(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24 آذر 1392 - شماره 20665

 هشدارحزب الله درباره توطئه‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان
60 درصد تروریست‌ها در عراق تبعه عربستان هستند
 چهار سوی پنج قاره
در اعتراض به سیاست ریاضتی صورت گرفت
اعتصاب و تظاهرات ضد دولتی در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و بلژیک
نخستین جلسه معترضان با رئیس‌جمهور اوکراین بی‌نتیجه پایان یافت
درگیری طرفداران مرسی با نظامیان در 7 شهر مصر
آغاز عملیات ارتش سوریه برای سرکوب تروریست‌ها در حومه دمشق
بلژیک هم در جنگ آفریقای مرکزی کنار فرانسه و آمریکا ایستاد
جلسه مشترک مخالفان با ژنرال‌ها برای سرنگونی دولت تایلند
در هزارمین روز از مبارزات ضد آل خلیفه
مردم بحرین: 1000 روز دیگر هم به مبارزه ادامه می‌دهیم
   


حزب الله و حزب ناصری لبنان رژیم صهیونیستی را عامل تهدید و بی ثباتی در کشور دانستند و از مردم و گروه های سیاسی خواستند نسبت به توطئه های این رژیم هوشیار باشند.
به گزارش خبرگزاری مهر ، حزب الله و حزب ناصری لبنان با صدور بیانیه مشترکی، بر ضرورت مصون ماندن عرصه داخلی این کشور در مقابل توطئه های رزیم صهیونیستی تاکید کردند.در این بیانیه آمده است: رژیم اسرائیل و مزدوران آن تهدید کننده امنیت و ثبات لبنان هستند و قصد دارند به مقاومت خدشه وارد کنند و آن را از توده های حامی جدا نمایند.مقابله با این دسیسه اقدام جدی می طلبد.حزب الله و تشکل ناصری با اشاره به مشکلات امنیتی در اردوگاه عین الحلوه، از نیروهای ملی‌گرا و اسلامی فلسطینی نبز خواستند که به این وضع و بی ثباتی امنیتی پایان دهند.در اردوگاه عین‌الحلوه آوارگان فلسطینی مستقر هستند.

 


بر اساس تحقیقات مستند، حدود 60 درصد تروریست‌هایی که طی سال‌های 2005 تا 2008 وارد عراق شدند، سعودی بودند.
«سعید الحباشی» پژوهشگر امور امنیتی عراق به خبرگزاری فارس گفت، 60 درصد تروریست‌هایی که طی سال‌های 2005 تا 2008 میلادی وارد عراق شدند، دارای تابعیت سعودی بوده‌اند.الحباشی افزود، هم‌اکنون سعودی ها مداخله خود را به سوریه و لبنان نیز کشانده‌اند.دو هفته گذشته نیز یک مقام سابق اطلاعاتی فرانسه فاش کرد، عناصر سلفی و القاعده در کل خاورمیانه و شمال آفریقا تحت حمایت «بندربن سلطان» شاهزاده و رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان قرار دارند.خبر دیگر اینکه، تروریست‌های فعال در عراق دیروز در استان «الانبار» یک مرکز پلیس را هدف انفجار قرار دادند. این انفجار شش شهید و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت.

 


