(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13 آذر 1392 - شماره 20656

آخوندی: رونق بخش مسکن تنها راه خروج از رکود تورمی است
گزارش کیهان از چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی
کوتاه اقتصادی
رئیس سازمان راهداری: نگهداری جاده‌ها نیازمند 6 هزار میلیارد تومان اعتبار است
کرباسیان خبر داد
درآمد 35 هزار میلیارد ریالی گمرک طی 7 ماه
با حضور 20 کشور در جزیره کیش
دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی ماه آینده برگزار می‌شود
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
تحویل 200 هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری
غربی‌ها باز هم برخلاف توافق ژنو عمل کردند
ورود کشتی‌های ایران به اروپا دوباره ممنوع شد
رئیس اتاق تهران: بودجه باید رکود را به رونق تبدیل کند
بیمه ایران خسارت زلزله‌زدگان برازجان را پرداخت می‌کند
   


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش خصوصی باید 100 درصد سرمایه گذاری را در بخش های مختلف انجام دهد گفت: تنها راه خروج از رکود تورمی رونق بخش مسکن است و بخش خصوصی باید وارد این حوزه شود.
عباس آخوندی در مراسم اختتامیه نمایشگاه راه و شهرسازی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه و در جمع افرادی که در حال تلاش، خلاقیت و نوآوری هستند بسیار شادی آفرین است گفت: با وجود کسالتی که داشتم وقتی وارد نمایشگاه شدم و شور و حرارت بخش های مختلف حمل و نقل و مسکن را در عرضه دستاوردها دیدم به قدری خشنود شدم که کسالت خود را فراموش کردم.
وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر و قدردانی از بخش های فعال در نمایشگاه گفت: ایران متعلق به همه ما است و غیر از ما چشم هیچ کس نباید به ایران باشد زیرا ما هستیم که ایران را می سازیم.
آخوندی گفت: اینکه تصور داشته باشیم عده ای در دوردست به دنبال منافع ما هستند اندیشه خامی بیش نیست زیرا ما ایرانی هستیم و نسل آینده چشم به تلاش های ما دارد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید راهی هموار برای نسل آینده ایران فراهم کنیم گفت: بهترین دولت دولتی است که کمترین مداخله را در زندگی بخش خصوصی داشته باشد.
وی با بیان اینکه وظیفه ما این است که قدرت رقابت پذیری بنگاه های ایرانی را در جهان افزایش دهیم افزود: این برعهده دانشگاهیان و بنگاه های خصوصی است بنابراین دولت فقط وظیفه تسهیل شرایط را ایفا می کند.آخوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی زمینه ها دچار عادات بد شده ایم و تصور می کنیم همه اقدامات بر عهده دولت است در حالی که دولت نهادی خدمتگزار و تنظیم کننده روابط با قواعد است.وی با تاکید بر اینکه قدرت سازندگی بخش خصوصی چندین برابر دولت است ادامه داد: همه گونه ثروت در دریاها وجود دارد و ما تسهیل گر بخش خصوصی هستیم تا در تمامی صنایع، شیلاتی، تجاری و مسافری فعالیت کند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام منابع آسمان ایران متعلق به بخش خصوصی است تصریح کرد: همه باید از آسمان ایران کسب ثروت و دانش کنند و حمل و نقل سریع در حوزه بار و صنعت فراهم شود تا آسایش شهروندان را به همراه داشته باشد.آخوندی با تاکید بر اینکه 100 درصد سرمایه گذاری باید از سوی بخش خصوصی انجام گیرد اظهار داشت: حوزه ریلی و جاده ای هم در اختیار بخش خصوصی است زیرا دولت یکصدم قدرت بخش خصوصی را هم در ساخت و ساز و تولید ندارد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد ملی بر بال بخش خصوصی استوار است گفت: از شما درخواست دارم که راه حل های خود را در این ارتباط به ما ارائه دهید. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام درهای وزارتخانه باز است گفت: در حوزه های ساخت مسکن، بیمارستان و ساختمان های دولتی هم بخش خصوصی بسازد و بهره برداری کند.آخوندی با اشاره به اینکه کشور در شرایط رکود تورمی به سر می برد گفت: تنها راه شکستن رکود تورمی رونق بخش مسکن است، بنابراین قدرت خرید و فروش افزایش یابد و خریداران تسهیلات دریافت کنند زیرا به این وسیله هزاران شغل فعال می شود.

