(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 آذر 1392 - شماره 20666

هشدار دولت هنیه نسبت به بروز فاجعه انسانی در غزه
پنتاگون حضور نظامی در بحرین را گسترش می‌دهد
کرزای: در حال مذاکره با سران طالبان هستم
افشاگری فارین پالیسی
عربستان موشک‌های خریداری شده از آمریکا را تحویل تروریست‌ها در سوریه می‌دهد
نخست‌وزیر دولت انتقالی تونس انتخاب شد
واشنگتن‌پست: اوباما متوجه نیست آمریکا درحال فروپاشی است
سناتور جان‌مک‌کین در اوکراین معترضان را وطن‌پرست خواند!
در جنوب غربی بغداد رخ داد
عملیات تروریستی در مسیر کاروان زائران کربلا
دولت مصر شرکت در همه‌پرسی رااجباری کرد
پیکر ماندلا در زادگاهش به خاک سپرده شد
زد و خورد شدید معترضان با پلیس اطراف پارلمان اسپانیا
   


دولت منتخب فلسطین در غزه اعلام کرد، اوضاع کنونی در این منطقه در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری فلسطین الیوم، سخنگوی دولت هنیه اعلام کرد، سال‌ها محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی موجب درد و رنج بیشتر مردم غزه شده و این مسئله عواقب بسیار منفی و خطرناکی برای ساکنان این منطقه به همراه داشته است. «اسراء المدلل» افزود، کمبود شدید سوخت مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است و وضعیت بهداشت در شرایط مطلوبی قرار ندارد.وی تاکید کرد، دولت هنیه از آغاز سرمای بی‌سابقه در نوار غزه وضعیت اضطراری اعلام کرده و کمیته ویژه‌ای به منظور مقابله با فاجعه قریب‌الوقوع تشکیل داده است.

 


رسانه‌های وابسته به ارتش آمریکا اعلام کردند، واشنگتن حضور نظامی خود در بحرین را گسترش می‌دهد.
به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی ایالات متحده در نظر دارد به منظور توسعه پایگاه نیروی دریایی خود در بحرین 580 میلیون دلار دیگر هزینه کند.
به نوشته یک نشریه آمریکایی وابسته به پنتاگون، ناوگان پنجم آمریکا در بحرین در حال گسترش ظرفیت امکانات موجود خود بوده و در نظر دارد 77 هکتار از زمین‌های واقع در امتداد اسکله در منامه را به پایگاه خود اضافه کند.
ماه آینده نیز قرار است با نصب یک پل معلق قوسی شکل به طول حدودا 120 متر پایگاه اصلی آمریکا را به پایگاه جدید متصل کند. هدف پنتاگون حمایت از رژیم آل‌خلیفه در برابر مردم بحرین است.

 


رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد رهبران طالبان این کشور در حال مذاکره با او هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حامد کرزای» در سفر به هند به خبرنگاران گفت: من می‌توانم به شما بگویم که آنان (طالبان) در حال مذاکره با من هستند. او از آمریکا نیز خواست به جای اتخاذ دیپلماسی محرمانه، او را در انجام مذاکرات صلح با طالبان کمک کند.
هرچند کرزای در ارتباط با مذاکرات خود با طالبان توضیحات بیشتری نداد، ولی روزنامه اردوزبان «امت» چاپ پاکستان اعلام کرد، «ملا عبدالغنی برادر» از طرف طالبان با کرزای گفت‌وگو می‌کند. ملا برادر مرد شماره دو سابق طالبان است که اخیرا به درخواست رئیس‌جمهور افغانستان، از زندان در پاکستان آزاد شده است.
یک عضو شورای مرکزی طالبان در این باره گفت، ملا برادر اجازه مذاکره با آمریکا را ندارد و از طرف طالبان فقط مجاز است که با کرزای گفت‌وگو کند. ملا برادر یکی از افراد مورد اعتماد ملا عمر است.
هم‌اکنون ملا برادر از طرف طالبان تلاش می‌کند رئیس‌جمهور افغانستان را به امضا نکردن توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن متقاعد کند. در صورتی که کرزای از امضای توافقنامه سر باز زند، طالبان به گفت‌وگوی خود با وی در دیگر زمینه‌ها نیز ادامه خواهد داد. هم‌‌اکنون دولت کابل برای امضای توافقنامه تحت فشار آمریکا قرار دارد. ناتو نیز از کابل خواست تا سه ماه دیگر توافقنامه امنیتی را امضا کند.
هلاکت 23 شبه‌نظامی طالبان
نیروهای دولتی افغان تحت پوشش ناتو، در استان‌های «کنر»، «ننگرهار»، «لقمان»، «جوزجان»، «غزنی»، «خوست» و هلمند دست به عملیات زدند و طی آن، توانستند 23 شبه‌نظامی طالبان را بکشند و 21 شورشی دیگر را زخمی کنند. در این عملیات مقادیری بمب و ادوات نظامی هم کشف و ضبط شد.
شبه‌نظامیان طالبان نیز با اقدام به انفجار دو بمب در استان‌های هلمند و اروزگان، پنج نظامی افغان را کشتند و سه تن دیگر را زخمی کردند.

