(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13 آذر 1392 - شماره 20656

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بیانیه ژنو در کدام متن پدید آمد؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
نیت ! (گفت و شنود)
سخنگوی وزارت خارجه خبر داد
18 و 19 آذر مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین
سخنگوی اشتون: رفع تحریم‌‌ها منوط به تایید اقدامات ایران توسط آژانس است
دبیرکل سازمان ملل: ایران باید در ژنو2 حضور داشته باشد
آزادسازی قیمت‌ها که وزیر نمی‌خواهد!(خبر ویژه)
کنایه مشاور روحانی به هاشمی و اصلاح‌طلبان(خبر ویژه)
دکتر آمد به ملاقاتم و رنجورم کرد!(خبر ویژه)
مخالفت وزارت کشور با دعوت یکی از سران فتنه به دانشگاه(خبر ویژه)
نیویورک تایمز: سرنوشت سیاست خارجی اوباما به پرونده ایران گره خورده است(خبر ویژه)
 


متنی که توافق ژنو در آن پدید آمد به یک معنا از خود متن توافق مهم‌تر است یا دست‌کم به همان میزان اهمیت دارد. بیانیه ژنو در واقع توافق هست و نیست. ظاهرا توافق است اما در باطن، بیان رمزآلود یک روند است؛ روندی که بیشتر به تک و پاتک شبیه است و به احتمال قریب به یقین ادامه پیدا خواهد کرد. بیانیه ژنو حتی آتش‌بس موقت هم نیست چرا که بوی زورگویی و تعدی‌ و تکبر می‌دهد؛ همان گونه که برخی مضامین فریبکارانه و مبهم آن حکایت از بی‌صداقتی دارد. خوش‌بینانه‌ترین احتمال آن است که این توافق اگر از سوی آمریکا و غرب نقض نشود، 6 ماه دیگر تمدید شود اما دو چالش اصلی یعنی محترم شمردن حق تصریح شده ایران در معاهده NPT (غنی‌سازی و چرخه سوخت هسته‌ای) و لغو تحریم‌های غیرقانونی وضع شده به بهانه همین موضوع سر جای خود باقی بماند.
سابقه بیانیه ژنو به بیانیه‌های 1389 و 1382 تهران بازمی‌گردد. البته در باب آینده‌پژوهشی و غایت‌شناسی توافق ژنو حتما باید به این پرسش گریزناپذیر پاسخ گفت که چرا دو توافق تهران (به فاصله 7 سال) و نیز توافق‌های پاریس و بروکسل به سرانجام نرسیدند و بنا براین چه تضمینی برای توافق سوم وجود دارد؟ برای هویت ملی و روح جمعی ایرانیان اهمیت دارد که بدانند چرا جماعتی آلوده به فتنه سال 88، توافق به مراتب متعادل‌تر سال 89 را ترکمانچای دانستند- و البته برخی از نمایندگان آنها پنهانی از غرب خواستند با ایران توافق نکند و بر فشار اقتصادی بیفزاید تا شاید معادلات در ایران به هم بخورد- اما توافقی به مراتب ضعیف‌تر و نامتوازن‌تر را توافق بزرگ قرن، بزرگترین دستاورد چند دهه گذشته و بالاتر از نهضت ملی کردن نفت معرفی می‌کنند؟ سؤال مهمی است که چرا از دید این حلقه سیاسی بدکاره نباید غرب 3 سال پیش با ایران توافق می‌کرد، حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناخت و مبادله سوخت 20 درصد با اورانیوم 3/5 درصد را می‌پذیرفت؟ و چرا به تصریح گزارش 21 مهر 1388 لس‌آنجلس‌تایمز نمایندگان همین جریان به دولت آمریکا مشورت دادند که اکنون وقت کاهش تحریم‌ها یا تدریجی کردن آن نیست بلکه باید تحریم‌ها را «به شکل فلج‌کننده و نه واکسن‌گونه تشدید کرد»؟
توافق سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در متن یک روند تاریخی پرفراز و نشیب که قدمت آن را می‌توان به 10 یا 16 یا حتی 20 سال پیش برگرداند پدید آمده است. «متن تاریخی» مورد اشاره به ویژه در 7-8 سال اخیر و از جمله 3-4 سال گذشته، غیر از قوت و ضعف و روحیه و اراده تیم مذاکره‌کننده در حوزه چانه‌زنی و امتیازگیری است. آنچه به سهم مردم ما از این متن تاریخی برمی‌گردد، چه در سال 76 و 84 و چه 88 و 92، همان روحیه خلق حماسه است که قطعا می‌توانسته برگ برنده دیپلماسی کشور باشد. اما کشور ما در سال‌های 78 و 88 به فاصله 10 سال دو شبیخون بزرگ از دشمن مترصد خورد چون پیشاپیش خواب بر سر طیفی موثر از سیاستمداران تاخته بود. این حکمت خلل‌ناپذیر از امیر کلام امیر مؤمنان علیه‌السلام است که فرمود «لاتجتمع عزیمهًْ و ولیمهًْ.» عزم و اراده نیرومند با تن‌پروری و سفره‌طلبی