(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24 آذر 1392 - شماره 20665

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اعتدال کجای نامعادله ژنو است؟(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
هشدار(گفت و شنود)
باج‌خواهی تازه کنگره آمریکا توقف برنامه هسته‌ای و موشکی ایران
کاردار غیرمقیم ایران در لندن با مسئولان انگلیسی دیدار کرد
الجزیره:توافق ژنو با بحران روبه‌رو شد
جاسوس MI6 انگلیس به دام افتاد
ترمیم این سرشکستگی‌ها در تخصص عیسی مسیح(ع) نیست!(خبر ویژه)
واشنگتن پست: آمریکا برای خروج از مخمصه‌های بزرگ به ایران نیاز دارد(خبر ویژه)
آقای سخنگو! دو صد گفته چون نیم کردار نیست(خبر ویژه)
دبکا فایل: گروه‌های مسلح معارض دیگر تهدیدی برای سوریه نیستند(خبر ویژه)
همجنس‌باز بود قاچاقچی هم از آب درآمد!(خبر ویژه)
 


اگر متن بیانیه ژنو یک نامعادله فاقد توازن است، رفتار طرفین این بیانیه به مراتب نامتوازن‌تر است. 20 روز بیشتر از انتشار این بیانیه نگذشته که حالا غربگراترین روزنامه ایرانی در سرمقاله خود صلیب می‌کشد و از حضرت عیسی مسیح(ع) برای بقای بیانیه استمداد می‌کند. آقای روشنفکری که دو هفته پیش در همان روزنامه ابراز تأسف کرد از این که ‌آلفرد جانسون یا دیوید اسمیت نشده تا او را در آمریکا حلوا‌حلوا کنند و نظریاتش را تحویل بگیرند اکنون می‌نویسد «مگر وجود مقدس حضرت عیسی بن مریم(ع) توافق ژنو را نجات دهد و تعطیلات کریسمس به داد برسد؛ اگر نه تندروهای کنگره با افزایش تحریم‌ها عملاً توافق را از بین می‌برند» این روزنامه البته با ردیف کردن عبارت تندرو و میانه‌رو، جهد بلیغ کرده تا بر دامن کبریایی آقای اوباما، گرد تندروی ننشیند.
اعتدال و توازن در متن بیانیه دیده نمی‌شود چرا که حق صریح ایران طبق ان.پی.تی را به توافق بلند مدت طرفین- که بعضاً گفته می‌شود ممکن است حتی 20 سال هم طول بکشد- موکول کرده آن هم با محدودیت‌هایی نظیر گستره و سطح و ظرفیت و محل غنی‌سازی پس از سنجش نیازمندی عملی ایران! ساختار تحریم‌های بانکی و نفتی نیز که مسئله دوم در این مذاکرات بود، دست نخورده سر جای خود باقی مانده و صرفاً قرار است اجازه دسترسی به 2/4 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار درآمد نفتی بلوکه شده ما را در قسط‌بندی شش ماهه فراهم کنند. در مقابل ایران تعهدات روشنی را در حوزه توقف و یا کاهش بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای از جمله در حوزه غنی‌سازی 20 درصد و 5/3 درصد، نصب سانتریفیوژها، تکمیل رآکتور آب سنگین اراک و بازرسی‌های روزانه پذیرفته است. البته بیانیه هیچ ضمانت اجرایی ندارد اما با برگشتن به نقطه صفر این گونه نیست که تمام عقب‌افتادگی‌های برنامه هسته‌ای ایران به طور اتوماتیک جبران شود؛ چیزی که اوباما می‌گوید برای اولین بار پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و حتی به عقب برگرداندیم. ضمانت بیانیه و مرجع اعتراض در صورت نقض بیانیه روشن نیست.
در این میان رفتار طرفین توافق از خود متن نیز نامتوازن‌تر است. یک سند عدم توازن این است که طرف ایرانی بخشی از تعلیق‌ها را از 3 ماه پیش و بدون سر و صدا آغاز کرده و بعداً توافق‌های مربوطه را در تهران ( با آژانس) و ژنو (با 1+5) مکتوب کرده است. در مقابل هنوز معلوم نیست تعهد طرف مقابل کی اجرایی شود همچنان که برخی تحلیل‌گران بعید نمی‌دانند که همان 2/4 میلیارد دلار وعده داده شده نیز هیچ‌گاه به دست طرف ایرانی نرسد. این معامله همچنان که نقد در برابر نسیه است، در مظان گران‌فروشی و ارزان‌فروشی نیز هست. آمریکا در این فرآیند نیاز راهبردی خود را به اعتبار ایجاد خطای محاسبه در طرف مقابل، به شکل امتیاز و آن هم گران فروخته است. در عین حال به تعبیر دیوید آلبرایت کارشناس آمریکایی، «تعهداتی که ایران پذیرفت خیلی‌ها را حیرت‌زده کرد» و به بیان خاویر سولانا «توافق ژنو ناشی از رفتار سخاوتمندانه ایران بود. امروز غنی‌سازی بیش از 5 درصد در ایران وجود ندارد. صادقانه بگویم؛ من به عنوان کسی که به مدت 10 سال با ایران مذاکره کرده، می‌گویم آنچه غربی‌ها دادند در مقابل آنچه به دست آوردند، اندک است.»
عدم توازن بعدی در نوع اعتماد و حسن‌ظن طرفین است. گویا کار برعکس شده است. این آمریکایی‌ها بوده‌اند که در طول 10 سال گذشته بارها عامل به هم خوردن توافقات بوده‌اند و همان‌ها ننگ انحصاری استفاده از تسلیحات اتمی کشتار جمعی را در دنیا به نام خود زده‌اند و اکنون نیز بزرگترین زرادخانه اتمی دنیا را دارند و با همه اینها باز هم آنها هستند که می‌گویند ایرانی‌ها فریبکارند (سخنان شرمن وکری) و قرار نیست آمریکا به آنها اعتماد کند و ما صرفاً در حال راستی‌آزمایی و مهار ایران هستیم! متأسفانه در مقابل، طی چند ماه اخیر فضایی موهوم از حسن ظن نا‌به‌جا در میان طیفی از رسانه‌ها و سیاستمداران ایرانی مشاهده شد که هیچ انطباق و توازنی با واقعیات نداشت و موجب شد این تصویر به وجود آید که طیفی خاص در ایران به دنبال گدایی محبت یک‌سویه هستند. اکنون هفته‌ها است همین طیف اصرار دارند برای دولت آمریکا و شخص اوباما چهره میانه‌رو، معتدل، مودب و اهل تعامل و صلح و سازش ترسیم کنند. انگار نه انگار که عباراتی نظیر تحریم‌های فلج کننده و گزنده، همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است، ایرانیان فریبکارند و قابل اعتماد نیستند و... ادبیات همین دولتمردان آمریکایی بوده است. حالا هم که آمریکایی‌ها با تحریم 17 شرکت و شخص حقیقی مرتبط با فعالیت‌های نفتی و غیرنفتی ایران، به مبانی مسالمت و توافق دهن‌کجی کرده‌اند، باز همان محافل توجیه‌گر اقدامات دولت آمریکا شده‌اند که بله! این کارها برای ساکت کردن تندروهای کنگره و لابی صهیونیستی است و باید اوباما را درک کرد و از این قسم توجیهات که حتی در ادبیات سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز پیدا نمی‌شود.
