(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 آذر 1392 - شماره 20657

کوتاه اقتصادی
فرابورس ایران عضو فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
اختصاص 500 میلیون دلار برای تامین نهاده‌های بخش کشاورزی
زنگنه در حاشیه نشست اوپک: ایران تحت هر شرایطی روزانه 4 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند
همکاری بزرگترین شرکت فولادسازی آلمان با ایران
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد
تولید بیش از 425هزار خودرو در 8 ماه
باهنر: 70 درصد بازار بیمه در انحصار دولت است
به دنبال اعلام گرانی قیمت نهاده‌ها
شرکت پشتیبانی امور دام جواب مرغداران را داد
بزرگترین صندوق قابل معامله در مسیر بورس تهران
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد
تصویب 30 میلیون دلار طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی در کشور
   



* مدیرکل کنترل شیمیایی و بیولوژيک سازمان حفظ نباتات کشور، از تشدید برخورد با تولیدکنندگان غیرمجاز، توزیع‌کنندگان و فروشندگان سموم تقلبی و قاچاق خبر داد و در عین حال تاکید کرد: سالانه تنها بخش اندکی از سموم غیرمجاز، تقلبی و قاچاق وارد بازار می‌شود و جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.فرزاد کلانتر هرمزی افزود: با پیگیری و نظارت سازمان حفظ نباتات کشور این نوع سموم پس از شناسایی کشف و ضبط می‌شود و تولیدکنندگان و واردکنندگان این نوع سموم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
* سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، گفت: بر اساس مذاکرات و قراردادی که بین ایران و ترکمنستان منعقد شده است، ایران حداکثر می‌تواند روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز از این کشور وارد کند.مجید بوجارزاده با اشاره به میزان واردات گاز از کشور ترکمنستان، گفت: بر اساس قراردادی که با کشور ترکمنستان از چندین سال پیش داشتیم، ایران روزانه می‌تواند تا 45 میلیون متر مکعب گاز بر حسب نیاز از این کشور وارد کند.وی با اشاره به اینکه بر اساس تفاهمی که با این کشور وجود دارد، ایران به مقدار مورد نیاز خود از این کشور گاز وارد می‌کند اما به هیچ عنوان رقم واردات گاز ایران نه در قرارداد و نه در عمل هرگز به 100 میلیون متر مکعب نرسیده است.
* با صدور حکمی از سوی وزیر نفت، مدیرعامل و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب شد.
بيژن نامدار زنگنه در این حکم نصرت‌الله سیفی را به عنوان مدیرعامل و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به مدت 2 سال منصوب کرد.
* مالکیت بیش از 190 میلیون اوراق در جریان معاملات روز چهارشنبه فرابورس ایران تغییر کرد.در جریان معاملات سیزدهمین روز آذر ماه جاری، تغییر مالکیت 2/190 میلیون اوراق به ارزش 1565 میلیارد ریال رقم خورد که بانک دی با جابه‌جایی 17/49 میلیون به ارزش 4/97 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد.نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت زرین معدن آسیا نیز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد که افزایش 341 درصدی را برای قیمت این سهم به همراه داشت.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3390 الی 3399 و 3311، 2220 الی 2224، 2267 الی 2269 و 2239 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی یکی از برندهای ترک در ایران خبر داد.محمدرضا طحان‌پور اظهار کرد: با روی کارآمدن دولت جدید و ایجاد جو روانی خوش‌بینانه به آینده، بازار به سمت توسعه، عرضه محصولات بیش از نیاز بازار، امید به آینده و سرمایه‌گذاری اشتغال محور حرکت کرده است.وی ادامه داد: تا چند هفته آینده اولین سری از تولیدات لباسشویی و ظرفشویی یکی از برندهای ملی ترکیه در ایران مونتاژ شده و به بازار عرضه خواهد شد.

