چند نکته درباره بودجه 93 (نکته) |
|
در واکنش برخی نمایندگان به تحریمهای جدید آمریکا صورت گرفت
طرح دوفوریتی مجلس به الزام دولت برای غنیسازی 60 درصد |
|
درمکتب امام |
|
در نشستی خبری صورت گرفت تشریح فعالیتهای قرارگاه سازندگی
خاتم الانبیاء(ص) |
|
اخلاق؛ نیاز ضروری جامعه امروز |
|
واکنشها به تحریمهای جدید آمریکا روسیه: تحریمهای واشنگتن
خلاف توافقنامه ژنو بود |
|
لزوم پاسخگویی وزرای اطلاعات و خارجه دیدار هیئت پارلمانی
اروپا با فتنهگران بدعت دیپلماسی بود |
|
|
|
|
جواد اصفهانی تعریفهای متعددی برای بودجه دولت بیان شده است لیکن میتوان
گفت که آنچه مورد توافق غالب کارشناسان علم برنامهریزی است این است که بودجه
برنامهای کوتاه مدت یک ساله است که در آن با برآورد درآمدها و هزینهها فعالیتهای
آینده دولت و نحوه تامین اعتبار مورد نیاز آن پیشبینی میشود. از دیدگاه کلان
بودجه کشور مهمترین ابزار سیاستگذاری مالی در جهت ایجاد ثبات اقتصادی، تحریک رشد
اقتصادی، بهبود اشتغال و توزیع درآمد است که میتواند با ارائه تصویری واضح و شفاف
از درآمدها و نحوه تخصیص منابع به هزینهها برای مصارف مورد نیاز، کشور را در مسیر
نیل به اهداف معین شده در اسناد بالادستی قرار دهد. لایحه بودجه سال1393 دولت
تدبیر و امید در موعد مقرر قانونی علیرغم وقت محدود دولت جدید تقدیم مجلس شد که
این تعهد به قانون برای انضباط بخشی به ساختار مالی کشور بسیار پسندیده میباشد
لیکن به نظر میآید دولت محترم رعایت این بند حقوقی را بر بسیاری از اصول اساسی و
مهم بودجه مقدم و اولی دانسته و شرایط فردی را داشته است که تحویل برگه امتحانی را
راس ساعت مقرر بر نوشتن پاسخ صحیح سوالات ارجح بداند. البته به این نکته هم باید
توجه داشت که دولت محترم در این امتحان از پاسخ به مهمترین سوال یعنی هدفمند کردن
یارانهها نیز معاف بوده است. در این مجال و به جهت عدم اطاله کلام به نکاتی
قابل توجه در لایحه بودجه 1393 اشاره میگردد: با مروری به کلیات لایحه بودجه در
خواهیم یافت که این لایحه از انسجام لازم در جهت رسیدن به الزامات راهبردی مندرج در
برنامه پنجم و سند چشمانداز برخوردار نمیباشد. شاید بتوان علت اساسی این نبود
انسجام را عدم تدوین و ارائه یک بسته سیاستی اقتصادی توسط دولت با توجه به وضعیت
مبهم تحریمها و نامعلوم بودن کاهش تحریمها در 2 سال باقی مانده از برنامه پنجم
توسعه دانست. لذا آنچه به نظر میآید این است که بیشتر رویکرد تراز بودجهای در
بودجه 93 بارز بوده و سیاستگذاری مورد اشاره در نطق آقای دکتر روحانی در لایحه
بودجه 93 از درجه اولویت کمتری برخوردار بوده است. همانگونه که میدانیم نفت
بخش اساسی درآمد ملی ما را از بخش منابع درآمدی بودجه تشکیل میدهد. پس از پیروزی
انقلاب اسلامی یکی از اهداف راهبردی نظام کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است در
بودجه پیشنهادی دولت علیرغم کاهش میزان صادرات نفتی با توجه به نرخ تسعیر ارز و
قیمت پیشنهادی فروش نفت عملا کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تحقق نیافته است. علاوه
بر این به نظر میرسد با توجه به شرایط تحریم و عدم اتکا بر مواضع آمریکا، پیشبینی
میزان رشد بالای 50 درصدی صادرات نفتی نسبت به عملکرد سال 92 خوشبینانه تلقی گردد.
