(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 آذر 1392 - شماره 20661

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاریجانی اصلاحیه قانون بودجه ۹۲ را به روحانی ابلاغ کرد
ظریف: میان ایران و آمریکا مسیر تماس محرمانه‌ای نبوده است
درمکتب امام
معاون اول قوه قضائیه: قوه قضائیه دست مفسدان اقتصادی را قطع کرد
بررسی پرونده‌های نفتی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
پاسخ کمیته تحقیق و تفحص‌از سازمان تامین اجتماعی به اظهارات مرتضوی
آغاز رسیدگی مجدد به پرونده متهمان اختلاس از بیمه ایران
پس از لغو سفر ظریف به آفریقای جنوبی
شریعتمداری نماینده ایران در مراسم وداع با ماندلا خواهد بود
توضیحات باهنر درباره کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد
کریمی قدوسی: هیئت پارلمانی اروپا اجازه دیدار با فتنه‌گران را ندارد
خروج انفرادی از مرز شلمچه هم آزاد شد
نامه رئیس حزب «مرکز جدید» آلمان به رئیس جمهور ایران
ایران با تعطیلی «افق‌نو» دوستان ۳۰ سال گذشته خود را از دست می‌دهد
رئیس جمعیت هلال‌احمر خبر داد
اجرای طرح زمستانه در 1500 پایگاه امداد و نجات
رئیس فراکسیون سرمایه‌گذاری مجلس: قوانین سرمایه‌گذاری خارجی بازنگری می‌شود
   


رئیس مجلس قانون اصلاح قانون بودجه سال جاری را برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته قانون اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور را برای اجرا به حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان ابلاغ کرد.
پس از تصویب اصلاحیه لایحه بودجه سال 92 از سوی وکلای ملت، شورای نگهبان 2 ایراد از مصوبه مجلس گرفت که نمایندگان نیز در جلسات کمیسیون بودجه و سپس صحن علنی این ایرادات را رفع کردند. لایحه اصلاح بودجه مجددا به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا نیز روز پنجشنبه هفته گذشته این قانون را تایید کرد. رئیس مجلس نیز روز گذشته قانون مذکور را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.
همچنین رئیس مجلس در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس‌جمهور یک مصوبه دولت دهم و نیز یک مصوبه دولت یازدهم را مغایر قانون اعلام کرد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اخباری مبنی بر تماس محرمانه ایران و آمریکا گفت: هیچ مسیر تماس محرمانه‌ای با آمریکا نداشته‌ایم و توافق ژنو نتیجه گفت‌وگوهای مبسوطی بود که در داخل 1+5 صورت گرفت.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی اختصاصی با الجزیره انگلیس گفت: ما کانال‌های سری نداریم. ما با آمریکایی‌ها در حاشیه نشست 1+5 گفت‌وگوهای فشرده و جدی داشتیم؛ گفت‌وگوهای فشرده‌ای بودند و این گفت‌وگوها باعث به دست آمدن این توافق شد که در کنار گفت‌وگوهای جدی که با 1+5 داشتیم، قرار می‌گیرد. از این رو چیزی که می‌خواهم بگویم این است که عمان نقش عمده‌ای در گذشته در خصوص روشن کردن مواضع آمریکا و ایران داشت. سلطان عمان نیز در دیدار خود از ایران از فرصت دیدار با رهبر معظم برای روشن کردن مواضع آمریکایی‌ها در این خصوص استفاده کرد. ما نیز برای این نقش ارزش زیادی قائل هستیم.
وی ادامه داد: ولی چیزی که اتفاق افتاد گفت‌وگوهای خوبی بود که نشست‌ها با 1+5 و حاشیه این نشست‌ها داشتیم تا به توافق برسیم.
ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم‌ها تاثیری در مذاکرات ایران و 1+5 داشت یا خیر؟ نیز گفت: صحبت از تحریم نیست؛ تاثیر تحریم خیلی اندک است. زمانی که تحریم‌ها شروع شدند ایران کمتر از 200 سانتریفیوژ داشت و امروز ایران حدود 19000 دارد. از این رو نتیجه این تحریم‌‌ها، 18800 سانتریفیوژ است که به ذخایر ایران افزوده شده است. از این رو تحریم‌ها در این رابطه کاملاً شکست خورده است. از دیگر سو مردم ایران غرب را مقصر محدودیت‌هایی می‌دانند که بر زندگی آنان تحمیل شده است. بر توان خود برای خرید دارو، یا تامین مالی برای خرید اقلام غذایی و آنان غرب را مقصر تلاش برای فشار آوردن به مردم ایران می‌دانند زیرا تلاش کرده‌اند حق خود را اجرایی کنند. آنان در برابر فشارها و ارعاب‌ها مقاومت کرده‌اند. ظریف گفت: ایرانیان به فشار و ارعاب حساسیت دارند و به آن واکنش منفی نشان می‌دهند. اکنون به نظر می‌رسد غرب می‌خواهد از این فرصت تاریخی استفاده کند. ما دولت جدیدی در ایران داریم که سیاست خارجی و رویکرد متفاوتی دارد. اصول سیاست خارجی ما تغییری نکرده‌اند، ما روی اصول خود اصرار داریم و روی حقوق اساسی مردم ایران مذاکره و معامله نمی‌کنیم ولی باور داریم که این کار را می‌توانیم با تعامل سازنده به بهترین شکل به دست آوریم.
وی گفت: حال، پنجره فرصت، بسیار محدود است. به نظر من غرب باید اعتماد مردم ایران را به دست آورد. مردم ایران به غرب بسیار بی‌اعتماد هستند، آنان باور دارند غرب معیارهای دوگانه به خرج می‌دهد، تلاش کرده است ایرانیان را به خاطر اجرای حقوقشان مرعوب کند و به آنان فشار آورد و باور دارم که این مسئله باید تغییر کند.
ظریف تاکید کرد: ما همواره زیر نظر بوده‌ایم. ما چیزی هم برای پنهان کردن نداریم آنان سراسر ایران را در 10 سال گذشته جستجو کرده‌اند و احتمالاً بیش از هر کشور دیگری در دنیا، این کار را کرده‌اند و هیچ سندی را از انحراف در برنامه اتمی ایران نیافته‌اند. از این رو، ما نگرانی نداریم و می‌دانیم که برنامه اتمی ما شفاف است. این را می‌دانیم که برنامه اتمی ما فقط برای اهداف صلح‌آمیز است.

