(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 آذر 1392 - شماره 20659

هشدار حزب الله درباره همکاری جریان‌های تکفیری و صهیونیست‌ها در لبنان
موافقت پنتاگون با فروش 14 هزار موشک به عربستان
 چهار سوی پنج قاره
دست خون‌آلود تروریست‌های سعودی در انفجارهای سوریه و یمن
حمایت کاخ سفیداز لشکرکشی فرانسه به آفریقای مرکزی
ادامه دستگیری طرفداران مرسی در شهرهای مصر
تجمع اعتراضی مردم بحرین اطراف محل برگزاری کنفرانس امنیتی منامه
تظاهرات سرنوشت، فردا در تایلند برگزار می‌شود
نخست‌وزیر اوکراین: رسانه‌های غربی واقعیت‌ها را پوشش نمی‌دهند
جنگ و گریز خیابانی با پلیس در شهرهای یونان
   


معاون شورای اجرایی حزب الله لبنان درباره وجود خطر جدید همکاری میان جریان های مسلح تکفیری و رژِیم صهیونیستی علیه لبنان هشدار داد.
شیخ نبیل فاروق طی مراسمی در روستای «عیتا الشعب» جنوب لبنان، با اشاره به رشد فزاینده جریان‌های مسلح تکفیری در کشورش گفت: ظهور جریان های مسلح تکفیری در لبنان، وحدت و یکپارچگی همه مسئولان را برای رویارویی با این آفت خطرناک منطقه و لبنان می‌طلبد.وی همچنین گفت: ما نمی خواهیم جریان 14مارس در اهداف و استراتژی ها با ایده های جریان‌های تفکیری و رژیم صهیونیستی همسو و مشترک باشند، ولی شاهدیم که آنها بیش از هر زمان دیگر به هدف های ضدمقاومت رژیم صهونیستی نزدیکتر شده اند.

 


پنتاگون با فروش 14 هزار موشک ضد تانک به عربستان سعودی موافقت کرد.
به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، آژانس همکاری امنیت دفاعی وزارت دفاع آمریکا به کنگره اعلام کرد که با درخواست ریاض برای خرید 14 هزار موشک
بی، جی‌ام- 71 تاو، نوعی موشک هدایت شونده ضد تانک و به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلار موافقت کرده است.
آژانس همکاری امنیت دفاعی اظهار داشت، این پیشنهاد فروش به سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا از طریق بهبود شرایط امنیتی یکی از شرکای مهم آمریکا در منطقه که نقش مهمی در ثبات سیاسی خاورمیانه دارد کمک خواهد کرد. این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا نیز در بحرین به کشورهای منطقه خلیج فارس اطمینان داده است که سیاست نظامی آمریکا در منطقه تغییر نخواهد کرد.

 


هشدار اوباما به عباس
به گفته یک مقام تشکیلات خودگردان، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا طی نامه‌ای، «محمود عباس» رئیس این تشکیلات را تهدید کرد. «صائب عریقات» افزود: اوباما به عباس هشدار داد که اگر فلسطین بخواهد در پیوستن به نهادهای بین‌المللی پافشاری کند، خطوط قرمز آمریکا را زیر پا گذاشته است.
بازداشت 40 معترض در مسکو
نیروهای امنیتی روسیه عصر جمعه طی حمله به تظاهرات ضددولتی در مسکو، 40 معترض را دستگیر کردند. تظاهرکنندگان خواستار آزادی کسانی شدند که یک و نیم سال پیش در تظاهرات ضد دولتی مسکو دستگیر شده بودند.
اردن جایگزین عربستان
مجمع عمومی سازمان ملل دیروز با 179 رای از مجموع 193 رای، به عضویت اردن به جای عربستان در شورای امنیت سازمان ملل رای داد. پیش از این عربستان از عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل انصراف داده بود.
هلاکت 19 شبه نظامی طالبان
نیروهای دولتی کابل طی عملیاتی در استان‌های کنر، لغمان، قندهار، وردک، لوگر و هلمند افغانستان 19 تن از شبه نظامیان طالبان را کشتند. طی این عملیات که با حمایت ناتو انجام شد، 3 ‌شبه نظامی طالبان زخمی و همین تعداد نیز بازداشت شدند.
دو انفجار در عراق
انفجار بمب توسط تروریست‌ها در جنوب «سامرا» و «غزالیه» بغداد، پنج شهید و 15 مجروح برجای گذاشت. عراق طی روزهای اخیر شاهد حملات تروریستی خونین بوده است.
مرگ 14 سودانی در مرز مصر
در درگیری میان مهاجران سودانی و نیروهای مرزی مصر، 14 مهاجر سودانی کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. مهاجران سودانی معمولان از طریق خاک مصر خود را به اروپا می‌رسانند.
درخواست نیروگاه هسته‌ای
«بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات عربستان در سفرش به مسکو از مقامات روسی خواست که در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاک عربستان به ریاض کمک کنند.
چاک ‌هاگل در کابل
«چاک ‌هاگل» وزیر دفاع آمریکا دیروز از منامه به طور غیر منتظره وارد کابل شد. وی در این سفر با وزرای دفاع و کشور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. هاگل در این سفر با «حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان دیدار نکرد.

