(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 آذر 1392 - شماره 20659

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
اخبار ادبی و هنری
بحث‌های داغ در جمع دانشجویان دانشگاه شریف
شریعتمداری: طالبان و مدعیان اصلاحات دو لبه قیچی آمریکا هستند
کوتاه از ایران
نماینده مجلس اعلام کرد
ارائه مجدد طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر به مجلس
بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از آب سنگین اراک
بروجردی: مجلس در موضوع هسته‌ای با دولت همکاری می‌کند
نخست‌وزیر عراق اعلام کرد
اختصاص 25 میلیون دلار برای توسعه حرم مطهر حضرت علی(ع)
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
آسفالت 102 هزار کیلومترراه روستایی در کشور
تولید 17 دارو به دانشکده داروسازی اصفهان واگذار شد
معاون بهزیستی کشور:داروهای بیماران ام‌اس تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
تولید و توزیع سوخت پاک در اصفهان
پای درس علی(ع)
ولایتی:ماندلا رهبر معظم انقلاب را رهبر من خطاب می‌کرد
توضیحات ظریف در مورد اظهاراتش در دانشگاه تهران
ارائه اطلاعات مربوط به تولید نسل جدید سانتریفیوژهای ایران به آژانس
شرايط ارز زائران عمره‌گزار اعلام شد
تاکید مجدد کری بر هماهنگی واشنگتن و رژیم صهیونیستی درباره ایران
سفیر روسیه در لبنان:مسکو خواستار مشارکت ایران در نشست ژنو2 درباره سوریه است
آغاز اعزام دانش‌آموزان به عمره از 27 بهمن
طلبکاری نمایندگان آمریکا از توافقنامه ژنو:چرا سه رکن برنامه هسته‌ای ایران برچیده نشده است؟!
حضور رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین در ایران
   


حضرت امام خمینی(ره): شما با اسلام این پیروزی را پیدا کردید و با اسلام باید این پیروزی را تعقیب کنید.

 


صداقت آمريكايي
در قالب «گرافيك متحرک» منتشر شد
گروه تولید کننده «صداقت آمریکایی» این بار طرحی را در قالب «گرافیک متحرک» درباره آمریکا خلق کرد.
«خانه‌ طراحان انقلاب» در این اثر به رابطه‌ ايران و آمريكا در صده‌ اخير پرداخته است.
خانه طراحان انقلاب در توضيحي درباره توليد جديدشان نوشته‌اند كه: «تناقض‌های رفتاری دولتمردان آمریکا در قبال گفتارشان، آن چنان واضح است که، بی اعتمادی به این دولت فریب‌کار نیازی به تبیین ندارد. لیکن لازم است هر از گاهی حافظه تاریخیمان را مرور کنیم تا در تصمیم گیری‌ها دچار اشتباه نشویم. آنچه در زیر ملاحظه می‌کنید مروری اجمالی بر روابط ایران و آمریکا در صد سال اخیر است.»
دانشمندی که عاشق حافظ بود
اعضای موسسه فرهنگی ـ هنری شهرستان ادب در سالروز شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان، دیدار صمیمانه‌ای با خانواده شهید دکتر مجید شهریاری داشتند.
به گزارش فارس، در این دیدار که در منزل این شهید بزرگوار و با حضور همسر و فرزند ایشان برگزار شد اعضای موسسه و شاعران مطرحی چون علی محمد مودب، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، محمدحسین نعمتی حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند.
علی محمد مودب شاعر و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب نیز ضمن ابراز خشنودی از حضور در فضایی که بزرگ مردی چون شهید شهریاری در آن تنفس کرده است، گفت: شهدای علمی قهرمانان نبرد تازه ما در مرزهای دانش هستند و شاعران و ادیبان باید در این نبرد تازه مسئولیت تاریخی خود را به خوبی ایفا نمایند.
دکتر قاسمی همسر شهید شهریاری نیز ضمن ابراز خوشنودی از حضور در جمع اعضای شهرستان ادب، پیشنهاد شهروندی افتخاری موسسه شهرستان ادب را پذیرفتند.
همسر شهید شهریاری همچنین ضمن ابراز رضایت از این محفل صمیمانه که به گفته ایشان بر خلاف مجالس رسمی و اداری بسیار دوست داشتنی بود به ذکر خاطراتی از حالات معنوی و روحیه لطیف این شهید والامقام پرداختند.
«پسر ایران»
همچنان رکورد می‌زند
استقبال از کتاب «نورالدین پسر ایران» همچنان ادامه دارد تا این اثر خواندنی به تازگی توسط سوره مهر به چاپ شصت و یکم رسید.
کتاب «نورالدین پسر ایران» روایت نورالدین عافی از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز است که در 16 سالگی به جبهه می‌رود. وی در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر ۳۱ عاشورا به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته بوده و عملیات‌های مختلفی را تجربه کرده و بار‌ها مجروح شده است. نورالدین نزدیک به 80 ماه از دوران جنگ تحمیلی را علی رغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک‌ترش سید صادق در برابر چشمانش در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز 70 درصد دفاع مقدس است.
به گزارش تسنیم، رهبر معظم انقلاب در دست‌نوشته‌ای بر این کتاب اینگونه نوشته‌اند:«این نیز یکی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ پُرکار و اعجاز گونه‌ هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه‌ ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هایی که عادتاً در بیان خاطره‌‌ها نگفته می‌‌ماند، از ویژگیهای برجسته‌ این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکارانه‌ همسری است که تلخی‌‌ها و دشواریهای زندگی با رزمنده‌ای یکدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفایی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم والحمدلله».

