(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13 آذر 1392 - شماره 20656

جولان طرح‌های غیرعلمی درخیابان‌های ارومیه
عضو هیئت علمی دانشگاه‌های کشور: میزان مصرف دارو در ایران با اروپا برابری می‌کند
کوتاه از شهرستان
نماینده مجلس اعلام کرد
آمادگی مجلس برای تصویب طرح‌های حمایتی از ایثارگران
شهر یزد با کربلا خواهر خوانده می‌شود
در اعتراض به انتقال آب صورت گرفت
تشکیل زنجیره انسانی در کنار زاینده‌رود
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی: قوه قضائیه در مورد ترویج بداخلاقی‌ها به صدا و سیما تذکر دهد
از نگاه دوربین
رئیس جهاد کشاورزی استان: کشمش آذربایجان غربی نیازمند کیفی‌سازی است
راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف ویژه عشایر در خوزستان
رئیس دادگستری استان خبر داد
تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران
تیغ ساخت و ساز بر جنگل‌های مازندران
   


بازگشایی امتداد خیابان امام(ره) ارومیه به یکی از آرزوهای مردم ارومیه برای کاهش بار ترافیکی در خیابان‌های کاشانی و ارتش و امام تبدیل شده بود ولی شیرینی بازگشایی این خیابان بعد از گذشت 24 ساعت کام مردم را چنان تلخ کرد که باعث شد در ساعاتی از روز دقایق بسیاری را درترافیک سنگین و غیرقابل توصیف خیابان برق به طرف چهارراه مخابرات و همچنین زیرگذر برق بهشتی بمانند.
این خیابان در حالی بازگشایی شد که شهرداری و مسئولان شهری نسبت به پیامدهای آن هیچ تدبیری را نیندیشیده بودند و تنها کاری که کردند این بود که ورودی خیابان استادان از طرف برق را مسدود و بار ترافیکی چهارراه مخابرات را مضاعف کردند.
گرچه بعد از بازگشایی امتداد خیابان امام بار ترافیکی در خیابان‌های کاشانی و ارتش به صورت نامحسوسی کاهش یافته ولی این در حالی است که بار ترافیکی دوچندانی روانه خیابان برق شده است.
روش‌های علمی مدیریتی شهری بر این اصل استوار است که یک طرح قبل از اجرا با روش‌های علمی امکان سنجی شود تا اثرات بعد از اجرای آن مشخص و مشکلات آتی آن برطرف شود ولی با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که طرح بازگشایی امتداد خیابان امام اصلا در شورای ترافیک استان به عنوان یک گروه تخصصی امکان سنجی نشده و تذکرات داده شده نیز مورد توجه قرار نگرفته است.
از سوی دیگر نیز همین قواعد علمی مدیریتی بر این اصل تاکید دارند که بازگشایی امتداد خیابان‌ها و آزادسازی آنها در مناطق مرکزی شهر نه‌تنها تسهیل‌کننده عبور و مرور نیست بلکه عامل ترافیک‌زاست چرا که با تجاری‌سازی شدن اطراف خیابان‌های جدیدالاحداث ترافیک جدیدی روانه این خیابان‌ها می‌شود که مرکز شهر را با مشکلات جدی ترافیکی مواجه می‌کند و نمونه آن را در خیابان سرداران 2 که در دهه اخیر بازگشایی شده شاهد هستیم.
با این اوصاف در زمان حاضر مسئولان شهری باید فکری به حال گره ترافیکی ایجاد شده در خیابان برق ارومیه در حد فاصل زیرگذر برق- بهشتی تا چهارراه مخابرات بکنند تا کام مردم بیش از این تلخ نشود.
سیده سمیه سجادی

 