و عافیت‌خواهی و تن‌آسایی جمع نمی‌شود. خودخواهی و خودبرتربینی و خشم و شهوت- رضایت و نارضایتی-‌های نوک دماغی، باندی و قبیله‌ای چنان پلک برخی سیاسیون با سابقه در طیف‌های مختلف را سنگین کرده بود که نتوانستند 2 شبیخون بزرگ را به فاصله 10 سال ببینند چه رسد به این که در برابر حریف مهاجم سینه سپر کنند؛ بماند که برخی حتی پشت به دشمن دادند تا سواری بگیرد و سریع‌تر و مُشرف‌تر شبیخون بزند. حماسه انتخابات چهار سال پیش با مشارکت 40 میلیون نفری مردم یک حماسه اقتدارآفرین و الهام‌بخش در مقیاس جهانی بود که به اعتبار انحطاط و اسارت شخصیت برخی نخبگان، اسباب تضعیف قدرت ملی شد و به اعتبار خیانت‌ها و گراهای بعدی، از جمله به بدعهدی دولت آمریکا با متحدان برزیلی و ترک خود بر سر توافق 89 تهران انجامید.
شبیخون بعدی که حتما در بیانیه ژنو موثر بوده، از متن شبیخون سیاسی سال 88 طراحی شد. طیفی از حلقه نفاق با مشاهده سقوط شدید فتنه سبز در روز قدس (اواخر شهریور) در تعامل با اتاق عملیات آمریکایی- انگلیسی- صهیونیستی که از جمله مایکل لدین مشاور امنیت ملی بر فعالیت این اتاق اذعان دارد، به این جمع‌بندی تدریجی رسید که اگر کاریکاتوری از «جنبش» در حال خلق است و این عملیات فریب بزرگ مدام از عقبه اجتماعی و روح یک جنبش واقعی (مردم) تهی‌تر می‌شود، به این اعتبار است که حرکت صرفا سیاسی و روشنفکرانه شده و ادعای تقلب 11 میلیون رأی نیز تاب تحمل و تامین انرژی آشوب را ندارد. پس چه باید کرد؟ باید به زندگی و معیشت مردم در حد فلج‌کننده و گزنده و آزاردهنده ضربه زد. این گونه بود که ایده تحریم‌های فلج‌کننده در اواخر سال 89 پرورده شد و از پاییز سال 1390 یعنی 3-4 ماه مانده به انتخابات مجلس نهم در اسفند همان سال تدریجا به اجرا درآمد. جریان رسانه‌ای آلوده در داخل به همراه شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی عضو جبهه ناتوی فرهنگی نیز آماده بودند پیشاپیش واقعیت‌ها به تورم انتظاری دامن بزنند.
بنابراین آذر سال 90 مقارن با محرم و صفر بازار سکه و طلا با کمترین بهانه‌ای به هم ریخت. به مرور پای تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی و کشتیرانی به میان آمد و ظرف 2 سال تا خرداد 92 به اقتصاد کشور و معیشت مردم چنگ انداخت. اما این بار جریان کارگردان در دولت دهم به خواب رفته بود. نه این که تدارک مقابله با تحریم‌ها را نمی‌دیدند یا هیچ تلاشی برای مهار فشارها نشد. نه، اینکه بی‌انصافی در حق طیف خدمتگزار دولت سابق است. مسئله این است که متاسفانه حلقه انحرافی با نفوذ مهلک خویش، سمّ خواب‌آور و رخوت‌انگیز حاشیه‌سازی و رها کردن مسئولیت‌های دیدبانی و تدبیر و تلاش مضاعف را به برخی دستگاه‌ها تزریق کرد و فرصت شبیخون اقتصادی و خنجر زدن را به دشمن داد. جریان سرشکسته فتنه اکنون با دُم خود گردو می‌شکست که مرض مهلک خویش را به حلقه به ظاهر رقیب در دولت سرایت داده و برای بازی غفلت‌آور حاشیه‌سازی همبازی پیدا کرده بود. در کمتر از 4 سال دشمن از دو محور به ظاهر مقابل هم شبیخون زد و تلفات گرفت. این یک عملیات گازانبری بود. هدف بزرگ، همان جرقه آشوبی بود که 2 سال پیش به بهانه تلاطم سکه و ارز در بازار زده شد اما با هوشیاری خود بازاریان عقیم ماند. اگر مقتدای حکیم انقلاب در پیام نوروزی امسال مردم را به خلق حماسه سیاسی در انتخابات فراخواندند و فراتر از کامروایی یا ناکامی نامزدها، انتخابات 24 خرداد را حماسه سیاسی نامیدند، ناظر به همین صحنه بود که به لطف خداوند محقق شد و اراده و امید و انسجام یک ملت در مصاف با دشمن را به رخ کشید.
