(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 آذر 1392 - شماره 20659

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روحانی امروز بودجه 93 را تقدیم مجلس می‌کند
در مراسم 16 آذر
رئیس جمهور: ایران 75 میلیون بسیجی دارد
درمکتب امام
برنامه‌های راهبردي رسول اكرم (ص)(خوان حکمت)
قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:سخنان رهبری فصل‌الخطاب مذاکرات هسته‌ای است
در جلسه دیروز مجمع تشخیص صورت گرفت
ادامه تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
پاسخ قاضی سراج به درخواست دادستان کل کشور:رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی را با قوت ادامه می‌دهیم
مظفر خبر داد
ارائه گزارش نظارتی مجلس بر دولت تا ۲۱ آذر
توضیحات مرتضوی درباره گزارش تحقیق و تفحص سازمان تامین اجتماعی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد
مهلت یک ماهه به بابک زنجانی برای تسویه‌حساب با وزارت نفت
   


عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد رئیس‌جمهور امروز (یکشنبه) برای ارائه لایحه بودجه۹۳ و نیز گزارش عملکرد یک ساله برنامه پنجم توسعه به مجلس می‌آید.
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور امروز یکشنبه (۱۷ آذر) برای ارائه لایحه بودجه ۹۳ در صحن علنی پارلمان حضور می‌یابد، اظهار داشت: قرار است رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس، ضمن ارائه لایحه بودجه سال آینده کشور، گزارش عملکرد یک ساله برنامه پنجم توسعه را نیز به نمایندگان ارائه کرده و آن را قرائت کند.
وی به جزئیات روند بررسی لایحه بودجه ۹۳ در کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی پارلمان اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از چاپ گزارش لایحه بودجه ۹۳، این گزارش در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و آن‌‌ها ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات‌شان را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند.
عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم خاطر نشان کرد: با اتمام بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ در کمیسیون تلفیق، صحن علنی مجلس همه روزه و به جز روزهای تعطیل و بدون وقفه لایحه بودجه سال آینده را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته کمیسیون تلفیق پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و در دو هفته آینده تشکیل می‌شود.
همچنین عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور امروز برای ارائه لایحه بودجه 93 در صحن علنی پارلمان حضور می‌یابد، گفت: مراسم تحویل لایحه بودجه 93 توسط رئیس‌جمهور به طور مستقیم از شبکه خبر سیما پخش می‌شود.
از سوی دیگر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم بودجه سال 93 را برای اولین بار طبق قانون ارائه دهیم و اگر 15 آذر جمعه نبود، جمعه بودجه را تقدیم مجلس می‌کردیم،گفت: ما آمادگی داریم در ساعت 8 صبح یکشنبه 17 آذر ماه بودجه سال 93 را تقدیم مجلس کنیم.
همچنین هفتمین و آخرین جلسه فوق‌العاده هیئت ‌دولت به منظور ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته برگزار شد. رئیس‌جمهور در پایان این جلسه از تلاش‌های اعضای هیئت دولت به ویژه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، معاونین و همکارانشان در تهیه و تنظیم لایحه بودجه و ارائه به موقع آن جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی، تقدیر و تشکر کرد.

 


