(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 آذر 1392 - شماره 20666

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آغاز و پایان این راه ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
افراطی‌ها (گفت و شنود)
در واکنش به تحریم‌های جدید غرب ظریف به جای آمریکا به منتقدان داخلی اعتراض کرد
بیراهه ! (نکته)
رئیس جمهور اصلاحیه قانون بودجه ۹۲ را برای اجرا ابلاغ کرد
سران مافیا که از آب گرم ماندلا می‌آمدند!(خبر ویژه)
خبر کیهان کمردرد دارد یا پیمان‌شکنی آمریکا؟!(خبر ویژه)
بازداشتی فتنه 88 دبیر سیاسی روزنامه ایران شد!(خبر ویژه)
عراقچی راهی برلین شد
تسلیت به همکار
 


راهی که دولت محترم پس از روی کار آمدن تاکنون در حوزه سیاست خارجی «طی کرده»، مسیری که «طی خواهد شد» و نقطه‌ای که ادامه این راه در نهایت به آن «ختم خواهد شد»، موضوع نوشتار ما است.
در این مطلب فقط به دنبال «نقد» مسیری هستیم که دولت محترم به نظر می‌رسد ناخواسته قدم در آن گذاشته است.
1- انتخاب موضوع هسته‌ای و گره زدن تمام مشکلات اقتصادی و گاه غیراقتصادی به آن، شروع مسیری است که جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت آقای روحانی روی آن متمرکز شده‌اند و دولت محترم نیز با برخی اظهارنظرها و عملکردها بر آن صحه گذاشته است. مسیری که به نظر می‌رسد، طرح آن حتی شاید پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی دولت فعلی پی‌ریزی شده باشد!
شاید انتخاب این استراتژی، یعنی گره زدن تمام مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم به موضوع هسته‌‌ای، با هدف تبدیل آن به مسئله‌ای «حیاتی» (نه صرفا ملی) برای مردم صورت گرفته است؛ تا بدین ترتیب این گونه نتیجه گرفته شود که یگانه راه رسیدن به هدف مطلوب، که داشتن ایرانی پیشرفته است، از مسیر سیاست خارجی می‌گذرد و حلال مشکلات پیش روی این مسیر نجات‌بخش نیز خود آمریکاست!
به نظر می‌رسد، «مقصد» مرحله نخست رساندن مردم به این «باور» بود که اگر با آمریکا به اصطلاح «ببندیم» و موضوع هسته‌ای را - که مسئله زیاد مهمی هم نبود! - رها کنیم نه تنها چیزی از دست نخواهیم داد بلکه، امتیازات زیادی به ویژه در حوزه اقتصادی به دست خواهیم آورد، چرا؟ چون سرنوشت اقتصادی و امنیتی کشور به این مسئله گره خورده است! چون آمریکا کدخدا است! چون این کشور می‌تواند با یک بمب تمام ساختار دفاعی ما را نابود کند و...
از همین روی بود که از مدت‌ها قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای، نه تنها موضوع هسته‌ای بلکه موضوع رابطه با آمریکا در دستور کار رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی و خارجی قرار گرفت. در این میان حتی برخی، اقدام به انتشار تصاویری از دیدارهای انجام نشده بین مقامات ایران و آمریکا کردند و توافق ژنو در میان این هیاهوی عجیب رسانه‌ای حاصل شد.
حال که گرد و خاک شانتاژهای خبری درباره توافق بزرگ! هسته‌ای تا حدود زیادی خوابیده، با کمی تامل و البته انصاف می‌توان بهتر به بررسی این توافقنامه پرداخت.
واقعیت این است که دولت محترم، امتیازات ویژه‌ای برای به دست آوردن مشتی «وعده» داد. وعده‌هایی که فقط چند ساعت دوام داشت. اکنون که در حال مطالعه این یادداشت هستید، غنی‌سازی 20 درصدی متوقف شده و رآکتور آب سنگین اراک نیز فعالیتی ندارد. حداقل از همین دو مورد می‌شد به عنوان بزرگ‌ترین برگ‌های برنده برای گرفتن امتیازاتی لااقل برابر استفاده کرد. درد اینجاست که فعالیت رآکتور آب سنگین اراک قبل از توافقنامه ژنو متوقف شده است!
نباید فراموش کنیم که غنی‌سازی در سطح بالا، به ظاهر هم که شده همیشه به عنوان «بزرگ‌ترین نگرانی» ادعایی غرب مطرح بود و این نگرانی اکنون رفع شده است! اما آیا نگرانی‌های حقیقی ما نیز مرتفع شده است؟
