(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 آذر 1392 - شماره 20669

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گفتیم، آنها باور نکردند!!!
سیده آزاده امامی (نگاه)
روحانی در جلسه هیئت دولت: نباید در جامعه مجالی برای حرکت‌های افراطی باشد
درمکتب امام
زلال بصیرت
سخنگوی کاترین اشتون: اجرایی شدن توافقنامه ژنو منوط به توافق طرفین در مذاکرات فنی است
مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا: امکان و احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران وجود دارد
عضو موسس حزب الله لبنان: ایران از رحلت رسول‌اکرم (ص) تاکنون، موفق ترین تجربه نظام اسلامی است
عراقچی: مذاکرات فنی ایران و 1+5 امروز در ژنو از سر گرفته می‌شود
ادامه دادگاه اختلاس از بیمه ایران در هفته آینده
لاوروف: با حل موضوع هسته‌ای ایران نیازی به سیستم سپر دفاع موشکی در اروپا نیست
پیش از عزیمت به تهران
وزیر خارجه ایتالیا: ایران باید در حل بحران سوریه مشارکت داشته باشد
امیرعبداللهیان: سفر ظریف به عربستان در زمان مناسب انجام می‌شود
   


هنوز یک ماه از توافق ژنو نگذشته، شاهد نقض مکرر آن از سوی برخی طرف‌های توافق بوده‌ایم! یک ماه که هیچ، یک ساعت هم از توافق نگذشته بود که مقامات آمریکایی تفسیری از آن ارائه کردند که جز تکرار مواضع زیاده‌خواهانه پیشین آن‌ها نبود، هر روز و روزی چند مرتبه بر این نکته تأکید می‌کنند که در این توافق هیچ حقی برای غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده، هر روز تأکید می‌کنند که غایت نهایی آن‌ها از این مذاکرات توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران است، هر روز از پابرجا بودن ساختار اصلی تحریم‌ها سخن می‌گویند، هر روز روی میز بودن گزینه نظامی را گوشزد می‌کنند، هر روز تعهد بی‌چون و چرای‌شان به رژیم صهیونیستی را یادآور می‌شوند، هر روز... .
اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید وضع می‌کند و اقدام خود را این گونه توجیه می‌نماید که این تحریم‌ها پیش از این تصویب شده و در این زمان تنها اجرایی می‌شود!
تازه‌ترین خبر هم که وضع تحریم‌های جدید آمریکا، آن هم نه از سوی «باز»ها و جمهوری‌خواهان کنگره، که از جانب «کبوترها» و دموکرات‌های کابینه می‌باشد!
متأسفانه نگاه برخی مسئولان محترم ما به «خوش‌بینی مفرط» به دشمنان دیرینه و قسم خورده انقلاب «آلوده» شده و علی‌رغم این ادعا که به ویژه به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد هستند، آثار چنین بی‌اعتمادی‌ای در گفتار و رفتار برخی از ایشان دیده نمی‌شود! این که آقایان مدعی‌اند مواضع و رفتارهای دولتمردان آمریکایی ناشی از «سردرگمی»!!! آن‌ها است، حقیقتا جای تأمل دارد!!! چه اتفاق دیگری باید بیفتد تا آقایان به این حقیقت اعتراف کنند که طرف‌های مذاکره به واقع قابل اعتماد نیستند، و این وقایع عهدشکنی آشکار و نقض واضح پیمان از سوی آن‌هاست و بنابراین ادامه این روند و پایبندی نظام اسلامی به این توافق نقض شده به وضوح فاقد توجیه است؟
در شرایطی که دولت جدید در همان بدو روی کار آمدن از سر حسن‌نیت و خوش‌بینی تمام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را به صورت داوطلبانه به حالت تعلیق درآورد تا در مذاکرات پیش رو به عنوان سندی اعتمادساز از آن بهره جوید، آیا وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و آمریکا حتی با این استدلال که پیش از این تصویب شده‌اند نمی‌تواند قابل تجدیدنظر باشد؟ آیا نادیده گرفتن رفتارهای طرف مقابل، آن‌ها را در زیاده‌خواهی و اقدامات منافقانه و مستکبرانه‌شان گستاخ‌تر و مصمم‌تر نخواهد کرد؟ آیا تحقق عینی سخنان پیامبرگونه پیر سفر کرده جماران را به چشم نمی‌بینند که فرمود اگر شما یک قدم از آرمان‌هایتان به عقب بردارید، آن‌ها ده قدم به پیش می‌آیند؟ آیا هنوز در ماهیت «چدنی» دست مستور در «دستکش مخملین» تردید دارند؟ آیا تظاهر به عدم درک معنای حقیقی این رفتارها، توهینی آشکار به غرور و شعور ملت ایران نیست؟
آیا...؟
ما قویا بر این اعتقادیم که ساده‌لوحانه است باور به این که هجمه‌ها و فشارها علیه نظام اسلامی تنها و تنها معطوف به موضوع هسته‌ای است، که اگر چنین موضوعی در میان نباشد بنا به قاعده منطقی «سالبه به انتفای موضوع» تحریم‌ها و فشارها نیز محلی از اعراب نداشته و خود به خود مرتفع خواهد شد! چه این که اساسا تقابل نظام جمهوری اسلامی و دنیای استکبار منبعث از تعارض بنیادین آرمان‌های انقلاب و اهداف دشمنان انقلاب است، بنابراین مادامی که پافشاری ما بر آرمان‌های خویش و طرف مقابل بر غایات خود ادامه داشته باشد، این تقابل هم‌چنان به قوت خود باقی خواهد بود، فقط در هر دوره‌ای بهانه خاصی دستمایه این رویارویی واقع می‌گردد، با وجود این هم‌چنان که مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند حتی اگر موضوع هسته‌ای هم در میان نباشد بی‌شک این داستان تحریم و فشار را در عرصه‌های دیگری شاهد خواهیم بود؛ ساخت ماهواره‌، ارسال موجود زنده به فضا، پیشرفت‌های روزافزون صنعت هوا فضا، دستیابی به فناوری نانو، سلول‌های بنیادین و سایر فناوری‌های نوین به سبب ماهیت راهبردی‌شان این پتانسیل را دارند که دستاویز بهانه‌جویی‌های دشمنان واقع شوند و تمام ماجراهای مربوط به پرونده هسته‌ای عینا در مورد آن‌ها هم تکرار شود. چه این که ارتقای کشور در همه این حوزه‌ها سبب تحکیم هرچه بیشتر نظام و در نتیجه ارائه الگوی موفق‌تری از یک نظام دینی به دنیا و به ويژه ملت‌های به پاخاسته در جریان بیداری اسلامی خواهد شد، و این همان چیزی است که دنیای استکبار به هیچ‌وجه آن را برنمی‌تابد.
