(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20 آذر 1392 - شماره 20662

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قابل تقدیر اما ناکافی (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
آپارتاید (گفت و شنود)
انتقاد رئیس سابق انرژی اتمی به دولت
عباسی: سانتریفیوژها باید بچرخد اما پُر یا خالی؟!
سخنگوی وزارت خارجه: برنامه سفر ظریف به عربستان در دستور کار است
ماندلا به کشور خود خیانت نکرد اما شما چی؟! (خبر ویژه)
نپخته بود آقای وزیر! (خبر ویژه)
احمد چلبی: ایران برنده جنگ نیابتی در مقابل آمریکاست (خبر ویژه)
ادامه مذاکرات ژنو به پذیرش ایران هسته‌ای نخواهد انجامید (خبر ویژه)
نوول ابزرواتور: توافق ژنو برای آرام کردن اسرائیل بود (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


شاید این خاطره تلخ برای بسیاری از خوانندگان آشنا باشد که با رفتن یک دولت و آمدن دولتی دیگر، بسیاری از امور از اساس دستخوش تغییر شده و باز تعریف می‌شوند! این سوال همیشه ذهن نخبگان را درگیر کرده که اگرچه جابجایی دولت‌ها به طور طبیعی با جابه‌جایی مسئولیت‌ها نیز همراه است ولی چرا باید این جابه‌جایی در برخی از موارد با تغییر شماری از سیاست‌های کلان یک نظام حکومتی نیز همراه باشد؟! آیا باید پذیرفت که عمر مفید تمامی سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان کشور، چهار سال و حداکثر 8 سال یعنی به اندازه عمر یک یا دو دولت است؟! اگر چنین باشد، آیا هرگز امیدی به رشد و تعالی می‌توان داشت؟ و آیا همه کشورهای دنیا و به خصوص آنها که تاثیر بیشتری در مناسبات عالم دارند نیز چنین می‌کنند؟ یا نه بر اساس عقل و منطق، لازم است گروه‌های مرجع و اتاق‌های فکر با توجه به فرهنگ و نیاز یک ملت، مسئول تدوین و تبیین اصول و سیاست‌های کلی حاکم بر یک کشور باشند و افراد و مجریان صرفا در جزئیات و روش‌ها، سلیقه خود را اعمال کنند.
نمونه‌های فراوانی هم برای این آشفتگی فکری و این خودمحوری می‌توان ارائه کرد. مثلا ناگهان و با تغییر دولت، حرف از عدم نظارت و کنترل بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری به میان می‌آید! بعنوان وجود چتر امنیتی بر فضای فکر و فرهنگ! و در قالب زیبای سپردن امر فرهنگ به مردم، سخن از برداشتن نظارت بر اینگونه فعالیت‌ها مطرح می‌شود و نمونه‌های فراوان دیگری که موجب تطویل نوشتار می‌شود. اکنون به پرسش نخست بازگردیم؛ آیا راه صواب و منطق اجتماعی همین بی‌ثباتی سیاست‌های کلان و اصول است یا باید فکر دیگری کرد؟
دیدار دیروز رئیس و اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب، دارای جوانب و زوایای فراوان و مهمی بود که در این مقال صرفا به آن بخش از بیانات حضرت آقا که موضوع این نوشتار است، اشاره می‌شود.
ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را عالی‌ترین مرکز فرهنگی کشور معرفی، تصمیمات و مصوباتش را لازم‌الاجرا و وجود شورا را سبب آن دانستند که موضوع فرهنگ کشور تابع مسائل سیاسی و جناحی نشده و از ثبات برخوردار باشد. همین فراز حاوی 3 ویژگی مهم و تعیین‌کننده شورای عالی انقلاب فرهنگی است که براستی اگر هر نهاد و دستگاهی این پایه و مایه اعتبار را از رهبرمعظم انقلاب نصب‌العین قرار داده و قدرشناسانه بکار می‌بست به یقین منشأ آثار خیر و تحولات اساسی در مقوله فرهنگ بود. با این همه این پرسش ذهن را درگیر می‌کند که آیا شورای انقلاب فرهنگی در عمل به رسالت خود و بهره‌برداری از این اعتماد و اعتبار موفق بوده است؟ نگاهی به سخنان سال قبل و سال‌های قبل‌تر رهبر معظم انقلاب با اعضای همین شورا نشان از آن دارد که بسیاری از این امتیازات پیش از این هم مطرح و بسیاری از وظایف گوشزد شده است اما در عرصه عمومی خروجی قابل توجهی بدست نیامده است! این بدان معنا نیست که هیچ چیز حاصل نشده است اما یقیناً خروجی با آنچه در توان و اختیار بوده، تفاوت فاحش و نگران کننده‌ای دارد که باید برای آن فکری بشود.
