(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13 آذر 1392 - شماره 20656

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
تایید گزارش قبلی کیهان
میدل ایست: آمریکا نشان داد
به توافق ژنو پایبند نیست
در پرتو وحی
کوتاه از ایران
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور: ناوگان هوایی کشور نیاز به نوسازی دارد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور: 77 هزار میلیارد تومان معوقات بانک‌های کشور را وصول می‌کنیم
یکشنبه هفته آینده
تعدادی از شهدای دفاع مقدس به ایران تحویل می‌شود
رونمایی از قرآن کریم ویژه نابینایان در مشهد
رئیس کمیته انرژی اتمی مجلس اعلام کرد
مذاکره ایران و روسیه برای ساخت 2 نیروگاه اتمی جدید
وزیر نفت خبر داد
افزایش ظرفیت تولید و پالایش گاز پارس‌جنوبی به 25 میلیون متر مکعب
اعلام آمادگی اداره ارشاد کرمانشاه برای بیمه احمد عزیزی
به دنبال اعتراض کارگران
کارخانه کشت و صنعت کارون شوشتر تعطیل شد
اخبار ادبی و هنری
تسلیت رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت مادر 3 شهید دفاع مقدس
ایران محور گفت‌وگوهای کری و نتانیاهو
دولت آلمان: سفر یوشکا فیشر به تهران شخصی است
رئيس سازمان حج و زيارت خبر داد
تكميل ۶۰ درصد ظرفيت كاروان‌هاي عمره مفرده
ثبت‌نام کنکور 93 از 16 آذر
ظریف در دانشگاه تهران: نگویید در سند به غنی‌سازی اشاره‌ای نشده است !
ظریف: کشورهای حاشیه خلیج فارس آماده گسترش روابط با ایران هستند
توضیحات تازه هیگ در مورد روابط ایران و انگلیس
آغاز حرکت کاروان پیاده امام حسین(ع) به کربلای معلی
   


استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره): ما باید به جهان نشان دهیم جهان‌بینی اسلامی نه با جهان‌بینی غرب منطبق است و نه با جهان‌بینی شرق و به هیچ‌کدامشان وابسته نیست.

 


سرویس سیاسی -
در حالی که 10 روز از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 در ژنو می‌گذرد اما بازتاب این توافق در رسانه‌های خارجی ادامه دارد.
این رسانه‌ها هرکدام در خطوط خبری - تحلیلی خود به ابعاد توافق‌نامه ژنو می‌پردازند و تلاش می‌کنند تفسیر و تحلیل خود را در فضای رسانه‌ای پمپاژ نمایند.
در این میان پایگاه خبری و تحلیلی میدل‌ایست آنلاین در گزارشی بر عهدشکنی آمریکایی‌ها بعد از توافق‌نامه ژنو اذعان کرده و می‌نویسد آمریکا تنها ظرف چند ساعت نشان داد که به توافق ژنو متعهد و پایبند نیست.
این اذعان از سوی یک رسانه غربی در حالی است که کیهان روز بعد از توافق - 4 آذر 92 - تیتر اول خود را بدین موضوع اختصاص داد و طی گزارشی با انعکاس مواضع مقامات آمریکایی نوشت: «آمریکا قابل اعتماد نبود، توافق ژنو یک ساعت دوام آورد».
میدل‌ایست آنلاین در مقاله‌ای تحلیلی تحت عنوان «توافق تهران برای شکست طراحی شد» به قلم گرت پورتر کارشناس مسائل امنیت ملی آمریکا می‌نویسد: دولت باراک اوباما خود را در برابر توافق نهایی با ایران، متعهد نمی‌داند و تمایلی به تبدیل توافق موقت ژنو به توافقنامه نهایی ندارد و این توافقنامه طوری طراحی شده که به نتیجه نرسد.
این مقاله با بیان اینکه توافقنامه «گام اول» که هفته گذشته بین ایران و آمریکا در ژنو منعقد شد قرار است طی شش ماه آینده به «حل و فصل جامع» مسئله برنامه هسته‌ای ایران منجر شود، هرچند که به مسئله دوم (توافقنامه نهایی) کمتر توجه می‌شود می‌افزاید: اما با گذشت تنها چند ساعت از امضای توافقنامه، نشانه‌هایی از طرف مقامات ارشد آمریکا وجود داشت که نشان می‌داد دولت اوباما به نتیجه توافقنامه نهایی که بر اساس آن همه تحریم‌ها باید کاملا لغو شود، به‌طور کامل متعهد و پایبند نیست. ظاهرا با وجود تمام همکاری‌های ایران، دولت باراک اوباما نظر دیگری در مورد چنین توافقنامه‌ای دارد.
نشانه‌های غیرقابل اعتماد بودن
دولت اوباما
این پایگاه تحلیلی ادامه می‌دهد: شاید اقدامات ایران برای اطمینان خاطر دادن به غرب باعث افزایش این امیدواری در بخشی از مقامات ارشد دولت اوباما شده که ایالات متحده می‌تواند بدون تسلیم برگ برنده خود یعنی لغو تحریم‌های سنگین بخش نفتی و بانکی، به هدف خود که همان کاهش توان هسته‌ای ایران است دست یابد.
نشانه‌های نامطمئن بودن دولت اوباما برای توافقنامه نهایی در تله کنفرانس مقامات آمریکایی در آخرین ساعات روز شنبه (ساعاتی قبل از امضای توافقنامه) مشخص شد. این مقامات به جای این که بگویند «چگونه» می‌توان به توافق نهایی رسید، مکررا عنوان می‌کردند مسئله این است که «آیا» چنین توافقی می‌تواند وجود داشته باشد.
یکی از این مقامات مدعی شد:‌«چیزی که ما در طول شش ماه آینده با ایران و شرکایمان در گروه 1+5 بحث خواهیم کرد این است که آیا راه‌حل فراگیر مورد توافقی می‌تواند وجود داشته باشد که به ما اطمینان بدهد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.
همان مقام آمریکایی آن اظهارات را بدین‌گونه تکمیل کرد که «در توافقنامه نهایی ما حق‌ غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت نمی‌شناسیم.»
بعد در همان کنفرانس یک مقام ارشد دیگر همان نکته را با کلماتی متفاوت تکرار کرد. او گفت «چیزی که شش ماه آینده مشخص خواهد کرد این است که آیا توافقنامه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد که به ما اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»
در طول این تله کنفرانس این مقامات آمریکایی سه بار دیگر به مذاکرات «راه‌حل جامع» به‌عنوان یک سؤال «انتها باز» اشاره کردند تا یک هدف سیاست آمریکا.
یکی از مقامات گفت «ما خواهیم دید آیا می‌توانیم به یک توافق نهایی برسیم که به ایران امکان بدهد انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشد.»
دست و پنجه با قطعنامه‌های شورای امنیت!
کسانی که در کنفرانس، پس زمینه این اظهارات را به دقت تدوین و فرموله کردند راه تشخیص این که چه ساز وکارهایی تضمین‌های لازم برای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را فراهم می‌آورند را منعکس نکردند. جان‌کری در کنفرانس مطبوعاتی ژنو گفت «مردم، اثبات صلح‌آمیز بودن سخت نیست البته اگر بخواهید چنین کاری را بکنید.
اظهارات انجام شده در تله کنفرانس نشان می‌دهد که درشش ماه آینده ایران مجبور است با قطعنامه‌های شورای امنیت- که از ایران می‌خواهد تمام برنامه غنی‌سازی خود و همچنین راکتور آب‌سنگین اراک را متوقف کند- دست و پنجه نرم کند.
به همین ترتیب مقامات ناشناس گفتند «ایران باید به تمام تعهدات خود در قبال ان‌پی‌تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد.»
این اظهارات نشان می‌دهد که دولت اوباما بر توقف کامل غنی‌سازی- حداقل به صورت موقت- و توقف فعالیت رآکتور آب سنگین اراک اصرار خواهند ورزید.
اما متن اصلی توافقنامه روز یکشنبه (هفته گذشته) می‌گوید هم ایران و هم گروه 1+5 برای «حصول نتیجه و اجرای اقدامات متقابل در آینده نزدیک مسئول هستند» که به اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن بررسی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل اشاره دارد.
ایران اعتمادسازی کرد
ولی طرف مقابل...
ایران با توقف و حتی بازگشت نسبی در برنامه هسته‌ای‌اش و دادن اجازه بازدید روزانه به بازرسان آژانس اراده خود را برای تحقق توافقنامه نهایی نشان داده است. اما باراک اوباما ظاهراً در این مورد چندان مصمم به نظر نمی‌رسد.
اواسط اکتبر بلومبرگ در گزارشی به قلم جفری گلدبرگ نوشت کاخ سفید، وزارت خارجه و خزانه‌داری با طرح پیشنهاد مارک دوبوویتز- مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که با اوباما برای تحمیل تحریم‌هایی به منظور کاهش درآمد نفتی ایران لابی کرد- ابراز علاقه کرده‌اند.
طرح پیشنهادی «مارک دوبوویتز» این بود که در ازای مصالحه‌های شفافی که توانمندی هسته‌ای ایران را می‌کاهد به ایران اجازه دسترسی به بخشی از پول بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی داده شود.
قبلاً نیز در مذاکرات انجام شده برای دستیابی به یک توافق جامع ایران نهایت همکاری را داشته اما طرفهای غربی چندان پایبند به این توافقات نبوده‌اند.
در توافق 15 نوامبر سال 2004 پاریس، با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان، ایران با ادامه تعلیق داوطلبانه برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود بود، موافقت کرده بود.
اما وقتی که اروپاییان در مارس سال 2005 با پیشنهاد توافق فراگیر ایران موافقت نکردند و به نوعی حسن‌نیت ایران را نادیده گرفتند، ایران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان داد.
میدل ایست آنلاین نتیجه می‌گیرد: ایالات متحده سال‌های طولانی در سیاست قهری خود در قبال ایران به قدرت نظامی‌اش متکی بوده است و تهدید حمله به ایران را برگ برنده خود می‌داند. اما در زمان جورج بوش این تهدیدات اعتبار خود را از دست داد زیرا مشخص شد ارتش آمریکا با هرگونه جنگی علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای مخالف بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پایان این مقاله آمده است؛ مقامات دولت آمریکا اکنون به نحوی عمل می‌کنند که گویی آنها معتقدند تحریم‌ها برگ برنده دیپلماتیک آنها است و به مراتب موثرتر از «گزینه نظامی» است. اظهارات انجام شده توسط مقامات ارشد آمریکا نشان می‌دهد که آنها امیدوارند مذاکرات به نتیجه نهایی و قطعی نرسد.


