(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 آذر 1392 - شماره 20661

آمار و ارقامی که از تیم های همگروه ایران در جام‌جهانی منتشر شد
شکست مقابل آرژانتین و نیجریه و پیروزی مقابل بوسنی
تکلیف ایران در بازی با نیجریه روشن می‌شود
3 بازی انجام می‌دهیم و برمی گردیم
 نگاهی به گران ترین و ارزان ترین گروه‌ها
ارزش8 میلیارد دلاری تیم های حاضر در جام‌جهانی
   


پس از همگروهی ایران با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین اکنون این پرسش مطرح شده که آیا تیم ملی پیش از این با این تیم‌ها بازی کرده است.
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی به ترتیب مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگوین به میدان خواهد رفت. اکنون پرسش اینجاست که تیم ملی ایران تا به حال با کدام یک از این تیم ها بازی کرده و اگر مسابقه‌ای انجام شده نتیجه آن چه بوده است.
ایران - نیجریه
تیم های بزرگسالان ایران و نیجریه فقط یک بار با یکدیگر بازی کرده اند. “ابرعقاب ها” (لقب تیم فوتبال نیجریه) یک بار با ایران بازی کرده اند که آن هم مربوط می‌شود به پنج ماه قبل از رقابتهای جام جهانی فرانسه. تیم نیجریه در آن مسابقه که در هنگ‌کنگ برگزار شد، با نتیجه یک بر صفر مقابل ایران به برتری رسید. البته تیم زیر 17 سال نیجریه در رقابتهای جام جهانی نوجوانان که در امارات برگزار شد با حساب 4 بر یک مقابل ایران به پیروزی رسید.
ایران - آرژانتین
ایران و آرژانتین در فروردین ماه 1356 در تورنمنت 75 سالگی باشگاه رئال مادرید باهم دیدار کردند که بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید اما در ضربات پنالتی به این تیم باخت. در این بازی گل اول را آرژانتینی ها به ثمر رساندند اما محمد صادقی روی پاس رضا عادلخانی بازی را به تساوی کشاند.
ایران - بوسنی و هرزگوین
ایران و بوسنی تاکنون 6 بار باهم روبه رو شده اند که تیم ملی 4 بار این تیم را شکست داده است! بوسنی در سال 1372 اولین بازی تاریخ خود را در تهران مقابل ایران برگزار کرد که 3-1 پیروز شد.حسن شیر محمدی زننده تنها گل ایران در این دیدار بود. دومین رویارویی دو تیم در بیهاج بود که این بازی دوستانه در سال 1380 برگزار و به تساوی 2-2 انجامید.سیروس دین محمدی و فراز فاطمی گل های ایران را به ثمر رساندند. سومین رویارویی در تورنمنت ال جی تهران بود که ایران 4- صفر بوسنی را با گل های علی دایی (2 گل) ،علی کریمی و مهدی هاشمی نسب برد. چهارمین دیدار دو تیم یک بازی دوستانه در سال 83 بود که ایران 2-1 در تهران این تیم را برد.علی دایی و آرش برهانی گلزنان ایران در این دیدار بودند. پنجمین دیدار ایران و بوسنی در خرداد 85 بود که تیم ملی 5-2 در یک بازی دوستانه با گل های مهرزاد معدنچی،رحمان رضایی،وحید هاشمیان،رضاعنایتی ورسول خطیبی پیروز شد. اما آخرین بازی ایران و بوسنی نیز یک دیدار دوستانه در سال 88 بود که تیم ملی در سارایوو 3-2 شاگردان بلاژوویچ را شکست داد. مسعود شجاعی،آرش برهانی وآندرانیک تیموریان دراین دیدار برای ایران وادین ژکو (2گل) برای بوسنی به ثمر رساندند.
آشنایی با همگروه‌های تیم‌ ملی در جام‌جهانی
آرژانتین:
سرگروه آمریکای جنوبی نیازی به معرفی ندارد. آرژانتین در دور مقدماتی موفق شد قاطعانه به جام‌جهانی صعود کند. آنها با گلزنی‌های لیونل مسی و گونزالو هیگواین صعود خود را به جام‌جهانی خیلی زود قطعی کردند.
