(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 آذر 1392 - شماره 20661

حزب‌الله لبنان: موضع ما در حمایت از مردم بحرین تغییر نمی‌کند
مردم فرانسه: فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری ضعیف و مغرض است
رئیس‌جمهور سودان 14 وزیر کابینه را تغییر داد
اختلافات داخلی تروریست‌ها در سوریه شدت گرفت
صدها نظامی تازه نفس ارتش اردن برای سرکوب انقلابیون وارد بحرین شدند
زد و خورد هواداران مرسی با نظامیان در 3 شهر مصر
معترضان در پایتخت اوکراین مجسمه لنین را پایین کشیدند
درگیری طرفداران پ‌ک‌ک با پلیس در شهرهای شرق ترکیه
پیونگ یانگ برکناری دستیار رهبر کره شمالی را تایید کرد
خشم مسلمانان فلسطین از اهانت صهیونیست‌ها به پیامبراسلام(ص)
رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی فرانسه فاش کرد
حمایت مالی شاهزاده سعودی از تروریست‌ها در منطقه
انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام برای مهار ناآرامی‌ها در تایلند
چهار سوی پنج قاره
   


حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تأکید کرد، موضع این حزب در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم بحرین هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد.
به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در این بیانیه تأکید کرد ظلمی که مسئولان بحرینی در حق مردم این کشور اعمال می‌کنند ظلمی بزرگ است و باید از این مردم مظلوم پشتیبانی شود.حزب‌الله افزود، از مردم بحرین باید عذرخواهی شود که بیش از دو سال است تحت سیاست سرکوب آل‌خلیفه قرار دارند و از اقدامات نظام حاکم رنج می‌برند ولی صبر و تحمل بی‌سابقه‌ای از خود نشان داده‌اند.حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه رسانه‌ها در به تصویر کشیدن رنج مردم بحرین کوتاهی کرده‌اند اعلام کرد، تهدیدها و اتهام‌های ظالمانه مسئولان بحرینی دلیل دیگری است که نشان می‌دهد مسئولان حاکم در این کشور نمی‌توانند با مردم خود به گفت‌وگو بپردازند.

 


نظرسنجی جدید صورت گرفته در فرانسه نشان می‌دهد اکثر مردم این کشور فرانسوا اولاند را فردی «ضعیف، مغرض و فراموشکار» می‌شناسند!
مؤسسه نظرسنجی «پولینگ ووکس» به تازگی نتایج نظرسنجی را منتشر کرده است که پرسش شوندگان آن از میان راستگرایان و چپ‌گرایان این کشور انتخاب شده است. در این نظرسنجی سؤال‌هایی درمورد شخص «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه شده که نتایج آن بسیار جالب توجه است.53درصد از سؤال شوندگان گفته‌اند اولاند از همان لحظه به قدرت رسیدن در سال2012 نشان داده فردی «مغرض» و «ناعادل» است. 76درصد گفته‌اند رئیس‌جمهور کشورشان فردی «ضعیف» است و در این میان فقط 20درصد او را «قوی» دانسته‌اند. 90درصد طرفداران جناح راست هم گفته‌اند اولاند فردی «ضعیف» است و 47درصد معتقدند او فردی است که حتی کارهایی را که انجام داده به یاد نمی‌آورد!

 