اتکای زیاد به منابع نفتی و عدم برآورد ریسک عدم دسترسی به منابع ارزی حاصله، با
فرض فروش نفت در بودجه 93 دور از شرط احتیاط بوده و منافع ملی را در گامهای بعدی
دیپلماسی مورد تهدید قرار خواهد داد. در قسمت درآمدهای غیرنفتی نیز برآورد رشد
حدود 40 درصدی درآمد مالیاتی نسبت به عملکرد واقعی سال جاری نیز جای ابهام خواهد
داشت. سود سهام شرکتهای دولتی در لایحه 93 به میزان 15 هزار میلیارد تومان کاهش
یافته است. این در حالی است که هزینههای شرکتهای دولتی از جمله هزینههای
سرمایهای این شرکتها فشار جدی به بودجه وارد میکند که نیازمند تدبیر جدی دولت
میباشد. البته قابل ذکر است که برآورد میگردد عملکرد سود سهام شرکتها در سال
جاری حدود 65 درصد قانون بودجه 92 باشد که در این صورت همین مبلغ کاهش یافته نیز
قابل تحقق به نظر نمیآید. یکی از ایرادات دولت یازدهم به دولت قبل، اعتراض به
برداشت از صندوق توسعه ملی بود این در حالی است که دولت یازدهم در لایحه بودجه 93
درخواست مجوز برای تبدیل 20 درصد از منابع صندوق به ریال و همچنین 20 درصد دیگر به
سپردهگذاری در بانکها برای پرداخت تسهیلات ارزی را دارد. علاوه بر نقدهای
کارشناسی در مورد تناقضات این عمل با اهداف صندوق، این اقدامات میتواند تبعات منفی
پولی از جمله افزایش نقدینگی را بر اقتصاد تحمیل کند. عدم پیشبینی درآمدهای
حاصل از هدفمندی و موکول کردن آن به طرحی جداگانه فارغ از مزایای آن مطمناً موجب
اصلاحیه قانون بودجه خواهد شد که در کاستن از انسجام بودجه مؤثر است. در بخش
مصارف بودجه نیز یکی از مباحث داغ محافل کارشناسی و رسانه در حال حاضر مباحث بودجه
طرحهای عمرانی کشور است. جدا از اعتراضات محلی و منطقهای به نحوه تخصیص به
ردیفهای هزینهای طرحهای عمرانی باید در نظر داشت که رشد حدود 40 برابری بودجه
عمرانی نسبت به میانگین عملکرد واقعی دو سال اخیر پیشبینی به عمل آمده را فارغ از
پرداختن به مشکلات تحقق، غیر واقعبینانه ارزیابی مینماید. لذا با در نظر گرفتن
بهترین احتمالات، عملکرد سال 93 تفاوت چندین برابری با عملکرد سال جاری نخواهد
داشت. در لایحه بودجه 93 کاهش قابل ملاحظه اعتبارات متفرقه دیده میشود، لیکن
این اعتبارات هنوز سهم قابل توجهی از بودجه دارند که از شفافیت آن خواهد کاست.
در مجموع میتوان ارزیابی کرد هر چند اقدام دولت یازدهم در ارائه به موقع لایحه
بودجه قابل تقدیر است و همچنین عدم درج ارقام بودجهای در احکام و تبصرهها، کم شدن
اعتبار ردیفهای متفرقه و کم شدن احکام تبصرههای ماده واحده از نقاط قوت لایحه
بودجه محسوب میگردند لیکن به جهت واقعیتر شدن و کاهش اثرات منفی کسر بودجه در
تصویب قانون بودجه موارد ذیل میبایست بیشتر مورد ملاحظه نمایندگان محترم ملت در
مجلس شورای اسلامی قرار گیرند: - با توجه به محدودیتهای انتقالات مالی و مبهم
بودن وضعیت تحریمهای نفتی و همچنین منافع بلند مدت جمهوری اسلامی ایران تا حد ممکن
از وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه کاسته شود. - اثرات لایحه هدفمندی
یارانهها بر بودجه پیشبینی گردد تا قانون بودجه کمترین اصلاحات را داشته باشد.
- از برداشت شرکتهای دولتی از منابع صندوق توسعه ملی ممانعت به عمل آید و از تبدیل
منابع ارزی این صندوق به ریال تا حد امکان جلوگیری شود. - طرحهای آمایش سرزمین
و مطالعات دقیق فنی و اقتصادی ملاک تخصیص اعتبارات عمرانی قرارگیرد. - انجام
واگذاریهای اصل 44 مطابق برنامه مورد تأکید قرار گیرد. - وضعیت بدهیهای دولت
مورد رسیدگی و مدیریت واقع گردد. - به مباحثی مانند مسکن مهر و سهام عدالت و
هدفمندی یارانهها به عنوان مباحث مهم توجه مبسوط صورت پذیرد. امید است با جدیت
نمایندگان محترم مجلس و هماهنگی دولت محترم در بررسی جزئیات بودجه تمامی جوانب
سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور مورد توجه واقع گردیده و عدالت در تخصیص منابع موجبات
شکوفایی و پویایی اقتصادی را در فضای کشور پدید آورد.
|
|
|
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعمال تحریمهای جدید آمریکا
علیه ایران در حال تهیه طرحی با قید2 فوریت هستند که دولت را ملزم میکند غنیسازی
اورانیوم را تا بیش از 60 درصد افزایش دهد. در همین رابطه، حجتالاسلام سیدمهدی
موسوینژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: با توجه به روندی که طرف
مذاکرهکننده در جریان مذاکرات هستهای در پیش گرفته است نمایندگان در حال تهیه
طرحی هستند که دولت را ملزم میکند تا غنیسازی اورانیوم را تا بیش از 60 درصد
افزایش دهد. وی با بیان اینکه قرار است این طرح با قید2 فوریت به هیئت رئیسه
ارائه شود، تصریح کرد: پیش از این نیز طرحی با قید دو فوریت با عنوان الزام دولت بر
حفاظت از دستاوردهای هستهای به هیئترئیسه مجلس تحویل داده شده بود که به دلیل
شرایط کشور طرح مسکوت گذاشته شد. عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: کشور ما
پتانسیلهای لازم را برای انجام غنیسازی با غنای بالای 20 درصد را در اختیار دارد
و ما برای تأمین سوخت کشتیهای خود به اورانیوم با غنای بیش از 60 درصد نیاز داریم
که با توجه به هزینه بالای سوختهای فسیلی ما نیز باید از انرژی پاک و کمهزینه
هستهای برخوردار باشیم. وی با بیان اینکه جمعآوری امضا برای این طرح به جلسات
علنی مجلس در هفته آینده موکول شده افزود: البته در رابطه با تهیه این طرح
گفتوگوهایی با تعدادی از نمایندگان داشتهام و موافقت آنها را جلب کردهام.
