(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 آذر 1392 - شماره 20659

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رازهای شهادت «حسان ‌القیس»(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
غار(گفت و شنود)
وزیر دفاع آمریکا: مذاکره با ایران همراه با گزینه نظامی است!
فارین پالیسی گزارش داد
نگرانی کنگره آمریکا نسبت به نزدیک شدن شرکت‌های نفتی به ایران
عراقچی: طرفین مراقب باشند پنجره مذاکرات بسته نشود
تله‌گذاری شیطان این‌بار در ژوهانسبورگ(خبر ویژه)
واشنگتن پست: تحریم‌های ضدایرانی محوری‌ترین سند سیاست خارجی اوباماست(خبر ویژه)
اپوزیسیون ضربه مغزی شده و بیهوش است(خبر ویژه)
هیجان پوپولیستی و مقایسه ظریف با مصدق(خبر ویژه)
پالیزدار در مجمع تشخیص مشغول به کار شد؟!(خبر ویژه)
 


شهادت «حاج حسان القیس» یکی از فرماندهان حزب‌الله در بحبوحه جنگ نظام سوریه و حزب‌الله لبنان با تروریزم حقایق زیادی را برملا می‌کند، از سوی دیگر همزمانی ترور القیس با آشوب‌های جدید گروه 14 مارس در طرابلس لبنان ارتباط حوادث را به خوبی نشان می‌دهد.
مسئولیت ترور حاج حسان القیس را سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی -موساد- به طور رسمی بر عهده گرفته و این در حالی است که پیش از این، تل‌آویو مسئولیت ترور عماد مغنیه را بر عهده نگرفت. خود این مسئله بیانگر نکاتی است که در فاصله شهادت حاج رضوان تا شهادت حاج حسان در منطقه اتفاق افتاده است چرا که مخفی‌ نگاه داشتن و سپس اعلام رسمی یک اقدام که می‌تواند پیامدهای امنیتی و سیاسی مهمی به همراه داشته باشد بدون نگاه به منفعتی بزرگتر منطقی نیست و طبعا تل‌آویو نیز این قاعده را در نظر داشته است.
شهادت حاج حسان ‌القیس که بر اساس نوشته روز پنج‌شنبه گذشته «ها‌آرتص» بر مبنای یک اقدام دقیق و حرفه‌ای و تلاش گسترده صورت گرفته است برای نوعی «اعلام رسمی» همگرایی میان رژیم ذاتا تروریست با گروه‌های تروریستی است که علی‌الظاهر داعیه دینی دارند. رژیم صهیونیستی در این اقدام، پرده از همکاری منطقه‌ای برای خنثی کردن جبهه مقاومت برداشته است. این البته اولین اقدام آنان نیست. همان گونه که این قلم در یادداشت هفته قبل نوشت، تلویزیون اسرائیلی وابسته به کنست فاش کرد که دو تن از مقامات دولت و مجلس رژیم صهیونیستی در ترکیه با فرماندهان گروه‌های مسلح تروریستی که در سوریه علیه دولت این کشور مشغول جنگ هستند،‌ ملاقات کرده و به آنان درباره کمک جدی اسرائیل اطمینان داده‌اند. ترور فرمانده نظامی حزب‌الله در این شرایط بدون شک در این راستا انجام شده است.
اگرچه رژیم صهیونیستی حسان ‌القیس را در جلوی درب منزل وی در خیابان سنت‌ترز در منطقه الحدث به شهادت رسانده است اما همان گونه که روزنامه هاآرتص در روز پنج‌شنبه فاش کرد او از دهه هشتاد میلادی به طور مشترک از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی غربی و عربی تحت تعقیب و زیر نظر بوده است. با این وصف کاملا پیداست که یک جریان پیچیده و در هم تنیده اطلاعاتی پشت این ترور قرار گرفته است. بعضی از خبرها و رموزی که به طور سربسته در بعضی از رسانه‌ها منعکس شده است، بیانگر مشارکت برخی از دولت‌های عربی در این ترورهاست. روزنامه «اسرائیل تایمز» دیروز نوشت: «علایق اسرائیل با دولت‌های محافظه‌کار عرب حوزه خلیج‌فارس در کنترل حزب‌الله و سایر نیروهای منطقه‌ای مرتبط با ایران به یکدیگر نزدیک شده است و این موضوعی است که می‌تواند مقدمه انواعی از همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف باشد.»
درز دادن علایق مشترک تنها از سوی اسرائیلی‌ها صورت نگرفته بلکه طی هفته‌های اخیر شاهد علامات مشابهی از سوی دولت سعودی هم بوده‌ایم. یک مقام امنیتی نزدیک به بندر بن‌سلطان رئیس دستگاه امنیتی عربستان هفته گذشته گفت «دشمن دشمن ما دوست ماست و اسرائیل از این قاعده مستثنی نیست» در واقع این مقام امنیتی پرده از همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی برداشت. در همین ایام روزنامه «الحیات» چاپ لندن که به سعودی‌ها تعلق دارد طی مقاله‌ای تحلیلی نوشت «دخالت ایران در کشورهای عرب منطقه مسئله امروز ماست و تجاوزات رژیم تل‌آویو به گذشته تعلق دارد و می‌توان از همه ظرفیت‌های مخالف ایران برای مهار ایران استفاده کرد.»
