(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20 آذر 1392 - شماره 20662

اسرائیل: قدرت موشکی حزب‌الله 10 برابر شده است
اعتراض خیابانی در رباط علیه سیاست‌های شاه مغرب
جاده بین‌المللی حمص- دمشق به دست ارتش سوریه افتاد
درگیری شدید با نظامیان مصر همزمان با نخستین جلسه دادگاه محمد بدیع
19 استان آرژانتین با اعتصاب پلیس به آشوب کشیده شد
در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز
رئیس پنتاگون: همکاری امنیتی با عربستان را گسترش می‌دهیم
حضور مقامات بلندپایه 70 کشور جهان در مراسم یادبود ماندلا
زد و خورد معترضان با پلیس در چند شهر ایتالیا
نمایندگان ترک و کرد در مجلس ترکیه به جان هم افتادند
با نادیده گرفتن تهدیدهای آمریکا مردم پاکستان مسیر تدارکاتی ناتو را مسدود کردند
با پشتیبانی واشنگتن صورت گرفت
آغاز عملیات نظامی فرانسه در آفریقای مرکزی
نیروهای امنیتی اوکراین چادر معترضان را برچیدند
نخست‌وزیر تایلند استعفای زودهنگام را نپذیرفت
اعتراض 500 نویسنده مطرح جهانی به جاسوسی آمریکا
   


یک مقام نظامی اسرائيل اعلام کرد قدرت موشکی حزب‌الله لبنان نسبت به گذشته 10 برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری ها به نقل از پایگاه خبری «شرق الاوسط»، یکی از مقامات نظامی عالیرتبه در ارتش اسرائیل اظهار داشت، حزب‌الله در سال 2006، 500 فروند موشک داشت اما در حال حاضر به 5000 موشک رسیده است.
در همین رابطه نبیه‌بری رئیس پارلمان لبنان اظهار داشت، وجود مقاومت برای حفظ لبنان از تهدیدهای رژیم صهیونیستی ضروری است. وی افزود، مقاومت خط قرمز لبنان است و کسانی که از اسلحه مقاومت ابراز ناراحتی می‌کنند باید بر نظر خود در این زمینه خط بطلان بکشند.
نبیه‌بری تاکید کرد، سلاح مقاومت استفاده داخلی ندارد و تنها به سوی دشمن نشانه می‌رود.

 


هزاران نفر در خیابان‌های رباط به سیاست‌های پادشاه مغرب اعتراض کردند.
به گزارش شبکه «الجزیره» هزاران نفر زیر پوشش جمعیت حقوق بشر مغرب، تجمع اعتراض‌آمیزی در شهر رباط برگزار کردند.در این تجمع از مقام‌های مغرب و شخص شاه خواسته شد، به حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهروندان مغربی احترام گذاشته شود.مغرب در دو سال گذشته با اعتراضات مردمی مواجه بوده که در نهایت شاه این کشور را مجبور به اعمال برخی اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور کرده است.
معترضان مغربی اصلاحات انجام شده پادشاه این کشور را کافی ندانسته و به بهانه‌های مختلف اعتراض خود را به دستگاه حاکمیت این کشور نشان می‌دهند.

 


