوند به رژیم اشغالگر قدس اجازه دهند طرح یهودی‌سازی صحرای نقب را اجرا و فلسطینی‌های ساکن این منطقه را اخراج کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، فعالان گروه موسوم به «مجمع همزیستی در صحرای نقب» اعلام کردند ما صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان خواهیم رساند و اجازه نخواهیم داد این طرح صهیونیستی بر ما تحمیل شود. این فعالان تأکید کردند، شاید طرح صهیونیستی کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از صحرای نقب در اسرائیل به تصویب برسد اما در عمل اجرا نخواهد شد زیرا فلسطینی‌ها با بلند کردن صدای اعتراض خود مانع از اجرای این طرح خواهند شد.گفتنی است طی روزهای اخیر تظاهرات گسترده‌ای علیه این طرح تجاوزکارانه صورت گرفته است.

 


شورای علمای اسلامی بحرین تأکید کرد، آل خلیفه حملات خود علیه شیعیان را شدت بخشیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محسن الغریفی» دبیر کل هیئت مرکزی شورای علمای اسلامی بحرین اظهار داشت، مسئولان بحرینی براساس رویکرد طایفه‌گرایی حمله به شیعیان را شدت بخشیده‌اند.
وی با اشاره به اقدام رژیم آل خلیفه در شکایت علیه شورای علمای اسلامی و دستاویز قراردادن مسائل قضایی افزود، جلسه نخست دادگاه نشان داد که شکایت علیه این شورا توجیه قانونی نداشته و به طور کامل مبتنی بر رویکرد طایفه‌گرایی است.الغریفی تأکید کرد، شورای علمای اسلامی بحرین یک نهاد اسلامی برای تبلیغ دینی است و به مسئولیت شرعی خود در قبال مسائل مختلف جامعه عمل می‌کند و برگزاری چنین دادگاه‌هایی به مثابه حمله به شیعیان است.

 


مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سکوت کشورهای عربی در برابر زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «محمد البرادعی» تأکید کرد کشورهای عربی باید از همان ابتدا خطر هسته‌ای اسرائیل را مطرح و پیگیری می‌کردند.
وی افزود، 22 کشور عربی به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوستند بدون آنکه پیش شرط عضویت اسرائیل در این پیمان را مطرح کنند.
البرادعی گفت، ما در آژانس اختیاری برای بازرسی در اسرائیل، هند و پاکستان نداشتیم زیرا هیچ یک از آنها به عضویت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نیامده‌اند.
وی تأکید کرد، آژانس مسئول این شرایط نیست بلکه کشورهای عربی که این پیمان را پیش از اسرائیل امضا کردند مسئول هستند.
از سوی دیگر، سخنگوی دولت حماس تأکید کرد که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به معنای به رسمیت شناختن و تأیید جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینیان است.
اندیشکده آمریکایی بروکینگز نیز اعلام کرد، ادامه حمایت آمریکا از سیاست‌های افراطی اسرائيل موجب انزوای بین‌المللی واشنگتن خواهد شد.
در همین حال 200 فعال طرفدار فلسطین اعلام کردند که به زودی محاصره غزه را خواهند شکست.
این فعالان تأکید کردند، اسرائيل چند سال است که با محاصره هوایی، زمینی و دریایی غزه، یک و نیم میلیون فلسطینی ساکن غزه را دچار مشکلات زیادی کرده و باید هر چه زودتر این مصیبت‌ها به پایان برسد.

 