عدم توازن دیگر، اختیارداری هیئت ایرانی و فاقدالاختیاری طرف آمریکایی است. به یک معنا با موضع روشن کنگره (اعم از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات)، دولت آمریکا در عمل فاقد حداقل اختیار در حوزه مذاکرات هسته‌ای با ایران است و حتی در صورت اعمال حق وتوی رئیس جمهور (اوباما) اگر دو سوم کنگره درباره موضوعی تصمیم بگیرند، دولت باید اطاعت کند. اما کنگره هم صاحب اختیار خود نیست. اکثریت کنگره یا از اعضای رسمی لابی صهیونیستی ایپک و یا متأثر از این لابی هستند؛ به نحوی که در موضوعاتی نظیر ایران اکثریت قریب به اتفاق آنها از هر دو حزب پای موضع صهیونیست‌ها می‌ایستند. درست به همین دلیل بوده که وزیر خارجه آمریکا و معاونین وی قبل و بعد از هر مذاکره‌ای طبق یک وظیفه اعلام نشده، به تل‌آویو می‌روند تا مفاد مذاکره و توافق را عرضه کنند. آخرین بار آقای اوباما در یکی از همین محافل نزدیک به لابی صهیونیستی (سابان) تصریح کرد ما اگر می‌توانستیم از اوراق کردن برنامه هسته‌ای ایران و باز کردن حتی پیچ‌ و مهره‌های آن هم دریغ نمی‌کردیم. بنابراین با فرض اینکه از موضوع «جنگ زرگری» و «تاکتیک پلیس خوب و بد» بگذریم، اختلاف را واقعی تصور کنیم، به تصریح خود اوباما، اختلاف تاکتیکی است به این معنا که با کدام فرمول می‌توان امتیاز بیشتری از ایران گرفت؛ توافق در مرحله فعلی و تداوم و تشدید مطالبات در مراحل بعدی، یا تشدید فشارها در مرحله فعلی و اخذ امتیازات بیشتر در چند ماه آینده.
بی‌خود نبود که جو بایدن به صهیونیست‌ها گفت اوباما در میان رؤسای جمهور آمریکا بیشترین حمایت را از اسرائیل کرده و اگر اسرائیل‌ هم وجود نداشت ما پول خرج می‌کردیم و آن را تأسیس می‌نمودیم. در مقابل این بی‌ارادگی دولت اوباما (نسبت به کنگره و لابی صهیونیستی)، تیم مذاکره‌کننده ایرانی با اختیار گسترده و حمایت همه اجزای حاکمیت پای میز مذاکره رفت، هر چند که با همه زحمات و تلاش‌ها، استفاده سنجیده و مطلوبی از آن حمایت و اعتماد و اختیار نشد. در حقیقت تیم مذاکره‌کننده ما- فرزندان انقلاب- جا داشت و هنوز هم سزاوار است از هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی بپرسند که اگر تا این حد اسیر لابی صهیونیستی و فشار کنگره‌اند، پس با کدام اختیار پای میز مذاکره آمده‌اند؟ بر اثر همان فشارهاست که دولت اوباما و وزارت خزانه‌داری وی با زیر پا گذاشتن روح تفاهم و همکاری در توافق ژنو، تحریم‌ها علیه 17 شرکت حقوقی و شخص حقیقی جدید را اعمال می‌کنند و در واقع از آخرین فشنگ موجود در خشاب نیز برای دشمنی و ایذا و آسیب‌رساندن دریغ نمی‌ورزند.
حفظ توافق نیمه‌جان ژنو به هر قیمت امکان‌پذیر نیست. جان‌کری در همان ساعت اول صدور بیانیه ژنو- بامداد سوم آذر به وقت تهران- با خبرنگاران مصاحبه کرد و زیر توافق‌ زد. از دو حال خارج نیست؛ یا بیانیه حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد که در آن صورت، آمریکایی‌ها در این 3 هفته علی‌الدوام اصرار داشته‌اند به نقض این رکن توافق بپردازند. و یا این حق به رسمیت شناخته نشده که در آن صورت متن نامه رئيس جمهور محترم به محضر رهبر معظم انقلاب مبنی بر پذیرش حق غنی‌سازی از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده، زیر سؤال می‌رود. این ابهام را همین حالا باید حل کرد. اکنون دیگر به سیاق 2 ماه پیش نمی‌توان گفت مذاکرات محرمانه است و بعد هم که کیهان مجبور شد به نقل از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی مفاد مذاکرات را منتشر کند، به آن برچسب اعتماد به صهیونیست‌ها زد! خوب است جناب دکتر ظریف به این سؤال پاسخ دهند که چرا مفاد مذاکرات محرمانه منتشره در رسانه‌های غربی دست بر قضا دقیق و درست بود و این وسط تنها رسانه‌های داخلی نامحرم ماندند؟ به نظر می‌رسد ضرورت دارد وزیر محترم امور خارجه و تیم ایشان گارد خویش را تغییر دهند و به حریف فاقد حداقل استانداردهای انسانی و اخلاقی تفهیم کنند که به هر قیمت پای میز مذاکره و تفاهم- یکطرفه- نمی‌نشینند. اگر اکنون این استقلال رأی و شهامت معطوف به تدبیر و حکمت را نشان دهیم به مراتب هزینه‌های کمتری را در برابر حریف گستاخ و طمع‌کرده خواهیم پرداخت. راهبرد نهایی آمریکا در مذاکرات روشن است. آنها طرحی پلکانی را برای تصاعد مطالبات که تا حوزه قدرت نظامی (نظیر توانایی موشکی)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه، و داعیه نقض حقوق بشر امتداد می‌یابد، مد نظر دارند. همین اول کار باید بر این زیاده‌خواهی نقطه پایان نهاد. هیچ توجیهی ندارد استکبار آمریکا را در موضع زیاده‌خواهی‌هایش درک کنیم!
بیانیه ژنو در اصل یک نامعادله با کمترین توازن است. با این حال، اکنون سخن بر سر این عدم توازن نیست، مسئله فوری‌تر آن است که آمریکایی‌ها- به انضمام برخی شرکای اروپایی که تحریم‌های جدیدی را وضع کردند- توافق را نیمه‌جان کرده و زیر چادر اکسیژن فرستاده‌اند؛ اگر که تیر خلاص نزده باشند. برای احیای این توافق ایرادی ندارد ما به اندازه خودمان تلاش کنیم اما نمی‌توانیم از طرف آمریکا و اروپا نیز نفس مصنوعی بدهیم. این بیانیه حتی با نفس حضرت مسیح(ع) نیز زنده نمی‌شود؛ چه اینکه استکبار هرگز در مقام تفاهم و توافق متعادل نبوده است. آمریکا و جبهه استکبار، انقیاد مطلق ‌طلب می‌کنند و چنین انقیادی در روح ملت ایران و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آن نیست. حق با دکتر ظریف است که پس از اظهارات اوباما درباره روی میز بودن گزینه نظامی (ملاقات با نتانیاهو) اعلام کرد این سخنان ناامیدکننده بود. روی دیوار هیچ مستکبری نمی‌توان یادگاری نوشت؛ که دکتر مصدق سکولار و مدعی محض ناسیونالیسم نیز نتوانست.
و بالاخره باید به این حقیقت برسیم که؛ اگر چرخ سانتریفیوژها نچرخد هیچ چرخ دیگری در حوزه عزت و استقلال و اقتدار و امنیت و پیشرفت ملی نخواهد چرخید.