 


اهمیت فرهنگ جامعه
فرهنگ:
- اساس ملت است.
- اساس ملیت یک ملت است.
- اساس استقلال یک ملت است.
و لهذا کوشش کردند که فرهنگ ما را استعماری کنند.
(رژیم طاغوت) کوشش کردند که نگذارند انسان پیدا بشود. آنها از انسان می‌ترسند، از آدم می‌ترسند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 162

 


معاون اول دستگاه قوه قضائیه عملکرد دستگاه قضا را در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی خوب دانست و گفت: دست مفسدان اقتصادی در مناصب حساس قطع شد و اجازه ندادیم در این زمینه حرکتی انجام شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید ابراهیم رئیسی عصر دیروز در حاشیه معارفه حجت‌الاسلام قاصدی رئیس کل دادگستری اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جنس اقداماتی که دشمنان اسلام و انقلاب در مناطق مرزی کشور و آن سوی مرزها انجام می‌دهند بیشتر از جنس تحرکات و حرکت‌های بی ‌سرانجام صهیونیستی است چرا که آنها به دنبال به راه انداختن فضای ایران هراسی هستند تا در کشورهای منطقه جایگاه کشورمان را تنزل دهند.
وی به برخی از تحرکات سران کشور آذربایجان اشاره کرد و افزود: اگر امروز اتهامات جعلی علیه مقامات و مسئولان ما زده می‌شود به خاطر همین تحرکات بی‌سرانجام است. این مسئول در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: ما امروز نه تنها در رعایت حقوق بشر پرونده روشن، شفاف و عملکرد قابل قبولی داریم بلکه در این حوزه غرب را به چالش می‌طلبیم تا به آنها بگوییم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسانی مدافع تمام حقوق بشریت بوده و این غرب است که با به راه انداختن شیعه هراسی، ایران هراسی و اسلام‌هراسی سعی می‌کنند جمهوری اسلامی ایران را مورد هجمه و تهدید قرار دهند. معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر احترام به قانون گفت: نمونه قانون‌گریزی و قانون‌شکنی، فتنه 88 بود که عده‌ای با عبور از قانون و خط قرمز نظام سعی کردند تا شیرینی پیروزی ملت در انتخابات را به تلخ کامی تبدیل کنند.
وی یادآور شد: تلخ کامی در ذائقه مردم در فتنه 88 چنان نمود پیدا کرد که حتی با گذشت چهار سال تلخی و برخی حوادث ناگوار پس از انتخابات 88 از ذهن و خاطره مردم پاک نشده است.
رئیسی گفت: نمونه رفتار قانون‌مدارانه را در انتخابات امسال شاهد بودیم که شیرینی این انتخابات پرفروغ نیز در کام ملت ما نشسته و جلوه‌ای حقیقی و امیدبخش به وجود آورده است.