 


تلف‌کنندگان وقت مردم
عذاب می‌شوند
قرآن کریم :
و بعضی از مردم، سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی (با انواع و اقسام سرگرمی‌های مضر) از راه خدا گمراه کنند.
و آیات الهی را به استهزاء بگیرند!
برای آنها عذابی خوارکننده و ذلت‌آور است.
سوره لقمان
آیه 6

 


برگزاری سالگرد ارتحال آیت‌الله خرم‌‌آبادی
قم - ایرنا: مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله «قاضی خرم‌آبادی» بنیانگذار و رئیس فقید دانشگاه قم، در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد.مرحوم آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی در سال 1306 شمسی در خانواده‌ای مذهبی در خرم‌آباد متولد شد.
وی از نخستین گروه طلاب خرم‌آباد بود که برای فراگیری علوم دینی به حوزه علمیه قم رفت. این مرحوم از شاگردان امام خمینی و مرحوم آیت‌الله کمالوند و دیگر مراجع و علمای فرزانه قم بود.
راه‌اندازی ایستگاه مطالعه
بیرجند - فارس: مدیر کل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تعداد 4 میلیون و 500 هزار کتاب از طریق ایستگاه‌های مطالعه کشور در اختیار مردم قرار گرفته است.
ابراهیم شمشیری افزود: مهم‌ترین برنامه امسال نهاد کتابخانه‌های کشور راه‌اندازی و گسترش ایستگاه‌های مطالعه است که تاکنون 600 ایستگاه راه‌اندازی شده و تا پایان سال به یکهزار ایستگاه افزایش خواهد یافت.وی هدف از راه‌اندازی ایستگاه‌‌های مطالعه را آوردن کتاب و مطالعه به فضای عمومی جامعه بیان کرد و گفت: در این سازه‌ها 15 نوع کتاب در حوزه‌های دین، ادبیات، علوم و فنون و کودکان و نوجوانان بر اساس رده‌های سنی مختلف قرار دارد.
کاهش واردات
تبریز - خبرنگار کیهان: در هفت ماه امسال 24 میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش نشان می‌دهد.رئیس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در 7 ماه سال قبل رقم واردات بالغ بر 32 میلیارد دلار بود.
محمدجعفر عظمایی در جمع تعدادی از مدیران اقتصادی استان افزود: به دلیل تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز و بیمه و نیز حمل و نقل، در صادرات غیرنفتی نیز 10 درصد کاهش وجود دارد.وی تصریح کرد: در 7 ماه ا مسال 17 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته است.
تشییع پیکر دو شهید
ارومیه - فارس: با حضور مردم ارومیه و مسئولان آذربایجان‌غربی، صبح دیروز پیکر پاک دو بسیجی شهید به نام‌های امیر اروج‌زاده و سجاد محمدی در ارومیه تشییع و در قطعه گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.این دو بسیجی در حین انجام ماموریت در ارتفاعات ارومیه به دلیل سقوط بهمن به فیض شهادت نائل شدند.
تاسیس خانه تجارت در عراق
کرمان - فارس: نماینده گروه تجاری اربیل عراق خواستار تاسیس خانه تجارت ایران در عراق شد.
حسن لزگین بهزاد دیروز در همایش انجمن صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان و گروه تجاری استان اربیل عراق اظهار داشت: ما احداث خانه تجارت ایران در عراق را پیشنهاد دادیم تا مرکزی برای معرفی صنایع دستی، گردشگری و ظرفیت‌های ایران در عراق وجود داشته باشد.وی عنوان کرد: ما باید مرزها را در زمینه اقتصادی بشکنیم و ارتباط برد برد بین دو طرف برقرار باشد.لزگین بهزاد خواستار مشارکت ایران در بهره‌برداری از معادن کردستان عراق شد.
ایجاد منطقه آزاد تجاری
سوادکوه - فارس: عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با اشاره به دیدار اعضای این مجمع با رئیس‌جمهور، گفت: به رئیس‌جمهور پیشنهاد کردم که مازندران منطقه آزاد تجاری اعلام شود تا امکان توسعه استان از درون مورد توجه قرار گیرد.سیدهادی حسینی افزود: در جریان ملاقات با رئیس‌جمهور، مهار آب‌های سطحی، زهکشی‌ زمین‌های کشاورزی، توسعه راه‌های ارتباطی، اتصال راه‌آهن مازندران به خراسان از جمله موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت.