 


آخرین وضعیت پروژه‌های حمل‌ونقلی کشور و جدیدترین توانمندیهای کارشناسان ایرانی در حوزه‌ حمل‌ونقل طی چهار روز به معرض دید عموم گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار ما، مصلای تهران طی روزهای گذشته پذیرای 300 شرکت دولتی و خصوصی فعال در حوزه راه و شهرسازی و صنایع وابسته بود که تلاش می‌کردند تا با استفاده از فضای نمایشگاهی ایجاد شده آخرین دستاوردها و اقدامات خود را در حوزه مذکور به اطلاع مردم و بازدیدکنندگان برسانند.
پروژه حرم تا حرم
در یکی از غرفه‌های نمایشگاه راه و شهرسازی که با استقبال عمومی نیز همراه بود ماکتی زیبا از یک پروژه اتوبانی تحت عنوان «حرم تا حرم» به نمایش گذاشته شده بود.
نقی‌زاده از متصدیان غرفه مذکور درباره جزئیات پروژه فوق گفت: بر اساس این طرح قرار است اتوبان بزرگی حد فاصل حرم امام‌رضا (علیه‌السلام) تا حرم حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) احداث شود. طول این پروژه که هزار کیلومتر می‌باشد دو شهر مذهبی فوق را به صورت اتوبانی به هم متصل می‌کند.
وی با اشاره به فواید ساخت اتوبان مذکور اظهار داشت: با اتمام این طرح، زائران و مسافران حرم‌های مذکور می‌توانند طی 8 ساعت مسافت قم تا مشهد را طی کنند.
به گفته این کارشناسان، این پروژه در قطعات مختلف طراحی شده که فعلا قطعه قم تا گرمسار به مرحله اجرایی رسیده و تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی زمان شروع پروژه مذکور را ابتدای سال 91 و زمان اتمام آن را 6 سال آینده ذکر کرد.
همچنین در یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه آخرین وضعیت ساخت آزادراه اصفهان-شیراز به اطلاع بازدیدکنندگان می‌رسید.
محمدهادی حسام از مدیران اسبق پروژه به خبرنگار ما گفت: آزادراه اصفهان - شیراز به طول 225 کیلومتر در 7 قطعه احداث می‌شود که الان 6 قطعه آن فعال است.
وی با بیان اینکه با راه‌اندازی آزادراه فوق فاصله شیراز تا اصفهان 135 کیلومتر کوتاهتر می‌شود گفت: از نظر زمانی هم مردم می‌توانند با استفاده از این آزادراه 5/1 ساعت زودتر به مقصد برسند همچنین با بهره‌برداری از طرح فوق تلفات جاده‌ای نیز سالانه 250 نفر کاهش می‌یابد.
حسام با اعلام اینکه آزادراه اصفهان - شیراز تا 4 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد گفت: کل اعتبار این پروژه بالغ بر 1600 میلیارد تومان است که 50 درصد آن را دولت می‌دهد و 50 درصد مابقی را شرکت راهسازی و عمران ایران و بانک ایران زمین مشترکا پرداخت می‌کنند.
به گفته وی پیشرفت فیزیکی این طرح در کل قطعات 22 درصد است و پس از راه‌اندازی نیز طی 14 سال بازگشت اصل و فرع سرمایه صورت می‌گیرد.
حسام همچنین تاکید کرد: آزادراه اصفهان - شیراز صددرصد وابسته به اقتصاد داخل است و تمام کارشناسان آن ایرانی هستند.
ساخت انواع رادار ایرانی
در یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه راه و شهرسازی با شرکتی مواجه شدیم که در ساخت رادار فعالیت می‌کرد.
مسئول این غرفه گفت: انواع رادارهای مورد استفاده در کشتی‌ها و صنایع دریایی را می‌توانیم از صفر تا 100 در داخل کشور طراحی و تولید کنیم.
وی افزود: شرکت ما سالهاست که علیرغم تحریم‌های مختلف دشمنان توانسته رادارهای مورد استفاده در صنایع نظامی و دریایی را در داخل کشور تولید کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که از نمایشگاه بازدید کرده‌اند. اصلا نمی‌دانستند رادار ایرانی هم تولید می‌شود گفت: مردم با دیدن توانمندیهای کارشناسان ایرانی در زمینه ساخت رادار، ما را مورد تشویق قرار می‌دهند و عده‌ای هم باورشان نمی‌شود که کارشناسان ایرانی توانسته‌اند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی کشور رادارهای روز دنیا را تولید و عرضه کنند.
متصدی این غرفه در عین حال از برخی دستگاه‌های دولتی طرف قرارداد با شرکت متبوعش گلایه کرد و اظهار داشت، برخی دستگاههای دولتی با اینکه پروژه سفارش داده شده را به طور کامل تحویل می‌گیرند ولی هنگام پرداخت مبلغ قرارداد فقط نصف آن را می‌پردازند و مابقی را منوط به اجرای پروژه دیگر می‌کنند که این مسئله کار را برای شرکت ما قدری مشکل می‌کند.
وی همچنین به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: البته تحریمها قدری بر روی کار ما اثر داشته ولی متخصصان ایرانی با استفاده از هوش و استعداد خود موفق شده‌اند بسیاری از این تحریمها را دور بزنند و رادارهای مجهزی بسازند.
این کارشناس در عین حال از دولت خواست تا موانع خود ساخته در راه تولیدکنندگان را از میان بردارد و به توانمندیهای بومی بیش از پیش اعتماد و اطمینان کند.