 


یک نشریه آمریکایی از موافقت واشنگتن با درخواست عربستان برای خرید موشک‌های ضدزره و قابل حمل «تاو» که قرار است در اختیار مخالفان سوری قرار گیرد پرده برداشت.
به گزارش شبکه خبری العالم، مجله فارین‌پالیسی نوشت، وزارت دفاع آمریکا با درخواست عربستان برای خرید 15 هزار موشک تاو موافقت کرده است.
فارین‌پالیسی افزود، ارزش این قرارداد بیش از یک میلیارد دلار است و با توجه به اینکه عربستان سعودی حدود 4000 موشک از این نوع را در زرادخانه‌های خود دارد، احتمالا مقصد این موشک‌های جدید سوریه است.
به نوشته این مجله، درخواست عربستان برای خرید این تعداد بسیار زیاد از این نوع موشک‌ها شک‌برانگیز است زیرا این کشور با هیچ‌گونه تهدید نظامی آشکار مواجه نیست.
فارین‌پالیسی خاطرنشان کرد، مخالفان مسلحی که در اردن در حال آموزش هستند طرف واقعی دریافت‌کننده این موشک‌ها هستند. این افراد آموزش‌دیده سپس برای نبرد با ارتش سوریه به این کشور اعزام می‌شوند. این مجله آمریکایی همچنین نوشت، عربستان سعودی محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا برای تحویل سلاح به طرف سوم را می‌داند، به همین دلیل این فرضیه طرف‌های نظامی آمریکایی قوت می‌گیرد که عربستان سعودی قصد دارد مهمات و تسلیحات خریداری شده از کشورهای دیگر غیر از آمریکا را به دست گروه‌های مسلح برساند و زرادخانه‌های خود را نوسازی کند.
از سوی دیگر، منابع وابسته به مخالفان مسلح سوریه اعلام کردند که شماری از فرماندهان گروه موسوم به جبهه اسلامی مذاکراتی را با مسئولان آمریکایی در روزهای آینده در ترکیه برگزار خواهند کرد.
یکی از افراد مسلح در جبهه اسلامی گفت، انتظار می‌رود که در مذاکرات در ترکیه این موضوع مورد بحث قرار گیرد که آیا آمریکا از نظر نظامی به جبهه اسلامی کمک خواهد کرد و متعهد خواهد شد که امنیت مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در شمال سوریه را حفظ کند.
گفتنی است جبهه اسلامی از ائتلاف شش گروه مسلح بزرگ تشکیل شده است و هفته گذشته انبارهای سلاحی را که ظاهرا تحت کنترل شورای عالی نظامی وابسته به گروه ارتش آزاد بود، به کنترل خود درآورد.
در همین رابطه «عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با اشاره به حمایت مالی عربستان سعودی از تروریست‌ها در کشورش گفت، عربستان یک منطقه حفاظت‌شده آمریکا به شمار می‌رود.
وی افزود، عربستان تلاش می‌کند که به ظاهر مواضع سیاسی متفاوتی از آمریکا در پیش بگیرد اما واقعیت این است که هر دو کشور تمایل دارند که سوریه تا بالاترین میزان ممکن ویران شود.
روزنامه اتریشی «پرسه» نیز با اشاره به حمایت عربستان از گروه‌های تکفیری پیش‌بینی کرد آتش تروریسم دامن‌گیر رژیم آل‌سعود شود.
این روزنامه افزود، حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی برای افکار عمومی جهان آشکار شده است و در آینده عربستان تاوان حمایت خود از این گروه‌ها را می‌دهد.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند بر عناصر چندین گروه تروریستی در حلب غلبه کامل پیدا کنند.
نیروهای ارتش پل بغداد واقع در مسیر بزرگراه بین‌المللی دمشق، حمص در حومه دمشق را نیز تحت کنترل درآوردند.
یک روزنامه سوری در گزارشی از آغاز عملیات ارتش سوریه برای سیطره کامل بر منطقه یبرود در حومه دمشق خبر داد.
نیروهای ارتش همچنین چندین منطقه در شهرک عدرا، دیرالزور، درعا را به تصرف خود درآوردند.
این در حالی است که اهالی شهر «رقه» در شمال شرقی سوریه در حمایت از ارتش سوریه و مخالفت با گروه‌های تروریستی تظاهرات کردند و خواستار خروج عناصر تروریستی از این شهر شدند.
ساکنان منطقه اشغالی جولان سوریه نیز برای تاکید بر هویت سوری خود تظاهرات کردند.
ساکنان جولان ابراز امیدواری کردند که زمان آزادی این منطقه به دست نیروهای ارتش سوریه فرا برسد.
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از درخواست برخی سیاستمداران عراقی از وی برای باز گذاشتن مرزهای کشورش برای عبور عناصر افراطی و ضربه زدن به فرآیند سیاسی عراق خبر داد.
بشار اسد اعلام کرد، دولت سوریه صدای ضبط شده این سیاستمداران را در اختیار دارد و در زمان مناسب آنها را پخش خواهد کرد.
سایر رویدادها
* وزیر توسعه ترکیه گفت، بحران سوریه باید هرچه سریع‌تر به پایان برسد.
* اتحادیه عرب اعلام کرد، تشکیل دولت انتقالی با حضور مخالفان بعد از ژنو 2 در سوریه، شرط اساسی رفع تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه خواهد بود.
* وزیر خارجه فرانسه با ادعای تلاش برای موفقیت کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه به وضع دشوار گروه‌های مخالف و مشکلات فراوان آنها اذعان کرد.
* درگیری‌های نیروی ارتش سوریه و نیروهای فلسطینی در اردوگاه یرموک با تروریست‌‌های وابسته به جبهه النصره از سر گرفته شد.
* مدیر سابق اطلاعات رژیم سعودی گفت، مخالفان نظام بشار اسد وضعیت دشواری در این کشور دارند.