 


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: میانگین سن ناوگان هوایی ایران در حال حاضر بالای 15 تا 20 سال است و باید نوسازی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد رسولی‌نژاد صبح دیروز در جریان بازدید از فرودگاه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع کارکنان این فرودگاه از نیاز کشور به نوسازی ناوگان هوایی خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر علی‌رغم سن بالای ناوگان هوایی، ایمنی و استاندارد همه پروازها با دقت زیادی رعایت می‌شود.
وی از در دست اجرا بودن طرح توسعه فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت: ایمنی، امنیت و توسعه پایدار از رویکرد ما در شرکت فرودگاه‌ها است و مردم مطمئن باشند تا زمانی که استانداردها نباشد، هیچ هواپیمایی از فرودگاه‌های کشور بلند نمی‌شود و هواپیمایی نیز در باند فرودگاه‌های کشور به زمین نمی‌نشیند.
وی با ابراز امیدواری در نتیجه‌بخش بودن مکاتبات ایران با کشورهایی که از دادن قطعات و تجهیزات لازم به فرودگاه‌های کشور خودداری می‌کردند، یادآور شد: یکی از صنایعی که در جریان تحریم‌های ظالمانه علیه کشور آسیب دید، صنعت هوایی ما بود که به یاری خدا توانستیم روی پای خود بایستیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: با گشایشی که به زودی حاصل خواهد شد، اضافه شدن هواپیماهای جدید و خرید قطعات یدکی لازم، صنعت هوایی کشور جان دوباره‌ای می‌گیرد.
وی با بیان اینکه شرایط ارتباط هوایی با بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا فراهم شده است اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
رسولی‌نژاد همچنین گفت: مشکلات و موانع موجود برای اجرای طرح تطویل باند فرودگاه یاسوج با همکاری مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در اسرع وقت رفع خواهد شد.
وی یکی از مشکلات اساسی برای اجرای این طرح را کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح شرکت فرودگاه‌های کشور برای تامین اعتبار مورد نیاز اجرای طرح برطرف شده است.وی افزود: افزون بر 300 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که 50 درصد این اعتبار استانی و 50 درصد دیگر نیز از طریق شرکت فرودگاه‌های کشور تامین خواهد شد.

 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این سازمان با جدیت به دنبال وصول 77 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی است گفت: در این راستا اقدامات لازم صورت گرفته است.
ناصر سراج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با 77 هزار میلیارد تومان معوقات بانک‌های کشور، اظهار داشت: در این خصوص مقرر شده رئيس بانک مرکزی اقدامات لازم در رابطه با وصول این مبلغ انجام و نتیجه را گزارش دهد.
وی افزود: در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور هم پرونده‌های متعددی تشکیل داده و همپا با بانک مرکزی در حال انجام اقدامات لازم برای وصول معوقات کلان بانکی است.
سراج خاطرنشان کرد: مطمئناً در پشت پرده خبرهایی هست چرا که این حجم بالا از بدهی‌ها نشانگر پرداخت وام‌های کلان و میلیاردی به افرادی است که از بازپرداخت آنها نیز امتناع می‌ورزند به همین خاطر به دنبال سرنخ‌هایی هستیم تا عوامل پشت پرده شناسایی شوند و ان‌شاءالله به زودی نیز حقیقت امر مشخص خواهد شد.
وی همچنین با اعلام اینکه بازرسان سازمان بازرسی در تمامی سازمان‌ها مستقر هستند، گفت: نتایج حاصله از این بازرسی‌ها محرمانه بوده و سازمان بازرسی تحت هیچ شرایطی تا زمانی که پرونده‌های مربوطه به دادگاه ارجاع نشده است، حق افشای آن را ندارد.
سراج یادآور شد: این سازمان برخلاف برخی تصورهای غلط به دنبال مچ‌گیری نبوده و نظارت بر امور را به بازرسی و تشکیل پرونده ترجیح می‌دهد.
وی در پایان، ضمن آنکه خواستار حفظ شان و جایگاه دستگاه‌های اجرایی شد، در عین حال بر برخورد جدی و بدون اغماض با مدیران متخلف که با سوءنیت قصد دور زدن قانون را دارند تاکید کرد.

 


رئیس ستاد قرارگاه کمیته جست‌و‌جوی مفقودین گفت: آیین تبادل شهدای کشورمان با اجساد سربازان عراقی یک‌شنبه در مرز شلمچه انجام می‌شود.
حسین عشقی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: این مراسم از ساعت 9 صبح روز یکشنبه 17 آذر ماه جاری در مرز بین‌المللی شلمچه آغاز می‌شود.
رئیس ستاد قرارگاه کمیته جست‌وجوی مفقودین ادامه داد: در این مرحله علاوه بر تحویل پیکر شهدای دفاع مقدس کشورمان، اجساد تعدادی از سربازان عراقی نیز تحویل مقامات این کشور خواهد شد.
عشقی درخصوص تعداد پیکرهای تبادل شده در این مرحله نیز تصریح کرد: با توجه به توافقات انجام شده و به منظور جلوگیری از ارائه آمارهای متناقض تعداد شهدای تبادل شدن تنها در روز تبادل اعلام خواهد شد.وی اضافه کرد: در آیین تبادل شهدا علاوه بر مسئولان کشورمان، مسئولانی از کشور عراق و همچنین صلیب سرخ نیز حضور خواهند داشت.

