(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 آذر 1392 - شماره 20660

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و با برگزاری همایش «خیبر باقی است» صورت گرفت
روز هویت ملی و استکبارستیزی در دانشگاه تهران
علاءالدین بروجردی: غرب منتظر پرواز آرکیو170 ایرانی باشد
رئیس دیوان عدالت اداری: کم‌کاری در ادارات جزو فساد اداری است
رئیس جمهور لایحه بودجه 93 را تقدیم مجلس کرد
درمکتب امام
تشریح جزئیات جلسه کمیسیون آموزش با رئیس سازمان انرژی اتمی
بررسی تهدیدات امنیتی تلفن ‌همراه
با حضور مسئولان وزارت اطلاعات در مجلس
در یک نظرسنجی اعلام شد
نظرات فعالان اقتصادی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
خارج از دستور
روحانی در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور چین:
ایران از حقوق هسته‌ای خود ازجمله حق غنی سازی کوتاه نخواهد آمد
   


به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و به مناسبت روز دانشجو، همایش «خیبر باقی است» با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد که هر یک از سخنرانان به صورت جداگانه به طرح مطالب خود پرداختند.
به گزارش خبرگزاری فارس، قالیباف که سخنران ابتدایی مراسم بود، اظهار داشت: رژیم ستم‌شاهی در 16 آذرماه 3 دانشجوی بیدار و آگاه را در همین دانشگاه قربانی کرد و از همان زمان مرگ بر آمریکا متولد شد و این ماجرا برای او گران تمام شد و تداوم یافت تا وقتی که نسل بیداد و ظلم از بین رود، ادامه دارد.
وی افزود: بعد از بیداری اسلامی و سقوط دولت مستبد مصر، جمعی از روشنفکران مصر به ایران آمدند و وقتی وارد کشور شدند و شهر و پیشرفت‌ها را دیدند، متحیر شدند، می‌گفتند مگر می‌شود بدون تکیه بر غرب و شرق یک نظام مستقل پیشرفت کند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه مبارزه شامل طیفی از مذاکره، رقابت و مقابله مستقیم را در بر می‌گیرد و انقلاب به تناسب هر شرایطی، هوشمندانه شیوه مناسبی از مبارزه را انتخاب می‌کند، افزود: اگر دانشجویان از مبارزه کوتاه بیایند، سرآغاز انحطاط جامعه است.
در ادامه این مراسم محمدحسین صفار هرندی پیرامون جنبش دانشجویی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به وقایع 16 آذر و حرکت 25 ساله دانشجویان تا پیروزی انقلاب اسلامی افزود: 35 سال است که ما حکومتی را بر مبنای آراء حکومت و نه دیکتاتوری و کودتا تشکیل دادیم و هنوز نیز آراء ملت کارساز است نشانه آن نیز متفاوت بودن دولت‌ها در هر 8 سال است. این را هم باید بگویم عده‌ای دم از دموکراسی می زنند اما وقتی زمان رای‌گیری می‌شود حرف از کیفیت می‌زنند و رای مردم شهرستان را نمی‌بینند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین پیرامون انتخابات سال 92 نیز گفت: بعد از انتخابات دانشجویانی به من می‌گویند که این ناجوانمردی دل ما را می‌سوزاند. این موضوع که ما در سال 88 انتخاباتی را برگزار کردیم و فردی رای‌ آورد و آمدیم جشنی بگیریم اما عده‌ای فتنه‌گر آن حوادث را به وجود آوردند. حال در این انتخابات ما این اختلاف کم آرا را پذیرفتیم. در حالی که آنان 11 میلیون اختلاف رای را ندیدند.
و در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما که شعار اعتدال می‌دهید چرا در چینش نیرو جایگاه‌ها را به کسانی دادید که ضد اعتدالند؟ این حرف‌ها از کینه‌جویی نیست بلکه از سر همراهی کردن دولت است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده به شما دانشجویان می‌گویم لااقل شما که پیرو خط امام و رهبری هستید در بین خودتان چند دستگی ایجاد نکنید.
سخنران پایانی همایش نیز سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بود که پیرامون روز دانشجو و مسائل روز کشور به سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: دانشگاه و شهدای هسته‌ای ما نشان دادند نه تنها بدون آمریکا بلکه در مبارزه با آمریکا هم می‌توان به پیشرفت‌های بزرگ رسید.
