(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 آذر 1392 - شماره 20659

کوتاه اقتصادی
هیئت وزیران تصویب کرد
شرایط جدید پرداخت جوایز صادراتی
واکنش وزیر سابق جهاد کشاورزی به گزارش عملکرد 100 روزه دولت
درخواست عراق برای افزایش واردات گاز از ایران
تصویب اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی به 8 هزار میلیارد ریال
اشپیگل گزارش داد
ایران شریک احتمالی آمریکا و اروپا
رئیس هیئت عامل ایمیدرو:برنامه توسعه فعالیت‌های اکتشافی معادن به زودی اجرا می‌شود
کشتی‌آرای اعلام کرد
سقوط 38درصدی قیمت طلا در بازار
با دستور وزیر صنعت و تجارت
واردات کالاهای لوکس آزاد می‌شود
تصویب نخستین توافقنامه در سازمان تجارت جهانی
واردات 5 فرآورده نفتی از مالیات و عوارض معاف شد
   


* معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی از دستور وزیر برای مقررات‌زدایی از فضای کسب و کار خبر داد و گفت: لایحه نظام جامع مالیاتی برای بهبود فضای تولید در دستور کار است.شاپور محمدی با اشاره به رویکرد دولت برای بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: بحث‌های خوبی در این باره در حال بررسی است و استانها نیز کارهای مثبتی در مورد مقررات‌زدایی و حذف برخی فرایندهای غیرضروری انجام داده و برخی دستورالعمل‌ها نیز در حال تدوین شدن است.
* بانک مرکزی اعلام کرد: مصوبه اخیر دولت مبنی بر تکمیل اطلاعات بخش صادرات در سامانه ارزی به هیچ‌وجه به منزله پیمان‌سپاری ارزی نیست.بانک مرکزی با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر تکمیل اطلاعات بخش صادرات در سامانه ارزی، اعلام کرد: محتوای مصوبه دولت به منظور امکان پایش، ایجاد تعادل و ثبات در چرخه ارزی و تجارت خارجی کشور و فراهم‌آوردن بستر فعالیت امن و رو به پیشرفت بخشهای تولید، صنعت و بازرگانی بوده و به هیچ‌وجه به منزله پیمان‌سپاری ارزی نیست.
* در نتیجه داد و ستدهای اولین روز معاملاتی هفته، معامله‌گران فرابورس حدود 271 میلیارد برگه سهم و حق تقدم را در 32 هزار و 168 دفعه دست به دست کردند که ارزش این معاملات بالغ بر 2144 میلیارد ریال بود.
* بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته با حضور و مشارکت بیش از 500 شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و 15 کشور جهان از 28 آذر تا یکم دی ماه سال جاری، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
* سازمان حفظ نباتات نسبت به توزیع غیرقانونی نوعی حشره‌کش به بهره‌برداران هشدار داد.سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: با توجه به مشاهده نمونه‌ها، تبلیغات در فضای مجازی، سایت‌های اینترنتی و گزارش واصله از مناطق جنوبی کشور، توزیع غیرقانونی حشره‌کشی با نام تجارتی «کراون24 %SC» با ماهیت مجهول با برچسب به زبان عربی مورد تایید نیست.
* از طریق سامانه نوبت‌دهی هوشمند بانک پاسارگاد در بیش از 140 شعبه، مشتریان می‌توانند قبل از مراجعه به شعبه، نوبت خود را رزرو کنند.خسرو رفیعی مدیر روابط عمومی بانک، در آیین افتتاح شعبه مقصودبیک ضمن بیان این مطلب گفت: چندی است بانک پاسارگاد، نوآوری دیگری در جهت افزایش رفاه حال مشتریان و صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ آنها انجام داده است که طی آن مشتریان می‌توانند قبل از مراجعه به شعبه، از طریق پیامک کوتاه، نوبت خود را در صف مشتریان منتظر دریافت خدمت، رزرو کرده و براساس پیامک پاسخی که در آن، زمان مناسب برای مراجعه به شعبه قید شده، وقت خود را برنامه‌ریزی کنند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3345 الی 3349، 3357، 3387، 3386، 5546، 5568، 5564 8840 الی 8847، 2220 الی 2224، 2267 الی 2269، 2239، 6620 الی 6624، 6629 الی 6632، 6613، 7754 الی 7759، 2254 الی 2259، 2276 الی 2279، 7750 الی 7753، 7760 الی 7765، 6510 الی 6514، 6615 الی 6619، 6559، 3961، 3965 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 