 


مدیرعامل فرابورس گفت: جلسه مدیران اجرایی FEAS با حضور اعضای فدراسیون تشکیل و طی آن با درخواست عضویت کامل فرابورس در فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی موافقت شد.
امیر هامونی که در نوزدهمین مجمع سالانه FEAS در مسقط عمان به سر می‌برد، از عضویت کامل فرابورس در فدراسیون بورس‌های اروپا و آسیا (FEAS) خبر داد.
مدیرعامل فرابورس گفت: جلسه مدیران اجرایی فیاس با حضور اعضای فدراسیون تشکیل شد و طی آن با درخواست عضویت کامل فرابورس در فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی موافقت شد.
به گفته وی عضویت در فیاس می‌تواند به سه شکل عضویت کامل، عضویت وابسته و عضویت مربوط باشد که فرابورس به عضویت کامل این فدراسیون درآمده است.
هامونی با بیان اینکه مجمع عمومی شامل همه اعضای فدراسیون است و حداقل سالی یک بار تشکیل می‌شود، خاطر‌نشان کرد: هدف فدراسیون، ایجاد شرایطی برای توسعه بازارهای داخلی، بهبود همکاری و هماهنگ‌سازی بازارهای اروپا، آسیا و حوزه‌ دریای مدیترانه است و عضویت فرابورس در این فدراسیون علاوه بر آنکه نقطه عطفی در کارنامه این شرکت محسوب می‌شود، آغازی برای حضور پررنگ‌تر فرابورس در عرصه بین‌المللی نیز خواهد بود.

 


معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی 500 میلیون دلار برای تامین نهاده‌ها و خرید کود فسفاته توسط شرکت‌های وابسته اختصاص یافته است.
ناصر توکلی در گفت‌وگو با ایرنا ضمن ابراز خرسندی نسبت به این که در زمینه تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی و انواع کود اقدامات خوبی صورت گرفته است، تاکید کرد: برای تامین نهاده‌ها در سال زراعی جدید نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.
وی گفت: در این راستا توانسته‌ایم نسبت به خرید کود فسفاته از کشورهای مختلف و حمل آن با مدیریت کشت و اولویت قراردادن مناطق گرم، این محصولات را وارد کشور کنیم.
وی تاکید کرد: کود فسفاته مورد نیاز کشور تامین شده و می‌توانیم ادعا کنیم با ادامه روند واردات دغدغه‌ای برای تامین کود مورد نیاز سال زراعی جدید نیز نداریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تامین کود اوره گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی پتروشیمی، قرار است 2 میلیون و 500 هزار تن کود اوره در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد که این میزان نسبت به سال گذشته حدود 300 هزار تن افزایش دارد.
وی با بیان این که روزانه 6 هزار تن کود اوره به بخش‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی تحویل داده می‌شود، افزود: پیش‌بینی بر این است برای تامین کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
توکلی در خصوص تامین بذرهای مورد نیاز کشت پائیزه نیز گفت که بذرهای کلزا، گندم و جو برای کشت پائيزه به حد نیاز تامین و در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.
به گفته وی در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه هیچ بذری بدون سمپاشی در خاک قرار نگیرد و برای حمایت از تولید داخلی از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی در سراسر کشور جهت کمک به کشاورزان استفاده می‌کند.

 