افزون بر آن حتی اگر هیچ یک از این موارد علمی هم مطرح نباشد باز هم موضوعات دیگری هست که مستمسک این ماجرا واقع شود؛ مبحث همیشه جنجالی حقوق‌بشر و اختلاف فاحش قرائت ما و طرف‌های مقابل ما از این مقوله، حمایت قاطع نظام اسلامی از جریان مقاومت در لبنان و فلسطین و اخیراً در سوریه و...، دشمنی دیرین و مبنایی ما با رژیم غاصب نامشروع صهیونیستی و... که همه برآمده از آرمان‌های متعالی این انقلاب است. تا آن زمان که نظام اسلامی بر ماهیت استقلال‌طلبانه و استکبارستیزانه خویش اصرار داشته باشد و نظم نامبارک موجود در عرصه بین‌الملل را به چالش بگیرد، ماجرا بر همان قرار خواهد بود! و بر این اساس است که معتقدیم نقشه راه مواجهه ما با دنیای استکبار تنها و تنها در یک دوراهی خلاصه می‌شود که گریزی از آن نیست، و راه سومی هم در میان نیست؛ راهی که با ایستادگی قاطعانه‌ بر آرمان‌ها و مواضع به حق و اصیل انقلاب همراه است و فرجام آن دست یازیدن به قلل افتخار و عزت در همه عرصه‌ها خواهد بود، که البته لازمه این امر نیز مثل هر موفقیت و دستاورد دیگری متحمل شدن سختی‌ها و مرارت‌های این مسیر است، و راه دیگری که اگر چه ممکن است مشقت‌های راه نخست را در بر نداشته باشد، و در عوض منتهی به آسایشی نسبی و مقطعی نیز گردد شبیه آن چه که برخی دولت‌های مرتجع عربی از آن برخوردارند ولی لازمه آن عقب نشستن سنگر به سنگر از اصول و آرمان‌های متعالی نظام است و چشم فرو بستن بر حاصل مجاهدت‌های جوانان متعهد و دانشمند این سرزمین.
اما جریانی در کشور بر این باور است که راه سومی هم در میان هست، که ضمن آن می‌توان علاوه بر حفظ تمام حقوق و خط قرمز‌های نظام، فشار حاصل از تحریم‌های ظالمانه را نیز فروکاست، و شیوه نوینی در تعامل با دنیا از سر گرفت؛ اتفاقاً در برهه‌هایی که ادبیات برخی مسئولین نسبت به مستکبران به تعبیر رهبری معظم انقلاب «به تملق آلوده شد»، گشایش قابل توجهی در این عرصه پدید نیامد و حتی بدتر از آن در همان دوره انفعال نخستین بار ایران «محور شرارت» و اسلام «دین خشونت» و مسلمانان «تروریست» نامیده شدند! آن هم از سوی کسانی که باز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب خود «مجسمه شرارت» بودند و تروریست و خشونت اساساً با نام ایشان عجین شده و معنا می‌گیرد! این بود که دولت جدید هم با چنین رویکردی به محض رسیدن به قدرت، به نحوی شتاب‌زده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب امر در صدد فیصله دادن موضوع استراتژیک هسته‌ای برآمد و خیلی زود به سراغ آخرین گزینه موجود رفت و در این رهگذر توافق ژنو را به زعم خود به مثابه «توافق قرن»! و «دستاوردی شگرف»! فراچنگ آورد. حال آن‌که این رویکرد زودتر از آن‌چه تصور می‌شد امتحان خود را پس داد و طرف مقابل را به این طمع انداخت که از این پس نیز با تشدید تحریم‌ها خواهد توانست امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرد و نظام را گام به گام از مواضع انقلابی‌اش به عقب براند؛ در واقع صرف‌نظر از همه اما و اگرهای جدی و قابل توجهی که در خصوص توازن امتیازات و تعهدات داده شده و وعده و وعیدهای دریافت شده این توافق وجود دارد، گره زدن اوضاع داخلی به روابط خارجی، و خوش‌بینی بیش از حد به طرف‌های مذاکره و ابراز شعف و خرسندی عمیق از توافق حاصل شده، خطایی استراتژیک بود که تبعات بسیاری را در این عرصه به دنبال داشت؛ دقت در مواضع و رفتارهای طرف مقابل نشان از آن دارد که تغییر لحن مقامات دولت جدید و ابراز رضایت ایشان از مفاد توافق سبب شکل‌گیری این خیال خام در برخی مسئولین افراطی آمریکا شده است که این توافق «سقف» خواسته‌های ملت ایران است و علاوه بر آن آنها می‌توانند با سوءاستفاده از وضع موجود و با بهانه‌جویی‌های بی‌اساس نظام اسلامی را همچنان در موضع بدهکار و پاسخگو نگه داشته و مطالبات زیاده‌خواهانه و غیرقانونی خویش را مطرح و پیگیری نمایند.
آزموده را آزمودن خطائی فاحش بود، با این حساب ضروری است مسئولین محترم ضمن بازنگری جدی در این نحوه تعامل با قدرت‌های استکباری، با موضع‌گیری قاطع و صریح خویش راه را بر این گونه تصورات خام طرف مقابل ببندند و آنان را از این توهم مالیخولیایی که خواهند توانست از این شرایط طرفی بربندند، بیرون بیاورند. در این راه توجهی دوباره به فرمایشات رهبری معظم انقلاب که در دیدار اخیر با دانشجویان و دانش‌آموزان بر عدم خوش‌بینی به آمریکایی‌ها تاکید کردند و برای چندمین بار دلایل اصلی اختلاف نظام اسلامی با نظام سلطه را بازگو کردند، راهگشا و تعیین‌کننده خواهد بود.
از این روست که معتقدیم دراین برهه زمانی موضوع هسته‌ای خط مقدم جبهه درگیری نظام اسلامی و نظام سلطه را رقم می‌زند و تنها گذر از این «پیچ تاریخی» است که ما را در مسیر تعالی و تکامل به پیش خواهد برد. دلیل آن هم ارتباط وثیقی است که این موضوع با اکثر ساحت‌هایی دارد که متعلق پیشرفت و پویایی هستند؛ گذشته از آن که این امر بی‌شک از بارزترین نمادهای عزت و استقلال نظام اسلامی است و گواه خودباوری جوانان و دانشمندان متعهد این سرزمین می‌باشد، به بار نشستن این دانش استراتژیک به خودی خود سبب تحولات عمیق و رو به جلو در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، انرژی هم به صورت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، و هم صرفه‌جویی کلان در منابع فسیلی به عنوان سوخت و در عوض استفاده از این منابع به صورت فرآیند شده و با ارزش افزوده بالا با کارکردهای دیگر محیط زیست و... خواهد شد. ضمن آن که مقاومت در این عرصه مانع بهانه‌جویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های دشمنان قسم خورده نظام در حوزه‌های دیگر نیز خواهد شد.
