(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 آذر 1392 - شماره 20660

گذشته مریخ
آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایدز
فست‌فودها با ما چه می‌کنند؟
توقف خروپف با گچ چسبنده
تولید چشم مصنوعی با فناوری چاپ سه بعدی
دستاورد محقق ایرانی برای کنترل صندلی چرخدار با کمک زبان
بیش از 2کیلو در ماه وزن کم نکنید
دیابتی‌های کشور روزانه 500 نفر بیشتر می‌شوند
ساخت دستگاه نمونه‌گیری گرده گیاهان توسط متخصصان ایرانی
راز ماهی کله شیشه‌ای
   


سازمان ملی فضایی آمریکا (ناسا) با انتشار تصاویر ویدیویی اعلام کرد که مریخ در دوران گذشته دارای جوی فشرده‌تر و آب مایع بوده است زیرا هم‌اکنون استهلاک ناشی از آب در سطح این سیاره سرخ دیده می‌شود.
«جوزف گربوآسکی» عضو مرکز پروازهای فضایی ناسا گفت: فیلم‌های تهیه شده از این سیاره نشان می‌دهد که مریخ در گذشته بسیار متفاوت‌تر از زمان حال بوده است و مانند کره‌ زمین دارای نشانه‌هایی از استهلاک ناشی از جریان آب است.
وی افزود: حوزه‌های درون برخی حفره‌های مریخ دریاچه مانند هستند و به بسیاری از این حوزه‌ها مجاری متعددی می‌رسد که با اندیشه حرکت آب به حوزه و از آنجا به حفره‌ها هماهنگ است.
گربوآسکی یادآور شد: حفره‌های کوچک با گذشت زمان از بین رفتند ولی در حفره‌های بزرگ‌تر، علایم استهلاک آبی مربوط به 3میلیارد و 700میلیون سال پیش به چشم می‌خورد. هنوز آثار لایه‌ها و رسوبات بر دیواره‌ صخره‌ها دیده می‌شود و املاح موجود در سطوح فقط می‌تواند حاصل حضور آب مایع باشد.
دانشمندان احتمال می‌دهند دریاچه‌ای به عمق نیم کیلومتر یا بیشتر در سطح مریخ موجود بوده است.
گربوآسکی خاطرنشان کرد: قرار است سفینه فضایی «می‌ون» در این ماه (نوامبر) به مریخ اعزام شود. این سفینه در سپتامبر (شهریور) سال آینده به مریخ می‌رسد. هدف از این مأموریت آن است که علل از بین رفتن جو مریخ مشخص شود.
دانشمندان دو فرضیه را در این زمینه مطرح کرده‌اند. نخست این که جو مریخ به وسیله بمباران‌های خرده سیاره‌های سنگین بر آن در بیش از 4میلیارد سال پیش درهم شکسته است.
فرضیه محتمل‌تر این که تراکم جو سیاره سرخ براثر اصطکاک ایجاد شده میان بادهای خورشیدی با سطح مریخ کاهش یافته و به این ترتیب حوزه مغناطیسی حافظ آن نابود شده است.
باد خورشیدی جریانی است که مدام با سرعت یک‌میلیون و 600هزار کیلومتر در ساعت از خورشید ساطع می‌شود.

 