ترور شهید حسان القیس اگرچه برای حزب‌الله لبنان یک ضربه به حساب می‌آید و جایگزین کردن انسان‌هایی که در یک فرایند 30 ساله تربیت شده‌اند کار دشواری است، در عین حال این یک فرصت را در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد. اسرائیل می‌تواند با استناد به ترور المبحوح، عماد مغنیه و القیس نفوذ اطلاعاتی خود را به رخ بکشد ولی نمی‌تواند خود را از پیامدهای این اقدامات مبری به حساب آورد. اقدام انتحاری رژیم صهیونیستی فضای واکنش حزب‌الله را اخلاقی و قابل قبول‌تر می‌کند. مردم لبنان و نیز ملت‌های منطقه به هیچ وجه دست باز اسرائیل و دست بسته حزب‌الله را نمی‌پسندند اما اقدام حزب‌الله لبنان می‌تواند ابعاد و جنبه‌های مختلفی داشته باشد. یکی از این اقدامات تهدید بیشتر اعتبار امنیتی این رژیم است کما اینکه در طول ماه‌های اخیر حزب‌الله با به پرواز درآوردن پهپاد بر فراز فلسطین اشغالی ضربه مهلکی به اعتبار امنیتی آن زده است. به غیر از این حزب‌الله می‌تواند در یک عملیات غافلگیرانه تعدادی از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را به هلاکت رسانده و عده‌ای را به اسارت خود درآورد.
ترور شهید حسان القیس که نقش قابل ملاحظه‌ای در به روز شدن تجهیزات فنی حزب‌الله داشته است قطعا وقفه‌ای در کار حزب‌الله ایجاد نمی‌کند کما اینکه شهادت عماد مغنیه با همه اندوهی که به همراه آورد مانع پیروزی حزب‌الله در نبرد بزرگ و 16 روزه القصیر نشد. شهادت القیس زمانی اتفاق افتاد که به نوشته «هاآرتص» 30 سال جهاد را پشت سر گذاشته و همه نیرو و توان خود را مصروف تضعیف امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل کرده بود اما این شهادت براساس منطق اسلامی، نیروهای جدید با انگیزه‌های مضاعفی را وارد میدان می‌کند و به آنان می‌آموزد که می‌توانند نقش‌های حساسی را ایفا کرده و ضربات سخت به دشمن وارد کنند در عین حال 30 سال از آسیب دیدن از دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی دشمنان در امان باشند. این که یک رزمنده پس از حدود 30 سال به شهادت می‌رسد، نشانه 30 سال خون دل خوردن دشمن برای پیدا کردن القیس بوده است و این در جای خود یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی و حفاظتی به حساب می‌آید اما برای یک لحظه تصور کنید که حزب‌الله تصمیم بگیرد بلندپایه‌ترین مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را از طریق ترور از میان بردارد، مسلماً حزب‌الله برای این کار به بیش از یک سال زمان احتیاج ندارد.
اقدام رژیم صهیونیستی به جمع‌آوری اطلاعات از سرویس‌های مختلف و ایجاد یک ائتلاف اطلاعاتی عربی، غربی، عبری بیان کننده آن است که منطقه ما در شرایط حساسی است که این رژیم‌ها برای عبور از آن به اقداماتی نیازمند شده‌اند که پاسخگویی دوباره آن بسیار دشوار است. اقدام غیر اخلاقی به هیچ وجه نمی‌تواند از قدرتمند بودن مرتکبین آن خبر داده و ضعیف بودن طرف مقابل را به نمایش بگذارد. این ترور در یک منطقه عمیقاً اخلاقی اتفاق افتاده و این می‌تواند به نوعی اجماع اخلاقی علیه اسرائیل و رژیم‌هایی نظیر رژیم عربستان منجر شود و این همان نیازی است که حزب‌الله آن را دنبال می‌کند. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم شب عاشورا طی یک سخنرانی خطاب به اسرائیلی‌ها اعلام کرد که فردا تظاهرات سینه‌زنان حسینی با شکوه همیشگی انجام می‌شود و لو اینکه صهیونیست‌ها بخواهند آن را به خاک و خون بکشند این به این معناست که شهادت مقوله‌ای نیست که بتوان با آن، حزب‌الله و هواداران آن را متوقف کرد. رژیم تل‌آویو آن روز نتوانست به اجتماع روز عاشورا که سیدحسن در آن ظاهر شده بود حمله کند ولی نمی‌توانست خشم خود از اقتدار حزب‌الله را مخفی نگه دارد.
اما در تحلیل این ماجرا، توجه به چرایی توسل رژیم صهیونیستی به این ترور و ترورهایی نظیر این حائز اهمیت است. رژیم صهیونیستی در فضایی آکنده از بغض بعضی از فرقه‌های منحرف خشونت‌طلب و بعضی از رژیم‌های عربی، دست به این ترور زده و بطور نسبتاً علنی مسئولیت آن را پذیرفته است. این موضوع بیانگر آن است که اسرائیل در صدد برآمده یک پیوست امنیتی میان خود و اینگونه رژیم‌ها و این قبیل فرقه‌های تندرو به تصویر بکشد در واقع در شرایطی که تندروهای مسلح سوریه در حال شکست هستند و رژیم سعودی از شدت خشم نسبت به باخت در سوریه دیوانه‌وار فریاد می‌زند، این ترور را انجام داده است. در واقع رژیم تل‌آویو با این ترور نه فقط خواسته است که مرحمی بر زخم‌های عناصر مسلح تکفیری و رژیم وهابی سعودی بگذارد بلکه در صدد برآمده تا زمینه‌های اعلام رسمی‌تر و علنی‌تر روابط این گروهها و این دولت با صهیونیست‌ها را فراهم نماید. این موضوعی است که ردپای آن قابل شناسایی می‌باشد.