رئیس‌‌جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: پولی که برای صندوق شکوفایی و نوآوری تا امروز اختصاص یافته است 25 میلیارد تومان بوده است که در مصوبه اخیر دولت 20 برابر افزایش یافته است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم شصتمین سالگرد روز 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی و در جمع دانشجویان با ابراز خرسندی از اینکه بار دیگر موفق به حضور در جمع دانشجویان شده، گفت: روز 16 آذر یادآور حادثه 60 سال پیش در دانشگاه تهران و فداکاری و ایثار این قشر پیشتاز در برابر استعمار و استبداد است.
وی افزود: عزت‌خواهی که شعار شماست به حق و عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی و استقلال‌خواهی،‌ آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.
روحانی خاطرنشان کرد: این آرزوی امت است و دانشگاه علاوه بر اینکه پرچمدار علم و دانش است، پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است، درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست اما کارگاه سیاست است.
وی یادآور شد: دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست هستند و هر جا دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجو برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.
رئیس قوه مجریه کشورمان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: دانشجویان عزیز ما علاوه بر اینکه حق مسلم آنها است تا از دولت نقد کنند، نقدی دلسوزانه و راه بهتر را به دولتمردان معرفی کنند، باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند، ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام، افراط و افراطی‌گری،‌ نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت، اعتدال، توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم.
روحانی متذکر شد: ما در پی همه آرمان‌ها باید سخت‌کوش باشیم اما بین آرمان و واقعیت همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید فرمودند باید توازن برقرار کنیم و واقعیت‌ها را ببینیم و بشناسیم.
وی ادامه داد: در دنیای امروز قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان نه تنها دشوار خواهد بود بلکه تا حدی غیرممکن است.
روحانی اضافه کرد: ما برای جلوگیری از جنگ جدید در منطقه و سوریه نقش تاثیرگذار داشتیم و نقش ایران در کنار روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه نظیر لبنان و عراق برای جلوگیری از یک جنگ جدید تاثیرگذار بودند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌خواهم جمله‌ای بگویم که عده‌ای آن را به خودشیفتگی تعبیر کنند، اظهار داشت: در دنیای امروز کشورهای بزرگ برای حل مسائل منطقه ناچارند قدرت ملت ایران را مد نظر قرار دهند.
وی در پاسخ به شعار دانشجویان مبنی بر اینکه «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست»،‌گفت: حتما همین‌طور است که شما می‌گویید.
رئیس‌جمهور با اشاره به شعار انتخاباتی خود تصریح کرد: شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد اما اقتصاد و زندگی مردم نیز باید بچرخد و دولت برای این وعده خود تا آخر ایستاده است.
وی با بیان اینکه نه تنها انرژی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای حق مسلم ما است بلکه غنی‌سازی نیز حق مسلم ماست، افزود: در کنار این مسئله پیشرفت و توسعه، بهبود معیشت و رفاه مردم و شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم‌های ظالمانه نیز حق مسلم ماست.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده،‌ پایبند است تصریح کرد: اما برای دستیابی به اهدافمان به اجماع داخلی، به همدلی نیاز داریم از این رو برای دستیابی به آرمان بلندمان باید افکار خود را نزدیک‌تر کرده و آستانه تحمل را بالا ببریم.
وی با بیان اینکه دولت با رهنمودهای رهبری و حمایت قاطع ملت ایران اولین قدم موثر را در طول صد روز اول برداشت، افزود: ما در این صد روز اول زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان که به نفع ملت بود برداشتیم
رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم افزایش قدرت ملی یادآور شد: دانشگاهیان دیده‌بان علم و عقلانیت هستند از این رو ما باید در چارچوب علم و دانش قدرت ملی خود را بالا ببریم چرا که بدون قدرت علمی و اقتصادی، قدرت ملی بالا نخواهد رفت.
