(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20 آذر 1392 - شماره 20662

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
رهبر انقلاب: دانشگاه‌ها نباید جولانگاه جریان‌های سیاسی شود
در پرتو وحی
کوتاه از ایران
از سوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور
جزئيات پرونده 3 هزار میلیارد تومانی اعلام شد
چینی‌ها راه‌آهن گرگان - مشهد را احداث می‌کنند
برای تشویق جوانان به ازدواج عنوان شد
پیشنهاد جالب وزارت ورزش و جوانان به والدین
رونمایی از رادار قدرتمند بومی آرش در هفته جاری
معاون وزیر آموزش و پرورش: کشور 40 میلیون نفر باسواد دارد
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران: طرح‌های وزارت نیرو 116 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
رئیس ستاد توسعه فناوری‌های هوا فضا: کاوشگر هفت به زودی پرتاب می‌شود
اخبار ادبی و هنری
چامسکی: آمریکا 60 سال با مردم ایران دشمنی ورزیده است
جان کری مدعی شد
ایران در سال 2003 آماده توقف برنامه هسته‌ای خود بود!
رهبر اکثریت سنای آمریکا: تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پیش از سال نو بررسی می‌شود
نشست مشترک سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد
ظریف در گفت‌وگو با تایم: تصویب تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا به منزله مرگ توافق ژنو خواهد بود
واکنش وزارت خارجه آمریکا به مصاحبه ظریف با تایم
   


استاد شهید، آیت‌الله مطهری(ره): اخلاق و عدالت بدون ایمان مذهبی مثل نشر اسکناس بدون پشتوانه است.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح روز سه شنبه در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، با تبیین اهمیت حیاتی مقوله فرهنگ و جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ ضمانت اجرای مصوبات این شورا؛ وظایف نظارتی و هدایتی دستگاه‌ها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حکیمانه با پدیده‌های فرهنگی، استمرار پیشرفت علمی در دانشگاهها؛ تدوین مبانی تحول علوم انسانی، و صیانت از زبان زیبای فارسی، نکات مهمی را بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولین نکته سخنان خود را به موضوع اهمیت و جایگاه فرهنگ در جامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصیت و سوابق فرهنگی روسای سه قوه و همچنین اکثریت اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان دردمندان عرصه فرهنگ، گفتند: بر همین اساس از این شورا انتظار می‌رود اهتمام و تلاش بیشتری برای برجسته کردن موضوع فرهنگ در جامعه و رساندن آن به جایگاه واقعی، به خرج دهد.
فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ و ارزشهای فرهنگی، هویت و روح یک ملت است، خاطرنشان کردند: فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تأکیدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه‌های مختلف افزودند: برخی اوقات ممکن است، تصمیم‌گیری‌ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.
ایشان تأکید کردند: برای فعالیتهای فرهنگی، برنامه‌ریزی ضروری است و نمی‌توان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به‌خودی خود پیش برود.
رهبر انقلاب اسلامی از این نکته وارد موضوع لزوم نظارت و هدایت دولت درخصوص مسائل فرهنگی شدند و خاطر نشان کردند: دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی کشور مسئولند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی را همچون مراقبت باغبان از گلهای زیبا دانستند و گفتند: کندن علف‌های هرز در یک بوستان به معنای رشد گل‌ها و استفاده طبیعی آن‌ها از آب و نور و هواست.
رهبر انقلاب اسلامی حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظایف نظارتی حکومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ همواره متکی به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمی‌باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی اظهارات غیر‌مسئولانه در خصوص لزوم آزادی‌های فرهنگی همچون غرب، خاطرنشان کردند: چرا هنگامی که غربی‌‌ها بر مسائل غیر معقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، یا سبک زندگی خود با عنوان پیشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزش‌های والای فرهنگ خود اصرار نداشته باشیم؟
جایگاه و اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ابتکارات با برکت امام خمینی (ره) بود که عالی‌ترین و بهترین مرکز فرهنگی کشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضور مسئولان ارشد و همچنین حضور چهره‌های تأثیرگذار علمی و فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهمترین نقطه قوت این شورا دانستند و تأکید کردند: همین مسئله موجب می‌شود که موضوع فرهنگ کشور، تابع بالا و پایین شدن جریانات سیاسی نباشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، از روزمرگی خارج شود.
ایشان افزودند: یکی از مسائل مهم در شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که اعضای شورا، جایگاه و تأثیرگذاری آن را به عنوان مرکز اصلی سیاستگذاری فرهنگی کشور باور داشته باشند.
ایشان حضور مستمر اعضاء و تعطیل نشدن جلسات شورا را بسیار ضروری برشمردند و افزودند: شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسائل زیرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئیات پرهیز کند.
مصوبات حتما اجرا شود
رهبر انقلاب اسلامی سومین نکته خود را به ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.
رهبر انقلاب اسلامی حضور رئیس قوه مجریه، رئیس قوه مقننه و قانونگذاری و وزرا و مسئولان را ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی دانستند و خاطرنشان کردند: اسناد بسیار مهم و خوبی همچون نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی، و سند راهبردی نخبگان باید اجرایی و عملی شوند و خودِ شورا نیز بر نحوه اجرای آن‌ها نظارت داشته باشد.
واقعیتی به نام تهاجم فرهنگی، چهارمین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به آن جلب کردند.
ایشان با اشاره به سخنان چهره‌های فرهنگی و سیاسی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی درباره تهاجم فرهنگی آمریکا علیه سایر فرهنگ‌ها افزودند: واقعیتی که سال‌ها قبل، آن را گوشزد می‌کردم هم اکنون، عینیات انکار ناپذیری یافته است.
فعالیت صد‌ها رسانه برای تاثیرگذاری بر ذهن ملت ایران