اصفهان- خبرنگار کیهان:
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: میزان مصرف دارو در کشور مابا کل جمعیت اروپا برابری می‌کند.
دکتر افراسیاب دهلوی افزود: تجویز دارو در کشورهای اروپایی از دو قلم دارو برای بیمار تجاوز نمی‌کند این در حالی است که پزشکان ایرانی حتی تا 10 قلم دارو نیز برای بیمار خود تجویز می‌کنند.
وی با بیان اینکه فرهنگ تمایل مردم ما به پزشکانی است که تعداد قلم داروی بیشتری تجویز کنند، خاطرنشان کرد: چنانچه پزشکی در اروپا بیش از دو قلم دارو تجویز کند از نظر مردم مردود است و بیماران کمتری به او مراجعه می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه‌های شیراز، اصفهان و کرج با بیان اینکه فرهنگ دارونویسی باید در ایران تغییر یابد، بر لزوم ارتقای طب سنتی و گیاه‌درمانی در کشور تاکید کرد و گفت: مسئولان وزارت بهداشت و درمان به جای خرید تجهیزات دست دوم از خارج باید فرهنگ استفاده از داروهای طبیعی داخل کشور را در بین آحاد مردم تقویت کنند.
دهلوی با اعلام اینکه تمامی امراض از جمله دیابت و ژنتیک، بیماری‌های محیطی است و ریشه استرس، آلایندگی و موادغذایی دارد، یادآور شد: امروزه از طریق طب گیاهی می‌توان با کمترین هزینه درمانی، بسیاری از امراض را درمان کرد.

 