وی افزود: شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهید، این آن چیزی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید کردند، برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ما فعال شود در سال‌های گذشته قوانین و مقررات خوبی وضع شده بود اما دعوا بین وزارت علوم از یک طرف و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور از طرف دیگر باعث شده بود هیچ یک از مقررات اجرا نشود.
روحانی افزود: این کار دانشگاه است و البته نهادهای دیگری که در کنار نهاد دانشگاه باید کمک کنند، قرار بود صندوقی تأسیس شود و مجلس آن را تصویب کرد، به نام صندوق نوآوری و شکوفایی این صندوق بنا بود به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را بدهد و این شرکت‌ها فعال شود.
وی ابراز داشت: پولی که برای این صندوق تا امروز اختصاص یافته است 25 میلیارد تومان بوده است ما در مصوبه اخیر دولت این رقم را به بیش از 20 برابر افزایش دادیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: این صندوق سال آینده 500 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و انشاءالله به شرکت دانش‌بنیان تسهیلات لازم را می‌دهد و حرکت جدیدی از سال آینده آغاز خواهد شد.
روحانی همچنین با اشاره به اینکه بسیج منحصر به بسیج دانشجویی نیست گفت: اگر بسیج به معنای فکربسیجی و فدا کردن منافع شخصی و گروهی برای منافع ملی،‌دینی و اسلامی باشد ما در کشور 75 میلیون بسیجی داریم.
پرسش و پاسخ رئیس جمهور
با دانشجویان
رئیس جمهور در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که در تالار ابوریحان بیرونی برگزار شد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در طی صد روز گذشته اولویت شما سیاست خارجی و اقتصادی بوده است، آیا در زمینه نظام علمی نیز اقداماتی انجام خواهید داد، گفت: حتماً نظام علمی در اولویت است و سیاست خارجی باید متکی به علم باشد. چرا که با دنیا تعامل کردن بدون علم امکان‌پذیر نیست و اقتصاد به ویژه اقتصاد دانش‌بنیان بدون علم امکان‌پذیر نیست.
رئیس قوه مجریه در پاسخ به اظهارات برخی دانشجویان مبنی بر اینکه فضای امنیتی نمی‌خواهیم، گفت: ما نیز کلیات این امر را قبول داریم؛ علم و دانش و تحقیق در سایه دوربین و دورباش صورت نمی‌گیرد باید فضای علمی و فضای آزادی آکادمیک باشد. همه حواسمان باشد آرمان‌ها، ارزش‌ها، اصول و چارچوب‌ها را احترام کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا گزارش صد روزه شما فقط تخریب دولت قبل بود، اظهار داشت: از ابتدا به مردم گفته بودم که بعد از صد روز دو مسئله را به مردم گزارش می‌دهم یکی اینکه چه دولتی را تحویل گرفته‌ام و یکی دیگر اینکه در طول صد روز چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است. ما درباره دولت گذشته صحبتی نکردیم فقط دو تا آمار دادیم. آمار را از مرکز آمار گرفته‌ام و رئیس مرکز آمار هم عوض نشده است.
حاشیه‌های مراسم
مراسم روز دانشجو که با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با حاشیه‌هایی همراه بود.
تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی از همان ساعات نخست مملو از دانشجویان شد.
برخی از دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند که خواسته‌هایشان را روی آن نوشته بودند.
«دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «اعتدال اعتدال، روحانی پاینده باد»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» از جمله شعارهایی بود که دانشجویان سر دادند.
در ابتدای این مراسم نیز کلیپی با عنوان «نوسفر» ساخته دهباشی که از دعاها و سخنان دکتر روحانی در مراسم تنفیذش انتخاب شده، پخش شد که در پایان آن همه دانشجویان حاضر در سالن شعار «یار دبستانی» را خواندند.
در این مراسم «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری و حجت‌الاسلام «محمدیان» نماینده ولی فقیه در دانشگاه نیز حضور داشتند.
یکی از حواشی‌های سخنرانی روحانی مربوط می‌شد به موضوع حصر سران فتنه و شعارهایی که دانشجویان در حضور روحانی سردادند. بخشی از دانشجویان با مطالبه آزادی زندانیان و مجرمان امنیتی سال 88 شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند که با واکنش سایر دانشجویان حاضر در این مراسم همراه بود، دانشجویان با سر دادن شعار «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» مخالفت خود را با آزادی زندانیان امنیتی سال 88 نشان دادند.
همچنین به گزارش فارس، در خلال سخنرانی روحانی دانشجویان فریاد می‌زدند: «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» که رئیس جمهور خطاب به آنها گفت: حتماً اینطور است، هم سانتریفیوژها باید بچرخد و هم زندگی و اقتصاد مردم باید بچرخد.