اعتماد به بخش خصوصی
در همین راستا، صمصام مدیر یکی از پروژه‌های شرکت زرین سپاهان هم معتقد است دولت باید به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کند.
وی که متخصص راهسازی و آسفالت است می‌گوید: در نمایشگاه راه و شهرسازی بسیاری از شرکت‌های دولتی غرفه‌های بزرگی دارند در حالی که کار چندانی انجام نمی‌دهند و اگر واقعا دولت قصد دارد بخش خصوصی توانمند شود باید حداقل در اینگونه نمایشگاه‌ها فضای بیشتر و بهتری به بخش خصوصی داده شود.
صمصام همچنین تاکید می‌کند نمایشگاه راه و شهرسازی باید به طرف جذب شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور برود و به تعبیری این نمایشگاه باید بین‌المللی شود.
او همچنین با اشاره به توانمندیهای بخش خصوصی داخل کشور در زمینه آسفالت و راهسازی می‌گوید: دولت باید به این توانمندیها اعتماد کند و پروژه‌های خود را واقعا به بخش خصوصی واگذار کند تا این بخش علاقه بیشتری برای حضور در پروژه‌های عمرانی داشته باشد.
این کارشناس در ادامه با اشاره به برخی معایب چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی می‌گوید: این نمایشگاه باید به سمت تخصصی شدن واقعی پیش برود و برای این امر نیاز است هم برپاکنندگان نمایشگاه و هم بازدیدکنندگان نکاتی را رعایت کنند.
به طور مثال اگر نمایشگاه واقعا تخصصی شود دیگر ما شاهد حضور برخی زنان و دختران با قیافه‌ها و حجابهای ناهنجار نخواهیم بود زیرا متخصص یک امر فنی به دنبال ارائه تخصص خود هست و برای این مسئله نیازی به استفاده از زنان بدحجاب ندارد.
وی همچنین به حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از بازدیدکنندگان از جمله دانش‌آموزان بیشتر به فکر گذران وقت خود در نمایشگاه هستند در حالی که شایسته است حالا که وقت گذاشته و به نمایشگاه راه و شهرسازی آمده‌اند به طور دقیقتر و پرسش‌گرانه‌تر به موضوعات پیرامونی خود بپردازند تا متخصصان هم بتوانند تخصص و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهند.
یکی دیگر از غرفه‌داران هم می‌گوید: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته با استقبال کمتری مواجه شده که شاید یکی از دلایل آن کاهش فعالیت‌های اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل باشد.
او همچنین با انتقاد از بانک مرکزی می‌گوید: علیرغم وعده‌ای که برای گشایش ال‌سی 30 درصدی داده شده هنوز شرکت ما در این زمینه با مشکل مواجه است و دولت به این وعده عمل نکرده است.
یکی از بازدیدکنندگان هم درباره میزان استقبال از نمایشگاه امسال می‌گوید: این نمایشگاه باید محلی برای ارتباط شرکت‌ها با یکدیگر و انجام مقدمات قراردادها باشد اما چون ظاهرا امسال دولت با کمبود بودجه مواجه است لذا نمایشگاه هم از این قضیه تاثیر گرفته و با استقبال چندانی مواجه نشده و شرکت‌ها هم میل زیادی به ارتباط با یکدیگر ندارند.
داریوشی اظهار امیدواری کرد: سال آینده با رونق بیشتر کسب و کار در کشور نمایشگاه راه و شهرسازی هم با اقبال افزونتری روبرو شود.
استقبال از طرحهای تولیدی
یگانه متصدی غرفه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی هم معتقد است فضا برای کارهای تولیدی در این منطقه فراهم است و سرمایه‌گذاران فقط نباید به طرحهای خدماتی فکر بکنند.
او با بیان اینکه الان در بندر امام‌خمینی عمده سرمایه‌گذاران تمایل به انبار و نگهداری واردات خود دارند گفت: این افراد فقط از ما انبار می‌خواهند در حالی که منطقه ویژه اقتصادی بندر امام تمایل جدی به ایجاد کارخانه‌های تولیدی دارد و برای این مسئله هم حاضر است زمین‌های فراوانی را به نرخ پایین اجاره دهد یا واگذار کند اما متاسفانه اغلب سرمایه‌گذاران که عمدتا واردکننده هستند فرآورده‌های اولیه را پس از ورود به بندر مدتی انبار می‌کنند و بعد از آن برای فرآوری به مناطق مرکزی کشور حمل می‌کنند که همین هزینه حمل‌ونقل باعث افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی می‌شود در حالی که اگر سرمایه‌گذار بخواهد در همین بندر می‌تواند کارخانه احداث کند و مثلا روغن خام را به روغن خوراکی تبدیل کرده و بخشی از آن را حتی به خارج کشور صادر کند.
او همچنین از همکاری ضعیف بانکها با تولیدکنندگان گلایه کرد و گفت: از 67 طرحی که ما طی سال‌های 86 تاکنون به بانک‌ها برای دریافت وام طرح‌های زودبازده مصرفی کرده‌ایم فقط به 6 طرح وام داده‌اند که این رقم بسیار ناچیزی است.
وی اظهار امیدواری کرد با همکاری بیشتر بانکها و دولت، تولیدکنندگان هم رغبت بیشتری برای انجام کار در بنادر و مناطق ویژه داشته باشند.

