(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 آذر  1392 - شماره 20663

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
یادمان چهلمین روز درگذشت استاد (یادداشت روز)
باحسین(ع)‌باش !
کیهان و خوانندگان
زرهپوش (گفت و شنود)
سرلشکر جعفری: سپاه از بالاترین‌توان موشکی برخوردار است
اهدای لوح تقدیر و هدایای رهبری به قهرمان ووشوی بانوان جهان
سیاری در نشست بین‌المللی امنیت دریایی: بازیگران فرامنطقه‌ای بدنبال منافع راهبردی در اقیانوس هند هستند
نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی اقامه می‌شود
اوباما اگر نوکر می‌خواهد روی ما حساب کند! (خبر ویژه)
خسارت بدون سود فرانسه در جنگ سوریه (خبر ویژه)
مذاکرات کارشناسی تاکنون بی‌نتیجه مانده است (خبر ویژه)
همان یک بار که تسخیر کردید فتنه و آشوب از پهلویش درآمد (خبر ویژه)
 


سال‌ها بود که او را می‌شناختم، قبل و بعد از انقلاب. وقتی با هم روبرو می‌شدیم به گرمی استقبال می‌کرد. آن‌روز اما، ماجرا متفاوت بود. به‌عنوان متهم و با شکایت شیرین عبادی، عمادالدین باقی، اسفندیار رحیم‌مشایی و... در دادگاه حاضر شده بودم... او عضو هیئت منصفه بود. وارد دادگاه که شد به روال همیشه سلام گرمی کردم. جواب‌او، اما مثل همیشه گرم و صمیمانه نبود. خونسرد و آرام با همه سلام و علیک کرد، همانگونه که با من... برای چند لحظه مات و مبهوت شده بودم، چرا اینهمه سرد؟! انگار نه انگار که سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم... حیرتم به درازا نکشید و خیلی زود متوجه موضوع شدم. از ژرفای دل به او آفرین گفتم... او آن روز در قامت قضا به دادگاه آمده بود و به پیروی از مولا و مقتدای خویش حضرت امیر علیه‌‌السلام به خود اجازه نمی‌داد میان شاکی و متهم حتی به اندازه یک سلام و علیک گرم فرق بگذارد... بعدها ماجرای آن روز را برای حضرت آقا بازگفتم، فرمودند؛ آقای عسگراولادی مرد خداست و از مردان خداجوی غیر از این انتظار نمی‌رود.
راستی! هر وقت با او روبرو می‌شدم، بعد از پاسخ سلام- که به سختی می‌توانستم از ایشان سبقت بگیرم- باصدایی آمیخته به محبت می‌گفت «یاحسین»!
... استاد! چرا یاحسین می‌گوئید؟... برای این که قدر نامت را بدانی و در همه حال به صاحب اسمت توسل بجوئی... اصلاً پدر و مادرت به همین علت، نامت را حسین نهاده‌اند. آنها عاشق حسین علیه‌السلام بودند... عاشق‌‌‌حسین باش!
* * *
دقیقاً چه گفت؟... این چه سؤالی است؟ همه کلمات را که به خاطر ندارم... خب! مضمون دقیق آنچه شنیدی چه بود؟... مضمون دقیق همان است که گفتم.
اواخر سال 1355 بود. در بند 4 و5 و 6 زندان قصر که مخصوص زندانیان سیاسی با محکومیت‌های سنگین بود. آن روزها سایه شوم رژیم آمریکایی شاه، آسمان ایران اسلامی را سیاه کرده بود. هر صدای مخالفی اگر به گوش حرامیان می‌رسید، در گلو خفه می‌شد. زندانیان سیاسی که محکومیت‌های بلندمدت داشتند هر از چند گاه میان دو زندان قصر و اوین جابجا می‌شدند. آن روز، سخن درباره خاطره‌ای از مرحوم حاج حبیب‌الله عسگر‌اولادی بود که در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد... آنچه از قول ایشان نقل شده‌بود، تکان دهنده، اما روح‌نواز بود. باید آن روزهای سیاه را دیده باشی تا بتوانی نقش خاطره‌ای را که مرحوم عسگراولادی نقل می‌کرد، بر لوح دل خود احساس کنی...
خاطره، مربوط به دیدار آن مرحوم با حضرت امام(ره) بود. در فاصله میان آزادی امام- رضوان‌الله تعالی‌علیه- از زندان و تبعید آن حضرت به ترکیه و سپس عراق... برای گزارش برخی از رخدادهای ناگوار و کسب تکلیف به قم رفته بود... ماجرای آن دیدار را، بعدها- بهمن‌ماه 1387- در مقدمه یکی از یادداشت‌های کیهان آورده بودم...
«با عجله آمده بود و سراسیمه، دغدغه جان او را داشت و پاسخی برای این پرسش خود و دوستانش می‌خواست، وظیفه ما چیست؟... اهل سخن بود و چندین بار هم آنچه را می‌خواست بگوید، تمرین کرده بود اما وقتی او را دید زبانش بند آمده بود. محو عظمت توأم با وقار و صلابت آمیخته به مهربانی او شده بود. به جای او خمینی(ره) سخن آغاز کرد؛ «شما را چه می‌شود آقای عسگراولادی؟ چه سعادتی بالاتر از این که خون انسان در راه خدا ریخته شود... پس شما نمی‌دانید که قرار است به کجا برویم؟ باید برایتان بگویم... امشب می‌گویم...»