اما چرا نمی‌توان از این ظرفیت استفاده مناسب کرد؟ چرا علیرغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدوین علوم انسانی اسلامی، شاهد شروع تحولی در این زمینه نیستیم و به قول یکی از اعضای محترم همان شورا تلاش چند ساله‌ وی برای استفاده از آثار شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی در رشته هنر بی‌نتیجه مانده است؟! چگونه است که وقتی شورای عالی، با تحقیق و بررسی، رئیس دانشگاهی را انتخاب می‌کند، اختیار عزل وی به سادگی به وزیر تفویض می‌شود و عملاً ریل‌گذاری برای برنامه‌های علمی و فرهنگی یک دانشگاه معطوف به نظر یک شخص می‌شود؟! بحث تدوین سبک زندگی اسلامی و ایرانی به کجا رسید؟ برای این کم توفیقی می‌توان دلایلی را برشمرد.
1- نخست بحث بر سر دید صحیح و شناخت باید‌ها و نبایدها سپس به فرموده رهبر معظم انقلاب، شناخت آسیب‌های اجتماعی است. طبیعی است اگر نهادی مثل شورا، دوربین و دوراندیش نباشد، از تحولات اجتماعی و فرهنگی عقب می‌افتد و زمانی به خود می‌آید که یک موضوع فرهنگی در جامعه رخ داده و جای خود را باز کرده است و تازه ما می‌خواهیم تصمیم بگیریم! این همان حرکت منفعلانه است که رهبر انقلاب در سخنان دیروزشان به شدت از آن نهی فرمودند. طبیعی است که سرعت تحولات و پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و نیز برنامه‌ریزی‌های هدفمند دشمنان فرهنگ و انقلاب، سرعت عمل و هوشیاری بیشتری را طلب می‌کند و به نظر می‌رسد باید در پی رفع موانعی بود که احتمالا در چرخه حرکت شورا وجود داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.
2- نکته دیگر بحث اجرای مصوبات است. در شورای انقلاب فرهنگی مجموعه‌ای از فرهیختگان کشور با بررسی همه جانبه، اموری را تصویب می‌کنند این مصوبات و اسناد بالادستی که نمونه‌های ارزشمندی از آن مورد اشاره و تأیید رهبر عزیز انقلاب هم بوده است، قطعاً برای ثبت در صورتجلسات و حافظه تاریخ نیست بلکه برای اجرا و اثرگذاری بر وضع زندگی و فرهنگ مردم است. اما چه کسی مسئول و مأمور اجرای آن است؟! جز این است که مقامات اجرایی نخستین و نزدیکترین مجریان آن مصوبات به شمار می‌روند؟ ضامن اجرای این مصوبات به فرموده مقام معظم رهبری رؤسای قوای حاضر در جلسات شورا و وزرا هستند. اما می‌بینیم که متأسفانه در مواردی حتی در یک بعد کوچک و نمای ظاهری هم مصوبات رعایت نمی‌شود! قانون‌شکنی برخی مسئولین در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی علیرغم ممنوعیت قانونی آنها، نمونه تلخ این موضوع است و علامتی است بر اینکه وقتی در این سطح موضوعی رعایت نمی‌شود انتظار تحول از سوی آن مدیر براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستگاه تحت امرش، انتظاری دور از دسترس است.
به این فهرست، موضوعات مهم دیگری مثل اشتغالات متعدد بعضی اعضا و در نتیجه عدم تمرکز بر روی موضوعات و شغل دست چندم تلقی کردن این وظیفه خطیر، عدم ارتباط با مراکز دینی و حوزوی و یا متن اجتماع و... را می‌توان اضافه کرد که البته به یقین به معنی نفی ارزش‌ها و تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست اما انتظارها و نیازهای جامعه و البته تهاجم دشمن به گونه‌ای جدی و خطیر است که جای مجامله و تعارف باقی نمی‌گذارد.
حسین شمسیان

