(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 آذر 1392 - شماره 20666

کوتاه اقتصادی
نوبخت: دولت در اقتصاد مقاومتی باید دخل و خرج را تنظیم کند
آخوندی: خرید و فروش مسکن مهر به زودی آزاد می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد
راه‌اندازی بزرگترین ایستگاه جمع‌آوری و تزریق گاز در بوشهر
مطالبات 500 هزار بازنشسته دهه فجر پرداخت می‌شود
عضو شورای فقهی بانک مرکزی: تعیین سود ثابت به معنای ربوی بودن قرارداد نیست
مصباحی مقدم: امکان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سال آینده وجود ندارد
وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد
کاهش 28درصدی واردات کشور طی 8 ماه
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد
آغاز ذخیره‌سازی بنزین نوروز 93
رکوردشکنی جدید شاخص بورس
   


* بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس، بخشنامه پیشین این بانک در خصوص الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به واگذاری کلیه شرکت‌های وابسته، فروش دارایی‌های غیرمنقول مازاد و کاهش 20درصدی تعداد شعب را ملغی اعلام کرد.
* مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو همزمان با ابلاغ خط مشی جدید کیفیت در این خودروسازی بر خلق ارزش برای مشتریان تاکید کرد. در مقدمه ابلاغیه خط مشی کیفیت، از ایران خودرو به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در سطح جهان که محصولات خود را در چهار قاره تولید و عرضه می‌کند، یاد شده است.در این ابلاغیه عنوان شده که گروه صنعتی ایران خودرو خط‌مشی کیفیت خود را در راستای جهانی شدن، راهبری بازار خودرو در کشورهای اسلامی، دستیابی به کیفیت و خدمات در سطح جهانی به منظور کسب حداکثری رضایت و خلق ارزش برای مشتریان و تحقق سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. خط‌مشی کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در 9 بند تنظیم شده که در بند نخست آن آمده است: ما در ایران خودرو بر این باوریم که چیزی جز بهترین‌ها را برای مشتریان و همکاران خود نمی‌خواهیم؛ بر این اساس در تلاشیم با بهبود مستمر، بالاترین ارزش را خلق کنیم.
* دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دستور بررسی ضوابط تأسیس و راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی جدید را با تشکیل چند کارگروه تخصصی صادر کرد. به گزارش دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با توجه به وجود درخواست‌های متعدد و پیشنهادات مختلف برای افزودن به شمار مناطق ویژه اقتصادی، اکبر ترکان بررسی شرایط تاسیس و راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی جدید را در اولویت قرار داد.
* سومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع آسانسور، پله‌برقی، بالابرها، نقاله‌ها و قطعات و صنایع وابسته که در نوع خود بزرگترین نمایشگاه صنعت آسانسور خاورمیانه محسوب می‌شود، از 16 تا 19 بهمن ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.در این نمایشگاه بیش از 200 شرکت داخلی و خارجی جدیدترین و نوین‌ترین تولیدات و فناوری‌های نوین این صنعت را ارائه و به نمایش عموم خواهند گذاشت.
* شاخص فرابورس از ابتدای معاملات دیروز روند رو به رشد داشت و رکورد جدیدی را ثبت کرد و از مرز 891 واحد گذشت. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در جریان معاملات روز یکشنبه 3/141 میلیون اوراق بهادار به ارزش بیش از 1455 میلیارد ریال در 25 هزار و 895 دفعه داد و ستد شد و شاخص فرابورس با افزایش 46/2 درصد معادل 4/21 واحد، بر روی 1/891 واحد ایستاد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره 5580، 5581، 5569، 5557، 5558، 5589، 5560 الی 5563 و 7754 الی 7759 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 


معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور گفت: چسبندگی ما به منابع نفتی همواره ادامه دارد.
محمدباقر نوبخت در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون با اشاره به جزئیات لایحه بودجه 93 اظهار داشت: سطح بودجه سال 93 حداقل 3/7درصد کمتر از بودجه 92 است، به طوری که سال آتی 3/7 درصد رشد منفی خواهیم داشت.
نوبخت با اشاره به اینکه عموما همه نمایندگان و همه دستگاه‌ها خودشان را با 210 هزار میلیارد تومانی که بودجه سال 92 بود، مقایسه می‌کنند، بیان کرد: بودجه سال 93 به 194 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است، بنابراین واقعیت این است که ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و هنوز هم نمی‌توانیم همه منابع و ظرفیت‌هایی را که برای نفت وجود دارد، مورد استفاده قرار دهیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد کشور طی سالیان متمادی مرتبط به نفت بوده است، خاطر نشان ساخت: قطعا تجارت تحت تاثیر این مسئله قرار خواهد گرفت، به گونه‌ای که واردات محدود می‌شود.
وی با بیان اینکه در گذشته بیش از 4 میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت را داشتیم، گفت: متاسفانه اکنون این رقم به 1 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است که ما می‌توانیم نفت را صادر کنیم.
محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه ما در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم پس باید در اقتصاد مقاومتی دخل و خرجمان را تنظیم کنیم، افزود: باید عزیزانمان در مجلس و سایر دستگاه‌ها به ما کمک کنند تا اقتصادمان در برابر فشارهای غرب مقاوم بماند و باید کاستی‌ها و محدودیت‌های بودجه‌ای را به مردم منعکس کنند.
نوبخت با بیان اینکه نمایندگان شریف مجلس باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند، افزود: 2906 طرح عمرانی در کشور وجود دارد که هر طرح تعداد قابل توجهی پروژه را نیز دربر دارد، بنابراین تعداد آنها به هزاران مورد می‌رسد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به تعداد طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی که در استانها وجود دارد، اظهار داشت: دولت کمتر از 4 ماه است که به کار خود ادامه می‌دهد، بنابراین هیچ نقشی در این تعداد پروژه ندارد، پس ما گناهی در ایجاد این تعداد پروژه برای مردم عزیز ایران نداریم.
نوبخت با اشاره به اینکه باید 37 هزار میلیارد تومان که 33 درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است را میان همه طرح‌ها تقسیم کنیم، افزود: ما هیچ دعوایی با کسی نخواهیم داشت پس باید گفت آیا تدبیر این است که این رقم را میان 2906 طرح توزیع کنیم تا آنهایی که 10 درصد پیشرفت داشتند به 12 درصد برسد؟
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها سالهای سال است که متاسفانه مهمان استانها است، گفت: تدبیر ایجاب می‌کند که تعدادی از طرح‌های اصلی هرچه سریعتر اجرایی شود، بنابراین به همه این پروژه‌ها پول داده‌ایم ولی عمده پولمان معطوف به طرح‌هایی شده است که در سال 93 به اتمام می‌رسد.
نوبخت با اشاره به اینکه طبق مطالعاتی که در وزارت اقتصاد و امور مالیاتی انجام شده، شاخص «جی‌دی‌پی» 16 الی 17 درصد است، اظهار داشت: نباید با اخذ مالیات از مردم به آنها فشار آورد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه چسبندگی ما به منابع نفتی همواره ادامه دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه مشخص فرموده‌اند که باید از همان ابتدا 20 درصد از منابع نفتی را به صندوق توسعه ملی انتقال دهیم، این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در قانون برنامه پنجم اعلام کرده‌اند که باید هر سال 3 درصد دیگر هم به این رقم اضافه شود تا جایگزین نفت قرار بگیرد.

 