 


رئیس جنبش النهضه تونس از انتخاب «مهدی جمعه» وزیر صنایع دولت کنونی این کشور به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات، استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «راشد الغنوشی» دیروز در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز با اشاره به انتخاب «مهدی جمعه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی تأکید کرد که دولت یک مرحله خطرناک را پشت سر گذاشت.
احزاب سیاسی تونس شنبه شب در نشست گفت‌وگوی ملی پس از ساعت‌ها کشمش بر سر تعیین نخست‌وزیر جدید بالاخره «مهدی جمعه»، وزیر صنایع این کشور را برای تصدی سمت نخست‌وزیری در دولت انتقالی انتخاب کردند.وی قرار است امور کشور را تا زمان برگزاری انتخابات آینده اداره کند.
«مهدی جمعه» در نشست گفت‌وگوی ملی در مقر وزارت حقوق بشر تونس با 9 رأی موافق به این سمت انتخاب شد.
انتخاب «جمعه» در چارچوب توافقاتی صورت گرفت که براساس آن حزب اسلامی «النهضه» برای پایان دادن به بحران کنونی کشور قدرت را طی هفته‌های آتی واگذار خواهد کرد.

 


یک روزنامه آمریکایی باراک اوباما را به «میخاییل گورباچف» تشبیه کرد و در ارتباط با تکرار تجربه شوروی در آمریکا هشدار داد.
به گزارش ایرنا، واشنگتن پست در مقاله خود نوشته است که اصلاحات «باراک اوباما» مثل گورباچف، از روی حسن نیت هم انجام می‌شود، اما مانند کاری که آخرین رهبر شوروی کرد، همه قدرت یک ابرقدرت (آمریکا) را بر باد می‌دهد و امروز ریشه اصلی نگرانی همه متحدان آمریکا نیز همین مسئله است.
نویسنده با اشاره به افول ابرقدرتی آمریکا در جهان می‌نویسد: مهمترین دستاورد اوباما، قوی‌تر شدن قدرت‌های محوری یعنی سه کشور روسیه، چین و ایران است.واشنگتن پست می‌افزاید: در دیدگاه بسیار بدبینانه، این رقبای آمریکا در موقعیت کنونی که عقب‌نشینی آمریکا کاملا مشهود است، فرصت را مغتنم دیده‌اند تا فضا را برای تغییر دستور کار جهانی آماده سازند و این نگرانی‌ها قابل توجیه است، چرا که دغدغه بسیاری از متحدان آمریکا هم هست.
یکی از مفسران سیاسی عرب در این باره می‌گوید: آیا دولت اوباما اصلا متوجه اهمیت این مسئله هست که در این گوشه از جهان؛ شأن و منزلت آمریکا به طور کلی فرو ریخته است؟
نکته قابل تأ‌مل این است که اوباما هم مانند گورباچف کوشید تا خطاهای گذشته کشورش را به نحوی جبران و اصلاح کند و فرآیندی که اوباما آن را سرلوحه کار خود قرار داد، به طور کل قدرت آمریکا را مخدوش کرد و به تبع آن هم متحدان آمریکا آسیب‌پذیرتر از گذشته شدند.
در ادامه این مقاله آمده است: در عراق، آمریکا افزون بر 3000 میلیارد دلار هزینه کرد و ضمن آن که خون‌های بسیاری هم ریخته شد، اما امروز دولت عراق به کارگزار فعال ایران تبدیل شده و آمریکا هم کاملا نسبت به آن منفعل مانده است.
در افغانستان آمریکا بی‌وقفه در حال هزینه کردن است اما «حامد کرزای» مقابل آمریکا موضعگیری می‌کند.
کشورهای جهان نگران آن هستند که اوباما اصلا متوجه نیست که قدرت آمریکا رو به افول است.
واشنگتن‌پست هشدار می‌دهد: اوباما هم مانند گورباچف، پیامدهای ناگوار تغییر یک سیستم از مد افتاده فرسوده را پیش‌بینی نکرده است.

 


