(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 آذر 1392 - شماره 20657

دو انفجار انتحاری در تکریت عراق 20 کشته برجای گذاشت
اعتراض پاکستانی‌ها به تداوم حملات پهپادهای آمریکایی
واشنگتن:‌ در بحران اوکراین از مخالفان حمایت می‌کنیم
ترور فرمانده مقاومت در بیروت به دست مأموران موساد
نماینده سوریه در سازمان ملل: تبهکاران عربستانی با فرمان عفو آل ‌سعود از زندان به سوریه اعزام می‌شوند
هنگام ورود به پکن معاون اوباما جوانان چینی را به نافرمانی مدنی علیه دولت دعوت کرد
یورش شبانه ماموران آل خلیفه برای بازداشت مبارزان بحرینی
تهدید آمریکا و ناتو به قطع حمایت بین‌المللی از افغانستان
نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی
مردم آمریکا : جهان دیگر مثل گذشته به ما احترام نمی‌گذارد
تظاهرات در شهرهای مصر علیه بازداشت طرفداران مرسی
وزير خارجه سوئيس رئيس جمهور شد
پس از یک روز آرامش نسبی در تایلند
رهبر مخالفان: تا سرنگونی دولت بانکوک اعتراض‌ها ادامه می‌یابد
   


دو انفجار انتحاری در تکریت عراق دست کم 20 کشته برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی عراق دیروز طی درگیری با افراد مسلحی که ساختمان «مدیریت خدمات اجتماعی» شهر تکریت را اشغال کرده بودند، این ساختمان را از کنترل‌ آنها خارج و ده‌ها گروگان را آزاد کردند.طی این عملیات، دو انفجار انتحاری از جانب تروریست‌ها روی داد. این انفجارها جان 20 نفر را گرفت. در مورد شمار زخمی‌های این درگیری و انفجارها گزارشی نرسید.از کرکوک نیز خبر رسید انفجار مهیبی در ساختمان اطلاعات مرکزی این شهر رخ داد. در مورد تلفات و زخمی‌های احتمالی این انفجار نیز گزارشی نرسید. طی روزهای جاری شهرهای شمالی عراق و بغداد شاهد افزایش حملات تروریستی است.

 


سیاستمدار پاکستانی به واشنگتن هشدار داد اگر حملات پهپادها را متوقف نکند، همه مسیرهای تدارکاتی ناتو در خاک پاکستان را مسدود می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «عمران خان» رهبر حزب «تحریک انصاف پاکستان» و فرماندار ایالت «خیبر پختونخواه» به آمریکا هشدار داد اگر حملات پهپادها به خاک پاکستان را متوقف نکند، هواداران این حزب و سایر شهروندان پاکستانی همه مسیرهای ناتو را مسدود می‌کنند. عمران خان درحالی این اظهارات را بر زبان آورد که 10 روز است هواداران وی، در مسیر تدارکاتی ناتو در محور «تورخم» تحصن کرده و این مسیر را بسته‌اند. عمران خان گفت که سایر مسیرهای تدارکاتی ناتو در ایالت‌های «پنجاب» و «بلوچستان» نیز مسدود خواهد شد.

 


