(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 آذر 1392 - شماره 20660

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ادعای 30 سال پیش روزنامه اسرائیلی معاریو
ساخت بمب اتمی‌در ایران‌به مرحله نهایی رسید!
چرا جدی نباشند؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
پس‌فردا (گفت و شنود)
در تشریح توافقنامه ژنو برای صهیونیست‌ها
اوباما: برای اولین بار پیشروی هسته‌ای ایران را متوقف کردیم
امروز صورت می‌گیرد
مذاکره کارشناسان فنی ایران و گروه 1+5 در وین
تدبیر و امید به سخنرانی و تبلیغات انتخاباتی نیست(خبر ویژه)
96 درصد ایرانیان معتقدند
برنامه هسته‌ای به تحریم‌ها می‌ارزید(خبر ویژه)
ابهامات نفتی بیانیه ژنو را برطرف کنید(خبر ویژه)
ای مظلومان جهان خشونت بد است... البته برای شما!(خبر ویژه)
 


روزنامه «معاریو» 30 سال قبل در تیتر یک خود نسبت به طی شدن مراحل پایانی بمب اتمی ایران با عنوان «بمب اتمی (امام) خمینی» هشدار داده بود.
به گزارش مشرق، روزنامه اسرائیلی معاریو در 25 آوریل 1984، مطابق با پنجم اردیبهشت 1363، در تیتر یک خود نسبت به طی شدن مراحل پایانی بمب اتمی ایران که از آن با عنوان «بمب اتمی (امام) خمینی» یاد کرده بود، هشدار داد. این روزنامه نوشت: بمب اتمی (امام) خمینی وارد مرحله نهایی تولید شده است.
به این ترتیب رژیم صهیونیستی قریب 30 سال است که تلاش دارد به جهانیان این توهم را بقبولاند که جمهوری اسلامی ایران در صدد ساخت بمب اتمی است.

 