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* با توجه به اطلاعاتی که درباره توافقنامه ژنو منتشر شده و نیز سخنان رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا، ما جانبازان باسابقه 70 ماهه در جنگ حق علیه باطل واقعاً نگرانیم که زحمات دانشمندان شهید و زنده هسته‌ای و شهیدان جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی و خون دل‌‌های ایثارگران و آزادگان و خانواده معظم شاهد و حتی زحمات هیئت مذاکره کننده کشورمان نادیده گرفته شود.
یک جانباز
* اوباما و امثال او دل‌خوش نکنند که برخی در ایران اسلامی با اباحه‌گری و پابوسی آنها می‌توانند به سالهای 84 و قبل برگردند. هر چند با نفوذ برخی عناصر آلوده به بدنه نظام این توهم ایجاد شده ولی ملت با غیرت ایران اسلامی هرگز اجازه میدان‌داری به این کوتوله‌های واداده را نمی‌دهد و بازهم همصدا و یکدل می‌گوید که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، اذناب او که سهل است.
طالعی
* با وجودی که استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جهانخوار بارها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند و نشانه جدیدش اینکه به عربده‌کشی مشغولند و تا تعطیل شدن کامل غنی‌سازی اصرار دارند چرا مسئولین دیپلماسی ساکتند و پاسخ هیاهوی آنها را نمی‌دهند. اکنون مردم نیز فقط متحیرند، خون دل می‌خورند و ناظر حوادثند.
حسینی
* به آقای ظریف عرض می‌کنم آیا اینکه آمریکا با یک بمب سیستم دفاعی ایران را نابود کند اظهار ضعف و عجز در برابر دشمن نیست؟ آیا این جملات رژیم صهیونیستی را جری‌تر نمی‌کند؟
ابراهیم شفقی
* رئيس جمهور که این روزها به دیدار خانواده شهدا می‌روند شایسته است ضمن محکوم کردن عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای و 17 هزار شهید ترور روی میز عکس شهدای هسته‌ای را زینت‌بخش میز مذاکره با 1+5 کنند.
8270---0912
* به آقای علی مطهری بگویید آن همه که در دولت نهم و دهم از لیبرالیسم فرهنگی، از بی‌حجابی و فرهنگ مبتذل غربی، داد زدید، چرا الان در مقابل هجمه‌های فرهنگی فعلی سکوت کرده‌اید؟ برداشتن ممیزی از کتابهای ضاله فریاد ندارد؟ دفن خوانندگان زیرزمینی در قطعه هنرمندان چه طور؟
شیرکوند
* به آمریکا که در پی حقوق‌بشر در ایران است باید گفت ابتدا به جرائم جنایتکارانه خودتان و نوکرهایتان در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو و آمریکا و فرانسه و عربستان و بحرین پاسخگو باشید بعد دم از حقوق‌بشر بزنید.
2500---0910
* با این خطرهای زیاد و شدیدی که در توافق هسته‌ای سر راه ما گذاشته شده چنانچه خدای ناکرده تیم مذاکره‌کننده به نصایح خیراندیشان توجه نکنند چنان گرفتار خواهیم شد که بازگشت از آن اولاً مشکل و ثانیاً پرهزینه خواهد بود. جلوی کار اشتباه را هر جا که بگیریم به نفع خواهد بود.
تقوایی
* به آقای روحانی عرض می‌کنم به عنوان کسی که به شما رای داده انتظار این بود که اجازه می‌دادید مخالفان شما در مناظره شرکت می‌کردند و به دفاع از خود می‌پرداختند مطمئنا این مخالفت‌ها با روح تدبیر و امید همخوانی ندارد.
باصری از تهران
* این روز‌ها بحث اقتصاد داغ است و برخی از سیاستمداران به بهانه اقتصاد سازش با بیگانگان را تجویز می‌کنند. یک حقیقتی را می‌خواهم بگویم، روی دیگر سکه نابسامانی‌های اقتصادی کشور ما پیروی اقتصاددانان و مدیران اقتصادی از نظریه‌های اقتصاددانان غربی است. چون پایه تئوری آنها در مکاتب الحادی غرب است حال آنکه ما پیرو آئین مترقی اسلام هستیم و ناب‌ترین آموزه‌ها را از قرآن و اهل‌بیت(ع) داریم که می‌توان با بررسی بر روی آنها بهترین نسخه را برای امروز داشته باشیم، ما باید اقتصاد اسلامی داشته باشیم.
رضا مهدوی‌پور
*‌دولتمردان جدید بدانند با نسخه سرمایه‌داری که در گذشته امتحان خودش را پس داده نمی‌توان امید به حل مشکلات کشور داشت.
6775---0912
* در روزنامه شرق هرچه مطلب و مقاله چاپ می‌شود در تعریف از غرب و آمریکاست. وقتی گردانندگان این روزنامه چنین نگرشی به غرب دارند بهتر است که اسم روزنامه خودشان را غرب بگذارند به قول معروف تابلو خودشان را بر سر در مغازه نصب کنند و با گندم‌نمایی به خلق‌الله جو نفروشند.
مهین از فرهنگیان کشور
* طی چند سال اخیر در منطقه شمیران‌نو هر روز بر تعداد اتباع افغانی افزوده می‌شود. فروش مواد مخدر به داخل خیابان و کوچه‌ها کشیده شده و روزی نیست که درگیری به وجود نیاید. از نیروی انتظامی می‌خواهیم جلوی این فاجعه را بگیرد.
0467---0912
* اداره گاز شهرستان بابل بابت تعویض یک عدد کنتور گاز خانگی مبلغ 300 هزار تومان از ما پول گرفته است در حالی که هیچ اشکالی متوجه مشترک نبوده و مشکل به خود اداره گاز مربوط می‌شود. می‌خواستم راهنمایی کنید برای شکایت به کجا باید مراجعه بکنیم.
5042---0938
* سه هفته است که یک پژو صفر خریده‌ام ولی 2 هفته از این 3 هفته خودرو خراب است. چند مرتبه مراجعه کرده‌ام ولی متأسفانه کسی پاسخگو نیست. ترمز ای‌بی‌اس خودرو خراب است. چرا خودروهای صفر کیلومتر با چنین عیب‌های بزرگی تحویل مشتری می‌شود و چرا مشتری‌مداری رعایت نمی‌شود. مسئولین چه تدبیری برای امثال این مشکل دارند؟
مهدی رستمی
* با توجه به تصویب قانون بازنشستگی 60 سال سن با سابقه 10 سال پرداخت بیمه از رئیس محترم مجلس درخواست می‌کنم این مصوبه را به قوه مجریه ابلاغ کند. هر وقت به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کردم اظهار داشتند این قانون هنوز ابلاغ نشده است. چرا؟!
حسینی- اسلامشهر
* واردات بی‌رویه گوشت منجمد خارجی به دامداران کشور خسارت وارد می‌کند. در این رویه باید تجدید نظر صورت بگیرد.
3668---0919