کاخ سفید با اعلام حمایت رسمی از مخالفان دولت اوکراین گفت در کنار آنها برای رسیدن به آنچه که می‌خواهند می‌ایستد!
همزمان با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و امنیتی در «کیف» و اعلام «سرنگونی دولت» فعلی به عنوان هدف اصلی از سوی معترضان، جان‌کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، در بحران اوکراین از مخالفان حمایت می‌کند.
«کری» گفت: «مشخص است که یانوکوویچ رئیس‌جمهور اوکراین (در موضوع اتحاد تجاری با اروپا) تصمیم شخصی اتخاذ کرده و مردم اوکراین با این تصمیم مخالفند. کاملا مشخص است که اوکراینی‌ها به دنبال برقراری ارتباط با اروپا هستند بنابراین ما در کنار آنها می‌ایستیم تا آنها به آینده‌ای که می‌خواهند دست پیدا کنند.»
همزمان با کری، وزیران خارجه عضو ناتو که در بروکسل نشست برگزار کرده بودند نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات دولت اوکراین در برخورد با معترضان، از این کشور خواستند «به تعهدات و قوانین بین‌المللی» پایبند بوده از «آزادی بیان و برگزاری تظاهرات مردمی» حمایت کند.
ناآرامی‌ها بین دولت غرب‌ستیز «ویکتور یانوکوویچ» و طرفداران نزدیکی به غرب حدود دو هفته قبل و به بهانه امضا نشدن توافق تجاری بین کیف و اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
در حالی که مخالفان، دولت اوکراین را به اطاعت از خواسته مسکو در امضا نکردن این توافقنامه تجاری متهم می‌کنند، دولتمردان این کشور می‌گویند شرایط غیرقابل قبول اتحادیه اروپا عامل اصلی امضا نشدن این توافقنامه است. دولتمردان اوکراین می‌گویند حاضرند در صورت تغییر یا حذف این شرایط «سیاسی» این توافقنامه را امضا کنند. آزادی «یولیا تیموشنکو»، آخرین رهبر نارنجی‌های اوکراین که اکنون در زندان به سر می‌برد، یکی از شروط اتحادیه اروپا عنوان شده که کیف آن را نپذیرفته است.
به اعتقاد ناظران سیاسی، حمایت غرب به ویژه آمریکا از مخالفان اوکراینی که به صراحت براندازی دولت غرب‌ستیز اوکراین را فریاد می‌زنند، طبیعی است چرا که چندی پیش این دولت موفق شد با پیروزی بر حکومت روی کار آمده با انقلاب نارنجی غرب را مات کند، در این بین هم نخست‌وزیر اوکراین و هم حزب حاکم این کشور اعلام می‌کنند، تحولات جاری در این کشور برنامه‌ریزی برای انجام یک کودتا است که از بیرون این کشور مدیریت می‌شود.
پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد آنچه در اوکراین می‌گذرد از خارج از این کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

 


حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را عامل مستقیم ترور یکی از رهبران خود دانست و هشدار داد که تل‌آویو باید تبعات این اقدام را بپذیرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حزب‌الله لبنان در بیانیه خود تأکید کرده است دشمن اسرائیلی متهم اصلی این فرمانده مقاومت است.
حسان هولواللقیس از رهبران جنبش مقاومت حزب‌الله هنگام بازگشت از محل کار به منزلش در جنوب بیروت به دست عوامل موساد ترور شد.
در بیانیه حزب‌الله آمده است: فرمانده شهید حسان‌ اللقیس تمام عمر خود را تا آخرین لحظه در راه مقاومت صرف کرد و همواره مجاهد، رهبر، صاحب ابتکار عمل، فداکار و عاشق شهادت بود و پدر یکی از شهیدان جنگ 33روزه نیز به شمار می‌رفت.
حزب‌الله تاکید کرد، این جنایت تروریستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و رژیم صهیونیستی باید پیامدهای آن را به عهده گیرد.

 


نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد، عربستان جنایتکاران را به شرط اعزام به سوریه و جنگ در این کشور از زندان آزاد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بشار جعفری در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل گفت، تعداد بسیاری از تروریست‌های عربستانی که به سوریه آمده‌اند در کشورشان به اعدام و یا به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند ولی برای اینکه به سوریه بیایند و بجنگند از زندان آزاد شده‌اند.
وی تصریح کرد، بیشتر این افراد وابسته به القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی هستند که مسئولان عربستانی برای رهایی از این تبهکاران آنها را به سوریه می‌فرستند.
جعفری همچنین تاکید کرد، در شرایطی که شورای امنیت اذعان دارد جبهه النصره یک گروه تروریستی است باید به این مسئله نیز توجه کند که دیگر گروه‌‌ها نیز تروریست هستند و نامیدن آنان به عنوان مخالف دولت قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه بیشتر تروریست‌های مسلح در سوریه مزدوران خارجی و گروه‌های جنایتکار هستند، نسبت به کشته شدن مردم سوریه اظهار تاسف و دولت‌های ترکیه، عربستان و قطر را به حمایت مستقیم از گروه‌های مسلح در سوریه متهم کرد.
جعفری تاکید کرد، حمایت‌ها از افراد مسلح در سوریه از سوی تمامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد و صدها میلیون دلار برای این افراد هزینه می‌کنند.
این مقام سوری گفت: به عنوان مثال شخصی در کویت به تنهایی 400 میلیون دلار به افراد مسلح و دیگر گروه‌‌های تروریستی در سوریه داده است که این مسئله از سوی روزنامه نیویورک تایمز نیز تایید شد.
نماینده سوریه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد ارتش سوریه 300 عربستانی را بازداشت کرده و در درگیری‌های اخیر هزاران تروریست را به هلاکت رسانده است.
«وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه نیز طی اظهاراتی با بیان اینکه ژنو 2 باید بدون دخالت‌های خارجی برگزار شود اعلام کرد، دولت سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی به ژنو می‌رود.
وی افزود، سرنوشت سوریه به دست خود سوری‌ها تعیین می‌شود و بیگانگان اجازه دخالت ندارند و هر توافقی که صورت بگیرد به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.
«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز با بیان اینکه بشار اسد در دوره انتقالی قدرت رئیس‌جمهور باقی خواهد ماند تاکید کرد، سوریه آماده است بدون پیش‌شرط در ژنو حضور یابد.
وی اظهار داشت، دلیلی وجود ندارد که عربستان بخواهد بر سر میز مذاکرات ژنو که مربوط به سوریه است حضور یابد چرا که عربستان با کمک‌هایش به گروه‌های مسلح، دشمن ملت سوریه است.
الزعبی با اشاره به تروریست‌های مسلح عربستانی که در سوریه بازداشت شده‌اند تاکید کردند سازمان اطلاعات عربستان در حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها نقش دارد.
این مسئول سوری گفت: اتحادیه عرب هویت واقعی خود را از دست داده است و ما به مشارکت اتحادیه عرب در ژنو اهمیتی نمی‌دهیم، دشمنان سوریه قادر نخواهند بود که سناریوی سومالی و افغانستان را در سوریه تکرار کنند.
الزعبی همچنین خاطرنشان کرد: تمامی اسناد و همچنین اتفاقاتی که در سوریه افتاده حاکی از دست داشتن سازمان اطلاعات عربستان در مسلح کردن گروه‌های تروریستی و حمایت مالی از آنها است. عربستان حتی پا را فراتر نهاده و مستقیما در رسانه‌ها اعلام می‌کند که هدفش جنگ علیه سوریه است.
وی همچنین گفت: از بین بردن ثبات سوریه به نفع اسرائیل و عربستان است و عربستان و اسرائیل روابطشان روابط جدیدی نیست بلکه سال‌هاست چنین روابطی با یکدیگر دارند.
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با تاکید بر اینکه طرح آمریکا در منطقه خاورمیانه شکست خورده، ترکیه را به اعزام گروه‌های تروریستی به سوریه متهم کرد.
گفتنی است منابع خبری سوریه پیشتر اعلام کرده بودند که تعداد تروریست‌های عربستانی در سوریه به حدی زیاد است که به طور میانگین هر روز 20 تروریست سعودی در سوریه به هلاکت می‌رسند.
از سوی دیگر وزیر دادگستری سوریه گفت، سوریه از کشورهایی که تروریست به این کشور می‌فرستد و از آنها حمایت می‌کند به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.
وی افزود، چند کشور، تروریسم را گسترش داده و تروریست‌ها را به سوریه صادر کردند که بزرگترین آنها عربستان سعودی و سپس ترکیه است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه نیز به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف کشور ادامه می‌دهد.
یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را در محور القاسمیه در غوطه شرقی اجرا کردند و به پیشروی‌های خود ادامه دادند.
یگان‌های ارتش همچنین موفق شدند تلاش گروه‌های تروریستی برای هدف قرار دادن بزرگراه بین‌المللی دمشق - حمص در نزدیکی قابون را ناکام بگذارند. شهر معلولا نیز در حالی شاهد درگیری‌های ارتش و گرو‌ه‌های مسلح است که تروریست‌ها اقدام به بمب‌‌گذاری در برخی از خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌های این شهر کردند.
آخرین خبرها از سوریه حاکی است، تروریست‌ها منطقه «دوار الباسل» در استان حلب را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند. این حمله 20 کشته و 30 زخمی برجای گذاشت.
سایر رویدادها
* روسیه محموله‌ای از کمک‌های انسان‌دوستانه به حجم 25 تن برای ملت سوریه ارسال کرد.
* نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرد کنفرانس ژنو 2 برای انجام مذاکرات صلح سوریه احتمالا در مکان دیگری برگزار می‌شود.
* ولادیمیر پوتین در دیدار با بندربن‌سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان درباره اوضاع سوریه و برگزاری نشست ژنو 2 بحث و مذاکره کرد.
* منابع خبری سوری از درگیری و دودستگی شدید گروه‌های تروریستی در سوریه خبر دادند و اعلام کردند روزانه چندین نفر از اعضای گروه‌های تروریستی به دست یکدیگر اعدام می‌شوند.