 


عصر دیروز مراسم «60 سال مرگ بر آمریکا» به مناسبت شصتمین سالگرد 16 آذر و روز دانشجو در سالن جابر بن ‌حیان دانشگاه صنعتی شریف با سخنرانی حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان برگزار شد.
این مراسم با استقبال وسیع دانشجویان مواجه شد به نحوی که از ساعتی قبل از شروع سخنرانی، محل برگزاری همایش مملو از جمعیت بود و عده زیادی هم بیرون از سالن تجمع کرده بودند.
از همان دقایق اولیه معلوم بود که عده‌ای نمی‌خواهند شریعتمداری در یک فضای آرام و به دور از هیاهو سخن بگوید اما وی سخنانش را با نام خدا آغاز کرد.
هنگامی که وی در ابتدای سخنرانی‌اش خاطره‌ای از شهید آیت‌الله سعیدی و مرحوم آیت‌الله طالقانی بیان کرد، عده‌ای سعی کردند با هیاهو و شعار نگذارند که سخن وی به پایان برسد اما شریعتمداری گفت بیدی نیستم که از این بادها بلرزم.
این سخن با تشویق جمع کثیری از دانشجویان مواجه شد، و شریعتمداری به سخنان خود ادامه داد و گفت؛ خداوند متعال در قرآن کریم از جماعتی یاد می‌فرماید که با سوت و کف در پی خاموش کردن صدای حق بودند ولی دیدیم که موفق نشدند. در این هنگام عده‌ای علیه کیهان شعار دادند و مدیرمسئول کیهان گفت خدا را شکر که می‌بینم کیهان چه آتشی به جان دشمنان انقلاب در داخل و خارج کشور انداخته است و اضافه کرد؛ خداوند بر درجات امام راحل بیفزاید؛ ایشان در پاسخ به آمریکا می‌گفتند اگر معتقدید انقلاب اسلامی پایه‌های حاکمیت شما را نلرزانده پس چرا اینهمه سر و صدا می‌کنید!؟ حالا اگر کیهان واقعاً پاشنه آشیل آمریکا و اسرائیل را هدف قرار نداده است، چرا باید عده‌ای را وادار به داد و فریاد ‌کنند!؟
با این سخن بار دیگر سالن مملو از شور و هیجان شد و دانشجویان یکصدا فریاد حاج حسین دوستت داریم سردادند.
وی ادامه داد: آمریکا هیچ وقت حریف انقلاب نشده است. ما مدیون بچه حزب‌اللهی‌ها هستیم. آنها در روز حادثه کف خیابان‌ها بودند در حالی که راحت‌طلبان بی‌درد به دنبال قهوه و نسکافه خود بودند، بنابراین شما نیز باید قدر ولی‌نعمتان خود را بدانید. بعضی‌ها که امروز در فضای امن از بیان چند کلمه حرف حساب وحشت دارند، تصور بفرمائید که اگر فردا اتفاقی روی بدهد چه می‌کنند؟! این سخنان مدیر مسئول کیهان باز هم با تشویق حضار مورد استقبال قرار گرفت.
اما تجلیل شریعتمداری از شهدا و ولی‌نعمتان انقلاب به مذاق عده‌ای خوش نیامد و شعار «بسیجی واقعی همت بود و باکری» سر دادند.
مدیر مسئول کیهان در واکنش به تلاش آنها برای مصادره شهیدان همت و باکری گفت: زمانی در کیهان خطاب به برخی از نزدیکان شهید همت و شهید باکری نوشتم که من با آنها بیشتر از شما محشور بودم. بعضی‌ها خواستند از خون این شهیدان سوءاستفاده کنند. شهید همت و شهید باکری جانشان را در راه مقابله با استکبار گذاشتند. شما وصیت‌نامه شهیدان باکری و همت و خرازی را ببینید تا موضع‌ آنها را نسبت به آمریکا بدانید.
پس از این سخنان، عده‌ای با سردادن شعار «کیهان، اسرائیل پیوندتان مبارک» سعی در ممانعت از ادامه سخنرانی داشتند. این شعار با شعار مرگ بر اسرائیل دانشجویان مواجه شد و برای لحظاتی فضای سالن را پر کرد.
در این لحظه مدیر مسئول کیهان گفت: نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده بود که اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین و بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند. همه اسناد آن موجود است و مدعیان اصلاحات از ترس منتشر شدن این اسناد سر و صدا می‌کنند. شما می‌توانید برای جرج سوروس یهودی هم شعار بدهید. می‌توانید برای مایکل لدین صهیونیست هم شعار دهید. می‌توانید برای تیمرمن که هدایت اصلاحات و فتنه را در دست داشت شعار دهید.
با این سخنان بار دیگر فضای سالن مملو از شعار مرگ بر فتنه‌گر و اصلاحات، اسرائیل پیوندتان مبارک شد.
پاسخ‌های شریعتمداری باعث شد که گروه مخالف شعار «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» را سر بدهند اما این شعار هم با پاسخ مرگ بر فتنه‌گر منافق مواجه شد. مدیرمسئول روزنامه‌‌کیهان ادامه داد فتنه‌گران وطن‌فروش بودند و اگر حزب‌الله نبود وطن را فروخته و رسیدش را هم گرفته بودند. دیگر گذشت آن موقعی که 16 آذر تقلبی درست می‌کردند، 16 آذر علیه آمریکا بود نه زیر سایه آمریکا...
در حالی که معترضین همچنان شعار «کیهان، ‌اسرائیل مرگ بر جفتتون»! را سر می‌دادند، شریعتمداری افزود: البته من خدا را شکر می‌کنم یک دفعه هم که شده به خاطر اینکه کیهان را بکوبید مرگ بر اسرائیل گفتید، خیلی پیشرفت کردید!
شما می‌دانید که کیهان رفتنی نیست به این دلیل برای دوام اسرائیل شعار می‌دهید ولی اسرائیل را به زودی همین حزب‌الله از بین خواهد برد و اصلاح‌طلبان یتیم خواهند شد! بنابراین بهتر است از هم‌اکنون به فکر دوران یتیمی‌شان باشند. من خدا را شکر می‌کنم و این را به جد می‌گویم که کیهان توانسته تا این اندازه بغض و کینه دشمن را برانگیزد.
