(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 آذر  1392 - شماره 20663

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روحانی در جلسه دیروز هیئت وزیران: توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت‌های اساسی دولت است
توضیحات سخنگوی دولت ‌درباره اقشاری که سبد‌کالایی دریافت می‌کنند
موافقت مجلس با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
خارج از دستور
درمکتب امام
زلال بصیرت
در میان اعتراض خبرنگاران به مظفر گزارش عملکرد سه ماه گذشته معاون نظارتي مجلس ارائه شد
رایزنی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای لاوروف در تهران
پیگیری مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 در سومین روز
رئیس کمیته بانکداری سنا: تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به تعویق افتاد
   


رئیس جمهور در جلسه دیروز هیئت دولت تاکید کرد که گسترش حمل و نقل ریلی از اولویت‌های اساسی دولت خواهد بود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیئت دولت صبح دیروز (چهارشنبه) به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهور تشکیل جلسه داد.
در این جلسه با توجه به اولویت و اهمیت فوق‌العاده توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، بخش مهمی از آن به استماع گزارش وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور از وضعیت حمل و نقل ریلی و برنامه‌های توسعه آن اختصاص یافت.
در این گزارش وضعیت موجود حمل و نقل ریلی و روند تغییرات آن در سال‌های گذشته در حمل بار، مسافر و پیش‌بینی‌های آینده براساس شاخص‌های معتبر مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
رئیس‌ جمهوردر این جلسه حمل و نقل ریلی را در توسعه بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری، یک عامل مهم برشمرد و با توجه به اهمیت راهبردی آن در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای دیگر، توسعه خطوط ریلی و اتصال آن به خطوط بین‌المللی در مرزهای کشور را یک ضرورت استراتژیک دانست.
روحانی تاکید کرد که گسترش حمل و نقل ریلی از اولویت‌های اساسی دولت خواهد بود.
هیئت وزیران در ادامه نشست خود با توجه به وعده رئیس ‌جمهور، نحوه اختصاص سبد کالایی به برخی از اقشار جامعه را بررسی کرده و با اضافه کردن روزنامه‌نگاران، دانشجویان متأهل و طلاب به گروه‌های مشمول، آن را به تصویب رساند.
تصویب آیین‌نامه بند (126) قانون بودجه کل کشور از دیگر مصوبات جلسه دیروز دولت بود؛ در این آیین‌نامه، نحوه استفاده از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی برای شروع عملیات اجرایی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و چگونگی مشارکت آنها پیش‌بینی شده است.

 


سخنگوی دولت از تصویب اختصاص دو سبد کالا که در بهمن و اسفندماه توزیع می‌شود خبر داد.
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران، با اشاره به موارد مطرح شده در این نشست، گفت: در این جلسه، نحوه ارائه سبد کالا در بهمن و اسفند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: دولت درباره افراد مشمول این دو سبد کالا نیز مصوبه‌ای داشت و دانشجویان متاهل، طلاب و خبرنگاران و هنرمندان هم به اقشار دریافت کننده سبد کالا اضافه شدند.
نوبخت ادامه داد: همچنین در خصوص اینکه توزیع سبدهای کالایی به همراه دیگر کمک‌ها حداقل فصلی یک بار صورت بگیرد، مصوبه‌ای تصویب شد.
وی همه کارمندان دولت با هر نوع قرارداد، بازنشستگان دولت، نیروهای مسلح، سرپرست خانوارها و نیز افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را مشمول دریافت سبد کالا معرفی کرد.
نوبخت با اشاره به ماموریت روحانی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای افزایش تعداد سبدهای کالایی در طول سال اظهار داشت: توزیع سبدهای کالایی بیش از یک بار در طول فصل از مواردی است که در دستور کار قرار دارد.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به مباحث صورت گرفته در خصوص توسعه شبکه ریلی و راه‌ها در جلسه دولت، اعلام کرد: در سال 93 بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و 500 میلیارد تومان هم برای بهسازی جاده‌های کشور اختصاص یافت.
وی در خصوص موضوع تنظیم لایحه بودجه نیز اظهار داشت: بودجه 93 انقباضی و بر اساس اقتصاد مقاومتی بسته شده و با وجود امیدواری به گشایش اعتباری و ارزی در آینده، در تنظیم آن شرایط کشور و تحریم‌ها را لحاظ کرده‌ایم.
نوبخت با بیان اینکه بودجه عمومی باید واقع‌بینانه شود تا در برابر تکانه‌ها مقاوم باشد، اضافه کرد: برخلاف سال جاری و به دلیل انعطاف‌پذیری در بودجه 93، کسری نخواهیم داشت.
وی متذکر شد: 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال 93 که کاهش 33 درصدی داشته، به طور مساوی برای 246 طرح عمرانی بزرگ که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، اختصاص می‌یابد.
سخنگوی دولت در خصوص استعفای برخی نمایندگان در اعتراض به بودجه عمرانی استان‌ها نیز گفت: اگر این منطق را بپذیرند که به طرح‌های زیر 20 درصد، کمتر اعتبار اختصاص یابد، جای قهر و گلایه نمی‌ماند.
وی با بیان اینکه کاهش اعتبارات استان‌ها ناشی از کاهش 3/7 درصدی بودجه عمومی کشور است، گفت: دولت می‌توانست با ارقام بزرگ و روکش «افزایش اعتبارات»، نظر نمایندگان را جلب کرده و بعد آن را پرداخت نکند اما می‌خواهیم شفاف عمل کنیم.
نوبخت در خصوص «بودجه مناطق محروم» که مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس بود، اظهار داشت: دولت نه تنها به بودجه توسعه مناطق کمتر برخوردار بی‌توجه نبوده که 200 میلیارد تومان برای توسعه روستایی اختصاص داد.
مراسم بزرگداشت ماندلا
در تهران برگزار شد
مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا با حضور سفیران کشورهای خارجی و مسئولان ایرانی در تهران برگزار شد.
مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا مبارز ضد نژادپرستی در ایوان شمس با حضور سفیر آفریقای جنوبی در تهران و سفرای برخی از کشورهای آفریقایی، بولیوی، الجزایر،‌ ونزوئلا و گری‌لوییس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران، طلائی عضو شورای شهر تهران و دوستداران ماندلا برگزار شد.
در این مراسم جواد کچویی به نمایندگی از وزارت امور خارجه با قرائت پیامی، گفت: اندیشه و آرمان‌های نلسون ماندلا مرزهای کره خاکی را در نوردیده و قلب‌های انسان‌ها را تسخیر کرده است. وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به این که اکنون راه نلسون ماندلا الگویی برای مسیر صلح و آزادی است، افزود: در نتیجه زحمات ماندلا همه گروه‌های نژادی در آفریقای جنوبی از یک فرصت برابر برخوردار شدند و با استفاده از ظرفیت‌های انسانی از افتادن در باتلاق‌ها نجات یافته‌اند و راه صلح و رستگاری را در پیش گرفتند.
این نماینده وزارت امور خارجه با تأکید بر این که ماندلا رفت اما در تاریخ ماندگار شد، به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: فلسطینیان نیز قربانی شکل دیگری از آپارتاید هستند.
در ادامه سفیان میمونی، سفیر الجزایر در تهران به نمایندگی از سفیران آفریقای مقیم در ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: کلمات نمی‌توانند احساس مرا بیان کنند. مطمئناً ملت آفریقای جنوبی در این سوگ تنها نیست. اکنون همه آفریقا عزادار شده است. در واقع تمام جهان در مرگ این رهبر بزرگ به سوگ نشسته است. سفیر الجزایر در تهران اضافه کرد: او سمبل یک مبارزه طولانی برای آزادی است. وی زندگی خود را وقف مردم آفریقای جنوبی کرد و با تلاش‌های خود ارزش‌های انسانی را تحت‌الشعاع قرار داد.

