(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 آذر 1392 - شماره 20661

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مسمومیّت پشت خاکریز (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
شب (گفت و شنود)
روحانی در دیدار با نمایندگان استان البرز: دولت مصمم به تکمیل پروژه‌‌های ناتمام است
دیروز صورت گرفت
مذاکرات کارشناسان فنی ایران و 1+5 در وین
دیلی تلگراف فاش کرد
90 درصد توافق بر سر قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره محقق شده است
نتانیاهو: تائید هولوکاست را هم به توافقنامه اضافه کنید! (خبر ویژه)
هم‌حزبی‌های اوباما در کنگره پای توافق ژنو نمی‌مانند (خبر ویژه)
کار طعمه‌های آکادمی گوگوش به خودکشی کشید (خبر ویژه)
نوبت به بازرسی از تأسیسات اتمی دیمونا کی می‌رسد؟ (خبر ویژه)
روایت نوام چامسکی از سابقه بدعهدی اوباما با ایران (خبر ویژه)
 


1- امروز شنبه چهارم تیر 1367 و اینجا جزیره مجنون، پد خندق است. تک سنگین دشمن موجب شده شماری از رزمندگان به محاصره نظامیان عراقی بیفتند. قایق‌های دشمن در حال پیاده کردن نیرو هستند. محاصره هر لحظه تنگ‌تر می‌شود. هرچند ثانیه، عده‌ای از نیروهای مقاوم به شهادت می‌رسند یا مجروح می‌شوند. اسارت باقی مانده کم‌شمار رزمنده‌ها قطعی است. یکی از رزمنده‌ها برمی‌خیزد و پیش از شلیک آرپی‌جی به سمت قایق مهاجم دشمن با زبان محلی بویراحمد می‌گوید «یا شاه قاسم! قوچ گله‌مو نذرت، بزنمش». ای امامزاده قاسم! بهترین گوسفند گله‌ام نذر شما که قایق دشمن را بزنم؛ و می‌زند... ساعتی بعد او به اسارت دشمن درمی‌آید و چند سال بعد که از اسارت آزاد می‌شود، نذرش را ادا می‌کند.
راوی کتاب «پایی که جا ماند»- آزاده جانباز سیدناصر حسینی‌پور- همچنین روایت می‌کند که چگونه نیروهای ارتش و استخبارات رژیم صدام، اسرا را در طول دوران اسارت مورد آزار و شکنجه‌های وحشیانه قرار دادند اما نتیجه نگرفتند. روایت بی‌شائبه او، روایت خواندنی روحیه سلحشوری و شجاعت و مقاومت رزمندگان، حتی در شرایط محاصره و اسارت است اما نه اینکه از ضعف‌ها و غفلت‌ها اغماض کرده باشد؛ از جمله آنجا که در مرور خاطرات دوشنبه سیزدهم تیر 1367 در زندان الرشید بغداد به مرور خاطرات شکنجه‌های سخت چند روز اسارت و مقاومت دوستان همراه می‌پردازد و سپس ترفند یکی از سرهنگ‌های عراقی بعد از چند روز سخت‌گیری و جنایت برای شناسایی فرماندهان احتمالی را بازگو می‌کند. راوی می‌گوید آن روز برخلاف روزهای دیگر، لحن بازجوها عوض شده بود و با پنبه سر می‌بریدند. سرهنگ عراقی و افسر همراهش می‌گویند شماها میهمانان ما هستید. فرماندهان شما میهمان ما هستند. خورد و خوراک آنها و حتی اردوگاهشان جداست. و «اگر (برای معرفی فرماندهان) همکاری کنید، ما هم همکاری کرد. فرماندهان جای خوب، آنجا حمام موجود، آب موجود، غذا کافی، البسه خوب، هر چی احتیاجات موجود، والله العلی العظیم، عراق خوب و...»! به سربازانی که کابل دستشان است اخم و تخم می‌کنند و خلاصه این که هر کس فرمانده بوده و در این چند روز خود را معرفی نکرده، حالا معرفی کند. راوی می‌گوید این حرف‌ها در یکی دو فرمانده گروهان اثر گذاشت. آنها سادگی کردند و فریب چرب‌زبانی افسر استخبارات را خوردند اما بعدها یکی از آنها را با سر و صورت کتک خورده و کبود دیدم که نشانگر همان احترام خاص بعثی بود!...
2- کاش همان گونه که مقتدای انقلاب با آثار مربوط به دفاع مقدس مأنوسند، ما و به ویژه مسئولان کشور نیز با این آثار و صاحبان و خالقان آنها حشر و نشر داشته باشیم تا یادمان نرود ایران و جمهوری اسلامی عزیز، قائم به یک روح جمعی است که تاروپود آن از خود همین مردمان کوچه و بازار به هم تنیده و همین روحیه سلحشوری بوده که کشور را در برابر تاخت و تاز تعدی‌کنندگان پاس داشته است. راوی «پایی که جا ماند» جایی از همین خاطرات، به تابستان سال 1377 و مبادله جنازه نظامیان عراقی با پیکر مطهر شماری از شهدا در شلمچه اشاره و از قول مدیر برق ناحیه جنوب (آبادان و خرمشهر) روایت می‌کند وقتی عراقی‌ها استخوان‌ها و پلاک‌های کشته‌های خودشان را از ما گرفتند، 500 متر آن طرف‌تر در گودالی انداختند و لودری که مشغول خاکبرداری بود روی همه جنازه‌ها خاک ریخت. این در حالی بود که طرف ایرانی پیکر شهدا را می‌گرفتند و در تابوت می‌گذاشتند و پرچم و گل لاله روی تابوت‌ها نصب می‌کردند. سرهنگ عراقی (نماینده مرزبانی بصره) که طی ماه‌های اخیر با هیئت ایرانی آشنایی داشته، در پاسخ این سوال که چرا جنازه‌ها را به خانواده‌هایشان تحویل نمی‌دهید، می‌گوید «این جنازه‌ها تاریخ مصرفشون دیگه تمام شده، برای ما دردسر دارن؛ نباید برن تو شهرها. خاطرات جنگ دوباره برای مردم عراق زنده می‌شه» و ادامه می‌دهد «ما از شما تعجب می‌کنیم و نمی‌فهمیم که چرا شلمچه شما همیشه شلوغه و این همه آدم میان اینجا برای بازدید».