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دیگر با وام 20 میلیون تومانی صاحب مسکن نمی‌شویم، گفت: خرید و فروش مسکن مهر به زودی آزاد و بخشنامه و دستورالعمل آن تا چند هفته دیگر صادر می‌شود.
عباس آخوندی در برنامه نگاه یک با بیان اینکه باید قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش یابد افزود: دیگر با تسهیلات 20 میلیون تومانی مسکن کسی صاحب مسکن نمی‌شود، بنابراین باید با ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن و پرداخت تسهیلات با ضرایب 5 و 6 برابری، متقاضیان مسکن را در مناطقی که خودشان دوست دارند صاحب مسکن کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر کارشناسان در حال تهیه طرح صندوق‌های پس‌انداز مسکن هستند که در قالب آنها در مدت 3 تا 5 سال مردم می‌توانند با پس‌انداز 25 تا 30 میلیون تومان خانه‌دار شوند.
آخوندی در خصوص واگذاری مسکن مهر گفت: خرید و فروش مسکن مهر به‌زودی آزاد می‌شود و بخشنامه و دستورالعمل آن تا چند هفته دیگر صادر می‌شود، اما چیزی که حائز اهمیت است این است که تاکنون یک میلیون و 200 هزار مسکن مهر واگذار شده و حدود 800 هزار تا 900 هزار مسکن مهر باقیمانده که انتظار می‌رود، تا پایان سال 93 حدود 80 درصد واحدهای مسکونی باقیمانده واگذار شود.
وی تاکید کرد: گفته می‌شود، مردم حق خرید و فروش مسکن مهر را ندارند، چرا حق فروش را ندارند، بنابراین تا چند هفته آینده بخشنامه آزاد شدن معاملات مسکن مهر صادر می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اعلام کرد: برای افزایش ظرفیت تردد در مسیر ریلی تهران- مشهد به دنبال برقی و دو خطه کردن این مسیر هستیم که البته هنوز این برنامه آغاز نشده و نیازمند فاینانس خارجی و میلیاردها دلار اعتبار است.
به گزارش فارس، وی گفت: در بخش راه کشور باید اقدامات مهمی برای نگهداری از راه‌های موجود صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به وضعیت سن‌ ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: طی مصوبه‌ای اجازه داده شده که بخش حمل‌ونقل بتواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند.
وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: خبرهای خوبی برای نوسازی ناوگان ریلی و هوایی داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی اعلام می‌شوند.
وی میانگین سنی واگن‌های ریلی در کشور را 29 سال عنوان کرد و گفت: نیازمند نوسازی ناوگان ریلی در بخش مسافری هستیم که با توجه به حضور در صندوق توسعه ملی 2000 واگن به بخش مسافر وارد می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره فرودگاه امام خمینی(ره) نیز اظهار کرد: ترمینال موجود در این فرودگاه ظرفیت پنج میلیون نفر را دارد که در حال حاضر از 9/4 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.
وی گفت: ظرفیت رفت و آمد سالانه 40 میلیون مسافر در این فرودگاه فراهم می‌شود که در حال حاضر 10 درصد از این ظرفیت در حال استفاده است.
آخوندی با اشاره به برنامه پنجم توسعه که ایجاد شهر فرودگاهی در آن در نظر گرفته شده بود، گفت: در این برنامه مسیر ریلی، جاده‌ای و هوایی با یکدیگر همگام و منجر به ایجاد بنادر خشک می‌شوند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر خرید 400 هواپیمای خارجی گفت: این موضوع درست نیست.
آخوندی درباره تولید هواپیما در داخل کشور گفت: در این باره باید از وزیر صنایع سؤال شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: در مرحله اول آزادسازی، قیمت‌ها متنوع می‌شوند. به گفته وی براساس برنامه پنجم توسعه و تا پایان سال این موضوع اجرا می‌شود اما کاهش و افزایش قیمتی در بلیت‌ها نداریم بلکه بلیت هواپیما براساس کیفیت متنوع سازی می‌شود.
آخوندی در ادامه عمده‌ترین مسئله در کشور را نگاه به دولت عنوان کرد و گفت: این که مردم فکر می‌کنند دولت پر پولی هستیم و از پول نفت می‌توان استفاده کرد اما از این طریق به نتیجه نمی‌رسیم چرا که این موضوع را شاهد بوده‌ایم.

 