پرداخت هرگونه جوایز صادراتی به صادرکنندگان با تصویب دولت مشروط به استفاده از ارز حاصل از صادرات در چرخه تجاری کشور شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد بانک مرکزی و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون‌اساسی تصویب کرد؛ بانک مرکزی موظف است با همکاری نمایندگان عضو کار گروه سامانه ارزی ظرف 3 ماه امکانات فنی و اجرایی لازم برای تکمیل اطلاعات بخش صادرات در آن سامانه را فراهم کند.
بر این اساس، دولت، بانک مرکزی و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) و صنعت، معدن و تجارت را موظف کرده با هماهنگی لازم، تمهیدات مقتضی برای ورود اطلاعات مربوط به صادرات کشور در سامانه ارزی و امکان پایش درآمدهای ناشی از صادرات را فراهم کنند.
همچنین ارائه هرگونه جوایز صادراتی به صادرکنندگان، منوط به استفاده از ارز حاصل از صادرات در چرخه تجاری کشور است و منظور از استفاده از ارز حاصل از صادرات در چرخه تجاری کشور عبارتند از: انجام واردات در مقابل صادرات توسط صادرکننده و یا اشخاص دیگر، پرداخت بدهی ارزی صادرکننده و یا اشخاص ثالث به بانکها، فروش ارز حاصل به بانکها و یا صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و سپرده‌گذاری ارزی نزد بانکها است.بر اساس این مصوبه، بانک سپرده‌پذیر موظف است در صورت تقاضای سپرده‌گذار برای استفاده از ارز سپرده در هر یک از موارد موضوع جزءهای (الف) تا (ت) بند (3) اقدام کند.
این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 