این، تفاوت افتخار دفاع با شرمندگی ناشی از تعدی و جنایت است. سرهنگ عراقی نمی‌دانست دفاع مقدس با همه سختی‌هایش برای ملت ایران، تبدیل به سمبل عزت و شهامت و رشادت و پاسداری از حیثیت و حریم خود شده است... سالها بعد، از رژیم بعث جز نامی به ننگ و عار باقی نمانده بود.
3- موسسه آمریکایی زاگبی چند روز پیش نتایج نظرسنجی میدانی خود از شهروندان ایرانی- حد فاصل 4 شهریور تا 4 مهر- را منتشر کرد. به گزارش این موسسه تحقیقاتی، 96 درصد ایرانی‌ها معتقدند ادامه برنامه هسته‌ای به تحریم‌ها می‌ارزید. این نظرسنجی، مشابه نتایج چند هفته پیش موسسه آمریکایی دیگر (گالوپ) است که اعلام می‌کرد 85 درصد شهروندان ایرانی گفته‌اند تحریم‌ها بر زندگی و معیشت آنها اثر گذاشته اما در عین حال 68 درصد معتقدند ایران با وجود تحریم‌ها باید به برنامه هسته‌ای ادامه دهد؛ این رقم سال گذشته 63 درصد بوده است. لابد با مشاهده انواعی از همین نظرسنجی‌هاست که باراک اوباما با وجود بیان این مطلب که «ما در توافق ژنو حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت نشناخته‌ایم»، می‌گوید «این ایده که ایران با تحریم‌های بیشتر و تهدیدهای نظامی، آشفته‌تر و در نهایت تسلیم می‌شود، برداشت درستی از مردم یا حکومت ایران نیست. فکر می‌کنم حتی میانه‌روها یا اصلاح‌طلبان ایران نیز به راحتی تسلیم نمی‌شوند و خواسته آمریکا و اسرائیل را نمی‌پذیرند.» او در اظهارات خود در موسسه صهیونیستی سابان البته در تناقض با همین اظهارات ادعا می‌کند «روحانی به خاطر فشار تحریم‌ها روی کار آمد ولی ما به او اعتماد نداریم... در برابر اقدامات ایران،‌تحریم‌های اصلی سر جای خود باقی می‌ماند. ما فقط کمی شیر آب را باز کردیم.»! با همه این حرف‌ها که آمیخته با گستاخی و تکبر آمریکایی است، اوباما از لزوم حفظ کرامت ایرانی‌ها در توافق سخن می‌گوید! این همان رویکرد فریبکارانه‌ای است که زمانی نیویورک تایمز نوشت مبنی بر اینکه باید فریب را چاشنی سیاست شکست خورده پتک کرد؛ دستکش مخملین روی دست چدنی!...
4- آن قدر که مسمومیت و مرگ شیرین فرهنگی سزاوار نگرانی است، تحریم اقتصادی و تهدید نظامی و خرابکاری و ترور جای نگرانی ندارد. تحریم‌ها 30 سال پیش در اوج دفاع مقدس که کشور هیچ نداشت، نتوانست ایران را از پا درآورد هیچ، که موجب معجزه‌های بزرگ در عرصه خلاقیت و خودکفایی شد. جنگ، ما را ساخت و اعتماد به نفس ملت ایران را صد چندان کرد. تحریم با همه آزارها و رنج‌هایش نمی‌تواند در یک ملت رشید اثر کند اگر آن روح جمعی و سبک زندگی معطوف به شجاعت، گذشت و ایثار، عزت، قناعت، خلاقیت، کوشندگی و مجاهدت، جسارت و هوشیاری برقرار باشد. این سبک زندگی مانع از اتمیزه شدن شهروندان می‌شود و در واقع امر، یک ملت را برقرار و پایدار نگاه می‌دارد. اما اگر بنا باشد همین سبک زندگی در اخلاق خوش باشی، عافیت‌طلبی، تجمل، طمع، هوس، فزون‌خواهی، کام‌جویی، ترس، احساس حقارت، بی‌شخصیتی، خود مشغولی و زیست غیرانسانی منحل شود، آنگاه در مقیاس ملی هر کشوری را آسیب‌پذیر می‌کند. اگر مطالبه زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه نبود، ملت ستمدیده اما عزیز و ظلم‌ناپذیر ما کجا می‌توانست از عهده رژیمی که ژاندارم آمریکا در سراسر منطقه بود و غلبه امنیتی و پلیسی داشت، برآید یا 8 سال دفاع نابرابر را با عزت و پیروزی در برابر جبهه‌ای از دشمنان مدیریت کند؟ فرهنگ ناب اسلامی- ایرانی در طول قرن‌ها به مثابه سنگ کف رودخانه عمل کرده و در جریان تحولات پرماجرا خود را حفظ کرده است. از مغول‌ها تا روس‌ها و انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و از مدعیان ناسیونالیسم تا مبلغان مارکسیسم و لیبرالیسم در این کشور آمده و رفته‌اند اما جریان اصیل ریشه‌دار در متن جامعه ما همان فرهنگ اسلامی- ایرانی بوده که آموخته در بحبوحه همین تاخت و تازها بماند و ببالد.
5- اکنون اما دغدغه دیگری در میان است؛ دور زدن جبهه فرهنگ و شبیخون دشمن از روزنه استحاله تدریجی سبک زندگی با این تلقی که هر سبک زندگی، اخلاق و شخصیت و فرهنگ متناسب با خود را می‌آورد. فرض دشمن بر این است که از زندگی آمیخته با شکم‌بارگی و هوس‌بارگی و تجمل‌طلبی و خوش باشی، انسان شجاع و عازم و حازم و خلاق و جسور و مجاهد در نمی‌آید که بخواهد در برابر فشار و تهدید مقاومت کند. بی علت نیست در روزگاری که از قطعه خودرو و هواپیمای مسافربری گرفته تا بنزین و دارو و سوخت 20 درصد برای تولید رادیو دارو در راکتور تهران و انواع سرمایه‌گذاری‌ها مشمول تحریم‌های سختگیرانه واقع می‌شود، غرب میلیاردها دلار بودجه به عنوان یارانه فرهنگی! مشخصا برای ملت ما کنار می‌گذارد و خرج گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای- از سیاسی تا ضد اخلاقی- و شکستن فیلترهای اینترنتی می‌کند.