برای نخستین بار در جهان واکسن درمانی ضدایدز در بیمارستان کودکان شهر رم بر روی گروهی از کودکان مبتلا به این ویروس آزمایش شد.
این واکسن درمانی کودکان علیه ویروی ایدز با نتایج مثبت بر روی دو گروه از کودکان متشکل از 20 نفر آزمایش شد.
نتیجه مطالعات و آزمایش‌ها نیز در نشریه علمی آزاد «Plos one» منتشر شد تا محققان در تمام کشورها بتوانند بلافاصله و به طور رایگان به آن دست پیدا کرده و علاوه بر ادامه این راه، تجربیات خود را نیز به آن اضافه کنند.
آزمایشات مذکور به ریاست پروفسور «پائولو پالما» و اکیپ پروفسور «پائولو روسی» و با همکاری دانشگاه «تور ورگاتا» شهر رم بر روی کودکانی انجام شد که از مادران مبتلا به ایدز متولد شده‌اند.
تزریق این واکسن به همراه درمان ضد ویروسی کلاسیک باعث افزایش واکنش دفاعی بدن و توان کنترل تکثیر ویروس ایدز شده است.
کارشناسان عقیده دارند که این واکسن درمانی معرف یک استراتژی نوآورانه با هدف تربیت سیستم دفاعی فرد مبتلا به ویروس ایدز برای ایجاد واکنش علیه این ویروس است. در حالی که هنوز یک واکسن جلوگیری از ویروس ایدز وجود ندارد.
پس از تزریق واکسن درمانی در سن کودکی، در مرحله بعد با داروهای ضدویروسی و سپس تزریق دیگری در نوجوانی این امکان را به بیمار می دهد تا درمان دارویی را برای مدتی محدود متوقف کند. هدف محققان ایتالیایی رسیدن به یک توقف دائمی دارو درمانی است.
با این روش حتی هزینه درمانی نیز چه برای سیستم بهداشت و درمان و چه برای فرد مبتلا کاهش می‌یابد.
در ایتالیا متوسط سالانه هزینه این بیماری برای هر بیمار حدود 20 هزار یورو می رسد. واکسن مذکور تا چند سال دیگر وارد بازار می‌شود.

 


یک کارشناس تغذیه معتقد است، مصرف فست‌فودها که عمدتا حاوی سوسیس و کالباس هستند، می‌توانند باعث بروز سرطان‌های خطرناک شوند.
مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امروزه فست‌فودها یکی از رایج‌ترین غذاها شده‌اند، گفت: مصرف این‌گونه غذاها به دلیل محتوای بالای چربی که عمدتاً هم چربی‌های اشباع برای قلب و عروق بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شود.
به گفته وی فست‌فودها به دلیل مقادیر فراوان چربی احساس سیری ایجاد می‌کنند و این امر می‌تواند برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند سوء تغذیه به همراه داشته باشد.
شیرمستی با بیان اینکه فست‌فودها ازنظر ریز مغذی‌ها خصوصاً ویتامین‌های گروهB و C و همچنین اسید فولیک بسیار فقیر هستند، خاطرنشان کرد: فست‌فودها یک وعده از وعده‌های غذایی فرد را اشغال می‌کنند، اما مواد مورد نیاز بدن را ندارند.
وی معتقد است، مصرف فست‌فودها خصوصا برای خانمهای جوان که در آستانه بارداری هستند بسیار مضر است و می‌تواند باعث احتمال نقص عصبی در جنین شود.
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: چنانچه فست‌فودها در روغنی که چند بار از آن استفاده شده سرخ شود و این روغن تغییر رنگ داده باشد به راحتی می‌تواند سرطان ایجاد کند.
به گفته شیرمستی نمک بالای موجود در فست‌فودها می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به فشار خون باشد.
وی ادامه داد: رنگ صورتی موجود در سوسیس و کالباس به هیچ وجه ناشی از گوشت موجود در آنها نیست، بلکه به دلیل مقادیر فراوان نیترات و نیتریت در این فرآورده‌های غذایی است که در بدن به نیتروز آمین‌ها تبدیل شده و سرطان ایجاد می‌کند و این مواد حتی بدون آنکه سرخ شوند هم سرطان‌زا هستند.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: از آنجایی که بیشتر افراد همراه با فست‌فودها نوشیدنی‌های شیرین خصوصا نوشابه مصرف می‌کنند عوارض این مواد به‌طور مضاعف بیشتر می‌شود و امکان ابتلا به چاقی، پوکی استخوان و فشار خون بالا می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: مصرف نوشیدنی از جمله نوشابه همراه فست‌فودها باعث پوکی استخوان می‌شود و مانع از قد کشیدن کودکانی است که در سن رشد قرار دارند.
شیرمستی تأکید کرد: اگرچه ذائقه اکثر افراد به فست‌فودها عادت کرده و نمی‌توان آنها را به‌طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد، اما پیشنهاد می‌شود مصرف این مواد غذایی به یک بار در ماه یا هر دو ماه یک بار محدود شود.