 


همزمان با دوازدهم آذر ماه روز جهانی معلولان، قرآن کریم به خط بریل ویژه نابینایان طی مراسمی در مشهد رونمایی شد.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: این قرآن برای نخستین بار در آموزش و پرورش استثنایی تبدیل به خط بریل و در 30 جلد به صورت جزء به جزء چاپ شده است.
«سیدمحمدمهدی حسینی» افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر می‌توان به مجزا بودن آیات قرآن و ترجمه آن صفحه رو‌به‌روی کتاب اشاره کرد که دلیل آن هم راحتی روشندلان برای مطالعه و تسهیل در بهره‌مندی آنان از کتاب الهی است.
وی اظهار داشت: از دیگر ویژگی‌های این کتاب رعایت شروع و پایان هر آیه در اول و آخر هرصفحه است به این معنا که اول هر‌صفحه شروع آیه و پایان هر صفحه با ختم آیه همراه است.مدیر کل اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اضافه کرد: تهیه و چاپ این کتاب حدود پنج ماه طول کشید و چاپ انبوه آن نیز در آینده نزدیک انجام می‌شود.حسینی افزود: حدود 12 هزار دانش‌آموز در آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند که حدود 600 نفر آنان را دانش‌آموزان نابینا تشکیل می‌دهند.

 


عضو کمیسیون انرژی مجلس از مذاکره ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی جدید در بوشهر خبر داد و گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره از رئیس‌جمهور درخواست بودجه کرده است.
جلیل جعفری بنه‌خلخال دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل از مذاکره سازمان انرژی اتمی با روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر همانند نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و اظهار داشت: قرار است این دو نیروگاه مشابه نیروگاه اتمی بوشهر بلکه با ایمنی بالاتر باشند که هر دو این نیروگاه‌ها برق تولید کرده در کنار آن به عنوان نیروگاه آب شیرین‌کن هم استفاده خواهد شد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه این دو نیروگاه اگر در کنار نیروگاه بوشهر ساخته شوند به صرفه است، یادآور شد: با توجه به صرفه اقتصادی و پاک بودن انرژی هسته‌ای باید به سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی برویم و در حال حاضر نیز که ساخت نیروگاه بوشهر به پایان رسیده، پس باید واحدهای نیروگاهی بیشتری را بسازیم و استفاده از این فناوری نو را ادامه دهیم.
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در مورد منابع مالی قرارداد ساخت این دو نیروگاه نیز گفت: اخیرا سازمان انرژی اتمی طی نامه‌ای به دولت برای پیش‌بینی منابع مالی این قرارداد نوشته تا منابع انعقاد این قرارداد، در لایحه بودجه سال 93 پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد حتی اگر به علت تنگنای وقت در لایحه چنین بودجه‌ای پیش‌بینی نشود کمیسیون اقتصادی این آمادگی را دارد که اگر دولت بخواهد، منابع لازم جهت انعقاد قرارداد ساخت این دو نیروگاه را در بودجه سال آینده لحاظ کند.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک نیروگاه 360 مگاواتی نیز در دارخوین خوزستان از تکنولوژی ‌PWR نوع غربی، قرار است که ساخته شود که ساخت آن کاملا بر پایه توانمندی‌های بومی و با تکیه بر متخصصان داخلی است.

 


وزیر نفت گفت: زمستان امسال ظرفیت پالایش گاز پارس جنوبی 25 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.
بیژن نامدار زنگنه دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در عسلویه اظهار داشت: منطقه ویژه پارس جنوبی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در صنعت نفت و گاز برخوردار بوده و در رشد و توسعه این میدان گازی اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: توسعه فازهای در دست اجرا در این میدان از اولویت‌های صنعت نفت است و امیدوار هستیم با همکاری و تلاش مدیران صنعت نفت این مهم محقق شود.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در بازدید از پارس‌جنوبی بر لزوم تکمیل فازها و تسریع در بهره‌برداری از فازهای در دست اجرا تاکید داشت و وزارت نفت با تمام توان در این مسیر فعالیت می‌کند.
زنگنه با اشاره به تلاش وزارت نفت برای تولید گاز از فاز 15 و 16 پارس‌جنوبی تاکید کرد: زمستان امسال ظرفیت تولید و پالایش گاز از فاز 15 پارس‌جنوبی به 25 میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: با تلاش و برنامه‌ریزی صورت گرفته، دو ردیف شیرین‌سازی فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی از محل گازهای ترش فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی انجام شده است.
زنگنه گفت: امسال ظرفیت پالایش گاز پارس جنوبی 25 میلیون متر مکعب با استفاده از گاز سایر فازها افزایش پیدا می‌کند که امری مهم است.

 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از اعلام آمادگی این اداره برای بیمه‌کردن احمد عزیزی خبر داد.
ابراهیم رحیمی زنگنه گفت: اخیرا مطلع شدیم که بیمه احمد عزیزی به دلیل مشکلاتی متوقف شده است لذا حاضریم از طریق بیمه هنرمندان پوشش بیمه این شاعر انقلابی را به عهده بگیریم.وی افزود: تاکنون خانواده عزیزی برای پیگیری بیمه این هنرمند به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه نکرده‌اند تا این موضوع را بررسی و رسیدگی کنیم.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس از این شاعر پرآوازه کشورمان در بیمارستان امام‌رضا(ع) کرمانشاه عیادت کرد.فتح‌الله حسینی با تاکید بر اینکه با افتخار حاضریم هر کاری که از دستمان بر‌می‌آید برای احمد عزیزی انجام دهیم گفت: مسئولان وظیفه دارند به احمد عزیزی که از افتخارات کشورمان است توجه داشته باشند.