البته قطع مذاکرات هیئت کارشناسی ایرانی با کارشناسان 5+1 در واکنش به تحریم‌های جدید اقدامی سنجیده و قابل تحسین است، لیکن توقع این است که چنین رویکردی بیش از این و با دقتی مضاعف در دستور کار مسئولین محترم قرار گیرد، و این تنها گزینه‌ای است که احقاق حقوق مسلم ملت را به دنبال خواهد داشت، ضمن آن که به منظور رفع نگرانی‌های منطقی افکار عمومی همکاری‌ها با آژانس می‌تواند همچنان ادامه بیابد.هنوز یک ماه از توافق ژنو نگذشته، شاهد نقض مکرر آن از سوی برخی طرف‌های توافق بوده‌ایم! یک ماه که هیچ، یک ساعت هم از توافق نگذشته بود که مقامات آمریکایی تفسیری از آن ارائه کردند که جز تکرار مواضع زیاده‌خواهانه پیشین آن‌ها نبود، هر روز و روزی چند مرتبه بر این نکته تأکید می‌کنند که در این توافق هیچ حقی برای غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده، هر روز تأکید می‌کنند که غایت نهایی آن‌ها از این مذاکرات توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران است، هر روز از پابرجا بودن ساختار اصلی تحریم‌ها سخن می‌گویند، هر روز روی میز بودن گزینه نظامی را گوشزد می‌کنند، هر روز تعهد بی‌چون و چرای‌شان به رژیم صهیونیستی را یادآور می‌شوند، هر روز... .
اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید وضع می‌کند و اقدام خود را این گونه توجیه می‌نماید که این تحریم‌ها پیش از این تصویب شده و در این زمان تنها اجرایی می‌شود!
تازه‌ترین خبر هم که وضع تحریم‌های جدید آمریکا، آن هم نه از سوی «باز»ها و جمهوری‌خواهان کنگره، که از جانب «کبوترها» و دموکرات‌های کابینه می‌باشد!
متأسفانه نگاه برخی مسئولان محترم ما به «خوش‌بینی مفرط» به دشمنان دیرینه و قسم خورده انقلاب «آلوده» شده و علی‌رغم این ادعا که به ویژه به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد هستند، آثار چنین بی‌اعتمادی‌ای در گفتار و رفتار برخی از ایشان دیده نمی‌شود! این که آقایان مدعی‌اند مواضع و رفتارهای دولتمردان آمریکایی ناشی از «سردرگمی»!!! آن‌ها است، حقیقتا جای تأمل دارد!!! چه اتفاق دیگری باید بیفتد تا آقایان به این حقیقت اعتراف کنند که طرف‌های مذاکره به واقع قابل اعتماد نیستند، و این وقایع عهدشکنی آشکار و نقض واضح پیمان از سوی آن‌هاست و بنابراین ادامه این روند و پایبندی نظام اسلامی به این توافق نقض شده به وضوح فاقد توجیه است؟
در شرایطی که دولت جدید در همان بدو روی کار آمدن از سر حسن‌نیت و خوش‌بینی تمام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را به صورت داوطلبانه به حالت تعلیق درآورد تا در مذاکرات پیش رو به عنوان سندی اعتمادساز از آن بهره جوید، آیا وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و آمریکا حتی با این استدلال که پیش از این تصویب شده‌اند نمی‌تواند قابل تجدیدنظر باشد؟ آیا نادیده گرفتن رفتارهای طرف مقابل، آن‌ها را در زیاده‌خواهی و اقدامات منافقانه و مستکبرانه‌شان گستاخ‌تر و مصمم‌تر نخواهد کرد؟ آیا تحقق عینی سخنان پیامبرگونه پیر سفر کرده جماران را به چشم نمی‌بینند که فرمود اگر شما یک قدم از آرمان‌هایتان به عقب بردارید، آن‌ها ده قدم به پیش می‌آیند؟ آیا هنوز در ماهیت «چدنی» دست مستور در «دستکش مخملین» تردید دارند؟ آیا تظاهر به عدم درک معنای حقیقی این رفتارها، توهینی آشکار به غرور و شعور ملت ایران نیست؟
آیا...؟
ما قویا بر این اعتقادیم که ساده‌لوحانه است باور به این که هجمه‌ها و فشارها علیه نظام اسلامی تنها و تنها معطوف به موضوع هسته‌ای است، که اگر چنین موضوعی در میان نباشد بنا به قاعده منطقی «سالبه به انتفای موضوع» تحریم‌ها و فشارها نیز محلی از اعراب نداشته و خود به خود مرتفع خواهد شد! چه این که اساسا تقابل نظام جمهوری اسلامی و دنیای استکبار منبعث از تعارض بنیادین آرمان‌های انقلاب و اهداف دشمنان انقلاب است، بنابراین مادامی که پافشاری ما بر آرمان‌های خویش و طرف مقابل بر غایات خود ادامه داشته باشد، این تقابل هم‌چنان به قوت خود باقی خواهد بود، فقط در هر دوره‌ای بهانه خاصی دستمایه این رویارویی واقع می‌گردد، با وجود این هم‌چنان که مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند حتی اگر موضوع هسته‌ای هم در میان نباشد بی‌شک این داستان تحریم و فشار را در عرصه‌های دیگری شاهد خواهیم بود؛ ساخت ماهواره‌، ارسال موجود زنده به فضا، پیشرفت‌های روزافزون صنعت هوا فضا، دستیابی به فناوری نانو، سلول‌های بنیادین و سایر فناوری‌های نوین به سبب ماهیت راهبردی‌شان این پتانسیل را دارند که دستاویز بهانه‌جویی‌های دشمنان واقع شوند و تمام ماجراهای مربوط به پرونده هسته‌ای عینا در مورد آن‌ها هم تکرار شود. چه این که ارتقای کشور در همه این حوزه‌ها سبب تحکیم هرچه بیشتر نظام و در نتیجه ارائه الگوی موفق‌تری از یک نظام دینی به دنیا و به ويژه ملت‌های به پاخاسته در جریان بیداری اسلامی خواهد شد، و این همان چیزی است که دنیای استکبار به هیچ‌وجه آن را برنمی‌تابد.