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* چند روز بعد از مذاکرات ژنو، کیهان نوشت ایران به آمریکا اعتماد ندارد و مزدورانشان در روزنامه‌های زنجیره‌ای آنچه که لیاقت خودشان بود را به کیهان گفتند. اما پس از این چند روز که می‌بینند سران و رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا چه حرف‌های یاوه‌ای می‌گویند و زیر قولشان زده‌اند آیا پیش خود و خدای خود خجالت نمی‌کشند؟! حقانیت کیهان همیشه برای ما روشن است. برای بقیه هم باید روشن شود.
محمدی
* به کوری چشم دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی مخصوصا سران متکبر آمریکا حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و مردم سوریه ادامه خواهد داشت.
قاسمی- اصفهان
* بنا به تحلیل برخی، اگر اوبامای آدمکش را آدم مودبی بدانیم لابد یزید و شمر را باید در ردیف آدم‌های مودب قرار داد که دست به چنان جنایت‌هایی در طول تاریخ زدند. از رئیس‌جمهور کشورمان انتظار داریم پاسخ بی‌ادبی‌های اخیر اوباما را بدهد و به دنیا اعلام کند که ذره‌ای از حقوق هسته‌ای ملت ایران کوتاه نمی‌آید.
یک دبیر بازنشسته و یک شهروند دیگر
* آقای اوباما بیش از این رجزخوانی نکنید. در طول 34 سال هر کاری از دستتان برآمد بر ضد ملت ایران کردید، دیگر تحمل شنیدن یاوه‌گویی‌ شما و فرزند نامشروعتان را نداریم.
عونی
* از آنجا که دیپلمات‌های ما در مصاف 1+5 کم‌رو و خجالتی هستند پیشنهاد می‌کنم وارد بحث هولوکاست نشوند از آنها بعید نیست ما را مجبور کنند هولوکاست را به رسمیت بشناسیم و بعد، قانونی در شورای امنیت بگذارند که هرکس قبلا آن را تایید نکرده بود باید خسارت بپردازد!
نیر هدی
* آقای رئیس‌جمهور شما امین این مردم و شهدای جنگ تحمیلی هستید. به هوش! مبادا این دُر گرانبها را با خوش‌بینی به دشمن ارزان بفروشید و دستاوردهای آن را بر باد دهید. تاریخ قضاوت خواهد کرد.
8300---0919
* در سال‌های اخیر تلاش دست‌اندرکاران سیاست خارجی ما باعث سربلندی کشور شده بود. ولی امروز علی‌رغم توافق هسته‌ای که صورت گرفته غربی‌ها علیه ملت ما جسارت و گستاخی می‌کنند. بنویسید ملت این وضع را تحمل نمی‌کند. به‌ویژه ما رزمندگان بجا مانده از دوران دفاع مقدس که از این وضعیت به تنگ آمده‌ایم و از مسئولین و دولتمردان خواستار موضع‌گیری عزتمندانه هستیم.
عبداللهی
* باید به بصیرت و هوشیاری رهبر معظم انقلاب که نشان از عمق ایمان و صداقت و خلوص ایشان دارد آفرین گفت چرا که تمام دسیسه‌های امروز دشمن را در موضوع پرونده هسته‌ای، از قبل پیش‌بینی کرده و تذکر داده بودند. دیدیم و دیدند که اگر یک گام عقب برگردیم چگونه دشمنان جسور و گستاخ می‌شوند. شاید یاوه‌گویی‌های آمریکایی‌ها برای بعضی مسئولین و دولتمردان مسئله مهمی نباشد و بخواهند به راحتی از کنار این توهین‌ها بگذرند ولی ملت شجاع ایران تاب تحمل این جسا‌رت‌ها را ندارد و چنانچه دولت پاسخ قاطع ندهد خودشان به میدان می‌آیند و کار را یکسره می‌کنند.
محمودی
* آیا دولت که قصد دارد بجای یارانه نقدی کالا به مردم بدهد فکری به حال روستائیان کرده که خودشان تولیدکننده هستند و نیازی به کالای دولت ندارند؟ تجربه کالاهای تحمیلی دوره کوپن قرار است تکرار شود؟
اسماعیلی
* با حمایت اخیر سران رژیم صهیونیستی از روش مذاکرات آمریکا در توافق ژنو به صحت تحلیل و گفته‌ روزنامه کیهان می‌رسیم که تمام مخالفت‌ورزی‌های اسرائیل جنگ زرگری بود. فقط می‌خواهند ایران را در این بازی فریب بدهند.
4540---0912
* از روزنامه کیهان تقاضا داریم گزارشی از وضعیت واگن‌های مترو بخش خانم‌ها بنویسد. آقایان اصلا رعایت حال خانم‌ها را نمی‌کنند.
یک خانم و مسافر هر روزه مترو
* در داخل اتوبوس‌های درون‌شهری به‌ویژه ردیف آخر قسمت برادران بعضا حرکات ناشایست از سوی پسر و دخترهای بی‌بندوبار صورت می‌گیرد که در شأن شخصیت یک ایرانی نیست.همه باید حساس باشیم و جلوی منکر را بگیریم.
7902---0919
* قرار بود تولید وانت نیسان آبی رنگ متوقف شود و با طرح و تکنولوژی جدید تولید و وارد بازار ‌شود اما می‌بینیم این وانت نیسان همچنان تولید می‌شود. این خودروها برای وزارت جهاد کشاورزی، مصارف خدماتی، نظامی و اقتصادی مناسب است نه برای مصرف در شهرها و معابر عمومی.
7072---0938
* شیوع چت در اینترنت خطرش از سرطان برای شهروندان بیشتر است. متأسفانه کانون خیلی از خانواده‌ها از این طریق متلاشی شده است. چه باید کرد؟
6956---0912
* از شرکت آب و فاضلاب منطقه 4 شهر تهران ناحیه سلیمانیه درخواست می‌شود مشکل فشار آب تقاطع خیابان شهید مخبر شمالی با خیابان شهید ابوالقاسم جولایی در منطقه 14 که مدتی است کاهش یافته را حل نمایند.
صادقی از ساکنین محل
* با وجودی که اکثر مراجعه کنندگان برای سونوگرافی‌ها خانم هستند چرا بیشتر مسئولین و کارکنان درمانی در اصفهان آقایان هستند؟ از مسئولین استان درخواست می‌شود این مشکل را حل کنند.
8046---0913
* از دانشجویان دانشگاه معصومیه شهرستان قم هستیم. دو سال قبل این دانشگاه منحل شد و ما دانشجویان را برای ادامه تحصیل به سایر دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم فرستادند. بنویسید دو سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ایم ولی هنوز مدرک فارغ‌التحصیلی ما را تحویل نداده‌اند. تکلیف ما چه می‌شود؟
عرب فرهنگی
* چندین سال است برای تعریض خیابان لاله در شهر اندیشه در گنبد کاووس اقدام شده و بارها زیرسازی آن را انجام داده‌اند. ولی از آسفالت آن خبری نیست. با هر بارندگی زحمت‌های کشیده شده از بین می‌رود. درخواست داریم عملیات آسفالت این خیابان را در اولویت قرار بدهند.
مهربانی
* 4 سال است که به‌عنوان راننده استیجاری در اداره کل آموزش و پرورش مازندران مشغول کارم. در حدود 4 ماهی است که در این تورم و گرانی حقوق دریافت نکرده‌ام خواهشمندم پیامم چاپ شود شاید مسئولین ترتیب اثر بدهند.
1130---0911