کافی است به موضع‌گیری‌های وقیحانه غربی‌ها که در سکوت غیرقابل توجیه طرف ایرانی صورت می‌گیرد، نگاهی انداخت. اوباما چند روز پیش در مرکز تحقیقاتی «سابان» در حالی که مارش پیروزی می‌نواخت، نسبت به آنچه از مذاکرات ژنو داد و آنچه گرفت مباهات می‌کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز 20 آذر ماه 92، نوزده شرکت و شخصیت حقیقی را به لیست سیاه تحریم‌های خود افزود، در حالی که طبق توافقنامه ژنو، اجازه چنین کاری را نداشت و البته تیم کارشناسی هسته‌ای کشورمان نیز طی اقدامی انقلابی نشست هسته‌ای خود در وین را بلافاصله پس از کارشکنی آمریکایی‌ها رها کرد و به کشور بازگشت.
2- تا اینجای کار مروری کوتاه شد بر مسیری که طی شده است. اما ادامه این مسیر به کجا ختم خواهد شد؟
به نظر می‌رسد، مراحل بعدی راهی که دولت محترم آقای روحانی بدون توجه به ابعاد آن برگزیده به مسائلی چون «حقوق‌بشر»، «تروریزم»، «حقوق اقلیت‌ها» و... رسانده خواهد شد که تا حدودی هم رسانده شده است. البته نه حقوق بشر به معنی حقوق واقعی نوع بشر بلکه حقوق بشر مد نظر آمریکا. اینها از جمله مواردی هستند که طرف غربی پس از برنامه هسته‌ای، برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران به طور ویژه و جدی‌تر از قبل در دستور کار قرار خواهد داد که برخی نشانه‌های آن مدتی است در قالب موضع‌گیری‌های کاملا رسمی طرف خارجی خود را نشان می‌دهد.
متاسفانه همسو با دشمن، عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی نیز این «مسیر» را با در دستور کار قرار دادن مواردی چون، «حقوق شهروندی»، «ارسال نامه‌های سرگشاده برای آزادی فتنه‌گران» (حقوق‌بشر)، «لزوم توقف تشکیک در هولوکاست برای حمایت از مردم فلسطین» (تروریزم) و اظهارات تحریک‌آمیز در خصوص وضعیت اقلیت‌ها و... در پیش گرفته‌اند.
لزوم آزادی فتنه‌گران، لزوم به رسمیت شناخته شدن حقوق فرقه‌های ضاله و برکشیده استعمار چون بهائیت، لزوم توقف حمایت‌ها از مقاومت حزب‌الله، سوریه، فلسطین و... نیز مرحله‌ای است که احتمالا بعدها از سوی غرب با شدت و حدت هرچه تمام‌تر، مطرح و در داخل نیز به بهانه جلوگیری از اعمال تحریم‌های تازه به شکل کاملا رسمی دنبال خواهد شد. البته در برخی موارد این پروسه به شکل غیررسمی یا نیمه‌رسمی آغاز شده و احتمالا در آینده به طور ویژه دنبال خواهد شد. مشابه پروسه‌ای که این روزها در کشور اوکراین و با طرح شرط آزادی یولیا تیموشنکو، رهبر اپوزیسیون و آخرین نخست‌وزیر نارنجی‌ها دنبال می‌شود. این رویکرد البته در اوکراین که از ساختار مردمی و مستحکمی نظیر جمهوری اسلامی برخوردار نیست، خیلی زود جواب داد و دولت اوکراین از مواضع خود در برابر غرب عقب‌نشینی کرد.
3- با نگاهی به شاکله توافقنامه، موضع‌گیری‌های غرب و خواسته‌های جدید آنها، دیدن انتهای این مسیر کار زیاد مشکلی نخواهد بود. واقعیت این است که اسکلت و شاکله توافقنامه ژنو با هدف برچیده شدن تمام برنامه‌های هسته‌ای ایران ریخته شده است. موضع‌گیری‌ها در مورد حمایت ایران از تروریسم، لزوم رعایت حقوق بشر در ایران (اشاره به توقف حکم صریح قرآنی قصاص در قطعنامه‌های حقوق بشری سازمان ملل و...) که پس از توافق ژنو با قدرت و حدت بیشتری از سوی دشمن دنبال می‌شود نیز به خوبی انتهای مسیری را که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای اطراف دولت محترم القا می‌کنند نشان می‌دهد. در این بین البته نوع واکنش‌های دولت محترم بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود!
4- چند ماه پس از فتنه 88، یکی از مدیران ارشد سابق مراکز اطلاعاتی آمریکا طی نشستی که با حضور گروهی از کارشناسان و رسانه‌ها برگزار شده بود، پس از انتقاد از موضع‌گیری‌های غیرکارشناسی رژیم صهیونیستی علیه ایران و اعلام این که این رژیم قادر به از بین بردن ایران هسته‌ای نیست اما آمریکا قادر است! در نهایت نتیجه گرفت با بمباران نمی‌شود جلوی ایران هسته‌ای را گرفت. وی در نهایت تنها راه غلبه بر ایران را احیای فتنه‌گران نامید و در اثنای تحلیل خود تصریح کرد: «ما با ایران هسته‌ای مشکل نداریم بلکه با این ایران هسته‌ای مشکل داریم»!
راه موفقیت را اما رهبر معظم انقلاب پیش از این ترسیم کرده‌اند: «راه موفقیت این است که در مقابل دشمن، انسان یک قدم هم عقب‌نشینی نکند و الا موجب تشجیع دشمن در چنگ انداختن و دست‌ انداختن می‌شود... ملت و مسئولین ایران در مقابل باج‌خواهی دشمنان عقب‌نشینی نمی‌کنند.»