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس یک واقعیت دیگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعالیت حداقل صد‌ها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران».
ایشان برخی بازی‌های رایانه‌ای و اسباب بازیهای وارداتی را از جمله مصداق‌هایی خواندند که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری می‌کند.
رهبر انقلاب کار و ابتکار را اساس برخورد حکیمانه با مقوله تهاجم فرهنگی دانستند و تأکید کردند: باید با تلاش مبتکرانه به مقابله با این مقوله پرداخت که در این زمینه مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه به وزارت ارشاد توصیه موکد کردند: تولید کتاب، ترجمه کتاب‌های مفید، تولید فیلم‌های سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیت‌های بالای ساخت فیلم، تولید بازی‌های رایانه‌ای مفید، ترویج بازی‌های پرتحرک و تولید اسباب بازی‌های معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.
رهبر انقلاب، رصد و شناخت دقیق پدیده‌های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران ضروری دانستند و خاطر نشان کردند: دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است بنابراین باید به موقع و حکیمانه برخورد کرد.
ایشان در تبیین برخورد حکیمانه خاطرنشان کردند: گاه باید از نفوذ پدیده ها، کاملا جلوگیری کرد اما برخی پدیده ‌ها را می‌توان پذیرفت و یا اصلاح کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان آخرین نکته در بحث تهاجم فرهنگی، انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترین و خسارت‌بارترین نوع برخورد خواندند و خاطر‌نشان کردند: مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به هر حال در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل کرد.
رهبر انقلاب سپس در پنجمین نکته از سخنان خود رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به توجه کامل به ضرورت استمرار پیشرفت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فراخواندند.
اذعان مخالفان ایران به پیشرفت علمی کشور در دهه اخیر
ایشان شتاب فراوان علمی کشور و پیشرفتهای علمی یک‌دهه اخیر را واقعیت مبارکی خواندند که مخالفان ایران نیز به آن اذعان کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری سخنان رئیس جمهور در همین زمینه، همه مسئولان کشور به ویژه وزیران آموزش عالی و بهداشت و درمان را موظف کردند همه تلاش خود را بکار گیرند تا چرخه پیشرفت علمی کشور کند نشود و هر روز توسعه و سرعت بیشتری یابد.
امواج نشاط آفرین «ما می‌توانیم»
ایشان افزودند: واقعیتی به نام «ما می‌توانیم» در روح جوانان کشور موج می‌زند، این امواج نشاط‌آفرین را تقویت کنید تا به یاری پروردگار رسیدن کشور به قله‌های علمی و مرجع شدن علمی ایران و برپایی تمدن نوین اسلامی، تحقق یابد.
رهبر انقلاب اسلامی یک توصیه بسیار مهم دیگر هم داشتند و آن اینکه: دانشگاه‌ها به هیچ دلیلی جولانگاه جریانهای سیاسی نشود چرا که این کار جلوی رشد و شتاب علمی را می‌گیرد.
ایشان خاطرنشان کردند: همچون گذشته اعتقاد داریم جوان به ویژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سیاسی اجتماعی است اما این مسئله با تبدیل دانشگاه به محل جولان جریانهای سیاسی کاملاً متفاوت است.
ششمین نکته سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز یک نگرانی شدید و دغدغه عمیق بود: «نگرانی از بی‌توجهی به زبان فارسی و تهاجماتی که به این زبان می‌شود».
ایشان با انتقاد از کاربرد تعابیر بیگانه در مواقعی که لغت فارسی وجود دارد افزودند: متأسفانه کار به جایی رسیده است که برخی از به کار نبردن اصطلاحات فرنگی احساس خجالت می‌کنند و نام‌ها و تعابیر بیگانه در مسائل مختلف و حتی در مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان در حال گسترش است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن مقابله حکیمانه با هرگونه تضعیف و معارضه با زبان عمیق و زیبای فارسی، برای تقویت، گسترش و تحکیم زبان فارسی در همه زمینه‌ها، تلاش ملموس و مجدانه‌ای انجام دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علوم انسانی را یادآور شدند و افزودند: شورا، به عنوان اساسی‌ترین کار، به تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی اقدام کند.
رهبر انقلاب در آخرین نکته، ضرورت توجه به آسیبهای اجتماعی و علل فرهنگی آن را خاطرنشان کردند و افزودند: ریشه‌یابی و بررسی راه‌حلهای مسائلی همچون طلاق، فسادهای مالی و بزهکاری مورد توجه شورا قرار گیرد.
ایشان در زمینه مسائل اجتماعی، افزایش سن جمعیت کشور را خطری واقعی برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با کاهش جمعیت جوان کشور را جدی بگیرند و برای آن راه حلهای به موقعی ارائه دهند.
رهبر انقلاب در این دیدار همچنین یاد مرحوم دکتر حسن حبیبی را گرامی داشتند.
سخنان رئیس جمهور
قبل از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، شورایعالی انقلاب فرهنگی را بالاترین نهاد سیاستگذاری فرهنگی کشور خواند و گفت: اگر دولت قصد داشت بهترین مشاوران فرهنگی را برگزیند، نمی‌توانست بهتر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی را انتخاب کند.
آقای روحانی با اشاره به مصوبات بسیار موفق شورا به ویژه درخصوص تولید علم و فناوری تأکید کرد: دولت مصمم است اقدامات مجدانه‌ای را برای تکمیل چرخه علم و فناوری در کشور و تولید ثروت از علم و افزایش قدرت ملی، انجام دهد.
رئیس جمهور با تأکید بر عزم دولت برای اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از جمله اسناد شورا، سند مربوط به نخبگان است که دولت برای اجرایی شدن آن و حمایت از شرکتهای دانش بنیان اقدام خواهد کرد.
آقای روحانی یکی از رویکردهای دولت را تهیه پیوست فرهنگی برای مسائل اجرایی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست و با اشاره به اهتمام دولت برای صیانت از باورهای دینی و اخلاقی، افزود: ما معتقدیم باورهای دینی باید در کنار عقلانیت و اعتدال، از افراطی‌گری و خرافه‌گرایی و شعار‌زدگی فاصله بگیرد.
رئیس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگی و همچنین وظیفه نظارتی شورایعالی انقلاب فرهنگی، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را دارای اهمیت ویژه برشمرد و تأکید کرد: اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از طریق فرهنگ‌سازی در خانواده ‌ها و مدارس امکان‌پذیر است.