در ادامه درگیری ارتش سوریه با مخالفان مسلح در اطراف القلمون علاوه بر کشته شدن 15 تن و زخمی شدن 20 تن دیگر از تروریست‌ها نیروهای ارتش توانستند آنها را از جاده حمص- دمشق عقب برانند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای ارتش موفق شدند تلاش تروریست‌ها برای تسلط بر دو منطقه «دیر عطیه» در نزدیکی القلمون را ناکام بگذارند و با هدف قرار دادن جاده حمص- دمشق مانع از پیشروی تروریست‌ها به سوی این منطقه استراتژیک شوند.
تروریست‌ها در تلاشند بر منطقه استراتژیک القلمون تسلط پیدا کنند چرا که این منطقه در مرز با لبنان قرار دارد و محل مناسبی برای ورود سلاح و مهمات به سوریه است.
ارتش سوریه همچنین موفق شد در درگیری با تروریست‌ها در غوطه شرقی در حومه دمشق 200 شورشی را به هلاکت برساند.
ارتش سوریه امنیت و آرامش را به منطقه تیاره در جنوب شرق حلب بازگرداند و همچنین حدود 80 درصد از شهر «نقارین» به کنترل ارتش درآمده است.
تروریست‌ها در شهر تیاره خسارات زیادی وارد کردند و با تخریب زیرساخت‌های این شهر برق این منطقه را قطع و ساختمان‌های دولتی را به طور کامل تخریب کردند.
این در حالی است که اکثر ساکنان این منطقه از شهر فرار کرده و به نقاط امن پناه برده‌اند.
یک منبع نظامی گفت با کنترل ارتش در روزهای آینده منطقه نقارین و تیاره امن اعلام خواهد شد و مردم می‌توانند به منازل خود بازگردند. ارتش سوریه در حومه حمص و حماه نیز به تعقیب تروریست‌ها پرداخت و تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رساند.
در این تعقیب و گریز مقادیر زیادی سلاح و مهمات از تروریست‌ها کشف و ضبط شد.
از سوی دیگر، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد دولت و مخالفان سوری مسئولیت بزرگی برای نتیجه دادن کنفرانس ژنو 2 دارند.
وی ضمن تاکید بر اینکه از تشکیل دولت جدید در سوریه حمایت می‌کند گفت، گمان نمی‌کنم بشار اسد برای آمدن به ژنو 2 در شرایط کنونی تمایلی داشته باشد.
این در حالی است که وزارت کشور سوریه از وقوع انفجاری در منطقه «جسر الابیض» در دمشق خبر داد.
در این حمله انتحاری چهار نفر کشته و 17 تن دیگر مجروح شدند. این انفجار توسط یک عامل انتحاری که کمربند انفجاری به خود بسته بود صورت گرفت.
اکثر قربانیان این حادثه تروریستی شهروندان بی‌گناه بودند که در میان آنان چند زن و کودک نیز دیده می‌شود.
سایر رویدادها
* پلیس استرالیا اعلام کرد، سردسته شبکه‌ای را که شهروندان این کشور را برای شرکت در نبردهای سوریه اعزام می‌کرد بازداشت کرده است.
* تروریست‌های مسلح با حمله به یک ساختمان مسکونی در حلب واقع در شمال سوریه، آن را بر سر ساکنان آن تخریب کردند.
* یک سازمان حقوق‌بشری اعلام کرد تاکنون 126 هزار نفر که یک سوم آنان غیرنظامیان هستند در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.
* رئيس هیئت بازرسان تسلیحات شیمیایی اعلام کرد اواسط دسامبر (آذر ماه) درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه گزارش خواهد داد.

 