رویکرد صنعتی توسعه یزد
یزد- خبرنگار کیهان: استاندار یزد گفت: پنج مقوله اصلی در استان باید مورد توجه قرار گیرد که شامل آب، توسعه صنعت به دلیل وجود معادن، بافت‌های تاریخی و توسعه گردشگری، تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی و توسعه پارکهای علم و فناوری است. سیدمحمدمیرمحمدی با توجه به رویکرد یزد به سمت صنعت افزود: البته به پیامدهای استفاده از صنعت که آلودگی هوا، و مشکلات زیست‌محیطی و غیره است نیز باید توجه ویژه کرد و از تجارب کشورهای صنعتی استفاده کرد.
برگزاری تور دوچرخه‌سواری
اراک- خبرنگار کیهان: تور دورچرخه‌سواری مفاخر استان مرکزی با شرکت رکاب زنان وزارت راه و شهرسازی در استان مرکزی برگزار شد. این مسابقه با حضور 30 دوچرخه‌سوار از بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن 435 کیلومتر در روستای چمران زادگاه شهید مصطفی چمران به پایان رسید.
راه‌اندازی سامانه پیامکی
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی گنبدکاووس از راه‌اندازی سامانه پیامکی مرکز فوریت‌های پلیس 110 در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ محمدعلی عسگری گفت: این سامانه با هدف تسریع در ارائه خدمات به شهروندان بویژه افرادی که به دلایلی قادر به تماس تلفنی با مرکز 110 نیستند، راه‌اندازی شده است.
وی افزود: شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه هرگونه اخبار مرتبط با موادمخدر، لانه‌های فساد، قاچاق کالا و اخبار امنیتی را به پلیس گزارش کنند.
عسگری با بیان اینکه همه شهروندان در هر نقطه‌ای از ایران می‌توانند گزارش‌های خود را به این سامانه ارسال کنند، گفت: این گزارش‌ها با توجه به موقعیت مکانی خبر، بلافاصله توسط نیروی انتظامی همان شهرستان رسیدگی خواهد شد.
افتتاح طرح‌های عمرانی
اردبیل- خبرنگار کیهان: همزمان با هفته بسیج چهار طرح عمرانی در شهرستان نیر به بهره‌برداری رسید.
این طرح‌ها شامل سالن‌های ورزشی 9 دی و صالحان حوزه شهید مدنی، پایگاه مقاومت اصناف در محل اداره صنعت، معدن و تجارت و یک واحد غسالخانه است که بسیج سازندگی سپاه نیر برای احداث آنها مبلغ 6 میلیارد و 90 میلیون ریال هزینه کرده است.
برگزاری نمایشگاه بسیج
اصفهان- خبرنگار کیهان: مسئول سازمان بسیج رسانه استان اصفهان گفت: به مناسبت هفته بسیج نمایشگاه بسیج پیشتاز حماسه و خدمت در 46 غرفه برگزار شد.
محمد رحیم تمیزی‌فر افزود: در این نمایشگاه، تمام توانمندیها و عملکرد بسیج در 35 سال گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت.
نمایش همگنان غار
نیشابور- خبرنگار کیهان: همزمان با هفته بسیج نمایش یکی از همگنان غار به کارگردانی حامد هادوی در تالار ادیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور اجرا شد.
مسئول هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: نمایش یکی از همگنان غار با موضوع دفاع مقدس را آرمان طیران به رشته تحریر درآورده است و حامد هادوی آن را طراحی و کارگردانی کرده است، محسن مسعودی‌فر، محمد رضایی، سیدمصطفی سیدانی، سحر کاهانی، پدرام آزموده، علی امینی، ابراهیم توکلی، فاطمه عباسی، حسین لطفی و مهتاب مباشرنژاد در این نمایش بازی کرده‌اند.
ساخت کتابخانه مشارکتی
طبس- خبرنگار کیهان: در مراسم تقدیر از برترین‌های کتاب و کتابخوانی کتابخانه حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم طبس به عنوان کتابخانه عمومی مشارکتی نمونه در خراسان جنوبی انتخاب شد. این کتابخانه با 1760 مترمربع زیربنا در 3 طبقه مستقل خواهران و برادران شامل بخش‌های مختلف همچون مخزن کتاب، امانت کتاب، مطبوعات و اینترنت، سمعی و بصری، مرجع و تالار مطالعه است.
توسعه کتابخانه آستان قدس
مشهد- خبرنگار کیهان: مدیرکل کتابخانه‌های آستان‌قدس از آغاز عملیات توسعه کتابخانه مرکزی به افزایش 9 هزار مترمربع به مساحت آن خبر داد. محمد هادی زاهدی گفت: طی 5 سال گذشته بالغ بر 11 میلیون منبع و مدرک به منابع کتابخانه اهدا شده است. وی با بیان اینکه کتابخانه دیجیتال آستان قدس با وجود 200 هزار نسخه کتب خطی به طور آزمایشی راه‌اندازی شده است افزود: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی هم اکنون کتابخانه مرجع کشور است.
رفع تصرف اراضی
رشت- خبرنگار کیهان: فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از رفع تصرف بیش از 246هزار مترمربع از اراضی ملی تصرف شده در 6ماهه نخست سال جاری خبر داد.
سرهنگ اکبر اصغری گفت: نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در 6ماهه اول سال جاری از 13 قطعه زمین به مساحت کل 246 هزار و 793 مترمربع از اراضی ملی رفع تصرف کرده و کلیه آثار تصرف این اراضی را جمع‌آوری کردند.
برگزاری شب شعر
نیشابور- خبرنگار کیهان: به مناسبت گرامی‌داشت هفته بسیج شب شعر «حدیث عاشقی» با حضور شاعران بسیجی و مردم در تالار ادیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور برگزار شد.