ابتدا باید گفت در این واقعیت تردیدی نیست که تیم مذاکره‌کننده کشورمان، فرزندان انقلاب و افرادی مورد اعتماد و اطمینان هستند و این روزها انجام ماموریت خطیر و تعیین‌کننده‌ای را بر عهده دارند که حمایت و پشتیبانی از آنان را به یک وظیفه دینی و ملی تبدیل کرده است. اما، فرزندان یک خانواده و افراد قابل اعتماد هم می‌توانند علی‌رغم نیت پاک و انگیزه خدمتی که دارند، دچار «خطا» شوند بی آن که خطای آنها به اعتماد و اطمینان ملت نسبت به آنان خدشه‌ای وارد کند. در این حالت، نقد برخی از مواضع و عملکرد تیم هسته‌ای کشورمان، نه فقط «تضعیف» تیم مذاکره‌کننده نیست بلکه، اگر نقدها، منصفانه، دلسوزانه و همراه با ارائه دلیل و سند باشد، می‌تواند به جبران خطا و تصحیح عملکرد منجر شود و این، به مفهوم و معنای حمایت و تقویت اعضای گروه مذاکره‌کننده است. همین جا باید گفت؛ شواهد و قرائن فراوانی در دست است که نشان می‌دهد اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 بعد از ناکامی در فتنه یادشده، پروژه ضربه زدن به نظام اسلامی را در پوشش دروغین حمایت از دولت آقای روحانی و ادعای منافقانه پشتیبانی از تیم هسته‌ای کشورمان، دنبال می‌کنند و دقیقا به همین علت، اصرار دارند هرگونه نقد دلسوزانه و خیرخواهانه را به حساب مخالفت و دشمنی با دولت کنونی و تیم هسته‌ای برخاسته از آن بنویسند.
با این مقدمه که ماهیت و انگیزه نقدهای کیهان را توضیح می‌دهد، اشاره به دو نکته درباره روند مذاکرات هسته‌ای را که این روزها شاهد بوده‌ایم، ضروری می‌دانیم؛
اول: اظهاراتی که مقامات رسمی آمریکا، انگلیس و فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌‌ای ایران با گروه 1+5 بر زبان و قلم آورده‌اند، اگرچه کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا و متحدانش قابل اعتماد نیستند ولی این بی‌اعتمادی را نباید و نمی‌توان در نقض برخی از مفاد توافقنامه ژنو جستجو کرد، چرا که با جرأت می‌توان گفت توافقنامه ژنو علیه موجودیت برنامه هسته‌ای کشورمان تهیه و تنظیم شده است، بنابراین بدیهی است که برخلاف آنچه این روزها در شماری از محافل و مجامع سیاسی داخل‌کشور بر سر زبان‌ها و قلم‌هاست، حریف کمترین دلیلی برای نقض توافقنامه نمی‌بیند و نقض هیچیک از مفاد آن را به سود خود ارزیابی نمی‌کند!
مراجعه به متن این توافقنامه - نسخه اصلی و نه، به قول آقایان ظریف و عراقچی، نسخه ‌«FACT SHEET» منتشر شده از سوی کاخ‌ سفید - به وضوح نشان می‌دهد که جای جای آن، با هدف نهایی توقف کامل فعالیت هسته‌ای ایران اسلامی طراحی شده است که در یادداشت روز کیهان 11/9/92 و با عنوان «نه کلاهک، نه کلاه» به موارد مستندی از آن اشاره شده بود. بنابراین سخن از عهدشکنی و نقض پیمان آمریکا و متحدانش درباره متن توافقنامه ژنو نیست، چرا که حریف با زرنگی - بخوانید موذی‌گری - و با بهره‌گیری از کم دقتی و غفلت تیم مذاکره‌کننده کشورمان، هدف نهایی خود را که تضعیف و نهایتا توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، در بندهای اصلی توافقنامه گنجانده است. از این روی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش باید خیلی ناشی و تازه‌کار باشند که بخواهند این توافقنامه و یا بخش‌ها و بندهایی از آن را نادیده گرفته و نقض کنند.
آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه کشورمان در جمع ایرانیان مقیم امارات گفته است «خانم کاترین اشتون با من تماس گرفت که اطمینان بدهد کشورهای 5+1 نسبت به اجرای تعهداتشان جدی هستند»! که باید پرسید؛ چرا جدی نباشند؟ و اساساً با توجه به متن توافقنامه باید هم بر انجام بی‌کم و کاست آن اصرار و تأکید داشته باشند. به بیان دیگر، این حریف است که باید نگران پایبندی ایران به مفاد توافقنامه ژنو بوده و این دغدغه جدی را داشته باشد که مبادا جمهوری اسلامی ایران، از اجرای آن خودداری ورزیده و همه آنچه را که آمریکا و متحدانش از نشست نیویورک تا اجلاس‌های ژنو 2 و ژنو 3 رشته بودند، پنبه کند، که صد البته باید هم چنین کند.