منابع خبری و اطلاعاتی از تصمیم دوحه برای توقف همکاری با تروریست‌های سوریه و مشارکت این کشور در بازسازی سوریه خبر می‌دهند.
خبرگزاری فارس به نقل از مقامات آگاه، از جزئیات جلسه محرمانه‌ای خبر داد که 9 آذر ماه سال جاری با حضور مقامات قطری در خصوص «بهبود روابط با سوریه» در دفتر امیر قطر برگزار شده است.
براساس این گزارش در این نشست «شیخ عبدالله بن حمد» رئیس دیوان امیری، «هزاع بن خلیل الشهوانی» رئیس گارد دفتر امیر قطر، «شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور، «خالد بن محمد العطیه» وزیر خارجه، «موزه بنت ناصر المسند» همسر امیر قطر و رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور، حضور داشتند.
در این جلسه مقرر شده در پی عملی شدن تصمیمات قبلی این دفتر مبنی بر از بین رفتن فشارها جهت کاهش ارزش لیره سوری، پایان دادن به پرونده ربوده شدگان اعزاز، توقف حملات شدید تبلیغاتی شبکه تلویزیونی الجزیره علیه دمشق، و تعهد به انجام ندادن هیچ گونه اقدام علیه امنیت ملی سوریه و قطع حمایت‌های مالی، کمک‌ها و پشتیبانی‌های لجستیکی از گروه‌های سلفی در سوریه، تلاش شود راهکاری برای ایجاد پایگاه برای اخوان‌المسلمین در سوریه و تقویت آن ارائه شود.
همچنین مقرر شد به کمک‌ها و پشتیبانی‌ها از گروه‌هایی مانند گروهک ارتش آزاد سوریه به صورت تدریجی پایان داده و دیگر به هیچ روی کمکی به افراد مسلح مخالف حکومت سوریه ارسال نکرده و در مقابل کمک‌ها و پشتیبانی‌ها را متوجه آوارگان سوری کرده و ملزومات مورد نیاز جهت بهبود شرایط آنها را فراهم کنند.
چندی پیش خبرهایی نیز از دیدار «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، فرستاده ویژه امیر قطر با «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان در بیروت با هدف احیا و از سرگیری روابط بین دو طرف منتشر شد.
دولت قطر از چند ماه پیش و پس از تغییر معماگونه امیر و نخست‌وزیر آن که مسئول پرونده سوریه بودند، در جهت تغییر سیاست‌های خصمانه قبلی خود در قبال سوریه حرکت کرده است.
گفتنی است، طبق محاسبات اولیه غربی‌ها می‌بایست دولت بشار اسد در همان دو ماه نخست ناآرامی‌ها سقوط می‌کرد! بشار اسد نزدیک به 3 سال است که مقابل جبهه غربی، عربی و تروریستی مقاومت کرده و خسارات و تلفات سنگینی نیز بر آنها تحمیل کرده است.

 


رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد، جهان عرب باید برای حل بحران‌های داخلی خود با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بشار اسد در دیدار با هیئتی از انجمن بین‌المللی عربی مقاومت در برابر تجاوز به سوریه گفت، تنها راه مقابله با بحران‌های جهان عرب مقابله با تهاجم فرهنگی و فکری غرب است.وی همچنین تاکید کرد، تقویت ملی‌گرایی و اتحاد کشورهای عربی هرگونه توطئه دشمنان را خنثی می‌سازد.
اعضای این انجمن نیز از ایستادگی نظام سوریه در قبال تهاجم دشمنان ستایش کردند.

 


هزاران معترض در پایتخت تایلند دفتر نخست‌وزیری و ساختمان فرماندهی پلیس این کشور را اشغال کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران تظاهرکننده در شهر «بانکوک» دفتر نخست‌وزیر را اشغال کردند.
این اقدام با اجازه نیروهای امنیتی مستقر در محل انجام شد و هیچ گزارشی از درگیری در این نقطه گزارش نشده است. علاوه بر دفتر نخست‌وزیر، ساختمان فرماندهی پلیس نیز به راحتی به دست مردم افتاد. نیروهای پلیس حتی موانع را از سر راه مردم برداشتند تا آنها راحت‌تر این دو مرکز حساس را به اشغال درآورند.
«تویکر راجانگ» رئيس پلیس بانکوک گفت: معترضان می‌توانند تا هر وقت که مایلند در مرکز پلیس بمانند! وی افزود: پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده نمی‌کند، چرا که ممکن است کشته شدن و یا جراحت معترضان را در پی داشته باشد.
اعتراضات ضد دولتی در تایلند از یکشنبه گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.مخالفان دولت فعلی را به فساد مالی متهم می‌کنند و علاوه بر آن مدعی هستند دولت فعلی تحت نفوذ «تاکسین شیناواترا» نخست‌وزیر برکنار شده قرار دارد. «یینگلوک شیناواترا» نخست وزیر فعلی و خواهر کوچک تاکسین ادعای مخالفان را رد کرده است. وی درخواست معترضان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را نیز نپذیرفته است.
به اعتقاد کارشناسان عقب‌نشینی پلیس از مقابل معترضان، نوعی تاکتیک ابتکاری دولت است و نخست‌وزیر از این طریق می‌خواهد از خشم تظاهرکنندگان بکاهد.ناآرامی‌های روز دوشنبه شهر بانکوک، 119 مجروح برجای گذاشت.