 


رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بررسی پرونده‌های نفتی در کمیسیون متبوعش خبر داد.
محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه پرونده‌های مختلفی در باب نفت در این کمیسیون وجود دارد، اظهار داشت: نمی‌توان اسامی و جزئیات این قراردادها را فعلا اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه موضوع این پرونده‌ها درباره قراردادهای نفتی و فروش نفت است، تصریح کرد: این پرونده مربوط به دوره‌های مختلف می‌شود که همچنان باز است. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با فارس، از ارائه جزئیات بیشتر از این پرونده‌ها خودداری کرد و دلیلش را ویژه بودن برخی از آنها عنوان کرد.

 


کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به یادداشت سعید مرتضوی مدیرعامل سابق تامین اجتماعی جوابیه‌ای را صادر کرد.
در بخشی از جوابیه هیئت تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آمده است؛ آقای مرتضوی تنظیم‌کنندگان گزارش را دارای اغراض سیاسی و انتقام‌جو معرفی نموده‌اند. اینکه وی به اعضای محترم هیئت تحقیق و تفحص نسبت خلاف واقع می‌دهد قابل پیگرد است و در دادگاه صالحه پیگیری می‌شود، لکن شایسته بود می‌فرمودند که این گزارش قرار است از چه چیزی انتقام بگیرد؟!
این هیئت در ادامه جوابیه خود با اشاره به اینکه مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی در مورد تفاهم‌نامه با هلدینگ سورینت قشم به مدیریت بابک زنجانی خود را به تغافل می‌زند، تاکید کرد: در مورد تفاهم‌نامه با هلدینگ سورینت قشم به مدیریت آقای بابک زنجانی برای همگان محرز شده است که ایشان خود را به تغافل می‌زند فلذا هر بحثی در این خصوص بی‌فایده است و دادگاه تکلیف الف: مغایرت مفاد تفاهم‌نامه با مصوبات هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان ب: سود ده یا زیان ده بودن شرکت‌های ذکر شده در قرارداد جهت واگذاری از جمله پتروشیمی‌ها و بانک‌ها ج: دلایل اطاله وقت حدودا 6 ماهه در اعلام لغو قرارداد د: دلایل اصلی تسلیم پنج فقره چک ضمانتی به سورینت قشم و عدم استرداد تا این لحظه و... را مشخص خواهد نمود.
هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی درخصوص کارت‌های هدیه تحویل شده به نمایندگان مجلس نیز در جوابیه خود آورده است؛ درخصوص کارت‌های هدیه تحویل شده به نمایندگان محترم مجلس (حسب ادعای آقای مرتضوی) نیز خاطرنشان می‌سازد مطابق سند ارائه شده از سوی امور مالی سازمان مبلغ 000/002/201 تومان کارت هدیه در 78 ردیف توزیع شده است که در این سند 37 ردیف کد با عنوان «نماینده مجلس» و بدون ذکر مشخصات ثبت شده است. آنچه در این سند محل پیگیری است احراز هویت گیرندگان بوده است. چرا که اصالت این اسناد از نظر هیئت مخدوش است مگر آنکه اسناد مثبته ارائه شود. در پایان این جوابیه که به امضای حسین دهدشتی نایب رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی رسیده، آمده است؛ به نمایندگی از هیئت محترم تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌ها و موسسات تابعه به حضور ملت شریف و شهیدپرور ایران به‌ویژه بیمه‌شدگان و صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی اعلام می‌نماییم این قبیل اکاذیب، غوغاسالاری، تهمت‌ها و فرافکنی‌ها هیچ خللی در عزم جزم منتخبین ملت در پیگیری احقاق حقوق حق و بازگرداندن اموال به تاراج رفته به دست صاحبان اصلی آن ایجاد نخواهد کرد که وعده خدا حق است.

 