و اما، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و متحدان اروپایی‌اش از آنجاست که در جریان مذاکرات نیویورک و ژنو 2 و 3، از تلاش برای رسیدن به یک راه حل مرضی‌الطرفین سخن گفته و اطمینان داده بودند که حق قانونی ایران در برخورداری از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز را مطابق مفاد NPT و پادمان‌های مربوطه محترم می‌شمارند- اظهارات اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل و جان‌کری و وندی‌شرمن در جریان مذاکرات- ولی برخلاف در باغ سبزی که نشان داده و اطمینان عزیزان مذاکره کننده کشورمان را جلب کرده بودند، با شارلاتانیزم دیپلماتیک و بهره‌گیری از بازی «پلیس‌خوب و پلیس بد» که تظاهر اسرائیل به مخالفت با توافقنامه بخش اصلی آن بود، متن توافقنامه را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که اگر به همان روال به اجرا درآید، توقف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اسلامی را درپی خواهد داشت و یا نهایتاً، از برنامه هسته‌ای پیشرفته و بومی کشورمان، فقط فعالیتی در حد و اندازه آزمایشگاهی- و نه صنعتی- باقی می‌ماند! و البته آنگونه که حریف وعده داده است، دسترسی به 7 میلیارد دلار از 100میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران، امکان‌پذیر خواهد بود که در مقابل آنچه داده‌ایم یا قرار است بدهیم، بسیار ناقابل است. دیروز اوباما در جمع صهیونیست‌های مرکز «سابان» با غرور و تکبر به شرح موفقیت‌های خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت «کاری که ما کردیم این بود که کمی شیر آب را باز کردیم و همانطور که گفتم؛ حداکثر 7 میلیارد از 100 میلیارد دلار دارایی آنها که در نتیجه تحریم‌های ما مسدود شده است، آزاد خواهد شد... اگر ما بتوانیم به همان روشی که رونالد ریگان با جماهیرشوروی مذاکره می‌کرد و در ضمن آنها را به چالش می‌کشید، درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنیم، در نهایت بر آنها پیروز می‌شویم»!
دوم: وزیر امور خارجه کشورمان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران و در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که انتقاداتی به توافقنامه ژنو داشت و از فراوانی آنچه داده‌ایم در مقابل ناچیز بودن آنچه گرفته‌ایم گلایه می‌کرد، گفت؛ غربی‌ها از چهارتا تانک و موشک‌ ما نمی‌ترسند بلکه از مردم ایران می‌ترسند. که تا اینجا، سخن سنجیده‌ای است، و بلافاصله افزود «آیا آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد»؟! این اظهارنظر نسنجیده از سوی وزیر خارجه کشور و دیپلمات ارشد تیم مذاکره‌کننده، جز بالا بردن دست‌ها به نشانه تسلیم در مقابل تهدید نظامی حریف، مفهوم دیگری ندارد. البته جناب ظریف دو روز بعد سعی کرد اظهارات آن روز خود را تصحیح کند ولی دیگر کار از کار گذشته بود و دشمن پیام تسلیم را گرفته بود! آقای ظریف باید به این نکته بدیهی توجه می‌کردند که مردم مسلمان این مرز و بوم در جریان جنگ تحمیلی 8 ساله با دست خالی در مقابل حمله نظامی مشترک همه قدرت‌های جهانی ایستاده و پیروز از میدان بیرون آمده‌اند. بدیهی است دشمن به خوبی می‌داند که کانون قدرت نظام کجاست و به همین علت از اظهارات وزیر خارجه کشورمان تنها برای توهم‌‌پراکنی درباره ضعف جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند- که در سطح گسترده‌ای چنین کرد- و نه به عنوان دیدگاهی که برخاسته از کانون اصلی قدرت و اقتدار نظام است. دشمن بارها رجز خوانده است که «گزینه نظامی» روی میز است و پاسخ پرصلابت گرفته است که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. اما، اظهارات وزیر محترم امور خارجه، اگرچه بعدها سعی در اصلاح آن داشت، یک خطای پر آسیب بوده است که انتظار می‌رود از تکرار آن جلوگیری شود. همانگونه که اظهارنظر آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان درباره «خالی بودن خزانه»، زیانبار و غیرقابل توجیه بوده و هست. ایشان هم در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تلاش کرد خطای یاد شده را جبران کند ولی...
گفتنی است که در ادبیات گفتمانی و مخصوصا در عرصه دیپلماتیک، وقتی سخنی گفته و یا مطلبی نوشته می‌شود، آنچه مخاطب از آن برداشت می‌کند، ملاک است و نه منظور دیگری که احتمالا گوینده یا نویسنده در نظر داشته است و دقیقا از همین روی اظهارنظر آقای ظریف که ادعای مالکیت امارات بر جزیره ابوموسی را قابل گفت‌وگو دانسته بود نیز نسنجیده و از یک دیپلمات انتظار نمی‌رفت.
و بالاخره؛ اگر حریف این پیام را دریافت کند که خزانه کشور خالی است! و سیستم دفاعی نظام با پرتاب یک بمب منهدم می‌شود! و حق مالکیت قطعی ایران بر جزیره ابوموسی قابل گفت‌وگو است! و... چه انتظاری می‌توان داشت که مارش پیروزی نزند و تیم مذاکره‌کننده کشورمان را دست خالی تصور نکند و...!

