(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 آذر 1392 - شماره 20660

ماموران آل‌خلیفه با حمله به حسینیه‌ها پرچم‌های عاشورا را پایین کشیدند
دانشگاهیان آمریکا خواستار تحریم مراکز علمی رژیم صهیونیستی شدند
30 شهید و 66 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
صدها نظامی فراری سوریه با عفو بشار اسد به ارتش پیوستند
اعتراض مردم رومانی علیه آمریکا به درگیری با پلیس انجامید
مخالفت مردم و رسانه‌های فرانسه با لشکرکشی پاریس به آفریقای مرکزی
اعتراض‌های مردمی در قاهره جواب داد
آزادی 14دختر طرفدار مرسی از زندان نظامیان مصر
طرفداران دولت در اوکراین علیه اتحادیه اروپا شعار دادند
بودجه ریاضتی 2014 یونان در میان اعتراض‌های مردمی به تصویب رسید
آغاز رزمایش مشترک واشنگتن، لندن و سئول در شبه جزیره کره
عمر البشیر با برکناری معاون خود ترمیم کابینه سودان را آغاز کرد
خودداری کرزای از امضای توافقنامه امنیتی واشنگتن را به تکاپو انداخت
   


نیروهای رژیم آل‌خلیفه با حمله به حسینیه‌های شهر منامه پرچم‌های عاشورایی که در آنجا نصب شده بود پاره کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت خبری جمعیت الوفاق، نیروهای آل‌خلیفه در ادامه اقدامات توهین‌آمیز علیه مقدسات مردم بحرین به حسینیه‌های منطقه المحرق در شمال و منطقه راس‌الزمان در مرکز منامه حمله کردند و پرچم‌ها و نمادهای عاشورایی را پاره کردند.جمعیت الوفاق بحرین با اشاره به اینکه نیروهای رژیم آل‌خلیفه تاکنون ده‌ها بار به عزاداران حسینی توهین کرده‌اند خاطرنشان کرد: به زودی گزارشی درباره تعرض به مقدسات دینی مردم بحرین به سازمان‌های حقوقی بین‌المللی فرستاده خواهد شد.جمعیت الوفاق تاکید کرد، مسئولان بلندپایه بحرین شریک جرم نیروهای امنیتی هستند.

 


دانشگاهیان آمریکا با امضای طوماری خواستار تحریم رژیم صهیونیستی شدند.
به گزارش خبرگزاری قدس، دانشجویان شرکت‌کننده در کنفرانس ملی مؤسسه مطالعاتی آمریکا برای تحریم موسسات دانشگاهی اسرائیل طوماری را امضا کردند.
در دانشگاه‌های آمریکا، انتقاد از اسرائیل معمولا با واکنش‌های تندی روبه‌رو می‌شود ولی استادان و دانشجویان این کشور به‌طور فزاینده‌ای درحال انتقاد از اسرائیل هستند.
استادان و دانشجویان شرکت‌کننده در این کنفرانس اعلام کردند، باید در مقابل ستم اسرائیل در قبال فلسطینیان موضع‌گیری کرد. این دانشگاهیان از دانشگاه‌های سراسر دنیا و همچنین دولت آمریکا خواستند که رژیم صهیونیستی را تحریم کنند و با نژادپرستی و سیاست‌های تبعیض‌ نژادی این رژیم مقابله کنند.

 


انفجار پنج بمب در مناطق مختلف پایتخت عراق، 30 شهید و 66 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز تروریست‌های فعال در عراق با پنج بمب، غیرنظامیان را در مناطق مختلف بغداد هدف قرار دادند. یکی از خونین‌ترین این انفجارها در یک منطقه شیعه‌نشین و با خودروی بمب‌‌گذاری شده صورت گرفت که به تنهایی جان هفت نفر را گرفت و 15 نفر را زخمی کرد. مناطق شیعه‌نشین «عامل» و «غدیر» و محله سنی‌نشین «رضوانیه» و یک میدان مرکزی بغداد محل وقوع انفجارهای دیروز بودند. مجموع شهدای این حملات زنجیره‌ای 30 نفر و مجروحان نیز 66 تن اعلام شد.
دیروز علاوه بر این انفجارهای زنجیره‌ای، افراد مسلح ناشناس به مشروب‌فروشی‌های شهر بغداد نیز حمله کردند. این حملات هم جان 9 نفر را گرفت و پنج مجروح برجای گذاشت. 11 جوان عراقی نیز در محور «تکریت» و «طوزخورماتو» واقع در استان صلاح‌الدین، به دست افراد ناشناس ربوده شدند.