 


خداوند یاور پرهیزکاران است
قرآن کریم:
آنها (هوسبازان پرتوقع) هرگز نمی‌توانند تو را در برابر خداوند بی‌نیاز کنند (و از عذابش برهانند).
و (بدان و آگاه باش که:) ظالمان یاور همند (چون خوی و هدف مشترک دارند).
اما، خداوند یار و یاور پرهیزکاران است.
سوره جاثیه
آیه 19

 


سفر رئیس جمهور به ایلام
ایلام- مهر: نماینده مردم آبدانان، دهلران، دره‌شهر و بدره در مجلس گفت: رئیس جمهور و هیئت دولت پس از سفر به خراسان رضوی در آینده نزدیک به ایلام سفر می‌کنند.
علی محمد احمدی از نوشتن نامه‌ای به دکتر روحانی خبر داد و گفت: دو هفته پیش نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم و از ایشان دعوت کردم به استان ایلام تشریف بیاورند که دکتر روحانی قول دادند بعد از سفر به آستان قدس رضوی که یک عرف در میان رؤسای جمهور است سفر به استان ایلام جزو سه سفر اول ایشان باشد.
بازسازی کشتی یونانی
کیش- فارس: کشتی یونانی به عنوان نماد جزیره کیش بازسازی و بیش از پیش به یکی از مکان‌های گردشگرپذیر تبدیل خواهد شد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در بازدید از واحد شناورسازی فایبر صنعت دریا، با اشاره به نگرانی‌های مردم در خصوص پوسیده شدن کشتی یونانی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش از طرح‌های اجرایی برای بازسازی کشتی یونانی کیش استقبال می‌کند.
علی اصغر مونسان تأکید کرد: کشتی یونانی 47 سال است که در کرانه غربی کیش به گل نشسته و در گذر زمان به یکی از نمادها و جاذبه‌های گردشگری کیش بدل شده است از این رو سازمان منطقه آزاد کیش سعی دارد این نماد را از گزند پوسیدگی بیشتر حفظ کرده و بازسازی کند.
طرح تقسیمات جدید کشوری
سنندج- باشگاه خبرنگاران: وزیر کشور گفت: طرح تقسیمات کشوری و منطقه‌ای کردن استان‌های کشور به صورت یک بحث کارشناسی شده است و تمام این موارد در دست مطالعه قرار دارد.
رحمانی فضلی افزود: در اجرای طرح تقسیمات کشوری جدید از تمام کسانی که دارای تجربه کافی هستند استفاده می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر این طرح در مرحله مطالعه قرار دارد و تا زمانی که قانون اصلاح شود و چنین طرحی به قانون تبدیل شود به صورت قراردادی هر 4 تا 5 استان را به یک منطقه تبدیل می‌کنیم.
اعزام زوار از خسروی
کرمانشاه- فارس: دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور کشورمان قول داده با وزیر امور خارجه در خصوص از سر گرفته شدن اعزام زوار عتبات عالیات از مرز خسروی صحبت کند.
فتح‌الله حسینی اظهار داشت: توقف اعزام زوار انفرادی از مرز خسروی به عراق، خسارت‌های زیادی به مردم و هتل‌داران شهرستان قصرشیرین وارد کرده است. حسینی با بیان اینکه هتل‌داران قصر شیرین با اخذ وام‌های سنگین اقدام به ساخت هتل کرده‌اند، گفت: به دلیل توقف اعزام زوار به عتبات عالیات از قصر شیرین، این افراد درآمد خود را از دست داده و با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
2 طبقه شدن آزاد راه تهران- کرج
استاندار البرز گفت: در صورت تداوم حجم ترافیک بخشی از آزاد راه تهران- کرج 2 طبقه خواهد شد.
سید طاهر طاهری گفت: اگر مطالعات نهایی حاکی از آن باشد که 60 درصد ترافیک آزاد راه تهران-کرج مربوط به مسافرانی است که از البرز عبور می‌کنند قطعاً اجرای این طرح توجیه داشته و برای دو طبقه کردن کار دشواری نداریم. طاهری گفت: با دو طبقه شدن بخشی از آزاد راه تهران -کرج خودروهایی که قصد تردد به 13 استان کشور را دارند از مسیری که برای آنها طراحی شده است، عبور خواهند کرد و دیگر شاهد تجمع ترددها در نقاط مشخصی از اتوبان نخواهیم بود.
درگذشت پیشکسوت باستانی‌کار
کاشان- خبرنگار کیهان: پیشکسوت ورزش باستانی کاشان دعوت حق را لبیک گفت. مرحوم پهلوان حسین شب‌خوان معروف به خان نایب، متولد سال 1300 بود. وی سالیان زیادی از عمر خود را در ورزش باستانی گذراند و سرانجام در سن 92 سالگی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان درگذشت.

 


اهواز - خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اهواز جزئیاتی از اختلاس پرونده 3 هزار میلیارد تومانی را اعلام کرد.
ناصر سراج گفت: موضوع این پرونده از خطه خوزستان آغاز شد به این شکل که عده‌ای موسوم به گروه آریا کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را خریداری می‌کردند.
وی در این باره ادامه داد: یکی از کارخانه‌های خریداری شده توسط گروه آریا، کارخانه گروه ملی در اهواز بود که به دنبال خرید این کارخانه بانک صادرات واقع در آن به طور کامل در اختیار این گروه قرار گرفت.
سراج خاطرنشان کرد: گروه آریا بیش از 130 ال‌سی را با رقم‌های ده‌ها میلیاردی خارج از بانک صادرات، وارد کردند و بازرسان به دلیل اینکه در بانک سابقه وجود نداشت متوجه نشدند.
وی مراحل بعد کار این گروه را اینگونه بیان کرد: این شرکت اقدام به طراحی ال‌سی داخلی کرد و ال‌سی‌هایی که صادر می‌کردند در مدت کمتر از دو روز تنزیل و در بانک ملی کیش تبدیل به پول نقد می‌شدند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: این پول‌های نقد در شرکت‌های صوری که توسط افراد بی‌سواد و کم‌سن و سال اداره می‌شد به گردش در می‌آمد تا به بانک مرکز برسد این حرکت به این دلیل بود که گردش پول گم شود.
وی با بیان اینکه گروه آریا افراد با نفوذی از سه قوه را با خود همراه داشتند اذعان کرد: این افراد با نفوذ، زمانی که خلاف گروه آریا کشف می‌شد می‌توانستند با استفاده از نفوذ خود موضوع را منتفی کنند.
سراج به شگردهایی که گروه آریا در گمرک به کار بردند اشاره کرد و ادامه داد: این گروه در خارج از کشور اسکله خصوصی داشتند و همچنین در بندرانزلی نیز از همین امکانات برخوردار بودند.
وی اضافه کرد: 16 شهرک را با امکانات انبار، کشتی، کشتی‌بان و خدم و حشم خریداری کرده بودند به گونه‌ای که هیچ‌کس حق ورود و خروج نداشت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به حربه‌های آن‌ها برای تاسیس بانک آریا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حربه‌های آن‌ها برای تاسیس بانک آریا کارساز شد و شورای پول و اعتبار از مجوز نهایی این بانک جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه گروه آریا به دنبال انحصار کالا بودند عنوان کرد: اگر آن‌ها موفق به خرید شرکت فولاد خوزستان می‌شدند 50 درصد فولاد کشور که در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و کسی توانایی مقابله با آن‌ها را نداشت.
سراج خاطرنشان کرد: طبق اصل 44 قانون‌اساسی کسانی که اموال دولت را خریداری می‌کنند حق تعدیل نیرو راندارند و اگر نیرویی به بدنه شرکت یا کارخانه اضافه کردند تشویق می‌شوند.
وی اضافه کرد: گروه آریا زمانی که شرکت گروه ملی را خریداری کرد 3 هزار کارگر را اخراج کرد و نیروهای مدنظر خود را به کار گرفتند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه یک هزار و 660 برگ دادنامه این پرونده بود تصریح کرد: ده‌‌ها تریلیون جزای مالی و برگشت اموال برای آن‌ها در نظر گرفته شد.
وی بیان کرد: این گروه 53 وکیل گرفته بودند که قرارداد وکیل اول آن‌ها 10 میلیارد تومان بود، آیا کسی که از راه حلال پول به دست آورده باشد امکان دارد این پول‌ها را هزینه کند؟
وی ساختار ناقص گشایش اعتبار اسناد ریالی، توجه نکردن به دستورالعمل‌ها، بی‌توجهی به مقررات، عدم توجه به نظر کارشناسان دلسوز، ترجیح منافع شخصی به عمومی، توصیه‌پذیری، مشاوره‌های غلط و گمراه‌کننده و ... را از عوامل این نابسامانی اعلام کرد.