هدف یک چیز است؛ زبان مشترک فرهنگی میان یک ملت که آنها را فراتر از تفاوت‌های زبانی و قومی تبدیل به یک روح واحد کرده، دچار چندگانگی و تعارض شود تا آنجا که نتوانند همدیگر را بفهمند، یکدل شوند و پای حیثیت و شرافت خود بایستند. این قانون لایتخلف الهی است که «انّ الذین تولّوا منکم یوم التقی الجمعان انّما استزلهم الشیطان ببعض ماکسبوا». آنها که در بحبوحه دفاع پشت به دشمن کردند، جز این نبود که شیطان در روح آنان رسوخ کرد و فهم و محاسبه آنان را به هم ریخت؛ روزنه این رخنه و دستکاری برای لغزاندن قدم‌ها، ارتکاب حرمت‌ها و گسیخته شدن رشته استوار ایمان بود. امیر مومنان(ع) برخی همراهان ناهمدل جبهه حق را سرزنش کردند به خاطر اینکه تن به زیست چارپایان دادند. حضرت در خطبه 174 نهج‌البلاغه می‌فرمایند «چیست که می‌بینم از خدا رویگردان و جز او را خواهانید؟ چارپایانی را مانید که شبان آنها را در کشتزاری وباخیز و دردانگیز بگرداند. گوسفندی را مانید که بچرد تا فربه شود و زیر کارد رود و نداند از آن چه خواهند و با او چه کنند. اگر به او نیکی کنند، روز خود را روزگار خویش پندارد و سیری‌اش را پایان کار». آیا کاری که مستکبران با ملت‌های خویش در غرب و در نسبت با سایر ملت‌ها در حوزه تربیت و فرهنگ و اخلاق و سبک زندگی می‌کنند جز همین است؟!
6- شخصیت و تشخص انقلابی ملت ایران را باید پاس داشت. این مسئولیت همه صاحب‌ منصبان به ویژه دولتمردان جمهوری اسلامی است. عقبه و تنگه استراتژیک فرهنگ را نمی‌توان بی‌دیدبان و مرزبان رها کرد؛ که حتی در غرب به ظاهر لیبرال نیز چنین نکرده‌اند. ما از تهدید نظامی و اقتصادی و سیاسی هیچ آسیبی نمی‌بینیم، اگر که از خاکریز فرهنگی و عقبه اعتقادی غافل نشویم. گاه ضربتی که با یک اسب تروا یا پیاده کردن چند چترباز در عمق جبهه حریف می‌توان زد با چند لشکر مکانیزه امکانپذیر نیست.
محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* واقعا جای تاسف دارد که بعضی از اصلاح‌طلبان کشور از یک هنرمند آمریکایی که کیهان با او مصاحبه کرده در شناخت ماهیت کثیف آمریکا و اسرائیل عقب‌ترند. این خانم هنرمند آمریکایی گفته است تا حقیقت را به چشم خود نبیند باور نمی‌کند و به این باور رسیده اسرائیل با دست خودش از بین می‌رود ولی اصلاح‌طلبان در فتنه به گونه‌ای پیاده نظام رژیم صهیونیستی شدند که مقامات اسرائیل به طور آشکار از آنان به عنوان سرمایه خویش نام بردند.
صفایی از یزد
* وقتی وزیر امور خارجه کشورمان در دانشگاه حرف نسنجیده می‌زند وزیر دفاع آمریکا هم به خود جرأت می‌دهد که حرف مفت گزینه نظامی را چاشنی دیگر حرفهای نابجای خود کند و اوباما نیز حرفهای گنده‌تر از دهانش بزند، ملت ایران بیش از سی سال است انواع تحریم‌ها را به جان خریده و غیرت و عزت و منفعت ملی را واگذار به غیر نکرده و اجازه نمی‌دهد کسی نیز در این زمینه اقدامی کند. به راستی اگر توافق ژنو دو طرفه است چرا جایی برای چانه‌زنی با استکبار نداشته باشیم اکنون به علت بی‌اعتمادی که از اول به آنها داشته‌ایم و سند آن هر روز برملاتر می‌شود باید با لغو توافق اقدام به مثل نماییم. چرا باید هر روز یاوه‌گویی‌های امثال اوباما را داشته باشیم و هیچ پاسخی نیز داده نشود.
محمودی
* چرا برخی از مسئولین دیپلماسی بدون اطلاع به بزرگ‌نمایی قدرت پوشالی آمریکا می‌پردازند؟ قدرت و تمام داشته‌های نظامی آمریکا و کشورهای غربی همان چیزی است که در افغانستان و عراق رونمایی شد و یا امروز در جنگ نیابتی سه کشور قطر - عربستان و ترکیه علیه سوریه در حال نمایش است ولی بعد از گذشت 33 ماه شکست و خفت نصیبشان شده فراموش نکنیم ایران اسلامی با تکیه بر مردم و نیروهای مسلح خود یک ابرقدرت است بی‌جهت نیست که دشمنان از ده سال قبل تا امروز راه مذاکره با ایران را در پیش گرفته‌اند.
بختیاری
* آقای ظریف، مگر دلیل پیروزی لشکریان اسلام در جنگ بدر را نمی‌دانید نیروها و سوار نظام آنها چندین برابر بیشتر از نیروهای اسلام بود ولی از آنجایی که نیروهای اسلام به رهبری پیامبر عظیم‌الشأن توکل به خدا داشتند خداوند هم امدادهای غیبی را به کمک آنها فرستاد. آقای ظریف پوست و گوشت و خون ما با گریه برای امام‌حسین(ع) ساخته شده است تا پیرو راهش باشیم.
احمد موحدی
*‌ غربی‌ها آرزو دارند توافق 6 ماهه با ما را دهها بار تمدید کنند بدون آنکه چندان گشایشی در مورد ما پدید آورند و از تهدیدهای اصلی بکاهند. در این 6 ماه از اندکی از تحریم‌ها، به زعم خود کاستند ولی ما از سرعت پیشبرد هسته‌ای دست برداشتیم. امروز زمان سرعت است زمان تعلل و کندی نیست. این برای ما یک ضرر بزرگ است همانطور که در دولت اصلاح‌طلبان بابت تعلیق کلی آسیب فیزیکی و علمی به ما وارد شد این 6 ماه کند کردن فعالیت با خوش خیالی‌های دستگاه دیپلماسی ضرر زیادی به ما می‌‌زند. غربی‌ها نمی‌خواهند ما اقتصادمان را از پایه درست کنیم.