یک روز پس از ترور شهید القیس، روزنامه المستقبل وابسته به جریان 14 مارس که به عربستان وابستگی آشکار دارد، نوشت: «حسان القیس، یکی از نیروهای مؤثر حزب‌الله در نبرد القصیر بوده است» کاملا واضح است که المستقبل از اقدام صهیونیست‌ها استقبال کرده و آن را نشانه نوعی همگرایی عربی - اسرائیلی ارزیابی نموده است.
ترور القیس به خوبی معنای عملیات حزب‌الله در القصیر و تل‌کلخ و ... را بیان می‌کند. پیش از این، حزب‌الله متهم بود که مبارزه با اسرائیل را رها کرده و در مقابل یک عده از مسلمانان در سوریه صف‌آرایی کرده است. ترور القیس ثابت کرد که آن نبرد هم نبرد حزب‌الله با رژیم صهیونیستی بوده و گرنه چرا این رژیم، چریک موثر حزب‌الله را هدف قرار داده است. این ترور پیوستگی جبهه تروریزم‌ وهابی با تروریزم صهیونیستی را نشان می‌دهد و در واقع حزب‌الله می‌تواند آن را بعنوان شنیدنی‌ترین توضیح خود به مردم منطقه ارائه کند.
حزب‌الله لبنان در مواجهه اخیر با موج تروریزم، یک اقدام مسئولانه انجام داده و در کنار همه کسانی قرار گرفته است که از افراط‌گرایی مذهبی و تروریزم نگران هستند با این وصف حزب‌الله از این مسیر هم نشان می‌دهد که قابلیت آن را دارد که بعنوان یک نیروی فراملی برای رفع دغدغه‌های امنیتی و سیاسی ملت‌های منطقه تلاش کند. شهادت القیس یکی از دلایل صلاحیت حزب‌الله در ایفای این نقش حساس در منطقه و جهان اسلام است.
سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* وقتی رهبر معظم انقلاب که به عنوان دیده‌بان امین ملت هستند و با توجه به تجارب بی‌شماری که اندوخته‌اند اعلام می‌کنند من به مذاکره خوشبین نیستم چطور برخی از مسئولان دولتی این قدر به مذاکره خوش‌بینی نشان می‌دهند.
یک طلبه
* بازی‌های سیاسی که طرف غربی در توافق هسته‌ای درآورده تاییدی دیگر بر درست بودن پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها می‌باشد.
6091---0915
* به اصحاب فتنه و فتنه‌گرانی که در روزنامه‌های زنجیره‌ای مانور می‌دهند بگویید هنوز بچه‌های جبهه و جنگ حضور دارند و همیشه گوش به فرمان رهبریم.
یک جانباز جنگ تحمیلی
* واقعا جای تاسف دارد که به امثال اوباما یعنی یزید و معاویه زمان لقب «باادب» داده شود آن هم از سوی یک مسئول بلندپایه در جمهوری اسلامی؟
0170---0912
* حماسه اقتصادی نباید لابه‌لای اشتغالات سیاسی مسئولان به فراموشی سپرده شود.
یک شهروند
* آقای ظریف گفته اگر در مرحله بعد خلاف توافق عمل شود ایران هم از توافق و اقدامات اعتمادساز عقب‌نشینی می‌کند ولی بعد از امحای 200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 20 درصد که در پزشکی و داروسازی کاربرد دارد هزینه سنگینی پرداخت کرده‌ایم.
5530---0936
* به صراحت می‌توان گفت نه تنها آمریکا و اتحادیه اروپا بلکه تمامی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله تیم مذاکره‌کننده 1+5 و بازرسان آژانس هیچ یک قابل اعتماد نبوده و نیستند زیرا به قدرت رسیدن آنها از اسرائیل سرچشمه می‌گیرد، اسرائیلی که چه جنایت‌ها در جهان آفرید. و فقط به زنده ماندن خودش فکر می‌کند.
یک شهروند
* اگر عده‌ای فکر می‌کنند با کنار زدن نیروهای متعهد و انقلابی می‌توانند برنامه‌های خود را عملیاتی کنند سخت در اشتباه هستند.
احمدزاده
* من به عنوان یک فرد عادی این قدر می‌دانم که نباید اسرار نظام و کشور را رسانه‌ای کنم آن وقت چطور یک فرد تحصیل‌کرده و در جایگاه مسئولیت اجرایی چنین بی‌محابا و غیر واقع اظهار می‌دارد که خزانه کشور و سیلوهای آرد و گندم و ... خالی است؟ که چند روز بعد وزیر اقتصاد تکذیب کند؟! از زمانی که این مطلب را شنیده‌ام واقعا نسبت به آینده مدیریت اجرایی کشور نگران شده‌ام.
عباس احمدی از اسلامشهر
* از خانواده شهید احمدی روشن تشکر می‌کنم که علی رغم جوسازی‌ها همچنان سرباز ولایتند و انشاءالله در همین صراط مستقیم ولایت تا انتها پا بر جا نیز باقی بمانند.
مردانی