احضار مشرّف به دادگاه
«اکرم شیخ» دادستان پاکستان گفت: به «پرویز مشرف» دستور داده شد تا 24 دسامبر(4 دی) در دادگاه حاضر شود و به اتهامات خود درمورد خیانت پاسخ گوید. در پاکستان اگر کسی قانون اساسی را لغو و یا تعلیق کند، اتهامش خیانت است و لذا، رئیس جمهور سابق پاکستان ممکن است به حبس ابد و یا اعدام محکوم شود.
8 کشته در حمله پهپادهای آمریکایی
سرنشینان یک قایق در رودخانه‌ای در جنوب افغانستان هدف دو فروند موشک پهپادهای آمریکایی قرار گرفتند. این حمله مرگ هشت غیرنظامی را در پی داشت.
مصادره کرانه باختری
وزیر خارجه آمریکا برای راضی کردن سران تل‌آویو به انجام مذاکره و صلح با فلسطینی‌ها، به صهیونیست‌ها قول داده است که برای تامین امنیت اسرائیل، 60 درصد کرانه باختری تحت مالکیت اسرائیل درآید.
دخالت‌های ریاض در لبنان
تجمع علمای مسلمان لبنان اعلام کرد، دخالت‌های عربستان مانع تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان می‌شود. در بیانیه این تجمع آمده است: مردم چه گناهی کرده‌اند که باید تاوان کینه و خشم عربستان را تحمل کنند.
اخراج القاعده از ترکیه
دولت ترکیه تحت فشار آمریکا و اروپا، عناصر القاعده را از خاک خود اخراج می‌کند. حدود 1000 نفر شبه نظامی القاعده در خاک ترکیه حضور دارند. این شبه‌نظامیان که تابعیت چچنی، بالکانی و کشورهای اروپایی را دارند، از طریق ترکیه وارد سوریه می‌شوند.

 


قربانیان بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی در ایتالیا، فرانسه، بلژیک و اسپانیا اعتصاب یا تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
کارکنان و کارگران 5 پالایشگاه بزرگ شرکت «توتال» فرانسه در اعتراض به شرایط کاری «نامناسب» و «کمی حقوق و دستمزد» دست از کار کشیده‌اند.
شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» در این باره گزارش داد: «اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌های فرانسه در اعتراض به وضعیت دستمزدها آغاز شده و مذاکرات نمایندگان اعتصابیون با مدیران «توتال» نیز تاکنون به جایی نرسیده است».
بر اساس این گزارش، روز جمعه کارکنان پالایشگاه «فیزین» شهر «لیون» به اعتصابیون 4 پالایشگاه دیگر توتال پیوستند تا بدین ترتیب فشار‌ها به مقامات فرانسه برای افزایش 5/1 درصدی حقوق‌ها بیش از پیش افزایش یابد. کار به جایی رسیده که معترضان گفته‌اند شرکت «توتال» باید بین «افزایش حقوق کارکنان» یا «تعطیلی پالایشگاه‌های خود» یکی را انتخاب کند. آخرین خبرها حاکی است، این اعتصاب باعث کاهش شدید تولید در پالایشگاه‌های شرکت توتال فرانسه شده است.
شهرهای مختلف ایتالیا نیز در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت ناآرام بود.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه انگلیسی «گاردین»، مردم شهرهای «تورین، میلان، سیسیل، پوگلیا و رم» برای نشان دادن اعتراض خود در خیابان‌ها، میادین اصلی شهر و مقابل ساختمان پارلمان راهپیمایی کردند.
در برخی از شهرها به ویژه رم درگیری‌هایی بین معترضان و نیروهای امنیتی رخ داده است.
«شورش وظیفه است، سیاستمداران ما گرسنه‌اند و...» از جمله دست‌نوشته‌های معترضان ایتالیایی بود که خواستار توقف فوری سیاست‌های سنگین ریاضتی از سوی دولت هستند. ایتالیا هفته گذشته نیز صحنه برگزاری اعتراض‌های گسترده علیه دولت «انریکو لتا» بود.
دیروز «مادرید» پایتخت اسپانیا نیز شاهد یک تظاهرات گسترده ضد دولتی بود. قانون «حمایت از امنیت شهروندان»، که مخالفان آن را قانون «محدود‌ کننده» می‌خوانند، عامل برپایی این تجمع ضد دولتی بود. دولت اسپانیا هشتم آذر ماه لایحه‌ای را برای تبدیل شدن به قانون به تصویب رساند که براساس آن مخالفان دولت دیگر نتوانند تظاهرات یا تجمع ضد دولتی برپا کنند.
مخالفان می‌گویند این قانون «پروژه‌ای برای سرکوب شهروندان» و نه «تامین امنیت» آنان است.
اسپانیا سال‌هاست که تقریباً به طور روزانه شاهد برپایی تظاهرات ضد دولتی به خاطر بحران اقتصادی و اعمال سیاست‌های ریاضتی است. به نظر می‌رسد اصرار اعتصابیون و تظاهرکنندگان بر ادامه اعتراض‌ها دولت اسپانیا را به تهیه این لایحه ترغیب کرده است.
وزیر کشور اسپانیا گفته کسانی که از این قانون تخطی کنند جریمه نقدی می‌شوند. روسیا الیوم چندی پیش در این باره نوشت طبق این قانون متخلفان حدود 41 هزار دلار جریمه می‌شوند! طبق این قانون معترضان اجازه تجمع اطراف پارلمان را ندارند و پیش از هر راهپیمایی باید از پلیس اجازه بگیرند.
دیروز مردم اسپانیا ساختمان پارلمان این کشور را محاصره کردند!
خبر دیگر اینکه آتش‌نشانان، هنرمندان و کارکنان مراکز قضایی بلژیک روز جمعه تظاهرات کردند. کارکنان آتش‌نشانی بلژیک نیز در این روز در اعتراض به «بدی شرایط ‌کاری» خود با نیروهای امنیتی به شدت درگیر شدند.
صدها آتش‌نشان از سرتاسر بلژیک با رساندن خود به «بروکسل» به مقابله با پلیس ضد شورش مستقر در پایتخت پرداختند. معترضان با روشن کردن آتش و پرتاب ترقه به سیاست‌های ریاضتی و شرایط نامساعد کاری خود اعتراض کردند.
کارکنان مراکز قضایی و زندان‌‌های این کشور مهم اروپایی نیز در بروکسل تظاهرات کردند. این راهپیمایی باعث بروز مشکلاتی برای عبور و مرور مردم در اطراف ساختمان‌ها و مراکز قضایی بروکسل در روز جمعه شد.