جعفر بلوری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* مگر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نفرمودند که اگر یک قدم عقب گذاشتیم دشمن ده قدم جلو خواهد آمد. متأسفانه در برنامه هسته‌ای این مطلب کاملا واضح است و حال دشمن موشکهای ما را هم تهدید قلمداد کرده و می‌خواهد گستاخانه تا آنجا پیش برود که ما را خلع سلاح کند! ولی ملت کوتاه آمدن و خوش‌بینی بی‌دلیل را بیش از این نمی‌تواند تحمل کند.
8464---0913
* آمریکا این جرأت و جسارت را داشت که در فاصله کوتاهی از نشست ژنو برخلاف توافق حرکتی انجام بدهد. حال نوبت مسئولین ماست که مقابله به مثل کنند و جواب محکمی به آن‌ها بدهند.
5612---0919 و 3007---0913
* آمریکا بعد از سی‌ و چهار سال درگیری و مبارزه با ایران اسلامی می‌خواهد در این شرایط حساس که از آن تعبیر به پیچ تاریخی شده انتقام گذشته را بگیرد. بر دستگاه دیپلماسی کشور است که بیش از پیش با اقتدار عمل کند و از اصول و خطوط قرمز کوتاه نیاید.
8847---0919
* وقتی اسرائیل تسلط کامل بر آمریکا و کشورهای اروپایی دارد همان بهتر که مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 متوقف بشود.
حسینی
* با این تحریم‌های جدیدی که آمریکا آن هم بعد از توافق هسته‌ای علیه ایران انجام داد باید گفت چه خوب رهبر فرزانه انقلاب این روزگار و روزها را پیش‌بینی کرده بودند. معظم‌له با تجربه گرانسنگ از ماهیت استکبار فرمودند به آمریکا و آمریکایی‌ها نباید اعتماد کرد. بنابراین از اعماق جان می‌گوییم ای رهبر و مولای ما رهبری‌ات همیشه مستدام باد.
فخرالساعه از جانبازان شیمیایی
* وقتی آقای ظریف در دانشگاه به راحتی داشته‌های ما را زیر سوال می‌برد و از قدرت دشمن تعریف می‌کند باید هم امثال کری، کرکری بخوانند.
یک سرهنگ بازنشسته از کرج
* به آمریکا می‌گویم که با تنظیم به ظاهر توافقنامه آن هم با چاشنی مکر و حیله نمی‌تواند در مقابل امواج پرتلاطم عشاق بسیجی بایستد. به مسئولین دیپلماسی کشور هم یادآوری می‌کنم که وقتی از به کار بردن آن تعابیر غلط درباره قدرت نظامی دشمن ابایی ندارید باید منتظر این زیاده‌طلبی‌های مستکبرین باشید.
علیرضا ممتازنیا از تهران
* گستاخی‌های اوباما و تیم همراه کاخ‌ سیاه در چند روز اخیر تاکنون بی‌نظیر بوده است. اینکه اوباما اظهار می‌دارد صحبت‌های محرمانه با ایران داشته بیشتر مایه نگرانی است. به هر حال آنها چه در باغ سبزی دیده و یا چه مستمسکی دارند که این‌گونه تهاجم می‌کنند باید روشن شود. خدا نکند که اثرگذاری فتنه‌گران و شاید پدرخوانده‌ها به حدی بوده که بعدا موجب شرمساری گردد، دولت باید متکی به مقاومت و اراده مردم و توانمندیهای نظامی‌مان باشد و دشمن را کوچک‌تر از اینها احساس کند و بداند که خدا با ماست.
محمودی
* از آمریکای جنایتکار نمی‌شود انتظار دوستی و حسن‌نیت داشت باید افرادی از خودی‌ها را که به آمریکایی‌ها دل خوش کردند نصیحت کرد. در حالی که براساس توافق ژنو نباید تحریم جدید اعمال بکنند ولی زیر تفاهم‌نامه زده‌اند متأسفانه کوتاه آمدن تیم هسته‌ای کشورمان تا حدی است که شورای همکاری خلیج ‌فارس هم مدعی است که باید طرف مذاکره هسته‌ای قرار بگیرد!!
9481---0918
* فتنه‌گران سال 88 چون رسوا شده‌اند و ملت به آنها پشت کرده است شروع به نامه‌پراکنی کرده‌اند که سران فتنه را آزاد کنید. آنها متوجه شده‌اند که زنده بودن سران فتنه برای آنها نتیجه ندارد می‌خواهند با آزاد شدن‌شان به طریقی آنها را مانند ندا آقاسلطان سر به نیست کنند تا شاید از مردن آنها دوباره فتنه جدیدی به پا کنند و کشور را به آشوب بکشانند.