 


نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تحت مسئولیت مستقیم رئیس‌جمهور تشکیل دهند.
در ابتدای جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، نمایندگان به بررسی طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره وری پرداختند.
وکلای ملت پس از بحث و بررسی این طرح، ماده یک آن را تصویب کردند که براین اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود.
در ماده یک این طرح آمده است که در راستای تحقق اصل ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور انجام امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در این قانون سازمان نامیده می‌شود، ظرف ۶ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون از ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تحت مسئولیت مستقیم رئیس‌جمهور با وظایف و اختیارات مذکور در این قانون تشکیل می‌شود.
این ماده با ۱۱۶ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
گفتنی است؛ دولت با تصویب مصوبه مجلس در خصوص تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مخالفت کرده است که در همین رابطه، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت وزیران گفت: دلیل مخالفت دولت با مصوبه مجلس در خصوص تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این است که رئیس جمهور از اختیار احیاء این سازمان برخوردار است و این موضوع نیاز به مصوبه مجلس ندارد.
همچنین نمایندگان مجلس به بررسی باقی مواد طرح سازمان مدیریت پرداختند و ماده ۲ این طرح را با ۱۱ بند به تصویب رساندند.
در ادامه جلسه نمایندگان جزئیات ۲ ماده دیگر از این طرح را به تصویب رساندند.
نمایندگان همچنین در یکی از مواد این قانون تصویب کردند: به منظور تمرکززدایی و تبدیل سازمان به سازمانی هدایتگر، ناظر و حمایت‌کننده در توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری دستگاه‌ها، سازمان موظف است آن بخش از وظایف و واحدهای خود را که جنبه اجرایی دارد و به دستگاه‌های ملی و استانی و تشکل‌های غیرحرفه‌ای مربوط می‌باشد، مشخص و پس از تایید رئیس‌جمهور به آن‌ها واگذار نماید.
این مصوبه با ۱۵۶ رای موافق ۱۱رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموعه ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
حاشیه‌های گزارش هیئت تحقیق و تفحص ادامه دارد
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای با بیان اینکه متاسفانه گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به شکل سیاسی بهره‌برداری می‌شود، گفت: شایسته بود که اسامی برخی افراد در این تحقیق و تفحص خوانده نشود و منتظر بمانیم تا نتیجه بررسی دستگاه قضا نیز مشخص شود. اما در این تحقیق و تفحص ذکر شده که ۳۷ تن از نمایندگان مجلس بن کارت هدیه دریافت کرده‌اند و دوباره اعلام شد که تعداد این نمایندگان ۱۵۰ تن بوده است. اما باید به این نکته اشاره کنیم که در همه دوره‌های مجلس این موضوع وجود دارد که کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال احمر و یا دستگاه‌های دیگر گاهی مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان مجلس می‌گذاشتند.
محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: انشاءالله برای اینکه این تحقیق و تفحص به نتیجه برسد و اگر سوء استفاده شخصی کرده است، حتما هیئت رئیسه این تحقیق و تفحص را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد و قوه قضائیه هم به این موضوع رسیدگی می‌کند.
روز گذشته در صحن علنی مجلس، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی نیز در نطق میان دستور خود در سخنانی گفت: مطمئن باشید اگر در گزارش هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، اسم کسی آمده که مبلغی دریافت نکرده، به ما بگویند و ما آن را اعلام می‌کنیم.
وی اضافه کرد: آقای مرتضوی جوابیه‌ای فرستاده و گفته که پاداشی دریافت نکرده است که آن را به هیئت رئیسه خواهم داد. در گزارش تحقیق و تفحص ردیفی آمده که پرداختهای مدیران‌ عامل در آن ذکر شده است. ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بابت صورت‌های مالی در بین سالهای ۸۶ تا ۸۹ به آقای مرتضوی پاداش پرداخت شده است، سوال بنده این است که آیا وی در این سال‌ها در سازمان تامین اجتماعی مسئولیتی داشته است که ۳۵ میلیون بابتش پاداش دریافت کند.
بذرپاش: ظریف توانمندی دفاعی ایران را از جان‌کری بپرسد
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس هم در نطق میان‌دستورخود ضمن تشکر از رئیس جمهور گفت: از ریاست جمهور بابت سرکشی به خانواده‌های شهدا به عنوان یک اقدام ارزشمند تشکر می‌کنم و امیدوارم این اقدام ادامه پیدا کند .
وی همچنین در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران اظهار داشت: اخیرا وزیر خارجه در دانشگاه تهران جملاتی گفت که نه در شان ملت ایران و نه در شان وزیر امور خارجه بود. یک توصیه به وزیر فعال و دیپلمات دارم و آن اینکه حقوقدان‌‌ها در کار سرهنگ‌‌ها دخالت نکنند و اگر شکی در توانمندی ملت ایران دارند در حاشیه نشست بعدی ۱+۵ در ژنو از آقای جان‌کری که برخی از اطلاعات را دارند، سوال کنند. اما امیدوارم آقای ظریف با این ذهنیت در مورد توانمندی ایران در مذاکرات ظاهر نشود و اگر تا به اینجا اینگونه بوده است، بعد از این اصلاح کنند تا شیرینی یک مذاکرات مقتدرانه‌تر از گذشته را بچشند.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در مذاکره آتی شما با چه پشتوانه و اهرمی می‌خواهید وارد شوید در حالی که دولت در حال سیاه‌نمایی شبانه‌روزی است و با خالی نشان دادن کشور از منابع از یک طرف و خالی شدن دست سازمان انرژی اتمی از مواد و تجهیزات از طرف دیگر معلوم نیست دور بعد شما با چه اهرمی در مذاکرات حضور خواهید یافت. ریاست جمهور که در انتخابات با شگرد تبلیغاتی سرهنگ و حقوقدان برای خود مانور تبلیغاتی فراهم کرد، باید این را بداند که هر چند سالیانی در کسوت شبه سرهنگی در ارتش حضور داشت و خدمت کرد و پس از آن سالیان طولانی در کسوت امنیتی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خدمت کرده، اما اگر نیروهای مسلح شریف، سپاه سرافراز، ارتش سربلند، نیروی انتظامی زحمتکش نبود و همچنین مجاهدت‌های خانواده‌های زحمتکش آن‌ها نیز نبود، حالا نه کشوری بود که شما رئیس جمهور آن باشد و نه حقوقدانی که در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری کند.
نمایندگان هفته بعد به حوزه‌های انتخابیه می‌روند
همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روز گذشته پارلمان با برگزاری جلسه علنی در هفته آینده و به تاخیر انداختن زمان سرکشی وکلای ملت به حوزه‌های انتخابیه مخالفت کردند.
در ادامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس طرح فوریت‌دار تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان رسمی - کارگری به رسمی یا پیمانی را ارائه کردند.
پس از سخنان موافقین و مخالفین فوریت دار شدن طرح تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان رسمی - کارگری به رسمی یا پیمانی به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد که وکلای ملت با ۱۰۴ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن به فوریت دار شدن این طرح رای مثبت دادند و فوریت دار شدن این طرح به صورت لب مرزی تصویب شد.
روز گذشته ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد 151 نفر از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار رفع موانع و محدودیت‌های تردد انفرادی زائران عتبات عالیات شدند.
همچنین ۶۰ نفر از نمایندگان خطاب به رئیس جمهور در خصوص ضرورت تقویت تیم مذاکره کننده هسته‌ای با توجه به ابعاد فنی و حقوقی مذاکرات پیش‌رو تذکر دادند.
محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی مجلس را برعهده داشت پیش از پایان جلسه علنی پارلمان خطاب به نمایندگان گفت: همانطور که مطلع شدید هفته آینده جلسه علنی نداریم و زمان سرکشی به حوزه‌های انتخابیه است، لذا جلسه بعدی ما روز یکشنبه اول دی‌ماه برگزار می‌شود.