 


در پی فرمان عفو بشار اسد صدها نفر از نیروهای امنیتی که یگان‌های خدمتی خود را ترک کرده بودند به ارتش سوریه پیوستند تا در کنار دیگر نیروهای سوری با تروریست‌ها بجنگند.
به گزارش شبکه خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، حدود 400 نفر از نیروهای امنیتی وابسته به وزارت کشور که یگان‌های خدمتی خود را ترک کرده بودند پس از فرمان عفو بشار اسد به جبهه‌های نبرد بازگشتند تا در کنار ارتش سوریه جبهه ضد تروریستی را تقویت کنند. یکی از این نیروها گفت، باز گشته‌ایم تا با هم تا آخرین قطره خون خود با تروریست‌ها بجنگیم.
یکی دیگر از این نیروها ضمن اینکه از دیگر هم قطاران خود خواست از این فرمان استفاده کنند تأکید کرد، بازگشت این نیروها به معنای پیروزی سوریه و شکست کامل تروریسم در این کشور است.
این در حالی است که بشار جعفری نماینده دایم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد، اگر پایداری و مقاومت ارتش سوریه نبود، سوریه چند ماه قبل سقوط می‌کرد.
وی در مصاحبه با روزنامه اردنی الدستور گفت، ما با تمام کسانی که به کنفرانس ژنو 2 می‌آیند به این کنفرانس می‌رویم و به کسانی که با مشارکت در این کنفرانس مخالف هستند اهمیتی نمی‌دهیم.
جعفری با بیان اینکه در ماه اخیر 5000 تروریست به خاک سوریه وارد شده‌اند افزود، اگر پایداری و مقاومت ارتش نبود سوریه چند ماه قبل سقوط می‌کرد. وی خاطرنشان کرد، هرکسی که علیه ارتش سوریه سلاح به دست بگیرد مسئولیت آن به عهده خود وی است.
از سوی دیگر، یگان‌های ارتش سوریه عملیات منسجم و دقیقی را در شهرها و روستاهای اطراف فرودگاه نظامی «ابوالضهور» واقع در حومه ادلب اجرا کردند.
یگان‌های ارتش ضمن درگیری شدید با گروه‌های مسلح مراکز تجمع آنها در حومه ادلب را هدف قرار داده و منهدم کردند.
نیروهای ارتش سوریه پس از کنترل شهر «النبک»، منطقه «کورنیش نهر» واقع در شمال شهر دیرالزور را که در اشغال تروریست‌ها بود تصرف کردند. شمار زیادی از افراد مسلح تروریست از جمله تعدادی غیر سوری در حملات ارتش سوریه در حومه دمشق، حلب و لاذقیه کشته شدند. نیروهای ارتش با تعقیب تروریست‌ها تلفات سنگینی به آنان وارد کردند و مخفیگاه‌های آنان نیز به دست ارتش افتاد. این در حالی است که منابع خبری سوری اعلام کردند شماری از نیروهای اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط ارتش سوریه در غوطه شرقی دستگیر شدند.
چندی پیش نیز ارتش موفق شد مراکز فرماندهی تروریست‌ها که زیر نظر عربستان سعودی اداره و کنترل می‌شد را تصرف کند.
سایر رویدادها
* گروهک تروریستی ارتش آزاد از کشته شدن دو تن از فرماندهانش به دست تروریست‌های داعش خبر داد.
* نیروهای ژاندارمری ترکیه اعضای یک شبکه تروریستی را که در صدد انتقال سلاح و تجهیزات از سوریه به ترکیه بودند دستگیر کردند.
* یک پایگاه خبری اردن اعلام کرد، آمریکا قصد دارد به بهانه جنگ با القاعده در سوریه از رژیم صهیونیستی حمایت کند.
* نیروهای ارتش سوریه پس از پاکسازی منطقه النبک از توابع استان دمشق غذا و آب مورد نیاز اهالی این منطقه را تأمین کردند.
* تروریست‌های وابسته به جبهه النصره هفت مسیحی را در روستای «وادی النصاری» به گروگان گرفته و سپس آنها را به قتل رساندند.
* دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد از 20 دسامبر (29 آذر) دعوت برای حضور در نشست ژنو 2 که قرار است در شهر مونترو سوئیس برگزار شود آغاز خواهد شد.