برایش عجیب بود. امام(ره) بی‌آنکه او سخنی گفته باشد، درباره موضوعی سخن می‌گفت که عسگراولادی به همان منظور آمده بود.
چند ماه قبل از آن روز، شاه به قم رفته بود ولی هیچیک از روحانیون به استقبال او نرفته بودند. وقتی شاه به محل استقرار خود رسیده بود، علت را جویا شده و متوجه شده بود امام خمینی(ره) استقبال روحانیت از شاه را تحریم کرده بود. شاه که به شدت عصبانی بود، در بازگشت به تهران دستور تهیه کیفرخواست علیه امام(ره) و محاکمه صحرایی! او را صادر کرده بود. آقای عسگراولادی بعد از اطلاع از تهیه این کیفرخواست به نمایندگی از همرزمانش نزد امام(ره) رفته تا از یکسو این خبر را به امام(ره) برساند و از سوی دیگر درباره تکلیف خود و سایر مردم از ایشان سؤال کند. ولی امام(ره) پیش از طرح موضوع به آن پاسخ داده بود.
امام راحل(ره) در ادامه همان ملاقات به آقای عسگراولادی گفته بودند؛ «تصور نکنید که مبارزه ما یکسال و دو سال و سه سال طول می‌کشد، به دوستانی که حوصله این مبارزه طولانی را ندارند، بگوئید کنار بکشند. این مبارزه چند دهه ادامه خواهد داشت... مبارزه ما محدود به جلوگیری از تصویب یک قانون، تغییر یک وزیر و یا تغییر یک دولت نیست، مبارزه ما برای فراهم آوردن زمینه ظهور حضرت‌بقیه‌الله- ارواحنا له الفداء - است. ازهم‌اکنون به شما بگویم که نهضت ‌ما سه مرحله در پیش دارد. مرحله اول، اسلامی کردن ایران‌است. بعد از نجات کشورمان، از آن به عنوان یک پایگاه برای نجات سایر کشورهای مسلمان استفاده می‌کنیم و این، یعنی اسلامی شدن بقیه کشورهای مسلمان‌که مرحله دوم نهضت ماست... و مرحله سوم این مبارزه، گسترش الگوی حکومتی اسلام به همه جهان است. در این مرحله و هنگامی که همه ملت‌ها با الگوی عدالت‌گستر و خداجوی اسلام ناب آشنا شدند می‌توانیم به حضرت بقیه‌الله - ارواحنا لتراب مقدمه‌ الفداء - عرض کنیم که جهان برای تشریف‌فرمایی و قیام شما آماده است...» (نقل به مضمون از قول برادر بزرگوارم، مبارز پیشکسوت و فدایی حضرت‌امام(ره) مرحوم حاج حبیب‌الله عسگراولادی).
***
سردبیر برنامه «نگاه یک» از شبکه یک سیما تماس گرفت و گفت؛ مناظره‌ای میان شما و آقای عسگراولادی در نظر گرفته‌ایم. موضوع مناظره، اظهارات آن مرحوم درباره سران فتنه 88 بود و اینکه آنها را «فتنه‌زده» و نه «سران فتنه» دانسته بود. در این‌باره همان روزها، نظرات مکتوبی رد و بدل کرده بودیم... از سردبیر برنامه پرسیدم مناظره!... با آقای عسگراولادی؟! جواب داد؛ مگر چه عیبی دارد؟...گفتم؛ آقای عسگراولادی از استوانه‌های انقلاب و یار وفادار و فداکار حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند که تاکنون در تمامی طول حیات طیبه خود، گامی بیرون از بستر اصیل اسلام و انقلاب برنداشته‌اند... و من، هرگز حاضر نیستم دور یک میز با این اسوه انقلاب و پیشکسوت همیشه فداکار به مناظره بنشینم. سردبیر برنامه «نگاه یک» گفت؛ با ایشان صحبت کرده‌ایم و پذیرفته‌اند... جواب به بعد موکول شد ... فردای آن روز با استاد تماس گرفتم و ضمن قدردانی از تواضع ایشان، علت مخالفت خود را با مناظره یادآور شدم... ایشان فرمودند؛ این روزها، برخی جریانات سیاسی آلوده، از نظرات من سوءاستفاده کرده و آن را وارونه جلوه داده‌اند، می‌خواهم با حضور تو که ده‌ها مقاله و مصاحبه و مناظره درباره فتنه داشته‌ای به این سوءاستفاده‌ها خاتمه بدهم. باز هم مخالفت کردم و برای مخالفت خود دلیل آوردم... قانع نشد و فرمود؛ حتما بیا و خواهشم آن است که با صلابت و قاطعیت از نظر خود دفاع‌کن! همانطورکه در نوشته‌هایت و سایر مصاحبه‌ها و مناظره‌هایت ظاهر می‌شوی... و تاکید کرد که این، آخرین مناظره من است، می‌خواهم راهی برای سوءاستفاده جریانات آلوده باقی نگذارم... بعدها برادر عزیزم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید آقایی که سخنران مراسم ختم استاد در دماوند بود نیز به بخشی از این ماجرا اشاره کرد....
آن مناظره صورت پذیرفت و معلوم شد ایشان سران فتنه را مجرم و گناهکار و فتنه‌گر می‌دانند ولی مدیریت فتنه را در آن سوی مرزها می‌بینند... و به قول ملای رومی؛
اختلاف خلق از نام اوفتاد
چون به معنی رفت آرام اوفتاد
***
در مراسم ختم استاد، خبرنگاری گفت؛ مرحوم عسگراولادی را در یک جمله توصیف کن! پاسخم که از ژرفای باورم برخاسته بود، این بود؛قطب‌نمای زندگی او، از آغاز تا پایان «رضای خدا» را نشان می‌داد.
حسین شریعتمداری