 


در پی وقوع انفجارهای تروریستی در سوریه و یمن که به کشته و مجروح شدن صدها تن انجامید مقامات این کشورها اعلام کردند اتباع عربستان در این انفجارها دست داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر قامشلی در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه 9 تن کشته و بیش از 20 تن زخمی شدند.
مدیر بیمارستان قامشلی با اشاره به وخامت حال برخی از مجروحان اعلام کرد بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
یک عامل انتحاری یک خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی مدرسه فاصل الحسن در شهر قامشلی منفجر کرد.
در همین رابطه گروه تروریستی امارت اسلامی عراق و شام (داعش) وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار انتحاری را برعهده گرفت و اعلام کرد ابوصالح القصیمی تبعه عربستان سعودی عامل این حمله انتحاری بوده است.
مقام‌های یمنی نیز در گزارشی رسمی اعلام کردند بیشتر افراد مسلحی که به یکی از ساختمان‌های وزارت دفاع یمن حمله کردند تابعیت عربستانی داشتند.
در این حادثه تروریستی 56 نفر کشته و 215 تن دیگر مجروح شدند. رئیس ستاد مشترک ارتش یمن با اعلام اینکه ارتش همه تروریست‌ها را از پای درآورده تصریح کرد بیشتر تروریست‌ها که 12 نفر بودند عربستانی بودند.
از سوی دیگر، ارتش سوریه در عملیاتی بی‌نظیر علیه گروه‌های مسلح در اطراف فرودگاه «کویرس» در حلب 70 تن از عناصر مسلح را به هلاکت رساند.
ارتش سوریه در جریان عملیاتی که از مناطق مختلف استان دمشق آغاز کرده بود به منطقه النبک در مجاورت القلمون حمله کرد و تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته یا زخمی شدند.
مهم‌ترین هدف این عملیات قطع راه‌های ارتباطی میان یبرود و النبک بود که انبار اصلی مهمات عناصر مسلح در این منطقه به شمار می‌رود.
عناصر مسلح از جاده‌های خاکی و فرعی این دو شهر، نیرو و مهمات منتقل می‌کنند و به گروه‌‌های محاصره شده در مناطق شرقی و جنوبی النبک امدادرسانی می‌کنند.
عناصر مسلح با پیشروی ارتش از شهر النبک فرار کرده و به سوی صحرا و منطقه الناصره گریختند.
این در حالی است که ساکنان شهر النبک از ورود ارتش سوریه به این شهر و بیرون راندن تروریست‌ها استقبال کردند. یکی از ساکنان این شهر اظهار داشت، خدا را شکر که امنیت و ثبات در شهر برقرار شده و به لطف تلاش‌های ارتش از پناهگاه خارج شدیم.
شمار دیگری از تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب، حمص و حماه به هلاکت رسیدند و چندین مخفیگاه گروه‌های تروریستی در این مناطق منهدم شد.
از این مخفیگاه‌ها مقادیر زیادی اسلحه، مهمات، دارو، تجهیزات ساخت بمب، دستگاه‌های ارتباطی کشف و ضبط شد.
این در حالی است که بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواست کشورهای حامی تروریست در سوریه را تحت فشار قرار داده و مانع از ارسال کمک‌های تسلیحاتی به آنها شوند.
جعفری گفت، ترکیه تروریست‌هایی را از لیبی، چچن، قزاقستان و دیگر کشورها می‌پذیرد و آنها را در اردوگاه‌های نظامی آموزش می‌دهد و سپس به داخل سوریه می‌فرستد.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد تنها راه حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه برکناری بشار اسد از قدرت است.
* دانمارک و نروژ برای انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه از بندر لاذقیه و رساندن آن به کشتی آمریکایی برای انهدام آنها اعلام آمادگی کردند.
* مسئول هماهنگی کمیته مشترک محو سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت، مقامات سوری در زمینه امحای سلاح‌های شیمیایی همکاری سازنده‌ای با اعضای کمیته داشته‌اند.
* منابع خبری سوریه از افزایش اختلاف میان گروه‌های تروریستی در سوریه خبر دادند به نحوی که اعضای این گروه‌های تروریستی توسط تروریست‌های دیگر اعدام می‌شوند.

