(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24 آذر 1392 - شماره 20665

کوتاه اقتصادی
راهکار دولت برای پرداخت بدهی پیمانکاران اعلام شد
درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز
دولت موافقت کرد
اعطای تسهیلات ارزی به شرکت‌های دانش‌بنیان
کردبچه مطرح کرد
2 شیوه برای حمایت ازسرمایه‌گذاری در سال 93
کارشناسان بازار سرمایه:جو منفی بورس به زودی مثبت می‌شود
بر اساس داده‌های آماری کمیسیون اروپا اعلام شد
وجود ۱۲۴میلیون فقیر در اروپا معادل ۲۵درصد جمعیت
معاون وزیر نفت خبر داد
آمادگی اروپایی‌ها برای مشارکت در احداث خط لوله صلح
معاون وزیر راه و شهرسازی:ساخت مسکن مشارکتی در شهرهای جدید کلید خورد
قائم‌مقام وزیر نیرو خبر داد
اتمام فاز اول مطالعات انتقال آب خزر
   


* کمیته پیشتیبانی تولید خودرو با هدف رفع موانع افزایش تیراژ تولید خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد. اولین جلسه کمیته پشتیبانی تولید خودرو هفته گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. این کمیته زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده و وظیفه انجام بررسی‌های تخصصی، پشتیبانی و مطالعاتی صنعت خودرو را بر عهده دارد.
* مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار خاطرنشان کرد: هزینه تماس‌های داخلی و پیامک‌های اپراتور اول هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده است. جمعی از کاربران اپراتور اول کشور بر این باورند که طی ماه‌های گذشته رقم قبض‌های آنها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است اما در این باره مدیرعامل همراه اول تاکید دارد که قبض‌ها با همان نرخ 10 سال پیش صادر می‌شوند.وحید صدوقی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با وجود این که 18 فروردین‌ماه امسال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این گونه تدوین کرد که از این پس نرخ مکالمات بین‌شهری همراه اول به شکل فلت درآید و یکسان شود و هزینه‌جابه‌جایی از آن حذف شود، ما از 15 مرداد به یکسان‌سازی تعرفه‌ها اقدام کردیم و بر این اساس هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی حذف شد اما پس از آن وزارت ارتباطات این گونه اعلام کرد که تعرفه‌های ارتباطی نباید افزایشی داشته باشد.
* رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از تخلیه حباب قیمت مسکن خبر داد و افزود: قیمت مسکن به سطح سال گذشته بازگشته و اکنون شرایط جدید بازار برای خرید مصرفی مسکن مناسب است. حسام عقبایی افزود: میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران هم‌اکنون به کمتر از 3 میلیون و 900 هزار تومان رسیده که در مقایسه با نقطه اوج قیمت در خردادماه حدود 11 درصد کاهش یافته است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 2254 الی 2259، 2276 الی 2279، 2228، 2229، 2610 الی 2614، 2280 الی 2282، 3357، 3386، 3387، 3345 الی 3349، 4430، 4460، 4461، 4440 الی 4449، 7750 الی 7753، 7760 الی 7765، 7754 الی 7759، 3961، 3965، 6510، 6511، 6519، 6559، 6514 الی 6517، 2202، 2204، 2221، 2265، 2266 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* معاملات روز شنبه فرابورس در حالی پایان یافت که بیش از 6/259 میلیون اوراق بهادار به ارزش بالغ بر 1159 میلیارد ریال داد و ستد شد. در جریان معاملات روز گذشته شاخص فرابورس با 73/0 درصد کاهش به 7/869 واحد رسید.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور راهکار دولت برای پرداخت بدهی پیمانکاران را اعلام کرد.
فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با فارس درخصوص بدهی دولت به پیمانکاران اظهار داشت: بخشی از آن امسال پرداخت می‌شود و آن چه اکنون توسط ذی‌حسابان گفته شده زیر 10هزار میلیارد تومان است که یک چهارم بودجه عمرانی سال آینده است.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور ادامه داد: کارگروهی به منظور پرداخت بدهی پیمانکاران تشکیل شده است و بخشی از آن از طریق فروش اوراق مشارکت، واگذاری سهام و نیز بخشی در سال آینده پرداخت خواهد شد.
وی تصریح کرد: اوراق اسناد خزانه اسلامی که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است برای طلب پیمانکاران طرح‌های عمرانی درنظر گرفته شده است.
وی در ادامه با اشاره به کاهش میزان فروش اوراق مشارکت گفت: در اصلاحیه بودجه سال جاری 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت وجود داشت که هزار میلیارد تومان از این رقم برای فروش گذاشته شد و فقط 58میلیون تومان آن‌ها فروش رفت و این عاقلانه نیست که در این شرایط مجددا 5هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه گذاشته شود که استقبالی نسبت به آن وجود ندارد. برهمین اساس اکنون 3هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 93 پیش‌بینی شده است.
وی یادآور شد: دغدغه دولت این بود که درآمدها به گونه‌ای باشد که قابل تخصیص و شفاف باشد و اکنون سعی بر این است که به اندازه مصوب تخصیص صورت گیرد.