 


نماینده مردم بجنورد گرمه، جاجرم و مانه و سملقان، در مجلس گفت: کار احداث راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد به زودی توسط چینی‌ها آغاز می شود.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد افزود: با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو و نماینده سازمان اقتصاد و دارایی صورت جلسه‌ای تنظیم شد که بر اساس آن 6 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای این طرح اختصاص می‌یابد.
وی تصریح کرد: این صورت جلسه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و براساس توافق با دولت، از طریق شرکت عمران آستان قدس رضوی طرح اجرایی شده و مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود.
نماینده مردم بجنورد گرمه، جاجرم و مانه و سملقان، در مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس نامه‌های مورد توافق وزیران، فاینانس راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد آغاز شده و این راه‌آهن به طول 580 کیلومتر اجرایی می شود.
ثروتی اظهار کرد: بانک ملی به عنوان بانک عامل معرفی شده و یک شرکت چینی فعالیت خود را آغاز می‌کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد:‌ بر اساس توافقنامه، باید 15 درصد نخست قرارداد یعنی مبلغ 600 میلیارد تومان توسط معاونت برنامه‌ریزی رئيس‌جمهور به حساب بانک مرکزی در قالب سهام یا ریال واریز شود.
وی یادآور شد: با اختصاص اعتبار فعالیت شرکت چینی در این پروژه به صورت رسمی آغاز می‌شود.

 


رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان به والدین توصیه کرد که برای تشویق فرزند خود به ازدواج خانه مسکونی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند.
محمدتقی حسن‌زاده دیروز در یک نشست خبری به مناسبت آغاز هفته پژوهش نسبت به گسترش پنج بحران نگران‌کننده در میان جوانان هشدار داد و درباره تشویق جوانان به ازدواج به پدر و مادرها توصیه کرد، خانه خود را در اختیار فرزندان خود قرار دهید و خودتان در خانه استیجاری زندگی کنید.
وی در مورد موضوع مهریه نیز پیشنهاد کرد: به جای افزایش و تعداد سکه‌ها سهم اقتصادی زوجین را لحاظ کنند.
حسن‌زاده از کاهش جمعیت جوان کشور خبر داد و گفت: بر اساس آخرین سرشماری 23 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت کشور را جوانان بین 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند که این جمعیت نسبت به سرشماری سال 85، 5/4 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه جوانان سرمایه‌‌های اجتماعی کشورها به حساب می‌آیند که ما متاسفانه از این موضوع غفلت کرده‌ایم، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده مجامع بین‌المللی چالش‌های اصلی جوانان در دنیا اشتغال، ازدواج، مشکلات فرهنگی و هویتی، مسکن، اوقات فراغت، معنویت و هویت، توسعه فرهنگ‌ فردی، بی‌توجهی به کرامت جوانان است.
حسن‌زاده افزود: در حال حاضر جوانان دنیا دغدغه اشتغال و ازدواج دارند که این موضوع در ایران نیز صحت دارد و نرخ بیکاری در ایران 5/25 است این در حالی است که نرخ بیکاری در جهان 7/12 است و دستگاه‌های برنامه‌ریز باید برای این دغدغه جوانان راهکارها و راهبردهای اجرایی را تدوین کنند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از نگرانی‌ها افزایش سن ازدواج است، تصریح کرد: بسیاری معتقدند که مشکلات اقتصادی باعث این افزایش سن شده است اما در تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مشکلات فرهنگی و هویتی نقش مهم‌تری نسبت به مسائل اقتصادی دارند.
به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی وزارت ورزش و جوانان نقش مراکز مشاوره به دلیل ارائه راهکارهای ناکارآمد بسیار کمرنگ شده و در حال حاضر باید جوانان به خانواده برگردند و هویت آنها در نهاد خانواده شکل گیرد.
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی وزارت جوانان درباره جمعیت جوان ازدواج نکرده و شیوع زندگی مجردی نیز گفت: در حال حاضر نگرانی‌ها نسبت به جمعیت آماده به ازدواج است که این جمعیت بین سن 25 تا 29 سال در حال افزایش است. به همین دلیل به پدر و مادرها هشدار می‌دهیم که باید آنها نقش اصلی را برای افزایش ازدواج فرزندانشان ایفا کنند و حمایت معنوی لازم را از فرزندانشان داشته باشند.
حسن‌زاده درباره اینکه چگونه می‌توان با گران بودن مسکن، جوانان را تشویق به ازدواج کرد گفت: به عنوان مثال پدر و مادر خانواده می‌توانند برای تشویق فرزند خود اجاره‌نشین شده و خانه خود را در اختیار فرزند قرار دهند یا آنکه در موضوع مهریه به جای افزایش سکه‌ها سهم اقتصادی زوجین لحاظ شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش زندگی مجردی در کلانشهرها گفت تحقیقات لازم در این زمینه انجام شده و نتایج آن حاکی از تمایل آنان به زندگی فردی است و خانواد‌ه‌ها باید فضایی را برای بازگشت این‌گونه جوانان به دامن خانواده فراهم کنند.
حسن‌زاده تاکید کرد: در این رابطه آمار دقیقی نمی‌توان ارائه کرد اما تحقیقات صورت گرفته و نتایج آن به حوزه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر ارسال شده است.

 


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران از برنامه رونمایی رادار قدرتمند آرش در هفته جاری خبر داد.
سرتیپ فرزاد اسماعیلی در حاشیه بازدید از منطقه پدافند هوایی شرق، در بیرجند افزود: این رادار کاملا بومی است و به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: رادار آرش بدست توانمند دانشمندان جوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش گفت: این رادار دارای توانمندی بسیار بالا در کشف و شناسایی اهداف و همچنین در بخش جنگ الکترونیک است.
وی خاطرنشان کرد: مرکز عملیات منطقه‌ای بومی قرارگاه پدافند هوایی تحت عنوان پروژه پیامبر اعظم (ص) به شبکه یکپارچه پدافند هوایی اضافه خواهد شد که کارهای آن نیز در حال انجام است.
سرتیپ اسماعیلی اظهار داشت: در آینده شاهد سامانه‌های قویتری در بعد موشکی خواهیم بود.
وی با اشاره به گسترش پدافند هوایی در سه هزار و 600 نقطه از کشور افزود: در این نقاط سامانه‌های موشکی، شنود ارتباطی، شنود الکترونیکی، راداری، توپخانه‌ای و سایر سامانه‌های پدافند هوایی در حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است.