ارتش سوریه پس از کنترل کامل شهر النبک و بازگرداندن امنیت به جاده بین‌المللی دمشق به حمص، به آخرین پناهگاه تروریست‌ها در منطقه القلمون حمله کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع سوری اعلام کردند گروه‌های مسلح پس از شکست در برابر ارتش در شهرهای «القاره»، «دیر عطیه» و «النبک» به سمت روستاهای کوچک در القلمون فرار کردند. به گفته این منابع نیروهای ارتش در حال پیشروی و پاکسازی مناطق اطراف شهر یبرود هستند که آخرین پناهگاه گروه‌های مسلح در منطقه القلمون به حساب می‌آید.
یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه همچنین پیشروی چشمگیر خود به سوی مزارع ریما و دو منطقه الدلبه و القاسمیه در غوطه شرقی را ادامه دادند.
این پیشروی در حالی جریان دارد که ارتش سوریه پیش از این منطقه العباده در غوطه شرقی را تحت کنترل کامل خود درآورده بود.
نیروهای ارتش چندین مرکز تجمع وابسته به ارتش آزاد سوریه واقع در دو منطقه شهر دیرالزور را هدف قرار دادند که به موجب آن تمام این مراکز منهدم شد.
این در حالی است که تقریباً 90 درصد اهالی منطقه «الوعر» در شهر حمص به علت شدت گرفتن نبرد بین نیروهای ارتش سوریه و افراد مسلح خانه‌های خود را ترک کردند.
در همین رابطه پایگاه صهیونیستی دبکا در گزارشی به پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه در منطقه القلمون اذعان کرد.
به گزارش فارس این پایگاه اسرائیلی اظهار داشت، فتح منطقه نابوک در کوه‌های القلمون نشانه یک پیروزی راهبردی برای ارتش بشار اسد بوده و پیروزی‌های زمینی ارتش را که به بی‌نظمی در شورشیان منجر شده، به اوج می‌رساند. دبکا در این گزارش چهار منفعت بزرگ از این عملیات برای ارتش سوریه ذکر کرده است از جمله اینکه بزرگراه دمشق به دو شهر لاذقیه و طرطوس در سواحل مدیترانه که از کنار شهر حمص عبور می‌کند، اکنون بازگشایی شده است. آخرین مسیر تدارکات شورشیان از لبنان قطع شده است. بنابراین شورشیان دیگر نمی‌توانند از لبنان برای تامین تجهیزات و نیرو استفاده کنند. بزرگراه دمشق- بیروت اکنون در تسلط کامل حزب‌الله لبنان است. این امر دسترسی حزب‌الله به نیروهای اعزامی به سوریه و همچنین برقراری ارتباطات را تسهیل می‌کند.
تصرف القلمون آخرین گام پیش از پایان تسلط دو ساله شورشیان بر حومه شرقی دمشق بود.
دبکا تصریح کرد که اکنون اسد در جنگ داخلی به مرحله‌ای رسیده که شورشیان دیگر نمی‌توانند به مرکز قدرت او آسیبی وارد کنند. ظرفیت شورشیان از این پس تنها در اقدامات تروریستی و شلیک خمپاره خواهد بود.
از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به سازمان ملل اعلام کرد عربستان مسئول جنایت‌ها در سوریه است و باید از حمایت تروریست‌ها در این کشور دست بردارد.
در نامه وزارت خارجه آمده است، کشته شدن بیش از 300 تروریست سعودی در کنار تروریست‌های دیگر نشان‌دهنده مداخله آشکار این کشور در امور داخلی سوریه است.

 