رضا کیانی
* خبر سخنرانی مدیر مسئول کیهان را در سایت‌ها و روزنامه‌ها خواندم،به همه کیهانی‌هادعا می‌کنم و موفقیت بیشتر آنها را از خداوند آرزو می‌کنم.
بیگدلی از قم
*‌ وقتی در سایت‌ها به سخنان آقای شریعتمداری در جمع دانشجویان در دانشگاه شریف نظر افکندم و برخی فتنه‌گران که از سران خائن فتنه حمایت کرده و هیاهو راه انداخته بودند به مدیر مسئول کیهان آفرین گفتم که به تبعیت ازدستورات اسلام و بدون توجه به هیاهوی فریب‌خوردگان فتنه با منطق و استدلال از آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کرد.
یک جانباز و مدافع نظام
* می‌خواستم روشن کنید آیا تحریم‌های جدید علیه ایران توسط اتحادیه اروپا ناقض توافقنامه هسته‌ای ما با کشورهای 1+5 هست یا خیر؟
6284---0919
* چگونه است که آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم طی چند دقیقه مکالمه تلفنی با اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پی به ادب و هوش ایشان می‌برد ولی از عملکرد چندین ساله وی به شخصیت واقعی ایشان پی نبرده است؟
5196---0912
* آمریکا و متحدانش یکی پس از دیگری به عهدشکنی مشغولند ولی ما غنی‌سازی را به 5 درصد رسانده‌ایم و چماق توافق با 1+5 را بر سر تیم قبلی دیپلماسی هسته‌ای می‌زنیم. رهبر عزیز بارها فرمودند به غرب و مذاکرات خوشبین نیستند.
3395---0938
* از رئیس‌جمهور محترم سوال می‌کنم: قبل از شروع به کار دولت شما تهدیدات استکبار بیشتر بود یا حالا که شما دولت خود را تدبیر و امید و اعتدال نامیده‌اید؟ به نظر می‌رسد تهدیدات فعلی چندین برابر تهدیدات زمان دولت قبل افزایش یافته است.
امامی
* آیا آقای وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مالکیت ایران بر جزایر ایرانی در منطقه خیلج‌فارس شک و ابهام دارد که صحبت از لزوم مذاکره با اماراتی‌ها کرده است؟ اگر نه پس اصل مذاکره برای چیست؟
9782---0912
* اگر کسی بخواهد 10 تن برنج را از شمال وارد تهران کند دو هفته طول می‌کشد از دولت بپرسید چگونه طی صد روز هزاران تن کالای اساسی مورد نیاز کشور را از دیگر کشورها وارد و در تمام نقاط ایران توزیع و انبارها را پر کردند؟! بارگیری کالاهای خریداری شده و انتقال از مبدا و تخلیه و وارد کشور شدن حداقل 4 ماه طول می‌کشد البته بدون احتساب بستن قرارداد با طرف فروشنده و مشکلات اعتباری و...
0958---0918
* دولت راستگویان قول داده بود که در صد روز آغاز به کار تحول جدی در رفع مشکلات اقتصادی بوجود خواهد آورد ولی گرانی‌های سرسام‌آور مواد غذایی و تعرفه‌های آب، برق، تلفن و گاز و پنج برابر شدن انشعاب برق و... این وعده‌ها را در مقابل علامت سؤال قرار داده است.
2731---0913
* آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ بدهد این چه بازی برد بردی است که تمام 200 کیلو اورانیوم غنی شده 20 درصد را باید اکسید بکنیم بعد هم در خصوص جزایر ایرانی با اماراتی‌ها دور میز مذاکره بنشینیم.
0516---0913
* در توافقنامه ژنو هیچ امتیازی نگرفته‌ایم فقط امتیاز داده‌ایم و حال قرار است بازرسان یا بهتر بگویم جاسوسان استکبار از معادن هسته‌ای ما بازدید کنند. به گواهی تجربه‌های قبل قدم بعد شناسایی دانشمندان جوانمان است تا اگر بتوانند برخی را با تطمیع و برخی را با تهدید بخرند و اگر موفق نشوند پس از شناسایی به عوامل خودفروخته داخلی بسپارند تا آنها را ترور کنند که باید مسئولین امنیتی و اطلاعاتی هوشیاری خود را بیش از گذشته افزایش دهند.
یک پیام
* خطاب به آقای روحانی عرض می‌کنم طبق رهنمودهای مقام عظمای ولایت و فرمانده معظم کل قوا نظامی بودن از جمله سرهنگی از افتخاراتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. چرا رئيس جمهور اصرار دارند فرد درس خوانده حقوق را منطقی جلوه دهند و عنوان سرهنگ را برای شخصی فاقد منطق به کار می‌برند؟ این ظلم آشکاری است بر قشر عظیمی از مدافعان این انقلاب در سپاه، ارتش و ناجا.
8361---0912
* بابت مصاحبه چاپ شده کیهان با خانواده شهید تهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران اسلامی تشکر می‌کنم. گفتمان انقلابی این خانواده شهید مثل سایر خانواده شهدا عزت و سربلندی کشور را رقم زده است. به‌عنوان فرزند شهید معتقدم مصاحبه با خانواده‌های شهدا سبب می‌شود مردم راه را بهتر بشناسند.
0248---0912 و 3083---0936
* بنده از مسائلی که روزنامه‌های زنجیره‌ای به صورت سازمان‌دهی شده به طور همزمان برجسته می‌کنند و با آب و تاب به آنها می‌پردازند متوجه می‌شوم که رضایت خداوند در آن نیست، برعکس کار آنان راضی‌کننده شیطان است. بنابراین از این جهت فکر می‌کنم این کار آنان مفید است چرا که بدین ترتیب کار تشخیص حق از باطل آسان‌تر می شود.
احمدزاده از کسبه بازار