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از راه‌اندازی یکی از بزرگترین ایستگاه‌های جمع‌آوری و تزریق گاز کشور در آینده نزدیک خبر داد.
حمید بورد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با بهره‌برداری از این طرح، تولید نفت خام از میدان نرگسی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به این که ایستگاه جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی یکی از بزرگترین و مهمترین ایستگاه‌های تزریق گاز در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است گفت: یکی از اهداف اجرای این طرح تعهد به برنامه‌های تولید صیانتی است.
وی با اشاره به این که این واحد جمع‌آوری و ترزیق گاز در شمال استان بوشهر ساخته شده گفت: ظرفیت جمع‌آوری گازهای همراه و تزریق روزانه این واحد 19 میلیون فوت مکعب است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: بعد از اتمام مراحل نصب تجهیزات و به منظور بازرسی‌های فنی و ایمنی، این ایستگاه هم‌اکنون با تزریق روزانه حدود 15 میلیون فوت مکعب گاز در مرحله راه‌اندازی آزمایشی قرار دارد.
به گفته بورد، طرح جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی در آینده با حضور مقامات عالی وزارت نفت به طور رسمی راه‌اندازی خواهد شد.
وی اظهار کرد: تداوم تزریق گاز به میدان نفتی نرگسی علاوه بر حفظ محیط زیست، موجب افزایش فشار مخزن آسماری میدان نرگسی در راستای تولید صیانتی از این میدان خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پیش‌بینی کرد: تزریق گاز در بلندمدت موجب افزایش نفت تولیدی این میدان به میزان 3 هزار بشکه در روز شود.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت مرحله هشتم مطالبات 500 هزار بازنشسته کشوری در دهه مبارک فجر خبر داد.
علی ربیعی در حاشیه مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی آسمان گفت: در این دوره که هشتمین مرحله مطالبات بازنشستگان پرداخت خواهد شد به حساب هر یک از بازنشستگان کشوری مشمول قانون فوق مبلغ 200 هزار تومان در ایام مبارک دهه فجر واریز می‌شود.
به گفته وی، با تلاش و پیگیری‌های صندوق بازنشستگی کشوری تاکنون مطالبات 300هزار نفر بازنشسته به طور کامل تسویه شده و پیش‌بینی می‌شود در این مرحله مطالبات حدود 500 هزار نفر تسویه خواهد شد.
به گزارش مهر، ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه جهت‌گیری برنامه‌ها و فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در دور جدید مبتنی بر ارتقا و بهبود معیشت اقتصادی و افزایش خدمات فرهنگی، رفاهی به بازنشستگان است اظهار داشت: این صندوق علاوه بر تعهدات قانونی در زمینه درمان با اجرای طرح ملی بیمه طلایی و در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی نیز با اجرای طرح در خانه نمانیم با محوریت سفرهای زیارتی و سیاحتی و راه‌اندازی خانه‌های امید در شهرستان‌ها به بازنشسته‌های تحت پوشش خدمات متنوع و گوناگونی ارائه می‌دهد.
گفتنی است تاکنون صندوق بازنشستگی کشوری بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تومان از مطالبات بازنشستگان واجد‌الشرایط را پرداخت کرده است.

 


عضو شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: تعیین سود ثابت به معنای ربوی بودن قرارداد نیست.
حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا تعیین سود ثابت مشکلی از لحاظ شرعی دارد؟ گفت: تصور اشتباهی برای بسیاری افراد به وجود آمده که آنها فکر می‌کنند سود ثابت ربا است، در حالی که از نظر فقه اسلامی محور قرارداد است و اگر قرارداد قرض باشد، سود ثابت و متغیر ربا است.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: اگر قرارداد قرض نبوده و از نوع شرکت، اجاره، بیع و یا سلف باشد، سود ثابت ربا نیست؛ در واقع در صورت ثابت بودن سود، نمی‌توان سود را ربوی دانست بلکه نوع قرارداد تعیین‌کننده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه قرارداد اسناد خزانه اسلامی براساس فروش دین و بیع دین تعیین می‌شود و قرض نیست، سود ثابت آن ربا محسوب نمی‌شود.
موسویان در پاسخ به این سؤال که آیا انتشار این نوع اوراق پیشنهاد شورای فقهی بانک مرکزی بود؟ گفت: این یکی از موضوعاتی بود که در سه سال اخیر هم در شورای فقهی بانک مرکزی بررسی و تصویب شده و هم در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی و تایید شده است.
وی اظهار داشت: این ابزار هم در بازار پول و سیستم بانکی و هم در بازار سرمایه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل بانک مرکزی و سازمان بورس راهکارهای اجرایی آن را بررسی کرده‌اند.
موسویان با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی این اوراق قرار بود در خزانه‌داری کل تدوین شود، گفت: تا آنجایی بنده مطلع هستم دستورالعمل‌های اجرایی این اسناد خزانه اسلامی در خزانه‌داری کل در حال تهیه است و بنده هم برای تدوین آن چند جلسه حضور داشتم.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت انتشار اوراق خزانه اسلامی، بانک مرکزی دیگر اوراق مشارکت منتشر نخواهد کرد؟ اظهار داشت: این اوراق ابزاری است که می‌تواند جایگزین «اوراق مشارکت بانک مرکزی» شود و البته امکان جایگزینی با اوراق مشارکت وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و بخش خصوصی ندارد.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی اوراق مشارکت را در راستای سیاست‌های پولی خود اجرا می‌کرد واوراق خزانه می‌تواند جایگزین آن شود؛ بانک مرکزی می‌تواند به جای انتشار اوراق مشارکت، از اوراق خزانه اسلامی برای اعمال سیاست کنترل نقدینگی استفاده کند.
وی با اشاره به کارکردهای اوراق خزانه اسلامی، گفت: یکی از کارکردهای این اوراق پوش ریسک تامین مالی فعالان اقتصادی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری است و همچنین می‌تواند به عنوان ابزار پولی برای بانک مرکزی مورد استفاده قرار گیرد.
موسویان شرط لازم استفاده از اوراق خزانه اسلامی توسط بانک مرکزی را شکل‌گیری بازار این اوراق عنوان کرد و افزود: باید مدتی این اوراق منتشر شود تا برای آن بازاری شکل گرفته و بانک مرکزی با ورود و خروج از آن، بتواند سیاست پولی خود را اعمال کند.