وی افزود: ملت ما اجازه نمی‌دهد با شعارهای مدرن و لیبرالیستی همان تفکرات قرون وسطایی و استکباری را برای محدود کردن آزادی ملت‌ها در پیشرفت و فناوری‌ دنبال کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: امروز دانشجو و دانشگاه در عین تکثر سلایق و علایق باید با وحدت به دولت، مجلس و همه ارکان نظام کمک کند.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به در اختیار گرفتن آرکیو170 آمریکا توسط مهندسان ایرانی، گفت: غرب منتظر پرواز آرکیو170 ایرانی باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، علاءالدین بروجردی در همایش بزرگداشت 16 آذر (روز دانشجو) که در دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار شد اظهار کرد: آمریکا و دیگر مستکبران آگاه باشند که متخصصان ایرانی توانسته‌اند با اقتدار پهپاد آرکیو170 آمریکایی را که بدون اجازه وارد ایران شده بود پایین بکشند و با مهندسی معکوس به علوم پیشرفته دنیا در این زمینه دست یابند که در آینده شاهد به پرواز درآمدن آرکیو170 ایرانی خواهند بود.
وی صعود ایران از رتبه 60 به رتبه 8 جهانی در علم نانو را از دیگر افتخارات دانشمندان و دانشجویان ایرانی عنوان کرد و افزود: در اختیار داشتن تمام علوم از ضروریات بخش علمی کشور است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آمریکا و کشورهای تابعه آن تمام سعی خود را برای دست نیافتن ایران به انرژی هسته‌ای انجام داده‌اند، ولی تاکنون نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند.
بروجردی پذیرش غنی‌سازی توسط غربی‌ها را باعث تنزل قدرت پایه قطعنامه‌های دنیا علیه ایران دانست.
نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: شش ماه زمان تعیین شده در مرحله اول توافق ژنو فرصت خوبی برای دولت و کشور ماست تا مسائل خود را پیگیری کند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: نوبت رسیدگی به پرونده‌ها در بعضی از شعب به سال 95 موکول شده که این مسئله ایجاد نگرانی کرده و بنده با آن برخورد خواهم کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در نشست خبری که در اداره کل بازرسی خوزستان برگزار شد، از راه‌اندازی 25 دفتر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری این دفاتر در بقیه استان‌ها راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: کسانی که به دفاتر دیوان عدالت اداری در استان مراجعه می‌کنند دادخواست خود را ارائه می‌دهند و بعد از کنترل و رفع نقایص پرونده به آنها یک کد 16رقمی و رمز چهار رقمی داده می‌شود که فرد با استفاده از این کد و رمز می‌تواند وارد سایت دیوان عدالت اداری شود و مراحل پرونده خود را پیگیری کند.
منتظری به پیگیری پرونده با استفاده از پیامک اشاره کرد و گفت: اگر فرد در هنگام مراجعه به دفتر نمایندگی شماره تلفن همراه خود را داده باشد فرآیند رسیدگی به پرونده از طریق پیامک به وی ابلاغ می‌شود و از این طریق مسیر کوتاه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تصور عده‌ای بر این است که افتتاح دفاتر استانی باعث افزایش شکایات می‌شود در حالی که اینگونه نیست زیرا اولین اقدام دفاتر استانی دیوان عدالت اداری در استان‌ها این است که افراد مراجعه‌کننده را ارشاد کنند زیرا عده‌ای بدون اطلاعات به این مرکز وارد می‌شوند.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: فساد تنها گرفتن رشوه توسط کارکنان دولتی نیست بلکه در نظام جمهوری اسلامی ایران کم کاری کارکنان و عدم تکریم ارباب رجوع نیز جزو فساد اداری محسوب می‌شود.
منتظری در رابطه با جایگاه خوزستان از نظر میزان شکایات اذعان کرد: مجموعه شکایات سال 90 در خوزستان سه هزار و 653 فقره بود که این رقم در سال 91 به 4 هزار و 295 فقره رسید و رشد 6/17 داشته است.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود که آمار شکایات را کاهش دهیم، تصریح کرد: شکایات به دیوان عدالت اداری در خوزستان در هشت ماهه ابتدایی سال 92، چهار هزار و 150 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6/41درصد افزایش یافته است.