 


سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: مصرف گاز در بخش خانگی با رشد 40میلیون مترمکعبی روبرو بوده است.
مجید بوجارزاده، افزود: با سرد شدن هوا، مصرف گاز روز جمعه در کل کشور به 517 میلیون مترمکعب رسید که سهم بخش خانگی از این حجم 432 میلیون متر مکعب بود.
سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به این که با سرد شدن هوا در روزهای آتی نیز پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز افزایش پیدا کند، تصریح کرد: از مصرف‌کنندگان عزیز درخواست داریم تا در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.
وی با اشاره به صرفه‌جویی یک متر مکعبی گاز که توسط هر مصرف‌کننده صورت می‌گیرد، گفت: این کار می‌تواند موجب انتقال پایدار گاز در روزهای آتی شود.
بوجارزاده ادامه داد: هم‌اکنون مصرف نیروگاه‌ها، صنایع بزرگ و بخش سیمان را محدود کرده‌ایم تا بتوانیم گاز را به خانوارها برسانیم. از این رو از خانواده‌ها نیز انتظار داریم برای انتقال پایدار گاز، نهایت صرفه‌جویی را انجام دهند.
بوجارزاده با اشاره به این که مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سال قبل 40 میلیون متر مکعب و در بخش صنایع 20 میلیون متر مکعب افزایش داشته است، گفت: این افزایش به دلیل افزایش یک و نیم میلیون مشترک در این 2 بخش است.
وی ادامه داد: متاسفانه تولید گاز کشور در سال جاری افزوده نشد و تنها یک رقم 8 میلیون متر مکعبی از فاز 15 و 16 پارس جنوبی افزوده شده که این رقم تولید نیز با توجه به افزایش مصرف، ناچیز است.

 