 


موج استعفای نمایندگان
در اعتراض به بودجه 93
نمایندگان برخی استان‌های کشور در اعتراض به تبعیض اختصاص اعتبار به مناطق مختلف کشور در لایحه بودجه سال آینده استعفا دادند.
پس از آنکه روز سه‌شنبه نمایندگان استان خوزستان به دلیل بودجه تخصیص یافته به این استان، همگی از کسوت نمایندگی مجلس استعفا دادند، سید ناصر صالحی نسب نماینده هویزه و دشت آزادگان  گفت: مجمع نمایندگان استان خوزستان، تصمیم گرفتند تا زمانی که تکلیف بودجه استان مشخص نشود، در صحن مجلس حاضر نشوند.
همچنین ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌‌آباد در مجلس در گفت‌وگو با فارس، از استعفای 7 نفر از 9 نماینده استان لرستان در اعتراض به لایحه بودجه93خبر داد.
سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم بیجار هم به مهر اعلام کرد نمایندگان کردستان به جهت تبعیض در لایحه بودجه 93 استعفای دسته جمعی خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند .
گفتنی است، برخی خبرگزاری‌ها از تهدید به استعفای نمایندگان مازندران و یزد نیز خبر دادند.
از سوی دیگر، محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص استعفای نمایندگان گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند براساس قانون لایحه بودجه سالیانه کشور را تغییر دهند و قطعا در این موضوع نیازی به استعفای آنها نیست، زیرا مجلس در این حوزه حرف آخر را می‌زند.
انتقاد به اختصاص یارانه بیشتر
به روزنامه‌های حامی دولت
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه وزارت ارشاد برای توزیع یارانه مطبوعات به محتوای مطالب توجهی نکرده است، تاکید کرد: در واقع روزنامه‌ای که همراه دولت باشد مورد توجه قرار می‌گیرد.
بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 600 میلیون یارانه برای روزنامه خبر جنوب آن هم برای 6 ماه در نظر گرفته‌اند، گفت: برای توزیع یارانه به کارآفرینی و محتوای مطالب توجهی نشده است، در واقع روزنامه‌ای که همراه دولت باشد مورد توجه قرار می‌گیرد.
نماینده مردم تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مجلس قطعا به توزیع یارانه مطبوعاتی رسیدگی می‌کند، گفت: ما در این مورد با آقایان جنتی و انتظامی تذکر داده‌ایم.
وی تصریح کرد: خبرآنلاین، خبر ورزشی و روزنامه خبر که قرار است مدتی بعد منتشر شود دارای هیئت مدیره‌ای نزدیک به برخی آقایان هستند که باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: خبرآنلاین، خبر ورزشی و روزنامه خبر که قرار است مدتی بعد منتشر شود دارای هیئت مدیره‌ای نزدیک به برخی آقایان هستند که باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند.

 


تربیت انسان مقدمه اصلاح همه چیز است
انبیا هم که آمده‌اند از طرف خدای تبارک و تعالی، برای همین تربیت بشر و برای انسان‌سازی است.
تمام کتب انبیا خصوصا کتاب مقدس قرآن‌کریم کوشش دارند به اینکه این انسان را تربیت کنند.
برای اینکه: با تربیت انسان، عالم اصلاح می‌شود.
آئین انقلاب اسلامی - ص 200

 