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* آن همه دلیل و سند درباره وطن‌فروشی و خیانت فتنه‌گران به جمهوری اسلامی ایران که مدیرمسئول محترم کیهان در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف مطرح کرد باعث شد که بار دیگر هویت واقعی اصلاح‌طلبان و پیوند آنها با بیگانگان برای مردم بازگو شود. از صمیم قلب برای کیهان دعا می‌کنیم.
محمدتقی شریفی
* به آقای شریعتمداری بگوئید سخنرانی شما در دانشگاه شریف و نکات مستندی که در فاصله کوتاه یک ساعته آنهم در میان هیاهو و جنجال تعدادی از فریب‌خوردگان مطرح فرموده‌اید از الطاف خدا نسبت به انقلاب خونبار اسلامی و خون شهیدان است.
احمد قره‌باغی از اهواز
* جداً حال کردیم آقای شریعتمداری پته اصلاح‌طلبان را با سخنان دقیق و حساب‌شده خود به روی آب انداخت ایول!
داود حسین‌زاده از شیراز
* به نظر بنده جنجال برخی از دانشجویان در سخنرانی مدیر مسئول کیهان در دانشگاه شریف لطف خدا بود. آنها با جنجال و بی‌ادبی خود نشان دادند که حسابشان با دانشجویان فرهیخته آن دانشگاه جدا است و مانند حامیان اصلاحات یعنی طالبان و عبدالمالک ریگی و اسرائیل از حرف حق وحشت دارند. ضمن اینکه اگر آن سر‌و صدا را به راه نمی‌انداختند آقای شریعتمداری وقت نمی‌کرد آنهمه سند علیه‌ اصلاح طلبان را به قول خودشان به طور کپسولی ارائه کند.
حسین حیدری و دهها پیام مشابه دیگر
* در یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دست‌اندرکاران دیپلماسی کشور مطلبی به این مضمون فرمودند که «خجالت نکشید که در محافل و مجالس از اسلام دفاع کنید.» به راستی این نصیحت عالمانه باید آویزه گوش کسانی باشد که زمامدار امور کشور اسلامی شده‌اند. ما فراموش نمی‌کنیم که یکی از اصحاب فتنه در 16 آذر در دانشگاه تهران با صدای بلند اعلام کرد که اگر دین در مقابل آزادی بایستد محکوم به فناست که این سخن ناپخته و نسنجیده او را تا کنار جرج‌سوروس کشاند تا بدانجا که در روز عاشورای 88 هر آنچه یزیدیان کردند مورد تایید این جماعت قرار گرفت. بیاییم برای رضای خدا و کرامت انسانها و ارزشهای دینی از هرگونه خودشیرینی و جلب نظر دین‌فروشان خودداری کنیم.
طالعی
* تحریم‌ها فرصت خوبی است برای اصلاح الگوی مصرف و شایسته است دست‌اندرکاران به ویژه دولت و صدا و سیما نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند و به جای گره‌زدن چشمان مردم به دست‌های دشمنان، از این تهدید فرصت‌سازی کنند.
9309---0937
* اگر رویکرد دولت یازدهم این است که تا تحریم‌ها برداشته نشود هیچ کار اساسی برای پیشرفت کشور نمی‌توان انجام داد، باید هشدار داد که این تفکر بسیار خطرناک است و کشور را وابسته به خارج نگه می‌دارد.
6393---0919
* به نظر می‌رسد اطرافیان آقای روحانی نسبت به ایشان حسادت می‌ورزند چون با ممانعت از تضارب آرا و صرفا تکیه بر جنجال می‌خواهند مانع رشد سیاسی اخلاقی و محبوبیت آقای روحانی شوند.
نیرهدی
*‌ از ریاست محترم جمهور می‌خواهم که نگذارند اصلاح‌طلبان افراطی شعار تدبیر و امید را به شعار تدلیس و دروغ تبدیل کنند و بعد خودشان بر خر مراد سوار شوند.
7158---0912
* آقای رئیس‌جمهور محترم آیا این تدبیر و امید و اعتدال است سرکرده قلدران جهان که علیه ملت مظلوم کشورمان رجزخوانی گزینه نظامی روی میز می‌خواند را مودب بنامید و رقبای هموطن انتخابات را که موافق روشهای شما نیستند تندرو و افراطی؟ و یا همه کم‌وکاستی‌های کشور را ربط بدهیم به تامین مالی مسکن مهر و پرداخت یارانه نقدی؟ آیا می‌دانید پرداخت یارانه به کالا بر اساس برخورداری بیشتر اقشار برخوردار است؟ آیا می‌دانید یارانه پرداختی به یک خودروی شخصی که روزانه 30 لیتر مصرف داشته باشد اگر قیمت جهانی بنزین را سه هزار تومان محاسبه کنیم معادل پرداختی یارانه نقدی 50 نفر و به همین میزان موجب افزایش نقدینگی به خاطر عدم پرداخت هر لیتر 2500 تومان قیمت واقعی بنزین به بیت‌المال می‌شود.
گل محمدنورانی از مهدیشهر
* شایسته است در برابر گستاخی‌های وزیر دفاع آمریکا در منامه رئیس‌جمهور محترم و وزیر خارجه کشورمان پاسخ کوبنده‌ای به اظهارات وی بدهند.
علیمردانی
* اجرای طرح مسکن اجتماعی که توسط دولت یازدهم مطرح گردیده باعث خواهد شد قشر محروم جامعه به حاشیه رانده شود و همان اختلاف طبقاتی سالهای گذشته دامنگیر جامعه بشود.
5900---0918
* با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر مدیریت شرکت راه‌آهن اثاث منزل یکی از کارکنان این شرکت را که از خانواده شهدا است و ساکن در یکی از خانه‌های سازمانی، در این فصل سرما با حکم قضایی از خانه بیرون ریخته‌اند بطوریکه در حال حاضر همراه خانواده داخل چادر زندگی می‌کند. در ضمن حقوق این بنده خدا را نیز قطع کرده‌اند. لابد این همان حقوق شهروندی است که مژده آن را می‌دهند!
نوید
* بالای 100 عدد بنر در ابعاد بزرگ از عکس استاندار جدید ارومیه و آقای رئیس‌جمهور در سطح شهر نصب شده است مردم شهر سوال می‌کنند اگر خزانه دولت خالی است پول تهیه و نصب این همه بنر برای یک نفر استاندار از کجا آمده است. چرا برای دارو و درمان مردم این پول‌ها هزینه نمی‌شود.
جباری از ارومیه
* دولت قبل حداقل با قیمت مناسب برنج ما کشاورزان را بصورت تضمین شده خریداری می‌کرد ولی این دولت چند ماه است که بازی سرهنگ و حقوقدان درآورده بنویسید این بازی‌ها نان و آب سفره مردم نمی‌شود. نگذارند مردم از رایی که به این دولت داده‌اند پشیمان بشوند.
7613---0911
* رئیس‌جمهور محترم که سخن از اعتدال می‌زنند و خود حقوقدان هستند چطور افراطیون و برخی فتنه‌گران را در دولت جای می‌دهند؟! وقتی همرزمان شهید احمدی روشن‌ها را کنار می‌گذارید طبیعی است که مخالفین مشی این شهید را به کار بگیرید.
هاشمیان از اصفهان
*‌در شأن ریاست محترم ‌جمهوری نیست که در چند سال دوره کوتاه مسئولیت سرگرم عنوان حقوقدان و ترجیح آن به سمت سرهنگی بشود. بنده یک سرهنگ ارتش هستم که در دانشگاه رشته حقوق خوانده‌ام ولی یک روز خدمت نظامی خودم با لباس و عنوان سرهنگی را که در میان آتش و خون برای اعتلای کشور صورت گرفته با دهها مدرک دانشگاهی عوض نمی‌کنم.
8361---0912
* چند روز پیش انرژی هسته‌ای کشور را در خطر نابودی قرار دادند امروز در مورد جزایر ایرانی واقع در خلیج‌فارس صحبت از مذاکره می‌کنند. معلوم نیست برای فردا کدام نقشه عقب‌نشینی را دارند. خلاصه تمام عزت و افتخاری را که طول سالهای گذشته کسب کرده‌ایم همه را دارند در خطر قرار می‌دهند. نباید سکوت کرد. والا همه چیز از دست خواهد رفت.
رفیعی
* به آقای سیداحمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران عرض می‌کنم با تمام علاقه‌ای که به شما دارم توضیحی درباره سخنان جمعه 15/9/92 شما دارم و آن اینکه خیلی از مسئولین اعلام می‌کنند که جرم بسیاری از سران فتنه در حد محاربه است ولی کوتاهی‌های قوه قضائیه باعث شده که نظام هزینه‌های بیشتری بپردازد؟ چرا فردی با گذشت چندین ماه از برگشت از انگلیس همچنان آزادانه در خارج از زندان باشد و به جرم سنگین وی رسیدگی نشود و او به خانواده شهیدان و ایثارگران که در سال 88 از دست فتنه‌گران خون دل‌خوردند پوزخند بزند.
قاسمی از رشت و 4255---0911
* افتتاح پل 11 کیلومتری در تهران روی بزرگراه صدر را که با مدیریت سرهنگ‌های کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته به رئیس جمهور حقوقدان تبریک عرض می‌کنیم.
5761---0914
* از روشنگری‌های روزنامه کیهان کمال تشکر را دارم. با توجه به آنکه تمام اخبار داخلی و خارجی را رصد می‌کنم می‌بینم که یک تیتر از روزنامه کیهان تن و بدن دشمن را می‌لرزاند.
9575---0911
* درباره تیتر 12 آذر که به نقل از رئیس محترم قوه قضائیه بود عرض می‌کنم اصحاب فتنه آب به آسیاب دشمن نمی‌ریزند بلکه اصحاب فتنه خود دشمن نظام و ولایت فقیه هستند باید تلاش کرد تا عده‌ای آب به آسیاب فتنه‌گران نریزند.؟!
4830---0915