اگر آن دو شبیخون سیاسی- اقتصادی از اقتدار دیپلماسی ما کاست، این حماسه 37 میلیون رأی می‌توانست و می‌تواند به برگ برنده سیاست خارجی ما از جمله در چالش هسته‌ای تبدیل شود مشروط بر اینکه فضای خواب‌زدگی در میان سیاستمداران، احزاب و رسانه‌های ما بازتولید نشود و حلقه‌های آلوده، دولت برآمده از آن حماسه 37 میلیونی را بدهکار آمریکا و غرب نکنند چنان که در 3-4 ماه اخیر به مثابه یک راهبرد اصرار داشته‌اند. متاسفانه در متن تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی نیز به نوعی سخن گفته شد که دولت جدید را پیشاپیش بدهکار و فاقد تدبیر کرد! وعده‌های شتابزده و زود بازده! صد روزه نیز مزید بر علت شد و این فضای منفی را در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای تشدید نمود. دولت در فضایی خودساخته یا ساخته برخی حامیان ناهمدل که شریک بیگانه اما به ظاهر رفیق قافله دولتند، از یک سو باید در صد روز اول حرکتی نشان می‌داد که ظاهرا توافق در مذاکرات از همه نقدتر می‌نمود و از سوی دیگر به خاطر سیاه‌نمایی افراطی و به دور از انصاف علیه رقیب، خود پای میز مذاکره کاملا با دست خالی دیده می‌شد. ماجرای خلاف واقع خزانه خالی و تخطئه همه عملکردهای دولت قبلی و لزوم حذف شعار مرگ بر آمریکا و تعطیلی مراسم روز 13 آبان و... همه از این جمله بود. در واقع دولت با نامناسب‌ترین گارد پای میز مذاکرات رفت.
ژنو آخر دنیا نیست. یک ایستگاه بین راه است. ممکن است در مسیر مقصد، بین راه برای یک وعده ناهار توقف کنید و یک غذای بی‌کیفیت را با چند برابر قیمت به شما بفروشند که هم جیب شما را خالی کند و هم به سلامت شما آسیب بزند. بیانیه ژنو، با همه زحماتی که تیم مذاکره‌کننده متحمل شده‌اند، بیانیه خوبی نیست چون نه جامع است و نه مانع. امتیازهای نقدی را به غرب می‌دهد که توقف آن پس از 6 ماه می‌تواند به جنجال طرف مقابل- مانند سال 84- منجر شود اما در مقابل دو توقع اصلی ایران یعنی «تصریح بی‌شائبه بر حق غنی‌سازی ایران طبق ان‌پی‌تی» و «لغو یا کاهش تحریم‌های مالی و نفتی و بانکی» را برآورده نمی‌کند. در حقیقت نوعی قسط‌بندی برای تبادل نامتوازن امتیاز است و معلوم نیست 6 ماه بعد، ما باید کدام امتیاز جدید را بدهیم تا توافق تداوم یابد و مبلغ ناچیز دیگری مثلا در حد 4-5 میلیارد دلار دیگر- که هنوز اصل آن نیز مشخص نیست- آزاد شود. امتیازهایی که داده‌ شده به قول سولانا سخاوتمندانه و به قول دیوید آلبرایت حیرت‌انگیز است. کلید کنترل مکانیزم بیانیه در واقع به 5+1 واگذار شده حال آن که باید این توافق «موقتی» به ان‌پی‌تی برمی‌گشت و... بسیاری از نقدهای جدی کارشناسی دیگر که محل بحث این نوشتار نیست.
این همه را گفتیم تا از خود بپرسیم بر فرض ماندگاری توافق و عدم نقض آن از سوی آمریکا و غرب، 6 ماه دیگر کجا ایستاده‌ایم و چه باید کنیم؟ نقشه راه آمریکا و اروپا و صهیونیسم بین‌الملل روشن است. آنها می‌گویند یک خم ایران را نباید در حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ رها کرد. آنها- آنگونه که هفته‌نامه دی‌سایت آلمانی روایت کرد- معتقدند کاری را که در زمینه نابودی برنامه هسته‌ای و توقف پیشرفت ایران با گلوله و خرابکاری نشد، باید در حوزه فشار اقتصادی و توافق سیاسی عملی کرد. آنها می‌گویند چالش هسته‌ای بهانه‌ای برای فشار و مهندسی تغییر رویکرد و رفتار راهبردی جمهوری اسلامی است. آنها مدعی‌اند دولت جدید محصول فشار برای تسلیم است. دولت به عنوان پیشانی دفاع در خط مقدم ایران قبل از هر چیز باید از غرب توهم‌زدایی کند و فاصله خود با جریان تسلیم‌طلبی را هرچه پررنگ‌تر سازد. قرار شد و اقتضای خرد نیز همین است که دولت جدید حاوی نقاط قوت دولت قبلی منهای نقاط ضعف آن باشد. غیرعقلانی‌ترین اتفاق این است که خدای نکرده نقاط ضعف دولت قبلی در حوزه مدیریت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی رسوب کند و نقاط قوت آن مورد تخطئه و نفی قرار گیرد. اگر بگم‌بگم یک دولتمرد درباره چند شخص بی‌اخلاقی جلوه می‌کند، گفتن‌های یک دولتمرد دیگر در سیاه‌نمایی مطلق عملکرد 8 ساله قبل از خود، بی‌اخلاقی زیان‌بارتری است. مجادله برای کشوری که در معرض فشار و هجمه دشمنان است، سمّ است. ما به شهادت تاریخ پر از حماسه خود ایمان داریم که می‌توانیم از این پیچ نیز با موفقیت و پیروزی بگذریم، مشروط بر آن که چشم از انگشت اشاره قافله‌سالار برنداریم.