سناتور جمهوریخواه و برجسته آمریکایی پس از حضور در جمع مخالفان دولت اوکراین، کسانی که خواستار سقوط دولت این کشور هستند را «وطن‌پرست» خواند!
«جان مک‌کین» سناتور آمریکایی روز شنبه پس از سفر به «کیف» در جمع هزاران نفری مخالفان دولت اوکراین حاضر شد و پس از گرفتن عکس از این تجمعات با رهبران اپوزیسیون دیدار و گفت‌وگو کرد.
آنطور که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اعلام کرده، «مک‌کین» پس از این دیدار تصریح کرد که خواست مردم اوکراین باعث افتخار است و او به «اوکراین آزاد» معتقد است. این سناتور با نفوذ جمهوریخواه این را هم گفت که از دیدن تظاهرکنندگان «شگفت‌زده» شده چرا که قبلا هرگز چنین رویدادی را ندیده است!
«مک‌کین» قبل از انجام این سفر نیز با صدور بیانیه‌ای «کیف» را به استفاده از «زور و خشونت» برای مهار «بحران» متهم کرده بود.
ایالات متحده پیش از این نیز به طور کاملا رسمی از مخالفان غربگرای دولت اوکراین حمایت و آنها را به ادامه اعتراض‌ها تشویق کرده است.
ناآرامی‌های اوکراین نزدیک به سه هفته است که به بهانه «امضا نشدن توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا» آغاز شده است اما اکنون به رغم امتیازات ویژه‌ای که دولت به مخالفان داده، «سرنگونی دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام» تبدیل به خواسته اصلی معترضان شده است.
دولت فعلی چندسال پیش موفق شد بر دولت روی کار آمده از انقلاب رنگی مورد حمایت غرب یعنی نارنجی‌ها پیروز شود!
البته تظاهراتی که در این ایام در «کیف» برگزار شده فقط مختص مخالفان نیست بلکه طرفداران دولت نیز بارها در حمایت از سیاست‌های ضدغربی دولتمردان خود راهپیمایی کرده‌اند.
آخرین خبرها حاکی است، روز گذشته نیز ده‌ها هزار نفر از طرفداران و مخالفان دولت در خیابان‌های کیف تظاهرات و طرفین بر ادامه راه خود تاکید کردند.
در این حال رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس دومای روسیه از دخالت‌های واشنگتن در تحولات اوکراین به شدت انتقاد کرد.
«الکسی پوشکوف» گفت: واشنگتن با اوکراین مانند یک مستعمره رفتار می‌کند.
پیش از این رئیس‌جمهور روسیه نیز آنچه امروز در «کیف» رخ می‌دهد را برنامه‌ریزی شده از خارج این کشور دانسته و آن را به شدت محکوم کرده بود.
آخرین خبرها از تحولات اوکراین حاکی است، رئیس جمهور این کشور با برکناری شهردار «کیف» و معاون دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین، یک قدم دیگر به نفع مخالفان غربگرای خود برداشت. منابع خبری به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند، «الکساندر پوپوف»، شهردار کیف و «ولادیمیر سیوکوویچ»، معاون دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین به اتهام دخالت در سرکوب تظاهرکنندگان و نقض حقوق شهروندی در30 نوامبر برکنار شدند. دادستانی کل اوکراین این دو را در اتهامات وارده گناهکار شناخته است.
با این وجود، فقط چند ساعت پس از این عزل و نصب ها خبر رسید، اتحادیه اروپا در جبران این عقب نشینی یک قدم دیگر جلو رفته و اعلام کرد، همکاری تجاری خود با اوکراین را تعلیق می کند!

 