 


هزاران نفر از مردم رومانی علیه غول نفتی آمریکا تظاهرات کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
مخالفان فعالیت شرکت بزرگ نفتی «شورون» آمریکا در رومانی با صدها پلیس ضدشورش درگیر شدند. به گزارش فاکس نیوز، پلیس ضد شورش رومانی نتوانست حریف معترضان خشمگین منطقه «پونگستی» شود به طوری که مردم با تخریب حصارهای اطراف این شرکت آمریکایی موفق شدند فعالیت آن را متوقف کنند.
غول نفتی «شورون» اعلام کرده به دلیل «نبود امنیت» فعلا قادر به ادامه فعالیت نیست. رومانیایی‌ها که طی چند ماه گذشته بارها علیه فعالیت این شرکت آمریکایی تظاهرات کرده‌اند می‌گویند، نحوه فعالیت «شورون» برای اکتشاف گاز و نفت به شدت برای محیط‌زیست این کشور مضر است و آنها اجازه ادامه فعالیت به آمریکایی‌ها را نخواهند داد.
به نوشته سایت شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، در ناآرامی‌های روز شنبه ده‌ها نفر از مخالفان دستگیر و 14 نفر نیز به «تخریب اموال عمومی» و «حمل چاقو» متهم شدند. «شورون» که در زمینه اکتشاف نفت و گاز فعالیت می‌کند در دوم دسامبر موفق شد رضایت دولت رومانی برای ادامه فعالیت در مناطق شمالی رومانی را که دارای منابع عظیم گاز طبیعی است جلب کند.
روش مورد استفاده این شرکت آمریکایی برای استخراج گاز پیش از این در فرانسه و بلغارستان ممنوع اعلام شده چرا که تحقیقات نشان می‌دهد این روش به شدت موجب آلودگی آب و هوا می‌شود. خبرگزاری فرانسه از «پونگستی» نیز گزارش داد، این روش نوین، خطر آلودگی آب‌های آشامیدنی را نیز شدیدا افزایش می‌دهد.

 


تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، نیمی از مردم فرانسه و برخی رسانه‌ها با انجام عملیات نظامی ارتش کشورشان در جمهوری آفریقای مرکزی مخالفند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس نظرسنجی موسسه «ایفوپ» که در پایگاه اینترنتی آتلانتیکو منتشر شد، حدود نیمی از فرانسوی‌ها با تجاوز نظامی کشورشان به جمهوری آفریقای مرکزی مخالف هستند.
مدیر بخش افکار عمومی موسسه ایفوپ گفت: اینکه حدود نیمی از مردم فرانسه، نسبت به عملیات نظامی در مناطق ناپایدار تمایل ندارند، به مشکلات بحران اقتصادی مربوط می‌شود.
در همین حال، روزنامه لوموند، لشکرکشی فرانسه را موجب وخیم‌تر شدن اوضاع آفریقای مرکزی عنوان کرد.
این روزنامه فرانسوی در گزارشی از عملیات نظامی فرانسه در آفریقای مرکزی نوشت: مداخله نظامی فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی پایان مطمئنی ندارد و با این‌گونه عملیات نمی‌توان آرامش را به این کشور بازگرداند.
لوموند افزود: جمهوری آفریقای مرکزی با شرایط بسیار ناگواری مواجه است و شرایط وخیم‌تر خواهد شد.
این روزنامه تاکید کرد: عملیات نظامی فرانسه برای ممانعت از فروپاشی جمهوری آفریقای مرکزی است اما نمی‌تواند مصائب این کشور را حل کند.
لوموند خاطرنشان کرد، آفریقای مرکزی، نقطه تلاقی بحران‌های متعدد قاره آفریقا است و حل بحران این کشور به اراده سیاسی پایدار و بلندمدت نیاز دارد.
با وجود مخالفت نیمی از مردم فرانسه با تجاوز نظامی ارتش کشورشان به جمهوری آفریقای مرکزی، فرانسوا اولاند اعلام کرد: تعداد نظامیان فرانسوی را در آفریقای مرکزی به 1600 نفر افزایش خواهد داد.
رئیس‌جمهور فرانسه که به بهانه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از درگیری‌های مذهبی یکهزار نظامی این کشور را به آفریقای مرکزی اعزام کرده است در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 افزود: نیروی واکنش سریع آفریقا تا سال 2015 تشکیل خواهد شد.
اولاند افزود: عقیده ما سازماندهی هرچه زودتر انتخابات در جمهوری آفریقای مرکزی تا سال 2015 میلادی است.
وی با دخالت آشکار در امور آفریقای مرکزی گفت: رئیس‌جمهوری که موفق به تغییر اوضاع نشده یا آن را وخیم‌تر کرده است، نباید در قدرت بماند.
رئیس‌جمهور فرانسه، مدت زمان انجام عملیات در آفریقای مرکزی را شش ماه اعلام کرد و افزود: این عملیات برای فرانسه هزینه‌ای نخواهد داشت زیرا اتحادیه اروپا 50 میلیون یورو (68 میلیون و 500 هزار دلار) برای این عملیات اختصاص داده است.
سخنان اولاند نشان می‌دهد، فرانسه در حال زمینه‌سازی برای حضور بلندمدت در آفریقای مرکزی برای دست‌اندازی در دیگر کشورهای آفریقایی است.
با وجود مخالفت مردم و رسانه‌های فرانسه، شبکه العربیه خبر داد اولین تجهیزات نظامی فرانسه، وارد آفریقای مرکزی شد.
ورود نظامیان و تجهیزات نظامی فرانسه، بر شدت خشونت‌ها در آفریقای مرکزی افزوده است.
رویترز خبر داد حملات غیرنظامیان در بانگی در سومین روز خود ادامه دارد و گروه‌های مسلح در تمام خیابان‌های «بانگی» پایتخت آفریقای مرکزی، دست به کشتار می‌زنند.
پیتر بوکاارت، مدیر بخش اضطراری دیده‌بان حقوق بشر گفت: شبه‌نظامیان «سلکا» منازل مسکونی را در 300 کیلومتری شمال «بانگی» به آتش کشیدند.
وی افزود: شبه‌نظامیان سلکا، در پی پرواز جت‌های فرانسوی، این عمل را انجام دادند.
عملیات هواپیماهای جنگی و هلی‌کوپترهای فرانسه، از دیروز در پایتخت آفریقای مرکزی آغاز شده است.
حملات نظامیان فرانسوی در حالی است که رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
میشل جوتودیا با هدف گرامیداشت یاد و خاطره صدها قربانی پایتخت آفریقای مرکزی، از دیروز به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.در درگیری‌های قومی مذهبی شهر بانگی تاکنون 400 نفر کشته شده‌اند.
نگرانی‌ها برای افزایش کشته‌های مردمی در پی حملات فرانسه، بیشتر شده است.

 