واکنش یکپارچه دانشجویان شعار «مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا و منافق فتنه‌گر اعدام باید گردد» بود.
شریعتمداری ادامه داد: من این را هم با جرأت می‌گویم واقعا که خود جناب آقای روحانی هم قلباً به آزادی این‌ها راضی نیست چون نمی‌خواهد براندازان به دولتش طمع کنند. از این روی باید از آقای روحانی تشکر کرد که می‌داند با آزادی آنها دوباره کانون و پایگاهی برای اسرائیل درست می‌شود.
صدای «روحانی متشکریم» پاسخ دانشجویان به این سخنان بود و هو کردن‌های مخالفین مانع آن نشد که مدیر مسئول کیهان سخنانش را ادامه دهد. وی گفت: اصلاح‌طلبان اگر می‌دانستند رأی دارند که کاندیدای خود را کنار نمی‌گذاشتند! مجبور بودند که به آقای روحانی بچسبند، اصلاحات قصد دارد از آقای روحانی به عنوان یک پل استفاده کند ولی تا حالا آقای روحانی علی‌رغم فشارها اجازه این کار را نداده است و ان‌شاءالله نخواهد داد ولی در هر حال حزب‌الله اجازه نمی‌دهد که ستون پنجم آمریکا و اسرائیل و انگلیس، به عرصه بازگردند.
شریعتمداری در پاسخ به شعار «مرگ بر طالبان، چه کابل چه تهران» گفت: آیا اصلاح‌طلبان نبودند که در زمان حمله آمریکا به افغانستان می‌گفتند از طالبان حمایت کنید!؟ طالبان و اصلاحات دو لبه یک قیچی هستند که در دستان آمریکاست. شما از طالبان می‌گویید؟! اصلاح‌طلبان که در دامان طالبان هستند!
طالبان در فتنه 88 رسما از اصلاحات حمایت می‌کرد! مگر عبدالمالک ریگی نبود که در مصاحبه با VOA گفت شما زندانیان فتنه را آزاد کنید تا ما گروگان‌های نیروی انتظامی را آزاد کنیم؟!
مدعیان اصلاحات دستشان به خون مردم بی‌گناه آلوده است و نمی‌توانند این مسئله را انکار کنند. آنها از صدقه سر حزب‌الله نفس می‌کشد.
اعلام حمایت جریان طالبان و عبدالمالک ریگی از اصلاحات با شعار «طالبان، اصلاحات، پیوندتان مبارک» دانشجویان مواجه و برای دقایقی امکان ادامه صحبت را از مدیر مسئول کیهان گرفت. با آرام شدن سالن جمعی در انتهای سالن باز هم شعار آزادی سران فتنه را سر دادند! حسین شریعتمداری در پاسخ این شعار گفت: اگر سران فتنه را آزاد کنند همین فتنه‌گران آنها را می‌کشند، همانطور که ندا آقاسلطان را کشتند.
مگر ندا آقاسلطان را آنها نکشتند؟ اگر اینگونه نیست چرا بی‌بی‌سی حاضر نشد فیلمی که از کشته شدن آقاسلطان پخش کرد و در آن دوربین از ابتدا روی آقاسلطان زوم شده بود را بار دیگر پخش کند؟! می‌دانید چرا؟! چون فتنه‌گران از آنها خواسته بودند پخش نکند!
در اینجا عده‌ای شعار دادند: «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» که شریعتمداری گفت: بله این شعار درست است و بنده با آن مخالفتی نمی‌کنم، اما شما باید سران فتنه را بکشید، چرا که آنها برادرانتان را کشتند.
پس از این پاسخ، عده‌ای فریاد زدند: «موسوی فتنه‌گر اعدام باید گردد» و در مقابل عده‌ای شعار دادند «یا حسین میرحسین» که شریعتمداری پرسید: منظورتان صدام حسین است دیگر؟! صدام حسین به دنبال براندازی انقلاب بود و فتنه‌گران نیز به دنبال همین بودند.
اصلاح‌طلبان حتی از صدام هم حمایت کردند! مگر آنها نبودند که وقتی آمریکا می‌خواست به عراق حمله کند می‌گفتند صدام همان خالد ‌بن ‌ولید است و باید از وی حمایت کرد؟!
مدیر مسئول کیهان در پاسخ به شعار «اصلاحات زنده باد خاتمی پاینده باد» عده‌ای از دانشجویان که متقابلاً با شعار «مرگ بر منافق و منافق فتنه‌گر اعدام باید گردد» شمار دیگری از دانشجویان توأم شده بود، گفت: آقای خاتمی اگر می‌خواست پاینده باشد با «جرج سوروس» مخفیانه ملاقات نمی‌کرد. دست «راسموسن» دبیرکل ناتو را با گرمی نمی‌فشرد. راسموسن زمانی که نخست‌وزیر دانمارک بود از کاریکاتوریست‌هایی که علیه پیامبر اکرم(ص) کاریکاتور کشیده بودند حمایت می‌کرد و خطاب به سایر دولت‌های اروپایی می‌گفت که شما هم باید از آنها حمایت کنید. آقای خاتمی در حالی به اصرار با وی دست داد که دست راسموسن شکسته و بانداژ شده بود! بنابراین شما برای خاتمی کف نزنید! برای راسموسن کف بزنید، برای مایکل لدین دست بزنید، برای جرج سوروس دست بزنید!
وی در پایان سخنان خود خطاب به مخالفین گفت: شعارهای شما سبب شد تا من این سخنان را که نمی‌توانستم در یک سخنرانی با وقت محدود بیان کنم، به صورت کپسولی و فشرده در اینجا برملا کنم و باعث خجالت حامیان فتنه بشوم. شما باید راه خودتان را از فتنه‌گرها جدا کنید. این به نفع شماست که با طناب پوسیده آنها به ته چاه نروید.
یادتان هست که جریان اصلاحات از برخی دانشجویان، حسابی سوءاستفاده کرد و بعد که به آخر خط رسیدند، با صراحت اعلام کردند که جنبش دانشجویی حرف مفت است!
به گزارش خبرنگار ما این مراسم در میان تشویق حاضران و هیاهوی مخالفان به پایان رسید.

