(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 آذر  1392 - شماره 20663

یک سازمان بین‌المللی: اسرائیل هم باید عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شود
تل‌آویو: نگران شروع انتفاضه جدید هستیم
احوالپرسی گرم اوباما با رائول کاسترو در مراسم بزرگداشت ماندلا
در حومه دمشق ضد حمله ارتش سوریه جلوی پیشروی تروریست‌ها را گرفت
تظاهرات همبستگی با زندانیان سیاسی در خیابان‌های بحرین
برای مقابله با مخالفان طرفداران دولت تایلند به خیابان‌ها می‌آیند
عملیات تروریستی در شهرهای عراق 34 شهید و 33 مجروح بر جای گذاشت
اعتراض 13 سازمان مدافع حقوق بشر به رفتار نظامیان مصر با طرفداران مرسی
معترضان در اوکراین برای گفت و گو با دولت شرط گذاشتند
قطعنامه مخالفت با حمله پهپادهای آمریکایی در مجلس پاکستان به تصویب رسید
چهار سوی پنج قاره
امضای قرارداد همکاری نظامی 10 ساله میان واشنگتن و دوحه
   


رئیس سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، اسرائیل باید به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، «احمد اوزومجو» در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اظهار داشت، پس از آنکه سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوست، اسرائیل، مصر و کره شمالی نیز باید به این کنوانسیون پیوسته و سلاح‌های شیمیایی خود را منهدم کنند.اوزومجو پس از دریافت جایزه صلح نوبل که روز سه‌شنبه به این سازمان اهدا شد، تاکید کرد، با عضویت سوریه در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، من بر این باور هستم که طرف‌های دیگر نیز باید درباره سلاح‌های شیمیایی خود تجدید نظر کنند.وی افزود: هیچ توجیه و بهانه‌ای برای نپیوستن اسرائیل به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی وجود ندارد.

 


یک وزیر اسرائیلی درباره آغاز انتفاضه سوم در مناطق کرانه باختری هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو رژیم صهیونیستی، «یعقوب بیری» وزیر علوم و فن‌آوری رژیم صهیونیستی نسبت به آغاز موج خشونت‌ها در کرانه باختری در صورت دست نیافتن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به توافق در مذاکرات صلح هشدار داد. وی افزود: من گفته‌های حماس را تائید می‌کنم که در بیانیه خود به مناسبت بیست‌و‌ششمین سالروز آغاز انتفاضه نخست اعلام کرد که شعله‌های انتفاضه همچنان پابرجاست.
این در حالی است که «یوال دسکین» رئیس سابق شاباک نیز نسبت به آغاز انتفاضه سوم در کرانه باختری ابراز نگرانی کرده است.

 


پس از 52 سال سردی روابط میان آمریکا و کوبا اوباما در مراسم بزرگداشت ماندلا در آفریقای‌جنوبی با رائول کاسترو احوالپرسی کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، این دیدار غیرمنتظره توجه خیلی از تحلیلگران و سایت‌های خبری را به خود جلب کرده است.
تحلیلگران این پرسش را مطرح کرده‌اند آیا روابط سرد آمریکا و کوبا گرم‌تر می‌شود؟
دو سال پس از انقلاب کوبا در سال 1959 روابط واشنگتن و هاوانا به تیرگی گرائید. از آن تاریخ کوبا تحت تحریم‌های آمریکاست و با وجود اعتراض‌های جهانی، کاخ سفید هنوز به تحریم 52 ساله کوبا پایان نداده است.
خیلی از تحلیلگران خوش‌بین هستند که این دیدار مقدمه رفع کدورت‌ها میان دو کشور باشد.
به گزارش ایسنا، اولین بار در سال 2000 میلادی فیدل کاسترو در جریان ضیافت شام در سازمان ملل با بیل‌کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا احوالپرسی کرد ولی اثری در روابط تیره دو کشور نداشت. آیا احوالپرسی اوباما و رائول کاسترو تاثیری بر روابط دو کشور خواهد داشت؟

 