 


رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1393 را پس از ارائه گزارش عملکرد برنامه پنجم توسعه در سال‌های 91 و 92 تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد.
در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه نژادپرستی فاشیستی مدرن در سیمای رژیم صهیونیستی ظهور یافته است، گفت: غرب و آمریکا سال‌ها است که خود را مدیون رژیم صهیونیستی می‌دانند و خود را متولی حمایت همه‌جانبه از اسرائیل کرده‌اند و این کمدی مضحک تکرار شده است.
وی ادامه داد: امروز قهرمانان این مبارزه جدید ضد نژادپرستانه علیه صهیونیست‌ها مجاهدانی هستند که در صفوف حزب‌الله، حماس و جهاد می‌توان آنها را یافت؛ آنها رهبرانی چون سید حسن نصرالله دارند.‌ آنها آموخته‌اند که غرب جز با مقاومت خود حقوق فلسطینی‌ها را نمی‌دهد و دلخوش کردن به رفت و آمدهای دیپلماتیک و مانورهای آنها جز فرسایش عمر و نیرو ثمره‌ای ندارد. آنها یافته‌اند که کلید پیروزی در مقاومت است و این همان کاری بود که نلسون ماندلا در مبارزات خود یافته بود و بدان عمل می‌کرد.
در ادامه لاریجانی حضور حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در مجلس را خیر مقدم گفت. پس از آن حجت‌الاسلام روحانی پشت تریبون رفت و اظهارات خود پیرامون لایحه بودجه 1393 را ایراد کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه به مناسبت تقدیم لایحه بودجه 93 در صحن علنی مجلس به آسیب‌شناسی عوامل تشکیل دهنده رکود تورمی پرداخت.
وی در ادامه با اشاره به افزایش بودجه سال 93 کل کشور گفت: به طور کلی افزایش بودجه در سال آینده با هدف تحرک بخشی دولت در سرمایه‌گذاری است، ما در زمان محدود از شروع به کار دولت موفق شدیم مجموعه طرح‌های نیمه تمام را برحسب زمان مورد نیاز برای اتمام و همچنین درجه اهمیت اولویت‌بندی کنیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت با عزم جدی در کاهش تورم و جدیت در اجرای آن، تورم سال آینده را به حول قوه الهی کاهش خواهد داد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که تورم مورد انتظار به تبعیت از مشاهدات واقعی در حال کاهش است و این دولت تلاش می‌کند گردش ارز، طلا و مسکن از سفته‌بازی کنار گذاشته شود.
روحانی: پرداخت یارانه ادامه دارد
وی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر از سوی دولت یازدهم شیوه موجود پرداخت یارانه‌ها تا زمانی که جایگزینی برای آن ایجاد نشود خود به خود ادامه می‌یابد زیرا ما در مرحله بعد این قانون نیازمند اتخاذ بررسی‌های دقیق هستیم.
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: ساز و کار شرکت‌های انرژی، نحوه رویکرد دولت در چارچوب اقتصاد کلان از موضوعات مهمی است که در مرحله بعد هدفمند کردن یارانه‌ها باید به آن توجه شود.
وی تاکید کرد: دولت در صدد است طرح جدید مدیریت یارانه‌ها را در قالب یک طرح جامع به مرحله اجرا درآورد و در آینده نزدیک در این راستا لایحه جامعی را به مجلس تقدیم خواهد کرد.
رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: همکاری مشترک مجلس و دولت می‌تواند چرخه اقتصاد کشور را در مسیر مناسبی قرار دهد و وضعیت جمهوری اسلامی ایران را با پیشرفت چشمگیری رو‌به‌رو کند.
حجت‌الاسلام روحانی پس از ارائه سخنان خود، لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کرد و از مجلس خارج شد.
لاریجانی: تعیین بودجه 190 هزار میلیارد تومانی قابل تامل است
علی لاریجانی رئیس مجلس پس از سخنان و توضیحات رئیس‌جمهور در مورد لایحه بودجه 93، اظهار داشت: از گزارش دقیق رئیس‌جمهور محترم سپاسگزاری می‌کنیم.
وی افزود: البته اینکه سقف بودجه 190هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یک مقداری قابل تامل است و باید به صورت دقیق‌تر مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
بررسی طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری
در ادامه نمایندگان گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری را مورد بررسی قرار دادند.
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی سخنانی در مخالفت با تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری با ادغام معاونت‌های برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی رئیس‌جمهور گفت: اساس طرح مذکور این است که سازمان امور اداری و استخدامی در سازمان برنامه و بودجه ادغام شود، یعنی 2 معاونت فعلی راهبردی رئیس‌جمهور در یکدیگر ادغام شوند و یک سازمان تشکیل شود که دولت هنوز در این مورد به جمع‌بندی نرسیده است.