 


یک گچ چسبنده که شبها زیر چانه قرار می‌گیرد، می‌تواند در رفع خروپف کمک کند.
این گچ فناوری پیشرفته برای مقابله با آپنه خواب تولید شده است که در آن لوله تنفسی با شل شدن ماهیچه‌های گلو مسدود شده و در تنفس اختلال ایجاد می‌کنند.
این فناوری حاوی یک فرستنده باتری‌خور بوده که سیگنال‌هایی به یک کاشت کوچک به اندازه نصف چوب کبریت در زیر زبان می‌فرستد.
این سیگنالها به کاشت برای تحریک عصب زیرزبانی که در زیر زبان قرار داشته و مسئول فعال‌سازی ماهیچه‌های اطراف گلوست، فرمان صادر می‌کند. تحریک این عصب منجر به منقبض شدن ماهیچه‌ها شده که در پی آن زبان را به جلو رانده و لوله تنفسی را باز می‌کند.
در زمان به خواب رفتن انسان، ماهیچه‌های گلو شل می‌شوند. برای بسیاری از افراد این امر مشکل‌ساز نیست و لوله تنفسی تا حدی باز می‌ماند. اما افراد مبتلا به آپنه خواب، با یک فروپاشی کامل روبرو شده که تنفس را برای حداقل 10 ثانیه مختل می‌کند. هوا در برابر بافت نرم مقابل خود ارتعاش ایجاد کرده و صدای خروپف را به وجود می‌آورد.
زمانی که مغز از قطع تنفس آگاه می‌شود، سیگنالی برای ماهیچه‌های لوله تنفسی به منظور منقبض شدن آنها ارسال کرده که باعث بیداری فرد با تکان می‌شود.
در آپنه خواب خفیف، این امر می‌تواند هر 10 دقیقه یک‌بار رخ بدهد. در صورت شدید بودن آن، خواب هر چند دقیقه یک‌بار مختل خواهد شد. تعداد کمی از افراد این بیداری‌ها را به یاد می‌آورند چرا که طی چند ثانیه دوباره به خواب خواهند رفت. اما از تاثیرات آن، احساس خستگی در روز بعد بوده که فرد را در معرض خطر تصادف قرار می‌دهد.
آپنه خواب در صورت درمان نشدن می‌تواند خطر بالا رفتن فشار خون و حملات قلبی را افزایش دهد. وزن بالا نیز یک عامل خطر بوده چرا که چربی اضافی اطراف گردن می‌تواند بر ماهیچه شل شده فشار وارد کرده و جریان هوا را ببندد.
درمان استاندارد این مشکل در حال حاضر فشار مثبت مداوم لوله تنفسی بوده که شامل استفاده از یک ماسک بر روی بینی و دهان در زمان خواب است. این ماسک به آرامی هوا را به درون دهان و بینی پمپاژ کرده و لوله تنفسی را باز نگه می‌دارد.
اگرچه این درمان بسیار موثر است اما برخی افراد آن را کمی آزاردهنده دانسته و تا یک سوم مبتلایان هیچ‌گاه از آن استفاده نکرده یا در طول شب آن را کنار می‌گذارند. دستگاه‌های دیگر شامل تراشه‌های دندانی بوده که شبیه محافظ دهان هستند. این دستگاه‌ها با جلو کشیدن فک پائین برای باز نگهداشتن لوله تنفسی کار می‌کنند.
در سالهای اخیر، ایده تحریک عصب زیرزبانی توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. یک درمان مشابه وجود داشته که شامل یک فرآیند جراحی سه ساعته برای کاشت محرک در زیر زبان و سیم‌کشی آن به ژنراتوری بر روی سینه است.
در مقابل، قراردادن این کاشت جدید در زیر زبان با بیهوشی موضعی تنها 15 دقیقه طول می‌کشد. ژنراتور در زیر یک گچ خاص قرار داشته که زیر چانه چسبیده و اندازه یک کارت است.
با فشار دکمه‌ای در این گچ، ژنراتور به طور بی‌سیم سیگنالی را به کاشت می‌فرستد. اگرچه بیماران هر شب به دلیل پایان عمر باتری پس از 10 ساعت باید یک گچ جدید را مورد استفاده قرار دهند، کاشت زیر زبان که توسط شرکت Nyxoah در بلژیک تولید شده، تا 12 سال قابل استفاده است، اما به گفته سازندگان، بهتر است پس از پنج سال آن را تعویض کرد.
این درمان جدید در مراحل اولیه خود قرار دارد و به تازگی کارآزمایی‌های بالینی آن آغاز شده است.
همچنین محققان کره جنوبی در سئول به تازگی دریافته‌اند که روشن ماندن چراغ در شب می‌تواند به بیدار شدن مکرر از خواب منجر شود.
پژوهش کوچکی بر روی 10 داوطلب نشان داد که روشن بودن چراغ در زمان خواب در شب به افت موج آهسته خواب منجر شده که با خطر افزایش فشار خون مرتبط است.
این پژوهش که در مجله Sleep Medicine منتشر شده، برای اولین بار نیست که نشان داده مواجهه با نور در شب می‌تواند فیزیولوژی اعصاب را در طول خواب تحت تاثیر قرار دهد.