همزمان با آغاز نخستین جلسه محاکمه «محمد بدیع»، رهبر اخوان‌المسلمین مصر، هزاران نفر از مردم این کشور به خیابان‌ها ریختند و علیه نظامیان شعار دادند.
روز دوشنبه نخستین جلسه محاکمه «محمد بدیع»، رهبر اخوان‌المسلمین مصر به همراه 13 تن دیگر از رهبران این جریان اسلامگرای سیاسی به اتهام «تشویق به خشونت و قتل» در قاهره برگزار شد. همزمان با اعلام این خبر که با انتشار نخستین تصویر از «بدیع» پس از دستگیری‌اش در ماه اوت صورت گرفت، هزاران نفر از دانشجویان و هواداران اخوان‌المسلمین به خیابان‌ها ریختند و به شدت با نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش درگیر شدند.
آنطور که شبکه خبری «دویچه وله» آلمان نوشته همزمان با درگیری‌های خونین داخل شهرهای مختلف مصر هنگام برگزاری این دادگاه و متهمان چندین بار با شعار «مرگ بر نظامیان حاکم» جلسه عادی دادگاه را به هم ریخته و اوضاع را ناآرام کردند.
«بدیع» در پاسخ به اتهام «تشویق به خشونت‌هایی که به کشته شدن 5 نفر منجر شد خطاب به قاضی دادگاه گفت، فرزند وی نیز به قتل رسیده، چرا قاضی آن را مورد تحقیق قرار نمی‌دهد. رهبر اصلی اخوان‌المسلمین همچنین به خاطر این که خانه وی از سوی افراد نزدیک به حاکمیت به آتش کشیده شده از کسانی که وی را محاکمه کردند، توضیح خواست.
آنطور که روزنامه «الاهرام» مصر نوشته، محمد بدیع در ادامه جلسه دادگاه گفت: «گروه من و خود من قربانی هستیم نه متهم». خدا شاهد است اخوان‌المسلمین دست به هیچ خشونتی نزده است... اما نظام کنونی مصر هزاران نفر را کشته و من دیدم که چگونه جسد کشته شدگان در میدان رابعه‌العدویه همچون زباله جابه‌جا می‌شد.»
در جلسه دادگاه علاوه بر بدیع، محمد بلتاجی، عصام عریان و صفوت حجازی از رهبران برجسته اخوان به همراه «باسم عوده»، از وزرای دولت مرسی نیز حضور داشتند.
اما در جریان ناآرامی‌های دوشنبه مصر، خبر می‌رسد، نیروهای امنیتی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه الازهر قاهره را در محوطه دانشگاه به قتل رساندند. هفته گذشته دانشجویی به نام «محمدرضا» در محوطه همین دانشگاه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به قتل رسیده بود.
شبکه تلویزیونی «الجزیره» در این باره طی گزارشی اعلام کرد: «ساعاتی پس از آغاز اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاه‌های مصر که گسترده‌ترین آن در الازهر بود، حامیان اخوان‌ به صورت شبانه نیز به اعتراض‌های خود ادامه دادند.»
به نوشته این شبکه خبری قطری، دستکم 60 نفر از معترضان که غالباً دانشجو هستند نیز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از این ناآرامی‌ها نشان می‌دهد، معترضان نیز با سنگ و چوب با پلیس ضد شورش مصر به شدت درگیر شده‌اند. پلیس مصر برای متفرقه کردن معترضان به طور گسترده از گاز اشک‌آور استفاده کردند. به گزارش ایسنا برخی از دانشجویان نیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار کردند که بیش از 200 دانشجو زخمی شدند که بیشتر آنها براثر اصابت گلوله زخمی شده‌اند.
شاهدان عینی گفتند: پس از اینکه نیروهای پلیس برای متفرق کردن درگیری‌ها به دانشگاه هجوم بردند، دانشجویان دانشگاه الازهر از ساختمان‌های داخل محوطه دانشگاه بالا رفته و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب و در مقابل نیروهای امنیتی به مقادیر زیادی از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای پلیس تلاش کردند مانع از خروج تظاهرکنندگان به خارج از محوطه دانشگاه برای برگزاری تظاهرات شوند. آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی نیز در محل درگیری‌ها حضور داشتند.
شاهدان عینی اظهار کردند تعدادی خودرو در محوطه دانشگاه در پی درگیری‌ها آتش زده شد.
مهمترین خواسته معترضان مصری در این تظاهرات، آزادی رهبران سیاسی و محاکمه قاتلان دانشجویان عنوان شده است. با این حال شبکه‌ خبری «روسیاالیوم» در گزارشی اعلام کرد، دادستانی مصر 26 فعال سیاسی اخوانی را به «دادگاه جنایی» تحویل داد.
به گزارش فارس دادستانی مصر علاء عبدالفتاح و احمد ماهر دو فعال سیاسی رابه همراه 24 فعال سیاسی دیگر به اتهام «زورگیری» و «خرابکاری» و «مقاومت در برابر مقامات» به دادگاه جنایی تحویل داده است.
این افراد در حوادث مربوط به تظاهرات در مجلس شورای مصر دستگیر شده بودند.
تأسیس شبکه تلویزیون اخوان‌المسلمین
واحد مرکزی خبر اما از آغاز به کار یک شبکه تلویزیونی جدید متعلق به اخوان‌المسلمین مصر خبر داد. براساس این گزارش، نام این شبکه «رابعه» است که از ماهواره «نایل ست» و با حمایت‌های مالی ترکیه و برخی طرف‌های مصری از داخل خاک ترکیه پخش می‌شود.
پایگاه اینترنتی حزب عدالت و آزادی تأکید کرد هدف از راه‌اندازی شبکه «رابعه» تبلیغ تفکر سیاسی اسلام و پرداختن به ظلم در حق جماعت اخوان‌المسلمین در مصر است. تلاش‌ها برای پخش این شبکه از بیروت پایتخت لبنان ناکام ماند. راه‌اندازی این شبکه می‌تواند به تشدید تنش بین آنکارا و قاهره منجر شود.