 


* مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با بیان اینکه 5 منطقه جدید به عنوان مناطق آزاد پیشنهاد شده است، گفت: یک پیشنهاد جدی هم مطرح شده است تا همه جزایر خلیج‌فارس را به مناطق آزاد تبدیل کنیم. اکبر ترکان اظهار داشت: پیشنهاداتی صورت گرفته است تا سرخس، جاسک، مهران، بانه و مریوان به‌عنوان منطقه آزاد مجوز فعالیت بگیرند.
وی افزود: این موضوع در دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد بررسی می‌شود و در صورت تایید برای تصویب به هیئت دولت ارسال می‌شود.
* مدیر کل گمرک تهران اعلام کرد: این گمرک موفق شد در 8 ماه سال جاری 47 میلیارد ریالی از جریمه پرونده‌های متشکله قاچاق را وصول کند. احمد کارگری اعلام کرد: با تلاش کارکنان مجرب این گمرک، در هشت ماه سال جاری 47 میلیارد ریال از جریمه پرونده‌های متشکله قاچاق را وصول نماید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد افزایش داشته است.
* مدیر عامل شرکت راه‌آهن از امضای قرارداد ساخت 200 دستگاه واگن باری خبر داد و گفت: این واگن‌ها با حجم قرارداد 450 میلیارد ریال تا پایان سال تحویل داده می‌شود.
محسن پورسید آقایی از امضای قرارداد ساخت 200 واگن باری توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: این قرارداد بین دو بخش خصوصی امضا شده است که راه‌آهن متولی و حمایت‌کننده این شرکت‌ها خواهد بود.
* همایش سراسری مدیران بانک صادرات ایران با حضور ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی با عنوان «ضرورت تحقق EPS، تعدیل نسبت دارایی‌های ثابت بانک به حد مجاز وصول مطالبات، اجرای بخشنامه ارزی بانک مرکزی به ویژهLC و فروش املاک مازاد و واگذاری شرکت‌ها» برگزار شد.
سیف، بانک صادرات را یک بانک حائز اهمیت خواند و افزود: شرایطی که بر بانک صادرات گذشته موجب رشد بدنه اجرایی این بانک گردید. عبور از شرایط سخت توسط پرسنل بانک صادرات، تجربه ارزشمندی است که باید چراغ راه آینده قرار گیرد.
* در جریان معاملات 12 آذر ماه داد و ستد بیش از 198 میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود 1274 میلیارد ریال در 27 هزار و 40 دفعه معامله ثبت شد و شاخص فرابورس با کاهش 13/0 درصدی بر روی عدد 52/845 واحد ایستاد.
بر این اساس 3/66 میلیون سهم بانک دی و 6/37 سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان معامله شد و این دو شرکت بالاترین حجم و ارزش معاملات روز سه‌شنبه را به خود اختصاص دادند.
* شرکت ارتباطات ثابت ایران با برند آشنای اول برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر، تجارت الکترونیک) با هدف معرفی سرویس‌های اینترنتی حضور می‌یابد.به گزارش روابط عمومی شرکت ارتباطات ثابت ایران، شهروندان می‌توانند برای بازدید از خدمات قابل ارائه این شرکت از سالن‌های 7 و 44 بازدید کنند.