*برای برخی از مشاوران رئيس‌جمهور... بسیار متاسفم که با غرور و تکبر سخن می‌گویند. خدا عاقبت قوه مجریه ما را با چنین مشاوران ختم به خیر کند. اگر توان مناظره ندارند چه لزومی دارد که توهین بکنند؟
قریشی و 2884---0915
* از دولت یازدهم درخواست می‌شود تکلیف کسانی را که 17 ماه پیش در خرداد 91 در آزمون استانداری‌ها شرکت نمودند و مراحل مصاحبه و تحقیقات را نیز گذراندند، روشن کند.
3700---0918
* ضمن تشکر از دست‌اندرکاران متروی تهران در راه‌اندازی خطوط مختلف درخواست می شود ایستگاه‌هایی که فاقد پله برقی می‌باشند مانند نیروی هوایی نسبت به راه‌اندازی آنها اقدام نماید.
یک شهروند
* شنیده‌ام سازمان تامین اجتماعی به جای آن که به حقوق ما بازنشستگان مبلغی اضافه کند، قصد دارد مبلغی را به عنوان بیمه تکمیلی کم کند. بهتر است مسئولان به جای این کار حداقل کسانی را که بازنشسته نیستند بیمه کنند.
0420---0936
* سیاست نظام بر افزایش جمعیت کشور است ولی دولت قانون جدید مرخصی زایمان مصوبه مجلس را که مورد تایید شورای محترم نگهبان نیز قرار گرفته به اجرا نمی‌گذارد. چرا؟
4643---0913
* سال 83 و 84 بیش از شصت نفر از خودروسازی مازیران نوشهر اقدام به خرید تریلر نمودیم. متاسفانه شرکت غش در معامله کرد و متهم در دادگاه‌های صالح محرز و خاطی دستگیر و سه سال زندانی شد ولی به علت عدم همکاری مسئولین امر متاسفانه طی 9-8 سال اخیر نتوانسته‌ایم به حق و حقوق خود برسیم. از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود به این پرونده قریب به یک دهه‌ای خاتمه دهد و با خاطیان برخورد شود.
محمدعلی مهمی- سیدابراهیم کیا- حمید کریمی- جمال و...
* مدتی است که کارت‌های اعتباری یک ساله توسط بخش صدور اعتباری مترو صادر نمی‌شود و علت آن را مصوبه شورای اسلامی شهر تهران عنوان می‌کنند. از اعضای شورای اسلامی درخواست می‌شود با توجه به اینکه بیشترین اقشاری که از این کارت‌ها استفاده می‌نمایند 4 قشر دانش‌آموز، دانشجو، کارمند و کارگرند، به لغو مصوبه خود اقدام نمایند.
صادقی‌نژاد- شفیعی- احمدزاده- طاهری
* برای سیمای جمهوری اسلامی بسیار متاسفم که شبکه نسیم آن در شب و روز شهادت امام سجاد(ع) فیلم‌های کمدی و طنز به وفور پخش کرد. واقعا دلم شکست.
اصغر ستاری از تهران
* سراسر خیابان جیحون بین طوس و هاشمی پایین‌تر از خیابان آزادی بخصوص بعد از ظهرها به دلیل وجود بنگاه‌های اتومبیل مملو از ماشین‌هایی است که دوبله پارک کرده‌اند و با حضور دلالان به ویژه سرکوچه بیاتی قبل از خیابان دامپزشکی باعث آزار و اذیت مردم به خصوص بانوان و ایجاد ترافیک شدید می‌شوند. از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
علی زمانی
* در ابتدای شهر کرج پل فردیس بیش از 30 سال است که یک ساختمان برای نمایشگاه کشاورزی نیمه ساخته رها شده و اسکلت‌های آن پوسیده که جلوه خوبی برای زیبایی شهر ندارد. از مسئولین امر انتظار تخریب و نوسازی آن می‌رود.
1183---0912
* شرکت هواپیمایی کشوری برخلاف بخشنامه دولت دوباره پای شرکت‌های پیمانکاری را به فرودگاه‌ها باز کرده است به عنوان مثال این اتفاق در فرودگاه گرگان صورت گرفته امیدواریم رسیدگی شود و اجازه ندهند عده‌ای پیمانکار یا واسطه‌گری حقوق ما کارگران را ضایع سازند.
9199---0939
* وسایل موتوری سه چرخ با اینکه ترددشان از سوی پلیس ممنوع اعلام شده ولی همچنان در سطح شهر دیده می‌شوند. اگر قرار باشد که گفته‌های مسئولین ضمانت اجرایی نداشته باشد همان بهتر که چیزی نگویند.
1667---0919
* فصل زمستان در پیش روی است مع‌الوصف مدرسه راهنمایی روستای تپه طاق فاقد سوخت می‌باشد. معلوم نیست دانش‌آموزان این مدرسه روزهای سرد را چگونه پشت سر خواهند گذاشت.
0175---0913
* در مورد عدم اجرای بند 121 قانون بودجه سال 92 توسط سازمان تامین اجتماعی گلایه داشتم. در این بند آمده کارمندان مجازند با موافقت بالاترین دستگاه و از محل اموال آن دستگاه بازنشسته شوند ولی سازمان تامین اجتماعی این قانون را اجرا نمی‌کند. 6 ماه است که پیگیری می‌کنیم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و نمی‌دانم چرا سازمان تامین اجتماعی علی‌رغم آنکه شورای نگهبان این قانون را تصویب کرده آن را اجرا نمی‌کند.
خلف‌خانی
* اول تیرماه 92 بازنشسته شده‌ام ولی از پرداخت پاداش پایان خدمت خبری نیست. با پیگیری‌های متعدد نیز متاسفانه کسی پاسخگو نیست. چرا؟
کارمند استانداری تهران