 


ظلم‌ستیزی یکی از ویژگی‌های شیعه است
یکی از خصلت‌های ذاتی تشیع، از آغاز تاکنون، مقاومت و قیام در برابر دیکتاتوری و ظلم است که در تمام تاریخ شیعه به چشم می‌خورد.
هر چند که اوج این مبارزات در بعضی از مقطع‌های زمانی بوده است. در صد سال اخیر، حوادثی اتفاق افتاده است که هر کدام در جنبش امروز ملت (انقلاب اسلامی) تاثیری داشته است. آئین انقلاب اسلامی - ص 108

 


وجود مبارك رسول گرامي اين دو برنامه را به عنوان برنامه بين المللي اسلامي و غير اسلامي گوشزد كرد؛ فرمود: مَنْ اَصبَحَ وَ لَمْ يَهتَمْ بِاُمُورِ المُسلِمينْ فَلَيسَ بِمُسلِم(1). اگر كسي صبح بكند، به فكر حلّ مشكلات مسلمان‌ها نباشد؛ او مسلمان نيست! معلوم می‌شود اسلام گذشته از برنامه‌های عبادي؛ برنامه‌های اجتماعي دارد، برنامه‌های سياسي دارد، انسان هم بايد مشكلات اجتماعي و سياسي را بفهمد، هم بايد سخاوتمندانه حل كند.
در قانون ديگر فرمود: مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادِي يا لَلْمُسلِمينْ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلِيسَ بِمُسلِم(2). آن قانون اوّل مربوط به قلمرو اسلامي است، قانون دوّم مربوط به حوزه بشر نشين است؛ فرمود: يك بشري از شما كمك خواست، مظلومي از شما كمك خواست؛ خواه او مسلمان باشد، خواه كافر؛ شما بتواني و جواب او را ندهي مسلمان نيستي! فرمود: كمك به كافر بر تو لازم است؛ مگر جائز است كه انسان به كافر ظلم بكند؟! بالأخره خداي سبحان در قيامت كيفر او را خواهد داد. آيا جائز است انسان به سگ ستم بكند يا ستم كردن به سگ در اسلام حرام است؟
گفتند:‌ مار و عقرب اگر كاري به شما ندارند، شما كاري به آن‌ها نداشته باشيد. يك وقتي احساس خطر می‌كنيد، آن مطلب ديگر است. ظلم به سگ حرام است،‌ ظلم به مار حرام است، ظلم به عقرب حرام است؛ ؛ ظلم اينقدر در اسلام تقبيح شده است! اگر كسي احساس خطر كرد،‌ احساس نا امني كرد حساب ديگري است. اگر گفتند: ظلم به حيوان حرام است، ظلم به كافر حرام است؛ اين بود كه حجاز استقبال كرد، امپراطوري ايران بدون زحمت اين فكر را استقبال كرد، امپراطوري روم بدون زحمت اين فكر را استقبال كرد! اينقدر آن‌ها لشكركشي نكردند براي كشتن مردم ايران و روم! آن‌ها از سلاطين گذشته در رنج و جور بودند، لذا زود اسلام را پذيرفتند. وقتي توحيد عوض شد، اخلاق عوض شد، قوانين سياسي و اجتماعي عوض شد؛ لذا ذات أقدس إله اعلام كرد كه اين دين، شما را زنده می‌كند: اِستَجيبُوا لِلّهِ وَ لِلْرَّسُولْ اِذَا دَعاكُمْ لِمَا يُحييكُم(3).
وقتي عباس عموي پيغمبر در اثر داشتن مقداري سرمايه مبتلا به ربا خوردن بود، آن روز ربا تحريم نشده بود؛ وقتي اسلام آمد، وجود مبارك رسول گرامي صريحاً اعلام كرد: هر سند ربوي زير پاي من است، من هيچ ارزشي براي سندهاي ربوي قائل نيستم! اوّل سندي كه من زير پا می‌گذارم، سند ربوي عموي ربا خوار من عباس است؛ آن‌ها را پاره كنيد. هيچ اعتباري به نوشته‌های ربوي نيست؛ هر كس بايد رأسُ المال را بپردازد: فَلَكُمْ رُئُوسُ اَموالِكُمْ لا تَظلِمُونَ وَ لا تُظلَمُون (4). مسائل اقتصادي را حل كرد، مسائل اخلاقي را حل كرد، مسائل ناموسي را حل كرد، مسائل اجتماعي را حل كرد؛ اين گوشه‌ای از ره توشه رسول اكرم بود.
وقتي وجود مبارك پيامبر رحلت كرد، سقيفه بني ساعده تشكيل شد، علي بن ابيطالب منزوي شد، او را خانه نشين كردند؛ در اثر اينكه مردم حديثُ العَهد بودند و خيلي آشنا نبودند، آن‌ها را فريب دادند، دسيسه كردند، جعل كردند؛ بالأخره عدّه‌ای روي كار آمدند و جنگ‌ها و فتوحات داخلي هم چشم عدّه‌ای را پر كرد و تمام اين غنائم جنگي از اين دو امپراطوري ايران و روم به حجاز رفت؛ آن‌ها كه كوخ نشين بودند، كاخ نشين شدند و سرمايه، اين‌ها را فريب داد، وضع برگشت.
فراموشي فضايل انساني در دوران حكومت امويان
امويان كه روي كار آمدند، چندين فضيلت اسلامي را به دست فراموشي سپردند. اوّلين كاري كه بني اميّه كردند، پديده تيره و تاريك سكولاريزم را ترويج كردند كه دين از سياست جداست. صريحاً معاويه گفت: من با حسن بن علي نجنگيدم كه نماز بخوانم، روزه بگيرم؛ ما كاري با اين حرف‌ها نداريم! سياست ما، كشورداري ما جداي از مسئله ديانت است؛ اين يك. و براي اينكه اموال بيت المال را يك جا مصادره كنند، مكتب جبر را ترويج كردند. اوّل كسي كه مكتب جبر را در اسلام دامن زد، معاويه و درباريان اموي بودند. چون مكتب باطل جبر، جلوي هر گونه ايستادن و مقاومت و مبارزه و مجاهدت را می‌گيرد، انسان را فرومايه و ذلّت‌پذير بار می‌آورد. اگر كسي معتقد باشد خداي ناكرده همه كارها، سيّئات و قبايح و ظلم، همه از قضا و قدر است؛ اين قدرت مقاومت نمی‌بيند، اين جز تسليم و رضا سخني نمی‌گويد! آنكه می‌گويد در برابر شير خونخوار و قهّار جز تسليم و رضا چاره‌ای نيست، اين گوشه‌ای از همان حرف را می‌زند.