رئیس‌جمهور سودان، پس از برکناری معاون اول خود، 14 وزیر جدید هم تعیین کرد.
به گزارش اسکای نیوز عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان در حکمی، 14 وزیر جدید به جای یاران قدیمی خود تعیین کرد تا به نسل جوان میدان داده باشد.
دولت سودان 31 وزارتخانه داشت که در سال 2012 به 26 وزارتخانه کاهش داد. این تصمیم در چارچوب تغییرات وسیع حکومت سودان است که شامل تغییر در کابینه ریاست‌جمهوری نیز می‌شود.
عمرالبشیر، شنبه شب با برکناری «علی عثمان‌طه» معاون اول خود راه را برای انجام تغییرات اساسی در حکومت سودان هموار کرد.
رسانه‌های سودانی اعلام کردند البشیر در راستای جوانگرایی حکومت، علی عثمان‌طه را کنار گذاشت نه به دلیل وجود اختلافات.
این تغییرات بی‌سابقه درپی اعتراضات به افزایش قیمت سوخت آغاز شده است.
در همین‌حال یکی از رهبران حزب کنگره ملی حاکم بر سودان گفت: تغییرات گسترده در کابینه سودان، تلاشی برای سپردن امور به دست جوانان است.
ربیع‌العاطی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی افزود: این تغییرات پس از رایزنی‌هایی که در داخل حزب کنگره ملی صورت گرفت روی داد.
این عضو حزب کنگره ملی با اشاره به اینکه علی عثمان‌طه، هدف از تغییرات را سپردن امور به دست نسل جوان می‌داند اضافه کرد: کابینه جدید در چند ماه آینده باید انتخابات برگزار کند اما با چالش‌های متعدد سیاسی و اقتصادی مواجه است.
ربیع‌العاطی خاطرنشان کرد: من تأکید می‌کنم که تغییرات در کابینه سودان نباید کودتا یا وجود اختلاف و کشمکش تعبیر شود بلکه توانایی چهره‌های جدید برای تشکیل نظام سیاسی باثبات مدنظر است.

 


با حمله اعضای جبهه النصره وابسته به القاعده به مواضع و انبارهای ارتش آزاد درگیری‌ها و تنش‌های گروه‌های تروریستی با یکدیگر وارد مرحله جدیدی شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، عناصر مسلح جبهه النصره به مواضع و انبارهای ارتش آزاد در مناطق «اطعه» و «باب الهوی» در حومه ادلب حمله کردند و با اعضای این گروه تروریستی درگیر شدند.
همچنین گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) عملیات جدیدی را علیه اعضای ارتش آزاد در حومه حلب آغاز کردند و با آنان درگیر شدند.
افزایش اختلافات گروه‌های تروریستی در سوریه از ماه پیش آغاز شده و طرفین با حمله به یکدیگر و کشتن اعضای یکدیگر در تلاش برای یافتن جایگاه موثرتری در میان تروریست‌ها هستند.
تحلیلگران معتقدند که شکست‌های متعدد از ارتش سوریه باعث سردرگمی و شکست عناصر تروریستی شده و آنان با یکدیگر درگیر شده‌اند.
از سوی دیگر، گروه داعش عملیات جدیدی را علیه نیروهای کرد در شمال سوریه آغاز کرده است تا مناطق تحت کنترل آنها را به دست بگیرد. کردهای سوریه در ماه‌های اخیر خسارت‌های سنگینی را به تروریست‌های وابسته به جبهه النصره و داعش وارد کرده‌اند.
کارشناسان نظامی سوریه نیز اعلام کردند که با توجه به پیروزی‌های پی‌درپی ارتش در جبهه‌های مختلف و وارد شدن ضربه مهلک به کشورهای حامی تروریست‌‌ها، به‌ویژه عربستان سعودی، جنگ نظامی بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات این کشور به شکست انجامیده است. این کارشناسان افزودند، بندر بن سلطان هزینه زیادی برای جنگ در سوریه و حمایت از تروریست‌ها متحمل شده‌ است بدون آنکه به موفقیتی دست یابد و همین مسئله موجب شده که وی ناامید شده و کل منطقه را تهدید کند بدون آن که سود و زیان چنین اقدامی را در نظر بگیرد.
این در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار از توافق مسکو و واشنگتن درباره چارچوب دعوت از کشورهای مختلف برای حضور در نشست ژنو 2 و نحوه برگزاری آن خبر داد.
در این دعوتنامه از واژه مبارزه با تروریسم استفاده شده که به درخواست طرف روسی بوده و آمریکا نیز با آن موافقت کرده است.
منابع آگاه اعلام کردند، روز نخست این کنفرانس هیئت‌هایی از 30 کشور جهان حضور خواهند داشت و روز دوم به نشست دو هیئت سوری با اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل خلاصه می‌شود.
هنوز شکل کلی هیئت مخالفان قطعی نشده است اما مشخص است که گروه‌های مسلح به استثنای جبهه النصره و داعش دست‌کم یک یا دو عضو به این کنفرانس می‌فرستند.
قرار است کنفرانس ژنو 2 در شهر مونترو سوئیس در 22 ژانویه (2 بهمن) برگزار شود.
سایر رویدادها
*‌ منابع رسانه‌ای از شهادت یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در سوریه خبر دادند.
* نیروهای ارتش سوریه موفق به کشف خودروهایی در منطقه القلمون شدند که قرار بود برای انجام عملیات تروریستی به لبنان منتقل شوند.
* سیمور هرش روزنامه‌نگار منتقد آمریکایی در گزارشی تحقیقی ادعای دولت آمریکا درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی را دروغ خواند.
* «احمد الجربا» رئیس ائتلاف مخالفان سوری در اظهاراتی مدعی شد تضمین‌های مکتوب و شفاهی از کشورهای بزرگ دریافت کرده است که بشار اسد آینده‌ای در سوریه نخواهد داشت.
* ارتش عراق عملیات بزرگی را برای تعقیب گروه‌های تروریستی در مرز با سوریه آغاز کرده است.