 


نشست رئیس‌جمهور اوکراین با رهبران اپوزیسیون این کشور بدون نتیجه پایان یافت.
رهبران مخالفان دولت اوکراین پس از صدور حکم آزادی تمام معترضان زندانی و وعده کیف به امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا با «ویکتور یانوکوویچ» دیدار کردند. آنطور که صدای روسیه نوشته، مخالفان پس از دیدار با رئیس‌جمهور اعلام کردند، هنوز قانع نشده‌اند بنابراین به اعتراض‌ها تا زمان برکناری دولت فعلی ادامه خواهند داد.
در این نشست علاوه بر رهبران مخالفان، رهبران مذهبی و سه رئيس‌جمهور سابق اوکراین نیز حضور داشتند.
براساس این گزارش، «یانوکوویچ» در این دیدار گفته از شهروندان کشورش می‌خواهد ضمن حفظ آرامش، تقابل با دولت را کنار بگذارند چرا که تقابل به وقوع نتیجه مثبت منجر نخواهد شد.
در این نشست که روز جمعه برگزار شد، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس اوکراین نیز از یانوکوویچ خواسته در برخورد با مخالفان از قوه قهریه استفاده نکند.
به گفته این رهبر مذهبی، تقابل با مخالفان ممکن است حتی به جنگ خیابانی منجر شود.
در این نشست هرچند «یانوکوویچ» قول داد از زور علیه مخالفان استفاده نشود و برای نشان دادن حسن‌نیت از صدور فرمان آزادی زندانیان خبر داد اما تقریبا تمام رهبران اپوزیسیون این کشور پس از پایان این جلسه اعلام کردند «هیچ نشانه‌ای از آشتی‌جویی» ندیده‌اند و صحبت‌های «یانوکوویچ» هم آنها را قانع نکرده است!
مخالفان دولت اوکراین پیش از این گفته بودند می‌خواهند با شرکت در این نشست از دولت بخواهند استعفا کند تا بدین ترتیب مقدمه برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم شود.
مخالفان همچنین اعلام کردند، برای نشان دادن جدیت خود امروز (یکشنبه) تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت برگزار می‌کنند.
ناآرامی‌های اوکراین از 30 آبان‌ماه و پس از آن آغاز شد که «یانوکوویچ» حاضر به امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا نشد. مخالفان دولت از طرفداران دولت ساقط شده نارنجی هستند که آخرین رهبرشان یعنی «یولیا تیموشنکو» اکنون در زندان است. «کیف» می‌گوید چون اتحادیه اروپا اجرای این توافقنامه را مشروط به آزادی «تیموشنکو» کرده، آن را امضا نکرده است. مخالفان اما می‌گویند کیف تحت نفوذ و فشار روسیه حاضر به امضای آن نشده است.