حسین راستگو
* بعد از خیانت‌های انگلیس در فتنه 88 که منجر به اخراج سفیر این کشور از ایران شد، سفر امروز نمایندگان مجلس انگلیس به ایران چه مفهومی دارد؟
3908---0912
* چرخ‌های کشور با همت و تلاش ملت می‌چرخد نه با اظهار عجز و قدرت ملی خود را زیر سوال بردن.
0817---0910
* این حرف‌هایی که به آنها اشاره می‌کنم و دولتمردان دولت یازدهم گفته‌اند چگونه با تدبیر و امید سازگاری دارد: 1- خزانه دولت خالی است 2- آمریکا با یک بمب سیستم دفاعی کشور ما را از بین می‌برد 3- مردم در انتخابات به افراد تندرو و افراطی رأی نداده‌اند 4- ارزش دلار نباید پایین بیاید 5- مردم منتظر ارزان شدن اتومبیل نباشند 6- آن مرد که هلوکاست را انکار کرد رفته است و...
شادمهر
* واقعاً از آزاد کردن ورود کالاهای لوکس به کشور توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت شوکه شدم! انتظار از مسئولین این است که برای حفظ ارز تلاش بیشتری از مردم عادی داشته باشند و اجازه ندهند ارز برای ورود کالاهای مصرفی و لوکس هزینه شود. برای این موارد باید به تولیدات داخلی متکی باشیم و ارز را برای کالاهای ضروری پس‌انداز کنیم.
علیمردانی
* موانع قانونی که بر سر راه بیمه فرزند چهارم وجود دارد خود به خود مانع ازدیاد نسل می‌شود. اگر خواستار افزایش جمعیت هستیم باید این موانع کنار گذاشته شود.
5900---0918
* از رئیس جمهور و دولت می‌خواهم فکری هم به حال آب و هوای آلوده اصفهان کنند.
0577---0913
* به نظر می‌رسد یارانه نقدی طرح خوبی برای افزایش جمعیت و زدودن فقر و رفع مشکلات اقتصادی ناشی از کمبود اشتغال و عامل مثبتی برای کارآفرینی و افزایش تولید داخلی در کشور می‌باشد که باید مدنظر مسئولین امر قرار گیرد.
6775---0912
* بیش از 50 نفر شهروند هستیم که یک سال و نیم قبل در یک شرکت خصوصی اقدام به ثبت‌نام برای خرید خودرو کردیم ولی صاحب شرکت کلاهبردار از آب درآمد با اینکه یک سال از شکایت ما و تشکیل پرونده می‌گذرد ولی هنوز یک جلسه دادگاه برگزار نکرده‌اند از مقامات مسئول تقاضای رسیدگی داریم.
8357---0912
* در جاده اندیشه- آزادی روزانه چند ساعت در سنگینی ترافیک هستیم بخش عمده‌ای از عمرمان در این ترافیک سپری می‌شود چرا مسئولین امر به فکر رفع اساسی این مشکل نیستند.
8370---0935
* قیمت بلیت قطار تهران- پرند که قطار محلی محسوب می‌شود و همه مسافران کارگر هستند از 800 تومان به 1500 تومان افزایش پیدا کرده است.از مسئولین مربوطه تقاضای رسیدگی داریم.
طاهری
* مدتی پیش اقدام به خرید یک دستگاه یخچال فریزر ... با برچسب مصرف برق A کردم ولی موقعی که یخچال را به کار انداختیم مصرف برق آن Z است به هر کجا که شما بگویید شکایت کرده‌ام ولی هیچ کس رسیدگی نمی‌کند. حتی اداره استاندارد هم حاضر نشد برای احقاق حق یک شهروند قدمی بردارد. تنها راه را این دیدم که از طریق انعکاس در روزنامه شکایت خود را به گوش مسئولین برسانیم.
نادری
کیهان : نام کارخانه سازنده در آرشیو کیهان محفوظ است.
* از دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود با توجه به ترافیک 5 کیلومتری در بزرگراه شهید زین‌الدین به خروجی شهید باقری وضعیت هندسی این تقاطع را اصلاح کنند تا مردم از این وضعیت بغرنج و کلافه‌کننده در ترافیک خلاص شوند.
نظری