 


تشییع پیکر دفتری
قائمشهر - خبرنگار کیهان: پیکر بیژن دفتری از چهره‌های ماندگار و پدر امداد و نجات ایران با حضور مردم و مسئولان قائمشهر تشییع و در زادگاهش روستای بشل سوادکوه به خاک سپرده شد. بیژن دفتری به دلیل بیماری پنجشنبه گذشته دار فانی را وداع گفت.
دفتری به دلیل برخورداری از تجربه حضور در عملیات‌ها، مدیریت و امدادگری در اکثر زلزله‌ها، سیلاب‌ها و حوادث مختلف در طول سه دهه گذشته ایران، جهان و سرشناسی در جوامع بین‌المللی به عنوان چهره‌ای ماندگار و پدر امداد و نجات شناخته می‌شد.
تحقیق و تفحص از بانک کشاورزی
کرمانشاه - فارس: دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از انجام تحقیق و تفحص از بانک کشاورزی با امضای جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
فتح‌الله حسینی اظهار داشت: موضوع تحقیق و تفحص از بانک کشاورزی با امضای جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.وی ادامه داد: تحقیق و تفحص از بانک کشاورزی به دلیل عملکرد، این بانک، ابهام در ارائه تسهیلات و نارضایتی مشتریان انجام می‌شود.به گفته حسینی، بانک کشاورزی نتوانسته سیستم بانکی خود را با شرایط روز و کشور تطبیق دهد.
صدور ویزا
هیرمند - فارس: معاون وزیر امور خارجه کشور گفت: در راستای حضور قانونی و توسعه صادرات در حال حاضر برای 74 هزار نفر از اتباع افغانی ویزا صادر شده است.ابراهیم رحیم‌پور افزود: این در حالی است که تلاش می‌شود برای جلوگیری از تردد ورود غیرقانونی اتباع افغانی صدور ویزا به نیم میلیون افزایش یابد. وی همچنین گفت: اجرای طرح توسعه بندر چابهار برای افزایش ترانزیت و انتقال کالا از این بندر به کشور افغانستان در حال پیگیری است.
بسته شدن آزادراه رشت - قزوین
رشت - واحد مرکزی خبر: آزادراه رشت به قزوین از دیروز بسته شد.رئیس پلیس راه گیلان در این رابطه گفت: به علت روکش کردن و لکه‌گیری آسفالت، مسیر برگشت حد فاصل توتکابن به رودبار آزادراه رشت به قزوین از ساعت 8 تا 17 به مدت 3 روز مسدود است.
سرهنگ مهیار رستگار افزود: رانندگان می‌توانند از جاده قدیم رشت به قزوین رفت و آمد کنند.
ثبات در بازار مسکن
مشهد - مهر: رئیس اتحادیه املاک کشور گفت: تا پایان سال جاری افزایش قیمت مسکن را نخواهیم داشت و در سال 93 نیز شاهد شکوفایی اقتصادی و ثبات بازار مسکن خواهیم بود و این بازار آرام‌ آرام از رکود خارج می‌شود.وی به طرح ساخت مسکن اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: مسکن اجتماعی با شرایط ویژه ساخته می‌شود و دیدگاه بهتری از مسکن مهر خواهد داشت.رئیس اتحادیه املاک کشور در خصوص فعالیت مشاوران بدون جواز در کشور گفت: تمامی این مشاوران املاک غیرمجاز به 5 هزار دفتر نیز نمی‌رسند.
از امامزاده صالح تا قم با ویلچر
قم - ایرنا: ورزشکار معلول تهرانی به مناسبت روز جهانی معلولان و با شعار «صلح جهانی برای همه»، مسیر امامزاده صالح تجریش تا مزار شهدای گمنام استان قم را با ویلچر پیمود.
«منوچهر نامجو»، ورزشکار معلول تهرانی سفر سه روزه خود را با ویلچر از آستان مقدس امامزاده صالح(ع) تجریش استان تهران آغاز کرد و پنجشنبه پس از رسیدن به قم بر سر مزار شهدای گمنام مدفون در آرامستان بهشت معصومه(س) حضور یافت.وی پس از پایان این سفر سه روزه، هدف خود را گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.«منوچهر نامجو»، ورزشکار 34 ساله اهل تهران قهرمان ویلچررانی کشور نیز هست.

 


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از ارائه مجدد طرح تحقیق و تفحص از پروژه‌های مسکن مهرکشور به صحن علنی مجلس خبر داد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛ سید سعید زمانیان گفت: طرح تحقیق و تفحص از پروژه‌های مسکن مهر کشور در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح شد و نمایندگان نیز خواستار رسیدگی به اجرای برخی پروژه‌های مسکن مهر شدند که از دستور کار نمایندگان آن دوره مجلس خارج شد.
وی، مکان‌یابی نادرست در برخی استان‌ها برای ساخت این واحدها، میزان اعتبار اختصاص یافته در سال‌های گذشته با عنوان تسهیلات بانکی از طریق وزارت مسکن و شهرسازی سابق برای اجرای این طرح، انتخاب پیمانکاران و نوع مصالح به کار رفته در ساخت واحدهای مسکن مهر را از محورهای مورد نظر برای طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر بیان کرد.
زمانیان، با بیان اینکه برخی با سوء استفاده از تسهیلات این طرح به درآمدهای میلیاردی رسیدند اما به تعهدات خود در قبال تحویل واحدهای مسکن به مردم عمل نکردند، افزود: براساس گزارش‌های دریافتی از سوی جمعی از مالکان و تحویل گیرندگان این واحدها در کشور، مصالح استفاده شده در ساخت این واحدها از نوع بسیار نامرغوب بوده و در ساخت برخی واحدهای تحویل شده به مردم نیز نظارت کافی از سوی دستگاه‌های مسئول انجام نشده است.
نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس تصریح کرد: اگر دولت سابق و مسئولان پیشین وزارت راه و شهرسازی نظارت لازم را بر اجرا و ساخت واحدهای مسکونی مهر انجام می‌دادند، دلالان و واسطه‌ها نیز از این بازار سوء استفاده نمی‌کردند.
سید سعید زمانیان اضافه کرد: نبود نظارت کافی بر اجرای این طرح، مشکلات زیادی برای مالکان این واحدها ایجاد کرده است.
وی، در پایان از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور خواست با ورود به این موضوع، به تخلفات اتفاق افتاده در این باره رسیدگی کنند.