دولت در راستای حمایت از تولید و سرمایه و کار ایرانی، با اعطای معادل 3 میلیارد و 500 میلیون دلار در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بخش غیردولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان موافقت کرد.
هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و به استناد تبصره (2) بند (8) قانون بودجه سال 1392 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را تصویب کرد.
بر این اساس، واحدهای تولیدی غیردولتی صنعتی، معدنی، دام و طیور، دامپزشکی، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان دارای مجوز رسمی از مراجع ذی‌ربط و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری و یا دارای جواز تاسیس در مرحله تولید آزمایشی می‌توانند از تسهیلات این آیین‌نامه استفاده کنند.
همچنین بانک‌های صنعت، معدن، کشاورزی و توسعه صادرات ایران در صورت توافق واحد تولیدی می‌توانند ارز تخصیصی به واحد تولیدی را به اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای وکالت از واحد تولیدی با تایید دستگاه اجرایی از محل تسهیلات این آیین‌نامه پرداخت کنند.
بر اساس این مصوبه، واحدهای تولیدی که در راستای بازسازی و نوسازی تجهیزات با هدف کاهش مصرف انرژی، تولید کیفی و مبتنی بر فناوری‌های نوین، توسعه واحدهای تحقیق و توسعه و ایجاد آزمایشگاه‌ها با هدف ارتقای کیفی فعالیت می‌کنند، با تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران در اولویت استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه قرار دارند.
همچنین دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مجاز کرده در صورت تامین منابع، معادل مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون دلار در بانک‌های صنعت، معدن، کشاورزی و توسعه صادرات ایران سپرده‌گذاری کند.
بر این اساس، معادل مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون دلار در قالب تسهیلات سرمایه در گردش به شکل ارزی با معرفی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار واحدهای تولیدی بخش غیردولتی قرار می‌گیرد تا در جهت استمرار و افزایش تولید پروتئین دامی هزینه شود.
همچنین حداکثر تا مبلغ 350 میلیون دلار برای سرمایه در گردش شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص و مابقی تا سقف معادل یک میلیارد و 750 میلیون دلار به منظور تامین مواد اولیه، تجهیزات، قطعات یدکی و مواد مصرفی واحد تولیدی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص می‌یابد. در اجرای این آیین‌نامه رعایت سقف مبلغ مقرر در بند (8) قانون بودجه سال 1392 کل کشور الزامی است.
اعطای تسهیلات با هر نوع ارز قابل پرداخت که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، مجاز است.
بر اساس این مصوبه، نرخ سود تسهیلات و وجه التزام آن توسط بانک مرکزی و در زمان سپرده‌گذاری به بانک‌های صنعت، معدن، کشاورزی و توسعه صادرات ایران ابلاغ می‌شود.
همچنین استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه با معرفی دستگاه اجرایی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود و بانک‌های صنعت، معدن، کشاورزی و توسعه صادرات ایران موظف هستند ماهیانه گزارش عملکرد اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی موضوع این آیین‌نامه را برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت،‌ جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کنند.

 


مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان این‌که دو راهکار اصلی برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری تدوین شده است، گفت: این موضوع هم از طریق تسهیلات بانکی و هم از طریق بودجه حمایت خواهد شد.
محمد کردبچه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رشد منفی سرمایه‌گذاری سال گذشته در اقتصاد ایران اظهار کرد: این نرخ در سال گذشته به منفی 21 درصد رسید ولی تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال آینده این سرمایه‌گذاری نه تنها ضریب منفی نداشته باشد که روند مثبت را در پیش گیرد و به این ترتیب هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی نسبت به ورود به بازار سرمایه‌گذاری اقدام کنند.
وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده در نظام بانکی برای بالا بردن میزان سرمایه‌‌گذاری عنوان کرد: سعی کرده‌ایم با نگاهی ویژه گستره این تسهیلات را بالا ببریم. در کنار آن در بودجه نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده که با سپردن آنها به سیستم بانکی کشور، بانک‌ها بتوانند با استفاده از آنها دو برابر و یا حتی بیشتر از آن را به عنوان تسهیلات در اختیار بخش خصوصی گذاشته و به این ترتیب منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را تجهیز کند.
مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: به این ترتیب با اتخاذ این دو روش و راهکار سعی خواهیم کرد ضریب سرمایه‌گذاری را که نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کند، بالا برده و به میزان قابل قبولی برسد.
کردبچه درباره چگونگی در نظر گرفتن درآمدهای نفتی در بودجه سال 93 نیز توضیح داد: در بودجه سه نوع درآمد نفتی داریم که یکی صادرات نفت خام است و یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده، یکی صادرات میعانات گازی است که روزانه 297 هزار بشکه خواهد بود و دیگری میعاناتی است که شرکت ملی نفت به پتروشیمی‌های داخلی می‌دهد.
وی ادامه داد: مجموع این سه درآمد به روزانه یک میلیون و 417 هزار بشکه در روز می‌رسد که برای هر بشکه درآمدی 100 دلاری در نظر گرفته شده است.