افزون بر آن حتی اگر هیچ یک از این موارد علمی هم مطرح نباشد باز هم موضوعات دیگری هست که مستمسک این ماجرا واقع شود؛ مبحث همیشه جنجالی حقوق‌بشر و اختلاف فاحش قرائت ما و طرف‌های مقابل ما از این مقوله، حمایت قاطع نظام اسلامی از جریان مقاومت در لبنان و فلسطین و اخیراً در سوریه و...، دشمنی دیرین و مبنایی ما با رژیم غاصب نامشروع صهیونیستی و... که همه برآمده از آرمان‌های متعالی این انقلاب است. تا آن زمان که نظام اسلامی بر ماهیت استقلال‌طلبانه و استکبارستیزانه خویش اصرار داشته باشد و نظم نامبارک موجود در عرصه بین‌الملل را به چالش بگیرد، ماجرا بر همان قرار خواهد بود! و بر این اساس است که معتقدیم نقشه راه مواجهه ما با دنیای استکبار تنها و تنها در یک دوراهی خلاصه می‌شود که گریزی از آن نیست، و راه سومی هم در میان نیست؛ راهی که با ایستادگی قاطعانه‌ بر آرمان‌ها و مواضع به حق و اصیل انقلاب همراه است و فرجام آن دست یازیدن به قلل افتخار و عزت در همه عرصه‌ها خواهد بود، که البته لازمه این امر نیز مثل هر موفقیت و دستاورد دیگری متحمل شدن سختی‌ها و مرارت‌های این مسیر است، و راه دیگری که اگر چه ممکن است مشقت‌های راه نخست را در بر نداشته باشد، و در عوض منتهی به آسایشی نسبی و مقطعی نیز گردد شبیه آن چه که برخی دولت‌های مرتجع عربی از آن برخوردارند ولی لازمه آن عقب نشستن سنگر به سنگر از اصول و آرمان‌های متعالی نظام است و چشم فرو بستن بر حاصل مجاهدت‌های جوانان متعهد و دانشمند این سرزمین.
اما جریانی در کشور بر این باور است که راه سومی هم در میان هست، که ضمن آن می‌توان علاوه بر حفظ تمام حقوق و خط قرمز‌های نظام، فشار حاصل از تحریم‌های ظالمانه را نیز فروکاست، و شیوه نوینی در تعامل با دنیا از سر گرفت؛ اتفاقاً در برهه‌هایی که ادبیات برخی مسئولین نسبت به مستکبران به تعبیر رهبری معظم انقلاب «به تملق آلوده شد»، گشایش قابل توجهی در این عرصه پدید نیامد و حتی بدتر از آن در همان دوره انفعال نخستین بار ایران «محور شرارت» و اسلام «دین خشونت» و مسلمانان «تروریست» نامیده شدند! آن هم از سوی کسانی که باز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب خود «مجسمه شرارت» بودند و تروریست و خشونت اساساً با نام ایشان عجین شده و معنا می‌گیرد! این بود که دولت جدید هم با چنین رویکردی به محض رسیدن به قدرت، به نحوی شتاب‌زده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب امر در صدد فیصله دادن موضوع استراتژیک هسته‌ای برآمد و خیلی زود به سراغ آخرین گزینه موجود رفت و در این رهگذر توافق ژنو را به زعم خود به مثابه «توافق قرن»! و «دستاوردی شگرف»! فراچنگ آورد. حال آن‌که این رویکرد زودتر از آن‌چه تصور می‌شد امتحان خود را پس داد و طرف مقابل را به این طمع انداخت که از این پس نیز با تشدید تحریم‌ها خواهد توانست امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرد و نظام را گام به گام از مواضع انقلابی‌اش به عقب براند؛ در واقع صرف‌نظر از همه اما و اگرهای جدی و قابل توجهی که در خصوص توازن امتیازات و تعهدات داده شده و وعده و وعیدهای دریافت شده این توافق وجود دارد، گره زدن اوضاع داخلی به روابط خارجی، و خوش‌بینی بیش از حد به طرف‌های مذاکره و ابراز شعف و خرسندی عمیق از توافق حاصل شده، خطایی استراتژیک بود که تبعات بسیاری را در این عرصه به دنبال داشت؛ دقت در مواضع و رفتارهای طرف مقابل نشان از آن دارد که تغییر لحن مقامات دولت جدید و ابراز رضایت ایشان از مفاد توافق سبب شکل‌گیری این خیال خام در برخی مسئولین افراطی آمریکا شده است که این توافق «سقف» خواسته‌های ملت ایران است و علاوه بر آن آنها می‌توانند با سوءاستفاده از وضع موجود و با بهانه‌جویی‌های بی‌اساس نظام اسلامی را همچنان در موضع بدهکار و پاسخگو نگه داشته و مطالبات زیاده‌خواهانه و غیرقانونی خویش را مطرح و پیگیری نمایند.
آزموده را آزمودن خطائی فاحش بود، با این حساب ضروری است مسئولین محترم ضمن بازنگری جدی در این نحوه تعامل با قدرت‌های استکباری، با موضع‌گیری قاطع و صریح خویش راه را بر این گونه تصورات خام طرف مقابل ببندند و آنان را از این توهم مالیخولیایی که خواهند توانست از این شرایط طرفی بربندند، بیرون بیاورند. در این راه توجهی دوباره به فرمایشات رهبری معظم انقلاب که در دیدار اخیر با دانشجویان و دانش‌آموزان بر عدم خوش‌بینی به آمریکایی‌ها تاکید کردند و برای چندمین بار دلایل اصلی اختلاف نظام اسلامی با نظام سلطه را بازگو کردند، راهگشا و تعیین‌کننده خواهد بود.
از این روست که معتقدیم دراین برهه زمانی موضوع هسته‌ای خط مقدم جبهه درگیری نظام اسلامی و نظام سلطه را رقم می‌زند و تنها گذر از این «پیچ تاریخی» است که ما را در مسیر تعالی و تکامل به پیش خواهد برد. دلیل آن هم ارتباط وثیقی است که این موضوع با اکثر ساحت‌هایی دارد که متعلق پیشرفت و پویایی هستند؛ گذشته از آن که این امر بی‌شک از بارزترین نمادهای عزت و استقلال نظام اسلامی است و گواه خودباوری جوانان و دانشمندان متعهد این سرزمین می‌باشد، به بار نشستن این دانش استراتژیک به خودی خود سبب تحولات عمیق و رو به جلو در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، انرژی هم به صورت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، و هم صرفه‌جویی کلان در منابع فسیلی به عنوان سوخت و در عوض استفاده از این منابع به صورت فرآیند شده و با ارزش افزوده بالا با کارکردهای دیگر محیط زیست و... خواهد شد. ضمن آن که مقاومت در این عرصه مانع بهانه‌جویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های دشمنان قسم خورده نظام در حوزه‌های دیگر نیز خواهد شد.
البته قطع مذاکرات هیئت کارشناسی ایرانی با کارشناسان 5+1 در واکنش به تحریم‌های جدید اقدامی سنجیده و قابل تحسین است، لیکن توقع این است که چنین رویکردی بیش از این و با دقتی مضاعف در دستور کار مسئولین محترم قرار گیرد، و این تنها گزینه‌ای است که احقاق حقوق مسلم ملت را به دنبال خواهد داشت، ضمن آن که به منظور رفع نگرانی‌های منطقی افکار عمومی همکاری‌ها با آژانس می‌تواند همچنان ادامه بیابد.