در كف شير نَر خونخواره‌ای غير تسليم و رضا كُو چاره‌اي
اين سخن ناصواب است؛ بايد گفت: در برابر خدایي كه اَرحمُ الرّاحمين است، مصالح ما را بهتر از ما می‌داند، مصالح ما را بهتر از ما می‌تواند، مصالح ما را بهتر از ما سخاوتمندانه انجام می‌دهد، نسبت به ما از ما مهربان‌تر است؛ عقل سليم حكم می‌كند كه انسان ساكت باشد، عاشق چنين حقّي باشد، شيفته چنين خدایي و شيداي چنين مكتبي باشد؛ اين می‌شود تسليم، نه آن تسليم! در كف شير نَر كه تسليم نيست، او تسليم كرده است؛ اين اِستسلام است، اين ذلّت است نه تسليم! ولي اگر انسان بداند خدایي كه همه كمالات را داراست، از انسان نسبت به انسان مهربان‌تر است؛ چه بهتر كه خود را به او بسپارد!
امويان آمدند، فكر منحوس سكولاريزم را تزريق كردند، جدایي دين از سياست را از يك سو؛ در مسائل كلامي و اعتقادي آن فكر منحوس جبر را تبليغ كردند از سوي ديگر، ارزش‌ها را عوض كردند از سوي سوّم؛ بين اندرون و بيرونشان فرق بود، مِي گساري را ترويج كردند از سوي ديگر.
اين نهج‌البلاغه رابخوانيد؛ وجود مبارك امير المؤمنين در عهدنامه‌اش براي مالك اشتر فرمودند: مالك! اِنَّ هذَا الدّينْ كانَ اَسيراً فِي اَيدِي الاَشرارْ يُعمَلُ فِيهِ بِالهَوي وَ يُطلَبُ بِهِ الدُّنيا (5).
مگر مردم رهبري نداشتند مثل علي؟ رهبري نداشتند مثل حسين؟ بالأخره اين‌ها را شهيد كردند و زمام كار را به دست گرفتند و حلقات منحوس 2500 ساله پهلوي را به هم پيوند زدند. اينطور نيست كه از زمان ساساني تا پهلوي همه اين‌ها شاهنشاه ايران بودند. اينكه می‌گويند: رژيم 2500 ساله شاهنشاهي؛ يعني در قوس نزول وقتي كه شما شروع می‌كنيد، آن ساساني و اشكاني و ساماني، كم كم می‌رسد به زندي، كم كم می‌رسد به اين سمت ها، قجر و پهلوي؛ در قوس صعود كه بالا می‌رويد، پهلوي است و قجر است و صفوي و كم كم اين وسط‌ها چند قرن است كه عباسي و مرواني و اموي داشتند. اين‌ها هم مثل ساساني و اشكاني و ساماني بودند، اين‌ها هم مثل قجر و پهلوي بودند؛ اين‌ها در دين فروشي كمتر از اين‌ها نبودند، بلكه بيشتر! در شرف فروشي اين است، در كشور فروشي اين است! اينطور نبود كه همه شان سلاطين ايران بودند؛ چند قرن بود كه عباسي‌ها حكومت می‌كردند، اموي‌ها و مرواني‌ها زمامدار بودند.
لزوم حمايت از رهبري جهت غلبه بر نابساماني‌ها
اگر رهبري به نام امام يا رهبر معظّم انقلاب باشد؛ مادامي كه اكثر مردم كه نسل جوانند، اين‌ها در صحنه نباشند؛ اين‌ها از استقلال و آزادي با خبر نباشند، اين‌ها از شرع و شرف با خبر نباشند، اين‌ها آماده مبارزه و ايستادگي نباشند؛ بيگانه می‌آيد و می‌تازد و می‌گيرد! كم نيست تاريخي كه اينچنين بود. اين را حتماً در عهد نامه مالك بخوانيد. وجود مبارك امير المؤمنين فرمود: يك وقتي من صبح كردم، ديدم اين‌ها دين را به غارت بردند؛ اين‌ها نگفتند نماز نخوانيد، نگفتند روزه نگيريد، نگفتند مكه نرويد؛ گفتند حج برويد، نماز بخوانيد، روزه بگيريد؛ ولي زمام اين‌ها به دست ما! نمازي كه ما می‌گوئيم، زكاتي كه ما می‌گوئيم، حجي كه ما می‌گوئيم، صومي كه ما می‌گوئيم!
مگر الآن در حجاز حج نيست؟ مگر حج و عمره در سعودي نيست؟ آن وقتي كه من مكه مشرّف شدم، روزنامه‌های حجاز نوشتند: راديوهاي حجاز گفتند همين امروز هزار مسلمان فلسطيني را اسرائيل قتل عام كرد ولي در نماز جمعه آن هفته هيچ خبري از مبارزه و ستم ستيزي نبود! حج بود و هست! عمره بود و هست، ولي در اسارت آل سعود است! حضرت در نهج‌البلاغه در عهد نامه‌ای كه براي مالك اشتر می‌نويسد، می‌گويد: مالك! سخن از مصر و امثال مصر نيست، سخن از آزادسازي دين است: اِنَّ هذَا الدّينْ كانَ اَسيراًَ فِي اَيدِي الاَشرارْ يُعمَلُ فِيهِ بِالهَوي وَ يُطلَبُ بِهِ الدُّنيا. فرمود: اين‌ها دين را مصادره كردند، اين‌ها قرآن و عترت را مصادره كردند؛ گفتند: نماز آن است كه ما می‌گوئيم.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (مدظلّه) در ديدار با اقشار مختلف مردم آمل، حسينيه ارشاد آمل؛ اسفند 1381
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اَلدُرُّ المَنثُور/ 4/ 192؛ ر. ك: تَنبيهُ الخَواطِر وَ نَزهَهُ النَّواظِر/ 2/ 200؛ جلد 1/ 130
(2) الكافي/ 2/ 164 (3) انفال/ 24 (4) بقره/ 279 (5) نهج‌البلاغه/ نامه 53
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می‌شود.