 


گفت: روزنامه اسرائیلی «معاریو» در صفحه اول شماره 5 اردیبهشت ماه سال 1363 خود، با تیتر درشت نوشته بود «بمب اتمی ایران وارد مرحله نهایی تولید شده است»!
گفتم: بر پدر دروغگو لعنت. این روزها که صهیونیست‌ها می‌گویند ایران از سال 2003 یعنی 1382 برنامه تولید بمب‌اتمی را آغاز کرده و تا آخر سال 2015 یعنی 1394 اولین بمب را تولید می‌کند!
گفت: مگر از این رژیم جعلی، کودک‌کش و جرثومه فساد و تباهی و آمریکا که حامی آن است انتظار دیگری می‌رود؟!
گفتم: از یارو پرسیدند کی وارد این شهر شدی؟ گفت پس‌فردا، گفتند؛ مردک! پس‌فردا که هنوز نیامده است؟! و یارو گفت؛ آخه چون خیلی کار واجبی داشتم، دو روز زودتر آمدم!

 


رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی گزینه آرمانی و مطلوب واشنگتن را برچیدن تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای و فراموشی آن از سوی ایران دانست و در عین حال تصریح کرد برای اولین بار در یک دهه گذشته پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم.
باراک اوباما در دهمین نشست سالانه مرکز سابان وابسته به اندیشکده بروکینگز درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و توافقنامه موقت ژنو گفت: به خاطر داشته باشید که وقتی من برای اولین بار وارد کاخ سفید شدم، ایران از کمتر از دویست سانتریفیوژ به هزاران دستگاه و در برخی موارد دستگاه‌های پیشرفته‌تر رسیده بود. برنامه آنها به نقطه‌ای رسیده بود که در آن ظرفیت آستانه هسته‌ای‌شان سرعت پیدا کرده بود به گونه‌ای که ما را نگران می‌کرد از این رو من به تیم خود و شرکای بین‌المللی‌مان گفتم که باید جدی‌تر به قضیه نگاه کنیم و برداشت ایران را از هزینه- فایده برنامه‌شان تغییر دهیم.مجموعه بی‌سابقه‌ای از تحریم ایجاد کردیم که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد و درآمدهای نفتی‌اش را بیش از نصف کاهش داد.
اوباما افزود: اما همانطور که بارها گفته‌ام حتی با وجود این که هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نمی‌کنم، آنچه که باید آزمایش کنیم، احتمال حل و فصل دیپلماتیک این مسئله است. و این معامله‌ای است که توانستیم در مراحل نخست به لطف تلاش‌های جان‌کری و همکارانش در گروه پنج بعلاوه یک در ژنو منعقد کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: پس، به دقت به کاری که ما انجام دادیم، نگاه کنید. برای اولین بار در یک دهه گذشته، ما پیشروی‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم. ما نه تنها اطمینان حاصل کرده‌ایم که در فردو و نطنز سانتریفوژهای جدید نصب نمی‌شود بلکه از آنها خواسته‌ایم غنی‌سازی بیست درصدی خود را عقب برانند.
نگرانی این بود که اگر ایران به مقادیر زیاد از این نوع اورانیوم دست یابد، ظرفیت کافی برای پیشروی و ساخت یک بمب هسته‌ای را خواهد داشت. ما این مقدار را به صفر می‌رسانیم. پیشروی تاسیسات اراک را که یک مسیر اضافه (پلوتونیوم) به سمت ساخت بمب هسته‌ای باز می‌کند، متوقف می‌کنیم.
اوباما در ادامه سخنان خود در مرکز سابان گفت: ما هر روز بازرسان را در فرود و نطنز خواهیم داشت. بازرسی‌های بیشتر در اراک انجام خواهد شد. و در نتیجه، در این دوره شش ماهه، ایران نمی‌تواند برنامه خود را به پیش ببرد یا به ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش (غنای بالا) بیفزاید.
وی در ادامه با لحنی توهین‌آمیز گفت: هم‌اکنون آنچه ما در عوض این اقدامات انجام داده‌ایم، این تحریم‌ها به قوت خود باقی می‌ماند. زیرساخت تحریم‌ها در بخش نفت، مالی و بانکی باقی می‌ماند. کاری که ما کردیم این بود که کمی شیر آب را باز کردیم و همانطور که گفتیم، حداکثر هفت میلیارد دلار از یکصد میلیارد دلار دارایی آنها که در نتیجه تحریم‌های ما مسدود شده است، آزاد می‌شود. بدین ترتیب زمان و فضای لازم برای ما به وجود می‌آید تا ببینیم آیا آنها می‌توانند در یک مسیر، یک توافق جامع و دائمی که به ما اطمینان می‌دهد آنها قصد ساخت بمب هسته‌ای ندارند، حرکت کنند.
اوباما در پاسخ افزود یکی از مسائلی که ما را همیشه نگران می‌کرد این بود که اگر در تلاش برای حل و فصل دیپلماتیک این مسئله حسن نیت نشان ندهیم، تحریم‌ها به تدریج فرو می‌ریزد.
آنچه مورد تاکید ماست این است که هیچکدام از تحریم‌های کلیدی لغو نمی‌شوند، ما یک روزنه کوچک باز می‌کنیم که آنها (ایرانی‌ها) از طریق آن می‌توانند به بخشی از در‌آمدهای خود دسترسی پیدا کنند اما ما می‌توانیم آن را کنترل کنیم و این لغو برگشت‌پذیر است. در طول این دوره شش ماهه اگر ایران نشان دهد که پایبند توافقنامه نیست و در مذاکره حسن‌نیت ندارد، ما می‌توانیم تحریم‌ها را بازگردانیم و حتی آنها را تشدید کنیم. اوباما تاکید کرد اگر ما می‌توانستیم گزینه‌ای ایجاد کنیم که در آن ایران تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای‌اش را برچیند و احتمال داشتن برنامه هسته‌ای را برای همیشه فراموش کند و بدین طریق از توانمندی‌های نظامی‌اش نیز خلاص شود، این گزینه را در پیش می‌گرفتیم. اما من می‌خواهم مطمئن شوم که همه متوجه موضوع شده‌اند- این که آن گزینه خاص وجود ندارد. از این رو ما ناچاریم با توجه به گزینه‌های موجود تصمیم‌گیری کنیم و بهترین راه را برای اطمینان یافتن از این که ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌رسد، انتخاب کنیم. و بهترین راه برای اطمینان یافتن از این مسئله، آزمودن مسیر دیپلماتیک است و این مسیر براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی‌آزمایی‌های ماست. در ضمن این واقعیت که ایران در خاورمیانه و جهان رفتارهایی مضر برای آمریکا و اسرائیل دارد، فراموش نمی‌شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر اوباما افزود: ما به تلاش خود برای به چالش کشیدن اقدامات آنها (ایران) ادامه می‌دهیم. ما تسلیم تهدیداتی که علیه دوستان و متحدانمان در منطقه وجود دارد، نمی‌شویم و این نکته را کاملا روشن کرده‌ایم. تعهد ما به امنیت اسرائیل خیلی مقدس است و آنها این را می‌دانند. آنها هیچ شکی دراین‌باره ندارند.
اوباما همچنین طی نشست پرسش و پاسخ با جمعی از صهیونیست‌ها در اندیشکده بروکینگز شانس توافق نهایی هسته‌ای با ایران را 50-50 یا حتی کمتر دانست.
در این برنامه که مستقیم از تلویزیون رژیم اسرائیل پخش می‌شد، وی تأکید کرد: آنچه که ما می‌توانیم به مرحله آزمون بگذاریم، این احتمال است که آیا می‌توانیم این مسئله را از راه دیپلماتیک رفع کنیم. اگر در پایان 6 ماه مشخص شود که ما نمی‌توانیم به توافق برسیم، اوضاع بدتر نمی‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل بازمی‌گردد و اگر ایران به توافق پایبند نباشد، تحریم‌ها حتی شدیدتر می‌شود.
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: گرچه توافق موقت 1+5 با ایران در «ژنو» حق غنی‌سازی به تهران نمی‌دهد اما این کشور اجازه دارد تحت یک توافق دائم، با داشتن قابلیت غنی‌سازی اندک، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد.
اوباما ضمن اعلام این مطلب تأکید کرد که مرحله آخر می‌تواند اجازه غنی‌سازی محدود را به ایران بدهد و در این شرایط فعالیت‌های ایران تحت بازرسی و نظارت سرزده قرار می‌گیرد و این قابلیت به اندازه‌ای محدود است که عملا قابلیت ساخت تسلیحات هسته‌ای برای ایران وجود نخواهد داشت.

 


معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین، گفت: مذاکرات کارشناسی روز دوشنبه به منظور پیدا کردن ساز و کارهای اجرایی برای اجرای توافق ژنو برگزار می‌شود.
سیدعباس عراقچی در مورد جزئیات مذاکرات امروز گفت: در این مذاکرات ریاست تیم ایرانی را حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه بر عهده خواهد داشت و کارشناسانی در حوزه‌های تحریم، انرژی اتمی و بانک مرکزی نیز در مذاکرات حضور خواهند داشت.
عراقچی اظهار داشت: روز چهارشنبه نیز ایران در وین مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد داشت.
عراقچی تاکید کرد: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین از امروز به منظور پیدا کردن ساز و کارهای اجرایی برای اجرای توافقات ژنو برگزار می‌شود.
وی درباره حضور بازرسان آژانس در ایران به منظور بازدید از کارخانه آب‌ سنگین اراک و ادامه بازدیدهای آژانس و بازدید از معدن گچین، بیان کرد: ایران در دور جدید همکاری‌ها با آژانس گام‌های مختلفی را تعریف کرده است که گام اول شامل 6 اقدام است و بازدید از کارخانه آب‌سنگین اراک و معدن گچین بندرعباس در این گام وجود دارد.
عراقچی به مهر گفت: در این مذاکرات در مورد ادامه اقداماتی که آژانس باید در خصوص 6 مورد باید انجام دهد، مذاکره خواهیم کرد و سعی می‌کنیم گام اول را به صورت مناسب جمع‌بندی کنیم که گام دوم اجرایی شود.
عراقچی در گفت‌وگو با رادیو جوان نیز گفت: ما در این جلسه بر روی ساز و کارهای اجرایی توافق ژنو به بحث و بررسی خواهیم پرداخت تا ان‌شاءالله توافق ژنو در مسیر درست خود به سرانجام لازم برسد. در واقع باید بگویم کار تیم کارشناسان فنی ما هنوز تمام نشده است و در تمام طول 6 ماه آینده مدام جلساتی از این دست را خواهد داشت تا به ساز و کاری مطلوب برای اجرایی شدن توافق ژنو دست یابد. اولین ماحصل جلسات تیم کارشناسی تا ماه ژانویه سال 2014 میلادی به دست خواهد آمد و پس از ژانویه 2014 مجددا جلساتی در سطح خود وزیران امور خارجه و همان سطح اصلی برگزار خواهد شد. به هر حال تمامی تیم‌های وزارت امور خارجه تا یک سال آینده درگیر مسئله هسته‌ای ایران هستند تا بتوانند برای دفاع از حق مسلم ایران تمام کوشش خود را انجام دهند.
براساس این گزارش ایران و 1+5 در آخرین دور از مذاکرات در ژنو توافق‌نامه‌ای را به امضا رساندند که براساس این توافق‌نامه غرب متعهد به برداشتن برخی تحریم‌های ایران شده و ایران نیز قبول کرده است ضمن تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و کاهش آن به زیر 5 درصد امکان برخی بازدید‌ها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی بدهد.
بر همین اساس دو طرف به منظور اجرای این توافق‌نامه متعهد شدند در مذاکرات کارشناسی راه‌های عمل به تعهدات را بررسی کنند. بر همین اساس در تماس تلفنی اشمید، معاون کاترین اشتون و عباس عراقچی در هفته گذشته دو طرف توافق کردند اولین دور از مذاکرات کارشناسی در این راستا در روزهای 18 و 19 آذرماه (امروز و فردا) در وین برگزار شود.

 


با گذشت بیش از 100 روز از آغاز فعالیت دولت جدید، هیچ بحثی درباره اقتصاد مقاومتی دیده و شنیده نمی‌شود.
دکتر حجت عبدالملکی از کارشناسان اقتصادی ضمن اشاره به این موضوع گفت: مشکل اساسی که در این دولت در حوزه اقتصاد وجود دارد این است که رویکردهای اصلی نظام برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی کنار گذاشته شده است؛ برای نمونه بحث الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت که مقام معظم رهبری در سال 87 خیلی جدی و مصرانه مطرح کردند با هدف بازسازی الگوی پیشرفت کشور بیان شد. دولت دهم که اقدامات خاصی را در جهت این طرح انجام نداد؛ حال سؤال این است که دولت جدید در ارتباط با این طرح چه رویکردی دارد؟ اصلاً به این طرح اعتقاد دارد؟
وی در مصاحبه با «دانا» افزود: دومین اشکال وارد بر دولت رویکرد اقتصاد مقاومتی است که وزیر اقتصاد دولت در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه دادند یک بند راجع به این موضوع آورده بودند و اینکه حداقل از یکی از مسئولان دولت یازدهم این واژه شنیده شد. امیدوار به اعتقاد دولت در این زمینه شدیم. اما امروز با گذشت بیش از 100 روز از فعالیت‌ها می‌بینیم هیچ حرف و بحثی از این طرح در عمل وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: نباید جنبه‌های مثبت کار را فراموش کنیم؛ وزارت بهداشت در حوزه تأمین دارو- که یکی از اقلام بهداشت و درمان است- حرکت‌های خوب و مثبتی انجام داده است که جای تقدیر و تشکر دارد؛ اما نه به این معنی که کار در این حوزه تمام شده باشد بلکه تازه کار شروع شده است.
این کارشناس اقتصادی با انتقاد از برخی چالش‌آفرینی‌ها از سوی مسئولان دولتی اظهار داشت: در برخی حوزه‌های اقتصادی نه تنها حرکت جدی تا به حال صورت نگرفته است بلکه به اعتقاد بنده به نوعی چالش‌آفرینی هم شده است؛ مثلاً در بحث مسکن، دوست و دشمن اعتراف کردند که طرح مسکن مهر طرح درستی بوده است.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: خیلی‌ها با اجرای همین طرح خانه‌دار شدند و امروز خیلی‌ها به سرانجام این طرح دل بسته‌اند به طوری که در نظرسنجی‌ها مشخص گردید 70 یا 80 درصد افرادی که خانه ندارند به این طرح امید دارند؛ در حال حاضر حدوداً 3 تا 4 میلیون خانوار فاقد مسکن مناسب داریم؛ حال در مقابل طرحی که امید این عده است، یک دفعه صف‌آرایی می‌شود.
عبدالملکی افزود: یک طرح عجیبی که معلوم نیست ابتدا و انتهای آن کجاست و بر مبنای کدام تئوری اقتصادی است می‌گویند مسکن اجتماعی می‌دهیم. مبلغی را پس‌انداز می‌کنید بعد شش برابر آن وام خرید می‌دهیم که بنده صراحتاً عرض می‌کنم یک فرد را هم پیدا نکردم که بگوید مردم با این طرح خانه‌دار می‌شوند. بلکه همه اذعان می‌کنند این طرح به طور وحشتناکی تورم‌زاست.
وی بیان داشت: انتقاد می‌کنند مسکن مهر حجم نقدینگی را افزایش داده است- که البته بی‌نظمی‌های مالی که در اجرای این طرح اتفاق افتاد درست است و باید اصلاح شود- در مقابل طرحی را مطرح می‌کنند که شش برابر وام بدهند. مثلاً شخص می‌خواهد یک خانه 300 میلیونی بخرد. اول باید 50 میلیون نقدی داشته باشد تا بتواند شش برابر آن که 300 میلیون می‌شود وام بگیرد. صرف نظر از اینکه فرد این 50 میلیون را چطور داشته باشد و از کجا تهیه کند و یا اینکه چند سال طول می‌کشد این مبلغ را تهیه کند، فرض کنیم بتواند 300 میلیون وام بگیرد، حال سؤال این است که این شوکی که اینگونه وام‌ها، به بازار مسکن وارد می‌کند را چطور می‌توانند کنترل کنند؟
عبدالملکی گفت: فردی که 300 میلیون وام می‌گیرد چه طور می‌خواهد این وام را پس بدهد؟ و دیگر اینکه دولت به چند نفر می‌خواهد و می‌تواند 300 میلیون وام بدهد؟ همین مسکن مهر که دولت فعلی اذعان می‌کند نقدینگی را 40 درصد افزایش داده است یا درصدی در همین حدود، یعنی اینکه وقتی دولت در ازای هر مسکنی 20 میلیون به افراد وام داده است این میزان تورم ایجاد کرده است. حال سؤال این است که دولت محترم در نظر نمی‌گیرد وام 300 میلیونی چه تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: یک مشکل اصلی که دولت دارد این است که مکرراً و به طرق مختلف دولت قبلی را نقد می‌کند ولی باید به یاد داشته باشد این شرایط را قبلاً قبول کرده و وعده حل مشکلات را داده است.