همچنین محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص
به ایسنا گفت: هیچ اشکالی در غنیسازی 60 درصد و بالاتر از آن در چارچوب فعالیت
صلحآمیز هستهای وجود ندارد و NPT چنین اجازهای داده است. وی افزود: البته این
بستگی به رویکرد ایران دارد که بخواهد تصمیم بگیرد براساس نیازهایش سوخت را خریداری
کرده یا در داخل تولید کند. ما در گذشته در نامه رسمی به آژانس درخواست سوخت 20
درصد را داشتیم و آنها به ما ندادند و خودمان تولید کردیم ما چنین توانایی را
داریم تا نیازهایمان را برطرف کنیم. قاسم جعفری عضو شورای مرکزی فراکسیون
اصولگرایان نیزدر این باره گفت: با عهدشکنی آمریکاییها و پیشینه تاریخی آنها
غنیسازی 60 درصد باید انجام شود. دشمنان ما به ما ثابت کردند که قابل اعتماد
نیستند و ما باید مسیر منطقیمان را در پیش گیریم. همچنین ابوالقاسم جراره عضو
فراکسیون اصولگرایان مجلس با تایید این خبر اظهار داشت: طرحی توسط جمعی از
نمایندگان شاخص مجلس در حال تهیه است که بر اساس آن نیاز کشور در حوزه هستهای مشخص
میشود. وی با بیان اینکه در یکی از بندها توافقنامه آمده است که ایران باید بر
اساس نیازهایش غنیسازی انجام دهد، گفت: نمایندگان مجلس با این طرح میخواهند دولت
را بر نیازهایی که در این حوزه وجود دارد ملزم کنند. عضو فراکسیون اصولگرایان
مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز ما در بحث هستهای در حد نیاز نیروگاهها
خلاصه شده، در حالی که این گوشهای از کار است و نیاز کشورهای پیشرفته برای غنی
سازی در حوزههای مختلف به مراتب بیشتر از این است. وی در گفت وگو با مهر با
اشاره به طرح کمیسیون صنعت مبنی بر هستهای شدن سوخت کشتیهای اقیانوس پیمای
کشورمان گفت: ما برای این کار حداقل به غنیسازی در حد 65 درصد نیاز داریم.
|
|
|
ما میخواهیم چنین حکومتی حاکم باشد ما هم که حکومت اسلامی میگوئیم،
میخواهیم که یک حکومتی باشد که: - هم دلخواه ملت باشد - و هم حکومتی باشد که
خدای تبارک و تعالی نسبت به او گاهی بگوید: که اینهایی که با تو بیعت کردند، با
خدا بیعت کردند «انما یبایعون الله» (1) یک همچو دستی حاکم باشد که بیعت با او
بیعت با خدا باشد. آئین انقلاب اسلامی - ص139
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- همانا آنها با خداوند بیعت
کردند. (فتح/10)
|
|
|
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) فعالیت های این قرارگاه در راستای
آبادانی کشور را تشریح کرد. سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه
سازندگی خاتمالانبیاء در نشست خبری که صبح دیروز به مناسبت سالروز تاسیس این
قرارگاه برگزار شد، با اشاره به دو دهه فعالیت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در
کشور خاطرنشان کرد: این قرارگاه توانسته است در طول بیش از دو دهه فعالیتهای خود
تعدادی بالغ بر 1500 پروژه مختلف در گرایشهای مختلف زیرساختهای ریلی و جادهای،
شبکه آبی، خطوط انتقال آب، گاز و نفت و ساخت پالایشگاهها، پروژه عمرانی را انجام
دهد. وی با بیان اینکه در حال حاضر خطوط انتقال آب بیش از 14 استان کشور در
دست قرارگاه سازندگی است، خاطرنشان کرد: اکنون حدود 250 پروژه بزرگ در اختیار
قرارگاه سازندگی قرار دارد که این قرارگاه با ظرفیت بسیار بالا و با استفاده از
نیروهای انسانی متخصص خود در حال انجام آنها است. فرمانده قرارگاه سازندگی
خاتمالانبیاء با بیان این که پروژههای در دست اجرای قرارگاه سازندگی با
پروژههایی که در سالهای گذشته در اختیار داشت تفاوتهای عمدهای دارد، اظهار کرد:
بیش از 10 سال است که قرارگاه سازندگی به پروژههای بزرگ عمرانی روی آورده است که
از جمله این پروژهها میتوان به پروژههای نفت و گاز و فازهای 15 و 16 اشاره کرد.
قرارگاه سازندگی توانسته است با وجود نیروهای متخصص خود از تجهیز، اجرا تا
راهاندازی این فازها تمام کار را در اختیار بگیرد. عبداللهی با اشاره به
پروژههای قرارگاه سازندگی در حوزههای آبی، گفت: در حال حاضر حدود بیش از 10
میلیارد متر مکعب مخازن سد در اختیار قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء قرار دارد.