سرمربی: آلخاندرو سابه‌یا
جمعیت: 42 میلیون نفر
افتخارات در جام‌جهانی: 2 قهرمانی 1978 و 1986
کاپیتان: خاویر ماسکرانو (بارسلونا)
ستاره: لیونل مسی (آرژانتین)
بازیکنان شاخص: گونزالو هیگواین، کارلوس ته وز، سرخیو آگوئرو، پابلو زابالتا ، فابیو کولوچینی اریک لامه‌لا
شانس قهرمانی: 2 به 11
آرژانتینی‌ها آخرین باری که توانستند قهرمان جهان شوند در سال 1986 بود که با جادوی مارادونا به این مهم دست یافتند. چهار سال بعد آرژانتین در جام‌جهانی 90 بر سکوی دوم ایستاد اما پس از آن دوران افت فوتبال آلبی‌سلسته شروع شد و این تیم تا پایان سال 2002 عملکرد چندان خوبی در جام‌جهانی نداشت. آرژانتین با هدایت پکرمن در جام‌جهانی 2006 توانست عملکرد خوبی داشته باشد اما در نهایت به سد آلمان برخورد کرد و در ضربات پنالتی شکست خورد تا از جام جهانی وداع کند. آرژانتینی‌ها در جام جهانی 2010 با هدایت مارادونا توانستند صعودی قاطعانه داشته باشند. آن‌ها توانستند کره جنوبی، نیجریه و یونان را شکست داده و قاطعانه به دور دوم جام جهانی صعود کنند. آرژانتین در دور دوم به مصاف مکزیک رفت و با درخشش کارلوس توس موفق شد 3 بر یک این تیم را شکست دهد و به جمع هشت تیم برتر جهان صعود کند اما در این مرحله آلمان موفق شد با 4 گل این تیم را تحقیر کند تا آرژانتین با جام جهانی وداع کند.
نیجریه:
جمعیت: 17 میلیون نفر
افتخارات در جام جهانی: حضور در دور دوم جام جهانی 1994 و 1998
سرمربی: استفان کشی که مانند کارلوس کی‌روش از سال 2011 هدایت نیجریه را بر عهده داشته است. این سرمربی 51 ساله در زمان بازیگری مدافع بود.
ستاره: جان اوبی میکل (چلسی) هافبک باسابقه تیم ملی نیجریه مدت‌ها در تیم چلسی به عنوان بازیکن ثابت بازی می‌کند.
بازیکن شاخص: ویکتور موزس (چلسی) که در حال حاضر به طور قرضی در لیورپول بازی می‌کند.ویکتور اوبینا (لوکوموتیو مسکو) این مهاجم در 44 بازی برای نیجریه 11 گل به ثمر رسانده است.شولا آمه‌اوبی (مهاجم نیوکاسل)
نیجریه تیمی مستحکم در قاره آفریقا بود که موفق شد در گروه F بالاتر از تیم‌های مالاوی، کنیا و نامیبیا به دور نهایی انتخابی جام جهانی صعود کند و در آنجا موفق شد با نتیجه 4 بر یک اتیوپی را از پیش رو بردارد تا مسافر برزیل شود. هرچند نیجریه با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد اما ستاره‌هایی نظیر احمد موسی یا اوبی‌ میکل،‌ ویکتور آنی‌کبه ستاره‌های این تیم محسوب می‌شوند. همچنین آنها در خط حمله شولا آمه اوبی را دارند که وظیفه گلزنی نیجریه را بر دوش می‌کشد.
بوسنی:
بوسنی برای اولین بار است که حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند. کشوری با تنها 4 میلیون جمعیت موفق شد با قرار گرفتن در رده نخست گروه خود بالاتر از یونان به جام جهانی صعود کند و یونان را به پلی‌آف بفرستد.