یگان‌های ارتش سوریه تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به چند منطقه در اطراف غوطه‌شرقی در حومه دمشق را دفع و تعداد زیادی از آنان را به هلاکت رساندند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، یگان‌های ارتش سوریه تلاش گروه‌های مسلح برای نفوذ از منطقه «میدعه» به روستاهای اطراف منطقه غوطه ‌شرقی را دفع کردند.
در جریان این درگیری‌ها تعداد زیادی از عناصر مسلح از جمله تک‌تیراندازهایی که مانع ورود ارتش سوریه به منطقه «البحاریه» می‌شدند به هلاکت رسیدند. منطقه «المعضمیه» در اطراف دمشق نیز شاهد درگیری‌های گسترده‌ای بین ارتش سوریه و گروه‌های مسلح بود که بر اثر آن 25 نفر از عناصر تروریستی کشته شدند و چندین انبار مهمات آنها نیز منهدم شد. از سوی دیگر، همزمان با ادامه عملیات ارتش سوریه در مزارع «ریما» و «السقی» در استان دمشق دیگر یگان‌های ارتش سوریه اقدام به پیشروی در منطقه «عدر البلد» کردند.
نیروهای ارتش همچنین موفق شدند ده‌ها تروریست مسلح وابسته به گروه جبهه النصره در مناطق مختلف دیرالزور را به هلاکت برسانند ارتش سوریه با هدف قرار دادن کاروان عناصر مسلح در منطقه ربیعه در لاذقیه دو سرکرده سعودی و کویتی را به همراه بیش از 50 نفر از همراهانشان به هلاکت رساند.در میان تروریست‌ها اتباع کشورهای قطر، مغرب و بنگلادش نیز به چشم می‌خورد.
نیروهای ارتش موفق شدند یک تونل طولانی تروریست‌ها که از آن برای انتقال مهمات و اسلحه استفاده می‌شد را کشف کنند. این تونل 200 متر طول دارد و غوطه را به محله قرابیص در شهر حمص متصل می‌کند.
یگان توپخانه ارتش سوریه همچنین چندین مرکز تجمع گروه‌های مسلح در دو منطقه «سعل‌الروج» در ادلب و «انخل» در درعا را هدف قرار داد که بسیاری از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.
پیشروی‌های گسترده ارتش در مناطق مختلف در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات تروریست‌ها در حال افزایش و درگیری میان آنان شدت یافته است.
در همین رابطه گروه تروریستی موسوم به جبهه اسلامی،‌ اعضای گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه را از پناهگاه‌هایشان در حلب بیرون راندند و کنترل این منطقه که به منزله مهمترین پناهگاه باقیمانده برای ارتش آزاد سوریه به شمار می‌آمد را به دست گرفت.
از سوی دیگر، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش به هیچ وجه طرح‌‌هایی را که درباره سوریه بدون مشورت و هماهنگی با شورای امنیت ارائه شود نمی‌پذیرد.
گنادی گاتیلف گفت، برخی طرف‌ها در تلاش هستند تا در قالب کمک‌های انسانی، وقت‌کشی کرده و اعضای شورای امنیت را از ارائه راه‌حل‌هایی برای حل بحران سوریه بازدارند.
سایر رویدادها
* دو فروند هواپیمای وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه محموله‌ای بیش از 40 تن کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه حمل کردند.
* در حملات خمپا‌ره‌ای تروریست‌ها به حلب در شمال سوریه 12 شهروند کشته و تعداد زیادی مجروح شدند.
* رئیس مجلس سوریه گفت، سوریه با جنگی روبه‌رو است که گروه‌های تروریستی به نمایندگی از برخی کشورهای غربی به راه انداخته‌اند.
* یک تحلیلگر سیاسی اظهار داشت، درخواست سوریه از سازمان ملل برای جلوگیری از حمایت عربستان از تروریست‌ها با توجه به حمایت واشنگتن از ریاض بعید است که به نتیجه برسد.

 


مردم مناطق مختلف بحرین با برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز با زندانیان سیاسی ابراز همبستگی کردند و از مجامع بین‌المللی و حقوق بشری خواستند رژیم آل ‌خلیفه را برای آزادی زندانیان تحت فشار قرار دهند.
شهروندان بحرینی در حالی که پرچم‌های بحرین و تصاویر بازداشت‌شدگان سیاسی را در دست داشتند بار دیگر بر تداوم انقلاب و پایبندی به خواسته‌هایشان تاکید کردند.
تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم بحرین در شرایطی صورت گرفت که ماموران امنیتی آل ‌خلیفه با پرتاب گاز ‌اشک‌آور تلاش کردند تا تظاهرکنندگان را متفرق سازند که در این میان تعدادی بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند.