 


کارگران کشت و صنعت کارون شوشتر به دلیل برخی اعتراضات به شرایط کاری و دریافت‌های حقوق دست از کار کشیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، کارگران نی‌بر کشت و صنعت کارون شوشتر به دلیل برخی اعتراضات از محل کسب و کار و نحوه دریافت حقوق‌های خود دست از کار کشیدند.
کارگران نی‌بر کشت و صنعت کارون شوشتر از سال‌ها برای بیمه، بازنشستگی و بازخرید شدن دچار مشکلات متعددی بوده‌اند و از ماه‌ها قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات این کارگران جلساتی برگزار شده است.با دست از کار کشیدن کارگران شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر در حال حاضر این کارخانه به حالت تعطیل درآمده است.
معاون فرماندار شوشتر از بررسی مشکلات کارگران نی‌بر کشت و صنعت کارون شوشتر در کمیسیون کارگری این شهرستان خبر داد.
آرش قنبری اظهار کرد: مشکلات زیادی از سوی کارگران این شرکت برای دلایل اعتصاب مطرح شده است که به این دلایل در کمیسیون کارگری رسیدگی شده است.
وی افزود: مسئله بازنشستگی کارگران،‌کسر کسورات مالیات و بیمه از حقوق پرداختی و مسئله بازخرید شدن برخی کارگران کشت و صنعت کارون در این جلسه مطرح و برای رفع مشکلات تدابیری اندیشیده شده است.
وی گفت: برخی از این درخواست‌ها خارج از قانون است و امکان اجرا شدن آنها وجود ندارد و به این دلیل در کمیسیون کارگری مطرح شده است تا در این باره اتخاذ تصمیم شود.

 


ناشر آثار سروش
در تکاپوی فعالیت مجدد!
شنیده شده نشر صراط که وظیفه انتشار آثار عبدالکریم سروش، نظریه‌پرداز مورد علاقه سرویس‌های اطلاعاتی غرب در حوزه علوم ضددینی را برعهده داشته بعد از مدت‌ها تعلیق مجدد در مسیر آغاز به کار قرار گرفته است. موسسه صراط در سال 1365 توسط یکی از وزرای سابق دولت‌های سازندگی و همکار دولت اصلاحات به همراه محمد مجتهد شبستری و عبدالکریم سروش تأسیس شد. وزیر سابق و موسس نشر صراط از روابط گسترده‌ای با جامعه روشنفکری غربی برخوردار بود که همزمان با همنشینی با سکولارهای دو آتشه‌ای همچون خشایار دیهیمی، عضو ارشد حلقه «روشنفکران دینی» نیز بود!
در هر حال به نظر می‌رسد تکاپوی چنین دستگاه‌هایی که سال‌ها به واسطه شکست جریان اصلاحات در حالت سکون باقی مانده بودند همزمان با آغاز به کار دولت جدید، در راستای بازگشایی مجدد جبهه‌های ضددینی گذشته است. بعید نیست قدم بعدی این تحرکات زمینه‌سازی برای بازگشت مدیران پروژه‌های ضداسلامی سیا و موساد به کشور باشد تا بدین‌وسیله طرح شبکه‌سازی میان دانشجویان و نخبگان دانشجویی و دانشگاهی را از داخل زمین حریف از نو آغاز کنند.
امیدواریم معاونت محترم فرهنگی وزارت ارشاد با اقدام پیشگیرانه به موقع نقشه‌های دشمن، مقابل آغاز به کار مجدد عوامل دشمن در داخل کشور ایستاده و راه را بر هر نوع سوءاستفاده احتمالی سد کنند.
سرپرست کتاب ارشاد: نویسنده ممنوع‌القلم نداشته‌ایم
سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف‌های حسن روحانی مبنی بر ممنوع‌القلم بودن برخی نویسندگان را تکذیب کرد.
احمد کمالی‌نژاد، سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به اینکه حدود 26 سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع‌القلم برخورد نکرده‌ام چون چنین نویسندگانی نداشتیم، اظهار داشت: از ابتدای خدمت تا به امروز فقط در حوزه معاونت فرهنگی فعالیت داشته‌ام، از این رو می‌گویم نویسنده «ممنوع‌القلم» نداریم.
وی با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای در ارشاد نویسنده ممنوع‌القلم نداشتیم در پاسخ به اینکه آیا طی 26 سال حضور در معاونت با افرادی مواجه شده‌اید که کتابی از آن‌ها در ارشاد پذیرفته نشود و عنوان شود این فرد ممنوع‌القلم است، خاطرنشان کرد: طی دوران خدمتم چنین چیزی ندیده‌ام.
«احمد فواد نجم»
شاعر انقلابی مصر درگذشت
«احمد فواد نجم» شاعر سرشناس مصری که به سبب سرودن اشعار انقلابی و انتقادات صریح از رهبران سیاسی شهرت داشت، روز سه‌شنبه در سن 84 سالگی درگذشت.
این شاعر انقلابی 18 سال از عمر خود را به سبب انتقادهای شدید از «جمال عبدالناصر»، «انور سادات» و «حسنی مبارک» رئیسان جمهور سابق مصر، پشت میله‌‌های زندان سپری کرد. وی با سرودن اشعاری علیه رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی که بسیار مورد توجه قرار گرفت، به صدای اعتراض مردمی تبدیل شد. در روزهای قیام مردمی علیه مبارک در سال 2011 میلادی، مردم اشعار انقلابی وی را در میدان مشهور تحریر که مرکز تظاهرات 18 روزه علیه دیکتاتور بود می‌خواندند.
هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار می‌شود
هفتمین آئین تجلیل از نوگلان حسینی برگزار می‌شود.
در این برنامه که ویژه دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی برگزار می‌شود از نفرات اول تا سوم هر مقطع طی آزمونی تجلیل به عمل خواهد آمد.دانش‌آموزان مداح برای شرکت در آزمون این برنامه می‌توانند حداکثر تا روز سه شنبه 12 آذر92 به دفاتر معاونت پرورشی مدارس خود مراجعه و ثبت نام کنند.
آزمون این برنامه روزهای شنبه23، یک شنبه24 و دوشنبه 25 آذر در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و نفرات اول تا سوم هر مقطع انتخاب و در آئین اختتامیه این برنامه - روز پنجشنبه 28 آذر ساعت 9 در فرهنگسرای اندیشه-تجلیل می‌شوند.

 


رئیس‌جمهور با صدور پیامی درگذشت مادر سه شهید دوران دفاع مقدس ناصر، محمد و بهروز قبادی نمین را تسلیت گفت.
در بخشی از پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی آمده است، بدون تردید پدران و مادران شهدا سرمایه‌های عظیم این کشور هستند و مادر شهیدان قبادی نمین نیز زنی عفیف و مومنه بود که توانست سه فرزند برومند خود را به درستی در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام تربیت کرده و در راه اسلام و انقلاب تقدیم کند.