اعتراض‌های گسترده به محکومیت زنان و دختران حامی اخوان‌المسلمین به حبس‌های طویل‌المدت، دادگاه مصر را به عقب‌نشینی از رای صادره واداشت.
ادامه اعتراض‌های داخلی و خارجی به حکم صادره از سوی دادگاه بدوی مصر علیه زنان و دختران حامی اخوان‌المسلمین که به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتی به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده بودند، بالاخره جواب داد و دادگاه استیناف اسکندریه را به تخفیف و تعلیق احکام صادره واداشت.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این دادگاه روز شنبه حکم 14 نفر از این افراد را که به 11سال و یک ماه حبس محکوم شده بودند به یک سال زندان تعلیقی تخفیف داد و حکم هفت دختر زیر 18 سال دیگر را نیز شکست و رای به آزادی آنها داد. این هفت دختر نوجوان محکوم شده بودند تا رسیدن به سن قانونی در یک مرکز نگهداری تحت مراقبت باشند تا پس از رسیدن به سن قانونی احکام آنها صادر شود.
این احکام روزها به سوژه مخالفان دولت برای برپایی تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شده بود و ده‌ها گروه و مرکز حقوق بشر داخلی و خارجی نیز علیه آن موضع‌گیری کرده بودند. برخی از کشورهای غربی نیز با انتقاد از این احکام خواستار آزادی آنها بودند. نکته قابل تامل اینکه، قاضی این پرونده بلافاصله پس از تبرئه متهمان از سمت خود استعفا کرد!
گفتنی است این افراد همگی در ناآرامی‌های یادبود اکتبر و هنگامی که بادکنک‌هایی را که روی آنها شعار «رابعه العدویه» نوشته شده بود بالای سر گرفته بودند دستگیر شدند. در این مراسم اخوانی‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ اکتبر، علیه کودتای نظامی تظاهرات می‌کردند که تظاهرات آنها به خشونت کشیده شد.
بنا به اعلام وزارت کشور مصر در این تظاهرات جمعا 423 نفر از اخوانی‌ها دستگیر شدند.
در همین حال خبر می‌رسد، شماری از دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه الازهر قاهره، در محوطه دانشگاه دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند.
آنطور که شبکه تلویزیونی نایل نیوز عربی اعلام کرده، اعتصابیون در محوطه دانشکده چادر زده علیه کشته شدن همکلاسی خود به دست نیروهای امنیتی شعار می‌دهند. «محمدرضا»،‌نام دانشجویی است که هفته گذشته در جریان تظاهرات ضد دولتی دانشجویان طرفدار «محمد مرسی» به ضرب گلوله نیروهای پلیس مصر در محوطه دانشکده کشته شد.
بر اساس این گزارش، دانشجویان خواستار محاکمه قاتل همکلاسی خود هستند.
گفتنی است، مصر از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور این کشور از سوی ارتش، به صحنه درگیری‌های خونین بین طرفداران اخوان‌المسلمین و مرسی از یک طرف و طرفداران ارتش و نیروهای نظامی تبدیل شده است.
«حذف اخوان‌المسلمین» از صحنه سیاسی مصر، به هدف اصلی جریان حاکم بر این کشور آفریقایی تبدیل شده است.

 


صدها هزار نفر از مخالفان اتحادیه اروپا در حمایت از دولت اوکراین در خیابان‌های کیف تظاهرات کردند.
دیروز نوبت به طرفداران «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور اوکراین بود که با ریختن به خیابان‌های «کیف» ضمن سر دادن شعارهایی علیه اتحادیه اروپا، از اینکه رهبرانشان حاضر به امضا کردن موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اروپا نشده‌‌اند، از آنها قدردانی کنند.
پایگاه خبری «اسکای‌نیوز» با اعلام خبر برپایی این تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی را 200 هزار نفر اعلام کرده‌ است.
نخست‌وزیر اوکراین در آخرین موضع‌گیری خود درخصوص حوادث کشورش از اینکه رسانه‌‌های داخلی و خارجی اقدام به پوشش مناسب این اعتراض‌ها نمی‌کنند، انتقاد کرده بود. به گفته نخست‌وزیر اوکراین بیشتر مردم این کشور مخالف پیوستن به اتحادیه اروپا هستند و افرادی که با ایجاد ناامنی به دنبال «کودتا» علیه دولت وی هستند جزو احزاب چپ کشورند. رئیس‌جمهور روسیه نیز مخالفان دولت اوکراین را که به شدت از سوی غربی‌ها حمایت می‌شوند، مجریان طرح‌های براندازانه‌ای دانسته است که از خارج اوکراین برنامه‌ریزی می‌شوند.
تظاهرات گسترده ضداروپایی دیروز کیف بنابه درخواست احزاب نزدیک به دولت و با هدف نشان دادن مخالفت‌ها با «ارزش‌های اروپایی» سازماندهی شده بود.
در همین حال خبر می رسد، طرفداران اتحادیه اروپا نیز در صدد راه‌اندازی یک تظاهرات «میلیونی» علیه دولت این کشور هستند. مخالفان دولت می‌گویند دولتمردانشان با امضا نکردن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا اوکراین را به روسیه فروخت. دولتمردان اما می‌گویند لحاظ کردن شرایط سیاسی به یک توافقنامه تجاری عامل اصلی امضا نشدن این توافقنامه بود و در صورتی که این شرایط برداشته شود، آن را امضا خواهند کرد.
آزادی «یولیا تیموشنکو» بانوی نارنجی اوکراین از زندان و اعزام وی به آلمان برای درمان، یکی از این شروط اتحادیه اروپا عنوان شده است!
گفتنی است اوکراین از 21 نوامبر (30 آبان) شاهد ناآرامی‌های گسترده ضددولتی است و غربی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند از مخالفانی که به دنبال براندازی دولت هستند، حمایت می‌کنند. پنجشنبه گذشته حتی وزیر خارجه آلمان با سفر به «کیف» در حضور جمعیت مخالفان دولت با رهبران مخالفان دیدار کرد! این مسئله خشم مسکو را برانگیخت.