علی لاریجانی نیز خطاب به انصاری گفت: پس دولت با احیای سازمان موافق است اما به این صورت که 2 معاونت در یک سازمان ادغام شوند، مخالف است.
نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان در نهایت با 126 رای موافق، 52 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موافقت کردند.
در ادامه بررسی تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری از ادغام معاونت‌های برنامه‌ریزی و وزارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، تعدادی از نمایندگان پیشنهاد سلب یک فوریت از این طرح دو فوریتی را ارائه کردند.
پس از سخنان موافقان و مخالفان، این پیشنهاد به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با 94 رای موافق، 79 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد مخالفت کردند.
بررسی سوال دو نماینده از وزیر اقتصاد
سوال قاسم جعفری و فرهاد بشیری نمایندگان بجنورد و پاکدشت از وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور کار بعدی نمایندگان بود.
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی، در صحن علنی مجلس در جریان بررسی سوال قاسم جعفری و فرهاد بشیری طی سخنانی اظهار داشت: تورم که در خردادماه به اوج 45درصد رسیده بود، در آبان به 9/31 درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش معناداری است. خوشبختانه این روزها شاهد آرامش در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز هستیم و پس از چند سال التهاب و جهش‌های مکرر در نرخ ارز، بخش عمده‌ای از بازار ارز در آرامش نسبی و روند تنازلی قرار گرفته است به نحوی که نرخ دلار که به 3800 تومان رسیده بود، هم‌اکنون به زیر 3000 تومان کاهش یافته است.
وی افزود: اولویت کلیدی دولت آن است که از تغییرپذیری نرخ ارز در میان مدت به نحو محسوسی بکاهد و بازار ارز را سامان بخشد و با تقویت قدرت مداخله بانک مرکزی مجددا پاسخگوی کلیه مصارف ارزی باشد. مواضع بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر متمرکز بر ثبات‌بخشی و بازار ارز بوده است.
قاسم جعفری نماینده بجنورد در مجلس و سوال‌کننده وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس پس از اظهارات طیب‌نیا در سخنانی، گفت: اینکه آقای وزیر پذیرفت باید سوال را پاسخ دهد، نکته مثبتی است. زیرا وی در کمیسیون اعلام کرده بود که پاسخ‌اش به سوال نمایندگان مانند بازی در آفساید است.
وی افزود: وزیر اقتصاد تاریخچه‌ای از نوسانات و بازار ارز را اعلام کرد، اما به سوال بنده و آقای بشیری مبنی بر دلایل اظهارات رئیس کل بانک مرکزی برای عدم کاهش نرخ ارز پاسخ نداد. مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی جو نامناسبی ایجاد کرده است. اگر این مصاحبه با مطالعه بوده است، چرا تغییرات مکرری در نظرات آقای سیف و وزیر اقتصاد وجود داشت؟
در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یک‌شنبه پارلمان در جریان سوال قاسم جعفری نماینده بجنورد از طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، از پاسخ‌های وی قانع نشدند.
این اولین کارت زرد مجلس نهم به دولت یازدهم است که در آستانه 4 ماهگی دولت به کابینه روحانی داده شده است.
در همین رابطه، احمدامیر آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: طیب‌نیا پس از دریافت کارت زرد از مجلس قهر کرده و به نایب رئیس مجلس اعلام کرد که استعفا خواهد داد و یک دقیقه نیز در وزارت اقتصاد نمی‌ماند!
تذکر 53 نماینده به ظریف
همچنین روز گذشته 53 نماینده مجلس طی تذکری خطاب به «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه نسبت به وادادگی وی در برابر تجهیزات نظامی دشمن و کوچک پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، هشدار دادند.
محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی روز گذشته خانه ملت را بر عهده داشت، زنگ پایان جلسه را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه 19 آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.