 


نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: بازرسان آژانس انرژی اتمی امروز از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید می‌کنند.
«عباس رجایی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: انتظار از بازرسان آژانس انرژی اتمی این است که در بازدیدهای خود از تاسیسات اراک در چارچوب پادمان عمل کرده و بندهای مصوبات توافق ژنو را در فضایی شفاف رعایت کنند.
وی بیان کرد: بازدیدها از تاسیسات اتمی ایران باید به دور از هرگونه تهدید و جوسازی سیاسی باشد چرا که این مدل در فضای گفتمان جدید ژنو و تفاهم‌های صورت گرفته وجاهت ندارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غربی‌ها باید بدانند که ایران به همان نسبت که آمادگی دارد در چارچوب عقلانی و با ادبیات عدالت و دوستی برنامه‌های دوسویه همکاری بین‌المللی را مطرح کند، اگر شرایط و اخلاق نامساعدی از طرف مقابل ببیند از مواضع و منافع خود دفاع خواهد کرد.
رجایی عنوان کرد: بازدید از تاسیسات قطران خنداب (آب سنگین) با توافق سازمان انرژی اتمی ایران در راستای حسن نیت ایران برای رفع ابهام‌ها و تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شود.
این سومین دیدار بازرسان آژانس از تاسیسات آب سنگین اراک خواهد بود.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه غرب و آمریکا به موضوع هسته‌ای ایران نگاهی سیاسی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «علاءالدین بروجردی» دیروز در همایش دانشگاهیان آزاد اسلامی یزد افزود: دنیای استکباری به خوبی می‌داند که تلاش ایران در مسئله هسته‌ای، قانونی و در چارچوب مقررات و موازین بین‌المللی است.
وی خاطر نشان کرد: عکس‌العمل‌ غربی‌ها و اروپایی‌ها در قبال موضوع هسته‌ای ایران بخاطر مخالفت و عناد آنها با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر تمامی مسائل در عرصه هسته‌ای نظارت دارند و از تیم مذاکره‌کننده حمایت کردند، اظهار کردند، اظهار کرد: علت حمایت‌هایی که رهبرمعظم انقلاب اسلامی از مذاکرات اخیر ژنو داشتند بخاطر در خط مقدم بودن این تیم در مسائل کلان کشوری است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران اسلامی هم‌اکنون جزو باشگاه کشورهای دارای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.
بروجردی اظهار داشت: موفقیت ژنو پیگیری نرمش قهرمانانه بود که با فعالیت تیم مذاکره‌کننده محقق شد.
وی از توانایی و همکاری مجلس با دولت در انجام برنامه‌های مختلف و موضوع هسته‌ای خبر داد که در صورت ضرورت اعمال می‌شود.

 


نوری المالکی نخست‌وزیر عراق ضمن زیارت بارگاه منور رضوی در دیدار با آیت‌الله واعظ طبسی متولی آستان قدس رضوی گفت: 25‌میلیون دلار برای توسعه حرم مطهر حضرت علی(ع) اختصاص یافته است.
به گزارش فارس، در این دیدار نخست‌وزیر عراق گفت: در دیدارهای مختلفی که با مسئولان اماکن متبرکه عراق داشته‌ام همواره تاکید کرده‌ام که از تجربیات آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف باید استفاده کنیم.
نوی المالکی اظهار داشت: 25 میلیون دلار برای توسعه حرم مطهر حضرت علی(ع) اختصاص یافته و همچنین در گام بعدی 13 قطعه زمین در خیابان‌‌های منتهی به حرم مطهر علوی تملک شده است.
وی تصریح کرد: نقطه قوت و امید ما مرجعیت شیعی است و امیدواریم همواره ارتباط موثر و تعامل سازنده‌ای با مراجع عظام داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، نوری المالکی در دیدار با استاندار خراسان رضوی که در سالن تشریفات فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام شد گفت: علاوه بر همکاری در بخش‌‌های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی زمینه‌های همکاری بین عتبات مقدس عراق و آستان قدس رضوی نیز باید مورد توجه دو کشور قرار گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که افزایش همکاری میان تولیت عتبات مقدس عراق و آستان قدس رضوی زمینه‌ساز انتقال تجربیات ارزشمند این دو نهاد و بهبود خدمت‌رسانی به زائران حرم‌های اهل بیت(ع) شود.
محمدحسین فروزان‌مهر استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و عراق، گفت: مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان هر ساله پذیرای بیش از 25 میلیون زائر داخلی و خارجی از جمله زائرانی از کشور عراق است و این رقم تا چند سال آینده به بیش از 38 میلیون نفر خواهد رسید.

 


معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: برای دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش راه روستایی 15 هزار میلیارد تومان نیاز است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی، سیدحسین میرشفیع گفت: 152 هزار کیلومتر سطح کل راه‌های روستایی کشور است که در حال حاضر از این میزان 102 هزار کیلومتر آسفالت شده است.
وی افزود: امسال می‌بایست مبلغ 230 میلیارد تومان از ردیف اعتبارات ملی و مبلغ 900 میلیارد تومان نیز به منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران به راه روستایی تخصیص یابد که هنوز محقق نشده است.میرشفیع با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر شاخص راه روستایی این استان 12 تا 15 درصد پایین‌تر از سطح کشور است که با توجه به اینکه فصل کاری در این استان به دلیل سردسیر بودن کوتاه‌تر است، امکان کار اجرایی کمتری در طول سال وجود دارد.
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید تمهیدات ویژه‌ای برای این استان اندیشیده شود، اضافه کرد: این در حالی است که در سال جاری نیز که کمبود اعتبارات وجود دارد و هنوز نیز تخصیصی نیافته این مشکلات استان بیشتر نیز شده است.
طراحی 30 هزار مسکن مهر تا پایان سال آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طراحی 30‌هزار واحد مسکن مهر را در دست کار داریم که تا پایان سال 93 بیشتر آن به پایان می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محسن نریمان پیش از ظهر دیروز در بازدید از برخی پروژه‌های شهر صدرا اظهار داشت: اولویت دولت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است اما اگر شبانه‌روز کار کنیم حداقل دو سال برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر زمان نیاز داریم.مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید ادامه داد: مسائل زیرساخت، تاسیسات روبنایی و زیربنایی شهرها و از جمله شهر جدید صدرا به عهده وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت و راه و شهرسازی است.نریمان افزود: مسکن اجتماعی که طرح دولت جدید است بنابر راهکارهای این دولت انجام می‌شود که برخلاف گذشته دولت محور نبوده و مردم را در کار مشارکت می‌دهد.
وی افزود: تلاش ما این است که با مطالعات دقیق از ایجاد شهرهای جدیدی که دچار مشکل باشند پیشگیری کنیم در جایی شهر احداث شود که تامین آب آن در نظر گرفته شده باشد.
وی گفت: شهرهای جدید با بیش از 10 هزار نفر جمعیت می‌توانند دارای شهرداری شوند.