 


معاون رئیس جمهور آمریکا هنگام ورود به پکن جوانان چینی را به نافرمانی مدنی علیه دولت حاکم فراخواند.
وی که برای دیدار با مقامات بلندپایه چین وارد پکن شده گفت، جوانان چینی زمانی می‌توانند به اهداف خود دست یابند که قالب‌های کهنه را بشکنند.
به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از دانشجویان و جوانان چینی خواست دولت خود را به چالش بکشند. بایدن وقتی صف دانشجویان چینی را برای گرفتن ویزا مقابل بخش کنسولی سفارت آمریکا در پکن دید شگفت‌زده شد و خطاب به آنها گفت: «نوآوری فقط زمانی اتفاق می‌افتد که شما بتوانید آزاد نقش بکشید.»
به عقیده ناظران سیاسی جو بایدن با این جملات در نظر دارد جوانان چینی را علیه دولت پکن تحریک کند.
وی در ادامه صحبت‌های خود گفته است،‌تنها راهی که جوانان چینی می‌توانند نوآوری کنند این است که قالب‌های کهنه را بشکنند.
جو بایدن در اظهاراتش هیچ اشاره‌ای به بی‌اعتمادی مردم آمریکا به دولت‌های خود و آزاد نبودن مطبوعات در بیان حقایق رویدادهای جهان نکرد.
بایدن در اظهارات خود به این نکته اشاره نکرد که مردم آمریکا از جاسوسی دستگاه‌های امنیتی از مکالمات شهروندان بسیار خسته شده‌اند و بارها با حضور در خیابان‌ها به این وضع اعتراض کرده‌اند. هنوز مقامات پکن به اظهارات مداخله جویانه جو بایدن در امور داخلی چین موضع‌گیری نکرده‌اند. بایدن امروز از پکن به سئول خواهد رفت.

 


نیروهای امنیتی رژیم بحرین با یورش به روستای «الدراز» گروهی از مردم این روستا را دستگیر کردند و در خیابان‌ها به شکنجه آنان پرداختند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری المنامه، نیروهای امنیتی آل خلیفه سه‌شنبه شب به روستای «الدراز» یورش برده و باعث رعب و وحشت ساکنان شدند و با دستگیری 15 تن از ساکنان این روستا به شکنجه آنان پرداختند.
همچنین ده‌ها نیروی نظامی وابسته به ارتش آل خلیفه همراه با خودروهای زرهی خود در سطح روستا مستقر شدند، مردم نیز به پشت بام‌ها رفته و تکبیر سر دادند که این امر باعث شد تا نیروهای امنیتی به طرف آنان گلوله‌های گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کنند.
نیروهای آل خلیفه روز سه‌شنبه نیز به روستای «السنابس» حمله کرده و تظاهرات مسالمت‌آمیز ساکنان این روستا را سرکوب کردند. این تظاهرات در مراسم تشییع جنازه پیکر شهید احمد عبدالامیر نوجوان 15 ساله بحرینی برگزار شد.
در همین رابطه حزب الوفاق بحرین اعلام کرد، نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه به صورت گسترده مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند و به صورت وحشیانه‌ای به منازل مسکونی یورش می‌برند.
از سوی دیگر، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دولت بحرین خواست تا به حق مردم بحرین در آزادی بیان و برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.
وی درباره اخراج یکی از اعضای سفارت آمریکا از جلسه محاکمه «نبیل رجب» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین از مقامات بحرینی توضیح خواست.
گفتنی است نبیل رجب فعال حقوق بشری بحرین با حکم دادگاه بحرین به سه سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال تقلیل یافت که به رغم تلاش‌های مجامع حقوق بشری و در شرایطی که وی 18 ماه حبس را گذرانده هنوز از زندان آزاد نشده است.