 


حامیان دولت در تایلند اعلام کردند علیه مخالفان نخست‌وزیر در خیابان‌های پایتخت این کشور تظاهرات می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی اعلام آمادگی موافقان دولت (که به سرخپوشان معروف هستند) برای برگزاری تظاهرات به نفع خانم «یینگلوک شیناواترا»، احتمال بروز شکاف سیاسی در متن جامعه و درگیری‌های خیابانی میان آنها افزایش یافته است.
یکی از رهبران «جبهه متحد دموکراسی علیه دیکتاتوری» که طرفدار دولت است، تاکید کرد: این وظیفه جبهه متحد دموکراسی است تا همه طرفداران دولت را گردهم جمع کند. در این شرایط اگر نخست‌وزیر کناره‌گیری کند، احتمال درگیری‌های خیابانی به شدت افزایش می‌یابد.
سرخپوشان می‌گویند خود را برای مبارزه با جنبش غیر دموکراتیک که از سوی «سوتهپ تاگسیویان» رهبری می‌شود، آماده می‌کنند.
نخست‌وزیر تایلند سه‌شنبه اعلام کرده بود تا زمان برگزاری انتخابات سراسری (13 بهمن) از قدرت کنار نمی‌رود.
به گفته رئیس سازمان گردشگری تایلند، طی سه هفته ناآرامی در این کشور، صنعت گردشگری تایلند 124 میلیون دلار زیان دیده است. هنوز تاریخی برای برگزاری تظاهرات طرفداران دولت مشخص نشده است.

 


حملات تروریستی و انفجار بمب در چهار استان عراق، 34 شهید و 33 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، تروریست‌های مسلح در استان «دیالی» عراق هفت غیرنظامی را هدف گلوله قرار دادند و به شهادت رساندند.
شهر «بعقوبه» مرکز استان دیالی نیز شاهد دو انفجار جداگانه بود که جان 15 نفر را گرفت و 28 مجروح برجای گذاشت. استان دیالی یکی از مراکز فعالیت تروریست‌های بعثی و القاعده است.
تروریست‌ها علاوه بر استان دیالی، در استان‌های صلاح‌الدین، الانبار و بغداد نیز اقدام به انفجار و تیراندازی علیه غیرنظامیان کردند. این حملات نیز دستکم 12 شهید و پنج مجروح برجای گذاشت.
عملیات نیروهای دولتی نیز علیه تروریست‌ها ادامه دارد؛ در استان صلاح‌الدین نیروهای مشترک ارتش و پلیس، 37 مظنون به اقدامات تروریستی را بازداشت کردند. از این مظنونان مقادیری موشک و بمب نیز کشف و ضبط شد، در عملیات مشابه نیروهای دولتی در استان‌های دیگر هم تعدادی مظنون به حملات تروریستی دستگیر شدند.
نیچروان بارزانی
به گزارش واحد مرکزی خبر، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر دولت منطقه خودمختار کردستان عراق گفت: طبق قانون اساسی عراق، نفت این کشور متعلق به همه عراقی‌هاست.
وی افزود: ما خواستار حق طبیعی خود در چارچوب قانون اساسی عراق هستیم.
وی تصریح کرد: آنچه ما از درآمد نفتی عراق دریافت می‌کنیم، به 17 درصد هم نمی‌رسد. ما آمادگی داریم در مورد این مسئله به صورت علنی و روشن با دیگر طرف‌ها گفت‌وگو کنیم.
گفتنی است طی ماه‌های اخیر میان دولت بغداد و منطقه خودمختار بر سر منابع نفتی کرکوک تنش ایجاد شده بود و بغداد دولت خودمختار را متهم می‌کرد که قصد دارد منابع نفتی را به طور مستقل از طریق ترکیه روانه بازار کند.