 


موسسه تحقیقاتی زاگبی پس از انجام یک نظرسنجی اعلام کرد 96 درصد شهروندان ایرانی معتقدند ادامه برنامه هسته‌ای، به تحریم‌ها می‌ارزید.
این نظرسنجی قابل توجه به شکل پرسش و پاسخ رو در رو از 26‌ ماه اوت (4 شهریور) تا 22 ماه سپتامبر گذشته (چهارم مهر) و با رجوع به 1205 نفر از جمعیت نمونه از شهروندان انجام شده است.
نتایج نظرسنجی زاگبی روز ششم دسامبر، 15 آذر، منتشر شد.
طبق این نظرسنجی در انتخاب مواردی که به عنوان «خواست اصلی» شهروندان فهرست شده بودند به ترتیب 29 درصد ایجاد فرصت‌های کاری (حل مشکل بیکاری)، 24 درصد توسعه دمکراسی، 23 درصد حمایت از حقوق شهروندی و شخصی، 19 درصد افزایش حقوق زنان، 18 درصد مبارزه با فساد و همین مقدار نیز اصلاحات دولتی و سیاسی، 14 درصد بهبود ساز و کار درمانی و 12 درصد بهبود سیستم آموزشی را از اهم خواست‌های خود عنوان کرده‌اند.
زاگبی در نتیجه تحقیقات خود اعلام کرده است: وقتی موضوع ملی‌گرایی به میان می‌آید، اکثریت ایرانیان هم‌صدا شده و از برنامه اتمی دفاع می‌کنند. به طوری که 96درصد از آنها می‌گویند ادامه آن به تحریم‌هایی که اعمال شده، می‌ارزید.
زاگبی در این مورد می‌نویسد این موضوع یا «غرور ملی» می‌تواند دلایلی باشد که اکثر ایرانیان از ادامه برنامه اتمی با وجود تحریم‌ها حمایت کرده‌اند.
طبق این نظرسنجی فقط 36 درصد شهروندان از داشتن بمب اتمی دفاع کرده‌اند چرا که به گفته این تعداد «تا زمانی که کشورهای دیگر این سلاح را در اختیار دارند، ما هم نیاز داریم.»
موسسه زاگبی بر اساس تحقیقات حاصل از نتایج می‌گوید گروه بزرگی از شهروندان رئیس‌جمهوری ایران را اصلاح‌طلب یا هوادار جنبش سبز نمی‌دانند و 59 درصد از هواداران روحانی مدل حکومتی ایران را برای منطقه مناسب می‌دانند.

 


بیانیه ژنو درباره موضوع فروش نفت ایران محل ابهام است و ممکن است به کاهش فروش نفت ایران بینجامد.
وبسایت الف در تبیین این موضوع نوشت: آنچه تاکنون در افکار عمومی از توافق ژنو در مورد بندهای مربوط به فروش نفت رایج بوده عمدتا بر این مضمون بوده که علاوه بر فروش یک میلیون بشکه نفت فعلی، ایران اجازه پیدا می‌کند مقداری از پول بلوکه شده خود در خارج را وارد کند. اما در توافق یا برنامه مشترک تدوین شده در ژنو، نکته‌ای ابهام‌آمیز وجود دارد که - یا در واقع تفسیری که آمریکا از آن برای اجرا کرده است - می‌تواند به معنای نقض تصور فوق، تشدید تحریم‌ها در جریان توافق اخیر و خسران بزرگ باشد.
در این توافقنامه در بخش مربوط به نفت آمده است: «توقف تلاش برای کاهش خرید نفت‌خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت‌خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. قادر ساختن ایران به بازگشت مبالغ مشخص از عوایدفروش نفت نگه داشته شده در خارج» دو تفسیر از این بند امکان‌پذیر است؛ تفسیر خوش‌بینانه یا آنچه تاکنون در افکارعمومی ایران مطرح بوده است بر این تاکید می‌کند که ایران به یک میلیون بشکه نفتی که تاکنون می‌فروخته ادامه خواهد داد و ضمنا مقداری از پول بلوکه شده نفتی ایران نیز به داخل بازخواهد گشت. اما تفسیر بدبینانه از این بند به این شرح است که ایران به یک میلیون بشکه نفتی که تاکنون می‌فروخته ادامه خواهد داد. مقداری از درآمدهای این یک میلیون بشکه در خارج نگه‌داری خواهد شد و مقداری از آن به داخل منتقل خواهد شد.
الف می‌افزاید: تفاوت در این است که 1- تفسیر دوم، سقف واقعی فروش نفت ایران را به کمتر از یک میلیون بشکه رسانده (به اندازه مقداری که توافق شده یا توافق خواهد شد که به کشور برگردد)، 2- به نگه داشتن بخشی از پول ایران - از بابت این یک میلیون بشکه - در خارج «رسمیت» بخشیده، و 3- مهمتر از آن اینکه، وارد کردن بقیه پول ایران از بابت این یک میلیون بشکه، بیش‌تر از مقدار توافق شده، (تحت عناوین آنچه تاکنون به دور زدن یا معامله پایاپای و... نامیده میشده) به عنوان نقض توافق تفسیر خواهد شد. تفاسیر منتشر شده در رسانه‌های سیاسی و اقتصادی غرب (سی‌ان‌ان، بلومبرگ، رویترز ‌و...) به گونه‌ای بر تفسیر دوم تاکید می‌کنند و بدتر از همه اینکه تفسیر خود کاخ سفید از بیانیه نیز همین‌گونه است؛ یعنی تفسیر سومی نیز از این بند شده به این ترتیب که فروش نفت فعلی ایران را حدود 750 هزار بشکه در نظر گرفته و فاصله آن تا 1 میلیون بشکه اجازه داده شده را حدود 250 هزار بشکه دانسته و درآمد این 250 هزار بشکه اضافی در 180 روز را حدود 5/4 میلیارد دلار دانسته‌اند. به این معنا که ایران کل پول تا یک میلیون بشکه را دریافت خواهد کرد: 750 هزار تا که تا الان می‌فروخته معادل 5/13 میلیارد دلار و 250 هزار اضافی معادل 5/4 میلیارد دلار، که سرجمع در شش‌ماه آینده حدود 18 میلیارد دلار خواهد بود که البته این تفسیر با تفسیر کاخ‌سفید مبنی بر انتقال حدود 15 میلیارد دلار به حساب‌های خارجی محدود شده در این شش‌ماه در تناقض است.)
الف در پایان نوشت: با توجه به اینکه دکتر ظریف اعلام کرده که تفسیر غربی‌ها از متن توافق اهمیت ندارد و آنچه مهم است خود متن توافق است و با توجه به اینکه متن توافق دراین‌باره کمی ابهام‌آمیز است یا حداقل اینکه توسط غربی‌ها بد برداشت شده است، خطرناک جلوه می‌کند، لذا لازم است وزارت خارجه سریعا تفسیر خود از این بخش را همانند طرف آمریکایی اعلام کند. هرچه باشد آمریکایی که در روی کاغذ تفسیر متفاوت خودش از یک متن واحد را دارد، بعید است در هنگام اجرا منظور ذهنی ما از آن را اجرا کند.
یادآور می‌شود روز گذشته ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: فشار آمریکا بر خریداران نفت آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. ما در این زمینه صریح بوده‌ایم که ساختار اصلی و زیربنایی تحریم‌ها در حوزه‌های نفتی و بانکی باقی خواهد ماند.