وزیر سابق جهاد کشاورزی، در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در گزارش عملکرد 100 روزه، نامه انتقادی به دفتر رئیس‌جمهور ارسال کرد.
صادق خلیلیان طی نامه مورخ 14آذر 1392از صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در گزارش عملکرد 100 روزه در بخش کشاورزی انتقاد و توضیحاتی را به دفتر رئیس‌جمهور ارسال کرد. در بخشی از این توضیح آمده است: 1-اشاره فرمودید که پس از انتخاب جنابعالی، در اوایل تیرماه شرایط کشور به گونه‌ای بود که یکی از استان‌های کشور برای 3 روز گندم داشت و این موضوع شما را نگران کرد، در این خصوص لازم است چند نکته مورد توجه قرار گیرد.
الف- با توجه به ویژگی مناطق مختلف کشور، همواره استان‌هایی که عمده گندم کشور را تولید می‌کنند کمبود سایر استان‌ها را که تولید کمتری دارند تامین می‌نمایند و اگر در مقطع زمانی خاصی در زمینه جابجایی گندم بین سیلوها و برای یک استان مشکلی پیش آید به سرعت قابل رفع است.
ب- در زمان مورد اشاره، ذخایر آرد و گندم کشور به اندازه‌ای بود که نه تنها یک استان بلکه نیاز کل کشور را برای چند ماه تامین می‌کرد.
ج- در کشور از اواخر فروردین‌ماه برداشت گندم شروع می‌شود و تا شهریورماه نیز ادامه دارد بنابراین نگرانی از کمبود گندم در کشور در نیمه اول سال که زمان برداشت گندم است اساسا موضوعیتی ندارد.
2- در خصوص ذخایر کالاهای اساسی اظهار نمودید که «اولین مشکل که با آن مواجه شدم شرایط ذخیره کالاهای اساسی بود که من را بسیار نگران کرد». واقعیت این است که شرایط ذخیره کالاهای اساسی در یک سال گذشته و بخصوص در شروع کار شما در وضعیت مناسبی قرار داشت که این ناشی از تلاش‌های مداوم دولت قبل بوده است. شاهد صحت این موضوع، صحبتی است که در ادامه گزارش فرمودید «از وقتی دولت کارش را شروع کرد تقریبا یک ذخیره قابل توجهی فراهم شده بود.» جنابعالی می‌دانید که برای ذخیره کالاها باید چندین ماه اقدامات اولیه و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا ذخیره کالا تحقق یابد. از آنجا که جنابعالی تا روز 12 مردادماه مسئولیت رسمی نداشتید و امکان دخالت عملی در کار دولت نیز قانونا برای شما وجود نداشت، بنابراین موجود بودن ذخایر کالاهای اساسی در کشور در ایام مورد اشاره شما، نشانگر اقدامات مناسبی است که دولت قبل از سال گذشته انجام داده و تا آخرین روز کاری آن دولت نیز ادامه داشته است.
3- در خصوص وضعیت واردات محصولات کشاورزی در سال 91 به گونه‌ای صحبت کردید که گویی مشکل اساسی در تولیدات کشاورزی بوده است. خوشبختانه تولید در بخش کشاورزی در چند سال اخیر دارای روند مطلوبی بوده به نحوی که در سال 90 به کمترین میزان واردات محصولات کشاورزی در طول 7 سال اخیر رسیدیم، اما در سال 91 بر اساس تصمیمی که شورای امنیت ملی کشور و دولت گرفتند، وزارتخانه‌های ذیربط موظف شدند برای مقابله احتمالی با شرایط پیش‌بینی نشده، علاوه بر تامین نیاز عادی کشور، حداقل 30 درصد به ذخایر کالاهای اساسی اضافه نمایند. تحقق این موضوع سبب شد میزان واردات در سال 91 نسبت به سال 90 افزایش یابد و نباید این را ناشی از ضعیف شدن توان تولید داخل قلمداد نمود.
4- در گزارش 100 روزه در خصوص تولید گندم فرموده‌اید که سال 83 به خودکفایی رسیدیم اما از سال 84، 85، و 86 هر ساله یک میلیون تن به واردات گندم کشور اضافه شد. همچنین اشاره کردید که در سال 1391 خرید تضمینی گندم توسط دولت فقط 2/2 میلیون تن بوده است.
در اینجا لازم است چند نکته مورد توجه قرار گیرد:
الف- اگر در سال 83 به خودکفایی واقعی رسیدیم پس چگونه امکان دارد کشور به یکباره و ظرف مدت کوتاهی به واردکننده گندم تبدیل شده باشد؟ اولا، چنین فرآیندی از نظر فنی، کارشناسی و با توجه به توانایی‌های کشاورزی کشور امکان‌پذیر نمی‌باشد. ثانیا، چنین روندی که گفته‌اید در کشور مشاهده نشده است زیرا در سال‌های 86 و 89 نیز خودکفایی محقق شد و در سال 90 هم واردات کمتر از یک میلیون تن بود. بنابراین اگر در دوره 8 ساله 1376 الی 1384 حداکثر دو سال (83 و 84) خودکفایی محقق شده، در دوره 1385 الی 1391 نیز دو سال به طور کامل و یک سال هم به طور نسبی خودکفایی محقق شده است.
ب: از سال 90 بر اساس طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، چرخه خرید، فروش و قیمت گندم، آرد و نان آزاد گردید و بخش خصوصی نیز عهده‌دار خرید گندم از کشاورزان شد. بنابراین نمی‌توان میزان خرید تضمینی گندم در سال 91 را با سال‌هایی که خرید انحصارا توسط دولت صورت می‌گرفت، مقایسه کرد. طبیعی است وقتی دولت انحصار را برمی‌دارد میزان خرید تضمینی دولت کاهش می‌یابد. به همین دلیل در سال 91، تامین گندم مورد نیاز کشور از محل سیلوهای دولتی کاهش یافت و در مقابل تا 75 درصد نیاز کشور به گندم و آرد (در برخی ماه‌های سال) توسط بخش خصوصی از محل تولید داخل تامین شد.
5- در خصوص علت افزایش واردات گندم در سال 91 چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: اولا بخش زیادی از افزایش واردات به دلیل تکلیف شورای امنیت ملی کشور برای تامین ذخایر گندم علاوه بر میزان مصرف جاری کشور بود. ثانیا با افزایش نرخ ارز (ناشی از تحریم نفت ایران و نیز عدم امکان جابجایی ارز در چرخه بانک‌های بین‌المللی) و به دنبال آن افزایش نرخ علوفه و دان مرغ در سال 91، میزان مصرف گندم در فعالیت‌های تولید گوشت قرمز و سفید نسبت به گذشته بیشتر شد. ثالثا خروج گندم از طریق غیررسمی (قاچاق) و صادرات محصولاتی مانند ماکارونی، رشته، بیسکویت، آرد و غیره از کشور افزایش یافت و در مجموع سبب شد که نیاز کشور به گندم افزایش یابد که بخشی از آن از طریق واردات تامین شد.
الف: در سال‌های 77 الی 83 (در مجموع 7 سال) حدود 25 میلیون و 760 هزار تن گندم وارد کشور شده و میزان خرید تضمینی نیز در جمع 7 سال حدود 50 میلیون و 700 هزار تن بوده است.
ب: در دوره 85 الی 91 (در مجموع 7 سال) حدود 20 میلیون تن گندم وارد کشور شده و میزان کل خرید تضمینی توسط دولت (با در نظر گرفتن حذف انحصار خرید تضمینی دولتی و ورود بخش خصوصی به خرید گندم از کشاورزان از سال 90) حدود 56 میلیون تن بوده است.
بنابراین مشاهده می‌کنید که در 7 سال اخیر از یک طرف (علیرغم حذف انحصار خرید توسط دولت) مجموع خرید تضمینی گندم افزایش نشان می‌دهد و از طرف دیگر با وجود رشد جمعیت، واردات گندم به کشور کمتر بوده است.
6- جنابعالی به خوبی استحضار دارید که برای مقابله با دشمنان و تقویت تولید ملی در بخش کشاورزی باید با انجام هرچه بیشتر طرح‌های عمرانی و زیربنایی در بخش کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری، تولید را افزایش داد و آن را پایدار نمود، در غیر این صورت با طرح مباحث شعاری کاری صورت نخواهد گرفت.
همچنین خوب است مقایسه کنیم دولت قبل (که عملکرد آن مورد انتقاد شدید شما می‌باشد) در چه وضعیتی بخش کشاورزی را تحویل گرفت و در چه وضعیتی آن را تحویل شما داد و آیا واقعا میراث شما از دولت قبل آنگونه که شما می‌گویید همگی منفی بوده یا واقعیت چیز دیگری است؟ برای تبیین موضوع به برخی از اقدامات صورت گرفته اشاره می‌شود:
الف- دولت قبل در سال 84 با مجموع 492 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور (که از بدو پیروزی انقلاب تا نیمه اول سال 84 اجرا شده بود)، بخش کشاورزی را تحویل گرفت و با بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار (5/2 برابر بیشتر) تحویل دولت جنابعالی داده است.
ب- اگر بخواهیم عملکرد دولت‌های قبل در دوره‌های (شهریور 76 تا مرداد 84) و (شهریور 84 تا مرداد 92) را در بخش اجرای کل طرح‌های زیربنایی آب و خاک (شامل آبیاری‌های مدرن، احداث کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی مدرن و سنتی) مقایسه کنیم. در کل دوره (84-1376) این طرح‌ها در 731 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور اجرا گردید و در دوره بعدی (8 سال اخیر) در 1585 هزار هکتار اجرا شد که بیش از دو برابر افزایش داشته است.
ج- ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی تا سال 84 جمعا کمتر از 7 میلیون تن بود که با تلاش‌های انجام شده در دولت قبل این ظرفیت با افزایش 5/4 برابری به بیش از 32 میلیون تن رسیده است.
د‍- میزان صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال 83 حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود در حالی که در سال 91 (علیرغم وجود تحریم‌ها) به حدود 6 میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافت که این افزایش 4/4 برابری روند مثبت تولیدات در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.