 


گفت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته است؛ هدف مشترک افراطیون ایران و آمریکا برهم زدن توافق ژنو است.
گفتم: چرا درباره انتقادات مستندی که به متن توافقنامه ژنو وارد شده است پاسخی نمی‌دهند؟!
گفت: ایشان می‌گوید «اوباما هم در آمریکا از سوی افراطیون در رابطه با این توافقنامه در فشار است»!
گفتم: ولی خود اوباما و جان کری و وندی شرمن و سوزان رایس که طرف‌های اصلی مذاکره بوده‌اند، دبه درآورده و زیرآب توافق را زده‌اند!
گفت: با این حساب، رئیس جمهور، وزیر خارجه، مذاکره‌کننده ارشد و مشاور امنیتی آمریکا هم باید جزو افراطیون باشند!
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی که به میهمانی رفته بود، از طبقه پائین صدای آوازی شنید و به صاحبخانه گفت؛ عجب صدای مزخرف و نتراشیده و نخراشیده‌ای است! صاحبخانه گفت؛ صدای همسرم است و میهمان با دستپاچگی گفت؛ منظورم شعر آن است و صاحبخانه گفت؛ شعر آن را هم خودم ساخته‌ام!

 


سرویس سیاسی -
پنج‌شنبه هفته گذشته بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا 17 شرکت را به بهانه تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. با این تحریم‌های ضد ایرانی بار دیگر دست آمریکا رو شد و مشخص گردید طرف مذاکره کمترین زمینه‌ای برای اعتماد ندارد.
مقارن با این فضا که حاکی از آن است که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ حداقل انتظار این بود که دستگاه سیاست خارجی کشورمان واکنش مناسبی نسبت به تحریم‌های جدید ضد ایرانی نشان می‌داد.
این انتظار از سوی مردم و رسانه‌های اصولگرا به درازا کشید و حتی روز پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، این‌بار کنگره در حرکتی باج‌خواهانه طرحی را به میان کشید که بر اساس آن برخی نمایندگان آمریکایی به دنبال تغییر مفاد توافقنامه هسته‌ای ژنو هستند.
اما به هر حال پس از سه روز از تحریم‌های اخیر آمریکا بر ضد کشورمان، وزیر امور خارجه نسبت به این اقدام پرسش‌برانگیز حریف واکنش نشان داد.
البته محمدجواد ظریف نه در جمع خبرنگاران حاضر شد و نه بصورت رسمی به این مسئله واکنش نشان داد.
ظریف تنها با نوشتن چند سطر در صفحه فیس‌بوک خود به اقدام آمریکایی‌ها پرداخت و آن را نامناسب دانست اما به‌جای اعتراض به رویکرد خصمانه واشنگتن، منتقدان داخلی را به باد انتقاد گرفت و توضیح نداد که چرا جای متهم و شاکی را عوض کرده است!
ظریف در صفحه فیس بوک خود که معلوم نیست با کدام توجیه به تریبون رسمی! وزارت خارجه تبدیل شده است ، نوشت: در چند روز گذشته اقدامات نامناسبی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت که ما به شکل مقتضی و با در نظر گرفتن همه جوانب امر به آن پاسخ دادیم و توضیح نداد ، این چه پاسخی بوده است که باید از نگاه مردم پنهان بماند؟!
وی ادامه داد: البته برخی دوستان که دل‌خوشی از برنامه اقدام ژنو نداشتند مرگ زودرس آن را اعلام کرده‌اند که بیشتر بیان خواست تا واقعیت است.
ظریف در ارتباط با توافق ژنو افزود: ما با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال می‌کنیم و البته در برابر هر اقدام نامناسب و غیرسازنده (حتی اگر نقض توافق هم نباشد) واکنش مناسب، حساب‌شده، هدفمند و هوشمندانه نشان خواهیم داد.
وزیرخارجه کشورمان با اشاره به توافق نهایی اضافه کرد: مذاکره و رسیدن به نتیجه، کار دشواری است و حتما فراز و نشیب فراوان دارد. این را هم از روز اول پیش‌بینی کرده بودیم.
وی با اشاره به وظیفه مهم تیم مذاکره‌کننده برای پیگیری منافع ملی تصریح کرد: ضمنا دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده‌گیری از کنار گود هستند هم حتما می‌دانند که فرمایشاتشان همگی جواب دارد ولی تیم مذاکره‌کننده وظیفه مهمتری برای پیگیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلا به مصلحت نمی‌داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه بخاطر منافع ملی سکوت کند ولی در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد.
جواب عهدشکنان را بدهید
از سوی دیگر؛ برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا و عدم پاسخ دستگاه سیاست خارجی واکنش نشان دادند.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم در تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس طی نشستی با دانشجویان، خطاب به وزیر خارجه گفت: اگر نمی‌خواهید جواب منتقدان در داخل که قریب به اتفاقشان از سر دلسوزی انتقادهایی را دارند را بدهید حداقل جواب ادبیات‌های مودبانه طرف‌های غربی و این عهدشکنی ایشان در مذاکرات را بدهید.
وی گفت: امیدوارم دولت محترم با نگاهی واقع‌بینانه‌تر ادامه مسیر را دنبال کند که خدای ناکرده شرایط کشور به 10 سال قبل بازنگردد. به نظرم اگر تیم مذاکره‌کننده پاسخی محکم و درخور ندهد آن وقت صحبت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که طرف ایرانی از وضع تحریم‌های جدید مطلع بوده است را چه کسی خواهد داد؟
همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهاراتی با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی شرکت‌ها و اشخاص ایرانی نشان داد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.
نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: دولت و تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید محکم و قاطع در مقابل این پیمان‌شکنی‌ها بایستد و راه عزتمندانه و مقتدرانه خود را در عرصه‌های مختلف دنبال کند.
احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز به اقدامات اخیر آمریکا واکنش نشان داد و از وزارت خارجه خواست واکنش مناسبی داشته باشد.
توکلی در گفت‌وگویی در خصوص اقدام آمریکا در تحریم مجدد، جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق ژنو اظهار داشت: اضافه کردن شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی به لیست تحریم‌ها به بهانه این که این اقدام در چارچوب تحریم‌های قبلی آمریکا است نه تنها با روح تفاهمنامه ژنو بلکه با نفس این تفاهمنامه نیز سازگار نیست.
وی ادامه داد: وقتی آمریکا تعهد می‌دهد که هیچ تحریم جدیدی را وضع نمی‌کند و هیچ قیدی نیز برای آن نمی‌آورد به این معنا است که حق ندارد تحریم جدیدی وضع کند و یا تحریم‌های قبلی را گسترش بدهد بنابراین اقتضا می‌کند وزارت خارجه موضع روشنی در این رابطه اتخاذ کند.

 