 


تولید 17 دارو مورد نیاز کشور به دانشکده داروسازی علوم پزشکی اصفهان واگذار شد.
به گزارش واحدمرکزی خبر، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیروز گفت: تولید این داروها بر اساس قراردادهایی با معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این دانشکده واگذار شده است.
مصطفوی افزود: از این تعداد دارو، کار آزمایشگاهی و تحقیقات تولید پنج دارو آغاز شده است.
وی این پنج قلم دارو را ریتوکسی مب، تی‌پی‌ای (TPA)، دورزولامید، زولپیدم و ایباندرونات اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در تولید داروی ریتوکسیماب از روش بیوفناوری استفاده می‌شود، افزود: طرح تولید این دارو در مرحله مطالعاتی قرار دارد. مصطفوی با بیان اینکه برای تولید داروی تی‌پی‌ای که در درمان سکته قلبی کاربرد دارد، با پژوهشگاه رویان قرارداد منعقد شده است افزود: این دارو در حد نمونه آزمایشگاهی تهیه شده است و اکنون در مرحله خلوص است.
وی افزود: در صورت تولید موفقیت‌‌آمیز این دارو، هزینه خرید آن به یک‌سوم نمونه مشابه خارجی می‌رسد.

 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در آینده داروهای بیماران مبتلا به ام‌اس تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
«یحیی سخنگویی» اظهار کرد: اداره بهزیستی وظایف توانبخشی به بیماران مبتلا به ام‌اس را برعهده دارد و این بیماران می‌توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی با دریافت کد معلولیت از خدمات توانبخشی رایگان استفاده کنند.به گزارش ایرنا، وی با اشاره به بهبود وضعیت معلولان گفت: رقم پرداختی برای تجهیزات معلولین نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش داشته است.وی ادامه داد: طرح بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در هیئت دولت در حال بررسی است که بزودی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.وی با بیان اینکه فراکسیون حقوق معلولین در مجلس پیگیر تصویب قانون حمایت از حقوق معلولین است، خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون 70 درصد از مشکلات معلولان در جامعه حل خواهد شد.سخنگویی وضعیت اشتغال، مسکن و محیط‌سازی مناسب شهری را از مهمترین موارد مطرح شده در قانون حمایت از جامعه معلولین دانست و اظهار داشت: همچنین در این طرح نقش صدا و سیما در چگونگی برنامه‌سازی برای قشر معلول و وظایف شهرداری‌ها نسبت به مناسب‌سازی شهرها بصورت قانون درآمده است.معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ارائه خدمات توانبخشی در منازل را از مهمترین برنامه‌های این معاونت در سال آینده ذکر و خاطرنشان کرد: در سال گذشته یکهزار و 600 نفر در 10 استان کشور از تسهیلات توانبخشی رایگان در منازل استفاده کردند و هم‌اکنون چهار هزار نفر نیز در سراسر کشور تحت پوشش این طرح قرار دارند.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
بنزین سوپر بسیار مرغوب به عنوان سوخت پاک با کمترین آلایندگی و در حد استانداردهای جهانی در شرکت پالایش نفت اصفهان تولید شد.
روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرد: با راه‌اندازی اولیه واحدهای بنزین‌ساز شرکت پالایش نفت اصفهان و تولید بنزین سوپر بسیار مرغوب،بهره‌برداری از 2 واحد مجتمع بنزین‌سازی که واحد سوم و نهایی آن نیز تا چند ماه آینده در مدار تولید قرار می‌گیرد برای حفظ و کمک به محیط زیست و کاهش آلایندگی هوا به ویژه کلانشهر اصفهان توسط متخصصان توانمند این شرکت انجام گرفته است.

 


استواری دین و دنیا
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به جابربن‌عبدالله انصاری:
ای جابر!
استواری دین و دنیا به چهار چیز است:
- عالمی که به علم خود عمل کند
- و جاهلی که از آموختن سر باز نزند
- و بخشنده‌ای که در بخشش بخل نورزد
- و فقیری که آخرتش را به دنیا نفروشد...
نهج‌البلاغه - حکمت 371

 


مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: در سفر ماندلا به جمهوری اسلامی ایران، او به دیدار مقام معظم رهبری آمد و نکته مهم و جالب توجه در این ملاقات این بود که بارها در طول مذاکره، ایشان را با عنوان «رهبر من» خطاب می‌کرد.
علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به درگذشت نلسون ماندلا رهبری ضدآپارتاید آفریقا، به جایگاه ویژه وی در مبارزات ضد استعماری و آزادی‌بخش مردم آفریقای جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: ماندلا نقش بسیار جدی و ماندگاری را در زمینه مبارزات و مقابله با نژادپرستی ایفا کرد. وی با تأکید بر وجود ارتباط بسیار صمیمی و نزدیک نلسون ماندلا با جمهوری اسلامی ایران به نقل خاطره‌ای از وی پرداخت و گفت: ماندلا بعد از آزادی از زندان و قبل از اینکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، اولین کشوری که به آن سفر کرد، جمهوری اسلامی ایران بود.
ولایتی یادآور شد: در آن سفر به دیدار مقام معظم رهبری آمد و نکته مهم و جالب توجه در این ملاقات این بود که بارها در طول مذاکره رهبر معظم انقلاب را با عنوان «رهبر من» خطاب می‌کرد.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب افزود: رابطه وی با جمهوری اسلامی، چه در دوران مبارزه پس از آزادی و چه دوران ریاست جمهوری بسیار صمیمی بود و علاقه وافری به رهبر معظم انقلاب داشت.
وی به فارس گفت: ماندلا فرد شاخصی بود که در کل آفریقا و جهان سوم در صحنه بین‌المللی نقش ارزنده‌ای را ایفا کرد و در ارتباط با ایران، علی‌رغم وجود همه فشارها و تحریم‌ها به طور جدی ارتباط خود را حفظ می‌کرد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آنچه که آمریکا از آن می‌هراسد مقاومت مردم ایران است و در عین حال که به توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی کشور افتخار می‌کنیم این امر واقعیتی‌انکار ناپذیر است.
«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سخنرانی در دانشگاه تهران و اظهاراتی که در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان منتشر شده است، گفت: مبنای سخنرانی و پاسخ به سؤالات با تأکید بر قدرت و نقش بی‌بدیل مقاومت مردم مسلمان و قهرمان ایران به عنوان عنصر مهم بازدارندگی در مقابل هرگونه طمع‌ورزی و زیاده‌خواهی‌ها بود و تأکید داشتم که این مهم منشأ هرگونه دستاورد برای کشور بوده است و کما اینکه در پاسخ به سؤال مطرح شده بر نقش قدرت ناشی از مقاومت مردم تأکید نموده و در بخش پایانی جلسه نیز تصریح کردم آنچه که آمریکا از آن می‌هراسد مقاومت مردم ایران است و در عین حال که به توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی کشور افتخار می‌کنیم این امر واقعیتی انکارناپذیر است.
دکتر ظریف اضافه کرد: بدیهی است جایگاه و توان بالای قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران منبعث از مقاومت مردم شجاع و قهرمان ایران است و این مهم در طول دفاع هشت ساله و ایثارگری و فداکاری آحاد ملت شریف ایران بویژه رزمندگان و ایثارگران به اثبات رسیده است.
ظریف در دانشگاه تهران در اظهاراتی پرسش برانگیز گفته بود که آمریکا ظرف 10 دقیقه می‌تواند تمام توان نظامی کشور را نابود کند!