 


مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از درخواست طرف عراقی برای افزایش ظرفیت صادرات گاز به این کشور به روزانه 90میلیون متر مکعب در قالب دو قرارداد صادرات به بغداد و بصره خبر داد.
علیرضا کاملی در حاشیه دیدار و مذاکره با معاون وزیر برق عراق با اعلام این که در ماه‌های گذشته مذاکرات متعددی برای صادرات گاز به عراق انجام شده به شانا اظهار داشت: در سفر مقام‌های عراقی به ایران، روند پیگیری تفاهمنامه‌های ایران و عراق شکل بهتری پیدا کرده و وزیران نفت دو کشور توافق کردند حجم قرارداد و از سوی دیگر دوره قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور را افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این که به منظور افزایش حجم و دوره قرارداد، اصلاحیه‌هایی در قرارداد صادرات گاز ایران به عراق صورت گرفته گفت: پیشتر مدت اجرای قرارداد صادرات گاز به بغداد 4 سال بود که براساس اصلاحیه جدید به 10 سال افزایش یافته است، همچنین حجم قرارداد صادراتی به بغداد نیز به درخواست طرف عراقی از 25 به 40 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
کاملی با اعلام این که به منظور صادرات گاز به بغداد در فاز نخست باید پیش‌نیازهای آن اعم از ساخت خط لوله، ایستگاه تقویت فشار و... فراهم شود، گفت: صادرات گاز به بغداد جولای سال آینده میلادی (تیرماه) با ظرفیت اولیه روزانه 7 میلیون متر مکعب آغاز خواهد شد.
وی با بیان این که این ظرفیت به تدریج افزایش می‌یابد، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در سال 2015 روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر و از اواسط این سال امکان افزایش صادرات گاز به 40 میلیون متر مکعب مهیا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: در مذاکره با معاون وزیر برق عراق در خصوص اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز به بصره نیز صحبت و مقرر شد طی یک تا دو هفته آینده هیئت عراقی برای نهایی شدن این قرارداد به ایران سفر کند.