امروز قرارگاه با پیاده کردن مهندسی ارزشی که نمونهای از آن در پروژه عظیم صدر
قابل مشاهده است، توانسته است در حوزه ابنیه فعالیت خوبی داشته باشد. اکنون ما
توانستهایم پروژه صدر را 26 ماهه تحویل دهیم که این نشان از قدرت و توان سازندگی
قرارگاه خاتمالانبیاء دارد. وی با بیان این که بخش خصوصی تمایل و رضایت دارد
که با قرارگاه سازندگی همکاری داشته باشد، افزود: اکنون تعدادی بالغ بر 150 هزار
نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم در پروژههای قرارگاه خاتمالانبیاء مشغول به کار
هستند که از این تعداد تنها تعداد کمتر از یک درصد آنها نیروهای رسمی قرارگاه به
حساب میآیند بقیه افراد از نیروهای انسانی بخش خصوصی کشور تامین میشود. در حال
حاضر قرارگاه سازندگی تنها مدیریت کارها را در اختیار دارد. در ادامه این نشست
خبری یکی از خبرنگاران در مورد علت تاخیر در بهرهبرداری از فازهای 15 و 16
پروژههای نفت و گاز پرسشی را مطرح کرد که عبداللهی در پاسخ به وی با بیان این که
ادعای ما این است که این پروژه به موقع انجام گرفته است، گفت: ما در مورد 90 ماهه
شدن این پروژه باید دو بحث را در نظر بگیریم. یکی این که این پروژه نخستین تجربه
کشور است و دیگر این که با مطرح شدن بحث تحریم و تاخیر در تامین قطعات و تجهیزات
مورد نیاز این پروژه باعث شد که بهرهبرداری از آن چند ماه عقب بیفتد. فرمانده
قرارگاه سازندگی با بیان این که فازهای 15 و 16 در مجموع شامل چهار بخشاند، افزود:
هر کدام از بخشهای این پروژه باید به تدریج راهاندازی شوند تا سایر بخشها
بتوانند راهاندازی شوند. وی با بیان این که در حال حاضر تنها بخش مربوط به
خشکی پالایشگاه برعهده قرارگاه سازندگی است، خاطرنشان کرد: کار پالایشگاه و فازهای
آن در دو موضوع جدا از هم خشکی و دریا در حال پیگیری است که اکنون در بخش خشکی آن
که در اختیار قرارگاه سازندگی است ما شاهد پیشرفت 95 درصدی هستیم. وی در پاسخ
به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا وزارت راه و شهرسازی قرارداد خود با قرارگاه در
مورد آزادراه تهران – شمال را فسخ کرده است، با بیان این که فعلا قرارداد این پروژه
در اختیار قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء است، اظهار کرد: ما در این پروژه قرارداد
داریم ، ولی با توجه به این که اجرای این پروژه با وجود حدود 60-50 کیلومتر تونل و
12 کیلومتر پل نیاز به منابع مالی دارد باید منابع مالی این پروژه تامین شود.
وی با اشاره به پروژه صدر اظهار کرد: یکی از دلایلی که این پروژه ظرف 26 ماه به
بهرهبرداری رسید و دستاوردی بزرگ برای قرارگاه سازندگی خلق کرد تامین به موقع آن
بود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که همکاریهای قرارگاه سازندگی با دولت
یازدهم در چه سطحی است، خاطرنشان کرد: برای ما تفاوتی ندارد که کدام دولت روی کار
باشد چرا که ما در همه دولتهای گذشته وظیفه خود را به خوبی انجام دادهایم و تعداد
بالغ بر 1500 پروژه را در دولتهای قبل به انجام رسانیدیم. ما براساس تکلیف و روحیه
جهادی و انقلابی خود احساس تکلیف میکنیم و برای عمران و آبادانی کشور خود دغدغه
داریم. عبداللهی با بیان این که ما تابع تدبیر دولت هستیم، ادامه داد: تا کنون
هیچ عدم همکاری با دولت نداشتهایم و طی جلسات خوبی که با وزرا و مسئولین داشتهایم
عایدهای خوبی در جهت پیشرفت پروژهها نصیب ما شده است. در ادامه یکی از
خبرنگاران پرسید که برنامه قرارگاه در مقابله با تحریمهای اعمالی جدید از سوی غرب
چیست؟ و در پاسخ به وی فرمانده قرارگاه سازندگی اظهار کرد: چنانچه بحث تحریمها رفع
شود قطعا یک سری مزاحمتهایی که در سر راه ما وجود داشته بود برطرف میشود و حرکت
ما تسریع مییابد ولی چنانچه این تحریمها برطرف نشود ما به همان شیوهای که تا
کنون ادامه دادهایم به مسیر خود ادامه میدهیم. وی با اشاره به پروژه حرم تا
حرم قرارگاه سازندگی خاطرنشان کرد: قطعه اول پروژه حرم تا حرم قرارگاه سازندگی که
دو استان قم و سمنان را به یکدیگر متصل میکند با 150 کیلومتر طول و در سه باند رفت
و برگشت تا ماههای آینده افتتاح میشود.