در این مراسم خلیل الله عراقی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: زمانی که امام رضا(ع) حدیث معروف سلسله الذهب را بیان کردند مفهوم آن این بود که باید در نظام توحیدی در محور ولایت قرار گرفت که بعد از قرنها مردم ما شاهد حضور ولایت در صحنه و آن من شروطها هستند که در راه حفظ این انقلاب و نظام اسلامی و ولایت فقیه مردم با بسیج همه وجود خود نقش بسزایی ایفا کردند.
برپایی نمایشگاه کتاب
اراک- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته کتاب نمایشگاه کتاب با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در شرکت آبفای استان مرکزی برگزار شد. در این نمایشگاه 700عنوان کتاب با موضوعات مختلف و با تخفیف 70 درصد برای پرسنل و 50درصد برای عموم ارائه شد.
برداشت زعفران
ساوه- خبرنگار کیهان: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: اولین محصول زعفران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برداشت شد.
مهدی پرویز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت کاشت و تولید محصولات زراعی و گیاهان دارویی افزود: طی مطالعات علمی انجام شده از دو ماه گذشته طرح کاشت و تولید یک نمونه پیاز زعفران در مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشکده کشاورزی ساوه آغاز شد.
وی ادامه داد: پس از برداشت این محصول در آزمایشگاه‌های دانشکده کشاورزی مورد بهره‌برداری و انجام آزمایشات و مطالعات علمی قرار خواهد گرفت و پس از بررسی نتایج حاصله با توجه به منطقه زراعی شهرستان ساوه برای تولید انبوه اقدام خواهد شد.
صدور کارت هوشمند ملی
سمنان- خبرنگار کیهان: مدیرکل ثبت احوال استان سمنان طی امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل ثبت احوال و اداره کل پست استان جهت صدور کارت هوشمند ملی، صدور این کارت را پیش از ورود به دولت الکترونیک دانست و از اتمام صدور این کارت تا پایان سال 94 خبر داد.
طالب بیدختی گفت: این کارت قابلیت ارتباط با 80 دستگاه کشور را دارد و برنامه تجمیع تمام کارت‌ها اعم از شناسایی، پرسنلی، اعتباری بانک‌ها وغیره این کارت انجام خواهد شد.
اعزام دانش‌آموزان به مناطق عملیاتی
اندیمشک- خبرنگار کیهان:فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان اندیمشک بمناسبت هفته بسیج گفت: با توجه به موقعیت حساس و تهدیدات دشمنان اسلام و آمادگی هرچه بیشتر نیروهای رزمی در همین راستا در هفته بسیج یک هزار دانش‌آموز به منظور آشنا شدن با فضای دوران دفاع مقدس به مناطق عملیاتی اعزام شدند.
سرهنگ چشم روشن افزود: در هفته بسیج پزشکان بسیجی به مناطق محروم شهرستان اعزام شده و بیماران نیازمند را رایگان ویزیت و درمان کردند.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پیگیر مشکلات ایثارگران است.
مجتبی رحماندوست در اجتماع ایثارگران و خانواده‌های شهدای شهرستان بناب از توجه مجلس به ایثارگران خبر داد و افزود: مجلس نهم با داشتن 62 نماینده جانباز، 12 فرزند شهید، 11 نفر آزاده و فرماندهان جنگ و در مجموع با 120 نماینده ایثارگر پیگیر مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس با تشکیل فراکسیون ایثارگران توانست قانون نظام جامع خدمات ایثارگران را که از سال 84 تا سال 91 در پیچ و خم اداری مانده بود، تصویب و برای اجرا ابلاغ کند که با تصویب این طرح بخشی از مشکلات ایثارگران حل شد.
وی افزود: نمایندگان مجلس برای حمایت از ایثارگران آمادگی کامل دارند و برای تصویب طرح‌های مربوط به حمایت از ایثارگران از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمی‌کنند.
رحماندوست یادآور شد: طرحی در مجلس در دست بررسی است که در آن درصد جانبازی و سابقه نیز به امتیاز ایثارگری تبدیل می‌شود و کمیسیون اجتماعی مجلس درحال تلفیق امتیازات ایثارگری است که با تصویب کامل طرح مشکلات زیادی از ایثارگران حل خواهد شد.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
راه‌اندازی فرهنگ‌سرای حسینیه ایران و همچنین طرح خواهرخواندگی یزد و کربلا در شورای اسلامی شهر یزد به تصویب رسید.
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران گفت:‌ طرح فوق به پیشنهاد این دبیرخانه به تصویب رسید و از دیگر پیشنهادات مطرح شده در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد ساخت بزرگترین نخل کشور درمیدان امام حسین(ع) بود که اجرای 72 طرح فرهنگی را شامل می‌شود.
سید حسن حسینی افزود: بخش عمده‌ای از اجرای طرح حسینیه ایران با کمک شورای شهر و شهرداری محقق می‌شود که با توجه به سابقه اعضای شورا، قطعا در این زمینه از کمک‌ها و حمایت‌های شورای شهر بهره‌مند خواهیم شد.
وی با تاکید بر این که اجرایی شدن طرح های این دبیرخانه از لحاظ مادی و معنوی برکات زیادی را برای یزد به دنبال خواهد داشت، تقویت صنعت توریسم مذهبی استان را از مواردی برشمرد که تأثیرات مهمی در رونق اقتصادی و گردشگری استان دارد.