 


وزیر خارجه آمریکا سفر جدید خود به خاورمیانه را به منظور به‌روزرسانی صهیونیست‌ها درباره توافق ایران و 1+5 در «ژنو» آغاز کرد اما قبل از آن برای نشست ناتو به «بلژیک» و سپس «مولداوی» سفر می‌کند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان‌کری» واشنگتن را به قصد سفر جدیدش به خاورمیانه ترک کرد.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا دیروز در نشست وزرای خارجه ناتو در «بروکسل» پایتخت بلژیک که بحث اصلی آن افغانستان است، شرکت کرد.
«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بعد از بروکسل، کری عازم مولداوی می‌شود زیرا این کشور در حال اعمال برخی اصلاحات است.
این گزارش می‌افزاید که جان‌ کری آخر هفته در نظر دارد برای گفت‌وگو با «بنیامین نتانیاهو» درباره توافق اخیر «ژنو» بین ایران و 1+5 عازم تل‌آویو شود.

 


دولت آلمان با اشاره به سفر یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین این کشور به ایران اعلام کرد که این سفر جنبه شخصی دارد و در راستای وظایف رسمی و دیپلماتیک از برلین نیست.
استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت که فیشر به عنوان یک شخصیت مستقل به تهران آمده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته الوطن، فیشر به دلیل مشکلاتی در گردش خون به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.
سخنگوی دولت آلمان نیز گفت که نمایندگان رسمی دولت آلمان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی که علیه تهران وجود دارد، در حال حاضر سفری به ایران ندارند.

 


رئيس سازمان حج و زيارت گفت: دفاتر حج و زيارت استان‌‌ها مي‌توانند بر اساس ظرفيت‌هاي خالي كاروان‌هاي خود تا اولويت ۳۳۰ را فراخوان كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، رئيس سازمان حج و زيارت از اعلام اولويت‌هاي جديد عمره مفرده ۹۳-۹۲ خبر داد و گفت: دفاتر حج و زيارت استان‌‌ها مي‌توانند بر اساس ظرفيت‌هاي خالي كاروان‌هاي خود تا اولويت ۳۳۰ را فراخوان كنند.
مهندس اوحدي افزود: نام‌نويسي در كاروان‌هاي عمره امسال از ششم آذر ماه با دارندگان اولويت‌هاي يك تا ۳۰۰ بانك ملت كه در ثبت نام عمومي سال ۸۷ شركت كرده‌اند و دارندگان قبوض قديمي بانك ملي تا تاريخ پنجم فروردين ماه سال ۸۶ آغاز شد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: به دليل تكميل نشدن ظرفيت برخي كاروان‌ها، به حج و زيارت استان‌‌ها اجازه داده شد بر اساس ظرفيت خالي كاروان‌هاي خود حداكثر تا اولويت ۳۳۰ را ثبت نام كنند.
اوحدي گفت: بر اين اساس، استان‌‌ها بر اساس ظرفيت‌هاي خالي خود اولويت‌هاي جديد را فراخوان خواهند كرد.
رئيس سازمان حج و زيارت افزود: مردم از طريق جرايد و رسانه‌هاي استاني و اداره كل حج و زيارت استان مربوطه مي‌توانند از اولويت‌هاي جديد استان خود مطلع شوند.
به گفته اوحدي تاكنون ظرفيت ۶۰ درصد كاروان‌هاي عمره امسال تكميل شده و روند ثبت‌نام در كاروان‌‌ها بسيار روان است.
طبق اعلام سازمان حج و زيارت، حدود ۸۰۰ هزار زائر ايراني در قالب بيش از پنج هزار كاروان به زيارت خانه خدا در عمره امسال مشرف مي‌شوند.

 