 


وزارت جهاد کشاورزی اقدامات انجام شده در 100 روز فعالیت خود را اعلام کرد.
در این گزارش آمده است: تصویب اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید به میزان 8 هزار و 139 میلیارد و 441 میلیون ریال و پیگیری برای اخذ تخصیص اعتبار به مبلغ 2 هزار میلیارد ریال و پرداخت به بهره‌برداران کشاورزی، اختصاص 500 میلیون دلار ارز برای واردات کودشیمیایی و تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و دامی مورد نیاز تولیدکنندگان به میزان 383 هزار تن انواع کودهای شیمیایی و 45 هزار تن تولید و فرآوری بذور اصلاح شده گندم و جو و بیش از 500 هزار تن انواع نهاده‌های دامی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص تامین و تدارک نهاده‌های کشاورزی بوده است.
همچنین تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال 93 قبل از شروع فصل کشت، ابلاغ 600 میلیارد ریال اعتبار خرید تضمینی برگ سبز چای و تخصیص و پرداخت 478 میلیارد ریال به چایکاران، خرید توافقی 82 قلم محصول کشاورزی به میزان 802 هزار تن و به ارزش 70 هزار و 165 میلیارد ریال توسط شبکه‌های تعاونیها روستایی و کشاورزی از اقدامات دولت تدبیر و امید است.
در این 100 روز کاری، عرضه محصولات کشاورزی به میزان 49هزار تن و به ارزش بیش از 733 میلیارد ریال برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی، راه‌اندازی 121 غرفه دایمی و 300 غرفه موقت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سراسر کشور، توزیع حدود 166 هزار تن آرد روستایی و عشایری و 1/1 میلیارد لیتر انواع مواد سوختی و کالاهای مصرفی و معیشتی به ارزش 1100 میلیارد ریال از طریق فروشگاه‌های تعاونی روستایی از دیگر اقدامات دولت یازدهم در بخش کشاورزی است.
همچنین طی این مدت، تامین و توزیع زیر بخشی و استانی 25 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای طرح‌های آب و خاک، مکانیزاسیون، تولیدات گیاهی، تولیدات دامی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال جاری و برقراری خطوط اعتباری جدید از محل منابع داخلی بانک کشاورزی شامل سرمایه در گردش توسعه مکانیزاسیون به میزان 7 هزار و 500 میلیارد ریال، محصولات زراعی و باغی 35 هزار و 100 میلیارد ریال، بذور گواهی شده گندم، جو و دانه‌های روغنی 4 هزار و 100 میلیارد ریال انجام شده است.
توسعه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح 11 هزار و 814 هکتار، آبیاری تحت فشار در سطح 11 هزار و 938 هکتار، تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 5002 هکتار، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در سطح 126 هزار هکتار، پیش‌بینی و تصویب عملیات آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه در سطح 570 هزار هکتار، اخذ سند مالکیت اراضی ملی به نام دولت در سطح 300 هزار هکتار، خلع ید و رفع تصرف اراضی ملی در سطح10 هزار هکتار، کشت گندم آبی و دیم در سطح 5 میلیون هکتار در راستای 100 روز فعالیت دولت در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

 


هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در صفحه اقتصادی خود با اشاره به برگزاری اجلاس نمایندگان کشورهای عضو اوپک نوشت: در صورت حل‌وفصل نهایی مناقشه هسته‌ای غرب با ایران،
چه جا به‌جایی قدرتی در خاورمیانه به وقوع خواهد پیوست.
به گزارش ایرنا، در مطلب این نشریه آلمانی که با عنوان «ایران اوپک را به جنگ قیمت تهدید می‌کند» منتشر شده، آمده است: هنوز یک سازش نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته است اما حضور بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در اجلاس شش ماهه اوپک نشان می‌دهد که اگر چنین توافقی تحقق یابد چه جابه‌جایی قدرتی در خاورمیانه به وقوع خواهد پیوست.
این مطلب می‌افزاید: ایران با امید به اینکه تحریم‌های بین‌المللی در زمینه انرژی بزودی سست شوند از هم‌اکنون مقدمات بازگشت خود به مجتمع‌های نفتی غرب را فراهم می‌سازد و چندان نیز به فکر رعایت وضعیت شریکان خود در اوپک هم نیست.
به نوشته اشپیگل، زنگنه در حاشیه نشست اوپک از هفت شرکت نفتی که در صورت لغو تحریم‌ها انتظار بازگشت آنها به ایران را دارد نام برده است که در میان آنها به جز شرکت‌های اروپایی توتال، رویال داچ‌شل، انی، استات اویل و بی‌پی از غول‌های نفتی آمریکایی اگزان موبیل و کونوکو فیلیپس هم به چشم می‌خورد که به گفته وزیر نفت ایران از هم‌اکنون گفتگو با برخی از این شرکت‌ها آغاز شده است.
این نشریه آلمانی با ذکر این نکته که ایران تصمیم دارد تولید نفت خود را در سال آینده دوباره به بیش از چهار میلیون بشکه در روز برساند، نوشت: ایران از حیث ذخایر نفتی در سراسر جهان چهارمین مقام و از حیث گاز مقام اول را دارد اما با تشدید تحریم‌های غرب در سال 2012 و تحریم نفتی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت نفت ایران به حالت تعلیق درآمد و به همین خاطر میزان تولید روزانه نیز از چهار میلیون و 300 هزار بشکه در سال 2011 به دو میلیون و 650 هزار بشکه در حال حاضر تقلیل پیدا کرده است.
این مطلب می‌افزاید: در ماه گذشته که با دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای، نشانه‌های تنش‌زدایی در دعوای هسته‌ای آشکار شد پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان با ایران بر سر انعقاد یک معاهده شش ماهه به عنوان سرآغاز یک سازش نهایی به توافق رسیدند که اگر این نتیجه به دست آید بزودی تحریم‌های نفتی علیه این کشور برداشته خواهند شد.
اشپیگل در ادامه به اظهارات زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی در وین اشاره کرده و می‌نویسد: وزیر نفت ایران به زبان فارسی به خبرنگاران کشورش گفته است «ما تحت هر شرایطی تولید را به چهار میلیون بشکه می‌رسانیم، حتی اگر قیمت نفت با این کار به بشکه‌ای 20 دلار برسد و کارتل اوپک بخواهد که قیمت ثابت بماند، آنوقت سایر کشورها باید تولید خود را کاهش دهند.
این مطلب می‌افزاید: البته انتظار نمی‌رود که چنین سقوط قیمتی صورت بگیرد زیرا قیمت نفت پس از آخرین اجلاس اوپک در ماه مه به طور متوسط بشکه‌ای بیش از 105 دلار بوده است و ایران نیز همچنین ناگزیر است برای بالا بردن تولید خود مشکلات فنی، اقتصادی و سیاسی متعددی را حل کند.
اشپیگل در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود این حضور مصمم وزیر نفت ایران در اجلاس اوپک نشان داد که تغییراتی در سطح سیاست جهانی در شرف تکوین است و با انعقاد معاهده ژنو ایران از یک کشور منزوی به شریک احتمالی آمریکا و اروپا مبدل خواهد شد و این امر به طور طبیعی به تنزل مقام کشورهایی چون عربستان سعودی منجر خواهد شد که تاکنون ضامن تامین جهانی نفت محسوب می‌شدند.
در این مطلب همچنین ادعا شده است: در اوپک نیز تشنجاتی ایجاد شده زیرا به جز ایران، عراق به عنوان دیگر کشور عضو اوپک هم منافع خود را بر منافع این کارتل ترجیح می‌دهد و می‌خواهد به یک ابرقدرت نفتی تازه‌ای مبدل شود گرچه هم‌اکنون القاعده در این کشور در تلاش است تا جنگ داخلی تازه‌ای به راه اندازد.
اشپیگل با تاکید بر اینکه اوپک خود سعی می‌کند تنش‌های داخلی را کوچک جلوه دهد، نوشت: در بیانیه‌ای که این سازمان منتشر کرد آمده است که بازار وضعیت باثباتی دارد و همچنین گفته شده است که رشد اقتصادی جهان شتاب بیشتری خواهد گرفت و در نتیجه نیاز به نفت در دنیا بیشتر خواهد شد.