انفجار بمب در مسیر کاروان عزاداران حسینی(ع) به سمت کربلا، شهادت شش زائر و جراحت 14 نفر دیگر را در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، تروریست‌های فعال در عراق شب یکشنبه یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده را در مسیر کاروان عزاداران حسینی(ع) منفجر کردند. این انفجار که در جنوب غربی بغداد روی داد، به شهادت شش نفر و جراحت 14 تن دیگر انجامید. کاروان مذکور به همراه کاروان‌های دیگر از هم‌اکنون راهی کربلا شده‌اند تا در روز اربعین (دوم دی) در آنجا حضور داشته باشند.
در همین حال، کمیته امنیت و دفاع در مجلس عراق اعلام کرد، طرح‌های محافظت از زائران اربعین مثل سابق در کربلا به اجرا درمی‌آید. این کمیته همچنین از کسب اطلاعات در مورد نقشه القاعده برای حملات بزرگ در این مراسم خبر داد. اخیرا یک پژوهشگر عراقی گفته بود که 60 درصد تروریست‌ها در عراق تبعه عربستان هستند.
«حاکم الزاملی»‌ عضو کمیته امنیت و دفاع گفت: طرح تدوین شده برای محافظت از زائران در مراسم اربعین امام حسین(ع) با طرح‌های گذشته تفاوتی نمی‌کند. این طرح شامل بستن شماری از جاده‌ها و خیابان‌های اصلی و استقرار دوباره یگان‌های ارتش و پلیس در همه استان‌ها و استفاده از نیروی هوایی برای تامین امنیت برخی از جاده‌ها و افزایش تلاش‌های اطلاعاتی است. علاوه بر آن در اقدامی پیشگیرانه عملیات بازرسی و دستگیری برخی افراد تحت تعقیب نیز اجرا خواهد شد.
وی در عین حال، از نبود دستگاه‌های مدرن کشف مواد منفجره و نبود دوربین‌های نظارتی انتقاد کرد.
این نماینده پارلمان گفت: میلیون‌ها نفر از عراقی‌ها به همراه ده‌ها هزار نفر از زائران برخی کشورهای عربی و غیر عربی برای برگزاری مراسم خواهند آمد که این امر نیازمند افزایش تلاش‌های امنیتی است.
وی تصریح کرد: امسال با سال‌های گذشته تفاوت خواهد داشت زیرا مراسم اربعین حسینی(ع) با زمان انتخابات همزمان شده است و ما اطلاعات دقیقی داریم که تایید می‌کند شبکه القاعده و سایر گروه‌های مسلح برای حمله به زائران به منظور مانع‌تراشی در مسیر روند سیاسی و فتنه‌انگیزی طائفه‌ای آماده شده‌اند.
وی خواستار هوشیاری مراجع امنیتی شد و تاکید کرد: کمیته امنیت و دفاع پارلمان نشست‌هایی را با فرماندهان امنیتی برای بحث درباره چالش‌های پیش روی آنها در سال جاری برگزار کرده است و آنچه میزان چالش‌ها را افزایش می‌دهد، رخنه‌های اخیر صورت گرفته در سیستم امنیتی و فرار شماری از زندانیان است.
نفت کردستان
به گزارش واحد مرکزی خبر، دولت منطقه خودمختار کردستان عراق از روز جمعه گذشته انتقال نفت به ترکیه را به طور آزمایشی آغاز کرد، و هم‌اکنون روزانه 150 هزار بشکه نفت از طریق لوله به ترکیه انتقال می‌یابد. انتقال نفت از کردستان عراق به ترکیه، طبق موافقتنامه‌ای که میان طرفین امضا شده است، از سال آینده میلادی (دی ماه) رسما آغاز می‌شود و اواخر سال به 400 هزار بشکه در روز خواهد رسید. نیمی از نفت صادراتی به ترکیه با قیمتی کمتر از 50 درصد قیمت جهانی محاسبه خواهد شد.
«آشتی هورامی» وزیر منابع طبیعی دولت خودمختار کردستان عراق طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد، نفتی که از منطقه کردستان عراق صادر می‌شود، ارتباطی با نفت عراق ندارد.