 


دولت فرانسه در چارچوب احیای سیستم مستعمراتی خود در قاره سیاه، شمار نیروهای خود در جمهوری آفریقای مرکزی را به 1000 نفر رساند و آمریکا از این تصمیم دولت پاریس حمایت کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، که هفته گذشته به بهانه وقوع ناآرامی در کشور آفریقای مرکزی، 600 نیروی فرانسوی به این کشور آفریقایی اعزام کرده بود، این تعداد را به 1000 نفر رساند.
اولاند همچنین اعلام کرد که این تعداد را به 1200 تن خواهد رساند.
در همین حال، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از لشکرکشی فرانسه به جمهوری ‌آفریقای مرکزی حمایت کرد. هارف از این مداخله نظامی به بهانه پایان دادن به هرج و مرج در آفریقای مرکزی تمجید کرد. وی گفت که آمریکا 40 میلیون دلار کمک مالی در زمینه تجهیزات و آموزش نظامی به دولت بانگی می‌کند.
علاوه بر آمریکا، دولت لندن نیز ماموریت حمایت لجستیکی نیروهای فرانسوی را بر عهده گرفت. به گزارش «لس‌آنجلس تایمز»، این حمایت لجستیکی از طریق هوا صورت می‌گیرد.
طبق آخرین گزارشات، نیروهای فرانسوی طی 48 ساعت اخیر با افراد مسلح در آفریقای مرکزی درگیر شدند. در این درگیری دو فرد مسلح کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.
شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور قطعنامه‌ای، شمار صلح‌بانان سازمان ملل در آفریقای مرکزی را افزایش داد.
بنابر اعلام یک مسئول صلیب سرخ طی روزهای پنج شنبه و جمعه در آفریقای مرکزی، دست کم 300 نفر در ناآرامی‌های شهر بانگی پایتخت کشته شده‌اند. هزاران نفر هم به دلیل درگیری‌ها، به فرودگاه بانگی پناه آورده‌اند. در این فرودگاه نظامیان فرانسوی مستقر هستند، این در حالی است که در فرودگاه هیچ هواپیمای غیرنظامی پرواز ندارد.از جمعیت پنج میلیونی آفریقای مرکزی حدود نیم‌میلیون نفر به خاطر ناآرامی‌های جاری آواره شده‌اند.
ناآرامی‌ها در آفریقای مرکزی از ماه مارس (اسفند- فروردین) گذشته آغاز شده؛ یعنی زمانی که شبه‌نظامیان مسلمان موسوم به «سلکا»، «فرانسوا بوزیزه» را از ریاست‌جمهوری برکنار کردند.«میشل جو تودیا» رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی در 13 سپتامبر (22 شهریور) این گروه شورشی را منحل کرد. این در حالی بود که گروه شورشی فوق وی را به قدرت رسانیده بودند. سپس برخی از شورشیان به ارتش پیوستند و برخی نیز از این اقدام سر باز زدند. شورشیان در آفریقای جنوبی به قتل و غارت و تجاوز متهم هستند.درگیری‌های هفته گذشته نیز میان شبه‌نظامیان مسلمان و مسیحی جریان داشت.
این دومین بار است که فرانسه طی سال جاری میلادی به یک کشور آفریقایی لشکرکشی می‌کند؛ پیش از این فرانسوی‌ها در «مالی» مستقر شده بودند.
برای لشکرکشی جدید نیز هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل به فرانسوی‌ها مجوز داده بود.جمهوری آفریقای مرکزی علی‌رغم برخورداری از منابع معدنی بسیار غنی از جمله طلا و الماس، کشوری بسیار فقیر به شمار می‌آید.
این کشور پس از استقلال از فرانسه در سال 1960 تاکنون شاهد کودتا و شورش‌های زیادی بوده است.جمهوری آفریقای مرکزی 622 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و صادرات الماس، 25 درصد درآمد ارزی این کشور را تامین می‌کند.