وزیر نفت ایران در حاشیه نشست 164 اوپک گفت: حتی اگر نفت 20 دلار شود پس از رفع تحریم‌ها ایران روزانه چهار میلیون بشکه تولید می‌کند.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه دیروز در جمع خبرنگاران پیش از آغاز نشست افتتاحیه 164 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: حتی اگر نفت 20 دلار شود پس از رفع تحریم‌ها ایران روزانه چهار میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.
زمانی که به علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفته شد که زنگنه اظهار کرده است که به طور حتم چهار میلیون بشکه تولید می‌کنیم، وی تعجب کرد و گفت: وزیر نفت ایران به واقع چنین حرفی زده است؟
وزیر نفت با اعلام این که ایران می‌تواند تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند خطاب به برخی از اعضای اوپک که به دلیل تحریم‌ها سهم ایران را در بازار نفت تصاحب کرده‌اند گفت: هم‌اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های نفت ایران جا باز کنید.
زنگنه در اولین مصاحبه خود با خبرنگاران در وین در مورد پیام ایران در اجلاس 164 اوپک اعلام کرد: من در اینجا خواهم گفت که پس از نشست ژنو، صنعت نفت ایران در حال آماده شدن برای بازگشت کامل به بازار نفت است. طبیعی است که دوستان ما در اوپک هم این موضوع را لحاظ کنند. چرا که از یک سو، مشکلات یکی از اعضای موسس اوپک در حال حل شدن است و از طرف دیگر، ثبات بازار و پایداری درآمدهای قابل پیش‌بینی برای اعضای اوپک، اقتضا می‌کند آنها که در این مدت تولید نفت‌شان را بیشتر کرده‌اند بازگشت ایران را مد نظر قرار دهند.
زنگنه درباره کاهش تولید کشورهای دیگر با افزایش تولید نفت ایران یادآور شد: در اوپک پیش‌تر چنین شرایطی را درباره کشورهای دیگر تجربه کرده‌ایم، مطمئنم که دیگر اعضای اوپک می‌دانند که باید درها را برای حضور ایران باز کنند.
زنگنه خطاب به اعضای اوپک تاکید کرد: اعضایی که سال گذشته بیشتر تولید کرده‌اند باید بدانند که هم‌اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های ایران جا بازکنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است؟ گفت: شما می‌دانید کدام کشورها را می‌گویم.
وزیر نفت در پاسخ به این سوال که شما با وزیر نفت عراق درباره این که تولید نفت آنها، جایگزین تولید نفت ایران شده است مذاکره کرده‌اید؟ گفت: من نه با وزیر نفت عراق و نه با هیچ وزیر دیگری در این باره صحبت نکرده‌ام. همه می‌دانند چقدر تولیدشان را اضافه کرده‌اند و چقدر از سهم طبیعی ایران نصیب آنها شده است.
وزیر نفت در مورد برنامه ایران برای کسب سهم تولید قبلی ایران در اوپک گفت: مشکل ما این مسائل نیست. مسئله ما این است که در ژنو به توافقی برسیم تا همه تحریم‌ها برداشته شود.
وزیر نفت در مورد باقی ماندن سقف تولید اوپک در سطح کنونی تصریح کرد: برای من سقف تولید ایران مهم است نه سقف تولید اوپک. ایران هم‌اکنون محدودیت تحریم‌ها را دارد، ولی تلاش می‌کنیم صادرات نفت خود را افزایش دهیم. هم‌اکنون محدودیت‌های ظالمانه و یکجانبه تحریم پیش روی ایران است، با این وجود ما تلاش خودمان را می‌کنیم، امیدواریم در توافق‌های ایران با گروه 1+5 این محدودیت‌ها به طور کامل برداشته شود تا ایران بتواند تولید خود را به سقف پیش از تحریم‌ها برساند.
وی در مورد افزایش تولید نفت ایران در یک سال آینده با تاکید بر این که ایران از لحاظ توانایی تولید نفت مشکلی برای بازگشت به بازار ندارد اظهار کرد: مقدار تولید نفت ایران در آینده با مسائل سیاسی مرتبط است، می‌توانیم تولید خود را به سطح چهار میلیون بشکه در روز بازگردانیم.
او افزود: در شرایط امروز، ما محدودیت‌های سیاسی برای خریداران و نفتکش‌های حمل نفت خام داریم اما امیدواریم که پس از توافق کامل با گروه 1+5 بتوانیم تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهیم، البته پیش از آن هم سعی می‌کنیم که تولید و صادرات خود را افزایش دهیم. بنابراین گزارش: وزیر نفت عربستان گفت: احتمال افزایش صادرات نفت ایران نمی‌تواند عاملی برای کاهش تولید اوپک باشد زیرا تقاضای جهانی برای خرید نفت همچنان مطلوب است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی النعیمی گفت: بازار جهانی نفت در بهترین وضع ممکن قرار دارد و هیچ دلیلی ندارد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سقف تولید خود را کاهش دهد.
علی النعیمی که برای شرکت در اجلاس 164 وزرای نفت اوپک در وین حضور یافته در جمع خبرنگاران گفت: تقاضای جهانی نفت در شرایط عالی و مطلوب قرار دارد و در کنار آن رشد اقتصادی نیز رو به بهبود است.
وزیر نفت عربستان در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش سقف تولید نفت اوپک تاکید کرد: در شرایط کنونی که بازار جهانی در بهترین وضع خود قرار دارد، تقاضای نفت بسیار عالی و رشد اقتصادی نیز رو به بهبود است، چرا باید اوپک سقف تولید خود را کاهش دهد؟
بازگشت بزرگ ایران به اوپک
تلویزیون فرانسه «ب.اف.ام» اعلام کرد: ایران در نظر دارد پس از لغو تحریم‌های اقتصادی، در سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» به شکلی تاثیرگذار ظاهر شود.
به گزارش ایرنا، تلویزیون فرانسه در گزارشی با عنوان «بازگشت بزرگ ایران به اوپک»، آورده است: امروز (چهارشنبه) پس از هشت سال بار دیگر «بیژن نامدار زنگنه» بر سر میز مذاکرات کشورهای تولیدکننده نفت حاضر می‌شود.
وزرای 12 کشور عضو اوپک در وین گرد هم می‌آیند تا میزان تولید نفت را ثابت نگه دارند و این در حالی است که ایران می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به ویژه تحریم‌های نفتی باید تحت نظارت‌های سازمان ملل در شش ماه آینده برداشته شود.
ادامه تولید 30 میلیون بشکه
سقف تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای بار دیگر در سطح روزانه 30 میلیون بشکه تثبیت شد.
به گزارش شانا، اعضای اوپک دیروز پس از ساعت‌ها مذاکره پشت درهای بسته در نشست 164 این سازمان تصمیم گرفتند همچنان سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه اوپک را ثابت نگه دارند.
وزیران نفت اوپک همچنین تصمیم گرفتند عبدالله سالم البدری، برای یک سال دیگر دبیر کل این سازمان بماند.
دوره سه ساله دوم عبدالله سالم البدری، دسامبر سال گذشته میلادی به پایان رسیده بود اما با توجه به مشکلات پیش روی انتخاب دبیر کل جدید، اعضای اوپک در نشست 162 این سازمان تصمیم گرفته بودند، دبیر کل کنونی را برای یک دوره یک ساله دیگر تمدید کنند.