 


دو کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کردند روند منفی بورس به‌زودی مثبت خواهد شد.
فردین آقابزرگی کارگزار بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با ایسنا روند فعلی بازار را مورد توجه قرار داد و گفت: فرا رسیدن زمان قراردادهای خرید اعتباری پایان ماه و نیز مطرح شدن بحث‌هایی درخصوص تحریم‌ها و مذاکرات ژنو باعث شده است تا جو منفی در بازار ایجاد شود که این جو کوتاه مدت بوده و نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ارزیابی‌ها از گزارشات 9 ماهه شرکت‌ها که درحال نهایی شدن است، نشان می‌دهد که وضع شرکتها در حدود پیش‌بینی‌ها بوده و چرخشی در جهت تعدیل مثبت وجود دارد.
وی افزود: بنابراین حجم نقدینگی به جریان افتاده در بورس چنان شدت و قوت دارد که به سادگی ارزش بازار سرمایه‌ خنثی نشده و به جز عرضه سهام جدید از جانب خصوصی‌سازی این جو قوی نقدینگی پاسخ داده نمی‌شود.آقابزرگی تأکید کرد: بنابراین روند منفی شاخص قطعا کوتاه مدت و یکی دو روزه بوده و روند بازار در شرایط فعلی منطقی است.
حسین خزلی‌خرازی یک کارشناس دیگر بورس هم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تنش‌های اخیر ایران و آمریکا بر سر نقض توافقات ژنو که سبب روند منفی در بازار سهام شده است، گفت: اگر سهامداران با دیدهای میان‌مدت سه ماهه و شش ماهه اقدام به خرید سهام کرده‌اند، نباید اقدام به فروش در جو کنونی سهام کنند.
خزلی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی صنایع پیش‌روی بورسی خبرهای خوبی را نشان می‌دهد و بودجه پیشنهادی دولت برای سال93 نیز اثرات خوبی بر بازار خواهد داشت.
وی افزود: بنابراین اگر استراتژی خرید سهام 3 ماهه است، نباید برای فروش هجوم آورد.
افت 820 واحدی شاخص
شاخص بورس در پایان معاملات نخستین روز کاری هفته 820 واحد کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار ما، دلیل اصلی این افت شاخص نقض توافق‌نامه ژنو از سوی آمریکا عنوان شده است.
بنابراین گزارش در بازار دیروز، شاخص کل با افت 820 واحدی به کانال 85هزار واحدی برگشت و برروی عدد 85هزار و 691 واحد ایستاد.
براساس این گزارش، شرکت‌های بانکی، خودرویی و پتروشیمی بیشترین کاهش را در بازار شنبه شاهد بودند درعین حال شرکت‌های پالایشگاهی و فولادی دیروز با اقبال سهامداران مواجه شدند.
شاخص بازار فرابورس نیز دیروز با بیش از 6واحد کاهش به رقم 869 واحد رسید.
گفتنی است ارزش بورس در پایان ساعت کاری روز شنبه به 417هزار میلیارد تومان رسید.

 