 


آمریکا و ناتو اعلام کردند اگر رئيس‌جمهور افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن خودداری کند، حمایت بین‌المللی از افغانستان کمرنگ خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی‌رغم فشارهایی که تاکنون آمریکا متوجه دولت «حامد کرزای» کرده است، یک مقام آمریکایی هشدار داد، اگر کرزای از امضای توافقنامه امنیتی خودداری کند، حمایت بین‌المللی از افغانستان کمرنگ می‌شود. خبرگزاری فارس که به نقل از رویترز این خبر را پخش کرد، به نام مقام فوق اشاره نکرد، اما خبر داد که «جیمز رابینز» فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان دیروز وارد کابل شد و با کرزای و دیگر مقامات افغان دیدار و گفت‌وگو کرد. ماموریت اصلی رابینز متقاعد کردن کرزای به امضای توافقنامه است، چرا که امتناع وی از این کار، آمریکا و ناتو را دچار بلاتکلیفی کرده است.
رئیس‌جمهور افغانستان امضای توافقنامه را به رئیس‌جمهور بعد از خود محول کرده است.
انتخابات ریاست جمهوری این کشور فروردین آینده برگزار می‌شود.
آمریکا قصد دارد، حدود 10 تا 15 هزار نظامی خود را پس از پایان سال 2014 (10 دی 1393) در خاک افغانستان نگه دارد و البته برای آنها حق قضاوت کنسولی (کاپیتولاسیون) را طلب می‌کند.
«آندرس فوک راسموسن» دبیرکل ناتو نیز پیش از این تهدید کرده بود اگر کابل از امضای توافقنامه خودداری کند، ناتو همه نیروهایش را در پایان سال 2014 از خاک افغانستان خارج می‌کند.
علاوه بر آن، وزرای خارجه عضو ناتو نیز طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اجلاسی را در بروکسل برگزار کردند که محور مذاکرات این اجلاس افغانستان بود.
اکنون باید دید که کرزای تا چه وقت می‌تواند فشارهای آمریکا و ناتو را تحمل کند و از امضای توافقنامه امنیتی خودداری کند.
به اعتقاد کارشناسان، آمریکا تحت هیچ شرایطی حاضر نیست افغانستان را کاملا ترک کند و از این قضیه نیز کرزای به خوبی آگاه است.

 


جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد از نظر آمریکایی‌ها نفوذ آمریکا رو به افول است و این کشور نسبت به یک دهه قبل ضعیف‌تر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق نظرسنجی موسسه «پیو»، برای اولین بار در 40 سال اخیر، 53 درصد از مردم آمریکا به این باور رسیده‌اند که کشورشان در مقایسه با یک دهه قبل، نقش «کم‌اهمیت‌تری» را در جهان ایفا می‌کند. این رقم حدود 10 سال پیش فقط 20 درصد بود!
بر اساس این گزارش، 52 درصد آمریکایی‌ها نیز برای اولین بار در 50 سال اخیر در این نظرسنجی اعلام کردند که آمریکا باید «سرش به کار خودش» باشد و در امور سایر کشورها مداخله نکند.
این نظرسنجی همچنین دریافت که 70 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند کشورشان در مقایسه با گذشته از «احترام کمتری» برخوردار است و 56 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز از سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا ابراز نارضایتی کردند.
در یکی از سوالات نظرسنجی موسسه پیو در خصوص افکار عمومی آمریکا در ارتباط با نقش آمریکا در فرایند سازش خاورمیانه سوال پرسیده شد که 39 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که آمریکا باید کمتر به دنبال حل درگیری بین اسرائیل و فلسطین باشد و 36 درصد از آنها اعلام کردند که سطح کنونی مداخله واشنگتن در این موضوع کافی است.
لازم به ذکر است، پیش از این نیز برخی مطالعات و نظرسنجی‌های علمی صورت گرفته از شرایط حاکم بر آمریکا، نتایج مشابهی را نشان داده بود.
شکست آمریکا در عراق، افغانستان و این روزها سوریه به خوبی گویای این حقیقت است که آمریکا دیگر توان سابق را ندارد. به تازگی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به نتایج مذاکرات اخیر ژنو که بین ایران از یک طرف و پنج قدرت بزرگ بعلاوه آلمان از طرف دیگر برگزار شد، نتیجه گرفت دنیا دیگر تک قطبی نیست و ایالات متحده برای پیشبرد اهداف خود قادر به یکه‌تازی نیست.