وظايف اجتماعي؛ لوازم و آسيب‌ها (1)
هر يک از ما به عنوان يک انسان، وظايف خاصي داريم که کمابيش در رساله عمليه و امثال آن آمده است، مانند آنکه نماز بخوانيم، روزه بگيريم، گناهان را ترک کنيم، دروغ نگوييم و غيبت نکنيم. اگر از چيزي هم غفلت کرديم و به چيزي عمل نکرديم از خداي متعال مي‌خواهيم تا به وظايفمان درست عمل کنيم و اگر از محرمات دوري کرديم، دست‌کم از مشتبهات هم پرهيز کنيم. اين مسائل را هر انسان مکلفي بايد بداند، بشناسد و عمل کند. همان‌طور که مي‌دانيم وظايف منحصر به اين‌ها نيست و سلسله وظايف ديگري نيز وجود دارد که افراد در آن‌ها مساوي نيستند و نمي‌شود يک دستورالعمل کلي براي همه ارائه کرد. همه نماز صبح را بايد در اول وقت تا قبل از طلوع آفتاب بخوانند. اين امر را در رساله عمليه نوشته‌اند و ما ياد مي‌گيريم و بايد به آن عمل کنيم؛ اما درس خواندن، منبر رفتن و شرکت در کارهاي اجتماعي، سياسي، اخلاقي و ارشاد ديگران چيزهايي نيست که براي همه يکسان باشد؛ بلکه تابع امکانات و نعمت‌هايي است که خدا به افراد داده است و بر اساس نعمت‌‌ها و امکانات، تکاليف خاصي نيز به عهده افراد مي‌باشد. تکليفي که مراجع تقليد دارند ما نداريم. تکليفي هم که ما داريم ساير مردم ندارند؛ همچنانکه تکليفي که اغنيا دارند فقرا ندارند.
بنابراين، تکاليف تابع امکاناتي است که خداي متعال به‌صورت تکويني يا اکتسابي در اختيار اشخاص گذاشته است. ما بايد ببينيم که خداي متعال چه چيزهايي را به ما داده و در مقابل چه چيزهايي از ما مي‌خواهد. حال،‌ اندکي که از تکاليف فردي فراتر مي‌رويم، بايد ديد وظيفه‌ ما نسبت به خانواده‌ و همسر و فرزندانمان چيست؟ قدري فراتر، تکليف ما نسبت به همسايه‌‌ها و خويشاوندان چيست؟ کم‌کم در مسئوليت‌هاي اجتماعي بايد ديد معلم نسبت به شاگردان چه تکليفي دارد؟ در اين‌ موارد، هم امکانات افراد دخالت دارد و هم افق ديد آنان. گاهي توجه نداريم كه کارهايي وجود دارد که مي‌شود انجام داد ولي به دليل غفلت از آنها، نه خود را براي آن‌ها آماده مي‌كنيم و نه به فكر انجام آن‌ها مي‌افتيم. اگر مي‌دانستيم و توجه داشتيم، مي‌توانستيم خود را آماده کنيم و تکاليفي در آن زمينه‌‌ها را عهده‌دار شويم. البته علت اين غفلت قابل بحث است.
موانع شناخت وظيفه
گاهي تعلقات قلبي و دلبستگي‌هاي انسان به چيزهايي بيشتر است و نسبت به آن‌ها بيشتر توجه پيدا مي‌کند. وقتي اين تعلقات و دلبستگي‌‌ها به چيزي کمتر باشد ممكن است از دايره افکار انسان خارج شود. يکي از آسيب‌هاي شناخت تکاليف اجتماعي و انجام آن‌ها اين است که برخوردهايي که در اجتماع اتفاق مي‌افتد و مشکلي اعم از ضرر مالي، عرضي و آبرويي براي ما ايجاد مي‌کند، ذهن‌ ما را به خود مشغول مي‌کند. اگر کسي در کوچه به ما فحش دهد يا به آخوند‌ها بد بگويد، يا مقاله‌اي بنويسد يا مثلا کاريکاتوري بکشد که گوشه‌ ما را نيز بگيرد، ناراحت مي‌شويم و توجه‌ ما به آن معطوف مي‌شود؛ تا جايي كه حتي وقتي نماز مي‌خوانيم فکر همين هستيم که چرا با ما اين‌گونه رفتار شده است، بايد چه کار کنيم و چگونه با او برخورد کنيم. گاهي مدتي طولاني مي‌گذرد و اکثر وقت و نيروي انسان صرف مي‌شود که احمقي حرفي زده و من بايد با او چه کار کنم، در حالي که اين ضرر قابل توجه نيست و صرف وقت براي آن کار غلطي است.
اولا اين حساسيت نوعي خودخواهي است. اگر به مؤمني ديگر يا مثلا به شخصيت‌هاي مهم ديني يا سياسي بد گفته بودند، آنقدر به من برنمي‌خورد، ولي چون به من بد گفته اينقدر حساسيت از خودم نشان مي‌دهم. در سال‌هاي دور، در سفري از قم به تهران با آقاي بزرگواري که از همان سال‌هاي اول که به قم آمدم خدمت ايشان ارادت داشتم، در اتوبوس هم‌صندلي بوديم. به نظرم راننده موسيقي راديو را روشن کرد و ايشان اوقاتش تلخ شد و گفت: چه زمانه‌اي شده، چقدر مردم بي‌ادب شده‌اند و رعايت نمي‌کنند و کم‌کم ادامه داد که حتي همسايگان ما نيز با صداي موسيقي‌شان ما را اذيت مي‌کنند. در آن زمان من جوان بودم و شايد سنم بيشتر از بيست، يا بيست و يک سال نبود. گفتم: آقا اگر اجازه بفرماييد من سؤالي بکنم. گفت: بفرماييد! گفتم: گناه موسيقي بيشتر است يا غيبت؟ گفت: رواياتي که درباره غيبت است خيلي بالاتر از اينهاست. گفتم: حالا اگر اين راننده غيبت مي‌کرد شما اينقدر ناراحت مي‌شديد؟ گفت: آخر اين‌ها بي‌احترامي به دين است. گفتم: غيبت هم يک گناه ديني است. ايشان در فکر فرو رفت.