 


اعتصاب سراسری نیروهای امنیتی و پلیس آرژانتین 19 استان این کشور را دچار هرج و مرج کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، با دست از کار کشیدن نیروهای امنیتی و پلیس آرژانتین، بی‌نظمی و آشوب دست‌کم 19 استان از 23 استان این کشور را فرا گرفت. نیروهای امنیتی در اعتراض به پایین بودن دستمزد و شرایط سخت معیشتی خود دست به اعتصاب زدند.
طی روز دوشنبه مناطق مختلف آرژانتین دچار ناآرامی و آشوب شد، هزاران فروشگاه مورد دستبرد و غارت قرار گرفت و علاوه بر آنها، پنج‌نفر کشته و صدها تن دیگر به خاطر نزاع و هرج و مرج مجروح شدند. بانک‌ها، سوپرمارکت‌ها، خرده‌فروشی‌ها و حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهرها تعطیل شدند.هر چند «فرناندو کرچنر» رئیس‌جمهور آرژانتین در این باره سکوت کرد، ولی «خورخه کاپیتانیچ» از اعضای کابینه گفت که رفتار آشوبگران، رفتاری وطن‌فروشانه بوده است.

 


وزیر دفاع آمریکا طی دیدارش با همتای سعودی خود در ریاض، اعلام کرد واشنگتن به همکاری‌های امنیتی با عربستان کاملا متعهد بوده و قصد دارد این همکاری‌ها را گسترده‌تر کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «چاک هاگل» در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، پس از بحرین، افغانستان و پاکستان وارد ریاض شد و با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان دیدار کرد. وی در این دیدار به مقامات رژیم سعودی اطمینان داد که واشنگتن به همکاری‌های امنیتی با عربستان کاملا متعهد است و حتی قصد دارد که این همکاری‌ها را گسترش دهد.
در پی عقب‌نشینی آمریکا از حمله به سوریه، مناسبات میان عربستان و آمریکا کمی تیره شد و ریاض در اعتراض به تصمیم واشنگتن، از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل انصراف داد.
از آن زمان تاکنون ایالات متحده سیاست دلجویی را نسبت به عربستان در پیش گرفت. هاگل در این دیدار همچنین از همتای سعودی خود خواست در سال آتی میلادی به آمریکا سفر کند. عربستان وابسته ترین کشور به آمریکا در منطقه خاورمیانه است و منافع ایالات متحده را در این منطقه حساس تأمین می‌کند.
هاگل پس از دیدارهای فوق، دیروز ریاض را به مقصد کویت ترک کرد تا در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس حضور یابد. این شورا نیز از ارکان منطقه‌ای ایالات متحده است و احتمال بروز شکاف در میان سران شورای همکاری خلیج‌فارس، مقامات واشنگتن را نگران کرده است. اخیرا مقامات عمان اعلام کردند، اگر شورای همکاری خلیج‌فارس بخواهد به یک اتحادیه تبدیل شود، این کشور از عضویت در شورا استعفا می‌دهد. تغییر ساختار فوق از شورا به اتحادیه اخیراً توسط برخی از اعضای شورا پیشنهاد شده بود.هدف اصلی و ناگفته سفرهای زنجیره‌ای هاگل به منطقه، مهار ایران و تثبیت هژمونی آمریکا بر خلیج‌فارس و شرق خاورمیانه است.

 


93 رئیس جمهور و نخست‌وزیر فعلی و پیشین از 70 کشور جهان در مراسم یادبود نلسون ماندلا شرکت کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری آفریقای‌جنوبی اعلام کرد: بیش از 93 رئیس جمهور و نخست‌وزیر از 70 کشور جهان در مراسم یادبود ماندلا که دیروز در ژوهانسبورگ برگزار شد حضور داشتند.
وی افزود: 10تن از این مقامات، رؤسای جمهوری سابق کشورهای خود هستند که در دوره ریاست جمهوری ماندلا از همتایان وی بودند.
وی دلیل برگزاری مراسم یادبود ماندلا در ژوهانسبورگ را وجود برخی ملاحظات امنیتی برای حضور مقامات کشورهای جهان در مراسم تدفین او اعلام کرد.
این مقام خاطرنشان کرد: ماندلا در زادگاهش،روستای کونو در بندر پورت الیزابت به خاک سپرده می شود.
11هزار نفر، تامین امنیت مراسم یادبود ماندلا در ورزشگاه 100 هزار نفری ساکرسیتی شهر ژوهانسبورگ را بر عهده داشتند.
چهار هزار خبرنگار، گزارشگر و عکاس و تصویربردار، مراسم یادبود ماندلا را پوشش دادند.
در این مراسم علاوه بر نمایندگانی از خانواده ماندلا، دبیر کل سازمان ملل و رئيس جمهور آمریکا سخنرانی کردند.
پیکر ماندلا در یک تابوت شیشه‌ای از روز چهارشنبه به مدت سه روز در آمفی‌تئاتر شهر پرتوریا قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند با او وداع کنند و پس از آن برای تدفین به زادگاهش منتقل می‌شود.نلسون ماندلا شامگاه پنجشنبه گذشته در 95 سالگی درگذشت.