 


گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: یک روزنامه آلمانی نوشته است؛ آمریکایی‌ها در آغاز مذاکرات ژنو به ایران وعده دوستی و جلب اعتماد طرفین دادند ولی بعد از توافقنامه، به همان روال سابق بازگشتند.
گفت: از دولتمردان آمریکا غیر از این انتظاری نبوده و نیست.
گفتم: همین روزنامه نوشته است؛ آمریکا باید به این واقعیت توجه می‌کرد که ایران طی 10 سال گذشته حاضر به عقب‌نشینی از حق هسته‌ای خود نشده و تیم هسته‌ای ایران اعلام کرده در صورت پیمان‌شکنی آمریکا توافقنامه را نادیده می‌گیرد.
گفت: دولتمردان آمریکایی بارها نشان داده‌اند که هیچگاه از رخدادهای گذشته عبرت نمی‌گیرند و تیم کشورمان باید روش دیگری را انتخاب کند.
گفتم: چه عرض کنم؟! مدیر باغ‌وحش از بلندگو خطاب به تعدادی از بازدیدکنندگان گفت، خواهشمندیم به حیوانات غذا ندهید و چندبار این تذکر را تکرار کرد ولی کسی توجه نکرد. مدیر باغ‌وحش که دید بازدیدکنندگان زبان آدم سرشان نمی‌شود، از بلندگو اعلام کرد «حیوانات عزیز و محترم خواهشمندیم از دست این بازدیدکنندگان غذا نگیرید»!