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* از مسئولان محترم دولت و تیم هسته‌ای درخواست می‌کنیم یادداشت کیهان «نه کلاهک نه کلاه» را دقیقا بخوانند و اگر پاسخی در مقابل استدلال کیهان دارند ارائه بدهند و اگر پاسخی در مقابل استدلال‌های منطقی و دقیق کیهان ندارند در حرکت خود تجدیدنظر کنند.
علی قدیمی و ده‌ها پیام مشابه
* وقتی فهرست تعهدات داده شده تیم هسته‌ای کشورمان به طرف غربی را در روزنامه خواندم بغض گلویم را گرفت.
7753---0916
* واقعاً از تعهدات داده شده تیم هسته‌ای کشورمان به آمریکایی‌ها نگران هستیم. اگر این روند به جایی برسد که غیرقابل برگشت باشد یا برگشت از آن هزینه سنگینی روی دوش نظام بگذارد تکلیف چیست و چه باید کرد.
میرزایی
* یک مسئول در جمهوری اسلامی چگونه می‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا را فردی باهوش و مؤدب قلمداد کند درحالی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، آمریکا در رأس استکبار جهانی قرار دارد و به چیزی جز فروپاشی نظام مقدس جمهوری اسلامی و یا تسلیم در برابر آمریکا نمی‌اندیشد. واقعاً برای چنین نگرشی متأسفم.
5044---0939
* به مسئولین دولتی عرض می‌کنم که تحریم فعلی که یک شبه به وجود نیامده از ابتدای پیروزی انقلاب بوده و البته بیشترین حجم آن در دولتهای نهم و دهم شکل گرفته است سزاوار نیست اینقدر در بوق و کرنا بدمیم که به داد ما برسید که از گرسنگی هلاک شدیم. تحریم‌ها بیش از 20درصد فشار به ما ندارند اگر براساس تدبیر جلوی ریخت و پاش‌ها و فسادها و هزینه‌های نابجا در بسیاری از امور گرفته شود مشکل حادی نخواهیم داشت. انتظار می‌رود مسئولین هیمنه نظام را بیشتر از مردم حفظ کنند و به مردم امیدواری دهند اظهار یأس و درماندگی در برابر دولت‌های استکباری که درحال فروپاشی هستند بسیار مایه تأسف است.
علیمردانی
* دولت ابتدا تکلیف خود با وزیرانش را روشن کند آقای رئیس‌جمهور در ارائه گزارش خود می‌گوید انبارها پر از کالا می‌باشد ولی آقای ترکان به نمایندگی از دولت صحبت از خالی بودن انبارها می‌کند. مردم مانده‌اند حرف چه کسی را قبول کنند. رئیس‌جمهور می‌گوید خزانه خالی است و وزیر اقتصاد می‌گوید 100میلیارد دلار در خزانه است.
4516---0912
* ممکن است کشورهای غربی بخواهند از نرمش ما در تعامل هسته‌ای در حل مسائل دیگری مثل سوریه سوء استفاده کنند باید هوشیار باشیم و گمان نکنیم خریدن لبخند رضایت بر لب غربی‌ها برای ما یک پیروزی است. اگر کوچکترین غفلتی در سوریه داشته باشیم شرمنده اهل بیت(ع) می‌شویم و برای ما هم خطر وجود دارد. ما نباید از مواضع خود کوتاه بیاییم. مسئله سوریه یک تهاجم خارجی به ماست. تروریست‌های خارجی با پول عربستان و نقشه اسرائیل در سوریه جنایت می‌کنند و چاره اساسی قلع و قمع تروریست‌های وارداتی است.
علی مهدوی‌پور
* اتحادیه اروپا با تحریم جدید خود علیه شرکت‌های ایرانی غیرقابل اعتماد بودن خویش را ثابت کرد. متأسفانه مقامات ما به جای اعتراض کار ناشایست اروپایی‌ها را توجیه می‌کنند.
1969---0936
* قابل پیش‌بینی بود که بعد از برنامه تلویزیونی شامگاه 5آذر و سیاه‌نمایی کاذب نسبت به اوضاع کشور، دشمنان وسوسه شوند و به تحریم‌های ظالمانه جدیدی روی آورند. تحریم 17 شرکت جدید ایرانی توسط اتحادیه اروپا در تاریخ 92/9/8 حاصل این اقدام پر از تدبیر و امید بود.
0499---0913
* روزنامه کیهان صدای عدالت است و در قلب عدالت‌طلبان جای دارد.
8158---0912
* آقای روحانی در گزارش صد روزه اظهار داشت گرانی‌ها را کاهش دادیم؟! قیمت‌ها تا عرش می‌رود سپس چند میلیمتر کاهش می‌یابد آن وقت می‌فرمایند قیمت‌ها را کاهش داده‌ایم.
3546---0939
* تعدادی از سناتورهای آمریکایی گفته‌اند: برای ما اهمیتی ندارد که در اثر تحریم‌های آمریکا بر ناوگان هوایی غیرنظامی ایران، چه تعداد ایرانی کشته یا مجروح می‌شوند. با وجود چنین تفکری در بین آمریکایی‌ها آیا می‌توان به آنان اعتماد کرد؟
6091---0915
* اگر خزانه خالی است و دولت قبل همه چیز را خراب کرده آقای روحانی ریاست محترم جمهوری چگونه قول می‌دهد به خرابی های زلزله برازجان در کمتر از سه هفته رسیدگی ‌کند.
1813---0935
* خدا وکیلی یک جانباز شیمیایی بیشتر برای این آب و خاک زحمت کشیده یا هنرپیشه‌ای که پس از اجرای برنامه‌های مبتذل زیرزمینی سرانجام به خارج فرار کرده و آنجا به دست دوستانش کشته شده است؟
2833---0913
* از دکه‌داران اصفهان هستم. پیام فرستادم که بگویم صادق‌ترین روزنامه کشور هستید.
6154---0913
* تمام این پروژه‌هایی که این روزها افتتاح می‌شود و در سیمای جمهوری اسلامی آنها را نشان می‌دهند حاصل زحمت‌های کشیده شده توسط دولت قبل است چقدر باید بی‌انصاف بود که این همه خدمات و سازندگی نادیده گرفته شود.
1668---0912
* آقای روحانی با شعار کنترل گرانی و حل این مشکل به قدرت رسید ولی در همان شروع کار دولت ایشان قیمت کنتور 75هزار تومانی به 800هزار تومان افزایش یافت.
2389---0914
* یک سال بیشتر است که برای دریافت بیمه عمر مادرمان که مادر شهید نیز می‌باشد به بیمه‌ دی مراجعه می‌کنیم ولی پول بیمه را پرداخت نمی‌کنند و هر روز یک مانعی جلوی پای ما می‌گذارند.
افشار کلانی
* آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم در ارائه گزارش 100 روزه خود یک طرفه به دادگاه رفت و مرتکب بی‌انصافی شد. مردم این نوع رفتار را دوست ندارند.
2686---0913
* از بصیرت‌افزایی کیهان حقیقتا تشکر می‌کنم . از دولت امید و تدبیر هم انتظار داریم دین مردم را ژله‌ای نکنند و به برطرف کردن عیب و نقص‌های دولت گذشته در مسکن مهر، پرداخت یارانه و ... اهتمام ورزد و با چابک‌سازی دولت به حل مشکلات جامعه بپردازد و هم و غم خود را مسائلی مثل قتل گروه سگ‌های زرد در آمریکا و... قرار ندهند.
جانباز ملکی‌نسب از بهشهر
* چرا وقتی وزیر خارجه دروغگو و خبیث انگلیس در عین فریبکار خواندن ایران اسلامی قصد توسعه روابط دارد مسئولین سیاست خارجی پاسخی مناسب به او نمی‌دهند و فقط به دنبال تبادل دیپلمات و کاردار هستند؟
کرم‌زاده- تهران
* قابل توجه مخالفین تابلوهای صداقت آمریکایی و جشنواره افق نو: اروپا هفده شرکت ایرانی را بعد از توافق ژنو تحریم کرد! واقعا باید چه کنیم که از ما راضی شوند؟
عباسی از تربت جام
پاسخ روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران
در پاسخ به مطلب مندرج روز یکشنبه مورخ 3آبان سال جاری در ستون «کیهان و خوانندگان» درمورد تعطیلی اداره ثبت از ساعت 14 به آگاهی می‌رساند: با عنایت به فعالیت و مأموریت گسترده ادارات ثبت خصوصاً ثبت یوسف‌آباد (شمالشرق)، کارکنان شریف و خدوم ثبت با رعایت دقت و اعمال سرعت و افزایش توان پاسخگویی به انبوه درخواست‌های ثبتی نه‌تنها در ساعات اداری مشغول انجام وظیفه‌اند بلکه قریب به اتفاق کارکنان خارج از ساعات اداری و حتی روزهای تعطیل به شهروندان گرامی خدمات ارایه می‌دهند. (مستندات مربوطه قابل ارائه است) باتوجه به سیستم ساعت حضور و غیاب همکاران ثبتی بلااستثناء بعد از ساعت16 اداره را ترک می‌کنند و بسته بودن درب اداره ثبت شمالشرق مورد تأیید نمی‌باشد.