 


گفت: بندر بن ‌سلطان، رئیس سازمان اطلاعاتی آل ‌سعود در توجیه همکاری عربستان و اسرائیل گفته است «دشمنِ دشمن‌ ما، دوست ماست و اسرائیل هم از این قاعده مستثنا نیست»!
گفتم: یعنی چون اسرائیل و عربستان هر دو دشمن ایران هستند بنابراین می‌توانند دوست یکدیگر باشند!
گفت: یعنی آل ‌سعود عقلش نمی‌رسد که در روز مبادا هم از سوی جهان اسلام مورد حمله قرار می‌گیرد و هم از سوی ملت عربستان؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! دو نفر که برای شکار شیر رفته بودند، تیرشان خطا رفت و شیر به آنها حمله‌ور شد یکی رفت بالای درخت و دیگری وارد یک غار شد. اما هر چند دقیقه یکبار از غار بیرون می‌آمد و دوباره با حمله شیر به درون غار می‌رفت. دوستش از بالای درخت گفت؛ چرا درون غار نمی‌مانی؟ و یارو گفت؛ آخه یک شیر دیگر هم توی غار است.

 


وزیر دفاع آمریکا در نشست امنیتی منامه با تاکید بر تعهد آمریکا نسبت به اعراب تصریح کرد: مذاکرات با ایران باید همراه با پشتیبانی گزینه نظامی باشد.
چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در پایتخت بحرین اعلام کرد دیپلماسی با ایران باید با پشتیبانی توان نظامی صورت گیرد.
هیگل اعلام کرد آمریکا بیش از 35 هزار نیروی نظامی در منطقه خلیج‌فارس و اطراف آن دارد و قصد ندارد به دنبال توافق هسته‌ای با ایران، از شمار نیروهایش در این منطقه بکاهد.
رئیس پنتاگون روز شنبه خطاب به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد آمریکا با استفاده از تعامل دیپلماتیک و مجموعه‌ای از هواپیماهای جنگنده، کشتی‌ها، تانک‌ها، توپخانه و 35 هزار نیرو در خاورمیانه، تعهدی اثبات شده و پایدار به امنیت منطقه دارد.
وزیر دفاع آمریکا که در یک نشست امنیتی منطقه‌ای صحبت می‌کرد، در عین حال نگرانی‌های سران کشورهای منطقه خلیج‌فارس در خصوص مسیر سیاست کشورش در خاورمیانه به ویژه در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفت ولی گفت تاکید واشنگتن بر دیپلماسی نباید سوء تعبیر شود.
هیگل اعلام کرد: «ما می‌دانیم که دیپلماسی نمی‌تواند در یک خلأ فعالیت کند.»
وی افزود: «موفقیت ما همچنان به قدرت نظامی آمریکا و اعتبار تضمین‌های ما به متحدان و شرکای خود در خاورمیانه تکیه خواهد داشت.»
هیگل اعلام کرد توافق موقت به دست آمده بین شش قدرت و ایران بر سر برنامه هسته‌ای مورد مناقشه این کشور، «تمرکز ما را بر چالش‌های ایجاد شده توسط ایران کم نکرده است.»
وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «ایران یک عامل شدیدا بی‌ثبات کننده بوده است و یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، تهدیدی غیرقابل قبول برای ثبات منطقه و جهان به وجود می‌آورد.»
وی افزود توافق هسته‌ای، «زمان برای مذاکره معنی‌دار خرید نه برای فریبکاری» و اینکه دیپلماسی آمریکا در نهایت با تعهدات نظامی و همکاری این کشور با شرکای منطقه‌ای خود همراه خواهد بود.
وزیر دفاع آمریکا همچنین افزود: ما تسلیحات بیشتری به کشورهای خلیج فارس می‌فروشیم. میزان فروش تسلیحات ما به منطقه از سال 2007 به 75 میلیارد دلار رسیده است.
همچنین ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در این کنفرانس گفت توافق هسته‌ای با ایران موجب کاهش تعهد غرب به متحدان عرب خود نمی‌شود و به ایران در سایر مسائل منطقه‌ای آزادی عمل نمی‌دهد.
هیگ که در مراسم شام افتتاحیه نشست منامه صحبت می‌کرد، در مورد توافق هسته‌ای با ایران گفت: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، نه فقط برای منطقه بلکه برای جهان تبعات فاجعه‌باری خواهد داشت. بریتانیا به همکاری نزدیک با 1+5 برای محدود کردن طراحی‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. توافق اخیر جدیت جامعه جهانی را نشان داد.
وی همچنین تاکید کرد که باید به دیپلماسی زمان و شانس کافی داد تا بتواند اثرگذاری خود را نشان دهد. هیگ در این مورد گفت: وقتی ما در عین حال که تغییر لحن و رویکرد دولت ایران در موضوع هسته‌ای را حس کرده و از آن استقبال می‌کنیم، باید قدرت دیپلماسی را بیازماییم، چرا که جایگزین‌های آن یا ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران است و یا درگیری‌ای که می‌تواند مشکلات منطقه‌ای به بار آورد.
وزیر خارجه انگلیس در ادامه با بیان اینکه لندن به ادامه و گسترش همکاری با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس متعهد است، گفت قدرت‌های بزرگ در توافق با ایران منافع کشورهای عربی را نیز درنظر دارند و توافقی نخواهند کرد که هزینه‌ای را بر دیگر کشورهای منطقه تحمیل کند.

 


«فارین پالیسی» در گزارشی به موضوع اثرات توافق ژنو و تحرک شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا برای بازگشت به بازار ایران پرداخته و نوشت: نمایندگان کنگره به این شرکت‌ها هشدار داده‌اند در صورت ارتباط با ایران، با جرایم سنگینی مواجه می‌شوند.
پایگاه نشریه «فارین پالیسی» نوشته است که سران کنگره به شرکت‌های نفتی جهان هشدار داده‌اند که اگر پیش از برداشته شدن تحریم‌ها با ایران وارد معامله و مراوده تجاری شوند، با جریمه‌های شدید مواجه می‌شوند.
فارین پالیسی در این مورد نوشته است: در حالی که هنوز جوهر امضای توافق موقت قدرت‌های جهانی با ایران برای کاهش تحریم‌ها در قبال کند شدن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، خشک نشده و تحریم‌های نفتی اصلی همچنان به قوت خود باقی است، شرکت‌های نفتی بزرگی نظیر «رویال داچ شل»، «انی» ایتالیا و «او‌ام‌وی» استرالیا در حال بررسی امکان از سرگیری فعالیت‌هایشان در ایران هستند. همین مسئله نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را به شدت خشمگین کرده است.
«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان به «فارین پالیسی» گفته است: شرکت‌هایی که در حال بررسی گزینه از سرگیری روابط تجاری با ایران هستند، دارند عجله می‌کنند. توافقی که 2 هفته قبل بین ایران و گروه 5+1 حاصل شد، امیدها در میان شرکت‌های نفتی برای برداشته شدن تحریم‌ها و مهیا شدن شرایط بازگشت به بازار ایران را افزایش داده است. در همین راستا، سران شرکت‌های نفتی بزرگ اروپا هفته گذشته در حاشیه نشست «اوپک» که در وین برگزار شد، با مقامات ایرانی دیدار داشته و در مورد فرصت‌های موجود بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، بحث کرده‌اند.
فارین‌پالیسی همچنین نوشته است که تحرک به وجود آمده در میان شرکت‌های نفتی برای همکاری با ایران، موجب نگرانی نمایندگان کنگره شده است. همین امر باعث شده تا نمایندگان حامی تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران، بیش از پیش بر موضع خود که برخلاف توصیه‌های کاخ سفید است، پافشاری کنند.
«مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه در این مورد می‌گوید: دقیقاً به همین دلیل است که سنا باید هرچه زودتر دست به کار شود و تحریم‌های جدیدی را تصویب کند که اگر ایران توافق را نقض کرد، اجرایی شوند، تا از این طریق از مذاکرات مداوم جلوگیری شود. شرکت‌های خارجی باید بدانند که اگر این روند به پایان برنامه هسته‌ای ایران منجر نشود، تحریم‌ها شدیدتر از همیشه باز می‌گردند.
به گزارش فارس پیش از این روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده بود که مدیران شرکت‌های «شل»، «انی» و «او‌ام‌وی» با مقامات ایرانی دیدار کرده‌اند.