دادگاه متهمان پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران که پیشتر احکامشان از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود، روز گذشته در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.
نوبت صبح اولین جلسه رسیدگی مجدد به بخشی از پرونده بیمه ایران در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران، به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه 79 دادگاه کیفری و با حضور 4 قاضی مستشار به صورت علنی برگزار و به اتهامات دو نفر از متهمان رسیدگی
شد.
قاضی محمدی کشکولی در آغاز جلسه دادگاه گفت: امروز به اتهامات 18نفر این پرونده رسیدگی می‌شود و بقیه رسیدگی‌ها در زمان دیگری انجام خواهد شد.
در این جلسه اتهام پولشویی و تحصیل‌ مال نامشروع به مبلغ 260 میلیون تومان به «ع. خ» نمایندگی بیمه ایران در آذربایجان غربی تفهیم شد.
وی در دفاع از خود گفت: من مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان چک وصول کردم و فقط حدود 80 میلیون تومان دستمزد گرفتم و این طور نبوده که قرار باشد درصدی بابت وصول چک‌‌ها بگیرم.
قاضی کشکولی خطاب به متهم گفت: با توجه به اینکه شما حدود 80 چک نقد کرده‌اید تعداد چک‌‌ها متعارف نبوده و همچنین رقم آن‌‌ها بالا است. ضمن اینکه شما نمایندگی بیمه ایران بودید که می‌دانستید منشأ این چک‌‌ها از کجاست.
این متهم اتهام پولشویی و تحصیل مال از طریق نامشروع را ردکرد.
در ادامه خانم «ع. ح» به عنوان یکی دیگر از متهمان به جایگاه احضار و اتهام پولشویی به مبلغ 5 میلیون تومان حاصل از وصول چک به او تفهیم شد.
وی در دفاع از خود گفت: چکی که من دریافت کردم بابت فروش زمین به آقای «ف» بود و من آن چک را با مشخصات و آدرس خودم بدون هیچ دردسری نقد کردم و اصلا از موضوع اختلاس یا پولشویی خبر نداشتم.
رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت:‌ آقای «ف» خرید زمین از شما را تکذیب کرده است، آیا شما مدرکی بابت فروش زمین دارید؟
متهم پاسخ داد: ما فقط یک دست نوشته داشتیم که آن را هم بعدا پاره کردیم؛ زیرا بعدا معامله فسخ شد، پس از اخذ دفاعیات این متهم ادامه جلسه به بعد از ظهر موکول شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در نوبت دوم برگزاری دادگاه که از ساعت 13  روز گذشته آغاز شد؛ قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران پس از تفهیم اتهام به 7 نفر از متهمان این پرونده و استماع دفاعیات آ‌ن‌ها، ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.

 


محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور به عنوان نماینده دولت در مراسم تشییع پیکر نلسون ماندلا حضور خواهد یافت.
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور به جای ظریف به عنوان نماینده دولت در مراسم وداع با پیکر رهبر ضد نژادپرستی آفریقای جنوبی شرکت می‌کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار بود به عنوان نماینده ایران در مراسم وداع با پیکر نلسون ماندلا  شرکت کند که سفر وی لغو شده و محمد شریعتمداری به عنوان نماینده دولت به آفریقای جنوبی خواهد رفت .
مراسم تشییع پیکر نلسون ماندلا قرار است امروز با حضور تعداد زیادی از مقامات عالی رتبه جهان در آفریقای جنوبی برگزار شود.

 


نایب رئیس مجلس در مورد اتفاقات روز یکشنبه مجلس حول سوال از وزیر اقتصاد که منجر به انتقاد طیب‌نیا از رای مجلس شد، توضیحاتی ارائه کرد.
محمدرضا باهنر نایب ‌رئیس مجلس در مورد اتفاقات روز یکشنبه مجلس بعد از دادن اولین کارت زرد به وزیر اقتصاد و دولت یازدهم گفت: مشکل بین مجلس و دولت این است که برخی نهادها و مراکز تصمیم‌گیری در کشور زیرمجموعه وزارتخانه‌ها نیستند.
وی افزود: این مراکز و نهادها زیرمجموعه وزارتخانه‌ای نیستند و به عبارت ساده‌تر وزیری بالای سرشان نیست و به همین دلیل مجلس مستقیما نمی‌تواند از آن‌ها سوال کند.
نایب رئیس مجلس با اشاره به طرح اولین سوال مجلس از کابینه دولت یازدهم در جلسه علنی ‌گفت: اولین سوال مجلس از وزرای دولت یازدهم روز یکشنبه مطرح شد و قرعه به نام آقای طیب‌نیا افتاد.
باهنر ادامه داد: طبیعی است که سوال‌کننده وجهی از پاسخ‌ها را قبول کرده و وجهی دیگر را نمی‌پذیرد، ما هم طبق آیین‌نامه بعد از اتمام مباحث از نماینده سوال‌کننده می‌پرسیم که آیا از پاسخ‌ها قانع شده است یا نه؟ که در صورت عدم اقناع همین سوال را از مجلس می‌پرسیم. در این حالت رای ممتنع نمایندگان به ضرر وزیر تمام می‌شود چون باید نصف به علاوه یک نمایندگان در رای‌هایشان بگویند که از پاسخ‌ها قانع شدند.
نماینده مردم تهران یادآور شد: بعد از رای‌گیری، 82 نماینده رای به اقناع و حدود 102 نماینده رای به عدم اقناع به پاسخ‌های وزیر دادند. این موضوع برای آقای طیب‌نیا که دفعه اولشان بود مقداری سنگین تمام شد طوری که عملا می‌گفتند سوال مستقیم ربطی به او نداشته و برخی از نمایندگان توجهی نکردند.‌ نایب رئیس مجلس در مورد عدم اقناع نمایندگان از پاسخ‌های طیب‌نیا گفت: آقای طیب‌نیا به برخی از نمایندگان گفته بودند که با این اتفاقات دیگر نمی‌تواند کار کند و به خانه می‌رود و از همانجا استعفایش را به دولت می‌فرستد.
باهنر در گفت وگو با ایسنا، اضافه کرد: طبق اخبار منتشره آقای طیب‌نیا استعفا نمی‌دهد و امیدواریم که چنین اتفاقی نیز نیفتد.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: چنانچه وزارت خارجه از دیدار هیئت پارلمانی اروپایی با دو نفر از فعالان فتنه 88 جلوگیری نکند مجلس نسبت به این موضوع واکنش جدی نشان خواهد داد.
جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اخبار در خصوص احتمال دیدار هیئت پارلمانی اروپا با 2 نفر از فعالان فتنه 88 در جریان سفر خود به ایران اظهار داشت: این هیئت اجازه ندارد که با این گونه افراد دیدار داشته باشد.
به گزارش فارس وی با بیان اینکه وزارت خارجه اجازه نخواهد داد، هیئت پارلمانی اروپایی در زمین رژیم صهیونیستی بازی کند، افزود: قطعا باید از انجام این دیدار‌ها ممانعت صورت گیرد و اجازه این گونه دیدار‌ها صادر نشود و چنان‌چه وزارت امور خارجه دقت لازم را در این ارتباط نداشته باشد و این اتفاق بیفتد مجلس واکنش جدی در این خصوص از خود نشان خواهد داد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: ما پیش از این در دوره مجلس هشتم نیز شاهد بودیم و هیئت‌هایی قصد داشتند تا در جریان سفر خود به ایران با سران فتنه دیدار داشته باشند که وزارت خارجه وقت، مجلس و کمیسیون امنیت ملی نسبت به این امر واکنش نشان دادند و این سفر‌ها شکل نگرفت.