 



گفت: آقای ظریف در دانشگاه تهران گفته است‌«نگویید غنی‌سازی در توافقنامه نیامده است»!
گفتم: بله! آمده است. ولی تاکید شده که سطح غنی‌سازی، میزان غنی‌سازی، محل انجام آن و تشخیص نیاز ایران به غنی‌سازی مشروط به موافقت کشورهای 1+5 است.
گفت: آقای قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه هم گفته است؛ اصلا توافقنامه‌ای بین ما و 1+5 امضاء نشده است!
گفتم: تا حالا که این همه درباره اهمیت این توافقنامه مانور می‌دادید و از آن با عنوان بزرگترین دستاورد هسته‌ای کشورمان یاد می‌کردید!
گفت: معلوم نیست مذاکره برای توافق بوده است یا واگذاری برگ‌های برنده به حریف؟!
گفتم: چه عرض کنم؟!... شخصی به یکی از اهالی محل گفت؛ برایم استخاره کن! طرف پرسید؛ نیت کرده‌ای؟ گفت؛ نیتش را هم خودت بکن!

 


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 ،18 و19 آذر ماه با نظارت کارشناسان آژانس در وین برگزار می‌شود.
مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره عزیمت کاردار غیرمقیم انگلستان به تهران در راس هیئتی گفت: شارما کاردار غیرمقیم انگلستان روز سه‌شنبه در راس هیئتی وارد ایران می‌شود و قرار است از اماکن دیپلماتیک و ساختمان‌های مربوط به انگلستان بازدید و ملاقات‌هایی را با مسئولان وزارت خارجه داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که سفارتخانه‌های دو کشور چه زمانی افتتاح می‌شود افزود: روندی که در خصوص مناسبات ایران و انگلستان مورد تفاهم قرار گرفته مبنی بر این است که اقدامات گام به گام و مرحله‌ای انجام شود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده در روزنامه العرب در خصوص اینکه ایران و انگلیس روابط خود را به زودی عادی خواهند کرد و لندن طرحی درباره بحران سوریه دارد که درباره آن با ایران رایزنی کرده است، گفت: مطالب روزنامه العرب خبرسازی است که آن را تایید نمی‌کنیم، ایران و انگلستان تلاش دارند گام به گام و تدریجی مناسبات را از سر بگیرند.
وی همچنین ابراز داشت که حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد و درباره پیمان امنیتی کابل و واشنگتن این موضوع را موضوع داخلی افغانستان برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران امضا و تصویب این پیمان امنیتی را برای منافع و مصالح درازمدت ملت و دولت افغانستان مفید نمی‌داند و معتقد است که امضای این پیمان و اجرای آن تاثیرات منفی بر روند موضوعات منطقه‌ای دارد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، افخم درباره مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 اظهار داشت: این مذاکرات روزهای 18 و 19 آذر ماه در وین برگزار می‌شود و مدیران و کارشناسان آژانس که وظیفه نظارت بر اجرای تفاهمات هسته‌ای را دارند به‌عنوان ناظر در این نشست شرکت می‌کنند.
وی این مذاکرات را به منظور آماده‌سازی و اجرای برنامه اقدام مشترک برشمرد و افزود: یکی از اهداف مهم حضور آژانس به عنوان ناظر در این نشست این است که فهم دقیق و درستی از تفاهمنامه پیدا کند.
افخم با تاکید بر اینکه تمام اعضا باید برای اجرای این تفاهمنامه آمادگی کامل داشته باشند گفت: لازم است که گروه کارشناسی ایران و 1+5 دیدارهایی را داشته باشند.
وی درباره نشست ژنو 2 تصریح کرد: حضور ما در ژنو 2 بدون تعیین پیش شرط است و اگر مایل است جمهوری اسلامی در این نشست شرکت کند اعلام پیش‌شرط معنایی ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره حضور ایران در اجلاس امنیتی منامه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این اجلاس دعوت و دعوتنامه نیز ارسال شده است، عنوان کرد: محمدکاظم سجادپور مشاور وزیر خارجه در این اجلاس شرکت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سفر ظریف به عربستان در زمانبندی خود انجام می‌شود و در دستور کار قرار دارد، درباره سفر ظریف به دیگر کشورهای منطقه نیز عنوان کرد که فعلاً در این زمینه سفری در دستور کار قرار ندارد.
افخم در پایان، خبر منتشر شده مبنی بر سفر اوباما به ایران را ساختگی خواند و درباره اظهارات منتشر شده به نقل از وزیر خارجه عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد: اظهارنظری به صورت رسمی از وزیر خارجه عربستان نداشتیم.