 


منابع خبری اعلام کردند «منامه» دستکم 1000 نظامی تازه نفس ارتش اردن را برای سرکوب مخالفان خود وارد بحرین کرده است.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «مرآة البحرین»، آل خلیفه با هدف کمک کردن به نظامیان خود در سرکوب انقلابیون بحرینی، بیش از 1000 نظامی ارتش اردن را با حقوق بسیار بالا به استخدام خود درآورده و آنها را وارد کشور کرده است.
بر اساس این گزارش، اعزام این گروه جزئی از یک توافقنامه دو مرحله‌ای با کشور اردن است که بر اساس آن نیروهای دفاعی بحرین به عناصری آموزش‌دیده از نیروهای اردنی مجهز می‌شوند. مرحله دوم این قرار داد تا پایان دسامبر اجرایی خواهد شد. بر اساس گزارش این پایگاه خبری، دستمزد این نیروها 4 برابر حقوقی است که در اردن دریافت می کردند!
پیشتر نیز شماری از روزنامه‌های اردنی افشا کرده بودند که تعداد نامشخصی از نیروهای اردنی در سرکوب تظاهرات مردم بحرین شرکت دارند. در همین رابطه تعداد زیادی از خانواده‌های نظامیان اردنی نیز از مجروح شدن فرزندان خود هنگام بازگشت از بحرین شکایت کرده اند؛ ولی با این وجود نیروهای امنیتی بحرین و اردن این موضوع را رد می‌کنند.
پیش از این عربستان سعودی شمار قابل توجهی از نظامیان خود را برای سرکوب انقلابیون بحرینی عازم این کشور کرده است و آن را در تریبون های رسمی خود نیز بازگو می کند.

 