 


ساری - خبرنگار کیهان:
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 40 میلیون نفر باسواد بزرگسال در کشور داریم.
علی باقرزاده در دوره آموزشی روسای ادارات سوادآموزی شهرستان‌ها و مناطق مازندران با اشاره به سرشماری سال 90 گفت: بر اساس این سرشماری 7/95 درصد از شهروندان در گروه سنی 10 تا 49 سال به عنوان باسواد و تنها 7/3 درصد به عنوان بی‌سواد ثبت شده‌اند.
وی یادآور شد: بر اساس سرشماری سال 90، 40 میلیون باسواد بزرگسال در کشور داریم که از این میان 10 میلیون نفر در مقطع ابتدایی، 9 میلیون نفر در مقطع راهنمایی، 13 میلیون نفر در مقطع متوسطه و 6 میلیون نفر در مقطع تحصیلات دانشگاهی هستند.
باقرزاده با تاکید بر اینکه ما در تجاری‌سازی علم در سطوح بالا و کاربردی کردن علم در سطوح پایین با مشکل مواجه هستیم افزود: عمده رکوردهای علمی ما توسط شرکت‌های خارجی خریداری می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جمعیت 25 تا 65 سال 18 درصد شهروندان ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، افزود: در سند چشم‌انداز آمده است ایران باید قدرت اول علمی، اقتصادی و فرهنگی منطقه باشد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
اجرای طرح‌های موجود وزارت نیرو 120هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد در حالی که اعتبار سالانه این وزارت 4 هزار میلیارد تومان است.
مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام این مطلب در مراسم معارفه «غلامرضا هاشمی» مدیر عامل جدید آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: با این اعتبارات، مشکل جدی برای اجرای طرح‌ها وجود دارد.
محمد حاج رسولی‌ها افزود: با توجه به بودجه و اعتبارات پیش‌بینی شده، پروژه‌های آب کشور، به هیچ عنوان قابل اجرا و عملیاتی شدن نیستند وباید اعتبار تأمین کرد. وی افزود: از 149 سد برنامه‌ریزی شده در برنامه پنجم 60 سد برای احداث در اولویت قرار گرفتند که تاکنون 32 سد به بهره‌برداری رسیده است.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، کاهش ورودی رودخانه‌های کشور را 30 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و ضمن مناسب دانستن نزولات سال آبی جاری گفت: برغم این امر، در خوش‌بینانه‌ترین حالت متوسط آورد رودخانه‌های ایران بیش از 60 میلیارد متر مکعب نیست.
حاج رسولی‌ها افزود: وضعیت آب‌های زیرزمینی هم یکی از مشکلات اصلی و چالش‌های جدی بخش آب کشور است و ما باید برای اضافه برداشت‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی، جرایم سنگینی در نظر بگیریم.
این مقام مسئول در وزارت نیرو یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه برای 328 هزار هکتار شبکه‌گذاری، هدف‌گذاری شده بود که تاکنون 200 هزار هکتار آن، عملیاتی شده است.

 


رئیس ستاد توسعه فناوری‌های هوا و فضا گفت: کاوشگر هفت، به زودی به فضا پرتاب می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سرتیپ مهدی فرحی دیروز در حاشیه همایش مدیریت فناوری در جمع خبرنگاران گفت: این کاوشگر در راستای تکامل طرح پرتاب موجود زنده به فضا هفته آینده از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) سمنان به فضا پرتاب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تا به حال 6 کاوشگر در راستای طرح تکامل پرتاب موجود زنده به فضا پرتاب شده‌اند و کاوشگر هفتم به ارتفاع 120 کیلومتری زمین پرتاب خواهد شد. وی پرتاب این کاوشگرها را در راستای رسیدن به هدف اعزام فضانورد ایرانی به فضا عنوان کرد.
کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری دیروز در مرکز همایش بین‌المللی جزیره کیش شروع به کار کرد.

 