اين نشان مي‌دهد كه همه اين ناراحت شدن‌هاي ما از گناه ديگران، به خاطر گناه بودن آن‌ها نيست. برخي از اين ناراحتي‌‌ها به خاطر بي‌احترامي به «من» است؛ چون اينجا «من» معمم هستم و جلوي اتوبوس نشسته‌ام و در حضور من گناه مي‌کند، دارد به من دهن‌کجي مي‌کند، لذا برآشفته مي‌شوم. اگر اين احساس نبود، اينقدر‌ها ناراحت نمي‌شدم. اين مسئله حب نفس است. حساسيت من نيز به‌خاطر جسارت به من است، نه به دين، خدا و اولياي خدا. بنابراين بايد سعي کنيم در برخوردهاي اجتماعي، جاهايي که به ما جسارت يا  توهين مي‌شود، اين حيثيت‌‌ها را از هم تفکيک کنيم و جاهايي که مربوط به شخص ماست، اصلا اعتنا نکنيم. همان‌طور كه اگر کودکي در کوچه به انسان فحش بدهد، خيلي ناراحت نمي‌شود، زيرا مي‌گويد: او بچه است و عقلش نمي‌رسد، به کسي هم كه کلام يا رفتار نامربوطي از او سر مي‌زند بايد بي‌اعتنايي کرد.
تفكيك جنبه شخصي از جنبه ديني
اين مسائل تا آنجايي که مربوط به شخص من است اهميتي ندارد، مخصوصا اگر وقت انسان صرف اين کار بشود و مانع از کارهاي ديگرش ‌شود. مگر ما چقدر وقت داريم؟ ما براي انجام يک صدم تکاليفي که روي زمين مانده نداريم، پس چگونه وقتمان را صرف اين کنيم که به ما چه گفتند و دنبال پاسخ آن باشيم؟! اما گاهي مسئله اين است که اين فرد با اين کلام يا رفتار، دين را خراب مي‌کند، در حکم خدا تشکيک كرده يا به نظام اسلامي بي‌احترامي مي‌کند، اينجا بايد حساس باشيم. اگر پاي دين در ميان است، حقي در حال ناحق شدن است، بدعتي در دين درحال شکل‌گيري است يا از احقاق حق و اقدام براي احياي دين جلوگيري مي‌شود بايد انسان تحقيق کند، وقت بگذارد و نيتش را براي دفاع از دين خالص کند. اما آنجايي که بحث شخص است نبايد خيلي اهميت داد؛ البته نمي‌گويم حرام است: «لا يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ»  (نساء، 148) وقتي به کسي ظلم شد، حق دارد از خودش دفاع کند. حق دارد که داد هم بزند، ولي داشتن اين حق به معناي آن نيست که انسان تکليف واجبي در اين زمينه داشته باشد و وظيفه‌اش بداند که حتما بايد اين کار را بکند. اين‌گونه نيست که در صورت اقدام براي احقاق حق شخصي خودش، انسان هر قدمي که برمي‌دارد يا هر حرفي که مي‌زند، اجري پيش خدا داشته باشد. بله اگر براي خدا و دفاع از خدا کاري کرد عبادت است. اين يکي از آسيب‌هاست که بايد به آن توجه داشته باشيم.
تعيين حوزه فعاليت
مسئله ديگر تعيين حوزه فعاليت است. در عالم کار بسيار است و البته کارهاي مهمي وجود دارند و همه ما دلمان مي‌خواهد همه آن‌ها را انجام دهيم، اما توان، ظرفيت، معلومات، قدرت بدني‌ و قدرت فکر‌ي‌ براي انجام همه آن‌ها را نداريم. خداوند از هر کس به اندازه‌اي که توان دارد تكليف مي‌خواهد: «لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» (بقره، 278) ولي گاهي ما از برخي کار‌ها غفلت مي‌کنيم. با اينكه کار مهمي است و برکت و فضیلتش خيلي زياد است، اما غافل هستيم؛ زيرا کار ديگري توجه ‌ما را به‌خود جلب کرده و مانع از توجه به اين شده است. تفاوت اين نکته با نکته اول در اين است که اينجا امر دائر بين اهم و مهم است، درحالي كه در نکته اول امر دائر بين مباح و واجب بود. اينجا امر داير است بين تکاليف واجبي که مراتب مختلفي از لحاظ فضیلت و وجوب دارند.
شناخت وظيفه يك جهاد است
اولا فکر کردن درباره اين وظايف و شناختن آنها، خود يک جهاد است. اينکه انسان ببيند چه کارهايي مي‌شود کرد، چه کارهايي بايد کرد و چه وظايفي ممکن است متوجه ما بشود و سپس با توجه به امکانات، ظرفيت‌‌ها و قدرت‌هاي خدادادي گزينه‌اي را انتخاب کند و درنهايت براي رعايت اولويت‌‌ها در مقام عمل تلاش کند، خود نوعي جهاد است. يکي از نکته‌هايي که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکيد دارند اين است که مواظب باشيد دشمنان کاري نکنند که شما را از کار مهمتر باز بدارند؛ افق ديد‌تان را باز کنيد و مصالح کلان را در نظر داشته باشيد. خيلي‌‌ها هستند که واقعا انگيزه‌ پيدا مي‌کنند ‌که کار خوبي انجام بدهند؛ آن کار نيز کار خوبي است و نيرو نيز صرف مي‌کنند، اما توجه ندارند که پرداختن به اين کار، آن‌ها را از کار مهمتر باز مي‌دارد. البته صورت بدتر جايي است که پرداختن به اين کار، مانع کار بزرگتر حتي از طرف ديگران شود؛ البته تکيه رهبر معظم انقلاب بيشتر روي اختلافات مذهبي و مطرح کردن بعضي از مطالب اختصاصي شيعه، توهين به مقدسات ساير مذاهب و امثال آن است، ولي منحصر به اين‌ موارد نيست و ما بايد توجه داشته باشيم و واقع‌بينانه به دنبال اين باشيم ازميان کارهايي که از ما ساخته است کدام مهمتر است.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در جلسه کانون طلوع در تاريخ 24/6/1392
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