|
|
|
شما در هيچ جاي قرآن نداريد كه نماز بخوانيد! همه اش دارد نماز را اقامه بكنيد؛
چرا؟ چون يك حكيم وقتي حرفي زد، به لوازم حرف و ملزومات حرف و ملازمات حرف و
مقارنات حرف بايد آشنا باشد. اگر دين گفت: نماز عمود دين است، بايد مواظب حرف خودش
باشد؛ ستون را نميخوانند، ستون را به پا میدارند. اگر در جائي از دين گفته میشد
كه نماز بخوانيد، اين سخن حكيمانه نبود؛ چون از يك سو شما ميگوئيد نماز ستون دين
است، از سوي ديگر میگويد: نماز بخوانيد؛ مگر ستون خواندني است؟! ستون را بايد
اقامه كرد: اَقيمُوا الصَّلاه (1)، يُقيمُونَ الصَّلاه (2)؛ اين حكيمانه حرف زدن
است، اين فصيحانه سخن گفتن است، اين بليغانه تدوين كردن است، اين صدر و ساقه حرف
هماهنگ بودن است؛ فرمود: نماز ستون است، ستون را اقامه میكنند؛ بايد طوري باشد كه
خيمه دين با اين ستون تأمين بشود! كسي نماز میخواند كه لباسش پاك و حلال، مسكنش
پاك و حلال، فرشش پاك و حلال، پول جیبش پاك و حلال، غذائي كه خورده پاك و حلال
باشد؛ اين میشود «ستون دين»، ستون غير از قرائت است! فرمود: اين را اينها به
اسارت بردند. ابوريحان بيروني كه معاصر مرحوم بوعلي است، وقتی به هند رفت و
اسرار هند را، سرزمين راز پرور هند را از نزديك ديد؛ در كتاب شريف تحقيق مالِ
الهِند گفت: معاويه بعد از فتح منطقههاي بتپرست، به جاي اينكه بتها را بشكند وكار
ابراهيم خليل را بكند، تبر بگيرد، به جاي بتشكني، بتفروشي راه انداخت. هم
ابوالحسن عامري نقل میكند، هم ابوريحان بيروني نقل میكند؛ اينها از بزرگان قبل از
هزار سال مايند. اين میفرمايد: معاويه براي تقويت صندوق مالي خود اين بتهاي
مرصّعِ مُكلّلِ مزيّن را از راه كشتي براي سلاطين بتپرست هند میفرستاد به عنوان
صادرات كشور اسلامي و به آنها به بالاترین قیمت میفروخت! چون ديد اين بتها كه در
حوزه اسلامي خريدار ندارد؛ هنديها خوب میخرند، اين شد«بتفروش»! بتفروشي يعني
ترويج شرك، يعني دينفروش؛ اين خليفه رسمي مسلمين بود، آنها هم همين معاويه را
حمايت میكردند كه بعدها معاويه به اين صورت درآمد.يك وقتي هم در اين مملكت قرآن
چاپ میكردند، علماء را وادار میكردند كه به استقبال قرآن برويد؛ منتها عالمان
راستين میدانستند اين قرآن همان قرآن روي نيزه امويهاست. قيام سيّدالشهداء
(ع)، تنها راه احياي اسلام وجود مبارك أبيعبدالله ديد همان سخني كه امير
المؤمنين فرمود دين به اسارت رفته است، توحيد رخت بر بست، شرك آمد؛ تفكر سكولاريزمي
جاي ديانت عين سياست نشست، ارزشهاي اخلاقي دگرگون شد، فساد و فقر و تبعيض دامنگير
شد، ديد هيچ چارهاي ندارد مگر اينكه حسينِ وارث پيغمبر قيام بكند! همان كاري كه
پيغمبر كرد، اسلام را احياء كرد براي اوّلين بار و به مردم فهماند؛ وجود مبارك
حسينبنعلي در سال 61 هجري اينچنين كرد. امّا در عصر ما؛ شما ديديد كه جريان
كوروش كبير مقدّم بر پيغمبر شد، تاريخ هجري چه شمسي، چه قمري رخت بر بست؛ تاريخ
كوروش كبير جاي تاريخ هجري آمد، كوروش آمد و جاي پيغمبر و نظام ارزشي كلاً عوض شد!
تنها سرمايه مملكت نفت بود، با اين كشور تكمحصولي، در حدّ يك شركت شكلات و
بیسكويت رفتار میكردند! اجازه نميدادند كه وزارتخانهاي براي نفت باشد تا حساب و
كتابي مشخص باشد، مجلسيان بدانند، استيضاح بكنند، سئوال بكنند، مردم بفهمند، بودجه
تصويب بشود! قبلاً شركت نفت ايران و انگليس بود! بعد از ملّي شدن صنعت نفت، شد شركت
ملّي نفت ايران. بعد هم كودتاي ننگين شد كه همه اينها را يك سر بردند. ولي اجازه
ندادند به صورت يك وزارتخانه در بيايد، حسابي و كتابي داشته باشد، وزيري داشته
باشد، استيضاحي بشود، سئوالي بشود! مسائل اخلاقي را هم كه ديديد، وضع حجاب هم كه
ديديد، مِيگساري را هم كه ديديد، مِيفروشي را هم كه ديديد، چيزي هم از اسلام باقي
نگذاشته بود! نام آن كتاب را من نميبرم، چون عدّهاي از صاحبنظران در آن كتاب
نقشي داشتند،كتاب رسمي اين مملكت جريان چهارشنبه سُوري را كه شرح میدهد، انواع و
اقسام آتش، آتشبازيها، سنن و آداب استانهاي متفاوت مملكت، كيها چه جور بازي
كردند، درباريان چه جور آتشبازي كردند، وزراء چگونه چهارشنبه سُوري میكردند،
هيزمها را از كجا میآوردند؛ تقريباً 50 برابر جريان نقل عاشورا در آن كتاب سخن
گفته شده! عاشوراي أبيعبدالله را وقتی شرح میدهند، 3 ـ4 خط كوتاه؛ عاشورا يعني
دهم محرّم كه حسينبنعلي را كشتند؛ اين عاشورا، امّا چهارشنبه سُوري تقريباً 50
برابر شرح شده! اين كتاب رسمي آن روز بود. فرهنگ مردم را هم عوض كردند، طوري كه
تاريخ قبر مردهها هم تاريخ 2500 ساله شاهنشاهي بود. وقتي فرهنگ مردم عوض بشود، اين
نظير اسناد رسمي و چكها و سفتههاي رسمي نيست كه بايد تاريخ شاهنشاهي داشته باشد!