 


بزرگترین شرکت فولادسازی آلمان برای اجرای طرحهای مشترک با ایران همکاری می‌کند.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه اس‌ام‌اس دماگ آلمان که بیش از 40 شرکت زیرمجموعه آن قرار دارد با رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تهران ملاقات و پیشنهاد این شرکت را برای اجرا و توسعه طرح‌های فلزات آهنی و غیرآهنی ایران به وی ارايه کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، بورکهارد دامن که همراه با مدیرعامل شعبه ایتالیا اس‌ام‌اس دماگ به دیدار رئیس هیئت عامل این سازمان آمده بود گفت: این شرکت پیشینه روشنی برای اجرای طرح‌های فولادی در ایران دارد و تاکنون تعدادی از طرح‌های صنایع فولاد ایران از جمله فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه توسط اس‌ام‌اس دماگ انجام شده از همین رو آمادگی داریم تا طرح‌های جدیدی در ایران اجرا کنیم.
وی از برنامه کشورهای اروپایی برای توسعه روابط با ایران به عنوان فرصتی تازه یاد و خاطرنشان کرد: باید از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و زمان پیش‌رو را نباید از دست داد. در این نشست همچنین با تفاهم دو طرف مقرر شد شرکت اس‌ام‌اس دماگ همراه با فولادسازان بزرگ دنیا اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک کنند تا در طرح‌های فولادی ایران سرمایه‌گذاری شود.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه هر شرکت خارجی که زودتر اقدام کند سهم بیشتری از بازار رو به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران خواهد داشت افزود: با توجه به سیاست‌های جدید جمهوری اسلامی که تعامل با همه دنیا است از فعال شدن حوزه‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استقبال می‌کنیم.
مهدی کرباسیان تاکید کرد: بخش معدن و صنایع معدنی فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری و کسب منابع دو جانبه دارد.
کرباسیان اظهار امیدواری کرد که علاوه بر ارايه دانش فنی و تجهیزات، شاهد سرمایه‌گذاری اس‌ام‌اس دماگ در صنعت فولاد ایران نیز باشیم. رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: این سازمان آماده سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی در این حوزه است. وی همچنین به پیشنهادی مبنی بر پرداخت 5 میلیارد دلار وام از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این برنامه یکی از اقداماتی است که دولت برای ایجاد رونق در بخش معدن و صنایع معدنی انجام می‌دهد.