مشاور عالی سازمان سنجش از آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری سال 93 از روز شنبه (16 آذرماه) خبر داد.
دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ثبت‌نام این آزمون تا شنبه 23 آذر ادامه خواهد داشت، گفت: ثبت‌نام در این آزمون فقط از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود.
وی افزود: با توجه به این که پرداخت هزینه ثبت‌نام منحصرا اینترنتی است، داوطلبان باید با کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به پرداخت مبلغ 106 هزار ریال به عنوان وجه ثبت‌نام و دریافت اطلاعات کارت اعتباری ثبت‌نام (شماره سریال 16 رقمی) اقدام کنند.
توکلی درباره نحوه خرید کارت اعتباری ثبت‌نام تصریح کرد: به منظور رفاه حال ثبت‌نام‌کنندگان لینک پرداخت هزینه ثبت‌نام از 11 آذرماه فعال شده و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نسبت به دریافت اطلاعات کارت اعتباری اقدام کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش درباره ثبت‌نام در دو یا سه گروه آزمایشی گفت: داوطلبانی که علاوه بر ثبت‌نام در یکی از گروه‌های آزمایشی علاقمند به شرکت در گروه آزمایشی هنر یا زبان نیز هستند باید برای شرکت در گزینش هر یک از گروه‌های آزمایشی مربوطه نیز مبلغ 106 هزار ریال دیگر پرداخت و اطلاعات کارت اعتباری جدید را دریافت کنند.
وی همچنین درباره داوطلبان رشته‌های دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی نیز، اظهار داشت: چنانچه داوطلب علاقمند به شرکت در گزینش رشته‌های پیام نور و غیرانتفاعی نیز باشد، لازم است نسبت به پرداخت مبلغ 58 هزار ریال از طریق سایت اقدام کند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در دانشگاه تهران به تشریح مذاکرات هسته ای و توافق نامه ژنو پرداخت.
وزیر امورخارجه گفت: آنهایی که فکر می‌کنند سلاح هسته‌ای قدرت می‌آورد باید بدانند که این آرمان‌ها است که برای یک کشور قدرت می‌آورد نه سلاح هسته‌ای.
وی حمایت مردمی را عامل این مهم و تاثیرگذار در سیاست‌خارجی دانست و گفت: سیاست‌خارجی عرصه دعوای جناحی و مچ‌گیری نیست و ما اگر بتوانیم سیاست خارجی را با اجماع داخلی و همدلی پیش ببریم قطعا در این حوزه موفق‌تر خواهیم بود.
وی تاکید کرد: نگاه ما به پرونده هسته‌ای مبتنی بر این دیدگاه از روابط بین‌الملل است، یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران با یک اجماع داخلی و با یک نگاه مستقل در عرصه جهانی می‌تواند دستاوردهای داخلی خود را که براساس فناوری جوانان این کشور است، حفظ و حراست کند.
ظریف با تاکید بر اینکه توافق ژنو یک گام است و برای رسیدن به مرحله نهایی نیاز به اجماع داخلی داریم، گفت: با این وجود چرا نتانیاهو نگران است؟ آیا جز این نیست که صهیونیست‌ها از مسئله هسته‌ای ایران برای زشت‌نمایی ایران، خطرجلوه دادن ایران، سرپوش گذاشتن به جنایت‌های خود مانند شهرک‌سازی در مناطق اشغالی استفاده کنند و از این طریق با بهانه‌ای نظام‌های بین‌المللی را علیه ایران تحریک می‌کنند؟
ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: من نمی‌فهمم چرا برخی می‌آیند "فکت‌شیت کاخ سفید" (سند توضیحی کاخ سفید ازتوافق ژنو)را مبنا قرار می‌دهند؟ و برخی از سایت‌های داخلی که ادعای حزب‌اللهی بودن هم دارند از دبکای اسرائیلی که عاملی برای انتشار اطلاعات غلط اسرائیل است نقل قول می‌کنند؟ اما از وزیرخارجه خودشان نقل قول نمی‌کنند.
به گزارش تسنیم، وزیر امورخارجه در ادامه این برنامه دانشجویی که در دانشگاه تهران و با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد، به سوالات شفاهی تعدادی از اعضای تشکل‌های دانشجویی پاسخ داد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نتایج مذاکرات را با مردم مطرح نکردید و چه اطمینانی وجود دارد که پس از 6 ماه طرف مقابل سیاست‌های خود را ادامه دهد و چرا موضع غنی‌سازی در توافق مورد توجه قرار نگرفت؟ گفت:
غربی‌ها از تانک ما نمی‌ترسند، آنها از مردم می‌ترسند. آیا فکر کرده‌اید آمریکا از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ چرا خود را باور ندارید؟ چرا فکر می‌کنید می‌توانند به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کنند؟
وی با بیان اینکه نباید نمایندگان ملت ایران را در برابر خارجی‌ها تحقیر کنید، خطاب به دانشجویان، گفت: من در مقابل خارجی‌ها گفته و می‌گویم که به شما اعتماد نداریم. باید اعتماد مردم ایران را به دست آوریم. چرا شما از طرف خارجی‌ها حرف می‌زنید؟
ظریف تاکید کرد: پول نفت کشورمان به دلیل سیاست‌های غلط در اختیار غربی‌ها قرار گرفت. ما می‌خواهیم این پول را پس بگیریم. برای بازگرداندن پول ملت باید واسطه می‌دادیم تا از این طریق پول خود را برگردانیم. البته بدانید من این حرف‌هایی که می‌زنم دردناک است.
وی وقتی با شعار تعدادی از دانشجویان مبنی بر«ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» روبه‌رو شد، خطاب به آنها گفت: افتخار من این است که سرباز نظام هستم. همه ما فدای کشور، نظام، رهبری و انقلاب هستیم. بدانید اگر حمایت‌های رهبری نبود ما تا این حد پیش نمی‌رفتیم. از این رو باید قدردان این نعمت باشیم.
ظریف همچنین گفت: سوال شد که چرا غنی‌سازی در سند نیامده است. اگر می‌خواهید نظر کاخ سفید را بگویید، همین است. آنها در این خصوص مغالطه می‌کنند اما ما از گفتمان صحیح استفاده می‌کنیم. در سند به غنی‌سازی اشاره شده و اگر می‌خواهید از حقوق ملت دفاع کنید، نگویید در سند به غنی‌سازی هیچ اشاره‌ای نشده است.
خاطرنشان می شود؛کیهان روز دوشنبه در بخشی از سرمقاله خود به چالش درباره حق غنی سازی پرداخت و نوشت:
در بخشی از توافقنامه، اگرچه بر حق بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز تحت مفاد NPT تاکید شده ولی؛
الف: حق غنی‌سازی برای کشورمان مشروط و موکول به «محدودیت‌»ها و «اقدامات شفاف‌ساز» شده است. این محدودیت‌ها در معاهده NPT نیامده بنابراین واژه «طبق معاهده NPT» با آنچه در معاهده مزبور بر آن تصریح شده همخوانی ندارد.
ب: قید «شفاف‌سازی» به «حصول اطمینان» طرف مقابل موکول شده است و از آنجا که «حصول اطمینان» یک واژه کشدار و غیرقابل اندازه‌گیری است، می‌تواند تمامی اقدامات شفاف‌ساز ایران را با این بهانه که هنوز اطمینان پیدا نکرده‌ایم، بی‌اثر سازد. این دقیقا همان برخوردی است که حریف در چالش هسته‌ای 10 ساله داشته است و از این روی نمی‌تواند تضمین قطعی و قابل‌قبولی برای به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی کشورمان باشد.
ج: حق غنی‌سازی کشورهای عضو NPT در ماده 4 این معاهده (سیکل تولید سوخت هسته‌ای) به رسمیت شمرده شده است و انتظار آن بود که تیم هسته‌ای کشورمان از حریف بخواهد در مقدمه توافقنامه و در فصل پایانی آن «FINAL STEP» حق غنی‌سازی ایران را با صراحت به ماده 4 NPT مستند کند تا زمینه‌ای برای انکار بعدی آن وجود نداشته باشد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر منطقه‌ای خود به کشورهای کویت، عمان و قطر دوشنبه شب در حالی به کشور بازگشت که قرار است امروز برای دیدار با مقامات امارات به ابوظبی سفر کند.
محمد جواد ظریف در سفر به کویت ضمن شرکت در دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک ایران و کویت با امیر و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.
وی همچنین در سفر به عمان با امیر و همتای عمانی خود پیرامون روابط دوجانبه، راه‌های ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی و همکاری در حوزه‌های چند جانبه و منطقه‌ای گفتگو و تبادل نظر کرد.
ظریف در آخرین مرحله از سفر خود در دوحه با امیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و پیرامون مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای رایزنی کرد.
وزیر خارجه کشورمان در حاشیه سفر به قطر در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست که اختلافات خود را برای ثبات منطقه‌ای کنار بگذارند و راه حلی برای بحران سوریه پیدا کنند.
ظریف افزود: همه کشورهای منطقه نیاز دارند که به اختلافات فرقه‌ای، افراط و خشونت، به ویژه در سوریه غلبه کنند.
ظریف تأکید کرد: ان‌شاءالله به زودی به عربستان سفر می‌کنم. تنها مشکل تعیین زمان سفر از سوی هر دو طرف است.
ظریف درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب نیز گفت: من معتقدم که رسیدن به یک توافق دائمی درباره برنامه هسته‌ای ایران امکانپذیر است اما این نیاز به حسن‌نیت و اعتماد دارد.
وی افزود: تحریم‌ها هیچ تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته و ماحصل آن نصب 18800 سانتریفیوژ بوده است.
ظریف در صفحه فیس‌بوک خود نیز درباره سفر به کشورهای منطقه با اعلام این که سران و وزرای خارجه این کشورها آمادگی خود را برای گسترش روابط با ایران مورد تأکید قرار دادند نوشت: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای امنیت و توسعه ایران بسیار با اهمیت هستند و نباید اجازه بدهیم در دام دروغ‌ها و وحشت‌آفرینی‌های تندروها و جنگ‌طلبان گرفتار شوند. برای ایران امنیت و آرامش در خلیج فارس یک اولویت همیشگی بوده و خواهد ماند. امنیت این منطقه یک پارچه و غیرقابل تفکیک است و به دست آوردن امنیت از طریق حذف و یا ناامن‌سازی دیگران محکوم به شکست است. محمد جواد ظریف در ارتباط با مسئله اخیری که برخی رسانه‌های غربی به آن دامن زده بودند و آن را آمادگی ایران برای گفت‌وگو درباره جزایر «ابوموسی» اعلام کند، اینگونه پاسخ داد: بنده در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، موضع 20 ساله کشور را تکرار کردم که ما آمادگی داریم در مورد سوء تفاهمات (در مورد اجرای یادداشت تفاهم 1971) پیرامون ابوموسی با امارات گفتگو کنیم.
وی در گزارش خود از سفر روز چهارشنبه خود به امارات خبر داد. روزنامه بحرینی الوسط نیز به نقل از دیپلمات‌های آگاه در منامه نوشت که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس منامه شرکت نخواهد کرد.
روزنامه بحرینی الوسط به نقل از این دیپلمات‌های آگاه در منامه نوشت که ظریف فعلاً در حال سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و این سفر به دلیل بحران دیپلماتیک میان ایران و بحرین، شامل بحرین نمی‌شود.