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* آمریکایی‌ها باید بدانند توافق نهایی در موضوع هسته‌ای را باید با نظام انجام بدهند نظام جمهوری اسلامی هم هیچ‌گاه زیر حرف زور آنان نرفته و نمی‌رود. فلذا خواب آنان در مورد برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران هرگز تعبیر نخواهد شد.
8847---0919
* رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیاناتشان کراراً به توانمندی نظام و کارهای برجسته‌ای که طی سه دهه در نظام اسلامی صورت گرفته و شعار «ما می‌توانیم» امام راحل اشاره داشته و بر اهمیت آن تاکید فرموده‌اند. لذا همیشه بیانات معظم‌له مایه دلگرمی و قوت قلب بوده است. ای کاش سایر مسئولین دولتی در گفتارشان قدری دقت به خرج دهند تا با اظهارات خود اسباب تضعیف نظام را فراهم نیاورند. این سؤال برای قشر ارزشی جامعه پیش آمده ‌است که این سیاه‌نمایی‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ به هر صورت کشوری مانند ایران که بر روی ثروت خدادادی قرار گرفته با ظرفیت‌های بالا، مگر می‌شود خزانه‌اش خالی باشد. هر استان این کشور به اندازه چند کشور اروپایی و عربی است و اگر از پتانسیل‌های موجود داخلی به صورت مطلوب استفاده شود به بیگانگان نیاز نخواهیم داشت.
بختیاری
* وقتی که اوباما رئيس جمهور آمریکا خیلی راحت و گستاخانه می‌گوید آقای روحانی را ثمره تحریم و در عین حال غیرقابل اعتماد می‌داند مسئولین ما باید حساب کار دستشان بیاید که بی‌جهت برای چنین دشمنانی احترام قائل نشوند و آنان را افرادی «مؤدب» تلقی نکنند.
9506---0914
* جهان اسلام به ولی‌فقیه زمان امام خامنه‌ای افتخار می‌کند که از قبل پیش‌بینی غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را کردند.
ایلیاتی از کرمانشاه
* وقتی خود مقامات آمریکا و دیگر کشورهای غربی طرف مذاکره ما در پرونده هسته‌ای با صراحت اعلام می‌کنند به برنامه هسته‌ای ایران اعتقاد ندارند و جلوگیری خواهند کرد جناب آقای ظریف چرا خودش را به آن راه می‌زند و می‌گوید به حرف‌های بیگانگان توجه نکنید؟
حیدری
* مسئولین که فکر می‌کنند اگر به دشمن نزدیک بشوند می‌توانند مشکلات را حل کنند سخت در اشتباه هستند. خداوند در آیات دوم و سوم سوره طلاق راه نجات را رعایت تقوی و توکل بر خدا دانسته و وعده داده اگر انسان‌ها در این راه گام بردارند از راههایی که به ذهن نمی‌رسد روزی‌شان می‌دهیم. بنده از اینکه علی‌رغم همه نوع همکاری با کشورهای 1+5 اوباما رئيس جمهور آمریکا این‌گونه گستاخانه علیه ملت و کشور ایران و حتی مسئولین جدید موضع‌ می‌گیرد سخت ناراحت هستم. چرا باید کار به اینجا کشیده شود.
شوری
* چرا مسئولین دولتی پاسخ اراجیف دولتمردان خبیث و جنایتکار و تروریستی آمریکا را نمی‌دهند؟ ما یک عمر با عزت زیستیم و زیر بار آن ملعونین و شیاطین نرفتیم چرا که از امام و شهدا و در اصل از مکتب امام حسین(ع) آموخته‌ایم.
4326---0917
* شاخ و شانه کشیدن اوباما و جان‌کری حاصل تعابیر ظریف از قدرت نظامی آمریکا، گزارش خالی بودن خزانه و بی‌توجهی دیپلمات‌های ما به درس بزرگ سعدی در مواجهه با امثال آمریکاست: چو با سفله‌ گویی به لطف و خوشی
فزون گرددش کبر و گردنکشی
9527---0913
* همین که در توافق هسته‌ای ژنو زیرساخت تحریم‌ها یعنی تحریم‌های فروش نفت و بانک مرکزی دست‌نخورده و یا به صورت صریح به چرخه غنی‌سازی اورانیوم که حق مسلم ما به خاطر عضویت در ان.پی.تی است اشاره نشده باید گفت اعضای تیم مذاکره‌کننده کوتاهی کرده‌اند. بهتر است شجاعت مسئولیت این کوتاهی و اشتباه خود را به گردن بگیرند.
علی‌نژاد
* با توجه به نکات منفی که در بندهای توافقنامه ژنو دیده می‌شود و با توجه به شیطنت و مکر آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌کنم از افراد با تجربه و زیرک به تیم مذاکره‌کننده فعلی افزوده شود تا از اشتباهات بیشتر جلوگیری شود.