استقبال گسترده مردم از کتاب‌هایی که رهبر انقلاب برای آ‌نها تقریظ نوشتند
با مروری بر بازار نشر، مشاهده می‌شود، کتاب‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آن ‌ها تقریظ نوشته یا نسبت به آنها اظهار علاقه نموده اند، با استقبالی چند برابر سایر کتاب‌ها مواجه می‌شوند.
به گزارش خبرنگار کیهان، طی سال‌های اخیر، برخی از کتاب ‌ها با استقبالی شگفت انگیز از سوی اهالی مطالعه روبرو می‌شوند و گاهی در مدتی کوتاه، به بیش از 100 بار تجدید چاپ می‌رسند. نقطه مشترک همه این آثار این است که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر آن ‌ها تقزیظ نوشته یا از آن ‌ها ستایش نموده اند.
ازجمله این کتاب ‌ها می‌توان به «خاک‌های نرم کوشک»(زندگی شهید برونسی) اشاره کرد که تاکنون با 185 بار تجدید چاپ، رکورددار شمارگان کتاب‌های داستانی در ایران بوده است. حتی نسخه عربی این کتاب نیز به خاطر استقبال خوانندگان عرب زبان، تیراژی میلیونی پیدا کرد. کتاب «دا» هم تا به حال 151 بار تجدید چاپ شده است. کتاب «پایی که جا ماند» هم تا به حال 41 بار تجدید چاپ شده است. در این میان کتاب «نورالدین پسر ایران» هم توانسته رکورد 61 بار تجدید چاپ شدن را به خودش اختصاص دهد.
کتاب «لشکر خوبان» نیز پس از انتشار تقریظ رهبر انقلاب درباره آن، در مدتی کوتاه به چاپ پانزدهم رسید. همچنین کتاب «دختر شینا» نیز تاکنون 10 بار تجدید چاپ شده است.
استقبال گسترده هنرمندان جهان
از ترسیم کاریکاتور دیکتاتورها
کاریکاتور چهره دیکتاتورهای جهان در سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت به نمایش درآمده است.
سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر بخش کاریکاتور سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: جشنواره هنر مقاومت در سومین دوره خودش به رویدادی شناخته شده و معتبر برای همه هنرمندان جهان تبدیل شده است. به همین دلیل هم شاهد استقبال گسترده هنرمندان -هم در داخل و هم خارج از کشور- از این جشنواره هستیم. خصوصا در بخش کاریکاتور که به دلیل اضافه شدن موضوع کاریکاتور چهره، توجه کاریکاتوریست ‌ها را بیش از پیش جلب کرده است. وی درباره آثار کاریکاتور چهره توضیح داد: این کاریکاتور‌ها درباره خناثان تاریخ معاصر هستند. شخصیت‌هایی چون هیتلر، حسنی مبارک، قذافی، نتانیاهو، آریل شارون، صدام و ... ازجمله شخصیت‌های پلیدی هستند که کاریکاتوریست‌های داخلی و خارجی درباره آنها آثاری را طراحی کرده اند.
شجاعی طباطبایی درباره تعداد کاریکاتوریست‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره هنر مقاومت گفت: در این بخش هنرمندانی از 70 کشور حضور یافته اند. علاوه بر آن ها، پروفسور جان لنت، محقق برجسته آمریکایی در عرصه کاریکاتور نیز در جشنواره امسال شرکت می‌کند.
دبیر بخش کاریکاتور سومین جشنواره هنر مقاومت در توضیح علت دعوت از یک هنرمند آمریکایی در این جشنواره اظهار داشت: پروفسور جان لنت، سردبیر فصلنامه کمیک جهانی است که بنده و آقای محمدحسین نیرومند هم دبیران بخش آسیای این نشریه هستیم. ضمن اینکه این محقق آمریکایی، عاشق ایران و نظام جمهوری اسلامی است و در زمینه هنر مقاومت فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است.
گفتنی است، سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت تا پنجم دی در موسسه فرهنگی صبا برپا خواهد بود.
بیانیه ۵۰۰ نویسنده مشهور دنیا
در اعتراض به جاسوسی‌های آمریکا
بیش از ۵۰۰ نفر از نویسندگان برجسته دنیا در بیانیه‌ای اعتراضی در واکنش به افشاگری‌های اسنودان، جاسوسی‌های آمریکا از شهروندان دیگر کشور‌ها را محکوم کردند.
به گزارش فارس، بیش از 500 نفر از نویسندگان برجسته جهان، از جمله پنج نفر از برندگان جایزه نوبل، در واکنش به افشاگری‌های اسنودان، در بیانیه‌ای نظارت ضعیف دولت‌هایشان را محکوم کردند که منجر به جاسوسی دولت آمریکا از مردم این کشور‌‌ها شده است. همچنین این نویسندگان فعالیت سازمان‌های جاسوسی که وضعیت حقوق بشر و دموکراسی را در جهان تضعیف می‌کنند،‌ محکوم کردند و خواستار محدودشدن فعالیت‌های آن‌ها توسط یک منشور جدید بین‌المللی شدند.
امضاءکنندگان این بیانیه که از 81 کشور مختلف هستند شامل افراد سرشناسی چون مارگارت اتوود، دان دلیو، اورهان پاموک، گونتر گراس و آرونداتی روی می‌شوند. آن‌ها در این متن از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که برای ایجاد یک منشور بین‌المللی برای حفاظت ازحقوق مدنی مردم در عرصه سایبری، ‌تلاش کند.
این بیانیه دقیقا یک روز پس از نشست سران شرکت‌های فن آوری پیشرو در جهان منتشر شد که آن‌ها نیز خواستار تغییرات گسترده در قوانین بین‌المللی بودند تا اعتماد عمومی را به فضای اینترنت و شرکت‌های دیجیتال برگرداند. این بیانیه به دنبال افشاگری ادوارد اسنودان تهیه و امضا شده است وقتی که اسنودان از سه ماه قبل و با افشای اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا و پرده برداشتن از جاسوسی‌های گسترده آمریکا از مقامات و شهروندان کشورهای مختلف تبدیل به یکی از تیترهای مهم رسانه‌های جهان شد.
جمع آوری امضا برای این بیانیه به طور همزمان در 27 کشور راه اندازی شد و سازمان دهندگان آن امیدوارند نویسندگان بیشتری از سراسر دنیا از طریق ثبت نام در وب سایت change.org به امضای این بیانیه بپیوندند.
جاسوسی آمریکا و انگلیس با بازی‌های رایانه‌ای
بر اساس افشاگری جدید ادوارد اسنودان بازی‌های آنلاین ویدیویی محبوب، سال‌هاست از جمله اهداف جاسوسی مهم آژانس امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شوند.
به گزارش فارس به نقل از کریستین ساینس مانیتور، اسنادی که به تازگی از سوی اسنودان در دسترس رسانه ‌ها قرار گرفته حاکیست این سازمان جاسوسی با همکاری همتای انگلیسی خود از کاربران بازی‌های آنلاین گروهی مانند world of warcraft، second life و ... جاسوسی می‌کرده است.جاسوسی از کاربران این بازی‌‌ها از سال 2007 یا 2008 آغاز شده است. نکته جالب حضور گسترده جاسوسان آمریکایی و بریتانیایی در بازی Second Life بوده که با هماهنگی کامل و تقسیم کار همراه بوده است. طراحی آواتارهای دیجیتال، برقراری ارتباطات صوتی و ویدیویی به منظور تخلیه اطلاعاتی و حتی انجام نقل و انتقالات مالی مجازی با میلیون‌‌ها کاربر این بازی‌‌ها هدف توجه جاسوسان آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است.
توجیه به عمل آمده برای این جاسوسی‌‌ها آن بوده که محیط این بازی‌‌ها از سوی تروریست‌‌ها برای عضوگیری و هماهنگ سازی فعالیت‌های مخرب مورد سوءاستفاده بوده و برای مخفی کردن مباحث عملیاتی و نقل و انتقال واقعی پول به کار می‌رفته است.
اسناد افشا شده توسط اسنودان نشان می‌دهد که ردگیری‌‌ها و کنترل‌های اطلاعاتی به عمل آمده از این طریق منجر به هیچ موفقیت یا کشف فعالیت تروریستی نشده است و تنها انگلیس توانسته با کنترل کاربران بازی Second Life گروهی را که در زمینه سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری فعال بودند شناسایی کند.

 


تحلیلگر برجسته آمریکایی تصریح کرد آمریکا در طول 60 سال گذشته بارها مردم ایران را عذاب داده است.
به گزارش تسنیم به نقل از الشروق، «نوام چامسکی» فیلسوف مشهور آمریکایی با اشاره به توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و کشورهای گروه 5+1 گفت: با این که طرف ایرانی در این توافق امتیازات زیادی داده است اما آمریکا فقط به طور موقت از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران جلوگیری کرده است.
این نویسنده افزود: ایران 10 سال پیش پیشنهاد حل اختلافات خود با آمریکا بر سر برنامه‌های هسته‌ای و سایر مسائل را به این کشور داد اما دولت «جرج بوش» ضمن مخالفت شدید با این پیشنهاد ایرانی‌ها دولت سوئیس را که حامل این پیشنهاد بود مورد سرزنش قرار داد.
سپس اتحادیه اروپا و ایران تلاش کردند به توافقی برسند که به موجب آن تهران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق و در عوض اتحادیه اروپا عدم حمله نظامی آمریکا علیه ایران راتضمین کند که این تلاش نیز با شکست مواجه شد.
سال گذشته نیز کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حمایت کردند که آمریکا بار دیگر با تکرار موضع مخالف خود اعلام کرد که این حق مشروط بر گواهی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، این در حالی است که چنین بندی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای قید نشده است.
این نویسنده اظهار داشت: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عربی علی‌رغم دشمنی خود با ایران اما از حق این کشور در ادامه فعالیت‌‌های هسته‌ای‌اش حمایت می‌کنند چرا که کشورهای عربی آمریکا و اسرائیل را تهدید اصلی خود می‌دانند.
چامسکی در ادامه به تلاش برخی از کشورها همچون چین و هند برای فرار از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا در طول 60 سال گذشته بارها مردم ایران را عذاب داده و برای این کشور مشکلات زیادی از قبیل جنگ تحمیلی و تحریم‌های شدید اقتصادی ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند و با وجود یک عامل بازدارنده در منطقه مخالف هستند چرا که می‌خواهند خود را از هرگونه قیود مشابهی برهانند.