 


معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برخی از سخنان طرف مقابل در مورد توافق ژنو سودمند نیست و طرفین مذاکرات هسته‌ای باید مراقب باشند که این پنجره بسته نشود.
سیدعباس عراقچی در مصاحبه با بخش خبری تلویزیون ملی هلند افزود: در یک توافق برد- برد، طبیعی است که طرفین امتیازی داده و می‌گیرند و اینکه پس از توافق برخی صحبت از تضعیف محتوای آن نمایند به گونه‌ای که گفته شود تنها صرفا بخش کوچکی از تحریم‌ها لغو شده، رویکرد مناسبی به نظر نمی‌رسد.
عراقچی با بیان این که برخی سخنان طرف مقابل سودمند نیست، تاکید کرد: طرفین مذاکرات باید مراقب باشند که این پنجره بسته نشود.
به گزارش ایسنا معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نیروهای تاریک مانند رژیم اسرائیل و برخی در داخل آمریکا وجود دارند که در جهت تخریب روند مذاکرات می‌کوشند، ولی ما باید بکوشیم عقلانیت پیروز شود.
عراقچی در پایان گفت: من شخصا به آینده مذاکرات خوش‌بین هستم، چرا که هیچ جایگزینی به دلیل هزینه‌مند بودن، برای مذاکرات وجود ندارد.

 


برخی محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی، مراسم تدفین نلسون ماندلا را بهانه دیگری برای هل دادن دکتر روحانی به سمت ملاقات با رئیس دولت شیطان بزرگ قرار داده‌اند. مراسم تدفین ماندلا احتمالا یک هفته دیگر در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود.
روز گذشته در حالی که چند سایت‌ داخلی آرزوی خود برای چنین اتفاقی را تبدیل به گمانه و تحلیل می‌کردند، گاردین نیز نوشت با توجه به حضور سران کشورها در مراسم تدفین ماندلا شاید این مراسم به ملاقات روحانی و اوباما منجر شود. گاردین مدعی شد: روح آشتی‌جویانه ماندلا شاید بتواند مثلا فضایی را برای اولین دیدار میان اوباما و روحانی فراهم آورد. (برخلاف این ادعا رژیم مستکبر آمریکا در پی باج‌گیری و زورگویی است و نه آشتی‌جویی).
یادآور می‌شود رسانه‌های زنجیره‌ای همسو با شبکه تبلیغاتی آمریکا تلاش گسترده را به کار بسته بودند تا دکتر روحانی در جریان سفر به نیویورک و حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به طور تصادفی! با اوباما ملاقات کند. بعدها گفته شد ممکن است این دیدار در مهمانی‌ ناهار بان‌کی‌مون اتفاق بیفتد اما خبرها حاکی از آن بود که طرف غربی، میز شراب را بر اهمیت انجام چنین ملاقاتی ترجیح داده است.
با این وجود وسوسه گروه پیگیر ماجرا موجب، مکالمه تلفنی روحانی با اوباما در آخرین ساعات عزیمت به فرودگاه و بازگشت از نیویورک شد.
این اتفاق از جمله همان پیشامدهایی بود که مورد تذکر رهبر انقلاب - به عنوان رفتار نابه‌جا - قرار گرفت. نکته قابل تأمل بی‌صداقتی مقامات آمریکایی بود به نحوی که با وجود درخواست طرف آمریکایی برای این مکالمه، سوزان رایس ادعا کرد این تماس تلفنی با درخواست طرف ایرانی صورت گرفته است. دو روز بعد نیز اوباما با گستاخی تمام در ملاقات با نتانیاهو ادعا کرد همه گزینه‌ها به ویژه گزینه نظامی علیه ایران روی میز است.
با این وجود آقای روحانی اخیرا در مصاحبه با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته بود اوباما را آدم مؤدبی یافتم(!)
اوباما طی هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که ساختار اصلی تحریم‌های شدید ضد ایرانی سر جای خود باقی می‌ماند و آمریکا به دنبال برچیدن برنامه هسته‌ای ایران است.