 


وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طی 8 ماهه گذشته سال جاری، آمار تولید خودرو به 425هزار و 253 دستگاه رسید که سهم تولید آبان ماه بیش از 26درصد این میزان بود.
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای سواری در دوره مذکور بالغ بر 361هزار و 97دستگاه بود، همچنین آبان ماه امسال 60 هزار و 465 دستگاه انواع خودرو تولید شد و علاوه بر آن ساخت خودروی سواری نیز به رقم 50هزار و 689 دستگاه رسید.
تولید وانت در 8 ماهه سال جاری 59هزار و 211 دستگاه بود، کامیون 4 هزار و 672 دستگاه، اتوبوس 219 و مینی‌بوس 54 دستگاه ساخته شد.
خودروهای سواری پراید نسیم و صبا 122هزار و 96دستگاه، پژو پارس 53هزار و 160دستگاه، پژو 405 بالغ بر 37هزار و 434دستگاه، سمند 33هزار و 570 دستگاه در این دوره زمانی تولید شد.تیبا 21هزار و 934دستگاه، رانا 17هزار و 204دستگاه، تندر 90 بالغ بر 13هزار و 585دستگاه، محصولات رنو 11هزار و 624دستگاه، ام‌وی‌ام 11هزار و 413دستگاه، پراید نسیم و صبا2 گانه‌سوز 7هزار و 458 دستگاه و مگان بالغ بر یک هزار و 178 دستگاه تولید شد.
در 8 ماهه گذشته تولید انواع مزدا به 363 دستگاه و تینا به 696 دستگاه رسید.

 


نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: 70 درصد بازار بیمه در انحصار دولت است.
محمدرضا باهنر دیروز در بیستمین همایش ملی و ششمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه، افزود: این ادعا که 40 تا 42 درصد صنعت بیمه کشور در اختیار بیمه‌های دولتی است، نادرست است.
وی تاکید کرد: مابقی پرتفوی صنعت بیمه در اختیار بخش نیست، پس بهتر است این صنعت را خصولتی نامید.
وی در ادامه سخنان خود، افزود: سهام شرکت‌های بیمه ایران، دانا و البرز در اختیار دولت است و در عین حال این مشکل برای دیگر بخش‌هایی که در قالب اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده‌اند هم وجود دارد.
به گفته وی صنعت بیمه لازمه حرکت اقتصادی بنگاه‌های کشور است و سهامداران بنگاه‌ها اگر نتوانند به صنعت بیمه اتکا کنند، نمی‌توانند فعالیت اقتصادی مناسبی داشته باشند. با حمایت از صنعت بیمه می‌توان برای مشکلات آن گره‌گشایی کرد و به همین دلیل مجلس آمادگی کامل برای تعامل جدی با صنعت بیمه کشور دارد، این در حالی است که صنعت بیمه در قوانین و مقررات جایگاه مطلوبی ندارد.
باهنر با اشاره به این که برآورد 8 ساله از سند چشم‌انداز کشور نشان می‌دهد که در برخی از بخش‌ها حرکت‌ها نامتعادل بوده ادامه داد: هر چند در برخی از بخش‌ها نظیر تولید علم و فناوری‌های نوین گام‌های ارزشمندی برداشته شده اما ارقام مناسبی از عملکرد این صنعت در بخش‌های مختلف اقتصادی نداریم.
وی با بیان این که دولت یازدهم با مشکلات پیچیده و بغرنجی روبه رو است، گفت: برای برگرداندن ریل اقتصاد و تولید کشور به خط اصلی نیاز به همت بالا وجود دارد و تدبیر و خرد در تصمیم‌گیری‌ها باید وجود داشته باشد. در مسیر سند چشم‌انداز 20 ساله چندین کار اساسی از نظر نرم‌افزاری انجام شده که این روند باید ادامه یابد تا بخش عمده اقتصاد که هم‌اکنون زمینگیر شده نجات پیدا کند.
نایب رئیس دوم مجلس درباره آخرین وضعیت اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: بیش از 20 سال است که دولت‌ها درگیر این مسئله بوده‌اند که چه میزان از اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی، دولتی و یا تعاونی قرار گیرد. موضوع اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی این امر را تایید کرد که اقتصاد باید تحویل بخش خصوصی شود به طوری که دیگر اختلافی در این زمینه بین جریانات سیاسی کشور وجود ندارد.
باهنر به تصویب قانون اصل 44 اشاره کرد و افزود: هر چند اهداف این اصل و خصوصی‌سازی در کشور اجرا شده اما اجرای آن هنوز با مشکلاتی مواجه است، حل برخی از مشکلات و بازکردن گره‌ها نیاز به خرد جمعی دارد. یکی از معضلات قدیمی کشور رانتی بودن آن است و اداره کشور گران تمام می‌شود و مهمترین مسئله آن نیز رانتی بودن اقتصاد است.
وی با انتقاد از این که رتبه ایران در فضای کسب و کار 8 رقم پایین آمده و این در حالی است که برخی از کشورهای همسایه در سال‌های گذشته رتبه خود را بهبود بخشیده‌اند، به گزارش‌های اعلام شده در مورد وضعیت بازار بیمه کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این مشکلات هنوز در دانشگاه‌ها دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا برای این صنعت مهم در اقتصاد کلان دایر نشده است.
پرداخت بخش‌ زیادی
از هزینه حوادث
رئیس کل بیمه مرکزی نیز با اشاره به سخنان نایب رئیس مجلس و رئیس پژوهشکده بیمه که از وضعیت نامطلوب صنعت بیمه حکایت داشت، عنوان کرد: شرکت‌های بیمه در این سال‌ها بدون کمک دولت توانسته بخش زیادی از هزینه‌های حوادث کشور را پرداخت کند، البته کاستی‌هایی هم وجود دارد که باید برطرف شود.
محمدابراهیم امین در این همایش اظهار کرد: صنعت بیمه بازرگانی کشور مسائل و مشکلات و محدودیت‌های زیادی دارد که دلایل و عوامل آن در اینجا قابل طرح و بحث نیست اما خدمات بسیار بزرگی را به کشور ارائه داده است.
وی گفت: حوادث جاده‌ای در 20 سال اخیر تعداد زیادی کشته و مجروح و معلول و مصدوم بر جای گذاشته است. حداقل نیم میلیون نفر کشته و بیش از 5 میلیون نفر مجروح و مصدوم شدند که شرکت‌های بیمه تمام این هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند. حال اگر قرار بر ایجاد سازمان دولتی برای این کار بود چه میزان پول نفت باید برای آن صرف می‌شد؟
او خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این حجم خدمات‌رسانی ممکن است نارسایی‌هایی وجود داشته باشد و کرامت انسانی برخی آن گونه که باید رعایت نشود، اینجا وظیفه مقام ناظر است که چنان سیستمی از نظارت هماهنگ و منسجم و جامع ایجاد کند که شرکت‌های بیمه حقوق مردم را تضییع نکنند و حرمت آنها را حفظ کنند و محصولات متنوع با قیمت مناسب به مردم ارائه کنند.
وی تاکید کرد: در حالی که 30 شرکت بیمه مجوز فعالیت دارند، باید ضریب نفوذ بیمه نیز رشد پیدا کند. لذا صنعت بیمه کشور باید بتواند نظام ارزیابی خسارت، برآورد خسارت و تطبیق آن را به دست نهادهایی بی‌طرف و منصف خارج از صنعت بیمه بسپارد و راه‌حل بیمه مرکزی نیز همین ارزیابان خسارت است.
به گفته رئیس کل بیمه مرکزی اگر ارزیابان خسارت به تعداد مناسب و توزیع جغرافیایی مناسب در کشور وجود داشته باشند فکر می‌کنم این بخش عمده‌ای از نارضایتی‌های مردم در هنگام دریافت خسارت را برطرف می‌کند چرا که افراد حرفه‌ای هستند که بدون جانبداری از شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذار نظر می‌دهند. همچنین اگر به بیمه‌گر و بیمه‌گذار آزادی انتخاب ارزیاب دهیم این مشکلات خیلی سریع‌تر برطرف خواهد شد.
دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز در این همایش اظهار داشت: امروز انتقادهای علمی نسبت به صنعت بیمه شد و ما هم می‌دانیم که صنعت بیمه نیاز به کار دارد و خود ما (بیمه‌ای‌ها) باید این کار را برای آن انجام دهیم.
غلامرضا تاجگردون با انتقاد از حکم دیوان عدالت اداری گفت: تا زمانی که نظام مالی جایگزین نظام تعرفه‌ای نشود نباید انتظار بهبود صنعت بیمه را داشت.
وی گفت: ما معتقدیم این صنعت رو به رشد و دارای انسان‌های ارزشمند است و اگر نقدی است باید منصفانه باشد.
او با بیان این که در عملیات بیمه‌‌گری هیچ کس نباید انتظار سود داشته باشد، افزود: صنعت بیمه در بخش بازرگانی قرار دارد و قاعدتا حلقه‌های تکمیلی این صنعت باعث رشد بیمه خواهد شد.
این مقام مسئول در صنعت بیمه ادامه داد: امروزه 3 فاکتور اصلی رقابت، شفافیت و استفاده از سیستم‌های نوین فناوری عامل مهم نظارت بهتر هستند و باید این موارد در نظارت بیمه مرکزی مورد توجه باشد.
تاجگردون با بیان این که انتظار نداریم صنعت بیمه در مدت کوتاهی تمامی فاکتورهای نظارتی را داشته باشد، افزود: تا زمانی که نظارت مالی جایگزین نظارت تعرفه‌ای نشود نباید انتظار نظارت بهتر بر صنعت بیمه را داشته باشیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه افزایش نظارت در گام اول موجب افزایش رقابت در صنعت بیمه و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود، گفت: حکم اخیر دیوان عدالت اداری موجب اثر منفی بر عملیات بیمه‌ای در این صنعت می‌شود اما امیدواریم شورای عالی بیمه راهکاری برای این حکم در نظر بگیرد.