 


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اطلاعات مربوط به نسل جدید سانتریفیوژهای ایران در راستای همکاری‌های میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار آژانس قرار داده شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی، اطلاعات لازم در زمینه تحقیقات جاری صورت گرفته مربوط به فعالیت‌های صلح آمیز کشورمان را در چارچوب موافقتنامه پادمان، به هنگام و به اطلاع آژانس رسانده است.
کمالوندی در همین زمینه افزود: تولید نسل جدید سانتریفیوژ در راستای رویکرد سازمان مبنی بر ارتقای کیفیت ماشین‌های غنی‌سازی و افزایش میزان تولید با استفاده حداکثری از زیرساخت‌های تاسیسات موجود صورت گرفته است.
وی افزود، نسل جدید سانتریفیوژ با ظرفیت بالاتر نسبت به ماشین‌های نسل اول و دوم تولید شده و آزمون‌های اولیه را پشت سر گذاشته است.

 


معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج گفت: زائران عمره كه ثبت نام قطعي كرده و براي صدور ويزاي آنها اقدام شده است مي‌توانند با مراجعه به بانك ملت ارز مسافرتي دريافت كنند.
ناصر خدرنژاد، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني حج، سهميه ارز مسافرتي عمره را همانند سال گذشته عنوان و اظهار كرد: زائراني كه ثبت نام قطعي كرده و ويزاي آنها صادر شده است مي‌توانند با مراجعه به بانك ملت ارز مسافرتي دريافت كنند.
وي گفت: با توجه به اينكه سهميه ارز از موارد مهمي است كه براي زائران مطرح مي‌شود، ليست اسامي زائراني كه ثبت نام قطعي كرده و براي آنها اقدام به اخذ ويزا شده است به بانك ملت ارسال شده و آنها همانند سال گذشته مي‌توانند ۳۰۰ دلار بابت هر زائر براي تشرف دريافت كنند.
معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج با اشاره به اينكه ارز مسافرتي تنها براي يك مرتبه در سال به هر زائر تعلق مي‌گيرد، افزود: مديران و روحانيان كاروان‌ها نيز مانند ديگر زائران مي‌توانند براي يك مرتبه در سال ارز مسافرتي دريافت كنند.
وي با بيان اينكه فروش ارز مسافرتي به نرخ مبادله‌اي است، ابراز كرد: بر اين اساس مسافراني كه در هر مقطع زماني از سال ۱۳۹۲ از ارز مسافرتي خود استفاده كرده‌اند از ابتداي سال ۱۳۹۳ مي‌توانند از ارز مسافرتي جديد خود بهره‌مند شوند.

 


وزیر امور خارجه آمریکا باردیگر تاکید کرد که واشنگتن و رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران کاملا هماهنگ هستند.
شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد که برنامه هسته‌ای ایران موضوع اصلی حدود 9 ساعت گفت‌وگو بین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای پنجشنبه و جمعه بود.
کری برای اولین بار پس از توافق ایران و گروه 1+5 در تاریخ 24 نوامبر در ژنو با نتانیاهو دیدار کرد و سعی کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را متقاعد کند که از توافق گام اول فراتر رود و روی یک توافق جامع که به همه نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ می‌دهد کار کند.
سی.ان.ان گزارش داد که اختلافات بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه رویکرد در برابر برنامه هسته‌ای ایران که زمانی در حد گمانه‌زنی بود به اختلافی علنی بین این دو متحد تبدیل شده است.
کری روز جمعه پس از ترک اراضی اشغالی گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این حق را دارد که نظرش را درباره نگرانی‌هایش پیرامون امنیت این رژیم مطرح کند ولی افزود که نتانیاهو در زمینه گام‌های بعدی و کاری که باید بکنیم بسیار سازنده عمل کرده است.
کری گفت: او می‌داند که ما اکنون مشغول مذاکرات واقعی هستیم.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که توافق هسته‌ای موقت با ایران برنامه غنی‌سازی ایران را متوقف می‌کند و در این مدت مذاکرات درباره یک توافق جامع صورت می‌گیرد و زمانی را که به ادعای وی ایران می‌تواند به یک توانایی تسلیحاتی دست یابد افزایش می‌دهد.
کری گفت که در نتیجه توافق موقتی من شخصا متقاعد شدم که اسرائیل بدون شک امروز از ایمنی بیشتری برخوردار است.
کری پس از دیدار خصوصی‌اش با نتانیاهو نیز گفت که آمریکا به امنیت رژیم صهیونیستی متعهد است.
وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، گفت: من تاکید می‌کنم که امنیت اسرائیل در این مذاکرات در رأس دستور کار ما قرار دارد و آمریکا هرچه در توان دارد انجام می‌دهد تا توانایی تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران نابود شود.