 


رئیس هیئت عامل ایمیدرو از اجرای برنامه توسعه فعالیت‌های اکتشافی معادن در آینده نزدیک خبر داد.
مهدی کرباسیان در جمع هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، گفت: به زودی برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی در معادن اجرایی می‌شود به طوری که 200 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشورمان را در برمی‌گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مجموع عملکرد اکتشاف در ایران طی 100 سال اخیر تاکنون تنها 100 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را در برگرفته است. کرباسیان ادامه داد: ارزش ذخایر 700 میلیارد دلاری معادن ایران تنها بر اساس کشف 7 درصد از کل ذخایر اعلام شده است در صورتی که با عملیات‌های جدید اکتشاف به ارقام بالاتر خواهیم رسید.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو چالش تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تاکنون صنعت فولاد نتوانسته به صورت متوازن رشد کند به گونه‌ای که هم‌اکنون بخش ذوب بیشتر از بخش‌های اکتشاف و تولید مواد اولیه حرکت کرده است که این امر برنامه‌های توسعه‌ای فولاد را نامتوازن کرده است.
وی همچنین به برنامه گسترش حضور بخش خصوصی در توسعه صنعت فولاد اشاره کرد و اظهار داشت: در حال فراهم کردن مقدمات فراخوانی هستیم که بر مبنای آن مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های معدنی و صنایع معدنی به 65 درصد و سهم دولت به 35 درصد برسد این در حالیست که پیشتر سهم 49 درصدی در طرح‌های مشارکتی برای دولت در نظر گرفته می‌شد.
کرباسیان افزود: حتی در صورت ابراز تمایل بخش خصوصی این میزان سهم دولت برای مشارکت در اجرای طرح‌ها باز هم کاهش می‌یابد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افق پیش‌روی اقتصاد کشور را امیدوارکننده خواند و خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر حتی شرکت‌هایی که طی 6-5 سال اخیر تمایل به حضور در طرح‌های معدنی و صنایع معدنی ایران نداشتند برای اجرای پروژه‌ها و مشارکت، درخواست ارايه داده‌اند.
در این نشست اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار تسهیل مسیر ورود مواد اولیه به ویژه قراضه آهن به داخل کشور شدند.

 


رئيس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از کاهش 38درصدی قیمت طلا از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌‌وگو با ایرنا افزود: 27درصد از کاهش قیمت طلا ناشی از افت جهانی طلا و 11درصد نیز به دلیل افت نرخ ارز در کشور است.
وی با بیان آنکه نرخ طلای جهانی پس از 12سال سیر نزولی یافته افزود: قیمت هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته 25 دلار افت داشته و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت‌ها ادامه یابد.
وی با بیان آنکه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار کشور انگیزه سرمایه‌گذاری در این بازار را کاهش داده اظهار داشت: هم‌اکنون دیگر طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و سودده در کشور به حساب نمی‌آید زیرا مردم و سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به سمت بازار سهام روانه کرده‌اند.
رئيس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: به همان میزان که قیمت طلا و سکه در بازار کشور کاهش یافته به همان اندازه ارزش سهام در بازارهای سهام کشور روند صعودی داشته است.
کشتی آرای گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم و جدید دیروز در بازار آزاد 859 هزار تومان، هر قطعه نیم سکه 436 هزار تومان، ربع سکه 260 هزار تومان، سکه یک گرمی 168 هزار تومان، هر گرم طلای 18عیار 88 هزار و 300 تومان، هر مثقال طلای 17 عیار 382 هزار و 500 تومان بوده است.

 


با دستور وزیر صنعت و تجارت بزودی واردات کالاهای لوکس و غیرضرور آزاد می‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ماموریتی به معاون تجارت خارجی خود، دستور لغو ممنوعیت واردات اولویت دهم کالایی را صادر کرده و از این سازمان خواسته تا با بازنگری در تعرفه‌ها، واردات کالاهایی که در این فهرست قرار دارد را آزاد اعلام کند.
نعمت‌زاده همچنین از این معاونت خواسته است تا هرگونه موانع غیرتعرفه‌ای را از پیش روی واردات بردارد و واردات این کالاها را با ارز آزاد و کنترل‌های تعرفه‌ای، انجام دهد.یک مقام مسئول درسازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با مهر گفت: این سازمان در هفته جاری، لغو ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ‌ده را اعلام خواهدکرد.
وی افزود: برخی از کالاهایی که در اولویت دهم قرار گرفته بودند، با تولید کشورارتباط نزدیکی داشتند و بنابراین این کالاها به اولویت‌های دیگر منتقل می‌شوند، این در حالی است که تنها ابزار کنترل واردات تعرفه خواهد بود، ضمن اینکه این کالاها باید با ارز متقاضی یا ارز آزاد وارد کشور شوند.به گفته وی، مطابق با قانون، ایجاد هرگونه مانع بر سر راه تجارت خارجی کشور ممنوع است و تنها باید ابزار تعرفه را در این میان به کار بست، این در حالی است که حجم قاچاق کالاهایی که وارداتشان به کشور ممنوع بوده است، به شدت رو به افزایش گذاشته است.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که با بهبود شرایط ارزی کشور و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران که عمدتا مرتبط با فروش نفت است، سخت‌گیری‌های دولت قبل در مورد واردات کمتر خواهد شد. البته اولویت بندی‌های کالایی به منظور کنترل واردات و عدم تخصیص ارز دولتی اعم از مراجع یا مبادلاتی در دولت دهم صورت گرفته است که حال دولت جدید قصد دارد آن را بردارد.