 


علمای اصیل اسلام با سرمایه‌داران دستشان در یک کاسه نیست
علمای اصیل اسلام، هرگز زیر بار سرمایه‌داران و پول‌پرستان و خوانین نرفته‌اند.
و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده‌اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید:
دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه‌داران در یک کاسه است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 270

 


عضو کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: صالحی در جمع اعضای کمیسیون گفت می‌توانستیم بهتر مذاکرات را مدیریت کنیم تا دست بالاتری داشته باشیم.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت گفت: علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع اعضای کمیسیون آموزش حضور یافت و اعلام کرد مقدمات مذاکرات هسته‌ای از قبل آماده شده بود.
سلیمی اضافه کرد: آقای صالحی گفت که در زمانی که وزیر امور خارجه بودم مذاکره موضوعی را مطرح کردم و در شرایط فعلی زمینه برای مذاکرات فراهم بود.
به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، صالحی معتقد است یک شبه، یک روزه و حتی در یک نشست نمی‌توان به نقطه فعلی رسید.
وی اضافه کرد: آقای صالحی گفت می‌توانستیم بهتر مذاکرات را مدیریت کنیم تا دست بالاتری داشته باشیم؛ البته آقای صالحی تاکید کرد که توافق آرمانی به هیچ وجه به دست نمی‌آید.
سلیمی در گفت‌وگو با فارس، در بیان جزئیات دیگری از اظهارات علی‌اکبر صالحی در جلسه روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقای صالحی تاکید کرد که نظام ما از نظر قدرت در اوج است. البته آقای صالحی گفت که فشارهایی هم وجود دارد اما ما در برهه فعلی در اوج قدرت هستیم و به همین دلیل کلید طلایی منطقه در دست ماست.
وی افزود: نمایندگان در این جلسه سؤالاتی درباره تحقیقات و توسعه هسته‌ای مطرح کردند که آقای صالحی اعلام کرد هیچ تحقیقاتی متوقف نخواهد شد.

 


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از بررسی تهدیدات امنیتی تلفن‌های همراه با حضور مسئولان عالی‌رتبه وزارت اطلاعات در کمیسیون متبوعش خبر داد.
سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از جلسه روز یکشنبه کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: کمیسیون میزبان مسئولین عالی‌رتبه وزارت اطلاعات، متخصص در حوزه تهدیدات امنیتی تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر و سایر وسایل و ابزار الکترونیکی بود.
وی افزود: یکی از کانال‌های مهم تهدیدات امنیتی که امروزه از طریق سازمان‌های جاسوسی قدرت‌های سلطه‌گر و از جمله منافقین دنبال می‌شود، شنود، تخلیه اطلاعات، انتقال اطلاعات و حتی عملیات هک نمودن سیستم‌های الکترونیکی است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: سوژه این‌گونه سیستم‌ها و سازمان‌های جاسوسی شخصیت‌های مهم و مؤثر، جایگاه‌های سیاسی از جمله نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستند که باید نهایت دقت و توجه صورت پذیرد تا به هیچ وجه سازمان‌های جاسوسی نتوانند اطلاعات کسب کنند.
نقوی ادامه داد: ‌امروزه تلفن‌های همراه حتی در حالت خاموش آسانترین وسیله برای کسب اطلاعات و اخبار است و متأسفانه گاهی اخبار و اسناد طبقه‌بندی شده از این طریق به دست سیستم جاسوسی می‌افتد.