 


گفت: یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای نامه چند تن از افراطیون مدعی اصلاحات را که خطاب به روحانی نوشته‌اند، چاپ کرده است.
گفتم: که چی؟!
گفت: از روحانی خواسته‌اند مقدمات سفر خاتمی به آفریقای‌جنوبی را برای شرکت در مراسم درگذشت نلسون ماندلا فراهم آورد.
گفتم: نلسون ماندلا، با رژیم آپارتاید تحت حاکمیت انگلیس و مورد حمایت آمریکا و فرانسه و اسرائیل مبارزه کرده بود ولی سران فتنه 88 تحت مدیریت آمریکا و انگلیس و اسرائیل وطن‌فروشی کرده بودند. بنابراین سران فتنه باید در مرگ جرج سوروس و راسموسن و مایکل لدین عزادار شوند، نه ماندلای قهرمان مبارزه با نژادپرستی.
گفت: اصلا سران فتنه از مبارزه با نژادپرستی و فداکاری برای مردم وطنشان و سایر ویژگی‌های نلسون ماندلا چیزی می‌دانند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! از یارو پرسیدند قبله کدام طرف است؟ فکری کرد و پرسید؛ کجا بهت آدرس داده‌اند؟!

 


رئيس سابق سازمان انرژی اتمی با انتقاد از برخی سیاست‌های هسته‌ای دولت گفت: غربی‌ها می‌خواهند نوع چرخش سانتریفیوژهای ما را مشخص کنند.
فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژي اتمی با حضور در دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشور به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از سال 74 به بنده خبر دادند که امکان ترور شدن بنده وجود دارد. به همین خاطر منزلمان را عوض کردیم. دوباره در سال 78 نیز به خاطر مسائل امنیتی مجبور به تغییر منزل شدیم و در سال 88 مشاهده کردیم که دشمن به خاطر شرایط انتخابات سراغ شهید علی‌محمدی رفت و ایشان را ترور کرد و بعد نیز در سال 89 به سراغ بنده آمدند.
رئيس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود با انتقاد از رئيس جمهور خاطرنشان کرد: از اینکه رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی دوباره تاکید کردند که علاوه بر چرخش سانتریفیوژها باید زندگی مردم نیز بچرخد نقد داریم. ما هم معتقدیم باید زندگی مردم بچرخد و همچنین چرخه سانتریفیوژها نیز به فعالیت خود ادامه دهد اما باید بداند که غربی‌ها می‌خواهند نوع چرخش سانتریفیوژهای ما را مشخص کنند و این موضوع را سعید جلیلی می‌دانست.
وی افزود: رئیس‌جمهور مطرح نکردند که سانتریفیوژهای هسته‌ای ما باید خالی بچرخد یا پر؟
عباسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آیا تحریم‌ها به خاطر سانتریفیوژها است و یا به انکار هولوکاست بستگی دارد و یا دشمنی‌های آمریکا با ما علت‌های دیگری دارد.
عباسی با اشاره به خرابکاری دشمن در صنایع هسته‌ای کشور نیز گفت: دشمن از 5 سال گذشته خرابکاری در صنعت هسته‌ای ما را شروع کرده است و حال نبوغ دانشمندان هسته‌ای باعث عدم موفقیت آنان می‌شد البته ما شاهد بودیم که بازرسان آژانس به ایران می‌آمدند تا ببینند کارها برای خرابکاری خوب پیش می‌رود یا خیر.
فریدون عباسی با تاکید بر اینکه همه تحریم‌ها به مسئله هسته‌ای بستگی ندارد، گفت: جریانی در داخل کشور وجود دارد که نمی‌خواهد صنعت هسته‌ای ما پیشرفت کند و همچنین غربی‌ها نیز متوجه بومی شدن تکنولوژی هسته‌ای ما شده‌اند و می‌خواهند از طرق دیگر مانع پیشرفت ما شوند.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با انتقاد از نحوه برخورد دولت کنونی با وی گفت: مسئولان جدید کاری با بنده ندارند و تحریم و ترور بنده را فراموش کرده‌اند و راحت افراد را حذف می‌کنند. آنچه که باعث تاسف است این است که این افراد ارزشی برای امثال بنده در موضوعات هسته‌ای و مذاکرات نمی‌گذارند.
فریدون عباسی در ادامه اظهار داشت: آژانس کمتر از 10 سال شفافیت فعالیت هسته‌ای ما را اعلام نخواهد کرد مگر ما در مذاکرات با گروه 1+5 دست برتری داشته باشیم تا این گروه به آژانس بگوید مسئله هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد.
عباسی با تاکید بر اینکه غرب ماده و صنعت هسته‌ای ما را هدف قرار داده است، گفت: عده‌ای در داخل نیز اجازه تولید سوخت هسته‌ای را نمی‌دادند. آدم‌هایی را بر سر کار آورده بودند که جلوی تولید سوخت هسته‌ای را بگیرند. بنده معتقدم اگر یک فرد غلط در سازمان انرژی اتمی حضور داشته باشد کل مسیر منحرف خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: همچنین جریانی در داخل وجود داشت که نمی‌گذاشت مسئله هسته‌ای در دولت گذشته حل شود و البته غرب نیز منتظر انتخابات ایران بود به همین خاطر به دنبال حل مسئله هسته‌ای نبود.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: به خاطر بحران اقتصادی احتمال انشعاب اروپا از آمریکا وجود داشت اما با این توافق ما آن دو را به هم پیوند دادیم و شاید کمی عجله کردیم.
به گزارش فارس، عباسی با تاکید بر اینکه ما باید راه جایگزینی برای رفع تحریم‌ها داشته باشیم، گفت: مردم نباید فکر کنند تنها راه رفع تحریم‌ها مذاکره است البته دانشجویان و نخبگان ما باید راه جایگزین را بیان کنند.
فریدون عباسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چرا مسئولان فعلی می‌خواهند قهرمان‌پروری کنند؟ اگر سعید جلیلی در مذاکرات آلماتی 2 تنها یک دهم از امتیازات ژنو را به آنان می‌داد الان رئيس‌جمهور بود.