 


از سوی رئیس‌جمهور قانون «الحاق یک تبصره به ماده(۳) قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه» برای اجرا ابلاغ شد.
قانون الحاق یک تبصره به ماده(3) قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده است، از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
بر اساس این مصوبه، در صورتی که دولت در مدت مذکور نتواند نسبت به تصویب و ارسال لایحه به مجلس اقدام کند و سه ماه دیگر از مهلت قانونی آن بگذرد، رئیس قوه قضائیه می‌تواند مستقیماً لایحه را به مجلس ارسال کند.
همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه «تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور» که بنا به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیئت وزیران رسیده است از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای فصل‌الخطاب برای ملت ایران است.
حسن رحیم‌پور ازغدی صبح دیروز در جمع خانواده‌های شهدای مشهد اظهار کرد: شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس در میدان‌های جنگ جهاد کردند و سختی‌های این جهاد را به جان خریدند تا به ما درس عشق و فداکاری دهند. وی گفت: امروزه شرق و غرب از ما شکست خورده و ما به لطف خدا به یکی از ابرقدرت‌های جهان تبدیل شده‌ایم و در زمینه اشغالگری به آمریکا و هم‌پیمانانش درس خوبی داده‌ایم تا بفهمند دیگر دوره اشغالگری و سرکشی به پایان رسیده است. ازغدی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی جرئت اشغال و حمله به ایران را در خود نمی‌بینند چون آنها نسل شهدای ما را دیده‌اند که چگونه دست از همه چیز خود کشیدند و به ندای رهبر خود لبیک گفتند و برای ایران خون خود را هدیه دادند.
به گزارش تسنیم، وی بیان کرد: کشورهای غربی فقط به توقف سانتریفیوژهای ما رضایت نمی‌دهند و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند مذاکره کنیم ولی به دشمن و کشورهای غربی بهانه ندهیم و همین می‌تواند فصل‌الخطاب برای ما باشد تا هم بهانه به دست دشمن ندهیم و هم با این مقاومت‌ها در مقابل امتحان الهی سربلند و پیروز بیرون آییم.

 