 


پلیس ایتالیا معترضان به سیاست‌های ریاضتی دولت را به شدت سرکوب کرد.
به گزارش خبرگزاری «شین‌هوا»، روز دوشنبه شهر «تورین» ایتالیا صحنه زد و خورد شدید بین نیروهای امنیتی و معترضان به «شرایط بد اقتصادی» تبدیل شد.
براساس این گزارش، در حالی که کارگران و رانندگان کامیون به شدت با پلیس ضد شورش شهر درگیر بودند شمار زیادی از قربانیان سیاست‌های ریاضتی نیز در مرکز این شهر یک تجمع گسترده «ضد دولتی» برپا کرده بودند. خبرگزاری فرانسه در واکنش به این خبر نوشت: معترضان ایستگاه‌های اصلی قطار و مرکز اصلی اداره مالیات را برای ساعاتی محاصره کردند.
پلیس ایتالیا برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در جریان این درگیری‌ها 14 نفر از نیروهای امنیتی زخمی و شماری از خودروها و فروشگاه‌ها تخریب شدند.
دو فراخوان دیگر برای اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت «انریکولتا» در «جنوا» و «ویندیارد» داده شده است. دولت ایتالیا مدتی است «مالیات‌های سنگین» را برای جبران بخشی از کسری بودجه خود در دستور کار قرار داده است.
به گزارش ایرنا، پزشکان بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمارستان‌های وابسته یونان نیز دیروز در جلسه عمومی اعضای اتحادیه پزشکان تصمیم گرفتند که به مدت یک هفته دیگر به اعتصابات خود ادامه دهند.
اتحادیه پزشکان دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت در قبال مراکز درمانی یونان اعلام کرد که پزشکان بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمارستان‌های وابسته اجازه نخواهند داد که با کاهش بودجه مراکز درمانی سلامت شهروندان در مخاطره قرار گیرد.
به دنبال تصمیم اعضای اتحادیه پزشکان بیمه‌های تامین اجتماعی، کلیه پزشکان از صبح روز سه‌شنبه به مدت 5 روز اعتصاب خود را آغاز کردند.
پزشکان بیمه‌های تامین‌اجتماعی بیش از 10 روز است که به نشانه مخالفت با سیاست ریاضت اقتصادی دولت، کاهش نیروی انسانی و بودجه مراکز درمانی دست به اعتصاب زده‌اند.
براساس تهدیدهای این اتحادیه تا زمانی که دولت یونان دست از ادامه سیاست‌های دیکته شده توسط وام‌دهندگان خارجی به این کشور بر ندارد، تظاهرات و اعتصابات ادامه خواهد داشت.

 


درج اسم کردستان در لایحه بودجه سال 2014 ترکیه، نمایندگان ترک و کرد پارلمان این کشور را به جان هم انداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، پارلمان ترکیه عصر دوشنبه متشنج شد. این تشنج زمانی روی داد که نمایندگان ترک مجلس که وابسته به حزب راست افراطی تحت رهبری «دولت باغچلی» بودند، به درج عبارت «کردستان ترکیه» در لایحه بودجه اعتراض کردند و گفتند که اجازه نمی‌دهند این لایحه تصویب شود. این اعتراض به درگیری فیزیکی میان نمایندگان کرد و ترک در صحن مجلس انجامید. لایحه مذبور نیز بالاخره پس از حذف عبارت فوق تصویب شد.نمایندگان سه حزب «عدالت و توسعه»، «جمهوری خلق» و «حرکت ملی» به حذف نام کردستان رای دادند. در واکنش به این اقدام، نمایندگان وابسته به حزب «صلح و دموکراسی» (نزدیک به پ.ک.ک.) تریبون مجلس را به مدت چند دقیقه اشغال کردند. در این هنگام «حلاجی اوغلو» از حزب «حرکت ملی» به سمت تریبون رفت و با «ادریس بالوگی» نماینده کرد درگیر شد.به گفته نایب رئیس مجلس، به جای عبارت کردستان، طبق روال سال‌های گذشته، عبارت «جنوب شرقی ترکیه» در متن بودجه قید می‌شود.