 


آمریکا و غرب به ملت‌های تحت ستم می‌گویند خشونت بد است البته برای شما!
داریوش سجادی مدیر شبکه ماهواره‌ای تعطیل شده هما با انتشار این مطلب در وبلاگ خود، به درگذشت نلسون ماندلا رهبر نهضت ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و اشک تمساح مقامات آمریکایی و اروپایی پرداخت. او می‌نویسد: «خشونت بد است البته برای شما»(!) پیام زیرکانه‌ای بود و هست که در تمجید از ماندلا و شعار «فراموش نکن اما ببخش» ایشان در حیات و اینک در ممات وی توسط اصحاب قدرت و جنایت و سلطه و با تکیه بر سلطه رسانه‌ای خود به جهان پمپ کرده و می‌کنند!
وی معتقد است: هر چند ماندلا به صفت شخصی فاقد اندیشه عمل بود اما به اعتبار عملکرد و سلوک فردی‌اش مرد شایسته احترامی بود و هست. اما تمجید سران سلطه و ائمه جنایت و شرارت در جهان از وی مرد رندی ایشان در مصادره خشونت را به اثبات می‌رساند.
ماندلا از حیث هدف مبارزاتی‌اش قابل مقایسه با آبراهام لینکلن رئیس جمهور اسبق ایالات متحده است و جالب آنکه کماکان هر دو مشهورترین و محبوب‌ترین پایمردان در مبارزه با نژادپرستی هستند.
وی با اشاره به مقایسه ماندلا و آبراهام لینکلن می‌نویسد: هر چند هر دو ایشان اهتمام خود را صرف مبارزه با نژادپرستی و برابری سیاه و سفید کردند اما اختلاف این دو در آن است که ماندلا جنبش خود را با پرهیز از خشونت به موفقیت رساند و لینکلن جنگ شمال و جنوب را با کشتار بالغ بر «هفتصد هزار نفر» به پایان برد!!!
سجادی یادآور شد: وقتی به شیدائی نامتعارف اصحاب قدرت و جنایت در بزرگداشت ماندلا تأمل می‌کنیم، نمی‌توانیم خود را به حماقت بزنیم. پیام مستتر ائمه سلطه و جنایت در بزرگداشت ماندلا و بخشایشگری ماندلا آن است که؛ ای محرومان و رنجبران و ستمدیدگان و مظلوم واقع شدگان جهان! اگر بر حسب تصادف مبارزات آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه و حق‌جویانه‌تان علیه ما و مظالم ما به موفقیت رسید آنگاه تأسی به «ماندلا» کنید و ما را ببخشید هر چند نمی‌توانید فراموش کنید! خشونت بده! اما برای شما! حق انحصاری استفاده از خشونت تنها تعلق به ما دارد و ما مجازیم تا بی‌حدی در برخورد با شما بی‌پروا اعمال خشونت کنیم و بکشیم و بدریم و جنایت کنیم اما شما ببخشید ولو آنکه نمی‌توانید فراموش کنید!
از سوی دیگر وبسایت تصریح با مرور اظهارات سالیان اخیر ماندلا، از قول وی نوشت: کشوری که مرتکب جنایات غیرقابل توصیف شده، ایالات متحده آمریکا نام دارد. آمریکا ارزشی برای بشریت قائل نیست.
ماندلا همچنین می‌گوید: در انتخابات انگلیس و ایالات متحده آمریکا، هیچ ناظری از آفریقا و آسیا حضور ندارد. ولی در انتخابات کشورهای آفریقایی و آسیایی باید ناظران آمریکایی و انگلیسی حضور داشته باشند!
یادآور می‌شود محافل سیاسی و رسانه‌های جبهه استکبار در سالهای از کارافتادگی این رهبر مبارزه با آپارتاید استعماری، سعی کردند از او چهره مقاومت مدنی و مبارزه منفی بسازند و این نماد تحریف شده را به مردم کشورهای انقلابی - برای ایجاد اختلاف و درگیری در درون این کشورها- تحمیل کنند. اتفاق مشابهی نیز درباره گاندی صورت گرفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10