در سال 2012 حدود 124 میلیون و 500 هزار نفر یا به عبارت دیگر 8/24 درصد جمعیت اتحادیه اروپا در خطر فقر یا محرومیت‌های اجتماعی قرار داشته‌اند. این رقم در سال 2008 به میزان 7/23 درصد بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سال 2012 حدود 124 میلیون و 500 هزار نفر یا به عبارت دیگر8/ 24 درصد جمعیت اتحادیه اروپا در خطر فقر یا محرومیت‌های اجتماعی قرار داشته‌اند. این رقم در سال 2008 به میزان7/23 درصد بوده است.
این به معنای آن است که 1/19 درصد جمعیت فرانسه- یک نفر به ازای هر5نفر- در یکی از شرایط زیر به سر می‌برده است:
- در خطر فقر، در خطر محرومیت شدید مادی ، در خطر زندگی با خانواده‌های با وضعیت اشتغال بسیار ضعیف .
داده های اتحادیه اروپا نشان می دهد:
-17 درصد جمعیت این اتحادیه در خطر فقر درآمدی بوده‌اند.یونان و اسپانیا بالاترین نرخ فقر درآمدی به ترتیب به میزان 23 و 22 درصد را داشته‌اند و در مقایسه با آنها فرانسه نرخی1/14 درصدی را تجربه کرده است.
-10 درصد مردم این اتحادیه در محرومیت شدید مادی به سر می برند.این به معنای آن است که آنها مجبور به زندگی در شرایط محدودی بوده و به علت کمبود منابع مالی توان مالی برای پرداخت قبوض پرداختی عمومی یا گرم نگه داشتن خانه هایشان را ندارند.44 درصد از مردم بلغارستان در این شرایط به سر می‌برند که در مقایسه با آن3/5 درصد مردم فرانسه و 1 درصد سوئدی ها نیز شرایط مشابهی دارند.
-10 درصد افراد اتحادیه اروپا در خانواده‌هایی که از نظر اشتغال وضعیت ضعیفی دارند زندگی می کنند. این به معنای آن است که بزرگسالان با کمتر از 20 درصد توان کاری خود به فعالیت مشغولند. کرواسی در این زمینه با 16درصد رکورد‌دار است و نرخ فرانسه نیز 4/8 درصد است.

 