ستاره تیم فوتبال بوسنی ادین ژکو محسوب می‌شود که در تیم منچسترسیتی بازی می کند . آن‌ها که تاکنون طعم حضور در جام جهانی را نچشیده‌اند امیدوار هستند تا بتوانند زیر نظر سافت سوسیچ شگفتی‌ساز شوند.
جمعیت: 4 میلیون نفر
سرمربی: سافت سوسیچ
ستاره: ادین ژکو اگرچه این بازیکن در تیم فوتبال منچسترسیتی جای ثابتی ندارد اما در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 10 گل برای بوسنی به ثمر رساند.
کاپیتان: امیل اسپاسیچ و میرالم پیانیچ (هافبک تهاجمی تیم فوتبال رم خط میانی بوسنی را تقویت می‌کند)

 


جلال چراغپور
به نظر من واقعیت آن طور که برخی خوشحال شده‌اند و می‌گویند گروه خوبی نصیب‌مان شده، نیست. گروه ما دارای پیچیدگی‌های متعددی است. ما در این گروه با سه گونه فوتبال متفاوت روبه‌رو هستیم.
کلاس درس آرژانتین
فوتبال آرژانتین، چکیده فوتبال آمریکای لاتین است. فوتبالی با پاس‌های کوتاه و بازیکنانی دونده؛ به ویژه فوتبال آرژانتین در پرس کردن حریف و دوندگی در زمین حریف شاخص است. این تیم از سبکی پیروی می‌کند که به “Fast break attack” معروف است و به این معناست که حمله حریف را قطع می‌کند و بلافاصله ضد حمله می‌زند. نمونه بارز این سبک را در بازی بارسلونا می‌بینیم و این همان سبکی است گواردیولا خیلی به آن علاقه دارد. بازی با این سبک نیازمند این است که خط دفاع در حفظ توپ و طراحی بازی نقش زیادی بازی کند. چون فوتبال ما در این زمینه ضعف دارد، این بازی می‌تواند کلاس درسی برای ما باشد که بعدها درباره‌اش بسیار صحبت کنیم.
فشار روی دفاع و هافبک های دفاعی
آرژانتین خیلی راحت توپ‌گیری می‌کند و در این کار استاد است. این تیم - بر خلاف تصور برخی – از کناره‌ها به ما حمله نخواهد کرد و بیشتر تلاش می‌کند از مرکز و عمق به دروازه ما برسد. آن‌ها در گذشته با مارادونا و کانیگیا همین سبک را داشتند و حالا هم با وجود مسی همین شیوه را دنبال می‌کنند. به همین دلیل می‌شود با قاطعیت گفت که دفاع مرکزی و هافبک‌های دفاعی ما در آن بازی خیلی در فشار خواهند بود.
در فوتبال آرژانتین و فوتبال روز دنیا، اصطلاحی حاکم است تحت عنوان “Rotation” یا همان چرخش بازی. در این سبک مهاجمان دائم در حال تغییر موضع و پست هستند و مدافعان حریف نمی‌توانند روی خواص تهاجمی یک مهاجم تمرکز کنند و به ندرت می‌شود که بگوییم چه کسی با چه کسی جنگ رودررو خواهد داشت. یکی از اهداف این سبک بازی همین است. به همین دلیل هم هست که ستارگان کنونی فوتبال کمتر آسیب می‌بینند چون با یک مدافع خاص در بازی‌هایشان طرف نیستند.
بازی با آرژانتین پنالتی خواهد داشت
آنچه از اکنون می‌شود پیش‌بینی کرد این است که بازی با آرژانتین پنالتی خواهد داشت و حریف ما به دفعات صاحب ضربه‌های ایستگاهی پشت محوطه جریمه می‌شود. این کار باعث می‌شود که کارت‌های زرد ما بالا برود و احتمال محرومیت چند بازیکن ما از حضور در بازی سوم وجود دارد.