 


محققان موفق به تولید چشم مصنوعی با فناوری چاپ سه بعدی شدند که علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه در مقابل روش دست‌ساز، امکان تولید 150 چشم درمدت یک ساعت را فراهم می‌کند.
طراحی چشم مصنوعی دست‌ساز بسیار زمانبر بوده و هزینه تولید هر چشم حدود چهار هزار و900 دلار است.
اما با کمک فناوری چاپ سه بعدی می‌توان در مدت یک ساعت 150 چشم مصنوعی را با هزینه‌ای کمتر از چشم مصنوعی دست‌ساز تولید کرد؛ دراین روش هزینه تولید هر چشم به 160 دلار کاهش پیدا می‌کند.
محققان دانشگاه منچستر متروپولیتن با همکاری شرکت Fripp Design از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت چشم مصنوعی شبه واقعی استفاده کرده‌اند.
با طراحی دیجیتالی ساختار چشم، نسخه چاپ سه بعدی با کمک پروتزهای انعطاف‌پذیر تولید می‌شوند که از چشم محافظت می‌کند.
روش ساخت چشم با فناوری چاپ سه بعدی به‌ويژه در بخش طراحی سفارشی عنبیه هنوز بطور کامل تکمیل نشده است، اما محققان شرکت Fripp Design امیدوارند که فروش محصولات خود را تا یک‌سال آینده آغاز کنند.

 


استاد ایرانی مؤسسه فناوری جورجیا از خاصیت انعطاف‌پذیری بالای زبان برای نصب یک آهنربای کوچک و کنترل عملکرد صندلی چرخدار برای افراد معلول استفاده کرده است.
محققان مؤسسه فناوری جورجیا (GIT) به سرپرستی پروفسور «میثم قوانلو» از چند سال قبل تحقیقات خود را در حوزه استفاده از زبان برای کنترل دستگاه‌های مختلف از جمله صندلی چرخدار آغاز کرده‌اند.
بخش بزرگی از مغز به دلیل عملکرد زبان در صحبت کردن به این اندام اختصاص یافته است؛ اما در آسیب‌های نخاعی این اندام مانند سایر قسمت‌های بدن فلج نشده و سالم می‌ماند.
دکتر «میثم قوانلو» تاکید می‌کند: توانایی‌های ذاتی زبان و انعطاف‌پذیری بالای این عضو شگفت‌انگیز بدن می‌تواند مسیر را برای تعامل افراد معلول با دنیای اطراف هموار کند.
دراین روش سوراخی به اندازه عدس بر روی زبان ایجاد می‌شود و یک آهنربای کوچک درون آن قرار می‌گیرد. حسگرهایی که بر روی گونه بیمار قرار می‌گیرند، قادر به تشخیص موقعیت دقیق آهنربا درون دهان هستند.
تغییر موقعیت آهنربا در دهان به دستوراتی تبدیل می‌شود که می‌تواند برای کنترل طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله صندلی چرخدار یا رایانه مورد استفاده قرار بگیرد.
در این مطالعه 23 فرد سالم و 11 مبتلا به تتراپلژی (tatraplgia)- فلج هر دو دست و هر دو پا - مورد آزمایش قرارگرفتند و شش موقعیت آهنربا در دهان مانند زدن زبان به گونه چپ برای چرخاندن صندلی چرخدار به سمت چپ بررسی شد.
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، به طور متوسط افراد مبتلا به تتراپلژی با کمک این فناوری قادر به انجام کارهایی با همان سطح از دقت و سه برابر سریع‌تر از فناوری‌های موجود هستند.
محققان معتقدند با ارائه دستور برای هر دندان و استفاده از ترکیبی از موقعیت‌های زبان می‌توان تعداد نامحدود دستورالعمل را توسعه داد؛ در این صورت امکان شماره‌گیری تلفن، تغییر کانال تلویزیون یا حتی تایپ کردن برای فرد معلول فراهم می‌شود.
در حال حاضر این دستگاه محدود به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دانشگاه است و محققان قصد دارند با نصب حسگرها در داخل براکت ارتودنسی (Dental braces)، امکان استفاده از آن را برای افراد معلول فراهم کنند.
دکتر «مارک باکن»، مدیر بخش مطالعات مرکز تحقیقات نخاعی تاکید می‌کند: زبان قادر به انجام حساس‌ترین دستورالعمل‌ها از طریق صحبت کردن است، پس می‌توان از دامنه حرکات زبان برای ارائه فرمان به دستگاه‌های مختلف و کنترل آنها استفاده کرد.
نتایج این دستاورد در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