 


در جریان درگیری‌های مصر بین نیروهای امنیتی و هواداران اخوان‌المسلمین دو نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
قاهره، جیزه، اسکندریه، سوئز، فیوم، منیا، قنا و مطروح از جمله شهرهای مصر هستند که روز جمعه شاهد برپایی تظاهرات گسترده ضد دولتی از سوی هواداران مرسی و اخوان‌المسلمین بودند.شبکه خبری «روسیاالیوم» در این باره نوشت، در جریان درگیری‌هایی که در «فیوم» و «سوئز» روی داد دو نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.درگیری‌هایی نیز بین طرفداران و مخالفان اخوان‌المسلمین روی داد که طی آن شماری از طرفین مجروح شدند.
روز جمعه نیروهای امنیتی مصر در کنار مخالفان اخوان‌المسلمین به قلع و قمع دانشجویان و اخوانی‌ها پرداختند. در جریان این ناآرامی‌ها 54 نفر از مخالفان دولت و ارتش مصر نیز دستگیر شدند.به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره» در ناآرامی‌های فیوم یکی از مخالفان دولت به ضرب گلوله پلیس در دم کشته شد. در این ناآرامی‌ها دو افسر پلیس نیز مجروح شدند. «دانشجویان شعله‌های انقلاب را روشن می‌کنند» نام تظاهرات اخوان‌المسلمین در روز جمعه بود.خبر دیگر اینکه،‌ منابع خبری مصر اعلام کردند، برخی کشورهای عربی تلاش‌های خود برای به قدرت رساندن ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر را آغاز کرده‌اند. آنطور که خبرگزاری «تسنیم» به نقل از «المصریون» نوشته،‌ تماس‌هایی بین شخصیت‌های بارز سیاسی مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس در جریان است تا زمینه حضور و پیروزی این ژنرال در انتخابات ریاست جمهوری مصر فراهم شود. «خالد الجندی» از رهبران جریان مصری «التیار المصری» در این باره گفت: «تماس‌ها حول محور نامزد نشدن شخصیت‌هایی است که امکان پیروزی آنها در انتخابات بالاست تا بدین ترتیب ژنرال السیسی بتواند به راحتی پیروز انتخابات پیش روی ریاست جمهوری شود.»برپایه این گزارش به شخصیت‌های برجسته مصری وعده داده شده تا وارد رقابت با السیسی در انتخابات ریاست جمهوری نشوند و در مقابل از احزاب آنها در انتخابات پارلمانی حمایت مالی به عمل خواهد آمد.
برخی منابع دیپلماتیک نیز گفتند که کشورهای حوزه خلیج فارس به حمایت از السیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت مالی از وی تمایل دارند تا در دوره آینده نیز به صورت گسترده از اقتصاد مصر حمایت کنند.