 


دانشجویان و هواداران مرسی در اعتراض به دستگیری اعضا و طرفداران اخوان‌المسلمین مصر در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره»، در پی بازداشت «احمد دومه» یکی از فعالان مشهور حامی اخوان‌المسلمین مصر، دانشجویان شماری از دانشگاه‌های سراسر این کشور در آخرین ساعات روز سه‌شنبه تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات ضمن سر دادن شعارهایی علیه «کودتاچیان» خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان حامی اخوان شدند.
چندی پیش «احمد دومه» و «علاء عبدالفتاح» از فعالان مشهور مصری به همراه «احمد ماهر»، موسس جنبش «ششم آوریل» به اتهام «تشویق برای خشونت و حمله به نیروهای پلیس» از سوی نیروهای امنیتی مصر بازداشت شدند.
همزمان خبر می‌رسد، دادستان کل قاهره نیز 23 نفر از جمله چند دانشجو را به اتهام برگزاری تظاهرات غیرقانونی در میدان «التحریر» به حبس محکوم کرده است.
اتهام شماری از بازداشت‌شدگان «فحش دادن به ژنرال السیسی» عنوان شده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده دانشگاه‌های «عین‌الشمس، اسیوط، کفر الشیخ، الفیوم، المنوفیه و الدقهلیه» از جمله مکان‌هایی هستند که تظاهرات ضد دولتی از سوی دانشجویان برگزار شده است.
پلیس ضد شورش این تظاهرات را با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم سرکوب کرد.
این تظاهرات همزمان با فراخوان «ائتلاف حمایت از مشروعیت»، حامی اخوان‌المسلمین برای تظاهرات در همبستگی با زنان مصری دستگیر شده در اسکندریه که به 11 سال زندان محکوم شده بودند، صورت گرفت.
ائتلاف حمایت از مشروعیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: دانشجویان هرگز به «کودتاچیان» اجازه نابودی وطن، انقلاب و ملت را نمی‌دهند.
طی روزهای گذشته نیز هواداران مرسی در محکومیت این بازداشت‌ها، تصویب قانون منع تظاهرات و از همه مهمتر تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید اعتراض‌ها و تظاهرات ضد دولتی برپا کرده‌اند.
آخرین خبرها از پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر حاکی است، هم اعضای اخوان‌المسلمین و هم هواداران آن را رد کرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری «العالم»، در این باره «عمرو فاروق» سخنگوی رسمی حزب «الوسط مصر» از شروطی سخن به میان آورده که در صورت تحقق آنها، «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» (از طرفداران مرسی) در همه‌پرسی قانون اساسی جدید مشارکت خواهد کرد.
به گفته «فاروق» به تازگی مقامات اخوان‌المسلمین و ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت با هیئتی از شورای عمومی پارلمان اروپا دیدار کرده و سه شرط خود برای دست برداشتن از تحریم همه‌پرسی قانون اساسی را اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش سه شرط ائتلاف ملی عبارتند از 1-تضمین سلامت همه‌پرسی 2-برداشته شدن پیگردهای امنیتی و 3-مشخص شدن اینکه اگر مردم در این همه‌پرسی به قانون اساسی جدید «نه» گفتند، نتیجه چه خواهد شد؟ آیا باید به قانون اساسی 2012 برگشت یا قانون اساسی 1971؟
شورای عمومی پارلمان اروپا، متشکل از 48 کشور است و ریاست آن با رئیس حزب حاکم در اسپانیا است. این شورا، وظایفی متفاوت با وظایف اتحادیه اروپا دارد و تنها به امور دموکراسی و حقوق بشر می‌پردازد.
خبر دیگر اینکه، وزیر کشور مصر طی سخنانی به دفاع از حملات ارتش به تحصن‌کنندگان میدان‌های رابعه العدویه و النهضه که طی آن شمار زیادی از مردم کشته شدند پرداخت و آن را عملیاتی برای پایان دادن به «تروریسم» خواند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر در کنفرانس مطبوعاتی که کمی بعد از نشست فوق‌العاده کابینه مصر در خصوص اوضاع امنیتی این کشور برگزار شد، عنوان داشت: پایان دادن به تظاهرات اخوان‌المسلمین در میدان‌های «رابعه العدویه» در قاهره و «النهضه» در الجیزه، آغاز جنگ علیه «تروریسم» بود.
بنا به گزارش شبکه الجزیره، محمد ابراهیم از برکناری اخوان‌المسلمین از قدرت ابراز خرسندی و افتخار کرد و گفت: گروه‌هایی با عنوان گروه‌های تروریستی هستند که به اخوان‌المسلمین کمک می‌کنند و ما در مقابله با این گروه‌ها به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌ایم.
این مسئول بلندپایه مصری با انتقاد از عملکرد اخوان‌المسلمین افزود: اخوان‌المسلمین از حدود 80 سال پیش تاریخی مملو از «جنایت و خشونت» را به خود اختصاص داده‌اند!
و آخرین خبر از مصر اینکه، پایگاه خبری «الشرق» به نقل از رادیو رژیم صهیونیستی از تکمیل دیوار حایل در مرز مصر و اسرائیل خبر داد.
بر اساس این گزارش طول این دیوار 245 کیلومتر است که از رفح در شمال تا شهر ایلات در جنوب کشیده شده است.
بر اساس این گزارش، هدف از احداث این دیوار جلوگیری از نفوذ عناصر نظامی و مهاجرین آفریقایی از شبه جزیره سینا به فلسطین اشغالی عنوان شده است.
رادیو رژیم صهیونیستی همچنین به نقل از یکی از افسران ارشد ارتش این رژیم گزارش داد که ارتش اسرائیل، عناصر نظامی را حتی در سینا زیر نظر دارد و سعی می‌کند طرح‌های آنها را برای نفوذ به داخل اسرائیل خنثی کند.
از زمان سرنگونی رژیم «حسنی مبارک» هم‌پیمان رژیم صهیونیستی، نگرانی‌های این رژیم نسبت به مناطق مرزی با مصر بیشتر شده است.