 


الکساندر زاسپکین سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد: مسکو خواستار مشارکت ایران در نشست ژنو2 است زیرا مشارکت ایران به عنوان یک کشور موثر در سوریه بسیار مفید است.
الکساندر زاسپکین درباره آینده سوریه و دیدگاه روسیه در این باره افزود: روسیه خواستار راهکاری است که میان نظام کنونی و مخالفان تلفیق وجود داشته باشد اما با واگذاری قدرت از نظام کنونی به گروه‌های معارض، مخالف است و جزئیات در نشست ژنو2 بررسی خواهد شد.
وی بیان کرد: مسکو خواستار مشارکت ایران در نشست ژنو2 است زیرا مشارکت ایران به عنوان یک کشور موثر در سوریه بسیار مفید است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی درباره سیاست خویشتنداری لبنان در قبال سوریه گفت: در شرایط کنونی دور کردن لبنان از بحران سوریه دشوار است چرا باید از حزب‌الله بخواهیم که از سوریه خارج شود در حالی که از دو سال قبل خواستار عدم مداخله گروه‌های مسلح دیگری که در شمال لبنان هستند در جنگ سوریه شده‌ایم و هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم؟ مسکو از ابتدای بحران سوریه حامی سیاست خویشتنداری لبنان بوده است به ویژه از زمانی که برخی گروه‌ها در شمال لبنان در جنگ سوریه مداخله کردند. ما خواستار ثبات لبنان هستیم.

 


رئیس ستاد عمره دانش‌آموزی از اعزام 2400 دانش‌آموز به عمره از 27 بهمن ماه سال جاری خبر داد.
داوود روستایی در این باره گفت: امسال 2400 دانش‌آموز پس از برگزاری آزمون ورودی و شرکت در دوره‌های آموزشی به عنوان سفیران نوجوان ایران اسلامی به سفر معنوی عمره مفرده مشرف می‌شوند.
نخستین کاروان دانش‌آموزی در تاریخ 27 بهمن امسال اعزام می‌شود و اعزام کاروان‌ها تا 8 اسفند امسال ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: دیدار با علما، مراجع تقلید و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و نیز شرکت در کارگاه آموزشی ویژه مناسک از جمله برنامه‌های کاروان‌های عمره دانش‌آموزی قبل از سفر و برگزاری همایش‌های متنوع معرفتی- بصیرتی و موضوعی و نیز بازدید از اماکن تاریخی و زیارتی مدینه منوره و مکه معظمه از جمله فعالیت‌های آنها در سفر معنوی عمره مفرده است.

 


نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکایی با انتقاد از توافقنامه ژنو خواستار توضیح کاخ سفید در این مورد شدند.
سران سه کمیته سنای آمریکا از مقامات اطلاعاتی این کشور خواستند مرتبا آنها را در جریان اینکه آیا ایران به تعهداتش در زمینه توافق موقتی با گروه 1+5 عمل می‌کند یا خیر قرار دهند.
به گزارش رویترز، سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای که برای جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعاتی آمریکا فرستادند خواستار گزارشی درباره تاثیر هرگونه اقدام کنگره درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران روی مذاکرات هسته‌ای تا 12 دسامبر نیز شدند.
ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) قصد دارند به زودی نشستی در سطح کارشناسان داشته باشند تا درباره جزئیات اجرای توافق حاصل شده در ژنو گفت‌وگو کنند.
سناتورهای آمریکایی در این نامه که روز جمعه ارسال شد از مقامات اطلاعاتی این کشور خواستند از تاریخ 30 ژانویه هر 45 روز یک بار جلساتی را درباره اینکه آیا ایران به مفاد این توافق موقتی عمل می‌کند یا خیر برگزار کنند.
این نامه از جانب تیم جانسون، رئیس کل بانکداری که مسئول نظارت بر طرح تحریم‌هاست، دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی و کارل لوین، رئیس کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا نوشته شد.
در این نامه آمده است که اگر ایران به سیستم بازرسی و راستی‌آزمایی مندرج در توافق‌نامه پایبند باشد این امر حداقل در کوتاه مدت به اعتمادسازی کمک می‌کند و ایران نمی‌تواند یک تهدید نظامی برای همسایگانش «در منطقه از جمله اسرائیل باشد».
همچنین مایک راجرز، رئیس هیات اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی در دانشکده جان هاپکینز، درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: «حتی اگر شما از این توافق خرسند باشید- در حالی که من نیستم- نوعی تردید و سوءظن درباره این توافقنامه ایجاد کرده‌اید که موجب نگرانی متحدان و تقویت دشمن ما می‌شود. تاکنون متحدانمان را تا این حد ناامید ندیده بودم. تقریبا همه سفرای آمریکا در منطقه با من تماس تلفنی گرفتند و از نگرانی شدید این کشورها به ویژه در خصوص مذاکرات محرمانه واشنگتن با تهران خبر دادند.»
راجرز گفت توافق ایران منجر به برچیدن هیچ یک از سه رکن برنامه هسته‌ای ایران نشد و در عین حال حتی زمینه‌ساز کاهش تحریم‌ها علیه این کشور شد.
انتقادات نمایندگان آمریکا از دولت این کشور در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه کاخ سفید قرار است سه‌شنبه هفته جاری در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شده و درباره مفاد توافق هسته‌ای ژنو با نمایندگان گفت‌وگو کند.

 


رایزن عالی سیاسی و امنیتی و عضو شورای دولتی چین برای گفت‌وگو با مقامات ارشد کشورمان وارد تهران شد.
یانگ چیه‌چی را که دیروز وارد تهران شد یک هیئت مهم سیاسی، امنیتی، و اقتصادی همراهی می‌کنند.
رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین در این سفر با مقامات ارشد کشورمان درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کند. وی قرار است دیدارهایی نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و معاونانش داشته باشد.
به گزارش ایسنا، وی به دعوت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به ایران سفر کرده است.
گفتنی است، یانگ چیه‌چی، بین سال‌های 2007 تا 2012 وزیر خارجه چین بود و بسیاری از صاحبنظران، وی را یکی از هدایتگران اصلی سیاست خارجی چین می‌دانند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10