 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد برنامه سفر وزیر امور خارجه به کشور عربستان در دستور کار قرار دارد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مواضع اخیر وزارت امور خارجه کشورمان در قبال اظهارات وندی‌شرمن، مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 5+1 درباره تحریم‌ها گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملاً روشن است. ما اعلام کردیم که این تحریم‌ها ظالمانه است و آنها را مردود می‌دانیم. در طی مذاکرات هم توسط طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است گام نهایی برداشته شدن همه تحریم‌های یک جانبه و چندجانبه و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.
وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در طی چند روز گذشته افزود: ما این اظهاراتی که مقامات و مسئولان آمریکایی بیان می‌کنند را دقیقاً دنبال کرده و در کنار آن ابعاد داخلی و سیاست داخلی آمریکا را رصد می‌کنیم. برای ما آنچه که مشخص است این است که در حال حاضر یک تضاد منافع در این کشور ایجاد شده است و از جهاتی تلاش می‌کند که این مسیر ایجاد شده را به انحراف بکشاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر بازرسان آژانس به تهران گفت: سفر این بازرسان در ادامه توافقاتی بود که در مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده بود که براساس آن رویکرد جدیدی برای همکاری ایران و آژانس صورت گرفت و تفاهم شد که برنامه‌های کاری جدیدی تنظیم شود، بنابراین سفر دو نفر از بازرسان و بازدید از کارخانه اراک گامی در این مسیر بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر جک‌استراو به تهران نیز گفت: با ابراز تمایل نمایندگان انگلیس برای انجام این سفر هیئتی از پارلمان انگلیس با هماهنگی مجلس دی‌ ماه به تهران سفر می‌کند.
افخم در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه ایران به عربستان ابراز داشت: آمادگی لازم از سوی مقامات عربستان برای انجام آن سفر در آن مقطع وجود نداشت اما کماکان ما آمادگی داریم که این سفر در زمان مناسبی که طرف مقابل آمادگی داشته باشد انجام شود. بنابراین برنامه سفر به عربستان در دستور کار ما است.
سخنگوی وزیر امور خارجه درباره اظهارات شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی درباره اینکه آماده دیدار با روحانی است و ایران را دشمن این رژيم نمی‌داند، گفت: هیچگونه تغییری در مواضع ایران و دیدگاه‌های نظام نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نشده و نخواهد شد. ایران رژيم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد. مواضع ما در مقابل این رژيم به‌ عنوان یک رژیم تجاوزگر و غاصب که کاملاً جعلی است و وجودش براساس جعل و غصب سرزمین‌های ملت فلسطین حاصل شده روشن است. ما این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم، تبلیغاتی که برای خروج این رژیم از انزوا صورت می‌گیرد کاملاً بی‌اثر و بی‌نتیجه است.

 