 


سخنگوی کاترین اشتون گفت که رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از آن آغاز می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات ایران در چارچوب توافق ژنو را تایید کند، با این وجود طرح لازم برای رفع تحریم‌‌ها در بروکسل آماده است.
مایکل مان، در گفت‌وگو با رادیو فردا با اعلام این مطلب، درباره تاریخ اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، برای برگزاری مذاکرات کارشناسان تهران و گروه 1+5 در وین برای اجرایی شدن توافق ژنو گفت: ابتدا اجازه دهید تاکید کنم که ما هنوز دقیقا نگفتیم که روزهای 18 و 19 (آذر) به طور مشخص مذاکره خواهیم کرد. اما در آن هفته، قرار است که مذاکرات فنی بین نمایندگان 6 کشور، ایران و آژانس برگزار شود.
این مذاکرات در سطح کارشناسان برای بررسی نحوه به اجرا در آوردن توافق ژنو انجام خواهد شد. همچنین باید زمان دقیق برای اجرایی شدن این توافق مشخص شود، و به عبارت دیگر باید بین طرفین هماهنگی دقیق و لازم انجام شود که چگونه «برنامه اقدام مشترک» را اجرایی خواهیم کرد.
وی افزود: همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در جریان اقدامات به طور دقیق باشد تا بتواند برای بازرسی و راستی‌آزمایی اقدام کند. در نتیجه یک روند طبیعی در ادامه مذاکرات است.
سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است که در راستای برنامه اقدام مشترک، طرفین با چه اقداماتی شروع می‌کنند و پیش می‌روند؟ نیز گفت: مشخص است که باید در این زمینه گفت‌وگو شود. اما آنچه باید اتفاق بیفتد این است که ایران باید آنچه در ژنو بر سر آن توافق شده را اجرا کنند. این اقدامات باید تحت نظارت آژانس انجام شود و توسط این نهاد تایید شود. این اقدام اول است. و پس از اینکه تایید شد و آژانس این تاییدیه را به ما منتقل کرد،‌ ما باید در راستای توافقی که کردیم، اقدام کنیم. اقداماتی که به طور مشخص شامل تعلیق موقت تحریم‌‌ها می‌شود. ما در بروکسل، از سوی کشورهای اروپایی،‌ مطمئناً طرح قانونی را که برای این قدم لازم است از پیش آماده می‌کنیم تا به محض اینکه تاییدیه آژانس درباره اقدامات ایران را دریافت کردیم، بتوانیم در راستای رفع تحریم‌‌ها قدم برداریم.

 


دبیرکل سازمان ملل طی اظهاراتی بر لزوم شرکت ایران در کنفرانس ژنو2 برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.
به گزارش سایت سازمان ملل، «بان کی‌ مون» خاطرنشان کرد: من تصمیم خود را در مورد فهرست کشورهایی که در کنفرانس ژنو2 در تاریخ 22 ژانویه شرکت می‌کنند گرفته‌ام و ایران نیز باید در این کنفرانس حضور داشته باشد.
دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: این فهرست در تاریخ 20 ژانویه (30 دی) در مذاکراتی که میان نمایندگانی از روسیه، آمریکا و سازمان ملل برگزار می‌شود به تصویب می‌رسد.
بان کی مون در پایان تاکید کرد: من و اخضر ابراهیمی معتقدیم که ایران باید در کنفرانس ژنو2 حضور داشته باشد.
کنفرانس بین‌المللی ژنو2 درباره بحران سوریه قرار است دوم بهمن ماه در شهر ژنو برگزار شود.

 


وزیر راه و شهرسازی فقط به نفی و تخطئه طرح‌های دولت قبلی می‌پردازد و در عین حال به آزادسازی قیمت‌ها می‌اندیشد.
شبکه خبر دانشجو در این باره نوشت: عباس آخوندی اعتقادی به هیچ یک از طرح‌های دولت قبلی شامل مسکن مهر، مسکن ویژه، کنترل بازار، ورود دولت به بخش مسکن و... ندارد و این بسیار قابل تأمل است. وی در بیشتر مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود از واژه اعتقاد استفاده کرده و گفته است که به این طرح‌ها اعتقاد ندارم. به عنوان نمونه درباره مسکن مهر می‌گوید، اعتقادی به ادامه مسکن مهر و مسکن ویژه تهران ندارم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، همان واحدهای در حال ساخت است که تکمیل و واگذار کنیم. او در این گزارش می‌افزاید: توقف ثبت‌نام مسکن مهر مهمترین مسئله و اقدام آخوندی در صد روز اول وزارت وی بوده است. طرحی که به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کمک شایانی کرده بود و آرزوی بسیاری را که حتی خواب خانه‌دار شدن را نیز نمی‌دیدند جامه عمل پوشاند اگرچه با ایراداتی نیز روبرو بوده است.
تورم‌زا بودن مسکن مهر و عامل تورم کنونی مهمترین دلایل آخوندی برای توقف مسکن مهر بوده است. وی در این باره می‌گوید «باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از آنها بپرسیم که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر را! ایشان اینگونه القا کرده که تمامی تورم کنونی حاصل از اجرای مسکن مهر بوده است این در حالی است که در جای دیگر وزیری دیگر هدفمندی یارانه‌ها را عامل اصلی تورم می‌داند و وزیری دیگر نیز تحریم‌ها را از عوامل تورم و رکود فعلی می‌داند.
وزیر راه و شهرسازی در موضوع خانه‌دار شدن مردم آخوندی معتقد است که نقش بانک‌ها باید در این میان افزایش یابد. وی می‌گوید در حال حاضر کمتر از 20 درصد قیمت واحد مسکونی توسط بانک‌ها تأمین می‌شود که باید تا 70 درصد افزایش یابد اما نه توسط منابع بانک مرکزی بلکه توسط منابع بانک‌ها که آنهم از سپرده‌های مردمی تشکیل شده است.
شبکه خبر دانشجو در ادامه این گزارش خاطرنشان می‌کند: در طرحی که به گفته مشاوران و شخص وزیر قرار است جایگزین مسکن مهر شود تنها سالانه یکصد هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود در حالی که نیاز کشور دو میلیون واحد در سال است. این طرح که از سوی اعضای وزارتخانه مسکن اجتماعی نامیده شده است واحدهایی 40 تا 60 متری را عرضه می‌کند از نظر وزیر و مشاوران وی باقی نیاز مسکن باید از طریق سپرده‌های مردمی و بانک‌ها تأمین شود و نیازی به دخالت دولت ندارد. در بخش‌های دیگر زیر مجموعه این وزارتخانه آخوندی عملکرد در خور توجهی نداشته است. در بخش حمل و نقل نیز آزادسازی نرخ‌های جابجایی مسافر اصلی‌ترین مقوله مورد توجه وزیر راه بوده است. او از همان ابتدا یکی از برنامه‌های کاری خود را توسعه رقابت و آزادسازی با برنامه بازار حمل و نقل عنوان کرده بود. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین پروژه‌ای که فعلاً وزیر راه و شهرسازی بر آن تمرکز و حتی اصرار دارد آزادسازی نرخ‌ها در انواع مدل‌های حمل و نقل بار و مسافر بخصوص با اولویت زمانی بخش حمل و نقل هوایی است.