معاون امور بین‌الملل وزیر نفت از علاقمندی اروپایی‌ها برای مشارکت در احداث خط لوله صلح خبر داد.
علی ماجدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نشستی که ایران با شرکت‌های اروپایی در حاشیه نشست اوپک انجام داد این شرکت‌ها ابراز علاقه کردند تا در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران در خاک پاکستان حضور داشته باشند بر همین اساس در نشستی که با هیأت پاکستانی برگزار شد ایران شرکت‌هایی را که خواهان همکاری در این زمینه بودند را به طرف پاکستانی معرفی کرد. پاکستانی‌ها نیز از این موضوع استقبال کردند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این نشست هیأت پاکستانی درخواست تخفیف در قیمت گاز دریافتی از ایران را داشت؟ گفت: در مذاکرات صورت گرفته هیچ بحثی در مورد قیمت گاز نشد چرا که در قراردادی که در سال 88 بسته شد قیمت گاز مشخص شده است.
وی با بیان این که در نشست هیأت پاکستانی با مسئولان وزارت نفت بحث تأخیر پاکستان در ساخت خط لوله مورد نظر مطرح شد از تأخیر پاکستان در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور با توجه به هزینه‌هایی که صورت گرفته است گله کرد و یادآور شد: تاکنون ایران برای ساخت این خط لوله حدود دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند.
مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت ادامه داد: اگرچه در مسیر خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان قسمت‌هایی از شهرهای ایرانی نیز از گاز برخوردار می‌شوند اما خط لوله مورد نظر با هدف صادرات گاز ایران به پاکستان ساخته شده است.
ماجدی اظهار کرد که وزیر نفت پاکستان در نشست با مسئولان وزارت نفت ایران اعلام کرده که اگر از همین امروز پیمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک این کشور مشخص و ساخت آن آغاز شود چهار سال به طول خواهد انجامید تا این خط تکمیل شود. این در حالی است که طبق قرارداد باید در یک دسامبر 2014 خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان تکمیل شود.
وی با تأکید بر این که ایران هیچ گونه کمک مالی برای ساخت خط لوله صادراتی در خاک پاکستان نمی‌تواند به این کشور بکند، گفت: با توجه به تحریم‌ها نمی‌توانیم بودجه خط لوله یک کشور دیگر را تأمین کنیم.
مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت با تأکید بر این که ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک پاکستان برعهده این کشور است گفت: آنچه که از سوی پاکستانی‌ها در مورد تأخیر در ساخت این خط لوله مطرح می‌شود تحریم بودن ایران است که این موضوع تنها یک بهانه است.
وی با اشاره به این که پاکستانی‌ها برای ساخت خط لوله در خاک خود باید حدود دو میلیارد تا دو و نیم میلیارد دلار هزینه کنند، گفت: زمانی آن‌ها تقاضای کمک 250میلیون دلاری از ایران برای ساخت این خط لوله داشتند که ایران در حال حاضر امکان ارائه چنین کمکی را به آن‌ها ندارد.
ماجدی در مورد شرکت‌هایی که برای ساخت خط لوله در پاکستان ابراز علاقه کرده‌اند گفت: نمی‌توان فعلاً اسمی از این شرکت‌ها برد اما همه آن‌ها اروپایی بودند ولی گازپروم در این نشست حضور نداشت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلار دیگر در این پروژه با توجه به این که مشخص نیست که طرف پاکستانی تا یک سال دیگر خط لوله صادرات گاز در خاک خود را تکمیل کند منطقی است؟ پاسخ داد: ایران در حال حاضر بر سر دو راهی است و هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته است چرا که اگر خط لوله را تکمیل کند حق دریافت جریمه از طرف پاکستانی به علت عدم دریافت گاز در زمان منعقد شده در قرارداد وجود دارد اما اگر این خط لوله تا آن زمان در خاک ایران تکمیل نشود آن‌ها این بهانه را دارند که جریمه را نپردازند.
مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت اظهار کرد: اگر به هر دلیلی این قرارداد لغو شود ایران می‌تواند از این خط لوله برای صادرات گاز به دیگر کشورها استفاده کند.
معاون امور بین‌الملل وزارت نفت در مورد حضور هندی‌ها در خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان نیز گفت: با وجودی که این خط لوله به نام صلح نام‌گذاری شده است اما تاکنون هندی‌ها حضور خود را در این طرح نفی نکردند اما پیگیر دریافت گاز ایران از این خط لوله نیز نیستند. به گزارش ایسنا، ماجدی با تأکید بر این که هند خواهان واردات گاز از ایران است گفت: هندی‌ها برای واردات گاز از ایران به صورت مستقل در حال مذاکره هستند تا گاز مورد نیاز خود را از طریق دریا دریافت کنند اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده است.
وی در مورد صادرات گاز به اروپا نیز توضیح داد: اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت انرژی خود به دنبال متنوع کردن منابع انرژی دریافتی است. با توجه به این که این قاره قسمت اعظم گاز خود را از روسیه دریافت می‌کند آن‌ها برای ایجاد تنوع در منابع انرژی خود نیز نگاهی به ایران دارند.
مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت با تأکید بر این که در تمایل اروپا برای واردات گاز از ایران نباید تردید کرد یادآور شد: برای انجام چنین کاری باید عرصه بین‌المللی مناسب‌تر شود. اگرچه تاکنون صحبت جدی در این زمینه صورت نگرفته ولی همیشه این موضوع مطرح بوده است.
ماجدی در مورد سفر هیأت ایرانی به هند برای دریافت بدهی‌های نفتی ایران گفت: با توجه به این که ایران منابع مالی بلوکه شده در هند و چین دارد رفت و آمد مسئولان این دو کشور به این منظور طبیعی است و اگر اختلاف نظری در این زمینه وجود داشته باشد با مذاکره برطرف می‌شود.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کلید مسکن مشارکتی در شهرهای جدید زده شده و به زودی کلنگ‌زنی‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.
محسن نریمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا مسکن مشارکتی آغاز شده است، افزود: اتفاقا چهارشنبه هفته گذشته به علت پیشنهادات خوبی که از سوی شرکت توسعه مسکن ایران که از مجموعه‌های بنیاد مسکن است، در رابطه با مسکن مشارکتی ارائه شد، در حال بررسی آن هستیم تا به زودی کار اجرایی آن آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه در حقیقت پروژه مسکن مشارکتی در شهرهای جدید آغاز و درخواست‌ها ارائه شده است، اظهار داشت: مسکن مشارکتی این‌گونه است که دولت منابعی مثل زمین دارد و چون ممکن است که اعتباراتی نداشته باشد، دارای امکانات کنترل و نظارت است، بنابراین یک شرکتی که می‌تواند خصوصی هم باشد می‌آید و اعلام می‌کند که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و یک مشارکتی در تولید مسکن و یا حتی تجاری و خدماتی داشته باشد.
نریمان ادامه داد: وقتی دولت و بخش خصوصی با هم قرارداد می‌بندند، در این قرارداد زمین در اختیار آن شرکت و یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و با همدیگر کار نظارت را انجام می‌دهند و سهم آورده آن سرمایه‌گذار و ما مشخص و محاسبه می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در آخر این سهم تقسیم می‌شود و ما واحدهای مسکونی خود را به شیوه‌ای که مجمع عمومی تصویب می‌کند، واگذار می‌کنیم.
نریمان گفت: ما می‌توانیم در این طرح دهکهای دیگر جامعه را هم پاسخگو باشیم، چرا که فقط نباید تنها دهک‌های پایین جامعه را دید و باید اقشار متوسط به بالا را هم ببینیم و پاسخگو باشیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سوال که دلیل واقعی تغییر مدیرعامل شهر جدید پرند در این برهه از زمان چیست، گفت: یکی از اعضای هیئت مدیره شهر پرند فوت شده بود، مجبور شدیم یک نفر را جایگزین کنیم و مدیرعامل شهر جدید پرند هم چون خود اصرار شدیدی بر تغییر داشت تودیع و معارفه مدیران عامل شهر پرند انجام شد.
نریمان تاکید کرد: مدیرعامل سابق شهر پرند (چاغروندی) چون عنوان می‌کرد گردن درد شدیدی دارد و چون هر روز در مسیر رفت و آمد بود، لذا این گردن درد او را اذیت می‌کند، تقاضای او را پذیرفتیم و سرانجام باران‌ هاشم‌زهی مدیرعامل جدید شهر پرند شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند در پاسخ به این سوال که تصور ما از تغییر مدیرعامل شهر جدید پرند این بود که شاید نیروی جدید آمده است که ساخت و ساز مسکن مهر و تحویل آن سرعت بیشتری بگیرد، گفت: مدیرعامل جدید شهر پرند سالها عضو هیئت مدیره شهرهای پردیس و اندیشه و همین شهر پرند بوده و تجربه زیادی دارد.