معاون نظارت مجلس در حاشیه جلسه علنی خانه ملت، گزارش عملکرد سه ماهه این معاونت را اعلام کرد.
حسین مظفر با اشاره به اینکه این گزارش مربوط به اول شهریور تا ششم آذر امسال است، اظهار داشت: در این مدت از 17 قانون ابلاغی به دولت 3 قانون در مهلت مقرر و 8 قانون با تاخیر ابلاغ شده است.
معاون نظارت مجلس افزود: در این مدت همچنین نمایندگان 1429 تذکر به اعضای هیئت دولت و رئیس جمهور داده‌اند که بیشترین آن‌ها مربوط به رئیس جمهور و علت افزایش تذکرات بیشتر مختص وزارتخانه‌های بدون وزیر بوده است.
وی خاطر نشان کرد: تذکر به وزرا در مقایسه با دولت‌های قبل در این بازه زمانی 35 درصد افزایش نشان می‌دهد. مظفر گفت: در سه ماه گذشته 9 تقاضای تحقیق و تفحص جدید به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد.
وی از ارجاع 780 شکایت به کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داد و افزود: این شکایت‌ها در کمیته‌های چهارگانه این کمیسیون در دست بررسی است.
گفتنی است، خبرنگاران رسانه‌های مختلف، به دلیل اینکه متن این گزارش روز قبل از مصاحبه مظفر در برخی از خبرگزاری‌‌ها منتشر شده بود، به نشانه اعتراض این نشست خبری را ترک کردند.