 


اخوان‌المسلمین مصر ضمن مخالفت با پیش‌نویس قانون اساسی جدید تصریح کرد «کودتاچیان» به دنبال «خدشه» وارد کردن بر مشروعیت قانون اساسی دولت مرسی هستند.
اخوان‌المسلمین مصر در واکنش به خبر «تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر» از سوی هیئت 50 نفره که روز یکشنبه صورت گرفت، ضمن صدور بیانیه‌ای آن را رد کرد.
آنطور که خبرگزاری «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری «پانوراما» نوشته، در بیانیه اخوان‌المسلمین آمده «کودتاچیان سرکوبگر در تلاشند تا مشروعیت قانون اساسی مصر را که در دوران مرسی تصویب شد، خدشه‌دار کنند.»این گروه اسلامگرا همچنین قانون اساسی دوران مرسی را مشروع و قانون اساسی جدید را «نامشروع» دانست.
بر اساس این گزارش، در متن پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر که با موافقت 46 تن از 50 عضو هیئت مربوطه به تصویب رسیده، اختیارات زیادی به ارتش داده شده و از طرفی اجازه محاکمه غیرنظامیان از سوی دادگاه‌های نظامی با قید «شرایط خاص» داده شده است، از دیگر موارد جنجال‌ساز در قانون جدید این است که، از یک طرف «شریعت اسلام» مبنای قانونگذاری اعلام شده از طرف دیگر تشکیل احزاب سیاسی بر اساس دین ممنوع اعلام شده است.پیش‌نویس قانون اساسی جدید دیروز به «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر ارائه شد تا وی مقدمات برگزاری یک همه پرسی طی دو ماه آینده میلادی را فراهم کند.در همین رابطه «علا الظهیری»، رئیس دفتر انتخاباتی اتحادیه عرب در قاهره از حضور 100 ناظر بین‌المللی در همه پرسی قانون اساسی جدید مصر خبر داد.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «الظهیری» گفته اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در این رابطه توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن این دو اتحادیه کار آموزش ناظران این انتخابات را انجام دهند.
وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اخبار اعلام کرد «با اهتمام تمام روند رای‌گیری پیش‌نویس قانون اساسی مصر را دنبال می‌کند. و واشنگتن از روند انتقالی در این کشور نیز حمایت خواهد کرد.»
تمدید زندان 81 نفر از اعضای دربند اخوان‌المسلمین در کنار آزادی 84 نفر از هواداران این جنبش، از دیگر خبرهای تازه مصر است.
دادستانی مصر اعلام کرد حبس 81 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را برای تکمیل بازجویی‌ها 15 روز دیگر تمدید می‌کند. اتهام این افراد، تحریک به اغتشاش و کشتار تظاهرکنندگان است. شبکه تلویزیونی اسکای نیوز نیز از صدور حکم آزادی 84 نفر از هواداران محمد مرسی از سوی دادگاه کیفری قاهره خبر داد و نوشت، همه این افراد در حوادث «مسجد فتح» در منطقه «رامسس» بازداشت شده بودند.
ادامه اعتراض‌ها
زد و خورد بین طرفداران اخوان‌المسلمین و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف مصر از جمله قاهره و اسکندریه همچنان ادامه دارد.
جمعیت قابل توجهی از تظاهرکنندگان ضد دولتی مصر را دانشجویان تشکیل می‌دهند که بهانه لازم برای برپایی این اعتراض‌ها را دارند. قتل چندین دانشجو، تصویب قانون «منع تظاهرات» و «تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید» از جمله دلایل این دانشجویان برای ادامه اعتراض‌های ضد دولتی است که با خشونت تمام از سوی نیروهای امنیتی این کشور مواجه شده است.
هفته گذشته بود که دادگاه اسکندریه 14 زن و دانشجوی اسلامگرای مصری را به تحمل 11 سال زندان محکوم کرد!
اعتراض‌ها به این احکام به حدی گسترش یافت که از سوی مراجع قضایی مصر اعلام شد، دادگاه تجدید نظر برای بررسی مجدد پرونده این 14 زن تشکیل خواهد شد.
استعفای قرضاوی
استعفای «یوسف قرضاوی»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از هیئت علمای ارشد الازهر که بالاترین مرجعیت دینی الازهر است، یکی دیگر از خبرهای مهم این روزهای مصر است. به گزارش خبرگزاری‌ها پس از عزل مرسی روابط قرضاوی با الازهر تیره شده است.