هواداران اخوان‌المسلمین و مخالفان کودتای نظامی در اسکندریه و قاهره تظاهرات و با نیروهای امنیتی مصر درگیر شدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره»، استان سوئز روز یکشنبه شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه «کودتای نظامی» بود و طی آن معترضان خواستار «قصاص» قاتلان معترضان شدند.
تظاهرکنندگان مصری با حرکت در خیابان‌ها و سردادن شعار، نماد تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه (تصویر چهار انگشت) را با خود حمل می‌کردند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده این تظاهرات با وجود حضور نسبتا گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد. تظاهرات دانشجویان دانشگاه الازهر قاهره اما با دخالت نیروهای ضد شورش و امنیتی به خشونت کشیده شد.
آنطور که پایگاه خبری «پانوراما‌شرق‌الاوسط» نوشته در این تظاهرات نیروهای ضد شورش با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور به دانشجویان معترض حمله کردند طوری که برخی از دانشجویان دچار حالت خفگی شدند.
آخرین گزارش‌ها از ناآرامی‌های دیروز مصر حاکی است، نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه الازهر را دستگیر کرده است. شبکه تلویزیونی «العالم» با اعلام این خبر، شمار دانشجویانی که دستگیر شده‌اند را 60 نفر اعلام کرده است.
آزادی 155 نفر از اعضا و طرفداران اخوان‌المسلمین از زندان یکی دیگر از خبرهای مهم این روزهای مصر است. به گزارش شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم»، دادگاهی واقع در «نیل» قاهره با صدور حکمی این زندانیان را از اتهامات وارده در ناآرامی‌های سالگرد جنگ اکتبر تبرئه و حکم به آزادی آنها داد. در چهلمین سالگرد جنگ اکتبر هزاران نفر از هواداران اخوان‌المسلمین در محکومیت کودتای نظامی ارتش مصر تظاهرات کرده بودند که شمار زیادی از آنها از سوی نیروهای امنیتی مصر دستگیر شدند.
یک روز قبل از آزادی این 155 نفر نیز خبر رسید تمام 14 دختر هوادار اخوان‌المسلمین هم که در این روز دستگیر شده بودند، آزاد شدند. دستگیری این دختران که برخی از آنها حتی به سن قانونی هم نرسیده بودند، با اعتراض‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده بود.
قرضاوی رسما اخراج شد
روز گذشته پایگاه خبری النشره اعلام کرد، الازهر مصر «شیخ یوسف القرضاوی»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان را از عضویت هیئت علمای بزرگ الازهر رسما اخراج کرد.
فارس با اعلام این خبر افزود، «احمد الطیب»، شیخ الازهر و رئیس هیئت علمای بزرگ الازهر این خبر را اعلام کرده است. آنطور که روزنامه الدستور مصر نوشته، تصمیم اخراج قرضاوی با اجماع اعضای این هیئت صورت گرفته است.
انتشار خبر اخراج رسمی این شخصیت جنجال ساز در حالی صورت می گیرد که وی پیشتر در نامه‌ای که متن آن را روزنامه الاهرام مصر منتشر کرده، از هیئت علمای ارشد الازهر استعفا کرده بود.
در این نامه آمده بود: اینجانب یوسف عبدالله القرضاوی از سمت خود در هیئت علمای ارشد الازهر استعفا می‌دهم و آن را به ملت مصر تقدیم می‌کنم زیرا ملت مصر صاحب الازهر است نه شیخ الازهر چرا که از دیدگاه من منصب شیخ الازهر و مناصب نزدیک به آن در حال حاضر با زور سلاح و کودتای شوم نظامی غصب شده است...
قرضاوی همچنین تاکید کرده بود که در سن 88 سالگی دیگر نیازی به این منصب ندارد.
پس از عزل مرسی از قدرت توسط ارتش که با حمایت شیخ الازهر مصر نیز همراه بود، روابط قرضاوی با الازهر تیره شد و پس از آن جنگ لفظی میان آنها بالا گرفت.

 