 


وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد ایران مدتی پس از فاش شدن برنامه هسته‌ای خود و زمانی که تنها 164 سانتریفیوژ داشت به دولت بوش پیشنهاد داد تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند اما دولت بوش آن را رد کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفت که ایران در سال 2003 و مدتی پس از فاش شدن برنامه هسته‌ای خود به دولت بوش پیشنهاد داده که اقدامات زیادی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد و در آن زمان ایران تنها 164 سانتریفیوژ داشت اما کسی به این توافق اهمیتی نداد و هیچ اتفاقی نیفتاد.
وی در این مصاحبه درباره توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای گفت: این مهم است که درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی برسیم زیرا در غیر این صورت ایران به انباشتن مواد هسته‌ای که ممکن است یک روز برای استفاده در بمب به کار آید ادامه می‌دهد.
جان کری درباره پیشنهاد ایران در سال 2003 و مدتی پس از فاش شدن برنامه هسته‌ای خود گفت: ایران در زمان بوش آماده متوقف کردن برنامه خود بود اما دولت بوش آن را رد کرد.

 


علی‌رغم این که طبق توافق ژنو قرار است آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان وضع نکند. رهبر اکثریت سنای این کشور تایید کرد که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پیش از تعطیلات سال نو مسیحی (11دی‌ماه) مورد بررسی قرار می‌گیرد.
«هری رید» رهبر اکثریت سنای آمریکا روز دوشنبه لیست مواردی را که باید پیش از آغاز تعطیلات سال نو میلادی مورد بررسی قرار گیرد اعلام کرد. طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران از جمله مواردی است که وی اعلام کرده است.
وی با اشاره به تعطیلات دو هفته‌ای سنا به دلیل عید شکرگزاری، گفته است نمایندگان سنا در هفته‌های باقی مانده تا پایان ماه جاری و آغاز تعطیلات سال نو، روزهای پرفشار و طولانی‌ای پیش رو دارند و باید مواردی از جمله تحریم‌های جدید علیه ایران، لایحه مجوز دفاعی و بودجه را مورد بررسی قرار دهند.
سی‌ان‌ان نیز در این رابطه گزارش داد: سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات درباره تحریم‌های تازه علیه ایران به مذاکرات خود ادامه می‌دهند؛ با این حال یک منبع به سی‌ان‌ان خبر داده است که سناتورهای آمریکایی به توافق در این خصوص نزدیک شده‌اند ولی مشکلی که در این میان وجود دارد، طرح آن در صحن سنا است.
بنابراین گزارش، توافق سنا شامل دور جدیدی از تحریم‌ها است که از شش ماه آینده شروع خواهد شد و اجازه غنی‌سازی اورانیوم را به تهران نمی‌دهد اما مجوز دارا بودن انرژی هسته‌ای را تا زمانی که این کشور از سوی جامعه بین‌المللی تحت نظارت باشد، داده است.
این کمیته مشترک متشکل از هر دو حزب شامل چاک شومر، نماینده نیویورک و رابرت منندز، نماینده نیوجرسی از حزب دموکرات و لیندزی گراهام، نماینده کارولینای جنوبی و مارک کرک، نماینده ایالت ایلینوی از حزب جمهوریخواه است.
لیندزی گراهام در مصاحبه دوشنبه خود گفت: امیدوارم که این هفته ما توافق دو حزب درباره دور سوم تحریم‌ها را اعلام کنیم.
وی همچنین گفت: ما به تحریم‌های بیشتر تا پایان این بازی ادامه خواهیم داد و در صورتی این تحریم‌ها لغو خواهد شد که ایران برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کرده و راکتور هسته‌ای را از بین برده و اورانیوم غنی‌سازی شده خود را تحویل دهد.
واشنگتن‌پست نیز گزارش داد، در شرایطی که تلاش‌ها برای رسیدن به تعامل درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، برخی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا نگران این نکته هستند که مقامات ارشد دموکرات سنا در راه حمایت از تلاش‌ها برای تحت‌الشعاع قرار دادن این توافق، به جمهوریخواهان بپیوندند.
براساس این گزارش، این نگرانی وجود دارد که استنی هویر، نایب رئیس اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا از موضع اریک کانتر جمهوریخواه مبنی بر ارائه قطعنامه برای انتقاد از توافق اخیر هسته‌ای با ایران و یا لایحه تشدید تحریم‌ها و یا اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها حمایت کند و این در شرایطی است که حمایت از این مسئله می‌تواند روند توافق هسته‌ای با ایران را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز در سرمقاله دیروز خود به شدت از تلاش‌های اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده و نوشت: این اقدامات غیرسازنده و غیرضروری است.

 