 


«دیدیه بورکالته» وزیر خارجه سوئیس به عنوان رئیس جمهور این کشور برای سال 2014 انتخاب شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، بورکالته دیروز این سمت را از «اولی مائوره» وزیر دفاع تحویل گرفت.
سمت ریاست جمهوری سوئیس هر سال بین هفت عضو کابینه چند حزبی این کشور می‌چرخد و سمت رئیس دولت عمدتا" نمادین است.
رئیس جمهور سوئیس توسط پارلمان انتخاب می شود و بورکالته 183 رای از 202 رای را به دست آورد که این میزان رای منعکس‌کنندۀ حمایت قوی طیف‌های سیاسی مختلف این کشور از وی محسوب می شود.
«مائوره» زمانی که در ماه دسامبر سال 2012 به عنوان رئیس جمهور سوئیس انتخاب شد، 148 رای کسب کرد.
گفتنی است نظام حاکم بر کشور سوئیس پارلمانی است.

 


پایتخت تایلند پس از یک روز آرامش به صحنه تظاهرات ضددولتی تبدیل شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، معترضان در تایلند سه‌شنبه را در خانه‌ها ماندند و دیروز بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند که تا سرنگونی دولت به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. برخی کارشناسان خودداری پلیس از سرکوب معترضان در هنگام اشغال دفتر نخست‌وزیری و مرکز پلیس را علت آرامش سه‌شنبه ذکر کرده‌اند. برخی نیز مراسم جشن تولد پادشاه را علت این آرامش می‌دانند. این در حالی است که این مراسم قرار است امروز پنجشنبه برگزار شود. «سوتهپ تاگسویان» رهبر مخالفان دولت دیروز اعلام کرد: مطمئن باشید که این یک پیروزی است، که (البته) هنوز کامل نشده است. زیرا دولت مستبد تاکسین هنوز پابرجاست.
منظور تاگسویان از دولت تاکسین، دولت «یینگلوک شیناواترا» خواهر تاکسین شیناواترا است. مخالفان مدعی هستند، دولت فعلی تحت نفوذ تاکسین شیناواترا است. تاکسین قبلاًً نخست وزیر بود و توسط ارتش در سال 2008 برکنار شد. او اکنون در خارج به سر می‌برد.
اعتراضات در تایلند از یکشنبه هفته قبل آغاز شده است. معترضان می‌گویند خانم نخست‌وزیر با پول میلیاردی برادر خود (تاکسین) آراء مردم را خریده و به قدرت رسیده است، اما نخست‌وزیر این ادعا را رد می‌کند.
دوشنبه گذشته نخست‌وزیر از نیروهای امنیتی خواسته بود جلوی معترضان را نگیرند؛ به همین خاطر، معترضان ساختمان فرماندهی پلیس و دفتر نخست وزیری را به راحتی اشغال کردند.
امروز تایلند شاهد برگزاری مراسم جشن تولد 86 سالگی «بهبومیبول آدولیادج» پادشاه این کشور است. این مراسم معمولاً در فضایی آرام و با احترام برگزار می‌شود.
احتمال می‌رود که طی روزهای‌ آتی نیز تایلند دوباره ناآرام بشود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10