 


سازمان‌های مدافع حقوق بشر مقام‌های مصری را به برخورد خشن با تظاهرکنندگان و نقض حقوق بشر متهم کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، 13 سازمان مدافع حقوق بشر که سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر را هم در بر می‌گیرد از دولت مصر خواستند نیروهای امنیتی را به خاطر استفاده بیش از حد از زور علیه تظاهرکنندگان محاکمه کنند.
این سازمان‌ها با انتشار بیانیه مفصلی اعلام کردند، مقام‌های مصری شیوه یک‌جانبه را برای برقراری عدالت در پیش گرفته‌اند زیرا تاکنون حتی یک نفر را به دلیل کشتار مخالفان تحت پیگرد قرار نداده‌اند در حالی که به بهانه‌های مختلف مخالفان خود را محاکمه و مجازات می‌کنند.
در این بیانیه که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر شد تشکیل کمیته مستقل حقیقت‌یاب برای بررسی موضوع کشتار بیش از 1000 شهروند مصری در جریان سرکوب تحصن در میدان‌های رابعه و النهضه درخواست شده است.یکی از مقام‌های گروه حقوق بشر اعلام کرد، در صورتی که نیروهای امنیتی مسئول کشته شدن معترضان در 14 اوت شناخته نشوند نمی‌توان به حکمرانی قانون و ثبات سیاسی در این کشور امیدوار بود.
14 اوت روزی است که در آن یکی از درگیری‌های خونین مصر شکل گرفت. در آن روز پلیس با شلیک مستقیم صدها نفر را کشته و یا زخمی کرد.
این بیانیه در حالی منتشر شده که تظاهرات دانشجویی در مصر همچنان ادامه دارد و در درگیری‌های سه‌شنبه شب نیروهای امنیتی با دانشجویان حامی اخوان‌المسلمین در استان‌های قاهره، جیزه و فیوم 36 نفر زخمی شدند.
دانشجویان در این تظاهرات علاوه بر اعتراض به قانون «ساماندهی تظاهرات» خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند. دانشگاه الازهر نیز شاهد اعتراضات گسترده دانشجویی بود و 20 نفر از دانشجویان این دانشگاه به عنوان آشوبگر بازداشت شدند.
دانشجویان این تظاهرات را با عنوان «دانشجویان انقلاب را رهبری می‌کنند» برگزار کردند.
دانشجویان متعهد شدند که تا زمان محاکمه نیروهای امنیتی که موجب کشته شدن یک دانشجوی پزشکی شده‌اند دست از تظاهرات برنمی‌دارند.
از سوی دیگر دادگاه جنایی شهرک نصر در قاهره طی حکمی محمد ابراهیم وزیر کشور مصر را به خاطر خودداری از اجرای حکمی که به نفع بازداشت‌شدگان مصری بود عزل و به مدت دو سال به حبس محکوم کرد.
محمدابراهیم همچنین به پرداخت 101 پوند غرامت به هر یک از شاکیان و نیز پرداخت 2000 پوند برای متوقف شدن اجرای حکم محکوم کرد.
رئیس سابق شورای کشور مصر نیز تاکید کرد قانون اساسی جدید جداسازی قوای سه‌گانه را تنظیم و آزادی‌های عمومی از جمله آزادی بیان و آزادی مطبوعات و حق شهروندان در آموزش را تضمین می‌کند.

 