 


مردم پاکستان با نادیده گرفتن تهدیدات کاخ سفید، مسیر تدارکاتی ناتو را در شهر پیشاور مسدود کردند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، همزمان با حضور «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا در اسلام‌آباد و اظهارات تهدیدآمیز وی مبنی بر قطع کمک‌های اقتصادی به پاکستان در صورت انسداد مسیرهای تدارکاتی ناتو، هزاران تن در شهر پیشاور علیه آمریکا تظاهرات کردند و به کامیون‌های حامل تجهیزات ناتو اجازه ندادند از محور پیشاور وارد خاک افغانستان شوند.
بر اساس بیانیه رسمی سفارت آمریکا در اسلام‌آباد، هاگل تهدید کرده بود که اگر مردم علیه آمریکا تظاهرات کنند و مسیرهای تدارکاتی ناتو را ببندند، آمریکا نیز کمک‌های مالی و اقتصادی به پاکستان را قطع می‌کند.
بر اساس خبرهای رسیده، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با هاگل، نگرانی عمیق خود را درباره تداوم حملات پهپادها در پاکستان ابراز کرد.
هرچند مردم پاکستان به تهدیدات آمریکا توجهی نکرده‌اند و به تظاهرات ادامه دادند، اما مقامات اسلام‌آباد به هاگل وعده دادند که مسئله انسداد مسیرهای ناتو را حل کنند. این مسئله را وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد.
کامیون‌های ناتودر بندر کراچی بارگیری می‌کنند و پس از طی مسافتی تا شمال پاکستان، از گذرگاه‌های خیبر، تورخم و چمن وارد خاک افغانستان می‌شوند.
هاگل قبل از سفر به پاکستان، در کابل با مقامات افغان دیدار داشت. البته وی با «حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان دیدار نکرد. علت امتناع وی از دیدار با کرزای، خودداری رئیس‌جمهور افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی بود.هاگل زمانی که در کابل به سر می‌برد، تهدید کرده بود که اگر توافقنامه امضا نشود، آمریکا پایان سال 2014 (10 دی 1393) همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند. کارشناسان می‌‌گویند که آمریکا به هیچ‌وجه دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

 


همزمان با آغاز عملیات نظامی فرانسه در خاک آفریقای مرکزی کاخ سفید رسما حمایت خود را از این لشکرکشی پاریس اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور و وزیر دفاع آمریکا حمایت رسمی خود را از تهاجم نظامی فرانسه به جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کردند.
باراک اوباما در مسیر آفریقای جنوبی برای شرکت در مراسم یادبود ماندلا در پیامی از هواپیمای خود، حمایت واشنگتن از لشکرکشی پاریس به آفریقای مرکزی را اعلام کرد.
همچنین چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا ضمن حمایت از تهاجم فرانسه به آفریقای مرکزی گفت: ارتش ایالات متحده، وظیفه نقل و انتقال سربازان از بوروندی به آفریقای مرکزی را برعهده می‌گیرد.
وی ادامه داد: آمریکا از حضور نیروهای خارجی در جمهوری آفریقای مرکزی حمایت می‌کند.
منظور چاک هاگل از انتقال نیروها از بوروندی به آفریقای مرکزی، نیروهای اتحادیه آفریقاست.
شبکه العربیه خبر داد: آمریکا قصد دارد نیروهای اتحادیه آفریقا را به آفریقای مرکزی انتقال دهد.
در همین حال، در نخستین عملیات نظامیان فرانسه در آفریقای مرکزی، دو سرباز فرانسوی کشته شدند.
شبکه الجزیره با انتشار این خبر، توضیح بیشتری درباره چگونگی مرگ سربازان فرانسوی نداد.
آفریقای مرکزی در پی درگیری‌های قومی و مذهبی به ناآرامی کشیده شده که تاکنون بیش از 400 نفر جان خود را از دست داده‌اند. عملیات نظامی فرانسه به بهانه مبارزه با شورشیان مسلح از روز دوشنبه عملا آغاز شده است.
در همین حال رویترز خبر داد فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه دیروز در راه بازگشت از آفریقای جنوبی به آفریقای مرکزی رفت تا اوضاع سیاسی- نظامی این کشور را از نزدیک دنبال کند.