آن روز، شماری از سپاهیان اسلام که به جهاد رفته بودند، در بیابان داغ و تب‌دار با تشنگی دست و پنجه نرم می‌کردند. ذخیره آب تمام شده بود و چشمه و چاهی نیز در میان نبود. یکی از رزمندگان، اندک آبی را که در مشک مانده بود به لب‌های رزمنده تشنه و توان از دست داده‌ای نزدیک کرد. پرسید؛ مگر خود تشنه نیستی؟... تشنه‌ام، اما تو را به نوشیدن سزاوارتر می‌دانم... آب را به دیگری برسان که او در نوشیدن از من بایسته‌تر است و آن دیگری به دیگری حواله کرد و... واقعه‌نویسان صدر اسلام آورده‌اند که در آن واقعه، هیچیک از رزمندگان سیراب شدن خویش را به دیگری ترجیح نداد و سرانجام تمامی آنان، تشنه به شهادت رسیدند.
استعفای جمعی از نمایندگان محترم استان‌های خوزستان، لرستان و کردستان در اعتراض به لایحه بودجه 93، اگرچه با انگیزه حمایت از استان‌های یاد شده صورت پذیرفته و استعفادهندگان بر این باورند که در تخصیص بودجه برای استان‌های مورد اشاره تبعیض ناروا دیده می‌شود، اما استعفای آنان بر فرض صحت آنچه اعلام- یا ادعا- می‌کنند، اقدام ناپسند، غیرمنطقی و از نمایندگان محترم یاد شده دور از انتظار بوده و هست، چرا که؛
1- درک این نکته دشوار نیست که در شرایط کنونی و حساس کشور، هر اقدام حاشیه‌ساز و تنش‌آفرین فقط می‌تواند کفه دشمنان بیرونی را در کینه‌توزی علیه مردم و نظام و انقلاب اسلامی سنگین کند. بنابراین، با حفظ احترام نمایندگان استعفادهنده و صرفنظر از درستی یا نادرستی نظر آنان درباره بودجه تخصیص یافته، باید گفت که اولین نتیجه اقدام نسنجیده این عده از نمایندگان، بی آن که بخواهند، آب به آسیاب دشمن ریختن است. آیا عربده‌های پی‌در پی دشمن را نمی‌شنوند که با ذوق‌زدگی، ترجیع‌بند «تاثیر فلج‌کننده تحریم‌ها» را فریاد می‌زند؟! و آیا، اقدام آنان برای دشمنان بیرونی حاوی این پیام نیست که تحریم‌های ظالمانه حریف و محروم کردن ایران اسلامی از دارایی‌های خود که محدودیت بودجه را در پی داشته است، برای مردم غیور و پاکباخته استان‌های خوزستان و لرستان و کردستان قابل تحمل نیست؟! مردمی که در عقبه‌های بارها سخت‌تر و نفس‌گیرتر جنگ تحمیلی خون داده و خون دل خورده و سختی کشیده‌اند، اما، آرزوی کمترین گلایه از آن شرایط سخت را برای همیشه بر دل دشمن نهاده‌اند؟!
2- قانون اساسی به صراحت- و نه تلویح- اختیار حک و اصلاح لایحه بودجه را به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم سپرده است. بنابراین نمایندگان یاد شده در صورت اعتراض به تبعیض در تخصیص بودجه به استان‌های مورد اشاره می‌توانند و باید اعتراض و انتقاد خود را از طریق راهکارهای قانونی و پیش‌بینی شده در قانون اساسی دنبال کنند که معلوم نیست چرا، این راهکار قانونی را وانهاده و به استعفاء روی آورده‌اند!
3- ممکن است گفته شود که نمایندگان یاد شده نسبت به موثر بودن تلاش خود برای رفع تبعیض مورد نظر از طریق قانونی اطمینان نداشته‌اند و از این روی، تنها چاره را در استعفاء دیده‌اند! که باید گفت؛ در گام اول، وظیفه قانونی این عده از نمایندگان محترم، تلاش پیگیر و ارائه اسناد و شواهد لازم برای قانع کردن سایر نمایندگان و کسب رأی اکثریت آنان بوده است که متاسفانه این مسیر قانونی را ناپیموده رها کرده‌اند و در گام بعد، چنانچه تلاش و پیگیری آنها به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، و لایحه بودجه 93 بدون در نظر گرفتن خواسته آنان به تصویب می‌رسید نیز وظیفه تک‌تک نمایندگان پذیرش رأی اکثریت بوده است و نه استعفاء، چرا که سازو کار جاری مجلس شورای اسلامی برگرفته از نص صریح قانون اساسی است و از نمایندگانی که وفاداری خود به قانون اساسی را مطابق اصل 67 آن با ادای سوگند تضمین کرده‌اند و باید الگوی پاسداری از میثاق ملی باشند تعجب‌آور است که با استعفای خود در اعتراض به لایحه‌ای که هنوز تصویب نشده - و حتی بر فرض تصویب نهایی آن- قانون اساسی را ناخواسته نادیده بگیرند!
4- در اصل 84 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است که «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید».
این اصل از قانون اساسی، وظیفه و رسالت نمایندگان محترم مجلس را بسیار فراتر از مسائل مربوط به حوزه انتخابیه آنان می‌داند و افق گسترده‌تری را پیش روی نمایندگان مردم می‌گشاید. بدیهی است که نگاه به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه هر یک از نمایندگان می‌تواند بخشی از دغدغه مردمی آنها باشد ولی این دغدغه منطقی که برای آن راهکارهای قانونی و مشخصی تعریف شده است نباید نمایندگان مجلس را از کلان‌نگری در مسائل کشور بازدارد تا آنجا که استعفای آنان در اعتراض به بخشی از لایحه هنوز تصویب نشده بودجه 93 را به دنبال داشته باشد.
5- و بالاخره، در سلامت انگیزه نمایندگان استعفادهنده و دلسوزی آنان برای مردم شریف استان‌های یادشده، تردیدی نیست و این نکته نیز نباید نادیده گرفته شود که تخصیص بیشتر بودجه به استان‌های محروم و یا بخش‌هایی از آن استان‌ها که نیاز به رسیدگی و برخورداری از امکانات بیشتری دارند، خواسته برحقی است اما، راهکار منطقی و قانونی برای تحقق این خواسته‌‌ها، استعفای نمایندگان نیست. مخصوصا آن که به قول حضرت امام - رضوان الله تعالی علیه - «مجلس عصاره فضیلت‌های ملت» و در «رأس امور» است و این روزها، وظایف خطیر و سرنوشت‌سازی را برعهده دارد.