معترضان در اوکراین برای شروع مذاکره با دولت سه شرط گذاشتند.
به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، «یوری لوتسنکو» وزیر کشور سابق اوکراین در جمع تظاهرکنندگان در میدان استقلال کیف شرایط مخالفان برای آغاز مذاکرات با دولت این کشور را اعلام کرد.
وی افزود: دولت اوکراین در ابتدا باید همه معترضان دستگیر شده را آزاد کند و «ویتالی زاخارچنکو» وزیر کشور برکنار شود.
لوتسنکو شرط دیگر مخالفان دولت برای آغاز مذاکرات را بازگشت سربازان نیروی داخلی وزارت کشور به پادگان‌ها عنوان کرد.
وی گفت: در صورت انجام خواسته‌های مخالفان دولت، تظاهرکنندگان به سران مخالفان اجازه مذاکره با دولت را خواهند داد.
وی افزود: در مذاکرات باید درباره شکل‌گیری دولت انتقالی و مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری گفت‌وگو شود.
اوکراین از سه هفته پیش با خودداری رئیس جمهوری این کشور از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا دستخوش تظاهرات و اعتراضات گسترده خیابانی بوده است.
مخالفان دولت در جریان اعتراضات در مناطق مرکزی کیف چند ساختمان دولتی همچون شهرداری را اشغال و فعالیت نخست وزیری و دفتر ریاست جمهوری را مختل کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر تجمع مخالفان مقابل ساختمان شهرداری کیف به درگیری با پلیس انجامید که در جریان آن تعدادی از دو طرف مجروح شدند.
همزمان با این درگیری‌ها فرستاده اتحادیه اروپا در کیف با یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین درباره اوضاع سیاسی کشور گفت‌وگو کرد.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویکتور یانوکوویچ با یکدیگر دیدار و درباره راه‌های پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور گفت‌وگو کردند. این دیدار سه ساعته، پشت درهای بسته صورت گرفت. سخنگوی اشتون بدون اشاره به جزئیات این دیدار،‌گفت: اشتون و یانوکوویچ در خصوص مسائل مهم گفت‌وگو کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این دیدار با گروهی از مخالفان دولت اوکراین در میدان استقلال کیف گفت‌وگو کرد. وی در جمع معترضان سیاسی گفت که با یانوکوویچ در خصوص راه‌های حل و فصل بحران سیاسی اوکراین گفت‌وگو کرده است.
آمریکا و اتحادیه اروپا از مخالفان دولت حمایت کرده‌اند و مسکو این اقدام را مداخله در امور داخلی اوکراین توصیف کرده است.
در همین حال مجلس نمایندگان روسیه (دوما) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، تظاهرکنندگانی که به سیاست کیف در خصوص دور شدن از اتحادیه اروپا و نزدیک شدن به روسیه اعتراض می‌کنند، ثبات اوکراین را به خطر می‌اندازند.
در این بیانیه از مخالفان اوکراینی خواسته شده است اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کنند.
مجلس نمایندگان روسیه از غرب نیز خواسته است، از اعمال فشار خارجی بر سیاست‌های اوکراین خودداری کند زیرا این اقدام برخلاف هنجارهای بین‌المللی است.

 


مجلس ملی پاکستان قطعنامه‌ای را در محکومیت حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق قبیله‌ای شمال غرب این کشور به تصویب رساند.
به گزارش خبرگزاری شبستان، دیروز مجلس ملی پاکستان قطعنامه‌ای را در محکومیت حملات پهپادها به نوار قبایلی این کشور تصویب کرد. این قطعنامه تنها یک روز پس از دیدار «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا از اسلام‌آباد و مخالفت وی با توقف حملات پهپادها تصویب شد. هاگل نه تنها در مورد توقف حملات فوق قولی نداد، بلکه مقامات پاکستان را تهدید کرد اگر اعتراضات به حملات پهپادها در پاکستان متوقف نشود، واشنگتن نیز کمک‌های مالی و اقتصادی خود به پاکستان را قطع می‌کند.
بر اساس قطعنامه فوق، واشنگتن باید حملات پهپادها را متوقف کند، چرا که این حملات ناقض حاکمیت ملی پاکستان است.
نمایندگان مجلس پاکستان در قطعنامه خود همچنین حملات پهپادها را ناقض مواد حقوق بشر مندرج در منشور سازمان ملل دانستند.
هم‌اکنون اعتراضات مردم پاکستان به حملات پهپادها به امری روزمره تبدیل شده است. آنها طی روزهای اخیر برخی مسیرهای لجستیکی ناتو در خاک پاکستان را مسدود کردند.
طبق آمار یک موسسه تحقیقاتی آمریکا، این کشور تاکنون 372 بار با پهپادها به خاک پاکستان حمله کرده و طی این حملات نیز 3000 نفر کشته شده‌اند که بیش از 70 درصد آنها غیرنظامی بودند. به اعتقاد کارشناسان، آمار واقعی کشته‌شدگان خیلی بیشتر از 3000 نفر است.
در همین حال، نخست‌وزیر پاکستان در مورد اثرات منفی حملات پهپادها هشدار داد؛ به گزارش ایسنا، «نواز شریف» گفت: ما از این که می‌بینیم کشورهای جهان علیه این حملات موضع نمی‌گیرند، به آنها اعتراض داریم و تلاش می‌کنیم آنها را نسبت به اثرات مخرب پهپادها مطلع کنیم. این پهپادها برای توقف یا از میان برداشتن تروریست‌ها و اقدامات آنها تاثیری نداشته‌اند. ما به دنبال راهی هستیم که بدون تاثیرات مخرب، تروریست‌ها را از میان بردارد.