 


نیروهای امنیتی مصر 73 نفر از نمازگزاران و دانشجویان معترض به «کودتا» را راهی بازداشتگاه‌ها کردند.
وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای به گوشه‌ای از آنچه روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه از سوی معترضان در قاهره و سایر شهرهای این کشور به وقوع پیوست، اشاره کرد.
طبق این بیانیه، در ناآرامی‌های این روز که در اعتراض به محکومیت چندین زن به حبس‌های طولانی‌مدت برگزار شد، 30 نفر در قاهره و 43 نفر در سایر شهرهای مصر بازداشت شده‌اند.
پیش از آغاز تظاهرات خبر رسید انبوهی از نیروهای امنیتی به همراه تجهیزات جنگی و ضدشورش در میادین «رابعه العدویه»، «النهضه» و مناطق مهم و حساس مستقر شده‌اند. در حال حاضر شمار نسبتا زیادی نیروی نظامی نیز در محوطه داخلی دانشگاه الازهر حضور دارند تا در صورت آغاز اعتراض‌های دانشجویی مانع از گسترش و ادامه آن شوند.آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «پانوراما شرق الاوسط» نوشته، در ناآرامی‌های روز جمعه دست‌کم 18 نفر از هواداران اخوان‌المسلمین از سوی نیروهای امنیتی یا طرفداران ارتش مجروح شده‌اند. تظاهرات روز جمعه تحت عنوان هفته «ای مادر شهید لبیک» و با دعوت ائتلاف حمایت از مشروعیت برگزار شد.خبر دیگر اینکه، وزارت کشور مصر اعلام کرد از این پس به محمد مرسی، اجازه ملاقات با هیچ کس را نخواهد داد!
آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته، علت این تصمیم این است که مرسی در جریان ملاقات با وکلای خود چهار پیام «تحریک‌آمیز» برای راه‌اندازی «خشونت» علیه دولت ارسال کرده است. بر اساس این گزارش مرسی پیش از این اعلام کرده بود تا زمانی که مشروعیت به این کشور (مصر) بازنگردد مصر روی آرامش را نخواهد دید! مرسی در حال حاضر در زندان «برج العرب» واقع در اسکندریه به سر می‌برد.

 