چند روزنامه زنجیره‌ای به همراه شماری از سرشکستگان فتنه سال 88، مرگ نلسون ماندلا را همزمان به بهانه‌ای برای مرده‌خوری و احیای اموات سیاسی تبدیل کردند.
روزنامه‌های اجاره‌ای - زنجیره‌ای اعتماد و شرق دیروز در اقدامی مشترک عکس خاتمی را در صفحه اول خود منتشر کردند که درگذشت ماندلا را بهانه کرده و به سفارت آفریقای جنوبی رفته بود تا دفتر یادبود مربوط را امضا کند. اعتماد علاوه بر اقدام مشترک با شرق، نامه برخی افراطیون مدعی اصلاحات (از جمله الیاس حضرتی، نعمت احمدی، سعید لیلاز، جواد حق‌شناس، فیاض‌زاده و...) را خطاب به روحانی منتشر کرد که با وجود سپری شدن مراسم تدفین ماندلا، می‌خواستند مقدمه سفر خاتمی به آفریقای جنوبی را فراهم کند. به بهانه همین موضوع تاریخ گذشته، نویسندگان نامه، فتنه سال 88 را «سوءتفاهم»خوانده و از روحانی خواسته بودند «به سوءتفاهم 88 پایان دهد». اعتماد این عبارت غلط‌انداز را تیتر اول خود کرد.
شایان ذکر است خاتمی با وجود آن که در محافل خودمانی فتنه‌گران و اصلاح‌طلبان تصریح کرد تقلب در انتخابات را باور ندارد اما در عرصه علنی میدانی با سایر فتنه‌گران در 8 ماه پر از آشوب که دشمنان ملت ایران در حال صحنه‌گردانی بودند، همکاری و همراهی کرد و برگی دیگر بر سابقه جفاهای خود به کشور و نظام افزود. سرشکستگی در فتنه 88 موجب آن شد که خاتمی با وجود تظاهر اصلاح‌طلبان به تحریم انتخابات مجلس در سال 90، اقدام به دادن رأی در روستای وادان دماوند کند تا مرگ سیاسی و طرد خود را به تأخیر اندازد. او اکنون نیز با رفتن به سفارت آفریقای جنوبی و امضای دفتر یادبود ماندلا، سعی کرده خودی نشان دهد حال آن که ماندلا چوب رژیم آپارتاید وابسته به استعمار‌گران غربی را خورده بود و خاتمی در طول دهه اخیر تبدیل به مهره و آلت‌دست همان محافل غربی شده است. خاتمی پیش از این در جریان چند سفر خارجی به ملاقات با چهره‌های بدنام و ضداسلام نظیر راسموسن دبیرکل ناتو (نخست وزیر سابق دانمارک که از کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم حمایت کرد) و جرج سوروس و ملک عبدالله در پنهان و آشکار ملاقات کرد. وی از جمله 23 اردیبهشت 88 - یک ماه قبل از آغاز فتنه - با ملک عبدالله در ریاض ملاقات کرد؛ بهانه این سفر شرکت در مجمع تعامل اسلام و مسیحیت بود.
نکته دیگر ادعای نویسندگان نامه کذایی مبنی بر سوءتفاهم خواندن فتنه‌انگیزی سال 88 است؛ به تعبیر رهبر انقلاب فتنه‌گران در این ماجرای خیانت‌بار کشور را تا لبه پرتگاه پیش بردند و ظلم بزرگ و فراموش نکردنی در حق کشور و ملت مرتکب شدند. حالا نیز حداقل توقع از فتنه‌گران - آن بخش که آلودگی به بیگانگان ندارند و دچار سوءتفاهم شدند این است که اعلام کنند مسائل را غلط فهمیده و به مردم دروغ گفته‌اند؛ اگر نه امروز در کشور چه در سطح مردم و چه در سطح حاکمیت کمترین سوءتفاهمی نسبت به آن خیانت بزرگ وجود ندارد.

 


«جناب ظریف حال که وزیر شده‌اند بهتر است در قالب یک سیاستمدار باقی بمانند و مانند سیاستمداری پخته و سنجیده‌گو سخن بگویند».
سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و نزدیک به اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، ضمن نقد اظهارات وزیر خارجه و تردید در پخته بودن وی نوشت: اینکه وزیر امور خارجه یک کشور، در مقام سخن گفتن از «دشمن»، بگوید دشمن ما «با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد»، هیچ معنایی ندارد جز اینکه، چنین وزیری هنوز سیاستمدار نشده است... کدام عاقلی است که با شنیدن این جمله، دچار تعجب نشود و آن وزیر را به ناپختگی و بی‌تدبیری متهم نکند؟
در ادامه این نقد آمده است: تدبیر به یک معنا، علم عاقبت‌شناسی است و نگریستن به آخرالامر. آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه لابد بهتر از همه می‌داند که ایران، آمریکا را نه دوست بلکه دشمن می‌داند. بنابراین، بیان سخنانی که موجب تقویت روحیه «دشمن» و افزایش تنش در داخل کشور شود، ناشی از تدبیر و تأمل در عاقبت سخن نیست. حتی خواجه حافظ شیرازی هم می‌دانست کار ملک است آنکه تدبیر و تأمل بایدش!
عصر ایران با طرح این موضوع که ظریف ظاهراً دنبال حرکت بر مدار محبوبیت در فضای مجازی و فیس‌بوکی است، می‌نویسد: انبوه لایک‌ها و کامنت‌های «محبان مجازی»، هر شخصیت مهجور ناگهان محبوب شده‌ای را می‌تواند از مسیر اصلی حرکتش خارج کند و به «بازی محبوبیت» بکشاند. آنچه بر خانم نعیمه اشراقی رفت، نمونه‌ای گویاست. خانم اشراقی با ظاهر و گفتاری که- به درست یا غلط- سنخیت چندانی با تصور عمومی از «اهل بیت امام» نداشت، محبوبیتی ناگهانی کسب کرده بود و آشکارا از حرکت بر مدار این محبوبیت لذت می‌برد. هم از این رو، حرفی زد که مشتاقان را خوش‌آید که ناگهان آن شد که شد!
نویسنده یادآور شد: علاوه بر این‌ها، اگر آقای ظریف واقعاً معتقدند «آنچه آمریکا از آن می‌هراسد، مقاومت مردم ایران است»، بد نیست در این نکته تأمل کنند که این «چهار تا تانک و موشک ما» از کجا حاصل شده است؟ آیا جز این است که بسیاری از جنگ‌افزارهای نظامی ایران، تولید داخل است؟ یکی از مصادیق مقاومت مورد اشاره جناب ظریف، همین «توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی» است. یعنی عده‌ای از متخصصان ارتش و سپاه و بسیج، با تفکر و تکنیک به تولید این سلاح‌ها رسیده‌اند. اگر آمریکا از تولیدات ناشی از تفکر و تخصص «مردم ایران» نمی‌ترسد، پس دیگر قرار است از چه چیز بترسد؟ اگر توان نظامی ایران در حد کویت بود، که تا الان صد بار به ایران حمله شده بود و بساط فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم جمع شده بود. چرا اسرائیل به عراق حمله کرد و هنوز به ایران حمله نکرده است؟ برای اینکه تل‌آویو برآوردی از توان نظامی ایران دارد به همین دلیل از درگیری نظامی با ایران می‌هراسد.