 


شهرکرد-خبرنگار کیهان:
جمعی از مردم چهارمحال و بختیاری با تشکیل زنجیره انسانی در کنار رودخانه زاینده‌رود خواستار متوقف شدن عملیات حفر تونل گلاب‌2 در این استان شدند.
حدود 5 هزار نفر از اقشار مختلف مردم از جمله کشاورزان و باغداران استان چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه زاینده‌رود و پل تاریخی زمانخان شهرستان سامان زنجیره انسانی تشکیل دادند.
آنان از وزارت نیرو خواستند عملیات حفر تونل گلاب 2 برای انتقال آب به شهر کاشان و آران و بیدگل را متوقف سازد. شرکت‌کنندگان در این تجمع با پارچه‌نوشته‌هایی که در دست داشتند اعلام کردند: با حفر تونل گلاب2، رودخانه زاینده‌رود از مسیر اصلی و طبیعی خود منحرف و موجب نابودی کشاورزی و باغداری و خشک شدن چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های آبی وتخریب محیط‌زیست شهرستان سامان و دیگر شهرها و روستاهای استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان خواهد شد.
در جریان تشکیل زنجیره انسانی، رئیس مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از وزیر نیرو خواست تا به خواسته مردم چهارمحال و بختیاری توجه کرده واز حفر تونل گلاب2 جلوگیری کند و اجازه ندهد که حق مردم این استان از بین برود.
مجید جلیل سرقلعه گفت: اگر این طرح اجرا شود زندگی و کار مردم منطقه که به آب زاینده‌رود وابسته است مختل و نابود خواهد شد.
نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حفر تونل گلاب2 برای انتقال آب به کاشان یا هر شهر دیگری براساس اصول فنی و کار کارشناسی شده نیست و همچنین هیچ گونه توجیه اقتصادی و کشاورزی ندارد.
سیدسعید زمانیان افزود: تغییر مسیر طبیعی رودخانه زاینده‌رود به مصلحت نیست و وزارت نیرو باید این مهم را مورد توجه دقیق قرار داده و از اجرای آن جلوگیری کند.
دبیر کمیته صیانت از آب و خاک استان هم اعلام کرد: با اجرای طرح گلاب2 زندگی بیش از 40 هزار نفر از مردم ساکن در حاشیه زاینده‌رود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این عده مجبور به مهاجرت به استان‌های دیگر خواهند شد.
رحیم علی محمدی افزود: انحراف مسیر رودخانه زاینده‌رود از نظر شیوه علمی و فنی درست و منطقی نیست.
به گزارش خبرنگار ما، بر روی پارچه نوشته‌هایی که در دست شرکت‌کنندگان قرار داشت این عبارات به چشم می‌خورد «حفر تونل گلاب مساوی با مرگ زاینده‌رود»، «محیط زیست متعلق به همه نسل‌هاست».