 


کمیته عالی انتخابات مصر تهدید کرد هرکس در همه‌ پرسی قانون اساسی جدید این کشور شرکت نکند جریمه می‌شود.
بلافاصله پس از اینکه روز شنبه «عدلی منصور» رئیس‌جمهور موقت مصر زمان برگزاری همه‌پرسی قانون‌اساسی جدید مصر را اعلام کرد، کمیته عالی انتخابات این کشور نیز شرکت در این همه پرسی را «اجباری» کرد.
آنطور که خبرگزاری «تسنیم» نوشته، این کمیته اعلام کرد کسانی که در این همه پرسی که قرار است 25 و 26 دی‌ماه برگزار شود شرکت نکنند، 500 پوند جریمه می‌شوند.
عدلی منصور نیز پس از اعلام زمان رسمی برگزاری این همه‌پرسی، مخالفان خود را عده‌ای «تروریسم» خواند که می‌خواهند مصر را «ویران» کنند. وی در ادامه گفت وقت آن رسیده که با آنها «قاطعانه» برخورد شود.قانون اساسی تهیه شده از سوی کمیته 50 نفری مصر اما به دلیل وجود برخی موارد جنجالی، مورد اختلاف جریان‌های سیاسی مختلف مصر نیز هست.
به گزارش «اسکای‌نیوز» احزاب سیاسی اسلامگرا به ویژه، دچار اختلافاتی در این باره شده‌اند. حزب سلفی «نور» ضمن حمایت از اصلاحات قانون‌اساسی خواستار حمایت مردم از این اصلاحات شده است. در مقابل حزب «مصر قوی» به رهبری «عبدالمنعم ابوالفتوح» در واکنشی مخالف با حزب «النور» از هواداران خود خواست به قانون اساسی جدید رای منفی بدهند.
اخوان‌المسلمین مصر نیز مشارکت در این همه‌پرسی را از اساس تحریم کرده است. «محمد حسین»، از رهبران حزب آزادی و عدالت (نزدیک به اخوان‌ المسلمین) در این باره به اسکای نیوز عربی گفت: «ما با اصل موضوع اصلاح قانون اساسی مخالفیم زیرا آنچه را نظامیان کودتاگر صادر می‌کنند نمی‌پذیریم.»
وزارت کشور مصر اما از آمادگی خود برای تامین امنیت برگزاری این همه پرسی خبر داده است. گزارش شده نزدیک به 15 هزار قاضی مصری نیز بر روند این همه پرسی نظارت خواهند داشت.
تحولات امنیتی
پایگاه خبری «المختصر» روز گذشته از حمله ارتش مصر به انبارهای سلاح حماس در منطقه سینا خبر داد.
بر اساس این گزارش، مقامات مصری با تایید این خبر اعلام کردند. «ارتش مصر انبارهای تسلیحاتی جنبش حماس در سینا به ویژه در شهر شیخ زوید را منهدم کردند.»
از زمان برکناری مرسی، روابط قاهره با جنبش حماس به تیرگی گرائیده و این کشور در سرکوب حماس در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. پایگاه خبری «محیط» نیز اعلام کرد ارتش مصر 10 تن مواد منفجره در شهر مرزی رفح کشف و ضبط کرده است.