 


رئیس حزب کنگره ملی عراق می‌گوید ایران در جنگ‌های نیابتی با آمریکا پیروز شده و برگ‌های برنده را در اختیار دارد.
احمد چلبی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن، با اشاره به پیروزی دولت سوریه در برابر جریان‌های مورد حمایت آمریکا گفت: اوضاع سوریه به شدت پیچیده است. حکومت سوریه مورد حمایت قرار دارد و وضعیت استراتژیک به گونه‌ای است که به مصلحت نیست که حکومت تغییر کند. ایران به عنوان بزرگترین حامی آن ثابت کرد که توانایی اداره جنگ‌های نیابتی را دارد. و به نظر من این مسئله یکی از دلایل مهم موفقیت ایران بود. تهران تجربه بسیاری در این زمینه دارد. روسیه نیز به شکل بی‌سابقه‌ای از در حمایت از حکومت بشار اسد برآمده است. بنابراین چگونه این حکومت می‌تواند سقوط کند؟
به گزارش دیپلماسی ایرانی، وی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفته است: ایران می‌خواهد دستاوردهای خود چه نفوذ منطقه‌ای و چه گرفتن تضمین برای برخورداری از حق غنی‌سازی را حفظ کند.
او درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند به ایران حمله کند می‌گوید آمریکا برای چنین کاری باید دو میلیون سرباز استخدام کند.
وی درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در عراق معتقد است چند سال پیش آمریکایی‌ها شرکت‌های خود را به عراق آوردند و پول‌های عراق را نظارت می‌کردند. وقتی از آنها پرسیدم این شرکت‌ها قبلا چه می‌کرده‌اند؟ مشخص شد که خبرگی آنها فراتر از کوزوو و تیمور شرقی نبوده است!

 