هزاران بحرینی با تجمع در نزدیکی محل برگزاری کنفرانس بین‌المللی امنیتی گفت‌وگوی منامه خواسته خود مبنی بر سرنگونی رژیم بحرین را به گوش جهانیان رساندند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران بحرینی به‌رغم تدابیر شدید امنیتی در نزدیکی محل برگزاری کنفرانس امنیتی گفت‌وگوی منامه تجمع کردند. نهمین دور اجلاس امنیتی گفت‌وگوی منامه از جمعه‌شب آغاز شد و تا امروز ادامه خواهد یافت.
طبق اعلام وزارت خارجه بحرین 50 وزیر خارجه و وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک کشورهای مختلف در این اجلاس شرکت کرده و درباره مسائل امنیتی و درگیری‌های جاری در منطقه گفت‌وگو خواهند کرد.
نیروهای امنیتی آل‌خلیفه از چند روز پیش تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف هتل محل برگزاری اجلاس مستقر کردند.
این تدابیر شدید امنیتی در پی دعوت ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه و جنبش تمرد بحرین از مردم برای انجام تظاهرات و راهپیمایی دراطراف محل برگزاری اجلاس اجرا شده است.
مخالفان بحرینی قصد دارند تا با استفاده از موقعیت پیش آمده و توجه رسانه‌های مختلف بین‌المللی به این اجلاس صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.
تظاهرکنندگان در این راهپیمایی که با عنوان «دموکراسی تنها راه حل است» و در حالی که تصاویر زندانیان سیاسی را در دست داشتند از کلیه شرکت‌کنندگان در این اجلاس خواستند تا از خواسته‌‌های دموکراتیک ملت بحرین پشتیبانی کنند.
در این تظاهرات خلیل المرزوق معاون دبیر کل حزب الوفاق خطاب به جامعه جهانی گفت، شما ظلم و ستم رژیم آل‌خلیفه و نقض حقوق بشر در کشور ما را می‌بینید و با آل‌خلیفه طوری تعامل دارید که به نظر می‌رسد هیچ اتفاقی رخ نداده و جنایتی صورت نگرفته است.
شما اقدامات این رژیم را مثبت جلوه می‌دهید در حالی که باید جلوی این اقدامات بایستید.
یکی دیگر از رهبران احزاب مخالف در بحرین تاکید کرد به کلیه شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت‌وگوی منامه یادآور می‌شویم که بحرین بخشی از این منطقه است که شما برای بررسی امنیت آن اینجا جمع شده‌اید.
وی با اشاره به مشکلات ملت بحرین و برخوردهای سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه خواستار مطرح شدن این موارد در این اجلاس شد.
این در حالی است که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه به راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم بحرین یورش بردند و با استفاده از گازهای اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای ده‌ها نفر را مجروح کردند.نیروهای رژیم بحرین تلاش کردند تا معترضان را از نزدیک شدن به محل برگزاری اجلاس دور کرده و آنان را متفرق سازند. در حالی که معترضان خشمگین به سمت پلیس سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب کرده و با آتش زدن لاستیک خیابان‌ها را بستند. در پی سرکوب نیروهای امنیتی تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اعم از زن و کودک و افراد سالمند زخمی شدند.
مردم بحرین طی دو روز گذشته از روستاها و شهرهای دور و نزدیک خود را به منامه رسانده‌اند تا در تجمع اعتراضی شرکت کنند و صدای خود را به گوش جهانیان برسانند.
شاهدان عینی گفتند که تظاهرکنندگان علاوه بر حمل تصاویر شهدا و زندانیان سیاسی پارچه‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها پیام‌هایی خطاب به مقامات کشورهای مختلف شرکت‌کننده در کنفرانس امنیتی منامه نوشته شده بود.
چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا در این کنفرانس امنیتی تاکید کرد که مسئولیت‌های آمریکا در قبال کشورهای همکاری خلیج‌فارس کاهش نخواهد یافت.وی افزود، ما تسلیحات بیشتری به کشورهای منطقه خواهیم فروخت و سیاست‌های تسلیحاتی و مواضع ما نسبت به این کشورها تغییر پیدا نخواهد کرد. رئیس پنتاگون تاکید کرد، طی 6 ماه آینده هیچ یک از پایگاه‌های آمریکا در منطقه جابه‌جا نخواهند شد و 35 هزار سرباز آمریکایی در منطقه باقی می‌مانند.
وزیر دفاع آمریکا در دیدار روز جمعه خود با حمدبن عیسی آل‌خلیفه پادشاه بحرین نیز اعلام کرد حضور آمریکا در منطقه برای کمک به هم‌پیمانان جدی است و از این منطقه نخواهیم رفت.
هاگل افزود، درها برای فروش سیستم دفاع موشکی و سایر سیستم‌های تسلیحاتی به گروهی از کشورهای دوست آمریکا در حوزه خلیج‌فارس باز است.
گفتنی است هاگل از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا در بحرین نیز بازدید کرد و در جمع سربازان به سخنرانی پرداخت.
سد مسیر منتهی
به پایگاه نظامی آمریکا
از سوی دیگر منابع محلی اعلام کردند، مردم بحرین برای رساندن صدای اعتراض خود به جهانیان نسبت به اقدامات سرکوبگرانه رژیم حاکم ، همزمان با برگزاری اجلاس گفت وگوهای منامه اقدام به مسدود کردن مسیر منتهی به پایگاه نظامیان آمریکایی کردند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از دعوت کلیه گروه‌های معارض بحرینی از مردم این کشور برای راهپیمایی در ایام برگزاری اجلاس امنیتی «گفت وگوی منامه»، ساکنان روستای «جفیر» که پایگاه نیروهای آمریکایی در روستای آنان مستقر شده است برای وارد کردن فشار به آل‌خلیفه مسیر منتهی به پایگان ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا را مسدود کردند. معترضان با آتش‌زدن لاستیک در این مسیر برای ساعاتی آن را مسدود کردند.