 


مرکز پژوهشهای مجلس نتایج نظرسنجی از 319 تشکل اقتصادی کشور را منتشر کرد که بر اساس آن 63 درصد از این تشکل‌ها اعلام کرده‌اند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید با شیب ملایم و تدریجی اجرا شود، در عین حال 33 درصد با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مخالفت کرده‌اند.
نتایج ارزیابی 319 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد. بر اساس پاسخ 319 تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه تهیه شده به ترتیب سه مولفه «بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه»، «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» و «اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان» در بهار 1392 مجموعا بدتر از بقیه مولفه‌های موثر بر اداره بنگاه‌ها در این فصل ارزیابی شده‌اند.
همچنین مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «تعرفه پایین کالاهای وارداتی و رقابت غیرمنصفانه کالاهای رقیب خارجی در بازار» نسبت به سایر مولفه‌ها در بهار1392، بهتر ارزیابی شده‌اند.
بر اساس میانگین ارزیابی‌های کل پایش‌های گذشته از پاییز 1389 تا بهار 1392، تشکل‌های اقتصادی استان‌های بوشهر، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی به ترتیب با میانگین ارزیابی 7، 83/6 ، 76/6 و 76/6 مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی استان‌های گیلان، اردبیل، زنجان و یزد به ترتیب با میانگین ارزیابی 5/19، 35/5، 74/5 و 80/5 مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار ارائه کرده‌اند.
در پرسشنامه مربوط به این مطالعه، دو سوال درباره مهم‌‌ترین مسائل روز کسب و کار ایران پرسیده شد که برآیند پاسخ 319 تشکل اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه به این ترتیب است:
1- درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با کدام گزینه موافق هستند؟
اجرای سریع و یکباره (4 درصد)، اجرای با شیب ملایم و تدریجی (63 درصد)، توقف اجرای هدفمندی یارانه‌ها (33 درصد)،
2- فوری‌ترین توقع اعضای تشکل شما از رئیس‌جمهور آینده چیست؟ مهار نقدینگی و تورم (56 درصد)، متعهد کردن دستگاه‌های دولتی به پرداخت به موقع بدهی‌های خود (4 درصد)، ثبات در سیاست‌ها (12 درصد)، افزایش بودجه‌های عمرانی (4 درصد)، اصلاح منافذ فساد (11 درصد)، اجرای هدفمندی یارانه‌ها (3 درصد).

 