مخالفان دولت اوکراین مجسمه «لنین»، بنیانگذار شوروی را سرنگون و آن را تکه‌تکه کردند.
در ادامه ناآرامی‌های سه هفته‌ای «کیف» پایتخت اوکراین به بهانه «امضا نشدن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا» خبر می‌رسد روز یکشنبه گروهی از مخالفان دولت با حمله به مجسمه «ولادیمیر ایلیلیچ لنین» آن را به زیر کشیده و با پتک و تبر تکه‌تکه کردند.
مخالفان غربگرای اوکراینی سپس با حمل قطعات این مجسمه از میدان «بسارابایا» به میدان «استقلال» آن را در میان جمعیت معترضان به نمایش گذاشتند.
معترضان پس از سرنگونی مجسمه تاریخی بنیانگذار اتحاد شوروی روی دست نوشته‌های خود نوشتند «یانوکوویچ شما نفر بعدی هستید.»
آنطور که خبرگزاری «رویترز» نوشته در تجمعات روز یکشنبه «کیف» حداکثر 300هزار نفر مشارکت داشتند و این درحالی است که مخالفان اعلام کرده بودند بیش از یک میلیون نفر را به خیابان‌ها می‌کشانند.
رهبران مخالفان اوکراین همچنین به دولتمردان کشورشان 48ساعت فرصت دادند تا از قدرت کناره‌گیری کنند.
به گزارش «صدای روسیه»، یکی از رهبران مخالفان روز یکشنبه اعلام کرد درصورتی که ظرف 48 ساعت وزیر کشور بازداشت، دولت آزاروف برکنار و زندانیان سیاسی آزاد نشوند، معترضان به سوی ساختمان ریاست‌جمهوری حرکت و تمام مسیر منتهی به آن را مسدود خواهند کرد.
خبرگزاری اینترفکس گزارش داده که «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل و همچنین «خوزه مانوئل بارسو» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تلفنی با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت‌وگو کرده‌اند و قرار است ظرف روزهای آتی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کیف سفر کرده و با مقامات اوکراین در این رابطه گفت‌وگو کند.
اتحادیه اروپا در سال 2009 برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد کرد. هدف از این برنامه یکپارچه‌سازی قوانین و مواضع اقتصادی و سیاسی اعلام شد.
نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراین در هفتم ماه مه 2009 درپراگ گردهم آمدند و بیانیه مشترکی را در این زمینه امضا کردند. اما طی سال‌های اخیر، روابط سیاسی اقتصادی بین اتحادیه اروپا و بلاروس به حداقل کاهش یافت و بلاروس نیز مانند ارمنستان ترجیح داد برای حفظ روابط بهتر با روسیه به اتحاد گمرکی موردنظر مسکو بپیوندد.
اوکراین نیز در همین مسیر حدود دو هفته قبل در تصمیمی ناگهانی عضویت در برنامه مشارکت شرقی را به حالت تعلیق درآورد. اهمیت استراتژیک این شش کشور بدیهی است البته در این میان، اوکراین با جمعیتی 46میلیونی و منابع طبیعی و انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اتحادیه اروپا، در سه سال اخیر بیش از دو میلیارد و 500میلیون یورو در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده اما اکنون با اقدامات روسیه برنامه‌های بروکسل درحال ازهم پاشیدن است.
یادآور می شود روزشنبه یعنی یک روز قبل از این تظاهرات صدهاهزار نفر از طرفداران دولت اوکراین در حمایت از سیاست‌های دولتمردان خود در قبال غرب راهپیمایی کرده بودند.

 


درگیری‌های خیابانی میان صدها طرفدار حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) و نیروهای پلیس در شرق این کشور بیش از 20زخمی برجای گذاشت و یک بانک بزرگ نیز توسط معترضان به آتش کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز دو شهر «دیاربکر» و «یوکسک آوا»ی استان کردنشین «هکاری» در شرق ترکیه شاهد درگیری میان صدها طرفدار پ.ک.ک و نیروهای امنیتی دولتی بود. این تظاهرات در اعتراض به کشته شدن دو عضو پ.ک.ک به دست نیروهای دولتی انجام شد.
در دیاربکر تعدادی از اعضای پ.ک.ک در پوشش تظاهرکنندگان به سمت نیروهای پلیس بمب‌های دست‌ساز پرتاب کردند که به جراحت پنج پلیس انجامید. در شهر یوکسک آوا نیز معترضان خشمگین یک بانک بزرگ رابه آتش کشیدند.
نیروهای پلیس نیز برای متفرق کردن هر دو تظاهرات، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند. این کشمکش جراحت بیش از 20نفر را درپی داشت.
خبرهای جدید از دیاربکر حاکی است، اعضای پ.ک.ک چهار سرباز دولت ترکیه را به گروگان گرفتند. به نظر می‌رسد که ناآرامی در شرق ترکیه طی روزهای آتی ادامه یابد.

 