 


چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال طرحی برای تغییرات گسترده در توافقنامه ژنو و اتهام زدن به ایران در خصوص مسائلی مانند تروریسم و حقوق‌بشر هستند.
چند نماینده کنگره آمریکا از جمله «پیتر روسکام» سناتور ایالت ایلینویز، «ریچارد مک کول» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، «جن گرین» و سناتور «دانیل لیپینسکی» با انتشار بیانیه‌ای خواستار تنظیم مجدد شرایط توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که اواخر ماه قبل میلادی در ژنو به دست آمد، شدند.
در جلسه‌ای که روز پنج شنبه میان نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و به ریاست پیتر روسکام تشکیل شد از دولت باراک اوباما و دیگر کشورهای غربی خواسته شده است که پارامترهای مذاکره با ایران تغییر کند.
بر اساس نسخه‌ای از این طرح که در اختیار پایگاه «واشنگتن فری بیکن» قرار گرفته است، در این بیانیه تصریح شده است که ایران باید به طور کامل همه تاسیسات غنی‌سازی خود را برچیند و ساخت موشک‌های پیشرفته را متوقف کند، از حمایت از سازمان‌های تروریستی دست بردارد و نقض حقوق بشر را کاهش دهد. این بیانیه می‌افزاید، گروه 1+5 باید در صورتی توافق نهایی با ایران را امضا کند که این شرایط به دست آمده باشد.
توافق ژنو که به ایران اجازه تداوم غنی‌سازی اورانیوم را می‌دهد به طور گسترده مورد انتقاد اعضای کنگره قرار گرفته است.
بیانیه نمایندگان کنگره آمریکا همچنین تصریح می‌کند که ایران باید به طور کامل تولید سانتریفیوژ را متوقف کند و رآکتور آب سنگین اراک را برچیند.
به گزارش فارس، ایران و 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل، یعنی آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس به اضافه آلمان، 24 نوامبر در ژنو سوئیس به توافقی موقت درباره برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند. این توافق زمینه را برای دستیابی به توافقی جامع درباره اختلاف یک دهه‌ای غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند.
این بیانیه در حالی منتشر می شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا 17 شرکت جدید را در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داده است.
ایران با انتقاد شدید از این اقدام کاخ سفید آن را در تضاد با روح توافق‌نامه ژنو خوانده و از واشنگتن خواسته به بازی دوگانه خود پایان دهد.
در همین حال مدیر استرالیایی کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل از 193 عضو این سازمان خواست تا به تحریم‌های تهران پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهند.
گری کوئینلان، نماینده استرالیا در سازمان ملل به 15 عضو شورای امنیت گفت که توافق 24 نوامبر میان ایران و شش قدرت جهانی تعهدات قانونی برای اقدامات سازمان ملل را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
کوئینلان در جدید‌ترین گزارش خود طی 90 روز اخیر اعلام کرد: «اقدامات شورای امنیت ادامه خواهند یافت، و کشورها به اجرای آنها متعهد هستند. تنها شورای امنیت می‌تواند درباره تغییر یا لغو این تحریم‌ها تصمیم بگیرد و تا آن زمان کشورهای عضو باید به اجرای آنها متعهد باشند.»

 


وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس با مسئولان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
براساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، سفر حسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیرمقیم ایران به انگلیس بعد از سفر مشابه آجای شرما، همتای انگلیسی‌اش به ایران انجام شد.
بنابر گزارش شبکه المنار، ایران و انگلیس ماه گذشته میلادی افرادی را به‌عنوان کاردار غیرمقیم انتخاب کردند اما هنوز تاریخی برای تثبیت زمان ماموریت این نمایندگان به‌عنوان نمایندگان دائم مشخص نشده است.

 


شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد به دنبال اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا توافق هسته‌ای ژنو با نخستین بحران خود روبه‌رو شد.
«عبدالقادر عیاض» مجری شبکه تلویزیونی الجزیره در ویژه برنامه «آن سوی خبرهای الجزیره» که به بررسی موضوع توقف مذاکرات بین تهران و گروه پنج به اضافه یک در وین اختصاص داشت با اعلام این مطلب گفت ایران تصمیم گرفت مذاکرات فنی خود را با کشورهای بزرگ در وین متوقف کند. این مذاکرات به اجرای توافقنامه ژنو اختصاص داشت.
دیپلماتهای ایرانی این موضع ایران را به تصمیم واشنگتن برای گسترش فهرست سیاهش در خصوص موسسات و افرادی که به نقض تحریمهای تحمیلی علیه تهران مظنون هستند مربوط می‌دانند.
عبدالقادر عیاض مجری الجزیره افزود: مقامات هیئت ایرانی می‌گویند این گام مقامات آمریکایی با روح توافقنامه ژنو سازگاری ندارد.
عیاض گفت توافقی که بین تهران و قدرتهای بزرگ حاصل شده است با نخستین بحران خود روبرو شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد کبیر کتبی گزارشگر الجزیره در گزارشی گفت: با وجود آنکه بسیاری از محافل به توافقنامه ایران و گروه پنج به اضافه یک خوشبین هستند اما بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران با پیچیدگی‌های بیشتری روبرو شده است.
هیئت ایرانی اعلام کرد این گام با توافقنامه 24 نوامبر گذشته مغایرت دارد و تهدید کرد پاسخ مناسب را خواهد داد و به سرعت، مشارکت در مذاکرات را نیمه‌کاره رها کرد و برای رایزنی به تهران بازگشت.
روسیه که یکی از کشورهای عضو گروه پنج به اضافه یک است و با ایران مذاکره می‌کند نیز اعلام کرد تدابیر اخیر آمریکا ناقض روح توافقنامه امضا شده است و اجرای این توافقنامه را پیچیده می‌کند و شاید در دراز مدت جلوی اجرای آن را بگیرد.