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
وجود معاونت فرهنگی دردستگاه قضا مثبت است و باید برنامه‌های صدا و سیما را رصد کرده و نسبت به اشاعه بداخلاقی‌ها تذکر دهد.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، در مراسم معارفه معاون فرهنگی دادگستری این استان، از برخی برنامه‌های صدا و سیما انتقاد کرد.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری افزود: ایجاد معاونت فرهنگی در قوه‌قضائيه، می‌تواند به پیشگیری از جرم کمک کند.
وی همچنین اظهار داشت: بخشی از فعالیت‌های قوه‌قضاييه می‌بایست معطوف به کارهای فرهنگی و استفاده از تاثیر مثبت آن در جلوگیری از وقوع جرایم باشد.
به گزارش خبرنگار ما دراین مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین امیری، معاون قضایی دادگستری آذربایجان شرقی با حفظ سمت به عنوان معاون فرهنگی دادگستری این استان تعیین شد.

 


بیمارستانی که فرو ریخت!
بخشی از بیمارستان تازه تأسیس شهید گنجی برازجان در اثر زلزله اخیر این شهر فروریخت.
بیمارستان شهید گنجی برازجان در خردادماه امسال توسط معاون اول رئیس‌جمهور سابق افتتاح شد. هنوز چندماهی از بهره‌برداری این بیمارستان نگذشته بود که بخش‌هایی از آن در زلزله 5 و 7 دهم ریشتری اخیر برازجان بر سر کارکنان و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان فروریخت. این در حالی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید از لحاظ ساختمانی از مقاومت بالایی برخوردار باشند. اما بیمارستان شهید گنجی برازجان یک هفته قبل از وقوع زلزله در جریان بارندگی از سقف آن آب چکه می‌کرد.
اکنون که بخش‌هایی از این بیمارستان فرو ریخته و چند نفر نیز مجروح شده‌اند قرار است گروهی از کارشناسان به بیمارستان بیایند و درباره قابل استفاده بودن یا نبودن این مرکز درمانی تصمیم بگیرند.
برازجان- خبرنگار کیهان

 


ارومیه- خبرنگارکیهان:
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان قطب تولید محصول کشمش در ایران است.
مختاری افزود: با تولید سالانه بیش از 220هزار تن انگور در 21هزار هکتار باغات انگور، رتبه چهارم تولید این میوه را در کشور دارد و این محصول و فرآورده‌های آن به ویژه کشمش، جزو لاینفک اقتصاد استان است.
وی افزود: آذربایجان غربی با تولید سالانه 16هزار تن کشمش از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است به‌طوری که طبق اعلام اداره جهاد کشاورزی استان، آذربایجان غربی دومین صادرکننده کشمش در کشور محسوب می‌شود.
مختاری با تأکید بر ضرورت کیفی‌سازی محصول کشمش آذربایجان غربی سنتی بودن شیوه‌های خشک‌کنی، و به تبع آن افت کیفیت کشمش تولیدی را از مشکلات فراروی این محصول در استان دانست.

 


اهواز - خبرنگار کیهان:
شوراهای حل اختلاف ویژه عشایر به زودی در شهرستانهای خوزستان راه‌اندازی می‌شود.
رئیس امور شوراهای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه در بین بعضی از عشایر خوزستان حل و فصل اختلافات ظالمانه صورت می‌گیرد این حل و فصل‌ها را با شرع و قانون مغایر دانست.
زائری گفت: یکی از مهم ترین اهداف شورای حل اختلاف ویژه عشایر پیشگیری و کاهش از جرایم بزرگ در سطح عشایر استان است.
الفت رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه سران عشایر خاطرنشان کرد.
باید برنامه‌ای برای کاهش و پیشگیری از جرایم بین عشایر تدوین کرد.
طباطبایی گفت: باید عشیره مطلوب جامعه را شناسایی و از آنها تقدیر کرد تا الگویی برای عشیره‌های دیگر باشد.