 


رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت تاکید کرد: مراجع عظام تقلید تنها مرجع امور فقهی مردم نیستند، بلکه مورد رجوع مردم در همه امور هستند و خواست مردم متوجه آنان است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به نقش تعیین‌کننده و جایگاه والای قم در فرهنگ دینی، سیاسی و اجتماعی کشور گفت: وجود آستان مقدس حضرت معصومه(س) بعنوان ملجأ شیعیان و مسلمانان جهان، فعالیت پر افتخار بزرگترین حوزه علمیه شیعه جهان، حضور مراجع عظام تقلید و برخورداری از مردمی انقلابی و متدین، چنین جایگاه ویژه و مهمی را برای قم رقم زده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی هم به رفعت جایگاه قم کمک کرده است، افزود: در پرتو انقلاب اسلامی، ماهیت اجتماعی و سیاسی حوزه که تقریبا از جامعه مخفی بود، آشکارتر شد و نام قم بیش از پیش متجلی شده و جایگاه سیاسی مهمی در دنیا پیدا کرد.
روحانی ابراز داشت: امروز نیز حوزه علمیه قم، بزرگترین مرکز نشر آثار اسلام و تشیع و مهمترین مرجع دانش فقه و اصول، تفسیر، کلام و فلسفه و سایر علوم اسلامی است؛ بگونه‌ای که هیچ مرکزی را در دنیا به این جامعیت نداریم.
وی با تاکید بر این نکات، استاندار جدید قم را به توجه کامل به همه این ویژگیها و برقراری ارتباط مناسب با مراجع بزرگوار، علما و فضلا توصیه نمود و افزود: مراجع عظام تقلید تنها مرجع امور فقهی مردم نیستند بلکه مورد رجوع مردم در همه امور هستند و خواست مردم متوجه آنان است، بنابراین بایستی به‌گونه‌ای تدبیر شود که امکان آگاهی از دیدگاه ارزشمند آنان، مسایل و رهنمودهایی که اعلام می‌کنند فراهم شود.
رئیس‌جمهور با تاکید به رعایت اعتدال و عقلانیت واقعی توصیه کرد که امروز باید جامعه به سمت آرامش واقعی سوق پیدا کند و مجالی برای حرکت‌های افراطی نباشد.
وی ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و تبریک به حوزویان و دانشگاهیان و اظهار امیدواری برای نزدیکی بیشتر این دو نهاد و قشر تاثیرگذار گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اهداف ملی ما و تاثیرگذار در آینده کشور و استقلال و وحدت ملی است.
همچنین در جلسه روز گذشته هیئت دولت، با معرفی وزیر کشور و کسب رأی اعتماد هیئت دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق صالحی‌منش به عنوان استاندار جدید قم معرفی شد.
هیئت دولت همچنین با تثبیت قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی تا پایان سال 1392 موافقت کرد.
تصویب لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان با حضور کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان و تصویب برنامه بهینه‌سازی پایش، حفظ بهره‌برداری و مدیریت جنگل‌های کشور از دیگر مصوبات امروز هیئت دولت بود.
در ادامه گزارش معاونت حقوقی رئیس‌جمهور درباره ساماندهی و نظام‌بخشی به نظام حقوقی کشور به استماع هیئت وزیران رسید.