کی‌روش تیم ملی را طوری ساخته که برابر همه حریفان چه تایلند و لبنان و چه هر تیم دیگری زمان حمله حریف، سریع جمع می‌شود. ایران هیچ تلاشی نمی‌کند که توپ‌گیری کند و آن قدر جمع می‌شود که حریف توپ را از دست بدهد و آن وقت با یک توپ بلند یا جابه‌جایی دو نفره ضد حمله می‌زند. گل قوچان نژاد به کره جنوبی که صعود ما را به جام جهانی قطعی کرد روی همین اصل به ثمر رسید. این کار برابر تیم‌هایی که با هفت نفر به دروازه ما حمله می‌کنند جواب نمی‌دهد. سبک “قطع حمله حریف و ضد حمله” در جام جهانی زیر 19 ساله‌ها در سال 2007 اجرا شد و حالا همان بازیکنان در تیم‌های ملی کشورهایشان هستند. آرژانتین هم همین سبک بازی را دارد.ما اگر قرار باشد با شکلی که کی‌روش برای ما طراحی کرده برابر آرژانتین بازی کنیم به شدت پرس می‌شویم و همان توپی را که به دست آوردیم از ما می‌گیرند و همان را به گل تبدیل می‌کنند.
جنگ واقعی قدرت بدنی در بازی با نیجریه
قصه نیجریه کاملا با آرژانتین فرق می‌کند. این جا دیگر بازی سرعتی و پاس‌های کوتاه به بازی قدرتی تبدیل می‌شود. میانگین قد نیجریه‌ای‌ها یک متر و هشتاد سانتی‌متر است و توده عضلانی آن‌ها بالاست. جنگ بدنی، استارت بلند، گام و پرش بلند و سرزدن‌های قدرتی جزو بازی نیجریه است. در این بازی احتمالا پرس در دستور کار حریف نیست چون چابکی آرژانتینی‌ها را در اجرای آن ندارند. در عوض فشار در منطقه میانی زمین خواهد بود.اگر رضا حقیقی به تیم اضافه شود خیلی خوب است ولی ممکن است این اتفاق نیفتد. آندو و نکونام به همراه دو هافبک چپ و راست تیم ملی میانگین سنی بالایی دارند. ما برابر نیجریه جنگ واقعی بدنی در میان زمین خواهیم داشت.ضمن اینکه ما مجبور هستیم تمام آن چه داریم را در بازی با نیجریه به میدان بفرستیم. امیدوارم آن بازی به خیر و خوشی بگذرد ولی می‌شود حدس زد که در آن بازی آسیب دیدگی‌هایی خواهیم داشت و آرایش تیم برای بازی دوم حتما تغییر خواهد کرد. فوتبال درگیرانه‌ای با نیجریه خواهیم داشت.
بازی اول حکم فینال را دارد
قصه بازی ما با نیجریه با سایر دیدارها فرق می‌کند چون این بازی برای تیم دوم گروه حکم فینال را دارد. فعلا همه معتقدند که ایران و بوسنی هم‌تراز هستند در حالی که این طور نیست. ما آسیایی هستیم و آن‌ها اروپایی اما خیلی‌ها می‌گویند خوب شد که با بوسنی هم‌گروه شدیم. اگر فرض کنیم که هر کدام از ما می‌توانیم دیگری را شکست دهیم، آن وقت نتیجه دیدار ما و بوسنی برابر نیجریه مهم می‌شود. آنچه در این میان خوب نیست و ماجرا را پیچیده می‌کند این است که بازی اول ما با نیجریه است.به این دلیل می‌گویم که مجبور هستیم تمام آن چه داریم را در این بازی به میدان بفرستیم. امیدوارم آن بازی به خیر و خوشی بگذرد ولی می‌شود حدس زد که در آن بازی آسیب دیدگی‌هایی خواهیم داشت و آرایش تیم برای بازی دوم حتما تغییر خواهد کرد. فوتبال درگیرانه‌ای با نیجریه خواهیم داشت.البته یادمان باشد که به هیچ وجه نمی‌توانیم بازی با نیجریه را شبیه‌سازی کنیم چون باعث آسیب دیدگی بازیکنان ما می‌شود. می‌توانیم با تیم‌هایی که قدرتی بازی می‌کنند مانند عراق دیدار تدارکاتی داشته باشیم.