فرهنگ مردم كه دگرگون شد، در قبرستان بر روی قبور مردهها و لوح قبر هم اثر میكند؛
ارتباطشان با خارجيها هم همين بود.اين پتروشيمی قبلاً فقط كود اِستحصال میكرد،
الآن انواع اقسامش را شما داريد! آن صنایعتان، آن برقتان، آن مخابراتتان؛ مگر
نبود اطباي اين كشور را هندي و بنگلادشي تأمين میكردند؟! الآن شما به لطف الهي فخر
میكنيد كه اطبايتان به اوج رسيدهاند! المپيادهايتان اينطور است؛ ولي ايران قبل
از انقلاب اسلامي در المپياد به نام راه داشت؟ مگر اطبايمان را از بنگلادش و هند
نميآورديم؟ مگر نيروي انساني را از جاي ديگر نميآورديم؟! الآن شما میبينيد
ميليونها فارغ التّحصيل داريم، ميليونها كتاب داريم؛ اين بركات مال اين است!
در جمع شما شايد كمتر كسي باشد كه آن جريان اسارت شماليها را بدانند. در جنگ جهاني
دوّم همين شهر [آمل] در تحت اسارت كماندوهاي شوروي بود، پليسي در اين كشور نبود! در
جنگ جهاني دوّم اينها ايران را تکه تکه كرده بودند، همه اينها در اسارت كماندوهاي
روسي بودند اما 8 سال ايران را كوبيدند، نتوانستند يك وَجب از خاك اين كشور را
بگيرند! عزّت و شرف ايران در پرتو تمسّك به آموزههاي حسيني(ع) اينها شرفي
است كه به وسيله امام و فرزند امام و مراجع و روحانيّت به دست آمد و قسمت مهم آن به
وسیله فداكاری مردمي، ايمان مردم، تشيع مردم، پيوند مردم با اهل بيت، علاقه به
أبيعبدالله، عشق ياحسين، ياحسين؛ مرثيه كربلا، كربلا تأمين شد! شما در شبهاي
عمليات ديديد اوّلين حرف را مرثيه میزد، يعني مردم به عشق شهادت رفتند، براي اينها
حل شد كه مرغ باغ ملكوتند. امام راحل در اعلاميهها مطالبي مینوشت كه
حسينبنعلي اینها را به عنوان امام فرمود؛ او هم به عنوان امت آن امام معصوم همان
حرف را میزد. بالأخره امام، شاگرد أبيعبدالله است، يكي از بندگان خداست، يكي از
دستپروردگان آنهاست! حالا حسينبنعلي معصوم است، در آسمانهاست و امام راحل شاگرد
اوست مثل فرد عادي، اینها قابل انكار نيست. همه ما اين مطالب را میدانيم؛ ولي
بالأخره هر چه را كه امام راحل ياد گرفت، از أبيعبدالله ياد گرفت. شما آن
اعلاميههاي اوّل قبل از 15 خرداد را ببينيد، ميبينيد غالب اين اعلاميهها كلمات
أبيعبدالله درآن نوشته شده. سالار شهيدان میفرمايد: إنّي لا اَرَي المُوتِ إلا
سَعادَه وَ الحَياهَ مَعَ الظالِمينَ إلا بَرَمَا (3)، زندگي با حكومت ننگين براي
من دردآور است و من مردن را شرف میدانم؛ اینها را أبيعبدالله فرمود. او استاد كلّ
است، معلّم كلّ است، معلّم كتاب و حكمت است، مربي و مرشد است؛ همه چيز را آن ذات
مقدّس فرمود. شاگردانش كه علماء هستند و مؤمنين، اینها هم ياد گرفتند و گفتند: ما
به تو تأسي میكنيم و همين كار را هم كردند؛ غالب اعلاميههاي امام (ره) اين بود!
يادگارامام راحل هم تلاش و كوششاش اين بود، يك رابط خوبي بود، بازوي امام بود،
عصاي دست امام بود، در مسير امامت حركت میكرد. بعد از رحلت امام ديديد آن پيامي كه
نسبت به رهبر معظّم انقلاب داد، گفت: اِنّي سِلمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَ حَربٌ
لِمَنْ حارَبَكُم. همين يادگار امام بود كه نسبت به رهبر معظّم انقلاب آن اعلاميه
جامعُ الاَطراف را داد كه هر كه را تو میپسندي، من میپسندم؛ هر كه را تو طرد
میكني، من مطرود میدانم. الآن شما بستر قاچاق داريد، بستر مشروب داريد، بستر
زنهاي بيحجاب داريد، بسترهاي آلودگي اخلاقي داريد؛ و اگر خداي ناكرده اين نسل جوان
از دست امت اسلامي برود، حمله بيگانه همان و گرفتن كشور همان! وگرنه سالمندان كه
نميتوانند مبارزه بكنند، آنكه سلاح به دوش میكشد و میجنگد جوان است! بيگانه اگر
بيايد، اسارت میطلبد. بيانات حضرت آيتالله جوادي آملي (مدظلّه) در ديدار با
اقشار مختلف مردم آمل، حسينيه ارشاد آمل ؛ اسفند 1381
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1) بقره/ 43 (2) مائده/ 55
(3) بحارالأنوار/ 44/ 192 خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر میشود.
|
|
|
در حالی که اقدام واشنگتن در افزودن نام 17 شرکت به لیست تحریمهای ایران با
انتقاد تهران و مسکو مواجه شده است، مقامات آمریکایی اعلام کردند این روند ادامه
خواهد یافت. سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد درباره اعلام لیست
جدید تحریمی ایران توسط وزارت خزانهداری آمریکا، این موضوع را اقدامی منفی در
ادامه مذاکرات توصیف نمود که بدگمانیها درباره حسننیت آمریکا را تشدید میکند.