 


گفت: اوباما بار دیگر گفته است که گزینه نظامی علیه ایران روی میز است!
گفتم: به قول هفته‌نامه آمریکایی ویکلی استاندارد «همه رؤسای جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی(ره) اشتراک نظر دارند و آن، این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
گفت: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم نوشته است «امروزه آمریکا به اندازه یک بند انگشت هم قدرت عملیات نظامی علیه ایران را ندارد.»
گفتم: سال گذشته، «برژینسکی» هم در اجلاس آتلانتیک گفته بود «فقط یک رئیس جمهور احمق در آمریکا می‌تواند به فکر حمله به ایران باشد.»
گفت: یعنی اوباما، از ترس آواز کوچه باغی می‌خواند یا عقل درست و حسابی ندارد؟!
گفتم: هر دو... یارو می‌گفت؛ قرار است یک سفینه بسازیم و با آن به خورشید برویم. به او گفتند؛ مرد ناحسابی، به چند هزار کیلومتری خورشید که برسید، ذوب می‌شوید و یارو گفت؛ فکر آنجا را هم کرده‌ایم! قرار است شب وارد خورشید شویم!

 


رئیس‌جمهور تاکید کرد: اراده دولت بر این است که پروژه‌هایی که بالای 80 درصد آنها اجرا شده و دارای اهمیت هستند در سال آینده تکمیل شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در دیدار مجمع نمایندگان استان البرز، این استان را به واسطه همجواری با مرکز کشور، دارای اهمیت برشمرد و گفت: بخش وسیعی از راه‌های ارتباطی با شمال و غرب کشور از این استان می‌گذرد و برطرف کردن مشکلات ارتباطی و جاده‌ای نه تنها مشکلی از این استان، بلکه یک مشکل ملی را حل خواهد کرد.
وی با اشاره به نکاتی که توسط نمایندگان استان البرز در خصوص پروژه‌های ناتمام این استان مطرح شد، افزود: یکی از مشکلات عمده دولت، وجود 4 هزار پروژه در کشور است که یا شروع نشده و یا نیمه‌کاره باقی مانده‌اند. تاکید ما در دولت بر این است که پروژه‌هایی که بالای 80 درصد آنها اجرا شده و دارای اهمیت هستند در سال آینده تکمیل شوند.
روحانی ادامه داد: استان البرز استانی صنعتی، کشاورزی و علمی و فرهنگی است که به لحاظ تازه تاسیس بودن این استان، طبعا با مشکلاتی مواجه است که به تدریج مسایل این استان از جمله موارد مطرح شده از سوی مجمع نمایندگان، از سوی دولت پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هدف دولت خدمت به مردم و جلب رضایت آنان است، افزود: مجلس و دولت باید در جهت گردش امور در کشور با یکدیگر تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.
در این جلسه نمایندگان کرج، فردیس و اشتهارد و ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان، برخی مسائل و مشکلات حوزه انتخابی خود را مطرح کردند.
همچنین، رئیس‌جمهور در دیدار مجمع نمایندگان استان بوشهر با اشاره به زلزله تاسف‌بار اخیر در این استان و آسیب دیدن مردم این مناطق در این حادثه اظهار داشت: در جریان سفر به استان بوشهر برای بازدید از مناطق زلزله‌زده علاقمند بودم تا با مردم زلزله‌زده همه روستاها دیدار کنم؛ چرا که اساس این سفر برای ابراز همدلی با مردم و تسریع در روند کارها بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه فازهای جدید در عسلویه از برنامه‌هایی است که دولت نسبت به آن توجه ویژه خواهد داشت، افزود: ما برای رفع مشکلات مردم باید منابع درآمدی خود را افزایش دهیم و عسلویه مکانی است که توانایی انجام این کار را دارد.
رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات 24 خرداد و اتخاذ سیاست تعامل سازنده با کشورهای جهان از سوی دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: این سیاست، روی‌آوری به واقع‌بینی درخصوص توانایی‌های ایران را به دنیا تحمیل نمود و شما می‌بینید قدرت‌هایی که در سر، خیال از بین بردن توانایی غنی‌سازی ایران را می‌پروراندند، اکنون اعتراف می‌کنند که به دلیل بومی شدن این صنعت و گسترش آن، امکان جلوگیری از پیشرفت صنعتی و مقابله با غنی‌سازی در ایران را ندارند.
در این جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر نیز مسائل و مشکلات کلان استان و موضوعات مرتبط با حوزه‌های انتخابی خود را مطرح کردند.

 