 


شرکت پشتیبانی امور دام جواب مرغداران درباره گران شدن قیمت نهاده‌ها را تشریح کرد.
در حالی که مرغداران مدعی‌اند شرکت پشتیبانی امور دام قیمت نهاده‌ها را گران کرده است یکی از مسئولان این شرکت جزئیات توافق انجام شده با مرغداران را تشریح کرد و گفت: همه کارها از قبل بین ما و مرغداران هماهنگ شده بود.
به گزارش ایسنا، برخی از مرغداران با اعلام این که شرکت پشتیبانی امور دام آنها را موظف به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت نهاده کرده به انتقاد از این شرکت پرداخته و مدعی شده‌اند که این شرکت نهاده‌هایی که به اتحادیه‌ها یا سایر افراد فروخته شده بود را به صورت کامل تحویل نداده و اکنون پول بیشتری را در ازای تحویل نهاده‌ها از آنها طلب می‌کند.
به گفته آنان همچنین شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده است که باید دامداران و مرغداران ابتدا مابه‌التفاوت افزایش قیمت نهاده را پرداخت کنند تا باقی مانده نهاده‌ به آنها تحویل داده شود.
در همین رابطه خبرنگار ایسنا به سراغ مدیرکل تامین دام شرکت پشتیبانی امور دام رفت و موضوع را با وی در میان گذاشت.
رضا سالمی اظهار کرد: مرغداران در آن مقطع مبالغی را به حساب شرکت واریز کردند و قرار شد برای این شرکت گوشت تولید کنند تا ما تولیدات آنها را ذخیره و در مواقع ضروری توزیع کنیم.
وی ادامه داد: آنها در آن زمان مدعی شدند که شرکت باید نهاده‌ها را به قیمت قبل در بین آنها توزیع کند. در مقابل، ما نیز خواستار شدیم که در این صورت مرغ هم با همان قیمت قبلی به شرکت پشتیبانی امور دام فروخته شود. در نهایت این موضوع بین ما و مرغداران اتحادیه مرکزی مورد توافق قرار گرفت و در آن مقطع مرغ و نهاده‌های دامی بر اساس قیمت‌های قبلی تحویل داده شد.
سالمی با بیان این که پس از آن توافق قیمت نهاده‌ها و مرغ بر اساس قیمت‌های مصوب تحویل داده شد، تصریح کرد: این قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار است و بنابراین افزایش قیمت جدید هم به صورت دوطرفه بوده و طبق توافق است.