 


قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام این که فاز اول مطالعه برای انتقال آب دریاچه خزر به سمنان انجام شده گفت: انتقال 200 میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و صنعت در این طرح مدنظر قرار دارد.
ستار محمودی در گفت‌وگو با مهر با بیان این که طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان در اواخر سال 88 مطرح شده بود، گفت: این طرح به نحوی بود که مطالعه و اجرای آن به صورت همزمان دنبال می‌شد که با هم شروع شوند.زمانی هم که وزارت نیرو کار را دنبال می‌کرد بحث انجام یک فاز مطالعاتی مطرح بود.
قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به این که بعدها کار دست به دست شد اظهار داشت: طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان با هدف تامین آب شرب و نیاز صنعت به میزان 200 میلیون متر مکعب بوده است. با این حال در حال حاضر یک فاز مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده است.محمودی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فاز اول مطالعاتی طرح برای تایید در اختیار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفته است. به صورت کلی موضوع انتقال آب بین حوضه‌ها در تمام دنیا انجام می‌شود.
وی با تاکید بر وجود مباحث زیست محیطی درباره طرح انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران تصریح کرد: ابتدا باید آب دریا شیرین و سپس منتقل شود. این روش اجرای طرح هم‌اکنون مورد تایید سازمان محیط زیست نیز است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به این موضوع که ممکن است در فاز دوم مطالعاتی، طرح نیاز به تغییراتی داشته باشد گفت: در انتقال آب دریا به مرکز کشور مسائل مختلفی باید مدنظر قرار گیرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10