مدیر تحقیقات در مرکز بلفر دانشگاه‌ هاروارد سرنوشت توافق ژنو را نامعلوم توصیف کرد و احتمال داد به سرنوشت توافق‌های هسته‌ای قبلی دچار شود.
گری سیمور با تشبیه بیانیه ژنو به یک آتش‌بس موقت نوشت: اوباما به هنگام اعلام خبر توافقنامه موقت گفت؛ در توافقنامه نهایی، ایران باید محدودیت‌های شدیدی را بر برنامه هسته‌ای بپذیرد در واقع دولت آمریکا پیشاپیش پیام خود را ارسال کرد. به نوشته ایکناتیوس در واشنگتن‌پست ایران باید بخش مهمی از سانتریفیوژهای موجود و ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را برچیند، فردو و راکتور آب سنگین اراک را تعطیل، درباره مسائل و موضوعات تسلیحاتی شفاف‌سازی و با بازرسی‌ها و نظارت‌های بیشتر موافقت کند.
سیمور در این مقاله که از سوی وبسایت اندیشکده انگلیسی موسسه مطالعات امنیتی منتشر شده خاطرنشان می‌کند: این اقدامات، ایران را از توان فیزیکی تولید مقادیر قابل توجه مواد غنی‌سازی‌شده قبل از شناسایی و امکان از بین بردن آنها، محروم می‌کند و باعث تقویت تدابیر راست‌آزمایی می‌شود اما، تنها شمار کمی از صاحبنظران و کارشناسان معتقدند که ایران با این شروط موافقت می‌کند. همانگونه که «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران گفت، این کشور هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای موجود خود را تعطیل نمی‌کند و بر توسعه تاسیسات غنی‌سازی در مقیاس صنعتی پافشاری می‌کند.
سیمور که تا چند ماه پیش هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور کنترل تسلیحات جمعی بود، ادامه می‌دهد: پیش‌بینی نمی‌کنم که این مذاکرات شش ماهه در زمینه مسئله‌ محوری که آیا ایران می‌تواند به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود یا خیر، به توافقی برسد. از طرف دیگر، هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مذاکرات شکست بخورد. از این رو،‌ نتیجه‌ای که بیش از همه برای این مذاکرات شش ماهه قابل تصور است، یک توافقنامه موقت دیگر است که شاید شامل محدودیت‌های هسته‌ای دیگر در ازای کاهش تحریم‌های دیگر خواهد بود.
وی می‌نویسد: این روند چرخشی توافقنامه‌های موقت ممکن است مدتی، شاید سال‌ها، شاید در طول دوره باقی مانده از ریاست جمهوری اوباما طول بکشد و دو طرف در این فاصله درباره نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک پر از ابهام، گفت‌‌وگو و بر سر شاکله تحریم‌ها کشمکش ‌می‌کنند. طبق اعلام کاخ سفید، طبق توافقنامه موقت، کاهش تحریم‌ها شامل حدود 7 میلیارد دلار است و بیشتر تحریم‌های نفتی و مالی همچنان به قوت خود باقی است.
مدیر تحقیقات در مرکز بلفر درباره سرنوشت تحریم‌‌ها نوشت: اگر ایران به این نتیجه برسد که تحریم‌ها ضعیف شده‌اند، در توافقنامه نهایی اقدام به دادن امتیازات دشوار نمی‌کنند. چرا باید برای چیزی که می‌توان از آن خلاصی یافت، هزینه پرداخت کرد. از طرف دیگر، اگر تحریم‌ها همچنان قوی پابرجا باشند و تهدید قابل باور اعمال تحریم‌های بیشتر وجود داشته باشد، احتمال دادن امتیازات هسته‌ای از سوی ایران بیشتر است. یکی از دلایلی که باید قبل از دادن امتیازات بزرگ صبر کرد این است که هیچ کس واقعا نمی‌داند در طول این شش ماه یا یک سال چه بر سر شاکله تحریم‌ها خواهد آمد.
سیمور نتیجه می‌گیرد: از این رو، باید گفت، برنامه اقدام مشترک، طرحی مفتوح است که احتمالا به درازا خواهد کشید و توأم با مذاکراتی دشوار با نتایج نامعلوم خواهد بود که من از پایان آن اطلاعی ندارم. آنان که نگاهی منفی دارند می‌گویند توافقنامه موقت 24 نوامبر نیز احتمالا به سرنوشت توافقنامه‌های موقت قبلی دچار خواهد شد. ایران در سال 2003 غنی‌سازی را متوقف کرد اما، دو سال بعد از مذاکرات یاس‌آور و مشاجره بر سر اجرا، و در حالی که ماشین نظامی آمریکا در عراق و افغانستان به گل نشسته بود،‌ ایران تصمیم به از سرگیری غنی‌سازی گرفت.

 


یک روزنامه فرانسوی معتقد است اسرائیل جرأت درگیری نظامی با ایران را ندارد اما توافق ژنو برای آرام کردن این رژیم از سوی غرب صورت گرفت.
نوول ابزرواتور در تحلیلی نوشت: اسرائیل دیگر توان حمله به ایران را ندارد. این امر به منزله یک خودکشی است. اما بلافاصله پس از توافق ژنو، یک مقام عالی‌رتبه فرانسوی گفت، ما به مهمتر‌ین هدف مذاکرات رسیدیم. این کار قبل از هر چیز برای آرام کردن اسرائیل انجام شد که نگران از دست دادن انحصار هسته‌ای خود در خاورمیانه است.
این روزنامه همچنین از قول یک مقام فرانسوی خواستار پرهیز از ملعبه‌پردازی شده و می‌نویسد: شاید ده سال پیش نیز، زمانی که ویلپن و فیشر، وزیر خارجه آلمان، مذاکرات را با تهران آغاز کرده بودند، می‌توانستیم به چنین راه‌حلی دست یابیم. در آن زمان ایران هنوز سانتریفیوژهای خود را نصب نکرده بود. ولی دولت وقت آمریکا به ریاست جرج بوش مذاکرات را رد کرد و هیچ پیشرفتی حاصل نگردید. امروز وضعیت کاملا تغییر کرده، ایران 19 هزار سانتریفیوژ تولید و نصب کرده است.
در ادامه این تحلیل با اشاره به محدود شدن غنی‌سازی در ایران آمده است: البته این همه داستان نیست. فعلا تحریم‌های اصلی که اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشته‌اند، کاهش نیافته یا لغو نشده‌اند. تهران برای کاهش یا لغو این تحریم‌ها باید در توافق نهایی بپذیرد که حاشیه مانور اتمی خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. و در صورتی که رد کند؟ یک مسئول فرانسوی می‌گوید؛ «بلوایی که در این زمینه به راه می‌افتد، غیرقابل اجتناب خواهد بود» و اگر بپذیرد، همین منبع می‌گوید: «قدرت‌های جهانی خواستار بازرسی سرزده از تمامی سایت‌های هسته‌ای و توقف کامل مرکز اراک یا تعطیلی مرکز فردو خواهند شد.»

 


با نهایت تأسف و تألم مطلع شدیم همکارمان آقای احمد محمدی در غم از دست دادن خواهر گرامی‌اش سوگوار است ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحومه رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10