 


مشاور رئیس‌جمهور می‌‌گوید اگر غرور و تفرق اصلاح‌طلبان اجازه می‌داد روحانی سال 84 رئیس‌جمهور شده بود.
علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در مصاحبه با جام‌ جم می‌گوید حسن روحانی می‌توانست جایگزین خاتمی شود. پیشنهادی که گویا در ایام انتخابات سال 84 هم مطرح شده، اما علی یونسی می‌گوید «تفرق و غرور اصلاح‌طلبان» باعث شده تا اجرایی نشود.
وی مجموع آرای اصلاح‌طلبان در سال 84 را بیشتر از اصولگرایان خوانده و نتیجه گرفته که بدفهمی اصلاح‌طلبان از شرایط موجود باعث پیروزی محمود احمدی‌‌نژاد در انتخابات آن سال شده است!
زمزمه نامزدی روحانی در سال 84 مطرح بود اما نامزدی هاشمی از یک سو و به میدان آمدن اصلاح‌طلبانی چون مصطفی معین (نامزد مشارکت)، مهدی کروبی، مهرعلیزاده و... عملا باعث منتفی شدن نامزدی روحانی در آن سال شد.
دکتر حسن روحانی در انتخابات خرداد امسال با 7/50 درصد آرا و حدود 18 میلیون رای به ریاست جمهوری انتخاب شد. محمدرضا عارف رقیب وی در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی با فشار طیفی از اصلاح‌طلبان مجبور به انصراف شد هرچند که طیفی دیگر از اصلاح‌طلبان همچنان قائل به نامزدی وی و انصراف روحانی بودند.

 


مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در واکنش به نامه احمدی‌نژاد در دعوت به مناظره گفت پیش از این دولت درگیر بگم بگم‌ها و بگو بگوها بوده اما دولت یازدهم به دنبال رفع مشکلات و درمان دردهای ملت است.
در پی اظهارات حسن روحانی در گزارش 100 روز عملکرد دولت که غالباً تخطئه و سیاه‌نمایی علیه دولت سابق بود، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خواستار مناظره شد تا حقایق روشن شود. اکبر ترکان از مشاورین روحانی در واکنش گفته که احمدی‌نژاد در سطح روحانی نیست(!) اما این مناظره مشروط به صداقت احمدی‌نژاد ممکن است. اما محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای روحانی می‌گوید مردم به اندازه کافی دست به گریبان مشکلات متعدد هستند و نباید با چنین اقداماتی ذهن مردم را درگیر کرد.
صادق می‌افزاید: انتشار چنین نامه‌ای جز زمینه‌سازی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌ها معنی دیگری ندارد.
وی توضیح نداد که اگر ذهن مردم را نباید درگیر کرد، پس چرا دولت اصرار دارد به جای ارائه گزارش عملکرد که خود وعده آن را داده بود، به نفی یک سویه عملکرد 8 ساله دولت قبلی می‌پردازد و خود شروع کننده یک جنجال بی‌سرانجام دیگر برای مردم است.
انتشار اظهارات محمدرضا صادق با واکنش مخاطبان در رسانه‌ها و سایت‌ها مواجه شد. از جمله در برخی کامنت‌های خبر اظهارات وی در سایت جهان نیوز می‌خوانیم: جناب آقای مشاور! تخریب دولت قبلی چه دردی از دردهای مردم دوا می‌کند؟/ کم آوردند زبان به فحاشی گشودند/ اگه اینطوریه چرا آقای روحانی در اولین گزارش، 35 دقیقه در مورد دولت قبلی بگم بگم کرد؟/ آقای صادق مردم منتظر گزارش عملکرد دولت محترم بودند نه سیاه‌نمایی و یک سری گزارش‌های نادرست/ نشانه‌های جازدن در مناظره یکی یکی داره ظاهر میشه/ از گزارش 100 روزه‌شان پیدا بود که همش بگم بگم بود/ چرا دردی دوا نمیکنه! بالاخره ما میفهمیم این دولت تا کی میتونه برای سرپوش بر وعده‌های توخالیش دولت قبلی را متهم کنه! تا کی قراره ما بگیم قیمت‌ها داره میره بالا اینا بگن دولت قبلی ال و بل!/ ای بابا فعلاً که روحانی بگم بگم راه انداخته... تازه اونم بگم بگم‌های خلاف واقع/ روحانی و تیمش باید دست از تخریب دولت گذشته بردارن و به فکر کارهای خودشون باشن خود حرفهای آقای صادق هم نوعی تخریبه/ جناب صادق!!!!! شب دراز است و قلندر بیدار. شما روز 100 شروع به گفتن گفتن کردید!!! عجبا از روی سیاهی زمانه/ درمان دردها؟ دکتر آمد به ملاقاتم و رنجورم کرد رفت تا سرمه به چشمم بکشد کورم کرد.../ محمدرضا صادق مشاور رئیس جمهور گفت: «در شرایط کنونی نگاشتن این نامه دردی را از کشور دوا نمی‌کند.» بله کاملاً درست است! در شرایط کنونی فقط تخریب اقدامات هشت ساله دولت قبل «دردها» را «دوا» می‌کند!/