 


تردد انفرادی زوار عتبات عالیات از مرز شلمچه تا اربعین بلامانع اعلام شد.
مرز شلمچه از دیروز تا اربعین حسینی برای خروج زوار و عاشقان سیدالشهدا به عتبات عالیات عراق گشایش یافت.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر گفت: تقاضای زوار انفرادی و گروهی با توجه به فرا رسیدن اربعین حسینی برای خروج از مرز شلمچه افزایش یافته است.
حیایی اهوازی با بیان اینکه صدور مجوز خروج زوار اربعین حسینی با همکاری سازمان حج و زیارت ساماندهی شد افزود: اکنون عوامل اجرایی اورژانس و بهداشت و درمان هلال‌احمر، شهرداری، عوامل کنترلی و امنیتی و خدمات شهری منطقه آزاد اروند آماده خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی در پارکینگ پایانه مرزی شلمچه هستند.
حیایی اهوازی گفت: روزانه بین پنج تا 13 هزار زائر به صورت انفرادی، گروهی و یا در قالب کاروان‌های حج و زیارت از نقطه صفر مرزی شلمچه به عراق سفر می‌کنند.
پیشتر خروج زوار انفرادی از مرز شلمچه به لحاظ قانون حج و زیارت ممنوع بود.

 