محمد خزاعی در این ارتباط گفت: با وجودی که مقامات آمریکا اقدامات اخیر را به
تحریمهای وضع شده قبل از مذاکرات ژنو مرتبط میدانند ولی به هر حال این اقدامات
میتواند در شرایط کنونی تاثیرات جدی منفی بر روی روند مذاکرات بگذارد. سفیر
کشورمان همچنین با اشاره به انتقادات برخی از اعضای 1+5 از جمله روسیه از اقدام
جدید دولت آمریکا افزود: تاثیرات منفی این اقدام در این شرایط به افزایش بدگمانی
مردم ایران و جامعه بینالملل که منتظر رسیدن به یک توافق جامع برد برد در نتیجه
مذاکرات هستند، منجر میشود و ضمن اینکه باعث میشود که این مذاکرات حمایت
بینالمللی و مردم ایران را از دست بدهد. این اقدام مذاکرهکنندگان را در شرایطی
قرار میدهد که نتوانند با امید رسیدن به یک تفاهم منطقی پایدار و سازنده به
مذاکرات ادامه دهند. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در گفتوگو با شبکه
تیوی 24 این کشور با اشاره به مذاکرات هستهای بین ایران و شش قدرت جهانی گفت:
«مسئله هستهای ایران بیش از هر زمان دیگری به یک راهحل نزدیک شده است اما نیازمند
یک کار جمعی در چارچوب توافقنامه اخیر ژنو است.» وزیر خارجه روسیه در ادامه
افزود: «نه تنها ایران بلکه کشورهایی که تحریمهایی به صورت یکجانبه به این کشور
تحمیل کردهاند، دارای تعهداتی هستند. هماکنون زمان کاهش تحریمهای ایران فرا
رسیده است.» ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ضمن انتقاد از اقدامات
اخیر آمریکا در اعمال تحریمهای جدید بر ضد افراد و شرکتهایی که به زعم واشنگتن در
برنامه هستهای ایران نقش داشتهاند، تأکید کرد: «این اقدامات نقض آشکار روح حاکم
بر توافق هستهای ژنو بوده اجرای آن را با چالش جدی روبهرو خواهد کرد.» براساس
این گزارش وی افزود: «تصمیم دولت آمریکا علیه روح حاکم بر این سند بوده است. بر
اساس توافق هستهای اخیر بین ایران و قدرتهای جهانی در شهر ژنو، تهران موافقت خود
را با متوقف کردن بخشی از برنامه هستهای به ازای لغو برخی تحریمها اعلام کرده
است.» به گزارش خبرگزاریها وی گفت: «گسترش فهرست سیاه آمریکا موجب پیچیدهتر
شدن اجرای کامل توافق هستهای ژنو خواهد شد که با هدف کاهش رژیم تحریمها خواهد
بود.» در همین حال ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که
گفتوگوهای کارشناسی 4 روزه وین درباره مذاکرات هستهای ایران و 1+5 به پایان رسیده
است. ماری هارف درباره این مذاکرات گفت: «ما بر این باوریم که پیشرفتهایی در
این مذاکرات حاصل شد.» وی درباره قرار گرفتن چندین شرکت در فهرست سیاه تحریمهای
ایران گفت که به ایران درباره این موضوع اخطار داده شده بود. سخنگوی وزارت خارجه
آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این تحریمها باعث دشوارتر شدن
گفتوگوهای کارشناسی وین نشدند گفت که این مذاکرات در هر صورت دشوار بود. وی
افزود که واشنگتن همواره گفته است که قرار گرفتن شرکتها در فهرست تحریمها ادامه
خواهد یافت. این مقام آمریکایی همچنین گفت که اتحادیه اروپا درباره برگزاری دور
بعدی گفتوگوها برنامهریزی میکند. یک خبرنگار از ماری هارف پرسید که چرا با
اقدام قرار دادن شرکتها در فهرست تحریم به ایران بهانه عدم اجرای توافق ژنو را
میدهند که او در پاسخ مدعی شد: «بهانهای در کار نیست. ما به صراحت گفتیم که این
کار را انجام میدهیم و ایرانیها هم در حالی که این را میدانستند توافقنامه را
امضا کردند!» جیکارنی سخنگوی کاخسفید نیز مدعی شد اقدام اخیر آمریکا توافقنامه
ژنو را نقض نمیکند. همچنین جانکری، وزیر امور خارجه، در جمع خبرنگاران در
تلآویو گفت که ما در حال حصول پیشرفتیم، ولی فکر میکنم به مرحلهای در مذاکرات
رسیدهایم که مذاکرهکنندگان نیاز به مشورت و مکث کردن را احساس میکنند. کری با
اشاره به مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 گفت: انتظار میرود که مذاکرات در چند
روز آینده ادامه پیدا کند. ایران روز جمعه به دنبال گسترش یافتن فهرست سیاه
تحریمهای آمریکا علیه ایران تاکید کرد که واشنگتن خلاف روح توافق موقتی ایران و
1+5 که در تاریخ 24 نوامبر حاصل شد عمل کرده است و به همین دلیل مذاکرات را رها
کرد.
|
|
|
برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به دیدار هیئت
پارلمانی اروپا با دو محکوم فتنه 88 تاکید کردند این کار نوعی بدعت در عرصه
دیپلماسی است و وزرای اطلاعات و امور خارجه نیز باید پاسخگوی این دیدار باشند.