 


عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی گروه‌های تروریستی در حومه دمشق آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی گروه‌های تروریستی از شهر «درعا» آغاز شده و این عملیات تا زمان پاکسازی کامل تروریست‌ها و بازگشت امنیت و ثبات به این شهر ادامه دارد.
شهر درعا که در حومه دمشق واقع شده از چند روز گذشته شاهد درگیری میان ارتش با گروه‌های تروریستی در سوریه بوده است.
شورشیان سوری از روز چهارشنبه وارد این شهر شده و مراکز نظامی آن را هدف قرار دادند که در جریان آن 18 تن از نیروهای ارتش کشته شدند.
شورشیان مسلح هنگام ورود به این شهر 200 غیرنظامی را قتل‌عام کردند که در میان کشته‌شدگان تعدادی زن و کودک بودند.
در همین رابطه «وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه در واکنش به اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری در شهر عدرا در حومه دمشق ضمن محکوم کردن این جنایات گفت، جنایت گروه‌های تروریستی در سوریه که آخرین آنها در شهر عدرا اتفاق افتاد اقدامی وحشیانه و غیرانسانی است.
وی افزود، گروه‌های تروریستی پس از شکست در جنگ با ارتش سوریه به انتقام از غیرنظامیان، آن هم با دستورات حامیان مالی خود در قطر، عربستان و ترکیه روی آورده‌اند.
گفتنی است در حملات ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها در شهر درعا 22 تروریست عربستانی که عضو گروه جیش‌الاسلام بودند به هلاکت رسیدند. کشته شدن این افراد نشان‌دهنده دست داشتن سرویس اطلاعاتی عربستان در فعالیت‌های تروریستی در سوریه است.
در این درگیری‌ها دو فرمانده گروه جیش‌الاسلام نیز کشته شدند.
از سوی دیگر، روز جمعه سه عامل انتحاری خود را در نزدیکی یک نقطه نظامی ارتش سوریه در «دیر‌الزور» منفجر کردند.
بر اثر این عملیات انتحاری تعدادی از نیروهای ارتش سوریه و شهروندان سوری کشته و زخمی شدند.
این در حالی است که چندین منطقه در دیر‌الزور شاهد درگیری‌های شدید و گسترده نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی مسلح بود.
همچنین منابع خبری سوری اعلام کردند در پی افزایش اختلاف میان گروه‌های تروریستی و تسلط شورشیان القاعده به انبارهای سلاح ارتش آزاد، «احمد الجربا» رئیس ائتلاف مخالفان در مرکز ترکیه با سوریه اتاق عملیات نظامی اضطراری تشکیل داد.
گروهی از مقامات کشورهای به اصطلاح دوستان سوریه نیز به همراه مخالفان سوری برای حضور در نشست ژنو 2 در لندن تشکیل جلسه دادند.
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای بر لزوم کمک‌های بین‌المللی و پذیرفتن تعداد بیشتری از آوارگان سوری در دیگر کشورها تاکید کرد و خواستار مسئولیت‌پذیری جامعه جهانی درباره آنها شد.
در همین رابطه کاخ سفید در گزارش خود به کنگره اعلام کرد 1500 نیروی نظامی این کشور تا زمان آرام شدن اوضاع سوریه و بهبود وضعیت امنیتی منطقه در اردن باقی می‌مانند.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از دولت و مخالفان سوریه خواست تا علیه تروریست‌های خارجی متحد شوند.
وی اظهار داشت، مسکو از تلاش های آمریکا برای قانع کردن مخالفان به منظور شرکت در ژنو 2 بدون پیش‌شرط حمایت می‌کند. لاوروف مشخص نکرد که دولت دمشق با کدام گروه از مخالفان باید دور یک میز بنشیند.
سایر رویدادها
* سفیر سوریه در سازمان ملل اعلام کرد، حملات شیمیایی صورت گرفته توسط مخالفان در غوطه شرقی با هدف تحریک غرب برای حمله نظامی به دمشق انجام شده است.
* دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد، عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه باید مجازات شوند.
* گروه تروریستی داعش 170 غیرنظامی کرد را از روستای کردنشین «احرص» در مرز ترکیه ربود.
* منابع وابسته به مخالفان سوری از اعدام سرکرده گروه ابابیل به دست اعضای داعش خبر دادند.
* سازمان ملل اعلام کرد، سه میلیون کودک سوری به دلیل ادامه بحران در این کشور از آموزش بازمانده‌اند.
* مقامات سوریه اعلام کردند 350 نفر از زندانیان مرکزی حلب را که در محاصره تروریست‌ها قرار دارد، آزاد کرده‌‌اند.
* وزیران خارجه چین و روسیه تاکید کردند برای موفقیت اجلاس ژنو 2 درباره سوریه همکاری خواهند کرد.