 


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امکان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سال آینده وجود ندارد، اما دولت پیشنهادات خود را ارائه کند.
به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در سی‌امین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با موضوع لایحه بودجه با بیان اینکه بودجه عمومی دولت 218 میلیارد تومان است خاطرنشان کرد: 195 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و 23 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه اختصاصی دستگاه‌ها است.
او ادامه داد: با توجه به عملکرد بودجه سال جاری می‌توان پیش‌بینی کرد که بودجه انبساطی است یا خیر،‌ در بودجه سال آینده نیز 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش‌بینی و مابقی نیز جاری است.
مصباحی مقدم با بیان این که هر ساله به بالا گرفتن بودجه عمومی از سوی دولت خوش‌بین هستیم اما همیشه این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند خاطرنشان کرد: تاکنون شش هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی سال جاری تحقق یافته و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 10 هزار میلیارد تومان دیگر نیز تحقق یابد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر این که یک اتفاق ناگوار این است که همیشه بودجه عمومی دولت افزون گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: اما تا پایان سال دولت متممی آورده و به جابجایی بودجه می‌پردازد.
به گفته وی، 600 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی که برای عمران کشور قرار بود استفاده شود در نهایت صرف هزینه‌های جاری شد.
مصباحی مقدم با تأکید بر این که چالش جدی بودجه سال آینده وضعیت هدفمندی یارانه‌ها است، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه مبلغ 38 هزار میلیارد تومان برای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده، هشت هزار میلیارد تومان یارانه نان و حامل‌های انرژی و 18 هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی، دارو و بخش کشاورزی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که در لایحه بودجه سال آینده ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دیده نشده بیان کرد: طی سه سال گذشته فقط یکبار اصلاح قیمت‌ها انجام شده است، قیمت حامل‌های انرژی با توجه به بالا رفتن نرخ ارز به نقطه صفر خود بازگشته است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافته است، از طرف دیگر شدت مصرف انرژی بالا رفته و واردات بنزین و گازوئیل نیز به کشور رشد داشته است.
مصباحی مقدم با تأکید بر این که حمایت از تولید و مصرف بهنیه انرژی هدف‌های اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها بود که انجام نشده و مصرف در بخش صنعتی افزون شده گفت: استمرار وضعیت موجود برای قانون هدفمندی یارانه‌ها آن را مثل یک ساختمان نیمه کاره زیر برف می‌کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که در سال 1393 امکان تحقق فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست، بیان کرد: این اقدام بسیار محافظه‌کارانه و به شدت به زیان کشور است.
وی از جلسه صبح کمیسیون برنامه مجلس برای بررسی لایحه بودجه خبر داد و گفت: براساس این جلسه تصمیم گرفتیم که از دولت بخواهیم که هر چه سریع‌تر دست به کار شده و پیشنهاد خود را برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و یا اصلاح قانون آن به مجلس ارائه دهد.
وی در پایان با اشاره به این که دو بودجه عمومی و یارانه‌ها در کشور نمی‌توانیم داشته باشیم و این موضوع خلاف قانون است گفت: بودجه باید از وحدت برخوردار باشد.
انتظار بخش خصوصی از مجلس
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 93 این است که به دیدگاه‌های بخش خصوصی توجه شود.
غلامحسین شافعی افزود: البته بخش خصوصی نیز آماده است دیدگاه‌های منصفانه و مشفقانه خود را به کمیسیون‌های مجلس تقدیم کند و در این باره در حال آماده کردن بسته‌ای برای حمایت از تولید هستیم که تقدیم خواهیم کرد.
وی گفت: در بودجه باید به این موضوع توجه کنیم که با وجود درآمدهای سرشار ارزی کشور در سال‌های گذشته، تولید ما در کجا قرار دارد؛ البته هر قدر بخش تولید ما در سال‌های گذشته به افول رفت، بخش‌های واسطه‌گری مالی سر برافراشت.
شافعی افزود: نکته مهم در لایحه بودجه سال 93 این است که تغییر رویکرد برای زنده کردن تولید، جدا از اعداد و ارقام دیده شده باشد.
وی تأکید کرد: گذشته از اعداد و ارقام و پرداختن به منابع و مصارف؛ رویکرد بودجه مهم است که آیا در مقایسه با گذشته،‌ در مسائل اقتصادی تغییر رویکردی در بودجه مشاهده می‌شود یا خیر.
رئیس اتاق بازرگانی همچنین بر ضرورت توجه به ظرفیت‌سنجی‌ها و پایان یافتن طرح‌های نیمه تمام عمرانی و تولیدی در بودجه سال 93 تأکید کرد. بنابراین گزارش: در این نشست یکی از مهمترین مواردی که مورد انتقاد اعضای هیأت نمایندگان در حضور این نماینده مجلس مطرح شد موضوع نظارت بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی بود.
در همین زمینه حسن حاجی بابا عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: دولت باید سازمان تأمین اجتماعی را به ما بازگرداند.
وی ادامه داد: پول سازمان تأمین اجتماعی مال کارگران و کارفرمایان است و پیشنهاد ما تشکیل هیأت مدیره هفت نفره که با حضور سه نفر کارفرما، سه نفر کارگر و یک نفر دولتی است.
این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان این که دولت از حقوق کارگرها در تأمین اجتماعی پاداش‌های میلیاردی می‌دهد اظهار کرد: تاکنون دولت هر چه واحد ورشکسته است را به عنوان پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی داده است.