 


نیروهای امنیتی اوکراین طی عملیاتی به کمپ‌های مخالفان دولت در اطراف ساختمان‌های دولتی حمله و چادرهای آنها را جمع کرد.
روز دوشنبه هزاران نیروی امنیتی و پلیس ضد شورش اوکراین با حمله به چادرهای مخالفان دولت که اطراف برخی میادین و ساختمان‌های دولتی در شهر «کیف» برپا شده بود، اقدام به جمع‌آوری معترضان کرد. پیش از آغاز عملیات پاکسازی که مقامات دولتی و امنیتی اوکراین آن را «موفقیت‌آمیز» خواندند، دادستان کل این کشور به مخالفان هشدار داده بود.
به گزارش ایرنا، «ویکتور پشونکا» در یک برنامه تلویزیونی گفته بود نیروهای امنیتی با «قاطعیت» از هرگونه «اقدام خلاف قانون از جمله سنگربندی مقابل ساختمان‌های دولتی» جلوگیری می‌کنند. دادستان کل اوکراین همچنین گفته بود تحصن مخالفان دولت مقابل ورودی‌های ساختمان‌های مجلس، دفتر ریاست جمهوری و نخست‌وزیری، شهرداری کیف و... باعث فلج شدن فعالیت آنها شده است و دولت با متخلفان از قانون با جدیت برخورد می‌کند.
گفتنی است، ناآرامی‌های اوکراین حدود سه هفته است (از 30 آبان) به دلیل امضا نشدن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا از سوی نخست‌وزیر اوکراین آغاز شده است و طی این مدت خواسته معترضان به «برکناری دولت» ختم شده است. مخالفان دولت که از طرفداران پر و پا قرص غرب و اتحادیه اروپا هستند دولتمردان خود را به پیروی بی‌چون و چرا از سیاست‌های مدنظر روسیه متهم و علت امضا نشدن این توافقنامه را فشارهای مسکو اعلام می‌کنند. در مقابل اما، دولتمردان اوکراین لحاظ شدن برخی شروط سیاسی در این توافقنامه تجاری را دلیل امضا نشدن آن اعلام کرده‌اند. «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس جمهور این کشور گفته در صورتی که این شروط تغییر کند، کیف توافقنامه را امضا خواهد کرد. آزادی «یولیا تیموشنکو»،‌ آخرین نخست‌وزیر رنگی اوکراین از زندان یکی از شروط اتحادیه اروپا عنوان شده است.
با تشدید ناآرامی‌ها در این کشور، وزارت کشور اوکراین از نیروهای امنیتی این کشور خواست مانع از وقوع «خونریزی» در کیف شوند.
به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، ژنرال استانیسلاو شولیاک در پیامی تلویزیونی که از کانال‌های تلویزیونی سراسری اوکراین پخش می‌شد، از پرسنل نیروی داخلی وزارت کشور اوکراین خواست که تن به اعمال تحریک‌آمیز نداده و از خونریزی در اعتراضات جمعی در کیف جلوگیری کنند.
وی افزود: نیروی داخلی وزارت کشور در شرایط مختلف به کمک مردم اوکراین شتافته است و در شرایط کنونی هم مردم برای تامین امنیت و نظم اجتماعات و جلوگیری از خونریزی و خشونت به کمک شما نیاز دارند.
ناآرامی‌های اخیر اوکراین واکنش کاخ‌سفید را نیز برانگیخت کاخ سفید پس از عملیات پاکسازی کیف با صدور بیانیه‌ای از تماس تلفنی جو بایدن معاون اوباما با یانوکوویچ خبر داد و افزود در این مکالمه، معاون رئیس جمهور آمریکا بر ضرورت رفع تنش‌های موجود در کیف تاکید کرده است. بایدن همچنین خواستار گفت‌وگوی دولتمردان با رهبران مخالف اوکراین شد.
گفتنی است، از زمان آغاز این ناآرامی‌ها غربی‌ها به ویژه دو کشور آلمان و آمریکا تمام قد از مخالفان حمایت کرده‌اند. در یکی از این موارد حتی خبر رسید وزیر خارجه آلمان با حضور در جمع تجمع‌کنندگان مخالف دولت در کیف، با رهبران مخالفان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
این مسئله خشم مسکو را برانگیخت. به اعتقاد ناظران سیاسی غرب که دولت روی کار آمده از انقلاب نارنجی دولت (تیموشنکو) را از دست داده، به این ناآرامی‌ها به منزله یک فرصت برای بازگرداندن نارنجی‌ها می‌نگرد!