این بوسنی آن بوسنی نیست
وقتی به بازی سوم می‌رسیم، تکلیف‌مان روشن شده و ممکن است شرایط مانند جام جهانی 2006 و بازی تشریفاتی ما با آنگولا باشد. خیلی‌ها می‌گویند گروه ما خیلی خوب است در حالی که ما تکلیف خود را در این گروه فقط با دو بازی می‌توانیم روشن کنیم و یک بازی عملا برای ما بی‌تفاوت است. اگر بازی آخرمان با آرژانتین بود خیلی فرق می‌کرد یا اگر بازی اول ما با نیجریه نبود بهتر بود.
ما چند بار تیم بوسنی و هرزگوین را برده‌ایم اما در سال‌هایی که کشورشان درگیر جنگ و خونریزی بوده است. آن‌ها در سال‌هایی که جنگ داشتند 27 نفر از جوان‌های خود را از کشور جدا کرده بودند تا زنده بمانند و در آینده پرچم کشورشان را بالا ببرند. آن‌ها در کشورهای اروپایی اردو می‌زدند و چند بار هم به ایران آمدند. ما بوسنی را چند بار بردیم اما این بوسنی آن بوسنی نیست. کارشناسان محترمی که می‌گفتند ما چند بار بوسنی را برده‌ایم نگفتند که آن زمان خانواده ملی‌پوشان حریف زیر آتش دشمن بودند. آن‌ها بعد از سال‌های تلخ گذشته آمده‌اند که کشورشان را احیا کنند و بنابراین بازی سختی با آن‌ها خواهیم داشت. البته اگر در روز خوب‌مان با این تیم بازی کنیم، پیروزی‌مان بعید نیست.
حرف پایانی
قطعا در جام جهانی سه بازی انجام می‌دهیم ، از گروه صعود نمی‌کنیم و برمی گردیم.

 


قرعه کشی مسابقات جام جهانی 2014 برزیل در حالی انجام شد که طبق آخرین مطالعات پژوهشی ارزش کل تیم‌های حاضر در این مسابقات حدود 8 میلیارد دلار است. تیم‌های برزیل، اسپانیا و آرژانتین به ترتیب در رده‌های اول تا سوم گران‌ترین تیم‌ها قرار دارند.
بعد از قرعه کشی مسابقات جام جهانی 2014 برزیل یک مطالعه تحقیقاتی در برزیل نشان داد که ارزش کل بازیکنان 32 تیم حاضر در مسابقات جام جهانی 7 میلیارد و 775 میلیون دلار است.
بر این اساس تیم‌های برزیل، اسپانیا و آرژانتین در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. همچنین تیم‌های آلمان و ایتالیا در رده‌های بعدی هستند. این در حالی است که تیم کاستاریکا در انتهای این جدول قرار دارد.
ارزش بازیکنان تیم برزیل در این مطالعه تحقیقاتی حدود 677 میلیون دلار تخمین زده شده است. اسپانیا نزدیک‌ترین تعقیب کننده برزیل با ارزش 670 میلیون دلار است. آرژانتین هم به رهبری لیونل مسی با ارزش تقریبی 620 میلیون دلار در رده سوم است.
طبق گزارش این شرکت، گروه G شامل تیم‌های آلمان، پرتغال، غنا و آمریکا گران‌ترین گروه این مسابقات است که ارزش آن به یک میلیارد و 202 میلیون دلار می‌رسد. همچنین گروه C که تیم‌های ژاپن، ساحل عاج، یونان و کلمبیا در آن حضور دارند، کمترین ارزش را در میان گروه‌های حاضر به مبلغ 687 میلیون دلار داراست.
در این گزارش اشاره دقیقی به تیم ملی فوتبال ایران و ارزش بازیکنان این تیم نشده است. با این حال برخی تیم های مطرح فوتبال دنیا بیشتر از تیم های گمنام مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10