حسین شریعتمداری

 


رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل ‌کشور را برای اجرا ابلاغ کرد.
در نامه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهورآمده است؛ در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 5 آذر و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

 


عضو جدا شده سازمان تروریستی منافقین، اظهارات ارادت سران این سازمان به نلسون ماندلا را اشک تمساحی منافقانه توصیف کرد و یادآور شد که سران سازمان در زمان حیات ماندلا به وی بد و بیراه می‌گفتند.
محمد رزاقی از قربانیان گروهک منافقین که در پاریس اقامت دارد، در این باره می‌نویسد: وقتی ادا اطوارهای حقوق بشری مریم قجر مادر خوانده فرقه مافیایی و رئیس حرمسرای رجوی را می‌بینیم ناخواسته یاد آن مثلی می‌افتم که می‌گوید از شتر پرسیدند از کجا می‌آیی گفت از حمام! گفتند از چرک زانوهایت پیداست!
وی می‌افزاید: برای اطلاع هموطنان و روشن شدن افکار عمومی به یک خاطره از نشستهای درونی این سازمان مافیایی اشاره کنم که مریم قجر در آن نشست کنار شوهرش کلت اهدائی صدام ملعون را به کمر بسته بود و رجوی از ناراحتی سفر ماندلا به ایران گفت؛ «ماندلا وزنه‌ای نیست. این بابا فقط نان زندان بودنش را می‌خورد و برای دلار به ایران رفته است».
رزاقی می‌نویسد؛ حال که ماندلا از دنیا رفت مریم قجر در اوج شیادی و بی‌شرمی از نام ماندلا سوء استفاده می‌کند و دم از حقوق بشر می‌زند! آن هم مریم قجر مادر خوانده این فرقه جنایتکار که شخصاً دستور قتل و فرمان آتش صادر می‌کرد و از عراق تیمهای تروریستی برای خمپاره زدن و ترور به داخل ایران اعزام می‌کرد. او درون تشکیلات فرقه مافیایی رجوی دستور قتل و زندانی کردن مخالفان را صادر می‌کرد و از مقر فرقه رجوی در پاریس تروریستهای آموزش دیده فدائیان صدام برای ترور و ضرب و شتم جدا شده‌ها و مخالفان و منتقدان فرقه رجوی اعزام می‌کرد و مستقیم در پولشویی و قاچاق انسان دست داشت.
وی می‌افزاید: در تاریخ ایران مریم قجر تنها زنی هست که بصورت بی‌شرمانه برای شوهر دوم خود حرمسرا درست کرده، زنان دیگر را مجبور به رقص عریان نزد شوهر خود کرده و برای خوش‌آیند رجوی رذل زنباره به شغل ]...[ مشغول شده است! حال مریم قجر با این مشخصات و با شوهر فراری و گمشده‌اش برای حقوق بشر و ماندلا اشک تمساح می‌ریزد. باید به حق از مریم قجر حرمسرادار رجوی پرسید که شما چه تشابهی و نقطه اشتراکی با ماندلای فقید دارید؟
وی سازمان منافقین را مرده‌خور توصیف کرده و نوشت: آیا واقعاً به این فکر کرده‌اید اگر ماندلا زنده بود و می‌دید سران یک فرقه جنایتکار از او تعریف و تمجید می‌کنند چه می‌گفت؟
مطمئن هستم ماندلا اگر زنده بود به شما تف می‌کرد و اجازه نمی‌داد سران یک فرقه جنایتکار مثل شما از نام وی سوء استفاده کنید و به همین خاطر هم تا زمانی که ماندلا زنده بود شما جرأت نکردید در طی سالهای گذشته این همه شو بنامهای مختلف برگزار کردید یکبار هم شده عکس ماندلا را در شوهای مریم قجر نشان بدهید یا نامی از وی به زبان بیاورید؟ این نمایش و ادا اطوارهای مریم قجر و سران فرقه جنایتکار رجوی فقط برای شستن دستان خونینشان است. آنها در زمان ولی نعمت‌شان صدام ملعون برای خاموش کردن و به سکوت کشاندن مخالفان، از شکنجه روحی دادن در نشستها، زندانی کردن و شکنجه و فرستادن اعضای ناراضی به میدان مینهای بین ایران و عراق و زندان بد نام ابوغریب استفاده می‌کردند.

 