در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پی‌گیری شد.
در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی حضور داشتند ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیگیری شد و موارد ذیل به تصویب رسید.
- سالم‌سازی فضای اقتصاد ملی و جلوگیری از اقدامات فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا و رانت‌آفرین
-تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه
- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و گفتمان‌سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.
- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان و منطقه در راستای تحقق سند چشم‌انداز.
- افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تاکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، به ویژه در میادین مشترک.
- افزایش تولید از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع.
- بهبود فضای کسب و کار و تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف انتقال فناوری‌های پیشرفته، افزایش تولید و توسعه صادرات از طریق ایجاد نظام‌ها، قوانین و مقررات خاص و زیرساخت‌های مشوق و رقابتی در مقایسه با رقبای منطقه‌ای از قبیل نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی مناسب و ایجاد مراکز مالی بین‌المللی (بانک، بورس و بیمه)
در ابتدای این جلسه، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت با گرامیداشت و تجلیل 16 آذر، روز دانشجو و تبریک این روز به عموم مردم ایران بویژه دانشجویان و دانش‌آموزان گفت: با توجه به گذشت 60 سال، واقعه 16 آذر قابل تحلیل بیشتر است.
وی در ادامه سخنان خود، با ابراز تأسف از درگذشت آقای نلسون ماندلا، تاریخ زندگی سراسر مبارزه این سیاه‌پوست آزاده را برای آزادگان جهان بویژه جهان سومی‌ها، درس‌آموز عنوان کرد و گفت: مبارزه، مقاومت و تحمل 27 سال زندان، از ماندلا شخصیتی مبارز محبوب در کل جهان بویژه سیاه‌پوستانی که به دلیل تبعیض نژادی و آپارتاید، تمام وجودشان را بغض و کینه علیه استعمارگران و استثمارگران سفیدپوست پر کرده بود ساخت.

 


ناصر سراج در واکنش به درخواست دادستان کل کشور مبنی بر رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده خاوری، اعلام کرد رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی را با قوت ادامه می‌دهیم.
قاضی ناصر سراج در خصوص درخواست اخیر دادستان کل کشور مبنی بر رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده خاوری، گفت: ما رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی را با قوت ادامه می‌دهیم و نتیجه را در اسرع وقت اعلام می‌کنیم. وی افزود: وظیفه من پیگیری پرونده خاوری و به اتمام رساندن پرونده معروف 3 هزار میلیاردی است.
گفتنی است، پیش از این حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا، از قاضی سراج خواسته بود که دادگاه متهمان فساد بزرگ بانکی را هرچه زودتر برگزار کند و پرونده موسوم به 3 هزار میلیاردی را به اتمام برساند.
همچنین سراج در جمع خبرنگاران در خصوص پرونده مهدی هاشمی و طولانی شدن این پرونده در دادسرا گفت: پرونده در دادسرای تهران است و موضوع طولانی شدن آن را از دادسرا باید پیگیری کنید.

 


معاون نظارت مجلس از ارائه گزارش نظارتی خانه ملت بر دولت تا 21 آذر خبر داد.
حسین مظفر معاون نظارت مجلس درباره زمان ارائه گزارش جدید نظارتی مجلس بر دولت گفت: گزارش نظارتی پارلمان تا 21 آذرماه ارائه خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره جزئیات این گزارش هم با بیان اینکه هنوز جمع‌بندی‌‌ها صورت نگرفته و گزارش آماده نشده است، خاطرنشان کرد: زمانی که گزارش نهایی شد جزئیات آن مشخص می‌شود.
گزارش نظارتی مجلس بر دولت، محورهایی شامل تعداد سؤال، تحقیق و تفحص، تذکر، استیضاح، رأی اعتماد به وزرا، گزارش‌های ماده 49 و 236، نظارت بر شورا‌ها و مجامع و برخی امور خاص را در خود جای داده است.




 


