(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25 آذر 1392 - شماره 20666

سردترین مکان دنیا
سقط جنین سبب از بین رفتن توان باروری می‌شود
 15 سال فرصت برای پیشگیری از سکته مغزی
زنگها برای سرطان به صدا درآمده‌اند
میکروب زنده در اعماق زمین
   


دانشمندان موفق به شناسایی سردترین مکان زمین شده‌اند که دمای آن به زیر 91 درجه سانتیگراد می‌رسد.
این مکان تازه کشف شده که در کنار خط‌الراس قطب جنوب قرار دارد، می‌تواند طی چند دقیقه چشمها، بینی و ریه انسان را منجمد کند.
این بدان دلیل است که دمای آن تقریبا 13 درجه پایین‌تر از نقطه‌ای (منفی 78.5 درجه سانتیگراد) است که دی‌اکسیدکربن از گاز به یخ خشک تبدیل می‌شود. این کشف رکوردشکن توسط محققان مرکز ملی داده‌های یخ و برف آمریکا انجام شده است.
این محققان از ماهواره‌ها و روشهای دیگر برای اندازه‌گیری دمای قطب استفاده کرده‌اند.
تصور می‌شود که این نقطه منفی 91.2 درجه‌ای که یکی از چندین نقطه سرد ثبت شده بر خط‌الراس کوه است، در ارتفاع بیش از 3.7 کیلومتری کوهستانی موسوم به Dome Fuji کشف شده باشد.
جالب اینجا است که دمای این مکان حتی از مرکز پژوهش ووستوک روسیه که رکورد قبلی سردترین دمای جهان را با 89.2 درجه سانتیگراد در طول یک زمستان قطبی در سال 1983 از آن خود کرده بود، سردتر است.
محققان بر این باورند ممکن است نقاط سردتری نیز وجود داشته باشند چرا که ماهواره‌ها تنها به نمایش میانگین دما در یک کیلومتر مربع می‌پردازند.
به گفته آنها، سردترین دماها در طول روزهای صاف و خشک ثبت شده‌اند و دمای روزهای بادی یا برفی سنجیده نشده است.
جزئیات کامل این کشف در نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا عرضه خواهد شد.
اوایل سال جاری، دهکده Oymyakon روسیه به عنوان سردترین شهرک مسکونی دائمی جهان شناخته شد که میانگین دمای آن در ماه ژانویه به منفی 50 درجه سانتیگراد می‌رسید.
این دهکده که به عنوان «قطب سرد» نیز شناخته شده، سردترین دمای خود را با منفی 71.2 درجه سانتیگراد تجربه کرده است.
در این دهکده حدود 500 تن ساکن بوده و در دهه‌های 20 و 30 یک توقفگاه بین‌راهی برای دامداران گوزن شمالی محسوب می‌شد که به گله خود از چشمه‌های داخلی آب می‌دادند.

 


رئیس پژوهشکده ابن‌سینا گفت: پایان بخشیدن به حاملگی‌های ناخواسته به صورت سقط جنین غیرقانونی خطرات جدی را همچون از بین رفتن توان باروری زنان به همراه دارد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده ابن‌سینا، دکتر «محمدمهدی آخوندی» اظهار داشت: وقوع میزان چشمگیر سقط‌های غیرقانونی و غیربهداشتی در سراسر جهان به ویژه در جوامع در حال توسعه منجر به بروز صدها هزار ناتوانی جسمی، جنسی، باروری و حتی مرگ مادران می‌شود.
وی با بیان این که انجام سقط‌های غیرقانونی افزایش یافته است، افزود: تغییر و تمایل زنان جوان در داشتن خانواده، تاخیر در ازدواج به دلیل مشکلات مربوط به اشتغال و مسکن، تحولات فرهنگی و گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن، بلوغ زودرس و بالا رفتن متوسط سن استقلال شغلی و ازدواج، نبود هر دو والدین در خانواده، تاثیر رسانه‌های جهانی (ماهواره و اینترنت) و افزایش فعالیت جنسی خارج از ازدواج، مسایلی را برای جامعه ایجاد کرده است.
رئیس پژوهشکده ابن‌سینا یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی (WHO) مواردی مانند تجاوز جنسی، نقایص جنینی، مشکلات اقتصادی اجتماعی و درخواست والدین با هدف حفظ جان و سلامت جسمی و روحی مادر و جنین را از دلایل موجه برای سقط جنین مطرح کرده است.
آخوندی با تاکید بر این که کشورهای مختلف براساس فرهنگ، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات مذهبی خود، قوانین متفاوتی را در ارتباط با سقط وضع کرده‌اند، خاطرنشان کرد: سیاست‌های ملی و قانون‌گذاری در ارتباط با سقط جنین بسیار گسترده است.
وی همچنین گفت: با توجه به جوان بودن جامعه ایران، لازم است تغییراتی در سیاست‌های قانونی صورت گیرد تا سقط‌های غیرقانونی به طور چشمگیری کاهش یابد.