 


نخست‌وزیر تایلند گفت، با وجود درخواست مخالفان پیش از برگزاری انتخابات فوریه (بهمن) استعفا نمی‌دهد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم «یینگلوک شیناواترا» به خبرنگاران گفت: من باید بر اساس قانونی اساسی به وظیفه خود به عنوان نخست‌وزیر موقت ادامه بدهم. من یک تایلندی هستم، آیا شما می‌خواهید دیگر بر خاک تایلند پا نگذارم؟ در این مدت تا جایی که می‌توانستم عقب‌نشینی کرده‌ام، از شما (مخالفان) می‌خواهم منصفانه رفتار کنید.
وی در ادامه اعلام کرد پیش از برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام (13 بهمن) استعفا نمی‌دهد. یکشنبه گذشته شیناواترا طی نطق تلویزیونی اعلام کرده بود که پارلمان را منحل می‌کند و در انتخابات زودهنگام پارلمانی نیز نامزد خواهد شد.
اما، مخالفان برگزاری انتخابات زودهنگام را نمی‌پذیرند. آنها می‌گویند که می‌خواهند روند سیاسی تایلند را از نفوذ «تاکسین شیناواترا» نجات دهند. تاکسین برادر نخست‌وزیر فعلی، خود نیز قبلا نخست‌وزیر بود و به اعتقاد مخالفان، هر چند او در خارج به سر می‌برد، ولی در ساختار سیاسی فعلی تایلند نفوذ زیادی دارد. تاکسین در سال 2006 طی یک کودتا برکنار شد و هم‌اکنون در تبعید خودخواسته در خارج از کشور به سر می‌برد.

 


500 نویسنده برجسته از 81 کشور جهان با صدور بیانیه‌ای جاسوسی آمریکا از شهروندان دیگر کشورها را محکوم کردند.
در میان این نویسندگان مطرح بین‌المللی، پنج برنده جایزه صلح نوبل نیز دیده می‌شود که در این بیانیه علاوه بر اینکه جاسوسی از مردم از سوی دولتمردان آمریکایی را موجب «تضعیف حقوق بشر و دموکراسی» دانسته‌اند، از دولتمردانشان به خاطر داشتن «عملکرد ضعیف در مقابل آمریکایی‌ها» انتقاد کردند.
مارگارت اتوود، دان دلیو، اورهان پاموک، گونتر گراس و آروند اتی‌روی، از جمله افراد سرشناس امضا‌کننده این بیانیه هستند. این بیانیه به صراحت می‌‌گوید «ظرفیت سازمان‌‌های اطلاعاتی برای جاسوسی از ارتباطات دیجیتال میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان، همه را مظنون بالقوه تبدیل کرده و ادامه این روند پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای جوامع مختلف دارد.»
این نویسنده در بخشی از بیانیه همچنین خواستار ایجاد «یک منشور بین‌المللی برای حفاظت از حقوق مدنی مردم در عرصه سایبری» از سوی سازمان ملل متحد شده‌اند. متن این بیانیه در روزنامه انگلیسی «گاردین» منتشر شده است.
آخرین خبرها از رسوایی جاسوسی‌های آمریکا اینکه، آژانس امنیت ملی این کشور برای جمع‌آوری اطلاعات (بخوانید جاسوسی) حتی از بازی‌های رایانه‌ای نیز استفاده می‌کند!
آنطور که شبکه خبری راشاتودی اعلام کرده، اسناد جدیدی که از جاسوسی‌های آمریکا به رسانه‌ها درز کرده نشان می‌دهد این کشور به همراه متحد دیرینه‌اش یعنی انگلیس با نفوذ به بازی‌های جنگی و جاسوسی در فضای اینترنت، سعی در جمع‌آوری اطلاعات کاربران آن می‌کنند!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10