 


رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برای نگهداری حدود 200 هزار کیلومتر راه در سطح کشور حداقل به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
داوود کشاورزیان در جمع خبرنگاران با بیان این که میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این بخش بسیار پایین‌تر از این رقم است افزود: حدود 30 هزار کیلومتر راه‌های شریانی به صورت مستقیم توسط سازمان راهداری نگهداری می‌شود.
وی اضافه کرد: به دلیل محدودیت اعتباری که در استان‌ها وجود دارد انتظار می‌رود برای بعضی از راه‌های غیرشریانی هم از کمک سازمان استفاده شود.
کشاورزیان با بیان این که کلنگ‌زدن پروژه‌های عمرانی بدون تامین منابع قطعا اتلاف منابع محسوب می‌شود، گفت: پروژه‌های عمرانی زیادی بدون در نظر گرفتن منابع کافی شروع شده که به اعتقاد من این هنر نیست که هر روز از یک شهر به شهر دیگری رفته و کلنگ شروع یک پروژه را بزنیم که البته اکنون با این پدیده روبرو هستیم.
وی با بیان این‌که در تلاش هستیم کارها در بخش حمل‌ونقل توسط بخش خصوصی انجام شود، افزود: بخشی از اختیارات در این زمینه از جمله صدور موافقت‌های اصولی قرار شده به استان‌ها تفویض شود که حجم بروکراسی کمتر می‌شود.

 