 


امروز اسلام به دنیا صادر شده است
بحمدالله امروز قدرت ایرانی و قدرت اسلام در ایران به طوری است که توجه همه ملت‌های ضعیف را به خودش معطوف کرده است.
و اسلام صادر شد در سرتاسر دنیا. آئین انقلاب اسلامی - ص 425

 


وظايف اجتماعي؛ لوازم و آسيب‌ها ( بخش دوم و پایانی)
ضرورت دورنگري و کلان‌نگري در انجام وظیفه
در راه شناخت وظیفه نباید فقط به دنبال اين باشيم که با نيروي فعلي که امروز داريم چه کاري مي‌توانيم بکنيم؛ بلکه بايد به نيروهاي بالقوه هم توجه داشته باشيم؛ بايد ببينيم چه کارهايي از آنها برمي‌آيد و مي‌توانند استعداد و قدرتش را کسب کنند. براي مثال ما  چندين سال زحمت کشيديم، غربت سفر و سختي‌ها را تحمل کرديم تا درس بخوانيم و بعضي از مسائل فقهي را درک کنيم. در آن زمان آنقدر شرايط کار ديني سخت بود که ما مدت‌ها فکر مي‌کرديم که غير از کارهاي معمول، چه کاري ديگر مي‌شود کرد؟ آن زمان‌ فضلاي جوان و خوش‌فکر کار مهم و خلاقانه‌اي که انجام دادند اين بود که مجله‌اي راه انداختند که در آن زمان کار برجسته‌اي بود. در آن زمان آنقدر مشکلات زياد بود که در مقابل هر کار قابل انجامي مانع مي‌تراشيدند. براي مثال اگر آخوندي مي‌خواست براي بچه‌ها درس کودکانه بگويد، اجازه نمي‌دادند؛ مگر در مسير آنها حرکت کند. در دانشگاه‌ها نيز وضع بدتر بود.
امروز به برکت انقلاب آنقدر زمينه انجام کار فراهم شده که هر چه آدم بدود به گردش نمي‌رسد. هر زمينه‌اي که انسان وارد مي‌شود مي‌بيند چقدر کار نکرده وجود دارد. اينکه ما فقط ذهن‌ خود را به دور و بر خود متوجه کنيم افتادن در دام شيطان است. اينکه رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند نظر کلان داشته باشيد، افق باز را ببينيد و مصالح کلان اسلام را در نظر داشته باشيد، براي همين است که کارهاي کوچک و محدود مانع نشود از اينکه انسان قدمي بر‌دارد که هزارها برکت از آن نتيجه مي‌شود. براي مثال فرض کنيد مردم روستايي حمد و سوره‌شان را درست کرده‌اند و شکيات برايشان گفته شده است. اين کار خوبي است و به يک معنا واجب است. بايد به روستاها رفت و حمد و سوره‌ آنها را هم درست کرد، اما اين کجا و آن اقدامي که به‌سبب آن هزاران دانشمند در سراسر دنيا مي‌توانند از آن‌ بهره ببرند و  در صدها نفر ديگر اثر بگذارند کجا؟
علامه طباطبايي الگوي تشخيص درست و همت والا
کارهايي که امثال مرحوم آقاي طباطبايي و شهيد مطهري رضوان‌الله‌عليهما در عصر ما انجام دادند،‌ از همين گونه است. آنها کار و رفتاري را انتخاب کردند و چيزي را توليد کردند که در تمام مناطق عالم کاربرد دارد. در زمان حيات علامه طباطبايي تفسير الميزان در اندونزي به زبان اندونزيايي ترجمه شد. هيچ‌کس در هر منطقه‌اي در دنيا وقتي مي‌خواست درباره مسئله‌‌اي اسلامي تحقيق کند، بي‌نياز از تفسير الميزان نبود. مرحوم آقاي مطهري مي‌فرمودند که هيچ مشکلي براي من پيش نيامد مگر اينکه کليد حلش را در تفسير الميزان يافتم. آن‌زمان که ما آقاي طباطبايي را مي‌ديديم، عمامه کوچکي بر سرش بود و قبايش هم سورمه‌اي رنگ بود. تازه از تبريز آمده بود. سرش را زير مي‌انداخت و آرام مي‌آمد و درس تفسيري مي‌گفت و آرام مي‌رفت. نه ميکروفوني بود و نه ضبطي. آنقدر بايد همه سکوت مي‌کردند تا صداي ايشان به مستمعین برسد و چون صدا نمي‌رسيد ايشان را وادار مي‌کردند وسط مسجد بنشيند که اطرافيان بيشتر استفاده کنند. ايشان مدت‌ها در مسجد سلماسي وسط مسجد مي‌نشست و درس مي‌گفت و هر چه اصرار مي‌کردند که صندلي‌اي بگذارند، قبول نکرد و مي‌گفت آن‌وقت من ديگر نمي‌توانم حرف بزنم! وضع مالي ايشان به‌گونه‌اي بود که براي تهيه کتابي که خودش مي‌خواست درس بگويد پول نداشت.
اشاره به اين داستان خالي از لطف نيست: مرحوم آقاي دواني از فضلاي سرزنده، فعال و جواني بود که از اصحاب مکتب اسلام و از شاگردان درس اسفار آقاي طباطبايي بود. من از ايشان شنيدم که گفت بعد از اينکه چند سالي درس ايشان رفته بودم، يک سال تابستان که حضرت علامه در مشهد بودند ما خدمت ايشان رفتيم و عرض کرديم که آقا شما مي‌دانيد بحث‌هاي عقلي براي پاسخگويي به شبهات روز بسيار مورد نياز جامعه است و راه آن نيز براي طلبه‌ها آشنايي با منظومه و اسفار است. ما خواهش مي‌کنيم که شما همت کنيد و اين کتاب را تلخيص کنيد تا همه بتوانند آن را بخوانند. ايشان اين مسئله شنيدند و اصل آن را تصديق کردند که اين کار خوب است و بايد انجام بگيرد، ولي قولي براي عملش ندادند. ما مي‌خواستيم از ايشان قول بگيريم که چون تابستان است و کارتان کمتر است در مشهد اين کار را انجام بدهيد. ايشان به صورتي نشان دادند که حاضر نيستند اين کار را بکنند. من اصرار کردم. ايشان گفتند: اين کارها هزينه مي‌برد. گفتم: حالا اين يک کتاب اسفار را شما انجام دهيد. ايشان گفت: پول بايد باشد که من بتوانم يک کتاب اسفار بخرم، آن را مطالعه و گزينش کنم؟! ايشان نگفت ندارم؛ بلکه گفت بايد باشد. خدا رحمت کند آقاي دواني را و خداوند درجات آقاي طباطبايي را عالي‌تر کند. آقاي دواني مي‌گفت که من تجربه کرده بودم آقاي طباطبايي وقتي عصباني مي‌شدند رنگشان کمي تغيير مي‌کرد و پره‌هاي بيني‌شان مي‌لرزيد. وقتي علامه طباطبايي مي‌خواست بگويد پول همين يک جلد کتاب بايد باشد، رنگشان تغيير کرده بود. شرايط براي کسي مثل آقاي طباطبايي اين طور بود که حتي پول خريد يک کتاب اسفار را نداشت!
فرد ديگر نقل مي‌کرد که زماني در خدمت مرحوم علامه درباره مسائل مادي صحبت شد و بعضي پيشنهاد کردند که اگر شما با بعضي مراجع ارتباط بيشتري داشته باشيد، مي‌تواند براي زندگي‌تان  مؤثر باشد. در اينجا حضرت علامه فرمود که من اگر تمام روز کار کنم و روزي سه تومان مزد بگيرم، براي من مطلوب‌تر از اين است ‌که به خانه يک مرجعي بروم و او تصور کند که من نيازي به او دارم و مي‌خواهم از او کمک بگيرم! چنين کسي با اين منش و با اين فقر توانست چنين تحولي در علوم اسلامي ايجاد کند و خدا مي‌داند که سهم ايشان در کل حوزه و تحولات حوزه چقدر بوده است.
بنابراين، کارهاي بسياري است که ما فکر نمي‌کنيم که کار مهمي باشد، ولي مهم است. کار طلبگي، درس گفتن و کتاب نوشتن است، ولي اگر آدم، درست محاسبه کند و خدا توفيقش بدهد، کاري انجام مي‌دهد که اثرش بسيار وسيع است. من ايشان را به عنوان نمونه عرض کردم؛ وگرنه بزرگان و علماي ما کم نبودند که اين‌طور برکات عالمگير داشتند. مرحوم مجلسي (رض) چه خدمت عظيمي کرده و چه سهم بزرگي در گسترش فرهنگ تشيع در ايران داشت؟! من و شما غافليم. ايشان تقريباً تمام معارف شيعه را با قلم خود به زبان فارسي نوشته است. تاريخ انبيا، تاريخ پيغمبر اسلام، تاريخ کربلا و حليه المتقين از جمله آثار ايشان است. کسي که اهتمام کرد تا تمام معارف شيعه را به زبان فارسي درآورد ايشان بود.
اصل، شناخت وظيفه است
سخن اين است که ما فکر کنيم که چه کارهايي مي‌شود کرد و از نظر گستره، دوام و ژرفاي کار کدام اهميتش بيشتر است. آثار چه کارهايي بنيادي است که مي‌تواند تحولات عظيم و طولاني‌مدت را در جامعه به وجود بياورد و از انحرافات و اشتباهات جلوگيري کند. يک‌ بعد اين کار در بخش علمي است، بعد ديگر آن در بخش تربيتي است و بعد ديگر نيز مسائل سياسي و اجتماعي است که به برکت حضرت امام (ره) امکاناتش براي جامعه فراهم شده است. ما بايد حساب کنيم نيروي محدودي که داريم را در جايي صرف کنيم که روزي پشيمان نشويم. کاري کنيم که پيش خدا و اولياي خدا سرفراز باشيم. اما بايد مسائل فردي را دخالت ندهيم، در کارمان به دنبال منافع يا دفاع شخصي نباشيم و ببينيم براي دفاع از دين در چه مقوله‌اي مي‌شود کار کرد که اهميت و نياز جامعه بيشتر است و احتمال خطا و انحراف در آنجا وجود دارد و در حد توان‌ سعي کنيم نيرويمان را در آنجا صرف کنيم تا آثار بهتري داشته باشد. ديدمان وسيع باشد و فقط پيش پاي خود را نگاه نکنيم و در نتيجه، در زمينه علمي مقاله و کتابي بنويسيم و تدريس کنيم که آثار ماندگار داشته باشد، در مسائل سياسي هم در بعدي بايد وارد شويم و کاري را انتخاب کنيم که در اين راستا باشد. اگر مسئوليتي داريم بازتر نگاه کنيم و به دقت آينده را بنگريم تا بدانيم چه کارهايي انجام دهيم تا در آينده آثارش بيشتر باشد.
البته نبايد غافل باشيم که موفقيت ما در همه اين مراحل مرهون عنايات اهل‌بيت صلوات‌الله عليهم اجمعين و بخصوص وجود مقدس ولي‌عصر ارواحنافداه است. بايد با توسلات، رابطه خود را با ايشان تقويت کنيم و مطمئن باشيم که اين از بهترين راه‌هايي است که مي‌تواند براي موفقيت به ما کمک کند و ما را از آفات و اشتباهات و لغزش‌ها حفظ کند.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در در جلسه کانون طلوع در تاريخ 24/6/1392
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تعیین روز اجرای توافقنامه ژنو بین ایران و 5+1 منوط به توافق طرفین در مذاکرات فنی است.
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در گفت‌وگو با منابع غربی اعلام کرد که تعیین روز اجرای توافقنامه اقدام مشترک ایران و 5+1 منوط به توافق طرفین در مذاکرات فنی است و بازه زمانی شش ماهه توافق ژنو از روزی آغاز می‌شود که این توافق اجرایی شود.
مایکل مان این اظهارات را لحظاتی پس از دیدار سه‌شنبه گذشته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران با کاترین، مسئول امور سیاست خارجی اروپا و هلگا اشمیت معاون وی بیان کرد.
وی افزود: «آنچه که مشخص است، تمایل هر دو طرف به پیشبرد گفت‌وگوهاست.» روز دوشنبه هم وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درنشست خود خواستار اجرای سریع توافق ژنو شدند.
وی درباره آغاز زمان شش ماهه مورد اشاره در توافقنامه هسته‌ای ژنو گفت: «این شش ماه هنوز شروع نشده است. بازه زمانی شش ماهه از زمانی که توافق اجرایی شود،‌ آغاز خواهد شد. در نتیجه هیچ زمانی نگذشته و هنوز هیچ زمانی برای آغاز این شش ماه تعیین نشده است. در نتیجه ما هم‌اکنون یک توافق داریم که هنوز اجرایی نشده و زمانی که این اتفاق بیفتد، عقربه‌های ساعت شروع به حرکت می‌کنند.»