بررسی پرونده زمین‌های مجهول‌المالک تهران در کمیسیون اصل 90
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بررسی پرونده زمین‌های مجهول‌المالک با حضور مسئولان ذیربط در کمیسیون خبر داد.
غلامرضا اسداللهی با اشاره به بررسی وضعیت پرونده زمین‌خواری‌‌های پارک ملی خجیر گفت: این موضوع در جلساتی با استانداری تهران، مسئولان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی بررسی شد تا از این زمین‌ها رفع تصرف شود.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: علاوه بر این پرونده زمین‌های مجهول‌المالک تهران که در شرف تصرف است در جلسه‌ای با مسئولان ذیربط تعیین تکلیف شد. وی در گفت‌وگو با مهر افزود: این زمین‌ها بلامالک بررسی می‌شود تا از تصرف و حیف و میل آنها جلوگیری شود و پس از سیر مراحل قضایی در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قرار خواهند گرفت.
افزایش فرصت کمیسیون تلفیق
برای بررسی بودجه
عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد طبق تصمیم اخیر این هیئت کمیسیون تلفیق 3 هفته از زمان ارائه گزارش کمیسیون‌های تخصصی فرصت دارد لایحه بودجه را بررسی کند البته این زمان تا دو برابر قابل افزایش است.
ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره روند بررسی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور و تصمیمات اخیر هیئت رئیسه در این زمینه، اظهار داشت: طبق تصمیم هیئت رئیسه نمایندگان از زمان چاپ و تکثیر لایحه بودجه، 5 روز کاری بدون احتساب روزهای تعطیل باید پیشنهاداتشان را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند. همچنین کمیسیون‌های تخصصی 10 روز از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه، فرصت دارند آن را مورد بررسی قرار داده و گزارش خود را برای رسیدگی به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
وی در گفت‌وگو با فارس، یادآور شد: طبق تصمیم هیئت رئیسه، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بعد از پایان زمان بررسی بودجه در کمیسیون‌های تخصصی، به مدت سه هفته (معادل 21روز) فرصت دارد بودجه را مورد رسیدگی قرار دهد که با تصویب هیئت رئیسه، فرصت زمان کمیسیون‌های تخصصی و همچنین کمیسیون تلفیق تا دو برابر قابل تمدید است.

 