واکنش ضعیف وزیر خارجه به تحریم‌های جدید آمریکا و به جای آن تخطئه منتقدان داخلی با اعتراض مخاطبان رسانه‌ها مواجه شد.
محمد جواد ظریف طبق معمول به جای رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی، شبکه غیرقانونی فیس‌بوک را برای موضع‌گیری انتخاب کرده و می‌نویسد: در چند روز گذشته اقدامات نامناسبی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت که ما به شکل مقتضی و با در نظر گرفتن همه جوانب امر به آن پاسخ دادیم. البته برخی دوستان که از ابتدا دل خوشی از برنامه اقدام ژنو نداشتند مرگ زودرس آن را اعلام کرده‌اند که بیشتر بیان خواست تا واقعیت است. ما با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال می‌کنیم و البته در برابر هر اقدام نامناسب و غیرسازنده (حتی اگر نقض توافق هم نباشد) واکنش مناسب، حسابشده، هدفمند و هوشمندانه نشان خواهیم داد.
وی می‌افزاید: ضمناً دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده‌گیری از کنار گود هستند هم حتماً می‌دانند که فرمایشاتشان همگی جواب دارد ولی تیم مذاکره کننده وظیفه مهمتری برای پیگیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلاً به مصلحت نمی‌داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه بخاطر منافع ملی سکوت کند ولی در زمان مناسب به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهیم داد.
مخاطبان سایت جهان‌نیوز در ذیل این اظهارنظر دیدگاه‌هایی از این قبیل را درج کرده‌اند. چی شد، شما که ادعا می‌کردی اگر تحریم جدیدی علیه کشور وضع کنند منجر به فسخ کل توافقنامه می‌شود (همه هم این ادعای شما را که مصاحبه با تایم بود از رسانه ملی دیدند) حالا پس چرا می‌گید در برابر هر اقدام پاسخ مناسب می‌دیم. این را می‌گویند عقب‌نشینی هوشمندانه!/ ما که هر چه دیدیم از دولت، تحقیر و امید به تحویل‌گیری کدخدا بود!! وقتی پاسخی نداریم بهتر است پزش را بدهیم/ آخه اینم شد توافق؟ هر روز تحریمای جدید- دلتون خوشه توافق کردین؟ به قول دوستمون شما که گفته بودی اگه تحریم جدیدی وضع بشه توافقنامه بهم میخوره پس چی شد؟ بعدشم دست دادن و خنده‌ات برای اوناست و اخم و تیکه انداختن برای ما/ مگه شما نگفتین تحریمهای جدید در کار نیست پس این تحریمهایی که آمریکا اعلام کرده چیه؟/ شما اول بیایید معنی تحریم را برای ما روشن کنید. خداییش اول یک تفاهمنامه با ملت منعقد کنین. ما ببینیم تحریم از نگاه شما یعنی چی؟ پس به این کارای اخیر آمریکا و اروپا چی میگن؟ برگشتن از مسیر اشتباه شجاعت میخواد! ایشون از یک خبر کیهان درد کمرش عود میکنه! ولی الان با اینکه اونطرف زده زیر همه چیز ولی ایشون.../ آقای ظریف در صحبت‌هایشان دو نکته را برای همه مشخص کرده‌اند اولاً ایشان آنقدر دلخوش به این مذاکرات بودند که هنوز نقض توافق‌نامه توسط طرف مقابل را باور نکرده‌اند دوماً معلوم است که نمی‌خواهند ایرادات را بپذیرند و نگرانی دلسوزان نظام را برخلاف مصلحت می‌دانند! ... در ضمن شما چرا برای مردم دلسوز خودتان خط و نشان میکشید و خنده‌های مستانه خودتان را برای دشمنان این ملت خرج می‌کنید؟! همچنین مخاطبان وبسایت مشرق ذیل موضع‌گیری آقای ظریف نوشته‌اند: طبق معمول محرمانه است.می‌فرمایند واکنش نشان دادیم، شما هم بگو خب! زیاد گیر ندهید/ پاسخ‌شون این بوده؛ اجازه بازرسی‌های کامل و سر زده از همه مراکز هسته‌ای و نظامی، تعلیق غنی‌سازی 20 درصد، تعلیق نصب سانتریفیوژهای نسل جدید، تعلیق راکتور اراک، تعلیق تحقیق و توسعه و... طبعاً پاسخهای بعدی هم با تحریم‌های جدید قاطع‌تر از قبل داده خواهد شد!!!/ احتمالاً توی همون صفحه فیس‌بوکشون جواب آمریکا رو دادن!!/ ... / .../! (احسنت آفرین به نکته ظریفی اشاره کردید)/ واقعاً برام جالبه که جناب ظریف هنوز به مذاکرات و توافق نقض شده ژنو و طرف مقابل خوش‌بین هستند/ 2 خط جواب طرف مقابل است، چهار خط جواب داخلی‌ها. واقعاً جای بسی تعجب است/ بابا ما نخواستیم تحریمها را بردارید. حداقل عزتمون رو لگدمال نکنید. این بازی، باخت ما را به دنبال داره. مجلس پس در چه حاله؟!/ پیامبر اکرم میفرمایند: «یک مؤمن واقعی از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود»/ جناب ظریف! قرار شد پاسخ مناسب بدید. شما در جواب زدی نابودشون کردی!

 


(نسرین.و) از عناصر دستگیر شده فتنه 88 اخیرا در مراسمی بی سروصدا به عنوان دبیر سیاسی روزنامه دولت معارفه شد.
به گزارش ندای انقلاب، پس از روی کارآمدن دولت یازدهم با شعار اعتدال، موج نفوذ و رسوخ خبرنگاران و روزنامه‌نگاران افراطی و حامی فتنه 88 که بعضا سابقه دستگیری دارند در رسانه‌های دولتی آغاز شده است.
تازه‌ترین نمونه از رسوخ عناصر افراطی در رسانه‌های مدعی اعتدال، (نسرین.و) از دستگیر شدگان فتنه 88 است که جمعه گذشته در مراسمی بی‌سروصدا در روزنامه ایران، به عنوان دبیر سیاسی این روزنامه معارفه و منصوب شد.
(نسرین.و) از روزنامه‌نگاران حامی فتنه 88 است که سابقه عضویت در انجمن منحله روزنامه‌نگاران و نیز همکاری با نشریه چشم‌انداز وابسته به ملی و مذهبی‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای اعتماد ملی، شرق و اعتماد را دارد. وی همچنین به عنوان خبرنگار در خبرگزاری ایسنا و ایلنا و سایت خبر آنلاین، سابقه فعالیت دارد.
براساس اعلام برخی منابع مطلع، وی در ایام فتنه 88 به عنوان خبرنگار خبرگزاری ایلنا مستقر در مجلس به همراه شمار دیگری از خبرنگاران رسانه‌های زنجیره ای، نقش پررنگی در برجسته‌سازی موضوعات آشوب افکنانه و راهبری رسانه‌ای اغتشاشات را برعهده داشت که به همین علت از ورود او به مجلس ممانعت به عمل آمد.

 


معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان به منظور رایزنی‌های سیاسی با مقامات آلمان راهی برلین شد.
سیدعباس عراقچی قرار است در این سفر یک روزه با خانم هوفر قائم‌مقام وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کند.
معاون وزیر خارجه همچنین در بنیاد کوربر به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

 


بانهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای‌پرویز احمدی در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده های عزادار برای آن مرحومه رحمت الهی خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10