رئیس یکی از احزاب آلمانی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران با انتقاد از تعطیلی جشنواره ضدصهیونیستی «افق‌نو» نوشت: حقیقت تلخی که وجود دارد این است که ایران در قبال به دست آوردن تعهد تعداد کمی کشور، دوستی‌هایی را که طی سال‌های گذشته به دست آورده، به راحتی از دست می‌‌دهد.
«کریستفر هورستل»، یکی از میهمانان ویژه جشنواره «افق نو» و رئیس حزب «مرکز جدید» در نامه‌ای سرگشاده که در اختیار فارس قرار داده درباره کاستی‌های موجود در وزارت امور خارجه ایران و کم‌لطفی‌ دولت جدید نسبت به کنفرانس «افق نو»، خطاب به «حسن روحانی»، ریاست‌جمهوری کشورمان نوشت: تعدادی از دشمنان قدیمی ایران تاحدودی در وضعیت بدی قرار گرفتند، آنچنان‌که مستقیما به پای میز مذاکره آمدند.آن‌ها پس از انجام مذاکرات احساس امنیت می‌کنند زیرا به نظر می‌رسد که ایران با آن گام‌های نخست مثبتی که نسبت به آن‌ها برداشت، نشان داد که دیگر در بهترین وضعیت قرار ندارد.آنچه کشورهای غربی به طور آشکار به دنبال آن هستند، رسیدن به مجموعه‌ای جدید از تعهدات بحث‌برانگیز در رابطه با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است.ولی اکنون آن‌ها فراتر رفته‌اند: آن‌ها به دنبال متوقف کردن کامل غنی‌سازی اورانیم و دسترسی کامل به خواسته‌هایشان هستند که بخشی از رفتارهای‌ غیرتمندانه همیشگی‌شان است، آن‌ها اسلحه حمل می‌کنند و مذاکرات را به سبک گانگستری خود ضمانت می‌کنند، آن‌ها به دنبال صدمه زدن به پول رایج ایران و تجارت جهانی این کشورند و به طور همزمان با قلدری، تهدید و حتی ترور،دیگر کشور‌ها را نیز به خود هم سو خواهند کرد.هیچ‌کدام از این مذاکرات، کمپانی‌های آمریکایی را از شکستن توافقات خود با ایران بازنمی‌دارد، در نتیجه کمپانی‌های رقیب نیز از کشورهای ضعیف‌تر کناره می‌گیرند. پیش از این در گذشته، ایران صد‌ها بار متعهد شده و به دور از هرگونه نگرانی، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه هرگونه بازرسی در تجهیزات نظامی خود را داده است و همچنین اطلاعات مربوط به دانشمندان خود را در اختیار آن‌ها قرار داده در حالی‌که بعد‌ها شاهد آن بودیم که این دانشمندان به طرز ظالمانه‌ای، توسط قاتلان حرفه‌ای تحت حمایت سرویس‌های جاسوسی در خیابان‌های ایران به قتل رسیدند.
هورستل در بخش دیگری از نامه اش به حجت الاسلام روحانی آورده است: جناب رئیس‌جمهور، شما همواره با اعتقاد راسخ مبلغ و مروج آزادی بیان بوده‌اید، سیاستمداران ایرانی همواره در بسیاری موقعیت‌‌ها بسیار خلاقانه عمل می‌کنند، حال چرا در این مورد تا این‌ حد خشک و غیر‌منعطف عمل کرده‌اید؟ این را به عنوان پیشنهادی متواضعانه از من بپذیرید، آیا خوب نخواهد بود که جشنواره «افق نو» را با یک تغییر نام ادامه دهیم و همچنان میهمانان را داشته باشیم که درباره اعتماد جهانی، برقراری صلح و آشتی و ثبات (در دنیا) با یکدیگر به گفتگو بنشینند؟
وی در ادامه افزوده است:در سال‌های اخیر اسرائیل بار‌ها ایران را تهدید به حمله کرده و حتی آشکارا دولت‌های غربی را مرعوب ساخته است. چرا رهبران سیاست خارجی ایران با وجود اینکه همواره به دنبال توسعه صلح بوده‌اند، از این فرصت طلایی که رژیم صهیونیستی با فریادهای غیرقابل توجیه «جنگ، جنگ‌»‌اش خود را به انزوا کشانده، برای رساندن حقیقت به سرمنزل مقصود استفاده نمی‌کنند؟ آیا مجموعه‌ای از جشنواره‌های هدفمندی (از جنس افق نو) نمی‌تواند جریان را عوض کند؟در صورتی که اعضاء سیاست خارجی ایران حقیقتا به آنچه میهمانان ممکن است بگویند، علاقه‌مند هستند، اگر آنچه در کنفرانس ارائه می‌شود به نظر می‌رسد که چندان مطلوب و دلپذیر به نظر نمی‌رسد، پس چرا میهمانان جشنواره را در گروه‌های کوچکتر و تک تک براساس علایق دو طرفه دعوت نمی‌کنید تا بدینوسیله از هرگونه تبلیغات ناخواسته نیز جلوگیر‌ی شود؟در اینجا سوالات زیادی مطرح می‌شود، آیا واقعا افق نو به اندازه کافی تمایلات ضد صهیونیستی، تنفر از آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌شان در گروه «1+5» در بحث گفتگوهای هسته‌ای وجود نداشت؟ در حالی‌ که تمامی میهمانان غربی این کنفرانس با آگاهی تمام با سیاست‌های مستبدانه دولت‌هایشان علیه جمهوری اسلامی ایران و غیره مخالفت می‌کنند.آیا بر رهبران ایران روشن نیست که همین مدعوین(کنفرانس افق نو)، هسته اصلی انتقادات و اعتراضات ضد جنگ، ضد استثمار و ضد فسادی هستند که در کشورهای غربی جریان دارد؟ برخی از آنها برای جلب نظر بخشی از جامعه خود، به اندازه کافی نفوذ دارند.آیا در صورتی‌که ایران فرصتی را که برای نفوذ در کشورهای غربی در نتیجه تلاش‌های خود طی 30 سال گذشته به دست آورده، از دست دهد، مقامات سیاست خارجه ایران مسئولیت آن را به عهده می‌گیرند؟