 


دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران به ارائه توصیه‌هایی برای کاهش اضافه وزن و چاقی پرداخت و توصیه کرد: کاهش بیش از دوکیلوگرم وزن در ماه به ارگان‌های دیگر بدن آسیب خواهد زد.
بنابراین مردم فریب تبلیغات سوءرسانه‌های مختلف را نخورند، زیرا این روش‌ها حتی اگر هم جواب بدهند با آسیب‌های بعدی همراه خواهند بود.
به گزارش ایسنا، دکتر حسین دلشاد با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست گفت: بروز بیماری‌های متابولیک و غیرمتابولیکی از جمله دیابت، فشارخون، اختلال چربی، خون، اختلالات تنفسی- گوارشی مثل کبد چرب، بیماری‌های قلبی- عروقی به ویژه سکته‌های قلبی و مغزی و علاوه بر آن، استعداد ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل سرطان روده و نیز سرطان پستان در افراد چاق شیوع بیشتری دارند.
وی تخریب مفاصل به صورت آرتروز به ویژه در زانوها را از جمله عوارض اضافه وزن توصیف کرده و افزود: با افزایش بی‌رویه وزن در زنان چاق، اختلالات هورمونی نیز به وجود می‌آید که از جمله آنها بیماری پلی کیستیک تخمدان را می‌توان نام برد. این بیماری به علت اختلال در تخمک‌گذاری باعث اختلال در سیکل‌های ماهانه و بعضا عدم تخمک‌گذاری و ناباروری در زنان چاق می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رژیم غذایی باید حاوی مواد غذایی کم کالری و کم حجم باشد، اظهار داشت مواد قندی و چربی‌ها پرکالری هستند و لازم است که افراد چاق برنامه غذایی لازم و مناسب را زیرنظر متخصصین یا کارشناسان تغذیه طراحی و به اجرا درآورند. البته حذف وعده غذایی راه خوبی برای کاهش وزن نیست، همچنان که رژیم خودسرانه و افراط در سرعت‌دهی به کاهش وزن نیز مضر بوده و حداکثر دوکیلوگرم در ماه کاهش وزن مناسب است، زیرا بیش از دوکیلوگرم کاهش وزن درماه، به ارگان‌های دیگر بدن آسیب خواهد زد.
این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم از همگان خواست که فریب تبلیغات سوء رسانه‌های مختلف که داروها و روش‌های مختلفی را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند نخورند زیرا این روش‌ها حتی اگر هم جواب بدهند با آسیب‌های بعدی همراه خواهند بود.
دلشاد تصریح کرد: علت چاقی تنها پرخوری و کم تحرکی نیست. چاقی بیشتر در فردی بروز می‌کند که زمینه ژنتیکی آن را دارد. آلودگی هوا و آلاینده‌های محیطی که از کارخانجات صنعتی وارد محیط می‌شوند، از جمله عوامل چاقی‌زا هستند. فردی که زمینه ژنتیکی دارد، اگر در این فضاهای آلوده زندگی کند، استعداد چاقی‌اش بیشتر می‌شود.
وی به تبیین راه‌های درمان این معضل پرداخت و گفت: برای درمان مناسب چاقی در وهله اول یافتن دلیل چاقی فرد است. مصرف برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، هورمونی وجود برخی بیماری‌ها مثل کم کاری شدید تیروئید و به طور کلی برخی اختلالات ژنتیکی می‌توانند از علل چاقی باشند.
دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: در برخورد با فرد چاق باید عوامل زیادی بررسی شود و اگر علت، بیماری خاصی نباشد، برحسب شدت چاقی، با بهره‌گیری از راه‌های مختلف درمان چاقی را آغاز نمود. البته برای تمام افراد چاق صرف نظر از شدت چاقی، توصیه به فعالیت فیزیکی و اجتناب از پرخوری، جزو نکات عمومی است.
بنا به توصیه دلشاد بین 30 تا 60 دقیقه ورزش در روز برای این افراد کافی خواهد بود و در مجموع حدود 150 دقیقه در هفته و با تداوم برای همه افراد باید انجام بگیرد.
گفتنی است چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران از 13 تا 15آذر ماه سال جاری در محل سالن همایش‌های امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