در همین رابطه، ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در
واکنش به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با دو تن از حامیان فتنه 88، این اقدام را ضد
امنیتی دانست و تاکید کرد که مجلس از وزارت اطلاعات و خارجه در اینباره توضیح
خواهد خواست. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این پرسش که هیئت
پارلمانی اروپا به چه صورت و با هماهنگی چه کسانی با این دو نفر دیدار کرده است،
گفت: اگر قرار است هیئت پارلمانی اروپاییها به تهران بیاید باید کمیسیون امنیت
ملی از جزئیات سفر آنها آگاه باشد و این در حالی است که ما اطلاعی در این زمینه
نداشتهایم. آقامحمدی اضافه کرد: هیئت رئیسه مجلس باید از متولیان این سفر توضیح
بخواهد و البته وزرای اطلاعات و امور خارجه نیز باید پاسخگوی این دیدار باشند.
همچنین جواد کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی با اشاره به دیدار هیئت
پارلمانی اروپا با 2 تن از محکومین فتنه گفت: هیئت پارلمانی اروپا میتواند در
جریان سفر خود دیدارهایی را با همتایان خود و همچنین مقامات قوای سهگانه در ایران
داشته باشد اما دیدار با این 2 نفر، نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی در جمهوری اسلامی
ایران است. وی افزود: با توجه به نگاه برخی مسئولان دولتی به بحث فتنه 88 برآورد
میشد که چنین اقداماتی با حمایت برخی از وزرا و معاونین رئیسجمهور و حتی ممکن است
با توصیه شخص رئیسجمهور اجازه انجام این ملاقاتها داده شود و این همان موضوعی است
که اکثریت نمایندگان در جریان رأی اعتماد نگران آن بودند. عضو کمیسیون امنیت ملی
مجلس اظهار داشت: همان گونه که پیش از انجام این سفر نمایندگان هشدار لازم را به
مسئولان مربوطه داده بودند بعد از انجام این دیدار که عدم توجه به هشدار نمایندگان
را نشان میدهد قطعا وزیر امور خارجه به منظور پاسخگویی در ارتباط با این موضوع
باید در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود و تذکراتی با امضاهای بسیار زیاد به شخص
رئیسجمهور داده خواهد شد. کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات همان
حاشیهسازیهایی است که دولت انجام میدهد و ادامه این روند موجب عدم ورود دولت به
مسائل اصلی خواهد شد. محمدحسن آصفری نیز به عنوان عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و
سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با فارس، در واکنش به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با 2
محکوم فتنه 88 گفت: بسیار متأسفم که یک هیئت پارلمانی از اروپا که قرار است برای
بحثهای مرتبط با پارلمان و گسترش روابط به تهران سفر کند، با این دو فرد ملاقات
کرده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با گلایه شدید نسبت به این
دیدار تصریح کرد: دستگاههای امنیتی و حتی مجلس هم باید پاسخگوی این موضوع باشند.
آصفری با بیان اینکه اروپاییها هیچگاه دلشان برای ملت ایران نمیسوزد، اظهار
داشت: اگر پارلمان اروپا دلسوز مردم است بهتر است در ابتدا به فکر مردم فرانسه،
انگلیس و سایر کشورهای اروپایی باشد که از بیقانونی در کشورهای خود رنج میبرند.
وی با طرح این پرسش که چه افرادی هماهنگیهای لازم برای این دیدار را انجام
دادهاند، گفت: باید وزارت اطلاعات و دادگستری نسبت به این مسئله پاسخگو باشند که
البته مجلس شورای اسلامی به صورت جدی این مسئله را بررسی میکند. عضو کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: برای ما سؤال است که در هفته تعطیل مجلس
از این هیئت پارلمانی برای حضور در تهران دعوت به عمل آمده است. حسن قشقاوی
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه هم با اشاره به دیدار هیئت
پارلمانی اروپایی با محکومان فتنه 88 در سفارت یونان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر
اینکه آیا وزارت خارجه با انجام این دیدار مجوز صادر و موافقت کرده است؟ توضیح داد:
اصولاً شأن مجلس فراتر از آن است که وزارت امور خارجه بخواهد برای سفرهای هیئتهای
پارلمانی به ایران مجوزی صادر کند. وی خاطرنشان کرد: به طور کلی شأن مجلس به
گونهای نیست که یک وزارتخانهای مانند وزارت امور خارجه بخواهد برای انجام یک
برنامهای برای هیئت پارلمانی مجوز بدهد، البته معمولاً گاهی راجع به کلیات سفرهایی
که انجام میشود در سطوح مختلف پارلمانی اعم از رئیس یا نایب رئیس یا گروههای
دوستی، نظرات وزارت خارجه استعلام میشود.
|
|