 


رئیس دادگاه انقلاب کرمان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام‌زمان(عج) یک جاسوس MI6 شناسایی و دستگیر شد.
دادخدا سالاری دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان در این باره اظهار داشت: این جاسوس پس از چندین ماه فعالیت اطلاعاتی پیچیده به دام افتاد.
وی بیان داشت: متهم مذکور در 11 نوبت در داخل و خارج از کشور به صورت حضوری با افسران اطلاعاتی کشور انگلیس ارتباط برقرار کرده و در هر ملاقات نیز اطلاعات مورد نظر سرویس جاسوسی مذکور را تحویل داده و البته یک‌سری راهکارهایی را علیه منافع جمهوری اسلامی ایران از سرویس اطلاعاتی انگلیس اخذ کرده است.
رئيس دادگاه انقلاب کرمان از ارتباط جاسوس دستگیر شده با چهار افسر اطلاعاتی خبر داد و گفت: با هدایت و آموزش‌های این افسران اطلاعاتی، جاسوس مذکور اطلاعات خواسته شده و مورد نظر آنها را جمع‌آوری و سپس به کشور مبدا جاسوسی منتقل کرده است.
سالاری خاطرنشان کرد: محاکمه این جاسوس در حال انجام است و متهم به جرائم خود اعتراف کرده است.

 


روزنامه زنجیره‌ای شرق ابراز امیدواری کرد حضرت مسیح بتواند بیانیه ژنو را در دقیقه 90 نجات دهد!
این روزنامه در مطلبی به قلم صادق زیباکلام بی‌آن که به تحریم‌های اعمالی دولت آمریکا علیه 17 شرکت اعتراض کند، به سیاق شیوه منسوخ قبلی، دولت آمریکا را میانه‌رو و کنگره را تندرو توصیف کرده و مدعی شد که این تندروهای آمریکایی هستند که در توافق ژنو اخلال می‌کنند، زیبا کلام می‌نویسد: خیلی‌ها باور نخواهند کرد، اما شاید وجود مقدس حضرت عیسی‌بن مریم(ع)، ژنو را در دقیقه 90 نجات دهد! دیروز، آخرین روز کاری کنگره و سنا در آمریکا بود. امروز و فردا که تعطیلات آخر هفته است و از دوشنبه، تعطیلات کنگره به مناسبت کریسمس یا تولد حضرت عیسی مسیح(ع) آغاز می‌شود. تندروهای جمهوریخواه مجبورند یک ماهی- فعلاً توپخانه خود را در قالب افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران متوقف کنند. ممکن است فرجی شود و ظرف این یک ماه، پیشرفت‌هایی در زمینه توافق ژنو حاصل شود که کار را برای تصویب تحریم‌های جدید، از جانب کنگره کلاً به عقب بیندازد.
وی با اشاره به تفوق کنگره می‌نویسد: رویکرد کنگره و سنا نسبت به ایران به گونه‌ای است که بعید نیست تحریم‌های جدید با حمایت دوسوم نمایندگان همراه شود. با وجود آنکه برخی نمایندگان و سناتورهای پرنفوذ دموکرات از توافق ژنو و تلاش‌های اوباما برای رسیدن به نوعی توافق و تفاهم با ایران حمایت می‌کنند، اما حمایت از رئیس جمهور ایالات متحده در کنگره و سنا خیلی زیاد نیست. در واقع از این بابت، اوباما و رئیس جمهور خودمان آقای روحانی، وضعیت مشابهی دارند. هر دو آنها با دیوار بلند تندروها مواجه هستند.
نویسنده روزنامه شرق اضافه کرد: اگر فرصت تعطیلی تولد حضرت عیسی مسیح نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد و بعد از تعطیلات، تندروهای واشنگتن همچنان ماشین تحریم علیه ایران را به جلو ببرند در آن صورت و عملاً باید توافق «ژنو» را دیگر فراموش کرد. توافق «ژنو» یک فرصت تاریخی پس از 35 سال برای ایران و غرب است که بتوانند برای اولین بار در مسیر تنش‌زدایی و وفاق حرکت کنند... پس از آن،‌تندروها در ایران بدون تردید، دست بالا را در عرصه سیاست خارجی مجدداً پیدا خواهند کرد و به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها خواهند گفت: «حالا دیدید حق با ما بود؟»
برخلاف ادعای نویسنده، دولت آمریکا در اعمال فشارها کم از کنگره و فشار لابی صهیونیستی ندارد و منتها کسانی چون کری استدلال می‌کنند که 10 سال پیش نیز به هوای اینکه با تشدید فشارها می‌توانیم امتیاز بیشتری بگیریم، عملاً موجب شدیم ایران 176 سانتریفیوژ را به 19 هزار سانتریفیوژ توسعه دهد و امروز از موضع قدرتمندتری پای میز مذاکره بنشیند.
تلاش ناشیانه برای تقسیم‌بندی غیر واقعی تندرو و میانه‌رو در حالی است که طیف دموکرات کنگره نیز با جمهوری خواهان در زمینه تشدید فشار بر ایران همراه و هم نظر هستند.
یادآور می‌شود روزنامه شرق و کسانی چون زیباکلام دو سه ماه پیش به هنگام سفر هیئت ایرانی به نیویورک و پس از آن، از شکسته شدن تابوی مذاکره با آمریکا و ترک برداشتن ایدئولوژی انقلاب و لزوم حذف شعار مرگ بر آمریکا سخن می‌گفتند اما به نظر می‌رسد طبق معمول، مستکبران آمریکایی در دولت و کنگره اسباب سرشکستگی جریان وطنی غرب زده را فراهم کردند و طبیعتاً حضرت عیسی(ع) متخصص ترمیم چنین سرشکستگی‌هایی نیست.