مدیرعامل سابق تامین اجتماعی در یادداشتی به مطالب کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره فعالیت‌های تأمین اجتماعی در دوره مدیریت وی پاسخ داد.
سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق تامین اجتماعی در بخشی از یادداشت خود آورده است؛ با ملاحظه محتویات گزارش کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی کاملاً مشخص است که بدون توجه به اسناد و مدارک قانونی تنظیم‌کنندگان گزارش در پی تدوین پیش‌فرض‌های سیاسی و انتقام‌جویانه خود بوده‌اند.
وی در ادامه یادداشت خود تاکید کرد؛ بابک زنجانی و هلدینگ سورینت قشم حتی یک چوب کبریت هم از سازمان تامین اجتماعی تحویل نگرفته و در همین حد نیز واگذاری صورت نگرفته است. متأسفانه نمایندگانی که مسئول تحقیق در این رابطه بودند دارای پیش‌فرض و مشقی بود‌ه‌اند که ادای توضیح و روشن کردن موضوع برای آن‌ها فایده‌ای دربر نداشت.
مرتضوی در دفاع از خود نوشت: مصاحبه عضو هیئت تحقیق و تفحص که بر خلاف آیین‌نامه انجام شده پیرامون تصویب ۶ میلیارد تومان پاداش و دریافت یک مدیر به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان از سوی هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی کذب محض است.
مدیرعامل سابق تامین اجتماعی در ادامه یادداشت خود آورده است؛ برخلاف آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان عضو هیئت تحقیق و تفحص به اشتباه یا دروغ، قبل و بعد از قرائت گزارش در مصاحبه‌های مطبوعاتی که انعکاس وسیعی در رسانه‌‌ها داشته و تیتر اول برخی روزنامه‌‌ها را به خود اختصاص داده است اعلام نموده‌اند که در دوره اینجانب مصوبه‌ای از هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی صادر شده که ۶ میلیارد تومان به عنوان پاداش به حدود ۵۰ نفر از مدیران داده شود و یک مدیر۴۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است. بیان چنین مطالب کذبی که اساسا دروغ است.
وی با تکذیب بخشی از گزارش کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی نوشت: دریافت کارت هدیه و بن، مختص ۳۷ نفر نماینده مورد اشاره در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نبوده و در دوره قبل بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان از جمله رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس و تعدادی دیگر از اعضا نیز جزو دریافت‌کنندگان بوده و پرداخت‌های اخیر از محل غیرشمول برای بیمه‌شدگان و خانواده‌های نیازمند حوزه انتخابیه مورد تاکید و تصریح بوده است.
مرتضوی در خصوص کارت‌‌های هدیه نیز اینگونه توضیح داد که پرداخت کارت هدیه به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز ریاست هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی که معاونت اجتماعی رئیس‌جمهور را عهده‌دار بوده‌اند جهت پرداخت کمک هزینه درمان و مساعدت به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی که در ملاقات‌های مردمی و سفرهای استانی و مراجعات به عمل آمده می‌بایست به آن‌ها کمک شود.‌ مدیرعامل سابق تامین اجتماعی تاکید کرد ادعای هیئت تحقیق و تفحص مجلس در پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان به شبکه سوم صدا و سیما، دروغ و از اساس بی‌مبنا است. از سوی دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی معاون اول دستگاه قضا در حاشیه حضور در نمایشگاه الکامپ درباره تخلفات سازمان تامین اجتماعی که قرار است در قوه قضائیه مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در این رابطه هنوز گزارشی به قوه قضائیه نرسیده است؛ زیرا هفته گذشته گزارش را در مجلس قرائت کردند.

 


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: در جلسه اخیر کمیسیون با بابک زنجانی مقرر شد وی هرچه زودتر بدهی خود به وزارت نفت را تسویه کند، لذا این پول به زودی به حساب وزارت نفت واریز می‌شود.
علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به روند بررسی پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: بابک زنجانی در هفته گذشته و به درخواست کمیسیون اصل 90 مجددا در کمیسیون حاضر شد و توضیحات خود را درباره پول حاصل از فروش نفت که متعلق به وزارت نفت است، ارائه داد.
وی افزود: طی این جلسات آقای زنجانی قول داد که به زودی پول به حساب وزارت نفت واریز می‌شود و کمیسیون هم زمان خاصی برای واریز آن تعیین نکرده، چراکه قرار است پول هرچه زودتر واریز شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا این پول تا ماه دیگر به حساب وزارت نفت واریز می‌شود، گفت: طبق صحبت‌های انجام شده ممکن است این پول کمتر از یک ماه دیگر به حساب وزارت نفت منتقل شود.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره مبلغ بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت گفت: کل این بدهی حدود 4/2 میلیارد دلار بود که بخشی از آن تسویه شده بود و اکنون حدود 6/1 میلیارد دلار باقی مانده که طبق گفته آقای زنجانی قرار است به زودی به حساب وزارت نفت واریز شود.
بررسی پرونده خرید شرکت‌های
تامین اجتماعی
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از تشکیل یک پرونده جدید در مورد خرید برخی از شرکت‌های تامین اجتماعی از سوی بابک زنجانی و تخلفات صورت گرفته در این زمینه خبر داد و گفت: پس از انجام تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و وجود مدارکی درباره خرید برخی از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی از سوی بابک زنجانی پرونده‌ای برای بررسی این موضوع در کمیسیون اصل 90 تشکیل شد.
وی درگفت وگو با تسنیم ادامه داد: کمیسیون اصل 90 براساس وظیفه خود باید درباره موارد گفته شده در این گزارش تحقیق و تفحص بررسی‌هایی را انجام دهد و جزییات آن را به صورت دقیق بررسی کند، لذا پس از انجام بررسی‌های کامل، باید راجع به مسائل مطرح شده درباره آقای زنجانی، جلساتی با حضور وی تشکیل شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10