پیونگ یانگ تایید کرد که شوهر‌عمه رهبر کره شمالی به اتهام ارتکاب اقدامات جنایتکارانه و رهبری یک جناح ضد انقلابی از مقام خود برکنار شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی روز گذشته با اعلام این خبر افزود «جانگ سونگ- تائک» که نایب‌السلطنه «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی محسوب می‌شد، به علت تحکیم پایه‌های قدرت خود در درون حزب حاکم برای مقابله با رهبری این کشور کمونیست، از همه سمت‌ها و عناوین خود برکنار شده است.
این بزرگترین تغییر در حکومت کره‌شمالی از زمان به قدرت رسیدن «کیم» جوان پس از مرگ پدرش در دسامبر 2011 است.
حزب حاکم کارگران کره‌شمالی یکشنبه بعد از نشستی با دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب، خبر برکناری «جانگ» و پاکسازی گروه وی را از ساختار قدرت در این کشور تایید و اعلام کرد نمی‌توانست بیش از این نظاره‌گر اقدامات وی باشد. رژيم کره شمالی در هشداری جدی خطاب به بدخواهان حکومت اعلام کرد «جانگ» و متحدانش را به علت تلاش برای ایجاد جناحی در درون حزب «کیم جونگ- اون» برکنار کرد که تلاش می‌کرد با انتصاب پیروانش در سطوح مختلف حزبی جاه‌طلبی‌های سیاسی‌اش را به اجرا درآورد. حزب کارگران کره‌شمالی در گزارشی اعلام کرد: «گروه متعلق به «جانگ سونگ- تائک» مرتکب اقدامات ضد حزبی و ضد انقلابی شد که برخلاف وحدت و انسجام حزب است.» در بخشی از این گزارش آمده است: «جانگ» وانمود می‌کرد که حامی و مدافع حزب و رهبر آن است اما آن چنان غرق در اقدامات جناحی شده بود که خواب رویاهای مختلفی را می‌دید و در پشت صحنه قدرت در کره‌شمالی، درگیر فعالیت‌های فریبکارانه شده بود.
به عقیده تحلیلگران، احتمال دارد افراد دیگری از هرم قدرت در کره‌شمالی پاکسازی شوند.

 


منابع فلسطینی از اوج‌گیری اعتصابات و اعتراضات مسلمانان در فلسطین اشغالی در اعتراض به نوشتن عبارات موهن علیه مقدسات اسلامی از سوی صهیونیست‌ها خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، شاهدان عینی اعلام کردند، هفت منطقه در شمال فلسطین اشغالی شاهد ناآرامی و اعتصاب در اعتراض به نوشتن عبارات اهانت‌آمیز علیه رسول گرامی اسلام(ص) برروی مسجد الهدی در منطقه «باقه الغربیه» بوده است.
فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی در این تظاهرات پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «لبیک یا رسول‌الله». «پدر و مادر و خودم فدایت ای رسول‌الله». گفتنی است حدود یک میلیون و 700هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را اعراب فلسطینی تشکیل می‌دهند.
ازسوی دیگر، دانشجویان نوار غزه با برگزاری تظاهراتی در مقابل منزل محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان وی را به مشارکت در محاصره غزه متهم کردند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات تصاویر محمودعباس که روی آن ضربدر کشیده بودند در دست داشتند و پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که در آن خواستار رفع محاصره غزه شدند. از دوحه پایتخت قطر نیز خبر می‌رسد که مسئولان جنبش‌های فتح و حماس درباره ادامه گفت‌وگوها در زمینه پرونده آشتی ملی فلسطین با میانجیگری مصر به توافق رسیدند.

 


رئیس سابق دستگاه اطلاعات فرانسه فاش کرد، «بندر بن سلطان» همه گروه‌های مسلح سلفی، تکفیری، وهابی در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «برنار اسکاوارسینی» در افشاگری تازه خود اعلام کرد: «بندربن‌سلطان» (رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان) از گروه‌های مسلح (به اصطلاح) جهادی در بحران‌های افغانستان، سوریه و لبنان و حتی مصر و شمال آفریقا حمایت می‌کند. منظور این رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی فرانسه از گروه‌های جهادی افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان در این کشور است، زیرا جهادی‌های سابق در دولت فعلی کابل جذب شده‌اند. در همین حال، خبرگزاری تسنیم گزارش داد، «بندربن سلطان» در اتریش با مسئولان رژیم صهیونیستی دیدار کرده است. در این دیدار طرفین درباره ایران، سوریه و اخوان‌المسلمین گفت‌وگو کرده‌‌اند. این شاهزاده سعودی جریان‌های تندرو سنی را در راستای اهداف آمریکا به کار می‌گیرد.