 


بلژیک با اختصاص پنج هواپیما و 35 نظامی برای انتقال تجهیزات نظامیان فرانسوی به آفریقای مرکزی در کنار فرانسه و آمریکا قرار گرفت.
به گزارش شین‌هوا، ارتش بلژیک بین اواخر دسامبر 2013 تا اواخر ژانویه 2014 مسئولیت انتقال سربازان و تجهیزات نظامی فرانسه به آفریقای مرکزی را عهده‌دار می‌شود.
یک هواپیمای دیگر ارتش بلژیک هم با پرواز بین لیبرویل پایتخت گابن و بانگی پایتخت آفریقای مرکزی تجهیزات و نظامیان فرانسوی را انتقال خواهد داد.
35 نظامی بلژیکی در این مأموریت‌ها حضور خواهند داشت. بلژیک بعد از آمریکا دومین کشوری است که از جنگ استعماری فرانسه در آفریقای مرکزی حمایت می‌کند.
بلژیک در عملیات فرانسه و انگلیس در لیبی و عملیات فرانسه در مالی، نقش فعالی داشت.
در همین حال اتحادیه آفریقا با افزایش تعداد نیروهایش در جمهوری آفریقای مرکزی از 2500 نفر به شش هزار نفر موافقت کرد. 1600 نظامی فرانسوی نیز به بهانه پایان دادن به بحران این کشور آفریقایی وارد آفریقای مرکزی شده‌اند اما اوضاع را وخیم‌تر کرده‌اند.
پایگاه خبری الاهرام درباره بحران آفریقای مرکزی به نقل از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خبر داد 27 مسلمان در روستای «بوهونگ» واقع در غرب این کشور قتل عام شدند.
این جنایت را شبه نظامیان مسیحی موسوم به «ضد‌بالاکا» مرتکب شدند. در همین حال دبیر کل سازمان ملل به گروه‌هایی که مرتکب جنایت در جمهوری آفریقای مرکزی می‌شوند هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه بان‌کی‌مون گفت: جهان جنایت‌های شما را زیر نظر دارد و مسببین اصلی این اتفاقات را مجازات خواهد کرد.
وی از مسیحیان و مسلمانان این کشور خواست پیام‌آور صلح باشند.
در درگیری‌های هفته گذشته آفریقای مرکزی 600 نفر کشته و 160 هزار نفر آواره شده‌اند. آوارگان در اوضاع وخیم کمبود مواد غذایی، بهداشتی و آب آشامیدنی به سر می‌برند و شیوع بیماری‌های سخت، آنها را تهدید می‌کند.

 


رهبران مخالف دولت تایلند با هدف متقاعد کردن ژنرال‌ها برای سرنگونی نخست‌وزیر، با آنها دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رهبران مخالف دولت تایلند دیروز با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح دیدار کردند. در این دیدار که با هدف ساقط کردن خانم «یینگلوک شیناواترا» انجام شد، مخالفان از ژنرال‌ها خواستند با طرح‌های شیناواترا در مورد اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کنند. بر اساس طرح نخست‌وزیر، دوم فوریه 2014 (13 بهمن آینده) زمان برگزاری انتخابات سراسری تایلند است.
در ارتباط با نتیجه مذاکرات مخالفان و ژنرال‌ها خبری گزارش نشده است. فرماندهان ارتش قبلا اعلام کرده بودند که در منازعات جاری سیاسی رویه بی‌طرفی را اتخاذ می‌کنند.
هرچند اکنون از شدت درگیری‌های خیابانی در تایلند کاسته شده است، ولی تظاهرات مخالفان در حد و اندازه کوچکتر همچنان ادامه دارد.
ناآرامی‌های سه هفته اخیر که تعدادی کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته، از سال 2010 تاکنون بی‌سابقه بوده است.
در سال 2010 هواداران سلطنت و دولت به لباس قرمزها و لباس زردها در خیابان‌های بانکوک و دیگر شهرها حمله کردند و این درگیری‌های خونین، حدود 90 کشته و بیش از 2000 مجروح در پی داشت.