 


سازمان تجارت جهانی نخستین توافق‌نامه خود درباره آزادسازی مبادلات تجاری را تصویب کرد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی تجارت در نشست اخیر خود در بالی، توافقنامه‌ای تاریخی را به امضا رساند که به زعم بسیاری از کارشناسان، این سازمان برای اولین بار به تعهدات خود عمل کرده است.
در واقع توافقنامه بالی که نخستین توافقنامه از زمان تاسیس سازمان تجارت جهانی در سال 1995 است، گامی مهم به سمت تحقق برنامه گسترده آزادسازی مبادلات تجاری به شمار می‌رود که سال 2001 در دوحه پایتخت قطر آغاز شد، اما تاکنون اجرا نشده است.
سازمان جهانی تجارت، ثروتی را که بسته بالی به ویژه با ایجاد هزاران شغل می‌تواند تولید کند، هزار میلیارد دلار ارزیابی کرد.
گیتا ویرجاوان وزیر بازرگانی اندونزی و رئیس نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در بالی، در این رابطه اعلام کرد: توافق بالی طلوعی تازه برای سازمان تجارت جهانی است. در واقع، کاری که ما در اینجا انجام دادیم، واقعا خارق‌العاده است و پیشرفتی تاریخی به شمار می‌رود.
توافقنامه بالی تنها کمتر از 10 درصد برنامه وسیع اصلاحاتی را که در دوحه پایه‌ریزی شد، تشکیل می‌دهد اما بسیاری از مسئولان گفته بودند در صورت شکست در این نشست، بیم دارند آینده سازمان تجارت جهانی و چند جانبه گرایی در کل به خطر بیفتد.
مجموعه تدابیر موسوم به «دوحه لایت» شامل سه بخش است که عبارت از کشاورزی با تعهد دوباره برای کاهش یارانه‌ها برای محصولات صادراتی، کمک به توسعه که معافیت فزاینده تعرفه‌های گمرکی برای محصولات وارداتی از کشورهای عقب‌مانده را پیش‌بینی می‌کند و تسهیل مبادلات که هدف از آن کاهش کاغذبازی در مرزها است.
سیمون اونت کارشناس سازمان تجارت جهانی در دانشگاه اس‌تی‌گلن سوییس با لحنی طعنه‌آمیز گفت: این توافقنامه‌ای در خور استقبال اما محدود است. ما از «دوحه» به «دوحه لایت» و «دوحه لایت بدون کافئین» رسیدیم.
وی افزود: در این توافقنامه هیچ پیشرفت جدی درباره یارانه‌های کشاورزی برای محصولات صادراتی، تجارت الکترونیک یا یارانه‌های مربوط به صادرات پنبه حاصل نشده است.
گفتنی است، از زمان تاسیس سازمان تجارت جهانی در سال 1995 این نخستین بار است که توافقنامه‌ای در این سازمان تصویب می‌شود.

 


گمرک ایران در بخشنامه ای اعلام کرد: واردات بنزین، نفت‌سفید، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع تا پایان سال جاری از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض معاف شده است.
گمرک ایران در بخشنامه ای اعلام کرد: در خصوص احكام قانون بودجه سال 1392 كل كشور و نامه معاونت ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور، واردات 5 فرآورده نفتي شامل بنزين، نفت سفيد، نفت گاز، نفت كوره و گاز مايع توسط شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران و شركت هاي تابعه وزارت نفت در سال جاری، بر اساس حكم جزء (12) بند (3) قانون بودجه سال 1392 كل كشور و نظريه فوق الذكر معاونت ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور، مشمول ماليات بر ارزش افزوده و عوارض موضوع قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان سال 1392 نمی شود.
این بخشنامه از سوی علی معقولی معاون مديركل مركز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه گمرک ایران برای اجرا به مدیران کل گمرکات کشور و مدیران اجرایی ارسال شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10