 


یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد کاخ سفید باید باور کند که ایران را از دست داده و این کشور دیگر به دامن آمریکا باز نخواهد گشت.
روزنامه واشنگتن پست با مرور سردرگمی‌های آمریکا در خاورمیانه پس از یک دهه نظامی‌گری می‌نویسد: احتمالاً واژگونی رژیم پهلوی شاید در سال 1979 بود که جرقه نبرد آمریکا برای خاورمیانه بزرگ را زد. سقوط شاه برای آمریکا هزینه داشت. شاید این هزینه با از دست دادن چین، 30 سال قبل از آن برابری می‌کرد. اما امروز آمریکا با ایرانی مواجه است که باید واقعیت‌ها را در مورد آن درک کند. آمریکا باید از دست دادن ایران را بپذیرد و بداند که این کشور دیگر هیچگاه در افق آمریکا قرار نمی‌گیرد. برخی نومحافظه‌کاران آمریکایی می‌گویند تا زمانی که آمریکا، بغداد را دارد، چرا باید به تهران برود. اما عراق اینک به باتلاقی برای آمریکا تبدیل شده و شاید در ایران فرصت‌هایی برای خروج آمریکا از جنگ‌های طولانی در خاورمیانه وجود داشته باشد.
این روزنامه با بیان اینکه نباید موضع اسرائیل، سیاست آمریکا را در قبال ایران تعیین کند، نوشت: خروج آمریکا از مصیبت‌ها و مخمصه‌های خاورمیانه می‌تواند از طریق ایران انجام شود. خاتمه دادن به جنگ برای خاورمیانه بزرگتر به معنی این نیست که مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه به یکباره از بین می‌روند. آنها مشکلاتی نیستند که آمریکا باید آنها را حل کند.

 


یک روزنامه حامی دولت از دولتمردان خواست در دادن وعده‌های اقتصادی به مردم جانب اعتدال را رعایت کنند و بیش از وعده و حرف، عمل کنند.
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: زیاد حرف زدن، وعده‌های فراوان دادن و مردم را طلبکار کردن، یکی از آفت‌های دولت‌هاست که اکثر دولتمردان به آن مبتلا هستند. اظهارات روزهای اخیر سخنگوی دولت یازدهم متأسفانه نشان داد که این دولت نیز به این آفت مبتلاست. یکی از ویژگی‌های دولت «اعتدال» باید این باشد که در وعده دادن‌ها نیز معتدل باشد، مسئولان دولتی کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند، تلاش آنها بر این باشد که مردم را با واقعیت‌ها آشنا و مأنوس کنند و طوری حرف نزنند که مردم بی‌جهت احساس طلبکاری نمایند... افراد معتدل کسانی هستند که ابتدا عمل کنند و سپس از عملکردهای خود خبر بدهند.
این روزنامه می‌نویسد: سخنگوی دولت، در هفته گذشته و قبل از آن، چند بار درباره سبدهای کالا که قرار است به اقشاری از مردم داده شود وعده‌هایی داد. آقای رئیس‌جمهور نیز در گزارش رادیو تلویزیونی 100 روزه خود درباره سبدهای کالا سخن گفت. مردم در سال‌های اخیر از زبان دولتمردان بارها این عنوان زیبا و امیدوارکننده را شنیده‌اند و از بس که در این زمینه تخلف دیده‌اند، در حال حاضر نسبت به چنین عنوانی به نوعی «شرطی» هستند. به همین جهت، هرگاه عنوان «سبد کالا» به گوش‌ها می‌خورد، حساسیت ایجاد می‌شود. به همین دلیل بهتر است دولتمردان کنونی سخنی از «سبد کالا» نگویند و اگر به هر دلیل ضرورت ایجاب می‌‌کند در این ‌باره سخن گفته شود فقط یک‌بار به آن اشاره کنند و بعد از آن، تا زمانی که به وعده خود عمل نکرده‌اند آن را تکرار نکنند و به این حساسیت دامن نزنند. برخلاف این نسخه واقع‌بینانه و مشفقانه، متأسفانه سخنگوی دولت در اظهارات روز چهارشنبه خود گفت در بهمن و اسفند امسال سبد کالایی خواهیم داد و کارگران، کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی، کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، مشمول دریافت این سبد کالایی می‌شوند. وی به این وعده‌ها اکتفا نکرد و افزود علاوه بر آنچه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است، به صورت جداگانه سبد کالایی بهمن و اسفندماه به این افراد نیز اختصاص خواهد یافت.
نویسنده ادامه می‌دهد: سخنگوی دولت، فراتر از این هم رفت و وعده سبد کالایی را به سالی چند نوبت رساند و در توضیح ادامه توزیع سبدهای کالایی یارانه‌‌ای در سال 93 گفت «توزیع سبدهای کالایی یارانه‌ای در سال 93 حداقل هر فصل یکبار انجام می‌شود و رئیس‌جمهور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مأموریت داد موضوع ارائه بیش از یک سبد کالایی در هر فصل را برای سال آینده بررسی کند.» اینکه آقای رئیس‌جمهور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مأموریت داده موضوع ارائه بیش از یک سبد کالایی در هر فصل را بررسی کند، دارای ماهیت مأموریتی است. بنابراین، قبل از آنکه نتیجه این بررسی مشخص شود نمی‌توان این دستور را خبری کرد. عجله سخنگوی دولت برای خبری کردن این دستور و مأموریت، از مصادیق خروج از «اعتدال» است.
جمهوری اسلامی، وعده دادن را با شرایط فعلی اقتصادی نامنطبق توصیف کرد و با یادآوری این ضرب‌المثل‌ که دو صد گفته چون نیم کردار نیست، افزود: مسئولان دولتی فقط اگر امیدی بدهند که صددرصد عملی است اقدام مثبتی خواهد بود، ولی امید دادن‌هایی که در تحقق آنها تردید وجود دارد نتیجه منفی خواهد داشت.
آنچه نویسنده متذکر نشده تناقض این وعده با ادعای خالی بودن خزانه است؛ موضوعی که از سوی وزیر محترم اقتصاد نیز رد شد.