 


هزاران بحرینی در هزارمین روز آغاز جنبش‌های مردمی علیه رژیم آل خلیفه با شعار «عزم راسخ» تظاهرات کردند و خواستار انجام اصلاحات و ایجاد دموکراسی در این کشور شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، مخالفان رژیم آل خلیفه روز جمعه به مناسبت هزارمین روز آغاز مبارزات و اعتراضات بحرین تظاهراتی را در منامه پایتخت این کشور برگزار کردند.
در این تظاهرات که تحت عنوان «عزم راسخ» برگزار شد، گروه‌های مخالف بحرینی از جمله جمعیت الوفاق بحرین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: نظام بحرین هیچ راهی غیر از برآورده کردن مطالبات آزادی‌خواهانه مردم در ایجاد دموکراسی و عدالت و برابری در کشور ندارد.
تظاهرکنندگان در هزارمین روز اعتراضات، اعلام کردند مردم بحرین آماده‌اند تا 1000 روز دیگر برای تحقق مطالبات خود به مبارزه مسالمت‌آمیز ادامه دهند.
شیخ عیسی قاسم، عالم شیعه بحرینی طی سخنانی در خطبه نماز جمعه این کشور اعلام کرد: مردم بحرین از بحران سیاسی رنج می‌برند و تنها راهکار برون‌رفت از این بحران اجرای اصلاحات کامل در نظام سیاسی بحرین است.
وی افزود: بر اساس گزارش سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی بحرین دچار وضعیتی اسفناک است و نیاز ضروری به انجام اصلاحات دارد.
این در حالی است که نظام بحرین هیچ اراده‌ای برای انجام این اصلاحات از خود نشان نمی‌دهد.
در همین رابطه جمعیت الوفاق بحرین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد با گذشت حدود سه سال از آغاز انقلاب علیه رژیم آل خلیفه مردم هنوز به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود برای رسیدن به تغییرات دموکراتیک در کشورشان ادامه می‌دهند.
در این بیانیه تاکید شده است، شکنجه‌ها، جنایات و تعرض‌های وحشیانه 1000 روزه مزدوران آل خلیفه علیه ملت بحرین در اذهان همه مردم و آزادگان جهان ثبت و ضبط گردیده است که از سویی نشان از وحشی‌گری رژیم آل‌خلیفه و از سوی دیگر ثبات و پایداری و عزت ملت را به تصویر می‌کشد.
در مدت 1000 روز گذشته، نیروهای امنیتی ضربه‌های سختی به انقلاب مردمی ملت بحرین وارد کردند و اقدامات وحشیانه متعددی از جمله ریختن خون انسان‌های بی‌گناه، تعرض به مقدسات دینی، شکنجه زنان و کودکان، بازداشت شهروندان و شخصیت‌های سیاسی، حقوقی و سرکوب، شکنجه و محاکمه‌های ناعادلانه‌ای مرتکب شدند، اما انقلاب هنوز ادامه دارد و مردم بحرین ثابت کردند که همه گزینه‌ها در برابر انقلاب و پایداری و استقامت‌شان به شکست می ‌انجامد و این پیروزی ثمره پیروزی انقلاب مردمی بحرین به‌شمار می‌آید.
در این بیانیه همچنین آمده است، به مناسبت سالروز 1000 روزه انقلاب مردمی بحرین، سازمان و جمعیت‌های انقلابی بحرین از جهانیان می‌خواهند از حقوق مردم بحرین حمایت کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10