 


حملات تروریستی در عراق 27 شهید و دست کم 50 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ها، طی 48 ساعت اخیر شهرهای بغداد، موصل، تکریت، الطارمیه، بلدروز، طوز خورماتو، سلیمانیه شاهد حملات تروریستی بود که دست کم پنج مورد آن به شیوه انتحاری صورت گرفت. در این حملات، غیرنظامیان و نظامیان عراقی هدف قرار گرفتند.
شمار شهدای حملات دیروز 22 تن و مجروحان نیز 49 نفر اعلام شد. نیروهای امنیتی عراق نیز دیروز طی عملیات جداگانه توانستند هشت باند تروریستی را در استان دیالی متلاشی کنند. همچنین در شهرهای طوز خورماتو و محمودیه سه خودروی بمب‌گذاری شده و شش بمب توسط نیروهای امنیتی کشف و خنثی شد.
در استان صلاح‌الدین هم نیروهای پلیس عراق موفق شدند پنج تروریست انتحاری، هشت فرد مسلح و 122 مظنون به فعالیت تروریستی را بازداشت کنند.
طی روز دوشنبه نیز حملات تروریستی در پایتخت و مناطق شمالی عراق 15 شهید برجای گذاشت.
به گزارش شبکه العالم، تروریست‌های فعال در عراق در شهرهای بغداد، موصل، طوز خورماتو، سلیمانیه و منطقه «النبایی» شمال عراق با تیراندازی و یا انفجار بمب، مردم عادی و نظامیان را هدف قرار دادند. در النبایی تروریست‌ها با تیراندازی اعضای یک خانواده شامل دو مرد، دو زن و دو کودک را کشتند. در شهر سلیمانیه خودروی حامل فرماندهان نیروهای پیشمرگ از طریق بمب‌‌های چسبنده منفجر شد و به مرگ دو افسر پیشمرگ و جراحت دو تن دیگر انجامید. در حملات تروریستی طوز خورماتو و حومه بغداد هم غیرنظامیان هدف قرار گرفتند. شمار کل شهدای این حملات که روز دوشنبه انجام گرفت، 15 نفر اعلام شد. اقدامات تروریستی فوق تعدادی مجروح نیز برجای گذاشت.
تروریست‌ها که بخشی از آنها تکفیری‌های بازگشته از خاک سوریه هستند، در مناطق سنی‌نشین عراق فعال هستند و به ندرت توان حملات تروریستی در مناطق شیعه‌نشین جنوب را دارند. کردستان عراق نیز از مناطق آرام این کشور به شمار می‌رود.عربستان حامی اصلی تروریست‌های تکفیری و بعثی در عراق است.

 