 


پارلمان یونان در حضور هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های ریاضتی بودجه سال 2014 را «ریاضتی» بست.
حضور شمار زیادی از قربانیان سیاست‌های ریاضتی مقابل پارلمان یونان و سر دادن شعار علیه «عواقب اجرای» چنین سیاست‌هایی بر زندگی آنها نیز نمایندگان پارلمان این کشور را قانع نکرد و اکثریت نمایندگان به بودجه ریاضتی 2014 رای مثبت دادند.
معترضان که خبرگزاری ایرنا تعداد آنها را «بسیار چشمگیر» اعلام کرده در شعارهای خود از اینکه دولتمردانشان «کورکورانه» از بانک مرکزی اروپا، «بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اطاعت می‌کنند، انتقاد کردند و از آنها خواست به فکر معیشت مردم باشند.
آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از «نیویورک تایمز» نوشته، بودجه 2014 یونان شاهد کاهش 2/4 میلیارد دلاری در بخش دولتی و افزایش حدود 5/3 میلیارد دلاری در بخش مالیات بردرآمدها است. بودجه جدید یونان مجموعا با 153 رای مثبت و 142 رای منفی به تصویب رسید.
پارلمان این کشور 300 کرسی دارد.
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز از ادامه ناآرامی‌های یونان در جریان برگزاری مراسم یادبود کشته شدن دانش‌آموز 15 ساله به دست پلیس این کشور خبر می‌دهد.
بر اساس این گزارش درگیری بین پلیس ضد شورش و دانشجویان و دانش‌آموزان یونانی که باعث زخمی شدن دستکم 14 نفر از جمله چهار پلیس شد، به مقابل پارلمان این کشور نیز کشیده شد.
ششم دسامبر 2008 میلادی یک دانش‌آموز 15 ساله در جریان برگزاری تظاهرات ضد دولتی در آتن به ضرب گلوله پلیس کشته شد. جوانان یونانی از آن سال به بعد همه ساله به این بهانه تظاهرات ضددولتی برگزار می‌کنند که غالبا به خشونت کشیده می‌شود. پلیس یونان همچنین اعلام کرده 55 نفر از معترضان را که طی این چند روز بازداشت کرده بود را آزاد کرده است.

 


رزمایش مشترک آمریکا، انگلیس و کره‌جنوبی در شبه جزیره کره در نزدیک مرزهای آبی چین آغاز شد.
این رزمایش دو روزه است و امروز به پایان می‌رسد.
به گزارش فارس هدف این رزمایش تأمین امنیت و ثبات و نشان دادن واکنش سریع درصورت بروز خطرات نظامی احتمالی در منطقه است.
این رزمایش همزمان با افزایش تنش در منطقه میان چین با کره‌جنوبی و ژاپن برگزار می‌شود.
چین ماه گذشته از تعیین یک منطقه دفاع هوایی جدید در دریای چین شرقی خبر داد. منطقه دفاعی تازه اعلام شده توسط چین مناطقی است که چین، ژاپن، تایوان و کره‌جنوبی ادعای مالکیت بر آن را دارند.
چین ماه گذشته اعلام کرد تمامی هواپیماهایی که از این حریم هوایی عبور می‌کنند بایستی برنامه‌های پرواز و اطلاعات شناسایی خود را ارائه دهند تا مشمول اقدامات دفاعی اضطراری نشوند.
آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی گفته‌اند که این قانون چین را نقض کرده و هواپیماهای نظامی را در این منطقه به پرواز درآورده‌اند.
آخرین خبر حاکی است که چین سه فروند کشتی خود را در دریای چین شرقی مستقر کرده است.
این کشتی‌ها که وارد آب‌های سواحل جزایر سنکاکو شده‌اند اولین گروه از شناورهایی هستند که پس از اعلام اخیر پکن درمورد ایجاد یک منطقه شناسایی دفاع هوایی وارد این منطقه می‌شوند.
تردد کشتی‌ها و هواپیماهای دولتی چین در آب‌های برون ساحلی و بر فراز جزایر «سنکاکو» نشانگر تشدید تنش‌ها با ژاپن بر سر مالکیت این جزایر است.
ژاپن ماه سپتامبر (شهریور) گذشته اعلام داشت: این جزایر را خریداری کرده است که چین این ادعا را قبول ندارد.