 


معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید توافق ژنو سخت‌ترین بخش تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده است.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: سنارتورهای هر دو حزب در کنگره که روزهای پایانی تعطیلات را می‌گذرانند، عزم جزم کرده‌اند تا در بازگشت از تعطیلات و در فاصله زمانی تا کریسمس بطور جد موضوع تصویب تحریمهای جدید علیه ایران را در دست بررسی قرار دهند.
«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یکی از حامیان تحریم بیشتر ایران می‌گوید: از نظر من تحریمهای جدید دولت آمریکا را در موضعی قرار می‌دهد تا چنانچه توافق‌نهایی به هر دلیل حاصل نشد، آمریکا در موضع قدرت باشد.
منندز می‌افزاید: «این تحریمها برای ایرانیها روشن خواهد ساخت که اگر معامله را نهایی نکنند تحریم در انتظار آنها خواهد بود.»
تحریم مورد نظر منندز اعمال محدودیت بیشتر در خرید بین‌المللی نفت و شناخت فرصتهایی برای تحریم بخش خصوصی ایران است. در لایحه‌ای که نمایندگان کنگره قصد بررسی تصویب آن را دارند همچنین پیشنهادهای دیگری نیز مطرح شده است شامل عرضه گزارش ماهانه رئیس‌جمهور به کنگره در مهلت زمانی شش‌ماهه و نیز ممنوعیت کامل معامله آمریکا با کشورهای خریدار نفت ایران. توصیه منندز این است که تحریمها الان تصویب شود اما اجرای آن به شش‌ماه دیگر یعنی پایان مذاکرات موکول گردد. در طرح منندز امکان وتو و ملغی اعلام شدن این مصوبات با حکم رئیس‌جمهور هم پیش‌بینی شده است.
واشنگتن‌پست با بیان اینکه «تحریم‌های ضد ایرانی محوری‌ترین موضوع در مسائل خارجی دوران کاری پنج ساله اوباما می‌باشد» می‌نویسد: دولت آمریکا هر گونه قانونگذاری برای تحریم جدید ایران را عامل تخریب توافق موقت هسته‌ای با ایران می‌داند ضمن آنکه معتقد است این قانونگذاری مذاکرات پیش رو برای دستیابی به توافق‌نهایی را هم از مسیر خود منحرف خواهد ساخت.
یک مقام بلندپایه دولت آمریکا دراین‌باره اعلام کرده است:‌«اگر می‌خواهید پای ما را در توافق نهایی به داخل آتش بیفکنید، خب این کار را بکنید.» اگر افرادی نسبت به عناصر توافق نهایی نگرانند، بیایند و به ما بگویند، نه اینکه در نیمه راه مذاکرات بنشینند و دست به تحریم بیشتر ایران بزنند».
واشنگتن‌پست می‌نویسد: دولت آمریکا معتقد است که تصویب تحریمهای جدید شروط توافق موقت را نقض می‌کند ضمن آنکه موجب ایجاد شکاف میان آمریکا با سایر شرکایش در مذاکرات می‌شود و موضع تندروهای مخالف توافق هسته‌ای را به خصوص در مذاکرات آتی تقویت می‌کند.
«دیوید کوهن» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امر تروریسم و اطلاعات مالی در این باب می‌گوید: «هدف از تحریمها از همان ابتدای امر بکاربردن نیرویی عظیم برای تغییر سیاستهای ایران بود، نه اینکه تحریم کنیم تا دلمان خوش باشد که تحریم کرده‌ایم. تحریم‌های سخت همچنان علیه ایران باقی است و لغو نخواهد شد.
واشنگتن‌پست با بیان اینکه تحریم‌های ضد ایرانی بیش از یک دهه است که در جریان است، ادامه می‌دهد: توافق ژنو سخت‌ترین بخش تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده است. دیوید کوهن می‌گوید که تحریمهای بانکی همچنان معتبر است و شرکتهای خارجی نمی‌توانند پول بابت قراردادهایشان را از ایران دریافت کنند مگر تحت یک سری شرایط بسیار سخت که به تازگی مقرر شده است.
او می‌افزاید: «ما به بانکها و صاحبان تجارت اعلام می‌کنیم که چنانچه با هر موجودیت تحت تحریمی که تعدادشان به 600 شرکت می‌رسد معامله کنید خود را از شبکه مالی و بازارهای آمریکا خارج ساخته‌اید. این اهرم قوی قدرت ماست».
یادآور می‌شود باراک اوباما نیز اخیرا به صراحت اعلام کرد کلیدی‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد و این در حالی است که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

 


یکی از فعالان سابق اپوزیسیون می‌گوید اپوزیسیون جمهوری اسلامی در کما فرو رفته و صرفا زندگی نباتی دارد.
اسماعیل نوری علا در وب‌سایت گروهک چند نفره موسوم به «جنبش سکولار دموکراسی» نوشت: اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب (برانداز) به اغمای رخوتناک افتاده است. به نظر من که اپوزیسیون که خود را نیز جزو آن می‌دانم، در حال حاضر در گرداب بیهوشی فرو افتاده و نوعی زندگی گیاهی را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه دولت آمریکا به اپوزیسیون وابسته نظیر سازمان مجاهدین (منافقین) و کومله و دموکرات دفاتری برای فعالیت در واشنگتن داده، می‌نویسد: اپوزیسیون بیمار است و سوال این است که این بیمار فرو رفته در کما را چگونه می‌توان به هوش آورد و فعال کرد؟ پزشکان معمولا روند بیرون آمدن از «کما» را وابسته به شرایط مختلفی می‌دانند. اگر کما ناشی از کمبودهایی در تغذیه سیستم باشد (مثلا افتادن سریع قند خون) می‌توان با جبران کمبودها شخص فرو رفته در کما را بیرون کشید. اما اگر کما ناشی از لطمه‌های مغزی، چه به علت ادامه بلندمدت کمبودها و چه به دلیل ضربه‌هایی از خارج باشد، بیرون آمدن مریض از کما مشکل‌تر است و تبدیل به گیاه شدن بیمار و یا پایان زندگی او هر لحظه می‌تواند محتمل‌تر شود.
وی ادامه داد : دچار شدن اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب و مستقل به کمای سیاسی ناشی از فقدان هدف و استراتژی معین و قابل قبول گسترده، همراه با واکنشی بودن رفتارها و گفتارها، و ناامیدی از امکان فروپاشی رژیم است.
نوری علا در ادامه با تصریح بر اینکه اپوزیسیون با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی‌اش می‌کند، می‌افزاید: تا آن زمان که اپوزیسیون دچار تشتت و تفرقه در امر انتخاب هدف و تعیین استراتژی است، ناچار خواهد بود که یا همچون اصلاح‌طلبان با موج حوادث همراه شود و برای پیروزی روحانی کف بزند و یا تن به غوطه زدن در اغما بدهد تا شاید روزی از این خواب زمستانی بیدار شود و یا به صورتی همیشگی در این اغمای دلشکن بماند تا مرگ‌اش فرا رسد.