رئیس حزب «مرکز جدید» آلمان در بخش دیگری از نامه اش خطاب به حسن روحانی نوشته است: حقیقت تلخی که وجود دارد این است؛ ایران در قبال به دست آوردن تعهد تعداد کمی کشور، دوستی‌هایی را که طی گذشته با سخاوتمندی‌های خود به دست آورده، به راحتی از دست می‌‌دهد. لطفا اجازه دهید که به برخی نکات اشاره کنم: به نظر می‌رسد مقامات رده بالای ایران در امور خارجه به نوعی، در زمینه استراتژی دیپلماسی عمومی مدرن و تاکتیک‌های مربوط به آن، به خوبی آموزش ندیده باشند. حقیقت این است که کشورهای غربی در زمینه تبلیغات بسیار توانمندند، سرمایه‌گذاری‌‌ها باعث نمی‌شود که آن‌ها در روش‌هایشان، تربیت نیروهای‌شان و یا استراتژی‌هایشان تجدید نظر کنند. برخی از سفرای ایران در کشورهای غرب در انجام وظایف خود، قصور کرده و در این مسیر موارد مبهم و مشکوک زیادی به چشم می‌خورد: آن‌ها برای جلب حمایت‌ و دوستی برای کشورشان، تلاش صادقانه نمی‌کنند. برخی از فعالان طرفدار ایران که در این زمینه خوشنام‌ترند، از رفتارهای سفارت مربوطه خود و همچنین وزارت امور خارجه ایران رنج می‌برند. برخی از نیروهای مطبوعاتی ایران غیرحرفه‌ای، بی‌انگیزه و بی‌طرف به نظر می‌رسند. فلسفه‌های مدرن همچون خدمت کردن در چینش ساختار کلی سفارت‌های ایران در برخی از کشورهای غربی به چشم نمی‌خورد.
وی افزود: یک توضیح ممکن برای کاستی‌های موجود وجود دارد که چندان در آرام نمودن خواننده مؤثر نیست؛ مقامات عالی ایران در وزارتخانه‌ مربوطه از نفوذشان برای حمایت از دیگر اعضاء هم‌جناح، هم‌شهری و دوستانشان سوء استفاده می‌نمایند. به نظر من بخشی از مشکلات موجود به این خاطر است که وزارت خارجه ایران با استفاده از نیروی غیر زبده به خود صدمه وارد کرده است. با وجود همه رویدادهای ناگواری که در گذشته در بخش امورخارجه به وجود آمد، مقامات توانمند بخش فرهنگ تمام تلاش خود را در بهبود مشکلات انجام دادند، ولی مشخص است که آن‌ها برش لازم را نداشته‌اند.چگونه ممکن است که ایران و دیگر کشورهای مورد خشم دولت‌های غربی، اثبات کرده‌اند که قادر به سرمایه‌گذاری بر استراتژی‌های مفید نیستند، در حالی‌که آژانس‌های کشورهای غرب، مصرانه، برای تخریب کشورهای دیگر از بنیان، به عنوان بخشی از استراتژی‌های مستبدانه خود، میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. آیا ممکن است که متواضعانه پیشنهاد کنم که در حوزه وزارت فرهنگ ایران سرمایه‌گذاری لازم شود و به طور هدفمندی، رویکردی نظام‌مند برای نزدیکی به دوستان اثبات شده‌ و هم‌پیمانان‌تان در کشورهای غربی اتخاذ شود. این تنها تلاش کوچکی در برابر تلاش عظیم آژانس‌های غربی است. چرا از دشمنان یاد نمی‌گیرید؟ چرا از ارتش ایران یاد نمی‌گیرید؟ آیا می‌توانم خاضعانه اضافه کنم، که این جنگ مدرن، یک کارایی بالا، هوشمندانه و صلح‌طلبانه لازم دارد، ما اینجا (در غرب) مدت زیادی است که منتظر نشانه‌‌های خروج ایران از تاریکی هستیم. یک کنفرانس کوچک نمی‌تواند موج عظیمی برای یک شروع جدید باشد ولی آیا حتی این جریان کوچک نمی‌تواند نجات یابد؟آیا می‌توانم متواضعانه اضافه کنم: آنهایی که با تعطیلی کنفرانس افق نو مخالفند،‌ تندرو‌ها نیستند، این تنها تبلیغات آمریکاست، آنچنان‌که می‌توانید در مقاله‌ای که لینک آن را در پایان گذاشته‌ام، ببینید که آمده است: طرفداران کنفرانس افق نو بسیار مدرن، هوشیار بوده و امروزه حامیان تاثیرگذار ارزش‌های ایرانی هستند.آن ارزش‌‌ها همان دلیلی است که من را همچنان در طرفداری از ایران فعال نگاه داشت، این همان چیزی است که امروزه به شدت مورد درخواست حزب‌های سیاسی آلمان جدید است.
کریستوفر هورستل در پایان نامه‌اش خطاب به حسن روحانی تصریح کرده است: زمانی‌که مذاکره‌‌کنندگان ایرانی پای میز مذاکره نشستند، موفقیت آن‌ها در این مذاکرات به شدت تحت تاثیر نواقصی که ذکر کردم، کاهش یافت.ولی اکنون زمانی است که کوتاهی و تأخیر در اصلاحات ممکن است هزینه‌های زیادی را به ایران تحمیل کند به خصوص با حذف کنفرانس «افق نو» و هرگونه فعالیت دیگر ایران در میان عموم مردم غرب.