5259---0939
* با توجه به گاردی که رئیس‌جمهور آمریکا و جان‌کری وزیر خارجه این کشور در مورد توافق هسته‌ای گرفته‌اند ما ملت خوش‌باوری آقای ظریف و تیم هسته‌ای کشورمان به مذاکرات ژنو را چگونه تحلیل کنیم.
1933---0933
* امروز اگر امنیتی در کشور وجود دارد همه را مدیون ایثار و رشادت‌های سرهنگ‌های ارتش- سپاه و نیروی انتظامی هستیم. حال آیا شایسته است دولتمردان و آقای رئیس جمهور در سایه این آسایش و آرامش به وجود آمده به کرسی قدرت تکیه بزنند و به جای خضوع و خشوع در برابر این همه ایثار و گذشت به سرهنگ‌ها طعنه بزنند؟ با همه اینها خوب است بدانند که افسران ارشد نظام حاضرند جان خود را تقدیم کنند ولی ذره‌ای از اصول و ارزش‌ها و حقوق ملت عقب‌نشینی نکنند.
5960---0913
* به رئیس جمهور محترم توصیه می‌کنم نگذارند فتنه‌گران بیش از این بر مصادر امور مسلط شوند چرا که در غیر این صورت ملت طبق وصیت‌نامه امام راحل(ره) خود وارد صحنه خواهند شد.
0274---0912
*دولت مدعی قانونگری و اعتدال و تدبیر و امید چرا در ابتدای کار کارمندان خود را ناامید کرد. آیا حالا که به اقرار خودشان تورم 40 درصد است چرا باید افزایش حقوق کارمندان دولت از 25 درصد به 18 درصد کاهش یابد. آیا این از اعتدال است؟
7682---0913 و 8018---0914
* از دولت اعتدال و تدبیر درخواست می‌شود فکری به حال ما کشاورزان نماید محصولمان بر روی دستهایمان مانده است و کسی به درد ما رسیدگی نمی‌کند و زیر فشارهای سرسام آور قیمت نهاده‌ها و دیگر نیازهای کشاورزی له می‌شویم.
0459---0936
* بارها در مورد مطالبه حقوق دوران اسارت آزادگان پیام فرستاده‌ام ولی چاپ نمی‌کنید امیدواریم علتش فقط تراکم و حجم بالای پیام‌های مردم به روزنامه باشد نه اینکه نسبت به مسئولین ملاحظه داشته باشید.
3419---0915
* وزیر محترم بهداشت در گزارش 100 روزه این وزارتخانه اعلام کرد کمبود دارو در این مدت از 300 قلم به 20 مورد رسیده است. از آنجا که بنده دکتر داروساز هستم و به قول معروف دستم در کار است عرض می‌کنم در حال حاضر تعداد داروهای کمیاب با محاسبه داروهای خارجی به 100 قلم می‌رسد. بنابراین لازم است آقای وزیر در بیان آمار و ارقام زیرمجموعه خود با تامل و دقت عمل کنند.
دکتر طوسی‌زاده
* با وجود این همه گرانی و تورم مبلغ ناچیز یارانه ماهیانه 45 هزار تومان به چه کار می‌آید که قائم‌مقام کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با شبکه 5 سیما اظهار داشته یارانه‌ها ملت را تنبل کرده و کسی دنبال کار نمی‌رود و تولید خوابیده است؟
6775---0912
* در هفته‌های اخیر چندین مورد زورگیری در روز روشن در محله کیانشهر تهران روی داده و موجب رعب و وحشت خانواده‌های ساکن محله شده است. تقاضا داریم مسئولین نیروی انتظامی با اقدام قانونی خویش آرامش را مجدداً به شهروندان این منطقه برگردانند.
8995---0912
* از شرکت مخابرات استان تهران درخواست می‌شود به کنترل و نظارت باجه‌های تلفنی کارتی معابر و خیابانها عنایت بیشتری داشته باشند. وقتی کارت وارد می‌شود اکثر آنها اعلام می‌کنند که کارت غیرمجاز است در صورتی که کارت تازه خریداری شده است. در گذشته که نگهداری و سرویس و کنترل باجه‌ها دست خود شرکت مخابرات بود از وضعیت بهتری برخوردار بودند حال که در دست بخش خصوصی است متاسفانه این نابسامانی‌ها مشاهده می‌شود.
صانعی، شفیعی، طاهری و...
پاسخ سازمان تامین اجتماعی
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه با عنوان «تورم 40 درصدی و وضعیت معیشت مردم» در تاریخ 27/7/92 به آگاهی می‌رساند:«تعیین مستمری در زمان برقراری براساس مفاد قانون تامین اجتماعی صورت می‌گیرد و افزایشات آتی آن نیز در اجرای ماده 96 قانون مذکور تابع مصوبات هیئت محترم وزیران می‌باشد و کلیه مصوبات مربوطه تاکنون کاملاً اجرا شده است.»