 


وزیر امور خارجه روسیه که شامگاه سه‌شنبه به منظور انجام سفری دو روزه وارد تهران شد دیروز رایزنی‌های فشرده‌ای پیرامون توافق ژنو، بحران سوریه، رژیم حقوقی دریای خزر و روابط دوجانبه انجام داد.
سرگئی لاوروف ظهر دیروز و پس از دیدار با محمد جواد ظریف در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: «مذاکرات بسیار مهمی داشتیم و بر گسترش روابط دوجانبه تأکید کردیم.»
وی گفت‌وگوهایش با ظریف را در ادامه گفت‌وگوهای رؤسای جمهور دو کشور در بیشکک برشمرد و افزود: دورنمای بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد و توافق کردیم که هر چه سریع‌تر یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شود.
وی در ادامه اظهارات خود گفت که دو کشور نتایج نشست هسته‌ای ژنو را مورد بررسی قرار دادند.
وی تأکید کرد که یکی از این نتایج حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بود بالاخص حق ایران برای غنی‌سازی. لاوروف گفت: «به نظر ما سند ژنو باید توسط تمام طرفین به صورت کامل اجرا شود. سعی می‌کنیم که اینگونه بشود و به صورت فشرده کار خواهیم کرد تا به مرحله بعدی و بسته نهایی برسیم تا این مسأله به صورت کامل حل و فصل شود.»
وی در خصوص سوریه گفت که حاکمیت این کشور و تمامیت ارضی آن باید حفظ شده و تمام فرقه‌ها و گروه‌ها باید دارای حقوق برابر بوده و در توسعه سیاسی حضور داشته باشند.
وی افزود: «در ژنو 2 باید تمام طرف‌های خارجی و بازیگران خارجی که می‌توانند یاری رسانند حضور داشته باشند. معتقدیم که حضور ایران نیز در ژنو بسیار مهم است.»
وی با اشاره به همکاری‌های تهران و مسکو در دریای خزر، تصریح کرد: همه کشورهای حاشیه دریا باید به آماده‌سازی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و توافق در این زمینه کمک کنند. وی با اشاره به اجلاس سران دریای خزر که قرار است سال آینده در آستاراخان برگزار شود، گفت: قبل از این اجلاس نیز نشست وزرای خارجه برگزار خواهد شد.
لاوروف در خصوص تداوم همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه نیز اظهار داشت: ما علاقمند به ادامه همکاری‌ها با ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و از طرح‌های ایران برای احداث راکتورهای جدید همچون راکتور بوشهر که با آب سبک کار می‌کند آگاه هستیم و هیچ قطعنامه شورای امنیت احداث چنین نیروگاهی را ممنوع نکرده است.
بر اجرای توافقات گذشته اصرار داریم
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این کنفرانس خبری گفت: همکاری درباره دریای خزر، همکاری‌های اقتصادی دراز مدت دو جانبه، رایزنی درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و همکاری درباره موضوعات هسته‌ای از مواردی بود که درباره آن بحث و توافق‌هایی کردیم. توافق شد برای ادامه مشورت‌های سیاسی ساز و کار و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعریف کنیم تا این همکاری‌ها بسیار گسترده‌تر از گذشته و به صورت مرتب و برنامه‌ریزی شده در مباحث مختلف جریان داشته باشد و مشورت‌ها و دیدگاه‌های مشترک ایجاد کند.
وی اضافه کرد: در موضوعات اقتصادی نیز رئیسان دو طرف در کمیسیون مشترک تعیین شده است و به تصویب هیأت وزیران رسیده است و این رئیسان به زودی جلسه مشترک خود را برگزار خواهند کرد و به دنبال آن یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برگزار می‌شود و همکاری‌های دراز مدت بین دو کشور با افق آینده‌ درازمدت برای روابط دو کشور بررسی می‌شود.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تصمیم ایران در خصوص پیگیری توافق‌نامه اس-300 باتوجه به ارجاع آن به دادگاه بین‌المللی گفت: ما کماکان بر اجرای توافقات گذشته اصرار داریم. این موضوع در سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران مطرح شد و گفت‌وگوها درباره آن ادامه داشته است و کماکان ادامه خواهد داشت.