 


سرویس اجتماعی-
رئیس جمعیت هلال‌احمر از تقویت امداد هوایی، دریایی و زمینی بر حسب آمایش سرزمینی در آینده خبر داد.
دکترمحمد فرهادی دیروز از آمادگی پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای برای ارائه خدمات ویژه در فصل زمستان گفت: این طرح از 20آذر در بیش از 1500 پایگاه امداد و نجات سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد.
وی افزود: در طرح زمستانه امسال تجهیزاتی مانند خودروی امدادی و وسایل انفرادی امدادگران به ویژه در بخش کوهستان با هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد تومان بکار گرفته می‌شود.
دکتر فرهادی در مورد ورود واکسن فلج اطفال نیز گفت: وزارت بهداشت سه میلیون دوز واکسن فلج‌ اطفال را وارد کشور کرده است و از جمعیت هلال‌احمر نیز درخواست ورود سه میلیون دوز از این واکسن را داشت که جمعیت این پول را به حساب شرکت تولیدکننده وارد کرده و قطعا وارد می‌شود.
وی در مورد واکسن مننژیت نیز تصریح کرد: در اوایل ورود من، واکسن مننژیت وارد کشور شد و در حال حاضر تا پایان سال این واکسن در کشور وجود دارد، اما درصدد آن هستیم تا با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، 5/2 تا 3 میلیون دوز واکسن مننژیت ذخیره داشته باشیم که مساله تامین اعتبار آن نیز حل شده است.
دکتر فرهادی در مورد ورود بالگرد گفت: مطالعات زیادی در مورد انتخاب نوع بالگرد انجام شده است و ما به دنبال بالگردی هستیم که با وجود وزن کم، قدرت مانور زیادی داشته باشد که در روزهای آینده جلسات نهایی در این زمینه انجام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت‌های سیاسی روزنامه شهروند، گفت: روزنامه شهروند خبر سیاسی را منتشر می‌کند، اما اصول و بنیان آن سیاسی نیست.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد انتخاب عارف به عنوان مشاورش در امور بشردوستانه، گفت: در انتخاب عارف هیچ پشت پرده‌ای نیست و این فرد عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر بوده است که با اصرار بنده به عنوان مشاور در امور بشردوستانه با ما فعالیت می‌کنند و بدانید که بسیار نقطه نظرات خوبی نیز در این زمینه داشتند.
فرهادی همچنین در مورد اختلافات هلال‌احمر با وزارت بهداشت در مورد تاسیس داروخانه‌ها، گفت: داروخانه زدن وظیفه ما نیست اما در مواردی وارد شده‌ایم، ولی وزارت بهداشت تامین بخشی از دارو را برعهده جمعیت هلال‌احمر گذارده و جلسات متعددی را با دکتر دیناروند برای تامین بخشی از داروها داشته‌ایم که در حال حاضر ورود واکسن‌ آنفلوآنزا، مننژیت و فلج‌اطفال به هلال‌احمر سپرده شده است.

 


رئیس فراکسیون سرمایه‌گذاری مجلس شورای اسلامی گفت: قوانین مبهم در سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی که مشکلاتی را در سال‌های اخیر به وجود آورده، بازنگری شده و برطرف می‌شود.
جلیل جعفری‌بنه خلخال در اردبیل، اظهار داشت: فراکسیون سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور تشکیل شده و تا به حال دو جلسه آن برگزار شده است. وی ادامه داد: در جلسه اخیر فراکسیون سرمایه‌گذاری ابزارهای متنوع تجهیز منابع مالی بین‌المللی، اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش فارس نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: فراکسیون سرمایه‌گذاری بر رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تاکید دارد.
جعفری‌بنه خلخال در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه فراکسیون سرمایه‌گذاری مجلس که با حضور اعضای سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برگزار شد، این نکته مورد تاکید قرار گرفت که قوانین موجود در مورد سرمایه‌گذاری خارجی که دارای ابهام هستند با مشورت اعضا مورد تجدید نظر قرار گیرند.
نماینده مردم در مجلس گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهان یک مسابقه بین‌المللی ایجاد شده که در این راستا مشوق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، لذا پیشنهاد می‌شود در ایران نیز از مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر استفاده شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10