نشست کارشناسان فنی ایران و گروه1+5 با حضور ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز در شهر وین برگزار شد.
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست هیئت ایرانی را که کارشناسان تحریم و بانک مرکزی نیز در آن حضور داشتند برعهده داشت. در این نشست در خصوص سازوکارهای اجرایی توافق ژنو بحث و تبادل‌نظر شد.
به گزارش ایرنا ریاست تیم کارشناسی گروه 1+5 نیز در مذاکرات دیروز برعهده «استفان کلمنت» دستیار «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.
همچنین نمایندگانی در سطح مدیران کل وزارت خارجه کشورهای 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات دیروز مشارکت داشتند «ترو واریو رانتا» معاون پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به عنوان ناظر در مذاکرات حضور داشت.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر درباره برگزاری این مذاکرات کارشناسی و حضور نمایندگان آژانس گفته بود که مدیران و کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن جهت که وظیفه نظارت بر اجرای تفاهم‌های هسته‌ای را برعهده دارند، به عنوان ناظر در این مذاکرات شرکت می کنند و شاید یکی از اهداف مهم حضور آژانس به عنوان ناظر این است که فهم دقیق و کاملا درستی از تفاهم‌نامه پیدا کنند.
وی با بیان اینکه تمامی اعضا برای تفاهم نامه و اجرای آن قطعا باید آمادگی کامل داشته باشند، اظهار داشت: گروه کارشناسی ایران و 1+5 لازم است دیدارهایی داشته باشند؛ همان گونه که می‌دانید ممکن است آمادگی 1+5 فرآیند طولانی تری داشته باشد اما در هر حال کاری حقوقی و زمان بر است.
«سیدعباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز درباره مذاکرات کارشناسی دیروز گفته بود: کارشناسان فنی ایرانی شرکت کننده درمذاکرات ژنو از دیپلمات‌های باتجربه در وزارت امور خارجه هستند که علاوه بر بحث هسته‌ای، در عرصه‌های دیگرنیز نظیر خلع‌سلاح، صلح بین‌الملل، مبارزه با سلاح های شیمیایی و سازمان کنفرانس اسلامی فعال هستند.
وی با بیان اینکه در نشست کارشناسی بر روی سازوکارهای اجرایی توافق ژنو به بحث و بررسی خواهیم پرداخت تا توافق ژنو در مسیر درست خود به سرانجام لازم برسد، افزود: کار تیم کارشناسان فنی ما هنوز تمام نشده و در طول 6 ماه آینده به‌صورت مداوم جلساتی از این دست را خواهند داشت تا به ساز و کاری مطلوب برای اجرایی شدن توافق ژنو دست یابند.
هدف از انجام این مذاکرات کارشناسی، تفاهم اعضا برای آماده سازی و اجرای برنامه اقدام مشترکی است که طرفین در ژنو3 درباره آن توافق کردند. دیپلمات ها می گویند: اجرایی شدن تفاهم‌نامه هسته ای ژنو3 به آمادگی تمامی طرف ها بستگی دارد ولی شرایط نیز باید برای اجرای آن آماده باشد. مذاکرات کارشناسی وین کمک می کند تا ارزیابی دقیق تری را برای اعلام زمان بندی آن در اختیار داشته باشند. قرار است فردا(چهار شنبه) نیز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اجرای تفاهم نامه‌ای که ماه گذشته بین دو طرف در تهران امضا شد جلسه‌ای داشته باشند.

 


در حالی که طبق توافق ژنو آمریکا نباید تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان تصویب کند دو روزنامه انگلیسی فاش کردند که 90 درصد مسیر توافق بر سر متن قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا طی شده است.
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با اشاره به این خبردر مقاله‌ای به قلم «پیتر فاستر» نوشت: دولت باراک اوباما، به تلاش‌های خود برای جلوگیری از ارائه قانون جدید تحریم‌های ایران در کنگره افزوده و کاخ سفید هشدار داده است این تحریم‌ها به تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع با ایران لطمه خواهد زد. بر اساس این گزارش، مشاوران ارشد سنا گفتند گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی نود درصد از مسیر توافق بر سر متن قانون تحریم‌های جدید را طی کرده‌اند.
در همین رابطه روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز نوشت: دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با یک هفته مهم و حیاتی در کنگره روبرو است زیرا تلاش می‌کند تا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را که معتقد است به گفت‌وگوهای حیاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران آسیب وارد می‌کند، دفع کند.
بر اساس این گزارش گروهی از سناتورهای برجسته از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در حال نزدیک شدن به اجماع برای تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران هستند و مشاوران سنا اعلام کرده‌اند که در صورتی که به توافق نهایی برسند اوایل هفته آینده این تحریم‌ها را اعلام خواهند کرد.
البته رهبران دموکرات کنگره تحت فشار کاخ سفید قرار گرفته‌اند تا هرگونه تحریم‌های جدید علیه ایران را بلوکه کنند، زیرا کاخ سفید نگران است که تحریم‌ها جدید توافق موقت ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) در «ژنو» را تضعیف کند.
فایننشال تایمز نوشت: مقامات غربی که در مذاکرات ژنو با ایران حضور داشتند، معتقدند که چشمگیرترین نتیجه فشار از جانب کنگره می‌بایست تحمیل یک چارچوب زمانی در دور بعدی گفت‌وگوها باشد. در حالیکه توافقنامه ژنو به طرفین حدود یک سال وقت داده است تا به توافق نهایی برسند، اعضای کنگره در تلاش هستند یک ضرب‌الاجل 6 ماهه برای یک توافق با ایران تحمیل کنند.
طرح پیشنهادی تحریم‌های جدید علیه ایران توسط «رابرت منندز» و «چارلز شومر» از جانب دموکرات‌ها و «مارک کرک» و «لیندسی گراهام» از جانب جمهوریخواهان مورد بحث قرار گرفته است.
فایننشال تایمز تصریح کرد، توافق ژنو می‌گوید که آمریکا تحریم‌های جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای، علیه ایران تحمیل نمی‌کند و اوباما در اظهارات روز شنبه خود این ایده را که تحریم‌های بیشتر ایران را وادار به پذیرش محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای‌اش می‌کند، رد کرد و گفت: این ایده که ایران همچنان از تحریم‌ها و تهدیدهای بیشتر ما نگران و نگران‌تر می‌شود و در نهایت به ما اوکی می‌دهد و می‌گوید ما تسلیم شدیم، در واقع بازتابی از فهم صادقانه مردم و دولت ایران نیست.

 


در پی اظهارات مشاور اوباما مبنی بر لزوم گنجاندن ادعای نقض حقوق‌بشر در مذاکرات با ایران، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از آمریکایی‌ها خواست موضوع تروریسم و هولوکاست را در این مذاکرات مطرح کنند.
به گزارش رویتر، نتانیاهو گفته است آمریکا و قدرت‌های غربی باید در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران را وادار کنند سیاست انکار هولوکاست را تغییر دهد.
او همچنین گفته «ایران از گروه‌های تروریستی در منطقه نظیر حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و غرب باید فشار آورد تا ایران دست از حمایت نسبت به این گروه‌ها بردارد». این در حالی است که رژیم نامشروع صهیونیستی، ذاتاً رژیمی تروریست است.
پیش از این سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما مدعی شده بود آمریکا از قربانیان حقوق‌بشر در ایران حمایت می‌کند و با وجود توافق در ژنو، از ایران خواهد خواست حقوق بشر را رعایت کند. به ادعای او ایران باید به احمد شهید اجازه سفر به این کشور را بدهد.