 


پیکر نلسون ماندلا رهبر مبارزه با تبعیض نژادی و استعمار، در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پیکر نلسون ماندلا دیروز با انجام تشریفات خاص و در مراسمی که 4500 مقام خارجی حضور داشتند، به روستای «کونو»؛ زادگاه او منتقل شد و در کنار والدین و سه فرزندش به خاک سپرده شد.
ماندلا در روز پنجم دسامبر (14 آذر) در 95 سالگی درگذشت. مقامات بلندپایه 70 کشور جهان، روز سه‌شنبه هفته گذشته (19 آذر) در مراسمی در ورزشگاه 100 هزار نفری ساکرسیتی ژوهانسبورگ به یاد او گرد هم آمدند. پیکر ماندلا از روز چهارشنبه تا جمعه برای وداع مردم در تابوتی شیشه‌ای در آمفی‌تئاتر پرتوریا قرار داده شد تا اینکه دیروز با انجام تشریفات خاص به وسیله یک هواپیمای سی-130 و با اسکورت دو جنگنده به استان کیپ‌شرقی منتقل شد و از آنجا با یک خودروی مخصوص و در حالیکه پرچم کنگره ملی آفریقا روی تابوتش بود به روستای کونو انتقال یافت و به خاک سپرده شد.
مراسم خاکسپاری ماندلا با یک سرود مذهبی به زبان هوسایی (زبان محلی زادگاه ماندلا) و شلیک توپ آغاز شد. این مراسم از تلویزیون آفریقای مرکزی به‌ صورت زنده پخش شد.
همچنین برخی مقامات فعلی و پیشین قاره آفریقا در مراسم خاکسپاری ماندلا سخنرانی کردند.

 


پلیس ضد شورش اسپانیا ده‌ها نفر از مخالفان قانون «منع تظاهرات» را مقابل پارلمان این کشور مجروح یا بازداشت کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تجمع روز شنبه مخالفان لایحه جدید دولت که با هدف جلوگیری از تظاهرات قربانیان سیاست‌های ریاضتی تهیه شده است با حضور صدها پلیس ضد شورش به خشونت کشیده شد.
در جریان این درگیری‌ها که مقابل ساختمان پارلمان رخ داد دستکم 23 نفر از معترضان مجروح و هفت نفر نیز بازداشت شدند.
بنا به اعلام منابع خبری اسپانیا، در این تظاهرات دستکم 4000 نفر از مردم شرکت داشتند و ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که معترضان اقدام به محاصره ساختمان پارلمان کردند. معترضان یک خودروی پلیس را نیز تخریب کردند. اوایل ماه جاری شمسی دولت اسپانیا لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن کسانی که بدون مجوز تظاهرات یا مقابل ساختمان پارلمان تجمع کنند از 30 هزار تا 40 هزار و 800 یورو جریمه شوند.
پارلمان اسپانیا در حال بررسی این لایحه است و مخالفان که معتقدند هدف از تهیه این لایحه برخلاف آنچه که گفته می‌شود، حفاظت از امنیت آنها نیست، با هدف جلوگیری از تصویب آن تجمعات روز شنبه را برگزار کردند.
مخالفان اسپانیایی می‌گویند دولت با تصویب این لایحه در واقع به دنبال قطع سلسله تظاهرات ضد ریاضتی است که سال‌هاست در این کشور برگزار می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10