 


شکایت از کره‌ جنوبی
دیدبان حقوق بشر سازمان ملل علیه کره‌ جنوبی به این سازمان شکایت کرد. بر اساس این شکایت، دولت کره‌ جنوبی به طور غیرقانونی به دولت بحرین گاز اشک‌آور فروخته و دولت منامه نیز از این گاز علیه مردم استفاده می‌کند.
علاوه بر کره‌ جنوبی، دولت‌های ترکیه و عربستان نیز به رژیم آل خلیفه گاز اشک‌آور می‌فروشند.
اعتصاب کارکنان انروا
کارکنان آژانس امدادرسانی و اشتغال سازمان ملل (انروا) مستقر در نوار غزه در اعتراض به بی‌توجهی نهادهای بین‌المللی به شرایط بد معیشتی مردم غزه و پایین بودن حقوق و دستمزد خود، اعتصاب کردند و مقابل دفتر انروا دست به تحصن زدند.
توقیف کامیون‌های مصری در لیبی
شبه نظامیان مسلح در لیبی، 100 کامیون مصری را پس از ورود به خاک لیبی توقیف کردند. در پی تبرئه «احمد قذاف الدم» هماهنگ کننده روابط لیبی و مصر در دوران حاکمیت «معمر قذافی» توسط دادگاه قاهره، شبه نظامیان دست به این اقدام زدند. این فرد در زمان انقلاب لیبی به مصر گریخته بود.
تفهیم اتهام 255 معترض ترک
دستگاه قضایی ترکیه 255 بازداشتی تظاهرات ماه‌های اخیر این کشور را تفهیم اتهام کرد. این افراد به اتهاماتی چون نقض قوانین، حمایت از جنایتکاران و آسیب رساندن به یک مکان مقدس متهم شده‌اند. ترکیه از خردادماه گذشته شاهد اعتراضات گسترده ضد دولتی بود.
حمله کرزای به آمریکا
«حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان گفت، آمریکا رویکردی استعماری علیه افغانستان در پیش گرفته است. وی افزود، آمریکا کشور (افغانستان) را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهد.
کرزای تاکید کرد اگر آمریکا می‌خواهد به تروریست‌ها حمله کند، باید به جای خانه‌های مردم، مراکز تروریستی را هدف حمله قرار دهد.
احتمال کناره‌گیری علاوی
منابع نزدیک به «ایاد علاوی» رهبر فهرست «العراقیه» از احتمال کناره‌گیری وی از سیاست خبر داده‌اند. علت این تصمیم علاوی، سرخوردگی نسبت به بی‌اعتمادی سایر اعضای العراقیه از وی اعلام شده است.

 


رئیس پنتاگون در قطر ضمن حمایت از تروریست‌های سوریه یک قرارداد همکاری نظامی 10 ساله با دوحه امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا در سفر منطقه‌ای خود از کویت به قطر رفت و با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر درباره گسترش همکاری‌ها و حمایت دوحه از تروریست‌های سوریه تبادل نظر کردند.
هاگل ‌سپس در دیدار با حمد بن علی العطیه وزیر دفاع قطر یک قرارداد همکاری نظامی 10 ساله امضا کرد.
امضای این قرارداد به پنتاگون اجازه می‌دهد که حضور نظامی خود را در قطر گسترش دهد.
به گزارش ایرنا هاگل همچنین از پایگاه هوایی قطر و اتاق کنترل آن که فعالیت‌های هوایی نظامی خاورمیانه توسط نیروهای 30 کشور در آن به وسیله نقشه‌های بزرگ کامپیوتری رصد می‌شود، بازدید کرد.
مقامات آمریکایی از مشخص کردن نام پایگاه و موقعیت آن به دلایل امنیتی قطر خودداری و اعلام کردند که وجود این پایگاه نشان دهنده تعهد آمریکا به حمایت از امنیت منطقه است.
قطر یکی از مهره‌های آمریکا در منطقه است و در اکثر فعالیت‌های تروریستی در کشورهای عراق و سوریه به همراه عربستان ایفای نقش می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10