 


رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به این که تصلب شرایین یا آترواسکلروز علت بروز تنگی عروق گردن (کاروتید) است، گفت: بررسی‌های به عمل‌آمده از بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی نشان می‌دهد 5 درصد آنان به کاروتید مبتلا هستند و به طور کلی 26 درصد آنان بر اثر این تنگی به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند.
دکترمحمدرضا قینی افزود:‌ در افراد مبتلا به سکته‌های مغزی زمینه‌های خطری نظیر دیابت- فشارخون بالا- ناراحتی‌های قلبی- تنگی عروق گردن و همچنین مصرف دخانیات به عنوان فاکتورهای خطر محسوب می‌شوند که نیاز به کنترل جدی دارند.
وی ادامه داد: در ایران دستورالعملی وجود ندارد که رگ گردن تمام افرادجامعه مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین معمولا درافرادی که زمینه تنگی عروق گردنی دارند اگر این تنگی بالای 70 درصد باشد بیماران مورد نظر کاندیدای عمل جراحی می‌شوند.
به گفته وی عمل جراحی با استفاده از بالنی برای بازکردن تنگی رگ انجام می‌شود که در اصطلاح به آن اقدام مداخله‌ای گفته می‌شود.
جراح مغز و اعصاب هشدار داد: ارث- رژیم غذایی- عوامل محیطی و مصرف دخانیات در بروز تنگی عروق گردنی و درنهایت سکته‌های مغزی نقش بسزایی دارند.
وی همچنین اظهار داشت: بروز سکته‌های مغزی برای افراد یک حادثه ناگوار است و بسیاری از افراد مبتلا به فاکتورهای خطر مذکور 10 تا 15 سال بعد دچار سکته مغزی می‌شوند بنابراین امکان پیشگیری قبل از سکته ممکن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در تمام مجامع علمی و بهداشتی جهانی تأکید بر پیشگیری از ابتلا به فاکتورهای خطر از اهمیت خاصی برخوردار است نه این که افرادپس از وقوع سکته مغزی تازه به فکر درمان بیفتند.

 


آمار جهانی ناشی از بیماری سرطان در سال 2012 به هشت‌میلیون و 200هزار نفر رسید و این درحالی است که سرطان سینه ناشی از سبک زندگی غربی در کشورهای درحال توسعه افزایشی چشمگیر نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی تحقیق درباره سرطان (IARC) وابسته به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که تلفات ناشی از سرطان در سال2012 نسبت به تحقیق قبلی در سال2008 به میزان هشت درصد افزایش یافته و سرطان سینه در سال گذشته 522هزار زن را به کام مرگ کشانده که نسبت به تحقیق قبلی 14 درصد افزایش نشان می‌دهد.
«دیوید فورمن» رئیس بخش اطلاعات آی.ای.آر.سی گفت که سرطان سینه همچنین یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورهای کمتر توسعه یافته جهان است.
وی افزود: دلیل این امر تا حدی افزایش موارد بیماری ناشی از تغییر سبک زندگی و تا حدی نیز کمبود امکانات درمانی است.
گزارش آی.ای.آر.سی با عنوان «گلوبوکن 2012» (سرطان جهانی 2012) تازه‌ترین برآوردها از 28 نوع مختلف سرطان در 184 کشور جهان را ارائه می‌کند.
براساس این گزارش، شایع‌ترین نوع سرطان در سطح جهانی در میان مردان و زنان، سرطان ریه، سینه و همچنین روده بزرگ و مقعد (کولورکتال) است. شایع‌ترین عوامل مرگ ناشی از سرطان نیز وجود این بیماری در ریه، کبد و معده است.
کارشناسان آی.ای.آر.سی می‌گویند باتوجه به افزایش جمعیت و نیز بالا رفتن سن مردم جهان، انتظار افزایش قابل ملاحظه این بیماری را دارند به‌طوری که پیش‌بینی می‌کنند نرخ سالانه ابتلا به این بیماری تا سال 2025 به 19میلیون و 300هزار مورد در سال برسد.
گزارش آی.ای.آر.سی حاکی از وجود یک «نابرابری بزرگ» بین کشورهای دارا و ندار در زمینه مرگ و میر ناشی از سرطان است. این گزارش می‌گوید هرچند نرخ موارد جدید ابتلا به سرطان همچنان در کشورهای توسعه یافته بیشتر است، اما نرخ مرگو میر ناشی از سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته بالاتر است که دلیل این امر تشخیص دیرهنگام تومور در افراد به دلیل نبود نظارت و پایش و کمبود دسترسی به درمان است.
«کریستوفر وایلد» مدیر آی.ای.آر.سی خاطرنشان می‌کند که یکی از ضرورت‌های فوری در زمینه کنترل سرطان، تهیه رویکردهای موثر و قابل دسترسی برای تشخیص زودهنگام و درمان سرطان سینه در میان زنان ساکن کشورهای کمتر توسعه یافته است.
پایش به معنای جستجو برای یافتن علائم زودهنگام یک بیماری خاص در افراد به ظاهر سالمی است که در مراحل اولیه بیماری علائمی ندارند. به عنوان مثال وجود مقادیر کمی خون (نامشهود) در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال رایج است که در صورت پایش و تشخیص زودهنگام کمک زیادی به درمان موثر این بیماری می‌کند.