 


ساری- خبرنگارکیهان:
رئیس کل دادگستری مازندران نسبت به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در استان و تخریب آن تأکید کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین طالبی» در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال که با حضور مسئولان استان مازندران برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان تغییر کاربری اراضی است. لذا اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از تغییر کاربری نقش اساسی دارد و تا جای ممکن باید تلاش کنیم تغییر کاربری‌های غیرمجاز انجام نشود.
وی تصریح کرد: در برخی موارد اداره منابع طبیعی می‌تواند در همان ابتدا از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری و در مرحله بعد باید با حضور نیروی انتظامی و یا نماینده قضایی سازه‌های غیرمجاز تخریب شوند.
رئیس کل دادگستری استان مازندران در ادامه با اشاره به اراضی مربوط به قطعات 10 هکتاری در غرب مازندران، گفت: با کمک نیروهای نظارتی و امنیتی، بویژه اداره کل اطلاعات استان، بیش از 80 درصد این قطعات ساماندهی شده است.

 


قیمت بالای زمین، نبود نظارت کافی از سوی متولیان امر از یک سو و ضعف در اجرای قوانین از سوی دیگر سبب شده تا سطح وسیعی از قطعات 10هکتاری استان مازندران، تبدیل به ویلا و مسکن شود.
این قطعات 10هکتاری که اغلب‌شان به تیمسارها، مدیران رده بالای حکومت پهلوی و ساواک واگذار شده بود، در بعد از انقلاب از تیغ ساخت و سازهای غیرمجاز مصون نماند و بیشتر تغییرات کاربری مربوط به نهادهای دولتی است.
در مازندران 953 قطعه به مساحت تقریبی 10هکتار وجود دارد و ریشه این مشکل به سال 1346 و زمانی بر می‌گردد که این قطعات به نزدیکان دربار پهلوی واگذار شده بود.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس به خبرگزاری مهر می‌گوید: تبدیل و تغییر اراضی 10هکتاری براساس قانون مصوب 1346 غیرقانونی است ولی این اراضی به اشکال مختلف تفکیک و فروخته می‌شود و ارقام قابل توجهی نیز به جیب کسانی می‌رود که راحت و بصورت غیرقانونی آن را می‌فروشند.
شمس‌الله شریعت‌نژاد عنوان می‌کند: این درحالی است که اکنون برای توسعه صنعت و ورزش، بهداشت و درمان و... مباحث آموزشی محتاج اراضی هستیم و قانون به ما اجازه نمی‌دهد از این اراضی استفاده کنیم.
معاون سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع در امور شمال می‌گوید: طرحی را به اتفاق چند نماینده تهیه کردیم که در صحن مجلس مطرح شود و اجازه دهیم که 20درصد این اراضی را تغییر کاربری دهیم و برای فعالیت‌های صنعتی، آموزشی، بهداشت و درمان و... استفاده کنیم. این به عنوان مثال اگر کسی خواست مجتمع بهداشت درمانی ایجاد کند یا اگر بخواهیم ورزشگاه بسازیم از اراضی 10هکتاری استفاده کنیم و یا در بحث‌های آموزش‌ها از منافع آن به نفع مردم استفاده کنیم.
دبیر مجمع نمایندگان مازندران نیز با بیان اینکه طرح جامع منابع طبیعی در حال تهیه است، گفت: پیشنهاد شد که یکی از تبصره‌ها را بتوانیم اضافه کنیم تا بندی مربوط به ساماندهی قطعات 10هکتاری اضافه شود.
قاسم احمدی تصریح می‌کند: در هر حال وضعیت قطعات 10هکتاری خوب نیست و خیلی از این اراضی از دست رفته است و اشخاص و بخش‌های خصوصی ورود کردند و ممکن است بسیاری از این قطعات در حال حاضر موجود نباشد و به عنوان مستثنیات، بناهای شخصی و ویلا تغییر کاربری داده شده‌اند.
وی تصریح می‌کند: درست است که بیشتر قطعات 10 هکتاری مربوط به غرب مازندران است ولی این منطقه مربوط به کل کشور است و از تمام نمایندگان می‌خواهیم تا حمایت کنند.