 


مخالفان دولت تایلند فردا تظاهرات سرنوشت برگزار می‌کنند.
به گفته دست‌اندرکاران برگزاری تظاهرات، تظاهرات روز دوشنبه (فردا) به مراتب گسترده‌تر از روزهای قبل خواهد بود و در آن معترضان سرنگونی دولت حاکم را فریاد خواهند زد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شین‌هوا، «سوتپ تائونگسوبان» رهبر معترضان تایلندی از مردم این کشور خواست تظاهرات گسترده‌ای را در روز نهم دسامبر (18 آذر) برگزار کرده و باعث تعطیلی دولت شوند.
سوتپ تائونگسوبان از تایلندی‌‌ها خواست به محل کار خود نروند همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان کلاس‌‌های درس را تعطیل کنند.
رهبر معترضان گفته است که شمار شرکت‌‌کنندگان در این تظاهرات از یک میلیون نفر بیشتر خواهد شد.
در پی اعتراضات گسترده در تایلند این شایعه سر زبان‌ها افتاد که احتمال کودتای نظامیان در کشور بعید نیست ولی فرمانده نیروی دریایی این شایعه را به شدت تکذیب کرده است.
اعتراض‌ها پس از آن شدت گرفت که قانون عفو عمومی به تصویب رسید. مردم نگرانند که تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر پیشین که دارای پرونده فساد است از تبعید به کشور بازگردد.

 