 


مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد نوعی میکروب در عمق 5 کیلومتری زمین زندگی می‌کند که بسیار شبیه به موجوداتی است که 3/5 میلیارد سال پیش می‌زیسته‌اند.
دانشمندان می‌گویند ممکن است حیات بر روی زمین خلاف آنچه پیش از این تصور می‌شد، از اعماق زمین به وجود آمده باشد.
محققان موفق به کشف میکروب‌هایی شده‌اند که در عمق پنج کیلومتری (3/1 مایلی) زمین زندگی و تولیدمثل می‌کنند. این کشف جدید می‌تواند سرنخ‌هایی از شروع حیات در 3/5 میلیارد سال پیش بر روی زمین به دانشمندان بدهد.
آنچه در مورد این کشف جدید جالب توجه است، شکل‌گیری یک جامعه با موجوداتی است که از نظر ژنتیکی به هم شباهت دارند و در دو قاره مختلف زندگی می‌کنند.
محققان این میکروب‌ها را در شکستگی عمیق سنگ‌های زیرین دو قاره آمریکای شمالی و اروپا یافت کرده‌اند. این میکروب‌ها بسیار شبیه به نمونه یافت شده توسط گروه دانشمندان دانشگاه پرینستون در یک معدن در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است.
همچنین توالی ‌DNA این میکروب‌ها بسیار شبیه به میکروب‌های موجود در بستر سنگی دریا در شمال غربی آمریکا و سواحل شمال شرقی ژاپن است.
این نکته نشان می‌دهد این میکروب‌ها از یک جد مشترک در زمان آغاز حیات بر روی زمین، تکامل یافته‌اند.
محققان می‌گویند ممکن است این موجودات به جای تغذیه از نور خورشید، از انرژی شیمیایی به شکل هیدروژن یا متان که در برخی سنگ‌ها تحت دما و فشار بالا تولید می‌شود، استفاده کنند.
«مت شرنگ» از دانشگاه ایالتی میشیگان در این مورد گفت: هنوز مشخص نیست چگونه این میکروب‌های شبیه به هم، به مکان‌های بسیار دور از هم نظیر آفریقای جنوبی، شمال آمریکا و ژاپن گسترده شده‌اند.
وی افزود: این کشف اخیر، نظریه آغاز حیات از «سوپ اولیه» (Primordial Soup) در دریاها و اقیانوس‌ها را زیر سؤال می‌برد.
نظریه «سوپ اولیه» در سال 1953 توسط «هارولد اوری» و «استنلی میلر» در دانشگاه شیکاگو مطرح شد.
این نظریه نشان می‌دهد حیات بر روی زمین بین 3/8 تا 3/55 میلیارد سال پیش بر اثر ترکیب مواد شیمیایی موجود در جو و برخی اشکال انرژی و تولید اسیدهای آمینه و پروتئین در یک برکه اقیانوس آغاز شده است.
با این وجود مشکل اساسی این نظریه این است که کره زمین در آن زمان در معرض شدید اشعه ماوراء بنفش قرار داشته و مولکول‌های زیستی پیچیده را به سرعت از بین می‌برده است.
به گفته دانشمندان کاربردهای پزشکی میکروب‌ها نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند در دمای بالاتر از 120 درجه سانتی‌گراد و فشار 50 برابر سطح زمین زنده بمانند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10