 


ترمیم کابینه عمر البشیر با برکناری معاون اول رئیس‌جمهور سودان آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، رئیس‌جمهور سودان، شنبه شب با پذیرش استعفای علی عثمان‌طه، برکناری معاون اول خود را اعلام کرد.
عمرالبشیر هرگونه اختلاف با معاون خود را تکذیب کرد و گفت: ترمیم کابینه به منظور فرصت دادن به جوانان صورت می‌گیرد.کناره‌گیری معاون اول رئیس‌جمهور سودان از سمت خود، آغاز اصلاحات در کابینه و کنار رفتن چهره‌های قدیمی نظام این کشور است که از زمان کودتای 1989 عمرالبشیر در کنار او بودند.در همین حال کمیته سیاسی و امنیتی مشترک سودان و سودان‌ جنوبی برای تعیین خط صفر مرزی، در پایتخت اتیوپی تشکیل جلسه می‌دهند.یک منبع در اتحادیه آفریقا گفت: این نشست به ریاست رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی و رئیس کمیته میانجیگر اتحادیه آفریقا و با حضور وزیران دفاع دو کشور و اعضای کمیته مشترک برگزار می‌شود.
همچنین مسئول امور انسانی استان دارفور مرکزی از بازگشت حدود 36هزار آواره به این منطقه خبر داد.

 


احزاب افغانستان در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای تعیین جایگزین برای امضای توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن، اعلام کردند که امضای این توافقنامه تنها در صلاحیت «حامد کرزای» است.
به گزارش خبرگزاری فارس، شورای همکاری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان ضمن حمایت از موضع رئیس جمهور این کشور اعلام کرد، تنها کرزای صلاحیت دارد که توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن را امضا کند.
در پی امتناع رئیس جمهور افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی، مقامات آمریکایی از جمله وزرای خارجه و دفاع آمریکا به دنبال فرد دیگری در دولت کابل هستند تا این توافقنامه را امضا کند.«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، طی بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر دفاع و یا سایر اعضای کابینه افغانستان نیز می‌توانند این توافقنامه را امضا کنند.
«ایمل فضلی» سخنگوی کرزای به آمریکا هشدار داد اگر شرایط افغانستان را نپذیرد، کرزای به هیچ یک از وزرای خود اجازه نخواهد داد پیمان امنیتی را امضا کند.
در همین حال، «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا که شنبه به طور غیر منتظره وارد کابل شده بود، به جای کرزای، با «بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. او پس از این دیدار به خبرنگاران گفت، وزیر دفاع افغانستان به وی اطمینان داده است که توافقنامه در مدت زمان معقولی امضا خواهد شد، اما وی تاریخ مشخصی را برای امضای آن ذکر نکرد.
به اعتقاد کارشناسان، درایت سیاسی کرزای، واشنگتن را به زحمت انداخته است. رئیس جمهور افغانستان به این ضعف بزرگ آمریکایی‌ها پی برده است که آنها نمی‌توانند تهدید خود را در مورد خروج یکباره از افغانستان عملی کنند.
واشنگتن می‌خواهد توافقنامه هرچه سریعتر امضا شود تا مسئله استقرار نیروهای آمریکایی (بین 10 تا 15 هزار نفر) پس از پایان سال 2014 (10 دی 1393) در دستور کار قرار گیرد. آمریکایی‌ها از طریق توافقنامه فوق، به دنبال کسب مصونیت قضایی برای نظامیان خود در افغانستان هستند. کرزای امضای توافقنامه را به رئیس جمهور بعد از خود محول کرده است. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه مارس (10 فروردین تا 10 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10