نخست‌وزیر اوکراین از نوع پوشش رسانه‌ای ناآرامی‌های داخلی این کشور انتقاد کرد.
در سومین هفته از ناآرامی‌ها و اعتراض‌های ضددولتی «کیف»، «نیکلای آزاروف»، نخست‌وزیر اوکراین طی مصاحبه با رسانه‌های خارجی از نوع پوشش حوادث این کشور انتقاد کرد و گفت «عرصه نامتعادلی از خبررسانی درخصوص روند تحولات کشور وجود دارد و رسانه‌‌های داخلی و خارجی اصلا به خبرهای مربوط به برگزاری تظاهرات مردمی در حمایت از دولت و رئیس‌جمهوری هیچ توجهی نمی‌کنند.» به گزارش خبرگزاری فارس «آزاروف» گفت: در حال حاضر اخبار و شایعات بسیار زیادی پخش می‌شود، حتی شبکه‌های تلویزیونی داخلی اوکراین به‌گونه‌ای روند اوضاع را نشان می‌‌دهند، گویی سراسر اوکراین، میدان حمایت از «همگرایی اروپایی» شده است. رسانه‌‌های محلی تظاهرات چند هزار نفری مردم در حمایت از دولت و رئیس‌جمهوری را بطور کلی نادیده می‌گیرند. برای چه این تظاهرات اصلا نشان داده نمی‌شود؟ چرا فقط از یک بخش از مردم اوکراین که با برگزاری تظاهرات قصد دارند حمایت خویش از همگرایی اروپایی کشور را نشان دهند، بزرگ‌نمایی می‌شود؟ این خواسته تنها از سوی بخشی از مردم پایتخت و استان‌های غربی کشور است، در حالی که میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین، چه در پایتخت و به‌خصوص در استان‌های شرقی کشور اصلا چنین نظری ندارند.
نخست‌وزیر اوکراین در عین حال تاکید کرد مقامات «کیف» هیچ مخالفتی با برگزاری تظاهرات آرام و مسالمت‌آمیز مردم در مقابل ساختمان دولت ندارند.
وی گفت: «مردم بیایند، اعتراض خود را نشان دهند، خواستار برکناری دولت شوند. این حقی است که قانون اساسی به آنها داده است، ولی خشونت، بر هم زدن نظم، حمله به اماکن دولتی و ضرب و شتم نیروهای پلیس، مسئله‌ای است که هیچ دولتی اجازه آن را نخواهد داد.»
نخست‌وزیر اوکراین این را هم اضافه کرد که «هیچ بعید نیست در ترکیب دولت کنونی» تغییراتی ایجاد شود.
ناآرامی‌های اوکراین از 21 نوامبر (30 آبان) و پس از امضا نشدن توافقنامه تجارت آزاد بین اوکراین و اتحادیه اروپا آغاز و با شدت ادامه دارد.
بسیاری از ساختمان‌های دولتی محاصره و برخی ساختمان‌ها منجمله ساختمان شهرداری «کیف» در تصرف مخالفان دولت و طرفداران اتحادیه اروپا قرار دارد.
«ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور اوکراین که از سوی آمریکا، اروپا و مخالفان اوکراین متهم به امضا نکردن توافقنامه به دلیل فشار مسکو شده است می‌گوید، تا زمانی که شرط سیاسی اروپایی‌ها مبنی بر آزادی «یولیو تیموشنکو» حذف نشود، حاضر به امضای این توافقنامه نخواهد شد.
حمایت‌های معنی‌دار غرب از مخالفان دولت و طرفداران انقلاب سرنگون شده نارنجی بسیاری از کارشناسان را به این حقیقت رسانده که غربی‌ها به دنبال کاهش نفوذ روسیه از طریق سرنگونی دولت غرب‌ستیز این کشور هستند. علاوه بر اظهارات صریح مقامات اروپایی و آمریکایی، سفر پنجشنبه گذشته وزیر خارجه آلمان به کیف و ملاقات با رهبران مخالفان دولت آن هم در حضور تجمع‌کنندگان، از جمله دلایل این دست از کارشناسان است. این مسئله حتی مخالفت شدید مسکو را نیز به دنبال داشته است.
«دیمیتری مدودف»، نخست‌وزیر روسیه پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به کیف، آن را «دخالت آشکار در امور داخلی اوکراین» عنوان کرد.
مدودف گفت: شرکای آلمانی ما چه احساسی خواهند داشت اگر وزیر خارجه روسیه در تجمعی حضور یابد که مغایر با قوانین آلمان برگزار شده باشد؟ «مدودف» خطاب به مقام‌های آلمانی، افزود: شما می‌توانید با مخالفان دولت اوکراین ملاقات کنید اما حضور در مراسم و اماکن اعتراضی تنها یک نام دارد و آن «دخالت در امور داخلی» این کشور است.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان در رد این اتهام مسکو تاکید کرد: برلین از هیچ‌کدام از طرفین درگیر در اوکراین حمایت نمی‌کند بلکه تنها این ارزش‌های اروپایی است که برایش از اهمیت برخوردار است.

 


تظاهرات مردم یونان در سالگرد قتل یک دانش‌آموز 15 ساله به دست پلیس این کشور به صحنه زد و خورد و جنگ و گریز خیابانی تبدیل شد.
روز جمعه مصادف با پنجمین سالگرد قتل «الکسیس گریگورپولوس» دانش‌آموز 15 ساله یونانی بود که در جریان یک تظاهرات ضددولتی به ضرب گلوله پلیس این کشور کشته شد.
بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، در این تظاهرات که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد، شمار زیادی از دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های چپ مشارکت داشتند. خشونت‌ها در آتن، پایتخت یونان بیشتر از سایر استان‌ها بود طوری که معترضان اقدام به آتش زدن ده‌ها خودرو و سطل زباله کرده و با سنگ و چوب و کوکتل مولوتف با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده و آنطور که خبرگزاری ایرنا نوشته، شمار زیادی از معترضان را دستگیر یا مجروح کردند.
بر اساس گزارش رسانه‌های خبری، سایر شهرهای یونان نیز شاهد وقوع تظاهرات و درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی بود و شماری از معترضان که غالبا دانش‌آموز و دانشجو بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
گفتنی است، یونان یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی است و طی سال‌های گذشته نیز شاهد ناآرامی‌ها و شورش‌های خیابانی بوده است. معترضان در این سال‌ها خواستار توقف سیاست‌های سنگین ریاضتی از سوی دولت بودند. بحران سنگین اقتصادی در این سال‌ها بر مناسباتی که با برپایی تظاهرات نمایش داده می‌شود تاثیر گذاشته و باعث به خشونت کشیده شدن اکثر این اعتراض‌های خیابانی شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10