 


وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) طی 8ماهه امسال به 19میلیارد و 736میلیون دلار رسید.
براساس این گزارش، طی این مدت صادرات کالاهای غیرنفتی (بدون میعانات گازی) به میزان 51 میلیون و 262 هزار تن بود.
صادرات کالاهای غیرنفتی از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10درصد کاهش و از نظر وزنی 12درصد افزایش دارد.
شبکه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این گزارش آورده است: میزان کل واردات صورت گرفته در طول مدت مذکور 28میلیون و 248هزار تن بود که ارزش آن به رقم 18میلیارد و 925میلیون دلار رسید.
واردات 8ماهه از نظر وزنی 31درصد کاهش و از نظر ارزشی 23درصد افت در مقایسه با 8ماهه 91 نشان می‌دهد.
کل صادرات ایران در سال 2012 میلادی به رقم 96 میلیارد دلار رسید که صادرات غیرنفتی بالغ بر 37میلیارد دلار بود.

 


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آغاز برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی و تامین بنزین نوروز سال 93 خبر داد.
مصطفی کشکولی، گفت: برای تامین پایدار و مطمئن بنزین نوروزی مردم در بهار سال آینده، ذخیره‌سازی این فرآورده نفتی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به سقوط متوسط مصرف روزانه بنزین به 68 میلیون لیتر، اضافه کرد: مهمترین راهکارهای بلندمدت برای کاهش و مدیریت مصرف بنزین در کشور اسقاط خودروهای فرسوده و منطقی کردن قیمت این فرآورده نفتی است.
کشکولی همچنین از ثبت رکوردهای جدید در مصرف فرآورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها خبر داد و ادامه داد: در چند روز گذشته به طور متوسط روزانه حدود 135 میلیون لیتر فرآورده نفتی شامل گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌ها مصرف شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مهمترین دلیل افزایش مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها را افزایش برودت هوا در اکثر استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: همزمان با افزایش مصرف سوخت مایع واحدهای نیروگاه‌ها، متوسط مصرف بنزین کشور سیر نزولی را تجربه کرده است.