 


رئیس انجمن دیابت ایران با ذکر اینکه ابتلا به بیماری دیابت در ایران همچون سایر کشورهای جهان رو به افزایش است، گفت: روزانه 500 نفر به جمع دیابتی‌های کشور می‌پیوندند.
دکتر «اسدالله رجب» در گفت‌وگو با ایرنا با ذکر اینکه حدود هفت میلیون نفر معادل 10 درصد از جمعیت ایران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 هستند، تصریح کرد: نیمی از این افراد از دیابت خود اطلاع ندارند.
وی با ذکر تخمین اینکه بین 200 تا 300 هزار نفر سالانه به تعداد دیابتی‌های کشور اضافه می‌شود، گفت: بخشی از این افراد به علت مراجعه نکردن به موقع به مراکز پزشکی تا مدت‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند.
رجب در عین حال گفت: شمار دقیق ابتلا به دیابت به عنوان یک بیماری خاموش در همه جای دنیا از جمله ایران هیچگاه به دست نمی‌آید و تمام آمارهای ارائه شده در این زمینه تخمینی است.
وی تصریح کرد:‌ در برخی نقاط کشور مانند یزد و بوشهر تعداد دیابتی‌های بالای 20 سال بیش از 15 درصد تعیین شده است.
دکتر رجب با بیان اینکه از نظر جنسیتی آمار مبتلایان به دیابت تفاوت چندانی ندارد، گفت: همچنین 5 تا 10 درصد جمعیت کشور ما مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.
رجب در مورد شیوع دیابت بارداری با یادآوری اینکه آمارها در این زمینه بسیار متفاوت است، افزود: بیشترین آماری که در این مورد داده شده شیوع 17 درصدی در بین مادران باردار است.
وی در عین حال اضافه کرد: با توجه به روند افزایشی ابتلا به دیابت در کشور، شیوع دیابت بارداری نیز می‌تواند روند روبه رشدی داشته باشد.
تغییر شیوه زندگی موثر در پیشگیری از دیابت
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: برای پیشگیری از دیابت نوع 2 باید از عواملی مانند سکون و نداشتن تحرک جسمی، مصرف مواد غذایی نامناسب مانند فست‌فودها و کار و زندگی در محیط‌های استرس‌زا اجتناب شود.
وی با ذکر کم‌توجهی عمومی در کشور به اصل «تغییر شیوه زندگی» اظهار داشت: همه خواهان سلامت و داشتن وزن و اندام مناسب هستند اما برای رسیدن به این خواسته‌ها بدون تغییر شیوه زندگی، همان روند همیشگی را ادامه می‌دهند.
وی تاکید کرد: باید سعی شود افراد این تغییر رفتار را در خود به وجود بیاورند و در کنار تلاش افراد جامعه باید سازمان‌های بیمه‌گر و متخصصان روان‌شناسی کشور نیز در این زمینه همکاری‌ها و اقدام‌های لازم را انجام دهند.
دیابت ملقب به بیماری خاموش شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است که دیابت نوع 1 در اثر کمبود و یا نبود انسولین در بدن به‌وجود می‌آید بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید انسولین دریافت کنند.
این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می‌گویند بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود.
دیابت نوع 2 در اثر اختلال کار انسولین در افراد بزرگسال رخ می‌دهد و افراد مبتلا به این نوع از دیابت اغلب توان کنترل بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب دارند.
90 درصد بیماران دیابتی جهان مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.
دیابت حاملگی نیز به طور ناگهانی در زمان بارداری بروز می‌کند طبق آمارها بین 2 تا 7 درصد از زنان باردار در جهان به این نوع از دیابت مبتلا می‌شوند.