 


گفت: آقای یونسی گله کرده است که هنوز وزارت اطلاعات به طور کامل از سوی دولت اعتدال تسخیر نشده است!
گفتم: کلید دولت اعتدال که سوئیچ بولدوزر از کار درآمد، حالا با اظهارات آقای یونسی معلوم می‌شود سوئیچ بولدوزر نیست، «شاه کلید» است که برای روشن کردن تانک و زرهپوش هم در حمله به وزارتخانه‌ها و تسخیر نظامی آنها کارایی دارد!
گفت: حالا یعنی آقای یونسی از بر و بچه‌های وزارت اطلاعات با آنهمه تجربه و خدمت و صداقت دلخور است؟! خب چرا؟! ایشان که خودش هم وزیر اطلاعات بوده مگه چه بدی از آنها دیده؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی فرزندش را به باد ناسزا گرفته بود. پرسیدند؛ چی شده؟! مگر چه کرده؟ گفت؛ اگر می‌دونستم چه کرده که می‌کشتمش.

 


فرمانده کل سپاه با خیال خام خواندن تهدیدهای آمریکا و اسرائیل، توان موشکی سپاه را بالاترین توان دفاعی عنوان کرد.
سرلشکر محمدعلی جعفری طی سخنانی در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دشمن توانمندی‌های ما را در دهه اول انقلاب در حوزه تسهیلاتی و دفاعی دیده و در حال حاضر نیز در حوزه دفاعی، فناوری و نرم‌افزاری در ابعاد دفاعی می‌داند و نمونه دفاعی که بنده به آن اشاره کردم، تجربه گران‌بهای ایران در جنگ 33 و 8 روزه غزه در جنگ با ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی است که توانمندی ایران به دشمنان نشان داده شد و آنها این درس و پیام را گرفتند که حزب‌الله که یک نتیجه انقلاب اسلامی در منطقه است، می‌تواند در برابر رژیم صهیونیستی بایستد و دشمنان حساب کار خود را کردند.
وی با بیان «این مورد که به عنوان فردی که یک عمر در مسائل امنیتی و دفاعی بوده، می‌‌گویم و نمی‌خواهم غیرواقعی صحبت کنم» گفت: ممکن است برخی در کشور ما باشند که توانمندی‌های ما را ندانند و یا تخصصی در حوزه‌های دفاعی و امنیتی نداشته باشند و اعلام نظرهایی کنند؛‌ همان طور که اخیرا نیز گفته شد ولی این اعلام نظر حتی برای دشمنان نیز سوال‌برانگیز است و دشمنان نیز روی این حرف حساب نکرده‌اند.
فرمانده سپاه تصریح کرد: موضوع دفاع نامتقارن و ناهمطراز از سال 80 بین ما و دشمن ایجاد شد. ما مجاهدتی با دشمن در مسائل دفاعی و امنیتی داشتیم و آنها خوب می‌دانند که ما چه می‌گوییم چرا که نمونه آن را در سال 85 و در جنگ 33 روزه متوجه شدند.
به گزارش تسنیم، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در پرسش و پاسخ دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و در پاسخ به سوالی مبنی بر «اخیرا یک مقام سیاسی گفته آمریکا با یک بمب می‌تواند ایران را نابود کند؛ دیدگاه شما در این باره چیست؟» گفت: اصلا این‌گونه نیست. ایشان تخصصی در بحث‌های نظامی ندارند و اظهارنظر کرده‌اند، هرچند که ما وی را دیپلمات صاحب نظر می‌دانیم اما در مسائل نظامی و امنیتی تجربه‌ای نداشته‌اند و به هیچ‌وجه این دیدگاه درست نیست.
وی افزود: شما ببینید اسرائیل در جنوب لبنان چقدر بمب ریخت، اما آیا حزب‌الله نابود شد؟ خیر، بلکه مقاومت کردند و پیروز شدند و به هیچ وجه این دیدگاه درست نیست.
فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ممکن است بمب‌های آمریکا به زیرساخت‌های ما خسارت وارد کند، اما توان موشکی و استراتژیکی سپاه چشم‌گیر است و آمریکا حتی به خیال خودش اگر بتواند بمباران کند، نهایتا می‌تواند 20 درصد توان موشکی سپاه را از بین ببرد، چرا که توان موشکی سپاه بالاترین توان نظامی است و سیستم‌های پیچیده‌ای دارد و میزان آسیب‌پذیری آن هم در سلسله مراتب پایین‌تر بسیار کمتر است.
سرلشکر جعفری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد تحولات سوریه گفت: ما هر اقدامی که بتوانیم و لازم باشد،‌ انجام می‌دهیم تا سوریه حفظ شود و با افتخار هم انجام می‌دهیم و اعلام می‌کنیم و سوریه در صف مقاومت است و فقط اعزام نیروی سازمان‌دهی شده نظامی به سوریه باقی مانده است چرا که قبلا اعلام کرده‌ایم نیروی متخصص برای انتقال تجربه و آموزش به عنوان مستشار به سوریه فرستاده‌ایم و این اقدام ما نیز علنی است چرا که از نظام رسمی و قانونی حاکم در سوریه حمایت می‌کنیم و این اقدام را نیز خود آن کشور از ما می‌خواهد و کشورهایی که تروریست اعزام می‌کنند و آنها را مسلح می‌کنند باید پاسخ‌ دهند و نگران باشند اما با پررویی اعلام می‌کنند و ما نیز حمایت خود را با افتخار اعلام می‌کنیم.
فرمانده سپاه در پاسخ به سوال دیگری در مورد کاهش بودجه سپاه و نفوذ اصلاح‌طلبان برای این اقدام گفت: کاهش بودجه سپاه واقعیت داشت که اخیرا این کاهش بودجه را با پیگیری‌هایی که انجام شد، تاحدودی برطرف کردند ولی قبول داریم که مشکلات بودجه‌ای در کشور وجود دارد اما بودجه سال 93 سپاه خیلی کاهش نداشته و فقط بودجه بسیج کاهش پیدا کرده اما در مجموع مشکلات بودجه‌ای و واقعیت‌های بودجه‌ای این را نشان می‌دهد و ما در این مورد بدبین نیستیم.

 


در مراسمی با حضور نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب لوح تقدیر و هدایای رهبر به قهرمان ووشوی بانوان جهان اهدا شد.
آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه در این مراسم، ضمن ارزشمند خواندن اقدام قهرمان کرمانشاه مسابقات قهرمانی ووشوی جهان در مسابقات 2011 ترکیه و نیز کیک بوکسینگ 2013 مالزی در اهدای مدال خود به رهبر انقلاب، افزود: وقتی این بانوی کرمانشاهی در مسابقات جهانی ترکیه مدال خود را به ولی‌امر مسلمین جهان اهدا کرد، رهبر انقلاب در سفر کرمانشاه به‌سر می‌بردند و هنگامی که معظم‌له در فرودگاه قصد بازگشت به تهران را داشتند، فرمودند که این مدال متعلق به این بانوی بزرگوار و مردم کرمانشاه است و مدال را برای ایشان بفرستید.
مریم هاشمی نیز با ابراز تشکر از حضور مسئولان و نمایندگان رهبر معظم انقلاب در منزل خود، خواهان آن شد که در صورت کسب مدال المپیک و تقدیم آن به رهبر انقلاب، یک جلد قرآن که صفحه اول آن مزین به خط حضرت آقا باشد همراه با یک سجاده از ایشان هدیه بگیرد.
وی گفت: تاکنون افتخار داشتن چفیه و انگشتر رهبر انقلاب را داشته‌ام و همچون چشمانم از آنها نگهداری خواهم کرد.
هاشمی افزود:برای من مهم‌تر از کسب مدال در مسابقات جهانی، برافراشتن پرچم حجاب و عفاف در دنیا بود و همین مسئله سبب شد که در دور بعدی مسابقات تعدادی تیم‌هایی که محجبه بودند به 15 تیم برسند.

 


فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: بازیگران فرامنطقه‌ای به دنبال منافع راهبردی و کسب منافع بیشتر در منطقه اقیانوس هند هستند.
دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست بین‌المللی «امنیت دریایی» اندونزی با اشاره به اینکه دریا برای ملت‌ها بستر حیاتی برای حمل و نقل و تجارت است، گفت: تجارت از طریق خشکی‌ها پرهزینه و دشوار است به نحوی که امروز بیش از 90 درصد حمل و نقل جهانی کالا از طریق دریاها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در نقطه مقابل قدرت‌های بزرگ با درک اهمیت موضوع به دنبال بهره‌مندی از منافع راهبردی سایر مناطق جهان مانند اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام سال‌هاست با ادعای داشتن منافع راهبردی در این مناطق حضور یافته و نظم و امنیت مطلوب خود را به منطقه تحمیل کرده‌اند. این موضوع که در بسیاری از موارد منافع کشورهای منطقه را تامین نمی‌کند، ترتیبات امنیتی منطقه را به شکل نامطلوبی بر هم زده است.
سیاری تصریح کرد: برقراری امنیت منطقه توسط یک کشور به تنهایی ممکن نیست و باید به صورت جمعی صورت پذیرد و هر کشور به فراخور منافع قدرت و مسئولیتش در قبال منطقه در موضوع تامین امنیت باید حضور داشته باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی، محیط همکاری را به سطح تنازع تنزل داده، افزود: این به معنای فراهم شدن بستری برای بروز شکاف در محیط همکاری و مانعی برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و هم‌افزایی است و این شکاف فضا را برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند برای سایرین که خارج از محیط همکاری هستند مهیا می‌کند.
وی اقیانوس هند را کلید هفت دریا خواند و تصریح کرد: به دلیل وجود منابع حیاتی به‌ویژه منابع و ذخایر انرژی فسیلی در اقیانوس هند بازیگران فرامنطقه‌ای به دنبال منافع راهبردی و کسب منافع بیشتر در این منطقه هستند.
سیاری افزود: افزایش وزن ژئوپولتیک برخی قدرت‌های منطقه آغاز حرکت جایگزینی قدرت دریایی در منطقه است که در اینجا نقش سمپوزیم‌‌‌هایی مانند سمپوزیم فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام در تامین امنیت کلیدی و برجسته خواهد بود.
سیاری در این همایش پیشنهاد داد تا ضمن هدف‌گذاری برای توجه دادن کشورها به ایجاد فرهنگ دریایی مطلوب، مرکز آینده‌نگاری مشترک با محوریت سمپوزیم‌های دریایی شکل گرفته در منطقه به منظور تدوین چشم‌انداز مشترک برای تامین امنیت دریایی مطلوب و پیشگیری از غافلگیری محیطی تشکیل شود.

 


نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی اقامه می‌شود.
به گزارش ستاد نماز جمعه تهران مراسم این هفته نماز جمعه پس از قرائت زیارت آل یاسین، از ساعت 10:50 در دانشگاه تهران آغاز می‌گردد. سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در خصوص ایام سوگواری ماه صفرالمظفر و مسائل روز پیش از خطبه‌ها به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

 


عضو گروهک ملی- مذهبی با تحریف واقعیت‌های موجود در روابط ایران و آمریکا مدعی شد ایران می‌تواند روابط با آمریکا را احیا کند و به جای عربستان و اسرائیل تبدیل به متحد آمریکا شود.
تقی رحمانی در روزنت می‌نویسد: آمریکا در خاورمیانه به دنبال متحدی قوی می‌گردد تا آرامش در منطقه را حفظ کند. در این میان ایران مهم‌ترین کشور در این منطقه است و به دلایل مهم و گوناگون در این مورد بدیل ندارد. ترکیه و عربستان توان این نقش را ندارند. دو دولت آمریکا و ایران در حالت کشمکش در مورد صدام حسین و هم در مخالفت با طالبان باهم همکاری کرده‌اند. هم در ایران و هم در آمریکا تمایل به تعامل در حال قوت گرفتن است اما این تعامل مخالفان جدی هم دارد که نمی‌خواهند این رابطه شکل بگیرد. این رابطه براساس منافع متقابل می‌تواند باشد که با وابستگی و سرسپردگی متفاوت است. منتها دولت ایران باید به دموکراسی داخلی تن دهد تا چنین رابطه‌ای به معنی عدم وابستگی سیاسی شکل بگیرد.
عضو پاریس‌نشین گروهک ملی- مذهبی در ادامه ادعا کرد: آمریکا موفق شده است از سیاست مداخله مستقیم که از دوره بوش پسر شکل غالب در روابط خارجی آمریکا بود فاصله بگیرد و به سوی مهار همه جانبه کشورها در راستای منافع ملی خود تغییر جهت دهد. در این راستا ایران نقش مهمی در دولت اوباما بازی خواهد کرد که گاه می‌تواند به عنوان متحد تاکتیکی آمریکا مورد محاسبه قرار گیرد و نقشی مهمتر از عربستان بازی کند؛ نقشی که البته پیچیده خواهد بود. این رویه در حال مزمزه کردن از سوی آمریکا و ایران است.
وی در ادامه مسائل سوریه، عراق و افغانستان و لبنان را مسائلی که ایران و آمریکا می‌توانند با هم همکاری کنند، معرفی کرد و مدعی شد: سیاست خارجی آمریکا تغییر اصولی و اساسی کرده است. در این میان باید از سیاست‌هایی که مداخله آمریکا در جهان را در چارچوب قوانین بین‌المللی می‌خواهند، در برابر افراطی‌های مانند نئوکان‌ها حمایت کرد.
رحمانی در این تحلیل مغالطه‌آمیز توضیح نمی‌دهد چگونه می‌توان با رژیمی خود برتربین، بی‌صداقت، زیاده‌خواه و عهدشکن طرح دوستی و اتحاد ریخت؟ یا چگونه می‌توان با وجود حمایت آمریکا از ناقضان حقوق بشر و دموکراسی در مصر و بحرین و عربستان و یمن و اسرائیل، ادعا کرد مشکل ما و آمریکا فقدان دموکراسی در ایران است؟ یا این پرسش که آیا اعمال تحریم‌های ظالمانه و زورگویی علنی مبنی بر لزوم تعطیلی برنامه هسته‌ای، نشانه‌ای از جست‌وجوی متحد جدید و تغییر اصولی سیاست آمریکاست؟! به راستی چگونه می‌توان وقاحت به خرج داد و نوشت آمریکا به دنبال مداخله در جهان در چارچوب قوانین بین‌المللی است، حال آن که آمریکا جلوی چشم جهانیان خواستار نقض معاهده ان‌پی‌تی و دست کشیدن ایران از حقوق بین‌المللی خود است؟! و بالاخره اینکه آیا نتیجه همکاری در دولت اصلاحات با آمریکا در جریان حمله به افغانستان (طالبان) چیزی جز قرار دادن نام ایران در فهرست محور شرارت بود؟!
حالا با این اوصاف و با وجود واقعیات‌های غیرقابل انکار آیا جا ندارد به این جناب بگویم حقاً و انصافاً نام «منافقین نه ملی- نه مذهبی» زیبنده گروهک شماست؟!