رئیس کل گمرک ایران، درآمد گمرکی پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده را 86 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درآمد 7 ماهه گمرک در سال جاری 35 هزار میلیارد ریال بوده است.
مسعود کرباسیان دیروز در نشستی خبری با ارایه آمار عملکرد 100 روزه این سازمان گفت: درآمد پیش‌بینی شده گمرک در بودجه سال 93 حدود 86 هزار میلیارد ریال است.
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به درآمد پیش‌بینی شده گمرک در سال جاری که بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال بود، گفت: 20 هزار میلیارد ریال از این رقم متعلق به واردات خودرو بوده که محقق نمی‌شود.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا رقم 86 هزار میلیارد ریال درآمد گمرک در سال 93 محقق خواهد شد؟ گفت: با فضایی که در حال حاضر در کشور ایجاد شده و تلاش‌های دولت و نظام، فضای کسب و کار رونق می‌گیرد و بر این اساس سعی خواهیم کرد که درآمد گمرک را محقق کنیم.
کرباسیان درباره وضعیت تعرفه‌های گمرکی گفت: حقوق گمرکی از 4 درصد به 2 درصد رسیده است، در عین حال باید به یک رابطه منطقی در تعرفه‌ها برسیم تا منجر به این نشود که کالاها از مسیرهای دیگری غیر از گمرک وارد کشور شود.
معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، درآمد 7 ماهه محقق شده گمرک را در سال جاری 35 هزار میلیارد ریال ذکر و اعلام کرد: پس از مصوبه شهریورماه دولت درآمدهای گمرکی در مهرماه 2 برابر ماه‌های قبل رشد داشته است.
رئیس کل گمرک ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلافاتی که در مورد طبقه‌بندی تعرفه‌ها وجود دارد، خواستار محدود شدن این روند و همچنین دامنه حقوق و سود شد و در عین حال افزود: اولویت گمرک طی 3 ماه اخیر واردات دارو و کالاهای اساسی بوده به طوری که مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته، رفع شده است.
رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر این که سعی داریم تا ارائه مجوزها در گمرک و همچنین ارائه لیست‌ها توسط شرکت‌ها را الکترونیکی کنیم، تصریح کرد: سیستم ارزش‌گذاری همه جایی کار دارد و باید تعرفه‌ها اصلاح شود. بر این اساس، پیشنهاد من این است که ارزش کالاها را روی سایت قرار دهیم تا میزان ارزش کالاها مشخص و شفاف شود، البته ممکن است که در ابتدای کار به مشکلاتی نیز برخورد کنیم.
به گفته وی، گمرک به دنبال فعال کردن GPS است تا تعیین مسیر در گمرک هوشمند شود همچنین در پی اجرای پلمب کامپیوتری هستیم تا کلیه اطلاعات و تغییرات را داشته باشیم.وی ادامه داد: اخیرا سیستمی را راه‌اندازی کرده‌ایم که بر اساس آن، از طریق اس‌ام‌اس کلیه اطلاعات به بخش‌های نظارتی در میانه راه ارائه شود همچنین ارسال از راه دور برای صادرات و واردات را انجام می‌دهیم تا امتیاز برای ورود موقت بدهیم.

 


مدیران وزارت نفت باید از برگزاری نمایشگاههای تخصصی حوزه نفت حمایت کنند تا ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی افزایش یابد.
محمد صدیقی مجری برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون 200 شرکت برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند که 50 شرکت خارجی هستند.
وی با بیان این که بیش از 20 کشور تمایل خود را برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کیش اعلام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی از کشورهای چین، ترکیه،‌ هلند، ایتالیا، هند، کره جنوبی، تایوان، آذربایجان، مالزی، ژاپن، فرانسه، اتریش، امارات متحده عربی، آلمان، اسپانیا، بلژیک و استرالیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین رضا پدیدار رئيس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در این نشست خبری اظهار داشت: مدیران وزارت نفت باید از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه نفت حمایت کنند تا ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی افزایش یابد.
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان این که بیش از 20 کشور دنیا در نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: از طریق تعامل با شرکت‌های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه می‌توانیم محصولات و توانمندی‌های خود را صادر کنیم.
پدیدار با انتقاد از معرفی نشدن ظرفیت‌های داخلی بخش نفت ادامه داد: به عنوان مثال کشور ایران رتبه اول دنیا را در حوزه لوله‌گذاری در اختیار دارد اما متأسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌شود، به طوری که در عراق یک شرکت کره‌ای،‌ پروژه‌های احداث خطوط لوله را انجام می‌دهد.
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کیش می‌تواند خلاء ایجاد شده بین تولیدکنندگان و متقاضیان را پر کند.
وی با بیان این که از ورود غولهای نفتی به کشور استقبال می‌کنیم گفت: سازندگان داخلی قادرند 75 درصد تجهیزات بخش صنعت نفت و گاز را تأمین کنند، اما متأسفانه تنها از یک سوم این ظرفیت استفاده می‌شود.
پدیدار در پاسخ به سؤالی پیرامون فعالیت وزارت نفت در 100 روز اخیر گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی، اولویت وزارت نفت اتمام پروژه‌هایی است که بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: براین اساس وزارت نفت تصمیم گرفته پروژه‌های پارس جنوبی که پیشرفت بیشتری داشته‌اند مانند فازهای 12، 15 و 16 را زودتر به پایان برساند.
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: برای اجرای پروژه‌های جدید قرار است جلساتی بین وزارت نفت و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شود.
وی با اشاره به حمایت انجمن استصنا از برنامه‌های وزیر نفت خاطرنشان کرد: انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت منتظر است وزارت نفت برنامه‌های خود برای سازندگان را هر چه سریعتر ارایه کند.
پدیدار در پاسخ به این سؤال که آیا با کاهش تحریم‌ها و ورود شرکت‌های معتبر نفتی به ایران بخش داخلی دچار مشکل نخواهد شد، گفت: در حال حاضر در قراردادهای وزارت نفت استفاده از توان داخلی قید شده است. همچنین در صورت تبدیل قراردادهای بیع متقابل به مشارکت سهم شرکت خارجی در استفاده از توانایی داخلی مشخص می‌شود.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اعلام این که سازندگان داخلی پیامدهای حاصل از برداشته شدن تحریم‌ها را بررسی کرده‌اند، گفت: با وضع تعرفه بر تجهیزات و کالاهایی که مشابه داخلی در صنعت نفت دارند می‌توان از سازندگان داخلی حمایت کرد. در این صورت سازندگان داخلی از واردات تجهیزات نفتی نگرانی نخواهند داشت.