رئیس کل دادگستری استان مازندران می‌گوید با کمک نیروهای نظارتی و امنیتی، بویژه اداره کل اطلاعات استان، بیش از 80درصد قطعات اراضی 10 هکتاری ساماندهی شده است.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال یکی از دغدغه‌های این شورا را تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌های استان عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد صدور دستورالعمل مربوط به تغییر کاربری اراضی زراعی از سوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال از دیگر اقدامات است و براساس آن، سازمان جهاد کشاورزی مکلف شد با کسانی که اقدام به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند به صورت مستقیم برخورد کند.
وی می‌افزاید: از دیگر اقداماتی که در این شورا در راستای حفظ حقوق بیت‌المال انجام شد، احیای دستورالعمل تبصره ذیل ماده55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع است که براساس آن، در وهله نخست، مسئولان منابع طبیعی مکلفند با متجاوزان به منابع طبیعی برخورد کنند که پس از اجرای دستورالعمل ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، تجاوز به جنگل‌ها و منابع طبیعی به حداقل ممکن رسیده است.
استاندار مازندران ورود دستگاه قضایی را در حفظ و حراست از منابع طبیعی و ملی فرصتی مغتنم برای مدیران عنوان و بر هماهنگی مدیران دستگاه‌های مربوطه باشورای حفظ حقوق بیت‌المال تأکید می‌کند.
ربیع فلاح مهم‌ترین دغدغه مسئولان قضایی و اجرایی استان را تجاوز به عرصه‌های ملی و منابع طبیعی عنوان کرده و می‌گوید: حضور دستگاه قضایی استان در شورای حفظ حقوق بیت‌المال فرصتی برای مسئولان اجرایی در حفظ و حراست از منابع طبیعی و ملی است و باید با همدلی و همکاری مسئولان مرتبط، عملکرد مثبتی ارائه داد.
این مقام اجرایی استان با تأکید براین که ضمن بهره‌برداری از منابع طبیعی باید در حفظ و حراست از آن تلاش کنیم، تصریح کرد: در بحث منابع طبیعی و انفال، بهره‌برداری باید به همراه احیا باشد و در صورت بهره‌‌برداری صرف و رها نمودن آن، ضررهای جبران‌ناپذیری بر سرمایه‌های کشور وارد می‌شود.
تفکیک غیرمجاز قطعات 10هکتاری غرب مازندران
براساس آمارهای موجود، از 665 قطعه اراضی 10 هکتاری غرب مازندران در 217 قطعه 10 تفکیک اراضی و تغییر کاربری و ساخت و ساز خانه و شهرک به صورت غیرمجاز انجام شده و در 213 قطعه، طرح مصوب اجرا نشده و این اراضی به صورت رها شده و بی‌استفاده مانده است.
تغییر مجاز قطعات 10 هکتاری غرب مازندران در طول سال‌های اخیر، ضعف و بی‌تفاوتی مدیران منابع طبیعی منطقه در حفظ انفال و بیت المال را تداعی می‌سازد.
ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی غرب مازندران در حالی صورت می‌گیرد که منابع طبیعی در این زمینه سکوت اختیار کرده است و برخورد قاطعی با متخلفان انجام نداده است.
هدف اولیه واگذاری قطعات 10 هکتاری براساس قانون مصوب سال 1346، تعیین مرز دائم جنگل‌ها، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه‌ای، بهره‌برداری بهینه از اراضی موجود، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش، ازدیاد تولیدات کشاورزی، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل‌نشینان و بهره‌برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه‌ای بود، ولی در عمل، آنچه در این قطعات انجام شد با اهداف اعلام شده فاصله گرفته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10