 


نشست کارشناسان فنی ایران و گروه 5+1 که دوشنبه با حضور نمایندگانی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد دیروز نیز ادامه یافت.
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه که ریاست هیئت مذاکره‌کننده ایران را در نشست کارشناسی ایران و کشورهای 5+1 به عهده دارد، شامگاه سه‌شنبه پس از پایان روز دوم این نشست کارشناسی گفت: در جلسات دو روز گذشته موفق شدیم مروری روی همه اقدامات توافقنامه ژنو داشته باشیم. هر کدام از اقدامات با جزئیاتش بررسی شد و این که چه زمینه‌هایی اجرایی برای هر اقدامی وجود دارد.
بعیدی‌نژاد افزود: تلاش این بود که در رابطه با زمینه‌های اجرایی هریک از توافقاتی که در ژنو انجام شد به یک تفاهم مشترک برسیم.
«رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه گفت که طی نشست در سطح کارشناسان میان ایران و گروه 5+1 پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
وی گفت: نشستی که از روز دوشنبه در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده روز چهارشنبه برای روز سوم ادامه یافت.
یک مقام مسئول نیز درباره این مذاکرات به ایسنا گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 در راستای رسیدن به درک مشترک از توافق ژنو برای اجرای درست با کمترین اختلاف نظر روز سه‌شنبه به مدت بیش از 10 ساعت در دو نوبت صبح و عصر در محل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد.
این مقام مسئول تاکید کرد: در مذاکرات کارشناسی هیچ سندی قطعی نخواهد شد، بلکه نتایج گفت‌وگوها به پایتخت‌ها منتقل شده و سپس درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. این مذاکرات صرفا برای کم کردن فاصله‌ها درباره چگونگی اجرای توافق ژنو میان ایران و 5+1 است تا در زمان اجرا با مشکل مواجه نشویم.
علاوه بر نشست عمومی میان هیئت‌های کارشناسی ایران و 5+1، مذاکرات تخصصی و کارشناسی‌تر‌ در برخی زمینه‌ها از جمله تعیین ساز و کار نقل و انتقال پولی و بانکی میان دو هیئت مذاکره‌کننده برگزار شد.
گفتنی است مذاکرات هیئت‌های کارشناسی ایران وآژانس بین المللی انرژی اتمی نیز صبح دیروز( چهارشنبه) به مدت پنج ساعت در وین برگزار شد.
رضا نجفی رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با ثمربخش خواندن مذاکرات با آژانس اظهار کرد: علاوه بر مرور پیشرفت‌ها در اجرای سند «چارچوبی برای همکاری» مباحث درباره اقدامات گام دوم نیز طرح شد.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تعیین زمان بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس نیز گفت: تاریخ بازدید بازرسان را بعدا به آژانس اعلام خواهیم کرد اما دراین مذاکرات بر روی تاریخ بازدید توافقی صورت نگرفت.
نجفی‌ از ادامه گفت‌وگوها در نشست بعدی که اول بهمن در تهران برگزار می‌شود خبر داد.

 


در حالی که سنای آمریکا و برخلاف توافق ژنو برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران آماده می شد رئیس‌کمیته بانکداری سنا از تعویق موقت تصویب این تحریم‌ها خبر داد.
به گزارش رویترز، درخواست دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره برای تعویق تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران روز سه‌شنبه از حمایت کلیدی در سنا برخوردار شد زیرا رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر از طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نمی‌کند.
به گزارش «تیم جانسون» رئیس دموکرات کمیته بانکداری سنای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور و جان‌کری دلیل محکمی برای توقف اقدام کنگره در خصوص تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح کردند بنابراین من تمایل دارم از درخواست آنها حمایت کنم و اقدام کمیته بانکداری در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران را در حال حاضر به تعویق اندازم.
در بیانیه کمیته بانکداری سنای آمریکا آمده است: این کمیته به طور موقت موضوع تشدید تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف می‌کند.
این بیانیه ساعاتی پس از حضور جان‌کری و درخواست وی از سناتورها برای تعویق بررسی تصویب این طرح صادر شد.
کمیته بانکداری ناظر بر طرح تحریم‌ها در سنا است و چندین ماه است در حال بررسی طرح تحریم‌های جدید علیه ایران می‌باشد.
این اقدام کمیته بانکداری آمریکا در شرایطی صورت گرفته است که «محمد جواد ظریف» وزیرخارجه ایران روز دوشنبه در مصاحبه با مجله آمریکایی تایم، نسبت به تبعات اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در جهت افزایش تحریم‌های ایران هشدار داد و گفته بود تصویب چنین طرحی به لغو تمام توافق حاصله در ژنو منجر می‌شود.
هنوز مشخص نیست که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان مدافع تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران آیا می‌توانند این طرح را بدون حمایت کمیته بانکداری سنا به تصویب برسانند یا خیر.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10