 


رئیس سابق سازمان امنیت فرانسه از همکاری پاریس با عربستان و حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در جنگ سوریه ابراز نگرانی کرد. برنار اسکاوارسینی می‌گوید پیش‌بینی فرانسه در شکست حکومت سوریه اشتباه از آب درآمده و تروریست‌ها‌ی افراطی ممکن است این بار به جانب اروپا روانه شوند.
به گزارش روزنامه السفیر اسکاوارسینی در کتاب خود که به تازگی تحت عنوان «سازمان امنیت فرانسه و اتفاقات جدید منتشر شده»، از رئيس استخبارات عربستان (بندربن سلطان) به عنوان حامی خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده نام می‌برد. او که اواسط سال 2012 از پست خود کناره‌گیری کرده، در کتاب خود از تصمیم پاریس به تجدید نظر در نوع نگرش به جنگ سوریه خبر می‌دهد و می‌نویسد: جنگ سوریه جنگ همه علیه همه است. سازمان‌های امنیتی غرب برای دستیابی به بازارهایی جدید و قراردادهای کلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما آن‌چه اکنون آنها را نگران کرده پایان جنگ در سوریه و بازگشت صدها مبارز افراطی از سوریه به اروپا است که می‌تواند سایه رعب و وحشت را بر سراسر اروپا مستولی کند.
وی ادامه می‌دهد: بندربن‌سلطان از جریان‌های جهادی از افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان و مصر و شمال آفریقا حمایت می‌کند. قطر شریک تجاری و سیاسی بزرگ فرانسه است که متهم به حمایت و تامین نیازهای مالی و تسلیحاتی گروه‌های شورشی در آفریقا علیه ارتش فرانسه است. قطر از گروه‌های غیردولتی استفاده می‌کند تا کمک‌هایش مخفی باقی بماند و همچنین راحت‌تر بتواند حمایت‌های لجستیکی و آموزش گروه‌های جهادی را پیش ببرد.»
وی ادامه می‌دهد: اکنون به خوبی می‌دانیم که جنوب لیبی، نزدیک شهر سبها، تبدیل به عمق استراتژیک گروه‌های جهادی شده است که در خود مبارزه‌جویان پاکستانی و مصری و یمنی را جای داده‌اند. این مکان به جایی امن برای این گروه‌ها برای جنگ در آفریقا، سوریه و عراق تبدیل شده است. عربستانی‌ها آنها را هم آموزش می‌دهند و هم منابع مالی مورد نیازشان را تامین می‌کنند. آنها برای این کار از همان شیوه قدیمی خود که در افغانستان و بوسنی بهره می‌بردند، استفاده می‌کنند.»
رئیس سابق سازمان امنیت فرانسه می‌افزاید: «در 22 مارس 2013 رؤسای سازمان‌های امنیتی هلند، انگلیس، بلژیک و فرانسه در دابلین تشکیل جلسه دادند تا زنگ هشدار را به صدا درآورند. در این نشست مشخص شد که شمار مبارزان تندرو در سوریه به صدها نفر می‌رسد که شامل تندروترین جریان‌های افراطی می‌شوند. در لندن و در بروکسل همین گروه‌ها اقدام به استفاده از گروه‌های جهادی افغانی و بوسنیایی و چچنی کرده‌اند. نگرانی سازمان‌های امنیتی از این است که این گروه‌ها بخواهند روزی به اروپا بازگردند. در این چارچوب رفتار قطر و عربستان را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟ آیا آنها از تروریسم حمایت نمی‌کنند؟ آیا در حالی که علیه منافع فرانسه کار می‌کنند، می‌توان آنها را کشورهای دوست دانست؟
این چهره امنیتی فرانسه فاش کرد: ما بیست سال است که می‌دانیم بانک‌های سعودی و مصری و کویتی جریان‌های تندرو را در مصر و الجزایر کمک مالی می‌کنند. کیف‌های حاوی پول‌های نقد از ژنو و لوگانو و میلان و از طریق سازمان‌های غیر دولتی فعال در امور بشردوستانه و شرکت‌های تجاری قلابی به دست جریان های افراطی می‌رسد. بعضی از آنها از عربستان می‌آیند و برخی دیگر از قطر که در این کار تلاش بسیاری می‌کند.
اسکاوارسینی با اشاره به اختلافات شدید وزارت امور خارجه و سازمان امنیت فرانسه نوشت: «اکنون می‌توان توضیح داد که چرا دیپلماسی فرانسه در خلال بهار گذشته تغییر کرد. فرانسوا اولاند تعهد به مسلح کردن مخالفان را داده بود، قوی‌ترین این تعهدات به مارس گذشته باز می‌گردد اما بعداً از این تصمیم منصرف شد، چرا که سازمان امنیت فرانسه به او فشار می‌آورد و نسبت به ترکیب جریان مخالفان سوری به او هشدار می‌داد و می‌گفت گروه های افراطی به دیگر گروه‌ها مستولی شده و عملیات نظامی را هدایت می‌کنند، آنها شبکه بین قاره‌ای دارند که می‌تواند مصالح فرانسه را مورد تهدید قرار دهد.»
وی در ادامه با اشاره به نقش لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در تحولات سوریه، قطع همکاری‌های سازمان امنیت فرانسه با سازمان امنیت سوریه علیه تروریسم را خطایی بزرگ دانسته و می‌گوید: «از زمانی که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه شد همه پل‌ها با دمشق را ویران کرد. برای این که پاریس بر روی سقوط سریع حکومت اسد حساب کرده بود. این حساب و کتاب‌ها کاملاً اشتباه از آب درآمدند و مخاطرات بسیاری را به وجود آوردند. بشار اسد نه تنها سقوط نکرد بلکه قوی‌تر از گذشته هم شده است. به ویژه بعد از بحران سلاح‌های شیمیایی که روسیه هم‌پیمان آن کمک شایانی به او کرد. اداره دیپلماسی فرانسه در بحران سوریه کاملاً با منطق متناقض است، ما نمی‌توانیم هزینه‌هایی که دیپلماسی ما در قبال این سوء رفتار پرداخت می‌کند را درک کنیم، واقعاً از این رفتار چه سودی دیدیم؟ دستگاه دیپلماسی ما بیش از هر زمانی آسیب‌پذیر شده است چرا که تحت تاثیر اندیشه‌های ایدئولوژیک قرار گرفته و استراتژی خود را گم کرده است.»
رئيس سابق سازمان امنیت فرانسه می‌افزاید:‌«ما باید آن‌قدر شجاع باشیم که به صراحت بگوییم در پرونده سوریه اشتباهات بسیاری کردیم. جنگ داخلی منطقه‌ای که اکنون شاهدیم به القاعده و جریان‌های تروریستی و شاخه‌های وابسته به آنها اجازه گسترش و انتشار در خاورمیانه می‌دهد. برای رویارویی با بحران سوریه سازمان امنیت فرانسه باید از همه توانایی‌هایش استفاده کند. ما می‌دانیم کسانی که در صف مخالفان بشار اسد سلاح برداشته‌اند، افراطیونی از مغرب، لیبی، عراق، مصر، افغانستان، پاکستان، چچن و داغستان و شاید صدها نفر فرانسوی باشند. آیا صلاح ما است که از این افراد که هیچ اعتقادی به دموکراسی ندارند، حمایت کنیم؟»
اسکاوارسینی همچنین توصیه می‌کند که همکاری‌های امنیتی فرانسه با حکومت فعلی سوریه همچنان ادامه داشته باشد «فراموش نکنیم که به مدد همکاری‌های امنیتی سوریه بود که توانستیم بسیاری از حملات تروریستی به فرانسه و پایگاه‌های فرانسوی در لبنان را خنثی کنیم. نباید همکاری‌های مسئولان حزب‌الله را که بسیاری از اطلاعات امنیتی را در اختیار سازمان اطلاعات سوریه گذاشتند و اجازه ندادند که ما مورد حمله گروه‌های تروریستی قرار بگیریم، فراموش کنیم.»