 


دستگاه نمونه‌گیری گرده گیاهان (Pollen Sampler) برای نخستین بار در کشور به همت متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.
همچنین این متخصصان اطلس گیاه شناختی گیاهان آلرژی‌زای خاص مناطق مختلف ایران را تهیه کردند.
«فریبرز زندیه» طراح و سازنده دستگاه نمونه‌گیری گرده گیاهان به ایرنا توضیح داد: این دستگاه توانایی دارد گرده گیاهان را در هر منطقه جمع‌آوری کند. این دستگاه به عنوان یک اختراع جدید در ایران ثبت شده است.
این فوق تخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: برای آلرژیست‌ها و متخصصان آسم و آلرژی مهم است از تنوع و گوناگونی گیاهان آلرژی‌زای هر منطقه اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند از آن برای کمک به بیماران آلرژیک و حساسیت‌زدایی آن استفاده کنند.
زندیه یادآور شد: لازم است حساسیت‌زدایی بیماران و روش‌های درمانی برای آنها کورکورانه نباشد و متخصصان بدانند که هر فرد بیمار با چه گیاهانی در تماس است و براساس آن حساسیت‌زدایی را انجام دهند.
وی گفت: ابعاد این دستگاه 50 در 50 در 30سانتی‌متر و وزن آن 20کیلوگرم است و در ارتفاع سه متری نصب می‌شود.
زندیه اظهار داشت: مشابه این دستگاه ساخت کشور انگلیس است که قیمت آن 30میلیون تومان تمام می‌شود. درحالی که هزینه ساخت این دستگاه در داخل کشور حدود یک میلیون تومان است و بهره اقتصادی زیادی می‌تواند برای متخصصان و کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: برتری این دستگاه بر نمونه انگلیسی آن این است که اطلاعات گرده‌ها را به صورت روزانه جمع‌آوری می‌کند اما نمونه خارجی این کار را هفتگی انجام می‌دهد.
اطلس گیاه شناختی گیاهان آلرژی‌زا
طراح و سازنده اطلس گیاه شناختی گیاهان آلرژی‌زا اظهار داشت: این اطلس به صورت یک لوح فشرده (سی‌دی) مولتی مدیا تهیه شده است و پس از نصب آن برروی رایانه این امکان به وجود می‌آید که با کلیک کردن برروی یک منطقه جغرافیایی، اطلس گیاه شناختی آلرژي‌زای گیاهان آن منطقه نشان داده شود.
به گفته وی این اطلس نیز می‌تواند راهنمای مناسبی برای متخصصان آسم و آلرژی در شناخت گیاهان آلرژی‌زای مناطق مختلف باشد و بدین ترتیب به بیماران تنفسی کمک شود.

 


اعماق اقیانوس‌ها مملو از زیبایی‌هایی است که شاید خیلی از آن‌ها را هنوز کشف نکرده باشیم زیرا همه روزه غواص‌ها با موجوداتی برخورد می‌کنند که تا به حال اطلاعاتی از آن‌ها وجود نداشته است.
ماهی‌ها هرکدام دارای فرم بدنی خاصی هستند که گونه‌های مختلف را از یکدیگر متمایز می‌کند. این تفاوت‌ها می‌تواند درمحل قرارگیری اندام‌ها یا حتی شکل کلی بدن باشد.
ماهی «چشم بشکه‌ای» یکی از گونه‌هایی است که برای اولین بار در سال 1939 کشف شد اما از آن پس تا سال 2004 هیچ نمونه زنده‌ای از آن دیده نشده بود. دراین سال غواص‌ها در آب‌های استرالیا نمونه‌هایی از این گونه را پیدا کردند.
نام این ماهی به خاطر چشمان عجیب و همانند بشکه‌اش به او اطلاق شده است ولی نام دیگرش «کله شیشه‌ای» است. سراین ماهی کاملا شفاف بوده و از مایع خاصی پرشده است به طوری که اعضای داخلی آن کاملا مشخص است.
کله شیشه‌ای بسیار حساس است به گونه‌ای که یک ضربه کوچک می‌تواند این ماهی را به کام مرگ بکشاند. این ماهی همچنین برخلاف دیگر آبزیان چشمانش در مقابل سرش است و می‌تواند شکارچی بسیار ماهری باشد. هنوز تحقیقات روی این ماهی ادامه دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10