نشست مشترک سران سه قوه به میزبانی حجت‌الاسلام روحانی، عصر روز سه شنبه در دفتر رئیس جمهور برگزار شد.
رؤسای سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه بعد از برگزاری اولین نشست مشترک از زمان فعالیت دولت یازدهم که به میزبانی رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند و به تشریح برخی مسائل مطرح‌شده در این جلسه پرداختند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری اولین جلسه مشترک بین سه قوه گفت: در این جلسه بحث‌هایی را درباره مشکلات کشور، مسائل اقتصادی کشور و‌ آسیب‌های اجتماعی انجام دادیم و اینکه سه قوه چگونه می‌توانند برای حل مسائل کشور همدیگر را بیش از پیش همیاری و کمک کنند.
روحانی در ادامه با بیان اینکه در این جلسه بیشتر در مورد مسائل اقتصادی و اجتماعی بحث کردیم، به ارائه لایحه بودجه سال 93 از سوی دولت به مجلس اشاره کرد و گفت: لایحه بودجه سال 1393 از سوی دولت تقدیم مجلس محترم شده و بررسی‌های نمایندگان در ارتباط با این لایحه آغاز شده و کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز در این ارتباط به وظایف خود عمل می‌کنند تا در نهایت کمیسیون تلفیق مجلس بحث‌ها را جمع کند و سپس صحن علنی مجلس درباره بودجه تصمیم بگیرد.
همچنین آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه پس از جلسه سران سه قوه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه مسائل را نمی‌شود در یک جلسه مطرح و حل کرد، گفت: در این جلسه تأکید شد که با تعامل قوا و همچنین همه عوامل دست ‌اندرکار بخصوص قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دیگر وزارتخانه‌های مربوطه، هرچه بیشتر در راستای تأمین امنیت اجتماعی تلاش و کوشش شود تا مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.
علی لاریجانی‌رئیس مجلس نیز با مثبت ارزیابی کردن نشست سران سه قوه و تمرکز دولت تدبیر و امید بر مسائل اقتصادی گفت: رئیس جمهور به مسائل اقتصادی توجه و بر‌آن تمرکز دارد و این نگاه در لایحه بودجه نیز منعکس شده و ما امیدواریم که بتوانیم بودجه سال آینده را به موقع در مجلس تصویب کنیم و در اختیار دولت قرار دهیم.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با مجله تایم تاکید کرد اگر کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کند این اقدام به منزله مرگ توافق ژنو خواهد شد.
محمدجواد ظریف در پاسخ به اینکه «بزرگترین تفاوت‌ها بین ایران و گروه 1+5 در رسیدن به یک توافق دائمی چیست و چه مشکلات و موانعی وجود دارد؟» گفت: یک سری مسائل وجود دارد. یکی از آنها برداشتن همه تحریم‌هاست، هم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و هم تحریم‌های ملی و یکجانبه خارج از سازمان ملل و دومی مساله داشتن برنامه غنی‌سازی در ایران است. این دو عناصر توافق نهایی هستند که در آن وجود خواهند داشت.
ظریف در پاسخ به اینکه «پس موانع چه هستند؟» گفت: من مانعی نمی‌بینم. من معتقدم که این مساله کاملا ساده است. ما می‌توانیم به توافقی دست یابیم، ولی مسائلی وجود دارد که از سایرین دشوارترند. یکی از آنها می‌تواند چگونگی اطمینان از این باشد که (نیروگاه تولید آب سنگین ایران) در اراک صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. قصد ما این است که منحصرا صلح‌آمیز بماند، ولی اینکه چگونه باید به آنها اطمینان لازم را بدهیم که صلح‌آمیز باقی خواهد ماند یکی از حوزه‌هایی است که از سایرین دشوارتر است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه «ولی چرا به اراک نیاز دارید؟» گفت: چرا ما به اراک نیاز داریم؟ زیرا باید ایزوتوپ رادیویی برای مقاصد پزشکی تولید کنیم و حتی اراک به تنهایی برایمان کافی نیست. این فن‌آوری‌ای‌ بود که در اختیار ما قرار داشت. برخی افراد باور دارند که ما این فن‌آوری را انتخاب کردیم، چون گزینه‌های دیگری را برایمان فراهم می‌کرد. آنها کاملا اشتباه می‌کنند. باید به برنامه هسته‌ای ایران از منظر کمبود نگاه کنید این حقیقت که جلوی دسترسی ایران به فن‌آوری‌ها گرفته می‌شد. تلاش کردیم به هر فن‌آوری که در دسترس‌مان قرار داشت دسترسی پیدا کنیم یا از آن استفاده کنیم و این فن‌آوری در دسترس‌مان بود. سایر فن‌آوری‌ها نبودند. ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم از نظر سرمایه انسانی و هم از نظر منابع مادی داشتیم و تقریبا به انتهای مسیر راه‌اندازی این راکتور تحقیقاتی رسیده‌ایم. بنابراین دیگر برای اینکه کسی بیاید و به ما بگوید که نگرانی‌هایی دارد که نمی‌توان آن را رفع کرد، دیر شده است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه «اگر کنگره تحریم‌های جدیدی را اعمال کند، حتی اگر این تحریم‌ها به مدت شش ماه اجرایی نشوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟» گفت: کل توافق‌مان کشته خواهد شد. ما علاقه‌ای به مذاکره تحت فشار نداریم. اگر کنگره تحریم‌ها را تصویب کند، فقدان جدیت و تمایل به تحقق راه حلی از جانب آمریکا را نشان می‌دهد. من از پیچیدگی‌های داخلی و مسائل مختلفی که در داخل آمریکا وجود دارد، آگاهم، ولی این توجیهی برای من به حساب نمی‌آید.
تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در گزارش فیس بوکی خود نیز در توضیح مجدد اظهارات خود در سفر به کشورهای منطقه در مورد مذاکره با امارات بر سر جزیره ابوموسی نوشت: همه باید بدانند که تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره و معامله نیست و حتی تصور مذاکره بر سر خاک ایران و یا هرگونه القای شبهه در این زمینه اقدامی نابخشودنی است.
وی در مورد اظهاراتش در دانشگاه تهران نیز نوشت: تعدادی از نمایندگان محترم مجلس در تذکر خود به بنده فرموده‌اند که من از فرهنگ شهادت و مقاومت مردم به عنوان بزرگترین عامل بازدارندگی کشور بیگانه‌ام و قدرت را صرفا در دیپلماسی می‌دانم. اگر به جای تهمت و افترا و تکیه بر خبرهای ناقص و جهت‌دار، به اظهارات بنده که هم از طریق نوار سخنرانی و هم از طریق بیانیه وزارت امور خارجه قابل دسترسی است، مراجعه می‌فرمودند به راحتی می‌دیدند که بنده هم دقیقا بر نقش مردم و مقاومت دلیرانه ایشان به عنوان مهمترین و ارزنده‌ترین مولفه‌ قدرت و توان دفاعی کشور تاکید کرده‌ام.

 


«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مصاحبه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با مجله «تایم» گفته است کاخ سفید نیز با تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران مخالف است و آن را اقدامی غیرسازنده می‌داند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت کری در دیدار با نمایندگان تصریح خواهد کرد که هر زمان ایران به تعهدات خود پایبند نبود، می‌توان تحریم‌های شدیدتری را وضع کرد. اما فعلا و در حالی که مذاکرات همچنان در جریان است، نباید دست به چنین اقدامی زد.
وی تاکید کرد که کری به نمایندگان یادآوری خواهد کرد که او نیز حامی تحریم‌هاست، اما نمایندگان باید به یاد داشته باشند که تحریم‌ها هدف نبوده‌اند، بلکه وسیله‌ای بودند برای اینکه ایران را وارد مذاکرات جدی کنند، و حالا که این اتفاق رخ داد، باید برای دستیابی به توافق جامع به مذاکرات فرصت داد.
ساکی در پایان از پاسخ به خبرنگاری که اصرار داشت از احتمال وتوی تحریم‌های جدید از سوی کاخ سفید مطلع شود، طفره رفت و حاضر نشد که پاسخ دهد آیا کاخ سفید حاضر است مصوبه کنگره برای افزایش تحریم‌ها را وتو کند یا خیر!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10