 


نخست وزیر تایلند طی نطق تلویزیونی خود از انحلال پارلمان این کشور خبر داد و گفت که در انتخابات زودهنگام این کشور نامزد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم «یینگلوک شیناواترا» نخست‌وزیر دیروز طی نطق تلویزیونی خود، از انحلال پارلمان تایلند خبر داد و گفت انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار خواهد کرد و در این انتخابات نیز نامزد می‌شود. وی از حزب مخالف (حزب دموکرات) خواست به جای بازی‌های خیابانی، در انتخابات شرکت کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، صدای خانم شیناواترا هنگام اعلام این تصمیم از تلویزیون ملی تایلند، می‌لرزید. نخست‌وزیر تایلند افزود: کمیسیون انتخابات به زودی تاریخ انتخابات را اعلام خواهد کرد و من تا زمان تعیین نخست‌وزیر جدید، به عنوان نخست‌وزیر موقت به کار ادامه خواهم داد.
در همین حال، یک مقام حزب حاکم گفت: به طور حتم خانم شیناواترا در انتخابات نامزد می‌شود و به خاطر همین اطمینان از خود بود که ما پارلمان را منحل کردیم.
واحد مرکزی خبر نیز از تایلند گزارش داد، علی‌رغم انحلال پارلمان دیروز ده‌ها هزار نفر در خیابان‌های بانکوک تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند. پلیس شمار معترضان را حدود 100 هزار نفر برآورد کرد. این تظاهرات با درگیری همراه نبود.
«سوتهپ تاگسویان» رهبر معترضان تایلند به خبرنگاران گفت: ما به مبارزات خود ادامه می‌دهیم. هدف ما خلاصی از رژیم «تاکسین» است. منظور تاگسویان اشاره به «تاکسین شیناواترا» برادر بزرگ نخست‌وزیر فعلی است. تاکسین هر چند در خارج از کشور به سر می‌برد، ولی مخالفان می‌گویند دولت فعلی تحت نفوذ او قرار دارد.
این اظهارات تاگسویان و اظهارات قبلی وی، به وضوح نشان می‌دهد که مخالفان دولت فعلی چندان به برگزاری انتخابات تمایل ندارند چون از بی‌اقبالی مردم نسبت به خود واهمه دارند.
تاکسین هفت سال قبل توسط ژنرال‌های تایلندی از پست نخست‌وزیری برکنار شد و سپس به تبعید خود خواسته رفت. ژنرال‌ها تاکسین را متهم به فساد مالی کردند.
ناآرامی‌های سه هفته اخیر تایلند پنج کشته و بیش از 200 زخمی برجای گذاشت.
برپایه آخرین گزارش‌ها، سخنگوی دولت تایلند اعلام کرد انتخابات سراسری این کشور دوم فوریه (13 بهمن) برگزار می‌شود.

 


تظاهرات کشاورزان ایتالیا
اعتصاب و تظاهرات هزاران کشاورز ایتالیایی و انسداد مسیرهای عبور کامیون‌های تدارکاتی توسط اعتصاب‌کنندگان، این کشور را نیمه فلج کرد. کشاورزان به افزایش مالیات‌ها و وضعیت معیشتی نابسامان خود اعتراض دارند.
انفجار خط لوله یمن
عناصر القاعده خط لوله نفت استان «شبوه» یمن واقع در جنوب شرق این کشور را منفجر کردند. این انفجار جریان انتقال نفت به پایانه صادراتی یمن در خلیج عدن را متوقف کرد. شبکه القاعده به شدت در یمن فعال است.
وزیر دفاع آمریکا در پاکستان
«چاک هاگل» دیروز وارد اسلام‌آباد شد و با «نواز شریف» نخست‌وزیر و «راحیل شریف» فرمانده جدید ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار وزیر دفاع آمریکا از اسلام‌آباد در حالی صورت می‌گیرد که مردم پاکستان به دلیل حملات پهپادها، شدیداً از واشنگتن عصبانی هستند.
تظاهرات در لیبی
مردم شهر «درنه» لیبی با برگزاری تظاهرات خواستار خروج شبه‌نظامیان مسلح از این شهر و دیگر شهرهای لیبی شدند. شبه‌نظامیان مسلح که در سرنگونی رژیم معمر قذافی نقش داشته‌اند، اکنون خواستار مشارکت در قدرت هستند.
نگرانی آمریکا و انگلیس
مقامات آمریکا و انگلیس نسبت به ایجاد شکاف در شورای همکاری خلیج‌فارس به شدت نگران هستند. اخیراً عمان اعلام کرده اگر اعضای شورا بخواهند نام این شورا را به اتحادیه تغییر دهند، این کشور از شورای همکاری خلیج‌فارس خارج خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10