 


کارشناسان مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا ضمن ارائه تفسیر خود از توافقنامه موقت هسته‌ای با ایران تاکید کردند که همچنان امکان و احتمال تصویب و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران وجود دارد.
به گزارش تسنیم به نقل از مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا، کارشناسان این مرکز توافقنامه هسته‌ای با ایران را اتفاقی لازم ارزیابی کرده و معتقدند که همچنان می‌توان تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تحریم‌های اخیر این کشور علیه ایران دفاع کرد.
«آلن ایر» در گفت‌وگو با ایرنا گفت: واشنگتن بر اجرای برنامه اقدام مشترکی که در ژنو به توافق رسید، پایبند است.
وی تصریح کرد: اضافه شدن نام افراد و نهادهایی به فهرست تحریم‌ها که هفته پیش صورت گرفت، به معنای تحریم‌های جدیدی نیست بلکه مربوط به اجرای تحریم‌های جاری و کنونی می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: همانطور که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم گفته است تا جایی که نظام سیاسی ما اجازه دهد، متعهدیم که از تصویب تحریم‌های جدید مربوط به مسائل هسته‌ای خودداری کنیم.
آلن ایر با بیان این که این تعهد باعث جلوگیری از اجرای تحریم‌های هسته‌ای موجود نمی‌شود، مدعی شد: در طول روند مذاکرات، به روشنی به طرف ایران گفته‌ایم که همچنان به اجرای تحریم‌های موجود می‌پردازیم و اقدام هفته گذشته با این امر سازگار است.

 


عضو موسس حزب‌الله لبنان تاکید کرد :ایران اسلامی از زمان رحلت رسول اکرم(ص)، اولین و موفق‌ترین تجربه سیاسی اسلامی بوده است
نشست «بررسی تحولات جاری منطقه و لبنان» با سخنرانی «شیخ شفیق جرادی» از مؤسسان حزب‌الله لبنان، و با حضور اساتید و دانشجویان رشته‌های مطالعات کشورهای عربی در تالار فرهنگ دانشكده مطالعات جهان برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر «سید محمدمرندی» رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن خوش آمدگویی به حضار، شیخ شفیق جرادی را ازموسسان حزب‌الله و مشهور به مطهری لبنان دانست. شیخ شفیق جرادی دیروز در این نشست گفت: آنچه درتحولات کشورهای عربی اتفاق افتاده این است که ملت‌ها شروع به مشارکت سیاسی یا درخواست تغییر نظام‌های استبدادی کردند. دلایل این حرکت‌ها بسیار است؛ مهمترین آنها موفقیت ایران در ارائه یک الگو و تجربه اسلامی و ضداستعماری است. این عامل باعث ایجاد رغبت اجرای این تجربه سیاسی در احزاب و گروه‌های سیاسی منطقه شده است.
به گزارش مهر، جرادی در ادامه اظهار داشت: چالش از آنجا شروع شد که بهار عربی شکل بیداری اسلامی پیدا کرد. در این میان برخی قدرت‌های منطقه و فرامنطقه ناظر و مراقب این تحولات جدید بودند . آمریکا و اسرائیل از یک سو، ایران و حزب‌الله ازسوی دیگر و کشورهای خلیج فارس همچون قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی از جهات دیگر مراقب و مترصد این تحولات بودند.
شیخ شفیق جرادی در ادامه افزود :عربستان سعودی با این استدلال از آمریکا درخواست كرد همانطورکه شما عراق را تقدیم شیعیان کردید، باید کمک کنید که سوریه را تحویل بگیریم و این‌گونه حرکت‌های اعتراض‌آمیز سوریه را در قالب بهار عربی شکل دادند. ولی به‌سرعت برای همگان آشکار شد که هدف از ایجاد این ناآرامی سرنگونی اسد نیست، بلکه هدف تضعیف و نابودی محور مقاومت در منطقه است و چون توانایی رویارویی مستقیم با ایران و حتی حزب‌الله را نداشتند، حلقه واسط این محور یعنی سوریه را انتخاب كردند. با این تصور که اگر این نقطه را به دست آورند می توانند ارتباط زمینی و هوایی ایران با گروه‌های مقاومت را قطع و سوریه را از این محور خارج كنند و آن را به عنوان پاداش تحویل عربستان دهند.
وی با اشاره به توافق ایران و گروه 1+5 درژنو گفت: این توافق تأثیرات استراتژیک بسیار مهمی داشت. این توافق چهره واقعی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را آشکار  کرد و برای همه روشن شد که ادعای آنها درخصوص اندیشه تروریسم شیعه نفاقی بیش نیست. زیرا در مضمون این توافق، مسالمت آمیز بودن برنامه ایران برای جهانیان ثابت شد و درنتیجه دیوار حصار سیاسی و معنوی علیه ایران و محور مقاومت ترک برداشت و همچنین باعث سردرگمی و سرافکندگی همه قدرت‌های مخالف توافق خصوصاً اسرائیل و عربستان شد. مهم‌تر این كه حقیقت رابطه عربستان با اسرائیل را برای ملل منطقه آشکار کرد و مردم به این واقعیت پی بردند که یا باید محور مقاومت و یا محور تکفیری‌ها را انتخاب کنند.
شیخ شفیق جرادی تاکید کرد: پس ازساقط شدن تجربه اسلام سیاسی در زمینه چالش‌های سیاسی، بر گروه‌های مورد نظر ایران و حزب الله واجب شد که الگوی سیاسی و عملی واضح و موفقی هم در زمینه حکومتی و هم در زمینه اداره مسائل و چالش‌های منطقه‌ای ارائه كنند. به نظر من تجربه سیاسی اسلامی ایران از زمان رحلت رسول گرامی اسلام تاکنون، اولین و موفق‌ترین تجربه سیاسی اسلامی بوده است. ولی ظاهرا، کار و اندیشه پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی محدود به ایران و نیاز داخلی باقی مانده است. امروزه جهان و منطقه به یافته‌ها و اندیشه شما نیاز دارد، لذا وظیفه پژوهشگران و متفکران ایرانی است که یافته‌های خود را به جهان و ملل منطقه عرضه کنند. بنابراین جوانان ایرانی باید در جهت خلق اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و نظری طلیعه‌دار منطقه باشند.
وی در پایان گفت: آینده از آن اندیشه سیاسی اسلامی مبتنی بر مقاومت، خداجویی، انسانیت و شناخت است. برهمین اساس باید به نقش خود ایمان و اعتقاد داشته باشیم.