 


سوریه و متحدان آن طی هفته‌های اخیر به 4 پیروزی مهم در برابر گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا دست یافته‌اند.
پایگاه صهیونیستی دبکا فایل با انتشار این خبر نوشت: فتح شهر «النبک» در کوه‌های «قلمون» واقع در منطقه مرزی با لبنان نشانه پیشرفت راهبردی ارتش «سوریه» است که سلسله موفقیت‌های وی را در جبهه نبرد با شورشیان به اوج رساند و مخالفان را ناامید ساخت.
دبکا فایل آنگاه می‌نویسد: سوریه و متحدانش - «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه پاسداران ایران - اکنون امتیاز 4 پیروزی مهم را از آن خود کرده‌اند:
1- بزرگراهی که دو شهر ساحلی سوریه یعنی «لاذقیه» و «طرطوس» در ساحل دریای مدیترانه را به هم وصل می‌کند و اکنون از طریق شهر «حمص» باز شده است.
2- آخرین مسیرهای باقیمانده برای تامین مایحتاج گروه‌های شورشی مسلح از طریق لبنان که اکنون قطع شده است. مخالفان دولت سوریه از این پس قادر نخواهند بود از لبنان به عنوان پایگاهی برای تقویت و جذب نیروهای جدید و یا به عنوان مرکز درمان مجروحان خود استفاده کنند.
3- بزرگراه دمشق به بیروت به طور کامل تحت کنترل حزب‌الله قرار گرفته و از این طریق در تماس مستقیم با نیروهایی است که به دمشق اعزام شده‌اند. بدین ترتیب ارتباط میان ایران، سوریه و واحدهای نظامی حزب‌الله آسان‌تر خواهد شد.
4- خارج راندن شورشیان از مقر آن‌ها در کوه‌‌های قلمون که آخرین گام پیش از آزاد کردن محاصره دو ساله حومه‌شرقی دمشق بود.
بسیاری از فرماندهان شورشیان در این مناطق که اکنون تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد، مقر خود را ترک و کنترل آن را به دست افسران ارتش سوریه واگذار کرده‌اند.
این گزارش افزود: حکومت سوریه در این جنگ به مرحله‌ای رسیده که گروه‌های معارض مسلح دیگر تهدید نظامی مهمی برای قدرتش محسوب نمی‌شوند، زیرا توانمندی حمله‌هایی فراتر از حملات تروریستی و گلوله‌باران‌های پراکنده را ندارند. شورشیان مسلح که انسجام خود را از دست داده‌اند، از سر استیصال به انتشار ادعاهای کذب درباره پیروزی متوسل شده‌اند. در عین حال اظهارات سران شورشیان سوریه درباره دریافت تضمین کتبی از سوی آمریکا و دولت‌های اروپایی مبنی بر این که پس از کنفرانس ژنو 2 اسد بر سر قدرت نخواهد ماند، حقیقت ندارد.
دبکا فایل معتقد است آمریکا از گروه‌های مسلح تروریستی ناامید شده و اکنون به دنبال کانال‌های ارتباطی با متحدان دولت سوریه است.

 


برخی گزارش‌های رسانه‌ای از دستگیری مجری فاسد‌الاخلاق شبکه من و تو حکایت می‌کند.
به گزارش سی‌ان‌ان، رها اعتمادی به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است.
وی به علت قاچاق 25 کیلوگرم مواد مخدر از آمستردام به سوئد توسط پلیس هلند بازداشت شد.
پس از اینکه رها اعتمادی، مجری مشهور شبکه من و تو، به علت تعرض و آزار یک پسر بچه 11 ساله دستگیر شد، اکنون بار دیگر به اتهام قاچاق مواد مخدر در بازداشت به سر می‌برد. به گزارش کامروز به نقل از سی‌ان‌ان ریپورت، رها اعتمادی به علت قاچاق 25 کیلوگرم مواد مخدر تریاک از آمستردام به سوئد توسط پلیس هلند بازداشت شد. او در بین مرز هلند و دانمارک دستگیر شده است. پلیس هلند می‌گوید این اولین بار نیست که رها اعتمادی اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کند اما این بار او در دام پلیس گرفتار شد.
رها اعتمادی نیز گفته است: دستگیری من صحت دارد و برای آن از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. من باهوش‌تر از این هستم و گرفتار شدن در دام پلیس هلند مانند آن است که مسابقه بوکس را به یک دختر ببازی.
او در حال حاضر آزاد شده اما به زودی در هر دو کشور هلند و دانمارک محاکمه خواهد شد. گذرنامه رها اعتمادی باطل شده است و او اکنون به‌عنوان یک پناهنده جنایی محسوب می‌شود. او می‌گوید قصد دارد به جزیره‌ای برود تا زندگی آرامی را تجربه کند؛ شاید مکانی در آسیا!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10