 


قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از تحویل 200 هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری خبر داد.
احمد اصغری مهرآبادی گفت: قرار است تا پایان سال جاری 200 هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح به متقاضیان تحویل داده شود.
به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، چهار سازمان ذی‌ربط وعده داده‌‌اند تا هفته سوم اسفند ماه در 19 استان کشور واحدهای آماده را تحویل دهند.
وی درباره پیشرفت فیزیکی کلی پروژه‌های مسکن مهر هم گفت: پی‌سازی کلیه واحدها تمام شده و اکنون از برنامه عملکرد جلوتر هستیم.
وی افزود: از میان دو میلیون و 155 هزار واحد، سفت‌کاری یک میلیون و 865 واحد تمام شده است.
به گزارش ایسنا مهرآبادی اعلام کرد: هر هفته بر اساس زمان‌بندی و برنامه‌ریزی‌های ساخت مسکن مهر، واحدهای آماده به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
به گفته وی تاکنون 840 هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است.
وی درباره مسکن اجتماعی و حمایتی که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است، هم گفت: مسکن اجتماعی برای دهک‌های یک تا سه در نظر گرفته شده است که این افراد می‌توانند به صورت 10 ساله واحدهای مسکونی مورد نظر را اجاره کنند.
به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امر مسکن مهر، مسکن حمایتی نیز از تسهیلات بانکی استفاده می‌کند و مردم تنها سود تسهیلات را می‌پردازند.

 


غربی‌ها علی‌رغم توافق اخیر ژنو باز هم زیر قولشان زدند و اتحادیه اروپا با وضع تحریم جدید ورود کشتی‌های ایران به خطوط اروپا را ممنوع کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران درباره مصوبه جدید اتحادیه اروپا گفت: با وجود توافق صورت گرفته در مذاکرات اخیر ژنو که مقرر شد تحریم جدیدی بر ایران وضع نشود، اتحادیه اروپا با صدور مصوبه‌ای ورود کشتی‌های ایران را به خطوط اروپا ممنوع اعلام کرده است!
محمدحسین داجمر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: احتمال می‌رفت با لغو تحریم‌های صنایع پتروشیمی، نفت و خودرو، حمل و نقل مواد اولیه و صنایع مرتبط که با کشتی صورت می‌گیرد، کشتیرانی بتواند نقش موثری ایفا کند.
او تصریح کرد: با وضع مصوبه تحریمی جدید حمل و نقل کالاهای صنایع پتروشیمی، نفت و خودرو توسط ناوگان کشتیرانی ایران صورت نخواهد گرفت.
وی با اشاره به این که با لغو تحریم کشتیرانی از سوی اتحادیه اروپا، برای این شرکت فرصت ادعای خسارت وجود دارد خاطرنشان کرد: شرکت کشتیرانی ایران در فرصت مناسب نسبت به مصوبه تحریمی جدید اتحادیه اروپا واکنش نشان می‌دهد و با ارائه شکایت به دادگاه‌های اتحادیه اروپا خواستار لغو مصوبه اخیر خواهیم بود.
گفتنی است مدیرعامل شرکت کشتیرانی اواخر شهریور امسال از لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا نسبت به سازمان کشتیرانی ایران خبر داده و گفته بود با رای دادگاهی در اروپا شرکت کشتیرانی و 17 شرکت وابسته از تحریم‌ها خارج می‌شوند.
به گفته داجمر تا دو ماه اجازه اعتراض بر این رای آزاد بود و اگر تا زمان مقرر اعتراض به رای وارد نمی‌شد این رای لازم‌الاجرا بود.
دو ماه بعد از آن داجمر از عدم اعتراض به لغو تحریم کشتیرانی از سوی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت تحریم اتحادیه اروپا در رابطه با کشتیرانی که دو ماه گذشته لغو شده بود با پشت سر گذاشتن مهلت اعتراض به قطعیت رسید و هیچ گونه اعتراضی به آن وارد نشده است.
اما دیروز علی رغم رای فوق و نیز توافق ژنو باز هم اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه کشتیرانی کشورمان اعمال کرد این در حالی است که چند روز پیش این اتحادیه 17 تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده بود.