 


معاون بازار شرکت بورس از ورود بزرگترین صندوق قابل معامله به بورس تهران خبر داد.
علی صحرایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر که واحدهای بزرگترین صندوق قابل معامله به زودی در بورس تهران پذیره‌نویسی خواهد شد، اظهار داشت: این صندوق با اندازه بزرگ در سهام و اوراق (مختلط) تا 100 میلیارد تومان وارد بورس خواهد شد.
به گزارش فارس، مسئولان بورس همواره به تازه واردان توصیه می‌کنند که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های قابل معامله در بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ زیرا کسانی که با بازار سرمایه آشنایی ندارند؛ با ورود به این بازار متضرر می‌شوند.
بر همین اساس، صندوق‌های قابل معامله دارای مدیریت سبدگردانی و عامل نقدشوندگی (بازارگردان) ابزاری برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به شمار می‌روند.
صحرایی همچنین با اشاره به عرضه اولیه سهام در بورس تصریح کرد: نفت سپاهان با توجه به اقدامات انجام شده به زودی عرضه اولیه سهام آن، انجام خواهد شد.
تثبیت شاخص
در کانال 84 هزار
بعد از تردید روز سه‌شنبه شاخص بورس برای افزایش یا کاهش، شاخص بورس تهران در معاملات دیروز روند صعودی به خود گرفت و مجدداً وارد کانال 84هزار واحدی شد.
به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران برخلاف روز سه‌شنبه روند صعودی در پیش گرفت و با 435 واحد افزایش، از کانال 84 هزار واحدی گذشت.
به این ترتیب با رشد نسبی قیمت‌ها و افزایش تقاضا دماسنج بازار سر مایه روند آرامی به خود گرفت و 435 واحد رشد کرد و در کانال 84 هزار و 211 واحد ایستاد
در بازار دیروز شرکت‌های تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، بندرعباس، سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ خلیج‌فارس تاثیر مثبت در شاخص بورس گذاشته و شرکت‌های فولاد مبارکه، بانک صادرات، ملت، مخابرات و کشتیرانی با تاثیر منفی خود مانع از رشد بیشتر بازار شدند.
همچنین شرکت‌های مپنا، غدیر و سرمایه‌گذاری رنا از بهترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکت‌های مخابرات، نفت پارس و کشتیرانی بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
در مجموع در بازار مثبت دیروز بیش از یک میلیارد سهم به ارزش 460 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 411هزار میلیارد تومان رسید.

 


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب 30 میلیون دلار طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داد.
بهروز علیشیری در حاشیه یکصد و هشتاد و یکمین جلسه هیأت سرمایه گذاری خارجی که با حضور اعضای این هیأت برگزار شد، افزود: در این نشست 6 طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش معادل 30 میلیون دلار به همراه موارد دیگر مرتبط با طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مورد تصویب قرار گرفت.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری در ادامه از جمله طرحهای مصوب در این هیأت را سرمایه‌گذاری خارجی در طرح تولید مصالح ساختمانی شیمیایی، سرمایه گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار، طرح تولید قوطی‌های فلزی، طرح تولید انواع تینر، متیل استات، ایتل استات، حلال‌های آلی و بازیافت ضایعات مواد شیمیایی، طرح تولید درب و پنجره پی‌وی‌سی و آلومینیومی، طرح بسته‌بندی مواد غذایی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در طرح تولید آبهای معدنی عنوان کرد.
مصوبه دیگر این جلسه اصلاح و تمدید مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی بود.
پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح‌های مذکور موجب افزایش اشتغالزایی، بهبود کیفیت محصولات داخلی، انتقال فناوری به کشور و ارتقای صادرات شود.اعضای هیأت سرمایه‌گذاری خارجی شامل معاون وزیر امور خارجه، معاون معاونت راهبردی رئیس جمهور، معاون بانک مرکزی و رؤسای اتاقهای بازرگانی و تعاون هستند و حسب مورد از دستگاه‌های ذیربط برای نشست در هیأت برای رسیدگی به طرحهای بخشی دعوت به عمل می‌آید.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10