نخست‌وزیر اوکراین تظاهرات ضددولتی در کشورش را «کودتا» خواند و بر لزوم مقابله با آن تاکید کرد.
نزدیک به دو هفته از ناآرامی‌های گسترده اوکراین که به بهانه مخالفت کیف با امضای توافقنامه تجاری با اروپا آغاز شده می‌گذرد و این ناآرامی‌ها برکناری دولت غرب‌ستیز این کشور را هدف گرفته است.
صدها هزار نفر از طرفداران اتحادیه اروپا در این مدت به صراحت «برکناری دولت» «میکولا آزاروف»، نخست‌وزیر این کشور را فریاد می‌زنند و برای رسیدن به این هدف ضمن درگیری‌های شدیدی که با نیروهای امنیتی داشته‌اند، تا مرز اشغال ساختمان‌های دولتی نیز پیش رفته‌اند.
در این بین نخست‌وزیر اوکراین تاکید کرده که مخالفان به دنبال کودتا هستند لذا با آنها مقابله خواهد کرد. «میکولا آزاروف» گفت: این تحولات تمام نشانه‌های یک کودتا را در خود دارد. این یک مسئله جدی است. ما تاکنون صبر پیشه کرده‌ایم و به شرکای خود، در این باره هشدار می ‌دهیم.
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور روسیه که به ارمنستان سفر کرده، تحولات جاری در اوکراین را به یک «طغیان خونین» تشبیه کرد که از خارج این کشور برنامه‌ریزی شده است!
به گزارش خبرگزاری ایسنا، پوتین گفت: اعتراضات ضددولتی در اوکراین ربط چندانی به روابط اوکراین با اتحادیه اروپا ندارد؛ این اقدامات و اعتراضات از خارج این کشور برنامه‌ریزی شده است و ما به خوبی شاهد آن هستیم که چگونه گروه‌های سازماندهی شده در این اقدامات دست دارند؛ از سوی دیگر کاخ سفید نیز در تازه‌ترین واکنش خود به تحولات اوکراین اعلام کرد این حوادث کودتا نیست. «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید گفت تردیدی وجود ندارد که آنچه در اوکراین می‌گذرد تظاهرات مسالمت‌آمیز و کودتا نیست.
همنوا با آمریکا، برلین نیز ضمن محکوم کردن نوع برخورد دولت «کیف» با مخالفان نسبت به آنچه در این کشور می‌گذرد هشدار داد.
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اوکراین خواست «تمام توان» خود را برای برگزاری تظاهرات به صورت مسالمت‌آمیز و «حفاظت از حقوق مردم» به کار گیرد.
گفتنی است، ناآرامی‌های گسترده در اوکراین اکنون به عنوان «رقابت بین روسیه از یک طرف و اتحادیه اروپا و آمریکا از طرف دیگر» مطرح می‌شود.
دولت فعلی حاکم بر اوکراین چندی پیش با پیروزی بر دولت نارنجی یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق روی کارآمد.
حادثه‌ای که کار یکی از دولت‌های روی کار آمده از سوی انقلاب‌های رنگی را یکسره کرد. به عبارت دیگر غرب انگیزه کافی برای حمایت از مخالفان دولت اوکراین را دارد و این حقیقت را می‌توان با نوع موضع‌گیری‌هایش در مورد این تحولات به خوبی مشاهده کرد.
بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده، اعضای مخالف پارلمان اوکراین در حال آماده‌سازی مقدمات استیضاح نخست‌وزیر این کشور هستند اما طرفداران دولت می‌گویند در جلسه استیضاح مشارکت نخواهند کرد.
اعتراض‌های گسترده ضددولتی با وجود تصویب قانون ممنوعیت آن همچنان در کیف ادامه دارد.
اوکراین می‌گوید، شرایط اتحادیه اروپا برای پیوستن این کشور به اتحادیه تجاری اروپا را سیاسی می‌داند و آن را نمی‌پذیرد و تنها در صورت این تغییر شرایط است که با اتحادیه همکاری خواهد کرد. آزادی «یولیا تیموشنکو»، بانوی نارنجی اوکراین از زندان یکی از شرایط اتحادیه اروپا است! آخرین خبرها حاکی است به دنبال افزایش انتقادها از خشونت‌های پلیس اوکراین، نخست‌وزیر این کشور از مردم کشورش عذرخواهی کرده است.

 


اعتصاب معلمان و استادان انگلیسی هزاران کلاس درس را در این کشور به تعطیلی کشانده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پس از گفت‌وگوهای بی‌نتیجه نمایندگان اتحادیه‌های معلمان و استادان با نمایندگان وزارت آموزش انگلیس بر سر حقوق معلمان و استادان، مخالفان دیروز دست به اعتصاب زدند.
این اعتصاب گسترده باعث تعطیلی هزاران کلاس درس در این کشور به ویژه در لندن شده است.
دولت انگلیس اعلام کرده به دلیل مشکلات مالی قادر به افزایش حقوق معلمان و استادان بیش از یک درصد نیست، مسئله‌ای که با اعتراض این قشر مواجه شده است. استادان دانشگاه انگلیس نیز می‌گویند در چهار سال گذشته حقوقشان 15 درصد کاهش و در مقابل هزینه‌های زندگی‌شان 17 درصد افزایش یافته است.
مدیران مدارس لندن نیز تصریح کرده‌اند به دلیل «افزایش هزینه‌های زندگی» در این شهر،‌دیگر قادر به استخدام نیروی جدید نیستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10