 


شاخص بورس تهران یک روز بعد از استراحت کوتاه رکورد جدیدی ثبت کرد.
به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران که تحت تأثیر مسائل سیاسی روز شنبه به استراحت رفته و تا کانال 85 هزار واحدی عقب‌نشینی کرده بود، در معاملات دیروز 1333 واحد رشد کرد و از کانال‌های 86 و 87 هزار واحدی گذشت.
به این ترتیب با رشد قیمت سهام شرکتها دماسنج بازار سرمایه در معاملات یکشنبه رکورد جدیدی را شکست و برای اولین بار 87 هزار واحدی شد.
در بازار دیروز اکثر نمادها مثبت شد و شرکتهای مخابرات،‌ملی مس، فولاد مبارکه،‌هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، چادرملو، نفت و گاز پارسیان،‌توسعه معادن و فلزات، بانک ملت، پاسارگاد، صندوق بازنشستگی، پالایش نفت تبریز و پتروشیمی خارک بیشترین تأثیر را در رشد شاخص گذاشتند و موجب افزایش 1/5 درصدی آن شدند.
همچنین در بازار دیروز شرکتهای مپنا و خدمات انفورماتیک بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص داده و نفت پارس، ایران ترانسفو و حفاری بیشترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.
در بازار روز گذشته بیش از یک میلیارد و 269 میلیون سهم به ارزش 604 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 426 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
عملکرد 100 روزه بورس
رئیس سازمان بورس عملکرد 100 روزه بایزار سرمایه را تشریح کرد.
علی صالح‌آبادی در گفتگو با مهر گفت: در این مدت اقدامات معاملات توافقی بورس، معاملات گواهی و افزایش ساعات معاملات بورس اجرایی شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انجام مذاکرات و اقداماتی برای عضویت ایران در فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار خبر داد و تصریح کرد: مشکلاتی که قبل از این برای عضویت ایران در این بورس وجود داشت برداشته شده است و با این کار ایران به حلقه بزرگترین بورس‌های دنیا خواهد پیوست.
وی با تشریح دلایل رشد بورس در بخش‌های مختلف، دلیل رشد شاخص بورس و رسیدن آن به کانال 86 هزار واحد را ناشی از عوامل انتظاری و واقعی شدن انتظارات طی 3 ماه گذشته ذکر کرد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین افزایش بازدهی سهامداران را نیز ناشی از همین عامل دانست و گفت: امید در بازار سرمایه افزایش یافته است و همچنین عامل یکی از دلایل مهم رشد بورس در بخش‌های مختلف است.
صالح‌آبادی یکی دیگر از دلایل رشد بورس را بنیادی عنوان و بیان کرد: کاهش تحریم‌ها در پی مذاکرات ژنو، انتظارات در سهامداران را تقویت کرده است و آثار مثبت آن در آینده نمایان خواهد شد.
وی گفت: در 100 روز اول فعالیت دولت شاخص بورس 22رکورد را به ثبت رساند، بازدهی سهامداران بورسی در پی آن 40درصد شد و ارزش بازار سرمایه هم 140 هزار میلیارد تومان رشد کرد. ارزش بازار سرمایه کشور از 258 هزار میلیارد تومان در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تا صدمین روز فعالیت به 397هزار میلیارد تومان رسید.
به گفته وی، ارزش بازار سرمایه در ابتدای سال 170 هزار میلیارد تومان بود که با رشد 226 هزار میلیارد تومانی به 397 هزار میلیارد تومان طی این مدت رسید و بازده 125 درصدی را نشان داد.
صالح‌آبادی دفعات معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون را 9میلیون و 500 هزار دفعه ذکر کرد و با بیان اینکه این آمار در مدت مشابه سال گذشته 2 میلیون و 890هزار دفعه بود، افزود: تعداد دفعات معاملات در فرابورس از 950 هزار دفعه به 2/5 میلیون دفعه رسیده که رشد 3 برابری را مشخص می‌کند.
وی ارزش بازار فرابورس در این مدت را بیش از 90 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با ذکر این مطلب که ارزش فرابورس در ابتدای سال 50 هزار میلیارد تومان بود. افزود: ارزش دو بازار بورس و فرابورس به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10