رئیس جمهوردر دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور چین تاکید کرد فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و صلح آمیز خواهد ماند و ایران از حقوق هسته ای خود از جمله حق غنی‌سازی کوتاه نخواهد آمد.
حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار با یانگ جیه چی، فرستاده ویژه رئیس جمهور چین با تاکید بر همکاری‌های خوب دو کشور در مذاکرات هسته‌ای ژنو و با بیان اینکه ایران منتظر اجرای توافقات بعمل آمده است، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و صلح آمیز خواهد ماند و ایران از حقوق هسته‌ای خود از جمله حق غنی سازی کوتاه نخواهد آمد.
وی با اشاره به تمایل طرفین به داشتن روابطی راهبردی، منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: روابط دو کشور، روابطی استراتژیک است و ما هم مانند چین تمایل داریم این رابطه راهبردی، توسعه یافته و تعاملات دو کشور در ابعاد مختلف گسترش یابد.
یانگ جیه چی، فرستاده ویژه رئیس جمهور چین نیز در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم رئیس‌جمهور کشورش، پیام وی را به اطلاع رئیس جمهور کشورمان رساند.
عضو شورای عالی جمهوری خلق چین با اشاره به مذاکرات انجام شده در اجلاس پنج بعلاوه یک گفت: ایران از حقوق خود در این مذاکرات دفاع کرده و طرف غربی را شکست داد و این نتایجی است که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و از طریق درایت و تدبیر در مذاکرات حاصل شده است.
وی افزود: ما حق ایران در استفاده از انرژی هسته ای از جمله حق غنی سازی اورانیوم را محترم می‌شماریم.
فرستاده ویژه رییس جمهور چین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان اظهار داشت: با انتخاب جناب عالی، کشور ایران در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته و چین، ایران را دوستی صمیمی و شریکی خوب و راهبردی برای خود می داند.
وی افزود: پکن به دنبال تقویت و گسترش همکاریهای راهبردی، بین المللی و منطقه ای است و تمایل دارد با ایران در مسئله مبارزه با تروریسم و افراطی گری و همچنین کمک به حل و فصل صلح‌آمیز موضوع سوریه همکاری کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور چین، آخرین تصمیمات کشورش را در خصوص ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی و تعاملات دو طرفه به اطلاع دکتر روحانی رساند.
ایران از افزایش سطح تعاملات با چین استقبال می‌کند
رئیس مجلس در دیدار با عضو شورای دولتی چین تأکید کرد: ایران از هر گونه رویکردی برای افزایش سطح تعاملات دو جانبه و بین‌المللی با چین استقبال می‌کند.
«یانگ جیه چی» عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین روز یکشنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس مجلس در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط تاریخی و فرهنگی میان دو ملت، اظهار داشت: ارتباطات تاریخی دو ملت ایران و چین پشتوانه مهمی برای رشد و توسعه مراودات دوستانه فیمابین است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، کشور چین را به عنوان کشوری مهم در قاره آسیا و معادلات بین‌المللی می‌داند و از هر گونه رویکردی برای افزایش سطح تعاملات دو جانبه و بین‌المللی میان دو کشور استقبال می‌کند.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور، تصریح کرد: اراده رهبران و مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین بر گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های دوستانه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین است و در همین راستا باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور در بخش‌های مختلف به ویژه صنعتی و انرژی با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر به نفع دو ملت استفاده کرد.
وی در پایان بر تبادل‌نظر و گفت‌و گوهای مستمر میان مقامات سیاسی و پارلمانی دو کشور پیرامون موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.
در ادامه این دیدار «یانگ چیه چی» عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین با ابراز خشنودی از سفر به کشورمان گفت: مقامات عالی‌رتبه جمهوری خلق چین برای ارتقای سطح همکاری‌های دوستانه فیمابین در بخش‌های گوناگون با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و بر تداوم آن تأکید دارند.
همکاری‌های جامع امنیتی- اقتصادی ایران و چین
علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در دیدار با عضو ارشد شورای ریاست جمهوری چین بر ارتقای سطح و همکاری‌های راهبردی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی توافق کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات با اشاره به نقش و جایگاه تعیین کننده ایران و چین در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا گفت: تحولات چشمگیر در معاملات منطقه‌ای و بین‌المللی که از رهگذر اراده و مقاومت مردم ایران شکل گرفته، موازنه راهبردی به نفع کشورهای مستقل را تغییر داده است.
وی با اشاره به دغدغه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات مشترک ایران و چین در بسیاری از حوزه‌های راهبردی افزود: الگوی همکاری‌های سازنده میان دو کشور که با وجود مخالفت قدرت‌های تمامیت‌خواه، رو به توسعه و بالندگی است، نمادی از همکاری آسیایی مبتنی بر اراده سیاسی مستقل است.
شمخانی با قدردانی از رویکرد هم‌گرایی چین در پرونده هسته‌ای ایران و مخالفت مستمر این کشور با تحریم‌های غیر قانونی یک جانبه، ضمن تأکید بر ضرورت افزایش نقش‌آفرینی چین در این پرونده اظهار داشت: تداوم گفت‌وگوها و همکاری دو کشور در این زمینه نقش مؤثری در متوازن‌سازی تعاملات چند جانبه در پرونده هسته‌ای ایران خواهد داشت.
همچنین یانگ جیه چی، عضو ارشد شورای ریاست جمهوری در این دیدار با اشاره به شکل‌گیری تحولات جدی در عرصه بین‌الملل و اراده جهانی برای حاکم شدن روابط برابر مبتنی بر صلح و توسعه میان کشورها، دستاوردهای ایران در گفت‌وگو با 5+1 را در شکل‌گیری ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار تعیین کننده ارزیابی کرد و افزود: چین به عنوان شریک اول اقتصادی ایران، همکاری‌های دو طرف را دارای افقی راهبردی دانسته و از رویکرد اصولی ایران در نگاه به شرق استقبال می‌کند.
او همکاری‌های امنیتی، فرهنگی، تکنولوژیک و ضد تروریسم میان ایران و چین را مکمل تعاملات اقتصادی عنوان کرد و با تأکید بر توسعه رایزنی‌های مستمر مسئولان دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: کمک به شکل‌گیری ثبات و آرامش در افغانستان و سوریه از جمله موضوعات مهمی است که دو کشور می‌توانند در آن نقش مؤثری داشته باشند.
یانگ جیه چی در پایان با انتقاد از استفاده از اهرم حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی کشورها افزود: حق حاکمیت کشورها نباید به بهانه‌های واهی مورد چالش و تعرض قرار
بگیرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10