 


«حتی متحدان حزبی اوباما در کنگره نیز پای توافق ژنو نمی‌مانند».
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی احتمال داد اعضای دموکرات کنگره با جمهوری‌خواهان برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران که نقض توافق ژنو است، همراه شوند. بر اساس این گزارش مشاوران دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند این نگرانی وجود دارد که «استنی هویر» از رهبران دمکرات مجلس نمایندگان ممکن است با «اریک کانتور» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان این مجلس در ارتباط با قطعنامه یا لایحه‌ای هم‌نظر شود که یا از توافق موقت کنونی با ایران انتقاد می‌کند و یا خواستار دور تازه تحریم‌ها یا تعیین محدودیت‌های شدیدی در زمینه توافق نهایی با تهران همچون مخالفت با تداوم غنی‌سازی اورانیوم می‌شود.
واشنگتن‌پست افزود: نمایندگان دمکرات سنا در حال بررسی این موضع هستند که لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به رای بگذارند. دولت آمریکا بیم دارد که قانون تحریم‌ها راه استدلالی در اختیار ایران قرار دهد و منجر به سوءظن شرکای بین‌المللی ایالات متحده شود، در این خصوص که واشنگتن از روی سوءنیت مذاکره می‌کند.

 


افشاگری مجری و برنامه‌ساز سابق شبکه من و تو و بازگو کردن علت جدایی از این شبکه جنجال بسیاری را در فضای مجازی به وجود آورد.
به نوشته یکی از کاربران شبکه بالاترین، بیش از چند روز از افشاگری‌های پریسا - س نگذشته بود که در کمال تعجب به یکباره اکانت فیسبوک شخصی وی هک و حذف گردید. حذف فیسبوک پریسا سوال‌های فراوانی را در پی داشت تا اینکه وی در توییتر خود از تهدیدهای مسئولین شبکه من و تو خبر داد.
وی در پستی جنجالی سوءاستفاده‌های اخلاقی و روابط جنون‌آمیز برخی از کارکنان شبکه را یکی از دلیل‌های اصلی ترک این شبکه اعلام کرد. «پریسا - س» پیشتر در اقدامی جداگانه با انتشار عکس‌هایی از روشنا (یکی از شرکت‌کنندگان برنامه آکادمی گوگوش)، از دست‌درازی یکی از کارمندان شبکه من و تو به روشنا و در ادامه از خودکشی نافرجام وی پرده برداشت.
بالاترین می‌افزاید: پریسا - س که اقدام مسئولین شبکه من و تو را در هک کردن فیسبوکش غیرحرفه‌ای و مغایر با آزادی بیان توصیف کرد نوشت: «متاسفانه کسانی که ادعای آزادی بیان دارند وقتی نظر شخصی‌ات را در مورد چیزی که دوست نداری میگی خیلی زود عصبانی میشن و کاملا بچگانه برخورد می‌کنن. باید به شبکه بگم که با بستن آی‌دی ‌فیسم نمی‌تونید واقعیت رو از بین ببرید. من هنوز با کارهاتون مخالفم. شما زن رو بازیچه خودتون می‌دونید.»
این افشاگری درباره روابط غیراخلاقی و رسوایی مربوط به بستری شدن شرکت‌کننده آکادمی گوگوش در کنار رسوایی دیگر رها اعتمادی مجری اصلی آکادمی مذکور در آزار و اذیت یک کودک 11 ساله باعث شده تا به نوشته بالاترین مدیران شبکه فعلا برای ادامه فعالیت دچار سردرگمی شوند.
یادآور می‌شود پریسا- س در صفحه فیس‌بوک خود به شکل سربسته نوشته است: خیلی وقته که با خودم کلنجار میرم حرفهای دلموم بزنم یا نه. هیچ‌وقت دوست نداشتم در مورد علت نبودنم حرفی بزنم اما این مسیج‌ها و درخواست‌های شما دوستان بود که منو وادار کرد تا پا رو دلم بذارم و حرف دلم و بزنم. خیلی سخته بخوام در مورد کسانی صحبت کنم که باهاشون زندگی کردم البته باید بگم بودن افرادی که به سرنوشت من دچار شدن. وقتی با همسرم رفتیم لندن با من و تو آشنا شدیم که ای کاش هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتاد اما اون زمان به خاطر شرایط اقتصادی خانواده‌ام چاره‌ای جز این نداشتم. حتی تصورشم سخته که بخوای تو شرایطی کار کنی که با روحیه است جور در نیاد ولی میشد یه جورایی باهاش کنار اومد. تنها چیزی که نمی‌شد باهاش کنار اومد و برام خیلی سخت و عذاب‌آور بود این بود که بخوام با کسی غیر از همسر خودم رابطه داشته باشم و یا قبول کنم که همسرم با کسی غیر از من باشه. چیزی که برای خیلی از اعضای شبکه عادی بود. اونقدر عادی که حتی همسراشونو به همدیگه پیشنهاد می‌دادند و به این بهونه مهمونی می‌گرفتند. واقعا شرمم میاد از چیزهایی که تو این مهمونی‌ها میگذشت بگم.

 