 


مذاکرات سطح کارشناسی بین ایران و شش قدرت جهانی تاکنون در تعیین تاریخ آغاز برای اجرای توافق هسته‌ای امضا شده بین دو طرف در ژنو، به نتیجه نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو دیپلماتی که در این مذاکرات حضور داشتند و خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند بعید است که این مذاکرات به توافقی برای تعیین تاریخ آغاز محدودیت شش ماهه بخش‌هایی از برنامه انرژی هسته‌ای ایران بر اساس توافق 24 نوامبر، منجر شود.
جلسه دو روزه بین کارشناسان ایران و پنج عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل، یعنی چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا، به اضافه آلمان روز دوشنبه در وین، پایتخت اتریش آغاز شد اما به روز سوم کشید.
یکی از این دیپلمات‌ها با اشاره به اینکه احتمال دارد در جلسه آتی بین مقامات ارشد ایران و شش قدرت جهانی درباره تاریخ اجرای این توافق تصمیم‌گیری شود، گفت: «تصور وقوع چنین چیزی دشوار است.»
دیپلمات دیگر اظهار کرد «به عقیده من، با توجه به اینکه هفت و یا هشت نهاد، با دیدگاه‌‌های متفاوت در این مذاکرات درگیر هستند، تصمیم‌گیری به ناچار به طول خواهد انجامید.»
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی روز یکشنبه اعلام کرد که هدف از مذاکرات در سطح کارشناسی، یافتن ساز و کارهای اجرایی برای اجرای توافق موقتی است که در تاریخ 24 نوامبر در شهر ژنو سوئیس بین ایران و 1+5 صورت گرفت.
در همین حال رضا نجفی از احتمال برگزاری دور جدیدی از مذاکرات در اول بهمن در تهران خبر داد.

 


«اگر به نطق رسمی آقای وزیر اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنیم، ایشان هم از این نظر همین مشی را در نظر گرفته‌اند ضمن اینکه هنوز وضعیت گذشته به «تسخیر دولت جدید» درنیامده، این دوران، دوران گذار و فترت است»! این عبارات بخشی از سخنان علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی و دستیار ویژه روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی است که اخیراً در گفت‌وگو با ایسنا بیان شده است.
به گزارش رجانیوز، مشخص نیست سخنان مبهم و عجیب یونسی درباره تسخیر وزارت اطلاعات را چگونه باید تفسیر کرد و اگر معنای این سخن کنار گذاشتن نیروهای کارآمد و متعهد در این نهاد حساس و جایگزینی نیروهای سیاست‌زده‌ای است که در سالهای گذشته آسیب‌های حضور آنها در نهادهای مختلف نظام بارها و بارها اثبات شده است، باید منتظر ماند و دید مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای نظارتی چه واکنشی به این مسئله خواهند داشت.
رجانیوز اضافه کرد: به نظر می‌رسد یونسی که به دلیل آگاه بودن از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به خود برای تصدی جایگاه وزارت اطلاعات، نتوانست حضور مستقیم در این وزارتخانه داشته باشد، اکنون به دنبال تاثیرگذاری بر ساختار امنیتی کشور و دور زدن نظارت نمایندگان مردم در بهارستان است.
شایان ذکر است خروجی اخلالگری‌های افراطیون وزارت اطلاعات، وقوع آشوب‌ها و فتنه‌انگیزی‌های زنجیره‌ای بود که همزمان از سوی وزارت علوم و وزارت کشور و ارشاد وقت شارژ می‌شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10