 


عضو گروهک ملی- مذهبی از تشبیه دکتر ظریف وزیر امور خارجه به محمد مصدق ابراز تعجب کرد.
«مرتضی-ک» که با افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی نظیر حزب مشارکت در ارتباط بود، چند ماه پس از فتنه 88 از کشور گریخت و به فرانسه رفت. وی ضمن تحلیلی در وب‌سایت روزنت خاطرنشان می‌کند: ظریف که بی‌گمان یکی از دیپلمات‌های برجسته جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، از سوی برخی شهروندانی که چیزهایی از دکتر محمد مصدق شنیده و خوانده بودند، «مصدق زمانه» و «مصدق جدید» توصیف شد. تا این جای کار هم شاید همه چیز «طبیعی» پیش رفته بود. این دست اغراق‌ها و ستایش‌ها، در تاریخ ما کم‌سابقه نبوده است. قصه از آن‌جا تأسف‌بار و قابل تأمل ‌شد که برخی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی نیز در موج این اغراق‌گویی و تمجید، اسیر شدند و به جای تلاش برای ارزیابی واقع‌بینانه توافق، و تحلیل دقیق و علمی و بی‌طرفانه در دام مصدق‌سازی پوپولیستی افتادند.
وی می‌افزاید: برخی روشنفکران که باید دغدغه بیان حقیقت و پیگیری آن را داشته باشند، در ورطه رویکردهای پوپولیستی افتادند. این گروه از روشنفکران از یاد بردند که محمد جواد ظریف، فقط یک مجری و کارگزار خوب و مسلط و کاربلد در حکومت برای تعقیب چشم‌انداز ترسیم شده است.
این فعال فتنه سبز با بیان اینکه ظریف و روحانی فاصله معناداری دارند، می‌افزاید: مصدق‌سازی پوپولیستی توسط برخی روشنفکران، چنان بر تنور هیجان عمومی می‌دمد و با آن همراه می‌شود که محصول آن در مراسم سخنرانی اخیر ظریف در دانشگاه تهران خودنمایی می‌کند. آن‌جا که دانشجویان شعار سر می‌دهند: «صل ‌علی محمد، روح مصدق آمد»! شعاری که در سال‌های اخیر حتی برای نزدیک‌ترین یاران و همراهان مصدق و رهروان دیرین نهضت ملی نیز سر داده نشد و معلوم نیست طراحان و سردهندگان شعار، چقدر به آنچه می‌گویند، و تبعات و لوازم آن، ‌اشراف دارند. این‌ها، همان وجه قابل تأمل و تأسف‌بار ماجراست؛ این که برخی روشنفکران رویکردهایی توده‌گرایانه در پیش گیرند، در موج احساسات و غلیان شور اجتماعی فروافتند، آن ‌را- به هر انگیزه- بازتولید و تکثیر کنند و حقیقت را تحریف کنند. مصدق‌سازی پوپولیستی نه به سود ظریف و روحانی است، چرا که انتظاری زیادتر از بضاعت ایشان بر آنها تحمیل می‌کند؛ و نه به نفع جامعه امید بسته به دولت میانه‌گرای بنفش است، چرا که نسبت واقع‌بینانه‌ای میان توقع ایشان و محصول برقرار نمی‌کند، و در نهایت ناامیدی از بهبود و تغییر می‌زاید، و خشم یا انفعال می‌آفریند.
یادآور می‌شود محمد مصدق نخست‌وزیر لائیک در دوره نهضت ملی شدن نفت بود که اعتقادی به احکام اسلامی و اجرای آن نداشت. وی اعتماد شدیدی به آمریکایی‌ها داشت و همین امر باعث غفلت وی از هم‌داستانی آمریکا و انگلیس شد و به کودتای 28 مرداد 32 انجامید. بنابر برخی روایت‌های تاریخی، مصدق عضو حلقه‌های فراماسونری بوده است. او از سلسله جنبان‌های جبهه ملی بود اما عجیب‌تر اینکه 3 دهه بعد وقتی اسناد لانه جاسوسی آمریکا منتشر شد معلوم گردید برخی اعضای جبهه ملی با آمریکایی‌ها سر و سر دارند و در واقع با طراحان کودتای 28 مرداد 32، همکار و شریک شده‌اند.

 


عباس پالیزدار در دفتر مشاور هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده است.
ندای انقلاب نوشت: عباس پالیزدار که چند سال پیش به دلیل برخی افشاگری‌های فاقد اعتبار و نیز سوءاستفاده از موقعیت خود برای انتشار برخی اسناد حکومتی، محاکمه شده بود، در دفتر غلامعلی رجایی مشاور هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده است.
وی در خرداد سال 88 در نامه‌ای از هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش عذرخواهی کرده بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10