 


وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی در صفحه توییتر خود نوشت: کاردار ما به تهران می‌رود و سپس روابطمان را با ایران گام به گام گسترش می‌دهیم.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در توییتر خود اظهارات حسن حبیب‌الله‌‌زاده کاردار جدید ایران در انگلیس را تایید کرد و نوشت: به عنوان اولین گام آجای شارما، کاردار انگلیس اولین سفرش را به تهران خواهد داشت. ما بر اساس یک مبنای دوجانبه گام به گام روابط انگلیس و ایران را بهبود خواهیم داد.
روزنامه وال استریت ژورنال در این باره گزارش داد: دولت انگلیس با انتصاب شارما به عنوان کاردار انگلیس در ایران در اوایل ماه نوامبر قصد خود را برای بهبود روابط دیپلماتیک با تهران نشان داد. این اقدام که با انتصاب همتای شارما در ایران همراه بود به دو کشور این امکان را می‌دهد که بتوانند در زمینه دامنه گسترده‌ای از مسائل از جمله شرایط بازگشایی سفارت‌هایشان گفت‌وگو کنند.
وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که شارما که در انگلیس ساکن خواهد بود، ولی مرتب به ایران سفر خواهد کرد قرار است ملاقات‌های دیگری در وزارت امور خارجه ایران داشته باشد، ولی از ارائه جزییات درباره این گفت‌وگوها و برنامه سفرش خودداری کرد.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال ادامه داد: از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، تنش و سردی روابط بین ایران و غرب بسیار کاهش یافته است. دولت انگلیس با انتخاب و معرفی «آجای شارما» کاردار غیرمقیم خود در ایران در اوایل ماه نوامبر گذشته نشان داد که تمایل زیادی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران دارد.

 


حرکت کاروان پیاده ابا عبدالله الحسین(ع) به کربلای معلی آغاز شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر در این باره گفت: افزون بر 330 نفر از زائران سراسر کشور با بیرق‌هایی که ندای لبیک یا حسین بر آنها نقش بسته است از دیروز حرکت پیاده خود را به مقصد کربلا آغاز کردند.
سرهنگ فرهانیان افزود: کاروان پیاده امام حسین(ع) طبق برنامه ریزی چهار روز قبل از سالروز اربعین حسینی به پابوس پیشوای سوم شیعیان حضرت امام حسین(ع) می‌روند. وی گفت: با توجه به اینکه زائران در مسیرهای تعیین شده استراحت می‌کنند مسیر شلمچه تا کربلا به صورت پیاده تقریباً بین 14 تا 15 روز به طول می‌انجامد.
گزارش فارس از اهواز نیز حاکی است، با نزدیک شدن به اربعین حسینی زائران اباعبدالله از جای‌جای کشور به ویژه از استان‌های همجوار و همچنین شهرهای مختلف استان خوزستان با پای پیاده در حال عزیمت به شلمچه برای مشرف شدن به کربلای معلی هستند.
چند سالی است سنتی حسنه در کشور عراق ایجاد شده و آن نیز حضور گسترده شیعیان در اربعین سالار شهیدان در کربلاست.
براین اساس و با رسیدن به روزهای پایانی ماه محرم حرکت پیاده زائران اباعبدالله از نقاط مختلف ایران به سمت خرمشهر برای رسیدن به شلمچه و عبور از طریق این مرز برای مشرف شدن به کربلای معلی و شرکت در مراسم اربعین حسینی آغاز شده است.
هم اکنون در بسیاری از مسیرهای ورودی استان خوزستان و به ویژه مسیرهای منتهی به آبادان و خرمشهر زائرانی که کوله‌پشتی بر دوش داشته و با در دست داشتن بیرق‌هایی که ندای «لبیک یا حسین» بر آنها نقش بسته است در حال حرکت به سمت شلمچه هستند.
برخی در قالب گروه‌های کوچک چند نفری و برخی دیگر نیز در قالب گروه‌های چند ده‌نفره در حال طی کردن مسیر هستند.
با توجه به اینکه مسیر شلمچه تا کربلا به صورت پیاده تقریباً حدود 14 تا 15 روز به طول می‌انجامد بسیاری از این زائران از پیش از آغاز ماه صفر حرکت خود را آغاز تا در نخستین هفته از این ماه به شلمچه رسیده و پس از استراحتی کوتاه مسیر خود را ادامه دهند.
با توجه به اینکه اکثر زائران،‌مرز شلمچه را برای پیاده‌روی اربعین انتخاب می‌کنند خرمشهر در این روزها کم‌کم حال و هوای اربعین به خود گرفته و بار دیگر میزبان زائران اباعبدالله خواهد بود.
در این رابطه ستادی برای استقبال و پذیرایی از زائران در خرمشهر تشکیل شده است و ایستگاه‌های صلواتی در طول مسیر از زائران پذیرایی می‌کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10