«هرکس که خاورمیانه و خاور نزدیک را خالی از سلاح‌های اتمی می‌خواهد، باید سرانجام درباره اسرائیل نیز سخن بگوید، چطور است که اسرائیل اجازه دسترسی به رآکتور اتمی در دیمونا را بدهد؟»
روزنامه آلمانی فرانکفورترروندشاو با انتشار این پرسش به توافق ایران و 1+5 پرداخته و نوشت: غنی‌سازی اورانیوم برای حس خودباوری ایران خیلی مهم است. در عین حال جلوی ایران برای رسیدن به بمب اتمی - اورانیوم یا پلوتونیوم- دست‌کم برای شش ماه آینده گرفته می‌شود. اعتماد خوب است اما نظارت هر روزه که بر آن توافق شده، بهتر است. افزون بر این، آمریکا به قولی که به اسرائيل داده، عمل کرده است. طبق این وعده، آمریکا نخواهد گذاشت که ایران به سلاح اتمی دست یابد.
سانته‌هال نویسنده روزنامه آلمانی می‌افزاید: در بی‌بی‌سی شنیدم که یک مقام دولت اسرائیل می‌گفت «ما ایرانی‌ها را بهتر می‌شناسیم. آن‌ها برنامه اتمی خود را مخفی نگه می‌دارند و واقعیت را نمی‌گویند.» او همین نظر را درباره دولت خود می‌توانست مطرح کند. هر کودکی می‌داند که اسرائیل سلاح اتمی دارد. اما این برنامه آن‌قدر محرمانه است که تنها کسی که یک‌بار علنی از آن حرف زد، مجبور به تحمل 18 سال زندان انفرادی شد. اسرائیل باید تن به شفافیت بدهد.
نویسنده آلمانی معتقد است ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه ورود به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و کارخانه‌های ساخت سانتریفیوژ و همچنین مجموعه‌ای از دیگر تاسیسات را می‌دهد و نقشه‌های ساختمانی رآکتور اراک را نیز در اختیار آژانس می‌گذارد. چطور است اسرائيل نیز اجازه دسترسی به رآکتور اتمی دیمونا را بدهد؟
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 8 دسامبر از کارخانه آب سنگین اراک بازرسی می‌کند. طبق توافق ژنو این رآکتور برای شش ماه آینده متوقف می‌شود. گرچه بازرسان به شکل منظم از این تاسیسات بازدید کرده‌اند اما دعوت ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای نظارت بر خط تولید آب سنگین گام مهمی است.
فرانکفورترروندشاو تاکید می‌کند: اسرائیل تاسیساتی دارد که شفافیت بیشتر درباره آن‌ها می‌تواند مفید باشد. در مرکز پژوهش اتمی نقب - مشهور به دیمونا - ظاهرا یک رآکتور آب سنگین و یک تاسیسات بازفرآوری برای تولید پلوتونیوم و تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم و همچنین تاسیسات ساخت مولف‌های بمب وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیمونا را مورد بازرسی خود قرار نمی‌دهد؛ زیرا اسرائيل عضو پیمان جلوگیری از گسترش سلاح اتمی نیست اما ایران عضو این پیمان است و به همین دلیل همواره زیر نظر قرار می‌گیرد. آژانس نیز از ناهماهنگی‌هایی که در برنامه اتمی ایران وجود داشت، نظرش نسبت به آن جلب شد.
در ادامه این تحلیل با انتقاد از سیاستمداران آلمانی آمده است: اتحادیه‌های دموکرات، سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات آلمان در قرارداد تشکیل دولت ائتلاف جدید این کشور، حرفی از برنامه اتمی اسرائیل نمی‌زنند و می‌گویند «ایران دارای سلاح هسته‌ای است که خطری برای تمام منطقه و فراتر از منطقه محسوب می‌شود. این امر به تلاش‌های بین‌المللی برای خلع سلاح و جلوگیری از گسترش سلاح اتمی، آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.» سلاح اتمی اسرائیل بخشی از مشکل منطقه است اما سیاستمداران آلمانی کلامی در این باره بیان نمی‌کنند. این که سلاح کشتار جمعی دولتی را تفکیک شده از سلاح کشتار جمعی دولت‌های دیگر ببینیم، اشتباه است؛ چرا که اگر خاورمیانه و خاور نزدیک را عاری از این سلاح می‌‌خواهیم، باید بدانیم که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.
نویسنده معتقد است: اکنون زمان آن رسیده که از اسرائيل خواسته شود تا برای شرکت در کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاور نزدیک اعلام آمادگی کند. این کنفرانس برای بقای پیمان جلوگیری از سلاح اتمی ضروری است؛ پیمانی که اکنون تنها مانع علیه جهانی است که در آن بر تعداد سلاح اتمی افزوده می‌شود. نمی‌توان برای همیشه تقصیرها را بر دوش ایران انداخت، زمانی نیز باید بدون پرده‌پوشی از تنها دولت ‌‌دارای سلاح اتمی در منطقه، نام ببریم. قرارداد تشکیل دولت ائتلافی آلمان، درباره اسرائيل می‌گوید «ما به مسئولیت ویژه آلمان در برابر اسرائيل به عنوان یک کشور دموکرات یهودی و امن واقفیم.» هیچ‌کس نباید با این حرف مخالفت کند اما امنیت اسرائيل با سلاح اتمی تامین نمی‌شود. اسرائیل می‌تواند از سلاح اتمی خود تنها برای خودکشی استفاده کند. پیامدهای جنگ اتمی منطقه‌ای به مردم اسرائيل نیز باز خواهد گشت.

 


نوام چامسکی منتقد و تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: اوباما پیش از این در مذاکرات هسته‌ای یک ‌بار علیه ایران بدعهدی کرده است.
به گزارش پرس‌تی‌وی، چامسکی در تحلیلی نوشت: آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند.
وی می‌نویسد: «10 سال قبل ایران پیشنهاد حل اختلافات خود با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌اش در کنار همه دیگر موضوعات را مطرح کرد. دولت بوش با عصبانیت این پیشنهاد را رد کرد و دیپلمات سوئیسی حامل این پیشنهاد را مواخذه کرد.»
چامسکی به پیشنهاد ترکیه و برزیل در سال 2010 اشاره کرد که طی آن ایران اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به خارج از کشور برای نگهداری منتقل می‌کرد و در عوض غرب موظف به تهیه سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی پزشکی ایران می‌شد. آمریکا این پیشنهاد را تضعیف کرد. «رئیس‌جمهور اوباما شدیدا از برزیل و ترکیه به خاطر رفتار خارج از چارچوب سیاست‌های غرب انتقاد کرد. و بلافاصله تحریم‌های سخت‌تری اعمال کرد. برزیل که تحریک و رنجیده شده بود نامه‌ای از اوباما منتشر کرد که در آن وی پیشنهاد این هماهنگی را کرده است، احتمالا با این تصور که ایران آن را رد خواهد کرد. این حادثه خیلی زود محو شد.»
این دانشگاهی برجسته همچنین یادآور شد: دولت اوباما با حفظ گزینه نظامی بر روی میز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را نقض کرده است.
چامسکی نوشت: «آمریکا تنها کشوری است که با حفظ تهدید به استفاده از زور علیه ایران به طور مستقیم معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (و منشور سازمان ملل) را نقض کرده است. آمریکا همچنین می‌توانست تاکید کند که موکل اسرائیلی‌اش از این نقض شدید قوانین بین‌المللی خودداری کند، که این یکی از موارد است.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10