 


پس از مخالفت رئیس دانشگاه تهران، وزارت کشور هم با درخواست انجمن موسوم به اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برای دعوت از محمد خاتمی برای سخنرانی در مراسم 16 آذر مخالفت کرده است.
«ندای انقلاب» با درج این خبر در ستون شنیده‌های خود نوشت: گفته شده این انجمن درصدد دعوت از هاشمی‌رفسنجانی و یا [...] برای سخنرانی در مراسم روز دانشجو است که تاکنون با مخالفت آنها مواجه شده است. از فرجی دانا و توفیقی نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده که فرجی‌دانا با توجه به سؤالی که قرار است در صحن مجلس از وی شود حضور در این برنامه را رد کرده اما توفیقی برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کرده است.
خاتمی 16 آذر سال 1383 از سوی افراطیون دفتر تحکیم در دانشکده فنی دانشگاه تهران هو شد و همان جا با صدای بلند گفت کاری نکنید که بگویم بیرون‌تان کنند. او همچنین با صورتی برافروخته گفته بود از اردوگاه اصلاح‌طلبان صدای دشمن به گوش می‌رسد. اما خود خاتمی چند سال بعد در فتنه سال 88 بازیچه دشمنان شد. برخی از عناصر نفوذی در انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم پس از نقش‌آفرینی در فتنه‌های 78 و 88 از کشور گریختند.
ندای انقلاب همچنین خبر داده است: شنیده شده یکی از دلایل برکناری محتمل دکتر فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران مخالفت وی با حضور محمد خاتمی برای حضور در مراسم 16 آذر امسال است.
مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به توفیقی و میلی‌منفرد به خاطر نقش‌آفرینی در فتنه 88 رای اعتماد نداد اما حسن‌ظن و اعتماد نمایندگان به گزینه فرجی‌دانا مانع از آن نشد که فرجی‌دانا از این دو و برخی عناصر مسئله‌دار دیگر برای تصدی کارهای اجرایی دعوت نکند. وزارت اطلاعات اعلام کرده به استعلام برخی از این منسوبان وزارت علوم نظر منفی داده و درباره برخی دیگر اصلاً استعلام صورت نگرفته است.
فتنه و آشوبگری سرویس‌های جاسوسی بیگانه در سال 1378 از کوی دانشگاه تهران کلید خورد هر چند که برخی نشریات زنجیره‌ای، وزارت کشور وقت، شماری از احزاب تندرو و برخی مسئولان وزارت علوم نقش تقویت‌کننده و تحریک‌کننده را داشتند.

 


یک روزنامه آمریکایی سرنوشت پیروزی یا شکست سیاست خارجی دولت اوباما را در گرو سرانجام توافق هسته‌ای با ایران توصیف کرد.
دیوید سانجر در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: از دیدگاه صاحب‌نظران سیاسی و استراتژیست‌ها، موفقیت در پایان کار توافق هسته‌ای ایران، دستاورد مهم و یا شکست سیاست خارجی «اوباما» ارزیابی خواهد شد. همه مقدمات لازم کار در آمریکا برای گفت‌وگو با ایران از دو سال پیش با آماده کردن ذهن افکار عمومی و ایجاد کانال‌های ارتباطی پشت پرده آغاز شد. انتخاب حسن روحانی هم نقش تعیین کننده در این چالش دشوار داشت. کانال محرمانه برای مذاکره با ایرانی‌ها را «ویلیام برنز» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا از طریق عمان راه‌اندازی و هدایت کرد.
نیویورک تایمز با اشاره به خباثت‌های رئیس جمهور آمریکا می‌نویسد: اوباما از سال 2009 در جریان جزئیات تأسیسات هسته‌ای ایران قرار داشت. در همان سال بود که او مجوز خرابکاری سایبری در این تأسیسات را صادر کرد و به موازات آن قانون تحریم‌ها علیه ایران هم در دولت آمریکا به تصویب رسید با این هدف که این تلاش‌ها ایران را وادار به نشستن پشت میز مذاکره نماید.
این روزنامه با اشاره به نقش معاون وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات می‌نویسد: شرمن ظرف مهلت شش ماهه توافق موقت موظف است با بروز رفتاری ملایم با ایران، این کشور را متقاعد سازد زیرساختهای هسته‌ای‌اش که چندین میلیارد دلار هزینه آن کرده است را منهدم سازد و فراتر از یک تعلیق ساخته با محدودیت‌های مهم کنار بیاید. سناتور جمهوریخواه «مارک کرک» از ایالت «ایلینویز» در این باره می‌گوید «باید سیاستی اتخاذ شود تا تضمین داده شود ماجرای هسته‌ای کره شمالی بار دیگر تکرار نخواهد شد.» اما شرمن، ایران را با کره شمالی قابل مقایسه نمی‌داند. شرمن می‌گوید آمریکا می‌کوشد با حذف بخشی از تحریم‌ها موجبات رضایت خاطر طبقه متوسط و ایرانی را فراهم کند که بتوانند به خارج سفر کنند و جهان را ببینند(!) این اهرم درباره کره شمالی که در جهان منزوی بود وجود نداشت.
نیویورک تایمز اضافه کرد: اهتمام دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا این است که جویا شوند میزان اختیارات ظریف در پرونده تا چه حد است. شرمن هم گفته است که فقط قصد آزمودن ظریف را دارد. او می‌افزاید «ظریف مجذوب کننده است اما من هم ساده لوح نیستم و به گفته رئیس جمهور به دیپلماسی فرصت کار داده‌ام.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10