 


معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت که مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 بعداز ظهر امروز (پنج‌شنبه) در ژنو از سر گرفته می‌شود.
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت که مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 ساعت 15 به وقت محلی (17:30 به وقت تهران) آغاز می‌شود.
قرار است در این نشست در خصوص ساز‌وکارهای اجرایی توافق ژنو بحث و تبادل‌نظر شود.
عراقچی اعلام کرد که حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ریاست هیئت ایرانی در این مذاکرات را بر عهده دارد.
وی همچنین گفت که این مذاکرات (پنجشنبه و جمعه) در این شهر برگزار می‌شود و در صورت لزوم روزهای شنبه و یکشنبه نیز ادامه می‌یابد.
در پی دیدار روز سه‌شنبه عراقچی با اشتون در بروکسل توافق شد که مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 به زودی از سر گرفته شود.
عراقچی همچنین در توئیتر خود نوشت: دولت آمریکا با کنگره و دوستانش در منطقه مشکل دارد و باید آنها را راضی کند، ولی حق ندارد مشکلاتش را به هزینه ایران حل کند.
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از 18 آذر ماه به مدت چهار روز و با هدف هماهنگی درباره اجرای توافقنامه ژنو در شهر وین برگزار شد و در پی اقدام آمریکا در افزایش تحریم‌ها علیه ایران، تیم مذاکره‌کننده ایرانی مذاکرات را متوقف و برای مشورت به تهران بازگشت.

 


ششمین جلسه دادگاه اختلاس از بیمه ایران روز چهارشنبه در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد.
در ابتدای ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان اختلاس از بیمه ایران، قاضی محمدی کشکولی از متهم «ی. د» خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و به ادامه دفاعیاتش که از روز قبل ناتمام مانده بود، بپردازد.
این متهم با حضور در جایگاه گفت: برای ماموریتی به خارج از کشور رفته بودم و از دادن چک‌‌ها بی‌خبر بودم. همچنین آقای «الف» گفته بودند من در جریان ماجراهای رخ داده بودم، اما این حرف کذب محض است.
در ادامه جلسه دادگاه، متهم «د. س» در جایگاه قرار گرفت و قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده خطاب به وی گفت: شما متهم به اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ 505 میلیارد و 161 میلیون و 813 هزار ریال هستید، آیا این اتهامات را قبول دارید که «د.‌س» پاسخ داد: این مبلغی که شما بیان کردید جمع پول ارزی بود که بانک آن را تبدیل به ریال کرده است که من در این راستا 48 میلیارد ریال از آن مبلغ را به بانک برگرداندم.
همچنین قاضی از متهمه «ع. ح» خواست تا در جایگاه قرار گیرد و خطاب به وی گفت: طبق کیفرخواست صادره شما متهم به پولشویی به مبلغ 35 میلیون تومان و تحصیل مال نامشروع به مبلغ پنج میلیون تومان هستید، آیا این اتهامات را قبول دارید؟
متهمه گفت: خیر، قبول ندارم؛ زیرا به واسطه فروش زمین آقای «ف» این چک را به من دادند و من بدون اینکه بدانم این چک مال بیمه است آن را نقد کردم.
در ادامه جلسه دادگاه، به دستور قاضی محمدی کشکولی، مواجهه‌ای بین «د. س» و «ف.ه» برگزار شد.
در ششمین جلسه این دادگاه، قاضی محمدی کشکولی از «م. ص» خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و آخرین دفاعیات خود را بیان کند.
این متهم با حضور در جایگاه گفت: من مبلغی را از «د. س» به عنوان رشوه دریافت نکردم و از زمانی که در بانک استخدام شدم تا زمان بازنشستگی مقررات را رعایت کردم.
در ادامه جلسه دادگاه قاضی از متهمه «و. غ» خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و خطاب به وی گفت که شما متهم به معاونت در اختلاس و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و 758 میلیون و 705 هزار ریال هستید، آیا این اتهامات را قبول دارید؟
متهمه پاسخ داد: خیر، همان‌طور که در دفاعیات قبل گفته‌ام قبول ندارم.
قاضی محمدی‌کشکولی در این لحظه ختم ششمین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه سه‌شنبه هفته آینده ساعت 9 صبح برگزار می‌شود.

 


وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که حل موضوع هسته‌ای ایران باعث می‌شود دیگر نیازی به نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا نباشد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خطاب به اعضای شورای فدراسیون روسیه گفت: ما فرض را بر این می‌گذاریم که حل مشکلات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باید به تجدیدنظر در نصب سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا منجر شود.
به گزارش صدای روسیه، لاوروف افزود: در واقع حل موضوع هسته‌ای ایران فرضی که لزوم نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا را توضیح می‌داد، از بین می‌برد.
آمریکا از مدت‌ها پیش گفته بود که تشخیص موشک‌هایی که ممکن است توسط ایران پرتاب شود هدف اصلی نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا است، در حالی که روسیه بارها مخالفت خود را با چنین اقدامی ابراز کرده و این سیستم را خطری برای امنیت روسیه می‌دانست.

 


وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد، ایران باید درروند حل بحران سوریه حضور داشته باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران «امابونینو» پیش از سفر به تهران و در جمع سفرای ایتالیا در کشورهای خارجی بر ضرورت حضور ایران در روند حل‌وفصل بحران سوریه تاکید کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما قانع شدیم که ایران باید در زمینه رسیدن به حل بحران سوریه مشارکت داشته باشد گفت: ما به همکاری بیشتر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف مقابله با چالش‌هایی که جهان شاهد آن است، هستیم.
وزیر امور خارجه ایتالیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحران اعتماد و هویت باید انگیزه‌ای برای اقدامات قدرتمند باشد اضافه کرد: مسیر تقویت و بهبودی دموکراسی برای تکامل اتحادیه اروپا باید در زمان ریاست ایتالیا بر پارلمان اروپا صورت بگیرد.

 


معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان بدون اشاره به تاریخ معینی خاطرنشان کرد سفر وزیر خارجه به عربستان در زمان مناسب خود انجام می‌شود.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی به عربستان گفت که این سفر در دستور کار قرار دارد و در زمان مناسب خود انجام خواهد شد.
وی به فارس گفت: این سفر متناسب با تنظیم برنامه و وقت وزیر خارجه صورت خواهد گرفت.
پیش از این مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص سفر وزیر خارجه به ریاض با بیان اینکه ظریف در ابتدا آماده انجام این سفر بود، عنوان کرد: لازم است آمادگی‌هایی در طرف مقابل ایجاد شود و چنانچه این آمادگی‌‌ها صورت گیرد این سفر انجام خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10