 


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران سقف بودجه 93 را معادل 180 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بودجه باید شرایطی را داشته باشد که رکود فعلی اقتصاد ایران را به رونق تبدیل کند.
یحیی آل اسحاق در نشست دیروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تقدیر از دولت برای تنظیم و ارائه به موقع بودجه سال 93 کل کشور به مجلس گفت: در این میان رویکرد بودجه بسیار مهم است چرا که بودجه جدای این که صورت دخل و خرج دولت است اما به دلیل این که در تمام سطوح اقتصاد ملی تاثیرگذار است باید به دقت تنظیم شود.رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: در این میان انتظار ما این است که بودجه در مسیر اهداف، ابزارها و سیاست‌گذاری‌های دولت باشد و هماهنگی بهتری میان بودجه و اهداف بیان شده از سوی دولت در اقتصاد وجود داشته باشد.وی تصریح کرد: رویکرد بودجه باید بر اساس واقعیات باشد چرا که بودجه غیرواقعی قابلیت اجرا ندارد. بودجه باید بر اساس اهداف اساسی کمک کار اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی باشد چرا که واقعیت این است که بودجه باید در زمینه‌سازی و بسترسازی اصل 44 نقش کلیدی ایفا کند.رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: قرار است سقف بودجه حدود 180 هزار میلیارد تومان بسته شود در حالی که نیاز کشور به ارقام بالاتری است به خصوص در بودجه عمرانی نوع نگرش باید به گونه‌ای باشد که کار به دست بخش خصوصی سپرده شود.

 


بیمه ایران خسارت زلزله‌زدگان در برازجان را پرداخت می‌کند.
بیمه ایران از تمامی بیمه‌گذاران این شرکت که در زلزله برازجان خسارت دیده و به هر دلیلی نتوانسته‌اند پوشش‌های بیمه‌ای خود را به مسئولان این شرکت ارائه دهند، تقاضا کرد به گشت‌های سیار و یا نمایندگی‌های ثابت این استان مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده دریافت خسارت اقدام کنند.
«جواد سهامیان‌مقدم» مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران به دنبال وقوع حادثه زلزله روز پنجشنبه هفتم آذر بوشهر، دستور تشکیل واحد خسارت تخصصی در این محل را صادر کرد تا خسارت ذینفعان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ظرف 24 ساعت به آنان پرداخت شود.
در همین راستا بلافاصله مدیریت آتش‌سوزی و مسئولان استانی این شرکت واحدهای فوق‌العاده رسیدگی به پرونده‌های تخصصی بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و مسئولیت را تشکیل و در قالب واحدهای ثابت و سیار در محل مستقر شدند.در ادامه مسئولان این شرکت با همراهی مسئولان محلی خسارات وارده به بیمه‌گذاران را در محل بررسی و با پرداخت به موقع این مهم به تعهدات خود عمل کردند.
تاکنون بیش از 200 پرونده خسارتی در محل تشکیل و خسارت وارده به بیمه‌گذاران پس از اقدامات کارشناسی به آنان پرداخت شد این در حالی است که مسئولان این شرکت همچنان در محل حاضر بوده و آماده خدمت‌رسانی به سایر ذینفعان هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10